F1-kausi 2023

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
No ei , samaa kastiin perezin kanssa menee
Perez on täydellinen kakkoskuski, ja ajoittain esittänyt erinomaista vaihtia. Tällä kaudella ei jostain syystä ole niinkään kulkenut, mutta Bottaxeen (Bottasiin) verrattuna huippu.
 
Perez on täydellinen kakkoskuski, ja ajoittain esittänyt erinomaista vaihtia.
Niin, kyllähän toi sopi Bottakseenkin Mersuvuosilla, lisättynä lauseella molemmille kuskeille: "mutta ei kuitenkaan riittävää haastaaksen tallikaveria."
Mersu otti Nicosta opikseen, eikä RB:lläkään taida oikeasti olla ongelmia Perezin kanssa.
 
mielestäni parhaassa tallissa pitäisi olla kaksi tasaväkistä kuljettajaa niin saataisiin edes tallikaverien välistä taistoa.. esim ny joku lecler tonne redbullille nii varmaan jotenki pärjäis.. jos kasetti kestäis..
 
mielestäni parhaassa tallissa pitäisi olla kaksi tasaväkistä kuljettajaa niin saataisiin edes tallikaverien välistä taistoa.. esim ny joku lecler tonne redbullille nii varmaan jotenki pärjäis.. jos kasetti kestäis..
tuota tallit ei halua, onhan se vuosien saatossa nähty miten siinä käy kun kaksi tasaväkistä kuskia
 
Yrittää juoda rynnäkkökännin, ettei tarvitsisi taas raahautua Tiffanyn pakottamana pyöräilylenkille.
 
Sainz on todennäköisesti menossa Audille ja mahdollisesti haluavat sinne myös Schumacherin... Mahdollisesti Valtterin f1 ura on sitten siinä.
Vaikka nämä onkin vain huhuja, joita F1-maailma rakastaa, niin huhuinkin olisi kiva saada lähteet.
 
Sainz on todennäköisesti menossa Audille ja mahdollisesti haluavat sinne myös Schumacherin... Mahdollisesti Valtterin f1 ura on sitten siinä.

Sainzilla on sopimus 2024 loppuun saakka ja ajaa siellä. Kaudeksi 2025 tullaan muutenkin näkemään paljon tallinvaihtoja.
 
On siinä mahdollisuus että Bottas meneekin kaudeksi 2025 Ferrarille. En tosin usko tätä itsekään.
 
Vaikka nämä onkin vain huhuja, joita F1-maailma rakastaa, niin huhuinkin olisi kiva saada lähteet.
Huhuja.
 

”Sainzin sopimus olisi ilman muuta uhka Valtterin Audi-unelmille. Audi on puhunut projektinsa julkistamisesta lähtien saksalaiskuskin pestaamisesta, joten jos Sainz on toinen kuski, ei Valtterille välttämättä ole enää tilaa tallissa”, Mustakari sanoo.
Ei Bottakselle tarvitse olla enää paikkaa. Keskittyköön pyöräretkiin Tiffany-rakkaan kanssa Vaikkapa Tuukka Taponen Audille sen sijaan.
 
Kaikki suomalaiset pois niin joutuu muutama kitisijä keksiä jotain uutta kirjoiteltavaa
Kyllähän täällä jo kaivetaan esim. Red Bullista ja sen kuskeista kaikki mahdollinen negatiivisuus esiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki suomalaiset pois niin joutuu muutama kitisijä keksiä jotain uutta kirjoiteltavaa
F1 ei nykyisellään valitettavasti tarjoile juuri muuta kuin kitisemistä. Kiva jos joku diggaa, mutta ikävä on aikoja 15-20v sitten.
 
F1 ei nykyisellään valitettavasti tarjoile juuri muuta kuin kitisemistä. Kiva jos joku diggaa, mutta ikävä on aikoja 15-20v sitten.
joo se on aina ollut että reilu 10v sitten oli kaikki paremmin. 90-luvun alussa kun aloin F1 seuraan vanhat parrat pärisi miten tässä ei ole mitään mielenkiintoa toisin kuin -70 ja -80 luvulla. Ennen kaikki oli paremmin aina.
 
Onko muuten ollut lisätietoja, että tullaanko tuota Unkarissa käytettyä ATA-aika-ajo formaattia vielä muissa kisoissa?
 
Onko muuten ollut lisätietoja, että tullaanko tuota Unkarissa käytettyä ATA-aika-ajo formaattia vielä muissa kisoissa?
"The plan has always been that it will be trialled twice in 2023, with the Hungaroring having initially been the second of the two when Imola was down as the first.

Now trial two will take place at the Italian GP at Monza in early September."
 
joo se on aina ollut että reilu 10v sitten oli kaikki paremmin. 90-luvun alussa kun aloin F1 seuraan vanhat parrat pärisi miten tässä ei ole mitään mielenkiintoa toisin kuin -70 ja -80 luvulla. Ennen kaikki oli paremmin aina.

no esim 11 vuotta sitten ajettiin V8 ja 8 eri osakilpailu voittajaa:

Jenson Button
Fernando Alonso
Nico Rosberg
Sebastian Vettel
Pastor Maldonado
Mark Webber
Lewis Hamilton
Kimi Räikkönen
 
joo se on aina ollut että reilu 10v sitten oli kaikki paremmin. 90-luvun alussa kun aloin F1 seuraan vanhat parrat pärisi miten tässä ei ole mitään mielenkiintoa toisin kuin -70 ja -80 luvulla. Ennen kaikki oli paremmin aina.
40v. sitten oli kaikki vielä paremmin. 16 kisaa, 12 eri voittajaa. Ennen oli moni asia helvetisti paljon paremmin. Kuten jo se, että Yle lähetti forkit kasarilla.
 
No kun olisi edes ne 2-3 tasaväkistä läpi kauden mestaruudesta kilpailevaa kuskia, niin asiat olisi jo huomattavasti paremmin.
 
Jee hieno laji ja ei Red Bull ole ylivoimainen auto
 

Liitteet

  • IMG_6290.jpeg
    IMG_6290.jpeg
    284,4 KB · Luettu: 154
Red Bullilla pitäis toinen kuski olla vaikka norris tai Alonso tai lecler.. olis edes tappelua 1 sijasta ja maxilla alkais kasetti pettää ku ei aina voittais helposti
 
Red Bullilla pitäis toinen kuski olla vaikka norris tai Alonso tai lecler.. olis edes tappelua 1 sijasta ja maxilla alkais kasetti pettää ku ei aina voittais helposti
Tallin kannalta tässä ei vaan ole mitään järkeä, eikä tule "koskaan" toteutumaan tämmöinen asetelma. Historia osoittaa, että tuossa käy aina huonosti. Romua tulee, ihmissuhteet menee, työpaikat menee.

Pitäisi olla useampi "Red Bull". 20 kuskia, kaikille alle sama auto. Tulisiko taistelua voitosta useamman kuskin kesken vai miten kävisi? :)
 
Jonkun pitäisi joskus rahalla järjestää tilaisuus jossa paras/huonoin kuski(t) yms saisi päittäin kokeilla toistensa autoja.
 
Red Bullilla pitäis toinen kuski olla vaikka norris tai Alonso tai lecler.. olis edes tappelua 1 sijasta ja maxilla alkais kasetti pettää ku ei aina voittais helposti
Noista ainut jolla kasetti ei kestä, tähän asti nähdyn peruusteella, on Lecler.
 
Tallin kannalta tässä ei vaan ole mitään järkeä, eikä tule "koskaan" toteutumaan tämmöinen asetelma. Historia osoittaa, että tuossa käy aina huonosti. Romua tulee, ihmissuhteet menee, työpaikat menee.

Pitäisi olla useampi "Red Bull". 20 kuskia, kaikille alle sama auto. Tulisiko taistelua voitosta useamman kuskin kesken vai miten kävisi? :)

no ei olekkaan tallin kannalta järkeä, mutta katsojien kannalta ois. oishan se ny mukava ku jotain säpinää ois.. tekis paljon mielenkiintoisemmaksi ja eikös tätä ny kuitenkin katsojia varten tehdä..
 
Jee hieno laji ja ei Red Bull ole ylivoimainen auto
Muutama vuosi sitten tuli koottua yhteen kuvaajaan tiimien voitot (prosentteina kisojen määrään nähden) kausittain, niin aina siellä jonkinlaisia dynastioita nousee esiin.
Viime vuosina tilanne vain on kärjistynyt, että voittava talli vie muita kuin litran mittaa. Esim. Ferrari hallitsi 2000-luvun alussa mutta ei siellä kuitenkaan ollut kuin kaksi kautta (2002 ja 2004), kun talli oli ihan suvereeni. Omasta näkövinkkelistä tilanne lähti kärjistymään Brawnin mestaruusvuonna, kun Brawn oli ihan ylivertainen alkukaudella tupladiffuusorin ansiosta. Vasta kauden puolivälissä muut tallit saivat Brawn GP:n kiinni, kun epäselvyydet sääntöjenmukaisuudesta varmistuivat. Tämän jälkeen viitteitä dominoinnista oli jo Red Bullilla Vettelin mestaruusvuosina varsinkin kausilla 2011 ja 2013. Lopulta Mersun aloittama mestaruusputki tappoi kilpailun tallien välillä kokonaan ja muutoksia voimasuhteisiin ovat tuoneet vain isot sääntömuutokset. Mersu olisi varmaan hallinnut nähtyäkin paremmin, jos Rosberg olisi jatkanut Mersulla Bottaksen sijaan. Sääntöjen muututtua Red Bull palasi hallitsemaan eikä muut ole kyenneet vastaamaan ollenkaan. Ja tuskin kykenetväkään ennen kuin säännöt muuttuu radikaalisti. Eli viimeisen 10-15 vuoden aikana ykkös- ja kakkostallin ero on ollut menneitä vuosia suurempaa.

Alla vielä päivitetty kuvaaja. Piti mennä leikkaa-liimaa taktiikalla, kun ei löytynyt äkkiseltään aiempaa tiedostoa pilvestä.

1701430064939.png
 
Muutama vuosi sitten tuli koottua yhteen kuvaajaan tiimien voitot (prosentteina kisojen määrään nähden) kausittain, niin aina siellä jonkinlaisia dynastioita nousee esiin.
Viime vuosina tilanne vain on kärjistynyt, että voittava talli vie muita kuin litran mittaa. Esim. Ferrari hallitsi 2000-luvun alussa mutta ei siellä kuitenkaan ollut kuin kaksi kautta (2002 ja 2004), kun talli oli ihan suvereeni. Omasta näkövinkkelistä tilanne lähti kärjistymään Brawnin mestaruusvuonna, kun Brawn oli ihan ylivertainen alkukaudella tupladiffuusorin ansiosta. Vasta kauden puolivälissä muut tallit saivat Brawn GP:n kiinni, kun epäselvyydet sääntöjenmukaisuudesta varmistuivat. Tämän jälkeen viitteitä dominoinnista oli jo Red Bullilla Vettelin mestaruusvuosina varsinkin kausilla 2011 ja 2013. Lopulta Mersun aloittama mestaruusputki tappoi kilpailun tallien välillä kokonaan ja muutoksia voimasuhteisiin ovat tuoneet vain isot sääntömuutokset. Mersu olisi varmaan hallinnut nähtyäkin paremmin, jos Rosberg olisi jatkanut Mersulla Bottaksen sijaan. Sääntöjen muututtua Red Bull palasi hallitsemaan eikä muut ole kyenneet vastaamaan ollenkaan. Ja tuskin kykenetväkään ennen kuin säännöt muuttuu radikaalisti. Eli viimeisen 10-15 vuoden aikana ykkös- ja kakkostallin ero on ollut menneitä vuosia suurempaa.

Alla vielä päivitetty kuvaaja. Piti mennä leikkaa-liimaa taktiikalla, kun ei löytynyt äkkiseltään aiempaa tiedostoa pilvestä.

1701430064939.png
Se että "aina ennenkin on ollut dominointia" ei poista sitä että kuraa tuo on.

Homma lähti päin hlvettiä kun 2007 kaudesta lähtien alettiin rajoittamaan testausta ja keksittiin "säästöjä" sekä muita muka kilpailua tasoittavia sääntöjä. Roskiksen kansi meni kiinni 2013 kun moottorit ja kehitykset naulattiin kiinni. Kukaan ei pystynyt edes työllä saavuttaa etumatkaa.

Mercedeksen ylivoima saatiin ajattua alas kieltämällä nämä. Vastaava lista tarvitaan Red Bull:n aikakauden lopettamiseksi.
FwMqporaEAEYyg4.jpg
 
Se että "aina ennenkin on ollut dominointia" ei poista sitä että kuraa tuo on.

Homma lähti päin hlvettiä kun 2007 kaudesta lähtien alettiin rajoittamaan testausta ja keksittiin "säästöjä" sekä muita muka kilpailua tasoittavia sääntöjä. Roskiksen kansi meni kiinni 2013 kun moottorit ja kehitykset naulattiin kiinni. Kukaan ei pystynyt edes työllä saavuttaa etumatkaa.

Mercedeksen ylivoima saatiin ajattua alas kieltämällä nämä. Vastaava lista tarvitaan Red Bull:n aikakauden lopettamiseksi.
FwMqporaEAEYyg4.jpg
Enhän minä sitä meinannutkaan, etteikö yhden ylivoima olisi puuduttavaa. Vaan että sitä samaa on nyt jatkunut sen 15v. ja varmaan syynä on juurikin nuo mainitsemasi 2007 ja 2013 muutokset taustalla.
 
Olisi niin helppo sallia esim viimeiselle 5:lle tallille tms testaus ja osien kehittämiset kauden aikana, mutta kun mitään ei haluta tehdä. Talleilla ei saisi olla valtaa estää muutoksia, ne pitäisi vain ajaa läpi.
 
Olisi niin helppo sallia esim viimeiselle 5:lle tallille tms testaus ja osien kehittämiset kauden aikana, mutta kun mitään ei haluta tehdä. Talleilla ei saisi olla valtaa estää muutoksia, ne pitäisi vain ajaa läpi.
Viihteeseen sopii erilaiset säännöt eri pelaajille. Jotain helpotus voisi toki olla, se että pienitalli saa käyttää enemmän rahaa ei ole helpotus, kun muutenkaan ei rajat pauku. Rahaa voisi toki saada isoilta talleilta jos ne voisi siirtää kehitystä pienten tehtäväksi.

Ja jos halutaan että jokainen piste on yhtäarvokas, niin ne lisävapaudet pitäisi tulle edellisen kauden sijoituksen perusteella.
 
Joukon paskin. ULOS!
Vielä murheellisempaa tilastofaktaa suomalaisen ajosuorituksista löysi esimerkiksi ohituksista kirjaa pitävä Tracing Insights. Karu tilasto kertoo Bottaksen olleen koko kauden eniten radalla ohitettu kuljettaja, eikä suomalaisen kannalta harmittava data pääty tähän.
Ohitetuksi tulemisen lisäksi Bottas oli myös koko lähtöruudukon vähiten ohituksia tehnyt kuljettaja palvelun tilastodatan mukaan.
Bottas ohitettiin kauden aikana runsaat 122 kertaa ja ohituksia tilille kertyi vain 27 kappaletta.
 
Joukon paskin. ULOS!
Tuosta datastahan voi tehdä mieleisiään tulkintoja. Onnistumalla/epäonnistumalla aika-ajoissa saa kivasti ohituksia suuntaan taikka toiseen.
 
Joukon paskin. ULOS!
Pitäs varmaan Valtsun ajaa huonommin aika-ajossa, mutta jonku tuskin siitä yhtään sen tyytyväisempiä oltais
 
Tuohon ei ole edes ensimmäisen kierroksen ohituksia laskettu. Tilasto olisi tuolloin vielä karumpi Valtterin kannalta. :(
Pesi toki pisteissä pari kuskia ja se on ainut tilasto mitä historiankirjoissa katsellaan.
 
Olipa Alfa myös kauden huonoimpia autoja.

oli kyllä.. mutta oli bottas kyllä huonoimpia kuskeja. Ei voi mitään.
Johan se mersullakin nähtiin että silloin tällöin pystyi hyviä kisoja ajelemaan ja aika-ajoissa paalun ottamaan mutta ei siitä muuten tahtonut oikein mitään tulla..
 
Alfahan kuulemma menossa WEC:iin, josko siellä Valtsulle olisi pakopaikka jos käy kylmät ykkösissä. Proto/GT-puolella kuitenkin "ex-F1 kuski" aina ollu kova meriitti.
 
Pitäs varmaan Valtsun ajaa huonommin aika-ajossa, mutta jonku tuskin siitä yhtään sen tyytyväisempiä oltais
Sijoitusta tuossa tilastossa olisi helppo parantaa, lähtöruutu kohdilleen, ja renkaanvaihto taktiikka uusiksi, jos varikko pudotukset ei kierrytä ohitetuksi tulemisia.

Tallin ja ei oikein kuskinkaan kannata noiden tilastojen mukaan kikkailla, vaan yrittää sijoittua kisassa ja tuolla tasolla yrittää arvalla, jos ei ajamalla mahkuja.
 
Joukon paskin. ULOS!
Ei tullut yllätyksenä. Tämänkin varmaan pystyy boltteri-fanit kääntämään vähintään "ihan ok" -tason suoritukseksi..
 
Itse en lukeudu kyllä kumpaankaan kastiin. Siis Valen vihaajiin tai fanehin. Silti tämä semi onlyfans meno on kyllä mielestäni menny vähän yli.
No onhan sitten tuloja formuloidenkin jälkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 802
Viestejä
4 568 744
Jäsenet
75 299
Uusin jäsen
saab99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom