• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

Kaikesta päätellen vuonna 2008 aloitettu kannunpotkimisen maailmanmestaruuskisa tulee saamaan huikean finaalin. Tanssikehässä ei ole enää ainuttakaan penkkiä jäljellä ja positiivista alkaa palkeet repeilemään.
 
Tuomas Malinen kävi Sami Miettisen haastattelussa.

Malinen kertoo, että EU:n kaavalemasta sosiaalirahastosta aka elvytyspaketti 2.0:sesta käydään eduskunnan valiokunnissa parhaillaan keskustelua. Positiivista asiassa on se, että Malisen tietojen mukaan valiokuntien käyttämät asiantuntijat ovat antaneet kriittisiä lausuntoja sosiaalirahastosta. Suomen ei pitäisi osallistua tähän rahastoon. Elvytyspaketin hyväksymisen jälkeen on tullut eräänlainen henkinen stoppi hyväksyä uusia tulonsiirtoja. Allekirjoittaneen kommenttina eri asia on sitten se, runttaako nykyinen tai tuleva hallitus asioita läpi puhtaasti poliittisista syistä vastoin asiantuntijoiden esittämiä argumentteja.

EU:ssa kaavaillaan ohjelmaa nimeltä "Green Deal" eli "Vihreän kehityksen ohjelma". Malinen toteaa, että ohjelman yksi päätarkoitus on siirtää päätäntävaltaa pois kansallisilta parlamenteilta ylikansallisille toimijoille, eli EU:lle ja kansainvälisille suuryrityksille. Hän arvelee, että Green Deal -ohjelman alle luotavat ilmastointirahastojen tuet valuisivat nimenomaan kansainvälisille suuryrityksille.

Suomeen "Green Deal" vaikuttaisi luonnollisesti siten, että olemme siellä maksumiehen asemassa. Keskustelua voi käydä lähinnä siitä, paljonko sinne maksettavasta rahasta palaa Suomeen suomalaisille yrityksille. Meneekö suurin osa vihreän kehityksen tuotekehitys-ja investointituesta taas saksalaisille, ranskalaisille, italialaisille ja espanjalaisille yrityksille?

 
Nordnetin #rahapodin jaksossa #269 käsitellään ylivelkaantuneiden EU-maiden ongelmaa.

EKP:lle kirjattu tärkein tehtävä on hintavakauden säilyttäminen. Tämä tarkoittaa sitä, että euron arvo pidetään vakaana ja inflaatio noin 2 prosentissa.

On näkyvissä viitteitä siitä, että EU on määrännyt EKP:n luopumaan sen tärkeimmän säännön noudattamisesta. Inflaatio oli marraskuussa euro-alueen ennätyksessä 4,9% ja EKP:n olisi jo pitänyt reagoida siihen ohjauskorkoa nostamalla. EKP ei ole kuitenkaan tehnyt mitään, eikä se näytä olevan tekemässä mitään. EKP:lle kirjatut säännöt eivät siis enää päde.

Jos EKP antaa inflaation laukata euro-alueella ja samaan aikaan pitää ohjauskoron alhaalla, se käytännössä tarkoittaa sitä, että ylivelkaantuneiden Etelä-Euroopan maiden velka hoidetaan pois kovaa inflaatiota hyväksikäyttämällä: inflaatio syö velat pois.

Tässä on vaara, että inflaatio voi lähteä oikeasti lapasesta. Kun euron arvo heikkenee, tuonti euro-alueelle kallistuu, mistä seuraa inflaation nouseminen entisestään. Tämän seurauksena tuonti euro-alueelle kallistuu lisää, minkä seurauksena inflaatio kasvaa lisää jne. Syntyy kierre, jota voi olla hyvin vaikea pysäyttää.

EKP:n linjauksen seurauksena Etelä-Euroopan mailla ei ole enää minkäänlaista pakkoa tehdä mitään rakennemuutoksia. Latu on jo auki elvytyspaketeille. Se raha, mitä ei saa lahjaksi pohjoisilta EU-mailta, voidaan lainata EKP:lta ja kova inflaatio syö lainan pois. Tämä on aika tavalla game over, jos homma oikeasti menee näin.

 
Nordnetin #rahapodin jaksossa #269 käsitellään ylivelkaantuneiden EU-maiden ongelmaa.

EKP:lle kirjattu tärkein tehtävä on hintavakauden säilyttäminen. Tämä tarkoittaa sitä, että euron arvo pidetään vakaana ja inflaatio noin 2 prosentissa.

On näkyvissä viitteitä siitä, että EU on määrännyt EKP:n luopumaan sen tärkeimmän säännön noudattamisesta. Inflaatio oli marraskuussa euro-alueen ennätyksessä 4,9% ja EKP:n olisi jo pitänyt reagoida siihen ohjauskorkoa nostamalla. EKP ei ole kuitenkaan tehnyt mitään, eikä se näytä olevan tekemässä mitään. EKP:lle kirjatut säännöt eivät siis enää päde.

Jos EKP antaa inflaation laukata euro-alueella ja samaan aikaan pitää ohjauskoron alhaalla, se käytännössä tarkoittaa sitä, että ylivelkaantuneiden Etelä-Euroopan maiden velka hoidetaan pois kovaa inflaatiota hyväksikäyttämällä: inflaatio syö velat pois.

Sama ongelma on Yhdysvalloissa. Inflaatio lähtenyt jo yli 5 prosentin laukalle ja korkoja eivät uskalla nostaa, koska osakekurssit ja asuntomarkkinat romahtavat samantien jos korot nostavat inflaatiota vastaamaan tai hieman sen päälle.

Onhan se "mukava" kun kohta on eurotkin samanlaista paskapaperia kuin Zimbabwen dollari.
 
Sama ongelma on Yhdysvalloissa. Inflaatio lähtenyt jo yli 5 prosentin laukalle ja korkoja eivät uskalla nostaa, koska osakekurssit ja asuntomarkkinat romahtavat samantien jos korot nostavat inflaatiota vastaamaan tai hieman sen päälle.

Onhan se "mukava" kun kohta on eurotkin samanlaista paskapaperia kuin Zimbabwen dollari.
Sami Miettinen kommentoi Puopolon keskustelussa tuota korkohommaa. Monen EU-maan lainalyhennykset ja velanhoitokulut alkavat olla niin suuri osa budjettia, etteivät nämä maat kestä kuin 0-1% välissä olevaa ohjauskorkoa. Tästä sitten seuraa, että EKP ei pysty tekemään mitään inflaation hillitsemiseksi.

Yhdysvalloissa tällaista ongelmaa ei periaatteessa ole, koska velka on liittovaltiotasolla. Lisäksi Yhdysvalloissa osavaltioilla on tiukka no-bailout sääntö.

Tottahan se on, ettei koron nosto ole FED:llekään triviaali operaatio. Mainitsemasi osakekurssit ja asuntomarkkinat ottavat hittiä. Lisäksi joidenkin väitteiden mukaan Yhdysvaltojen teollisuusyrityksistä 25% on zombie-yrityksiä, joiden kyky sietää korkeampia korkotasoja on hyvin heikko.

Joka tapauksessa osa talousanalyyseista veikkaa, että FED tulee nostamaan 2022 aikana ohjauskorkoa. EU:ssa taas koronnostoon ei usko kuin muutama harva poliitikko.

 
Talousasiantuntija Stefan Törnqvist arvioi, että euro-alueen inflaatio tulee todennäköisesti kasvamaan nykyisestä. Useampi asiantuntija, Törnqvist mukaanlukien arvioi, että FED tulee nostamaan ohjauskorkoa vuonna 2022. EKP ei voi tätä tehdä, joten odotettavissa on euron arvon tippuminen dollariin nähden, mistä seuraa lisää euron inflaatiota.

Euron kovassa inflaatiossa on useita ongelmia. Yksi Törnqvistin mainitsemista ongelmista on, että luottamus euroon menee, minkä seurauksena ihmiset alkavat käyttää muita valuuttoja. Esimerkiksi digitaalista dollaria, digitaalista yuania. Allekirjoittaneen näkemys on, että tämä skenaario ajaisi euron superinflaatioon: meillä olisi virallisena rahana valuutta, jota kukaan ei halua.

Törnqvist nostaa esiin mielenkiintoisen ajatuksen, joka voisi pelastaa euron ja nykyiset päättäjät: jos syttyy sota, voivat poliitikot sotaa syyttämällä tehdä suuriakin muutoksia häviämättä seuraavia vaaleja. Jos esimerkiksi Ukrainassa syttyy sota, mikä laajenee muualle, voidaan poliittisesti päättää esimerkiksi Italian velkojen leikkaamisesta, koska "sotatilanne vaatii talouden vakauttamisen".

Keskustelussa mainitaan EKP:n pyörittämä setelipainokone, jolla on lähinnä saatu ostettua (oikeamielisten puolueiden) vaalivoittoja EU-alueella. Kuten tässäkin threadissa on keskusteltu, setelipainokoneen ansiosta Etelä-Euroopassa ei ole ollut tarvetta suorittaa leikkauksia, millä EU-mieliset puolueet ja hallitukset on saatu pidettyä vallassa.

 
Euron kovassa inflaatiossa on useita ongelmia. Yksi Törnqvistin mainitsemista ongelmista on, että luottamus euroon menee, minkä seurauksena ihmiset alkavat käyttää muita valuuttoja. Esimerkiksi digitaalista dollaria, digitaalista yuania. Allekirjoittaneen näkemys on, että tämä skenaario ajaisi euron superinflaatioon: meillä olisi virallisena rahana valuutta, jota kukaan ei halua.

En usko tuohon, että ihmiset siirtyisivät eurosta pois. Niin kauan kun euroalueen valtiot vaativat verot maksettavaksi euroilla+maksavat eläkkeet ja muut valtion kulut euroina, on euron arvo sidottu euroalueella tapahtuvaan taloudelliseen toimintaan. Nollakorot ja setelikoneen pyöritys voi hyvin todennäköisesti johtaa pitkään korkeaan inflaatioon, mutta hyperinflaatio vaatisi vielä jotain muuta, kuten reaalitalouden romahduksen tms.

Mitä pidempään tätä touhua on seurannut, sitä kyynisemmäksi tulee. Kyllä tää kolhoosi tulee pyörimään vaikka kuinka pitkään vielä. Riittävät mekanismit on jo luotu, ettei tätä markkinavoimat tule kaatamaan ja poliittista tahtoa tämän eurostokolhoosin lopettamiseksi ei löydy juuri mistään...
 
En usko tuohon, että ihmiset siirtyisivät eurosta pois. Niin kauan kun euroalueen valtiot vaativat verot maksettavaksi euroilla+maksavat eläkkeet ja muut valtion kulut euroina, on euron arvo sidottu euroalueella tapahtuvaan taloudelliseen toimintaan. Nollakorot ja setelikoneen pyöritys voi hyvin todennäköisesti johtaa pitkään korkeaan inflaatioon, mutta hyperinflaatio vaatisi vielä jotain muuta, kuten reaalitalouden romahduksen tms.

Mitä pidempään tätä touhua on seurannut, sitä kyynisemmäksi tulee. Kyllä tää kolhoosi tulee pyörimään vaikka kuinka pitkään vielä. Riittävät mekanismit on jo luotu, ettei tätä markkinavoimat tule kaatamaan ja poliittista tahtoa tämän eurostokolhoosin lopettamiseksi ei löydy juuri mistään...
Törnqvist ei varmaankaan tarkoittanut sitä, että muutos tapahtuu hetkessä ja lähiaikoina. Korkean inflaation euroa alkavat ensimmäisenä hylkiä ne, joilla on paljon varoja: rahoituslaitokset, yritykset ja varakkaat ihmiset. Jos itse saisin kotiutettua riskialtiiksi muuttuneista osakesijoituksista yhden miljoonan euron potin, niin kyllä miettisin, että pidänkö pankissa tekemässä 50 Keur inflaatiotappiota per vuosi vai laitanko jonnekin muualle. Siinä vaiheessa kun talousalan lehdissä alkaa näkyä ensimmäiset kirjoitukset digitaaliseen yuaniin siirtyneistä, alkaa lumipallo pyöriä. Tämän jälkeen suuri muutos voi tapahtua aika nopeastikin.

Minun mielestäni korkean inflaation ja 0-ohjauskoron välinen epäsuhta on euron hyperinflaatiota suurempi ja huomattavasti todennäköisempi riski. Jos pankit näkevät, että inflaatio pysyy 5% tai jopa kasvaa tuosta, niin mikä saa ne enää lainaamaan 1-1,5% korolla? Inflaatio siis tulee jollakin aikajänteellä nostamaan pankkilainojen korkoja, mikä taas nostaa entisestään inflaatiota...

Suomen vanhat puolueet, Demarit, Kokoomus ja Keskusta apupuolueineen, on syötetty ja juotettu Brysselissä niin hyvin, etteivät ne ala kapinoimaan tätä hulluutta vastaan vaikka mikä tulisi. Ilmeisesti Suomi menee niin sanottuun päätyyn asti.
 
Viimeksi muokattu:
Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm kävi puhumassa Perussuomalaisten tuumaustunnilla.

Pääsöoikeuksien hinta on raketoinut muutamassa vuodessa. Kun CO2 tonni maksoi 2018 tammikuussa 10,5 Eur/tonni, niin ennuste 2022 heinäkuulle on 85 Eur/tonni. Tämä kaikki on sellaista, joka näkyy jokaisen sähkölaskussa, kaukolämpölaskussa ja Suomen huonontuvana kilpailukykynä.

Suomen valtio saa kuitenkin hyvää tuloa päästöoikeuksien myynnistä. Ennuste tämän vuoden päästökauppatuloista on 615 miljoonaa euroa.

Tähän ketjuun tämä juttu liittyy siten, että EU haluaa jäsenmaiden päästökauppatulot itselleen. EU ottaisi tulot itselleen ja sitten parhaaksi näkemällään logiikalla jyvittäisi ne jäsenmaille. Eli esimerkiksi Espanjassa (95E 1,11 Eur/l) ja Puolassa (95E 1,26 Eur/l) voitaisiin laskea polttoaineen verotusta jotta ihmisillä on varaa käydä töissä. Täällä Suomessa taas... no kyllä te tiedätte.

 
Nordnetin #Rahapodissa kävi Sami Miettinen keskustelemassa euron tilanteesta.

Korona-pandemian jälkimainingeissa moni valuutta on tällä hetkellä inflaatiossa. Turkin liiran tapauksessa on väärien päätösten seurauksena päädytty hyperinflaatioon (50%). Yhdysvalloissa ja Britanniassa inflaatiota tullaan hillitsemään ohjauskoron nostolla.

Euro-alue ei pysty nostamaan korkoja, mikä sitten johtaa negatiiviseen reaalikorkoon. Miettisen mukaan negatiivinen reaalikorko on tuhoisa asia, koska se johtaa luottolamaan: Miksi mikään pankki lainaisi 5% negatiivisella korolla yhtään mitään, koska jokaisella lainatulla eurolla pankki tekee tappiota?

EU:n ja EKP:n purkinpotkinta, jossa systeemin ongelmia ei ole edes yritetty korjata, on päätymässä tilanteeseen jossa purkki ei enää potkiudu eteenpäin. Euro-alue on siis pakon edessä tilanteessa jossa kovasta inflaatiosta tulee pysyvä ilmiö. Inflaatiossa on se ongelma, että se aiheuttaa inflaatio-odotuksia. EU:ta ja euro-järjestelmää selvästi pienemässä Turkissa kävi niin, että homma meni nopeasti luiskaan ja sitten päädyttiin hyperinflaatioon.

Negatiivinen reaalikorko on hyvä asia Italian kaltaisille maille, joilla on pirusti velkaa. Eli onko EKP:n strategiana syödä kovalla inflaatiolla ylivelkaantuneiden maiden velat (ja siinä samalla mm. suomalaisten ostovoima)?

Allekirjoittaneen näkemys on, että nykyinen 0% ohjauskorko ja 5% inflaatio vain innostaa Etelä-Euroopan maita lainamaan EKP:lta yhtä enemmän ja enemmän. On saatu aikaan kone, jossa voi velkaantua loputtomasti ja aika syö velat pois.

 
Vielä lisäys: Suomeen on viimeisen vuoden ajan rakenneltu huoltovarmuuspankiksi katsottuun Osuuspankkiin Suomen omaa varamaksujärjestelmää. Käsky järjestelmän rakentamiseen on tullut tiettävästi huoltovarmuuskeskukselta vuoden 2020 lopussa.

Aikoinaan markka-Suomella oli luonnollisesti oma maksujärjestelmä, joka huolehti tilisiirtojen toteutumisesta pankkien yms välillä. Euro-kiimassaan Suomi ajoi omat systeemit kokonaan alas ja jättäytyi täysin euro-järjestelmän Target2 ja SEPA-järjestelmien varaan. Eli jokainen yhdenkin euron siirto on kiertänyt ns Brysselin kautta viimeiset noin 20 vuotta.

On tietysti mielenkiintoista spekuloida, miksi nimenomaan nyt Suomessa nähdään tarpeellisena pystyttää oma varamaksujärjestelmä. Voihan syy tietysti olla, että varaudutaan hetkelliseen SEPA-järjestelmän kaatumiseen, mutta mielenkiintoista ettei tätä ole aiemmin koettu uhaksi.
 
tietysti mielenkiintoista spekuloida, miksi nimenomaan nyt Suomessa nähdään tarpeellisena pystyttää oma varamaksujärjestelmä. Voihan syy tietysti olla, että varaudutaan hetkelliseen SEPA-järjestelmän kaatumiseen, mutta mielenkiintoista ettei tätä ole aiemmin koettu uhaksi
Miettinen tuossa rahapodissa epäili syynä olleen jatkuvat ongelmat tuossa target2 järjestelmässä. Maksunvälitys on takkuillut, eikä asiakkaat oikein tykkää tästä, joten siksi kansallinen maksujärjestelmä.
 
#puheenaiheessa aiheena inflaatio ja fiskaalidominassi.

Ranska ja Italia ovat ehdottaneet viikko sitten EU:ssa, että kansalliset velat maksettaisiin EU-velalla. Sitten otettaisiin EU-verot, joilla näitä EU-velkoja sitten maksettaisiin.

Näitä vaatimuksia ja ehdotuksia on tullut toistuvasti viimeisen puolen vuoden ajan. Tässä on se vaara, että poliitikot yrittävät pitää tämän EU/euro -paskaläjän kasassa hinnalla millä hyvänsä ja sitten näihin vaatimuksiin lähdetään mukaan. Jokainen voi miettiä, mitä se tekee Suomen veroasteelle ja velkaantumiselle jos meidän maksettavaksi lätkäistään osa Italian ja Ranskan veloista.

Suomessakin pitäisi nyt viimeistään tajuta, että taloudelliset myönnytykset elvytyspaketin kaltaisissa asioissa vievät Eurooppaa kohti totaalista moraalikatoa. Liittovaltion ja yhteisvelkojen syntyessä Italian ja Ranskan kaltaiset maat tulevat vain kiihdyttämään tuhlaamistaan, niillä ei ole pienintäkään aikomusta sopeuttaa talouttaan.

 
#puheenaiheessa aiheena inflaatio ja fiskaalidominassi.

Ranska ja Italia ovat ehdottaneet viikko sitten EU:ssa, että kansalliset velat maksettaisiin EU-velalla. Sitten otettaisiin EU-verot, joilla näitä EU-velkoja sitten maksettaisiin.

Näitä vaatimuksia ja ehdotuksia on tullut toistuvasti viimeisen puolen vuoden ajan. Tässä on se vaara, että poliitikot yrittävät pitää tämän EU/euro -paskaläjän kasassa hinnalla millä hyvänsä ja sitten näihin vaatimuksiin lähdetään mukaan. Jokainen voi miettiä, mitä se tekee Suomen veroasteelle ja velkaantumiselle jos meidän maksettavaksi lätkäistään osa Italian ja Ranskan veloista.

Suomessakin pitäisi nyt viimeistään tajuta, että taloudelliset myönnytykset elvytyspaketin kaltaisissa asioissa vievät Eurooppaa kohti totaalista moraalikatoa. Liittovaltion ja yhteisvelkojen syntyessä Italian ja Ranskan kaltaiset maat tulevat vain kiihdyttämään tuhlaamistaan, niillä ei ole pienintäkään aikomusta sopeuttaa talouttaan.



Tää pidetään kasassa hinnalla millä hyvänsä. Tuossa videossa tulikin jo "hyvä" ehdotus miten inflaatiokin voidaan tarvittaessa taittaa. Nostetaan korkoja ja käynnistetään samalla EKP:n toimesta "European monetary stability package", eli korkojen nostojen yhteydessä luodaan samalla mittava osto-ohjelma valtion lainoille. Luultavasti ei onnistu pelkästään kriisimaiden valtion lainojen osto, koska säännöt kieltävät yksittäisten jäsenmaiden rahoituksen, mutta tuo voidaan toteuttaa samaan tyyliin kuin nytkin, eli kriisimaiden pelastukseksi EKP laitetaan ostamaan kaikkien jäsenmaiden velkakirjoja. Yksittäisten jäsenvaltioiden setelirahoituskielto voidaan myös ehkä kiertää luovilla juridisilla ratkaisuilla. Voitaisiin esimerkiksi perustaa "European stability fund", jolle EKP myöntäisi 0% lainaa, joka taas myöntäisi sieltä eteenpäin kriisimaille 0 % koron lainaa. Näin EKP voisi juridisesti perustella, ettei se setelirahoita yksittäisiä jäsenvaltioita, vaan pelkästään "European stability fundia". Tällä tavoin valtion lainojen korot saadaan pidettyä nollassa, kun samalla kaikkialla muualla korkoja voidaan nostaa ja tällä tavoin inflaatiota taittaa.

Ongelmana tuossa on moraalikato. Tätä voidaan estää luomalla "European fiscal stability instrument", jossa komission valtaoikeuksia yksittäisten jäsenvaltioiden budjetteihin kasvatetaan. Komissio voisi esimerkiksi määrätä tietyn kattorajan jäsenvaltioiden budjeteille. Jäsenvaltiot saisivat edelleen päättää miten kansallinen budjetti käytetään, mutta "stability instrument" määrää budjetille kattorajan.

Edelleen tosin uskon, että mennään vaan korkeammalla inflaatiolla seuraavat vuodet. Mikäli tämä inflaatio alkaa karata käsistä, niin saatetaan ryhtyä edellä mainittuihin toimiin. Kolhoosi kulkee ja koirat haukkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Tää pidetään kasassa hinnalla millä hyvänsä. Tuossa videossa tulikin jo "hyvä" ehdotus miten inflaatiokin voidaan tarvittaessa taittaa. Nostetaan korkoja ja käynnistetään samalla EKP:n toimesta "European monetary stability package", eli korkojen nostojen yhteydessä luodaan samalla mittava osto-ohjelma valtion lainoille. Luultavasti ei onnistu pelkästään kriisimaiden valtion lainojen osto, koska säännöt kieltävät yksittäisten jäsenmaiden rahoituksen, mutta tuo voidaan toteuttaa samaan tyyliin kuin nytkin, eli kriisimaiden pelastukseksi EKP laitetaan ostamaan kaikkien jäsenmaiden velkakirjoja. Yksittäisten jäsenvaltioiden setelirahoituskielto voidaan myös ehkä kiertää luovilla juridisilla ratkaisuilla. Voitaisiin esimerkiksi perustaa "European stability fund", jolle EKP myöntäisi 0% lainaa, joka taas myöntäisi sieltä eteenpäin kriisimaille 0 % koron lainaa. Näin EKP voisi juridisesti perustella, ettei se setelirahoita yksittäisiä jäsenvaltioita, vaan pelkästään "European stability fundia". Tällä tavoin valtion lainojen korot saadaan pidettyä nollassa, kun samalla kaikkialla muualla korkoja voidaan nostaa ja tällä tavoin inflaatiota taittaa.

Ongelmana tuossa on moraalikato. Tätä voidaan estää luomalla "European fiscal stability instrument", jossa komission valtaoikeuksia yksittäisten jäsenvaltioiden budjetteihin kasvatetaan. Komissio voisi esimerkiksi määrätä tietyn kattorajan jäsenvaltioiden budjeteille. Jäsenvaltiot saisivat edelleen päättää miten kansallinen budjetti käytetään, mutta "stability instrument" määrää budjetille kattorajan.

Edelleen tosin uskon, että mennään vaan korkeammalla inflaatiolla seuraavat vuodet. Mikäli tämä inflaatio alkaa karata käsistä, niin saatetaan ryhtyä edellä mainittuihin toimiin. Kolhoosi kulkee ja koirat haukkuu.
Jos tuollainen valtiolainojen osto-ohjelma perustettaisiin, se mitä suurimmalla todennäköisyydellä kohdistuisi nimenomaan Italian ja Ranskan lainojen ostamiseen. EKP:llä on ollut säädös, jonka mukaan "rahoitustuloa jaetaan pääoma-avaimien suhteessa". Tämä säädös heitettiin romukoppaan heti korona-epidemian alkaessa. Säädöstä kierretään siten, että bulvaani (yleensä saksalainen tai ranskalainen rahoituslaitos) ostaa valtion liikkeelle laskeman bondin. Tämän jälkeen EKP ostaa bondin bulvaanilta, eikä EU:n umpikierolla säädöstulkinnalla pääoma-avaimen vaatimusta tarvitse noudattaa.

Kuten sanot, niin tällainen lainojen osto-ohjelma johtaisi moraalikatoon. En pysty uskomaan, että moraalikatoa voisi estää, koska komissiolla ei voi olla todellista valtaa Italian ja Ranskan kaltaisten maiden budjettimäärittelyihin. Kun Italian lainahanat sulkeutuivat korona-epidemian alettua, kieltäytyi Italia edes neuvottelemasta troikka -tyyppisista ratkaisuista, joita käytettiin Kreikan kanssa. Ranska ja Italia todennäköisesti jättävät euron ja velkansa maksamatta, mikäli niitä ruvetaan pakottamaan budjettikontrolliin.

Varautuisin itsekin siihen, että korkealla inflaatiolla mennään seuraavat vuodet, koska nykyisillä pelikorteilla ohjauskoron nosto ei ole mahdollinen. Toinen todennäköinen skenaario on se, että EU:ssa jotenkin ajetaan läpi valtiovelkojen yhtenäistämisohjelma, minkä jälkeen ohjauskorkoja on mahdollista nostaa.
 
EU on jaellut solidaarisuusrahastostaan 529 miljoonaa euroa rahaa koronaviruksen torjuntaan. Rahastosta ovat saaneet rahaa sellaiset köyhät maat kuten:
  • Ranska 91 Me
  • Itävalta 31 Me
  • Saksa 29 Me
  • Irlanti 43 Me
Suomi ei saanut mitään, koska Marinin hallituksen mielestä olemme niin rikkaita ettemme tarvitse tukea.

Valitettavasti Marin ja moni muukaan politrukki ei tajua sitä, että me suomalaiset olemme Portugalin jälkeen Länsi-Euroopan pers'aukisinta porukkaa. Kun katsoo Credit Suissen ihmisten varallisuusraporttia viime vuodelta, tajuaa ettemme kuulu enää taloudellisessa mielessä läntisten maiden joukkoon. Luultavasti Credit Suissen vuoden 2023 katsauksessa Portugalikin on vetänyt meistä ohi.


 
EU on jaellut solidaarisuusrahastostaan 529 miljoonaa euroa rahaa koronaviruksen torjuntaan. Rahastosta ovat saaneet rahaa sellaiset köyhät maat kuten:
  • Ranska 91 Me
  • Itävalta 31 Me
  • Saksa 29 Me
  • Irlanti 43 Me
Suomi ei saanut mitään, koska Marinin hallituksen mielestä olemme niin rikkaita ettemme tarvitse tukea.

Valitettavasti Marin ja moni muukaan politrukki ei tajua sitä, että me suomalaiset olemme Portugalin jälkeen Länsi-Euroopan pers'aukisinta porukkaa. Kun katsoo Credit Suissen ihmisten varallisuusraporttia viime vuodelta, tajuaa ettemme kuulu enää taloudellisessa mielessä läntisten maiden joukkoon. Luultavasti Credit Suissen vuoden 2023 katsauksessa Portugalikin on vetänyt meistä ohi.




Tämähän nyt nyt ei ole yllätys että emme saa euroakaan koronan torjuntaan tuosta paketista, koska meillä on vassarihallitus ja vassarithan ei ymmärrä taloudesta tuon taivaallista. Mustapekka jää käteen Suomella ja siinä samassa meidän yksi luonnonvara, metsät, sosiaalisoidaan eu:n yhteiseen käyttöön. Noh yllättyneitä tästä ovat vassarit, sossut ja muut hörhöt.

E:typo
 
Viimeksi muokattu:
Tuota rahaa on maksettu paikkoihin, joissa "only major public health emergency ", voisiko kuitenkin olla niin, että tulee edullisemmaksi hoitaa koronatorjunta niin, ettei tuon rahaston ehdot täyty.
 
Tuota rahaa on maksettu paikkoihin, joissa "only major public health emergency ", voisiko kuitenkin olla niin, että tulee edullisemmaksi hoitaa koronatorjunta niin, ettei tuon rahaston ehdot täyty.
Lähtökohtaisesti aina kannattaa laittaa hakemus vetämään kun rahaa on jaossa. Suomi olisi tuosta 10-20 miljoonaa saanut, jos olisi hakenut ja vaatimalla vaatinut. Mikäli EU olisi palauttanut hakemukseen hylsyn, niin pahat nationalistit olisivat saaneet siitä hyvän aseen.

Ongelma on se, että Suomen vanhojen puolueiden poliitikot ajattelevat ensisijaisesti itseään. Se on mukava esittää kristallilamppujen loisteessa, että me olemme laittaneet kaikki asiat Suomessa kuntoon. Siihen von der Leyen kehaisee ja tokaisee samalla, että onpa sinulla tänään kaunis mekko. Kyllä se mieltä lämmittää ja mielessä jo siintää hyväpalkkainen virka kansainvälisissä tehtävissä.

Totuus löytyy Credit Suissen raportista, jonka mukaan Suomi ei ole enää taloudellisessa mielessä länsimaa. On vaikea kuvitella, että Suomen asioita voisi enää EU:ssa huonommin hoitaa.
 
Lähtökohtaisesti aina kannattaa laittaa hakemus vetämään kun rahaa on jaossa. Suomi olisi tuosta 10-20 miljoonaa saanut, jos olisi hakenut ja vaatimalla vaatinut. Mikäli EU olisi palauttanut hakemukseen hylsyn, niin pahat nationalistit olisivat saaneet siitä hyvän aseen.

Ongelma on se, että Suomen vanhojen puolueiden poliitikot ajattelevat ensisijaisesti itseään. Se on mukava esittää kristallilamppujen loisteessa, että me olemme laittaneet kaikki asiat Suomessa kuntoon. Siihen von der Leyen kehaisee ja tokaisee samalla, että onpa sinulla tänään kaunis mekko. Kyllä se mieltä lämmittää ja mielessä jo siintää hyväpalkkainen virka kansainvälisissä tehtävissä.

Totuus löytyy Credit Suissen raportista, jonka mukaan Suomi ei ole enää taloudellisessa mielessä länsimaa. On vaikea kuvitella, että Suomen asioita voisi enää EU:ssa huonommin hoitaa.
Toki niitä hakemuksia voi laittaa, mutta aika tiukat on kelpoisuusvaatimukset EU-rahalle, että sitä saa. Mutta kyllä Suomi voisi tarvita parempaa osaamista EU-rahojen hakuun, jotenkin tuntuu, että ei aina osata hakea esim. kehitys- ja aluetukia, vaikka edellytykset voisi ollakin, joku impivaaralainen "perkele, aina on ite pärjätty" -meininki varmaan.

Suomen varallisuus on jäänyt jälkeen, koska meillä ei kiinteistöomistuksen hinta ole noussut muiden länsimaiden tahtiin, mm. johtuen siitä, että iso osa suomalaisten kiinteistöomistuksesta on jossain peräperseiköissä, joissa kukaan muu ei halua asua, joten kun asukas kuolee, ei niillä homeisilla mökeillä ole kuin virkistysarvoa, jos sitäkään. Ei se isompien kaupunkien hinnannousu voi enempää kuitata, muuten siellä ei ole kenelläkään varaa asua edes tuettuna.
 
Maailmanlaajuisesti korona ollut lottovoitto superrikkaille.


"Forbes ilmoittaa miljardiomaisuuksien haltijoiden määräksi nyt 2 755 – mikä on 660 enemmän kuin viime vuonna."

Kuinka ollakaan että Brysseli salaa kusetusrahaston rahankäyttöä. Kuinka sinisilmäisiä ja tyhmiä lampaita täällä ollaan?

 
Lähtökohtaisesti aina kannattaa laittaa hakemus vetämään kun rahaa on jaossa. Suomi olisi tuosta 10-20 miljoonaa saanut, jos olisi hakenut ja vaatimalla vaatinut. Mikäli EU olisi palauttanut hakemukseen hylsyn, niin pahat nationalistit olisivat saaneet siitä hyvän aseen.
Kaikkein paras, että Suomi ajaisi tällaisten EU:ta sosialistiseen suuntaan vievien himmelien alasajoa. A) Aina, kun resursseja ja pääomia allokoidaan tällaisten keskuskomentoisten järjestelmien kautta häviää siitä matkan varrella rahaa, eli isossa kuvassa aina saadaan takaisin vähemmän kuin mitä laitetaan. B) Tällaiset tukijärjestelmät tuppaa aina suosimaan isoimpia ryhmittymiä, joilla on suurin lobbaus- ja äänestysvoima poliitikkoihin. Suomen kaltainen maa jää näissä ihan luonnollisesta syystä pitkässä juoksussa häviölle.

Ihan samalla tavalla Suomen kannattaa ajaa pienenä valtiona vapaata kauppaa, eikä lähteä itse osa-optimoimaan tilannetta protektionistisella politiikalla. Protektiivisessa politiikassa aina isot valtiot häviää vähemmän kuin pienemmät, koska ne pystyvät sanelemaan paremmin niitä protektionistisia ehtoja. Vapaassa kaupassa toki se isompikin valtio voittaisi, muttei yhtä paljon kuin pienemmät valtiot.

Samaan tapaan tukihimmelit tuottaa EU:lle isossa kuvassa haittaa, ja joukossa on vain niitä maita, jotka kärsii tästä politiikasta vähemmän kuin toiset. Hyötyjiä on harvat byrokratiassa toimivat toverit ja tahot (yleensä suuryritykset ja valtiot), jotka saa lobattua itselleen hyviä etuja. Enemmistö kärsii, mutta heistä suurin tyhmyydessään uskoo hyötyvänsä saamistaan tuista, ja eduista, vaikka ovatkin todellisuudessa nettomaksajan roolissa.

Tässäpä hyvä esimerkki sosialistisesta resurssien käytöstä:
ita.PNG


Jos mentäisiin vapaalla markkinataloudella ja olisi omat rahat pelissä, niin tuskimpa tuollaiseen lähdettäisiin, vaan samat resurssit käytettäisiin todennäköisesti täysin uuden talon rakentamiseen, tai johonkin muuhun kannattavaan ratkaisuun. Mutta, kun poliitikko pääsee päättämään omille kamuilleen (tässä paikalliset remppafirmat, jotka myy tuota "energetic efficiency" palvelua) hyvän diilin, niin ei sillä niin väliä että yhteiskunta häviää. Kuvaa vaan hyvin koko EU:ta tämä meno. Ei ihme, että elintaso laskee ja peruspalvelut huononee, kun rahat (=resurssit) ohjaillaan päin v*ttua.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä hyvä esimerkki sosialistisesta resurssien käytöstä:
ita.PNG


Jos mentäisiin vapaalla markkinataloudella ja olisi omat rahat pelissä, niin tuskimpa tuollaiseen lähdettäisiin, vaan samat resurssit käytettäisiin todennäköisesti täysin uuden talon rakentamiseen, tai johonkin muuhun kannattavaan ratkaisuun. Mutta, kun poliitikko pääsee päättämään omille kamuilleen (tässä paikalliset remppafirmat, jotka myy tuota "energetic efficiency" palvelua) hyvän diilin, niin ei sillä niin väliä että yhteiskunta häviää. Kuvaa vaan hyvin koko EU:ta tämä meno. Ei ihme, että elintaso laskee ja peruspalvelut huononee, kun rahat (=resurssit) ohjaillaan päin v*ttua.
Mainitsemaasi asiaan varmaan liittyy Iltalehden ja Hesarin tällä viikolla uutisoima asia: RecoveryFiles -projektin mukaan Bryssel salaa asiakirjat, jotka kertovat miten elvytyspaketin miljardit käytetään. Tämä on vastoin Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenin antamaa lupausta, jonka mukaan "elvytysvälineen täydellinen läpinäkyvyys taataan ja EU kansalaisten täydellinen omistajuus on sen onnistumisen edellytys".

Elvytyspaketin miljardeja saadakseen jokaisen jäsenmaan tulee toimittaa EU:n komissiolle rahoitussuunnitelma. EU komissio arvioi ja hyväksyy rahoitussuunnitelman. EU komissio on myös itse päätänyt, ettei se anna toimittajille ja tutkijoille ainuttakaan asiakirjaa ilman hakijamaan suostumusta. Esimerkiksi 30 miljardia euroa saava Romania kielsi 89 asiakirjan luovuttamisen.

Espanja on saamassa paketista 70 miljardia euroa. Sen rahoitussuunnitelma kattaa 2200 tiedostoa ja arviolta 25.000 sivua. Kysymys kuuluu, että onko komissio oikeasti käynyt läpi Espanjan rahoitussuunnitelman ja keskustellut sen sisällöstä?

Väite tukimiljardien päätymisestä paikallisen mafian ja poliitikkojen omistamien yritysten taskuun ei ole näillä tiedoilla todellakaan tuulesta temmattu. Suomalaisten veronmaksajien rahoja tärvättiin tähän paskaläjään useita miljardeja euroja.

 
Mainitsemaasi asiaan varmaan liittyy Iltalehden ja Hesarin tällä viikolla uutisoima asia: RecoveryFiles -projektin mukaan Bryssel salaa asiakirjat, jotka kertovat miten elvytyspaketin miljardit käytetään. Tämä on vastoin Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenin antamaa lupausta, jonka mukaan "elvytysvälineen täydellinen läpinäkyvyys taataan ja EU kansalaisten täydellinen omistajuus on sen onnistumisen edellytys".

Elvytyspaketin miljardeja saadakseen jokaisen jäsenmaan tulee toimittaa EU:n komissiolle rahoitussuunnitelma. EU komissio arvioi ja hyväksyy rahoitussuunnitelman. EU komissio on myös itse päätänyt, ettei se anna toimittajille ja tutkijoille ainuttakaan asiakirjaa ilman hakijamaan suostumusta. Esimerkiksi 30 miljardia euroa saava Romania kielsi 89 asiakirjan luovuttamisen.

Espanja on saamassa paketista 70 miljardia euroa. Sen rahoitussuunnitelma kattaa 2200 tiedostoa ja arviolta 25.000 sivua. Kysymys kuuluu, että onko komissio oikeasti käynyt läpi Espanjan rahoitussuunnitelman ja keskustellut sen sisällöstä?

Väite tukimiljardien päätymisestä paikallisen mafian ja poliitikkojen omistamien yritysten taskuun ei ole näillä tiedoilla todellakaan tuulesta temmattu. Suomalaisten veronmaksajien rahoja tärvättiin tähän paskaläjään useita miljardeja euroja.



Matkailu kun aukee niin toistuu sama mikä Kreikan kanssa aikoinaan. Tervetuloa eurooppaan, rahasi ovatkin jo täällä! Hulluutta, puhdasta hulluutta tämä eu touhu.
 
Tutkija Jukka Sivonen spekuloi, että Ukrainan kriisin eskaloituessa Venäjä-pakotteiden aiheuttamia kustannuksia aletaan jakamaan EU-maiden kesken. Mikäli pakotteet kohdistuvat Nord Stream -kaasuputkeen, kallistuu Saksakin kustannusten jakamisen kannalle, arvioi Sivonen.

Muistissa on hyvin pakotesota EU:n ja Venäjän välillä, kun Venäjä valtasi Krimin niemimaan vuonna 2014. Suomen Venäjän vienti oli suhteellisesti yksi suurimmista kärsijöistä koko EU:ssa pudoten 5349 miljardista eurosta (2013) 3157 miljardiin euroon (2015). Suomalaisista yrityksistä esimerkiksi Valiolla Venäjän vienti loppui lähes kokonaan.

Jostakin syystä EU tunsi tuolloin sympatiaa mm. Italian oliiviteollisuutta ja Puolan omenaviljelijöitä kohtaan, suomalaisten jäädessä nuolemaan näppejään. Muistelen tänne tulleen tukisumman olleen muutaman miljoonan luokkaa, eli "ottakaa tästä nyt jotakin kun ei viitsitä aivan ilmankaan jättää".

En pidätä hengitystäni odottaessani, että Marinin hallitus nostaisi tästä asiata kissan pöydelle sitten kun aika uusille tukitoimille tulee.

 
"Energiatukien hirmuisessa mittakaavaerossa on myös yksi europoliittisesti huomiota herättävä piirre, joka voi olla italialaisittain helpottava ja suomalaisittain joko ärsyttävä tai kiusallinen.

Europoliittinen ero käy ilmi, kun palautetaan mieleen, kumpi maa on esimerkiksi EU:n koronaelvytysjärjestelyissä nettosaaja ja kumpi nettomaksaja.

Koronaelvytykseen korvamerkityssä kaikkiaan 800 miljardin euron EU-operaatiossa Italia on absoluuttisesti suurin saaja, mutta Suomi on yksi järjestelyn nettomaksajista."

Kommentti: Suomen hallituksen autoilijoille lupaama tuki on kuin pilkantekoa Italian miljarditukiin verrattuna kiitosta vain Suomen hallitukselle. Me täällä tyhminä ja köyhinä idiootteina maksetaan italian bensa-alennukset :D :cigarbeye:
 
Saiskoon putinilta edullista öljyä, jos antas sille ahvenanmaan vuokralla muutamaksi kymmeneksi vuodeksi? Eun apu on nähty.
 
Saiskoon putinilta edullista öljyä, jos antas sille ahvenanmaan vuokralla muutamaksi kymmeneksi vuodeksi? Eun apu on nähty.


Ei putinille tarvii antaa kun euroja niin öljyä saadaan, Putin on kauppamies. Eu pakotteet estää Venäjän kauppaa ja Suomi kärsii varmaan eniten eu:ssa näistä pakotteista, eikä kompensaatiota juurikaan saada. Suomi on niin pieni maa että roikkuu mukana pelkillä armopaloilla. Italia taas saattaisi lähteä ilman massiivisia lahjuksia ja sen jälkeen Ranskan ja Saksan pankit olisi kusessa kun Italia ei maksa massiivia velkojaan takaisin.
 
Ei putinille tarvii antaa kun euroja niin öljyä saadaan, Putin on kauppamies. Eu pakotteet estää Venäjän kauppaa ja Suomi kärsii varmaan eniten eu:ssa näistä pakotteista, eikä kompensaatiota juurikaan saada. Suomi on niin pieni maa että roikkuu mukana pelkillä armopaloilla. Italia taas saattaisi lähteä ilman massiivisia lahjuksia ja sen jälkeen Ranskan ja Saksan pankit olisi kusessa kun Italia ei maksa massiivia velkojaan takaisin.

Entä se arvo, että pakotteet saa putinin miettimään mikä on suomen/ahvenanmaan/gotlannin valloittamisen hintaa? Venäjän pakotteet ja ukrainan tukeminen lienee se pienempi paha. Ehkä nää nykyiset pakotteet on vielä liian löysiä ja tuki ukrainalle liian vähäistä,...

edit. Näemmä väärä ketju, en jatka eteenpäin tästä venäjä asiasta tässä ketjussa.
 
#Nordnetin keskustelussa mainitaan, että FED:ssä on hahmoteltu kuutta 0,25% suuruista ohjauskoron nostoa tälle vuodelle, eli yhteensä ohjauskorko nousisi 1,5% vuoden loppuun mennessä.

EKP ei ole edelleenkään päättänyt mitään. Suomen pankin pääjohtaja Olli Rehn on arvellut, että "viimeistään ensi vuonna ohjauskorko nousee".

En haluaisi sotkea tänään alkanutta Ukrainan sotaa tähän ketjuun, mutta valitettavasti sekin osaltaan tulee kiihdyttämään euron inflaatiota. Eurooppa on omaa typeryyttään sitonut itsensä Venäjän toimittamaan maakaasuun, raaka-öljyyn, sähköön ja jossain määrin myös uraaniin, sekä muihin raaka-aineisiin. Jos EU haluaa säilyttää edes jonkinlaiset uskottavuuden rippeet ulkopolitiikassa, on sotaan vastattava kovilla pakotteilla.



 
#Rahapod veikkaa, että Ukrainan sota tulee nostamaan inflaatiota Euroopassa entisestään. Sota, pakotteet ja vastapakotteet aiheuttavat ongelmia tuotantoketjuihin. Monista asioista, erityisesti energiasta, alkaa olla pulaa. Näiden yhteissummasta sitten seuraa rahan arvon laskemista. Tällä hetkellä euron virallinen inflaatio on jo 5,8%.

Rahapodin keskustelussa Martin arvelee, että euro-alue voi vaipua kovaan stagflaatioon (stagnaation ja inflaation yhdistelmä). Jos euron inflaatio kiihtyy 10% pahemmalle puolelle ja samaan aikaan talous sakkaa, on se äärimmäisen vakava tilanne.

Suomi talous tulee kärsimään Ukrainan sodasta luultavasti eniten heti Venäjän, Ukrainan ja Valko-Venäjän jälkeen. Heikot talousennusteet yhdistettynä Venäjän aiheuttaman maariskiin aiheuttavat tilanteen, jossa ammattitaitoinen työvoima ei tahdo tulla tänne. Myöskään investoinnit eivät halua tulle tänne. Suomessa eletään "mielenkiintoisia" aikoja vaikka rajamme pysyisi rauhallisena.

 
Siinä se sitten tuli.:(:( Bloomberg on uutisoinut tänään, että EU suunnittelee uutta yhteisvelkaa.

Yhteisvelan koosta ja sen käyttötarkoituksesta ei ole vielä varmoja tietoja. Bloomberg kuitenkin arvelee yhteisvelan liittyvän "Ukrainan sodan seurauksena nousseisiin energian hintoihin, sekä kasvaviin puolustusmenoihin".

Ranska järjestää tällä viikolla Macronin isännöimän EU:n huippukokouksen, johon jo tuodaan esitys yhteisvelkapaketista. Menen ottamaan verenpainelääkkeeni, tupla-annoksena...

 
Korona ja ukrainan sota on olleet kyllä lotto voittoja jotka vievät huomiota pois eun taloudesta eikä tarvitse ajaa uudistuksia vaan voi vaan velkaantua.
 
Siinä se sitten tuli.:(:( Bloomberg on uutisoinut tänään, että EU suunnittelee uutta yhteisvelkaa.

Yhteisvelan koosta ja sen käyttötarkoituksesta ei ole vielä varmoja tietoja. Bloomberg kuitenkin arvelee yhteisvelan liittyvän "Ukrainan sodan seurauksena nousseisiin energian hintoihin, sekä kasvaviin puolustusmenoihin".

Ranska järjestää tällä viikolla Macronin isännöimän EU:n huippukokouksen, johon jo tuodaan esitys yhteisvelkapaketista. Menen ottamaan verenpainelääkkeeni, tupla-annoksena...



Veikkaanpa että on paketti minkäkokoinen tahansa ja minkä asian tahansa vuoksi kerätty, niin Suomalainen veronmaksaja on tässäkin paketissa maksajan roolissa. Mielenkiinnolla seuraan tuleeko oman elämäni aikana yhtään pakettia tms. missä Suomi olisi saama puolella, epäilen.
 
Veikkaanpa että on paketti minkäkokoinen tahansa ja minkä asian tahansa vuoksi kerätty, niin Suomalainen veronmaksaja on tässäkin paketissa maksajan roolissa. Mielenkiinnolla seuraan tuleeko oman elämäni aikana yhtään pakettia tms. missä Suomi olisi saama puolella, epäilen.

Sehä tässä onkin aika ironista. Olemme ainoa reaalisesti liittoutumaton maa ihan vitullisen pitkällä Venäjän rajalla, joten tarve puolustusbudjetin kasvattamiselle on ehdottomasti suurin koko EU:ssa. Nyt jos näillä eväillä ei irtoa tuntuvan puoleista tukea meille niin se on kyllä aika huono signaali ja kertoo meidän MEPien kyvyttömyydestä neuvotella yhtään mitään.
 
Sehä tässä onkin aika ironista. Olemme ainoa reaalisesti liittoutumaton maa ihan vitullisen pitkällä Venäjän rajalla, joten tarve puolustusbudjetin kasvattamiselle on ehdottomasti suurin koko EU:ssa. Nyt jos näillä eväillä ei irtoa tuntuvan puoleista tukea meille niin se on kyllä aika huono signaali ja kertoo meidän MEPien kyvyttömyydestä neuvotella yhtään mitään.
Mä en EU:n puolustukseen ja sääntöjen noudattamiseen luota. Enkä edes kaipaa euta tälle alueelle, sillä suomi joutuu kuitenkin maksumieheksi saamatta juuri mitään EU:lta. Se millä tämän korvaisin on NATO-jäsenyys. Se on, joka tuo aitoa turvaa Venäjää vastaan.
 
En ymmärrä riittävästi taloudesta ja markkinoista, niin keneltä/miltä taholta nämä rahat EU loppupeleissä lainaa? Kenelle ne pitää maksaa takaisin? USA? Kiina? Toisinsanoen: Kenen leipää me (EU) syömme ja kuka meidät pala palalta omistaa näiden yhteislainojen jatkuessa?
 
En ymmärrä riittävästi taloudesta ja markkinoista, niin keneltä/miltä taholta nämä rahat EU loppupeleissä lainaa? Kenelle ne pitää maksaa takaisin? USA? Kiina? Toisinsanoen: Kenen leipää me (EU) syömme ja kuka meidät pala palalta omistaa näiden yhteislainojen jatkuessa?
yksityiset ja institutionaaliset sijoittajat ostavat noita valtion (ja EU:n) velkakirjoja. EKP saattaa ostaa nämä pois markkinoilta, koska EKP ei saa suoraan rahoittaa EU:ta tai jäsenmaita. mutta jos se kiertää sijoittajan, pankin. yms kautta voi ekp sen ostaa.
 
yksityiset ja institutionaaliset sijoittajat ostavat noita valtion (ja EU:n) velkakirjoja. EKP saattaa ostaa nämä pois markkinoilta, koska EKP ei saa suoraan rahoittaa EU:ta tai jäsenmaita. mutta jos se kiertää sijoittajan, pankin. yms kautta voi ekp sen ostaa.

Eli EU on velkaa itselleen? Tämä on vain työkalu, jonka varjolla luodaan lisää rahaa EU:n sisällä ja inflaatio kiihtyy? Ja "tukipaketit" on toimi, jolla voidaan jakaa tämän uuden rahan osuudet epäreilusti niin, että Suomi saa esim. 2Mrd ja maksaa (takaa) vaikkapa 4Mrd siihen päälle muiden maiden rahoja?
Miksei kukin maa voisi vaan maksaa takaisin oman osuutensa 1:1, minkä ovat lainanneet?

Mikä estää Suomea haistattamasta paskat tämmöiselle epäreiluudelle ja lainaamasta itse tarvitsemansa rahat markkinoilta edullisemmin? Korruptio ja EU-myönteiset lahjotut poliitikot?

Tämähän EU:n toiminta on Suomea kohtaan ihmisuhreja vaille yhtä reilua kuin se, että Venäjä ryöstää Ukrainalta kaasuvarannot. :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Vähän voisi optimistisempaakin ajattelua harkita vielä tässä vaiheessa. EU:ssa on kuitenkin nyt selvästi tunnistettu alueen heikot kohdat (Eli riippuvuus Venäjästä energiassa ja puolustuksessa USA:sta). Oikeisiin asioihin investoidaan ja oleellisin kysymys tulee olemaan toteutetaanko ne järkevästi ja rehellisesti. Nuo yhteislainat rahoittaa tosiaan joko ulkopuoliset sijoittajat (esim. vakuutus- ja eläkeyhtiöt), tai "printtaamalla rahaa" siten että EKP ostaa velkakirjat itse taseeseensa. Jälkimmäinen kiihdyttäisi inflaatiota ja ensin mainittu todennäköisesti hillitsisi.

Itse toivoisin, että nuo energiapuolen investoinnit annettaisiin 100%:sti yksityisen puolen hoidettavaksi kuten Suomesta on aikaisemmin esitetty ja valtiot tulisi tukemaan ko. hankkeita esim. takaamalla puolet kyseisistä lainoista. Tuolloin kyseisille velkapapereille muodostuisi järjellinen korko (sanotaan 2-4%:ia) ja kun mukana olisi yksityistä rahaa, niin se yhdistelmä itsessään aiheuttaisi sen, ettei rahoja isossa kuvassa laitettaisi mihinkään toverien siltarumpuhankkeisiin. Jos taas poliitikot tekee investointipäätökset niin aika varmasti pieleen menee ja seurauksena on vain lisää inflaatiota. Silloin taas kun on omaa rahaa pelissä, niin toimitaan yleensä huolellisemmin.

Puolustukseen taas on todella hankala sanoa, kun sen kannattavuutta on aika mahdotonta mitata ilman sotia. Itse en koe, että EU laittaisi kokonaisuudessaan liian vähän rahaa puolustukseen, vaan ongelmana on niiden panostusten epätasainen kohdistuminen. Esim. Saksa vapaamatkustaa puolustuksessa suhteessa vaikka Ranskaan. Saksan pitäisi siis panostaa lisää, mutta Ranska taitaa olla jo tähän asti osuutensa hoitanut. Toisekseen voisi vähän miettiä joukkojen yms. sijoittelua. Jollekkin tankeille tullee todennäköisemmin tarvetta vaikkapa Suomessa kuin Hollannissa.

Itse EU-kriittisenä olen kyllä ollut erittäin positiivisesti yllättynyt viime aikaisesta yhtenäisyydestä Venäjän toimia vastaan ja toivoisin, että nähtäisiin myös ne hyvät puolet. Toisaalta huolet siitä, että EU:ssa sössitään asiat esim. tämän uuden elvytyspaketin suhteen on kuitenkin aiheellisia ja kyllä olen huolestunut, mutta en tuomitse jo nyt etukäteen.
 
Vähän voisi optimistisempaakin ajattelua harkita vielä tässä vaiheessa. EU:ssa on kuitenkin nyt selvästi tunnistettu alueen heikot kohdat (Eli riippuvuus Venäjästä energiassa ja puolustuksessa USA:sta). Oikeisiin asioihin investoidaan ja oleellisin kysymys tulee olemaan toteutetaanko ne järkevästi ja rehellisesti. Nuo yhteislainat rahoittaa tosiaan joko ulkopuoliset sijoittajat (esim. vakuutus- ja eläkeyhtiöt), tai "printtaamalla rahaa" siten että EKP ostaa velkakirjat itse taseeseensa. Jälkimmäinen kiihdyttäisi inflaatiota ja ensin mainittu todennäköisesti hillitsisi.

Itse toivoisin, että nuo energiapuolen investoinnit annettaisiin 100%:sti yksityisen puolen hoidettavaksi kuten Suomesta on aikaisemmin esitetty ja valtiot tulisi tukemaan ko. hankkeita esim. takaamalla puolet kyseisistä lainoista. Tuolloin kyseisille velkapapereille muodostuisi järjellinen korko (sanotaan 2-4%:ia) ja kun mukana olisi yksityistä rahaa, niin se yhdistelmä itsessään aiheuttaisi sen, ettei rahoja isossa kuvassa laitettaisi mihinkään toverien siltarumpuhankkeisiin. Jos taas poliitikot tekee investointipäätökset niin aika varmasti pieleen menee ja seurauksena on vain lisää inflaatiota. Silloin taas kun on omaa rahaa pelissä, niin toimitaan yleensä huolellisemmin.

Puolustukseen taas on todella hankala sanoa, kun sen kannattavuutta on aika mahdotonta mitata ilman sotia. Itse en koe, että EU laittaisi kokonaisuudessaan liian vähän rahaa puolustukseen, vaan ongelmana on niiden panostusten epätasainen kohdistuminen. Esim. Saksa vapaamatkustaa puolustuksessa suhteessa vaikka Ranskaan. Saksan pitäisi siis panostaa lisää, mutta Ranska taitaa olla jo tähän asti osuutensa hoitanut. Toisekseen voisi vähän miettiä joukkojen yms. sijoittelua. Jollekkin tankeille tullee todennäköisemmin tarvetta vaikkapa Suomessa kuin Hollannissa.

Itse EU-kriittisenä olen kyllä ollut erittäin positiivisesti yllättynyt viime aikaisesta yhtenäisyydestä Venäjän toimia vastaan ja toivoisin, että nähtäisiin myös ne hyvät puolet. Toisaalta huolet siitä, että EU:ssa sössitään asiat esim. tämän uuden elvytyspaketin suhteen on kuitenkin aiheellisia ja kyllä olen huolestunut, mutta en tuomitse jo nyt etukäteen.

Olen samaa mieltä, että EU:n yhtenäisyys on ollut pakoterintamalla ihailtavaa, mutta Niinistökin taisi haastattelussa sanoa, että poliitikkojen täytyy nyt olla analyyttisiä, kylmäpäisiä ja ajatella mikä on Suomen etu.
Minun mielestäni Suomen poliitikkojen tulisi tarkastella rauhallisempanakin aikana EU:n toimia siltä kantilta, että ovatko ne Suomen etu. Minulle ei ainakaan jäänyt sellaista kuvaa edellisestä koronatukipaketista.
Tilanne on tosiaan nyt toinen ja Venäjän uhka Suomen turvallisuudelle on huomattavan paljon konkreettisempi, kuin esimerkiksi Espanjalle tai Italialle, joten nythän meidän kuuluisi maalaisjärjen mukaan olla saamapuolella ja Keski-Euroopan maksajana. Jos tämä ei toteudu, niin minä en pysty näkemään että EU:n yhteislainat koskaan Suomea auttaisivat, vaan ne ovat verorahojemme kuppaamisvälineitä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen samaa mieltä, että EU:n yhtenäisyys on ollut pakoterintamalla ihailtavaa, mutta Niinistökin taisi haastattelussa sanoa, että poliitikkojen täytyy nyt olla analyyttisiä, kylmäpäisiä ja ajatella mikä on Suomen etu.
Minun mielestäni Suomen poliitikkojen tulisi tarkastella rauhallisempanakin aikana EU:n toimia siltä kantilta, että ovatko ne Suomen etu. Minulle ei ainakaan jäänyt sellaista kuvaa edellisestä koronatukipaketista.
Tilanne on tosiaan nyt toinen ja Venäjän uhka Suomen turvallisuudelle on huomattavan paljon konkreettisempi, kuin esimerkiksi Espanjalle tai Italialle, joten nythän meidän kuuluisi maalaisjärjen mukaan olla saamapuolella ja Keski-Euroopan maksajana. Jos tämä ei toteudu, niin minä en pysty näkemään että EU:n yhteislainat koskaan Suomea auttaisivat, vaan ne ovat verorahojemme kuppaamisvälineitä.

Tähän kun ottaa vielä huomioon, että mikähän alue ja taho sitä Venäjän sotakonetta on vuosikaudet, menneet ja tulevat pääasiassa ruokkineet? Pohjoismaissa on siirrytty ilmapumppuihin, maalämpöön ja poltettu kotimaista puuta. Hellatkin toimivat puulla tai sähköllä. Mikä minä olen etelän vetelien virheistä maksamaan, kun se halvan kaasun varassa vaurastuminen nyt kirjaimellisesti räjähtikin käsille?

Tähän on oma ketjukin, mutta nykyhallitus EU-kiimoissaan on pudottanut allekirjoittaneen maanpuolustustahdon jo niin alas, että noiden naisien tähden en poteroon lähde. Menkööt itse.

Niinistömäisesti voisi todeta, että: Antoipa olla viimeinen vasemmistohallitus.

Rant over. :darra:
 
Viimeksi muokattu:
Nordnetin Stagflaatio-jaksossa käsitellään myös tulevaa EU-pakettia. Veikkaus on, että uusi yhteisvelkapaketti tulee olemaan massiivinen.

Juttu on niin, että Suomi on Ukrainan sodan ja siitä seuraavien pakotteiden suurimpia kärsijöitä. Venäjän vuoksi Suomen maariski nousee korkealle, mikä estää koulutetun työvoiman ja investointien saamisen (vieläkin pahemmin kuin ennen). Näiden lisäksi Suomen todennäköisyys joutua sotilaalliseen konfliktiin on suurin sitten toisen maailmansodan.

Martin ja Miikka ovat yhtä mieltä siitä, että nyt jos koskaan Suomen pitää olla tukipaketissa saajien puolella. Pitää mennä ja vaatia, että me olemme nyt nettosaajia merkittävällä osuudella, piste. Kaikki bluffaukset ja uhkaukset pitää käyttää. Tarvittaessa vetää vaikka itku-potku-raivari -moodi päälle.

Henkilökohtaisesti olen vain skeptinen, että EU:n surkeimman elvytyspakettisopimuksen neuvotellut Sanna "Young Global Leader" Marin kykenisi näissä neuvotteluissa ajattelemaan muuta kuin itseään ja puoluettaan. Asialle pitäisi laittaa Suomen politiikan kovimmat ja hankalimmat tyypit Väyrysestä lähtien.

 
Itse veikkaan että rahat jaetaan samalla tavalla kuten ennenkin. Suomi on maksajan roolissa ja rahat valutetaan Italian yms muiden taloutensa mallikkaasti hoitaneiden etelän maiden kassaan.
 
Itse veikkaan että rahat jaetaan samalla tavalla kuten ennenkin. Suomi on maksajan roolissa ja rahat valutetaan Italian yms muiden taloutensa mallikkaasti hoitaneiden etelän maiden kassaan.

Tässä toimii ihan sama narratiivi kuin edellisessä koronapaketissa. Suomi on hoitanut hommansa (puolustusvoimien rahoituksen) kohtuullisen hyvin, jotkut muut eivät, joten tällöin voimme ihan hyvin ottaa velkaa näiden muiden puolesta.
 
Italia taitaa edeelleen maksaa enemmän kuin Suomi, vaikka näissä tukipaketeissa onkin saamapuolella.
 
Youtubessa on meneillään järjestelmällinen kommenttien sensurointi viestiketjun aihealueeseen liittyviltä ns "vääränlaisia asioita" käsitteleviltä kanavilta. Videoilla on ollut kymmeniä tai muutamia satoja kommentteja, mutta suurin osa niistä on poistettu näkyvistä. Välillä Youtuben kommenttilaskuri näyttää esimerkiksi lukemaa 315, mutta näkyvissä ainoastaan kolmisenkymmentä kommenttia.

Näitä kanavia ovat mm. Hjallis, Sebastian Tynkkynen, Ivan Puopolo, Suomen uutiset - Perussuomalaiset.

Ajattelin aluksi, että kyseessä on jokin spam filtteri, joka automaattisesti poistaa samasta IP-osoitteesta tulevat viestit. Kirjoitin sitten pari muiden maiden sähkölaskujen maksamiseen liittyvää kommenttia Hjalliksen ja Puopolon videoihin ja kas, seuraavana päivänä kumpikin oli hävinnyt. Eli alkuperäinen teoriani ei pitänyt paikkaansa vaan kommentit poistetaan muilla kriteereillä.

Jotakin pahaa voi olla tulossa, enkä tarkoita tällä Venäjään ja Ukrainaan liittyviä asioita.
 
Italian Mario Draghi totesi, että EU tarvitsee lähivuosina 1500 - 2000 miljardia euroa puolustusmenojen ja vihreän siirtymän rajoittamiseen. Ajatuspaja Bruegel on laskenut, että pelkästään venäläisestä kaasusta luopuminen maksaa tänä vuonna 175 miljardia euroa ja sen jälkeen 70 miljardia euroa vuodessa.

Harvard Kennedy yliopiston tutkija Megan Greene kysyy, että mistä nämä eurot aiotaan ottaa? EKP on päättänyt alentaa tukiostoja, eli Frankfurtista ei olisi tulossa apuja. Näin ollen niin sanotusti "ainoaksi vaihtoehdoksi" jää EU:n yhteisvelka. Allekirjoittaneen kommenttina: miksi talouden tasapainottaminen ja eläminen suu säkkiä myöden ei ole enää minkäänlainen vaihtoehto?

Macron julisti muutama päivä sitten presidenttivaalikampanjaansa liittyen 15 miljardin euron veronalennuskampanjan. Ranska myös kasvattaa puolustusbudjettiaan 9 miljardilla eurolla. Näiden lisäksi Ranska pyrkii elintarviketuotannossa omavaraiseksi, tämän kustannus ei ole tiedossa. Kysymys kuuluu, että miten Italian kaltaiseen default-tilaan lujaa vauhtia menossa oleva Ranska aikoo rahoittaa nämä asiat?


 
Italian Mario Draghi totesi, että EU tarvitsee lähivuosina 1500 - 2000 miljardia euroa puolustusmenojen ja vihreän siirtymän rajoittamiseen. Ajatuspaja Bruegel on laskenut, että pelkästään venäläisestä kaasusta luopuminen maksaa tänä vuonna 175 miljardia euroa ja sen jälkeen 70 miljardia euroa vuodessa.

Harvard Kennedy yliopiston tutkija Megan Greene kysyy, että mistä nämä eurot aiotaan ottaa? EKP on päättänyt alentaa tukiostoja, eli Frankfurtista ei olisi tulossa apuja. Näin ollen niin sanotusti "ainoaksi vaihtoehdoksi" jää EU:n yhteisvelka. Allekirjoittaneen kommenttina: miksi talouden tasapainottaminen ja eläminen suu säkkiä myöden ei ole enää minkäänlainen vaihtoehto?

Macron julisti muutama päivä sitten presidenttivaalikampanjaansa liittyen 15 miljardin euron veronalennuskampanjan. Ranska myös kasvattaa puolustusbudjettiaan 9 miljardilla eurolla. Näiden lisäksi Ranska pyrkii elintarviketuotannossa omavaraiseksi, tämän kustannus ei ole tiedossa. Kysymys kuuluu, että miten Italian kaltaiseen default-tilaan lujaa vauhtia menossa oleva Ranska aikoo rahoittaa nämä asiat?


Mikähän osuus tuosta 2 triljoonasta on puolustusmenojen lisäystä, "jo" 100 miljardia tuntuisi eu tasolla ihan turhalta, kun ottaa huomioon sen että venäjä on entistä heikompi tämän sodan jälkeen Ukrainassa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 704
Viestejä
4 563 132
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom