F1-kausi 2020

Tuplakisoissa eli taas ensi viikonloppuna ajetaan turhat kolmet harkat ja sitten käytännössä kaikille uudella radalla vain yhdet. Matkustussyyt ja yhden päivän nipistäminen taidettiin mainita aiemmin syyksi, mutta silti ironista.
 
Sitä on melko kusessa säätöjen kanssa jos Imolan harjoitukset jää kesken, siinä vaiheessa varmaan pakko ottaa tallikaverin säädöt.
 
Imola viikonloppu tulee olemaan aika villi, kisa on tiivistetty kaksipäiväiseksi ja kuskit ajavat vain yhdet harjoitukset lauantaina ennen aika-ajoja.

Saisi tulla tavaksi, yhdet harkat ennen aika-ajoja/kisaa, ja jotta geneerisemmälle testaamiselle jää jotain aikaa niin vaikka testisessio kisan jälkeen kun kamoja ei ole vielä pakattu. :smoke:
 
Imola viikonloppu tulee olemaan aika villi, kisa on tiivistetty kaksipäiväiseksi ja kuskit ajavat vain yhdet harjoitukset lauantaina ennen aika-ajoja.

Tuohan saattaa olla hyvä testi tiivistetympään kisaviikonloppuun... Eikös osa tiimeistä/kuskeista ole tätä toivonutkin?
 

"Pirelli vahvistaa tulevan viikonlopun rengasseoksien C2, C3 ja C4 olevan astetta pehmeämpiä kuin viime viikonloppuna. Renkaiden alinta painetta nostetaan rakenteiden rasituksen vähentämiseksi."

Hyvä että Pirelli piti nuo renkaat ja vastuu siirtyy talleille. Jos niillä ajetaan 3/4 osaa kisasta niin ei ne tietenkään voi kestää sitä vaikka olisi kuinka turva-autoja. Vaikka tässä saa ilmaisen pysähdyksen niin voi kostautua lopusa ja tästä Bottas maksoi kovimman mahdollisen eli ei pisteitä. Hamilton olisi voinut estää renkaan hajoamisen tulemalla Verstappenin jälkeen varikolle mutta näin ei tehty. Se tv:ssä nähty Pirellin data tai ennustus näytti kyseiseeen renkaaseen 10% olevan jäljellä.

Tämä mitä Pirelli päätti että seuraavassa kisassa on C2, C3 ja C4 rengaskovuudet niin kertoo vain siitä renkaiden puhkeaminen oli täysin tallien omaa syytä. Renkaita ei oltu suunniteltu tälle määrälle kierroksia. Toki Kimin auton osat saattoivat edesauttaa sitä että renkaita hajosi. Ainoa ei toivottu hajominen Daniil Kvyatilla ja sen voi laittaa Pirellille mutta ei muita.

EDIT: Ilmeisesti edellinen ehti jo kertomaan tämän.
 
Näitähän on aivan turha tuijottaa, tuo (Amazonin tarjoama) data ei pidä lähes koskaan paikkaansa.

Oma mutu on että tuossa grafiikassa oli vielä virheellisesti hamilton vaikka tarkoitettiin bottasta.
Kuvattu auto oli Bottas

botts77.JPG
 
Imola viikonloppu tulee olemaan aika villi, kisa on tiivistetty kaksipäiväiseksi ja kuskit ajavat vain yhdet harjoitukset lauantaina ennen aika-ajoja.

Libertyhän haluaisi tehdä tuosta vakion, kuluja vähentämään. Ei vaan tainnut talleille kelvata.
 
Oma mutu on että tuossa grafiikassa oli vielä virheellisesti hamilton vaikka tarkoitettiin bottasta.
Kuvattu auto oli Bottas

botts77.JPG
Kyllä siinä Hamiltonia myös tarkoitettiin. Tuossahan Bottaksen rengas on jo rikki, jolloin tuo grafiikka näyttäisi 0%.

Mitään tarkkaa dataahan nämä eivät ole, vaan korkeintaan valistuneita arvauksia.
 
Muistaakseni viime kaudella nuo oli monesti 10% ja tämä tarkoitti vain liukastelua radalla. Onko Silverstone jotekin vaativampi renkaan rakenteelle ja/tai pitoa löytyy vaikka rengas lähes puhki?
 
Muistaakseni viime kaudella nuo oli monesti 10% ja tämä tarkoitti vain liukastelua radalla. Onko Silverstone jotekin vaativampi renkaan rakenteelle ja/tai pitoa löytyy vaikka rengas lähes puhki?
No jäljellä olevaa pitoahan siinä kuvataan, eikä aikaa renkaan puhkeamiseen. Hyvät ja turvalliset kisarenkaat olisivat sellaiset, että pitävä kumi kuluu pois ja sen alla on saippuanliukas, mutta kestävä kivikova kumi. Eli ei puhkeamisriskiä, mutta jossainkohtaa pito heikkenee reilusti.
 
Muistaakseni viime kaudella nuo oli monesti 10% ja tämä tarkoitti vain liukastelua radalla. Onko Silverstone jotekin vaativampi renkaan rakenteelle ja/tai pitoa löytyy vaikka rengas lähes puhki?
Edelleen kannattaa muistaa, että tv-ruudun prosentit eivät ole oikeaa dataa, vaan lähinnä valistunutta arvailua. Sen perusteella ei kannata tehdä suuria johtopäätöksiä mistään.
 
Edelleen kannattaa muistaa, että tv-ruudun prosentit eivät ole oikeaa dataa, vaan lähinnä valistunutta arvailua. Sen perusteella ei kannata tehdä suuria johtopäätöksiä mistään.
Ei tietenkään ja usein nuo pienet prosentit muuttuivat muutamassa kierroksessa suuremmiksi. Tarkoitin vain, että viime kaudella pito hävisi täysin eikä mitään puhkeamisia tullut. Nyt pidon puute ei näkynyt radalla kovinkaan selvästi, mutta renkaat silti puhkesivat.
 
Koska ongelma oli rungossa eikä kulutuspinnassa.
Sitä juuri tuossa alkuperäisessä viestissä kysyin eli onko Silverstone jotenkin vaativampi rata renkaan rakenteelle(/rungolle)?
Muistaakseni viime kaudella nuo oli monesti 10% ja tämä tarkoitti vain liukastelua radalla. Onko Silverstone jotekin vaativampi renkaan rakenteelle ja/tai pitoa löytyy vaikka rengas lähes puhki?
 
Sitä juuri tuossa alkuperäisessä viestissä kysyin eli onko Silverstone jotenkin vaativampi rata renkaan rakenteelle(/rungolle)?
Aikalailla yksi-yhteen ne menee, eli rata on yhtälailla raskas renkaalle kokonaisuutena ja renkaan runko kuuluu tähän. Silverstonelle ominaista on lähinnä se, että yksi neljästä renkaasta rasittuu selvästi muita enemmän, joka luo omat ongelmatekijänsä. Toki yhden eturenkaan rasittuminen muita enemmän ei ole outoa muillakaan radoilla, mutta tämä hieman korostuu Silverstonessa.
 
Hyvä juttu Bottakselle.
Ainakin säilyy syy seurata formuloita: jospa Hamiltonin keskeyttäessä on mahdollista kuulla maammelaulua. Se onkin sitten ainoa syy seurata tätä sarjaa.
 
Hyvä että varmistui jo nyt. On se myös kivempi seurata kisoja, jos siellä joku suomalainen ajaa. Harmi että Hamilton on tallikaverina.
Sitten odotellaan Kimin eläkkeelle jäämis ilmoitusta. Mitä tuskin edes tulee kesken kauden, ettei vaan Kimi joudu jonkun juhlatilaisuuden uhriksi. vrt. Massa, jota juhlittiin eläkkeelle varikolla pariin otteeseen. :)
 
Renaultin protesti meni läpi ellei RP:lla ole vielä jotain sanottavaa.
FIA kertoo päätöksessään olevansa Renault'n protestin kannalla ja langettaneensa Racing Pointille yhteensä 400 000 dollarin sakot kauden toisesta osakilpailusta, Steiermarkin GP:stä. Tämän lisäksi Racing Pointilta vähennetään 15 pistettä valmistajien MM-sarjasta.

 
Renaultin protesti meni läpi ellei RP:lla ole vielä jotain sanottavaa.
eh.. eli Talli on kopioinut sääntöjen vastaisesti ja ajanut sillä autolla kisaa protestoinnin jälkeen kolme kisaa, niin ainoastaan ekasta menettää pisteet, mutta jälkimmäisistä kahdesta ei, koska FIAn päätöksenteossa on kestänyt aikaa..
 
eh.. eli Talli on kopioinut sääntöjen vastaisesti ja ajanut sillä autolla kisaa protestoinnin jälkeen kolme kisaa, niin ainoastaan ekasta menettää pisteet, mutta jälkimmäisistä kahdesta ei, koska FIAn päätöksenteossa on kestänyt aikaa..

Vähän erikoinen joo, mut liittyykö siihen, että missä kisassa protesti on tehty? Ei mitää hajua.. Sehän on selvää, etteivät enää voi samaa osaa käyttää, koska protesteja tulis lisää. edit: mistähän toi 15 pistettä on keksitty? edit2: 7,5pistettä per auto tallipisteistä oli fian sivuilla tarkennettuna F1 - Renault Protest Decision


edit: saa käyttää
The Stewards acknowledge that since the RBDs are compliant with the 2020 FIA F1 Technical Regulations, it is not realistic to expect Racing Point to re‐design or re‐engineer the BDs in a way that would effectively require them to "unlearn" what they already know," said the FIA.

"Therefore, the penalty imposed is intended to penalise the potential advantage Racing Point may have accrued in the BD design process which resulted in the use of LPs which were not designed by it."

Racing Point loses 15 points, gets €400k fine after Renault wins F1 protest
 
Viimeksi muokattu:
"
In its statement, the FIA said that it did not accept Racing Point's arguments that it had designed the brake ducts from scratch.

It revealed that Racing Point had taken delivery of a complete set of Mercedes 2019 brake ducts on January 6.
"
öö?? Mersu lähettelee osiaan tosta vaan??

Racing Point käyttää myös mersun tiloja ja tuulitunnelia. Onhan tuolla taustalla kaikennäköistä kuviota, Toto Wolff sijoitti Aston Martiniin ja ensi vuonna Racing point vaihtaa nimensä Aston Martiniksi.
 
Noita samoja Mersun jarruosiahan Racing Point käytti jo viime vuonna ihan laillisesti. Mersuhan voi selittää myyneensä varaosia Racing Pointin viime kauden autoon.
 

"
In its statement, the FIA said that it did not accept Racing Point's arguments that it had designed the brake ducts from scratch.


It revealed that Racing Point had taken delivery of a complete set of Mercedes 2019 brake ducts on January 6.

"

öö?? Mersu lähettelee osiaan tosta vaan??
Mersu myi niitä osia, koska viime vuoteen asti ko. osien ostaminen ja myyminen oli sallittua.
 
McLaren mukaan valitukseen ja alkaa kommentit käymään kierroksilla


Brown was one of several team bosses to question the decision today.


“I think that is confusing for the fans, how something that is not legal in Austria is still on the car,” he said in an FIA press conference. “Around this whole copying, obviously they claimed that they had copied the car via photography. It’s clear from reading the document that is BS and therefore you have to question anything else around that car.”


Asked later about his fellow American’s “BS” comment, Szafnauer made his feelings quite clear too: “So Zak Brown, it is BS, because he's not an engineer,” he fired back. “He's got no idea what he's talking about. Zero.



“And I'm surprised at how little he knows about the rules of F1. It seems to me he knows more about historic racing than he does about F1.”
 
Ymmärrän täysin Ferrarin pointin tuossa valituksessa. Heidän moottorihuijauksensa torpattiin. Nyt sitten RP kopioi koko auton. Uskoisin että Ferrari hakee tuossa linjaa sille mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Jos kerran kokonaisen auton saa kopioida ja se maksaa 400 000$ ylimääräistä. Kai se nyt on järkevä myös tehdä.

En ota kantaa tuohon mitä McLaren mukaa tuloon mutta ymmärrän miksi tallit eivät hyväksy RP:n autoa. Kuten Oikarinen sanoi niin tallit säästävät jos kolme kehittää autoja ja muut kopioi. Ei tässä ole mitään järkeä.
 
Ymmärrän täysin Ferrarin pointin tuossa valituksessa. Heidän moottorihuijauksensa torpattiin. Nyt sitten RP kopioi koko auton. Uskoisin että Ferrari hakee tuossa linjaa sille mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Jos kerran kokonaisen auton saa kopioida ja se maksaa 400 000$ ylimääräistä. Kai se nyt on järkevä myös tehdä.

En ota kantaa tuohon mitä McLaren mukaa tuloon mutta ymmärrän miksi tallit eivät hyväksy RP:n autoa. Kuten Oikarinen sanoi niin tallit säästävät jos kolme kehittää autoja ja muut kopioi. Ei tässä ole mitään järkeä.
Öh? Ferrari sai pitää sääntöjen vastaisen moottorinsa koko viime kauden, eikä sitä rangaistu mitenkään. Eikä nyt ole kyse siitä, että RP olisi kopioinut koko auton, vaan ainoastaan yhdet osat, jotka vielä viime kaudella sai ostaa toiselta tallilta.

Ferrarin viime kauden moottori oli paljon isompi sääntörikkomus, kuin mikään mitä RP on tällä kaudella tehnyt.

Nythän tallit ihmettelevät vain rangaistusta, kun siinä tavallaan todetaan että samanaikaisesti sääntöjä on rikottu ja ei ole rikottu. Selkeyttä tuohon lähinnä halutaan, jotta tallit tietävät jatkossa, että mitä saa tehdä ja mitä ei.
 
Öh? Ferrari sai pitää sääntöjen vastaisen moottorinsa koko viime kauden, eikä sitä rangaistu mitenkään. Eikä nyt ole kyse siitä, että RP olisi kopioinut koko auton, vaan ainoastaan yhdet osat, jotka vielä viime kaudella sai ostaa toiselta tallilta.

Ferrarin viime kauden moottori oli paljon isompi sääntörikkomus, kuin mikään mitä RP on tällä kaudella tehnyt.

Nythän tallit ihmettelevät vain rangaistusta, kun siinä tavallaan todetaan että samanaikaisesti sääntöjä on rikottu ja ei ole rikottu. Selkeyttä tuohon lähinnä halutaan, jotta tallit tietävät jatkossa, että mitä saa tehdä ja mitä ei.
Huhujen mukaan FIA oli vain varma että se rikkoo sääntöjä mutta eivät osanneet todistaa miten, Ferrari vain valitsi että riski että keksisivät miten ei ole sen arvoinen
 
Jossain pohdiskeltiin myös sitä, että yritetään hakea Mersulle ongelmia (Ferrari/Mclaren). Osat kun on niin hyvin integroitu yhteen, että liekö saaneet apua Mersulta. Oikarinenko se sano, että "pahimmassa" tapauksessa RP joutuu availeen jopa CADiensa logeja jne., jotta suunnitteluprosessi ja siihen liittyvä evaluointi/kehitys näytettäisiin toteen. Eihä sitä pelkkien kuvien perusteella rakennella koko autoa kerralla toimivaksi paketiksi.
 
Ilmeisesti Alfa oli muutenkin kuin vain moottorin puolesta parempi auto viime vuonna. Silloin voi todeta jotain menneen pahasti pieleen, jos auto huononee edelliskaudesta.
 
Kaikille trollipettereille olisi kiva järjestää joku karting kisa, jossa aika-ajoon annetaan uudet renkaat ja kisaan lähes kankailla olevat renkaat. Siinä olisi kiva huutaa vieressä, että miten helvetissä ajotaito loppui kisassa kesken ja miksi et ajanut kovempaa.
 
Kaikille trollipettereille olisi kiva järjestää joku karting kisa, jossa aika-ajoon annetaan uudet renkaat ja kisaan lähes kankailla olevat renkaat. Siinä olisi kiva huutaa vieressä, että miten helvetissä ajotaito loppui kisassa kesken ja miksi et ajanut kovempaa.
Meitä eli katsojia varten ne siellä rinkiä kiertävät, ja me saadaan arvostella jos siltä tuntuu. Kyllä esim jalkapallossa saavat pelaajat kovaakin arvostelua, mutta luulis sen kestävän monien miljoonien palkalla ja lähtökohtaisesti faneja kuitenkin enemmän kuin arvostelijoita
 
Kaikille trollipettereille olisi kiva järjestää joku karting kisa, jossa aika-ajoon annetaan uudet renkaat ja kisaan lähes kankailla olevat renkaat. Siinä olisi kiva huutaa vieressä, että miten helvetissä ajotaito loppui kisassa kesken ja miksi et ajanut kovempaa.
Öö, ainakin nuo muutamat edellä olevat kommentit kohdistuvat kaikki autoon, ei kuljettajaan...
 
Öö, ainakin nuo muutamat edellä olevat kommentit kohdistuvat kaikki autoon, ei kuljettajaan...
Iltapaskan kommentteja lukiessa tormää jo hienouksiin. Kyllä itsekin saan päivässä renkaat piloille väärällä paineella, vaikka muuten kestäisi vuoden radalla. Ylikuumentuminen tuhoaa renkaat nopeasti, vaikka ei se trollaaja/normaaleja renkaita käyttävä henkilö sitä ymmärrä tai halua ymmärtää. Paineita ei voinut laskea viikonloppuna normaaleiksi, jolloin paineet nousi liikaa ja renkaat suli eräiltä, jos vauhtia meinasi pitää. Aika-ajoissa myös soft nosti liikaa paineita, kun nopein aika ei tullut sillä. "Ajais kovempaa niin ei tarvisi selitellä", täällähän ollaan sentään asioista enemmän perillä.
 
Ok, Iltapaskan kommenttiosuus, minä jätän sen lukematta säilyttääkseni edes jonkinlaisen uskon ihmiskuntaan :)
 
Dafuck.. Racing Point jatkaa osien käyttöä ja FIA ei osaa tehdä muuta kuin nuhdella..
F1:n hämärä kopiointikohu saa uusia kierroksia – FIA:n tuomaristo antoi nyt ”nuhtelut”

Min en ymmarra, nyt Fia vähän rotia siihen touhuun prkl.
Sietäis Alfa Romeo "vuokrata" viimekauden Ferrari, kun kerran nuhteilla ja leasing maksuilla selviää. Ei tartteis ajaa tommosella pomppulinnalla, mistä voi lentää osat irti - kun ei ole laite nähnytkään balanssia.
 
Dafuck.. Racing Point jatkaa osien käyttöä ja FIA ei osaa tehdä muuta kuin nuhdella..
F1:n hämärä kopiointikohu saa uusia kierroksia – FIA:n tuomaristo antoi nyt ”nuhtelut”

Min en ymmarra, nyt Fia vähän rotia siihen touhuun prkl.
Jarrujärjestelmät sai ostaa, joihin kiistellyt osat myös kuuluu, mutta Rellu tulkitsi osan niistä aeron puolisiksi osiksi, jolloin alkoi erilaiset tulkinnat aiheesta. Eihän tietenkään entinen Toro Rosso tai Haas ole ikinä saanut mitään etua aikasemmin, mutta ketään ei kiinnostanut, kun ei vauhti ollut liian lähellä kärkeä, joten tekopyhää toimintaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 812
Viestejä
4 566 703
Jäsenet
75 026
Uusin jäsen
L. Öysä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom