F1 Yleiskeskustelu

Valun soppari taitaa olla mallia 1 vuosi molempia sitovaa sopparia ja sitten sitten optioita siihen päälle jos kumpikin haluaa jatkaa sopimusta.

Jos sopimus olisi useamman vuoden molempia osapuolia sitova sopimus, niin varmaan se sopimuksen kesto olisi kerrottu tarkemmin ja eri tavalla.
 
Kenties mersu yrittää petata Hamiltonille vielä yhden mestaruuden. Pääsee (tai "pääsee") silloin Russel aisankannattajaksi Hamiltonille ensi kaudeksi.

Hamiltonia tuskin kiinnostaa alkaa Russelin aisuriksi vaan eiköhän Hamilton ripusta ajohaalarit naulaan siinä vaiheessa kun uhkana on joutua kakkosviulistin rooliin.
Olen kyllä kovin yllättynyt, jos Russel onnistuu Hamin pitkässä juokussa pesee. Russel on vielä kokematon, siinä ainossa kisassa missä pärjäsi hänellä oli Hamin säätämä auto. Tietysti on mahdollista, että ensi kauden auto ei sopisi Hamille ja Russelin ajotyyliin sopii. Veikkaan, että RedBull on ensikaudellakin kova ja voi olla ettei Mersu edes saa sitä mestaruutta.

Mielenkiintoinen kauden alku tiedossa. Toivotaan, että muutkin tallit parantaisivat tasoaan ja kisoista tulee kärjenkin osalta tiukkoja.
 
Siirsin tänne Hollannin ketjusta.


Tää on yks juttu joka syö mun mielestä noiden voittojen ja mestaruuksien arvoa huomattavastikin. Mun mielestä mestaruus pitää ansaita, eikä saada osittain lahjana.
Samaa mieltä, "Barichello" oli myös yksi todella hyvä kuski joka jäi Sumin varjoon. Oliskin kiva nähdä tilastot, missä noi lahjavoitot on siirretty "oikeille" omistajilleen. Toi kuuluu toki lajiin taloudellisten asioiden johdosta, mutta kyllä vuosien jälkeen voitais puhua todellisista ansioista. Mika Salon F1 "voittoa" moni ei enää edes muista. Näin Monzan alla ehkä useimmin tulee esiin.
 
Täälläkin moni vielä kuvittelee että Bottas sai 2017 puolenvälin jälkeen tasaveroisen kaluston mestaruudesta kisaamiseen. Mersulla todettiin että edellisen kauden tapahtumat eivät tule toistumaan enää ikinä. Ja turha kuvitella että sitä politiikkaa jonkun Russelin takia muutettaisiin.
 
Räikkösen alfalle menon ymmärsi, oli kuitenkin muutenkin uran ehtoopuolella ja mikä sen mukavampaa kun kruisailla pari kautta tallissa josta kaikki alkoi. Bottaksen osalta tulee väistämättä kovalais fibat. Ensin parhaassa iässä kenkää huipputallista ja sitten rämmitään muutama vuosi jämäsijoilla.
 
Sama kalusto, serkkupoika on töissä tuolla ja tietää varmaksi sanoa. Toki säätäävät kuskin mieltymyksien mukaan ja välillä kokeilevat jotain uusia osia vaan toisen autossa
 
Räikkösen alfalle menon ymmärsi, oli kuitenkin muutenkin uran ehtoopuolella ja mikä sen mukavampaa kun kruisailla pari kautta tallissa josta kaikki alkoi. Bottaksen osalta tulee väistämättä kovalais fibat. Ensin kenkää huipputallista ja sitten rämmitään muutama vuosi jämäsijoilla.
Palaahan Bottaskin vanhan tallipäällikkönsä alaisuuteen ja Bottaksen näytöt ovat olleet kyllä todella hyvät, jos Kovalaiseen
verrataan, vaikka Kovalainenkin oli/on kyllä hyvä kuski.
 
Olen kyllä kovin yllättynyt, jos Russel onnistuu Hamin pitkässä juokussa pesee. Russel on vielä kokematon, siinä ainossa kisassa missä pärjäsi hänellä oli Hamin säätämä auto. Tietysti on mahdollista, että ensi kauden auto ei sopisi Hamille ja Russelin ajotyyliin sopii. Veikkaan, että RedBull on ensikaudellakin kova ja voi olla ettei Mersu edes saa sitä mestaruutta.

Mielenkiintoinen kauden alku tiedossa. Toivotaan, että muutkin tallit parantaisivat tasoaan ja kisoista tulee kärjenkin osalta tiukkoja.

Hamiltonilla on ikää jo 36 vuotta ja ensi kauden alkaessa 37 vuotta.

Syystä tai toisesta F1 on laji, jossa kuljettajan vauhti ei enää tuossa iässä yleensä parane vaan kehityskaari osoittaa alaspäin.

Michael Schumacher esimerkiksi oli melkoinen lapanen viimeisinä vuosinaan F1 radalla kun ikä oli ajanut miehestä ohi.

Sitten ihan toiseen aiheeseen.

Itsellä on käynyt joskus mielessä, että miten paljon minä itse tai joku muu tavallinen autoilija jäisi vauhdista, kun F1 kisa-autoon pistettäisiin kylmiltään rattiin. Varmaan sitä jäisi vauhdista Hamiltonin tai Verstappenin kisa-autolla jonkun 20+ sekuntia per kierros häntäpään tallin autoillekin. Siinä ja siinä olisiko saumaa edes safety carin vauhdissa ajaa ja paskat voisi olla housussa jo siinä kyydissä.
 
Sama kalusto, serkkupoika on töissä tuolla ja tietää varmaksi sanoa. Toki säätäävät kuskin mieltymyksien mukaan ja välillä kokeilevat jotain uusia osia vaan toisen autossa
Eli ei ole sama kalusto. Ne erot jotka radalla kuskien välillä on ovat todella pienet => ne pieniltä tuntuvat muutokset merkitsevät suhteessa todella paljon. Se on selvää, että Hami on ensikaudella ykköskuski ainakin alkukauden. Olen yllättynyt, jos Russel sen saa itselleen kaapattua.
 
...
Itsellä on käynyt joskus mielessä, että miten paljon minä itse tai joku muu tavallinen autoilija jäisi vauhdista, kun F1 kisa-autoon pistettäisiin kylmiltään rattiin. Varmaan sitä jäisi vauhdista Hamiltonin tai Verstappenin kisa-autolla jonkun 20+ sekuntia per kierros häntäpään tallin autoillekin. Siinä ja siinä olisiko saumaa edes safety carin vauhdissa ajaa ja paskat voisi olla housussa jo siinä kyydissä.
Riippuu varmaan siitäkin, monta kierrosta saa painaa. Ei nimittäin taitaisi heti olla luottoa ajaa kovavauhtisia mutkia +150km/h, kun kisakuskit laittavat 250km/h. Pitkistä suorista puhumattakaan.

Sanoisin, että tupla-aika vähintään ellei sitten löydä itseään penkasta jo varikolta ulostullessa. Saattaa nimittäin perä lähteä kirjoittamaan yllättävän helposti...
 
Hamiltonilla on ikää jo 36 vuotta ja ensi kauden alkaessa 37 vuotta.

Syystä tai toisesta F1 on laji, jossa kuljettajan vauhti ei enää tuossa iässä yleensä parane vaan kehityskaari osoittaa alaspäin.

Michael Schumacher esimerkiksi oli melkoinen lapanen viimeisinä vuosinaan F1 radalla kun ikä oli ajanut miehestä ohi.

Sitten ihan toiseen aiheeseen.

Itsellä on käynyt joskus mielessä, että miten paljon minä itse tai joku muu tavallinen autoilija jäisi vauhdista, kun F1 kisa-autoon pistettäisiin kylmiltään rattiin. Varmaan sitä jäisi vauhdista Hamiltonin tai Verstappenin kisa-autolla jonkun 20+ sekuntia per kierros häntäpään tallin autoillekin. Siinä ja siinä olisiko saumaa edes safety carin vauhdissa ajaa ja paskat voisi olla housussa jo siinä kyydissä.
Ei Hami vielä vanha ole katso Alonsoa. Molemmat osaa autoa ajaa.

Jossain Monzassa saattaisit päästä päivän harjoittelulla 20-30 s sisään, jos kunto ja uskallus suorilla riittää.
Toisaalta kun kypärän laittaa päähän... sillä on monelle sellainen vaikutus, että itsesuojeluvaisto pääosin katoaa :) ja vauhtiin tottuu.
 
Hamiltonilla on ikää jo 36 vuotta ja ensi kauden alkaessa 37 vuotta.

Syystä tai toisesta F1 on laji, jossa kuljettajan vauhti ei enää tuossa iässä yleensä parane vaan kehityskaari osoittaa alaspäin.

Michael Schumacher esimerkiksi oli melkoinen lapanen viimeisinä vuosinaan F1 radalla kun ikä oli ajanut miehestä ohi.

Sitten ihan toiseen aiheeseen.

Itsellä on käynyt joskus mielessä, että miten paljon minä itse tai joku muu tavallinen autoilija jäisi vauhdista, kun F1 kisa-autoon pistettäisiin kylmiltään rattiin. Varmaan sitä jäisi vauhdista Hamiltonin tai Verstappenin kisa-autolla jonkun 20+ sekuntia per kierros häntäpään tallin autoillekin. Siinä ja siinä olisiko saumaa edes safety carin vauhdissa ajaa ja paskat voisi olla housussa jo siinä kyydissä.

no et tuskin pysyis ollenkaan radalla, etkä osasi jarruja käyttää
 
Riippuu varmaan siitäkin, monta kierrosta saa painaa. Ei nimittäin taitaisi heti olla luottoa ajaa kovavauhtisia mutkia +150km/h, kun kisakuskit laittavat 250km/h. Pitkistä suorista puhumattakaan.

Sanoisin, että tupla-aika vähintään ellei sitten löydä itseään penkasta jo varikolta ulostullessa. Saattaa nimittäin perä lähteä kirjoittamaan yllättävän helposti...
Joo noi pyörähtää helposti vielä kakkosellakin, ilman harjoittelua/opastusta tosiaan voi jo varikolta poistuminen tehdä tiukkaa :)
 
no et tuskin pysyis ollenkaan radalla, etkä osasi jarruja käyttää

Tämähän voisi olla kyllä todennäköisin vaihtoehto.

Tällekkin herralle taisi käydä niin F1 testissä vaikka taustalla taisi olla vähän enemmän kokemusta urheiluautojen ratista kuin keskiverrolla autoilijalle Suomessa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ajatusleikki toki tuo F1 kisa-auton rattiin itse hyppääminen on kun sen tietää jo varmuudella ettei sellaista ainakaan omalle kohdalle tule taatusti koskaan tapahtumaan. Eikä 99,9999+ prosentille muistakaan suomalaisista.
 
IS vetäs sit kunnon klikkiotsikon vaihteeksi :D
Klikinsäästäjä: Lopettamalla tallissa.

edit: on artikkelissa toki vähän asiaakin siitä miksi Bottas. esim:
Bottas oli koko Mercedeksellä viettämänsä ajan mestarikuljettaja Lewis Hamiltonin varjossa. Tässäkin suhteessa Vasseurilla riittää kehuja suomalaiselle.

– Jos vertaa Lewisin ja Bottaksen nopeutta, ero on 0,2 prosenttia. Kun taas vertaa Max Verstappenin ja hänen tallikaveriensa eroa, se on ollut kolme, neljä kertaa suurempi viime vuosina.
 
Viimeksi muokattu:
Huvittavia aina nämä tallipäälliköiden kootut meriselitykset..




Olennainen lihavoituna. Ymmärtääkseni tallipäälliköllä on se viimeinen sana kuskien jatkosoppareissa mutta voin toki olla väärässäkin..

wait-wait-what.gif

Nimenomaan, sama lause jäi todella kaivelemaan. Jos kerran ansaisisi niin olisi sitten pitänyt tallissa ja Hamiltonilla olisi luullut olevan puoltava painava sananenkin vielä. Hieman kyllä inhottaa tämmöset selitykset.
Valtterille kaikkea hyvää. Nyt tuo Wolffin töräytys hieman kyllä vituttelee.
 
Tämähän voisi olla kyllä todennäköisin vaihtoehto.

Tällekkin herralle taisi käydä niin F1 testissä vaikka taustalla taisi olla vähän enemmän kokemusta urheiluautojen ratista kuin keskiverrolla autoilijalle Suomessa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ajatusleikki toki tuo F1 kisa-auton rattiin itse hyppääminen on kun sen tietää jo varmuudella ettei sellaista ainakaan omalle kohdalle tule taatusti koskaan tapahtumaan. Eikä 99,9999+ prosentille muistakaan suomalaisista.

Onhan näitä, jotka tarjoaa vanhemmilla autoilla kokemuksia. esim. Toteuta unelmasi – aja F1-autoa

Muissa maissa vastaavia löytynee, ellei jopa jollain tunnetulla radallakin.
 
Tämähän voisi olla kyllä todennäköisin vaihtoehto.

Tällekkin herralle taisi käydä niin F1 testissä vaikka taustalla taisi olla vähän enemmän kokemusta urheiluautojen ratista kuin keskiverrolla autoilijalle Suomessa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ajatusleikki toki tuo F1 kisa-auton rattiin itse hyppääminen on kun sen tietää jo varmuudella ettei sellaista ainakaan omalle kohdalle tule taatusti koskaan tapahtumaan. Eikä 99,9999+ prosentille muistakaan suomalaisista.


Eikös rahalla jossain Alastarossa pääse ajelee vanhempaa f1 autoa?
 
Räikkösen alfalle menon ymmärsi, oli kuitenkin muutenkin uran ehtoopuolella ja mikä sen mukavampaa kun kruisailla pari kautta tallissa josta kaikki alkoi. Bottaksen osalta tulee väistämättä kovalais fibat. Ensin parhaassa iässä kenkää huipputallista ja sitten rämmitään muutama vuosi jämäsijoilla.
Miten voi tulla vieläkin Kovalaisfibat, kun Valtteri on moninkertainen osakilpailuvoittaja sekä ollut voittamassa jo neljää merkkimestaruutta? Mitään Heikiltä pois ottamatta, onhan Valtterin ura ykkösissä ollut ihan eri tasolla, niin tilastojen kuin monen muunkin asian kohdalla.
 
Miten voi tulla vieläkin Kovalaisfibat, kun Valtteri on moninkertainen osakilpailuvoittaja sekä ollut voittamassa jo neljää merkkimestaruutta? Mitään Heikiltä pois ottamatta, onhan Valtterin ura ykkösissä ollut ihan eri tasolla, niin tilastojen kuin monen muunkin asian kohdalla.
Vähän on Valtterilla ollut erilainen kalusto alla kun heikillä jos nyt suurennuslasilla. Toki mclaren oli 08 ihan hyvä auto, mutta ei mikään ylivoimainen. 09 Mclaren taas oli täysi susi. Fakta vaan on että noin ylivoimaisella autolla kun mersu ollut suurimman osan ajasta jonka Valtteri siellä ollut, olisi kisoja pitänyt voittaa reilusti enemmän.

Vähän nyt jotain rajaa tuohon bottaksen hekutukseen. Moni muukin kuski olisi voittanut vähintäänkin saman määrän kisoja tuolla kalustolla.
 
Vähän on Valtterilla ollut erilainen kalusto alla kun heikillä jos nyt suurennuslasilla. Toki mclaren oli 08 ihan hyvä auto, mutta ei mikään ylivoimainen. 09 Mclaren taas oli täysi susi. Fakta vaan on että noin ylivoimaisella autolla kun mersu ollut suurimman osan ajasta jonka Valtteri siellä ollut, olisi kisoja pitänyt voittaa reilusti enemmän.

Vähän nyt jotain rajaa tuohon bottaksen hekutukseen. Moni muukin kuski olisi voittanut vähintäänkin saman määrän kisoja tuolla kalustolla.
En siltikään näe mistä ne Kovalaisfibat tulee, ei se pelkästään riitä että molemmat ovat olleet Hamiltonin tallikavereita.
Valtteri on ajanut koko hybridiajan 2014-2021 huipputalleissa, ja kyllä, lasken tuon ajan Williamsin huipputalliksi. Heikki ajoi pari kautta 2007-2009.

Samaa voisin sanoa että jotain rajaa tuohon Valtterin aliarvostuksen. Vaikka alla onkin huippukalusto, niin sitäkin pitää ajaa niille palkintosijoituksille, ja siellä tallissa ne näkee oikeasti miten se kuski ajaa.
Voi katsoa vaikka viime aikojen meininkiä Red Bullilla ja miettiä onko se helppoa. Muiden tallien "kakkoskuskeihin" verrattuna Valtteri on ollut koko ajan huomattavasti lähempänä omaa tallikaveriaan aikoja vertailtaessa. Kaikista ei tule mestareita, mutta jo huipputallissa pysyminen monen vuoden ajan on kova juttu ja arvostettavaa.
 
Samaa voisin sanoa että jotain rajaa tuohon Valtterin aliarvostuksen. Vaikka alla onkin huippukalusto, niin sitäkin pitää ajaa niille palkintosijoituksille, ja siellä tallissa ne näkee oikeasti miten se kuski ajaa.
Jep. En tajua miksi etenkin suomalaiset mielellään aina dissaa Bottasta. Kai se on sitten kateutta tai joku muoti-ilmiö.

Tuskin Bottasta oltaisiin niin kauan Mersulla pidetty, jos olisi niin paska kuin dissaajien mielestä. Hänellä ei ole myöskään niin paljon markkina-arvoa kuin brittikuskilla brittitallissa.
 
Ei Bottas missään nimessä huono kuski ole, mutta ei todellakaan niin hyväkään kun superfanit täällä hehkuttaa. Mersun perspektiivistä bottas oli loistava wingman kun olivat täysin ylivoimaisia. Tarpeeksi heikko vs hamilton ettei tullut tallin sisällä kunnollista kilpailua,mutta kuitenkin tarpeeksi hyvä napsimaan ylivoimaisella autolla ne tarvittavat pojot jotta tallimestaruus voitettiin. Nyt ei enää mersulla ole ylivoimainen kalusto ni pakko pistää kakkoskuski vaihtoon parempaan (vaikka sitten tallin harmonian kustannuksella) että pystyvät taistelemaan tallimestaruudesta.
 
Ei Bottas missään nimessä huono kuski ole, mutta ei todellakaan niin hyväkään kun superfanit täällä hehkuttaa. Mersun perspektiivistä bottas oli loistava wingman kun olivat täysin ylivoimaisia. Tarpeeksi heikko vs hamilton ettei tullut tallin sisällä kunnollista kilpailua,mutta kuitenkin tarpeeksi hyvä napsimaan ylivoimaisella autolla ne tarvittavat pojot jotta tallimestaruus voitettiin. Nyt ei enää mersulla ole ylivoimainen kalusto ni pakko pistää kakkoskuski vaihtoon parempaan (vaikka sitten tallin harmonian kustannuksella) että pystyvät taistelemaan tallimestaruudesta.
En nyt niin Bottas fanina itseäni pidä, mutta kyllä Bottas on hyvin lähellä Hamin tasoa nopeudessa. Ison ero näyttäs tulevan Hamin käsittämättömistä itkuista "huonoista" renkaista sekä hänen loistavasta kyvyistään käyttää renkaitaan on siinä ollut selkeästi Bottasta parempi. Russel ei ole näyttänyt vielä oikeastaan muuta kuin, että on riskinottajatyyppiä.

Bottas taas on näyttänyt, että ajaa järkevästi ja välttää hölmöjen riskien ottoa.
 
Michael Schumacher esimerkiksi oli melkoinen lapanen viimeisinä vuosinaan F1 radalla kun ikä oli ajanut miehestä ohi.
:facepalm: Mulla ei ole ikävä sitä urpoa, mutta olisikohan sen viime kausien hitauteen ollut syynä hidas auto? Vaikka olisi Jeesus kuskina niin ei paskalla autolla pääse kovempaa. Ei sen tallikaverikaan tainnut paljoa shampanjaa suihkutella.

Toinen asia: Olen joskus aiemminkin sanonut tässä ketjussa, että tallien molemmat autot suunnitellaan ykköskuskin ajotyylin mukaan. Kakkoskuski kärsii siitä enemmän tai vähemmän. F1-asiantuntijat eivät halua puhua siitä, koska se pilaa koko illuusion kuskien paremmuudesta. Jos Bottas häviää Lewikselle 0,2 s aika-ajossa, fanit haluaa kuvitella että Bottas on 0,2 s paskempi kuski. Jos autot olisi suunniteltu Bottaksen ajotyylille, ehkä Lewis olisi hävinnyt vaikka puoli sekuntia. Alunperin Kimille suunnitellulla Alfalla Kiovinatsi ei kyennyt edes ajamaan sellaisia aikoja että niillä pääsisi osallistumaan kisaan. Autoa piti muuttaa niin että siitä tuli hitaampi Kimille mutta sopi paremmin Kiovinatsin ajotyyliin, tai muuten Alfa olisi joutunut osallistumaan kisoihin vain yhdellä autolla.
 
Alunperin Kimille suunnitellulla Alfalla Kiovinatsi ei kyennyt edes ajamaan sellaisia aikoja että niillä pääsisi osallistumaan kisaan. Autoa piti muuttaa niin että siitä tuli hitaampi Kimille mutta sopi paremmin Kiovinatsin ajotyyliin, tai muuten Alfa olisi joutunut osallistumaan kisoihin vain yhdellä autolla.
Muuten samaa mieltä, mut mihin tämä perustuu? Aika-ajoissa ollut aina hyvä, Räikkönen ei oikee koskaa ole edes niissä loistanut. Mitä nyt joitain McLaren välähdyksiä. Näen kyllä lähinnä niin, että GIO on vain kehittynyt. Ei se edelleenkään kisamatkassa Räikköselle ole pärjännyt.
 
Ei mun tartte tykätä Bottaksesta millään muotoa vaikka jaetaan kansalaisuus, eikä kenenkään muunkaan jos ei siltä tunnu. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään muoti-ilmiön kanssa, vaan ihmiset yleensä valitsee suosikkinsa ja inhokkinsa. Ei se ole sen monimutkaisempaa.

Tämähän oli ilon ja onnen päivä, kun ei jatka enää Mercedeksellä.
Hyvää selittelyä. Vieläkö se Perez muuten pyyhkii pöytää Valtterilla?
 
Tulipa muuten mieleen noista f1-kuskille sopivista autoista mieleen, ku Lotuksella hinkattiin Räikkösen auton ohjaustehostimen kanssa muistaakseni melko pitkään :D Ja toihan on vain yksi muuttuja autossa lukemattomista muista.
 
Joo noi pyörähtää helposti vielä kakkosellakin, ilman harjoittelua/opastusta tosiaan voi jo varikolta poistuminen tehdä tiukkaa :)
Taitaa lähteä lapasesta monta pykälää isommallakin. Kanttarit sun muut vielä edesauttaa tangetin suuntaan lähtöä. Lisäksi jarrutukset menisivät vihkoon liian aikaisin hiljentäessä ja sitten sen jälkeen liian myöhään (tosin vain kerran).
Tulipa mieleen vielä sellainen, että ei taitaisi normaali sälli edes kierrosta kahta jaksaa ajaa F1:stä reipasta vauhtia, saati kovempaa. Voipi pää alkaa painamaan liikaa ja kroppa ei muutenkaan g-voimia osaa hanskata.

Ensi kaudesta on tulossa mielenkiintoinen kuski- ja sääntömuutosten myötä. Saataisiinko tylsistäkin radoista hieman kiinnostavampia?
 
Tulipa muuten mieleen noista f1-kuskille sopivista autoista mieleen, ku Lotuksella hinkattiin Räikkösen auton ohjaustehostimen kanssa muistaakseni melko pitkään :D Ja toihan on vain yksi muuttuja autossa lukemattomista muista.

Tää onki sellanen asia mistä haluaisin itse Kimin kanssa puhua. Millasesta ohjaustehostimen tuntumasta se tykkää ja millanen siinä lotuksella oli, kun se ei sopinu Kimille.
 
Ehkä eniten huvittaa näiden rth:n ja muiden kohdalla tämä, kun aina selitellään, että ei kiinnosta Valtteri jne. Silti viestit enimmäkseen keskittyy juuri Valtteriin. No jokainen tyylillään.
 
Taitaa lähteä lapasesta monta pykälää isommallakin. Kanttarit sun muut vielä edesauttaa tangetin suuntaan lähtöä. Lisäksi jarrutukset menisivät vihkoon liian aikaisin hiljentäessä ja sitten sen jälkeen liian myöhään (tosin vain kerran).
Tulipa mieleen vielä sellainen, että ei taitaisi normaali sälli edes kierrosta kahta jaksaa ajaa F1:stä reipasta vauhtia, saati kovempaa. Voipi pää alkaa painamaan liikaa ja kroppa ei muutenkaan g-voimia osaa hanskata.

Ensi kaudesta on tulossa mielenkiintoinen kuski- ja sääntömuutosten myötä. Saataisiinko tylsistäkin radoista hieman kiinnostavampia?
Joo ei tuolla treenamaton kaveri täysillä pysty ajaa, mutta muutama kierros vauhtia pudottamalla ohjatusti saattaa onnistua. Kypärät on hyvin aerodynaamisia ja Hans tuki ottaa niskoilta jarruvoimaa vastaan, kaarteisiin tuskin kukaan ekapäivänä uskaltaa täysillä vetää tai no sen yhden kerran :)
 
En tajua miksi etenkin suomalaiset mielellään aina dissaa Bottasta. Kai se on sitten kateutta tai joku muoti-ilmiö.
Silloin kehutaan, kun on aihetta, ja motkotetaan, kun on aihetta. Pitää erottaa dissaaminen ja huonosta suorituksesta valittaminen. Kun Vale voittaa kisan, silloin vedetään liput salkoon. Mutta kun Vale tumpeloi Bakun tai Imolan malliin, on ihan ok heittää televisio 5. kerroksen ikkunasta ja toivoa Russellia tilalle.

Samalla tavalla yleisurheilussa voittajat saavat kutsun Linnan juhliin, mutta epäonnistuneita urheilijoita haukutaan verorahoilla loisiviksi kisaturisteiksi. Tai jääkiekossa voiton jälkeen "mennään torille", mutta tappion jälkeen vaaditaan Jalosen päätä pölkylle ja haetaan maanantaina ruotsin kansalaisuutta.
Penkkiurheilussa eletään tunteella.
 
Silloin kehutaan, kun on aihetta, ja motkotetaan, kun on aihetta. Pitää erottaa dissaaminen ja huonosta suorituksesta valittaminen. Kun Vale voittaa kisan, silloin vedetään liput salkoon. Mutta kun Vale tumpeloi Bakun tai Imolan malliin, on ihan ok heittää televisio 5. kerroksen ikkunasta ja toivoa Russellia tilalle.

Samalla tavalla yleisurheilussa voittajat saavat kutsun Linnan juhliin, mutta epäonnistuneita urheilijoita haukutaan verorahoilla loisiviksi kisaturisteiksi. Tai jääkiekossa voiton jälkeen "mennään torille", mutta tappion jälkeen vaaditaan Jalosen päätä pölkylle ja haetaan maanantaina ruotsin kansalaisuutta.
Penkkiurheilussa eletään tunteella.
F1 on vaan siitä ikävä laji katsojalle, että sitä pitää ajaa järjellä. Jos näkee, että kaksi tämän hetken parasta kuskia menee itseään vähän kovempaa. On hölmöä käyttää konetta täysillä ja pilata renkaitaan ja sitten pahimillaan rikkoa auto.
Vielä toi kilpa-autourheilussa järjetön bensan säästö => katsoja on välillä täysin pihalla mitä todellisuudessa tapahtuu.
Bottas ajaa järkevästi, siitä hänelle on pakko pointsit antaa. Sekä on aika-ajoissa (missä ei säästellä mitään) näyttänyt olevansa Hamin tasoa tai ainakin todella lähellä.
 
Onhan näitä, jotka tarjoaa vanhemmilla autoilla kokemuksia. esim. Toteuta unelmasi – aja F1-autoa

Muissa maissa vastaavia löytynee, ellei jopa jollain tunnetulla radallakin.

Onhan niitä tosiaan niitä vanhoja formula 1 autoja, joilla pääsee ajamaan maksua vastaan kuka tahansa. Tuokin Alastaron tykki on jo 14 vuotta vanha. Epäilemättä sellaisellakin saa unohtumattomat kyydit vaikka kyseessä ei olekkaan vuoden 2021 kisa-auto ja moottorikin lienee viritysasteelta ja muutenkin aika kaukana kisakoneesta.

Itsellä sen verran pituuttakin eli luokkaa jo 190 senttimetriä, että ei omilla mitoilla olisi edes mitään mahdollisuuksia mahtua F1 kisa-autoon.

Sitä en tiedä miten esimerkiksi tuolla Alastarossa F1 auton ohjaamoa on mahdollisesti kasvatettu että sinne mahtuu isompikin kaveri kyytiin kuin sellainen alle 170 cm pitkä ja alle 75 kiloinen kuski.
 
Kyllähän muutkin ovat varmaan huomanneet, että Valtterin voitot tuo jotain tyyliin käsi nyrkkiin ja "JES" ja sillä selvä. Niistä ei ole tullut sellaista raastavaa jännitystä kuten monista muista F1- suomalaissuorituksista, tai huomattavaa hyvänolon tunnetta jne. Periaatteessa voisi valittaa jostain Valen luonteesta mutta en mä nyt tiedä onko silläkään loppupeleissä niin suurta merkitystä kun ei tyyppiä oikeasti tunne kuitenkaan. Ja Hollannissa on katsomoissa kymmenet tuhannet ihmiset ekstaasissa vaikka Verstappen on luonteeltaan täysi mulkku (tosin johdonmukaisesti sellainen, jota tavallaan arvostan). Kai se nyt sitten vaan menee siihen, että Vale ajoi ylivoimaisella autolla neljä vuotta ja tuloksena 9 voittoa, mikä on toki ihan kiva mutta ei sen enempää. Luultavasti hehkuttaisin jotain Alfa Romeolla kairattua kolmossijaa enemmän.
 
Onhan niitä tosiaan niitä vanhoja formula 1 autoja, joilla pääsee ajamaan maksua vastaan kuka tahansa. Tuokin Alastaron tykki on jo 14 vuotta vanha. Epäilemättä sellaisellakin saa unohtumattomat kyydit vaikka kyseessä ei olekkaan vuoden 2021 kisa-auto ja moottorikin lienee viritysasteelta ja muutenkin aika kaukana kisakoneesta.

Itsellä sen verran pituuttakin eli luokkaa jo 190 senttimetriä, että ei omilla mitoilla olisi edes mitään mahdollisuuksia mahtua F1 kisa-autoon.

Sitä en tiedä miten esimerkiksi tuolla Alastarossa F1 auton ohjaamoa on mahdollisesti kasvatettu että sinne mahtuu isompikin kaveri kyytiin kuin sellainen alle 170 cm pitkä ja alle 75 kiloinen kuski.
Joo varmasti ihan tarpeeksi kovaa menee, vaikka pirusti sekunteja nyky-ykkösille häviääkin. Perus-ihmiset tuollakaan uskalla / pysty täysillä vetään, veikkaan.
 
Joku Monacolainen taisi mennä Ferrarille tyrkkimään jonkun 4 kertaisen mestarin johonkin keskitalliin. Riippunee tyypistä.
Ei Vettelillä ollut lähellekään samanlainen asema Ferrarilla kuin Hamilla Mersulla. Ensi kaudellahan se sitten nähdään että miten käy, autotkin uudistuu niin eihän sitä koskaan tiedä että miten ne kullekin sopii, kyllä siinä Russelilla voi pienet saumat olla.

Joo varmasti ihan tarpeeksi kovaa menee, vaikka pirusti sekunteja nyky-ykkösille häviääkin. Perus-ihmiset tuollakaan uskalla / pysty täysillä vetään, veikkaan.

Ei noilla normi ihmiset pysty täysillä ajamaan, g-voimat on tottumattomalle liikaa.
 
Kyllähän muutkin ovat varmaan huomanneet, että Valtterin voitot tuo jotain tyyliin käsi nyrkkiin ja "JES" ja sillä selvä. Niistä ei ole tullut sellaista raastavaa jännitystä kuten monista muista F1- suomalaissuorituksista, tai huomattavaa hyvänolon tunnetta jne. Periaatteessa voisi valittaa jostain Valen luonteesta mutta en mä nyt tiedä onko silläkään loppupeleissä niin suurta merkitystä kun ei tyyppiä oikeasti tunne kuitenkaan. Ja Hollannissa on katsomoissa kymmenet tuhannet ihmiset ekstaasissa vaikka Verstappen on luonteeltaan täysi mulkku (tosin johdonmukaisesti sellainen, jota tavallaan arvostan). Kai se nyt sitten vaan menee siihen, että Vale ajoi ylivoimaisella autolla neljä vuotta ja tuloksena 9 voittoa, mikä on toki ihan kiva mutta ei sen enempää. Luultavasti hehkuttaisin jotain Alfa Romeolla kairattua kolmossijaa enemmän.

Bottaksen kohdalla se voittamisen kulttuuri jääny puuttumaan. Siitä kait se johtuu. Onhan se ollu kiva, että tyylii kauden ekan kisan voittanu, "jospa nyt", mut ei sit kuitenkaan. Lisäksi tuo keskarihomma oli ekalla kerralla ok, mut tokalla kerralla aiheutti myötähäpeää, varsinki ku edelleenkää ei tullut keskarille katetta.

edit: Ei tuossa aikoinaan suomen jalkapallon maajoukkuettakaan _ihan hirveenä_ hurrannut, vaikka voittoja tuli. Oli joka kerta jees kyllä, mut nykyää alkanu oppiin jo siihen, että voittoja tulee ja tietää, että ne ei ole mitää yksittäisiä vaan, "tässä on oikeesti mahiksia" -fiiliksiä, ku esim. nyt mm-karsinnat menossa. Tulee voittoja riemuittua ihan eri tavalla.

edit: keskari -> "fu"
 
Viimeksi muokattu:
Eikös ne Top Gearissa kokeillut ajaa F1:stä?
Olisiko Hammond ollut?
Kyseessä nyt kuitenkin varmasti normi ihmistä parempi ajaja, eikä muistaakseni uskaltanut/pystynyt ajamaan tarpeeksi kovaa, että auton aerot olisi toimineet oikein.
 
En tiedä oisko tämä ollut ennemmin tyhmät ihmiset osioon, mutta ilmeisesti F1 hommia, siis poiminta aiemmin mainitun uutisen kommenteista:
 

Liitteet

  • F1_tieto.JPG
    F1_tieto.JPG
    35,4 KB · Luettu: 243
Muuten samaa mieltä, mut mihin tämä perustuu? Aika-ajoissa ollut aina hyvä, Räikkönen ei oikee koskaa ole edes niissä loistanut. Mitä nyt joitain McLaren välähdyksiä. Näen kyllä lähinnä niin, että GIO on vain kehittynyt. Ei se edelleenkään kisamatkassa Räikköselle ole pärjännyt.
Gio vs Kimi on vähän kuin Bot vs Ham.

Aika-ajot tasaisia, mutta kisassa toinen selkeesti nopeampi.

Aikaisempina kausina Vale oli kyllä selkeesti hitaampi aika-ajoissa, mutta kisassa pysyi paremmin Hamiltonin vauhdissa ja oli parempi starteissa.

Jotain erikoista tapahtunut, kun pari viime kautta kisavauhti hiipunut ja startit on lähes joka kisassa luokattomia..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 395
Viestejä
4 975 657
Jäsenet
79 758
Uusin jäsen
Maikhoust

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom