Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No joo ei ne ollut virallisia testejä, ennemminkin esittelyä.. en oo Maikkarilla koskaan ollut kommentoimas yhtään mitäänSanoo kaveri, joka oli "katsomassa" testejä ennenkuin testit oli alkaneetkaan. "F1-tietäjä" parhaimmillaanvai mikä se sinun nimimerkkis maikkarilla aikoinaan olikaan...
Jaaha, Autosportin liveseurantaan tullu rekisteröitymispakko jos haluaa seurata testejä.
Pitäkööt paskansa, ei nuo nyt niin paljon kiinnosta.![]()
Ei olla edes vielä ihan viime kauden paaluajassa, joka ei todellakaan ollut pehmeimmällä renkaalla ja lisäksi uusi asvaltti auttaa. Viime vuoden testeissä oli myös aika kylmä. Takasiipi aukeaa myös enemmän tällä kaudella.LIVE Updates: Follow the third day of the second test in 2019
Leclercin aamupäivän aika 1:16.2 on melkoisesti nopeampi kuin viime vuoden testien paras aika, joka taisi olla Vettelin 1:17.1.
![]()
Ei olla edes vielä ihan viime kauden paaluajassa, joka ei todellakaan ollut pehmeimmällä renkaalla ja lisäksi uusi asvaltti auttaa. Viime vuoden testeissä oli myös aika kylmä. Takasiipi aukeaa myös enemmän tällä kaudella.
Asiantuntijat vaikuttavat olevan kuitenkin järjestään sitä mieltä, että autot ovat viime vuotisia nopeampia. Aeron 1.5s hidastavuudesta huolimatta.Ei olla edes vielä ihan viime kauden paaluajassa, joka ei todellakaan ollut pehmeimmällä renkaalla ja lisäksi uusi asvaltti auttaa. Viime vuoden testeissä oli myös aika kylmä. Takasiipi aukeaa myös enemmän tällä kaudella.
Mikään ei ole vertailukelpoista viime vuoteen, mutta pehmeintä rengasta on käytetty noihin nopeisiin aikoihin ja ratakin on paremmalla pidolla. Varmasti moottoreissa on vielä reserviä, mutta ei "lerssi" kyllä montaa kierrosta noilla renkailla ajanut, satuin juuri silloin seuraamaan ihan sektoriaikoja myöten. Viime kauden paalu myös ajettiin supersoftilla, joten...Tuskin tuolla kukaan ajaa aika-ajo modessa vielä ja parin kierroksen bensoilla, ja nyt jo 1.16.2 niin kyllä ollaan taas varmasti nopeampia tänä vuonna.
Tuskin tuolla kukaan ajaa aika-ajo modessa vielä ja parin kierroksen bensoilla, ja nyt jo 1.16.2 niin kyllä ollaan taas varmasti nopeampia tänä vuonna.
Ainakin McLaren sortui käsittääkseni tuohon jo, eilen vai edellispäivänä päivän pohjat ja auto parkkiin radan varteen eli oli jopa aika-ajovetoja vähemmän bensaaTuskin tuolla kukaan ajaa aika-ajo modessa vielä ja parin kierroksen bensoilla, ja nyt jo 1.16.2 niin kyllä ollaan taas varmasti nopeampia tänä vuonna.
Jotenkin aina osuu silmään toi uutisointi.. KIMI RÄIKKÖSEN UUSI ALFA ROMEO! ihanku se olisi kimin oma talli tai auto![]()
Kyllähän siihen MM-taisteluun voi toki olla riittävän merkittävät seuraukset jos ei ole alusta lähtien hyvä. Esim. silloin kun Brawn voitti niin Button voitti ekasta seitsemästä kisasta kuusi ja loput kaudesta sitten neppailtiin pistesijoilla.
En toki itse usko että Mersu olisi niin "hidas" että jäisi paljoa jälkeen ennen Euroopan kisoja. Vettel häviää joka toisen kisan aina omaan sekoiluunsa ja ketäpä muita siellä nyt olisi Hamiltonia uhkaamassa. "Uusi aggressiivisempi Bottas" todennäköisesti lanaa Kimin seinään jo Australian ekalla kierroksella.
Yksinkertaistat nyt liian ronskisti, sillä Brawn GP voitti kyllä kisoja loppukaudestakin mutta vain Barrichellon voimin. Buttonin ongelmat olivat ensisijaisesti pääkopassa. Tuolloin Vettel keskeytti viisi kilpailua Buttonin yhtä vastaan ja siihenpä se kaatuikin. Webberille pisteettömiä kisoja tuli peräti seitsemän, joista osa oli tosin taktisia mokia. Totta kai vahva alkukausi riittää silloin, kun vastustajat mokailevat läpi kauden. Button keräsi kuitenkin pisteitä yhtä vaille kaikista kilpailuista.Kyllähän siihen MM-taisteluun voi toki olla riittävän merkittävät seuraukset jos ei ole alusta lähtien hyvä. Esim. silloin kun Brawn voitti niin Button voitti ekasta seitsemästä kisasta kuusi ja loput kaudesta sitten neppailtiin pistesijoilla.
Itseä ei kierrosajat kiinnosta alkuunkaan, paljon tärkempi juttu olisi se että kisoista saataisiin huomattavasti viihdyttävämpiä. Ihan sama vaikka olisivat 5s nopeampia kuin viimevuonna jos kaikki ajaa jonossa kuten viimevuodet on tapahtunut, telkkarista sitä ei erota kuitenkaan. Mutta kehitys kehittyy ja kyllähän nopeus tähän lajiin kuuluu en mä sillä.
Meinaat että Vale ja Kimi on lähellä toisiaan?![]()
No vähän yksinkertaistat asioita itsekkin. Noista loppukauden kisoista Barrichello voitti kaksi, joista toisessa Button oli toinen ja kisoja oli kaksi(21vs19)vähemmän kuin viime vuonna. Braw tallin voiton avain oli tupladiffuusori.Yksinkertaistat nyt liian ronskisti, sillä Brawn GP voitti kyllä kisoja loppukaudestakin mutta vain Barrichellon voimin. Buttonin ongelmat olivat ensisijaisesti pääkopassa. Tuolloin Vettel keskeytti viisi kilpailua Buttonin yhtä vastaan ja siihenpä se kaatuikin. Webberille pisteettömiä kisoja tuli peräti seitsemän, joista osa oli tosin taktisia mokia. Totta kai vahva alkukausi riittää silloin, kun vastustajat mokailevat läpi kauden. Button keräsi kuitenkin pisteitä yhtä vaille kaikista kilpailuista.
Kilpakausi on nykyaikana niin pitkä, että "huonon" alkukauden voi kääntää ympäri sitkeällä kehitystyöllä. Täydellistä romahdusta se ei kestä mutta jos ajatellaan kärkikolmikon olevan tälläkin kaudella koskematon, niin Mersulle riittäisi aloittaa kolmanneksi nopeimpana ja kehittyä siitä. Mutta ei sekään tietysti välttämättä riitä sitten, jos Vettel voittaa yksin ensimmäiset 6-7 kilpailua.
Se paalu oli 1:16,173 ja se ajettiin supersofteilla, ei siis läheskään yhtä pehmeillä renkailla! Tällä kaudella takasiipi aukee myös enemmän. Viime kauden paalu olisi varmaan ollu 1-1,5s nopeampi noilla höysteillä. Toimittajan matiikka on hieman ruosteessa, kun aika on lähes sama. Vastaako C5 viime kauden hyperiä vai vielä pehmeämpää? Sitten vielä soppaa sekoittaa, että mitkä mahtaa olla kisaviikonlopun renkaat, vertaile siinä sitten.Mitä tulee viime vuoden paaluun:
Charles Leclerc lähenteli Hamiltonin paaluaikaa F1-testeissä – Red Bull -kuski kolaroi autonsa
Jäi vain 6 kymmenystä viime vuoden paalusta, eli se -1,5sek. alkaa joutaan romukoppaan, mitä saavatkaan aikaseen ko. kisaan mennessä?
Charles Leclerc lähenteli Hamiltonin paaluaikaa F1-testeissä – Red Bull -kuski kolaroi autonsa
Tuukka Hyttinen
28.02.2019 19:47
![]()
© Kuva: Getty Images
Torstain nopein Barcelonan talvitesteissä oli Ferrarin tuore pilotti Charles Leclerc, joka ylsi parhaimmillaan yhden minuutin ja 16,231 sekunnin aikaan.
Monacolaiskuljettajan aika jäi vain kuusi kymmenystä Lewis Hamiltonin viime vuoden Espanjan GP:n paaluajasta.
Leclerc kellotti kierrosennätyksensä Pirellin pehmeimmällä C5-seoksella. Ferrari-pilotti joutui vielä keskeyttämään noin 20 minuuttia ennen testien päätöstä, mutta ehti ajaa päivän mittaan jopa 138 kierrosta.
Toiseksi nopeimpaan aikaan ylsi Toro Rosson uusi kuskilupaus Alexander Albon, joka täräytti tulostaululle yhden minuutin ja 16,882 sekunnin ajan C5-renkailla.
Päivän hurjimmasta ulosajosta vastasi Red Bullin Pierre Gasly, joka rysäytti autollaan ulos Barcelonan radan nopeassa Campsa-mutkassa.
Gaslyn RB15-kilpurin etu- ja takasiivet repeytyivät rikki onnettomuudessa. Gasly pääsi autosta omin voimin ulos.
Nuorukainen kävi tarkastuttamassa tilansa Barcelonan lääkintäpisteellä ja ilmoitti pian medialle olevansa kunnossa.
Kimi Räikkönen ei ajanut tänään lainkaan. Alfa Romeon autoa piiskasi ympäri Katalonian rataa italialaiskuski Antonio Giovinazzi.
Valtteri Bottas ja Hamilton keskittyivät Mercedeksen kanssa lähinnä pitkiin vetoihin ja W10-autonsa luotettavuuden testaamiseen. Bottakselle kertyi kierroksia jopa 96 kappaletta.
Hän varustautui suojalasein muttei muuten suojannut suutaan ja kasvojaan hiilikuitupölyltä, mikä on kerännyt jonkin verran hämmästelyä Räikkösen seuraajilta.
Mahtaako seuraajat olla tietoisia siitä että kuskit hengittelee hiilikuitupölyä joka kisassa muutenkin..![]()
Miten Iltasanomat hyötyy siitä jos hehkutuksellaan saa lisää tilaajia Maikkarin kanavapaketille?Petaaminen uusille maksukanava-tilaajille on siis alkanut toden teolla.
Saattaahan tuon joku lajia seuraamaton uskoakin että "RÄIKKÖSEN ALFA ROMEO" vie Mersua kuin pässiä narussa..![]()
Mietipä sitä vielä... poista adblocker käytöstä, niin valaistut?Miten Iltasanomat hyötyy siitä jos hehkutuksellaan saa lisää tilaajia Maikkarin kanavapaketille?
Ei ole ollut mitään arvioita, on ollut vain valeuutisia. "Puolitoista sekuntia hitaampi" tarkoitti sitä aikaa, kun inssit vaihtoivat vanhoista autoista siivekkeet uusiin ja testasivat suorituskykyä tuulitunnelissa. On täysin selvää, että kun autoihin laitetaan täysin erilaiset siivet, joille autoa ei ole suunniteltukaan, niin tulos on worst case scenario, josta parantaminen on triviaalia.Toisaalla, jos aeron on ajateltu hidastavan ton verran, niin onko sit muualla (Voimayksiköt + tuo "tehokkaampi" DRS) tultu eteenpäin vai arvio ollut väärä?
Lainaus Ferrarin tallipäälliköltä on valeuutinen ja heti perään heität hatusta jotain skenaarioita joilla selität tätä "valeuutista". Hieno tarina.Ei ole ollut mitään arvioita, on ollut vain valeuutisia. "Puolitoista sekuntia hitaampi" tarkoitti sitä aikaa, kun inssit vaihtoivat vanhoista autoista siivekkeet uusiin ja testasivat suorituskykyä tuulitunnelissa. On täysin selvää, että kun autoihin laitetaan täysin erilaiset siivet, joille autoa ei ole suunniteltukaan, niin tulos on worst case scenario, josta parantaminen on triviaalia.
Uudet siivet ovat paljon suurempia kuin vanhat, joten yksinään se tuo lisää downforcea, kunhan auto vain ns. osaa käsitellä sen.
Tuohan vain sotii väittämääsi vastaan entistäkin kovemmin. Kaudella 2009 oli sekä vähemmän kisoja että pistejärjestelmä oli täysin erilainen. Nykyään voitosta saa enemmän pisteitä suhteessa jämäsijoihin mutta toisaalta pisteitä jaetaan myös useammalle kuljettajalle.No vähän yksinkertaistat asioita itsekkin. Noista loppukauden kisoista Barrichello voitti kaksi, joista toisessa Button oli toinen ja kisoja oli kaksi(21vs19)vähemmän kuin viime vuonna. Braw tallin voiton avain oli tupladiffuusori.
1 Sebastian Vettel Ferrari 1m16.221s - 110
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m16.224s 0.003s 61
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m16.561s 0.340s 71
4 Nico Hulkenberg Renault 1m16.843s 0.622s 51
5 Daniil Kvyat Toro Rosso 1m16.898s 0.677s 131
6 Carlos Sainz McLaren 1m16.913s 0.692s 134
7 Romain Grosjean Haas 1m17.076s 0.855s 73
8 Daniel Ricciardo Renault 1m17.114s 0.893s 52
9 Kimi Raikkonen Alfa Romeo 1m17.239s 1.018s 132
10 Kevin Magnussen Haas 1m17.565s 1.344s 94
11 Max Verstappen Red Bull 1m17.709s 1.488s 29
12 Sergio Perez Racing Point 1m17.791s 1.570s 104
13 Robert Kubica Williams 1m18.993s 2.772s 90
Toisaalta lämpötilakin on varmaan +10c lisää kisa-aikana? Pitoa paljon enemmän.Se paalu oli 1:16,173 ja se ajettiin supersofteilla, ei siis läheskään yhtä pehmeillä renkailla! Tällä kaudella takasiipi aukee myös enemmän. Viime kauden paalu olisi varmaan ollu 1-1,5s nopeampi noilla höysteillä. Toimittajan matiikka on hieman ruosteessa, kun aika on lähes sama. Vastaako C5 viime kauden hyperiä vai vielä pehmeämpää? Sitten vielä soppaa sekoittaa, että mitkä mahtaa olla kisaviikonlopun renkaat, vertaile siinä sitten.
Näin taitaa käydä, viime kaudella Haasin Magnussen Singaporen GP:ssä oli ainut kärkikolmikkotallien ulkopuolelta joka onnistui nappaamaan nopeimman kierroksen nimiinsä.Pistemuutos tulossa, yksi piste nopeimmasta kierroksesta top-10 kuskille. Niin kuin F2-sarjassa. Jo tulevalle kaudelle
F1:n pisteuudistus läpi moottoriurheiluneuvostossa – todennäköisesti voimaan jo täksi kaudeksi | SuomiF1
Taitaa vain lisätä kärki-3 -tallien pistekeräilyä.
Mitenköhän tämä nyt sitten lisää jännitystäPistemuutos tulossa, yksi piste nopeimmasta kierroksesta top-10 kuskille. Niin kuin F2-sarjassa. Jo tulevalle kaudelle
F1:n pisteuudistus läpi moottoriurheiluneuvostossa – todennäköisesti voimaan jo täksi kaudeksi | SuomiF1
Taitaa vain lisätä kärki-3 -tallien pistekeräilyä.
Saa nähdä, tosiaan. Mutta se varikkokäynti helposti tiputtaa kärkikymmeniköstä, jos ei kuulu kärkikuusikkoon.Voihan tuo viimeisille kierroksille tuoda lisää mielenkiintoa, kun keskikastilaiset kurvaa varikolle hakemaan tuoret renkaat vielä yhtä nopeeta varten. Saa nähdä.
Miten? En vain pysty näkemään sitä, että heittopussitallin yksittäiset pisteet vaikuttaisivat millään tavalla kokonaiskilpailuun.Kyllä tuosta 1 pisteestä tulee taistelua, kuitenkin 21 pistettä otettavissa yhteensä.
Noilla nopeimmilla kierroksilla pystyy ratkaisemaan jopa mestaruuden.
No enpä tiedä. Aika-ajon palkinto se että lähdet ekana mikä jo itsessään antaa parhaimmat mahdollisuudet saada kisassa täydet pisteet.Aika-ajoissakin voisi jakaa 1:n pisteen, mutta ettei menisi liian helpoksi, se pitäisi saada ajamalla nopein aika kaikissa kolmessa osiossa.