Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Nordnetin #rahapodin jaksossa #269 käsitellään ylivelkaantuneiden EU-maiden ongelmaa.
EKP:lle kirjattu tärkein tehtävä on hintavakauden säilyttäminen. Tämä tarkoittaa sitä, että euron arvo pidetään vakaana ja inflaatio noin 2 prosentissa.
On näkyvissä viitteitä siitä, että EU on määrännyt EKP:n luopumaan sen tärkeimmän säännön noudattamisesta. Inflaatio oli marraskuussa euro-alueen ennätyksessä 4,9% ja EKP:n olisi jo pitänyt reagoida siihen ohjauskorkoa nostamalla. EKP ei ole kuitenkaan tehnyt mitään, eikä se näytä olevan tekemässä mitään. EKP:lle kirjatut säännöt eivät siis enää päde.
Jos EKP antaa inflaation laukata euro-alueella ja samaan aikaan pitää ohjauskoron alhaalla, se käytännössä tarkoittaa sitä, että ylivelkaantuneiden Etelä-Euroopan maiden velka hoidetaan pois kovaa inflaatiota hyväksikäyttämällä: inflaatio syö velat pois.
Sami Miettinen kommentoi Puopolon keskustelussa tuota korkohommaa. Monen EU-maan lainalyhennykset ja velanhoitokulut alkavat olla niin suuri osa budjettia, etteivät nämä maat kestä kuin 0-1% välissä olevaa ohjauskorkoa. Tästä sitten seuraa, että EKP ei pysty tekemään mitään inflaation hillitsemiseksi.Sama ongelma on Yhdysvalloissa. Inflaatio lähtenyt jo yli 5 prosentin laukalle ja korkoja eivät uskalla nostaa, koska osakekurssit ja asuntomarkkinat romahtavat samantien jos korot nostavat inflaatiota vastaamaan tai hieman sen päälle.
Onhan se "mukava" kun kohta on eurotkin samanlaista paskapaperia kuin Zimbabwen dollari.
Euron kovassa inflaatiossa on useita ongelmia. Yksi Törnqvistin mainitsemista ongelmista on, että luottamus euroon menee, minkä seurauksena ihmiset alkavat käyttää muita valuuttoja. Esimerkiksi digitaalista dollaria, digitaalista yuania. Allekirjoittaneen näkemys on, että tämä skenaario ajaisi euron superinflaatioon: meillä olisi virallisena rahana valuutta, jota kukaan ei halua.
Törnqvist ei varmaankaan tarkoittanut sitä, että muutos tapahtuu hetkessä ja lähiaikoina. Korkean inflaation euroa alkavat ensimmäisenä hylkiä ne, joilla on paljon varoja: rahoituslaitokset, yritykset ja varakkaat ihmiset. Jos itse saisin kotiutettua riskialtiiksi muuttuneista osakesijoituksista yhden miljoonan euron potin, niin kyllä miettisin, että pidänkö pankissa tekemässä 50 Keur inflaatiotappiota per vuosi vai laitanko jonnekin muualle. Siinä vaiheessa kun talousalan lehdissä alkaa näkyä ensimmäiset kirjoitukset digitaaliseen yuaniin siirtyneistä, alkaa lumipallo pyöriä. Tämän jälkeen suuri muutos voi tapahtua aika nopeastikin.En usko tuohon, että ihmiset siirtyisivät eurosta pois. Niin kauan kun euroalueen valtiot vaativat verot maksettavaksi euroilla+maksavat eläkkeet ja muut valtion kulut euroina, on euron arvo sidottu euroalueella tapahtuvaan taloudelliseen toimintaan. Nollakorot ja setelikoneen pyöritys voi hyvin todennäköisesti johtaa pitkään korkeaan inflaatioon, mutta hyperinflaatio vaatisi vielä jotain muuta, kuten reaalitalouden romahduksen tms.
Mitä pidempään tätä touhua on seurannut, sitä kyynisemmäksi tulee. Kyllä tää kolhoosi tulee pyörimään vaikka kuinka pitkään vielä. Riittävät mekanismit on jo luotu, ettei tätä markkinavoimat tule kaatamaan ja poliittista tahtoa tämän eurostokolhoosin lopettamiseksi ei löydy juuri mistään...
Miettinen tuossa rahapodissa epäili syynä olleen jatkuvat ongelmat tuossa target2 järjestelmässä. Maksunvälitys on takkuillut, eikä asiakkaat oikein tykkää tästä, joten siksi kansallinen maksujärjestelmä.tietysti mielenkiintoista spekuloida, miksi nimenomaan nyt Suomessa nähdään tarpeellisena pystyttää oma varamaksujärjestelmä. Voihan syy tietysti olla, että varaudutaan hetkelliseen SEPA-järjestelmän kaatumiseen, mutta mielenkiintoista ettei tätä ole aiemmin koettu uhaksi
#puheenaiheessa aiheena inflaatio ja fiskaalidominassi.
Ranska ja Italia ovat ehdottaneet viikko sitten EU:ssa, että kansalliset velat maksettaisiin EU-velalla. Sitten otettaisiin EU-verot, joilla näitä EU-velkoja sitten maksettaisiin.
Näitä vaatimuksia ja ehdotuksia on tullut toistuvasti viimeisen puolen vuoden ajan. Tässä on se vaara, että poliitikot yrittävät pitää tämän EU/euro -paskaläjän kasassa hinnalla millä hyvänsä ja sitten näihin vaatimuksiin lähdetään mukaan. Jokainen voi miettiä, mitä se tekee Suomen veroasteelle ja velkaantumiselle jos meidän maksettavaksi lätkäistään osa Italian ja Ranskan veloista.
Suomessakin pitäisi nyt viimeistään tajuta, että taloudelliset myönnytykset elvytyspaketin kaltaisissa asioissa vievät Eurooppaa kohti totaalista moraalikatoa. Liittovaltion ja yhteisvelkojen syntyessä Italian ja Ranskan kaltaiset maat tulevat vain kiihdyttämään tuhlaamistaan, niillä ei ole pienintäkään aikomusta sopeuttaa talouttaan.
Jos tuollainen valtiolainojen osto-ohjelma perustettaisiin, se mitä suurimmalla todennäköisyydellä kohdistuisi nimenomaan Italian ja Ranskan lainojen ostamiseen. EKP:llä on ollut säädös, jonka mukaan "rahoitustuloa jaetaan pääoma-avaimien suhteessa". Tämä säädös heitettiin romukoppaan heti korona-epidemian alkaessa. Säädöstä kierretään siten, että bulvaani (yleensä saksalainen tai ranskalainen rahoituslaitos) ostaa valtion liikkeelle laskeman bondin. Tämän jälkeen EKP ostaa bondin bulvaanilta, eikä EU:n umpikierolla säädöstulkinnalla pääoma-avaimen vaatimusta tarvitse noudattaa.Tää pidetään kasassa hinnalla millä hyvänsä. Tuossa videossa tulikin jo "hyvä" ehdotus miten inflaatiokin voidaan tarvittaessa taittaa. Nostetaan korkoja ja käynnistetään samalla EKP:n toimesta "European monetary stability package", eli korkojen nostojen yhteydessä luodaan samalla mittava osto-ohjelma valtion lainoille. Luultavasti ei onnistu pelkästään kriisimaiden valtion lainojen osto, koska säännöt kieltävät yksittäisten jäsenmaiden rahoituksen, mutta tuo voidaan toteuttaa samaan tyyliin kuin nytkin, eli kriisimaiden pelastukseksi EKP laitetaan ostamaan kaikkien jäsenmaiden velkakirjoja. Yksittäisten jäsenvaltioiden setelirahoituskielto voidaan myös ehkä kiertää luovilla juridisilla ratkaisuilla. Voitaisiin esimerkiksi perustaa "European stability fund", jolle EKP myöntäisi 0% lainaa, joka taas myöntäisi sieltä eteenpäin kriisimaille 0 % koron lainaa. Näin EKP voisi juridisesti perustella, ettei se setelirahoita yksittäisiä jäsenvaltioita, vaan pelkästään "European stability fundia". Tällä tavoin valtion lainojen korot saadaan pidettyä nollassa, kun samalla kaikkialla muualla korkoja voidaan nostaa ja tällä tavoin inflaatiota taittaa.
Ongelmana tuossa on moraalikato. Tätä voidaan estää luomalla "European fiscal stability instrument", jossa komission valtaoikeuksia yksittäisten jäsenvaltioiden budjetteihin kasvatetaan. Komissio voisi esimerkiksi määrätä tietyn kattorajan jäsenvaltioiden budjeteille. Jäsenvaltiot saisivat edelleen päättää miten kansallinen budjetti käytetään, mutta "stability instrument" määrää budjetille kattorajan.
Edelleen tosin uskon, että mennään vaan korkeammalla inflaatiolla seuraavat vuodet. Mikäli tämä inflaatio alkaa karata käsistä, niin saatetaan ryhtyä edellä mainittuihin toimiin. Kolhoosi kulkee ja koirat haukkuu.
EU on jaellut solidaarisuusrahastostaan 529 miljoonaa euroa rahaa koronaviruksen torjuntaan. Rahastosta ovat saaneet rahaa sellaiset köyhät maat kuten:
Suomi ei saanut mitään, koska Marinin hallituksen mielestä olemme niin rikkaita ettemme tarvitse tukea.
- Ranska 91 Me
- Itävalta 31 Me
- Saksa 29 Me
- Irlanti 43 Me
Valitettavasti Marin ja moni muukaan politrukki ei tajua sitä, että me suomalaiset olemme Portugalin jälkeen Länsi-Euroopan pers'aukisinta porukkaa. Kun katsoo Credit Suissen ihmisten varallisuusraporttia viime vuodelta, tajuaa ettemme kuulu enää taloudellisessa mielessä läntisten maiden joukkoon. Luultavasti Credit Suissen vuoden 2023 katsauksessa Portugalikin on vetänyt meistä ohi.
Reddit - Dive into anything
www.reddit.com
Lähtökohtaisesti aina kannattaa laittaa hakemus vetämään kun rahaa on jaossa. Suomi olisi tuosta 10-20 miljoonaa saanut, jos olisi hakenut ja vaatimalla vaatinut. Mikäli EU olisi palauttanut hakemukseen hylsyn, niin pahat nationalistit olisivat saaneet siitä hyvän aseen.Tuota rahaa on maksettu paikkoihin, joissa "only major public health emergency ", voisiko kuitenkin olla niin, että tulee edullisemmaksi hoitaa koronatorjunta niin, ettei tuon rahaston ehdot täyty.
Toki niitä hakemuksia voi laittaa, mutta aika tiukat on kelpoisuusvaatimukset EU-rahalle, että sitä saa. Mutta kyllä Suomi voisi tarvita parempaa osaamista EU-rahojen hakuun, jotenkin tuntuu, että ei aina osata hakea esim. kehitys- ja aluetukia, vaikka edellytykset voisi ollakin, joku impivaaralainen "perkele, aina on ite pärjätty" -meininki varmaan.Lähtökohtaisesti aina kannattaa laittaa hakemus vetämään kun rahaa on jaossa. Suomi olisi tuosta 10-20 miljoonaa saanut, jos olisi hakenut ja vaatimalla vaatinut. Mikäli EU olisi palauttanut hakemukseen hylsyn, niin pahat nationalistit olisivat saaneet siitä hyvän aseen.
Ongelma on se, että Suomen vanhojen puolueiden poliitikot ajattelevat ensisijaisesti itseään. Se on mukava esittää kristallilamppujen loisteessa, että me olemme laittaneet kaikki asiat Suomessa kuntoon. Siihen von der Leyen kehaisee ja tokaisee samalla, että onpa sinulla tänään kaunis mekko. Kyllä se mieltä lämmittää ja mielessä jo siintää hyväpalkkainen virka kansainvälisissä tehtävissä.
Totuus löytyy Credit Suissen raportista, jonka mukaan Suomi ei ole enää taloudellisessa mielessä länsimaa. On vaikea kuvitella, että Suomen asioita voisi enää EU:ssa huonommin hoitaa.
Kaikkein paras, että Suomi ajaisi tällaisten EU:ta sosialistiseen suuntaan vievien himmelien alasajoa. A) Aina, kun resursseja ja pääomia allokoidaan tällaisten keskuskomentoisten järjestelmien kautta häviää siitä matkan varrella rahaa, eli isossa kuvassa aina saadaan takaisin vähemmän kuin mitä laitetaan. B) Tällaiset tukijärjestelmät tuppaa aina suosimaan isoimpia ryhmittymiä, joilla on suurin lobbaus- ja äänestysvoima poliitikkoihin. Suomen kaltainen maa jää näissä ihan luonnollisesta syystä pitkässä juoksussa häviölle.Lähtökohtaisesti aina kannattaa laittaa hakemus vetämään kun rahaa on jaossa. Suomi olisi tuosta 10-20 miljoonaa saanut, jos olisi hakenut ja vaatimalla vaatinut. Mikäli EU olisi palauttanut hakemukseen hylsyn, niin pahat nationalistit olisivat saaneet siitä hyvän aseen.
Mainitsemaasi asiaan varmaan liittyy Iltalehden ja Hesarin tällä viikolla uutisoima asia: RecoveryFiles -projektin mukaan Bryssel salaa asiakirjat, jotka kertovat miten elvytyspaketin miljardit käytetään. Tämä on vastoin Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenin antamaa lupausta, jonka mukaan "elvytysvälineen täydellinen läpinäkyvyys taataan ja EU kansalaisten täydellinen omistajuus on sen onnistumisen edellytys".Tässäpä hyvä esimerkki sosialistisesta resurssien käytöstä:
Jos mentäisiin vapaalla markkinataloudella ja olisi omat rahat pelissä, niin tuskimpa tuollaiseen lähdettäisiin, vaan samat resurssit käytettäisiin todennäköisesti täysin uuden talon rakentamiseen, tai johonkin muuhun kannattavaan ratkaisuun. Mutta, kun poliitikko pääsee päättämään omille kamuilleen (tässä paikalliset remppafirmat, jotka myy tuota "energetic efficiency" palvelua) hyvän diilin, niin ei sillä niin väliä että yhteiskunta häviää. Kuvaa vaan hyvin koko EU:ta tämä meno. Ei ihme, että elintaso laskee ja peruspalvelut huononee, kun rahat (=resurssit) ohjaillaan päin v*ttua.
Mainitsemaasi asiaan varmaan liittyy Iltalehden ja Hesarin tällä viikolla uutisoima asia: RecoveryFiles -projektin mukaan Bryssel salaa asiakirjat, jotka kertovat miten elvytyspaketin miljardit käytetään. Tämä on vastoin Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenin antamaa lupausta, jonka mukaan "elvytysvälineen täydellinen läpinäkyvyys taataan ja EU kansalaisten täydellinen omistajuus on sen onnistumisen edellytys".
Elvytyspaketin miljardeja saadakseen jokaisen jäsenmaan tulee toimittaa EU:n komissiolle rahoitussuunnitelma. EU komissio arvioi ja hyväksyy rahoitussuunnitelman. EU komissio on myös itse päätänyt, ettei se anna toimittajille ja tutkijoille ainuttakaan asiakirjaa ilman hakijamaan suostumusta. Esimerkiksi 30 miljardia euroa saava Romania kielsi 89 asiakirjan luovuttamisen.
Espanja on saamassa paketista 70 miljardia euroa. Sen rahoitussuunnitelma kattaa 2200 tiedostoa ja arviolta 25.000 sivua. Kysymys kuuluu, että onko komissio oikeasti käynyt läpi Espanjan rahoitussuunnitelman ja keskustellut sen sisällöstä?
Väite tukimiljardien päätymisestä paikallisen mafian ja poliitikkojen omistamien yritysten taskuun ei ole näillä tiedoilla todellakaan tuulesta temmattu. Suomalaisten veronmaksajien rahoja tärvättiin tähän paskaläjään useita miljardeja euroja.
RecoveryFiles -projekti: Bryssel salaa elpymismiljardien asiakirjoja lupauksista huolimatta
EU:n jäsenvaltiot ja Euroopan komissio neuvottelivat suljettujen ovien takana, miten elpymisvälineen 723,8 miljardia euroa käytetään. Journalistit eri maista pyysivät lisävalaistusta keskusteluihin. Juhlapuheista huolimatta komissio salaa satoja asiakirjoja.www.iltalehti.fi
Saiskoon putinilta edullista öljyä, jos antas sille ahvenanmaan vuokralla muutamaksi kymmeneksi vuodeksi? Eun apu on nähty.
Ei putinille tarvii antaa kun euroja niin öljyä saadaan, Putin on kauppamies. Eu pakotteet estää Venäjän kauppaa ja Suomi kärsii varmaan eniten eu:ssa näistä pakotteista, eikä kompensaatiota juurikaan saada. Suomi on niin pieni maa että roikkuu mukana pelkillä armopaloilla. Italia taas saattaisi lähteä ilman massiivisia lahjuksia ja sen jälkeen Ranskan ja Saksan pankit olisi kusessa kun Italia ei maksa massiivia velkojaan takaisin.
Siinä se sitten tuli. Bloomberg on uutisoinut tänään, että EU suunnittelee uutta yhteisvelkaa.
Yhteisvelan koosta ja sen käyttötarkoituksesta ei ole vielä varmoja tietoja. Bloomberg kuitenkin arvelee yhteisvelan liittyvän "Ukrainan sodan seurauksena nousseisiin energian hintoihin, sekä kasvaviin puolustusmenoihin".
Ranska järjestää tällä viikolla Macronin isännöimän EU:n huippukokouksen, johon jo tuodaan esitys yhteisvelkapaketista. Menen ottamaan verenpainelääkkeeni, tupla-annoksena...
EU to Consider Massive Joint Bond Sales to Fund Energy, Defense
The European Union is discussing a plan to jointly issue bonds on a potentially massive scale to finance energy and defense spending as the bloc copes with the fallout from Russia’s invasion of Ukraine.www.bloomberg.com
Veikkaanpa että on paketti minkäkokoinen tahansa ja minkä asian tahansa vuoksi kerätty, niin Suomalainen veronmaksaja on tässäkin paketissa maksajan roolissa. Mielenkiinnolla seuraan tuleeko oman elämäni aikana yhtään pakettia tms. missä Suomi olisi saama puolella, epäilen.
Mä en EU:n puolustukseen ja sääntöjen noudattamiseen luota. Enkä edes kaipaa euta tälle alueelle, sillä suomi joutuu kuitenkin maksumieheksi saamatta juuri mitään EU:lta. Se millä tämän korvaisin on NATO-jäsenyys. Se on, joka tuo aitoa turvaa Venäjää vastaan.Sehä tässä onkin aika ironista. Olemme ainoa reaalisesti liittoutumaton maa ihan vitullisen pitkällä Venäjän rajalla, joten tarve puolustusbudjetin kasvattamiselle on ehdottomasti suurin koko EU:ssa. Nyt jos näillä eväillä ei irtoa tuntuvan puoleista tukea meille niin se on kyllä aika huono signaali ja kertoo meidän MEPien kyvyttömyydestä neuvotella yhtään mitään.
yksityiset ja institutionaaliset sijoittajat ostavat noita valtion (ja EU:n) velkakirjoja. EKP saattaa ostaa nämä pois markkinoilta, koska EKP ei saa suoraan rahoittaa EU:ta tai jäsenmaita. mutta jos se kiertää sijoittajan, pankin. yms kautta voi ekp sen ostaa.En ymmärrä riittävästi taloudesta ja markkinoista, niin keneltä/miltä taholta nämä rahat EU loppupeleissä lainaa? Kenelle ne pitää maksaa takaisin? USA? Kiina? Toisinsanoen: Kenen leipää me (EU) syömme ja kuka meidät pala palalta omistaa näiden yhteislainojen jatkuessa?
yksityiset ja institutionaaliset sijoittajat ostavat noita valtion (ja EU:n) velkakirjoja. EKP saattaa ostaa nämä pois markkinoilta, koska EKP ei saa suoraan rahoittaa EU:ta tai jäsenmaita. mutta jos se kiertää sijoittajan, pankin. yms kautta voi ekp sen ostaa.
Vähän voisi optimistisempaakin ajattelua harkita vielä tässä vaiheessa. EU:ssa on kuitenkin nyt selvästi tunnistettu alueen heikot kohdat (Eli riippuvuus Venäjästä energiassa ja puolustuksessa USA:sta). Oikeisiin asioihin investoidaan ja oleellisin kysymys tulee olemaan toteutetaanko ne järkevästi ja rehellisesti. Nuo yhteislainat rahoittaa tosiaan joko ulkopuoliset sijoittajat (esim. vakuutus- ja eläkeyhtiöt), tai "printtaamalla rahaa" siten että EKP ostaa velkakirjat itse taseeseensa. Jälkimmäinen kiihdyttäisi inflaatiota ja ensin mainittu todennäköisesti hillitsisi.
Itse toivoisin, että nuo energiapuolen investoinnit annettaisiin 100%:sti yksityisen puolen hoidettavaksi kuten Suomesta on aikaisemmin esitetty ja valtiot tulisi tukemaan ko. hankkeita esim. takaamalla puolet kyseisistä lainoista. Tuolloin kyseisille velkapapereille muodostuisi järjellinen korko (sanotaan 2-4%:ia) ja kun mukana olisi yksityistä rahaa, niin se yhdistelmä itsessään aiheuttaisi sen, ettei rahoja isossa kuvassa laitettaisi mihinkään toverien siltarumpuhankkeisiin. Jos taas poliitikot tekee investointipäätökset niin aika varmasti pieleen menee ja seurauksena on vain lisää inflaatiota. Silloin taas kun on omaa rahaa pelissä, niin toimitaan yleensä huolellisemmin.
Puolustukseen taas on todella hankala sanoa, kun sen kannattavuutta on aika mahdotonta mitata ilman sotia. Itse en koe, että EU laittaisi kokonaisuudessaan liian vähän rahaa puolustukseen, vaan ongelmana on niiden panostusten epätasainen kohdistuminen. Esim. Saksa vapaamatkustaa puolustuksessa suhteessa vaikka Ranskaan. Saksan pitäisi siis panostaa lisää, mutta Ranska taitaa olla jo tähän asti osuutensa hoitanut. Toisekseen voisi vähän miettiä joukkojen yms. sijoittelua. Jollekkin tankeille tullee todennäköisemmin tarvetta vaikkapa Suomessa kuin Hollannissa.
Itse EU-kriittisenä olen kyllä ollut erittäin positiivisesti yllättynyt viime aikaisesta yhtenäisyydestä Venäjän toimia vastaan ja toivoisin, että nähtäisiin myös ne hyvät puolet. Toisaalta huolet siitä, että EU:ssa sössitään asiat esim. tämän uuden elvytyspaketin suhteen on kuitenkin aiheellisia ja kyllä olen huolestunut, mutta en tuomitse jo nyt etukäteen.
Olen samaa mieltä, että EU:n yhtenäisyys on ollut pakoterintamalla ihailtavaa, mutta Niinistökin taisi haastattelussa sanoa, että poliitikkojen täytyy nyt olla analyyttisiä, kylmäpäisiä ja ajatella mikä on Suomen etu.
Minun mielestäni Suomen poliitikkojen tulisi tarkastella rauhallisempanakin aikana EU:n toimia siltä kantilta, että ovatko ne Suomen etu. Minulle ei ainakaan jäänyt sellaista kuvaa edellisestä koronatukipaketista.
Tilanne on tosiaan nyt toinen ja Venäjän uhka Suomen turvallisuudelle on huomattavan paljon konkreettisempi, kuin esimerkiksi Espanjalle tai Italialle, joten nythän meidän kuuluisi maalaisjärjen mukaan olla saamapuolella ja Keski-Euroopan maksajana. Jos tämä ei toteudu, niin minä en pysty näkemään että EU:n yhteislainat koskaan Suomea auttaisivat, vaan ne ovat verorahojemme kuppaamisvälineitä.
Itse veikkaan että rahat jaetaan samalla tavalla kuten ennenkin. Suomi on maksajan roolissa ja rahat valutetaan Italian yms muiden taloutensa mallikkaasti hoitaneiden etelän maiden kassaan.
Mikähän osuus tuosta 2 triljoonasta on puolustusmenojen lisäystä, "jo" 100 miljardia tuntuisi eu tasolla ihan turhalta, kun ottaa huomioon sen että venäjä on entistä heikompi tämän sodan jälkeen Ukrainassa.Italian Mario Draghi totesi, että EU tarvitsee lähivuosina 1500 - 2000 miljardia euroa puolustusmenojen ja vihreän siirtymän rajoittamiseen. Ajatuspaja Bruegel on laskenut, että pelkästään venäläisestä kaasusta luopuminen maksaa tänä vuonna 175 miljardia euroa ja sen jälkeen 70 miljardia euroa vuodessa.
Harvard Kennedy yliopiston tutkija Megan Greene kysyy, että mistä nämä eurot aiotaan ottaa? EKP on päättänyt alentaa tukiostoja, eli Frankfurtista ei olisi tulossa apuja. Näin ollen niin sanotusti "ainoaksi vaihtoehdoksi" jää EU:n yhteisvelka. Allekirjoittaneen kommenttina: miksi talouden tasapainottaminen ja eläminen suu säkkiä myöden ei ole enää minkäänlainen vaihtoehto?
Macron julisti muutama päivä sitten presidenttivaalikampanjaansa liittyen 15 miljardin euron veronalennuskampanjan. Ranska myös kasvattaa puolustusbudjettiaan 9 miljardilla eurolla. Näiden lisäksi Ranska pyrkii elintarviketuotannossa omavaraiseksi, tämän kustannus ei ole tiedossa. Kysymys kuuluu, että miten Italian kaltaiseen default-tilaan lujaa vauhtia menossa oleva Ranska aikoo rahoittaa nämä asiat?
Pääekonomistin karu havainto: Euromaiden on nyt valittava kahden vaikean vaihtoehdon välillä
”Se, mitä EU todellakaan ei tarvitse on skenaario, jossa EKP lopettaa tukiostonsa ja samaan aikaan jäsenvaltiot eivät pysty laatimaan elvytyssuunnitelmaa. Silloin kylvettäisiin uuden velkakriisin siemeniä”, Megan Greene varoittaa.www.kauppalehti.fi
Macron julkisti kampanjalupaukset: Veroja alas, rahaa puolustukseen ja omavaraisuutta ruokatuotantoon
Ranskassa huhtikuun presidentinvaaleihin mennään Ukrainan sodan varjossa. Kansa tahtoo jatkuvuutta ja näyttää asettuvan istuvan presidentin Emmanuel Macronin tueksi.yle.fi