F1-kausi 2020


"
It is understood some of Mercedes’ rivals are concerned about its involvement in the case, having supplied Racing Point with brake ducts six days after they stopped being a non-listed part in January.


Mercedes supplied the brake ducts to Racing Point as spares for pre-season testing, but the FIA stewards said it did not deem the part transfer to be a significant regulation breach as it did not offer any additional information to Racing Point that it did not already had.

"
 
Lähde? Jos RP osti nuo 2018, miksi ne eivät olleet käytössä jo 2019 autossa ja miksi mersu toimitti vielä 2020 puolellakin uudet mallit RP:lle?
FIAn tuomio tuli! Mercedeksen kopioinnista syytetty Racing Point menettää MM-pisteitä – talli tuomittiin myös sakkoihin ja tuolta lainaus:
Racing Point käytti viime vuoden RP19-autossaan Mercedekseltä hankittuja etujarrujen jäähdytysputkia, joita muokattiin niin, että ne olivat sopivat autoon. Takajarrujen jäähdytysputkien kohdalla toimittiin toisin: ne Racing Point suunnitteli RP19-autoon itse, sillä Mercedekseltä hankittujen jäähdytysputkien ei katsottu olleen sopivia autoon, jonka kaltevuuskulma on erilainen kuin Mercedeksen.
Kun Racing Point alkoi sitten suunnitella tämän vuoden RP20-autoa, talli päättikin ottaa käyttöön Mercedekseltä saadut suunnitelmat myös takajarrujen jäähdytysputkiin.
 
Etkö tajunnut että puhuin koko auton kopioinnista? Se että kyse on vain jarrujen jäädytyksestä niin se määrittelee Oikarisen mukaan koko auton aerodynamiikan. Ilmeisesti ymmärsit viestini pointin väärin. Se että Ferrari teki protestin niin vittasin siinä viime kauden moottoriin. Se ei ole niin iso juttu kuin että joku kopioi koko auton vaikka väitit ihan muuta.

Viestini pohjaa täysin Ossi Oikarisen sanoihin. Kun kerran uskallat sanoa hänen sanojaan vastaan niin kysy häneltä. Kaikki nämä mitä nyt sanoin tässä ja aiemmassa niin ovat C Moren ja MTV3:n lähetyksistä.
Tottakai tajusin että puhuit koko auton kopioinnista, mutta mielestäni siitä tässä ei ole kyse.

Oikarinen ei ole tietenkään täysin väärässä, mutta hänellä ei ole kyseisestä tapauksesta mitään erityistä sisäpiiritietoa. Jos olet lukenut tähän tapaukseen liittyviä tietoja, niin RP suunnitteli autoaan siten, että ne jäähdytysputket soveltuvat siihen. RP on jo vuosia käyttänyt Mersulta ostamiaan osia, joiden "ympärille" autoa on muilta osin rakennettu. Pelkistä jäähdytysputkien ostamisesta ei todellakaan voi päätellä, että RP olisi ostanut ja kopioinut koko auton Mersulta. Eivätkä muutkaan tallit ole tässä protestoineet koko auton kopioimista, vaan nimenomaan edelleen on kyse vain jäähdytysputkista.
 
Kyllä Mersu näytti tuossa viime kisassa sen että Bottas on kakkoskuski, veikkaanpa että jos Hamilton ois ollut edellä niin oltaisiin nähty aika varmasti tallimääräys.
 
Hamilton pelattiin taktiikalla edelle, hieman sama tilanne kuin kimillä Monacossa kun sepi tuli ohi. Bottaksella oli kakkoskuskin taktiikka.
Jossain väitettiin että kun bottas tuli eka varikolle niin tiimi näki että rengas ei ollut kulunut niin paljon kun luultiin. Joten hamiltonia uskallettiin ajattaa kauemmin. Mutta joo kyllä Hamilton on ykkönen mersulla ja miksei olis.
 
On noita kisoja ollu menneisyydessäkin missä RB pärjännyt hyvin ja mersulla renkaiden kanssa ongelmia. Etenkin kuumat kelit ja renkaita rasittavat kisat. Tuollahan oli nyt lämpöisempää kuin viime vkl ja renkaat oli pykälän pehmeämpää seosta.

Toki menneisyydessä... mutta näillä säännöillä siis?... - Ja kyseessä oli ny sama rata, hieman eri lämpötila+eri renkaat... Jos on noin pienestä kiinni, niin sitten olisin Mersulla tosi huolissani... - Epäilen tosin olevan vain väliaikainen ongelma ja mese vie tämänkin kauden näytöstyyliin...
 
Toki menneisyydessä... mutta näillä säännöillä siis?... - Ja kyseessä oli ny sama rata, hieman eri lämpötila+eri renkaat... Jos on noin pienestä kiinni, niin sitten olisin Mersulla tosi huolissani... - Epäilen tosin olevan vain väliaikainen ongelma ja mese vie tämänkin kauden näytöstyyliin...

No virheitä sattuu? Mikä tässä on niin ihmeellistä? Hyvä vain, että "voittamaton" Mercedes ei olekkaan voittamaton. Lisäksi rengapaineita käskettiin korkemmaksi. Kyllä, se on todella pienestä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
No virheitä sattuu? Mikä tässä on niin ihmeellistä? Hyvä vain, että "voittamaton" Mercedes ei olekkaan voittamaton.

Öh, ei tarvi hermostua... Ja olen samaa mieltä, että hyvä ettei yksi talli dominoi... - Alunperin vain ihmettelin miten muutos voi tapahtua viikossa? Kun muuten toiset tallit ovat olleet yli puoli sekkaa per kiekka kokoajan jälessä? - Tarvittiin siis Pekka Poudan ennustama pikahelle ja Pirellin pehmeämmät renkaat ni tuo ero onkin yhtäkkiä sulanut... - Jos tätä O.Oikariselta kysytään niin vastannee jotain ihan muuta... Varmaan selittää, että RB on jo pitkään kehittänyt autoaan ja toi tähän toiseen Sliverin kisaan uuden aeropaketin... tms... Normistihan takaa-ajavat tallit eivät voi saada viikossa toista kiinni puolella sekunnilla... Ehkä kaudessa mutta ei viikossa...

En tiedä - Ihmettelin siis vain yht'äkkistä mesen "sulamista", joka siis on todella toivottavaa!!!

peace!
 
Öh, ei tarvi hermostua... Ja olen samaa mieltä, että hyvä ettei yksi talli dominoi... - Alunperin vain ihmettelin miten muutos voi tapahtua viikossa? Kun muuten toiset tallit ovat olleet yli puoli sekkaa per kiekka kokoajan jälessä? - Tarvittiin siis Pekka Poudan ennustama pikahelle ja Pirellin pehmeämmät renkaat ni tuo ero onkin yhtäkkiä sulanut... - Jos tätä O.Oikariselta kysytään niin vastannee jotain ihan muuta... Varmaan selittää, että RB on jo pitkään kehittänyt autoaan ja toi tähän toiseen Sliverin kisaan uuden aeropaketin... tms... Normistihan takaa-ajavat tallit eivät voi saada viikossa toista kiinni puolella sekunnilla... Ehkä kaudessa mutta ei viikossa...

En tiedä - Ihmettelin siis vain yht'äkkistä mesen "sulamista", joka siis on todella toivottavaa!!!

peace!
Olihan Mersulla renkaiden kuluman kanssa RB:tä enemmän ongelmia jo edeltävässä kisassa, mutta silloin käytössä olleet kovemmat renkaat mahdollistivat Mersujen kovemman vauhdin. Pykälää pehmeämmät renkaat ovat oikeasti todella paljon pehmeämpiä ja kuumempi keli vielä korostaa sitä eroa renkaiden kuluman suhteen.

Ei tässä nyt mitään niin kauhean ihmeellistä ole.
 
En tiedä - Ihmettelin siis vain yht'äkkistä mesen "sulamista", joka siis on todella toivottavaa!!!

Tuossa vähän tarkempaa tietoa syistä miksi rengas ei oikein kestänyt:


Lyhyesti:
Huomasivat harjoituksissa, että eturengas ottaa liikaa vahinkoa. Siirsivät kuormaa vähän taakse joka auttoi -> aiheutti toisen ongelman.
Eli eivät saanet autoa sillail balanssiin että renkaat ois kestäny.

Hyvä huomio artikkelissa että Charles ajoi Ferrarilla yhellä stopilla :)

Barcelonassa 30 astetta päivä lämpötilat.. vaativa rata myös renkaille.
 
Saa nähdä että miten tämä kausi etenee kun korona on taas nousemassa. Saako ne viestyä kauden läpi vai ei. Kunhan saavat ajattelua 8 kisaa niin se riittää. Jos korona tekee sen jälkeen ajamisesta mahdotonta niin ei haittaa enää. Toki toivon että kausi saadaan ajattelua loppuun eli sinne joulukuulle asti. Odotan etenkin Nürburgringin kisaa että ajetaanko siellä kuivalla, märällä vai nastoilla. Saisi Pirelli ja tallit haastetta kun maassa olisi vähän lunta ja autoihin täyden sadekelin renkaat. Ehkä niihin pitäisi vielä lisätä nastat. Sitten kesken kisan kun tulisi vähän lunta niin kaaoso olisi valmis.
 
Saa nähdä että miten tämä kausi etenee kun korona on taas nousemassa. Saako ne viestyä kauden läpi vai ei. Kunhan saavat ajattelua 8 kisaa niin se riittää. Jos korona tekee sen jälkeen ajamisesta mahdotonta niin ei haittaa enää. Toki toivon että kausi saadaan ajattelua loppuun eli sinne joulukuulle asti. Odotan etenkin Nürburgringin kisaa että ajetaanko siellä kuivalla, märällä vai nastoilla. Saisi Pirelli ja tallit haastetta kun maassa olisi vähän lunta ja autoihin täyden sadekelin renkaat. Ehkä niihin pitäisi vielä lisätä nastat. Sitten kesken kisan kun tulisi vähän lunta niin kaaoso olisi valmis.
Ei koronalla ole mitään väliä, kunhan kuskit eivät Perezin tapaan ala sooloilemaan. Ei se itsestään tuonne rata-alueelle kuplan sisälle tule.
 

11.8
"joo meillä on selkeä kanta tähän asiaan ja ollaan protestoimassa asiasta FIAlle"


12.8
"FIAn päätös oli selkeä ja olemme tyytyväisiä ratkaisuun"

:sholiday:

edit: McLaren veti myös valituksen pois. Ainoastaan Ferrari ja Renault ovat enää viemässä asiaa oikeuteen asti.
Hassusti Mersun asiakkaat jättäytyivät pois.
 
Se kyllä olis tiukkaa kisaa, eikös autojen kehitykset oo jäissä ens kaudelle? Et suht samat autot vielä yhden kauden.
Ei kai kehitys kokonaan jäissä ole, mutta sääntömuutokset ei astu voimaan vielä ensi kaudella. Muutoin saa kehittää normaaliin tapaan, paitsi tuon keväisen tauon aikana, jolloin kehitys oli tarkoin rajattua. Voin toki muistaa tämän väärinkin, eli korjatkaa jos joku tietää paremmin.

Monien mielestä tämä tarkoittaa, että Mersu on väkisinkin ylivoimainen ensi vuonna, mutta itse ainakin koen, että vuosi lisää samoilla säännöillä antaa muille mahdollisuuden ottaa Mersua kiinni, koska muiden lienee helpompi parantaa. Mersu on jo niin hyvä auto nykyisten sääntöjen puitteissa, että siitä on vaikeampi löytää parannettavaa.
 
Eikös ensi kauden kehitys ole suuresti rajoitettu? Muistelen että olisi näin...


"A number of components including the chassis and gearbox have been frozen between 2020 and 2021.
A token system will be used to allow a very limited number of modifications, such as McLaren needing to make changes to accomodate a switch to Mercedes power. "
 
Eikös ensi kauden kehitys ole suuresti rajoitettu? Muistelen että olisi näin...
Selvittelin tuossa asiaa, niin tiimeille on lyöty budjettikatto, jonka lisäksi kokonaan uutta autoa ei saa tehdä. Nykyistä autoa saa kuitenkin aika hyvin kehittää.

Vaikea sanoa, että onko tämä lopulta Mersun etu, vai antaako mahdollisuuden muille ottaa Mersua kiinni.
 
Selvittelin tuossa asiaa, niin tiimeille on lyöty budjettikatto, jonka lisäksi kokonaan uutta autoa ei saa tehdä. Nykyistä autoa saa kuitenkin aika hyvin kehittää.

Vaikea sanoa, että onko tämä lopulta Mersun etu, vai antaako mahdollisuuden muille ottaa Mersua kiinni.

Tässä vielä tuosta Token systeemistä


"
Development has not been banned outright, with surface-area aerodynamics allowed to be improved.

But there are tight restrictions in place elsewhere, managed by a list of homologated parts, to “significantly reduce the design, R&D and component costs” for this year and 2021.

"
 
Tässä vielä tuosta Token systeemistä


"
Development has not been banned outright, with surface-area aerodynamics allowed to be improved.

But there are tight restrictions in place elsewhere, managed by a list of homologated parts, to “significantly reduce the design, R&D and component costs” for this year and 2021.

"
Jep, ihan samat tekstit luin. Jos moottorin kehitys on kielletty tai hyvin vähäistä, niin se on kyllä kuolinisku Ferrarin ensi kaudelle. Red Bullille tämä antaa mielestäni mahdollisuuksia nousta lähemmäksi Mersua. Sama koskee Racing Pointia (eli ensi kauden Aston Martinia).
 
Jep, ihan samat tekstit luin. Jos moottorin kehitys on kielletty tai hyvin vähäistä, niin se on kyllä kuolinisku Ferrarin ensi kaudelle. Red Bullille tämä antaa mielestäni mahdollisuuksia nousta lähemmäksi Mersua. Sama koskee Racing Pointia (eli ensi kauden Aston Martinia).
Eikös siellä joku pomo sanonut jo että Ferrari palaa voittajaksi 2022?
 
Eikös siellä joku pomo sanonut jo että Ferrari palaa voittajaksi 2022?
Ainahan ne niin sanoo. Ei niillä ole muita vaihtoehtoja, kun mestaruus on joka kausi ainoa tavoite.

Sitä kyllä ihmettelen, että Binotto ei ole saanut kenkää, mutta Arrivabene sai kenkää, vaikka hänen aikanaan Ferrarilla oli ihan nousujohteinen meininki.
 
Ainahan ne niin sanoo. Ei niillä ole muita vaihtoehtoja, kun mestaruus on joka kausi ainoa tavoite.

Sitä kyllä ihmettelen, että Binotto ei ole saanut kenkää, mutta Arrivabene sai kenkää, vaikka hänen aikanaan Ferrarilla oli ihan nousujohteinen meininki.
Luitko nyt oikein? 2022, eli ei ensi kaudella vaan sitä seuraavalla.
 
Monien mielestä tämä tarkoittaa, että Mersu on väkisinkin ylivoimainen ensi vuonna, mutta itse ainakin koen, että vuosi lisää samoilla säännöillä antaa muille mahdollisuuden ottaa Mersua kiinni, koska muiden lienee helpompi parantaa. Mersu on jo niin hyvä auto nykyisten sääntöjen puitteissa, että siitä on vaikeampi löytää parannettavaa.
Eipä nuo säännöt ole vuosiin niin radikaalisti muuttuneet joten talleilla on kyllä ollut aikaa ottaa kiinni. Mersun mylly on vain ollut niin kova joka antaa hyvän edun aeron kehittämiseen, kun ei tarvitse niin ressata sitä suoravauhdin riittämistä.
 
Eipä nuo säännöt ole vuosiin niin radikaalisti muuttuneet joten talleilla on kyllä ollut aikaa ottaa kiinni. Mersun mylly on vain ollut niin kova joka antaa hyvän edun aeron kehittämiseen, kun ei tarvitse niin ressata sitä suoravauhdin riittämistä.
Mutta tähän asti jokaiselle vuodelle on tehty auto kokonaan uusiksi, joka on kuitenkin varsin eri asia kuin nykyisen auton kehittäminen. Ainakin RP:llä pitäisi olla mahdollisuuksia kiinni ottamiseen, kun moottori on sama ja aerossa häviävät nyt Mersulle.
 
Tämä IS:n uutinen nyt on aikalailla yhtä tyhjän kanssa, mutta Kimiä on silti jonkin verran huhuiltu Ferrarille loppukaudeksi, jos Ferrari päättää hankkiutua Vettelistä eroon.


Jos Kimin ura loppuu tähän kauteen joka tapauksessa, niin olisihan se mukavampi lopettaa Ferrarin ratissa, vaikka kärkisijoista ei silläkään taistella.
 
Tämä IS:n uutinen nyt on aikalailla yhtä tyhjän kanssa, mutta Kimiä on silti jonkin verran huhuiltu Ferrarille loppukaudeksi, jos Ferrari päättää hankkiutua Vettelistä eroon.


Jos Kimin ura loppuu tähän kauteen joka tapauksessa, niin olisihan se mukavampi lopettaa Ferrarin ratissa, vaikka kärkisijoista ei silläkään taistella.
Tuon jutun taustalla ei tainnut olla muuta kuin Toni Vilanderin omat sinivalkoiset spekulaatiot.
 
Tuon jutun taustalla ei tainnut olla muuta kuin Toni Vilanderin omat sinivalkoiset spekulaatiot.
Kuten sanoin, tuo juttu on yhtä tyhjän kanssa. Vettelin lähdöstä ja mahdollisista korvaajista on kuitenkin ollut puhetta muutenkin, eli ei tuo täysin tuulesta temmattua ole.
 
Tämän kirjoittaminen sattuu mutta mitä luulisitte Räikköselle tapahtuvan Leclercin kanssa jos turpaan on tullut jo nykyiseltäkin tallikaverilta aika-ajoissa 1-4 ja kisoissa ei ole sen paremmin mennyt.
 
Tämän kirjoittaminen sattuu mutta mitä luulisitte Räikköselle tapahtuvan Leclercin kanssa jos turpaan on tullut jo nykyiseltäkin tallikaverilta aika-ajoissa 1-4 ja kisoissa ei ole sen paremmin mennyt.
Ei varmasti kukaan odota Kimin olevan Leclerciä parempi, mutta ei tarvitsekaan olla. Kimin vauhti on edelleen hyvää, mutta Alfa on niin surkea auto, että tulokset voivat olla mitä tahansa yhdellä kierroksella. Kisoissa Kimi on edelleen suoriutunut pääosin tallikaveriaan paremmin.
 
Oisko Maksista haastamaan hamilton jo tuolla Redbull autolla. Kyllä se vaatii varmaan renkaita koska ei tuo auto ole tarpeeksi nopea, max on uskomattoman nopea jätkä ja se on nyt aika lailla prime kunnossa.
 
No nämä nyt on vain huhuja ja puhetta. Silti, ihan hyvin Kimi voisi mennä loppukaudeksi vielä kerran Ferrarille. Paukkuja siellä on selvästi laitettu enemmän Leclercille mutta luulisin mekaanikkojen kuuntelevan enemmän Kimin neuvoja kuin kiukuttelevan Vettelin lässytyksiä. Sitten vaan tämä kausi loppuun ja ura pakettiin.

Vettel vetää loppuvuoden henkeä ja siirtyy ensi vuonna Racing Pointille/Aston Martinille vai nimellä nyt se Force India liikkuukaan silloin.
Hulkenberg hyppää Kimin tilalle Alfa Romeolle.

Kimi selkeästi oli vapautuneempi kun pääsi pois Ferrarin sähläyksistä Alfa Romeolle, mutta tuskin häntä kovasti kiinnostaa ajella romulla joka hajoaa alle jos antaa vähän kaasua suoralla samalla taistellen viimeisistä sijoista...
 
No nämä nyt on vain huhuja ja puhetta. Silti, ihan hyvin Kimi voisi mennä loppukaudeksi vielä kerran Ferrarille. Paukkuja siellä on selvästi laitettu enemmän Leclercille mutta luulisin mekaanikkojen kuuntelevan enemmän Kimin neuvoja kuin kiukuttelevan Vettelin lässytyksiä. Sitten vaan tämä kausi loppuun ja ura pakettiin.

Vettel vetää loppuvuoden henkeä ja siirtyy ensi vuonna Racing Pointille/Aston Martinille vai nimellä nyt se Force India liikkuukaan silloin.
Hulkenberg hyppää Kimin tilalle Alfa Romeolle.

Kimi selkeästi oli vapautuneempi kun pääsi pois Ferrarin sähläyksistä Alfa Romeolle, mutta tuskin häntä kovasti kiinnostaa ajella romulla joka hajoaa alle jos antaa vähän kaasua suoralla samalla taistellen viimeisistä sijoista...
Nimenomaan huhuja ja puhetta, ei kukaan ole muuta väittänytkään.

Kimi oli vapautuneempi päästyään Alfalle, mutta onko enää? Kimi vaikuttaa olevan todella turhautunut, eikä se johdu pelkästään huonosta autosta, vaan Kimi ei ole tyytyväinen tiimin työskentelyyn kisojen aikanakaan. Veikkaanpa, että kulisesseissa tilanne ei ole yhtään parempi.
 
Ihmettelen että nyt ollaan kieltämässä moottorin aika-ajo moodi mersulta. Miten tuota ei muka ole muilla?
Joku hommassa ei täsmää. Jotenki tuntuu että tätä ei pystytä valvomaan.

1597327727468.png


1597327866443.png


Nimenomaan huhuja ja puhetta, ei kukaan ole muuta väittänytkään.

Kimi oli vapautuneempi päästyään Alfalle, mutta onko enää? Kimi vaikuttaa olevan todella turhautunut, eikä se johdu pelkästään huonosta autosta, vaan Kimi ei ole tyytyväinen tiimin työskentelyyn kisojen aikanakaan. Veikkaanpa, että kulisesseissa tilanne ei ole yhtään parempi.

Kimi vaikuttaa keskittyvän mainostamaan Alfa Romeota. Jos oikein olen katsonut viimeisiä mainoksia niin alfaa manostetaan nykyään ettei sitä ole tehty ralliin :) voi toki olla että olen kuullu väärin.

Jotenki tuntuu että kun ferrari värvää jonku ja se tuntuu virheeltä, laitetaan se Alfalle, siksi talli rämpii.
 
Viimeksi muokattu:
Poistamalla rajoitukset koskien polttoaineen hetkellistä virtausta saataisiin tämäkin keinotekoinen ongelma ratkaistua?
 
Max on kyllä melkein se ainut valopilkku formuloissa, sekin pitää ottaa huomioon että kaveri on parhaassa iässä.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Max on kyllä melkein se ainut valopilkku formuloissa, sekin pitää ottaa huomioon että kaveri on parhaassa iässä.
Max on kyllä valopilkku - ja kärkitallissa ajavana isoin sellainen - mutta ei suinkaan ainoa. Norris, Ricciardo ja Russell ovat ainakin sellaisia kuskeja, että kärkitalleissa ajaessaan heistä saataisiin paljon iloa irti. Nyt kun eivät kärjessä aja, niin huomio on vähäisempää.

Toivon todella paljon, että McLaren saisi seuraavien parin vuoden aikana kehitettyä autonsa kärkikahinoihin mukaan, sillä Norris ja Ricciardo ovat kuskeina todella nopeita ja myös erittäin viihdyttäviä. Sainz-Leclerc -kaksikko saattaa myös Ferrarilla olla mielenkiintoinen seurattava. Sainzilta löytyy luonnetta, jota on lähetyksissä nähty ja kuultu yllättävänkin vähän.

Ja onhan siellä kärjen takana eri tavoilla viihdyttäviä kuskeja monia muitakin, mutta kun ajetaan keskikaastissa tai joukon hännillä, niin viihdyttävyys ei pääse kunnolla esille. Suurin ongelma on toki siinä, että kärkipaikoista taistelevista kuskeista Max on tällä hetkellä aikalailla se ainoa valopilkku.
 
Max taisi vielä 2018 kiukutella ja hölmöillä paljon, mutta kypsyi loppukautta kohden ja 2019 oli jo todella hyvää kisaamista. Tällä kaudella pystyy jo hassuttelemaan ratissa. Todella mielenkiintoinen kuski aikuistuttuaan. Aikaisemmin ärsytti todella paljon.
 
Poistamalla rajoitukset koskien polttoaineen hetkellistä virtausta saataisiin tämäkin keinotekoinen ongelma ratkaistua?
Jep ja toinen on tuo moottorien säästely. Eli noi engine modet pitää olla, jotta moottoria voidaan säästää, kun niitä ei kaudessa voi montaa käyttää. Eli ihan FIA:n itse aiheuttama säätö tämäkin.

Käytetään huipputehoja vain silloin kun on "pakko".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 400
Viestejä
4 929 380
Jäsenet
79 355
Uusin jäsen
Erkki69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom