F1-kausi 2020

Kyllä on namu kalenteri. Melkein toivoisi, että koronakriisi jatkuu ensikin vuonna, niin ei jäisi yhden kisan vierailuksi Mugellot ja Imolat. Ehkäpä vielä marraskuulle mahtuisi Estoril tai Jerez?
 
Tarkoitat kai aika hyvin kiteytettynä, miten harvassa oikeasti hyvät kuskit on.
Kimi oli hyvä kuski. (Kertaalleen jopa maailman paras) Auton kehittäjänä hyvä edelleen. Sitä ei voi kiistää. Mutta kokemus ei täysin kompensoi iän tuomia haasteita. Reaktiot hidastuu vääjäämättä, kun ikää tulee ja perhe lisää varovaisuutta radalla.
 
Kimi oli hyvä kuski. (Kertaalleen jopa maailman paras) Auton kehittäjänä hyvä edelleen. Sitä ei voi kiistää. Mutta kokemus ei täysin kompensoi iän tuomia haasteita. Reaktiot hidastuu vääjäämättä, kun ikää tulee ja perhe lisää varovaisuutta radalla.
Niinhän sitä sanotaan, mutta ei se kyllä radalla ole IMO näkynyt ja ennemminkin ollut tilanteita joista tietää että jos Kimin paikalla olisi ollut nuorempi kuski siellä olisi molemmat seinässä eikä ulkona mutkasta turvallisesti kun ajetaan vähän rinta rinnan, korostui tietenkin Ferrarilla kun nyt tuon Alfan vauhti on sarjan paskinta niin ei näy samaan tapaan
 
Ja Kimi on myöskin gridin ainoa kuski joka on ajanut ykkösillä kilpaa aikaisemmin Imolassa?
 
Ja Kimi on myöskin gridin ainoa kuski joka on ajanut ykkösillä kilpaa aikaisemmin Imolassa?
Totta. Näkisin kuitenkin, että etu on niillä juniorikuskeilla, jotka ovat ajaneet viimeisen 5 vuoden aikana Imolassa alemmissa luokissa (sama pätee Mugelloon). Rataan on kuitenkin tehty pieniä muutoksia 2006 jälkeen.
 
Niin kauan kun Räkä on nopeempi ku tallikaveri, ni mun puolesta saa siellä pyöriä.

Toki nyt on paska auto alla ja huonoa tuuria kisoissa, ni tallikaveri on tainnu pärjätä paremmin.
 
Totta. Näkisin kuitenkin, että etu on niillä juniorikuskeilla, jotka ovat ajaneet viimeisen 5 vuoden aikana Imolassa alemmissa luokissa (sama pätee Mugelloon). Rataan on kuitenkin tehty pieniä muutoksia 2006 jälkeen.
Ilman muutoksiakin olisi niin muinaisesta asiasta kyse, mutta myös muissa luokissa auto on niin erilainen kuin F1 (max Formula 3 tai vastaava koska F2 luonnollisesti ei myöskään ole radalla ajanut), että koko asia saanee liikaa merkitystä. Milloin muutenkaan olette kuulleet F1-kuljettajan selittäneen hitauttaan sillä ettei tuntenut rataa ennestään.
 
Tuossa aika hyvin kiteytettynä, miksi Kimin pitäisi jo tulla pois sieltä itseään nolaamasta.
Aika hyvin kiteytettynä myös se, miten nuorena nykyisin hypätään F1 auton rattiin. Olihan Kimikin nuori ja oli silti todella poikkeuksellinen tapaus. Nykyisin jos gridillä nähdään 18-vuotias kisakuski, ei se oikeastaan hetkauta enää ketään.
Miettii että Max ollut 8-vuotias, kun Kimi ajanut Imolassa ja siitä 9 vuotta eteenpäin, niin Max on istunut F1 auton rattiin kisakuskina.
 

On se kumma kun juuri tuolla itketään perutun kisan perään ja väitetään että perustelut ovat keksittyjä. No tämän kiehumisen ymmärtää kun tietää millaista porukkaa tuolla on.

Radan promoottori sanoi näin:
– He puhuvat virustartuntojen määrästä Brasiliassa, mikä on vähän kuin vertaisi Kaliforniaa ja Floridaa keskenään, vaikka ne ovat maanosan eri laidoilla.

Tässä toinen lainaus:
– Itse asiassa, kun vertaat Sao Paulon lukuja, jopa Brasilian lukuja väkilukuun suhteutettuna Englantiin, ne ovat paljon parempia.

Nämä siis vertaavat valtioita keskenään. No MTV:n uutisessa on tosin kohta joka yksistään riittää perumaan koko kisan ja se on tässä:
Brasiliassa todettiin lauantaina lähes 60 000 uutta koronavirustartuntaa, näistä 16 200 Sao Paulossa. Kuolleita oli kirjattu 1 311 lisää edeltävään päivään verrattuna. Kaikkiaan maassa on kuollut koronavirukseen yli 84 000 ihmistä. Neljäsosa menehtyneistä on tullut Sao Paulossa.
 
Tuossa aika hyvin kiteytettynä, miksi Kimin pitäisi jo tulla pois sieltä itseään nolaamasta.
Jos tässä joku nyt nolaa itseään niin on peiliin katsomisen paikka silloin.

Asiaan ->Tämä uusi kalenteri on ihan mahtavaa piristystä tuohon semi stabiiliin vanhaan kalenteriin. Minusta nuo kaikki kolme voisi jättää kalenteriin ja Hockenheim vielä lisäksi niin avot! :)
 
Viimeksi muokattu:
Jos tässä joku nyt nolaa itseään niin on peiliin katsomisen paikka silloin.
Tallikaverien väliset aika-ajot kertoo jotain:
2020 Räikkönen 1 - 2 Giovinazzi
2019 Räikkönen 12 - 9 Giovinazzi
2018 Räikkönen 6 - 15 Vettel
2017 Räikkönen 5 - 14 Vettel
2016 Räikkönen 13 - 8 Vettel
2015 Räikkönen 4 - 15 Vettel
2014 Räikkönen 3 - 16 Alonso
2013 Räikkönen 10 - 7 Grosjean
2012 Räikkönen 9 - 10 Grosjean

Asiaan ->Tämä uusi kalenteri on ihan mahtavaa piristystä tuohon semi stabiiliin vanhaan kalenteriin. Minusta nuo kaikki kolme voisi jättää kalenteriin ja Hockenheim vielä lisäksi niin avot! :)
Tästä olen täysin samaa mieltä. Oikeasti mukava katsoa vakioratojen sijaan jotain muuta. Tallin henkilökunta on kovilla, mutta lajin seuaajille tämä on mukava tilanne, kun kisoja tulee tiuhaan tahtiin.
 
Tallikaverien väliset aika-ajot kertoo jotain:
2020 Räikkönen 1 - 2 Giovinazzi
2019 Räikkönen 12 - 9 Giovinazzi
2018 Räikkönen 6 - 15 Vettel
2017 Räikkönen 5 - 14 Vettel
2016 Räikkönen 13 - 8 Vettel
2015 Räikkönen 4 - 15 Vettel
2014 Räikkönen 3 - 16 Alonso
2013 Räikkönen 10 - 7 Grosjean
2012 Räikkönen 9 - 10 Grosjean
Ymmärrän pointtisi. Mutta eikö kannattaisi verrata mieluummin kisatuloksia? Kaikkihan sen tietää, että aika-ajo ei ole koskaan ollut Kimin vahvuuksia. Kisathan lopulta ratkaisee kuinka paljon saa pisteitä. :D

2014 -> Auto oli tehty Alonsolle täysin. Jos yhtään tutkinut asiaa, niin Alonsolla ja Kimillä lähes päinvastaiset ajotyylit, jolloin auto ei sopinut Kimille ollenkaan. Lisätään tähän se fakta, että Alonso on myös erittäin kova kuski.

Vettel on sitten muutoin kova kuski ja aina oli näin ykköskuski. Muuten Kimi on tilastoissa ollut tallikavereitaan parempi kaikki kisat huomioiden. (- Heidfeld)
 
Tallikaverien väliset aika-ajot kertoo jotain:
2020 Räikkönen 1 - 2 Giovinazzi
2019 Räikkönen 12 - 9 Giovinazzi
2018 Räikkönen 6 - 15 Vettel
2017 Räikkönen 5 - 14 Vettel
2016 Räikkönen 13 - 8 Vettel
2015 Räikkönen 4 - 15 Vettel
2014 Räikkönen 3 - 16 Alonso
2013 Räikkönen 10 - 7 Grosjean
2012 Räikkönen 9 - 10 Grosjean

Tästä olen täysin samaa mieltä. Oikeasti mukava katsoa vakioratojen sijaan jotain muuta. Tallin henkilökunta on kovilla, mutta lajin seuaajille tämä on mukava tilanne, kun kisoja tulee tiuhaan tahtiin.
En nyt nopeasti löytänyt mitään helppoa tilastoa mistä näkisi suoraan per kausi, mutta sun statistiikoilta syö arvoa aika huomattavasti se, että Kimi hävisi jopa mestaruusvuonnaan aika-ajotaiston tallikaverilleen.
Veikkaan että jos katsotaan kaikki Kimin kaudet siellä on enemmän kausia missä on hävinnyt kuin voittanut tallikaverinsa aika-ajoissa myös ennen taukoa
Ja juuri viime kaudellahan Räikkönen tosiaan voitti tallikaverinsa, tämän kauden alussako se ikäraja tuli vastaan?
 
Ymmärrän pointtisi. Mutta eikö kannattaisi verrata mieluummin kisatuloksia? Kaikkihan sen tietää, että aika-ajo ei ole koskaan ollut Kimin vahvuuksia. Kisathan lopulta ratkaisee kuinka paljon saa pisteitä. :D

2014 -> Auto oli tehty Alonsolle täysin. Jos yhtään tutkinut asiaa, niin Alonsolla ja Kimillä lähes päinvastaiset ajotyylit, jolloin auto ei sopinut Kimille ollenkaan. Lisätään tähän se fakta, että Alonso on myös erittäin kova kuski.

Vettel on sitten muutoin kova kuski ja aina oli näin ykköskuski. Muuten Kimi on tilastoissa ollut tallikavereitaan parempi kaikki kisat huomioiden. (- Heidfeld)
Kaikki tuolla on kovia kuskeja. Jopa maailman hitain Heikki ja kapteeni JJ ovat olleet niin kovia, ettei ole mitään asiaa koittaa pysyä kyydissä radalla. Ulkolaisia esimerkkejä epäonnistuneista löytyy varmaan pilvin pimein, mutta suomalaisena ei jää nimet mieleen siinä määrin, kuin suomalaisista kuskeista.

En nyt nopeasti löytänyt mitään helppoa tilastoa mistä näkisi suoraan per kausi, mutta sun statistiikoilta syö arvoa aika huomattavasti se, että Kimi hävisi jopa mestaruusvuonnaan aika-ajotaiston tallikaverilleen.
Veikkaan että jos katsotaan kaikki Kimin kaudet siellä on enemmän kausia missä on hävinnyt kuin voittanut tallikaverinsa aika-ajoissa myös ennen taukoa
Ja juuri viime kaudellahan Räikkönen tosiaan voitti tallikaverinsa, tämän kauden alussako se ikäraja tuli vastaan?
Tämä nyt ei liity enää mitenkään kauteen 2020, mutta en jaksa kaivaa tilastoja niin pitkältä. Joutuisi laskemaan ihan käsin vuosilta 2001-2009, miten on asiat menneet. Mutta henkilökohtainen mielipiteeni on, että Räikkönen on jo vanha (olen samanikäinen, niin tiedän sanoa, mitä vuodet tekevät), kylläinen (motivaatio ei riitä enää, kun on tarpeeksi saavuttanut) ja varovainen. (liian paljon menetettävää)

Minun mielipiteeni on, että olisi aika jo jättää kisaaminen muille. Häkkinen teki aivan loistavan ratkaisun ja siirtyi syrjään ajoissa. Hänet muistetaan aina maailman nopeimpana miehenä piestyään kaikkien aikojen kuskiksi noteeratun Schumacherin ja vielä kahdella kaudella. Ja siten en ymmärrä Schumacherin paluuta. Rahaa oli ja kaikki mahdollinen oli jo saavutettu. Miksi piti palata menettämään se kaikki kunnioitus. Schumista vielä analyysinä, että palatessaan se ei ollut enää semmoinen kokovartalokyrpä kuin alkuaikoina. Oli varmaan osasyy heikkoon menestykseen iän tuomien rasitteiden lisäksi.

Kaotik voisi melkein nakkaa nämä F1 yleisketjuun, jos joku tästä vielä haluaa jatkaa. Menee niin väkevästi offtopicin puolelle.
 
Veikkaan että jos katsotaan kaikki Kimin kaudet siellä on enemmän kausia missä on hävinnyt kuin voittanut tallikaverinsa aika-ajoissa myös ennen taukoa
Ja juuri viime kaudellahan Räikkönen tosiaan voitti tallikaverinsa, tämän kauden alussako se ikäraja tuli vastaan?
En kyllä pitäisi Giovinazzille pärjäämistä minään mittatikkuna. Tai se on jonkin sortin mittatikku, jos ei pärjää.
 
Minun mielipiteeni on, että olisi aika jo jättää kisaaminen muille. Häkkinen teki aivan loistavan ratkaisun ja siirtyi syrjään ajoissa. Hänet muistetaan aina maailman nopeimpana miehenä piestyään kaikkien aikojen kuskiksi noteeratun Schumacherin ja vielä kahdella kaudella. Ja siten en ymmärrä Schumacherin paluuta. Rahaa oli ja kaikki mahdollinen oli jo saavutettu. Miksi piti palata menettämään se kaikki kunnioitus. Schumista vielä analyysinä, että palatessaan se ei ollut enää semmoinen kokovartalokyrpä kuin alkuaikoina. Oli varmaan osasyy heikkoon menestykseen iän tuomien rasitteiden lisäksi.
Häkkinenkin haikaili jossain vaiheessa takaisin formuloiden rattiin, mutta sapattivuosien jälkeisissä testiajoissa vauhtia ei enää ollut entiseen malliin, joten jäi paluu tekemättä.
 
Kun puhutaan Räikkösestä, niin pelkkä tilastojen kyttääminen on aika turhaa, kun miettii millanen tuuri Räkällä on ollu formulavuosina. :D
 
Kun puhutaan Räikkösestä, niin pelkkä tilastojen kyttääminen on aika turhaa, kun miettii millanen tuuri Räkällä on ollu formulavuosina. :D

c4208344a0ce4fa28cbd9b433c52db0a.gif
 
Tuossakin tapauksessa pelkkien tilastojen tuijottaminen on tyhmää.

Kuitenkin tiedetään miten Ferrari tallimääräyksin ja taktiikkamuutoksin siirsi Vettelin Räikkösen edelle kilpailuissa.

No joka tapauksessa hävinnyt tallikavereille ja reilusti
 
Huomautus - pidetään nämä BLM-jutut Yhteiskunta-osiossa
Ei Afrikasta löydy yhtään F1 kelpoista rataa? Ei korona rajoitukset siellä haittaa ja jos vaan liput tarpeeksi halpoja niin yleisöäkin tulisi varmasti paikalle. Olisi hyvää mainosta tuolle F1 sponsoroimalle blm sateenkaari jutulle "We race as one". Lisäksi täyttyisi tuo mestaruus vaatimus. :D
 
Ei Afrikasta löydy yhtään F1 kelpoista rataa? Ei korona rajoitukset siellä haittaa ja jos vaan liput tarpeeksi halpoja niin yleisöäkin tulisi varmasti paikalle. Olisi hyvää mainosta tuolle F1 sponsoroimalle blm sateenkaari jutulle "We race as one". Lisäksi täyttyisi tuo mestaruus vaatimus. :D
Etelä-Afrikassa ovat joskus ajaneet. En tiedä täyttääkö rata nykyvaatimuksia.
 
Kyalami palasi viime vuonna kansainväliseen käyttöön modernisoituna vaikka oli pitkään hylättynäkin mutta ei se kyllä grade 1 rata ole tällä hetkellä. Lisäksi E-Afrikka taisi olla coronahotspot nyt.
 
Häkkinenkin haikaili jossain vaiheessa takaisin formuloiden rattiin, mutta sapattivuosien jälkeisissä testiajoissa vauhtia ei enää ollut entiseen malliin, joten jäi paluu tekemättä.
Autossa oli pahoja ongelmia, eivät saaneet korjattua, ei kaivannut sitä puolta ajamisesta enää. Vertailukelpoiset ajat erikseen...

"79 kierrosta ajanut Häkkinen kellotti 18 kuljettajan joukossa hitaimman kierrosajan. Seuraavalla kaudella F1:ssä debytoinut Hamilton oli testeissä yli kaksi sekuntia Häkkistä nopeampi.
Ero ei johtunut pelkästään kuljettajasta, sillä Häkkisen autossa olleen moottoriongelman takia vaihdelaatikkoa ei ollut kalibroitu, ja takapyörät lukkiutuivat likimain kaikissa jarrutuksissa.
Onneksi auto ei toiminut, sillä jos olisin ollut nopea ja nauttinut ajamisesta, olisin halunnut palata takaisin, Häkkinen sanoi F1 Racingille. Testi muistutti minua siitä, minkälaista F1 on, jatkuvaa taistelua ongelmien kanssa."
 
Viimeksi muokattu:
No jatketaan sitten täällä. Tämä kausi tuo todellista draamaa kun kaikki muuttui yhdestä pienestä viruksesta. Ainakin tämä kausi jää historiaan. Monia legendaaria ratoja kuten Imola ja Nürburgring. Eipä parempaa kautta voisi odottaa. Jos Nürburgringillä lämpötila laskeekin lähes nollaan niin voi saada aika hienon kisan.
 
Vähän kyynisesti ajateltuna jos bottas ei onnistu silverstonen kisoissa kääntää momenttumia niin voisi hamiltonin sairastuminen olla paras tie wdc:hen
 
Tuli vastaan Redditissä, miltä MM-sarja näyttäisi ilman Mersua. Yllättäen ei olisi melkein yhtään nykyistä mielenkiintoisampi voittajan osalta, kiitos Maxin ajotaitojen:

uo5pp990ule51.jpg
 
Oisko vastaavaa esim niiltä kausilta kun mersu nyt on putkeen voittanut, samoin valmistajien mm pisteissä? Kyllähän tuo maxin takana on paljon tasaisempaa ja varmasti myös tallipisteissä.
 
Imola viikonloppu tulee olemaan aika villi, kisa on tiivistetty kaksipäiväiseksi ja kuskit ajavat vain yhdet harjoitukset lauantaina ennen aika-ajoja.

Tämä on se kausi kun voi kokeilla ideoita. Hyvä vaan kun tekevät noin. :tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 637
Viestejä
4 494 416
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom