Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tekivät ilmeisesti entistäkin enemmän näin juuri tämän vuoden auton kanssa. Ainakin tällaisen käsityksen sain, kun cmoren lähetyksessä tuota asiaa käsiteltiin.Eikös Mersu ole muutenkin yleensä testannut ja kehittänyt autoaan juurikin kovemmille seoksille? Onko tuo nyt sitten viimein kostautunut, kun kilpailijat ovatkin saaneet kiinni ehkä odotettua enemmän.
Niistä ongelmista seuraa myös ongelmia renkaiden kanssa, joten se kisavauhti voi myös selvästi nousta, kun saadaan pidettyä lämpötila paremmin optimaalisena ja kuluminen pienempänä.Pehmeimmät seokset eivät ole mersulla optimaalisesti toimineet missään kisassa tällä kaudella ja samaa oli viime kaudellakin havaittavissa. Ei tässä ole sellaisista ongelmista kyse, joiden perusteella Mersun suorituskykyä ei voisi realistisesti arvioida, vaan kyse on kokonaisvaltaisemmista ongelmista auton kanssa.
Toki jokainen kisa on oma juttunsa ja yksittäiselle radalle auto voi sopia huonosti joko epäonnistuneiden asetusten vuoksi, tai sitten ihan sen vuoksi miten auto on kokonaisuudessaan rakennettu. Tämä tulee pitää mielessä, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö jotain voisi jokaisesta kisasta päätellä.
Mersu ei ole erityisemmin esiintynyt edukseen yhdessäkään kisassa tällä kaudella, jos Ferrariin vertaa.
Mersu selvästi aliohjautui ja pehmeimmät seokset ei oikein toimineet aika-ajoissa, joten ainakaan edellisen kisan perusteella ei voi päätellä oikein mitään.
Samaa voi sanoa mistä tahansa auton yksittäisistä ongelmista. En oikein ymmärrä miksi Mersun ongelmat olisivat muita vähäpätöisempiä ja helpompia korjata.Niistä ongelmista seuraa myös ongelmia renkaiden kanssa, joten se kisavauhti voi myös selvästi nousta, kun saadaan pidettyä lämpötila paremmin optimaalisena ja kuluminen pienempänä.
Kisassa käyttivät vain soft:a ja medium:a, aika-ajoissa oli ultra ratkaisevassa roolissa.Enkö minä ihan lainaamassasi kirjoituksessa kertonut, että kisassa keli olikin Mersua suosivampi?Aika-ajossa ja kisassa oli iha eri lämmöt.. tämän käsityksen itse olen saanut. En muista mistä, mut voin toki ollla väärässäkin.
Jos mennään radalle missä pidemmästä akselivälistä ei tule ongelmaa niin varmasti näkyy kellossa, tietysti myös säädöissä löytyy aina eroja, mutta helvetin tarkkaa tuo on aina renkaiden paineista lähtien. Liian teknisiä laitteitahan nuo on, kun joka helvetin asia vaikuttaa ja muuttujia on ihan liikaa.Samaa voi sanoa mistä tahansa auton yksittäisistä ongelmista. En oikein ymmärrä miksi Mersun ongelmat olisivat muita vähäpätöisempiä ja helpompia korjata.
Onhan tässä nyt kuitenkin kolme kisaa menty ja kaikissa ollut samaa ongelmaa havaittavissa. Varsin erilaisia ratojakin ajettu..Jos mennään radalle missä pidemmästä akselivälistä ei tule ongelmaa niin varmasti näkyy kellossa, tietysti myös säädöissä löytyy aina eroja, mutta helvetin tarkkaa tuo on aina renkaiden paineista lähtien. Liian teknisiä laitteitahan nuo on, kun joka helvetin asia vaikuttaa ja muuttujia on ihan liikaa.
Kolme kisaa ei ole alkukaudesta juuri mitään. Kausi alkaa oikeasti vasta Euroopan kisoista.Onhan tässä nyt kuitenkin kolme kisaa menty ja kaikissa ollut samaa ongelmaa havaittavissa. Varsin erilaisia ratojakin ajettu..
Mikä tämän viestin pointti nyt oli? Tajusitkohan yhtään mikä mun pointti oli...Kolme kisaa ei ole alkukaudesta juuri mitään. Kausi alkaa oikeasti vasta Euroopan kisoista.
Mikä tämän viestin pointti nyt oli? Tajusitkohan yhtään mikä mun pointti oli...
Mielestäni vain siitä voi jotain päätellä, jos jollain autolla on kolmessa ensimmäisessä kisassa samankaltaisia ongelmia. Aika älytöntä väittää, että näin ei olisi.
Kisaton viikonloppu, ni aattelin jakaa tällasen videon mikä teitäki saattaa kiinnostaa.
MIKA, MIKA!
edit: tuli tosta videosta vielä mieleen, että kuinkahan monta vuotta taakseppäin mitää mennä, että P1 on nopeempi kun sen aikaset fykköset rata-ajossa?
Ensinnäkin se oli Porsche ja LMP1 autoilla ei ole mitään yhteistä katulaillisiin kuten P1Pari viikkoa? Jonkin uutisen luin, jossa tämän vuoden WEC P1-sarjan auto oli jollain radalla nopeampi kuin F1.
Onko Mäkin P1 ollut ikinä nopeampi kuin F1 millään radalla?Ensinnäkin se oli Porsche ja LMP1 autoilla ei ole mitään yhteistä katulaillisiin kuten P1
Ei varmasti ole, jos puhutaan nykypäivän F1:stä. Luitkohan nyt ollenkaan sitä kysymystä, mistä tämä keskustelu lähti?Onko Mäkin P1 ollut ikinä nopeampi kuin F1 millään radalla?
Vaikeuksia ajaa muiden autojen perässä. Toki niitä oli kaikilla, mutta Mersun kohdalla siihen kiinnitettiin erityistä huomiota. Muistaakseni myös Australiassa oli havaittavissa suorituskyvyn suhteellista laskua Mersulla, kun ajettiin pehmeimmillä. Ongelmat eivät toki siellä kukoistaneet, mutta viitteitä samoista ongelmista oli siellä, kuin on ollut kahdessa muussakin kisassa nyt alkukaudesta.Mitä ongelmia Mersulla oli Australiassa? Olisivat ajaneet suvereeniin voittoon ilman Vettelin tuuria.
Vaikeuksia ajaa muiden autojen perässä. Toki niitä oli kaikilla, mutta Mersun kohdalla siihen kiinnitettiin erityistä huomiota. Muistaakseni myös Australiassa oli havaittavissa suorituskyvyn suhteellista laskua Mersulla, kun ajettiin pehmeimmillä. Ongelmat eivät toki siellä kukoistaneet, mutta viitteitä samoista ongelmista oli siellä, kuin on ollut kahdessa muussakin kisassa nyt alkukaudesta.
Luin toki. Miksi kukaan olettaisi, että tulevaisuudessakaan P1 olisi nopeampi, jos se ei ole sitä ollut tähänkään mennessä?Ei varmasti ole, jos puhutaan nykypäivän F1:stä. Luitkohan nyt ollenkaan sitä kysymystä, mistä tämä keskustelu lähti?
Eli et lukenut? Eihän kukaan tässä ole niin olettanut. Puhut nyt jostain ihan muusta, kuin kukaan muu täällä.Luin toki. Miksi kukaan olettaisi, että tulevaisuudessakaan P1 olisi nopeampi, jos se ei ole sitä ollut tähänkään mennessä?
No, luepa oma viestisi:Eli et lukenut? Eihän kukaan tässä ole niin olettanut. Puhut nyt jostain ihan muusta, kuin kukaan muu täällä.
Ensinnäkään tuo ei ole minun viestini. Tässä jälleen tulee selvästi esille se, kuinka epätarkasti olet keskustelua seurannut ja lukenut.No, luepa oma viestisi:
"edit: tuli tosta videosta vielä mieleen, että kuinkahan monta vuotta taakseppäin mitää mennä, että P1 on nopeempi kun sen aikaset fykköset rata-ajossa?"
Onko tuossa lauseessa jotain järkeä?
Joka tapauksessa minulle riittää tämä.
Riku on nuori poika siinä mielessä, että tämä on ensimmäinen kerta hänen elämässään, kun hän oikeasti neuvottelee sopimuksestaan eikä vain kuuntele, mitä Red Bullin organisaation isot pojat sanovat ja käskevät tekemään. Ehkä hän ajattelee, että pitämällä ääntä hänen pisteensä Ferrarin ja Mersun leireissä kasvavat. Ehkä hän on jopa huolestunut siitä, että ovatko muut edes kaiken Verstappen-hypen keskellä kiinnostuneita hänen palveluksistaan.Kyllähän miehen kommenteista paistaa, että ymmärtää myös tilanteensa: ei ole enää mikään nuori poika, ja vaikka taidot riittäisi mestaruustaistoon ei ole vielä kertaakaan päässyt ajamaan mestaruudesta.
Olen sitä mieltä, että se tekisi vain hallaa kisoille. Tallit vaihtaisivat kilpaa moottoreita ja paukuttelisivat niitä sakkopisteitä vanhaan malliin. Kolmen moottorin kausikohtaisella rajoituksella kun ei voi ajaa kuin ekologisesti tai sitten ottaa rangaistuksia ylimääräisten koneiden käyttämisestä. Jos jokin valmistaja tulee siihen tulokseen, että heidän moottoreillaan on parempi ajaa koko ajan täysillä ja käyttää yksi tai kaksi ylimääräistä yksikköä rangaistuksista huolimatta, niin sitten he valitsevat sen taktiikan. Eipä se kovin montaa osakilpailuvoittoa vaadikaan, että yksi varikkostartti on kuoletettu pois.Tietysti rajan poistaminen toisi paljon mahdollisuuksia eri tyyppisiin strategioihin. Vaikea kuitenkaan sanoa, että miten tuossa lopulta kävisi. Joko se tekisi kisoista entistä tylsempiä, tai sitten aiempaa mielenkiintoisempia.
Mututuntumalla sanon, että vaikea on katulaillisen auton olla yhtä nopea kuin ns. modernin F1-auton (= 90-luvun alusta nykypäivään) koskaan, ikinä. Formuloissa on niin isot siivet ja aerodynaamisen pidon osuus on niin järkyttävä, ettei sitä millään luistonestolla tai aktiivijousituksellakaan kompensoida. Tai sitten pitää mennä vetämään pr-kierrokset Monzan kaltaiselle epäradalle, missä voisi F1-autostakin suurin piirtein vetää siivet irti ilman suurta muutosta kierrosajassa.Top Gearissa oli jokunen vuosi takaperin juur juttua moisesta, kun joku superauto oli radalla nopeampi kuin ~20v vanha F1
Toki se vaatisi muutoksia erilaisiin muihin sääntöihin ja rajoituksiin. Ihan sellaisenaan tuon rajan poistaminen ei olisi millään tavalla hyvä asia.Olen sitä mieltä, että se tekisi vain hallaa kisoille. Tallit vaihtaisivat kilpaa moottoreita ja paukuttelisivat niitä sakkopisteitä vanhaan malliin. Kolmen moottorin kausikohtaisella rajoituksella kun ei voi ajaa kuin ekologisesti tai sitten ottaa rangaistuksia ylimääräisten koneiden käyttämisestä. Jos jokin valmistaja tulee siihen tulokseen, että heidän moottoreillaan on parempi ajaa koko ajan täysillä ja käyttää yksi tai kaksi ylimääräistä yksikköä rangaistuksista huolimatta, niin sitten he valitsevat sen taktiikan. Eipä se kovin montaa osakilpailuvoittoa vaadikaan, että yksi varikkostartti on kuoletettu pois.
Mututuntumalla sanon, että vaikea on katulaillisen auton olla yhtä nopea kuin ns. modernin F1-auton (= 90-luvun alusta nykypäivään) koskaan, ikinä. Formuloissa on niin isot siivet ja aerodynaamisen pidon osuus on niin järkyttävä, ettei sitä millään luistonestolla tai aktiivijousituksellakaan kompensoida. Tai sitten pitää mennä vetämään pr-kierrokset Monzan kaltaiselle epäradalle, missä voisi F1-autostakin suurin piirtein vetää siivet irti ilman suurta muutosta kierrosajassa.
Mutulla itsekin kirjoittelen, kun olen tätä ajatusta itsekin mielessä usein pyöritellyt ja hiukan selvittelin ja googlailin tässä kun ketjun luin.
Ja olen samaa mieltä kuin sinä, että modernit F1:set 90-luvusta eteenpäin ainakin on eri planeetalla vielä kuin mikään katuauto. Mutkanopeudet niissä niin eriluokkaa kuin katuautoissa johtuen downforcesta. Ja 90-luvullahan tuli tietokoneella aerodynaamisesti suunnitellut Formulat todenteolla radoille.
Ainut suora vertailu minkä muistin ja helposti löysin oli muinaisen Top Gearin jakso missä Stig ajoi vuoden 2004 Formula ykkösellä Top Gearin testiradalla kierrosajan ja silloin kuvaushetkellä nopein aika tulostaululla oli Ferrari Enzolla ajettu 1:19.0 (1min 19s), tämä siis täysin katulaillisella autolla. Stig siis veti tuolloin kierroksen Rellun Formulalla aikaan 0:59.0, tämä vielä aavistuksen kostealla radalla ja silloisilla urarenkailla, koska slicksit oli silloin kielletyt. Ja koska rata on lyhyt ja mutkainen niin tuo 20s ero silloiseen parhaaseen katuautoon on aivan huikee, kun ottaa huomioon että täysin kuivalla ja täysissä kisasäädöissä (oletan että autoa/moottoria säästääkseen tuossakaan näytöksessä ei täysiä tehoja käytetty) tuokin aika olisi vielä selvästi parempi. Tämä siis vuonna 2004!
Nykyään Top Gearin radan paras kierrosaika on katulaillisella autolla eli McLaren 675LT ajettu 1:13.7s vuodelta 2016. Tätä nopeampia urheiluautojen aikoja on kyllä Top Gearin radalla ajettu, mutta ei listalle kelpuutettuina, koska autot eivät ole täyttäneet katuauton kriteereitä, eli voinut olla slicks renkaat tai auton maavara kisasäädöissä tms. näiden autojen nopein on siis ollut Pagani Zonda R ajalla 1:08.5, siltikin ero tuohon Renautin F1 auton aikaan selkeä.
Joku ketjussa sanoi, että pitäisi mennä ehkä 80-luvun Formuloihin asti ja itse veikkaisin 80-luvun alkua löytääkseen formula ykkösen joka häviäisi tuolle alkuperäisen kysymyksen McLaren P1 urheiluautolle, tämän 80-luvun alun perustan siihen, että 80-luvullahan aerodynamiikka ei vielä ollut kovinkaan tehokasta mutta 1982 Keken maailmanmestaruus vuonnahan (ja sen jälkeen) oli turbot ja tehoa oli ihan järjettömästi jossain lähteissä mainittu n.1500hp parhaimmillaan ja renkaat oli hurjat slicksit ilman rajotuksia ja aika-ajoissa käytettiin vielä erityisiä "liimarenkaita" jolla saatiin aika-ajokierrokseen hiukan extraa.
PS. Vahvat huhuthan kertoo, että tuolloin 2004 tuossa Top Gearin jaksossa Stiginä tuota Renaultin F1:stä ajoi silloinen Rellun testikuski Heikki Kovalainen.
Ja toisaalta jos vertaillaan vanhempiin F1-autoihin, niin nekin toimivat nykyisiin verrattuna paremmin nimenomaan niillä radoilla, joissa downforcen tarve on pienempi. Tämän vuoksi täytyy kyllä mennä kauas, jotta löydetään sellainen F1-auto, joka häviää katulaillisille tehdasvalmisteisille autoille.Ehkä jossain lyhyellä radalla jossa on paljon suoraa ja 90 asteen mutkia ero olisi pienempi. Ei vain downforce riitä radoilla joissa on nopeita mutkia.
Vähän hankala vertailla kun radat ja kelit on hieman muuttuneet vuosittain.
Oishan toi 25 kisaa kaudessa ihan hauska, kun tasaisella joka toinen viikonloppu kisat- tahdilla alkaisi uusi kausi heti edellisen päätyttyä![]()
Noi kuljettajien aikanäytöt lähetyksessä on varmasti ulkoistettu jollekin apina pajalle tänä vuonna. Sen verran hullua toimintaa niiden kanssa.
Tuossakin kisassa Kimi nousi yhtäkkiä 4 sijaa ylemmäs, vaikka radalla ei tapahtunut sen suhteen mitään.
Välillä aika katoaa kokonaan jne.
Autosport sanoi:A proposal to change front wing endplates to help cars follow each other, along with a bigger rear wing flap and therefore a stronger DRS effect, has been passed.
Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksennykyiset Mercedes-sopimukset kattavat vain tämän kauden, mutta Hamiltonille ollaan sorvaamassa jatkoa ja myös Bottaksen tilanne näyttää alkukauden vahvojen suoritusten ansiosta lupaavalta.
Vakavimpana Bottaksen uhkaajana on pidetty Daniel Ricciardoa, jonka Red Bull -sopimus päättyy tähän kauteen, mutta Wolffin sanojen perusteella tätä vaihtoehtoa ei olla tällä haavaa miettimässä.
– Emme katsele kuljettajia Mercedeksen ulkopuolelta tällä hetkellä, koska meidän täytyy ennen kaikkea antaa tukemme kahdelle jätkällemme. Se on ensisijalla, Wolff sanoi ESPN:n haastattelussa.
Wolff nosti esiin Bottaksen ja Hamiltonin ohella Force Indialla ajavan Mercedes-suojatin Esteban Oconin.
– Tilanne on kuin jos olet tyytyväinen vaimoosi, et katsele silloin muualle! Olemme kahden vaimomme kanssa – tai kolmen (Ocon mukaan lukien), emmekä katsele muuta.
Hamiltonin Mercedes-asema on vakaa, ja Bottaksen jatko Mercedeksellä vaikuttaa huomattavasti todennäköisemmältä kuin että Ocon ottaisi hänen paikkansa.
Wolffin mukaan Mercedes on varmasti viisaampi muutaman lisäkisan jälkeen.
– Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, kuinka Valtterilla on sujunut lähiaikoina, ja Lewisista meidän ei tarvitse puhuakaan. Hän on minun mielestäni paras nykyisistä kuskeista, ja kasvamassa on myös nuoria, kuten Ocon ja George(Russell, Formula 2 -sarjassa). Olen optimistinen Mercedeksen tulevaisuuden miehityksestä.
Sainz.Ja ainahan Verstappeninkin paikka voi olla auki, jos ei tarvittua ryhdistäytymistä tapahdu.
Tosin haluaako edes Red Bull nostaa Torolta junnuja, ts. onko ne junnut valmiita emotalliin?
Tottahan tuo, jotenkin lukittauduin vain Ghastlyn ja Hartlessin pariin.Sainz.
Ai saakeli. Kimi McLarenille olis hienoo.Kärkitallien puolella voi olla tosiaan vaikea vaihtaa parempaan, mutta entä RIC isojen massien perään Mäkille?:
Fernando Alonson F1-ura päättymässä - Siirtymässä uuteen haasteeseen
Mutta onko McRellusta ensivuonnakaan haastajaksi?
Fernando Alonson F1-ura päättymässä - Siirtymässä uuteen haasteeseen
3.5.2018 - 10:02:23
![]()
Fernando Alonson sopimus McLaren-tallin kanssa päättyy tämän kauden jälkeen ja vuoden lopussa voi myös päättyä hänen 2001 alkanut uransa Formula ykkösissä. McLarenin kilpailukyky on ollut tänäkin vuonna pettymys, eikä Alonso ole pääsemässä ensi vuodeksi huipputallin kuljettajaksi.
Alonso haluaisi ajaa voitosta. Siihen hänelle olisi tarjolla tilaisuus IndyCar-sarjassa. Alonso on tiettävästi saanut Indy-talleista useitakin tarjouksia.
Alonso ajoi viime vuonna kilpaa Indianapolisin 500 mailin ajossa ja pärjäsi hyvin siihen saakka, kunnes hänen autonsa hajosi. Alonso oli taistelemassa jopa voitosta.
Ensi vuonna Alonso olisi Indy-sarjassa vahvasti vahvemmilla, kun aikaa auton testaamisen olisi enemmän. Ainakin Alonsolla olisi realistisia mahdollisuuksia kisojen voittoon toisin kuin kilpailukyvyttömällä McLarenilla F1-kisoissa.
F1:ssä ja IndyCar-sarjassa mestaruuden ovat voittaneet vain Mario Andretti, Emerson Fittipaldi ja Nigel Mansell. Alonso on ilmoittanut tavoittelevansa myös kuuluisaa triplaa eli Monacon F1-kisan voittoa, Indianapolisin voittoa sekä Le Mansin voittoa. Toistaiseksi hän on voittanut vain Monacossa
Niinhän se aikanaan sano, mutta Kimi on eri mies nykyään. Musta tuntuu, että voi herkästi jatkaa muissakin talleissa vuoden tai pari.Kimi ei Ferrarilta siirry muualle ku eläkkeelle ykkösistä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.