F1 Kausi 2018

Mersu selvästi aliohjautui ja pehmeimmät seokset ei oikein toimineet aika-ajoissa, joten ainakaan edellisen kisan perusteella ei voi päätellä oikein mitään.
Pehmeimmät seokset eivät ole mersulla optimaalisesti toimineet missään kisassa tällä kaudella ja samaa oli viime kaudellakin havaittavissa. Ei tässä ole sellaisista ongelmista kyse, joiden perusteella Mersun suorituskykyä ei voisi realistisesti arvioida, vaan kyse on kokonaisvaltaisemmista ongelmista auton kanssa.

Toki jokainen kisa on oma juttunsa ja yksittäiselle radalle auto voi sopia huonosti joko epäonnistuneiden asetusten vuoksi, tai sitten ihan sen vuoksi miten auto on kokonaisuudessaan rakennettu. Tämä tulee pitää mielessä, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö jotain voisi jokaisesta kisasta päätellä.

Mersu ei ole erityisemmin esiintynyt edukseen yhdessäkään kisassa tällä kaudella, jos Ferrariin vertaa.
 
Eikös Mersu ole muutenkin yleensä testannut ja kehittänyt autoaan juurikin kovemmille seoksille? Onko tuo nyt sitten viimein kostautunut, kun kilpailijat ovatkin saaneet kiinni ehkä odotettua enemmän.
 
Eikös Mersu ole muutenkin yleensä testannut ja kehittänyt autoaan juurikin kovemmille seoksille? Onko tuo nyt sitten viimein kostautunut, kun kilpailijat ovatkin saaneet kiinni ehkä odotettua enemmän.
Tekivät ilmeisesti entistäkin enemmän näin juuri tämän vuoden auton kanssa. Ainakin tällaisen käsityksen sain, kun cmoren lähetyksessä tuota asiaa käsiteltiin.
 
Mielestäni Mersun rengasongelmat ovat liittyneet lämpötiloihin, kuin itse seoksiin. Melbournessa Mersu oli nopein auto niin aika-ajoissa, kuin kisassa.
 
Pehmeimmät seokset eivät ole mersulla optimaalisesti toimineet missään kisassa tällä kaudella ja samaa oli viime kaudellakin havaittavissa. Ei tässä ole sellaisista ongelmista kyse, joiden perusteella Mersun suorituskykyä ei voisi realistisesti arvioida, vaan kyse on kokonaisvaltaisemmista ongelmista auton kanssa.

Toki jokainen kisa on oma juttunsa ja yksittäiselle radalle auto voi sopia huonosti joko epäonnistuneiden asetusten vuoksi, tai sitten ihan sen vuoksi miten auto on kokonaisuudessaan rakennettu. Tämä tulee pitää mielessä, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö jotain voisi jokaisesta kisasta päätellä.

Mersu ei ole erityisemmin esiintynyt edukseen yhdessäkään kisassa tällä kaudella, jos Ferrariin vertaa.
Niistä ongelmista seuraa myös ongelmia renkaiden kanssa, joten se kisavauhti voi myös selvästi nousta, kun saadaan pidettyä lämpötila paremmin optimaalisena ja kuluminen pienempänä.
 
Mersu selvästi aliohjautui ja pehmeimmät seokset ei oikein toimineet aika-ajoissa, joten ainakaan edellisen kisan perusteella ei voi päätellä oikein mitään.

Enkö minä ihan lainaamassasi kirjoituksessa kertonut, että kisassa keli olikin Mersua suosivampi? :) Aika-ajossa ja kisassa oli iha eri lämmöt.. tämän käsityksen itse olen saanut. En muista mistä, mut voin toki ollla väärässäkin.
 
Niistä ongelmista seuraa myös ongelmia renkaiden kanssa, joten se kisavauhti voi myös selvästi nousta, kun saadaan pidettyä lämpötila paremmin optimaalisena ja kuluminen pienempänä.
Samaa voi sanoa mistä tahansa auton yksittäisistä ongelmista. En oikein ymmärrä miksi Mersun ongelmat olisivat muita vähäpätöisempiä ja helpompia korjata.
 
Enkö minä ihan lainaamassasi kirjoituksessa kertonut, että kisassa keli olikin Mersua suosivampi? :) Aika-ajossa ja kisassa oli iha eri lämmöt.. tämän käsityksen itse olen saanut. En muista mistä, mut voin toki ollla väärässäkin.
Kisassa käyttivät vain soft:a ja medium:a, aika-ajoissa oli ultra ratkaisevassa roolissa.

Samaa voi sanoa mistä tahansa auton yksittäisistä ongelmista. En oikein ymmärrä miksi Mersun ongelmat olisivat muita vähäpätöisempiä ja helpompia korjata.
Jos mennään radalle missä pidemmästä akselivälistä ei tule ongelmaa niin varmasti näkyy kellossa, tietysti myös säädöissä löytyy aina eroja, mutta helvetin tarkkaa tuo on aina renkaiden paineista lähtien. Liian teknisiä laitteitahan nuo on, kun joka helvetin asia vaikuttaa ja muuttujia on ihan liikaa.
 
Jos mennään radalle missä pidemmästä akselivälistä ei tule ongelmaa niin varmasti näkyy kellossa, tietysti myös säädöissä löytyy aina eroja, mutta helvetin tarkkaa tuo on aina renkaiden paineista lähtien. Liian teknisiä laitteitahan nuo on, kun joka helvetin asia vaikuttaa ja muuttujia on ihan liikaa.
Onhan tässä nyt kuitenkin kolme kisaa menty ja kaikissa ollut samaa ongelmaa havaittavissa. Varsin erilaisia ratojakin ajettu..
 
Kolme kisaa ei ole alkukaudesta juuri mitään. Kausi alkaa oikeasti vasta Euroopan kisoista.
Mikä tämän viestin pointti nyt oli? Tajusitkohan yhtään mikä mun pointti oli...

Mielestäni vain siitä voi jotain päätellä, jos jollain autolla on kolmessa ensimmäisessä kisassa samankaltaisia ongelmia. Aika älytöntä väittää, että näin ei olisi.
 
Mikä tämän viestin pointti nyt oli? Tajusitkohan yhtään mikä mun pointti oli...

Mielestäni vain siitä voi jotain päätellä, jos jollain autolla on kolmessa ensimmäisessä kisassa samankaltaisia ongelmia. Aika älytöntä väittää, että näin ei olisi.

Mitä ongelmia Mersulla oli Australiassa? Olisivat ajaneet suvereeniin voittoon ilman Vettelin tuuria.
 
Kisaton viikonloppu, ni aattelin jakaa tällasen videon mikä teitäki saattaa kiinnostaa.



MIKA, MIKA!

edit: tuli tosta videosta vielä mieleen, että kuinkahan monta vuotta taakseppäin mitää mennä, että P1 on nopeempi kun sen aikaset fykköset rata-ajossa?
 
Viimeksi muokattu:
Kisaton viikonloppu, ni aattelin jakaa tällasen videon mikä teitäki saattaa kiinnostaa.



MIKA, MIKA!

edit: tuli tosta videosta vielä mieleen, että kuinkahan monta vuotta taakseppäin mitää mennä, että P1 on nopeempi kun sen aikaset fykköset rata-ajossa?

Pari viikkoa? Jonkin uutisen luin, jossa tämän vuoden WEC P1-sarjan auto oli jollain radalla nopeampi kuin F1.
 
Mitä ongelmia Mersulla oli Australiassa? Olisivat ajaneet suvereeniin voittoon ilman Vettelin tuuria.
Vaikeuksia ajaa muiden autojen perässä. Toki niitä oli kaikilla, mutta Mersun kohdalla siihen kiinnitettiin erityistä huomiota. Muistaakseni myös Australiassa oli havaittavissa suorituskyvyn suhteellista laskua Mersulla, kun ajettiin pehmeimmillä. Ongelmat eivät toki siellä kukoistaneet, mutta viitteitä samoista ongelmista oli siellä, kuin on ollut kahdessa muussakin kisassa nyt alkukaudesta.
 
Vaikeuksia ajaa muiden autojen perässä. Toki niitä oli kaikilla, mutta Mersun kohdalla siihen kiinnitettiin erityistä huomiota. Muistaakseni myös Australiassa oli havaittavissa suorituskyvyn suhteellista laskua Mersulla, kun ajettiin pehmeimmillä. Ongelmat eivät toki siellä kukoistaneet, mutta viitteitä samoista ongelmista oli siellä, kuin on ollut kahdessa muussakin kisassa nyt alkukaudesta.

Yksikään talli ei ole samalla seoksella kyennyt ohittamaan toista (kärkitiimeistä siis). Ei Mersulla ollut mitään ongelmia Melbournessa. Eka stintti ajettiin muistaakseni US-seoksella ja Kimi pysyi n. 3 sek päässä Hamiltonista - Vettel tippui kyydistä. Varikkopysähdysten jälkeen Hamilton tiputti Kimin melko helposti softeilla. VSC:n jälkeen Hamitlon teki ajovirheen ja ajeli vähän nurtsilla, kuitenkin hetkessä kuroi taas eron umpeen Vetteliin.
Se, että nykyautoilla ei pysty seuraamaan perässä ilman todella suurta nopeuseroa ei ole Mersun ongelma. Lisäksi Albert Parkin kaltsaisella radalla ohittaminen on muutenkin haastavaa.
 
Ei varmasti ole, jos puhutaan nykypäivän F1:stä. Luitkohan nyt ollenkaan sitä kysymystä, mistä tämä keskustelu lähti?
Luin toki. Miksi kukaan olettaisi, että tulevaisuudessakaan P1 olisi nopeampi, jos se ei ole sitä ollut tähänkään mennessä?
 
Eli et lukenut? Eihän kukaan tässä ole niin olettanut. Puhut nyt jostain ihan muusta, kuin kukaan muu täällä.
No, luepa oma viestisi:
"edit: tuli tosta videosta vielä mieleen, että kuinkahan monta vuotta taakseppäin mitää mennä, että P1 on nopeempi kun sen aikaset fykköset rata-ajossa?"

Onko tuossa lauseessa jotain järkeä?

Joka tapauksessa minulle riittää tämä.
 
No, luepa oma viestisi:
"edit: tuli tosta videosta vielä mieleen, että kuinkahan monta vuotta taakseppäin mitää mennä, että P1 on nopeempi kun sen aikaset fykköset rata-ajossa?"

Onko tuossa lauseessa jotain järkeä?

Joka tapauksessa minulle riittää tämä.
Ensinnäkään tuo ei ole minun viestini. Tässä jälleen tulee selvästi esille se, kuinka epätarkasti olet keskustelua seurannut ja lukenut.

Ja toisekseen, tuossa ihan selvästi tarkoitetaan sitä, että kuinka vanhoihin F1-autoihin pitäisi mennä, että ne häviäsivät P1:lle. On ihan selvää, että F1 autot ovat vuosien varrella tulleet nopeammiksi rata-ajossa, joten esimerkiksi 80-luvun F1-autot eivät todennäköisesti P1:lle pärjäisi.
 
Kyllähän miehen kommenteista paistaa, että ymmärtää myös tilanteensa: ei ole enää mikään nuori poika, ja vaikka taidot riittäisi mestaruustaistoon ei ole vielä kertaakaan päässyt ajamaan mestaruudesta.
Riku on nuori poika siinä mielessä, että tämä on ensimmäinen kerta hänen elämässään, kun hän oikeasti neuvottelee sopimuksestaan eikä vain kuuntele, mitä Red Bullin organisaation isot pojat sanovat ja käskevät tekemään. Ehkä hän ajattelee, että pitämällä ääntä hänen pisteensä Ferrarin ja Mersun leireissä kasvavat. Ehkä hän on jopa huolestunut siitä, että ovatko muut edes kaiken Verstappen-hypen keskellä kiinnostuneita hänen palveluksistaan.

Tietysti rajan poistaminen toisi paljon mahdollisuuksia eri tyyppisiin strategioihin. Vaikea kuitenkaan sanoa, että miten tuossa lopulta kävisi. Joko se tekisi kisoista entistä tylsempiä, tai sitten aiempaa mielenkiintoisempia.
Olen sitä mieltä, että se tekisi vain hallaa kisoille. Tallit vaihtaisivat kilpaa moottoreita ja paukuttelisivat niitä sakkopisteitä vanhaan malliin. Kolmen moottorin kausikohtaisella rajoituksella kun ei voi ajaa kuin ekologisesti tai sitten ottaa rangaistuksia ylimääräisten koneiden käyttämisestä. Jos jokin valmistaja tulee siihen tulokseen, että heidän moottoreillaan on parempi ajaa koko ajan täysillä ja käyttää yksi tai kaksi ylimääräistä yksikköä rangaistuksista huolimatta, niin sitten he valitsevat sen taktiikan. Eipä se kovin montaa osakilpailuvoittoa vaadikaan, että yksi varikkostartti on kuoletettu pois.

Top Gearissa oli jokunen vuosi takaperin juur juttua moisesta, kun joku superauto oli radalla nopeampi kuin ~20v vanha F1
Mututuntumalla sanon, että vaikea on katulaillisen auton olla yhtä nopea kuin ns. modernin F1-auton (= 90-luvun alusta nykypäivään) koskaan, ikinä. Formuloissa on niin isot siivet ja aerodynaamisen pidon osuus on niin järkyttävä, ettei sitä millään luistonestolla tai aktiivijousituksellakaan kompensoida. Tai sitten pitää mennä vetämään pr-kierrokset Monzan kaltaiselle epäradalle, missä voisi F1-autostakin suurin piirtein vetää siivet irti ilman suurta muutosta kierrosajassa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen sitä mieltä, että se tekisi vain hallaa kisoille. Tallit vaihtaisivat kilpaa moottoreita ja paukuttelisivat niitä sakkopisteitä vanhaan malliin. Kolmen moottorin kausikohtaisella rajoituksella kun ei voi ajaa kuin ekologisesti tai sitten ottaa rangaistuksia ylimääräisten koneiden käyttämisestä. Jos jokin valmistaja tulee siihen tulokseen, että heidän moottoreillaan on parempi ajaa koko ajan täysillä ja käyttää yksi tai kaksi ylimääräistä yksikköä rangaistuksista huolimatta, niin sitten he valitsevat sen taktiikan. Eipä se kovin montaa osakilpailuvoittoa vaadikaan, että yksi varikkostartti on kuoletettu pois.
Toki se vaatisi muutoksia erilaisiin muihin sääntöihin ja rajoituksiin. Ihan sellaisenaan tuon rajan poistaminen ei olisi millään tavalla hyvä asia.
 
Mututuntumalla sanon, että vaikea on katulaillisen auton olla yhtä nopea kuin ns. modernin F1-auton (= 90-luvun alusta nykypäivään) koskaan, ikinä. Formuloissa on niin isot siivet ja aerodynaamisen pidon osuus on niin järkyttävä, ettei sitä millään luistonestolla tai aktiivijousituksellakaan kompensoida. Tai sitten pitää mennä vetämään pr-kierrokset Monzan kaltaiselle epäradalle, missä voisi F1-autostakin suurin piirtein vetää siivet irti ilman suurta muutosta kierrosajassa.

Mutulla itsekin kirjoittelen, kun olen tätä ajatusta itsekin mielessä usein pyöritellyt ja hiukan selvittelin ja googlailin tässä kun ketjun luin.

Ja olen samaa mieltä kuin sinä, että modernit F1:set 90-luvusta eteenpäin ainakin on eri planeetalla vielä kuin mikään katuauto. Mutkanopeudet niissä niin eriluokkaa kuin katuautoissa johtuen downforcesta. Ja 90-luvullahan tuli tietokoneella aerodynaamisesti suunnitellut Formulat todenteolla radoille.

Ainut suora vertailu minkä muistin ja helposti löysin oli muinaisen Top Gearin jakso missä Stig ajoi vuoden 2004 Formula ykkösellä Top Gearin testiradalla kierrosajan ja silloin kuvaushetkellä nopein aika tulostaululla oli Ferrari Enzolla ajettu 1:19.0 (1min 19s), tämä siis täysin katulaillisella autolla. Stig siis veti tuolloin kierroksen Rellun Formulalla aikaan 0:59.0, tämä vielä aavistuksen kostealla radalla ja silloisilla urarenkailla, koska slicksit oli silloin kielletyt. Ja koska rata on lyhyt ja mutkainen niin tuo 20s ero silloiseen parhaaseen katuautoon on aivan huikee, kun ottaa huomioon että täysin kuivalla ja täysissä kisasäädöissä (oletan että autoa/moottoria säästääkseen tuossakaan näytöksessä ei täysiä tehoja käytetty) tuokin aika olisi vielä selvästi parempi. Tämä siis vuonna 2004!

Nykyään Top Gearin radan paras kierrosaika on katulaillisella autolla eli McLaren 675LT ajettu 1:13.7s vuodelta 2016. Tätä nopeampia urheiluautojen aikoja on kyllä Top Gearin radalla ajettu, mutta ei listalle kelpuutettuina, koska autot eivät ole täyttäneet katuauton kriteereitä, eli voinut olla slicks renkaat tai auton maavara kisasäädöissä tms. näiden autojen nopein on siis ollut Pagani Zonda R ajalla 1:08.5, siltikin ero tuohon Renautin F1 auton aikaan selkeä.

Joku ketjussa sanoi, että pitäisi mennä ehkä 80-luvun Formuloihin asti ja itse veikkaisin 80-luvun alkua löytääkseen formula ykkösen joka häviäisi tuolle alkuperäisen kysymyksen McLaren P1 urheiluautolle, tämän 80-luvun alun perustan siihen, että 80-luvullahan aerodynamiikka ei vielä ollut kovinkaan tehokasta mutta 1982 Keken maailmanmestaruus vuonnahan (ja sen jälkeen) oli turbot ja tehoa oli ihan järjettömästi jossain lähteissä mainittu n.1500hp parhaimmillaan ja renkaat oli hurjat slicksit ilman rajotuksia ja aika-ajoissa käytettiin vielä erityisiä "liimarenkaita" jolla saatiin aika-ajokierrokseen hiukan extraa.

PS. Vahvat huhuthan kertoo, että tuolloin 2004 tuossa Top Gearin jaksossa Stiginä tuota Renaultin F1:stä ajoi silloinen Rellun testikuski Heikki Kovalainen.
 
Viimeksi muokattu:
Mutulla itsekin kirjoittelen, kun olen tätä ajatusta itsekin mielessä usein pyöritellyt ja hiukan selvittelin ja googlailin tässä kun ketjun luin.

Ja olen samaa mieltä kuin sinä, että modernit F1:set 90-luvusta eteenpäin ainakin on eri planeetalla vielä kuin mikään katuauto. Mutkanopeudet niissä niin eriluokkaa kuin katuautoissa johtuen downforcesta. Ja 90-luvullahan tuli tietokoneella aerodynaamisesti suunnitellut Formulat todenteolla radoille.

Ainut suora vertailu minkä muistin ja helposti löysin oli muinaisen Top Gearin jakso missä Stig ajoi vuoden 2004 Formula ykkösellä Top Gearin testiradalla kierrosajan ja silloin kuvaushetkellä nopein aika tulostaululla oli Ferrari Enzolla ajettu 1:19.0 (1min 19s), tämä siis täysin katulaillisella autolla. Stig siis veti tuolloin kierroksen Rellun Formulalla aikaan 0:59.0, tämä vielä aavistuksen kostealla radalla ja silloisilla urarenkailla, koska slicksit oli silloin kielletyt. Ja koska rata on lyhyt ja mutkainen niin tuo 20s ero silloiseen parhaaseen katuautoon on aivan huikee, kun ottaa huomioon että täysin kuivalla ja täysissä kisasäädöissä (oletan että autoa/moottoria säästääkseen tuossakaan näytöksessä ei täysiä tehoja käytetty) tuokin aika olisi vielä selvästi parempi. Tämä siis vuonna 2004!

Nykyään Top Gearin radan paras kierrosaika on katulaillisella autolla eli McLaren 675LT ajettu 1:13.7s vuodelta 2016. Tätä nopeampia urheiluautojen aikoja on kyllä Top Gearin radalla ajettu, mutta ei listalle kelpuutettuina, koska autot eivät ole täyttäneet katuauton kriteereitä, eli voinut olla slicks renkaat tai auton maavara kisasäädöissä tms. näiden autojen nopein on siis ollut Pagani Zonda R ajalla 1:08.5, siltikin ero tuohon Renautin F1 auton aikaan selkeä.

Joku ketjussa sanoi, että pitäisi mennä ehkä 80-luvun Formuloihin asti ja itse veikkaisin 80-luvun alkua löytääkseen formula ykkösen joka häviäisi tuolle alkuperäisen kysymyksen McLaren P1 urheiluautolle, tämän 80-luvun alun perustan siihen, että 80-luvullahan aerodynamiikka ei vielä ollut kovinkaan tehokasta mutta 1982 Keken maailmanmestaruus vuonnahan (ja sen jälkeen) oli turbot ja tehoa oli ihan järjettömästi jossain lähteissä mainittu n.1500hp parhaimmillaan ja renkaat oli hurjat slicksit ilman rajotuksia ja aika-ajoissa käytettiin vielä erityisiä "liimarenkaita" jolla saatiin aika-ajokierrokseen hiukan extraa.

PS. Vahvat huhuthan kertoo, että tuolloin 2004 tuossa Top Gearin jaksossa Stiginä tuota Renaultin F1:stä ajoi silloinen Rellun testikuski Heikki Kovalainen.

Aika pitkälle tosiaan tarvitsee mennä että löytyisi yhtä hidas F1. Spa on melko hyvin säilynyt bussipysäkkiä lukuunottamatta samana 1983 - 2015. Tuolla pussipysäkillisellä radalla on 1983 Prost ajanut paalun n. 34 s nopeammin kuin P1.

1980 F1 auto on ollu Paul Ricardilla noin noin 2 s hitaampi kuin 1983 autot. Span kaltaisella radalla ehkä olisivat olleet siis noin 31 s nopeampia kuin P1.

1971 F1 auto oli Paul Ricardilla noin 14 s hitaampi kuin 1983 autot. Spassa ehkä silti yli 10 s nopeampi kuin P1.

SPA
1983 F1: 2:04,6 (bussipysäkillä)
2015 McLaren P1: 2:38,0

Paul Ricard
1983 F1: 1:36,6
1980 F1: 1:38,8
1971 F1: 1:50,7

Vähän hankala vertailla kun radat ja kelit on hieman muuttuneet vuosittain.

jackie_stewart__france_1971__by_f1_history-d6pyafp.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Koenigsegg One:1 omaa henkilöautojen ennätyksen Spa:n radalla ja sekin on vain 2:32.14 eli jäähän nämä "tavalliset" autot reippaasti formuloista. Ehkä jossain lyhyellä radalla jossa on paljon suoraa ja 90 asteen mutkia ero olisi pienempi. Ei vain downforce riitä radoilla joissa on nopeita mutkia.

Edit: tässä vielä linkki tuohon ajoon Koenigsegg One:1 Sets New Lap Record At Spa - In Practice - Koenigsegg
 
Ehkä jossain lyhyellä radalla jossa on paljon suoraa ja 90 asteen mutkia ero olisi pienempi. Ei vain downforce riitä radoilla joissa on nopeita mutkia.
Ja toisaalta jos vertaillaan vanhempiin F1-autoihin, niin nekin toimivat nykyisiin verrattuna paremmin nimenomaan niillä radoilla, joissa downforcen tarve on pienempi. Tämän vuoksi täytyy kyllä mennä kauas, jotta löydetään sellainen F1-auto, joka häviää katulaillisille tehdasvalmisteisille autoille.
 
Onko kukaan ollut katsomassa formuloita Sotsissa?
Itsellä olisi tarkoitus tänä vuonna mennä paikan päälle ja pohdin tekeekö noilla general admission -lipuilla mitään Sotsissa?
Vai onko suoraan parempi ottaa liput T2 grand standiin, josta näkee kakkosmutkaan, ja missä ilmeisesti tapahtuu eniten?
Hintaeroa näillä on 66 vs 163 €.
 
Vähän hankala vertailla kun radat ja kelit on hieman muuttuneet vuosittain.

En löytänyt sitä sivua missä oli Monacon kierrosajat ja niistä laskettu vertailuaika jos rata olisi ollut joka kerta saman pituinen mutta tälläinen graaffi löytyi (ilmeisesti) Monacon keskinopeuden kehityksestä.
MJBbVJi.png

(Imgur joten voi vaatia temppuja näkyäkseen.)
 
Hyvää spekulaatiota nykyisyydestä ja tulevaisuudesta:
Kommentti: Ecclestonen kusetus paljastui Azerbaidzhanin järjestäjille – globaali F1-sarja tarvitsee reilummat diilit
24-25 kisaa kuulostaa kovalta...

Kommentti: Ecclestonen kusetus paljastui Azerbaidzhanin järjestäjille – globaali F1-sarja tarvitsee reilummat diilit
Sport > F1 > Uutiset Julkaistu 27.04.2018 13:10


Nyt vuorossa oleva Azerbaidzhanin GP on käsittämättömässä rahanhaaskauksessaan malliesimerkki Bernie Ecclestonen ajan lypsydiileistä, mutta luonteeltaan ehdottoman toivottava lisä formula ykkösten monipuolistuvaan kalenteriin.


Täytyy myöntää, että Bakun katuradan tulo F1-kausiohjelmaan vuonna 2016 herätti itsessänikin tutun tunteen Ecclestonelle tyypillisestä bisnesmallista, jossa uusia formulakisoja myytiin järjettömillä hinnoilla maihin, joissa ei ole minkäänlaisia moottoriurheiluperinteitä mutta helposti irtoavaa rahaa senkin edestä.

Mutta jo ensimmäisenä vuonna Azerbaidzhanin rata osoitti poikkeuksellisen omaleimaisuutensa. Vaikka rata näyttää paperilla järjettömän tylsältä lukuisine 90 asteen kulmineen sekä pitkine suorineen, joista pääsuoran kiitorata on peräti kahden kilometrin mittainen ja nelikaistaisen moottoritien levyinen, sen vastapainona on kaunis vanhan kaupungin osuus.

Tällä pätkällä käydään kapeimmillaan alle kahdeksan metrin suppilossa. Aivan radassa kiinni oleva linnan torni herätti toimituksessamme pientä huvitusta, sillä näytti täysin selvältä skenaariolta, että joku vielä rysäyttää sitä päin kaataen koko rakennelman päälleen. No, niin ei onneksi ole käynyt.

Mutta kuitenkin parin ajetun kisan jälkeen Azerbaidzhanin kisajärjestäjät huomasivat tulleensa Ecclestonen kusettamiksi. Valtavia satsauksia urheilutapahtumiin tekevä öljyvaltio tajusi, ettei se ikinä saa täyttä vastinetta huippukalliille sijoitukselleen. Vuoteen 2025 asti ulottuva noin 33 miljoonan euroa vuosittain maksava sopimus pysyy kuitenkin voimassa sellaisenaan eikä nykyisellä omistajalla Liberty Medialla ole juuri intoa lähteä sitä repimään.

Vaarana on, että Azerbaidzhan jää pois F1-kalenterista ennen aikojaan. Viimeksi saman päätöksen teki toinen varsin paljon luonnonvaroistaan elävä kisajärjestäjä Malesia.

Liberty on kuitenkin halukas pitämään sarjan monimuotoisena ja vieläpä laajentamaan jalansijaansa Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Tuon suunnitelman toteuttamiseen tarvitaan Ecclestonen aikaa reilumpia diilejä ja kestävämpää bisnesmallia. Lähestymistavan pitää olla kolonialistisen riistomallin sijaan kunnioittava ja yhteistyöhaluinen.

Lähimpänä kisaisännyyttä on Vietnam. Pääkaupunki Hanoin katuratakisa saattaa olla mukana kalenterissa jo kaudella 2020, kuten USA Today uutisoi hiljattain. Vielä on aikaista sanoa siitä, kuinka toimiva lisä jälleen yksi katurata olisi sarjalle, mutta aluevaltauksena Vietnam paikkaisi mukavasti Malesian jättämää aukkoa ja olisi samalla sopivan poikkeava hulppean Singaporen kirkkaista iltavaloista.

USA Todayn mukaan Hanoin kisan kustannukset saattaisivat kuitenkin olla 40-50 miljoonan euron luokkaa – ja maksajana olisi tietysti tässäkin tapauksessa Vietnamin valtio. Kuulostaa siltä, että myöskään uusi omistaja ei ole jakamassa kisoja ilmaiseksi.

Liberty myös suunnittelee kauden jakamista jaksoihin maanosien kesken. Kausi alkaisi Australiasta ja Kaakkois-Aasiasta ja etenisi kesää lähestyttäessä Euroopan kiertueelle. Syksyllä suunnattaisiin Pohjois-Amerikan kautta eteläiselle pallonpuoliskolle – muun muassa Etelä-Amerikkaan.

Suunnitelmissa kisoja voisi olla vuodessa jopa 24-25 nykyisen 20-21 osakilpailun sijaan, mikä on helpommin sanottu kuin tehty. Tämä tarkoittaisi tiimeille valtavia lisämenoja henkilöstökuluihin, joten amerikkalaisomistaja saa vielä moneen kertaan törmätä eurooppalaiseen työehtokulttuuriin ennen kisamäärän kasvattamista.

Ajatuksena nykyistä enemmän globaalia kiertuetta muistuttava sarja olisi kuitenkin varsin piristävä uudistus.
 
Oishan toi 25 kisaa kaudessa ihan hauska, kun tasaisella joka toinen viikonloppu kisat- tahdilla alkaisi uusi kausi heti edellisen päätyttyä :)

No ei ehkä nyt noinkaan :D ennemminki jäis vähemmälle ne 2-4 viikon tauot. Btw, 21.6-29.7 on 5 kisaa kuudessa viikossa, kunnes taas viikkojen tauko kuten tuota ennenkin :eek: toki kesällä tauot vähä pakollisia kesälomien vuoksi.
 
Noi kuljettajien aikanäytöt lähetyksessä on varmasti ulkoistettu jollekin apina pajalle tänä vuonna. Sen verran hullua toimintaa niiden kanssa.
Tuossakin kisassa Kimi nousi yhtäkkiä 4 sijaa ylemmäs, vaikka radalla ei tapahtunut sen suhteen mitään.
Välillä aika katoaa kokonaan jne.

Sainz nousi yhdessä kohtaa sekunnissa sijalta 17 sijalle 4. Oli siinä vähintään joku toinenkin kuski aivan päin vittua samaan aikaan, ei enää sen jälkeen voinut niihin oikein luottaa kun arpovat täysin summassa.
 
F1-paniikkikomissio runnoi läpi paketin, jonka tarkoitus on virallisesti lisätä ohitusmahdollisuuksia. Melkoiselta nollapaketilta se silti kuulostaa ja ainoa käytännön muutos tulee drs-efektin kasvattamisesta, mikä johtaa epäohitusten lisääntymiseen. Kukaan ei ole tätä toivonut mutta silti sen tulemme saamaan.

Autosport sanoi:
A proposal to change front wing endplates to help cars follow each other, along with a bigger rear wing flap and therefore a stronger DRS effect, has been passed.

Ilmeisesti vain Mersun moottoreita käyttävät tiimit – ja Sauber – olivat muutoksen kannalla. Ei tietenkään tule yllätyksenä, sillä Mersulla on edelleen ainakin joidenkin tahojen mielestä sarjan tehokkain moottori, ja drs-efektin lisäämisestä hyötyisivät juuri ne, joilla on eniten tehoa suorilla.
 
Bottakselle loistouutinen! – Mersu-pomo: Emme katsele kilpailijoiden kuskeja ensi vuodeksi

Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksennykyiset Mercedes-sopimukset kattavat vain tämän kauden, mutta Hamiltonille ollaan sorvaamassa jatkoa ja myös Bottaksen tilanne näyttää alkukauden vahvojen suoritusten ansiosta lupaavalta.

Vakavimpana Bottaksen uhkaajana on pidetty Daniel Ricciardoa, jonka Red Bull -sopimus päättyy tähän kauteen, mutta Wolffin sanojen perusteella tätä vaihtoehtoa ei olla tällä haavaa miettimässä.

– Emme katsele kuljettajia Mercedeksen ulkopuolelta tällä hetkellä, koska meidän täytyy ennen kaikkea antaa tukemme kahdelle jätkällemme. Se on ensisijalla, Wolff sanoi ESPN:n haastattelussa.

Wolff nosti esiin Bottaksen ja Hamiltonin ohella Force Indialla ajavan Mercedes-suojatin Esteban Oconin.

– Tilanne on kuin jos olet tyytyväinen vaimoosi, et katsele silloin muualle! Olemme kahden vaimomme kanssa – tai kolmen (Ocon mukaan lukien), emmekä katsele muuta.

Hamiltonin Mercedes-asema on vakaa, ja Bottaksen jatko Mercedeksellä vaikuttaa huomattavasti todennäköisemmältä kuin että Ocon ottaisi hänen paikkansa.

Wolffin mukaan Mercedes on varmasti viisaampi muutaman lisäkisan jälkeen.

– Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, kuinka Valtterilla on sujunut lähiaikoina, ja Lewisista meidän ei tarvitse puhuakaan. Hän on minun mielestäni paras nykyisistä kuskeista, ja kasvamassa on myös nuoria, kuten Ocon ja George(Russell, Formula 2 -sarjassa). Olen optimistinen Mercedeksen tulevaisuuden miehityksestä.

:smoke:
 
Eli kärkitalleissa tuskin tapahtuu mitään muutosta ensikaudelle. Kimillä menee kanssa homma erittäin hyvin, joten vaikea nähdä miksi Ferrari haluaisi häntäkään vaihtaa. Ja Vettel kanssa varmasti pitää mieluummin Kimin kuin ottaa esim. Ricciardon. Vaikea myöskään oikeasti nähdä Ricciardoa haluamassa Ferrarille, kun tietää melko varmasti että siellä tuettaisiin vahvasti Vetteliä tämän oltua jo pitkään tallissa ja tämän napattua useita voittoja. Etenkin jos tänävuonna tulisi vielä mestaruus Vettelille niin se vielä pahentaisi tuota tilannetta Ricille. Ja eipä tuolla oikein muitakaan talleja Ricille ole ellei McLaren/Renault jossain vaiheessa mene RB:n ohi mutta tätä tuskin tapahtuu vielä ainakaan pariin kauteen (jos koskaan).
 
Kärkitallien puolella voi olla tosiaan vaikea vaihtaa parempaan, mutta entä RIC isojen massien perään Mäkille?:
Fernando Alonson F1-ura päättymässä - Siirtymässä uuteen haasteeseen
Mutta onko McRellusta ensivuonnakaan haastajaksi?

Fernando Alonson F1-ura päättymässä - Siirtymässä uuteen haasteeseen
3.5.2018 - 10:02:23
fernando_alonso_2018_aurinkolasit.jpg


Fernando Alonson sopimus McLaren-tallin kanssa päättyy tämän kauden jälkeen ja vuoden lopussa voi myös päättyä hänen 2001 alkanut uransa Formula ykkösissä. McLarenin kilpailukyky on ollut tänäkin vuonna pettymys, eikä Alonso ole pääsemässä ensi vuodeksi huipputallin kuljettajaksi.

Alonso haluaisi ajaa voitosta. Siihen hänelle olisi tarjolla tilaisuus IndyCar-sarjassa. Alonso on tiettävästi saanut Indy-talleista useitakin tarjouksia.

Alonso ajoi viime vuonna kilpaa Indianapolisin 500 mailin ajossa ja pärjäsi hyvin siihen saakka, kunnes hänen autonsa hajosi. Alonso oli taistelemassa jopa voitosta.

Ensi vuonna Alonso olisi Indy-sarjassa vahvasti vahvemmilla, kun aikaa auton testaamisen olisi enemmän. Ainakin Alonsolla olisi realistisia mahdollisuuksia kisojen voittoon toisin kuin kilpailukyvyttömällä McLarenilla F1-kisoissa.

F1:ssä ja IndyCar-sarjassa mestaruuden ovat voittaneet vain Mario Andretti, Emerson Fittipaldi ja Nigel Mansell. Alonso on ilmoittanut tavoittelevansa myös kuuluisaa triplaa eli Monacon F1-kisan voittoa, Indianapolisin voittoa sekä Le Mansin voittoa. Toistaiseksi hän on voittanut vain Monacossa
 
En vain jotenkin näe Ricciä siirtymässä heikompaan talliin vaikka rahaa tulisi enemmän. Toki jos välit menevät todella pahaksi RB:n ja Verstappenin kanssa niin sittenhän tuo voi olla mahdollista. Aika näyttää.
 
Alonson eläköityminen tekisikin sarjan siirtokuvioista potentiaalisesti mielenkiintoisia, sillä en suoralta kädeltä keksinyt, että kuka olisi luonnollisin vaihtoehto hänen tilalleen McLarenille. Huippukuskit voidaan sulkea pois saman tien, sillä kukaan ei vapaaehtoisesti McLarenin nykyisellä tasolla sinne mene vuosiaan tuhlaamaan.

Mikäli Ricciardo syrjäyttäisikin Bottaksen, niin silloin Renault'lla aukeaisi paikka (Sainzin saadessa kutsun RBR:lle) ja ainakin alkukauden suoritustason perusteella on helppo sanoa, että Bottas olisi Rellun lyhyellä listalla kärkipaikoilla. Ja uskoisinpa Bottasinkin valitsevan ennemmin tehdastallin kuin kysymysmerkin. (Vai olenko liian optimistinen, kun luon McLarenin suhteen edes pieniä odotuksia?)

McLaren kosiskelisi luultavasti sellaisia nimiä kuin Esteban Ocon ja Romain Grosjean. Grosjeanin sopimustilanne on vapaampi sillä Oconilla on vielä yksi vuosi jäljellä Force Indian kanssa. Heidän tallikaverinsakin ajavat kyllä kelvollisesti mutta ovat jo käyneet kokeilemassa McLarenilla ja hommasta ei oikein tullut mitään.

Jokerina hihassa olisi F2-sarjassa debytoinut McLaren-junnu Lando Norris, joka voi hyvinkin voittaa sarjan mestaruuden jo tällä kaudella ja sitä kautta menettää oikeuden jatkaa kyseisessä sarjassa kilpailemista.

Mutta kun Vandoorne ei oikein vieläkään ole yltänyt Alonson vauhtiin ja taitaa olla aina pienissä ongelmissa auton säätöjenkin kanssa, niin kannattaisiko McLarenin riskeerata palkkaamalla toinen epävarma junnu talliin? Varoittavana esimerkkinä toiminee myös Charles Leclerc, joka dominoi viime vuoden F2-sarjaa ennennäkemättömällä tavalla mutta on ollut jokseenkin hukassa nyt F1-tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Ricciardo ja Bottas ovat varmasti kuumimmat nimet noista kuskeista, joilla ei vielä ensikaudelle ole sopimusta. Kimikin tietty on mutta hänestä tietää jo, että jatkaa (nykyotteilla itse halutessaan) Ferrarilla tai lopettaa kokonaan. Grosjean on ollut etenkin tällä kaudella melkoinen pettymys. Haas kuitenkin kulkee kohtuullisen hyvin mutta pistesaldo on vielä pyöreä nolla. Tietysti Australiasta olisi varmaan tullut muhkea pistepotti, jos talli ei olisi mokannut varikkopysähdystä. Mielenkiintoista nähdä kuka korvaa Alonson McLarenilla mutta vähän veikkaan, että tallien top3:ssa ei paljoa ole liikehdintää. Aika yllätys olisi, jos Bottas ei saisi jatkoa näillä otteilla ja jos Kimi lopettaisi nyt kun kulkee.

Mielenkiintoisin kombinaatio olisi tietysti se, jos Alonso nyt tosiaan lopettaa ja Ricciardolla menisi välit RB:n ja Verstappenin kanssa lopullisesti. Tällöin hän voisikin jopa siirtyä McLarenille heikompaan autoon osittain siinä toivossa että sillä on mahdollisuus nousta "pohjalta". Tämä aiheuttaisi liikehdintää kuskimarkkinoilla, kun Sainz taas napattaisiin takaisin RB:lle ja Rellulta vapautuisi ihan mielenkiintoinen paikka keskikastin kuljettajille.. (Toki sama dominoeffekti aiheutuu siitä, jos Bottas korvataan Ricillä mutta pitäisin tätä epätodennäköisempänä.)
 
Ja ainahan Verstappeninkin paikka voi olla auki, jos ei tarvittua ryhdistäytymistä tapahdu.
Tosin haluaako edes Red Bull nostaa Torolta junnuja, ts. onko ne junnut valmiita emotalliin?
 
Ricciardo Ferrarille, Max vittuun Red Bullilta kun hölmöilee liikaa. Sit Kimi Red Bullille tuomaan kokemusta ja Gasly tai joku muu junnu siihen kaveriks.

Jos tämä toteutuu, niin harmittaa mikäli en siitä rahaa saa :D

Tai sitten Sainz Red Bullille ja Kimi Renaultille. Ei, en yhtään toivo että Kimi jatkaisi.. Mistä niin päättelitte?
 
Mut edelleenkään RIC tuskin pääsee Ferkulle niin kauan kun Vetteli saa päättää...
 
Eiköhän DanRic itsekin halua jatkaa RB:llä. Neuvottelut käynnissä ja tottakai siihen kuuluvat taktiikat käytössä. :tup:
 
Kärkitallien puolella voi olla tosiaan vaikea vaihtaa parempaan, mutta entä RIC isojen massien perään Mäkille?:
Fernando Alonson F1-ura päättymässä - Siirtymässä uuteen haasteeseen
Mutta onko McRellusta ensivuonnakaan haastajaksi?

Fernando Alonson F1-ura päättymässä - Siirtymässä uuteen haasteeseen
3.5.2018 - 10:02:23
fernando_alonso_2018_aurinkolasit.jpg


Fernando Alonson sopimus McLaren-tallin kanssa päättyy tämän kauden jälkeen ja vuoden lopussa voi myös päättyä hänen 2001 alkanut uransa Formula ykkösissä. McLarenin kilpailukyky on ollut tänäkin vuonna pettymys, eikä Alonso ole pääsemässä ensi vuodeksi huipputallin kuljettajaksi.

Alonso haluaisi ajaa voitosta. Siihen hänelle olisi tarjolla tilaisuus IndyCar-sarjassa. Alonso on tiettävästi saanut Indy-talleista useitakin tarjouksia.

Alonso ajoi viime vuonna kilpaa Indianapolisin 500 mailin ajossa ja pärjäsi hyvin siihen saakka, kunnes hänen autonsa hajosi. Alonso oli taistelemassa jopa voitosta.

Ensi vuonna Alonso olisi Indy-sarjassa vahvasti vahvemmilla, kun aikaa auton testaamisen olisi enemmän. Ainakin Alonsolla olisi realistisia mahdollisuuksia kisojen voittoon toisin kuin kilpailukyvyttömällä McLarenilla F1-kisoissa.

F1:ssä ja IndyCar-sarjassa mestaruuden ovat voittaneet vain Mario Andretti, Emerson Fittipaldi ja Nigel Mansell. Alonso on ilmoittanut tavoittelevansa myös kuuluisaa triplaa eli Monacon F1-kisan voittoa, Indianapolisin voittoa sekä Le Mansin voittoa. Toistaiseksi hän on voittanut vain Monacossa
Ai saakeli. Kimi McLarenille olis hienoo.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 390
Viestejä
4 489 665
Jäsenet
74 151
Uusin jäsen
Malik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom