F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Kumpi ois Valelle parempi:

Ferrari vai RedBull?

Näkisin mahollisesti RedBullin..ykköskuskin asema ja Gasly selkeä kakkonen..

Miten Bottas redbullille pääsis? Elleivät muuta käytäntöjään, joka sinänsä olisi tarpeen, kun ei lähiaikoina vaikuta omasta koulusta valmistuvan uusia Verstappeneita. Mut näkisin Ferrarin ainoaksi vaihtoehdoksi, JOS mersulta lähtee tai joutuu lähteen. Ehkä Renault voi olla villi hevonen..


Bottas on ottanu 4 paalua jo tällä kaudella..Se on kyllä hatunnoston arvonen suoritus!

Joo, ainaki ku Hamilton tiimikaverina.
 
Kumpi ois Valelle parempi:

Ferrari vai RedBull?

Näkisin mahollisesti RedBullin..ykköskuskin asema ja Gasly selkeä kakkonen..
Max saattaa jatkaa Red Bullilla. Mutta Vettel on nyt vähän väsähtänyt, että jaksaakohan jatkaa ajamista enää 2020. Luultavasti Ferrari olisi nopeampi talli.
 
Max saattaa jatkaa Red Bullilla. Mutta Vettel on nyt vähän väsähtänyt, että jaksaakohan jatkaa ajamista enää 2020. Luultavasti Ferrari olisi nopeampi talli.
Tälle AP:lle ei ehkä kannata vastailla, kun se vaan viskoo villejä onelinereita useammallekin eri foorumille eikä varsinaisesti osallistu keskusteluun mitenkään. Bottasta ei kaivata Ferrarilla eikä Bullilla, niin enpä jaksa itse spekuloida. Vettelin lopettaminen jo tämän kauden jälkeen tuskin toteutuu mutta Verstappenin lopettaessa RBR:lläkin on useampia vaihtoehtoja.
 
Kuskien taitoja on aika hankala mitata noissa peräpään talleissa. Jengi puhuu että joku Russel olisi tulevaisuuden lupaus, mutta aika hankala moisia puheita on uskoa kun on aina maalissa toiseksi viimeisenä. :confused:
Sama jonkun Gion kanssa, en minä tiedä miten kova kuski se on vaikka siitä puhutaan paljon. Toistaiseksi ei ole pahemmin loistanu, poislukien Itävalta jossa toki ajoi hienosti.
Norriksen ja Albonin kyvyt on tullu paljon paremmin esille kun ovat väläytelleet raakaa nopeuttaan paikoin pitkin kautta, vaikkei esim Toro Rossokaan ole todellakaan mikään hyvä auto.
Eihän Alonsokaan ollut kuin kolme sekuntia tallikaveria nopeampi Minardilla, välillä enemmän tai vähemmän, mutta pääsi sieltä pois. Williams on autona niin huono, että edes säädöt ei oikein vaikuta mihinkään, vaikka mitä tekisi ja tuo oli Kubican kommentti.
 
Tälle AP:lle ei ehkä kannata vastailla, kun se vaan viskoo villejä onelinereita useammallekin eri foorumille eikä varsinaisesti osallistu keskusteluun mitenkään.

..ja ylläpito ei tee asialle mitään. Yhtään mitään. Edelliseenki raportointiin tuli vastaus, että liittyi edelliseen keskusteluun? Noi jutut ei koskaan ole liittyneet mihinkään keskusteluun :D Nollapostauksia nuo mun mielestäni on mut.. laitetaan ignorelistalle sit.
 
Heh heh, muisteles Kimin lähtöjä Ferrarilla, oliko että moniin vuosiin ei ollut ekalla kierroksella parantanut sijoituksia
Hehheh. Muistellaas Kimin uran lähtöjä missä tallissa tahansa. Hmm, melkein jatkuvasti kisassa nostaa sijoituksiaan minkä kerkiää. Aika-ajothan eivät ole olleet niinkään Kimin vahvuuksia.

Niin ja mikä sulla on aina suomalaisia vastaan? Oli laji sitten mikä tahansa :D
 
Olisipa kahden viikon kuluttua Saksassa lämpimät kelit, koska vähän siltä vaikuttaa, ettei Mersuja ole muuten haastettavissa. Hamiltonin nopein kovilla renkailla viimeisellä kierroksella oli sen luokan kylmä suihku, että nopeusreservia on taskussa jos tarvetta tulee kiristellä.

Vaikka mestaruudet onkin ratkottu jo ajat sitten, viimeiset kaksi kisaa ovat olleet viihdyttäviä. Viime kisassa Verstappenin ja Leclercin koluuttelut näyttivät jättäneen jälkensä miesten välisiin suhteisiin ja hyvä niin. Tässäkin kisassa kaksikon välillä nähtiin huikeaa taistoa ja useampi kuin yksi tilanne jossa mentiin ihan sääntöjen rajamailla. Niin sen pitääkin olla, renkaiden kolistelussa hitaissa mutkissa ei ole mitään vikaa.

Vaikka Bottas näyttää löytäneen ainakin aika-ajovauhtiin uuden tason täksi vuodeksi, ei mestaruustaistoon vaan näytä rahkeet riittävän. Tietysti tilanne on hankala, kun vastassa on yksi kaikkien aikojen kovimmista ratinvääntäjistä. Käytännössä mestaruustaisto vaatisi samaa kuin Nicon kohdalla. Hamiltonille pitäisi tulla hänestä itsestään riippumattomia vastoinkäymisiä.

Sarjan mielenkiinto itselle ainakin tulee F1.5 sarjasta. Keskikastissa on todella tiukkaa ja siellä virheen merkitys on ihan toista luokkaa kuin Mersukuskeilla kun pari kymmenystä voi merkitä yli viiden sijan menetystä aika-ajossa. Valitettavasti vaan vaikuttaa siltä, että Alfa on tippumassa vauhdista pois ja tästä tulee Rellun ja Mclarenin välinen taisto.
 
Vale taitanee saada ne lähtöpassit ellei Ocon pääse muuhun talliin ensikaudeksi. Totolla paine saada Ocon ajamaan jos Mersu haluaa enää ketään nuoria kuskeja heidän kehitysohjelmaan. Tämä siitä huolimatta että Ocon on jopa heikompi kuljettaja kuin Bottas.
Vaikea uskoa, että Totolla on ihmeempiä paineita saada Oconia rattiin. Bottaksen viime vuoden loppukausi oli heikko, niin ranskalainen otettiin varmuuden varalta, kun kerran sellainen optio oli käytettävissä. Nyt Valtterin kausi on mennyt siihen malliin, että mitään syytä korvaukselle ei ole näyttöjen puolesta.

Tietysti sopimusneuvotteluissa on muitakin tekijöitä mukana. Esim. jos Bottaksen palkkavaatimukset ovat nyt kovempia tai muut ehdot ei ole Mersun mieleen, he voivat todeta että meillä on ihan hyvä kuski reservissäkin. Mutta siinä on riskinsä, koska ranskalainen ei ole vielä ollut huipputiimissä, jolloin on aina epävarmaa, miten kuppa kestää vaikka keskikastissa olisikin mennyt hyvin.
 
Niin ja vielä Bottaksen sopimustilanteeseen lisäystä. Mieshän esitti Australian avauksen jälkeen ultimaattumin, että haluaa päätöksen uudesta sopimuksesta aiemmin kuin heidän optionsa päättyy, joka on siis jo mennyt. Tämä ei toteutunut, ja minusta vaikuttaa siltä, että Valtteri ei ole tyytyväinen ehtoihinsa Mersulla. Ongelma vaan on se, että kaikki valttikortit on Wolfilla kun Bottaksella ei yksikertaisesti ole mihin mennä.

Yleensä nämä tilanteet lähtee purkautumaan sitä kautta, että isoin nimi ilmoittaa tilanteensa ja muut reagoivat sen mukaan. Isoin kysymysmerkki on Vettelin jatko kun huhut hänen lopettamisesta eivät ota laantuakseen ja näytötkin olivat jälleen kerran aika heikot.

JOS Vettel eläköityy (en usko), veikkaisin Ferrarin yrittävän ostaa Danielia Rellulta. Hinta tosin voi olla sen verta suolainen, että katse voi helposti kääntyä nastolalaisen suuntaan. Tämän näkisin olevan ainoa skenaario minkä kautta Bottas voisi saada vipuvartta sopimusneuvotteluihinsa. Red Bull ei ole pitkään aikaan katsonut oman kuljettajaohjelmansa ulkopuolelle, ja tuskin tekevät sitä nytkään. Verstappenilla on tuskin mitään haluja Ferrarille paitsi raha, kun näyttää, että itävaltalaistalli on menossa kehitystyössä italialaisten ohi. Muita vaihtoehtoja Bottas tuskin edes harkitsee kuin pakon edessä.
 
Hehheh. Muistellaas Kimin uran lähtöjä missä tallissa tahansa. Hmm, melkein jatkuvasti kisassa nostaa sijoituksiaan minkä kerkiää. Aika-ajothan eivät ole olleet niinkään Kimin vahvuuksia.

Niin ja mikä sulla on aina suomalaisia vastaan? Oli laji sitten mikä tahansa :D

Ei ole Kimiä vastaan mitään, jos nyt satuit esim viime kautta kattomaan niin hehkutettiin kun Kimi jossain kisassa ekoilla kierroksilla nosti sijoituksia (mitä ei ollut tapahtunut varmaan 4 vuoteen). Täällähän oli se hassun hauska animaatiokin miten Kimin gp vkloput menee..
 
rptcmgtd6ea31.jpg


Oli pakko postata tää. :D
 
Vaikka mestaruudet onkin ratkottu jo ajat sitten.

Ei ole. Huimat 39(?) pojoa jäljessä ja hemmetisti vielä pisteitä jaossa. Vaatii se toki jo Hamiltonillekkin epäonnea. Sietäis saadakin näin niinku reiluuden nimissä :D

Niin ja vielä Bottaksen sopimustilanteeseen lisäystä. Mieshän esitti Australian avauksen jälkeen ultimaattumin, että haluaa päätöksen uudesta sopimuksesta aiemmin kuin heidän optionsa päättyy, joka on siis jo mennyt. Tämä ei toteutunut, ja minusta vaikuttaa siltä, että Valtteri ei ole tyytyväinen ehtoihinsa Mersulla. Ongelma vaan on se, että kaikki valttikortit on Wolfilla kun Bottaksella ei yksikertaisesti ole mihin mennä.

Kuten myöhemmin viestissäsi mainitsit, niin mikäli Vettel avaa pelin lopettamalla / vaihtamalla, niin siinä on Bottaksenkin vipu. Mäkillä kulkee hyvin, mut se on jo suljettu vaihtoehto.. Renault voisi olla villi kortti. Mut mut.. jokatapauksessa vaihtoehdot on aikalailla nollissa juuri nyt. Ferrarin on toki huhuttu olevan myös Bottaksen&Ricciardon perässä (Mikäli Vettel saa tarpeekseen). Miksipä ei olisi. Ei sinne kahta keltanokkaa kaivata.
 
Kimi on napsinut hyvin pisteitä ja on "omassa" mm-sarjassa toisena heti carloksen jälkeen.
 
Niin ja vielä Bottaksen sopimustilanteeseen lisäystä. Mieshän esitti Australian avauksen jälkeen ultimaattumin, että haluaa päätöksen uudesta sopimuksesta aiemmin kuin heidän optionsa päättyy, joka on siis jo mennyt. Tämä ei toteutunut, ja minusta vaikuttaa siltä, että Valtteri ei ole tyytyväinen ehtoihinsa Mersulla. Ongelma vaan on se, että kaikki valttikortit on Wolfilla kun Bottaksella ei yksikertaisesti ole mihin mennä.

Yleensä nämä tilanteet lähtee purkautumaan sitä kautta, että isoin nimi ilmoittaa tilanteensa ja muut reagoivat sen mukaan. Isoin kysymysmerkki on Vettelin jatko kun huhut hänen lopettamisesta eivät ota laantuakseen ja näytötkin olivat jälleen kerran aika heikot.

JOS Vettel eläköityy (en usko), veikkaisin Ferrarin yrittävän ostaa Danielia Rellulta. Hinta tosin voi olla sen verta suolainen, että katse voi helposti kääntyä nastolalaisen suuntaan. Tämän näkisin olevan ainoa skenaario minkä kautta Bottas voisi saada vipuvartta sopimusneuvotteluihinsa. Red Bull ei ole pitkään aikaan katsonut oman kuljettajaohjelmansa ulkopuolelle, ja tuskin tekevät sitä nytkään. Verstappenilla on tuskin mitään haluja Ferrarille paitsi raha, kun näyttää, että itävaltalaistalli on menossa kehitystyössä italialaisten ohi. Muita vaihtoehtoja Bottas tuskin edes harkitsee kuin pakon edessä.

Kaikilla top3 tiimien 1. Kuskeilla on pahvit 2020 kaudesta eli mitään tuskin tapahtuu seuraavan vuoden aikana. Silly season 2020 alkaa säpinää. Wingmanit voi liikkua.
 
Verstappenilla on sopimus mutta Horner on jo antanut ymmärtää, ettei siinä oleva menestyspykälä ole täytetty, eli Verstappen voi halutessaan vaihtaa tallia jo nyt.
 
Ei ole. Huimat 39(?) pojoa jäljessä ja hemmetisti vielä pisteitä jaossa. Vaatii se toki jo Hamiltonillekkin epäonnea. Sietäis saadakin näin niinku reiluuden nimissä :D
Tää on varmaan mun pessimismiä ku Hamiltonin lyöminen vaikuttaa vaan niin vaikealta. Siihen vielä päälle, että Mersu ajanut tämän vuoden melkein omaa sarjaansa, niin silloinkin kun kaikki ei mene putkeen britille, ei kauheana kannata odottaa muiden syövän pisteitä siitä välistä.

Enkä oikein purematta nielä tuota väitettä, että Bottaksella olis ollu enemmän epäonnea. Avauskisassa Hamiltonilla oli pohjassa vaurioita, Malesiassa Vettelin sähläykset hyödytti enemmän Bottasta ja molemmilla tasan nolla teknistä keskeytystä.

Viime kisanki Lewis olis vieny ilman turva-autoakin, kun Bottaksen olisi pitänyt joka tapauksessa käydä varikolla kahdesti Hamiltonin yhtä vastaan. Valtterin kumit oli jo ihan loppu 16 kiekan jälkeen ku Hämis jatko siitä eteenpäin heti paljo kovemmilla kierrosajoilla kun valtteri lähti edestä pois. Olisko Valtterillekin kannattanu laittaa ekalla stopilla kovat ja olisko se voinu jatkaa niillä olis jossittelua ja siihen ei turva-auto vaikuttanu.

Se mihin Valtteri voi iskeä on se, että pesee Lewiksen aika-ajoissa ja roikkuu johtopaikassa kiinni sormenkynsillään. Onnistuihan se Azereissa niin miksei muuallakin mutta 39 pisteen kuromiseen se vaatis kuutta kisaa joissa löis Hamiltonin olettaen että kuskeista riippumattomat vastustukset menee tasan...no uskoo ken haluaa. Avauskisa ja Itävalta ovat olleet ainoat joissa Valtteri on ollut kisassa nopeampi. Muuten tuntuu että hän on aina kisassa sen 15-20 sek hitaampi.

Kuittaus Hamiltonissa Silverstonessa oli kyllä upea. Sanoisin että Bottaksen uran tähän mennessä hienoin liike.
 
Ei ole. Huimat 39(?) pojoa jäljessä ja hemmetisti vielä pisteitä jaossa. Vaatii se toki jo Hamiltonillekkin epäonnea. Sietäis saadakin näin niinku reiluuden nimissä.
No kun pelkkä epäonni Hamiltonille ei riitä. Vaatisi noin kaksi kisaa kuroa kiinni tuo ero vaikka Hamilton jäisi nollille. Sen jälkeen hänellä on kuitenkin edelleen saman verran kisoja aikaa jäljellä rakentaa uusi ero, mitä tähän mennessä on kautta ajettu. Bottasin täytyy alkaa voittaa kisoja eikä riitä mikään 1-2-1-2 sarja vaan tarvitaan perättäisiä voittoja ainakin 3-4 kappaletta. Kuudesta kisasta neljä voittoa ja lopuissakin pitäisi olla aivan Hamiltonin kannassa. Tällä hetkellä Bottasin sarja on muuten hyvä mutta ne ykkössijat puuttuvat.

Silloin kun auto voittaa suurimman osan kisoista, niin edes nuo Itävallan kaltaiset tilastotappiot eivät merkkaa mitään. Bottas oli tuolloin kolmas ja Hamilton viides mutta ero kutistui vain viidellä pisteellä – vähemmän kuin voittajan ja kakkosen välinen piste-ero.
 
Outoa miten Hämillä on niin paljon enemmän kisavauhtia aina. Jos Vale on ensimmäisenä, Hamilton roikkuu perässä koko ajan ja yrittää ohi. Jos taas Hamilton on edellä, hän ampuu maisemaan. Kuitenkin samalla hän jotenkin onnistuu pitämään renkaistaan parempaa huolta, ja aina ne tuntuvat kestävän paljon pidempään kuin Bottaksella.

Ehkä hän sitten on vaan ns. omaa luokkaa.
 
No kun pelkkä epäonni Hamiltonille ei riitä. Vaatisi noin kaksi kisaa kuroa kiinni tuo ero vaikka Hamilton jäisi nollille. Sen jälkeen hänellä on kuitenkin edelleen saman verran kisoja aikaa jäljellä rakentaa uusi ero, mitä tähän mennessä on kautta ajettu. Bottasin täytyy alkaa voittaa kisoja eikä riitä mikään 1-2-1-2 sarja vaan tarvitaan perättäisiä voittoja ainakin 3-4 kappaletta. Kuudesta kisasta neljä voittoa ja lopuissakin pitäisi olla aivan Hamiltonin kannassa. Tällä hetkellä Bottasin sarja on muuten hyvä mutta ne ykkössijat puuttuvat.

Silloin kun auto voittaa suurimman osan kisoista, niin edes nuo Itävallan kaltaiset tilastotappiot eivät merkkaa mitään. Bottas oli tuolloin kolmas ja Hamilton viides mutta ero kutistui vain viidellä pisteellä – vähemmän kuin voittajan ja kakkosen välinen piste-ero.

Itsellä näin vuosia seuranneena nyrkkisäännöksi on tullut se, että jos viimeisen kisaan mentäessä on alle 25-pisteen päässä niin mestaruuteen on yllättävän suuri mahdollisuus. Viimeisessä kisassa kun yleensä kulminoituu extra-jännitystä mestaruuskandinaattien kesken niin mitä vaan voi sattua. Muistellen mm Kimin mestaruus ja Vettelin ensimmäinen jne..
 
Outoa miten Hämillä on niin paljon enemmän kisavauhtia aina. Jos Vale on ensimmäisenä, Hamilton roikkuu perässä koko ajan ja yrittää ohi. Jos taas Hamilton on edellä, hän ampuu maisemaan. Kuitenkin samalla hän jotenkin onnistuu pitämään renkaistaan parempaa huolta, ja aina ne tuntuvat kestävän paljon pidempään kuin Bottaksella.

Ehkä hän sitten on vaan ns. omaa luokkaa.
Ehkä hän on vain niin paljon parempi auton säätäjä, kuin Bottas. Eli auto ei vain kuluta renkaita juuri yhtään.
 
Ehkä hän on vain niin paljon parempi auton säätäjä, kuin Bottas. Eli auto ei vain kuluta renkaita juuri yhtään.
Jossain haastattelussa Bottas sanoi, että Hamiltonin ajotyyli kuluttaa hieman vähemmän renkaita kuin hänen, ja hänen pitää satsata sen eron kiinniottamiseen.
 
Itsellä näin vuosia seuranneena nyrkkisäännöksi on tullut se, että jos viimeisen kisaan mentäessä on alle 25-pisteen päässä niin mestaruuteen on yllättävän suuri mahdollisuus. Viimeisessä kisassa kun yleensä kulminoituu extra-jännitystä mestaruuskandinaattien kesken niin mitä vaan voi sattua. Muistellen mm Kimin mestaruus ja Vettelin ensimmäinen jne..
Luettelitkin tuossa ne kaksi kertaa, kun tällä vuosituhannella on mestaruus kääntynyt altavastaajan eduksi viimeisessä kisassa... Eli eipä tähän tarvitse muuta sitten kommentoidakaan. Mainitaan nyt vielä vertailun vuoksi, että pikaisen laskun mukaan mestaruutta on ratkottu viimeisessä kisassa kuusi kertaa ja siten MM-kärki on pitänyt johtonsa neljästi.

1990-luvulla mestari ratkesi viimeisessä kilpailussa peräti kuusi kertaa; kausina 1990, 1994 ja neljästi perättäin 1996–99. Näistäkin vain Villeneuve '97 ja Häkkinen '99 tulivat takaa ohitse.

Sitä paitsi pistejärjestelmää on rukattu jatkuvasti enemmän siihen suuntaan, että mahdollisimman moni saa pisteitä, jolloin myös on vaikeampaa eli epätodennäköisempää, että MM-kärki vaihtuisi viimeisessä osakilpailussa. (Oma perustelematon arvaukseni.)
 
Niinno Hamilton uskomaton putki alkoiku mies pääsi Mersulle..Sitä ennen oli paljon tiukempaa..

Mutta jokatapauksessa:80 voittoa ja 86 paalua!! Huhhuh..
 
Sitä paitsi pistejärjestelmää on rukattu jatkuvasti enemmän siihen suuntaan, että mahdollisimman moni saa pisteitä, jolloin myös on vaikeampaa eli epätodennäköisempää, että MM-kärki vaihtuisi viimeisessä osakilpailussa. (Oma perustelematon arvaukseni.)
Tätähän yritettiin korjata vuonna 2014, kun viimeisessä (Abu Dhabin) kisassa sai tuplapisteet. Mutta probleema tuolloin taisi olla se, että Hamilton oli voittanut kauden aikana suunnilleen tuplasti Rosbergia enemmän kisoja ja tuplapisteiden seurauksena Rosbergin mahdollisuus napata mestaruus Hamiltonin nenän alta oli epäreilun korkea. Joten kokeilu jäi siihen yhteen kisaan.

Onneksi nämä kaikenlaiset teennäiset kokeilut on muutenkin hiipumaan päin - jokainen varmasti yhä muistaa myös hitain kuski tippuu pois -kokeilun aika-ajoista kolmen vuoden takaa: FIA approves new elimination-style qualifying format
 
Sinänsä paalu- ja kisaennätykset ja monet muut ei enää ole missään suhteessa historiaan koska kisoja on nykyään jatkuvasti 20+ per kausi ja suunta ylöspäin kun se lajin varsinaisten legendojen aikana oli tyyliin 16 tai vähemmänkin. Toki siinä on jollain tekemistä kun noita Hamiltonin ennätyksiä koittaa rikkoa, ei pitkällä aikavälillä kovin helposti tai yleisesti tule asetelmaa jossa sama auto on ylivoimainen esim. vuosikymmenen putkeen.
 
Ehkä hän on vain niin paljon parempi auton säätäjä, kuin Bottas. Eli auto ei vain kuluta renkaita juuri yhtään.

Luulen sen johtuvan pääosin ajotyylistä ja osin säädöistä. Bottaksen murheena tuntuu olevan eturenkaiden kuluminen mikä kertoisi siitä, että ajaa aliohjaavammalla autolla tai ajotyylistä jossa pitää mutkassa ajettaessa kovempaa rasitusta eturenkailla. Hamilton pystyy oletettavasti ajamaan aavistuksen yliohjaavammalla autolla tai säästämään eturenkaita ajotyylillään.
 
Hamilton pystyy oletettavasti ajamaan aavistuksen yliohjaavammalla autolla tai säästämään eturenkaita ajotyylillään.
Mikä sinällään näin maallikon silmään tuntuu välillä hiukan hassultakin, kun Hamilton on tunnettu siitä eturenkaiden lukitsemisesta tietyissä mutkissa. Mutta jotenkin mies osaa sekä uhrata renkaitaan oikeissa kohdissa, että pitää ne elossa pidempään.

Max on sitten taas ihan omaa luokkaansa mitä renkaiden säästämiseen tulee, kuten kisojen loppupuolella ollaan useampaan kertaa saatu havaittua.
 
Sinänsä paalu- ja kisaennätykset ja monet muut ei enää ole missään suhteessa historiaan koska kisoja on nykyään jatkuvasti 20+ per kausi ja suunta ylöspäin kun se lajin varsinaisten legendojen aikana oli tyyliin 16 tai vähemmänkin. Toki siinä on jollain tekemistä kun noita Hamiltonin ennätyksiä koittaa rikkoa, ei pitkällä aikavälillä kovin helposti tai yleisesti tule asetelmaa jossa sama auto on ylivoimainen esim. vuosikymmenen putkeen.

Hämiksellä on 67 lähtöä vähemmän kuin esim. Schumilla ja jo nyt enemmän paalupaikkoja (20kpl enemmän) ja voittojen määrässä 11 jäljessä. Saa nähdä monta kautta vielä ajaa, saako esim. Schumin kiinni lähtöjen määrässä...
 
Mikä sinällään näin maallikon silmään tuntuu välillä hiukan hassultakin, kun Hamilton on tunnettu siitä eturenkaiden lukitsemisesta tietyissä mutkissa. Mutta jotenkin mies osaa sekä uhrata renkaitaan oikeissa kohdissa, että pitää ne elossa pidempään.

Max on sitten taas ihan omaa luokkaansa mitä renkaiden säästämiseen tulee, kuten kisojen loppupuolella ollaan useampaan kertaa saatu havaittua.
Hamiltonin jarrutustekniikkaan kuuluu agressiivinen maksimijarrupaineen hakeminen ja siitä paineen tiputtaminen mikä johtaa joskus noihin sisemmän eturenkaan lukituksiin. Brembo on tuota kuvannut jarrutustyylien vertailussaan. The real differences: Hamilton vs Senna vs Schumacher vs Alonso

Pienet renkaan lukkiutumiset jarrutuksissa ei välttämättä syö suuresti rengasta, koska renkaassa ei ole suurta kuormaa päällä. Nuo kulutuserot tulevat osittain siitä minkä muotoisena kuskit ajavat eri mutkat. Osan ajotyyliin kuuluu pitää tasaista maksiminopeutta läpi mutkan ja jotkut ajavat mutkat enemmän kulmikkaammin, jolloin maksiminopeus tippuu mutta kääntöaika mutkan läpi lyhenee ja rasittaa vähemmän eturenkaita. Noin hyvin yksinkertaistettuna. Usein nopeimmat kuskit myös vaativat terävän etupään, jonka avulla auton saa hyvin kääntymään mutkaan ja pystyvät tulemaan toimeen hiukan irtonaisen perän avulla. Yliohjaava auto yleensä myöskin syö vähemmän eturenkaita.
 
Hamiltonin jarrutustekniikkaan kuuluu agressiivinen maksimijarrupaineen hakeminen ja siitä paineen tiputtaminen mikä johtaa joskus noihin sisemmän eturenkaan lukituksiin. Brembo on tuota kuvannut jarrutustyylien vertailussaan. The real differences: Hamilton vs Senna vs Schumacher vs Alonso
Kiitos tästä! Todella mielenkiintoinen artikkeli. On aina hauska huomata, että vaikka lajia olisi tullut jo useampi vuosikymmen seurattua, niin lopulta se oma tietous on todella pinnallista.
 
Luontaisen ajotyylin lisäksi auton eri järjestelmien käytöllä on nykyautoilla iso merkitys ajamisessa. Ennen nykyisten hybridiautojen tuloa pohdiskeltiin, että Prostin kaltainen analysoiva Nico Rosberg tulee viemään kaksintaistossa yksinkertaisen Sennamaisen Hamiltonin, kun autot muuttuvat monimutkaisiksi hybridijärjestelmien tulon myötä. Lopputulos oli kuitenkin se, että Hamilton ajoi kovempaa pienemmällä renkaiden ja polttoaineen käytöllä. Nico joutui sitten Lewiksen datan pohjalta muuttamaan omaa ajotyyliään vastaavanlaiseksi.

"Hamilton vs. Rosberg has been billed as Senna vs. Prost II. But it’s not. These two drivers are completely unique and should take their own billing. Yes, there are shared similarities in personality and perceived strengths, but it isn’t as simple as all that. And yet, in simplifying it so much, the general opinion has been formed that Rosberg, as the Prost character, was always the more likely to prosper under the 2014 regulations. His superior intellect, so everyone had been led to believe, would carry him. His incredible mind would allow him to work with the complex cars, use the brakes, the energy harvesting, look after the tires and moderate his fuel usage.

In “The Usual Suspects,” Kevin Spacey’s character, Verbal Kint, comes out with this immortal line: “The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist.” I think of this line every time I hear somebody tell me that Hamilton isn’t as intelligent as Rosberg, or doesn’t have the capability to understand the cars.

Because, for me, the greatest trick that Lewis Hamilton ever pulled, was convincing the world that he wasn’t smart.

Think about it. His fuel usage has regularly been better than almost anyone in the field. Man to man against Rosberg, I can’t recall a single race this year where in the same machinery Hamilton’s fuel usage has been higher. He has made his tires last. He has had to fight from the back of the field time and again (think Germany, think Hungary) and yet he hasn’t overworked his tires, he hasn’t used too much fuel. He has learned how to drive these new cars, and to extract the most from them using the least."

The complete driver

Valtteri on voinut joutua tekemään vähän samaa muutosta kuin Nico ja tulla ajotyylillään lähemmäksi Lewisiä. Aika-ajossa ollaan jo tasoissa, mutta kisamitalla eron kaventaminen on vaikeampaa.
 
Hämiksellä on 67 lähtöä vähemmän kuin esim. Schumilla ja jo nyt enemmän paalupaikkoja (20kpl enemmän) ja voittojen määrässä 11 jäljessä. Saa nähdä monta kautta vielä ajaa, saako esim. Schumin kiinni lähtöjen määrässä...
No tämäkin on näitä miten tilastoja haluaa lukea. Toinen kruisaili kolme vuotta keskitason tallissa uran kerran jo päättyessä päälle nelikymppisenä ja toinen on nyt uransa huipulla ja parantaa näitä statseja koko ajan. Schumi saavutti 91 voittonsa 248:ssa kisassa eli sitä Hämis ei riko vaikka voittaa kaikki sitä edeltävät kisansa. Paalupaikkaennätyksen Hamilton toki rikkoi aiemmin mutta Sennan 60 paalua 127 kisassa jäi kauas tai koko ura 65/161.

Nopeimmissa kierroksissa on muuten eräs Kimi Räikkönenkin edellä mutta se taitaa muuttua tämän kauden aikana. Mutta offtopikkia.
 
Eikös tuo nykyään olisi helpompaa, kun onnistunut varmistamaan mestaruuden hyvissä ajoin ennen viimeistä kisaa.
Siitä vaan sitten esimerkiksi etsimään sopivaa takalaitanstinta mihin kolauttaa.
Tosin jos aikaa ylittää kuolleena saavutettujen mestaruuksien määrän, niin se menee jo vaikeammaksi.
Neljä kisaa jäi ajamatta, joten huono laittaa paremmaksi nykypisteillä, saatiin sentään suomalaisittain haettua mestaruuspokaali.
 
On ja rikkoo kaikki on ennätykset.
Tässä tullaan sitten näihin ennätyksiin, jotka eivät ole millään mittakaavalla vertailukelpoisia - ellei sitten aleta laskemaan keskiarvoja asioista, jotta saataisiin edes vähän sinnepäin vertailukelpoisia tuloksia. Tilastot pitäisi myös eriyttää jollain tavoin toisistaan, sillä kisojen määrä on kasvanut älyttömästi ja pistelasku laitettu läskiksi.
 
Tässä tullaan sitten näihin ennätyksiin, jotka eivät ole millään mittakaavalla vertailukelpoisia - ellei sitten aleta laskemaan keskiarvoja asioista, jotta saataisiin edes vähän sinnepäin vertailukelpoisia tuloksia. Tilastot pitäisi myös eriyttää jollain tavoin toisistaan, sillä kisojen määrä on kasvanut älyttömästi ja pistelasku laitettu läskiksi.
Itse kyllä tykkään nykyisestä pistelaskutavasta. Vanha systeemi, jossa vain 6 nopeinta sai pisteitä, oli äärettömän raaka. Nykyään se olisi vielä julmempi, kun autojen luotettavuus on parantunut. Tosin olihan tuossa välissä systeemi, jossa kahdeksan ensimmäistä sai pisteitä.

Mutta totta on, että vertailukelpoisuutta se heikentää.
 
Itse kyllä tykkään nykyisestä pistelaskutavasta. Vanha systeemi, jossa vain 6 nopeinta sai pisteitä, oli äärettömän raaka. Nykyään se olisi vielä julmempi, kun autojen luotettavuus on parantunut. Tosin olihan tuossa välissä systeemi, jossa kahdeksan ensimmäistä sai pisteitä.

Mutta totta on, että vertailukelpoisuutta se heikentää.
Veikkaisin että viitattiin ennemmin pistemääriin kuin pisteiden saajien määrään.
 
No tämäkin on näitä miten tilastoja haluaa lukea. Toinen kruisaili kolme vuotta keskitason tallissa uran kerran jo päättyessä päälle nelikymppisenä ja toinen on nyt uransa huipulla ja parantaa näitä statseja koko ajan. Schumi saavutti 91 voittonsa 248:ssa kisassa eli sitä Hämis ei riko vaikka voittaa kaikki sitä edeltävät kisansa. Paalupaikkaennätyksen Hamilton toki rikkoi aiemmin mutta Sennan 60 paalua 127 kisassa jäi kauas tai koko ura 65/161.

Nopeimmissa kierroksissa on muuten eräs Kimi Räikkönenkin edellä mutta se taitaa muuttua tämän kauden aikana. Mutta offtopikkia.

Juu eipä siinä, itse kannatin Schumia hänen vielä ajaessaan. Olihan se surullista katsoa viimeisiä kausia, kun ei tullut tulosta. Tilaistoissa kaikki kuitenkin lasketaan. Tutkailin prosentuaalisiakin tilastoja ja onhan Hamiltonin tulokset aika kovaa jälkeä. Hämiksellä on 33,47% voitoissa vs Schumin 29,55% ajetuista kisoista. Paalupaikkaprosenteissa Hämis on 35,98% ja Senna 40,12%, Schumi ajeli paalulle 22,08% turvin. No miten vain tuloksia tulkitsee, niin on Hamilton yksi tilastojen valossa kovimmista kuskeista koskaan.
 
Juu eipä siinä, itse kannatin Schumia hänen vielä ajaessaan. Olihan se surullista katsoa viimeisiä kausia, kun ei tullut tulosta. Tilaistoissa kaikki kuitenkin lasketaan. Tutkailin prosentuaalisiakin tilastoja ja onhan Hamiltonin tulokset aika kovaa jälkeä. Hämiksellä on 33,47% voitoissa vs Schumin 29,55% ajetuista kisoista. Paalupaikkaprosenteissa Hämis on 35,98% ja Senna 40,12%, Schumi ajeli paalulle 22,08% turvin. No miten vain tuloksia tulkitsee, niin on Hamilton yksi tilastojen valossa kovimmista kuskeista koskaan.
Lainasitkin jo viestiä, missä teroitettiin tilastovertailun typeryyttä, jos ei pudota pois Schumin Mersu-vuosia, joilta ei kertynyt tilastomerkintöjä. Noilla luvuilla ei tee mitään kukaan muu kuin Hamilton-fani. Ei ole edes vaikeaa muuttaa Schumin prosentteja vastaamaan ns. todellisuutta, niin ei noiden huuhaalukujen lainaamiselle ole mitään perustetta.

Kaikista säälittävin tilastomanipulaatio oli jonkin brittibloggarin kirjoitus sen jälkeen, kun Hamilton nousi voitoissa Sennan kanssa tasoihin. Mies kirjoitti ylisanoja ja haki rinnastusta Sennaan siitä, että sattumalta Hamilton oli tuolloin myös ajanut yhtä monta osakilpailua kuin Sennakin. Kun huomautin blogipostauksen kommenteissa, että Senna otti viimeisen voittonsa neljä kisaa aiemmin eikä suinkaan uransa viimeiseksi jääneessä osakilpailussa (doh), niin tyyppi ei edes julkaissut kommenttiani. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
287 322
Viestejä
4 926 711
Jäsenet
79 345
Uusin jäsen
JorgeBiu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom