F1 Yleiskeskustelu

Mistäs luulette lajissa yleensä olevan kyse jollei rahasta? Ajamisenilosta? ;-D

Rahastahan se toki kaikilla on kyse. Harmillista silti, että top4 tallien osalta kaikki muut kuin Red Bull vaikuttaisivat valitsevan molemmat kuskinsa taitojen ja nopeuden perusteella. Rahaa pyritään tekemään sitten tulosten, näkyvyyden yms. kautta. Red Bull sitten poikkeuksena tyytyy valitsemaan kakkosensa vähemmän urheilullisesti suoraan sen kuskin mukana tulevan rahan perusteella. Toki osasyynä varmasti viimekauden ylivoimainen auto, jonka perusteella saattoi kuvitella ettei jatkossakaan tarvita kuin Max molempien mestaruuksien nappaamiseen. Sitä suuremmalla syyllä kyllä toivoisi, että tämä kostautuu Red Bullille ja tallimestaruus menisi McLarenille.
 
Niin toki rahastahan Formuloissa on kysymys loppujen lopuksi. Ilmaisin itseni huonosti, kun kirjoitin että epäilen että Perezin kohdalla kysymys ei olisi ollut vain rahasta. Tarkoitin, että epäilen, että kysymys ei olisi vain hänen sponsoripotistaan. Ja toisaalta siitä ei ainoastaan ollutkaan kysymys. Uutisissahan luki, että he "uskovat yhä" Pereziin. Joten luottamus siihen, että Perezin suorittaminen paranee on yhä olemassa Hornerilla ja Markolla. Jos tuota luottamusta ja uskoa ei olisi ja olisivat vakuuttuneita, että Perez ei nouse ja tulee kyntämään vain pisteiden ulkopuolella, niin tuskin saisi jatkaa.

Mielenkiintoista nähdä miten Perezin loppukausi menee.

Edit: Jatkan vielä sen verran, että Horner ja Marko kuitenkin piti Perezin tilanteesta palaverin. Tuskin siihen olisi ollut tarvetta jos kysymys olisi vain siinä mielessä rahasta, että Perezin kyntämisellä ja suorittamisella ei ole mitään väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Tai siis on sanottu että Markolla sitä luottoa Pereziin ei ole, mutta kun Horner/tukijansa voivat käytännössä päättää mitä tehdään niin siksi P jää.
 
Eikä toikaan nyt mitenkään kirkossa kuulutettu että robin räikkönen yleensäkin pääsis edes f1.siin
No ei tietenkään ole. Ja tohon nyt olisi vielä niin pitkä aikakin, että kiinnostaako Robinia enää koko moottoriurheilu ammatillisessa mielessä enää siinä vaiheessa kun ikä olisi kohdallaan.
 
Kuuluu kyllä myös niihin valintoihin joita ihmettelen jos näin.

Toisaalta Alpine voi melko pienellä riskillä valita kuskin omasta akatemiastaan keräämään kokemusta. Tuolla autolla tuskin pystytään kummoisiin vielä seuraavallakaan kaudella niin lienee aika sama kuka sitä toista autoa ajaa. Gasly sitten napsii ne satunnaiset pisteet mitä on tarjolla. Toisin vaikka Mersulla, jossa kokemattoman kuskin valinta on huomattavasti isompi riski kun auto kykenee ainakin ajoittain jopa voittoihin.
 
Eli siis jos Bottas saakin sen Mersu-pestin, joka ehkä enemmän on tällainen fanien märkä uni kuin lajin medioiden vakavaa spekulaatiota tässä kohtaa, saadaan ehkä vuoden verran katsella suomalaisen napsivan pisteitä ja hyvässä lykyssä palkintopallisijaakin. Vuoden jälkeen vaan voi olla tiukkaa saada mistään jatkoa, vaikka ainahan F1 osaa yllättää.

Jos taas Bottas saa Sauberilta sen jatkon, täytyy mahdollisesti vielä seuraava vuosi katsella, miten pisteet lipsuu suomalaisen ulottumattomiin, mutta kääntöpuolena sopimus jatkuisi Audi-vuosiin, jolloin saattaa käydä niinkin hyvin, että Audi ottaa lupaavan lentävän lähdön sen sijaan, että tarpoisi ensimmäiset vuotensa.

Alpine sitten vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä. Näiden vaihtoehtojen valossa se Bottaksen F1-uran katkokin näyttää vähän todennäköisemmältä kuin keväällä, jolloin syystä tai toisesta Bottas oli hyvinkin varma jatkostaan.
 
Eli siis jos Bottas saakin sen Mersu-pestin, joka ehkä enemmän on tällainen fanien märkä uni kuin lajin medioiden vakavaa spekulaatiota tässä kohtaa, saadaan ehkä vuoden verran katsella suomalaisen napsivan pisteitä ja hyvässä lykyssä palkintopallisijaakin. Vuoden jälkeen vaan voi olla tiukkaa saada mistään jatkoa, vaikka ainahan F1 osaa yllättää.

Jos taas Bottas saa Sauberilta sen jatkon, täytyy mahdollisesti vielä seuraava vuosi katsella, miten pisteet lipsuu suomalaisen ulottumattomiin, mutta kääntöpuolena sopimus jatkuisi Audi-vuosiin, jolloin saattaa käydä niinkin hyvin, että Audi ottaa lupaavan lentävän lähdön sen sijaan, että tarpoisi ensimmäiset vuotensa.

Alpine sitten vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä. Näiden vaihtoehtojen valossa se Bottaksen F1-uran katkokin näyttää vähän todennäköisemmältä kuin keväällä, jolloin syystä tai toisesta Bottas oli hyvinkin varma jatkostaan.

Mahtoikohan Bottaksen varmuus olla peräisin oman tallin antamasta käsityksestä vai ajatuksesta, että Williams on kiinnostunut palkkaamaan ja Sainz tuskin menee sinne. Itselleni tuli ainakin yllätyksenä tuo Sainzin meno Williamsille ja tämä taisi olla Bottaksen kannalta se huonoin ratkaisu.

Mersun 1v pestiä en sinänsä pitäisi pelkkänä villinä kuvitelmana. Elleivät nyt oikeasti repäise ja palkkaa Antonellia jo 2025 kaudelle. Fiksumpaa olisi ehkä ottaa hänet 2026 ja kokeilla vuoden sopparia jonkun kokeneemman kanssa eikä tuohon kovin montaa vaihtoehtoa ole. Bottas lienee kuitenkin mielekkäämpi valinta kuin esimerkiksi Magnussen.
 
Steiner on sillä kannalla, että Vade tulisi olemaan Audin valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin toki rahastahan Formuloissa on kysymys loppujen lopuksi. Ilmaisin itseni huonosti, kun kirjoitin että epäilen että Perezin kohdalla kysymys ei olisi ollut vain rahasta. Tarkoitin, että epäilen, että kysymys ei olisi vain hänen sponsoripotistaan. Ja toisaalta siitä ei ainoastaan ollutkaan kysymys. Uutisissahan luki, että he "uskovat yhä" Pereziin. Joten luottamus siihen, että Perezin suorittaminen paranee on yhä olemassa Hornerilla ja Markolla. Jos tuota luottamusta ja uskoa ei olisi ja olisivat vakuuttuneita, että Perez ei nouse ja tulee kyntämään vain pisteiden ulkopuolella, niin tuskin saisi jatkaa.

Mielenkiintoista nähdä miten Perezin loppukausi menee.

Edit: Jatkan vielä sen verran, että Horner ja Marko kuitenkin piti Perezin tilanteesta palaverin. Tuskin siihen olisi ollut tarvetta jos kysymys olisi vain siinä mielessä rahasta, että Perezin kyntämisellä ja suorittamisella ei ole mitään väliä.
Liberty Mediakin ilmeisesti/mahdollisesti häärinyt Perezin puolesta.
 
Antonelli taitaa olla tuleva Mersun kuski kaudella 2025.
“An alternative scenario is of course Verstappen, but at the moment that doesn’t seem realistic to me. Other drivers would sign a one or two-year contract, which is not enough for us."

Hei Toto kysyhän nyt Bottakselta, ei jäisi yhteen tai kahteen vuoteen. No joo eipä tavallaan ole yllätys muuten noi Toton kommentit, sääli toki jos Mersun ovi on suomalaisen osalta täysin suljettu.
 
“An alternative scenario is of course Verstappen, but at the moment that doesn’t seem realistic to me. Other drivers would sign a one or two-year contract, which is not enough for us."

Hei Toto kysyhän nyt Bottakselta, ei jäisi yhteen tai kahteen vuoteen. No joo eipä tavallaan ole yllätys muuten noi Toton kommentit, sääli toki jos Mersun ovi on suomalaisen osalta täysin suljettu.
Mitä paikkoja on ns ajopaikkatäyttämättä/kuski nimeämättä
Alpine ja Audi/Sauber, kummallakin yksi ?

Edit, tarkoitin siis jos tuo MB nyt Bottaksen osalta pois suljettu. Eli totta MB vielä virallisesti täyttämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä paikkoja on ns ajopaikkatäyttämättä/kuski nimeämättä
Alpine ja Audi/Sauber, kummallakin yksi ?
Kuten yllä mainittiin. Alpine, Sauber ja Mersu. En tiedä, tuliko Red Bull sitten vielä esille, koska Perezin kohtaloa aiemmin epäröitiin vai niiden huhujen takia, joiden mukaan Verstappen saattaisi olla kiinnostunut vaihtamaan tallia.
 
Tarkoitin Visa Cash RB:tä, siellä on vasta Tsunoda vahvistettu ensi kaudelle.
Eli
MB, Visa Cash RB, Alpina, Sauber, kullakin yksi paikka ensi virallisesti nimeämättä.

Bottaksen kannalta MB osalta viestitetty että kaksivaihtoehtoa, joihin ei kuulu Bottas, Visa Cash RB, niin ei missään vaiheessa esiintynyt ja siellä oletus että tulee omasta kanavasta.


Alpine, Sauber jollain asteella jäljellä, Alpinen osalta uutisoitu, tai ei siis ole uutisoitu kiinnostuksesta, eli ei suuresti MBtä todennäköisempi.
 
Sauber varmaan todennäköisempänä tällä hetkellä. Sinänsä kyllä sauberinkin kannattaisi ottaa vaan joku F2 kärkikuljettajista opettelemaan ei bottas varsinaisesti mitään lisäarvoa tuo tällä hetkellä. Mersulta kyllä aika yllättävä valinta jos ottavat antonellin heti kun autolla todennäköisesti pystyy taistelemaan voitoista.
 
Jack Doohania ollaan istuttamassa Alpinelle:


" according to an internal press release obtained by auto motor & sport Sweden. "

Tokihan tämä ei ole mitenkään virallinen, huhuja enemmänkin.
 

Nyt yritetään Mäcin junnua Bortoletoa istuttaa Sauber/Audin rattiin. Alkaa vähän kuulostaa ikävältä Bottaksen kannalta.
Ei yllätä että taas negaillaan Bottaksesta.

Millä ihmeen näytöillä Bortoleto olisi parempi? Iso pinkka joo mutta muuten ei mitään jakoja.
 
Saisi Toto käydä vähän kovistelemassa/viedä motorhomen taakse tallipomoja, iso mies kun on.
 
Millä ihmeen näytöillä Bortoleto olisi parempi? Iso pinkka joo mutta muuten ei mitään jakoja.
Pinkka kunnossa, iso kotimarkkina-alue, talliin tulisi kokenut & nuori kuljettaja kombo.

Se, että mitä McLaren voisi antaa tästä "bonuksena" Audille, niin en osaa sanoa. Jotain, mutta en vain tiedä mitä (muuta kuin option ajattaa tulevaisuuden lupausta ja varausoikeuden häneen koska McLarenilla on jo hyvät kuljettajat omassa tallissa).

Koska juuri tämähän on se tietynlainen paradoksi F1:ssä: isoilla organisaatioilla on "päätalli" ja "pikkutalli" joihin on valtaa erinäisten suhteiden ja sopimusten kautta joiden kautta pyörittää nuorempia kuljettajia kun päätalliin ei mahdu. RB & VCARB, Mercedes & Williams, Ferrari & Haas (tai aiemmin Sauber).

McLarenilla ei juurikaan tällaista mahdollisuutta ole ollut - ehkä tässä haetaan vahvistuksia myös sille rintamalle ja tässä voisi olla alku suuremmallekin yhteistyölle? Tai vähintäänkin viestitään Mercedekselle, että vaikka meillä on teidän moottorit, niin ette te meidän ainoa kortti ole.
 
Ei yllätä että taas negaillaan Bottaksesta.

Millä ihmeen näytöillä Bortoleto olisi parempi? Iso pinkka joo mutta muuten ei mitään jakoja.
Eiköhän ne audilla ajattele jo pitemmällä tähtäimellä uransa loppupuolella oleva keskitason kuljettaja vai nuori lupaus rahan kera. Auto on kuitenkin ensi vuonna todennäköisesti viimeisenä ja -26 kaudella edelleen iso kysymysmerkki etenkin moottorin osalta.
 
Eiköhän ne audilla ajattele jo pitemmällä tähtäimellä uransa loppupuolella oleva keskitason kuljettaja vai nuori lupaus rahan kera. Auto on kuitenkin ensi vuonna todennäköisesti viimeisenä ja -26 kaudella edelleen iso kysymysmerkki etenkin moottorin osalta.
Rivien välistä vähän vihjaat että raha ratkaisee, vaikka alku vähän toisin päin.

Pienenrahan tallit tosiaan menee rahan perässä, mutta sillä joskus hankkivat kohtuuhintaista kokemusta toiseksi kuskiksi.
Isolla rahalla liikkeellä olevat menevät tavoitteiden toteuttaminen etunenässä, missä maksukuskit ei saa pinkkaavastaavaa etua. On esimerkkejä missä sitten hankittu kokemusta, ei välttämättä tähtikuskia, vaan kokemusta mikä helpottaisi hankkeen alkua, ja sitten myöhemmin sitten istutettu se nuori ja tai kokenut tähtikuski ratin taakse. Se kokenut uran huipulla olevan kaikilla mittareilla huippukuski voi olla vaikea houkutella mysteeri talliin. Nuori lahjakkuus voi syödä kehitys resursseja.

Tosin onko mennyt tätäpäivää, onko ns tallin, auton kehittämisessä hyötyä vai haittaa kokeneesta kuskista. Ehkä sopiva persoona voi olla tuoda henkeä, mutta onko se kuski? Jos testaaminen on enemmänkin simuajoa, niin onko siinä konkarti vahvoilla, vai onko kuski simulaatiota enään auton kehittämistä, vai enemmänkin kuskin harjoittelua.

Ja mitä ne Bottaksen vahvuudet on, no tuo auton maaliin, jos vielä ajaa tasaisesti, niin siinä kai radallakkin tarjottavaa, mikä kehittyvää tallia hyödyttäisi..
 
Eiköhän ne audilla ajattele jo pitemmällä tähtäimellä uransa loppupuolella oleva keskitason kuljettaja vai nuori lupaus rahan kera. Auto on kuitenkin ensi vuonna todennäköisesti viimeisenä ja -26 kaudella edelleen iso kysymysmerkki etenkin moottorin osalta.
Ja miten tämä logiikka toimi kun ottivat Hulkenbergin? Nuori ja uran alussa olevan lupaus :cigar:
 
Onhan Bottaksella ikänsä puolesta hyvinkin 5+ vuotta jäljellä uraa, ja käsittääkseni varikolla pidetään kisavoittajia arvossa. Pidetään tärkeänä, että kuljettajalla on se kokemus. Edes vaikka yhdestä tai kahdesta kisasta. Tai no, ainakin puheissa näin.

Mutta on tässä täytynyt henkisesti varautua siihen, että ne Bottaksen 99 prosenttia on hieman tullut alaspäin.
 
Ja miten tämä logiikka toimi kun ottivat Hulkenbergin? Nuori ja uran alussa olevan lupaus :cigar:

Niin Hulkkihan sai 2-3 vuoden diilin. Varmasti osittain siksi, että on saksalainen (tästähän taidettiin kirjoitellakin) ja toisaalta hyvän suorittamisen ansiosta. Kyllähän tuosta on jonkun verran kirjoiteltu että tallit ajoittain tykkää asetelmasta jossa toinen kuski on kokenut ja voi sillä kokemuksella ohjata tallia. Osaa antaa ehkä insinööreille parempaa palautetta, ei sorru yliyrittämiseen, tuo varmoja pisteitä jne. Toinen kuski on sitten "tulevaisuuden lupaus".

Varmaan omat ongelmansa tuo myös se, (ainakin yleisellä tasolla) että jos on kaksi veteraanikuskia voi talli ajautua tilanteeseen jossa molempien kuskien eläköityminen on liian lähellä toisiaan ja talli tarvitsee liian nopealla tahdilla kaksi toistensa kanssa toimeentulevaa kuskia.

Ei Bottas enää nuorimmasta päästä ole eikä mikään tulevaisuuden lupaus. Ajattelen, että maailmanmestari luokka on sitten erikseen ja voi sillä PR arvolla ajella vähän pidempään. Ehkä huono auto on jonkunverran vaikuttanut myös Bottaksen arvoon vaikka eihän hän kuskina ole huonontunut... En nyt tyrkytä mitään Bottas negaa, mutta joku voi nähdä asian näinkin päin. Hyvä kuskihan hän on ja ei läheskään heikoin gridillä.

Toisaalta asian voi nähdä niinkin, että ehkä Audi tarvitsisi juuri kaksi kokenutta kuskia kun lähtee pohjalta. Saa nähdä mihin päätyvät. Toivottavasti päätyvät kuitenkin palkkaamaan Bottaksen.
 
Mikähän helvetin juttu toi nyt on, kun facebookissa on nyt muutaman päivän ajan feedissä tullut vastaan huhuja, että Mazepin olisi mahdollisesti tulossa takaisin ja Alpinelle? En nyt tarkalleen muista mitä, mutta joitakin vahvoja yhteyksiä olisi olemassa ja mahdollisesti ajopaikkaa tyrkyllä. Toki vain huhuja kaiketi.
 
Mikähän helvetin juttu toi nyt on, kun facebookissa on nyt muutaman päivän ajan feedissä tullut vastaan huhuja, että Mazepin olisi mahdollisesti tulossa takaisin ja Alpinelle? En nyt tarkalleen muista mitä, mutta joitakin vahvoja yhteyksiä olisi olemassa ja mahdollisesti ajopaikkaa tyrkyllä. Toki vain huhuja kaiketi.
Olisi kyllä hankala pala Alpinen PR-tiimille. Wikin mukaan olisi ajellut pari viime vuotta Aasian Le Mans sarjaa eli otteet tuskin parantuneet viime kerrasta.
 
Mikähän helvetin juttu toi nyt on, kun facebookissa on nyt muutaman päivän ajan feedissä tullut vastaan huhuja, että Mazepin olisi mahdollisesti tulossa takaisin ja Alpinelle? En nyt tarkalleen muista mitä, mutta joitakin vahvoja yhteyksiä olisi olemassa ja mahdollisesti ajopaikkaa tyrkyllä. Toki vain huhuja kaiketi.
Mahtaakohan venäläiselle oikeasti olla ottajia?
Liberty Media ei välttämättä katso sitä hyvällä.
Haasilta kuitenkin pistettiin nopeasti pihalle Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
 
Mahtaakohan venäläiselle oikeasti olla ottajia?
Liberty Media ei välttämättä katso sitä hyvällä.
Haasilta kuitenkin pistettiin nopeasti pihalle Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
Ei kai sitä kukaan järjissään oleva talli ottaisi, mutta kun on riittävästi yhteyksiä ja rahaa, niin ihmeitä voi tapahtua. Alpine kyllä menisi kertalaakista sarjan vihatuimmaksi talliksi jos ton ottaisivat ajamaan. Toisaalta, olisipahan ainakin turva-autoja ja täten ehkä tiukempaa taistelua voitoista. :hmm:
 
Sanotaan, että Newey olisi menossa seuraavaksi neljäksi vuodeksi Aston Martinille 80 miljoonalla punnalla. Ferrari olisi ollut toinen vaihtoehto, mutta Newey vaati niin paljon valtaa, että Vasseur ei ollut valmis suostumaan. Jos tiedot pitää paikkansa, niin Aston Martinilla Newey saa vaikuttaa siihen ketä insinöörejä palkataan ja minkälaisia rooleja jaetaan yms. Saas nähdä pitääkö paikkansa.


Isä Strolli on kyllä pumpannut talliin siihen malliin rahaa, että jos homma on siitä kiinni niin menestystä pitäisi kyllä tulla ennemin tai myöhemmin. Uusi tehdaskin rakennettu tuulitunneleineen ja siihenkin paloi satoja miljoonia. Ainakin yritys on kova päästä huipulle. Stroll juniorista tuskin koskaan tulee maailmanmestaria, ellei apukuskiksi Alonson jälkeen löydy joku tosi lapanen ja autoon keksitään jotain täysin mullistavaa.

Mielenkiintoista on kuitenkin se, että voisiko Alonso vielä vanhoilla päivillä yltää mestaruuteen. 2026 tulee olemaan aika mielenkiintoinen vuosi... Neweyhän taisi sanoa katuvansa ainakin jollain tasolla sitä, ettei ole työskennellyt Alonson tai Hamiltonin kanssa. Jos Newey päätyy Aston Martinille, niin niistä puheista voisi kai vähän ounastella, että ehkä tekee autoa ennemmin Alonson käsiin sopivaksi kuin Strollin.
 
Valtterilla taitaa ainakin olla kuviot selvillä. (ura ohi tai tallipaikka varma) somen perusteella viettää parhaillaan aikaa Kilpisjärvellä pyöräillen. Jos olisi neuvottelut vielä kesken, niin tuskin lomailisi.
 
Jos olisi neuvottelut vielä kesken, niin tuskin lomailisi.
F1:ssä on parhaillaan menossa kesätauko, eli eiköhän kaikki kuskit ole nyt lomailemassa. Mitä Bottaksen mielestäsi pitäisi nyt pyöräilyn sijaan tehdä? Käydä henkilökohtaisesti pitäimässä myyntipuheita?
Eiköhän ne ole muutenkin ne agentit/managerit/mitkä lie, jotka nämä sopimusasiat hoitavat.
 
Se on sanonut Totolle&co ryhmälle että tehkää työnne/hankkikaa palli, niin toki siinä voi sitten lomailla, dokata ja muutenkin vähän rellestää.
 
F1:ssä on parhaillaan menossa kesätauko, eli eiköhän kaikki kuskit ole nyt lomailemassa. Mitä Bottaksen mielestäsi pitäisi nyt pyöräilyn sijaan tehdä? Käydä henkilökohtaisesti pitäimässä myyntipuheita?
Eiköhän ne ole muutenkin ne agentit/managerit/mitkä lie, jotka nämä sopimusasiat hoitavat.

Joskus muistan lukeneeni, että se on ihan säännöissä kielletty kuinka kesätauolla kaikki F1 liittyvä toiminto "ajetaan alas". Eiköhän ne kuskitkin halua nyt vaan lomailla eikä istua neuvottelupöydässä :hmm:
 
Joskus muistan lukeneeni, että se on ihan säännöissä kielletty kuinka kesätauolla kaikki F1 liittyvä toiminto "ajetaan alas". Eiköhän ne kuskitkin halua nyt vaan lomailla eikä istua neuvottelupöydässä :hmm:
Riippuu varmaan kuskista mut varmaan ne joilla on paikka giljotiinin alla mieluummin olis siinä neuvottelupöydässä.
 
F1:ssä on parhaillaan menossa kesätauko, eli eiköhän kaikki kuskit ole nyt lomailemassa. Mitä Bottaksen mielestäsi pitäisi nyt pyöräilyn sijaan tehdä? Käydä henkilökohtaisesti pitäimässä myyntipuheita?
Eiköhän ne ole muutenkin ne agentit/managerit/mitkä lie, jotka nämä sopimusasiat hoitavat.

Bottas vois käydä lakki kourassa kolkuttelemassa eri tallien ovilla
 
Syyskuussa ilmeisesti saadaan tietää tarkemmin RB:n ja Toro Rosson(vanha jäärä käyttää tätä nimeä edelleenki, kuten Telia on mun suussa edelleen Sonera :lol:) kuskeista.


Tl;dr

Marko hinted a decision on Lawson's next step with the company is on the horizon.

"It's a tough time for someone like Liam, especially as he jumped into the car under very, very difficult circumstances and did very well. We rate him high and he will get his chance. Just wait. September, you will have an answer."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 507 029
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom