F1-kausi 2020

Yksikään ammatikseen ajava ei ota edes tuota leikkimielisesti, ajavat aina voittaakseen. Koko ikä ajettu kilpaa niin miten sen kilpahenkisyyden laittaa pois päältä?
Mistäs sinä sen tiedät? Veikkaan, että eilen kaikki ketkä tuolla oli, ajoivat vain pitääkseen hauskaa. Kannattaa katsoa vaikka Lando Norriksen striimistä minkälaista menoa siellä oli.

Meneekö jo vähitellen kaaliin?
 
Mistäs sinä sen tiedät? Veikkaan, että eilen kaikki ketkä tuolla oli, ajoivat vain pitääkseen hauskaa. Kannattaa katsoa vaikka Lando Norriksen striimistä minkälaista menoa siellä oli.

Meneekö jo vähitellen kaaliin?
Ja tiedät miksi Tappi jäi pois. Se on yleinen määritelmä, voi siinä samalla hauskaakin pitää. On se nähty miten aktiivikuskia vituttaa, kun häviää jollekin vanhalle ketulle, vaikka ovat vain pitämässä hauskaa.
 
Viimeksi muokattu:
:facepalm:.. antaa olla. Selittäkööt joku toinen.

edit: mut sen voin sanoa, että niissä "miljoonia maksavissa" simulaatttoreissa on iha eri pelit. Niitä et mistään osta, ku ovat just sille laitteisolle tehtyjä...
edit2: tossa yks esimerkki oikeasta simusta, tolla ei netissä pelata f1-peliä, vaan tehdään ihan oikeita töitä auton kehittämiseen.

Osa voi kyllä jotain custom-softaa (varmaan hankittuna joltain toimittajalta, tallit eivät kuitenkaan ole ohjelmistofirmoja), mutta yritysversio rFactor Pro on noissa ilmeisesti edelleen suosittu.

Merkittävin ero on kuitenkin se että autotehtailla tai talleilla on sellaista dataa ml. renkaista mihin kaupallisia pelejä tekevät pelifirmat ei pääse käsiksi.
 
Itävaltaan heinäkuulle liput, leirintä, asuntoauto ja lentoliput hommattu. Saas nähdä miten käy... :btooth: Sinällään ei katastrofi ole kun on tullut muutaman kerran kisoissa käytyä jo, mutta kaikki maksettu ja olisihan se kiva ollut käydä tuokin rata katsomassa. Perkele.
 
Itävaltaan heinäkuulle liput, leirintä, asuntoauto ja lentoliput hommattu. Saas nähdä miten käy... :btooth: Sinällään ei katastrofi ole kun on tullut muutaman kerran kisoissa käytyä jo, mutta kaikki maksettu ja olisihan se kiva ollut käydä tuokin rata katsomassa. Perkele.
Sama homma, ilman leirintää jne. Vähän jänskättää kuinka käy. :cautious: Olisi ensimmäinen F1-kisa itselle paikan päällä.
 
Itsellä on reissu Unkarin kisaan. Saako rahoja esim. kisalipuista takaisin jos homma menee nyt täysin perseelleen? Veikkauksia vieläkö monta kisaa perutaan?
 
Itsellä on reissu Unkarin kisaan. Saako rahoja esim. kisalipuista takaisin jos homma menee nyt täysin perseelleen? Veikkauksia vieläkö monta kisaa perutaan?
Tilasin itse suoraa F1:sen sivuilta liput ja ainakin sieltä ilmoittivat, että saa rahat takaisin jos tuota Itävallan GP:tä ei ajeta.
 
Itsellä on reissu Unkarin kisaan. Saako rahoja esim. kisalipuista takaisin jos homma menee nyt täysin perseelleen? Veikkauksia vieläkö monta kisaa perutaan?

Tuskin tälle vuodelle ajetaan yhtään kisaa , ainakaan sellaista jossa yleisö pääsisi katsomoihin
 
Sama homma, ilman leirintää jne. Vähän jänskättää kuinka käy. :cautious: Olisi ensimmäinen F1-kisa itselle paikan päällä.
Toivotaan parasta, että kisa ajetaan! Olisihan tuo ihan perseestä jos ensimmäinen F1 kisa jäisi näkemättä. Itse en ainakaan liity pessimistien kerhoon vaan luotan siihen, että ainakin puolet kaudesta saadaan ajettua. F1 itse toki tähtää vielä suurempaan määrään, mutta 10-15 kisaa niin olen tyytyväinen. Täytyy muistaa, että tilanne monella puolella Euroopassa voi olla ihan hyvä kesällä/syksyllä, vaikka osassa maailmaa olisi vielä täysi härdelli päällä.
 
Oisko noilla jenkkisarjoilla vahvempi ote kuskeihin. Jos nämä autopelit voidaan laittaa jonkun mediapykälän alle, jolla saadaan kuskit paremmin mukaan. :think:

Voihan siellä myös tulla sarjan puolesta apua osallistumiseen, kun kaikilla tuskin on jotain pelikonetta ja ohjaimia kotona valmiina.
 
Oisko noilla jenkkisarjoilla vahvempi ote kuskeihin. Jos nämä autopelit voidaan laittaa jonkun mediapykälän alle, jolla saadaan kuskit paremmin mukaan. :think:

Voihan siellä myös tulla sarjan puolesta apua osallistumiseen, kun kaikilla tuskin on jotain pelikonetta ja ohjaimia kotona valmiina.

Johtuu myös siitä, että tuo Indycar ajetaan simulla eikä millään pleikkari pelillä. Aivan naurettavaa ”esportsia” vetää arcade pelillä. Verstappen ajaa aktiivisesti ireiskaa, mutta sanoi että noi F1 pelit ei kinostele.
 
Johtuu myös siitä, että tuo Indycar ajetaan simulla eikä millään pleikkari pelillä. Aivan naurettavaa ”esportsia” vetää arcade pelillä. Verstappen ajaa aktiivisesti ireiskaa, mutta sanoi että noi F1 pelit ei kinostele.
En usko tuolla pelivalinnalla olevan mitään merkitystä. Jossain uutisessa Verstappenia lainattiin sen tyylisesti, että ei halua harjoitella tuota F1-peliä varten. Minusta se kertoo lähinnä aktiivipelaajan asenteesta näihin viihdekisoihin. Ei enää kehtaa mennä sinne vain osallistumaan. Katsoin hiukan sitä Nascarin kisaa, jossa monet vaikuttivat olevan liikkeellä ihan huumorilla ja "pelaajat" veti vakavammin. Ihan sama tilanne se on missä tahansa pelissä, että joku etukäteen harjoitellut saa valtavan edun, kun toinen vasta yrittää omaksua. Oli se näissä autojutuissa sitten mario kart tai joku pidemmälle simuloitu peli, niin kyllä se kokemus vaikuttaa ihan valtavasti.
 
No kyllä sillä pelivalinnalla on järkyttävän iso merkitys. Tuo F1 kötöstys ei millään päin sovi tuohon käyttöön, johan se tuossa viimekisassa kävi selväksi. Joku ei saanut teknisten ongelmien takia aikaa ollenkaan aika-ajoissa, ja selvästikään peliä ei ole siltä kantilta tehty, että mitään esports kisoja sillä ajettaisiin.

iRacing sitten taas ihan omassa kastissaan.

Verstappenilla ei varmasti mielenkiinto riitä tuollaisen arcaderäpellyksen kanssa pelailla, kun reaalimaailman kanssa sillä ei hirveästi ole tekemistä.
 
Muistaakseni ihan onnistuneita olivat ne F1:n viralliset esports-kisat aikaisempina vuosina, joissa taisi joku suomalainekin olla mukana. Ihan joka nettipeliä nuo tekniset ongelmat riivaa, myös sitä iRacingia.

Kumma jos Vertappenilla on noin erilainen asenne joihinkin muihin kuljettajiin verrattuna. :asif:
 
Joihinkin ... eihän siellä muita 2020 kauden F1 kuskeja ollut kuin Norris. Kummatkin vain naureskelee kyseiselle tekeleelle.
Indy ja F1 esport lähetyksiä kun vertaa, niin onhan se ero kuin yö ja päivä. Toinen sentään näyttää rehdiltä kilvan-ajolta. Chat keskustelut kisan aikana kans hyvin erinlaisia. Indyä kehutaan ja ihmetellään ja F1 oli pelkkää RESTART huutoa ja naureskelua.
 
Joihinkin ... eihän siellä muita 2020 kauden F1 kuskeja ollut kuin Norris. Kummatkin vain naureskelee kyseiselle tekeleelle.
Indy ja F1 esport lähetyksiä kun vertaa, niin onhan se ero kuin yö ja päivä. Toinen sentään näyttää rehdiltä kilvan-ajolta. Chat keskustelut kisan aikana kans hyvin erinlaisia. Indyä kehutaan ja ihmetellään ja F1 oli pelkkää RESTART huutoa ja naureskelua.
Kuskeja ne on entiset ja muidenkin sarjojen kuskit. Verstappen tuntuu olevan ainoa joka pystyy pelaamaan vain verenmaku suussa. :asif:

Indy yritti vakavampaa otetta ja F1 viihteellisempää. Varmasti molemmille löytyy katsojia. Ei yhtään yllätä jos siellä chatissa haukutaan ja naureskellaan kun pelataan "väärää peliä". :rofl2:
 
Eiköhän se aika tarkkaan ole tiedossa miksi kyseistä peliä tuossa yhteydessä pelataan. Ja se vastaus ei ole se, että se olisi tuossa käytössä parempi.
 
Eiköhän se aika tarkkaan ole tiedossa miksi kyseistä peliä tuossa yhteydessä pelataan. Ja se vastaus ei ole se, että se olisi tuossa käytössä parempi.
Tuskin ainoatakaan tuon sarjan peleistä on kukaan suuremmin kehunut miltään osa-alueelta. Taattua Codemastersia. :rofl2:
 
Kunhan Norris ja/tai Broadbent striimaa, niin viihdettä on tarjolla. Viralliset striimit menee siinä sivussa.
 
Kunhan Norris ja/tai Broadbent striimaa, niin viihdettä on tarjolla. Viralliset striimit menee siinä sivussa.
Norris on kyllä muuten huippu jätkä, mutta en kestä kuunnella sitä itkunaurua. Muuten toi nuori sukupolvi tuo F1:siin aivan toisenlaista rentoutta kuin mihin on tottunut. Pelkästään positiivisessa mielessä.

Mut tää e-sport skene ei kyllä pidemmän päälle jaksa kiinnostaa. Nyt katoin tuon Bahrainin gp:n ja linjoilla pysyin lähinnä Herbertin vuoksi. Jos ei oikeita kisoja saada enää käyntiin niin eipä haittaa vaikka koko moottoriurheilu lakkauttaisiin. Oon siitä saanut jo riittävästi nauttia ja perheonneakin se on paikoin koetellut. Riittävästi on jo saatu ja se riittää.

Mut jos kisat jatkuu ja kimi jatkaa niin totta kai katson.
 
Aioat hyvät ajopelit joita olen pelannut niin ovat F1 GP2, GP3, GP4 ja sitten myös FIA:n hyväksymä GTR2 ajosimulaattori. Tämä nyt oli vaan hauskanpitoa kuten täällä moni on sanonut.

Sitten mitä tulee tähän kauteen niin mielestäni kauden voisi perua koronasta johtuen ja sääästää autot ensi vuoteen. Näin säästyisi talleilla rahaa.
 
Eipä tässä paljoa "säästetä", ku tulot tippuu rytäkällä. Lomautuksia on varmasti tälläkin alalla. Isoiten iskee pienempiin talleihin.
Ja eikö se autojen kehityskin pistetty jäihin ja huolimatta siitä että päästäisiinkö ajamaan jo vaikka seuraavaan kalenterin mukaan olevaan kisaan, venyisikö kauden aloitus keskikesään tai ajettaisiinko yhtään kisaa. Niin McLarenia lukuunottamatta kaikki tallit käyttävät samoja autoja joilla oli tarkoitus aloittaa Australiassa, läpi tämän ja ensi kauden.

McLaren sai poikkeusluvan kehittää autoaan koska nykyiseen McLaren Renault koriin olisi aika mahdoton sovittaa Mersun koneita. McLaren kun on ilmoittanut pitävänsä kiinni aikeestaan siirtyä Renaultin moottoreista Mersun moottoreihin.
 
2021 kaudelle kehitys on jäädytetty. Tämä kausi kehitetään vielä täysillä, kunhan nyt tuo tähän ajankohtaan siirretty pakollinen kesäloma helpottaa.
 
Joihinkin ... eihän siellä muita 2020 kauden F1 kuskeja ollut kuin Norris. Kummatkin vain naureskelee kyseiselle tekeleelle.
Myös Latifi oli mukana.
Kahdeksan kisaa on ihan easy peasy, varsinkin jos kerran kautta voidaan tammikuulle. Kyllä se paras säästö tulee kuitenkin siitä, että saadaan ajettua mahdollisimman monta kisaa. Ei siitä että jätettäisiin ajamatta. Itse mietin eniten, että mitkähän on ne kisat joita voidaan ajaa joulu-tammikuussa. Varmaan Bahrain, Vietnam ja Abu Dhabi näin nopeasti tulee mieleen, mutta varmaan noita maita vielä löytyisi pari lisää, joissa lämpötila on kohdillaan silloin.
 
Myös Latifi oli mukana.
Kahdeksan kisaa on ihan easy peasy, varsinkin jos kerran kautta voidaan tammikuulle. Kyllä se paras säästö tulee kuitenkin siitä, että saadaan ajettua mahdollisimman monta kisaa. Ei siitä että jätettäisiin ajamatta. Itse mietin eniten, että mitkähän on ne kisat joita voidaan ajaa joulu-tammikuussa. Varmaan Bahrain, Vietnam ja Abu Dhabi näin nopeasti tulee mieleen, mutta varmaan noita maita vielä löytyisi pari lisää, joissa lämpötila on kohdillaan silloin.
Brasilia, Mexico jopa ehkä italiassa ja espanjassa voi ajaa vielä joskus marraskuussa. Onko jotain minimi lämpötilaa mikä pitää olla, että ajetaan vai kelpaako esim tuollainen kolea 10-15C
 
Brasilia, Mexico jopa ehkä italiassa ja espanjassa voi ajaa vielä joskus marraskuussa. Onko jotain minimi lämpötilaa mikä pitää olla, että ajetaan vai kelpaako esim tuollainen kolea 10-15C
Eikö ne talvitestikki tommosis ajeta, renkaiden lämmöt=toimivuus varmaan ekana on tulossa vastaan kun kone nyt pidetään tallissa lämmitettynä jolloin pysyy käynnissä toimivana pakkasellakin.
 
Ei muuta kuin nastat alle ja tammikuussa kymi ringiä ympäri.

Jos tämä korona ei tästä taitu kesän puoliväliin mennessä, lienee edessä vähintään tyhjille katsomoille ajelua.
 
Ei muuta kuin nastat alle ja tammikuussa kymi ringiä ympäri.

Jos tämä korona ei tästä taitu kesän puoliväliin mennessä, lienee edessä vähintään tyhjille katsomoille ajelua.
Voisin kuvitella, että ensin mietitään, voiko tallit lähteä paikanpäälle kisaamaan. Jos tosi hyvin käy, voisi katsomossakin olla porukkaa.
 
Miten luulette, että tilanne vaikuttaa tallien asemaan jatkossa? Itse veikkaan, että Williams ei ainakaan taloudellisesti selviä tästä tilanteesta...
 
Miten luulette, että tilanne vaikuttaa tallien asemaan jatkossa? Itse veikkaan, että Williams ei ainakaan taloudellisesti selviä tästä tilanteesta...
Zak Brown vaatii budjettikattoa alaspäin, tai muuten 2-4 tallia voi kaatua.
 
Miten luulette, että tilanne vaikuttaa tallien asemaan jatkossa? Itse veikkaan, että Williams ei ainakaan taloudellisesti selviä tästä tilanteesta...
Williamshan on jo pitkään ollut monesta muusta pikkutallista poiketen hyvinkin vakavarainen. Toisekseen heidän tulevaisuus ei riipu minkään ylemmän emoyhtiön osakkeenomistajien mielipiteistä, vaan Frank Williamsin innosta jatkaa. Ennemmin odotan, että kriisin pitkittyessä suuret autonvalmistajat päättävät lopettaa panostamisen kaikkeen "ylimääräisen", jota moottoriurheilu edustaa. Ferrari tuskin on heti lopettamassa, mutta Renault'n ja Mercedeksen kohtalo voi olla eri. Vielä F1:siä suurempi uhka on muilla moottoriurheilun kategorioilla. Pienet formulaluokat ja vakioautosarjat voivat kuolla kokonaan.
 
Jos kerran suuret tallit eivät saa heidän budjettikatosta vapautettua näitä asiaskastalleille tulevia osia. Vaihtoehtona tähän voi olla se että nämä tylysti lopettaa näiden osien tuottamisen. En tiedä mutta sopimuksissa voi olla pykälät tällaiseen. Jos isot tallit tekisivät näin niin silloin asiakastalleilla ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä se että heille tulevat osat irroitetaan näiden budjettikatosta.
 

– Tällä hetkellä tutkimme suljetun kilpailun logistisia ratkaisuja: miten saisimme ihmiset kisapaikalle, miten suojelisimme heitä, miten tekisimme siitä turvallista, keitä päästäisimme varikolle?

– Voisimme saada kahdeksan kilpailua ajettua, jos aloitamme lokakuussa. Eli jos haluatte takarajan, se on lokakuu. Ja jos aloittaisimme heinäkuussa, voisimme ajaa 19 kisan kauden, Brawn laskee huomauttaen mahdollisista kahden GP:n viikonlopuista.

– Mutta on olemassa myös vaihtoehto jatkamisesta ensi vuoden puolelle, ja sitä tutkitaan.
 
Fia ei pysty kyllä päättämään ajetaanko vai ei. Varmasti vielä joulukuussa mietitään että pitäskö sittenkin ajaa muutama kisa
 
Ja jos ensi vuoden puolelle meinaavat ajaa niin käytännössä samoilla autoilla jatkaisivat seuraavalla kaudella. Talleille järjettömän kallista aikaa kun ei saa autoa edes kehittää tällä hetkellä.
 
Ja jos ensi vuoden puolelle meinaavat ajaa niin käytännössä samoilla autoilla jatkaisivat seuraavalla kaudella. Talleille järjettömän kallista aikaa kun ei saa autoa edes kehittää tällä hetkellä.
No aikalailla samoille ne muutenkin ajaisivat. Sääntömuutokset menivät vuodella eteenpäin. Vähän itseä ärsyttää, sääntömuutokset siirrettiin ja joutuu odottamaan vuoden lisää ja katsella näitä "välikausia"..
 
Fia ei pysty kyllä päättämään ajetaanko vai ei. Varmasti vielä joulukuussa mietitään että pitäskö sittenkin ajaa muutama kisa
Uskon vakaasti, että FIA tekee oikean päätöksen... kauden jälkeen. :kahvi:
En tiedä olenko ainoa, jota ei kiinnosta yhtään nuo virtuaalikisat. Ja mekaanikkoja on jo aiemminkin käynyt sääliksi, mutta nyt vielä enemmän. Saavat pitää vuosilomansa aikana, jolloin ei saa poistua kotoa.
 
Uskon vakaasti, että FIA tekee oikean päätöksen... kauden jälkeen. :kahvi:
En tiedä olenko ainoa, jota ei kiinnosta yhtään nuo virtuaalikisat. Ja mekaanikkoja on jo aiemminkin käynyt sääliksi, mutta nyt vielä enemmän. Saavat pitää vuosilomansa aikana, jolloin ei saa poistua kotoa.

ei kans vois vähempää kiinnostaa virtuaalikisat
 
Kisan järjestäjät ovat ehdottaneet, että Spielbergissä sijaitseva Red Bull Ring voisi isännöidä toisen kilpailun seuraavalla viikolla. Asiasta kertoi radan omistavan Red Bullin moottoriurheiluneuvonantaja Helmut Marko Itävallan yleisradioyhtiölle. Markon mukaan kauden avauskisan järjestäminen olisi Itävallalle hyvää mainosta.

Radan edustajat ovat jo pyytäneet Itävallan hallitukselta lupaa järjestää kisa ilman yleisöä, ja maan urheiluministeri ilmoitti, ettei ole ajatusta vastaan.

Kalenterissa 19. heinäkuuta olevan Britannian gp:n järjestäjät kertoivat jo aiemmin ehdotuksestaan isännöidä kaksi kisaa peräjälkeen.

F1-pomot ovat sanoneet, että jos kausi saadaan alkamaan heinäkuussa, on 18–19 kisan kalenteri yhä mahdollinen. Kausi jatkuisi joulukuun lopulle tai mahdollisesti jopa tammikuuhun 2021 asti. Alun perin kauden piti alkaa 15. maaliskuuta ja käsittää ennätykselliset 22 kilpailua.

Useimmissa maissa kisojen ajaminen muutoin kuin ilman yleisöä on tuskin mahdollista ennen syksyä.
 
Williamshan on jo pitkään ollut monesta muusta pikkutallista poiketen hyvinkin vakavarainen. Toisekseen heidän tulevaisuus ei riipu minkään ylemmän emoyhtiön osakkeenomistajien mielipiteistä, vaan Frank Williamsin innosta jatkaa. Ennemmin odotan, että kriisin pitkittyessä suuret autonvalmistajat päättävät lopettaa panostamisen kaikkeen "ylimääräisen", jota moottoriurheilu edustaa. Ferrari tuskin on heti lopettamassa, mutta Renault'n ja Mercedeksen kohtalo voi olla eri. Vielä F1:siä suurempi uhka on muilla moottoriurheilun kategorioilla. Pienet formulaluokat ja vakioautosarjat voivat kuolla kokonaan.
Vakioautot on tosin aika paljon halvempia, sikäli kun autonvalmistajat itse edes pyörittää toimintaa. Pikkuformuloista nyt puhumattakaan.
Horner ehdotti, että pienemmät tallit voisivat ostaa valmiin auton kulujen säästämiseksi.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 622
Viestejä
4 493 870
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom