Renkaitahan siellä tosissaan taidettiin muuttaa kesken kauden, en tosin muista kenen tahdosta mutta Red Bull tuosta taisi hyötyä eniten. 2013 Lotushan käyttäytyi varsin hyvin noiden kauden alkuperäisten renkaiden kanssa. Eikös Kimi voittanut avauskisankin sen ansiosta, että rengaskulumaa oli hänellä muita reilusti vähemmän ja tämän ansiosta varikkopysähdyksiä tuli 1 vähemmän kuin muilla?
Jep, renkaat siinä vauhdin hiipumisessa oli syynä. Valitus tuli akselilta Ferrari/RedBull/Mercedes, mutta en tarkkaan muista keltä.
Sinällään osoitti F1:sen yhden isonkin ongelman. Jos isot tallit suunnittelevat vaikka auton niin että rengaskuluma on muita pienempi, niin ei silloin tuumata muuta kuin "deal with it" valittajille. Aikaisintaan ensi kaudelle tehdään muutoksia, koska "kulut".
Velkaantunut tiukan budjetin (keskikastin) tiimi kun pätkii tupla/tripla budjetilla operoivia tiimejä säännöllisesti käkättimeen, niin johan löytyy muutoksia ja vauhdilla
------
Kimistä pitää sanoa, että päätös ei tullut yllätyksenä. Olen ollut miehen fani ihan ekasta kisasta lähtien, vaikka vauhti ei viime vuosina olekaan ollut sillä tasolla millä se oli ekalla F1-stintillä.
Uraan jäi mielestäni paljon jossiteltavaa menestyksen osalta. Yksi mestaruus tuli, mutta saumat oli ainakin kolmeen, ehkä jopa neljään mestaruuteen (2003, 2005, 2007 ja 2008).
2003 McLaren ajoi koko kauden edellisen kauden kehitysversiolla (mallinimi muistaakseni MP-17D), ja paukkuja laitettiin paljon siihen varsinaiseen autoon (MP-18), jonka kanssa oli kuitenkin paljon ongelmia eikä sitä koskaan saatu radalle.
Jos autoa olisi kehitetty läpi kauden vastaavalla tavalla kuin Ferrari paransi omaansa, niin lopputulos olisi voinut olla eri.
2005 Kimi & McLaren oli koko lähtöruudukon nopein paketti, mutta valitettavan epäluotettava moottori lopulta pilasi mestaruus saumat.
2008 Kimi johti/hallitsi alkukautta, mutta sitten Massa alkoi saada juonen päästä kiinni ja Kimin paska säkä nosti taas päätään. Tästähän löytyy foliohattuteorioita, että Kimin heikentyneen suorituskyvyn taustalla oli Alonson hankkimista talliin boostannut Santander ja sen tarjoamat mottipäiset €uromäärät. Mene ja tiedä, mutta 2009 kun Massa loukkaantui niin Kimi oli siitä eteenpäin paljon iskukykyisempi ja ajoi jopa voittoon Ferrarilla, jota Kimikin taisi kommentoida aivan paskaksi. Muistaakseni Kimi myös keräsi loppukaudesta enemmän pisteitä kuin muut kuskit, mutta tuosta en ole ihan varma.
Joka tapauksessa Kimille kaikkea hyvää, nyt vielä Alfalla hyvät kisat (kalusto huomioon ottaen) pakettiin ja ansaitulle eläkepäiville!