F1 2018 - Belgian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
jos tankkauksen saa tehdä myös kesken aika-ajoa eikä vain välitauoilla.

Ei siellä tarvi etukäteen arvailla kuinka monta kierrosta tullaan ajamaan, nykyisllä tietokoneella lasketuilla marginaaleilla ei laiteta grammaakaan turhaa painoa kyytiin kun jokainen bensakilo näkyy kellossa. Aika-ajojen aikana se tankkaaminen vain on paljon hitaampaa kuin kisoissa olleella laitteistolla. Sitä en tiedä että kuinka paljon, tuskin sitä tankin korkkia kuitenkaan minnekkään älyttömän syvälle on piilotettu mutta sen verran painetta siellä tankissa käsittääkseni on että ihan vain kaatamalla sitä ei täytetä (koska paineen avulla saadaan sama määrä mahtumaan pienempään tilaan).
 
Ei siellä tarvi etukäteen arvailla kuinka monta kierrosta tullaan ajamaan, nykyisllä tietokoneella lasketuilla marginaaleilla ei laiteta grammaakaan turhaa painoa kyytiin kun jokainen bensakilo näkyy kellossa.

Pitääkö tämä muka paikkaansa sateella, epäilen kyllä. Eli Ferrari laittoi kimille bensaa vain ensimmäiselle 5min ja loput istutaan varikolla:confused:
Toivottavasti huomenna sataa, se on melkein ainut sauma kimille voittaa.
 
Toivottavasti huomenna sataa, se on melkein ainut sauma kimille voittaa.

Meinaatko, että sade ei entisestään varmistaisi Hamiltonin voittoa? Jotenkin tuntuu, että aina kun sataa niin Hamilton nauttii ja Kimi kärsii.
 
Olen ymmärtänyt, että nyky formulat kulkevat huonommin toisen perässä ajettuna, niin en ymmärrä miksi Bottaksen piti olla 'vetoapuna' korvakorulle?
Suoralla ei. Mutkissa se hidastaa, kun aerodynamiikka menee sekaisin. Suorilla taas edellä menevä auto puhkoo ilmaa ja perässä tuleva tulee "tyhjiössä" melkein ilman ilmanvastusta.
 
Ei siellä tarvi etukäteen arvailla kuinka monta kierrosta tullaan ajamaan, nykyisllä tietokoneella lasketuilla marginaaleilla ei laiteta grammaakaan turhaa painoa kyytiin kun jokainen bensakilo näkyy kellossa. Aika-ajojen aikana se tankkaaminen vain on paljon hitaampaa kuin kisoissa olleella laitteistolla. Sitä en tiedä että kuinka paljon, tuskin sitä tankin korkkia kuitenkaan minnekkään älyttömän syvälle on piilotettu mutta sen verran painetta siellä tankissa käsittääkseni on että ihan vain kaatamalla sitä ei täytetä (koska paineen avulla saadaan sama määrä mahtumaan pienempään tilaan).

Nestettä on aika vaikeaa puristaa pienempään tilaan.
 
Meinaatko, että sade ei entisestään varmistaisi Hamiltonin voittoa? Jotenkin tuntuu, että aina kun sataa niin Hamilton nauttii ja Kimi kärsii.

Tämä nykyinen auto sopii kimille sateella, pystyy kyllä vastamaan Hamiltonille, se nähtiin jo unkarissa.
 
Ei siellä tarvi etukäteen arvailla kuinka monta kierrosta tullaan ajamaan, nykyisllä tietokoneella lasketuilla marginaaleilla ei laiteta grammaakaan turhaa painoa kyytiin kun jokainen bensakilo näkyy kellossa. Aika-ajojen aikana se tankkaaminen vain on paljon hitaampaa kuin kisoissa olleella laitteistolla. Sitä en tiedä että kuinka paljon, tuskin sitä tankin korkkia kuitenkaan minnekkään älyttömän syvälle on piilotettu mutta sen verran painetta siellä tankissa käsittääkseni on että ihan vain kaatamalla sitä ei täytetä (koska paineen avulla saadaan sama määrä mahtumaan pienempään tilaan).

0,8 litraa sekunnissa on maksimi tankkausnopeus (F1 Sporting regulations 30.2, 17.7.2018). Polttoainetankissa olevan polttoaineen maksimipaine käytännössä 10 baria ("All components containing fuel at a pressure greater than 10bar must be located outside the fuel tank. ") (F1 technical regulations 6.2.5, 7.12.2017), tuolla paineella veden tiheys nousee luokka puoli promillea, bensa käyttäytynee kutakuinkin samoin.

Jäähdytystä käytetään parantamaan polttoaineen tiheyttä, mutta sekin rajoitettu 10 asteeseen alle ympäristön lämpötilan. Mitä sillä nykyään saavutetaan, kun virtaus- ja kulutusrajoitukset on kiloina kuitenkin? (pl. tankkauksen ja tyhjennyksen nopeutuminen parilla-kolmella prosentilla)
 
Ei siellä tarvi etukäteen arvailla kuinka monta kierrosta tullaan ajamaan, nykyisllä tietokoneella lasketuilla marginaaleilla ei laiteta grammaakaan turhaa painoa kyytiin kun jokainen bensakilo näkyy kellossa. Aika-ajojen aikana se tankkaaminen vain on paljon hitaampaa kuin kisoissa olleella laitteistolla. Sitä en tiedä että kuinka paljon, tuskin sitä tankin korkkia kuitenkaan minnekkään älyttömän syvälle on piilotettu mutta sen verran painetta siellä tankissa käsittääkseni on että ihan vain kaatamalla sitä ei täytetä (koska paineen avulla saadaan sama määrä mahtumaan pienempään tilaan).
Tuota... mites nestettä puristetaan?

Edit. asiaa oli jo aiemmin kysytty.

Lisäkysymys: Onko painestettu polttoainetankki todellakin sallittu F1 autoissa?
 
Viimeksi muokattu:
Mokat on mokailtu ja tänään kisaillaan. Kommenteista voisi tosin luulla että kisa ajettiin jo eilen.. :vihellys:
 
Täytyy olla kyllä iloinen tuosta Kimin nykyvauhdista, ajo maittaa ja kello tykkää. Innolla odotan kisaa, vähintään podiumi pitäisi ottaa.

Lähdöstä kun selviää ehjin nahoin, niin vauhtia on kyllä.
 
Pitääkö tämä muka paikkaansa sateella,

Tuskin ainakaan käytännössä mutta koska sielä ei satanut kun aika-ajo alkoi kaikilla oli bensaa vain sen verran kuin pakko että niillä slikseillä saadaan aika alle, kun alkoikin satamaan olisi pitänyt laittaa lisää löpöä mutta Kimille sitä joko ei laitettu tai laitettiin liian vähän.

Nestettä on aika vaikeaa puristaa pienempään tilaan.

Mutta ei ne huvikseen siellä tankissa painetta pidä.
 
Mutta ei ne huvikseen siellä tankissa painetta pidä.
Painetta pidetään varmaan että on helpompi imeä polttoainetta moottorille käytettäväksi, kun tankissa on jo valmiiksi ylipaine. Tämä ei ole tieto, vaan vahva arvaus.
 
Painetta pidetään varmaan että on helpompi imeä polttoainetta moottorille käytettäväksi, kun tankissa on jo valmiiksi ylipaine. Tämä ei ole tieto, vaan vahva arvaus.
+ kun se tankki tyhjenee, niin ilman painetta sinne jääkin alipainetta, josta sitä löpöä ei saadakaan imettyä.
 
0,8 litraa sekunnissa on maksimi tankkausnopeus (F1 Sporting regulations 30.2, 17.7.2018). Polttoainetankissa olevan polttoaineen maksimipaine käytännössä 10 baria ("All components containing fuel at a pressure greater than 10bar must be located outside the fuel tank. ") (F1 technical regulations 6.2.5, 7.12.2017), tuolla paineella veden tiheys nousee luokka puoli promillea, bensa käyttäytynee kutakuinkin samoin.

Jäähdytystä käytetään parantamaan polttoaineen tiheyttä, mutta sekin rajoitettu 10 asteeseen alle ympäristön lämpötilan. Mitä sillä nykyään saavutetaan, kun virtaus- ja kulutusrajoitukset on kiloina kuitenkin? (pl. tankkauksen ja tyhjennyksen nopeutuminen parilla-kolmella prosentilla)

Tuossa lainaamassasi sääntöpykälässä lukee, että tankin sisässä ei saa olla laitteita, joiden sisällä bensanpaine olisi yli 10 bar. Eli käytännössä kielletään sijoittamasta korkeapainebensapumppua tankin sisään. Tuskin tankki kovin paljoa ylipaineessa on, ehkä jonkinverran kuitenkin voi olla (tämä omaa arvailua). Vai olisivatko F1 tankit tosiaa suljettuja pulloja, eivätkä ne hengittäisi ulkoilmaan ollenkaan? Eli ainoa keino mahdollistaa tankin tyhjentyminen kisan aikana, olisi ylipaineistaa tankin ilmatila? Sinänsä ihan mielenkiintoista, mutta epäilen, en osaa nähdä saavutettavaa hyötyä.

En ole selvillä polttoaineen virtaussääntöjen tarkoista pykälistä. Mutta jos sääntö on kirjoitettu tilavuusvirtanan massavirran sijaan (en itse tähän usko), niin silloin polttoaineen jäähdytyksestä olisi hyötyä reilusti.
 
Epäilen vahvasti että polttoainetankki saisi olla paineistettu, kyseessähän olisi kirjaimellisesti pommi onnettomuuden sattuessa. Drag Race säännöissä asia on kielletty luokkaan katsomatta.
 
Se ois kohtapuolin viikonlopun koho kohta edessä. Mitä veikkauksia muilla lopputuloksiin? Itse veikkaan voittajaksi Vetteliä,Hamilton toinen ja Kimi kolmas.
 
Ham, vet, bot, rai. Toisaalta Kimin pitäisi olla kolmas vähintään, mutta Kimin tuurilla jotain sattuu?
 
Taitaa olla Kimin sopimus varma. SKY näyttää Vettel-Kimi yhteishaastattelun ensi viikonloppuna.
 
Jäämies nousee kärkikolmikkoon. Valitettavasti lopputulos taitaa olla kärjen osalta sama kuin aika-ajoissa.
 
Kimi.. box box box.. sulle jäi aika-ajo bensat sisää
tippuko joku 5 sijaa lähös? uus enkka
 
Taas semmonen paikka kun tekisi mieli heittää telkkari parvekkeelta. Surkea lähtö Kimiltä muutenkin. Meinasin vielä ennen lähtöä kirjoittaa, että nyt on ihme jos Kimi menettää sijoituksia ekan kierroksen aikana. Mutta on se sellainen veijari, että aina yllättää paskuudella.
 
Kimi otti jostain syystä taas tonne ulos ton linjan, ois pitäny vetää vaan sisäpualelle.
 
No nyt Mediumeilla huikea nousu. Mielenkiintoista nähdä miten Bottas ja Kimi tuolta nousee.
 
Näinkö nyt oikein että Bottaskin osui jonkun perään startin jarrutuksessa.

Edit: Taisin nähdä, aika surkeaa on meno kyllä nyt Bottaksella.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom