F1 2021 - Abu Dhabin GP

Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 990
Tottakai valittavat, eihän heillä oo mitään hävittävää muuta kuin että saavat itsensä näyttämään hölmöiltä kun taas tulee hylsyä.
Tai sitten saavat FIA:n ja Liberty Median näyttämään aaseilta jos valitus menee läpi.

CAS vetoomustuomioistuimella on aika puolueettoman tuomioistuimen maine ja ne tuskin hirveästi välittää mitä Liberty Median orjat sanoo jos sääntökirja sanoo toista.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 382
En pidä Verstappenista tyhmänrohkean ajotyylin takia jonka vuoksi pilannut monen muun kisan vuosien aikana turhalla kolaroinnilla. Siksi toivoin Hamiltonin voittavan.
On kyllä Maxin kisatkin pilattu tyhmänrohkean ajotyylin takia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
520
En ois uskonu mersun valittavan.. oisin odottanut vaativan Masin eroa, tuominnut fian päätöksen, mutta yhteisen hyvän ja F1n maineen takia hyväksynyt tuomion..

Ihan oikeutettu teko ja valitus oikeuteen. Jos on säännöt tehty, niin ei kisanjohtaja voi lähteä niitä soveltamaan. Sama kuin viime kisan neuvottelu, vaarallinen radallepaluu -> stop n go rangaistus, ei mitään kisanjohtajan neuvottelua.
 
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
387
Tai sitten saavat FIA:n ja Liberty Median näyttämään aaseilta jos valitus menee läpi.

CAS vetoomustuomioistuimella on aika puolueettoman tuomioistuimen maine ja ne tuskin hirveästi välittää mitä Liberty Median orjat sanoo jos sääntökirja sanoo toista.
Eiköhän tuossa päätöksessä ollut jo aika hyvin kerrottu ne syyt miksi meneteltiin näin. Vaikea saada tätä keissiä läpi oikeudessa kun säännöissä sanotaan että viime kädessä kilpailun johtaja saa päättää siitä safety carin käytöstä.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 990
Eiköhän tuossa päätöksessä ollut jo aika hyvin kerrottu ne syyt miksi meneteltiin näin. Vaikea saada tätä keissiä läpi oikeudessa kun säännöissä sanotaan että viime kädessä kilpailun johtaja saa päättää siitä safety carin käytöstä.
Siinähän turva-auton käytössä voi olla joku käytännöksi muodostunut tapa miten toimitaan käytännössä aina. Vaikka sitä ei lue suoraan siinä sääntökirjassa. Sitten jos siitä mennään poikkeamaan yhtäkkiä toisen vahingoksi, niin kusessä ovat.

Mitään ongelmaa ei olisi tullut jos olisivat toimineet turva-auton kanssa samalla tavalla kuin muulloinkin. Silloin olisi körötelty maaliin vain turva-auton perässä ja tilanne olisi siinä jäädytetty sen hetken mukaiseksi kuin tulokset olivat turva-auton tullessa radalle.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Tuomariston päätöksestä käy ilmi että Masi ratkaisi mestaruustaistelun Verstappenille, jos oltaisiin menty sääntökirjan mukaan niin Lewis olisi voittanut, nyt Masi käveli omalla päätöksellä sääntökirjan yli ja ilmeisesti hänellä on tuohon oikeus. Voi olla että mersu vie tämän vielä oikeuteen.

Ollut kyllä melkoinen farssi tämä loppukauden tuomarointi, Masi pitää potkia ehdottomasti pihalle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
520
Siellä säännöissä lukee, että kisanjohtaja saa soveltaa niitä miten huvittaa.
itseasiassa siellä sanotaan, että kisanjohtajalla on määräysvalta turva-auton käyttöön, mutta saako kisanjohtaja mielivaltaisesti päättää, että noudatetaan turva-autopykälää vain viiden mutta ei kolmen auton kohdalla, niin se lienee kysymys…

Ny kun alkaa miettimään historiaa taaksepäin, niin millaisellakohan suodattimilla Masi näitä tapauksia jättää välittämättä tuomareille? Siis ohan vain tuota verstappenin ajotapaa miettien…
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
332
Se että käytiin ajamassa turva-auton takana pari kierrosta hurua jotta kisan määritelmä saatiin toteutettua -> pisteet jakoon. Tässäkin money talks
joo ja ei. Verstappen ansaitsi nuo puolikkaat pisteet ehdottomasti. Ketä tahansa kuka uskaltaa ajaa noin perkeleen kovaa vesisateessa on pisteensä tuosta kilpailusta ansainnut.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 990
Tuomariston päätöksestä käy ilmi että Masi ratkaisi mestaruustaistelun Verstappenille, jos oltaisiin menty sääntökirjan mukaan niin Lewis olisi voittanut, nyt Masi käveli omalla päätöksellä sääntökirjan yli ja ilmeisesti hänellä on tuohon oikeus. Voi olla että mersu vie tämän vielä oikeuteen.
Eiköhän tuo CAS välitystuomioistuimessa selviä, että oliko Masilla oikeus ratkaista voittaja vai olisiko pitänyt mennä sääntökirjan mukaan. Siis jos välitystuomioistuimeen sen päätöksen vievät.

Tai sitten siellä taustalla Masi kavereineen lyö riittävän määrän miljoonia mersu-tallin taskuun, niin valitus vedetään pois ja hehkutetaan sitten yhdessä reilua lopputulosta. Kun kyseessä on viihdepisnes, niin en edes epäile etteikö tuotakin ole sovittavissa ihan riihikuivalla käteisellä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
679
En pidä Verstappenista tyhmänrohkean ajotyylin takia jonka vuoksi pilannut monen muun kisan vuosien aikana turhalla kolaroinnilla. Siksi toivoin Hamiltonin voittavan.
Tää nyt on aikamoista shaibaa. Muutamat vuodet kun katsoo taaksepäin, niin oli se hamiltoninkin ajotyyli aikamoista. Toki niin se on ollut verstappeninkin varsinkin uran alussa formula 1:ssä, mutta parempaan suuntaan on mielestäni mennyt ajotyyli kummallakin.
 

Puukamana

Ruuvit löysällä
NOSTO
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
471
Siellä ei olisi pitänyt ajaa metriäkään. Nyt ajettiin ettei 100k katsojaa voi vaatia rahojaan takasin.
Konkkaanko Span kisajärjestäjien olis pitäny mennä sään takia? Kaikissa vastaavien tapahtumien lipuissakin lukee jo tämä ehto.
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 108
Latifilta ei ainakaa voimajuomat lopu heti kesken. :smoke:


Christian Horner promised Williams driver Nicholas Latifi a lifetime supply of Red Bull after his crash ultimately led to Max Verstappen winning the Formula One world championship with victory in Abu Dhabi.

The Red Bull team principal revealed he had been “screaming” at race director Michael Masi to allow Verstappen a chance to overtake title rival Lewis Hamilton as the race at Yas Marina threatened to end behind a safety car.


With Hamilton halting a late charge from Verstappen by pumping in impressive lap times on used rubber, the field would be truncated as Latifi’s crash five laps from the flag brought out a safety car.


Verstappen dived into the pits for a set of faster, soft tyres, emerging with five lapped cars between himself and Hamilton.

Masi originally decided not to send the lapped cars through before changing his mind ahead of the restart, leaving Hamilton as a sitting duck to the flying Dutchman.

“He’ll be getting a lifetime supply of Red Bull for sure,” Horner said to Channel 4 when asked about Latifi.


“We needed something from the racing gods in the last 10 laps,” he added on Sky Sports.

“Thank you Nicholas Latifi for that safety car. I have to say with the stewards…they did great to get the race going again.

“We were screaming at him (Masi) ‘let them race’. It has been an insane competition and for Max to win the world championship – it is not just about here.

“I have to say all credit to Lewis, he has been a phenomenal opponent all year, he is a great champion and that is what makes it even more valid to win this.”
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 459
joo ja ei. Verstappen ansaitsi nuo puolikkaat pisteet ehdottomasti. Ketä tahansa kuka uskaltaa ajaa noin perkeleen kovaa vesisateessa on pisteensä tuosta kilpailusta ansainnut.
Kuka-sanalla oot uskottavampi ens kerralla :x3: :p nojoo, itse oon kans sitä mieltä, että olis pitäny olla nollat kaikille.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 459
Latifilta ei ainakaa voimajuomat lopu heti kesken. :smoke:

Mautonta paskaa, kuten Red Bull. Totta toi joku läppä on? Edit: on varmasti, mut menikö Horner tuollaista sanoo. Vähä 50-60 mitä katsojat ajattelee. Grosjean selvis just ja just hengissä edelliskautena kolarista. Ne on joka kerta tuuria(no toki insinööreille kiitosta) , jos ilman vammoja mennää. Vaikka turvallisuus parantunut, nii joka kerta osumissa vauhtia on ja ihminen hyytelöä verrattuna autoon ja osuttavaan kohteeseen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 374
Toto vanheni naamasta päätellen 10-vuotta kisan aikana kun vertaa ennen kisaa tehtyihin haastiksiin..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 378
Sarjassa "en ole gynekologi lakimies, mutta"

15.3 The clerk of the course shall work in permanent consultation with the Race Director. The Race Director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the course may give orders in respect of them only with his express agreement: a) The control of practice, sprint qualifying session and the race, adherence to the timetable and, if he deems it necessary, the making of any proposal to the stewards to modify the timetable in accordance with the Code or Sporting Regulations. b) The stopping of any car in accordance with the Code or Sporting Regulations. c) The stopping of practice, suspension of a sprint qualifying session or suspension of the race in accordance with the Sporting Regulations if he deems it unsafe to continue and ensuring that the correct restart procedure is carried out. d) The starting procedure. e) The use of the safety car.


Tuosta kun ottaa lihavoidut niin en oikein näe miten protesti voisi mennä läpi. Jos haluavat paremmat säännöt, niin allekirjoittakoon paremmat säännöt.

[https://www.fia.com/sites/default/f...porting_regulations_-_iss_13_-_2021-12-08.pdf]
 

Puukamana

Ruuvit löysällä
NOSTO
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
471
Sarjassa "en ole gynekologi lakimies, mutta"

15.3 The clerk of the course shall work in permanent consultation with the Race Director. The Race Director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the course may give orders in respect of them only with his express agreement: a) The control of practice, sprint qualifying session and the race, adherence to the timetable and, if he deems it necessary, the making of any proposal to the stewards to modify the timetable in accordance with the Code or Sporting Regulations. b) The stopping of any car in accordance with the Code or Sporting Regulations. c) The stopping of practice, suspension of a sprint qualifying session or suspension of the race in accordance with the Sporting Regulations if he deems it unsafe to continue and ensuring that the correct restart procedure is carried out. d) The starting procedure. e) The use of the safety car.


Tuosta kun ottaa lihavoidut niin en oikein näe miten protesti voisi mennä läpi. Jos haluavat paremmat säännöt, niin allekirjoittakoon paremmat säännöt.

[https://www.fia.com/sites/default/f...porting_regulations_-_iss_13_-_2021-12-08.pdf]
lisäsin oman boldauksen. olis kait se FIA tyhmä jos se ei ols suojannu omaa selkäänsä jo sääntöjä kirjoittaessaan. Huohh mikä farssi. Ei kait siinä ku naureskellaan taas ku seuraava päätös tulee.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 459
Sarjassa "en ole gynekologi lakimies, mutta"

15.3 The clerk of the course shall work in permanent consultation with the Race Director. The Race Director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the course may give orders in respect of them only with his express agreement: a) The control of practice, sprint qualifying session and the race, adherence to the timetable and, if he deems it necessary, the making of any proposal to the stewards to modify the timetable in accordance with the Code or Sporting Regulations. b) The stopping of any car in accordance with the Code or Sporting Regulations. c) The stopping of practice, suspension of a sprint qualifying session or suspension of the race in accordance with the Sporting Regulations if he deems it unsafe to continue and ensuring that the correct restart procedure is carried out. d) The starting procedure. e) The use of the safety car.


Tuosta kun ottaa lihavoidut niin en oikein näe miten protesti voisi mennä läpi. Jos haluavat paremmat säännöt, niin allekirjoittakoon paremmat säännöt.

[https://www.fia.com/sites/default/f...porting_regulations_-_iss_13_-_2021-12-08.pdf]
Jep, ainoa pointti, use of safery car. Helposti ymmärrettävissä, että voi sen määrätä, mut en näkis, että tolla pykälällä vielä hallitaan sitä oman mielen mukaan ohi muiden sääntöjen.

Edit: ei ainakaa ens kaudella, kun tän myötä tota tullaan tarkentaan.
 
Viimeksi muokattu:

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 459
lisäsin oman boldauksen. olis kait se FIA tyhmä jos se ei ols suojannu omaa selkäänsä jo sääntöjä kirjoittaessaan. Huohh mikä farssi. Ei kait siinä ku naureskellaan taas ku seuraava päätös tulee.
Ei tuo sun boldaus liity asiaan mitenkää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
398
Täytyy sanoa, että eihän tuossa päätöksessä yksinkertaisesti ollut mitään järkeä..

Nämä kierroksella ohitetut, jotka päästettiin välistä, ajoivat kaiken tapahtuman "edessä" kun Safety Car meni sisään.
Mitä jos molemmat Verstappen ja Hamilton olisivat esim. osuneet ja pyörähtäneet? Miksi näiden "läpi päästettyjen" autojen takana oleville ei olisi sallittu kisata heitä vastaan kun tämä läpi päästetty porukka oli menossa omaa matkaansa..
Kyllä ymmärrän, että näiden kisalla ei juurikaan enää ollut väliä, mutta kyllähän kilpailussa pitää antaa kaikkien 20 auton ajaa. Eiköhän tuo ole heidän oikeus vaikka mestaruus ei enää olekaan pelissä.

Aivan pelle veto suoraan sanottuna, kyllä Masi naulasi tämän kauden päätöksen ihan yhtälailla kuin oman uransakin. Ihmettelen jos tuota katsellaan/uskotaan enää pätkääkään omassa roolissaan.
Olen ihaillut Horneria isosti monta vuotta, samoin Verstappenin kykyjä.. mutta kyllä tuo heidän ulina on ollut liikaa. Jostain syystä vielä suurin osa väittää, että Mercedes ja Hamilton on niitä jotka pitää ääntä, vaikka kyllä se on ollut päinvastoin.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
165
Kilpailun nimissä päästettiin autot välistä pois, mutta sitten jätetään 2 ja 3 paikkojen välissä olevat autot paikoilleen. Eli kilpailuun ei saanut osallistua loppupeleissä kun ykkönen ja kakkonen, olishan se ny ollu tyhmää jos kilpaa olis päässy ajamaan myös Ferrarit ja muut pehmeillä renkailla...
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
468
Kilpailun nimissä päästettiin autot välistä pois, mutta sitten jätetään 2 ja 3 paikkojen välissä olevat autot paikoilleen. Eli kilpailuun ei saanut osallistua loppupeleissä kun ykkönen ja kakkonen, olishan se ny ollu tyhmää jos kilpaa olis päässy ajamaan myös Ferrarit ja muut pehmeillä renkailla...
Tämän pitäisi jo riittää CASsissa viimeisen kierroksen hylkäämiseen.
 

iPhonelover

Tukijäsen
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
84
Pelkkään että mersu lyö hanskat tiskiin tämän tuomaroinnin (lue:tunaroinnin) takia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
922
kyllä ne kaikki neljä eli Hamilton,Verstappen, Horner ja Toto ovat olleet samanlaisia vinkuleluja tuonne Masin suuntaan.
mutta kaipa se on ollut odotettua, kun Huutokauppakeisari Masi on viimeisten kisojen aikana menettänyt viimeisetkin rippeet arvovallastaan.
kauden tapahtumien valossa kyllä oikea mies voitti mestaruuden, mutta millä tavalla se tuli on kyllä aika meh.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 990
Aivan pelle veto suoraan sanottuna, kyllä Masi naulasi tämän kauden päätöksen ihan yhtälailla kuin oman uransakin. Ihmettelen jos tuota katsellaan/uskotaan enää pätkääkään omassa roolissaan.
Olen ihaillut Horneria isosti monta vuotta, samoin Verstappenin kykyjä.. mutta kyllä tuo heidän ulina on ollut liikaa. Jostain syystä vielä suurin osa väittää, että Mercedes ja Hamilton on niitä jotka pitää ääntä, vaikka kyllä se on ollut päinvastoin.
Pitäähän se kilpailunjohtajalla olla se ylin päätäntävalta kisoissa milloin esimerkiksi kisa keskeytetään jos sääolosuhteet muuttuvat liian vaaralliseksi kisaamiselle tai milloin esimerkiksi radalla on niin paljon romua, että pitää lähettää turva-auto radalle romun keräämisen ajaksi.

Sitä en itse ymmärrä, että kilpailunjohtaja olisi joku Ukko-ylijumala, joka saisi mielivaltaisesti päättää esimerkiksi kilpailun voittajan, kuten tänään kävi.

Jos esimerkiksi turva-auton osalta on muodostunut vuosien aikana käytäntö, että turva-auton tullessa radalle kisailijat ottavat sitten oman paikkansa turva-auton perässä järjestyksessä ja ajetaan sitten yksi kierros sen jälkeen vielä turva-auton perässä ja sitten lähdetään liikkeelle, niin miksi hitossa Masin piti tänään alkaa säveltämään omiaan ja päästää vain joku neljä autoa peräpään kuskeista ajamaan ohi turva-autosta hakemaan omaa paikkaansa letkan hännille ja jättää sitten se yksi kokonainen kierros paikkojen tultua otetuiksi ajamatta letkassa ennen kisaamisen jatkumista?

Yhtä "looginen" olisi ollut sellainen päätös, että turva-auto olisi startannut Verstappenin eteen ja sitten puoli kierrosta jarrutellut Verstappenin menoa ja väistänyt sitten sivuun radalta ja olisi painettu virtuaalinen turva-auto päälle. Sillä tempulla olisi tullut toista minuuttia Hamiltonin ja Verstappenin aikaeroksi ja Hamilton olisi ehtinyt hakea uudet renkaatkin ja olisi vielä ollut 45 sekuntia kaulaa Verstappeniin. Toki tällainen olisi ollut aivan yhtä hanurista kuin tuo tämän päiväinen "maseilu".

Toivottavasti mersun vetoomus CAS-vetoomustuomioistuimessa menee läpi ja Liberty Media ja Masi saa kunnolla nenilleen kun mestari vaihtuu. Toki sellaisesta mestaruudesta jää paskamaku sekä Hamiltonin että Verstappenin suuhun, mutta toivottavasti viihdesirkus siitä jotain edes oppii. Nykymeno on sellaista, että jonkun ajan päästä sitä ei varmaan tarvi edes kisailijoiden ajaa aika-ajoja ja kisoja vaan Masi voi suoraan faksata ne päättämänsä lopputulokset. Ja sitten Viaplay voi laittaa sen 35 euron laskun kuussa ihmisille niin saavat kytytä maksutelevisiion ruudusta jännityksellä sitä faksin saapumista ja tuloksia faksilta. Sehän olisi myös ympäristön kannalta hyvä vaihtoehto, kun säästyisi iso kasa bensaa siinä kauden mittaan.
 
Liittynyt
03.07.2020
Viestejä
575
En usko, että mestari tulee vaihtumaan. Minun tuurillani sellainen kuitenkin käy... Mutta Verstappen ei tässä tilanteessa ole tehnyt mitään väärää eli häntä ei voida tässä tapauksessa rangaista mitenkään. Kun Masi kumppaneineen on tuollaisen mahdollisuuden antanut niin häntä siinä pitäisi rangaista jos siinä jotain rangaistavaa löytyy.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 208
Viestejä
4 330 535
Jäsenet
72 151
Uusin jäsen
Osimandius

Hinta.fi

Ylös Bottom