Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eihän tietenkään entinen Toro Rosso tai Haas ole ikinä saanut mitään etua aikasemmin, mutta ketään ei kiinnostanut, kun ei vauhti ollut liian lähellä kärkeä, joten tekopyhää toimintaa.
Haas:n aloitusvuosi oli se asia johon viittasin, oli myös silloin vittuilua asiasta, mutta ei ollut liian nopea...Haas ja Alfa on ainakin hyötyny tänä vuonna ihan hemmetisti Ferrarista?
Haas:n aloitusvuosi oli se asia johon viittasin, oli myös silloin vittuilua asiasta, mutta ei ollut liian nopea...
Pirellin trollilta tuo eniten haiskahtaa, että kuinka moni talli joutuu ongelmiin renkaiden paineiden kanssa. Nyt oli vielä pehmeämmät renkaat, jotka lämpenee helpommin ja siihen vielä minimipaineen nosto. Kaikki renkaat oli siis pykälän pehmeämpää seosta kuin viikko sitten.Niin, ehkä sen asian Ferrari osasi hoitaa oikein ja ilmeisesti sääntöjenkin mukaan... - Halusin vain tuoda esille, että nämä satelliittitallit eivät välttämättä copy-paste:lla menesty..
Olikohan muuten tämä jälkimmäinen Silverstonen kisa jotenkin mersun taktikointia, jolla piilottelivat ylivoimaansa tms. Oliko nyt niin iso ero kelissä ja renkaissa vs. aiempi kisa? (ei, en ole katsonut kuin uutisklipit+kommentit täältä...)
Kaikki renkaat oli siis pykälän pehmeämpää seosta kuin viikko sitten.
Tais Tapin ajotyyli pelastaa, ei myöskään voi erityisemmin muutoksia kesken kisan tehdä, vaikka voi säätää varikolla renkaiden vaihdon aikana.Hmmm... Max lähti siis valkoisella? ja Bottas vaihtoi ekalla varikkokäynnillään valkoiset alle?
Kuitenkin koostetta katsoessa Bottas jäi Maxille sillä stintillä vaikka Maxilla wanhat renkaat ja vaikka normisti mese on vähintään puoli sekkaa/kierros nopeampi... (asiavirheitä varmaan sisältää edellinen koska hyppivä MTV3-kooste, oma keskittymättömyys ja Juusela...) - Vai oliko tallin strategiassa sittenkin tosiaan virhe... - Noh, seuraava kisa kertoo taas totuuden... Hämis paalu/voitto/nopein kierros...
--
Tais Tapin ajotyyli pelastaa, ei myöskään voi erityisemmin muutoksia kesken kisan tehdä, vaikka voi säätää varikolla renkaiden vaihdon aikana.
Jarrut saa ostaa, jäähdytyskanavia ei (enää tällä kaudella). Tästä ei ole ollut mitään Renaultin tai kenenkään muunkaan tulkintoja.Jarrujärjestelmät sai ostaa, joihin kiistellyt osat myös kuuluu, mutta Rellu tulkitsi osan niistä aeron puolisiksi osiksi, jolloin alkoi erilaiset tulkinnat aiheesta. Eihän tietenkään entinen Toro Rosso tai Haas ole ikinä saanut mitään etua aikasemmin, mutta ketään ei kiinnostanut, kun ei vauhti ollut liian lähellä kärkeä, joten tekopyhää toimintaa.
Siinä ei tarvinnut osata mitään. Uusi talli voi tulla mukaan täysin edellisen kauden ostoautolla ja niin Haas teki.Niin, ehkä sen asian Ferrari osasi hoitaa oikein ja ilmeisesti sääntöjenkin mukaan...
Ei toi sun vertauskuva oikein toimi, kun tässä RP osti sen osan tämän vuoden autoon tietäen, että tämän vuoden autoissa sen pitää olla itse kehitetty.Toi on just se mitä en ymmärrä ja mun mielestä racing pointin heppu sanoi aika hyvin sen vertauksensa. Eli olit 19v ja joit kaljan viime vuonna. Tänä vuonna laki muuttuikin, että vasta 20 vuotias saa juoda, joten sua rangaistaan siitä viime vuonna juodusta kaljasta.
Ei mun mielestä tässä ole mitään järkeä, että viime vuonna ne sai vielä ostaa, he olivat ostaneet jo aikaisemmin. FIA hyväksyy asian. Ni ei siitä voida tänävuonna alkaa marisemaan. Ymmärtäisin et tammikuussa ois ostettu. Sillon sakot sais mennä mersullekin. Nyt ei kellekään.
Öh? Ferrari sai pitää sääntöjen vastaisen moottorinsa koko viime kauden, eikä sitä rangaistu mitenkään. Eikä nyt ole kyse siitä, että RP olisi kopioinut koko auton, vaan ainoastaan yhdet osat, jotka vielä viime kaudella sai ostaa toiselta tallilta.
Ferrarin viime kauden moottori oli paljon isompi sääntörikkomus, kuin mikään mitä RP on tällä kaudella tehnyt.
Nythän tallit ihmettelevät vain rangaistusta, kun siinä tavallaan todetaan että samanaikaisesti sääntöjä on rikottu ja ei ole rikottu. Selkeyttä tuohon lähinnä halutaan, jotta tallit tietävät jatkossa, että mitä saa tehdä ja mitä ei.
Eihän, 2018 oli ostanut jo.Ei toi sun vertauskuva oikein toimi, kun tässä RP osti sen osan tämän vuoden autoon tietäen, että tämän vuoden autoissa sen pitää olla itse kehitetty.
On noita kisoja ollu menneisyydessäkin missä RB pärjännyt hyvin ja mersulla renkaiden kanssa ongelmia. Etenkin kuumat kelit ja renkaita rasittavat kisat. Tuollahan oli nyt lämpöisempää kuin viime vkl ja renkaat oli pykälän pehmeämpää seosta.Varauksella hyväksyn selityksen mutta... miten muka Mesen hemmetinmoinen ylivoima kuihtui muka viikossa? - Keli+Renkaat? - Eli Pirelli määrää tahdin säiden kera? (ei uskottavaa, mutta lienen väärässä...)
Mielenkiintoista nähdä tulevien kisojen voimasuhteita... Voihan tosiaan olla, että RB on löytänyt jotain uutta renkaiden säästämiseen... Säästämättä liikaa nopeutta... Se olisikin hienoa! Max pesee Hämiksen vielä tänä vuonna!
Kuinkahan usein aika-ajot on voitettu muulla kuin pehmeimmällä seoksella?Varauksella hyväksyn selityksen mutta... miten muka Mesen hemmetinmoinen ylivoima kuihtui muka viikossa? - Keli+Renkaat? - Eli Pirelli määrää tahdin säiden kera? (ei uskottavaa, mutta lienen väärässä...)
Mielenkiintoista nähdä tulevien kisojen voimasuhteita... Voihan tosiaan olla, että RB on löytänyt jotain uutta renkaiden säästämiseen... Säästämättä liikaa nopeutta... Se olisikin hienoa! Max pesee Hämiksen vielä tänä vuonna!
Lähde? Jos RP osti nuo 2018, miksi ne eivät olleet käytössä jo 2019 autossa ja miksi mersu toimitti vielä 2020 puolellakin uudet mallit RP:lle?Eihän, 2018 oli ostanut jo.
Juurihan se tässä muutama viesti sitten selitettiin.Lähde? Jos RP osti nuo 2018, miksi ne eivät olleet käytössä jo 2019 autossa ja miksi mersu toimitti vielä 2020 puolellakin uudet mallit RP:lle?
FIAn tuomio tuli! Mercedeksen kopioinnista syytetty Racing Point menettää MM-pisteitä – talli tuomittiin myös sakkoihin ja tuolta lainaus:Lähde? Jos RP osti nuo 2018, miksi ne eivät olleet käytössä jo 2019 autossa ja miksi mersu toimitti vielä 2020 puolellakin uudet mallit RP:lle?
Tottakai tajusin että puhuit koko auton kopioinnista, mutta mielestäni siitä tässä ei ole kyse.Etkö tajunnut että puhuin koko auton kopioinnista? Se että kyse on vain jarrujen jäädytyksestä niin se määrittelee Oikarisen mukaan koko auton aerodynamiikan. Ilmeisesti ymmärsit viestini pointin väärin. Se että Ferrari teki protestin niin vittasin siinä viime kauden moottoriin. Se ei ole niin iso juttu kuin että joku kopioi koko auton vaikka väitit ihan muuta.
Viestini pohjaa täysin Ossi Oikarisen sanoihin. Kun kerran uskallat sanoa hänen sanojaan vastaan niin kysy häneltä. Kaikki nämä mitä nyt sanoin tässä ja aiemmassa niin ovat C Moren ja MTV3:n lähetyksistä.
Kyllä Mersu näytti tuossa viime kisassa sen että Bottas on kakkoskuski, veikkaanpa että jos Hamilton ois ollut edellä niin oltaisiin nähty aika varmasti tallimääräys.
Ai ettei saa kisailla keskenään?
Jossain väitettiin että kun bottas tuli eka varikolle niin tiimi näki että rengas ei ollut kulunut niin paljon kun luultiin. Joten hamiltonia uskallettiin ajattaa kauemmin. Mutta joo kyllä Hamilton on ykkönen mersulla ja miksei olis.Hamilton pelattiin taktiikalla edelle, hieman sama tilanne kuin kimillä Monacossa kun sepi tuli ohi. Bottaksella oli kakkoskuskin taktiikka.
On noita kisoja ollu menneisyydessäkin missä RB pärjännyt hyvin ja mersulla renkaiden kanssa ongelmia. Etenkin kuumat kelit ja renkaita rasittavat kisat. Tuollahan oli nyt lämpöisempää kuin viime vkl ja renkaat oli pykälän pehmeämpää seosta.
Toki menneisyydessä... mutta näillä säännöillä siis?... - Ja kyseessä oli ny sama rata, hieman eri lämpötila+eri renkaat... Jos on noin pienestä kiinni, niin sitten olisin Mersulla tosi huolissani... - Epäilen tosin olevan vain väliaikainen ongelma ja mese vie tämänkin kauden näytöstyyliin...
No virheitä sattuu? Mikä tässä on niin ihmeellistä? Hyvä vain, että "voittamaton" Mercedes ei olekkaan voittamaton.
Olihan Mersulla renkaiden kuluman kanssa RB:tä enemmän ongelmia jo edeltävässä kisassa, mutta silloin käytössä olleet kovemmat renkaat mahdollistivat Mersujen kovemman vauhdin. Pykälää pehmeämmät renkaat ovat oikeasti todella paljon pehmeämpiä ja kuumempi keli vielä korostaa sitä eroa renkaiden kuluman suhteen.Öh, ei tarvi hermostua... Ja olen samaa mieltä, että hyvä ettei yksi talli dominoi... - Alunperin vain ihmettelin miten muutos voi tapahtua viikossa? Kun muuten toiset tallit ovat olleet yli puoli sekkaa per kiekka kokoajan jälessä? - Tarvittiin siis Pekka Poudan ennustama pikahelle ja Pirellin pehmeämmät renkaat ni tuo ero onkin yhtäkkiä sulanut... - Jos tätä O.Oikariselta kysytään niin vastannee jotain ihan muuta... Varmaan selittää, että RB on jo pitkään kehittänyt autoaan ja toi tähän toiseen Sliverin kisaan uuden aeropaketin... tms... Normistihan takaa-ajavat tallit eivät voi saada viikossa toista kiinni puolella sekunnilla... Ehkä kaudessa mutta ei viikossa...
En tiedä - Ihmettelin siis vain yht'äkkistä mesen "sulamista", joka siis on todella toivottavaa!!!
peace!
En tiedä - Ihmettelin siis vain yht'äkkistä mesen "sulamista", joka siis on todella toivottavaa!!!
Ei koronalla ole mitään väliä, kunhan kuskit eivät Perezin tapaan ala sooloilemaan. Ei se itsestään tuonne rata-alueelle kuplan sisälle tule.Saa nähdä että miten tämä kausi etenee kun korona on taas nousemassa. Saako ne viestyä kauden läpi vai ei. Kunhan saavat ajattelua 8 kisaa niin se riittää. Jos korona tekee sen jälkeen ajamisesta mahdotonta niin ei haittaa enää. Toki toivon että kausi saadaan ajattelua loppuun eli sinne joulukuulle asti. Odotan etenkin Nürburgringin kisaa että ajetaanko siellä kuivalla, märällä vai nastoilla. Saisi Pirelli ja tallit haastetta kun maassa olisi vähän lunta ja autoihin täyden sadekelin renkaat. Ehkä niihin pitäisi vielä lisätä nastat. Sitten kesken kisan kun tulisi vähän lunta niin kaaoso olisi valmis.
Hassusti Mersun asiakkaat jättäytyivät pois.Williams has "very clear" position on Racing Point appeal
www.motorsport.com
11.8
"joo meillä on selkeä kanta tähän asiaan ja ollaan protestoimassa asiasta FIAlle"
Williams opts against appealing FIA's Racing Point F1 ruling
www.motorsport.com
12.8
"FIAn päätös oli selkeä ja olemme tyytyväisiä ratkaisuun"
edit: McLaren veti myös valituksen pois. Ainoastaan Ferrari ja Renault ovat enää viemässä asiaa oikeuteen asti.
Jep. Ihmettelin heti, että miten Mersun asiakastallit ovat lähteneet valittamaan. Noh, sehän loppuikin lyhyeen.Hassusti Mersun asiakkaat jättäytyivät pois.
Ei ensi kaudellaNo juu. McLaren tosin käyttää Rellun moottoria.
että miten Mersun asiakastallit ovat lähteneet valittamaan.
Tai todella tarkkoja valokuvia W11 autosta, ensi kaudella 8 Mersua viivalla?Alennusta ensi kauden moottorikuluihin.
Se kyllä olis tiukkaa kisaa, eikös autojen kehitykset oo jäissä ens kaudelle? Et suht samat autot vielä yhden kauden.Tai todella tarkkoja valokuvia W11 autosta, ensi kaudella 8 Mersua viivalla?
Ei kai kehitys kokonaan jäissä ole, mutta sääntömuutokset ei astu voimaan vielä ensi kaudella. Muutoin saa kehittää normaaliin tapaan, paitsi tuon keväisen tauon aikana, jolloin kehitys oli tarkoin rajattua. Voin toki muistaa tämän väärinkin, eli korjatkaa jos joku tietää paremmin.Se kyllä olis tiukkaa kisaa, eikös autojen kehitykset oo jäissä ens kaudelle? Et suht samat autot vielä yhden kauden.
Selvittelin tuossa asiaa, niin tiimeille on lyöty budjettikatto, jonka lisäksi kokonaan uutta autoa ei saa tehdä. Nykyistä autoa saa kuitenkin aika hyvin kehittää.Eikös ensi kauden kehitys ole suuresti rajoitettu? Muistelen että olisi näin...
Selvittelin tuossa asiaa, niin tiimeille on lyöty budjettikatto, jonka lisäksi kokonaan uutta autoa ei saa tehdä. Nykyistä autoa saa kuitenkin aika hyvin kehittää.
Vaikea sanoa, että onko tämä lopulta Mersun etu, vai antaako mahdollisuuden muille ottaa Mersua kiinni.
Jep, ihan samat tekstit luin. Jos moottorin kehitys on kielletty tai hyvin vähäistä, niin se on kyllä kuolinisku Ferrarin ensi kaudelle. Red Bullille tämä antaa mielestäni mahdollisuuksia nousta lähemmäksi Mersua. Sama koskee Racing Pointia (eli ensi kauden Aston Martinia).Tässä vielä tuosta Token systeemistä
Six key questions about F1’s new token system answered - The Race
Formula 1 teams will carry over 2020 cars into 2021, governed by a new token system. Scott Mitchell breaks down what that means for teamsthe-race.com
"
Development has not been banned outright, with surface-area aerodynamics allowed to be improved.
But there are tight restrictions in place elsewhere, managed by a list of homologated parts, to “significantly reduce the design, R&D and component costs” for this year and 2021.
"
Eikös siellä joku pomo sanonut jo että Ferrari palaa voittajaksi 2022?Jep, ihan samat tekstit luin. Jos moottorin kehitys on kielletty tai hyvin vähäistä, niin se on kyllä kuolinisku Ferrarin ensi kaudelle. Red Bullille tämä antaa mielestäni mahdollisuuksia nousta lähemmäksi Mersua. Sama koskee Racing Pointia (eli ensi kauden Aston Martinia).
Ainahan ne niin sanoo. Ei niillä ole muita vaihtoehtoja, kun mestaruus on joka kausi ainoa tavoite.Eikös siellä joku pomo sanonut jo että Ferrari palaa voittajaksi 2022?
Luitko nyt oikein? 2022, eli ei ensi kaudella vaan sitä seuraavalla.Ainahan ne niin sanoo. Ei niillä ole muita vaihtoehtoja, kun mestaruus on joka kausi ainoa tavoite.
Sitä kyllä ihmettelen, että Binotto ei ole saanut kenkää, mutta Arrivabene sai kenkää, vaikka hänen aikanaan Ferrarilla oli ihan nousujohteinen meininki.
En lukenut oikein. Jos Ferrarillakin on todettu noin, niin lienee päivänselvää, että moottorin kehitys on korkeintaankin vähäistä ensi kaudelle.Luitko nyt oikein? 2022, eli ei ensi kaudella vaan sitä seuraavalla.
Eipä nuo säännöt ole vuosiin niin radikaalisti muuttuneet joten talleilla on kyllä ollut aikaa ottaa kiinni. Mersun mylly on vain ollut niin kova joka antaa hyvän edun aeron kehittämiseen, kun ei tarvitse niin ressata sitä suoravauhdin riittämistä.Monien mielestä tämä tarkoittaa, että Mersu on väkisinkin ylivoimainen ensi vuonna, mutta itse ainakin koen, että vuosi lisää samoilla säännöillä antaa muille mahdollisuuden ottaa Mersua kiinni, koska muiden lienee helpompi parantaa. Mersu on jo niin hyvä auto nykyisten sääntöjen puitteissa, että siitä on vaikeampi löytää parannettavaa.