F1 Yleiskeskustelu

Ihan hyvä juttu Bottakselle. Alfalla paineet purkautuvat ja toivottavasti nautinto ajamiseen syttyy jälleen. Kimikin vaikutti paljon onnellisemmalta Alfalla kuin Ferrarilla, joten tallin ilmapiiriä ei ainakaan voi väheksyä.

Rehellisesti sanottuna, Mersulla ajo on ollut jo pidemmän aikaa tervanjuontia Bottakselle. Vielä 2017-2019 Vale ehkä uskoikin Hamiltonin lyömiseen, mutta kyllä sen on lukenut jo miehen kasvoilta, että totuus on hyväksytty. Ja kun mestaruuteen ei mestaruusautolla riitä rahkeet, niin motivaatiota se syö. Itse jopa ajattelin, että Bottas haistattaa pitkät koko lajille ja vaihtaa ralliin; niin kyrpiintyneeltä mies vaikutti jossakin vaiheessa.

Mutta toivotaan, että Alfalla Bottas saa ykköskuskin aseman ja autolla pystyy taistelemaan edes pisteistä. Pikkutallissa jokainen pistesija on riemun aihe, kun taas Mersulla 2. ja 3. sijat ovat aina pettymyksiä. Pidemmän päälle, ja ihan oman psyyken kannalta, riemu ja ajamisen nautinto ovat tärkeämpiä kuin jämäpokaalit.
 
Ei tullut Valtteri Bottaksesta koskaan F1 mestaria.

Ikää jo 32 vuotta, niin selvää on ettei siitä enää vuoden parin Alfa Romeolle sopimuksen jälkeen voittavaan talliin ykköskuskiksi nousta.

Toki siinä vielä pieni promille luokan mahdollisuus on, että Alfa Romeo tallista tulisikin ensi tai sitä seuraavalla kaudella F1 sarjan voittava talli.
Toi on niin erikoinen laji, ettei 100-varmaksi juuri mitään voi sanoa. Lähtee hyvällä hengellä Mersulta... Russel ei olekaan sateen tekijä vaan yli innokkaana tyrii itsensä mahdollisuudet ja Hami näyttää hänelle "närhennäppylät" => Bottaksen arvo kohenee kummasti. Ton lisäksi Bottas pesee Alfalla tallikaverinsa. Hamin siirtyessä ensi kauden pari jälkeen "eläkkeelle" => Bottakselle voidaan tarjota paikkaa huipputallissa.

Ensi kausi on mielenkiintoinen nähdään "nöyryyttääkö" Russel Hamia ja miten tallien voimasuhteet muuttuvat.
 
Valtterilla edessä vaikeat ajat..

Toivottavasti paremmasta tallista aukeaa paikka 1-2 vuoden jälkeen
 
Ihan hyvä juttu Bottakselle. Alfalla paineet purkautuvat ja toivottavasti nautinto ajamiseen syttyy jälleen
Juu alkuhuuma Tiffanyn kanssa on jo ohitse joten paineet on purettu. Nyt voi keskittyä taas ajamiseen :)

Mutta joo joo. Ei tuota mersulla räpiköimistä kyllä jaksanu oikein katella enää.

Kun Kimi meni Alfalle niin nehän oli yllättävänkin kovassa iskussa. Sitten hommat kusi.. toki siinä vielä tämä että 2020 ei autoa kehitetty paljoa kun 2021 piti tulla sääntömuutos, noh sääntömuutos vielä siirtyi vuodella eteenpäin niin eihän se ole oikein kulkenu. :)

Nyt säännöt muuttuu ja Alfa on aika paljon siirtänyt panostusta näihin uusiin sääntöihin, joten toivotaan että se auto nyt kulkee edes top10 sisällä.
 
Ei tullut Valtteri Bottaksesta koskaan F1 mestaria.

Ikää jo 32 vuotta, niin selvää on ettei siitä enää vuoden parin Alfa Romeolle sopimuksen jälkeen voittavaan talliin ykköskuskiksi nousta.

Toki siinä vielä pieni promille luokan mahdollisuus on, että Alfa Romeo tallista tulisikin ensi tai sitä seuraavalla kaudella F1 sarjan voittava talli.
Kyllä ne kisavoitotkin tulevat olemaan harvinaista herkkua tämän kauden jälkeen, jos sellaisia tulee yhtäkään. Ja tällä kaudella Bottas voi käytännössä voittaa vain jos Verstappen ja Hamilton ovat ulkona kisasta vaikkapa keskinäisen väännön tuloksena, vaikka ajokieltohan toki näyttää olevan mahdollista myös kärkikuskeille jo pelkästään koronankin takia kuten Kiminkin tapaus näytti.
 
Ihan hyvä juttu Bottakselle. Alfalla paineet purkautuvat ja toivottavasti nautinto ajamiseen syttyy jälleen. Kimikin vaikutti paljon onnellisemmalta Alfalla kuin Ferrarilla, joten tallin ilmapiiriä ei ainakaan voi väheksyä.

Rehellisesti sanottuna, Mersulla ajo on ollut jo pidemmän aikaa tervanjuontia Bottakselle. Vielä 2017-2019 Vale ehkä uskoikin Hamiltonin lyömiseen, mutta kyllä sen on lukenut jo miehen kasvoilta, että totuus on hyväksytty. Ja kun mestaruuteen ei mestaruusautolla riitä rahkeet, niin motivaatiota se syö. Itse jopa ajattelin, että Bottas haistattaa pitkät koko lajille ja vaihtaa ralliin; niin kyrpiintyneeltä mies vaikutti jossakin vaiheessa.

Mutta toivotaan, että Alfalla Bottas saa ykköskuskin aseman ja autolla pystyy taistelemaan edes pisteistä. Pikkutallissa jokainen pistesija on riemun aihe, kun taas Mersulla 2. ja 3. sijat ovat aina pettymyksiä. Pidemmän päälle, ja ihan oman psyyken kannalta, riemu ja ajamisen nautinto ovat tärkeämpiä kuin jämäpokaalit.
Bottaksella on ollut uskomattoman huonoa tuuria ja vastaavasti Hamiltonilla on lähes aina onnekas asia "korjannut" hänen virheet. Bottas on laatukuski, joten Alfalla tullee pärjäämään. Uskon, että hän sielläkin nauttii ajamisesta. Ehkä jopa enemmän, koska taisteluita (kuskien ajamissen suola) tullee nykyistä enemmän. Siitä ohittamisen tuomasta suunnittelusta/ haasteesta nauttii huomattavasti enemmän kuin ajamalla "yksinään".
 
Huvittavia aina nämä tallipäälliköiden kootut meriselitykset..


Valtteri Bottas siirtyy ensi kaudeksi Alfa Romeon riveihin. Päätös tietää sitä, että George Russell korvaa hänet Mercedeksellä. Saksalaistallin pomon Toto Wolffin mukaan ”päätös ei ollut helppo”.
Wolff myönsi aiemmin, että Mercedes tekee kuljettajavalintansa Bottaksen ja Russellin välillä. Saksalaistalli julkaisi jo aiemmin Lewis Hamiltonin jatkosopimuksen.
Tänään julki tullut Bottaksen Alfa Romeo -sopimus laittoi pisteen kuukausien ajan pyörineelle spekulaatiomyllylle.

– Tämä ei ole ollut helppo prosessi tai mitenkään yksinkertainen päätös, Mercedeksen tallipäällikkö Wolff sanoi Bottaksen lähdöstä.
– Valtteri on tehnyt fantastista työtä viimeisten viiden kauden aikana. Hän on vaikuttanut olennaisesti tallin menestykseen ja kasvuun.
Hän olisi ehdottomasti ansainnut jatkaa tallissa. Olen iloinen siitä, että hän löysi kiehtovan haasteen ja että hän pystyy jatkamaan uraansa lajin huipulla, Wolff mietti.

Bottas on sijoittunut kahteen eri otteeseen toiseksi kuljettajien MM-sarjassa. Hän on voittanut neljästi tallimestaruuden Mercedeksen kanssa.

Olennainen lihavoituna. Ymmärtääkseni tallipäälliköllä on se viimeinen sana kuskien jatkosoppareissa mutta voin toki olla väärässäkin..

wait-wait-what.gif
 
Juu alkuhuuma Tiffanyn kanssa on jo ohitse joten paineet on purettu. Nyt voi keskittyä taas ajamiseen :)

Mutta joo joo. Ei tuota mersulla räpiköimistä kyllä jaksanu oikein katella enää.

Kun Kimi meni Alfalle niin nehän oli yllättävänkin kovassa iskussa. Sitten hommat kusi.. toki siinä vielä tämä että 2020 ei autoa kehitetty paljoa kun 2021 piti tulla sääntömuutos, noh sääntömuutos vielä siirtyi vuodella eteenpäin niin eihän se ole oikein kulkenu. :)

Nyt säännöt muuttuu ja Alfa on aika paljon siirtänyt panostusta näihin uusiin sääntöihin, joten toivotaan että se auto nyt kulkee edes top10 sisällä.
En varmaan ikinä tuu tajuumaan miks tää vaihto Emiliasta Tiffanyyn.
 
Siirsin tänne Hollannin ketjusta.

Otin asian esiin, kun hehkutetaan Sumin, Hamin jne.. mestareiden voittojen määtää, vaikka osa niistä on saatu tallikavereilta lahjana.
Tää on yks juttu joka syö mun mielestä noiden voittojen ja mestaruuksien arvoa huomattavastikin. Mun mielestä mestaruus pitää ansaita, eikä saada osittain lahjana.
 
Huvittavia aina nämä tallipäälliköiden kootut meriselitykset..

Olennainen lihavoituna. Ymmärtääkseni tallipäälliköllä on se viimeinen sana kuskien jatkosoppareissa mutta voin toki olla väärässäkin..

Annetaan pari vinkkiä miksi näin:
* Toto sanoi että tässä on muitakin tahoja kuin hän
* Ineos osti tallista 33% Mersulta 18.12.2020
* Ineosin omistaa Sir Jim Ratcliffe
* Russell on britti
* Wolff omistaa tallista 30%

sitten lottolappu: Monzassa julkistetaan Mersun lähtö F1:stä (Ineos ostaa loput) ja samassa julkistetaan Russellin sopimus.
 
Huvittavia aina nämä tallipäälliköiden kootut meriselitykset..




Olennainen lihavoituna. Ymmärtääkseni tallipäälliköllä on se viimeinen sana kuskien jatkosoppareissa mutta voin toki olla väärässäkin..

wait-wait-what.gif
On ja ei ole. Homman rahoittajillakin on paljon valtaa. Veikkaan, että Bottaksen tämän kauden todella huono tuuri on asiaan vaikuttanut sikäli, että lehdistö on saanut syyn painaa Bottasta alas ja nosta suosikkipoikansa Russelin imagoa ja se on vaikuttanut Toton ja rahoittajien mielipiteisiin. Ensi kaudella on paljon muuttujia ja mielestäni on selvää, että Toto otti riskin vaihtaessaan kuskiaan. Usein riskit kannattaa, aina ei. RedBull ei halunnut riskeerata, no heillä on paljon huonommat kokemukset.

Hami on niin hyvä, että tuskin Russel hänet pesee, mutta se nähdään ensi kaudella ja sikäli hyvä, että saadaan varmistus Hamin hyvyydestä.
 
Toi on niin erikoinen laji, ettei 100-varmaksi juuri mitään voi sanoa. Lähtee hyvällä hengellä Mersulta... Russel ei olekaan sateen tekijä vaan yli innokkaana tyrii itsensä mahdollisuudet ja Hami näyttää hänelle "närhennäppylät" => Bottaksen arvo kohenee kummasti. Ton lisäksi Bottas pesee Alfalla tallikaverinsa. Hamin siirtyessä ensi kauden pari jälkeen "eläkkeelle" => Bottakselle voidaan tarjota paikkaa huipputallissa.

Ensi kausi on mielenkiintoinen nähdään "nöyryyttääkö" Russel Hamia ja miten tallien voimasuhteet muuttuvat.

Kenties mersu yrittää petata Hamiltonille vielä yhden mestaruuden. Pääsee (tai "pääsee") silloin Russel aisankannattajaksi Hamiltonille ensi kaudeksi.

Hamiltonia tuskin kiinnostaa alkaa Russelin aisuriksi vaan eiköhän Hamilton ripusta ajohaalarit naulaan siinä vaiheessa kun uhkana on joutua kakkosviulistin rooliin.
 
Valun soppari taitaa olla mallia 1 vuosi molempia sitovaa sopparia ja sitten sitten optioita siihen päälle jos kumpikin haluaa jatkaa sopimusta.

Jos sopimus olisi useamman vuoden molempia osapuolia sitova sopimus, niin varmaan se sopimuksen kesto olisi kerrottu tarkemmin ja eri tavalla.
 
Kenties mersu yrittää petata Hamiltonille vielä yhden mestaruuden. Pääsee (tai "pääsee") silloin Russel aisankannattajaksi Hamiltonille ensi kaudeksi.

Hamiltonia tuskin kiinnostaa alkaa Russelin aisuriksi vaan eiköhän Hamilton ripusta ajohaalarit naulaan siinä vaiheessa kun uhkana on joutua kakkosviulistin rooliin.
Olen kyllä kovin yllättynyt, jos Russel onnistuu Hamin pitkässä juokussa pesee. Russel on vielä kokematon, siinä ainossa kisassa missä pärjäsi hänellä oli Hamin säätämä auto. Tietysti on mahdollista, että ensi kauden auto ei sopisi Hamille ja Russelin ajotyyliin sopii. Veikkaan, että RedBull on ensikaudellakin kova ja voi olla ettei Mersu edes saa sitä mestaruutta.

Mielenkiintoinen kauden alku tiedossa. Toivotaan, että muutkin tallit parantaisivat tasoaan ja kisoista tulee kärjenkin osalta tiukkoja.
 
Siirsin tänne Hollannin ketjusta.


Tää on yks juttu joka syö mun mielestä noiden voittojen ja mestaruuksien arvoa huomattavastikin. Mun mielestä mestaruus pitää ansaita, eikä saada osittain lahjana.
Samaa mieltä, "Barichello" oli myös yksi todella hyvä kuski joka jäi Sumin varjoon. Oliskin kiva nähdä tilastot, missä noi lahjavoitot on siirretty "oikeille" omistajilleen. Toi kuuluu toki lajiin taloudellisten asioiden johdosta, mutta kyllä vuosien jälkeen voitais puhua todellisista ansioista. Mika Salon F1 "voittoa" moni ei enää edes muista. Näin Monzan alla ehkä useimmin tulee esiin.
 
Täälläkin moni vielä kuvittelee että Bottas sai 2017 puolenvälin jälkeen tasaveroisen kaluston mestaruudesta kisaamiseen. Mersulla todettiin että edellisen kauden tapahtumat eivät tule toistumaan enää ikinä. Ja turha kuvitella että sitä politiikkaa jonkun Russelin takia muutettaisiin.
 
Räikkösen alfalle menon ymmärsi, oli kuitenkin muutenkin uran ehtoopuolella ja mikä sen mukavampaa kun kruisailla pari kautta tallissa josta kaikki alkoi. Bottaksen osalta tulee väistämättä kovalais fibat. Ensin parhaassa iässä kenkää huipputallista ja sitten rämmitään muutama vuosi jämäsijoilla.
 
Sama kalusto, serkkupoika on töissä tuolla ja tietää varmaksi sanoa. Toki säätäävät kuskin mieltymyksien mukaan ja välillä kokeilevat jotain uusia osia vaan toisen autossa
 
Räikkösen alfalle menon ymmärsi, oli kuitenkin muutenkin uran ehtoopuolella ja mikä sen mukavampaa kun kruisailla pari kautta tallissa josta kaikki alkoi. Bottaksen osalta tulee väistämättä kovalais fibat. Ensin kenkää huipputallista ja sitten rämmitään muutama vuosi jämäsijoilla.
Palaahan Bottaskin vanhan tallipäällikkönsä alaisuuteen ja Bottaksen näytöt ovat olleet kyllä todella hyvät, jos Kovalaiseen
verrataan, vaikka Kovalainenkin oli/on kyllä hyvä kuski.
 
Olen kyllä kovin yllättynyt, jos Russel onnistuu Hamin pitkässä juokussa pesee. Russel on vielä kokematon, siinä ainossa kisassa missä pärjäsi hänellä oli Hamin säätämä auto. Tietysti on mahdollista, että ensi kauden auto ei sopisi Hamille ja Russelin ajotyyliin sopii. Veikkaan, että RedBull on ensikaudellakin kova ja voi olla ettei Mersu edes saa sitä mestaruutta.

Mielenkiintoinen kauden alku tiedossa. Toivotaan, että muutkin tallit parantaisivat tasoaan ja kisoista tulee kärjenkin osalta tiukkoja.

Hamiltonilla on ikää jo 36 vuotta ja ensi kauden alkaessa 37 vuotta.

Syystä tai toisesta F1 on laji, jossa kuljettajan vauhti ei enää tuossa iässä yleensä parane vaan kehityskaari osoittaa alaspäin.

Michael Schumacher esimerkiksi oli melkoinen lapanen viimeisinä vuosinaan F1 radalla kun ikä oli ajanut miehestä ohi.

Sitten ihan toiseen aiheeseen.

Itsellä on käynyt joskus mielessä, että miten paljon minä itse tai joku muu tavallinen autoilija jäisi vauhdista, kun F1 kisa-autoon pistettäisiin kylmiltään rattiin. Varmaan sitä jäisi vauhdista Hamiltonin tai Verstappenin kisa-autolla jonkun 20+ sekuntia per kierros häntäpään tallin autoillekin. Siinä ja siinä olisiko saumaa edes safety carin vauhdissa ajaa ja paskat voisi olla housussa jo siinä kyydissä.
 
Sama kalusto, serkkupoika on töissä tuolla ja tietää varmaksi sanoa. Toki säätäävät kuskin mieltymyksien mukaan ja välillä kokeilevat jotain uusia osia vaan toisen autossa
Eli ei ole sama kalusto. Ne erot jotka radalla kuskien välillä on ovat todella pienet => ne pieniltä tuntuvat muutokset merkitsevät suhteessa todella paljon. Se on selvää, että Hami on ensikaudella ykköskuski ainakin alkukauden. Olen yllättynyt, jos Russel sen saa itselleen kaapattua.
 
...
Itsellä on käynyt joskus mielessä, että miten paljon minä itse tai joku muu tavallinen autoilija jäisi vauhdista, kun F1 kisa-autoon pistettäisiin kylmiltään rattiin. Varmaan sitä jäisi vauhdista Hamiltonin tai Verstappenin kisa-autolla jonkun 20+ sekuntia per kierros häntäpään tallin autoillekin. Siinä ja siinä olisiko saumaa edes safety carin vauhdissa ajaa ja paskat voisi olla housussa jo siinä kyydissä.
Riippuu varmaan siitäkin, monta kierrosta saa painaa. Ei nimittäin taitaisi heti olla luottoa ajaa kovavauhtisia mutkia +150km/h, kun kisakuskit laittavat 250km/h. Pitkistä suorista puhumattakaan.

Sanoisin, että tupla-aika vähintään ellei sitten löydä itseään penkasta jo varikolta ulostullessa. Saattaa nimittäin perä lähteä kirjoittamaan yllättävän helposti...
 
Hamiltonilla on ikää jo 36 vuotta ja ensi kauden alkaessa 37 vuotta.

Syystä tai toisesta F1 on laji, jossa kuljettajan vauhti ei enää tuossa iässä yleensä parane vaan kehityskaari osoittaa alaspäin.

Michael Schumacher esimerkiksi oli melkoinen lapanen viimeisinä vuosinaan F1 radalla kun ikä oli ajanut miehestä ohi.

Sitten ihan toiseen aiheeseen.

Itsellä on käynyt joskus mielessä, että miten paljon minä itse tai joku muu tavallinen autoilija jäisi vauhdista, kun F1 kisa-autoon pistettäisiin kylmiltään rattiin. Varmaan sitä jäisi vauhdista Hamiltonin tai Verstappenin kisa-autolla jonkun 20+ sekuntia per kierros häntäpään tallin autoillekin. Siinä ja siinä olisiko saumaa edes safety carin vauhdissa ajaa ja paskat voisi olla housussa jo siinä kyydissä.
Ei Hami vielä vanha ole katso Alonsoa. Molemmat osaa autoa ajaa.

Jossain Monzassa saattaisit päästä päivän harjoittelulla 20-30 s sisään, jos kunto ja uskallus suorilla riittää.
Toisaalta kun kypärän laittaa päähän... sillä on monelle sellainen vaikutus, että itsesuojeluvaisto pääosin katoaa :) ja vauhtiin tottuu.
 
Hamiltonilla on ikää jo 36 vuotta ja ensi kauden alkaessa 37 vuotta.

Syystä tai toisesta F1 on laji, jossa kuljettajan vauhti ei enää tuossa iässä yleensä parane vaan kehityskaari osoittaa alaspäin.

Michael Schumacher esimerkiksi oli melkoinen lapanen viimeisinä vuosinaan F1 radalla kun ikä oli ajanut miehestä ohi.

Sitten ihan toiseen aiheeseen.

Itsellä on käynyt joskus mielessä, että miten paljon minä itse tai joku muu tavallinen autoilija jäisi vauhdista, kun F1 kisa-autoon pistettäisiin kylmiltään rattiin. Varmaan sitä jäisi vauhdista Hamiltonin tai Verstappenin kisa-autolla jonkun 20+ sekuntia per kierros häntäpään tallin autoillekin. Siinä ja siinä olisiko saumaa edes safety carin vauhdissa ajaa ja paskat voisi olla housussa jo siinä kyydissä.

no et tuskin pysyis ollenkaan radalla, etkä osasi jarruja käyttää
 
Riippuu varmaan siitäkin, monta kierrosta saa painaa. Ei nimittäin taitaisi heti olla luottoa ajaa kovavauhtisia mutkia +150km/h, kun kisakuskit laittavat 250km/h. Pitkistä suorista puhumattakaan.

Sanoisin, että tupla-aika vähintään ellei sitten löydä itseään penkasta jo varikolta ulostullessa. Saattaa nimittäin perä lähteä kirjoittamaan yllättävän helposti...
Joo noi pyörähtää helposti vielä kakkosellakin, ilman harjoittelua/opastusta tosiaan voi jo varikolta poistuminen tehdä tiukkaa :)
 
no et tuskin pysyis ollenkaan radalla, etkä osasi jarruja käyttää

Tämähän voisi olla kyllä todennäköisin vaihtoehto.

Tällekkin herralle taisi käydä niin F1 testissä vaikka taustalla taisi olla vähän enemmän kokemusta urheiluautojen ratista kuin keskiverrolla autoilijalle Suomessa.



Ajatusleikki toki tuo F1 kisa-auton rattiin itse hyppääminen on kun sen tietää jo varmuudella ettei sellaista ainakaan omalle kohdalle tule taatusti koskaan tapahtumaan. Eikä 99,9999+ prosentille muistakaan suomalaisista.
 
IS vetäs sit kunnon klikkiotsikon vaihteeksi :D
Klikinsäästäjä: Lopettamalla tallissa.

edit: on artikkelissa toki vähän asiaakin siitä miksi Bottas. esim:
Bottas oli koko Mercedeksellä viettämänsä ajan mestarikuljettaja Lewis Hamiltonin varjossa. Tässäkin suhteessa Vasseurilla riittää kehuja suomalaiselle.

– Jos vertaa Lewisin ja Bottaksen nopeutta, ero on 0,2 prosenttia. Kun taas vertaa Max Verstappenin ja hänen tallikaveriensa eroa, se on ollut kolme, neljä kertaa suurempi viime vuosina.
 
Viimeksi muokattu:
Huvittavia aina nämä tallipäälliköiden kootut meriselitykset..




Olennainen lihavoituna. Ymmärtääkseni tallipäälliköllä on se viimeinen sana kuskien jatkosoppareissa mutta voin toki olla väärässäkin..

wait-wait-what.gif

Nimenomaan, sama lause jäi todella kaivelemaan. Jos kerran ansaisisi niin olisi sitten pitänyt tallissa ja Hamiltonilla olisi luullut olevan puoltava painava sananenkin vielä. Hieman kyllä inhottaa tämmöset selitykset.
Valtterille kaikkea hyvää. Nyt tuo Wolffin töräytys hieman kyllä vituttelee.
 
Tämähän voisi olla kyllä todennäköisin vaihtoehto.

Tällekkin herralle taisi käydä niin F1 testissä vaikka taustalla taisi olla vähän enemmän kokemusta urheiluautojen ratista kuin keskiverrolla autoilijalle Suomessa.



Ajatusleikki toki tuo F1 kisa-auton rattiin itse hyppääminen on kun sen tietää jo varmuudella ettei sellaista ainakaan omalle kohdalle tule taatusti koskaan tapahtumaan. Eikä 99,9999+ prosentille muistakaan suomalaisista.

Onhan näitä, jotka tarjoaa vanhemmilla autoilla kokemuksia. esim. Toteuta unelmasi – aja F1-autoa

Muissa maissa vastaavia löytynee, ellei jopa jollain tunnetulla radallakin.
 
Tämähän voisi olla kyllä todennäköisin vaihtoehto.

Tällekkin herralle taisi käydä niin F1 testissä vaikka taustalla taisi olla vähän enemmän kokemusta urheiluautojen ratista kuin keskiverrolla autoilijalle Suomessa.



Ajatusleikki toki tuo F1 kisa-auton rattiin itse hyppääminen on kun sen tietää jo varmuudella ettei sellaista ainakaan omalle kohdalle tule taatusti koskaan tapahtumaan. Eikä 99,9999+ prosentille muistakaan suomalaisista.


Eikös rahalla jossain Alastarossa pääse ajelee vanhempaa f1 autoa?
 
Räikkösen alfalle menon ymmärsi, oli kuitenkin muutenkin uran ehtoopuolella ja mikä sen mukavampaa kun kruisailla pari kautta tallissa josta kaikki alkoi. Bottaksen osalta tulee väistämättä kovalais fibat. Ensin parhaassa iässä kenkää huipputallista ja sitten rämmitään muutama vuosi jämäsijoilla.
Miten voi tulla vieläkin Kovalaisfibat, kun Valtteri on moninkertainen osakilpailuvoittaja sekä ollut voittamassa jo neljää merkkimestaruutta? Mitään Heikiltä pois ottamatta, onhan Valtterin ura ykkösissä ollut ihan eri tasolla, niin tilastojen kuin monen muunkin asian kohdalla.
 
Miten voi tulla vieläkin Kovalaisfibat, kun Valtteri on moninkertainen osakilpailuvoittaja sekä ollut voittamassa jo neljää merkkimestaruutta? Mitään Heikiltä pois ottamatta, onhan Valtterin ura ykkösissä ollut ihan eri tasolla, niin tilastojen kuin monen muunkin asian kohdalla.
Vähän on Valtterilla ollut erilainen kalusto alla kun heikillä jos nyt suurennuslasilla. Toki mclaren oli 08 ihan hyvä auto, mutta ei mikään ylivoimainen. 09 Mclaren taas oli täysi susi. Fakta vaan on että noin ylivoimaisella autolla kun mersu ollut suurimman osan ajasta jonka Valtteri siellä ollut, olisi kisoja pitänyt voittaa reilusti enemmän.

Vähän nyt jotain rajaa tuohon bottaksen hekutukseen. Moni muukin kuski olisi voittanut vähintäänkin saman määrän kisoja tuolla kalustolla.
 
Vähän on Valtterilla ollut erilainen kalusto alla kun heikillä jos nyt suurennuslasilla. Toki mclaren oli 08 ihan hyvä auto, mutta ei mikään ylivoimainen. 09 Mclaren taas oli täysi susi. Fakta vaan on että noin ylivoimaisella autolla kun mersu ollut suurimman osan ajasta jonka Valtteri siellä ollut, olisi kisoja pitänyt voittaa reilusti enemmän.

Vähän nyt jotain rajaa tuohon bottaksen hekutukseen. Moni muukin kuski olisi voittanut vähintäänkin saman määrän kisoja tuolla kalustolla.
En siltikään näe mistä ne Kovalaisfibat tulee, ei se pelkästään riitä että molemmat ovat olleet Hamiltonin tallikavereita.
Valtteri on ajanut koko hybridiajan 2014-2021 huipputalleissa, ja kyllä, lasken tuon ajan Williamsin huipputalliksi. Heikki ajoi pari kautta 2007-2009.

Samaa voisin sanoa että jotain rajaa tuohon Valtterin aliarvostuksen. Vaikka alla onkin huippukalusto, niin sitäkin pitää ajaa niille palkintosijoituksille, ja siellä tallissa ne näkee oikeasti miten se kuski ajaa.
Voi katsoa vaikka viime aikojen meininkiä Red Bullilla ja miettiä onko se helppoa. Muiden tallien "kakkoskuskeihin" verrattuna Valtteri on ollut koko ajan huomattavasti lähempänä omaa tallikaveriaan aikoja vertailtaessa. Kaikista ei tule mestareita, mutta jo huipputallissa pysyminen monen vuoden ajan on kova juttu ja arvostettavaa.
 
Samaa voisin sanoa että jotain rajaa tuohon Valtterin aliarvostuksen. Vaikka alla onkin huippukalusto, niin sitäkin pitää ajaa niille palkintosijoituksille, ja siellä tallissa ne näkee oikeasti miten se kuski ajaa.
Jep. En tajua miksi etenkin suomalaiset mielellään aina dissaa Bottasta. Kai se on sitten kateutta tai joku muoti-ilmiö.

Tuskin Bottasta oltaisiin niin kauan Mersulla pidetty, jos olisi niin paska kuin dissaajien mielestä. Hänellä ei ole myöskään niin paljon markkina-arvoa kuin brittikuskilla brittitallissa.
 
Ei Bottas missään nimessä huono kuski ole, mutta ei todellakaan niin hyväkään kun superfanit täällä hehkuttaa. Mersun perspektiivistä bottas oli loistava wingman kun olivat täysin ylivoimaisia. Tarpeeksi heikko vs hamilton ettei tullut tallin sisällä kunnollista kilpailua,mutta kuitenkin tarpeeksi hyvä napsimaan ylivoimaisella autolla ne tarvittavat pojot jotta tallimestaruus voitettiin. Nyt ei enää mersulla ole ylivoimainen kalusto ni pakko pistää kakkoskuski vaihtoon parempaan (vaikka sitten tallin harmonian kustannuksella) että pystyvät taistelemaan tallimestaruudesta.
 
Ei Bottas missään nimessä huono kuski ole, mutta ei todellakaan niin hyväkään kun superfanit täällä hehkuttaa. Mersun perspektiivistä bottas oli loistava wingman kun olivat täysin ylivoimaisia. Tarpeeksi heikko vs hamilton ettei tullut tallin sisällä kunnollista kilpailua,mutta kuitenkin tarpeeksi hyvä napsimaan ylivoimaisella autolla ne tarvittavat pojot jotta tallimestaruus voitettiin. Nyt ei enää mersulla ole ylivoimainen kalusto ni pakko pistää kakkoskuski vaihtoon parempaan (vaikka sitten tallin harmonian kustannuksella) että pystyvät taistelemaan tallimestaruudesta.
En nyt niin Bottas fanina itseäni pidä, mutta kyllä Bottas on hyvin lähellä Hamin tasoa nopeudessa. Ison ero näyttäs tulevan Hamin käsittämättömistä itkuista "huonoista" renkaista sekä hänen loistavasta kyvyistään käyttää renkaitaan on siinä ollut selkeästi Bottasta parempi. Russel ei ole näyttänyt vielä oikeastaan muuta kuin, että on riskinottajatyyppiä.

Bottas taas on näyttänyt, että ajaa järkevästi ja välttää hölmöjen riskien ottoa.
 
Michael Schumacher esimerkiksi oli melkoinen lapanen viimeisinä vuosinaan F1 radalla kun ikä oli ajanut miehestä ohi.
:facepalm: Mulla ei ole ikävä sitä urpoa, mutta olisikohan sen viime kausien hitauteen ollut syynä hidas auto? Vaikka olisi Jeesus kuskina niin ei paskalla autolla pääse kovempaa. Ei sen tallikaverikaan tainnut paljoa shampanjaa suihkutella.

Toinen asia: Olen joskus aiemminkin sanonut tässä ketjussa, että tallien molemmat autot suunnitellaan ykköskuskin ajotyylin mukaan. Kakkoskuski kärsii siitä enemmän tai vähemmän. F1-asiantuntijat eivät halua puhua siitä, koska se pilaa koko illuusion kuskien paremmuudesta. Jos Bottas häviää Lewikselle 0,2 s aika-ajossa, fanit haluaa kuvitella että Bottas on 0,2 s paskempi kuski. Jos autot olisi suunniteltu Bottaksen ajotyylille, ehkä Lewis olisi hävinnyt vaikka puoli sekuntia. Alunperin Kimille suunnitellulla Alfalla Kiovinatsi ei kyennyt edes ajamaan sellaisia aikoja että niillä pääsisi osallistumaan kisaan. Autoa piti muuttaa niin että siitä tuli hitaampi Kimille mutta sopi paremmin Kiovinatsin ajotyyliin, tai muuten Alfa olisi joutunut osallistumaan kisoihin vain yhdellä autolla.
 
Alunperin Kimille suunnitellulla Alfalla Kiovinatsi ei kyennyt edes ajamaan sellaisia aikoja että niillä pääsisi osallistumaan kisaan. Autoa piti muuttaa niin että siitä tuli hitaampi Kimille mutta sopi paremmin Kiovinatsin ajotyyliin, tai muuten Alfa olisi joutunut osallistumaan kisoihin vain yhdellä autolla.
Muuten samaa mieltä, mut mihin tämä perustuu? Aika-ajoissa ollut aina hyvä, Räikkönen ei oikee koskaa ole edes niissä loistanut. Mitä nyt joitain McLaren välähdyksiä. Näen kyllä lähinnä niin, että GIO on vain kehittynyt. Ei se edelleenkään kisamatkassa Räikköselle ole pärjännyt.
 
Ei mun tartte tykätä Bottaksesta millään muotoa vaikka jaetaan kansalaisuus, eikä kenenkään muunkaan jos ei siltä tunnu. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään muoti-ilmiön kanssa, vaan ihmiset yleensä valitsee suosikkinsa ja inhokkinsa. Ei se ole sen monimutkaisempaa.

Tämähän oli ilon ja onnen päivä, kun ei jatka enää Mercedeksellä.
Hyvää selittelyä. Vieläkö se Perez muuten pyyhkii pöytää Valtterilla?
 
Tulipa muuten mieleen noista f1-kuskille sopivista autoista mieleen, ku Lotuksella hinkattiin Räikkösen auton ohjaustehostimen kanssa muistaakseni melko pitkään :D Ja toihan on vain yksi muuttuja autossa lukemattomista muista.
 
Joo noi pyörähtää helposti vielä kakkosellakin, ilman harjoittelua/opastusta tosiaan voi jo varikolta poistuminen tehdä tiukkaa :)
Taitaa lähteä lapasesta monta pykälää isommallakin. Kanttarit sun muut vielä edesauttaa tangetin suuntaan lähtöä. Lisäksi jarrutukset menisivät vihkoon liian aikaisin hiljentäessä ja sitten sen jälkeen liian myöhään (tosin vain kerran).
Tulipa mieleen vielä sellainen, että ei taitaisi normaali sälli edes kierrosta kahta jaksaa ajaa F1:stä reipasta vauhtia, saati kovempaa. Voipi pää alkaa painamaan liikaa ja kroppa ei muutenkaan g-voimia osaa hanskata.

Ensi kaudesta on tulossa mielenkiintoinen kuski- ja sääntömuutosten myötä. Saataisiinko tylsistäkin radoista hieman kiinnostavampia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 041
Viestejä
4 560 063
Jäsenet
75 102
Uusin jäsen
jwso

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom