F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Välitankkaukset takaisin niin ne kuskit jotka haluaa säästää bensaa niin säästäkööt (eli ei kukaan), loput painakoot niin lujaa kuin pääsee ja renkaat kestää. Onhan tankkauksissa toki riskinsä, mutta mielestäni nyt kun stopit ovat siinä 2:n sekunnin luokkaa niin on vaan ajan kysymys kunnes sattuu siinäkin todella pahasti, esim. viime vuoden Bahrain ja Kimin takarenkaan alle jäänyt mekaniikko ja muutenkin löysälle jääneet mutterit vähän väliä.
Varsinaisesti kuski ei säästä bensaa, koska sen tekee tietokone. Täyttä 100kg määrää tankkiin ei ole varmaan laitettu vuosien 2014-15 muissa kuin joissain erikoistapauksissa. Välitankkaus mahdollistaa lähinnä erilaisten taktiikoiden yrittämisen mutta eiköhän ne pian valikoituisi yhteen kahteen parhaaksi nähtyyn eli kaikki lopulta ajaa samalla taktiikalla.

Edelleen se oikea ongelma on kestämättömät renkaat yhdistettynä seuraamisen vaikeuteen. 2021 radikaalimpien suunnitelmien pitäisi korjata jälkimmäinen ja (aero)suorituskyvystä menetettäisiin perässä ajamalla kymmeniä prosentteja vähemmän kuin nyt, mutta saada nähdä miten nekin saadaan vielä vesitettyä.
 
Välitankkaukset takaisin niin ne kuskit jotka haluaa säästää bensaa niin säästäkööt (eli ei kukaan), loput painakoot niin lujaa kuin pääsee ja renkaat kestää. Onhan tankkauksissa toki riskinsä, mutta mielestäni nyt kun stopit ovat siinä 2:n sekunnin luokkaa niin on vaan ajan kysymys kunnes sattuu siinäkin todella pahasti, esim. viime vuoden Bahrain ja Kimin takarenkaan alle jäänyt mekaniikko ja muutenkin löysälle jääneet mutterit vähän väliä.
Ei muuttaisi mitään ellei budjettirajoitukset ja osarajoitukset heivattaisi samalla kuuseen. Entisaikoihin ajettiin maksimitehoilla kun ei ollut mitään rajoituksia moottorien määrässä jne.
 
Välitankkaukset takaisin niin ne kuskit jotka haluaa säästää bensaa niin säästäkööt (eli ei kukaan), loput painakoot niin lujaa kuin pääsee ja renkaat kestää. Onhan tankkauksissa toki riskinsä, mutta mielestäni nyt kun stopit ovat siinä 2:n sekunnin luokkaa niin on vaan ajan kysymys kunnes sattuu siinäkin todella pahasti, esim. viime vuoden Bahrain ja Kimin takarenkaan alle jäänyt mekaniikko ja muutenkin löysälle jääneet mutterit vähän väliä.
Kyllä ne säästivät bensaa tankkausaikanakin. Lisäpaino on aina hidaste.
 
Onks tää lista tulevaisuuden toivoista vai nimistä, joita ei enää muista parin vuoden päästä?
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

:think:
 
Onks tää lista tulevaisuuden toivoista vai nimistä, joita ei enää muista parin vuoden päästä?
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

:think:

15 vuoden päästä joku noista tuntee itsensä vanhaksi kun muistaa mahtuneensa Räikkösen kanssa samalle tulosliuskalle. Ellei ukko aja vielä 55-vuotiaanakin.
 
Kyllä Albonille voi povata hyvää uraa ykkösissä, sen verran kova suorittaja ollu imo.
Ensi kaudeksi Gaslyn tilalle RB:lle. :smoke:
 
Ohoh, paljon uutta mulle

– Se on mielestäni se juttu siinä, että kun Kimi menee mihin tahansa talliin – jopa Lotukselle, joka ajoi sijoista 15 plus – niin jumalauta Kimi voittaa kisoja. Jopa se Romain Grosjeanin rehveli oli palkintopallilla, kun Kimi sai senkin vehkeet kulkemaan. Vaikka Kimi ei ajaisi metriäkään, sille kannattaa maksaa 20 miljoonaa.

Tätä Jokisen suitsuttamaa ymmärrystä kuvaa hyvin se, kun vuonna 2001 – ajaessaan jo Sauberilla ykkösissä – Räikkönen teki yllätysvierailun Haase-kartingtallin testeihin. Jokinen työskenteli tuolloin tallissa ja oli Gardan radalla italialaisen huippulupauksen Marino Spinozzin kanssa.

– Meillä oli hirveä arsenaali testattavana. Kun vanhalla Gardan radalla ajoi kierroksen alle 40 sekuntiin, se oli hyvä. Marino ajeli sellaisia 39,8-aikoja, kun yhtäkkiä puhelimeni soi.

Soittaja oli Räikkönen, joka kertoi testipäivästä kuultuaan olevansa lähistöllä ja tulevansa piipahtamaan.

– Kimi haki ravintolasta kokislasiin oluen ja katseli siinä sitten. Meidän moottorimiehemme alkoi kysellä, voisiko Kimikin kokeilla meidän vehkeitämme.

F1-tähti kiskaisi mukanaan olleen Sauber-haalarin ylleen. Autoon laitettiin painot kohdilleen, ja Jokinen työnsi sen liikkeelle. 39,30. Räikkönen jatkoi ajamista, ja Jokinen vaihteli autoon osia. Päivän päätteeksi Räikkönen antoi tarkat tiedot siitä, mitkä osat hän halusi autoon ja mitä piti tehdä.

– 39,30. 39,00. Viimeinen kierros olisi mennyt alle 39:n, mutta Kimi meni yhdessä mutkassa kahdelle renkaalle ja joutui nostamaan. Se olisi ollut rataennätys.

:D Mut hyviä tarinoita kieltämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Onks tää lista tulevaisuuden toivoista vai nimistä, joita ei enää muista parin vuoden päästä?
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

:think:

Turvey ja Yelloly taitaa olla pelkkiä testikuskeja ja ovat jo liian vanhoja, loput on F2:ssa tai oli vielä viime vuonna. Latifi johtaa F2:sta ja sitä huhuttiin jo Kubican korvaajaksi.
 
Alonso karsiutui Indy 500 -osakilpailusta ollessaan aika-ajojen kolmanneksi hitain kuljettaja. Jokseenkin ironisesti vain kolme hitainta karsittiin. Ne kaksi muuta karsiutujaa olivat muuten saman "tallikunnan" kuljettajia, nimittäin McLaren lähti tähän kisaan Carlin Motorsportin avustamana. Carlinin omista autoista kaksi karsiutui vain yksi pääsi läpi.

Mäkkäriltä todella avuton suoritus ja etenkin Carlinin kanssa liittoutuminen vaikuttaa tyhmältä. McLaren oli ratkaisevan aika-ajon alla myös kiertänyt kerjuulla muiden tallien luona ja ostanut sekä varaosia että valmiita setuppeja auton säätämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Alonso karsiutui Indy 500 -osakilpailusta ollessaan aika-ajojen kolmanneksi hitain kuljettaja. Jokseenkin ironisesti vain kolme hitainta karsittiin. Ne kaksi muuta karsiutujaa olivat muuten saman "tallikunnan" kuljettajia, nimittäin McLaren lähti tähän kisaan Carlin Motorsportin avustamana. Carlinin omista autoista kaksi karsiutui vain yksi pääsi läpi.

Mäkkäriltä todella avuton suoritus ja etenkin Carlinin kanssa liittoutuminen vaikuttaa tyhmältä. McLaren oli ratkaisevan aika-ajon alla myös kiertänyt kerjuulla muiden tallien luona ja ostanut sekä varaosia että valmiita setuppeja auton säätämiseen.
Autonkehittäjä Alonso. Kääntää mekaanikkojen lisäksi jousituksenkin ylösalaisin.
 
Kuka Maxin kaverina kuvassa?

DoWtLxZXkA0k7Zf.jpg

Lando Norris vuonna 2013. :D
 
Ferrari olisi huhujen mukaan painamassa paniikkinappulaa ja nappaamassa Alfa Romeolta suunnittelija Simone Restan takaisin. Ei lupaa hyvää Alfa Romeon ja Kimin kannalta.
Tai sitten tuo vain on luonnollista seurausta sille, että Ferrarilla vapautui teknisen johtajan paikka, kun Binotto ylennettiin Arrivabenen tilalle tallipäälliköksi.
 
Washington Post kokosi McLarenin sekoilua yhteen artikkeliin.

Jo ennen ensimmäistä testiä talli oli unohtanut hankkia ohjauspyörän autoon, joten McLarenin CEO joutui itse etsimään sellaisen käsiinsä. Tämä johti lopulta myös siihen, ettei talli päässyt radalle heti ensimmäisen testipäivän aamuna, sillä se odotteli edelleen ratin toimitusta.

Tallilla oli kaksi autoa: ensimmäisen se rakensi itse ja toisen tilasi tekniseltä yhteistyökumppaniltaan. Kakkosauto toimitettiin vääränvärisenä, joten McLaren lähetti sen maalattavaksi. Lopulta Alonso mälläsi autonsa seinään harjoituksissa, mutta vara-auto oli edelleen jumissa maalaamolla, joten talli ei saanut sitä käyttöönsä ja Alonso (ja koko talli) menetti sen takia 1,5 päivän verran rata-aikaa.

Viimeistä päivää edeltäneinä hetkinä McLarenilla kierreltiin varikolla shoppailemassa muiden tallien tiloissa. Lopulta auto kasattiin uusilla säädöillä, mutta talli oli sählännyt klassisesti senttimetrien ja tuumien välillä, ja auto oli säädetty päin helvettiä. Säätöjen korjaaminen vei aikaa ja lopulta vielä sade keskeytti harjoitukset, joten rata-aikaa ei taaskaan herunut. Talli lähetti Alonson ratkaisevaan aika-ajoon "tuntemattomaksi säädetyllä" autolla, mutta ilmeisesti muualta ostettu setuppi kuitenkin oli toimiva. Talli oli vain unohtanut vaihtaa välitykset vaihdelaatikkoon ja ainakin tallin omasta mielestä se ratkaisi aika-ajon heidän tappiokseen.
 
Washington Post kokosi McLarenin sekoilua yhteen artikkeliin.

Jo ennen ensimmäistä testiä talli oli unohtanut hankkia ohjauspyörän autoon, joten McLarenin CEO joutui itse etsimään sellaisen käsiinsä. Tämä johti lopulta myös siihen, ettei talli päässyt radalle heti ensimmäisen testipäivän aamuna, sillä se odotteli edelleen ratin toimitusta.

Tallilla oli kaksi autoa: ensimmäisen se rakensi itse ja toisen tilasi tekniseltä yhteistyökumppaniltaan. Kakkosauto toimitettiin vääränvärisenä, joten McLaren lähetti sen maalattavaksi. Lopulta Alonso mälläsi autonsa seinään harjoituksissa, mutta vara-auto oli edelleen jumissa maalaamolla, joten talli ei saanut sitä käyttöönsä ja Alonso (ja koko talli) menetti sen takia 1,5 päivän verran rata-aikaa.

Viimeistä päivää edeltäneinä hetkinä McLarenilla kierreltiin varikolla shoppailemassa muiden tallien tiloissa. Lopulta auto kasattiin uusilla säädöillä, mutta talli oli sählännyt klassisesti senttimetrien ja tuumien välillä, ja auto oli säädetty päin helvettiä. Säätöjen korjaaminen vei aikaa ja lopulta vielä sade keskeytti harjoitukset, joten rata-aikaa ei taaskaan herunut. Talli lähetti Alonson ratkaisevaan aika-ajoon "tuntemattomaksi säädetyllä" autolla, mutta ilmeisesti muualta ostettu setuppi kuitenkin oli toimiva. Talli oli vain unohtanut vaihtaa välitykset vaihdelaatikkoon ja ainakin tallin omasta mielestä se ratkaisi aika-ajon heidän tappiokseen.
Kaukana on nyky McLaren niistä Häkkisen ja Räikkösen vuosista.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Tuosta jutusta jonka luin jo aiemmin alkuperäisenä tuli tosiaan mieleen, että ehkä se myös vähän avaa nykyisen F1-tallin toimintaa. Osin sama ylemmät henkilöt hääräävät sielläkin tai ainakin Zak Brown.

ps. Tuo Washington Postin linkki ei avaudu koska GDPR, sanasta sanaan sama juttu: McLaren's failed Indy 500 effort was a comedy of errors
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta jutusta jonka luin jo aiemmin alkuperäisenä tuli tosiaan mieleen, että ehkä se myös vähän avaa nykyisen F1-tallin toimintaa. Osin sama ylemmät henkilöt hääräävät sielläkin tai ainakin Zak Brown.
Päin vastoinhan tuossa WP:n jutussa Brown pyöritteli asian niin päin, että Indycar-projekti meni puihin, koska hän ei puuttunut "idioottien" tekemisiin riittävän ajoissa. Hän kirjaimellisesti sanoi osan porukasta olleen idiootteja ja syytti myös Carlin-tallia, jonka oli tarkoitus antaa teknistä tukea McLarenille, mutta Brownin mukaan siihen ei ollutkaan resursseja enää sen jälkeen, kun Carlin päätti ajattaa kolmatta omaa autoaan Indy 500 -kisassa. Jotenkin vaan kuvittelen, että McLarenin ja Carlinin välisissä neuvotteluissa on kyllä käsitelty sitäkin, kuinka montaa autoa Carlin ajattaa ja mitä se merkitsisi McLarenin projektille.
 
Se olikin sitten ihan oikeaan osoitteeseen mennyt keuhkosiirrännäinen. :dead:
Pikagooglauksella 80% keuhkosiirrännäispotilaista on hengissä vuosi leikkauksen jälkeen, jos on siirretty vain yksi keuhko. On tuo 20% kuitenkin aika suuri kuolleisuus.
 
Päin vastoinhan tuossa WP:n jutussa Brown pyöritteli asian niin päin, että Indycar-projekti meni puihin, koska hän ei puuttunut "idioottien" tekemisiin riittävän ajoissa. Hän kirjaimellisesti sanoi osan porukasta olleen idiootteja ja syytti myös Carlin-tallia, jonka oli tarkoitus antaa teknistä tukea McLarenille, mutta Brownin mukaan siihen ei ollutkaan resursseja enää sen jälkeen, kun Carlin päätti ajattaa kolmatta omaa autoaan Indy 500 -kisassa. Jotenkin vaan kuvittelen, että McLarenin ja Carlinin välisissä neuvotteluissa on kyllä käsitelty sitäkin, kuinka montaa autoa Carlin ajattaa ja mitä se merkitsisi McLarenin projektille.
No se on Brownin näkemys. Ikään kuin vierittäisi syyn muiden niskaan ja yrittäisi pelastaa oman paikkansa, tai vaihtoehtoisesti aavistelee jo omaa lähtöä (ei pelkästään tämän takia, on varmaan ollut penkki kuuma jo jonkun aikaa), joten sama sitten avautua kunnolla. Yleisesti aika omituinen avautuminen tuossa asemassa olevalle omista alaisista.
 
Viimeksi muokattu:
Brittimediassa on spekuloitu, että Monacon GP voitaisiin perua Laudan pois menon johdosta :facepalm:
Sehän olisi ihan päin vastoin mitä Lauda olisi mieltä. Tyyppi paloi pahasti ja ajoi 1,5kk jälkeen taas.
Kunniakkaampaa se siellä radalla ajon merkeissä muistella!
 
En nyt keksi yhtään syytä miksi Monacon GP peruttaisiin, milloin F1:sissä on peruttu GP jonku kuoleman johdosta? 1994 paalupaikka jätettiin tyhjäksi Sennan kuoleman johdosta mutta en muista että olisi peruttu GP:tä
 
Veikkaan, että on sen verran tiukat sopimukset, että kisoja ei jätetä väliin. Varmaan pidetään minuutin hiljainen hetki kisaviikonlopun aikana tai jotain.
 
Legenda poissa mutta kilpailun peruuttamista en usko hetkeäkään. Juuri tuollainen minuutin hiljaisuus ja joku muisto klippi hänen elämästään pyörimään koko vkl ajan yms
 
Siis en usko millään, että perutaan. Saatikka sen kannalla...
 
Alkaa olemaan nuo vielä elossa olevat vanhat mestarit ja muut vaikutusvaltaiset F1-ihmiset jo siinä iässä, että saisi kohta jatkuvasti olla perumassa kisoja. Eli ihan höpöhöpö-juttuja.
 
Ainoo syy miks näkisin Monacon kisan peruttavan olis sota ja ruhtinaan kuolema. Kumpikaan ei oo tapahtumassa ihan heti.
 
Kuskina toki kova mies aikoinaan mutta kyllähän Lauda nyt myöhemmällä iällä päästeli välillä sellasia ankkoja suustaan että Mersu-tallikin joutui välillä vähän paikkailemaan miehen möläytyksiä.
Imo noi entiset kuljettajat vois vaan pysyä siellä kotisohvallaan eikä pyörimässä varikolla antamassa typeriä lausuntoja.
Laudan osalta tuo asia on nyt ratkaistu.
 
Kuskina toki kova mies aikoinaan mutta kyllähän Lauda nyt myöhemmällä iällä päästeli välillä sellasia ankkoja suustaan että Mersu-tallikin joutui välillä vähän paikkailemaan miehen möläytyksiä.
Imo noi entiset kuljettajat vois vaan pysyä siellä kotisohvallaan eikä pyörimässä varikolla antamassa typeriä lausuntoja.
Laudan osalta tuo asia on nyt ratkaistu.
Ilman Laudaa Mersulla oltaisiin alettu sekoilemaan kuskien kanssa ja oltaisi samassa kusessa kuin moni muu talli.
 
Random facts osa 17982.

Kvyat puhuu tallin työntekijöiden kanssa Italiaa, ei englantia. Hän puhuu sujuvasti venäjää, englantia, espanjaa ja italiaa. Tämä oli mulle yllätys, sillä luulin että puhuu vain venäjää ja välttävää englantia.
Pieni bonus vielä tähän. Tuli tuossa maikkarin formulasirkuksessa hyvin lausuttua suomeakin.

"Minä olen Dani Kvyat, olen venäläinen. Minulla on suomalainen ystävä"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 352
Viestejä
4 927 756
Jäsenet
79 346
Uusin jäsen
funix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom