F1-kausi 2023

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
94-2021 lähes joka kisa.. paikan päällä kymmenissä kisois.. jostain syystä viime vuonna lopahti täysin kiinnostus. Varmaan ku Kimi ei oo mukana ja verstappenin runkku ajelee helpoihin voittoihin joka kisassa. Varsin vastenmielinen ihminen. Lähdön lähinnä jaksaa katsoa jos ei muuta tekemistä oo
Täällä 97-23, mutta vaihtelevasti seuraten. Mutsin kanssa tykättiin nukahtaa sohvalle ja lepotuolille V12 tahtiin. Ja toki japanin kisoihin laitettiin kellot soimaan. Kyllöstä aamuviideltä - ai että, sitä kokemusta ei nykypäivänä tarjota.

Osaltani formulat hajosi 2009 leikkuupuimurien myötä. Siitä ollaan parannettu hyvin hissukseen, mutta vielä on matkaa 2003-2008 kultavuosiin.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 739
Ferrarin aero suunnittelusta vastannut inssi David Sanchez on yllättäen lähtenyt lätkimään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 405
No, kyllähän sitä yksi kilpailu jo riittää kertomaan ettei siellä osata. Vai?


Italialaista pitkäjänteisyyttä on arvostettu muissa maissa jo vuosikymmeniä.
 
Liittynyt
15.04.2021
Viestejä
105
94-2021 lähes joka kisa.. paikan päällä kymmenissä kisois.. jostain syystä viime vuonna lopahti täysin kiinnostus. Varmaan ku Kimi ei oo mukana ja verstappenin runkku ajelee helpoihin voittoihin joka kisassa. Varsin vastenmielinen ihminen. Lähdön lähinnä jaksaa katsoa jos ei muuta tekemistä oo
Hamiltonhan ei ajellu helppoihin voittoihin aikoinaan? "Valtteri, its james" :rofl:
 

Puukamana

Ruuvit löysällä
NOSTO
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
470
Aika harva multimestari joutui kilpailemaan tallikaveriaan vastaan. Prostilla on kyllä aika vakuuttava lista maailmanmestareita samalla kalustolla:

Lauda
Rosberg
Senna
Mansell
Hill
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 739
Huhuissa liikkuu, että Ferrarilta lähtenyt David Sanchez olisi siirtymässä takaisin McLaren:lle, josta Ferrarin leipiin hyppäsi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 975
Leclerc +10 sijoituksen rangaistus. Jouduttiin vaihtaan kolmas CE (control electronics power unit component mikähän lie suomeksi?)



Itävalta pysyy kalenterissa kauteen 2027 asti:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 975
Onko jokin syy miksei katsojille tarjota tätä kuvakulmaa?




Onhan tuo kamera ollu pari kautta jo autoissa muttei koskaan livelähetyksessä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 291
Hyvä jos se ohjaaja osaa edes näyttää radalla tapahtuvat ohitukset. Ja siihen pitäisi lisätä 360-kameran pyörittely?
eikö se kuvaa kokoajan 360, ei se ohjaajaa (vaan softaa) tarvi vaan katsoja vois katsoa sinne minne tahtoo?
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 912
Onko jokin syy miksei katsojille tarjota tätä kuvakulmaa?




Onhan tuo kamera ollu pari kautta jo autoissa muttei koskaan livelähetyksessä.
MotoGP:ssä oli tämä joskus 5 vuotta sitten. Ei tuota katsonut erkkikään kun 90% kuvakulmasta on yhtä humppaa.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 574
Alonso ei mahtunut ruutuun -> FIA leventää ruutuja 20cm
Miksi ei suoraan maalaisi ruudun keskilinjaa näyttävää keltaista viivaa? Renkaiden osalta tälläinen kuitenkin on jo olemassa. Toisaalta onhan se näkyvyys autosta eteenpäin tielle aika huono, eli viivasta tulisi kohtuullisen pitkä :think:

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136

Saudit rahoittamassa wokea sukupuolten tasa-arvoa edistävää talliprojektia. Parodiahorisontti alkaa ylittyä aika pahasti näissä urheilupesuhankkeissa.
Sukupuolten välinen tasa-arvo on hyvin lähellä. Ei tarvitse kuin siirtyä yhdestä ajatuksesta "naiset ei osaa ajaa (kilpaa)", kahteen ajatukseen
1. "Naiset ajavat keskimäärin miehiä huonommin (kilpaa), eivätkä edes keskimäärin välitä kilpa-ajosta". Tämä on yhtäaikaa syy ja seuraus.
2. "Yksilöitä verrattaessa nainen voi olla miestä parempi kuljettaja millä tahansa mittarilla."

Tämä siirtymä edellyttäisi siis kompleksisempaa kollektiivisesta ajattelutapaa. Se on toivottu kehityssuunta, mutta ihmisten henkinen degeneraatio toimii vastavoimana.

Minä sanoisin, että saudiraha on parasta rahaa tämän mankelin pyörittämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
80
Miksi ei suoraan maalaisi ruudun keskilinjaa näyttävää keltaista viivaa? Renkaiden osalta tälläinen kuitenkin on jo olemassa. Toisaalta onhan se näkyvyys autosta eteenpäin tielle aika huono, eli viivasta tulisi kohtuullisen pitkä :think:

Tämän mukaan sellainen keskiviivakin on tulossa levennyksen lisäksi käyttöön Australian GP:stä eteenpäin:

Josko taas osuisivat ruutuihin :think:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 264
Tämän mukaan sellainen keskiviivakin on tulossa levennyksen lisäksi käyttöön Australian GP:stä eteenpäin:

Josko taas osuisivat ruutuihin :think:
Noh ainakin jos jatkossa joku kuittailee kaupan parkkipaikalla siitä, ettei ole ihan ruudussa, niin voi vedota siihen, ettei ne F1-kuskitkaan aina osu.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
466
Jos kerran sprinttiin järjestetään omat aika-ajot niin tämä on todella hyvä uudistus. Toivottavasti budjettikattoa ja osien vaihtojen määrää nostettaisiin tästä johtuen koska se parantaisi kilpailua ja antaisi mahdollisuuden hieman riskillä hakea parempia sijoituksia sprintissä vaikuttamatta itse gp:hen.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Yhtä hyvälä logikalla voisi sanoa että toivottavasti budjetit kutistettaisiin kymmenesosaan nykyisestä, koska se parantaisi kilpailua ja antaisi mahdollisuuden hieman riskillä hakea parempia sijoituksia sprintissä vaikuttamatta itse gp:hen. Ja lisäksi mahdollistaisi useampia talleja ja ja ja... ;-)
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Mikään ei kelpaa, ensin koitetaan saada ohittamista helpotettua ja sitten kun se onnistuu, valittaminen alkaa...
Pereziä kehuttiin kun ajoi kisassa normaalisti. Joku sanoi että Redpulli tekisi viisaasti kun vaihtaisi "Tämä on kansalaisuuteni vika" perezin Hulkenbergiin. En tiiä, Perez kuitenkin sopinut autoon ylivoimaisesti parhaiten, jossei lasketa auton kehittänyttä Maxia mukaan.

Joku mainitsi että Max on ylimielinen tyyppi. Joo, mutta hän ei peitä sitä. Joku Ocon näyttelee kivaa, Hamilotontyyliin. Lando on myös ällö, mutta hänkin osa näytellä medialle symppistä. Alonso on opetellutsympatiaa vasta vanhoilla päivillään, nuorempana ei osannut -tai ei välittänyt mitä hänestä ajatellaan. Magnussenila oli helppoa vaikuttaa kivalta vime vuonna kun oli joka paikassa tallikaveraan paljon parempi. Miten tänä vuonna hermo kestää mediaa tai kisaradioliikennettä.

Sosiologisestihan koko leikki on kiinnostava, yhtä kiinnostava kuin teknisesti. Teknistä lähestymistä haitaa aika tavalla se ettei nekään jotka tietävät, usein paljoakaan ole perillä siitä mitä ovat tekemässä...
 
Liittynyt
10.05.2022
Viestejä
131
En tiiä, Perez kuitenkin sopinut autoon ylivoimaisesti parhaiten, jossei lasketa auton kehittänyttä Maxia mukaan.
Taitaa se tämänkin vuoden auto olla kyllä Adrian Neweyn ja hänen insinööritiiminsä käsialaa. Ei Max Perstappenin. Toki saatan olla väärässä, kun lopetin aktiivisen seuraamisen jo toissa vuoden Abu Dhabin fiaskon jälkeen.
Toki kuskit antaa palautetta autosta ja niitä saatetaan ajoittain suunnitella tietyn kuskin ajotyyliin sopivaksi, mutta ei ne kuskit sitä auto kehitä. Siihen on ihan omat ukot ja hyvästä syystä.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
485
virittäjät konsepti ois mielenkiintoinen ku olis pari huippu f1 kuskia testaamassa muitten rotiskoja ja vertaltaisiiin aikoja.. sitten nämä kuskit vois sanoa mekaanikoille miten haluis auton käyttäytyvän ja samat mekaanikot tekisivät hienosäätöä.. katottais kuka ois paras "kehittäjä"
 
Liittynyt
10.05.2022
Viestejä
131
virittäjät konsepti ois mielenkiintoinen ku olis pari huippu f1 kuskia testaamassa muitten rotiskoja ja vertaltaisiiin aikoja.. sitten nämä kuskit vois sanoa mekaanikoille miten haluis auton käyttäytyvän ja samat mekaanikot tekisivät hienosäätöä.. katottais kuka ois paras "kehittäjä"
Tää olis ihan mielenkiintoinen konsepti muutenkin. Nähtäis vähän niitä kuskien eroja toisiinsa ja miten paljon se auto vaikuttaa. Aina kauden jälkeen voisi olla vaikka joku yksittäinen kisa, jossa kuljettajat vaikka arvotaan eri autoihin, tai sitten käänteisessä piste järjestyksessä, niin että kuljettajien maailmanmestari laitettaisiin siihen paskimpaan autoon. Voisi jokunen ego murentua, ainakin fanikatsomossa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Sohvalla moiset tietenkin toimii. Jokainen meistä toki niin kehittäjiä, että oppisimme joka talllin ratinkin ja menut parissa minuutissa, tai ainakin luulemme että kuskit oppisivat ;-D

Muta totta on tosiaan että McLarenilla ei kuskeja turhaan kuunnella, ne autot ei sovi kenellekään, ne on kehittäjien autoja, ei kuskien ;-D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 975
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 912
Imolassa uutta kokeilua aika-ajoihin.
Tällaiset keinotekoiset "kilpailuaspektit" on jo valmiiksi ihan tuhoon tuomittuja. Kun nämä uudet autot esiteltiin niin kovaan ääneen huudeltiin kuinka nyt on tasaista ja meillä on keinot muuttaa sääntöjä nopeasti bla bla bla.. No meillä on nyt vuoden jälkeen gridillä auto joka on kisanopeudessa noin sekunnin nopeampi kuin mikään muu. Kaiken lisäksi tämä talli rikkoi räikeästi budjettikattoa. FIA vaan levittelee käsiä.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 405
Kielletään softien käyttö Bullilta? Tai aina siltä tiimiltä joka olisi ylinopea. Tai sitten vaan niitä kauan esitettyjä lisäpainoja, esim jos voidaan osoittaa pitävästi datasta että joku vaikka yli puoli sekuntia tai enemmän muita nopeampi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 006
Kielletään softien käyttö Bullilta? Tai aina siltä tiimiltä joka olisi ylinopea. Tai sitten vaan niitä kauan esitettyjä lisäpainoja, esim jos voidaan osoittaa pitävästi datasta että joku vaikka yli puoli sekuntia tai enemmän muita nopeampi.
Tai sitten muut vaan tekee paremmin?
Mun mielestä formulat on väärä paikka alkaa rangaista sitä joka tekee asiat parhaiten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 975
No meillä on nyt vuoden jälkeen gridillä auto joka on kisanopeudessa noin sekunnin nopeampi kuin mikään muu.
Jätin muun pois lainauksesta. Muistanet varmaan mersun ylivoiman hyrpidin tullessa sääntöihin? Se auto oli melkein 2s nopeampi kierroksella kuin yksikään muu talli kisassa. F1 on ollu pitkään tätä ja tulee jatkossa olemaan.

Sen verran otan kantaa tuohon: "Rikkoi räikeästi budjettikattoa" niin tuomiossa puhuttiin jostai reilu 1% ylityksestä? Tuomio jonka FIA antoi RB:lle.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 912
Jätin muun pois lainauksesta. Muistanet varmaan mersun ylivoiman hyrpidin tullessa sääntöihin? Se auto oli melkein 2s nopeampi kierroksella kuin yksikään muu talli kisassa. F1 on ollu pitkään tätä ja tulee jatkossa olemaan.

Sen verran otan kantaa tuohon: "Rikkoi räikeästi budjettikattoa" niin tuomiossa puhuttiin jostai reilu 1% ylityksestä? Tuomio jonka FIA antoi RB:lle.
En ollut Mersun aikanakaan tyytyväinen koska silloin ja nyt yksikään talli ei saa eroa kiinni edes kovalla työllä.

Red Bull:n tasoinen talli tekee 5,8Miljoonalla kummia auton nopeudelle. Tämähän neuvoteltiin 1,8Miljoonaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Ferrarilla on ollut vuosikymmenet about sama budjetti. Kimille se riitti, muille ei.

Tallit jotka uhriutuvat raharajoitteiden vuoksi, eivät menesty. Talli jossa tekemisen intohimo kohtaa kaikilla tekemisen tasoilla, ei sekään menesty. Johtuen siitä että moni vetää tunteella eri suuntaan. Joskus kuitenkin, kaikkien focus on samaan suuntaan, eikä kenenkään ego tavoitetta vastaan. Tämä oli Schumin valtakauden resepti.
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
409
Mistä Mersu repii rahat auton päivittämiseen? Luulisi budjetti muutenkin olevan tiukilla, mutta näköjään Mersulla riittää budjetti auton radikaaliin muokkaamiseen kesken kauden?!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 473
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom