F1-kausi 2020

Mikähän syy tallilla oli purkaa sopimus?

Aika monta mahdollisuuttahan Kari on jo F3:ssa saanut mitä olen joskus vähän ihmetellytkin.
MTV uutisessa että sponsorimaksut myöhässä, josta olisi kuitenkin ollut jo sovittu tallin kanssa.

 
Eihän nää puheet ikinä paljoa merkkaa, mutta Toton mukaan kovasti hakevat jatkoa Bottaksen ja Hamiltonin soppareille:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Nyt kun on kausi saatu käyntiin, niin vaikuttaa oikein hyvältä keskikastin taisteluiden kannalta. Näyttäisiköhän ohjaaja kerrankin myös niitä, nyt kun koronaviruksen myötä ei voida kuvata ja näyttää yleisöä? McLaren ja Racing Point voivat hyvinkin päästä palkintopallille tällä kaudella. Alla vielä graafinen aikajana autojen suorituskyvystä ensimmäisten aika-ajojen perusteella:
1593889825971.png


Itsellä on seuraavat kolme pointtia tälle kaudelle, joita seuraan mielenkiinnolla:

A) Racing Pointin uusi auto. Viime vuoden Mercedeksen aerodynamiikan kopiointi on selvästi tuottanut tulosta, sillä auton vauhti on selvästi parantunut viime vuodesta. Lopputuloksena oli 7. sija valmistajien maailmanmestaruudessa, tällä kaudella lopputulos voi hyvinkin olla pari pykälää korkeampi.

B) Ferrarin PU:ta käyttävien tallien (Ferrari, Alfa Romeo, Haas) vauhti. Ferrarin vauhti on täysin poissa, mikä hyvinkin varmistaa viime kauden vilunkipelit Ferrarin moottorin osalta. Käsittääkseni Alfa Romeo sekä Haas eivät päässeet käsiksi viime kaudella tähän vilunkimodaukseen, joten tämän kauden autot on luultavasti suunniteltu tiedostaen moottorin rajoitukset. Harmittavaa Räikkösen kannalta, jos autolla kisataan viimeisistä paikoista.
1593890479460.png

"Aerodynamics Are For People Who Can't Build Engines" - Enzo Ferrari.

C) Nicholas Latifi. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Williamsin tilanteen huomioiden ymmärrän kyllä että rahaa pitää saada jostain, mutta toivottavasti vauhti sekä näytöt paranevat kauden aikana. Ensimmäisen viikonlopun harjoitukset sekä aika-ajo olivat naurettavaa räpellystä. Onneksi Williamsin auto on myös parantunut huomattavasti viime vuoden fiaskosta, minkä ansiosta Russell voi jopa päästä joissain aika-ajoissa Q2 vaiheeseen asti.
 
Eihän nää puheet ikinä paljoa merkkaa, mutta Toton mukaan kovasti hakevat jatkoa Bottaksen ja Hamiltonin soppareille:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tällä puheella pidetään Valtteri lampaana tai muuten tulee suihkuun kutsu.
 
Tällä puheella pidetään Valtteri lampaana tai muuten tulee suihkuun kutsu.

Tämän puheen tarkoitus on ainakin MTV:n uutisen mukaan hillitä Hamiltonin tolkuttomia palkkavaateita tuleville kausille, viestintää että "et ole korvaamaton". Ei siis ole ollenkaan Bottakselle osoitettu. Hamiltonin palkkavaade uudelle sopparille on ollut mediatietojen mukaan yli 40 miljoonaa dollaria.
 
Mun mielestä musta on F1-autoissa aina sellainen väri, että se näyttää renderöinneissä kivalta, mutta kisoissa ei. Näin tälläkin kertaa.
Mustahopeinen Lotus (siis se 70-/80-lukujen auto) oli kyllä väritykseltään hienoin F1-auto, vieläpä melkoisella marginaalilla kaikkiin muihin.
 
Mielenkiintoista nähdä miten Lewiksen neuvotteluiden käy. Missään nimessä mies ei tule saamaan mitään 40mil diiliä jos työnantaja painii talouden kanssa.
 
Mielenkiintoista nähdä miten Lewiksen neuvotteluiden käy. Missään nimessä mies ei tule saamaan mitään 40mil diiliä jos työnantaja painii talouden kanssa.
Lewis itse postaili instagramiinsa, että mitään neuvotteluja ei ole edes vielä käyty eikä palkkavaatimuksia esitetty:

zujx9o9cts851.jpg
 
Ferrari 0.92s hitaampi kuin viime vuonna :think: Aivan jäätävä takapakki. Oli hienoa nähdä, McLarenin suorituskyky eilen ja kyllä tuo pinkki Mersukin ihan kiva piriste on vaikka yhteistyö kyseenalaista onkin...
 
Ferrari 0.92s hitaampi kuin viime vuonna :think: Aivan jäätävä takapakki. Oli hienoa nähdä, McLarenin suorituskyky eilen ja kyllä tuo pinkki Mersukin ihan kiva piriste on vaikka yhteistyö kyseenalaista onkin...
Sen siitä saa, kun menestys nojaa yhden kauden verran ilmeisen selvästi sääntöjen vastaiseen moottoriin, päätyy lopulta FIA:n kanssa salaisen sopimuksen, jolla asia kauden jälkeen haudataan ja nyt sitten on taas rakennettu moottori sääntöjen rajoissa.

Valitettavasti siinä sivussa kärsii sitten myös Haas ja Alfa Romeo.
 
Lewis itse postaili instagramiinsa, että mitään neuvotteluja ei ole edes vielä käyty eikä palkkavaatimuksia esitetty:

zujx9o9cts851.jpg
Puhuu höpöjä. Mersu on aina tehnyt jatkosopimukset ennen silly seasonin loppua jotta loppukausi on voitu keskittyä asiaan. Samaan aikaan alkaa seuraavan kauden auton kehitys niin pitää tietää voiko nykyinen kuski osallistua siihen. Näin tulee käymään nytkin.

Hamiltonin kaksi edellistä jatkoa on tehty touko ja heinäkuussa ja Bottaksen jatkotkin heinä ja elokuussa.
 
Olisko Räkä voinut olla 9. tai jopa 8. ilman tuota rengasepisodia. Toki jossittelua, mutta mitä mieltä muut ?
 
Aika selvä homma että mestaruus ratkaistaan Bottaksen ja Hamiltonin kesken, ainut joka voi vähän laittaa vastaan on Verstappen, mutta tuo keskeytys ei ollut hyvä juttu.
Veikkaanpa että mersun ylivoima kasvaa kun mennään Silverstoneen, muilla on parhaimmat mahdollisuudet haastaa hungaroringin kisaan asti ja sen jälkeen on varmaan aika selvä peli.
 
Aika selvä homma että mestaruus ratkaistaan Bottaksen ja Hamiltonin kesken, ainut joka voi vähän laittaa vastaan on Verstappen, mutta tuo keskeytys ei ollut hyvä juttu.
Veikkaanpa että mersun ylivoima kasvaa kun mennään Silverstoneen, muilla on parhaimmat mahdollisuudet haastaa hungaroringin kisaan asti ja sen jälkeen on varmaan aika selvä peli.

Myöhäistä Silverstonen jälkee (jos mersu vie), puolet kaudesta sit jo ajettu. Noh, katsotaan ensin miten toi round 2 menee Itävallassa. Bottas kyl sai lähes jackpotin ekasta kisasta. Melkein jo varmistettu mestaruus, jos Redbullista ei oo vastusta ja ukko&työkalu kestää. Hamilton on toki siinä heti. Verstappen on se toinen, mut se jäi jo kauas. Nyt jos koskaan ois Bottaksen oltava virheetön.
 
Myöhäistä Silverstonen jälkee (jos mersu vie), puolet kaudesta sit jo ajettu. Noh, katsotaan ensin miten toi round 2 menee Itävallassa. Bottas kyl sai lähes jackpotin ekasta kisasta. Melkein jo varmistettu mestaruus, jos Redbullista ei oo vastusta ja ukko&työkalu kestää. Hamilton on toki siinä heti. Verstappen on se toinen, mut se jäi jo kauas. Nyt jos koskaan ois Bottaksen oltava virheetön.
Eihän se vaadi kuin Hämikseltä pari voittoa ja Bottakselta pari kakkossijaa niin tulee 14 pinnaa nokkiin ja ero on nyt 13. Aika-ajot ratkaisee paljon, mutta Spa ja Monza on jo melkein vittuilua siipi auki. Tosin viime vuonna oli huvittavaa, kun oli siipi auki ja välimatka ei kiristy yhtään, saattoi jopa paikotellen kasvaa, Ferrarin moottorissa oli hieman ylimääräistä.
 
Viimeksi muokattu:
Kahdeksan kisaa kolmessa eri maanosassa.

Tuota "kolmea maanosaa" en tiennytkään, kuvittelin että tämä Euroopan setti periaatteessa voisi riittää jos homma leviää koronan osalta käsiin syksyllä. Aasiasta on erittäin helppo hankkia vaikka jokin hikinen Bahrainin kisa tyhjälle radalle, mutta kolmas maanosa voi olla ongelma koska koronan kehitys tekee USA/Meksiko/Brasilia- vaihtoehdot aika kyseenalaisiksi, ja jonnekin Australiaan on varmasti vittumaista mennä (taas) ihan vaan sääntökirjan takia. Ehkä Kanada kuulostaa realistisimmalta.
 
Tuota "kolmea maanosaa" en tiennytkään, kuvittelin että tämä Euroopan setti periaatteessa voisi riittää jos homma leviää koronan osalta käsiin syksyllä. Aasiasta on erittäin helppo hankkia vaikka jokin hikinen Bahrainin kisa tyhjälle radalle, mutta kolmas maanosa voi olla ongelma koska koronan kehitys tekee USA/Meksiko/Brasilia- vaihtoehdot aika kyseenalaisiksi, ja jonnekin Australiaan on varmasti vittumaista mennä (taas) ihan vaan sääntökirjan takia. Ehkä Kanada kuulostaa realistisimmalta.

Itsekin hämmästyin tuosta vaatimuksesta mutta sellainen siellä ilmeisesti on. Onhan tuo tavallaan toki ihan järkeenkäypää, että maailmanmestaruudesta pitää kilpailla ympäri maailmaa eikä vain Euroopassa. Nuo Bahrain ja Kanada kuulostaa ihan potentiaalisilta vaihtoehdoilta tuon säännön täyttämiseen.

"The minimum number of races needed for a season is eight, as set out under Article 5.4 of the sporting regulations."
"Article 2.4.3.b.i states that in order to qualify as a world championship, the calendar "must include Competitions taking place on at least three continents during the same season."

Lähde: How many races does Formula 1 need to declare a season?
 
Itsekin hämmästyin tuosta vaatimuksesta mutta sellainen siellä ilmeisesti on. Onhan tuo tavallaan toki ihan järkeenkäypää, että maailmanmestaruudesta pitää kilpailla ympäri maailmaa eikä vain Euroopassa. Nuo Bahrain ja Kanada kuulostaa ihan potentiaalisilta vaihtoehdoilta tuon säännön täyttämiseen.

"The minimum number of races needed for a season is eight, as set out under Article 5.4 of the sporting regulations."
"Article 2.4.3.b.i states that in order to qualify as a world championship, the calendar "must include Competitions taking place on at least three continents during the same season."

Lähde: How many races does Formula 1 need to declare a season?
"the calendar must include"

Jospa kriteeri täyttyy sillä että Australia oli alkuperäisessä kalenterissa. Tuskin MM jäisi jakamatta jos normitilanteessa vaikka kauden vika kisa olisi vaaditulla 3. mantereella mutta jouduttaisiin lopulta perumaan lyhyellä varoitusajalla.

Muutenkin asia on täysin FIA:n päätettävissä ja vähän vaikea keksiä syytä miksi ei katsoisi kriteeriä läpi sormien koska MM:n jakamattomuudesta ei mitään hyötyä olisi.

Ja tuossahan on kyse koko MM-arvosta. Mestaruuden saisi jakaa muulla nimellä jos asia kirjaimellisesti otetaan.
 
Viimeksi muokattu:
En minäkään usko, että maailmanmestaruus jäisi jakamatta tuollaisen takia tässä tilanteessa. Virallisen linjan mukaan jos kumminkin mennään niin tuommoisten kriteerien pitäisi täyttyä, jotta se varsinainen ja virallinen maailmanmestaruus voidaan jakaa. Termin "championship" käyttöön vaaditaan säännöissä, että kisojen määrä välillä 8-22. Vastaavasti sitä sanaa "World" ei saisi käyttää tittelissä ellei nuo kolme maanosaa toteudu. Aina voidaan muokata sääntöjä poikkeustilanteeseen (tuskin kukaan vastustaa) tai keksiä tarvittaessa sitten jokin poikkeava titteli tälle vuodelle, ihan vaan vaikka nykyinen ilman sitä sanaa "World".
 
Viimeksi muokattu:
En minäkään usko, että maailmanmestaruus jäisi jakamatta tuollaisen takia tässä tilanteessa. Virallisen linjan mukaan jos kumminkin mennään niin tuommoisenkin kriteerin pitäisi täyttyä, jotta se varsinainen maailmanmestaruus voidaan jakaa. Ts. sanaa "World" ei saa käyttää tittelissä muutoin. Aina voidaan muokata sääntöjä poikkeustilanteeseen (tuskin kukaan vastustaa) tai keksiä tarvittaessa sitten jokin poikkeava titteli tälle vuodelle ilman sitä Worldia.

Kyllä tuo on asia joka kannattaisi ihan sieltä FIA:n suunnalta avata että miten tämä oikeasti menee. Jos ei säännöt täyty, niin sitten ei myöskään Hamiltonille tule tänä vuonna seitsemättä maailmanmestaruutta (Schumin kanssa rinnalle) jne, vaan on kuusi maailmanmestaruutta ja yksi koronamestaruus :smoke:
 
Olikos niitä muita virstanpylväitä tälle kaudelle kuin nämä:

-Vähintään 8 kilpailua, jotta MM voidaan jakaa.
-Kilpailut ajettava 3:lla eri mantereella.
-Vähintään 15 kilpailua, jotta F1 ei joutuisi maksamaan/palauttamaan TV -yhtiöille rahoja.
 
Renault jättänyt protestin koskien Racing Pointin autoa. W10 pinkillä värillä, onhan tuo ainakin aeropaketin suhteen 1:1 W10:n kanssa ja suorituskykykin ihan erilainen vrt. viime kausi.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Renault jättänyt protestin koskien Racing Pointin autoa. W10 pinkillä värillä, onhan tuo ainakin aeropaketin suhteen 1:1 W10:n kanssa ja suorituskykykin ihan erilainen vrt. viime kausi.
Kiinnostava protesti, kerran kun FIA on jo käynyt asian läpi ja todenneen auton täyttävän vaatimukset (itse suunniteltu). Katsotaan mitä todisteita Renaultilla on :think:
 
Onhan Racing Point alusta asti myöntänyt, että ovat kopioineet mersun täysin. Mutta analysoimalla dataa mitä on ollut saatavilla ja suunnitellut sen pohjalta oman. Ja että ovat kokoajan kysyneet Fialta joka osan kohdalla et onhan tämä ja tämä ok.
 
Unkarin ics
Jos jotain kiinnostaa, niin siitä voi laittaa omaan kalenteriin Unkarin GP:n jokaisen luokan kaikki harjoitukset, aika-ajot ja kisat. Itse tein omaan Outlookkiin F1 nimisen kalenterin ja importtasin tuon tiedoston sinne.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
287 385
Viestejä
4 928 940
Jäsenet
79 355
Uusin jäsen
Erkki69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom