F1-kausi 2020

Tuossa aika hyvin kiteytettynä, miksi Kimin pitäisi jo tulla pois sieltä itseään nolaamasta.
Aika hyvin kiteytettynä myös se, miten nuorena nykyisin hypätään F1 auton rattiin. Olihan Kimikin nuori ja oli silti todella poikkeuksellinen tapaus. Nykyisin jos gridillä nähdään 18-vuotias kisakuski, ei se oikeastaan hetkauta enää ketään.
Miettii että Max ollut 8-vuotias, kun Kimi ajanut Imolassa ja siitä 9 vuotta eteenpäin, niin Max on istunut F1 auton rattiin kisakuskina.
 

On se kumma kun juuri tuolla itketään perutun kisan perään ja väitetään että perustelut ovat keksittyjä. No tämän kiehumisen ymmärtää kun tietää millaista porukkaa tuolla on.

Radan promoottori sanoi näin:
– He puhuvat virustartuntojen määrästä Brasiliassa, mikä on vähän kuin vertaisi Kaliforniaa ja Floridaa keskenään, vaikka ne ovat maanosan eri laidoilla.

Tässä toinen lainaus:
– Itse asiassa, kun vertaat Sao Paulon lukuja, jopa Brasilian lukuja väkilukuun suhteutettuna Englantiin, ne ovat paljon parempia.

Nämä siis vertaavat valtioita keskenään. No MTV:n uutisessa on tosin kohta joka yksistään riittää perumaan koko kisan ja se on tässä:
Brasiliassa todettiin lauantaina lähes 60 000 uutta koronavirustartuntaa, näistä 16 200 Sao Paulossa. Kuolleita oli kirjattu 1 311 lisää edeltävään päivään verrattuna. Kaikkiaan maassa on kuollut koronavirukseen yli 84 000 ihmistä. Neljäsosa menehtyneistä on tullut Sao Paulossa.
 
Tuossa aika hyvin kiteytettynä, miksi Kimin pitäisi jo tulla pois sieltä itseään nolaamasta.
Jos tässä joku nyt nolaa itseään niin on peiliin katsomisen paikka silloin.

Asiaan ->Tämä uusi kalenteri on ihan mahtavaa piristystä tuohon semi stabiiliin vanhaan kalenteriin. Minusta nuo kaikki kolme voisi jättää kalenteriin ja Hockenheim vielä lisäksi niin avot! :)
 
Viimeksi muokattu:
Jos tässä joku nyt nolaa itseään niin on peiliin katsomisen paikka silloin.
Tallikaverien väliset aika-ajot kertoo jotain:
2020 Räikkönen 1 - 2 Giovinazzi
2019 Räikkönen 12 - 9 Giovinazzi
2018 Räikkönen 6 - 15 Vettel
2017 Räikkönen 5 - 14 Vettel
2016 Räikkönen 13 - 8 Vettel
2015 Räikkönen 4 - 15 Vettel
2014 Räikkönen 3 - 16 Alonso
2013 Räikkönen 10 - 7 Grosjean
2012 Räikkönen 9 - 10 Grosjean

Asiaan ->Tämä uusi kalenteri on ihan mahtavaa piristystä tuohon semi stabiiliin vanhaan kalenteriin. Minusta nuo kaikki kolme voisi jättää kalenteriin ja Hockenheim vielä lisäksi niin avot! :)
Tästä olen täysin samaa mieltä. Oikeasti mukava katsoa vakioratojen sijaan jotain muuta. Tallin henkilökunta on kovilla, mutta lajin seuaajille tämä on mukava tilanne, kun kisoja tulee tiuhaan tahtiin.
 
Tallikaverien väliset aika-ajot kertoo jotain:
2020 Räikkönen 1 - 2 Giovinazzi
2019 Räikkönen 12 - 9 Giovinazzi
2018 Räikkönen 6 - 15 Vettel
2017 Räikkönen 5 - 14 Vettel
2016 Räikkönen 13 - 8 Vettel
2015 Räikkönen 4 - 15 Vettel
2014 Räikkönen 3 - 16 Alonso
2013 Räikkönen 10 - 7 Grosjean
2012 Räikkönen 9 - 10 Grosjean
Ymmärrän pointtisi. Mutta eikö kannattaisi verrata mieluummin kisatuloksia? Kaikkihan sen tietää, että aika-ajo ei ole koskaan ollut Kimin vahvuuksia. Kisathan lopulta ratkaisee kuinka paljon saa pisteitä. :D

2014 -> Auto oli tehty Alonsolle täysin. Jos yhtään tutkinut asiaa, niin Alonsolla ja Kimillä lähes päinvastaiset ajotyylit, jolloin auto ei sopinut Kimille ollenkaan. Lisätään tähän se fakta, että Alonso on myös erittäin kova kuski.

Vettel on sitten muutoin kova kuski ja aina oli näin ykköskuski. Muuten Kimi on tilastoissa ollut tallikavereitaan parempi kaikki kisat huomioiden. (- Heidfeld)
 
Tallikaverien väliset aika-ajot kertoo jotain:
2020 Räikkönen 1 - 2 Giovinazzi
2019 Räikkönen 12 - 9 Giovinazzi
2018 Räikkönen 6 - 15 Vettel
2017 Räikkönen 5 - 14 Vettel
2016 Räikkönen 13 - 8 Vettel
2015 Räikkönen 4 - 15 Vettel
2014 Räikkönen 3 - 16 Alonso
2013 Räikkönen 10 - 7 Grosjean
2012 Räikkönen 9 - 10 Grosjean

Tästä olen täysin samaa mieltä. Oikeasti mukava katsoa vakioratojen sijaan jotain muuta. Tallin henkilökunta on kovilla, mutta lajin seuaajille tämä on mukava tilanne, kun kisoja tulee tiuhaan tahtiin.
En nyt nopeasti löytänyt mitään helppoa tilastoa mistä näkisi suoraan per kausi, mutta sun statistiikoilta syö arvoa aika huomattavasti se, että Kimi hävisi jopa mestaruusvuonnaan aika-ajotaiston tallikaverilleen.
Veikkaan että jos katsotaan kaikki Kimin kaudet siellä on enemmän kausia missä on hävinnyt kuin voittanut tallikaverinsa aika-ajoissa myös ennen taukoa
Ja juuri viime kaudellahan Räikkönen tosiaan voitti tallikaverinsa, tämän kauden alussako se ikäraja tuli vastaan?
 
Ymmärrän pointtisi. Mutta eikö kannattaisi verrata mieluummin kisatuloksia? Kaikkihan sen tietää, että aika-ajo ei ole koskaan ollut Kimin vahvuuksia. Kisathan lopulta ratkaisee kuinka paljon saa pisteitä. :D

2014 -> Auto oli tehty Alonsolle täysin. Jos yhtään tutkinut asiaa, niin Alonsolla ja Kimillä lähes päinvastaiset ajotyylit, jolloin auto ei sopinut Kimille ollenkaan. Lisätään tähän se fakta, että Alonso on myös erittäin kova kuski.

Vettel on sitten muutoin kova kuski ja aina oli näin ykköskuski. Muuten Kimi on tilastoissa ollut tallikavereitaan parempi kaikki kisat huomioiden. (- Heidfeld)
Kaikki tuolla on kovia kuskeja. Jopa maailman hitain Heikki ja kapteeni JJ ovat olleet niin kovia, ettei ole mitään asiaa koittaa pysyä kyydissä radalla. Ulkolaisia esimerkkejä epäonnistuneista löytyy varmaan pilvin pimein, mutta suomalaisena ei jää nimet mieleen siinä määrin, kuin suomalaisista kuskeista.

En nyt nopeasti löytänyt mitään helppoa tilastoa mistä näkisi suoraan per kausi, mutta sun statistiikoilta syö arvoa aika huomattavasti se, että Kimi hävisi jopa mestaruusvuonnaan aika-ajotaiston tallikaverilleen.
Veikkaan että jos katsotaan kaikki Kimin kaudet siellä on enemmän kausia missä on hävinnyt kuin voittanut tallikaverinsa aika-ajoissa myös ennen taukoa
Ja juuri viime kaudellahan Räikkönen tosiaan voitti tallikaverinsa, tämän kauden alussako se ikäraja tuli vastaan?
Tämä nyt ei liity enää mitenkään kauteen 2020, mutta en jaksa kaivaa tilastoja niin pitkältä. Joutuisi laskemaan ihan käsin vuosilta 2001-2009, miten on asiat menneet. Mutta henkilökohtainen mielipiteeni on, että Räikkönen on jo vanha (olen samanikäinen, niin tiedän sanoa, mitä vuodet tekevät), kylläinen (motivaatio ei riitä enää, kun on tarpeeksi saavuttanut) ja varovainen. (liian paljon menetettävää)

Minun mielipiteeni on, että olisi aika jo jättää kisaaminen muille. Häkkinen teki aivan loistavan ratkaisun ja siirtyi syrjään ajoissa. Hänet muistetaan aina maailman nopeimpana miehenä piestyään kaikkien aikojen kuskiksi noteeratun Schumacherin ja vielä kahdella kaudella. Ja siten en ymmärrä Schumacherin paluuta. Rahaa oli ja kaikki mahdollinen oli jo saavutettu. Miksi piti palata menettämään se kaikki kunnioitus. Schumista vielä analyysinä, että palatessaan se ei ollut enää semmoinen kokovartalokyrpä kuin alkuaikoina. Oli varmaan osasyy heikkoon menestykseen iän tuomien rasitteiden lisäksi.

Kaotik voisi melkein nakkaa nämä F1 yleisketjuun, jos joku tästä vielä haluaa jatkaa. Menee niin väkevästi offtopicin puolelle.
 
Veikkaan että jos katsotaan kaikki Kimin kaudet siellä on enemmän kausia missä on hävinnyt kuin voittanut tallikaverinsa aika-ajoissa myös ennen taukoa
Ja juuri viime kaudellahan Räikkönen tosiaan voitti tallikaverinsa, tämän kauden alussako se ikäraja tuli vastaan?
En kyllä pitäisi Giovinazzille pärjäämistä minään mittatikkuna. Tai se on jonkin sortin mittatikku, jos ei pärjää.
 
Minun mielipiteeni on, että olisi aika jo jättää kisaaminen muille. Häkkinen teki aivan loistavan ratkaisun ja siirtyi syrjään ajoissa. Hänet muistetaan aina maailman nopeimpana miehenä piestyään kaikkien aikojen kuskiksi noteeratun Schumacherin ja vielä kahdella kaudella. Ja siten en ymmärrä Schumacherin paluuta. Rahaa oli ja kaikki mahdollinen oli jo saavutettu. Miksi piti palata menettämään se kaikki kunnioitus. Schumista vielä analyysinä, että palatessaan se ei ollut enää semmoinen kokovartalokyrpä kuin alkuaikoina. Oli varmaan osasyy heikkoon menestykseen iän tuomien rasitteiden lisäksi.
Häkkinenkin haikaili jossain vaiheessa takaisin formuloiden rattiin, mutta sapattivuosien jälkeisissä testiajoissa vauhtia ei enää ollut entiseen malliin, joten jäi paluu tekemättä.
 
Kun puhutaan Räikkösestä, niin pelkkä tilastojen kyttääminen on aika turhaa, kun miettii millanen tuuri Räkällä on ollu formulavuosina. :D
 
Kun puhutaan Räikkösestä, niin pelkkä tilastojen kyttääminen on aika turhaa, kun miettii millanen tuuri Räkällä on ollu formulavuosina. :D

c4208344a0ce4fa28cbd9b433c52db0a.gif
 
Tuossakin tapauksessa pelkkien tilastojen tuijottaminen on tyhmää.

Kuitenkin tiedetään miten Ferrari tallimääräyksin ja taktiikkamuutoksin siirsi Vettelin Räikkösen edelle kilpailuissa.

No joka tapauksessa hävinnyt tallikavereille ja reilusti
 
Huomautus - pidetään nämä BLM-jutut Yhteiskunta-osiossa
Ei Afrikasta löydy yhtään F1 kelpoista rataa? Ei korona rajoitukset siellä haittaa ja jos vaan liput tarpeeksi halpoja niin yleisöäkin tulisi varmasti paikalle. Olisi hyvää mainosta tuolle F1 sponsoroimalle blm sateenkaari jutulle "We race as one". Lisäksi täyttyisi tuo mestaruus vaatimus. :D
 
Ei Afrikasta löydy yhtään F1 kelpoista rataa? Ei korona rajoitukset siellä haittaa ja jos vaan liput tarpeeksi halpoja niin yleisöäkin tulisi varmasti paikalle. Olisi hyvää mainosta tuolle F1 sponsoroimalle blm sateenkaari jutulle "We race as one". Lisäksi täyttyisi tuo mestaruus vaatimus. :D
Etelä-Afrikassa ovat joskus ajaneet. En tiedä täyttääkö rata nykyvaatimuksia.
 
Kyalami palasi viime vuonna kansainväliseen käyttöön modernisoituna vaikka oli pitkään hylättynäkin mutta ei se kyllä grade 1 rata ole tällä hetkellä. Lisäksi E-Afrikka taisi olla coronahotspot nyt.
 
Häkkinenkin haikaili jossain vaiheessa takaisin formuloiden rattiin, mutta sapattivuosien jälkeisissä testiajoissa vauhtia ei enää ollut entiseen malliin, joten jäi paluu tekemättä.
Autossa oli pahoja ongelmia, eivät saaneet korjattua, ei kaivannut sitä puolta ajamisesta enää. Vertailukelpoiset ajat erikseen...

"79 kierrosta ajanut Häkkinen kellotti 18 kuljettajan joukossa hitaimman kierrosajan. Seuraavalla kaudella F1:ssä debytoinut Hamilton oli testeissä yli kaksi sekuntia Häkkistä nopeampi.
Ero ei johtunut pelkästään kuljettajasta, sillä Häkkisen autossa olleen moottoriongelman takia vaihdelaatikkoa ei ollut kalibroitu, ja takapyörät lukkiutuivat likimain kaikissa jarrutuksissa.
Onneksi auto ei toiminut, sillä jos olisin ollut nopea ja nauttinut ajamisesta, olisin halunnut palata takaisin, Häkkinen sanoi F1 Racingille. Testi muistutti minua siitä, minkälaista F1 on, jatkuvaa taistelua ongelmien kanssa."
 
Viimeksi muokattu:
No jatketaan sitten täällä. Tämä kausi tuo todellista draamaa kun kaikki muuttui yhdestä pienestä viruksesta. Ainakin tämä kausi jää historiaan. Monia legendaaria ratoja kuten Imola ja Nürburgring. Eipä parempaa kautta voisi odottaa. Jos Nürburgringillä lämpötila laskeekin lähes nollaan niin voi saada aika hienon kisan.
 
Vähän kyynisesti ajateltuna jos bottas ei onnistu silverstonen kisoissa kääntää momenttumia niin voisi hamiltonin sairastuminen olla paras tie wdc:hen
 
Tuli vastaan Redditissä, miltä MM-sarja näyttäisi ilman Mersua. Yllättäen ei olisi melkein yhtään nykyistä mielenkiintoisampi voittajan osalta, kiitos Maxin ajotaitojen:

uo5pp990ule51.jpg
 
Oisko vastaavaa esim niiltä kausilta kun mersu nyt on putkeen voittanut, samoin valmistajien mm pisteissä? Kyllähän tuo maxin takana on paljon tasaisempaa ja varmasti myös tallipisteissä.
 
Imola viikonloppu tulee olemaan aika villi, kisa on tiivistetty kaksipäiväiseksi ja kuskit ajavat vain yhdet harjoitukset lauantaina ennen aika-ajoja.

Tämä on se kausi kun voi kokeilla ideoita. Hyvä vaan kun tekevät noin. :tup:
 
Tuplakisoissa eli taas ensi viikonloppuna ajetaan turhat kolmet harkat ja sitten käytännössä kaikille uudella radalla vain yhdet. Matkustussyyt ja yhden päivän nipistäminen taidettiin mainita aiemmin syyksi, mutta silti ironista.
 
Sitä on melko kusessa säätöjen kanssa jos Imolan harjoitukset jää kesken, siinä vaiheessa varmaan pakko ottaa tallikaverin säädöt.
 
Imola viikonloppu tulee olemaan aika villi, kisa on tiivistetty kaksipäiväiseksi ja kuskit ajavat vain yhdet harjoitukset lauantaina ennen aika-ajoja.

Saisi tulla tavaksi, yhdet harkat ennen aika-ajoja/kisaa, ja jotta geneerisemmälle testaamiselle jää jotain aikaa niin vaikka testisessio kisan jälkeen kun kamoja ei ole vielä pakattu. :smoke:
 
Imola viikonloppu tulee olemaan aika villi, kisa on tiivistetty kaksipäiväiseksi ja kuskit ajavat vain yhdet harjoitukset lauantaina ennen aika-ajoja.

Tuohan saattaa olla hyvä testi tiivistetympään kisaviikonloppuun... Eikös osa tiimeistä/kuskeista ole tätä toivonutkin?
 

"Pirelli vahvistaa tulevan viikonlopun rengasseoksien C2, C3 ja C4 olevan astetta pehmeämpiä kuin viime viikonloppuna. Renkaiden alinta painetta nostetaan rakenteiden rasituksen vähentämiseksi."

Hyvä että Pirelli piti nuo renkaat ja vastuu siirtyy talleille. Jos niillä ajetaan 3/4 osaa kisasta niin ei ne tietenkään voi kestää sitä vaikka olisi kuinka turva-autoja. Vaikka tässä saa ilmaisen pysähdyksen niin voi kostautua lopusa ja tästä Bottas maksoi kovimman mahdollisen eli ei pisteitä. Hamilton olisi voinut estää renkaan hajoamisen tulemalla Verstappenin jälkeen varikolle mutta näin ei tehty. Se tv:ssä nähty Pirellin data tai ennustus näytti kyseiseeen renkaaseen 10% olevan jäljellä.

Tämä mitä Pirelli päätti että seuraavassa kisassa on C2, C3 ja C4 rengaskovuudet niin kertoo vain siitä renkaiden puhkeaminen oli täysin tallien omaa syytä. Renkaita ei oltu suunniteltu tälle määrälle kierroksia. Toki Kimin auton osat saattoivat edesauttaa sitä että renkaita hajosi. Ainoa ei toivottu hajominen Daniil Kvyatilla ja sen voi laittaa Pirellille mutta ei muita.

EDIT: Ilmeisesti edellinen ehti jo kertomaan tämän.
 
Näitähän on aivan turha tuijottaa, tuo (Amazonin tarjoama) data ei pidä lähes koskaan paikkaansa.

Oma mutu on että tuossa grafiikassa oli vielä virheellisesti hamilton vaikka tarkoitettiin bottasta.
Kuvattu auto oli Bottas

botts77.JPG
 
Imola viikonloppu tulee olemaan aika villi, kisa on tiivistetty kaksipäiväiseksi ja kuskit ajavat vain yhdet harjoitukset lauantaina ennen aika-ajoja.

Libertyhän haluaisi tehdä tuosta vakion, kuluja vähentämään. Ei vaan tainnut talleille kelvata.
 
Oma mutu on että tuossa grafiikassa oli vielä virheellisesti hamilton vaikka tarkoitettiin bottasta.
Kuvattu auto oli Bottas

botts77.JPG
Kyllä siinä Hamiltonia myös tarkoitettiin. Tuossahan Bottaksen rengas on jo rikki, jolloin tuo grafiikka näyttäisi 0%.

Mitään tarkkaa dataahan nämä eivät ole, vaan korkeintaan valistuneita arvauksia.
 
Muistaakseni viime kaudella nuo oli monesti 10% ja tämä tarkoitti vain liukastelua radalla. Onko Silverstone jotekin vaativampi renkaan rakenteelle ja/tai pitoa löytyy vaikka rengas lähes puhki?
 
Muistaakseni viime kaudella nuo oli monesti 10% ja tämä tarkoitti vain liukastelua radalla. Onko Silverstone jotekin vaativampi renkaan rakenteelle ja/tai pitoa löytyy vaikka rengas lähes puhki?
No jäljellä olevaa pitoahan siinä kuvataan, eikä aikaa renkaan puhkeamiseen. Hyvät ja turvalliset kisarenkaat olisivat sellaiset, että pitävä kumi kuluu pois ja sen alla on saippuanliukas, mutta kestävä kivikova kumi. Eli ei puhkeamisriskiä, mutta jossainkohtaa pito heikkenee reilusti.
 
Muistaakseni viime kaudella nuo oli monesti 10% ja tämä tarkoitti vain liukastelua radalla. Onko Silverstone jotekin vaativampi renkaan rakenteelle ja/tai pitoa löytyy vaikka rengas lähes puhki?
Edelleen kannattaa muistaa, että tv-ruudun prosentit eivät ole oikeaa dataa, vaan lähinnä valistunutta arvailua. Sen perusteella ei kannata tehdä suuria johtopäätöksiä mistään.
 
Edelleen kannattaa muistaa, että tv-ruudun prosentit eivät ole oikeaa dataa, vaan lähinnä valistunutta arvailua. Sen perusteella ei kannata tehdä suuria johtopäätöksiä mistään.
Ei tietenkään ja usein nuo pienet prosentit muuttuivat muutamassa kierroksessa suuremmiksi. Tarkoitin vain, että viime kaudella pito hävisi täysin eikä mitään puhkeamisia tullut. Nyt pidon puute ei näkynyt radalla kovinkaan selvästi, mutta renkaat silti puhkesivat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 400
Viestejä
4 929 380
Jäsenet
79 355
Uusin jäsen
Erkki69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom