F1 Yleiskeskustelu

Jos ei muuta, niin eipähän ole Netflixin tarvinnut tälle kaudelle kirjoitella omiaan. Tai sitten Netflix nimenomaan on kirjoittanut kuluneen kauden. Viihdyttävä kolmas kausi edessä joka tapauksessa.
 
Kuluneen kauden aikana on kasvavissa määrin alkanut ärsyttää lajin keinotekoisuus. Siitä taitaa olla jo kohta pari vuosikymmentä, kun hiekkaesteet poistuivat ja kaksintaistelujen luonne muuttui. Kynnys tilan jättämiseen madaltui ja tuntuu että tämä trendi on koko ajan mennyt vaan pidemmälle että pusketaan toiset ulos radalta kun seuraamuksia ei ole. Kaikki sääntöviritykset tämän ympärillä tuntuu keinotekoisilta ja varsinkin niiden leväperäinen ja jatkuvasti muuttuva toimeenpano tuo vaan lisäongelmia. Mutta perusongelma on se, että ratasuunnittelu on muuttunut ja automaattinen säätelyjärjestelmä on poissa.

Niin, kyllähän sen Saudeissa huomasi kun oli oikeasti haastava kilparata jossa pitää kuskin skarpata ja virheistä on auto seinässä, niin jännitysmomentti oli ihan erilainen. Eihän se mikään Spa ollut, mutta aika-ajo oli yksi kaikkien aikojen parhaista. No, toki vaihtavat radan ensi vuodesta eteenpäin niin se siitä sitten...Näillä Abu Dhabin kaltaisilla radoilla iskee vähän liikaa märkänä rättinä naamalle kun joku spinnailee ja ei mitään väliä, tai oikaisee mutkan niin parempi vaan kunhan joku validi syy löytyy.
 
Abu Dhabissa parhaillaan "jälkihöyryt" meneillään. Hieman erikoisväritystä ja 18" vanteet.

Screenshot 2021-12-14 at 15-37-08 FIA Formula 1 2020 Browse Exclusive Photos of F1 Teams, Driv...png
Screenshot 2021-12-14 at 15-36-56 FIA Formula 1 2020 Browse Exclusive Photos of F1 Teams, Driv...png
Screenshot 2021-12-14 at 15-36-01 FIA Formula 1 2020 Browse Exclusive Photos of F1 Teams, Driv...png
 
Yllättävän vähän noi ulkonäöllisesti vanhoista eroaa - odotin jotenkin isompaa muutosta. Ehkä tuo vaan hämää kun on mustat vanteet.
 
F1-sarjan urheilujohtaja Ross Brawn paljastaa, että sarja aikoo katkaista tallipomojen ja kilpailujohtajan välisen radioyhteyden ensi kaudella.

Nyt Ross Brawn kertoo Auto Motor und Sportille, että tallipomojen radioyhteys kilpailujohtajalle katkaistaan ensi kaudella.
– Tilanne on sama kuin jalkapallovalmentaja neuvottelemassa tuomarin kanssa, Brawn luonnehtii.
– Ei ole hyväksyttävää, että tallipomot asettavat Michaelin sellaisten paineiden alle kisan aikana. Toto Wolff ei saa vaatia, ettei turva-auto tulisi radalle, ja Christian Horner ei saa vaatia kierroksella ohitettujen autojen päästämistä ohi. Se on kilpailujohtajan päätös. Katkaisemme tämän kontaktin ensi vuonna, F1-pomo jyrisee.

 
Aikamoisia eroja muuliautoilla varsinaisiin kisavempeleisiin, tainneet ottaa vähän iisimmin?
1639495837398.png


Ja ihan jokusen kierroksen ajelivat. Ricciardolla, Verstappenilla, Bottaksella, Fuocolla/LeClercillä, Russellilla ja Schumacherilla oli nuo muokatut autot joissa oli ensi kauden renkaat alla.
 
on se Russell vaan hidas, kun ei Bottaksen alfalle mesellää pärjännyt...

ei vaan onko noi uudet 18 tuuman blingit noinkin paljon hitaampia, kun Bottas jäi tallikaveristaan 2 sekuntia.
vai oliko kyseessä kiinarahan miellyttäminen, testaamalla bottaksen autossa jotain muuta kuten eri bensalastia?
 
on se Russell vaan hidas, kun ei Bottaksen alfalle mesellää pärjännyt...

ei vaan onko noi uudet 18 tuuman blingit noinkin paljon hitaampia, kun Bottas jäi tallikaveristaan 2 sekuntia.
vai oliko kyseessä kiinarahan miellyttäminen, testaamalla bottaksen autossa jotain muuta kuten eri bensalastia?
no eipä noita testiaikoja voi oikein vertailla kun ei yhtään tiedä mitä testiä kukin ajaa
 
no eipä noita testiaikoja voi oikein vertailla kun ei yhtään tiedä mitä testiä kukin ajaa
katoin van et kaikki Kezin listaamat 18 tuuman pyörillä kurvailevat kuskit olivat listan häntäpäässä.
toki kävisi järkeen että ne kumit olisivat hitaampia näissä 2021 autoissa, kun ne on alunperin suuniteltu tuolle vanhalle tuumakoolle.
kausi 2022 tuokin sitten täysin uudet renkaat ja autot jotka on suuniteltu alunperinkin näihin isompiin renkaisiin.
 
on se Russell vaan hidas, kun ei Bottaksen alfalle mesellää pärjännyt...

ei vaan onko noi uudet 18 tuuman blingit noinkin paljon hitaampia, kun Bottas jäi tallikaveristaan 2 sekuntia.
vai oliko kyseessä kiinarahan miellyttäminen, testaamalla bottaksen autossa jotain muuta kuten eri bensalastia?

Zhou ajoi käsittääkseni tämän kauden autoa ja renkaita. Bottas 2019 Alfa/Sauberia mikä oli muokattu ensi vuoden renkaille.
 
Zhou ajoi käsittääkseni tämän kauden autoa ja renkaita. Bottas 2019 Alfa/Sauberia mikä oli muokattu ensi vuoden renkaille.

Piti tästä ihan etsiä tietoa mutta tosiaan "vanhat" kuskit vetää vanhemmilla autoilla kuin nuoret.

"A test for young drivers took place using 2021 cars while concurrently a test for regular F1 racers on mule cars, adapted for the new-for-2022 18-inch tyres, also took place. "
 
Valitettavasti nykyään mennään yhä useammin viihde edellä ja kaikki perseilyt mitkä tuo otsikoita katsotaan läpi sormien.Toisia saa puskea radalta vapaasti,säännöista ja tuomarilinjasta ei pidetä kiinni.Toisaalla kun panostetaan turvallisuuteen ratoja rakennettaessa niin niistä tulee tylsiä toistensa kopioita joissa ajellaan jonossa.Muutenkin kisoja myydään sinne mistä saadaan eniten hilloa mistään muusta välittämättä.Pahoin pelkään että uudetkaan autot eivät tuo tuohon riittävästi muutosta ja ohittaminen on edelleen liian vaikeaa.

Kyllähän mennyt kausi oli viihdyttävin pitkään aikaan. Se mistä en pitkän linjan f1 seuraajana tykkää on se, että tuomariston linja ei pidä yhtään. Jos olisi samat säännöt kaikille ja linja pitäisi, ei olisi mitään sanomista esimerkiksi Maxin ajolinjoille, kun muutkin kuskit saisivat tehdä saman. Nyt on aina arvontaa miten ko. liikkeisiin suhtaudutaan ja tuleeko rangaistuksia ja jos tulee niin mistä hatusta ne rangaistukset on revitty.
 
Mikäs sääntö se on ku ajolinjaa ei sais moneen kertaan vaihtaa, tuollahan jotkut peippailee ihan miten sattuu ja siitä mitään tuu ikinä
 
Mikäs sääntö se on ku ajolinjaa ei sais moneen kertaan vaihtaa, tuollahan jotkut peippailee ihan miten sattuu ja siitä mitään tuu ikinä
Käsittääkseni tuo koskee vain jarrutuksia. Eli suoralla saa mutkitella pois lukien loppuosa ja kun jarrutetaan seuraavaan mutkaan.
 
Mikäs sääntö se on ku ajolinjaa ei sais moneen kertaan vaihtaa, tuollahan jotkut peippailee ihan miten sattuu ja siitä mitään tuu ikinä
F1 Sporting Regulations:
1639646658625.png


FIA Sporting Code, Appendix F:
1639646719506.png


Käytän nyt esimerkkinä viimeisen kilpailun viimeistä kierrosta. Lewis ei ollut mielestäni tarpeeksi lähellä Maxia siinä vaiheessa kun Max vaihteli ajolinjaa tuolla pitkällä suoralla imun rikkomiseksi. Eli Max ei silloin ns. puolustanut positiotaan ja täten ei rikkonut ajolinjasääntöjä.

Jos Lewis olisi ollut vielä lähempänä tai Max olisi vaihdellut ajolinjaa useamman kerran ohituksen estämiseksi, silloin olisi mielestäni rikottu sääntöjä.
 
Suoralla saa tosiaan heilua aika vapaasti niin kauan kun kukaan ei ole edes pyrkimässä rinnalle. Onhan näitä aina välillä ja reagointikin aivan oikea: ilmoitus, että tuo menee jo liian pitkälle. Jarrutusalueella tapahtuvat linjanvaihdot ja äkkinäiset liikkeet kun takana oleva on jo aivan takasiiven alla johtaa sitten jopa rangaistuksiin.
 
Käsittääkseni tuo koskee vain jarrutuksia. Eli suoralla saa mutkitella pois lukien loppuosa ja kun jarrutetaan seuraavaan mutkaan.

okei, tää sitte selventää asiaa. tuntuu vaan monasti että noi selostajatkin pihalla mitä saa tehdä ja mitä ei
 
Jos tällä kauden lopulla saadaan Hamilton pois Formuloista niin tämähän oli aivan loistava kausi. Hieno mies, mutta kun sotkee politiikkaa ja oman imagonsa boostaamista ja jeesustelua niin ei kuulu tuonne enää. Kitinä, valitus ja jatkuva valitus kaikesta. Suuri mestari, mutta ei enää tarpeellinen F1:ssä. Samoin Toto. Hamilton on itsekin voittanut mestaruuden tuuripelillä. 2008 mestaruus oli kyllä sitä itseään. 2007 taas jokin ihme tapahtui ja vaikka talli suljettiin pois niin kuskit silti sai ajaa mestaruudesta.

Jos hamilton olisi turva-auton takana körötellyt mestaruuteen olisiko sitä oikeasti voineet hirveästi juhlia kun enemmän noloa kun katsoo mitä kaikkea tapahtui viimeisten kuukausien aikana. Enkä nyt vieläkään usko, että ihan tyhjästä mersu kaivoi lisää tehoja Hamiltonille.

FIA jos ei tuosta gaalasta pois jäämisestä rangaistuksia anna muuta kuin jotkut naurettavat sakot niin onhan tämä koko laji ihan täyttä kuraa. Jotain pitäisi tehdä asioille ja kun tuolla ei saa enää ajaa kilpaa, radat suunniteltu niin, että jarrua ei tartte painaa jos menee mutka suoraksi vaan vedetään suoraan niin eihän tässä ole mitään järkeä. Suurin osa ohituksista tapahtuu täysin keinotekoisesti takasiivellä eikä sen takia, että toinen oikeasti olisi reippaasti parempi kuski. Napin painemiseen ei taitoa vaadita.
 
Hamilton ärsyttää monella tavalla radan ulkopuolella, mutta mieluusti näen hänet ensi kaudellakin kisaamassa. Etenkin siksi, että oikeasti nähdään miten kova Russell on Hamiltonia vastaan. Hamiltonin autolla Valtteria vastaan vauhti oli reilu vuosi sitten aika murhaavaa, mutta miten käy kun itse mestari on tiimikaverina, ja alla on ”Valtterin” auto eli ”the wingman car”? Yksi mielenkiintoisimpia seurattavia, mitä ensi kauteen tulee. Meneekö samaa tahtia kuin sir Lewis (tai jopa nopeammin), vai onko enemmän Valtterimaista menoa - tai kehnompaa, ja sitten ollaan vaatimassa kokeneempaa kuskia tilalle, joka kestää kärjen paineet?

Toivottavasti ensi vuoden autot sekoittavat pakkaa, eli kärkiautoiksi nousisi Ferraria, McLarenia ja miksei Alpineakin. Vaikeaa nähdä, että Mersu mitenkään hiipuisi, tai RedBull. Joskin jälkimmäinen saattoi satsata tähän kauteen ensi kauden kustannuksellakin mikä voi aiheuttaa pientä notkahdusta suorituskykyyn… Mutta toisaalta Adrian Newey jos joku osaa suunnitella hyvän auton, joten eiköhän RB:n pullat ole ihan hyvin uunissa.

Ja toivottavasti ohittaminen helpottuu (tai siis toisen seuraaminen läheltä), muutenkin kuin vain paperilla. Ois aika mahtavaa, jos todettaisiin että DRS onkin tarpeeton keksintö!
 
Hamilton ärsyttää monella tavalla radan ulkopuolella, mutta mieluusti näen hänet ensi kaudellakin kisaamassa. Etenkin siksi, että oikeasti nähdään miten kova Russell on Hamiltonia vastaan. Hamiltonin autolla Valtteria vastaan vauhti oli reilu vuosi sitten aika murhaavaa, mutta miten käy kun itse mestari on tiimikaverina, ja alla on ”Valtterin” auto eli ”the wingman car”? Yksi mielenkiintoisimpia seurattavia, mitä ensi kauteen tulee. Meneekö samaa tahtia kuin sir Lewis (tai jopa nopeammin), vai onko enemmän Valtterimaista menoa - tai kehnompaa, ja sitten ollaan vaatimassa kokeneempaa kuskia tilalle, joka kestää kärjen paineet?

Toivottavasti ensi vuoden autot sekoittavat pakkaa, eli kärkiautoiksi nousisi Ferraria, McLarenia ja miksei Alpineakin. Vaikeaa nähdä, että Mersu mitenkään hiipuisi, tai RedBull. Joskin jälkimmäinen saattoi satsata tähän kauteen ensi kauden kustannuksellakin mikä voi aiheuttaa pientä notkahdusta suorituskykyyn… Mutta toisaalta Adrian Newey jos joku osaa suunnitella hyvän auton, joten eiköhän RB:n pullat ole ihan hyvin uunissa.

Ja toivottavasti ohittaminen helpottuu (tai siis toisen seuraaminen läheltä), muutenkin kuin vain paperilla. Ois aika mahtavaa, jos todettaisiin että DRS onkin tarpeeton keksintö!
Red Bull laittoi tähän kauteen all-in ja Mersu lopetti kehityksen jo hyvissä ajoin. Jättivät moottoripoletitkin käyttämättä.

Mielenkiintoista on se että miten Newey saa homman toimimaan kun hänen bravuuri etusiiven suunnittelu on rampautettu. Mersulla taas on aivovuoto ollut massiivinen niin miten pysyykö kyky edelleen.
 
Esim tämä. Tästä oli juttua F1 tv:n tech talkissakin

Aika kova, ja silti Hamilton lensi kuin nuori ori kohti vapautta.
Outo juttu, miten moottoria ei kehitety, mutta tiimikaverilla oli ihan eri vehkeet loppukauteen.
Kuulostaa vähän imagon kiillottelulta.
 
Toton ja Hamiltonin pitäisi muistaa, että tuolla Gaalassa ei juhlita pelkästään Formuloita ja millainen mallin antavat nuorille kuskeilla. Jopa Kimi meni tuonne. '
Huonoja häviäjiä. Tallikin voitti mestaruuden niin sitä juhlimassa vaan Bottas. Ehkä parempi jos eivät olisi sitten ensi kaudellakaan edes mukana Formuloissa. Menköön Hamilton ajamaan yksityislentokoneellaan ympäri maailmaa juhlimassa ja julistamassa #blessed sanomaansa
 
Melkein haluaisin että Ham lähtisi tuolta ovet paukkuen niin sirkukseen kuulumaton aktivismi jäisi vähemmälle ja brittimedialle jäisi vähemmän tilaa kaikenlaiselle uhriutumisen patsastelulle. Ei sillä että Fia tästä mitään hymypoika pystiä tulee samaan, mutta kyllä joku raja tässä holyer than thou sirkuksessakin mitä tuo on esittänyt jo pari vuosikymmentä.
 
Totta munassa se 8 edellisen kauden tallimestari on edelleen selvin ennakkosuosikki rakentamaan parhaan auton, vaikka säännöt muuttuisi miten paljon. Tai suorastaan sen vuoksi.
Lähinnähän siinä asetelmassa vain on ylipäänsä se mahdollisuus olemassa, että pakka hieman leviää ja jostain tulee alkukaudeksi joku Brawnin kaltainen yllättäjä. Se on toki huomattavasti parempi asetelma kuin jotkin aiemmat vuodet, jolloin Mersun ylivoima oli absoluuttinen jo ennen kauden alkua, ja Mersu lähinnä keskittyi teeskentelemään olevansa hitaampi kuin mitä oikeasti oli, jotta ei sovita sääntömuutoksista. Ja mitään edes teoreettista yllätysmahdollisuutta ei ollut, koska moottorikehitys oli lukittu.
 
Viimeksi muokattu:
Aikamoisen nevahöödin valitsivat Todtin tilalle :confused:
Kimikö siihen olisi pitänyt valita, tai joku muuten vaan tunnettu muusikko/näyttelijä? Toi ukko on kuitenkin ollut siinä varapresidenttinä koko Todtin kolme kautta.

Veikkaan että 5 vuoden sisällä F1 sarjasta 2/3 ajetaan Euroopan ulkopuolella. Ja 2-3 lähi-idän maksukuskia.
Unohdinkin jo miten Todtin aikana ollaan siirrytty ajamaan lähes kokonaan Ranskassa. :think:
 
Jos kinkku jättäytyisi eläkkeelle, niin kukahan ottaisi mersun toisen paikan? Olisi ihan mielenkiintoista nähdä. Toisaalta ham vs russel on myös kiintoisa kaksikko seurata miten voimasuhteet kehittyy. :kahvi:
 
Sehän olis hienoa jos vielä tuosta Hamiltonille rangaistus annettais :D Vois olla että viimeistään sitten jäis laji taakse.

Hamilton voi aina vedota korona-altistukseen tai ihan vain päänsärkyyn/vatsaoireisiin/henkilökohtaisiin ongelmiin. Tuollaiset gaalat ovat vain raharikkaiden pröystäilyä. Etänä olisi sitä paitsi pitänyt järjestää tässä maailmantilanteessa.

Aikamoisen nevahöödin valitsivat Todtin tilalle :confused:


Ei hyvältä näytä F1:sten tulevaisuus. Syksyllä huhuttiin siitä, että Saudi Arabia ostaa Liberty Medialta koko sarjan. Ja nyt autourheiluliittoa johtaa öljymaiden edustaja. Pian on jokaisella FIA:n sarjalla oltava kiintiökisansa arabimaissa. Formula 1:sissä jokainen emiraatti saa oman kisansa. Muutaman vuoden päästä Ajmanin GP, Dubain GP, Fujairahin GP, Ras Al Khaimahin GP, Sharjahin GP ja Umm Al Quwainin GP täyttävät puolet kalenterista
 
"We can't just ignore the rules" - FIA president Mohammed Ben Sulayem

Kovan statementin heitti pöytään kaveri heti alkuunsa. Puhe siis tietenkin siitä, että Hamilton ei osallistunut FIA:n Pirkka Oscareille..
 
Olisi Hamilton ottanut Räikkösestä mallia ja saapunut paikalle tuhannen päissään.
Sitten sanonut pari valittua sanaa tuomari toiminnasta ja Masin masinoinneista.
Saihan se Briatorekin lentää kuin keihäs pihalle F1 varikolta, kun Piguet kertoili vähän taustoista ja kuinka Alonsolle pelattiin voitto.
Niin. samaahan (toki ilman ihmishengen kanssa leikkimistä) tuo Masikin teki.
 
Aika kova, ja silti Hamilton lensi kuin nuori ori kohti vapautta.
Outo juttu, miten moottoria ei kehitety, mutta tiimikaverilla oli ihan eri vehkeet loppukauteen.
Kuulostaa vähän imagon kiillottelulta.

Tässä oli kyse auton kehitystokeneista, joita Mersu ei käyttänyt. Tai ehkä "käytti", huhu oli että niillä oli joku uus keularatkaisu (etusiipi), johon ne oli tarkoitus käyttää, mutta eivät saaneet sitä törmäystestistä läpi niin eivät koskaan tuoneet päivitystä radalle.

"The prevailing theory is that Mercedes had developed a concept for a new front wing, but that this wing failed crash tests in the pre-season. Rather than waste further resources to try getting this front wing to pass and work, Mercedes continued with their existing and successful design. " (Tuosta samasta linkistä lainaus)


Moottorin osalta siis kyllä kaikki kehitys tehtiin mitä voitiin.
 
Ei kyllä ole mikään nobody, mutta lainaukseen on pakko todeta Lewiksen sanoin "Cash is king".
Tai vaikkapa ihan oikean legendan Pink Floydin sanoin "Money, it's a hit".
Ja niin se on vielä 40 vuotta jälkeen päinkin...
 
Aaah olisipa aikakone

Kiitos nostosta. Oli mukava katsoa ja riitti minulle aikakoneesta. Tuollaisia in car -kuvia oli todella harvoin tarjolla tuohon aikaan ja uskoakseni tuotettiin harvoin, koska liikkuvan kuvan ja äänen taltiointi liikkuvasta formulasta vaati isot rakennelmat kuskin taakse katteisiin. Muistan nähneeni näitä kamerarakennelmia joskus kasari formuloissa. Mielikuvaksi on jäänyt ettei in car -kameravarustuksia näkynyt koskaan kisoissa. Paikan päällä en ole käynyt seuraamassa menoa, joten olen vain sen varassa, mitä TV:stä ja mm. AU-kerhoissa on näytetystä rainoista. Jälkimmäinen oli 70-luvulla ennen vhs-aikaa tapa nähdä autourheilusta jotain, hieman enemmän ja mielenkiintoisia kuvakulmia - varsinkin autoista kiinnostuneelle nöösipojalle.

Mutkissa kyllä kädet täynnä ohjaamoja, kun ei meinaa perä pitää.

Ja vaihdekeppiä piti vielä käyttää oikealla kädellä. Aika pitkät oli vaihteet eikä vaihteita ollut kuin 3-4. Kaavio taisi olla suora tuossa autossa. Joku Keken formula-auto oli näytillä täällä härmässä joskus kasarin alussa. Ihmettelin sen perinteistä nelilovista kaaviota. Suomessa lehtiin ja tv:hen pääsi Keken suoritus Monacossa, kun Keke sai kämmenpohjansa rikki vaihdekepin käyttämisestä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 199
Viestejä
4 547 953
Jäsenet
74 942
Uusin jäsen
jesse86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom