F1-kausi 2023

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
94-2021 lähes joka kisa.. paikan päällä kymmenissä kisois.. jostain syystä viime vuonna lopahti täysin kiinnostus. Varmaan ku Kimi ei oo mukana ja verstappenin runkku ajelee helpoihin voittoihin joka kisassa. Varsin vastenmielinen ihminen. Lähdön lähinnä jaksaa katsoa jos ei muuta tekemistä oo
Täällä 97-23, mutta vaihtelevasti seuraten. Mutsin kanssa tykättiin nukahtaa sohvalle ja lepotuolille V12 tahtiin. Ja toki japanin kisoihin laitettiin kellot soimaan. Kyllöstä aamuviideltä - ai että, sitä kokemusta ei nykypäivänä tarjota.

Osaltani formulat hajosi 2009 leikkuupuimurien myötä. Siitä ollaan parannettu hyvin hissukseen, mutta vielä on matkaa 2003-2008 kultavuosiin.
 
Ferrarin aero suunnittelusta vastannut inssi David Sanchez on yllättäen lähtenyt lätkimään.
 
No, kyllähän sitä yksi kilpailu jo riittää kertomaan ettei siellä osata. Vai?


Italialaista pitkäjänteisyyttä on arvostettu muissa maissa jo vuosikymmeniä.
 
94-2021 lähes joka kisa.. paikan päällä kymmenissä kisois.. jostain syystä viime vuonna lopahti täysin kiinnostus. Varmaan ku Kimi ei oo mukana ja verstappenin runkku ajelee helpoihin voittoihin joka kisassa. Varsin vastenmielinen ihminen. Lähdön lähinnä jaksaa katsoa jos ei muuta tekemistä oo
Hamiltonhan ei ajellu helppoihin voittoihin aikoinaan? "Valtteri, its james" :rofl:
 
Aika harva multimestari joutui kilpailemaan tallikaveriaan vastaan. Prostilla on kyllä aika vakuuttava lista maailmanmestareita samalla kalustolla:

Lauda
Rosberg
Senna
Mansell
Hill
 
Huhuissa liikkuu, että Ferrarilta lähtenyt David Sanchez olisi siirtymässä takaisin McLaren:lle, josta Ferrarin leipiin hyppäsi.
 
Leclerc +10 sijoituksen rangaistus. Jouduttiin vaihtaan kolmas CE (control electronics power unit component mikähän lie suomeksi?)



Itävalta pysyy kalenterissa kauteen 2027 asti:

 
Onko jokin syy miksei katsojille tarjota tätä kuvakulmaa?




Onhan tuo kamera ollu pari kautta jo autoissa muttei koskaan livelähetyksessä.
 
Hyvä jos se ohjaaja osaa edes näyttää radalla tapahtuvat ohitukset. Ja siihen pitäisi lisätä 360-kameran pyörittely?
eikö se kuvaa kokoajan 360, ei se ohjaajaa (vaan softaa) tarvi vaan katsoja vois katsoa sinne minne tahtoo?
 
Onko jokin syy miksei katsojille tarjota tätä kuvakulmaa?




Onhan tuo kamera ollu pari kautta jo autoissa muttei koskaan livelähetyksessä.

MotoGP:ssä oli tämä joskus 5 vuotta sitten. Ei tuota katsonut erkkikään kun 90% kuvakulmasta on yhtä humppaa.
 
Alonso ei mahtunut ruutuun -> FIA leventää ruutuja 20cm
Miksi ei suoraan maalaisi ruudun keskilinjaa näyttävää keltaista viivaa? Renkaiden osalta tälläinen kuitenkin on jo olemassa. Toisaalta onhan se näkyvyys autosta eteenpäin tielle aika huono, eli viivasta tulisi kohtuullisen pitkä :think:

 

Saudit rahoittamassa wokea sukupuolten tasa-arvoa edistävää talliprojektia. Parodiahorisontti alkaa ylittyä aika pahasti näissä urheilupesuhankkeissa.
Sukupuolten välinen tasa-arvo on hyvin lähellä. Ei tarvitse kuin siirtyä yhdestä ajatuksesta "naiset ei osaa ajaa (kilpaa)", kahteen ajatukseen
1. "Naiset ajavat keskimäärin miehiä huonommin (kilpaa), eivätkä edes keskimäärin välitä kilpa-ajosta". Tämä on yhtäaikaa syy ja seuraus.
2. "Yksilöitä verrattaessa nainen voi olla miestä parempi kuljettaja millä tahansa mittarilla."

Tämä siirtymä edellyttäisi siis kompleksisempaa kollektiivisesta ajattelutapaa. Se on toivottu kehityssuunta, mutta ihmisten henkinen degeneraatio toimii vastavoimana.

Minä sanoisin, että saudiraha on parasta rahaa tämän mankelin pyörittämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ei suoraan maalaisi ruudun keskilinjaa näyttävää keltaista viivaa? Renkaiden osalta tälläinen kuitenkin on jo olemassa. Toisaalta onhan se näkyvyys autosta eteenpäin tielle aika huono, eli viivasta tulisi kohtuullisen pitkä :think:


Tämän mukaan sellainen keskiviivakin on tulossa levennyksen lisäksi käyttöön Australian GP:stä eteenpäin:

Josko taas osuisivat ruutuihin :think:
 
Tämän mukaan sellainen keskiviivakin on tulossa levennyksen lisäksi käyttöön Australian GP:stä eteenpäin:

Josko taas osuisivat ruutuihin :think:
Noh ainakin jos jatkossa joku kuittailee kaupan parkkipaikalla siitä, ettei ole ihan ruudussa, niin voi vedota siihen, ettei ne F1-kuskitkaan aina osu.
 
Jos kerran sprinttiin järjestetään omat aika-ajot niin tämä on todella hyvä uudistus. Toivottavasti budjettikattoa ja osien vaihtojen määrää nostettaisiin tästä johtuen koska se parantaisi kilpailua ja antaisi mahdollisuuden hieman riskillä hakea parempia sijoituksia sprintissä vaikuttamatta itse gp:hen.
 
Yhtä hyvälä logikalla voisi sanoa että toivottavasti budjetit kutistettaisiin kymmenesosaan nykyisestä, koska se parantaisi kilpailua ja antaisi mahdollisuuden hieman riskillä hakea parempia sijoituksia sprintissä vaikuttamatta itse gp:hen. Ja lisäksi mahdollistaisi useampia talleja ja ja ja... ;-)
 
Mikään ei kelpaa, ensin koitetaan saada ohittamista helpotettua ja sitten kun se onnistuu, valittaminen alkaa...
Pereziä kehuttiin kun ajoi kisassa normaalisti. Joku sanoi että Redpulli tekisi viisaasti kun vaihtaisi "Tämä on kansalaisuuteni vika" perezin Hulkenbergiin. En tiiä, Perez kuitenkin sopinut autoon ylivoimaisesti parhaiten, jossei lasketa auton kehittänyttä Maxia mukaan.

Joku mainitsi että Max on ylimielinen tyyppi. Joo, mutta hän ei peitä sitä. Joku Ocon näyttelee kivaa, Hamilotontyyliin. Lando on myös ällö, mutta hänkin osa näytellä medialle symppistä. Alonso on opetellutsympatiaa vasta vanhoilla päivillään, nuorempana ei osannut -tai ei välittänyt mitä hänestä ajatellaan. Magnussenila oli helppoa vaikuttaa kivalta vime vuonna kun oli joka paikassa tallikaveraan paljon parempi. Miten tänä vuonna hermo kestää mediaa tai kisaradioliikennettä.

Sosiologisestihan koko leikki on kiinnostava, yhtä kiinnostava kuin teknisesti. Teknistä lähestymistä haitaa aika tavalla se ettei nekään jotka tietävät, usein paljoakaan ole perillä siitä mitä ovat tekemässä...
 
En tiiä, Perez kuitenkin sopinut autoon ylivoimaisesti parhaiten, jossei lasketa auton kehittänyttä Maxia mukaan.

Taitaa se tämänkin vuoden auto olla kyllä Adrian Neweyn ja hänen insinööritiiminsä käsialaa. Ei Max Perstappenin. Toki saatan olla väärässä, kun lopetin aktiivisen seuraamisen jo toissa vuoden Abu Dhabin fiaskon jälkeen.
Toki kuskit antaa palautetta autosta ja niitä saatetaan ajoittain suunnitella tietyn kuskin ajotyyliin sopivaksi, mutta ei ne kuskit sitä auto kehitä. Siihen on ihan omat ukot ja hyvästä syystä.
 
virittäjät konsepti ois mielenkiintoinen ku olis pari huippu f1 kuskia testaamassa muitten rotiskoja ja vertaltaisiiin aikoja.. sitten nämä kuskit vois sanoa mekaanikoille miten haluis auton käyttäytyvän ja samat mekaanikot tekisivät hienosäätöä.. katottais kuka ois paras "kehittäjä"
 
virittäjät konsepti ois mielenkiintoinen ku olis pari huippu f1 kuskia testaamassa muitten rotiskoja ja vertaltaisiiin aikoja.. sitten nämä kuskit vois sanoa mekaanikoille miten haluis auton käyttäytyvän ja samat mekaanikot tekisivät hienosäätöä.. katottais kuka ois paras "kehittäjä"
Tää olis ihan mielenkiintoinen konsepti muutenkin. Nähtäis vähän niitä kuskien eroja toisiinsa ja miten paljon se auto vaikuttaa. Aina kauden jälkeen voisi olla vaikka joku yksittäinen kisa, jossa kuljettajat vaikka arvotaan eri autoihin, tai sitten käänteisessä piste järjestyksessä, niin että kuljettajien maailmanmestari laitettaisiin siihen paskimpaan autoon. Voisi jokunen ego murentua, ainakin fanikatsomossa.
 
Sohvalla moiset tietenkin toimii. Jokainen meistä toki niin kehittäjiä, että oppisimme joka talllin ratinkin ja menut parissa minuutissa, tai ainakin luulemme että kuskit oppisivat ;-D

Muta totta on tosiaan että McLarenilla ei kuskeja turhaan kuunnella, ne autot ei sovi kenellekään, ne on kehittäjien autoja, ei kuskien ;-D
 
Imolassa uutta kokeilua aika-ajoihin.
Tällaiset keinotekoiset "kilpailuaspektit" on jo valmiiksi ihan tuhoon tuomittuja. Kun nämä uudet autot esiteltiin niin kovaan ääneen huudeltiin kuinka nyt on tasaista ja meillä on keinot muuttaa sääntöjä nopeasti bla bla bla.. No meillä on nyt vuoden jälkeen gridillä auto joka on kisanopeudessa noin sekunnin nopeampi kuin mikään muu. Kaiken lisäksi tämä talli rikkoi räikeästi budjettikattoa. FIA vaan levittelee käsiä.

 
Viimeksi muokattu:
Kielletään softien käyttö Bullilta? Tai aina siltä tiimiltä joka olisi ylinopea. Tai sitten vaan niitä kauan esitettyjä lisäpainoja, esim jos voidaan osoittaa pitävästi datasta että joku vaikka yli puoli sekuntia tai enemmän muita nopeampi.
 
Kielletään softien käyttö Bullilta? Tai aina siltä tiimiltä joka olisi ylinopea. Tai sitten vaan niitä kauan esitettyjä lisäpainoja, esim jos voidaan osoittaa pitävästi datasta että joku vaikka yli puoli sekuntia tai enemmän muita nopeampi.

Tai sitten muut vaan tekee paremmin?
Mun mielestä formulat on väärä paikka alkaa rangaista sitä joka tekee asiat parhaiten.
 
No meillä on nyt vuoden jälkeen gridillä auto joka on kisanopeudessa noin sekunnin nopeampi kuin mikään muu.

Jätin muun pois lainauksesta. Muistanet varmaan mersun ylivoiman hyrpidin tullessa sääntöihin? Se auto oli melkein 2s nopeampi kierroksella kuin yksikään muu talli kisassa. F1 on ollu pitkään tätä ja tulee jatkossa olemaan.

Sen verran otan kantaa tuohon: "Rikkoi räikeästi budjettikattoa" niin tuomiossa puhuttiin jostai reilu 1% ylityksestä? Tuomio jonka FIA antoi RB:lle.
 
Jätin muun pois lainauksesta. Muistanet varmaan mersun ylivoiman hyrpidin tullessa sääntöihin? Se auto oli melkein 2s nopeampi kierroksella kuin yksikään muu talli kisassa. F1 on ollu pitkään tätä ja tulee jatkossa olemaan.

Sen verran otan kantaa tuohon: "Rikkoi räikeästi budjettikattoa" niin tuomiossa puhuttiin jostai reilu 1% ylityksestä? Tuomio jonka FIA antoi RB:lle.
En ollut Mersun aikanakaan tyytyväinen koska silloin ja nyt yksikään talli ei saa eroa kiinni edes kovalla työllä.

Red Bull:n tasoinen talli tekee 5,8Miljoonalla kummia auton nopeudelle. Tämähän neuvoteltiin 1,8Miljoonaan.
 
Ferrarilla on ollut vuosikymmenet about sama budjetti. Kimille se riitti, muille ei.

Tallit jotka uhriutuvat raharajoitteiden vuoksi, eivät menesty. Talli jossa tekemisen intohimo kohtaa kaikilla tekemisen tasoilla, ei sekään menesty. Johtuen siitä että moni vetää tunteella eri suuntaan. Joskus kuitenkin, kaikkien focus on samaan suuntaan, eikä kenenkään ego tavoitetta vastaan. Tämä oli Schumin valtakauden resepti.
 
Mistä Mersu repii rahat auton päivittämiseen? Luulisi budjetti muutenkin olevan tiukilla, mutta näköjään Mersulla riittää budjetti auton radikaaliin muokkaamiseen kesken kauden?!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 062
Viestejä
4 574 006
Jäsenet
75 352
Uusin jäsen
jannu87

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom