F1 Kausi 2018

Lienevät ne suurimmat vaikuttajat vaikka etusiipikin toki vaikuttaa

:) Siivillä saa balanssia säädettyä (?), mutta se miten renkaat reagoi rattiin, on kyllä tosiaan enimmäkseen jousituksen ja renkaiden asennon säätämistä.

Mut enivei, en usko, että Kimin ajeluihin on mitään vaikutusta. Onhan Kimi parhaat ajonsa muutenki ajellut ennen kola-etusiipiä. Takasiipi/takapää tais myös olla ennen isompi (downforceltaan, myös kooltaan?)
 
Viimeksi muokattu:
Eikös ne muuta etusiipeä leveämmäksi ja samalla yksinkertaisemmaksi. Ei välttämättä vähemmän etudownforcea? (Vai oliko vasta 2021?)

Nykyset härpättimethän on tehty sen takia, että ilma ohjautuisi optimaalisesti eturenkaiden ohitse auton takaosaan luomaan downforcea ym.

Samalla ne aiheuttaa paskaa ilmaa takana ajavalle.
 
Eikös ne muuta etusiipeä leveämmäksi ja samalla yksinkertaisemmaksi. Ei välttämättä vähemmän etudownforcea? (Vai oliko vasta 2021?)

Nykyset härpättimethän on tehty sen takia, että ilma ohjautuisi optimaalisesti eturenkaiden ohitse auton takaosaan luomaan downforcea ym.

Samalla ne aiheuttaa paskaa ilmaa takana ajavalle.

Näinhän se olikin. Itsellä ainaki toiveissa, että ensinnäki häiriöt auton sivuille vähenee + mikäli etusiivessä on vähemmän härpäkkeitä => autot ei olisi niin tarkkoja puhtaasta ilmasta vrt. nykyiset

Eikös takasiipeä nosteta myös hieman? jostain sellainenkin muistikuva.
 
Eikös ne muuta etusiipeä leveämmäksi ja samalla yksinkertaisemmaksi. Ei välttämättä vähemmän etudownforcea? (Vai oliko vasta 2021?)

Nykyset härpättimethän on tehty sen takia, että ilma ohjautuisi optimaalisesti eturenkaiden ohitse auton takaosaan luomaan downforcea ym.

Samalla ne aiheuttaa paskaa ilmaa takana ajavalle.
Ei se etusiipi levene, vain yksinkertaistuu. Ja kyllä siinä menetetään myös downforcea, ainakin kokonaisuutena.
 
Noh, ei kaiken tuo spekuloinnin jälkeen yllättänyt. Ei nuo huhut yleensä ole ihan perättömiä.
 
Sääli että Kimin ajot loppuu. Pitää sitten ensi vuonna miettiä, että vieläkö jaksaa formuloita katsella. Bottas on aika tylsä, mutta ehkä se alkaa voittamaan :)
 
Kimi Räikkönen instagramissa "Guess who's back?! Next two years with sauberf1team ahead! Feels extremely good to go back where it all began!"

Ajamaan vai hähh?
Tämä tuli kyllä todella puskista, vaikka jotain tämän kaltaista toivoinkin. Ja vielä kaksivuotinen soppari.

Ei tässä tiedä mitä ajatella, mutta pirun hienoa on, että Kimi jatkaa F1:ssä. Tällä kertaa todennäköisesti tallin selkeänä ykköskuskina. Kimi saa varmasti Sauberilla ansaitsemansa kunnioituksen ja todennäköisesti myös osaavampaa henkilökuntaa ympärilleen.
 
Nyt on kyllä melko kaksjakoiset fiilikset, onhan se hienoo että mies tekee mitä haluaa, eli ajaa, mutta samaan aikaan oishan se ollut arvokkaampaa lopettaa huipulla...
 
"Ferrari on viimeinen talli missä ajan"

Niin sitä syötiin sanat hienosti kun "halutaan vaan ajaa". Luulin oikeasti että Kimillä on itsekunnioitusta..
En nyt tiedä pitäskö tässä itkeä vai nauraa taas.. :rolleyes:
Voitoista Sauberilla nyt on ihan turha haaveilla, podiumitkin taitaa olla ensi vuonna tavoittamattomissa.
 
Aika mielenkiintoista. No, olihan loikka Lotarillekin yllättävä ja se tuotti kuitenkin pari voittoakin. Kiva nähdä ensi kaudella miten Sauber toimii ja miten se sopii Kimille. Fiatin kone ensi vuonnakin kova
 
"Ferrari on viimeinen talli missä ajan"

Niin sitä syötiin sanat hienosti kun "halutaan vaan ajaa". Luulin oikeasti että Kimillä on itsekunnioitusta..
En nyt tiedä pitäskö tässä itkeä vai nauraa taas.. :rolleyes:
Voitoista Sauberilla nyt on ihan turha haaveilla, podiumitkin taitaa olla ensi vuonna tavoittamattomissa.
Onhan siitä jo jonkin verran aikaa, kun Kimi totesi haastattelussa tuohon liittyen, että ajatukset vuosien myötä muuttuvat. Ei tuossa nyt mistään kovin ihmeellisestä lupauksesta ole kyse kuitenkaan.

Helvetin hienoa on, että saa uraansa jatkaa, kun edelleen riittää motivaatiota ajamiseen. Itse ainakin tykkään Sauberin nykytouhusta todella paljon. Siellä on positiivinen meininki, Ferrarin kone ja vaikeista vuosista huolimatta osaavaa henkilökuntaa. Sauberilla voi olla jopa toiveita nousta ylempään keskikaastiin, jos Kimistä saadaan kaikki irti. Kimi on kuitenkin kova kaveri kehittämään autoa ja nyt Kimi saa todennäköisesti paljon valtaa kehitykseen liittyen.
 
Tai sitten Kimi tietää jotain tulevaisuudesta mitä tulee Sauberin moottoreihin ja muuhun kehitykseen..
Vaikea silti uskoa että Sauberia nähtäisiin edelleenkään muualla kuin tappelemassa sijoista 10-20.
 
Käsittämätön veto tuo Räikkösen paluu Sauberille. En osaa yhtään arvata, että mistä siinä on kyse. Menestystä ainakin on ihan turha odottaa, koska Sauber ei voi vain ajattaa Ferrarin uutta autoa eri väreissä kuten jossain MotoGP-sarjassa tehdään. Voiko se olla rahastakaan kiinni, kun hänellä ei tiettävästi ollut minkäänlaista sopimusta ensi kaudesta Ferrarin kanssa, joten tallin ei ollu pakko jollain tavalla ostaa häntä ulos?

Tai sitten Kimi tietää jotain tulevaisuudesta mitä tulee Sauberin moottoreihin ja muuhun kehitykseen...
F1-sarjassa ei ole mitään taikasauvaa, jota heiluttelemalla häntäpään autosta tehdään voittaja. Kuten sanottua, niin Ferrari ei voi vain maalata autoaan valkoiseksi ja antaa sitä Sauberille. Se yhteistyö, mitä Ferrari tekee Haasin kanssa ja Red Bull Racing Toro Rosson kanssa, on niin maksimaalista kuin säännöt antavat periksi, eikä niilläkään autoilla taistella kuin satunnaisista pistesijoista.
 
Onhan siitä jo jonkin verran aikaa, kun Kimi totesi haastattelussa tuohon liittyen, että ajatukset vuosien myötä muuttuvat. Ei tuossa nyt mistään kovin ihmeellisestä lupauksesta ole kyse kuitenkaan.

Helvetin hienoa on, että saa uraansa jatkaa, kun edelleen riittää motivaatiota ajamiseen. Itse ainakin tykkään Sauberin nykytouhusta todella paljon. Siellä on positiivinen meininki, Ferrarin kone ja vaikeista vuosista huolimatta osaavaa henkilökuntaa. Sauberilla voi olla jopa toiveita nousta ylempään keskikaastiin, jos Kimistä saadaan kaikki irti. Kimi on kuitenkin kova kaveri kehittämään autoa ja nyt Kimi saa todennäköisesti paljon valtaa kehitykseen liittyen.

Itselläni on hyvät odotukset tästä ja saahan tämä syyn lähteä katsomaan Formuloita vielä paikan päälle. Sauber on kehittyny hurjasti viime kaudesta ja Kimi vie varmasti auton kehitystä vielä hurjasti eteenpäin omilla tiedoilla ja taidoilla.
Itse odotan Sauberin olevan ensi keväänä yksi kuuma talli muiden joukossa kilpailukyvyssä.
Uskon vahvasti että he tiiminä saa Sauberin kulkupuolen hiottua kohdalleen talven aikana.
 
Aika kaksijakoiset fiilikset kyllä nyt. Toisaalta kiva että Kimi jatkaa, mutta että tallissa joka on nyt toiseksi viimeisenä tallipisteissä. Paljon pitää kyllä Sauberin kehittyä ensikaudelle.
 
Olisihan se Sauberin podiumille tuominen astetta kovempi suoritus, kuin Ferrarin. Epäilisin että kuitenkin tuo tasaisesti pisteitä Sauberille, ja taitaa olla jollain tulospalkalla ajelemassa.

Sinänsä ei tullut itselle yllätyksenä, jotain erilaista siinä Kimissä oli mikä Monzassa nähtiin maaliintulon jälkeen - eli tiesi tosiaan jo siinä vaiheessa mitä tapahtuu. Muutenkin oudohkot tallipäätökset Monzassa selittää tilannetta. Ehkä Vettel ei vielä tiennyt.
 
Suoraans sanottuna aika erikoista, että vain voitoista ajava Kimi siirtyy Sauberilla ajamaan sijoista ynnä muut. Rehellisesti olisi voinut lopettaa suoraankin huipputallissa vs. jäädytellä Sauberilla pari vuotta. Ei ollenkaan hyvä uutinen ja ihmettelen miten tuohon on päädytty. Jopa McLaren kuulostaisi paremmalta.

Erikoista sinänsä myös Sauberin kannalta. Talli ensin pyristelee talousongelmissa ja nyt palkataan miljoonien hintainen maailmanmestari. Koskas viimeksi Sauberilla on muuten ylipäätään ajanut maailmanmestari? Vai onko edes?
 
Jos vaihtoehtona on lopettaa kokonaan F1-ajot tai sitten jatkaa "huvin vuoksi harrastamista", niin varmaan ihan hyvä valinta. Ja varmaan on voinut melko helposti neuvotella sponssitapahtumat minimiin ja liksan ylös. Eli nyt Kimi voi vihdoin tehdä niin kuin on aina halunnut, eli käydä vain ajamassa ja muun ajan tehdä mitä itse haluaa :). Tuskinpa on myöskään kovin kummoisia extreme-urheilukieltoja toisin kuin huipputallien kuskeilla. Eli voisi varmaan halutessaan ajaa vaikka rallia samalla jos haluaa.
 
Olisihan se Sauberin podiumille tuominen astetta kovempi suoritus, kuin Ferrarin. Epäilisin että kuitenkin tuo tasaisesti pisteitä Sauberille, ja taitaa olla jollain tulospalkalla ajelemassa.
Kyse on pakko olla siitä, että Kimi halutaan pitää Ferrarin organisaatiossa mukana ja hänelle maksetaan Ferrarin taholta toimenkuvaan nähden hemmetin kovaa palkkaa seuraavilta kausilta. "Omiaan" kohtaan Ferrari on kyllä sarjan lojaalein talli, se on minun vankkumaton mielipiteeni.

Täytyy vain vielä keksiä, että mikä on se hyöty, mitä Ferrari mielestään saa Kimiä c-tallissaan ajattamalla. Kun esimerkiksi Honda käytännössä perusti Super Aguri -tallin vain sen takia, että voisi antaa Takuma Satolle potkut tehdastallistaan, niin kyse oli japanilaisesta yrityksestä ja japanilaisesta kuljettajasta ja japanilaisesta kulttuurista. Ferrarin ja Kimin suhde ei ole lähelläkään sitä tasoa, niin siksi olen monttu auki tästä.
 
2 more years! Ei vaan huonompaa tallia enää löytänyt. No varmasti ainakin luvassa jännittäviä tilanteita peräpäässä. :)
 
Aikas kaksijakoisia mietteitä herättää tää kyllä.. Vaikee nähä kimi ohitettavana kierroksella ja tulla maaliin sijoilla 10 +. Eiköhän tähänki soppaan kuulu asipita mitä ei saada tietää.
 
Parin vuoden jäähdyttelypesti ei ilahduta, ei juuri yhtään. Mielestäni olisi ollut parempi, jos Kimi olisi lopettanut F1:set tähän kauteen ja harrastellut sitten muissa sarjoissa sydämensä kyllyydestä.

Sauberilla ollaan taatusti mielissään, kun autoa kehittämään saadaan kunnon konkari.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom