Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kumpi ois Valelle parempi:
Ferrari vai RedBull?
Näkisin mahollisesti RedBullin..ykköskuskin asema ja Gasly selkeä kakkonen..
Bottas on ottanu 4 paalua jo tällä kaudella..Se on kyllä hatunnoston arvonen suoritus!
4 kertaa ollut paalulla ja 3 kertaa näistä Hamilton mennyt ekassa mutkassa ohi. Ei hirveänä lämmitä.Bottas on ottanu 4 paalua jo tällä kaudella..Se on kyllä hatunnoston arvonen suoritus!
Mitenköhän Bottas pärjää Leclercille?? Voi olla tiukkaa..
Max saattaa jatkaa Red Bullilla. Mutta Vettel on nyt vähän väsähtänyt, että jaksaakohan jatkaa ajamista enää 2020. Luultavasti Ferrari olisi nopeampi talli.Kumpi ois Valelle parempi:
Ferrari vai RedBull?
Näkisin mahollisesti RedBullin..ykköskuskin asema ja Gasly selkeä kakkonen..
Tälle AP:lle ei ehkä kannata vastailla, kun se vaan viskoo villejä onelinereita useammallekin eri foorumille eikä varsinaisesti osallistu keskusteluun mitenkään. Bottasta ei kaivata Ferrarilla eikä Bullilla, niin enpä jaksa itse spekuloida. Vettelin lopettaminen jo tämän kauden jälkeen tuskin toteutuu mutta Verstappenin lopettaessa RBR:lläkin on useampia vaihtoehtoja.Max saattaa jatkaa Red Bullilla. Mutta Vettel on nyt vähän väsähtänyt, että jaksaakohan jatkaa ajamista enää 2020. Luultavasti Ferrari olisi nopeampi talli.
Eihän Alonsokaan ollut kuin kolme sekuntia tallikaveria nopeampi Minardilla, välillä enemmän tai vähemmän, mutta pääsi sieltä pois. Williams on autona niin huono, että edes säädöt ei oikein vaikuta mihinkään, vaikka mitä tekisi ja tuo oli Kubican kommentti.Kuskien taitoja on aika hankala mitata noissa peräpään talleissa. Jengi puhuu että joku Russel olisi tulevaisuuden lupaus, mutta aika hankala moisia puheita on uskoa kun on aina maalissa toiseksi viimeisenä.
Sama jonkun Gion kanssa, en minä tiedä miten kova kuski se on vaikka siitä puhutaan paljon. Toistaiseksi ei ole pahemmin loistanu, poislukien Itävalta jossa toki ajoi hienosti.
Norriksen ja Albonin kyvyt on tullu paljon paremmin esille kun ovat väläytelleet raakaa nopeuttaan paikoin pitkin kautta, vaikkei esim Toro Rossokaan ole todellakaan mikään hyvä auto.
Tälle AP:lle ei ehkä kannata vastailla, kun se vaan viskoo villejä onelinereita useammallekin eri foorumille eikä varsinaisesti osallistu keskusteluun mitenkään.
Heh heh, muisteles Kimin lähtöjä Ferrarilla, oliko että moniin vuosiin ei ollut ekalla kierroksella parantanut sijoituksiaLöisivät suomalaiset kimppaan yhteen autoon. Valtteri ajamaan aika-ajot ja Kimi kisat.
Paalulta lähtiessä ei kaiketi ole tarvettakaan.Heh heh, muisteles Kimin lähtöjä Ferrarilla, oliko että moniin vuosiin ei ollut ekalla kierroksella parantanut sijoituksia
Hehheh. Muistellaas Kimin uran lähtöjä missä tallissa tahansa. Hmm, melkein jatkuvasti kisassa nostaa sijoituksiaan minkä kerkiää. Aika-ajothan eivät ole olleet niinkään Kimin vahvuuksia.Heh heh, muisteles Kimin lähtöjä Ferrarilla, oliko että moniin vuosiin ei ollut ekalla kierroksella parantanut sijoituksia
Vaikea uskoa, että Totolla on ihmeempiä paineita saada Oconia rattiin. Bottaksen viime vuoden loppukausi oli heikko, niin ranskalainen otettiin varmuuden varalta, kun kerran sellainen optio oli käytettävissä. Nyt Valtterin kausi on mennyt siihen malliin, että mitään syytä korvaukselle ei ole näyttöjen puolesta.Vale taitanee saada ne lähtöpassit ellei Ocon pääse muuhun talliin ensikaudeksi. Totolla paine saada Ocon ajamaan jos Mersu haluaa enää ketään nuoria kuskeja heidän kehitysohjelmaan. Tämä siitä huolimatta että Ocon on jopa heikompi kuljettaja kuin Bottas.
Hehheh. Muistellaas Kimin uran lähtöjä missä tallissa tahansa. Hmm, melkein jatkuvasti kisassa nostaa sijoituksiaan minkä kerkiää. Aika-ajothan eivät ole olleet niinkään Kimin vahvuuksia.
Niin ja mikä sulla on aina suomalaisia vastaan? Oli laji sitten mikä tahansa![]()
Olen aika varma ettei kyseinen käyttäjä kykene moiseen.Hei voisitko osallistua keskusteluun? Nakkelet taas vaan uusia viestejä, joissa yks kysymys. Spämmäämistä.
Vaikka mestaruudet onkin ratkottu jo ajat sitten.
Niin ja vielä Bottaksen sopimustilanteeseen lisäystä. Mieshän esitti Australian avauksen jälkeen ultimaattumin, että haluaa päätöksen uudesta sopimuksesta aiemmin kuin heidän optionsa päättyy, joka on siis jo mennyt. Tämä ei toteutunut, ja minusta vaikuttaa siltä, että Valtteri ei ole tyytyväinen ehtoihinsa Mersulla. Ongelma vaan on se, että kaikki valttikortit on Wolfilla kun Bottaksella ei yksikertaisesti ole mihin mennä.
Niin ja vielä Bottaksen sopimustilanteeseen lisäystä. Mieshän esitti Australian avauksen jälkeen ultimaattumin, että haluaa päätöksen uudesta sopimuksesta aiemmin kuin heidän optionsa päättyy, joka on siis jo mennyt. Tämä ei toteutunut, ja minusta vaikuttaa siltä, että Valtteri ei ole tyytyväinen ehtoihinsa Mersulla. Ongelma vaan on se, että kaikki valttikortit on Wolfilla kun Bottaksella ei yksikertaisesti ole mihin mennä.
Yleensä nämä tilanteet lähtee purkautumaan sitä kautta, että isoin nimi ilmoittaa tilanteensa ja muut reagoivat sen mukaan. Isoin kysymysmerkki on Vettelin jatko kun huhut hänen lopettamisesta eivät ota laantuakseen ja näytötkin olivat jälleen kerran aika heikot.
JOS Vettel eläköityy (en usko), veikkaisin Ferrarin yrittävän ostaa Danielia Rellulta. Hinta tosin voi olla sen verta suolainen, että katse voi helposti kääntyä nastolalaisen suuntaan. Tämän näkisin olevan ainoa skenaario minkä kautta Bottas voisi saada vipuvartta sopimusneuvotteluihinsa. Red Bull ei ole pitkään aikaan katsonut oman kuljettajaohjelmansa ulkopuolelle, ja tuskin tekevät sitä nytkään. Verstappenilla on tuskin mitään haluja Ferrarille paitsi raha, kun näyttää, että itävaltalaistalli on menossa kehitystyössä italialaisten ohi. Muita vaihtoehtoja Bottas tuskin edes harkitsee kuin pakon edessä.
Tää on varmaan mun pessimismiä ku Hamiltonin lyöminen vaikuttaa vaan niin vaikealta. Siihen vielä päälle, että Mersu ajanut tämän vuoden melkein omaa sarjaansa, niin silloinkin kun kaikki ei mene putkeen britille, ei kauheana kannata odottaa muiden syövän pisteitä siitä välistä.Ei ole. Huimat 39(?) pojoa jäljessä ja hemmetisti vielä pisteitä jaossa. Vaatii se toki jo Hamiltonillekkin epäonnea. Sietäis saadakin näin niinku reiluuden nimissä![]()
No kun pelkkä epäonni Hamiltonille ei riitä. Vaatisi noin kaksi kisaa kuroa kiinni tuo ero vaikka Hamilton jäisi nollille. Sen jälkeen hänellä on kuitenkin edelleen saman verran kisoja aikaa jäljellä rakentaa uusi ero, mitä tähän mennessä on kautta ajettu. Bottasin täytyy alkaa voittaa kisoja eikä riitä mikään 1-2-1-2 sarja vaan tarvitaan perättäisiä voittoja ainakin 3-4 kappaletta. Kuudesta kisasta neljä voittoa ja lopuissakin pitäisi olla aivan Hamiltonin kannassa. Tällä hetkellä Bottasin sarja on muuten hyvä mutta ne ykkössijat puuttuvat.Ei ole. Huimat 39(?) pojoa jäljessä ja hemmetisti vielä pisteitä jaossa. Vaatii se toki jo Hamiltonillekkin epäonnea. Sietäis saadakin näin niinku reiluuden nimissä.
No kun pelkkä epäonni Hamiltonille ei riitä. Vaatisi noin kaksi kisaa kuroa kiinni tuo ero vaikka Hamilton jäisi nollille. Sen jälkeen hänellä on kuitenkin edelleen saman verran kisoja aikaa jäljellä rakentaa uusi ero, mitä tähän mennessä on kautta ajettu. Bottasin täytyy alkaa voittaa kisoja eikä riitä mikään 1-2-1-2 sarja vaan tarvitaan perättäisiä voittoja ainakin 3-4 kappaletta. Kuudesta kisasta neljä voittoa ja lopuissakin pitäisi olla aivan Hamiltonin kannassa. Tällä hetkellä Bottasin sarja on muuten hyvä mutta ne ykkössijat puuttuvat.
Silloin kun auto voittaa suurimman osan kisoista, niin edes nuo Itävallan kaltaiset tilastotappiot eivät merkkaa mitään. Bottas oli tuolloin kolmas ja Hamilton viides mutta ero kutistui vain viidellä pisteellä – vähemmän kuin voittajan ja kakkosen välinen piste-ero.
Ehkä hän on vain niin paljon parempi auton säätäjä, kuin Bottas. Eli auto ei vain kuluta renkaita juuri yhtään.Outoa miten Hämillä on niin paljon enemmän kisavauhtia aina. Jos Vale on ensimmäisenä, Hamilton roikkuu perässä koko ajan ja yrittää ohi. Jos taas Hamilton on edellä, hän ampuu maisemaan. Kuitenkin samalla hän jotenkin onnistuu pitämään renkaistaan parempaa huolta, ja aina ne tuntuvat kestävän paljon pidempään kuin Bottaksella.
Ehkä hän sitten on vaan ns. omaa luokkaa.
Jossain haastattelussa Bottas sanoi, että Hamiltonin ajotyyli kuluttaa hieman vähemmän renkaita kuin hänen, ja hänen pitää satsata sen eron kiinniottamiseen.Ehkä hän on vain niin paljon parempi auton säätäjä, kuin Bottas. Eli auto ei vain kuluta renkaita juuri yhtään.
Luettelitkin tuossa ne kaksi kertaa, kun tällä vuosituhannella on mestaruus kääntynyt altavastaajan eduksi viimeisessä kisassa... Eli eipä tähän tarvitse muuta sitten kommentoidakaan. Mainitaan nyt vielä vertailun vuoksi, että pikaisen laskun mukaan mestaruutta on ratkottu viimeisessä kisassa kuusi kertaa ja siten MM-kärki on pitänyt johtonsa neljästi.Itsellä näin vuosia seuranneena nyrkkisäännöksi on tullut se, että jos viimeisen kisaan mentäessä on alle 25-pisteen päässä niin mestaruuteen on yllättävän suuri mahdollisuus. Viimeisessä kisassa kun yleensä kulminoituu extra-jännitystä mestaruuskandinaattien kesken niin mitä vaan voi sattua. Muistellen mm Kimin mestaruus ja Vettelin ensimmäinen jne..
Tätähän yritettiin korjata vuonna 2014, kun viimeisessä (Abu Dhabin) kisassa sai tuplapisteet. Mutta probleema tuolloin taisi olla se, että Hamilton oli voittanut kauden aikana suunnilleen tuplasti Rosbergia enemmän kisoja ja tuplapisteiden seurauksena Rosbergin mahdollisuus napata mestaruus Hamiltonin nenän alta oli epäreilun korkea. Joten kokeilu jäi siihen yhteen kisaan.Sitä paitsi pistejärjestelmää on rukattu jatkuvasti enemmän siihen suuntaan, että mahdollisimman moni saa pisteitä, jolloin myös on vaikeampaa eli epätodennäköisempää, että MM-kärki vaihtuisi viimeisessä osakilpailussa. (Oma perustelematon arvaukseni.)
On ja rikkoo kaikki on ennätykset.Onko Hamilton jo kohta Schumin kaltainen legenda??
Ehkä hän on vain niin paljon parempi auton säätäjä, kuin Bottas. Eli auto ei vain kuluta renkaita juuri yhtään.
Mikä sinällään näin maallikon silmään tuntuu välillä hiukan hassultakin, kun Hamilton on tunnettu siitä eturenkaiden lukitsemisesta tietyissä mutkissa. Mutta jotenkin mies osaa sekä uhrata renkaitaan oikeissa kohdissa, että pitää ne elossa pidempään.Hamilton pystyy oletettavasti ajamaan aavistuksen yliohjaavammalla autolla tai säästämään eturenkaita ajotyylillään.
Sinänsä paalu- ja kisaennätykset ja monet muut ei enää ole missään suhteessa historiaan koska kisoja on nykyään jatkuvasti 20+ per kausi ja suunta ylöspäin kun se lajin varsinaisten legendojen aikana oli tyyliin 16 tai vähemmänkin. Toki siinä on jollain tekemistä kun noita Hamiltonin ennätyksiä koittaa rikkoa, ei pitkällä aikavälillä kovin helposti tai yleisesti tule asetelmaa jossa sama auto on ylivoimainen esim. vuosikymmenen putkeen.
Hamiltonin jarrutustekniikkaan kuuluu agressiivinen maksimijarrupaineen hakeminen ja siitä paineen tiputtaminen mikä johtaa joskus noihin sisemmän eturenkaan lukituksiin. Brembo on tuota kuvannut jarrutustyylien vertailussaan. The real differences: Hamilton vs Senna vs Schumacher vs AlonsoMikä sinällään näin maallikon silmään tuntuu välillä hiukan hassultakin, kun Hamilton on tunnettu siitä eturenkaiden lukitsemisesta tietyissä mutkissa. Mutta jotenkin mies osaa sekä uhrata renkaitaan oikeissa kohdissa, että pitää ne elossa pidempään.
Max on sitten taas ihan omaa luokkaansa mitä renkaiden säästämiseen tulee, kuten kisojen loppupuolella ollaan useampaan kertaa saatu havaittua.
Kiitos tästä! Todella mielenkiintoinen artikkeli. On aina hauska huomata, että vaikka lajia olisi tullut jo useampi vuosikymmen seurattua, niin lopulta se oma tietous on todella pinnallista.Hamiltonin jarrutustekniikkaan kuuluu agressiivinen maksimijarrupaineen hakeminen ja siitä paineen tiputtaminen mikä johtaa joskus noihin sisemmän eturenkaan lukituksiin. Brembo on tuota kuvannut jarrutustyylien vertailussaan. The real differences: Hamilton vs Senna vs Schumacher vs Alonso
Mites mestaruus kuolleena? Jotenkin en usko tuon ennätyksen parantamiseen nykyautoilla.On ja rikkoo kaikki on ennätykset.
No tämäkin on näitä miten tilastoja haluaa lukea. Toinen kruisaili kolme vuotta keskitason tallissa uran kerran jo päättyessä päälle nelikymppisenä ja toinen on nyt uransa huipulla ja parantaa näitä statseja koko ajan. Schumi saavutti 91 voittonsa 248:ssa kisassa eli sitä Hämis ei riko vaikka voittaa kaikki sitä edeltävät kisansa. Paalupaikkaennätyksen Hamilton toki rikkoi aiemmin mutta Sennan 60 paalua 127 kisassa jäi kauas tai koko ura 65/161.Hämiksellä on 67 lähtöä vähemmän kuin esim. Schumilla ja jo nyt enemmän paalupaikkoja (20kpl enemmän) ja voittojen määrässä 11 jäljessä. Saa nähdä monta kautta vielä ajaa, saako esim. Schumin kiinni lähtöjen määrässä...
Neljä kisaa jäi ajamatta, joten huono laittaa paremmaksi nykypisteillä, saatiin sentään suomalaisittain haettua mestaruuspokaali.Eikös tuo nykyään olisi helpompaa, kun onnistunut varmistamaan mestaruuden hyvissä ajoin ennen viimeistä kisaa.
Siitä vaan sitten esimerkiksi etsimään sopivaa takalaitanstinta mihin kolauttaa.
Tosin jos aikaa ylittää kuolleena saavutettujen mestaruuksien määrän, niin se menee jo vaikeammaksi.
Tässä tullaan sitten näihin ennätyksiin, jotka eivät ole millään mittakaavalla vertailukelpoisia - ellei sitten aleta laskemaan keskiarvoja asioista, jotta saataisiin edes vähän sinnepäin vertailukelpoisia tuloksia. Tilastot pitäisi myös eriyttää jollain tavoin toisistaan, sillä kisojen määrä on kasvanut älyttömästi ja pistelasku laitettu läskiksi.On ja rikkoo kaikki on ennätykset.
Itse kyllä tykkään nykyisestä pistelaskutavasta. Vanha systeemi, jossa vain 6 nopeinta sai pisteitä, oli äärettömän raaka. Nykyään se olisi vielä julmempi, kun autojen luotettavuus on parantunut. Tosin olihan tuossa välissä systeemi, jossa kahdeksan ensimmäistä sai pisteitä.Tässä tullaan sitten näihin ennätyksiin, jotka eivät ole millään mittakaavalla vertailukelpoisia - ellei sitten aleta laskemaan keskiarvoja asioista, jotta saataisiin edes vähän sinnepäin vertailukelpoisia tuloksia. Tilastot pitäisi myös eriyttää jollain tavoin toisistaan, sillä kisojen määrä on kasvanut älyttömästi ja pistelasku laitettu läskiksi.
Veikkaisin että viitattiin ennemmin pistemääriin kuin pisteiden saajien määrään.Itse kyllä tykkään nykyisestä pistelaskutavasta. Vanha systeemi, jossa vain 6 nopeinta sai pisteitä, oli äärettömän raaka. Nykyään se olisi vielä julmempi, kun autojen luotettavuus on parantunut. Tosin olihan tuossa välissä systeemi, jossa kahdeksan ensimmäistä sai pisteitä.
Mutta totta on, että vertailukelpoisuutta se heikentää.
No tämäkin on näitä miten tilastoja haluaa lukea. Toinen kruisaili kolme vuotta keskitason tallissa uran kerran jo päättyessä päälle nelikymppisenä ja toinen on nyt uransa huipulla ja parantaa näitä statseja koko ajan. Schumi saavutti 91 voittonsa 248:ssa kisassa eli sitä Hämis ei riko vaikka voittaa kaikki sitä edeltävät kisansa. Paalupaikkaennätyksen Hamilton toki rikkoi aiemmin mutta Sennan 60 paalua 127 kisassa jäi kauas tai koko ura 65/161.
Nopeimmissa kierroksissa on muuten eräs Kimi Räikkönenkin edellä mutta se taitaa muuttua tämän kauden aikana. Mutta offtopikkia.
Lainasitkin jo viestiä, missä teroitettiin tilastovertailun typeryyttä, jos ei pudota pois Schumin Mersu-vuosia, joilta ei kertynyt tilastomerkintöjä. Noilla luvuilla ei tee mitään kukaan muu kuin Hamilton-fani. Ei ole edes vaikeaa muuttaa Schumin prosentteja vastaamaan ns. todellisuutta, niin ei noiden huuhaalukujen lainaamiselle ole mitään perustetta.Juu eipä siinä, itse kannatin Schumia hänen vielä ajaessaan. Olihan se surullista katsoa viimeisiä kausia, kun ei tullut tulosta. Tilaistoissa kaikki kuitenkin lasketaan. Tutkailin prosentuaalisiakin tilastoja ja onhan Hamiltonin tulokset aika kovaa jälkeä. Hämiksellä on 33,47% voitoissa vs Schumin 29,55% ajetuista kisoista. Paalupaikkaprosenteissa Hämis on 35,98% ja Senna 40,12%, Schumi ajeli paalulle 22,08% turvin. No miten vain tuloksia tulkitsee, niin on Hamilton yksi tilastojen valossa kovimmista kuskeista koskaan.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.