F1-kausi 2023

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Mistä Mersu repii rahat auton päivittämiseen? Luulisi budjetti muutenkin olevan tiukilla, mutta näköjään Mersulla riittää budjetti auton radikaaliin muokkaamiseen kesken kauden?!
Toto käy kädenvääntö matsit jokaisen henkilökunnan jäsenen kanssa kuukausipalkasta joko nolla palkka tai tupla palkka. voittaa 95% henkilökunnastaan ja halpaa auton päivitystä.
(No ei nyt tosissaan jos joku tästä hernepalkoja vetää nokkaan)
 
Miamin radalla hieman ”kosteutta” havaittavissa. Mikä olisi tuomariston ratkaisu, jos kisa olisi ollut nyt viikonloppuna, turva-auto ? :cool:
 
Miamin radalla hieman ”kosteutta” havaittavissa. Mikä olisi tuomariston ratkaisu, jos kisa olisi ollut nyt viikonloppuna, turva-auto ? :cool:

F1 veneet vaan tilalle. Saatettaisiin saada uusi voittajakin jopa Red Bull/Aston Martinin ulkopuolelta.
 
NZ Jet sprint boatseilla vaan kisaa. Ovat aika käheitä vehkeitä ne.


Toivottavasti vaan ei ole Sonnyn Testarossa kärsinyt, joutuu muuten Castillo realisoimaan lisää fyrkkaa takavarikoista uuteen autoon.
 
Ferrarin protesti liittyen Sainzin rangaistukseen käsitelty FIA:n toimesta. Rangaistus on ja pysyy, tulokset lopullisia.

 
Mikä hemmetin 3vk tauko tässä nyt oikein on. Alkukaudesta pitäisi saada kisaa ruutuun tiheään tahtiin, jotta innostus säilyy. Kesällä voisi hyvinkin olla väljempää, kun ihmisillä on enemmän muita menoja.
 
3 viikon tauko johtuu siitä kun Kiinan GP peruttiin koronatilanteen vuoksi. Tuo piti ajaa 16.4. aiemman suunnitelman mukaan.
 
Ai saatana mikä kolari. Toivottavasti tuolle joka ajo perään ei käyny mitään.

E: Juuri kun painoin "lähetä" tulee kuvaa kun nousi itse pois autosta.
 
En nyt oikein ymmärrä näissä että miksi kaikki eivät aja kaikissa lähdöissä? Eli jos nyt ajettavassa on niitä muita aiempien låhtöjen tyyppejä niin miksi ei Taponen?
 
Imolassa ilmeisesti ajetaan nyt poikkeuksellisesti karsinta tyylisesti nämä kisat? Taponen ajaa siis tänään illemmalla klo19 alkavassa kissassa johon pääsee nopeimmat kuskit.
 
En nyt oikein ymmärrä näissä että miksi kaikki eivät aja kaikissa lähdöissä? Eli jos nyt ajettavassa on niitä muita aiempien låhtöjen tyyppejä niin miksi ei Taponen?

Mitä nyt tuosta chatistä bongasin niin joku sanoi, että kuskeja on enemmän kuin radalla saa yhtä aikaa olla jonka vuoksi siellä on 3 eri ryhmää. Ja tuossa klo19 alkavassa kisassa on ne parhaiten pärjänneet näistä kolmesta kisasta. Sitä mie en kyllä ymmärrä miksi Taponen ajo eilen kahdessa kisassa. Oliko tässä sitten ne hitaimmat kuskit nyt kisaamassa viimeisestä paikasta finaaliin?
 
Taposen keskeytti. SC ollessa radalla joku ajoi konttiin ja joutui keskeyttämään.
 
Miten ihmeessä joku voi ajaa SC:n aikana persiiseen?

Kokemattomuus varmaan isoin tekijä :hmm: Onhan noita kolareja nähty F1 myös. Eikö joku kuski ajanu SC päälle joskus 2000-luvun alussa? Muistanko oikein niin jostain syystä SC pysähty ja kuski nousemasta autosta niin F1 ajaa siihen avattuun oveen. Tais kyllä olla lääkintäauto kyseessä, ehkä.
 
Kokemattomuus varmaan isoin tekijä :hmm: Onhan noita kolareja nähty F1 myös. Eikö joku kuski ajanu SC päälle joskus 2000-luvun alussa? Muistanko oikein niin jostain syystä SC pysähty ja kuski nousemasta autosta niin F1 ajaa siihen avattuun oveen. Tais kyllä olla lääkintäauto kyseessä, ehkä.


Onhan noita muitakin sähellyksiä ollut mm. Vettel Hamilton Bakussa muutama vuosi sitten, Montoya ja Schumi Monacossa 2004 ja Button Schumacher ~2000 Monzassa.
 
Bottas spinnasi seinään turva-auton perässä, oliko silverstonessa mersu vuosinaan ja oliko Grosjean jonka "perään ajoi" eriksen ja sitä myöten meni seinille. (todellisuudessa kukaan ei osunut)
 
Vaihteeksi taas "makkarat" aiheuttanu vakavan loukkaantumisen:

Mikä siinä on ettei noita poisteta? Jokunen vuosi sitten oliko F3-luokassa kuski otti ilmalennon tuommosesta ja tais mennä jopa yli suoja-aidan.
 
Vaihteeksi taas "makkarat" aiheuttanu vakavan loukkaantumisen:

Mikä siinä on ettei noita poisteta? Jokunen vuosi sitten oliko F3-luokassa kuski otti ilmalennon tuommosesta ja tais mennä jopa yli suoja-aidan.
Tätäkö Peronin loikkaa tarkoitit ?
 
Jos ajajat pysyisivät radalla kuten tarkoitus niin eihän mitään tarvittaisi, paha vaan että melkeinpä vain betoniseinät pitää kuskit siellä missä pitää.
 

Ekana tulee mieleen, että miten moottorit kestäisi tätä? 2 aika-ajoa ja kaksi kisaa viikonloppuun. Periaatteessahan tämä on samanlainen järjestely mitä MotoGP:ssä käytetään.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös MotoGP:ssä viimeinen harjoitus ole aika-ajo lauantain sprinttiin ja lauantaina ajetaan sitten aika-ajot sunnuntain kisaa varten?
 
Tuli vahvistus:



Eli perjantaina on FP1 ja aika-ajot sunnuntain kisaan. Lauantaina aika-ajot sprinttiin.

Sprintti kisan tulokset ei vaikuta sunnuntain kisaan ja tämä muutos koskee koko kautta.
 

Ekana tulee mieleen, että miten moottorit kestäisi tätä? 2 aika-ajoa ja kaksi kisaa viikonloppuun. Periaatteessahan tämä on samanlainen järjestely mitä MotoGP:ssä käytetään.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös MotoGP:ssä viimeinen harjoitus ole aika-ajo lauantain sprinttiin ja lauantaina ajetaan sitten aika-ajot sunnuntain kisaa varten?
Käsittääkseni on yhdet aika-ajot ja se on lähtö järjestys molempiin kosoihin, motogp:ssä

E: piti oikein kaivaa linkki ja noinhan se on kuin sanoin MotoGP Sprint races 2023, explained: Schedule, rules, how points are awarded in new format | Sporting News Malaysia
 
Paljon siitä sprintistä nyt saa pisteitä?
Ensimmäiset kahdeksan pääsee pisteille, ensimmäinen käärii kahdeksan ja kahdeksas yhden pisteen.

Enpä tiedä itsekään, onko uudistus ennemmin peruuttelua kuin kehittymistä. Saa nähdä onko kisaaminen sprintissä sitten aiempaa rennompaa, jos se kerta oli tavoitteena.
 
Enpä tiedä itsekään, onko uudistus ennemmin peruuttelua kuin kehittymistä. Saa nähdä onko kisaaminen sprintissä sitten aiempaa rennompaa, jos se kerta oli tavoitteena.
Ton rennomman näkisin niin, että se tarkoittaa vähemmän kisaamista, eli tylsempää ympyrän ajoa.
Tässä ei haittaisi olla väärässä.
 
Lähtökohtaisesti ne sprintitkin vesittyy RB:n ylivoimalla, varmaan Verstappenkin oikeastaan haluaisi joskus ajaa ihan kilpaa sen sijaan että pitää himmailla ja ajaa hiljempaa kuin autolla pääsisi. Loppupäässä gridiä varmaan lähinnä koitetaan tuoda auto ehjänä maaliin ettei pilata tiimin lauantai-iltaa. Jossain siellä podium & pistesija- sijoituksilla jotain kamppailuja tulee ja Baku on yleensä ihan jännä viikonloppu.
 
Ensimmäiset kahdeksan pääsee pisteille, ensimmäinen käärii kahdeksan ja kahdeksas yhden pisteen.

Enpä tiedä itsekään, onko uudistus ennemmin peruuttelua kuin kehittymistä. Saa nähdä onko kisaaminen sprintissä sitten aiempaa rennompaa, jos se kerta oli tavoitteena.
Eikai tuossa tarkoituksena rennompi ajelu ollut vaan se, että kuskit uskaltavat tosissaan kisata niistä pisteistä, kun sijoituksella ei ole merkitystä enää itse kisan lähtöjärjestykseen.
 
Eikai tuossa tarkoituksena rennompi ajelu ollut vaan se, että kuskit uskaltavat tosissaan kisata niistä pisteistä, kun sijoituksella ei ole merkitystä enää itse kisan lähtöjärjestykseen.
Muistinkin väärin, HS:n jutussa puhuttiin muutoksesta vapaampaan kisaamiseen.


Tiistaina päätettiin kuitenkin uudistuksesta sprinttiformaattiin. Nyt perjantain aika-ajot määrittelevät sunnuntain lähtöjärjestyksen. Muutoksen toivotaan vapauttavan kuljettajat ajamaan rohkeammin, koska epäonnistuminen kisassa ei vaikuta sunnuntain lähtöjärjestykseen.
 
Franz Tost jättää tallipäällikön tehtävät AlphaTaurilla kauden jälkeen:




Ferrarin Mekies astuu tilalle.
 
Kautta seuraillessa hiipii ajatus tai lähinnä toive että perez veisi tämän vuoden.
Hyvää ajamista ollut ja toivottavasti jatkuu.
Jotenkin miellän että kautta pidemmälle mennessä jos ei verstappen pääse ottamaan selvää niskaotetta alkaa ylilyöntejä ja turhautumista tapahtumaan radalla.
En miellä perezia gridin vahvimpana kuljettajana mentaalipuolella mutta jos bakun kisasta voitto nasahtaa niin hyvää tekee.
Omia mietteitä ei tarvitse mieltänsä pahoittaa kenenkään.
Tämmöinen pieni toive ehkä muuten tylsähkölle red bullin kaudelle.
 
Vähän on tuote nimeltä Formula 1 sökönä. Vaikka unohdetaan Red Bullit niin yli puolet autoista on kisavauhdissa 1,5 sec hitaampi kun 2. ketju. Neljä autoa puolisekuntia.

PNG image.png
 
Viimeksi muokattu:
Vähän on tuote nimeltä Formula 1 sökönä. Vaikka unohdetaan Red Bullit niin Yli puolet autoista on kisavauhdissa 1,5 sec hitaampi kun 2. ketju. Neljä autoa puolisekuntia.
Näinhän se on ollut jo pitkän aikaa. Kärjessä kaudesta riippuen Mercedes/Ferrari/Red Bull, hyvällä tuurilla mukana roikkuu joku viime kauden autoa kopioinut ja loput ajelevat keskenään reilusti hitaammin.

Olihan tuo Mercedeksen ylivoima viime vuosina aivan järkyttävää ja mukava että se on vihdoin ohi. Vaihtelu virkistää.
 
Olihan tuo Mercedeksen ylivoima viime vuosina aivan järkyttävää ja mukava että se on vihdoin ohi. Vaihtelu virkistää.
En näkisi sitä yhtään sen virkistävämpänä, että nyt vain se dominoiva talli kärjessä vaihtunut. Kausi 2021 oli huikea, sellaisia lisää.
 
Red Bull Miamin kisaan spec värityksellä. Fanikilpailun voittajan teos.

 
Onneksi vähän konservatiivisempi väritys kuin mitä olivat jakaneet Twitterissä aiemmin vaihtoehdoista, mm. tämä kötöstys:

WhatsApp Image 2023-05-04 at 14.55.54.jpeg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 943
Viestejä
4 570 720
Jäsenet
75 332
Uusin jäsen
Wildhoney

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom