• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

Tosin demarit ja vihreät tarvitsevat liberaalipuoluetta, joka korostaa budjettikuria. Enemmistöhallitusta ei saksaan synny ilman että siinä on mukana vihreät JA FDB.
Lisäksi demarien kansleriehdokas on toiminut valtionvarainministerinä Merkelin hallituksessa ja on tullut tunnetuksi tiukasta linjastaan.
 
Tosin demarit ja vihreät tarvitsevat liberaalipuoluetta, joka korostaa budjettikuria. Enemmistöhallitusta ei saksaan synny ilman että siinä on mukana vihreät JA FDB.
Lisäksi demarien kansleriehdokas on toiminut valtionvarainministerinä Merkelin hallituksessa ja on tullut tunnetuksi tiukasta linjastaan.
Teoriassa Saksassa ovat mahdollisia ainakin viisi erilaista enemmistöhallituspohjaa, mutta todennäköisimmältä tällä hetkellä näyttää SPD:n, Vihreiden ja FDP:n muodostama hallitus.

Suurin yhteensovittamisen ongelma on Vihreiden ja FDP:n välillä. Kummatkin haluavat investoida ilmastomuutoksen torjuntaan, mutta erityisesti Vihreille "ilmastomuutoksen torjunta" on kynnyskysymys. Suurin ero tulee siinä, että Vihreät haluavat kerätä valtiotalouteen rahaa verokorotusten kautta, sekä päästämällä irti velkajarrusta. Samasta velkajarrusta, josta Merkel ja CDU on pitänyt kiinni. FDP taas haluaa kasvattaa investointeja Saksaan, mutta haluaa tehdä sen verokevennysten kautta. Samalla FDP haluaa pitää kiinni nykyisistä taloussäännöksistä.

Pidän mahdollisena, että Vihreät myöntyvät verokorotusten vaatimuksistaan, mikäli saavat suurimman osan ilmastovaatimuksistaan läpi. Ilmastohankkeet rahoitettaisiin osaksi velalla, niin kuin Suomesakin. Samalla tavalla FDP saattaa perääntyä tiukan talouskurin linjastaan, mikäli se saa läpi haluamiaan verokevennyksiä. Kumpaakin puoluetta motivoi se tosiasia, että mikäli ne eivät pääse yhteisymmärrykseen, on seuraavaksi todennäköisin hallituspohja SPD:n ja CDU:n muodostama kahden puolueen hallitus. Eli Vihreät ja FDP istuisivat oppositiossa, poissa päätöksenteosta.

SPD:n, Vihreiden ja FDP:n muodostama hallitus johtaa asiaan, josta edellisen viestin kirjoitin: Saksa päästää otettaan velkajarrusta, millä on suuri vaikutus myös EU:n yhteisvelkaan ja tuleviin "pelastuspaketteihin".

 
Teoriassa Saksassa ovat mahdollisia ainakin viisi erilaista enemmistöhallituspohjaa,
Joo, jos laskee pelkkiä paikkoja. Mutta käytännössä niitä hallituspohjia on vain kolme. CDU & SPD tai FDB & vihreät + toinen suurista puolueista. Miksi CDU ja SPD ottaisi toisen pikkupuolueen mukaan kun pakkamäärissä enemmistö syntyy ilmankin?
 
Näyttää jäävän Suomen hyödyt elvytyspaketista neljänneksi heikoimmaksi. Tämä siis komission oman selvityksen perusteella. Mitenköhän Marin, Saarikko ja hallitus tämän selvityksen perustelee parhainpäin. Toivottavasti oppositio ja media nostaisi tätä tutkimusta enemmänkin tapetille.
Ei voi kuin sanoa, että hyvin neuvoteltu Marinilta ja hallitukselta. Mikäköhän olisi ollut sitten se huonosti neuvoteltu kun tästä ei kovin paljoa alemmas enää olisi päässyt talouskasvua ajatellen.
Kommentti: EU:n yhteinen elvytys vahvistaa Suomen kasvua kaikista EU-maista neljänneksi vähiten – ja hirmuhinnalla
 
Näyttää jäävän Suomen hyödyt elvytyspaketista neljänneksi heikoimmaksi. Tämä siis komission oman selvityksen perusteella. Mitenköhän Marin, Saarikko ja hallitus tämän selvityksen perustelee parhainpäin. Toivottavasti oppositio ja media nostaisi tätä tutkimusta enemmänkin tapetille.
Ei voi kuin sanoa, että hyvin neuvoteltu Marinilta ja hallitukselta. Mikäköhän olisi ollut sitten se huonosti neuvoteltu kun tästä ei kovin paljoa alemmas enää olisi päässyt talouskasvua ajatellen.
Kommentti: EU:n yhteinen elvytys vahvistaa Suomen kasvua kaikista EU-maista neljänneksi vähiten – ja hirmuhinnalla

Mutta noilla miljardeilla saatiin usealle vallassa olevalle vassuri poliitikoille tulevat palkintovirat EU:sta ja vassuri äänestäjät saivat sydämeensä se kuuluisan lämpimän tunteen kun saivat taas Suomi Oy:tä tuotua alas aina vain lähemmäs luhistumista, 3:nen maailmanvaltioksi muuttumista ja Suomalaisen kansan tuhoa. Noille on vaikea pistää hintaa, kun ovat niin hyviä asioita.
 
Näyttää jäävän Suomen hyödyt elvytyspaketista neljänneksi heikoimmaksi. Tämä siis komission oman selvityksen perusteella.
Pisti silmään listan alimmaisen - Ruotsin - muiden maiden elvytyksestä heijastuva kasvuvaikutus. Väittäisin, että ne heijastuvat kasvuvaikutukset on Ruotsille vähintään samat kuin Suomellakin. Eipä tuo kokonaisuutta mihinkään muuta, mutta Ruotsalaiset on varmaan osanneet jotenkin tilastoida itsensä tuonne pohjalle, jota voi käyttää neuvotteluvalttina.

Toisena huomiona tämä taulukko ei huomioi lainkaan sitä, että kaikkein suurimpana asiana tässä ollaan välillisesti pelastamssa Ranskan ja Saksan pankkeja, jotka lainoittaneet noita Etelä-Euroopan maita. Ko. maat näyttää tässä maksumiehille, mutta on aika vahvasti oma lehmä ojassa.

Kyllä tässä kairataan pieniä rikkaita maita p*rseeseen ja Suomi siellä rikkaiden joukossa vanhasta muistista :D Suomihan ei ole ollut pitkään aikaan muiden Pohjoismaiden, tai Hollannin kelkassa ja kansa länsieuroopan vähävaraisin. Kyllä Suomen tulisi olla reilulla pelillä tuolla EU:n keskiarvon paikkeilla listalla, eikä häntäpäässä.
 
Tuomas Malinen on tehnyt paluun ja käynyt Heikelä & Koskelon haastattelussa.

Malinen kertaa viime kevään tapahtumia. Hän kertoo, että elvytyspakettia vastustavien tahojen sensurointi oli hyvin massiivista. Pakettia vastustavien joukossa oli mm. Suomen pankin entistä johtajistoa, Suomen pitkäaikaisin europarlamentaarikko, VM:n rahoitusmarkkinaosaston ylijohtaja jne, mutta hyvin kirjoitetut kannanotot eivät kelvanneet mediaan, eivätkä henkilöt kelvanneet median haastateltaviksi. Koskelo kommentoi, että Malisen edellisen haastattelun linkkiä oli vaikea saada pysymään netin keskustelupalstoilla. Linkki tuppasi vain jotenkin katoamaan.

Malisen mukaan EU on muuttumassa puolifasistiseksi epädemokraattiseksi järjestöksi, jossa vaaleilla valitsematon komissio käyttää valtaa. Euroopassa on jo pariin otteeseen yritetty ajaa demokratia alas, joka jokaisella kerralla lopputuloksena on ollut sota. Miksi ihmeessä tämä virhe pitää vielä toistaa. Kenelle on niin tärkeää saada EU-liittovaltio aikaiseksi?

Maailman talous oli jäähtymässä jo 2019. Koronan tullessa keskuspankit aloittivat järjettömän suuruisen elvytyksen, jolla talous saatiin näennäisesti toimimaan. Nyt näkyviin on tulossa järjettömän elvytyksen varjopuolet. Yhdysvalloissa inflaatio on laajenemassa tavallisille ihmisille näkyväksi: tavalliset elämiseen liittyvät kulut, kuten vuokra ja ruuan hinta nousevat. EKP:n tehtäväksi on kirjattu inflaation hillitseminen ja hintavakauden pitäminen. Valitettavasti EU ja EKP on omilla toimillaan ajanut itsensä nurkkaan: jos EKP nostaa ohjauskorkoja, alkavat dominot kaatua. Eteläiset valtiot eivät kestä ohjauskoron nostoa.

Kysymys kuuluu, että annetaanko inflaation kiihtyä vai nostetaanko ohjauskorkoa? Jos nostetaan ohjauskorkoa, pitää valmistautua uuteen elvytyspakettiin, joka on merkittävästi suurempi kuin kesällä päätetty.

Malisen arvio on, että inflaatio karkaa ja talouskriisi tulee jossakin vaiheessa ensi vuotta.

 
Tuomas Malinen on tehnyt paluun ja käynyt Heikelä & Koskelon haastattelussa.

Malinen kertaa viime kevään tapahtumia. Hän kertoo, että elvytyspakettia vastustavien tahojen sensurointi oli hyvin massiivista. Pakettia vastustavien joukossa oli mm. Suomen pankin entistä johtajistoa, Suomen pitkäaikaisin europarlamentaarikko, VM:n rahoitusmarkkinaosaston ylijohtaja jne, mutta hyvin kirjoitetut kannanotot eivät kelvanneet mediaan, eivätkä henkilöt kelvanneet median haastateltaviksi. Koskelo kommentoi, että Malisen edellisen haastattelun linkkiä oli vaikea saada pysymään netin keskustelupalstoilla. Linkki tuppasi vain jotenkin katoamaan.

Malisen mukaan EU on muuttumassa puolifasistiseksi epädemokraattiseksi järjestöksi, jossa vaaleilla valitsematon komissio käyttää valtaa. Euroopassa on jo pariin otteeseen yritetty ajaa demokratia alas, joka jokaisella kerralla lopputuloksena on ollut sota. Miksi ihmeessä tämä virhe pitää vielä toistaa. Kenelle on niin tärkeää saada EU-liittovaltio aikaiseksi?

Maailman talous oli jäähtymässä jo 2019. Koronan tullessa keskuspankit aloittivat järjettömän suuruisen elvytyksen, jolla talous saatiin näennäisesti toimimaan. Nyt näkyviin on tulossa järjettömän elvytyksen varjopuolet. Yhdysvalloissa inflaatio on laajenemassa tavallisille ihmisille näkyväksi: tavalliset elämiseen liittyvät kulut, kuten vuokra ja ruuan hinta nousevat. EKP:n tehtäväksi on kirjattu inflaation hillitseminen ja hintavakauden pitäminen. Valitettavasti EU ja EKP on omilla toimillaan ajanut itsensä nurkkaan: jos EKP nostaa ohjauskorkoja, alkavat dominot kaatua. Eteläiset valtiot eivät kestä ohjauskoron nostoa.

Kysymys kuuluu, että annetaanko inflaation kiihtyä vai nostetaanko ohjauskorkoa? Jos nostetaan ohjauskorkoa, pitää valmistautua uuteen elvytyspakettiin, joka on merkittävästi suurempi kuin kesällä päätetty.

Malisen arvio on, että inflaatio karkaa ja talouskriisi tulee jossakin vaiheessa ensi vuotta.


Tuomaksella lähti jutut lievästi sanottuna laukalle.

Malinen meni syyttämään perussuomalaisia siitä, että mahdollistivat paketin läpimenon, eivätkä pöydänneet kesäkuulle. Muistaakseni tämä mahdollisuus estettiin hallituspuolueiden toimesta. Ylipäätään meni syyttämään perussuomalaisia oman edun ajamisesta ja seuraavan hallituspaikan varmistelusta sekä että suomessa on valeoppositio. Kuulema vain VKK ajaa suomen kansan asiaa.

Että sellainen tämä Malinen, varmaankin pätevä ekonomisti, mutta tuntuu uppoutuneen salaliittojen maailmaan.
 
Tuomaksella lähti jutut lievästi sanottuna laukalle.

Malinen meni syyttämään perussuomalaisia siitä, että mahdollistivat paketin läpimenon, eivätkä pöydänneet kesäkuulle. Muistaakseni tämä mahdollisuus estettiin hallituspuolueiden toimesta. Ylipäätään meni syyttämään perussuomalaisia oman edun ajamisesta ja seuraavan hallituspaikan varmistelusta sekä että suomessa on valeoppositio. Kuulema vain VKK ajaa suomen kansan asiaa.

Että sellainen tämä Malinen, varmaankin pätevä ekonomisti, mutta tuntuu uppoutuneen salaliittojen maailmaan.
Perussuomaisilla oli todellakin mahdollisuus pöydättää elvytyspaketin käsittely ensimmäisenä yönä, jonka aikana he pitivät eduskunnassa maraton-puheitaan. Yöllä salissa ei olisi ollut ketään äänestämässä vastaan ja käsittelyn olisi todellakin voinut siirtää kesäkuun loppuun. Seuraavana päivänä demarit tajusivat tilanteen ja äänestyttivät eduskunnassa asian lyhytaikaisesta pöydättämisestä. Koska käsiteltävän asian voi pöydättää vain kerran, oli tämä kortti viety Perussuomalaisilta.

Itse pidän tätä "kömmähdystä" enemmänkin Perussuomalaisten tietämättömyytenä eduskunnan proseduureista. Eiväthän huomattavasti kokeneemmat demaritkaan tajunneet pöydättää asiaa ensimmäisenä elvytyspaketin käsittelypäivänä, vaan he tajusivat asian vasta seuraavana päivänä.

Olen suurelta osin samaa mieltä Malisen kanssa siitä, että eduskunnassa tapahtuvat asiat ovat suurelta osin teatteria. Valtaosa puolueista, ainakin Demarit, Keskusta & Kokoomus, ovat olemassa vain itseään ja ydinryhmäänsä varten, Suomen asiat ovat prioriteeteissa sijalla 142. Näissä puolueissa on yksittäisiä ihmisiä, jotka ajattelevat Suomen asiaa, mutta he eivät koskaan pääse puolueessaan vallankahvaan.

Tämä ongelma on juurisyy sille, miksi Suomella menee taloudessa kaikista Pohjoismaista kaikkein huonoiten.
 
Perussuomaisilla oli todellakin mahdollisuus pöydättää elvytyspaketin käsittely ensimmäisenä yönä, jonka aikana he pitivät eduskunnassa maraton-puheitaan. Yöllä salissa ei olisi ollut ketään äänestämässä vastaan ja käsittelyn olisi todellakin voinut siirtää kesäkuun loppuun. Seuraavana päivänä demarit tajusivat tilanteen ja äänestyttivät eduskunnassa asian lyhytaikaisesta pöydättämisestä. Koska käsiteltävän asian voi pöydättää vain kerran, oli tämä kortti viety Perussuomalaisilta.
(...)
Boldaus oma. Tämähän ei pidä paikkaansa, että asian voi pöydätä vain kerran. Sekin käytiin puheenvuoroissa edustaja Junnilan kautta aikoinaan läpi ja puhemies Rinne lupasi lähettää pöytäämisasian perustuslakivaliokuntaan tarkastettavaksi.

Kaippa se joskus käsitellään. Vahinko on toki jo tapahtunut.
 
Kysymys kuuluu, että annetaanko inflaation kiihtyä vai nostetaanko ohjauskorkoa? Jos nostetaan ohjauskorkoa, pitää valmistautua uuteen elvytyspakettiin, joka on merkittävästi suurempi kuin kesällä päätetty.
Tämä on mielenkiintoinen aihe sikäli, että nythän todella moni ajattelee, ettei keskuspankit voi nostaa ohjauskorkoa, koska valtioilla yms. velkaantuneilla tahoilla ei olisi varaa maksaa noita nousevia korkoja. Noh - asiahan voidaan tosiaan ratkaista myös niin, että pelastetaan tukipaketeilla ne tahot, joilla ei ole varaa maksaa niitä nousevia korkoja. Toisin sanoen kaadettaisiin lisää rahaa/resursseja Etelä-Euroopan maihin ja Zombie yrityksiin, ja kerättäisiin rahaa pois niiltä, jotka ovat hoitaneet asiansa kunnolla. Tuolla keinoin esim. Suomen asuntovelalliset saadaan helposti mukaan maksutalkoisiin. Esim. kerättäisiinkin Suomen asuntovelallisilta alle 0% euribor 12:n sijaan 2% ja ohjattaisiin se vaikkapa Italialaisten pankkien tukemiseen => Kaatumisvaarassa olevat saisi siirrettyä ongelmia tulevaisuuteen ilman, että inflaatio euroalueella kasvaisi. Jos keskuspankkien toimintakenttää laajennetaan vähän yhteistyössä valtioiden kanssa, niin keinojen kirjo pitää korttitaloa pystyssä on aika rajaton.

Hyvä kysymys vaan on, että jos periaatteellisesti palkitaan huonoista tuloksista ja viedään resursseja pois menestyjiltä, niin mihin se pitkässä juoksussa johtaa?

Malisen arvio on, että inflaatio karkaa ja talouskriisi tulee jossakin vaiheessa ensi vuotta.
En yllättyisi, jos Malinen on tällä kertaa "oikeassa", mutta muistetaan, että hän on tainnut ennustaa näin ihan joka vuosi, joten joskus hän lähes väistämättä tulee olemaan oikeassa :D
 
En yllättyisi, jos Malinen on tällä kertaa "oikeassa", mutta muistetaan, että hän on tainnut ennustaa näin ihan joka vuosi, joten joskus hän lähes väistämättä tulee olemaan oikeassa :D

Pakollahan se malinen on joskus oikeassa. Mutta jos muistaa kaikki ne kerrat, kun se on puhunut paskaa/ollut väärässä niin osuuhan ne tikkaa heittävät apinatkin toisinaan maaliin. Malisella on jotain ihan hyviä pointteja, mutta ne hukkuu sinne kakan sekaan.

Euroopassa ei taida korot tulla nousemaan lähiaikoina. Jenkit on maalailleet koronnostoja. Tilanteet taitaa olla niin dynaamisia ettei kukaan oikein osaa ennustaa 2023:een asti luotettavasti.

Half of U.S. Federal Reserve policymakers now expect to start raising interest rates next year and think borrowing costs should increase to at least 1% by the end of 2023, reflecting a growing consensus that gradually tighter policy will be needed to keep inflation in check.
 
Tämä on mielenkiintoinen aihe sikäli, että nythän todella moni ajattelee, ettei keskuspankit voi nostaa ohjauskorkoa, koska valtioilla yms. velkaantuneilla tahoilla ei olisi varaa maksaa noita nousevia korkoja. Noh - asiahan voidaan tosiaan ratkaista myös niin, että pelastetaan tukipaketeilla ne tahot, joilla ei ole varaa maksaa niitä nousevia korkoja. Toisin sanoen kaadettaisiin lisää rahaa/resursseja Etelä-Euroopan maihin ja Zombie yrityksiin, ja kerättäisiin rahaa pois niiltä, jotka ovat hoitaneet asiansa kunnolla. Tuolla keinoin esim. Suomen asuntovelalliset saadaan helposti mukaan maksutalkoisiin. Esim. kerättäisiinkin Suomen asuntovelallisilta alle 0% euribor 12:n sijaan 2% ja ohjattaisiin se vaikkapa Italialaisten pankkien tukemiseen => Kaatumisvaarassa olevat saisi siirrettyä ongelmia tulevaisuuteen ilman, että inflaatio euroalueella kasvaisi. Jos keskuspankkien toimintakenttää laajennetaan vähän yhteistyössä valtioiden kanssa, niin keinojen kirjo pitää korttitaloa pystyssä on aika rajaton.

Hyvä kysymys vaan on, että jos periaatteellisesti palkitaan huonoista tuloksista ja viedään resursseja pois menestyjiltä, niin mihin se pitkässä juoksussa johtaa?
Olen itsekin huolissani kaikista asioista, jotka mainitset.

Bloombergin graafista näkee, että maaliskuun 2020 jälkeen EKP on printannut uutta rahaa noin 3300 miljardia euroa. Tätä rahaa on annettu pankeille lainaksi, sekä ostettu ongelmavaltioiden ja niiden yritysten liikkeelle laskemia bondeja. PEPP-ohjelma ostaa tällä tietoa maaliskuuhun 2022 asti bondeja 20-30 miljardilla eurolla joka kuukausi. Ei tarvitse olla ekonomi ymmärtääkseen, että tällainen rahan generointi nostaa inflaatiota.

Jos tässä tilanteessa lopetetaan rahan generointi bondiostoihin, sekä nostetaan ohjauskorkoa, on lopputuloksena Etelä-Euroopan maiden ajautuminen konkurssiin. Jotta tältä vältytään, täytyy mainitsemasi tulonsiirtounioni saada isolla pyörällä käyntiin.

En yllättyisi, jos Malinen on tällä kertaa "oikeassa", mutta muistetaan, että hän on tainnut ennustaa näin ihan joka vuosi, joten joskus hän lähes väistämättä tulee olemaan oikeassa :D
Tulevaisuuden ennustaminen on aina hankalaa. Sen vuoksi poliitikot, jotka haluavat säilyttää poliittisen uskottavuutensa, eivät ennusta lainkaan tulevaisuutta.:)

Niin kuin tässä ketjussa on keskusteltu, Malinen on ennustanut pidempään talousromahdusta. Tottapuhuen, EU-alueen talousromahdus olisi jo toteutunut, jos Italian valtion olisi annettu mennä defaulttiin, minkä seurauksena mm. Ranskan ja Saksan rahoituslaitoksissa olisi käynnistynyt konkurssiaalto. Italia on kuitenkin toistaiseksi onnistuttu pitämään pystyssä heittämällä romukoppaan EU:n perussopimukset ja EKP:n avainosuudet, sekä laittamalla maksumiehiksi nettomaksajavaltioiden veronmaksajat.
 
Suomessa köyhemmissä kotitalouksissa seurataan kauhulla polttoaineen ja sähkön hinnan nousua. Sähköpörssin spot-hinta syyskuussa aikana oli yli kaksi kertaa viime vuotta kalliimpaa.

Kiitos tukimiljardiemme, Etelä-Euroopassa ei onneksi tarvitse murehtia.

Italiassa pääministeri Mario Draghi ajoi läpi 3 miljardin euron tukipaketin, jolla kompensoidaan kansalaisille tulevia energian hinnannousuja: Italy Approves $3.5 Billion Package to Curb Energy Prices

Espanjassa leikataan sähköveroa ensi maaliskuuhun asti, seurauksena valtion kassaan 2,6 miljardin euron lovi: Spanish power companies clash with government over measures to reduce electricity bill

Ranskan hallitus hyväksyi 580 miljoonan euron tuen köyhien kotitalouksien energiamaksuihin: France Steps In to Contain Energy Prices Amid Backlash Fears

Kreikan valtio on budjetoinut 150 miljoonaa euroa kansalaisten sähkölaskun ja öljylaskun maksamiseen: Greece offers power bill subsidies to help households with rising energy cost | eKathimerini.com
 
Perussuomalaiset hiillostivat viime perjantaina eduskunnassa Marinin hallitusta uudesta elvytyspaketista.

EU:ssa on kehitteillä "Fit for 55" -ilmasto-ohjelma. Mm. Perussuomalaisten Veikko Vallin on esittänyt epäilyksen siitä, että kunnianhimoisen ilmasto-ohjelman kylkeen liimattava "sosiaalinen ilmastorahasto" tulee toimimaan uutena rahasiirron välineenä. Maksumiehinä olisivat ensisijaisesti ne, joilla on varaa.

Tytti Tuppurainen vastasi hiillostukseen todeten, että sosiaalisessa ilmastorahastossa on keskustelu vain 72 miljardista eurosta (vuositasollako?).

Veikko Vallin mainitsee eduskunnassa pitämässä puheessa, että asiantuntijoiden mukaan ilmasto-ohjelma maksaisi EU-alueella investointeineen yli 1000 miljardia vuodessa. Googlella löysin ainakin Bruegel -niminen eurooppalaisen ekonomijärjestön, jonka mukaan "Fit for 55" maksaisi 1040 miljardia euroa vuodessa vuoteen asti 2030.




 
Suomessa köyhemmissä kotitalouksissa seurataan kauhulla polttoaineen ja sähkön hinnan nousua. Sähköpörssin spot-hinta syyskuussa aikana oli yli kaksi kertaa viime vuotta kalliimpaa.

Kiitos tukimiljardiemme, Etelä-Euroopassa ei onneksi tarvitse murehtia.

Espanjassa ja Italiassa jo ennestään kallis sähkön hinta nousi ensimmäisenä ja Espanjalaiset nousi barrikadeille. Onhan Espanjan ja Italian sähkönhinta ihan eri luokissa vs. Suomi.

Tukirahoilla ei ole mitään tekemistä näiden sähkötukien kanssa.
 
Euroopassa ei taida korot tulla nousemaan lähiaikoina. Jenkit on maalailleet koronnostoja. Tilanteet taitaa olla niin dynaamisia ettei kukaan oikein osaa ennustaa 2023:een asti luotettavasti.


En usko korkojen merkittävään (eli yli 1%) nousuun täällä, koska se olisi samalla julkinen myöntö että Euroopan talous on palannut "normaaliin". Tällöin olisi vaikea enää perustella mitään uusia hätäpaketteja, eurobondeja ym. EU-federalistien integraatiohankkeet käytännössä edellyttävät kroonista kriisitilaa, ja normaalius jäädyttäisi ne paikalleen. Toki "ilmastohätätila" voi olla se seuraava veruke, nythän on jo joku ilmastopaketti työn alla.
 
Tukirahoilla ei ole mitään tekemistä näiden sähkötukien kanssa.
Ilman elvytyspaketteja ja muita tukia näiden valtioiden tulisi kiristää vyötään ja sopeuttaa, jolloin ei olisi mitään asiaa maksella sähkötukia. Jos Suomi saisi vastaavia määriä tukia, eikä valtion vajeella olisi mitään merkitystä, koska muut pelastaa niin täälläkin voitaisiin maksaa vaikka sun mitä kivoja tukia kaikille.

Eli lyhyesti - kyllä on.
 
Ilman elvytyspaketteja ja muita tukia näiden valtioiden tulisi kiristää vyötään ja sopeuttaa, jolloin ei olisi mitään asiaa maksella sähkötukia. Jos Suomi saisi vastaavia määriä tukia, eikä valtion vajeella olisi mitään merkitystä, koska muut pelastaa niin täälläkin voitaisiin maksaa vaikka sun mitä kivoja tukia kaikille.

Eli lyhyesti - kyllä on.

En ole nähnyt mitään oikeaa perustetta tälle väitteelle, vaan pelkästään hattusta heitettyä.

Eli lyhyesti - ei ole.
 
En ole nähnyt mitään oikeaa perustetta tälle väitteelle, vaan pelkästään hattusta heitettyä.

Eli lyhyesti - ei ole.
Juurihan sulle väännettiin rautalangasta näiden yhteys. Tähän vielä voisi lisätä EKP:n rahan printtausoperaation jossa saajana on etelä-Eurooppa. Ilman sitä nämä maat olisi joutuneet leikkaamaan ja laittamaan budjettinsa tasapaonoon tai konkurssin kautta nousta uuteen kukoistukseen.

Sä voit ihan vapaasti laittaa laput silmille sekä sormet korviin ja sanoa että et ole nähnyt mitään yhteyttä. Todellisuuden kanssa ei sillä ole mitään tekemistä.

Joku voisi vastaavasti (ja jopa paremmilla perusteilla) sanoa että neekeri ei ole haukkumasana. Neekeri oli täysin neutraali termi(kuten tummaihoinen), kunnes jotkut päättivät alkaa loukkaantumaan neutraalista sanasta.
 
Juurihan sulle väännettiin rautalangasta näiden yhteys. Sä voit ihan vapaasti laittaa laput silmille sekä sormet korviin ja sanoa että et ole nähnyt mitään yhteyttä. Todellisuuden kanssa ei sillä ole mitään tekemistä.

Hatusta heitetyistä perusteluista ei tule sen todellisempaa, vaikka siitä miten rautalankaa väänettäisiin. Nyt on saatu lähinnä kiva tarina, joka sopii omaan agendaan.

Espanjan valmiiksi kallis sähkön hinta on noussut tänä vuonna todella paljon, kuten myös kaasun hinta. Siksi Espanjalaiset aloittivat mielenosoitukset ja vaativat valtiolta toimia.
Nyt Espanjassa väliaikaisesti alentavat sähköveroa ja aloittavat rajoittamaan sähköyhtiöiden voittoja. Maalina heillä on saada hinta vuoden 2018 tasolle.(ei ollut halpaa silloinkaan)

Yksi tärkeä seikka tukemisessa on se, että korkeat energian hinnat kiihdyttää inflaatiota ja sitä myös halutaan suitsia.
Tukipaketteja voi olla edessä muaallakin Euroopassa.
 
Saksan liittopäivävaalit ovat ohi, joten nyt alkaa tapahtua.

Uusi Suomi uutisoi: "Nyt tuli tieto EU:n velkapaperista – Nuukille maille on tulossa ikävä yllätys ja Suomen eduskuntaan näyttävä vääntö". Euroopan komissio avaa neuvottelut uusista budjetti- ja velkakurisäännöistä tänään iltapäivällä. Ekonomistit pitävät selvänä, että komissio ottaa aikaisempaa suuremman toimivallan jäsenmaiden talouspolitiikan valvonnassa. Lisäksi euroalueen yhteisbudjetti etenee jo kulisseissa.

Yle:n uutisoi hivenen hallitusta kritisoivaan sävyyn, että Suomi on lähdössä taloussääntöneuvotteluihin ilman selvää linjausta. Miten Suomi voi neuvotella mistään, jos hallitus ei ole linjannut Suomen päätavoitteita? Kaikkiko käy, kunhan palkintovirat ja mainoskampanjat Times-ja Vogue -lehdissä järjestyvät?

Taloussääntöneuvotteluista jotakin kertonee se, että Saksan hallitustunnustelijana toimivan Olaf Scholz:n viimeisimpien kommenttien mukaan kaikkien jäsenmaiden ei voi odottaa palaavan vanhan velkakurin tielle pandemian jälkeen. Komissio esittää, että uudistettujen taloussääntöjen laatimisessa otettaisiin mallia viime vuonna perustetusta elpymispaketista. Siinä tavoitteet on asetettu kullekin jäsenmaalle erikseen, kun nykyisenlaisessa talous- ja rahaliitossa ne ovat kaikille yhteiset.


 
Tänään uutisoitiin konkretiaa uudesta tulonsiirtomekanismista, jonka nimi on "EU:n sosiaalirahasto". Tämä rahasto on osa EU:n "Fit for 55" -ilmastopaketin alle luotavia mekanismeja. Valitettavasti paketin mekanismista tajuaa aasikin, että kyse on puhtaasta tulonsiirrosta, eikä mistään ilmastopaketista.

Komissio ehdottaa, että päästökaupasta saatavia tuloja ohjattaisiin EU:n uuteen sosiaalirahastoon, jolla on tarkoitus vähentää päästökauppajärjestelmän aiheuttamia negatiivisia vaikutuksia etenkin pienituloisiin kansalaisiin, mikroyrityksiin sekä liikenteen käyttäjiin. Komissio ehdottaa uuden sosiaalirahaston kooksi 72,2 miljardia euroa.

Suomi maksaisi sosiaalirahastoon 1230 miljoonaa euroa ja saisi takaisin ainoastaan 387 miljoonaa euroa. Olisimme siis 843 miljoonan euron nettomaksaja.

Suurimpia saajia olisivat:
  • Puola 12,7 mrd euroa
  • Ranska 8,1 mrd euroa
  • Italia 7,8 mrd euroa
  • Espanja 7,6 mrd euroa
Suomeksi sanottuna: suomalaiset veronmaksajat alkavat maksamaan sosiaalitukea Puolan, Ranskan, Italian, Espanjan jne maiden köyhemmille kansalaisille, yrityksille ja liikennekäyttäjille. Summa ei ole ihan pieni: 1,72% Suomen valtion tuloista.

 
Viimeksi muokattu:
Tällä viikolla Handelsbanken ilmoitti vetäytyvän Suomesta ja Tanskasta. Se keskittyy toimintaan Ruotsissa, Norjassa, Britanniassa ja Hollannissa.

Tähän ketjuun tämä juttu liittyy siten, että Hollanti poislukien Handelsbanken jatkaa toimintaansa omalla kelluvalla valuutalla pelaavissa maissa. Mediassa paljon parjattu Britanniakin säilyy toiminta-alueena. Suomi ja Tanska ovat kumpikin käytännössä Euro-maita. Vaikka Tanskalla on oma valuutta, se on sidottu Euroon.

Nähtävästi Handelsbankenissa nähdään, että tulosnäkymät Suomessa ja Tanskassa ovat kehnot suhteessa näkyvillä oleviin riskeihin.

Ps. On aika mielenkiintoista, että valtaosa Suomen medioista ei ole nähnyt tarpeelliseksi uutisoita EU:n sosiaalirahastosta, jossa homman toteutuessa Suomen veronmaksajat suorittavat 843 miljoonan euron arvoisen tulonsiirron muiden EU-maiden köyhälistolle. Jos valtaosa mediasta jättää uutisoimatta tämän mittaluokan asian, niin voidaanko jo puhua jonkinlaisesta diktatuurin esiasteesta?

 
Tällä viikolla Handelsbanken ilmoitti vetäytyvän Suomesta ja Tanskasta. Se keskittyy toimintaan Ruotsissa, Norjassa, Britanniassa ja Hollannissa.

Tähän ketjuun tämä juttu liittyy siten, että Hollanti poislukien Handelsbanken jatkaa toimintaansa omalla kelluvalla valuutalla pelaavissa maissa. Mediassa paljon parjattu Britanniakin säilyy toiminta-alueena. Suomi ja Tanska ovat kumpikin käytännössä Euro-maita. Vaikka Tanskalla on oma valuutta, se on sidottu Euroon.

Nähtävästi Handelsbankenissa nähdään, että tulosnäkymät Suomessa ja Tanskassa ovat kehnot suhteessa näkyvillä oleviin riskeihin.

Ps. On aika mielenkiintoista, että valtaosa Suomen medioista ei ole nähnyt tarpeelliseksi uutisoita EU:n sosiaalirahastosta, jossa homman toteutuessa Suomen veronmaksajat suorittavat 843 miljoonan euron arvoisen tulonsiirron muiden EU-maiden köyhälistolle. Jos valtaosa mediasta jättää uutisoimatta tämän mittaluokan asian, niin voidaanko jo puhua jonkinlaisesta diktatuurin esiasteesta?



Kun ensimmäinen "koronapaketti" meni läpi, niin
Oma veikkaus oli että ennen vuoden vaihdetta tulee seuraava ja nyt näyttääkin osuvan veikkaus oikeaan. Nimi vain muutetaan ja rahan lappaus etelän hetelmille ja eu:n riippakiville jatkuu. Saa nähdä milloin tämän lystin maksajille tulee mitta täyteen. Meidän hallituksen uunoilta on turha odottaa että pitäisivät Suomen puolia näissä asioissa. Sannalla kiiluu silmissä jo palkkiovirka Brysselissä. Ensin lähti käteinen sinne ja seuraavaksi varmaan sitten Sanna vaikka superhyper komissaariksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ps. On aika mielenkiintoista, että valtaosa Suomen medioista ei ole nähnyt tarpeelliseksi uutisoita EU:n sosiaalirahastosta, jossa homman toteutuessa Suomen veronmaksajat suorittavat 843 miljoonan euron arvoisen tulonsiirron muiden EU-maiden köyhälistolle. Jos valtaosa mediasta jättää uutisoimatta tämän mittaluokan asian, niin voidaanko jo puhua jonkinlaisesta diktatuurin esiasteesta?


Onhan tästä uutisoitu, toki silloin kuin se on uutinen ollut.

Eri asia on tietysti jos uutinen on jäänyt lukematta.

 
Onhan tästä uutisoitu, toki silloin kuin se on uutinen ollut.

Eri asia on tietysti jos uutinen on jäänyt lukematta.

Eihän tuossa uutisessa sanota missään, että Suomen veronmaksajat joutuvat lahjoittamaan muiden EU-maiden köyhälistolle 843 miljoonaa euroa?

Jopa asioihin jossain määrin perehtynyt ihminen joutuu paneutumaan uutisen tekstiin, jotta tajuaa rivien välissä olevan piilomerkityksen: Suomi joutuu maksamaan enemmän kuin saa. Sitä ei kerrota, että kuinka paljon Suomi joutuu maksamaan. Tuulipukukansa ei asiaa hahmota, tuskin edes vaivautuu lukemaan koko juttua.

Ajattelisi, että markkinatalouden periaatteella toimivaa HS:aa, Alma-mediaa ja lukuisia paikallislehtiä kiinnostaisi aiheeseen liittyvä headliner, mutta ei... Ongelma on siinä, että jahka tämä pääsee suuren yleisön keskusteluun, ihmiset ymmärtävät millä tavalla Demarit ja Keskusta kusettivat heitä valehtelemalla "rahan lahjoittamisen ainutkertaisuudesta" vain muutama kuukausi sitten. Samaan porukkaan kuuluu myös Kokoomus, joka oli enemmistöllään äänestämässä elvytyspaketin puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Oppositio hiillosti tänään eduskunnassa hallitusta Suomen osallistumisesta EU:n kaavailemaan uuteen sosiaalirahastoon, jossa Suomen rooli olisi olla nettomaksajana 840 miljoonan euron osuudella.

Sanna Marin, Tytti Tuppurainen ja Krista Mikkonen kommentoivat, että "Me suhtaudumme tähän (sosiaalirahastoon) erittäin kriittisesti". Mm. Sebastian Tynkkynen, Leena Meri, Jani Mäkelä ja Sari Essayah vaativat selvää vastausta, aikooko Suomi kieltäytyä muiden maiden sosiaalijärjestelmien rahoittamisesta. Hallitukselta ei tullut tähän vastausta...

Huomionarvoista on se, että YLE, Iltasanomat, HS, Aamulehti, Turun sanomat ja monet muut mediat eivät edelleenkään halua kertoa ihmisille mistä tässä kuviossa on kyse. Joko eduskunnan sosiaalirahastokeskustelusta uutisoidaan hyvin epämääräisesti jättämällä kertomatta Suomen 843 miljoonan nettomaksuosuus (Iltasanomat, YLE), tai sitten asiaa ei uutisoida ollenkaan (HS, ja monet muut). Neuvostoliitossa oli aikoinaan Pravda, mutta Suomessa vuonna 2021 on monta Pravdaa.

 
Nordnetin #Rahapod:ssa Martin Paasi mainitsee kohdassa 1:06:00, että Sanna Marin on esittänyt, että hallituksien menokehyksen käsitteestä pitää päästä eroon. Kun Suomessa muodostetaan hallitus, tulee hallituksen nykykäytäntöjen mukaan aina sopia hallituskauden menokehyksestä. Marinin mielestä tämä käytäntö on tyhmä.

Paasi mainitsee motiivin Marinin halulle päästä menokehyksistä eroon. EU:ssa on luotu uusi kultainen sääntö, jonka mukaan "Jäsenmaiden vihreää siirtymää ja siihen liittyviä investointeja ei huomioitaisi EU:n taloussäännöksissä". Ts. Suomi pystyisi "Fit for 55" -ilmastopaketin alle luotavien rahastoelementtien kautta siirtämään valtavia määriä rahaa muille maille, ilman pelkoa EU:n puuttumisesta Suomen velkaantumiseen.

Tämä kuvio alkaa näyttämään siltä, että Marin hallituksineen ajaa tietoisesti Suomea EU:n nettomaksajan rooliin. Pyyteettömästi tottakai.

 
#Puheenaihe Podcast ihmettelee mediahiljaisuutta EU:n kaavailemaan sosiaalirahastoon liittyen. Asia on Suomelle suuri, mutta jostakin syystä sitä ei medioissa juurikaan käsitellä. Sen sijaan media on käsitellyt kyllästymiseen asti Sanna Marinin Kesärannassa järjestettyjä kulttuurialan pippaloita, sekä "Boomer" -kohua. Allekirjoittaneen mielestä homma alkaa vaikuttamaan perinteiseltä "huomion kääntäminen muualle" -taktiikalta, jossa tuulipuvuille syötetään heitä kiinnostavaa höttöä samalla kun iso asia tapahtuu taustalla.

Sosiaalirahasto on päässyt kuitenkin MTV:n pöllöraadin pureksintaan.
  • Helsingin Sanomien politiikan toimittaja Marko Junkkari: "kuulostaa siltä, että Suomi hyväksyy sen ihan kohta"
  • Uuden Suomen päätoimittaja Jenni Tamminen: "Vaihtoehtona on, että se ei käy tai että suhtaudumme kriittisesti. Pelkään, että oppositio on tässä oikeassa, Suomi voi olla sosiaalirahaston nettomaksaja."
  • MTV Uutisten uutispäätoimittaja Ilkka Ahtiainen miettii, että miten käy EU:n kannatukselle, jos Suomesta tulee sosiaalirahaston nettomaksaja
Voisin kysyä erityisesti HS:n ja MTV:n toimittajilta, että miksi te ette uutisoi asiasta? 843 miljoonan euron maksu suomalaisilta veronmaksajilta Puolaan, Ranskaan, Italiaan jne ei muka ole uutisoinnin arvoinen asia?



 
Viimeksi muokattu:
Sari Essayah esittää KD-lehdessä vakavan huolestumisensa sosiaalirahastosta. Ilmastopakettiin kuuluvalla sosiaalirahastolla avattaisiin EU:n toimivalta sosiaalipolitiikkaan.

Essayahin mukaan hallitus on ollut valmis rikkomaan EU:n perussopimuksia. Hallitus on myöskin ollut valmis ottamaan EU:n yhteistä velkaa, sekä antamaan verotusoikeuden EU:lle. Nyt hallitus valmis avaamaan EU:n pöydissä Suomen sosiaalipolitiikan yhteisvastuun piiriin.

Se on koko Suomelle "Game Over", jos tällä keppihevosella päästään yhteisvastuullistamaan sosiaalipalvelut koko EU:n laajuudella. Eikä kannata ajatella, etteikö tämä voisi tapahtua. Vain muutama kuukausi sitten meille kerrottiin, että elvytyspaketin yhteisvastuu on ainutkertainen, eikä toista koskaan tule.

 
Heikelä & Koskelo keskustelee EU:n sosiaalirahastosta jaksossaan "Vasemmisto-Suomi köyhtyy EU:ssa".

Suomi on leikkii EU:ssa varakasta pohjolan maata, mutta olemme rikkaita vain paperilla. Meidän julkinen sektori on suuri ja verotus kuuluu maailman kovimpiin.

Suomessa verotus on kovempaa kuin missään maassa, jota Suomen pitäisi tukea EU:n sosiaalirahastossa aka elvytyspaketti II:ssa. Kovan verotuksen vuoksi suomalaisten kotitalouksien varallisuus on selvästi pienempi kuin esimerkiksi Italiassa ja Ranskassa, joiden sosiaalijärjestelmään suomalaisten pitäisi maksaa rahaa.

Faktisesti tilanne on se, että Suomen täytyy joko nostaa omaa verotusta entisestään tai sitten velkaantua lisää (lue siirtää verotusta myöhemmäksi), jotta Puolan, Italian, Ranskan ja Espanjan kaltaisten maiden ei itse tarvitse korottaa verojaan. Tämä kuvio on täysin järjetön, eikä tällaisesta pitäisi olla edes mahdollista keskustella.

 
Heikelä & Koskelo keskustelee EU:n sosiaalirahastosta jaksossaan "Vasemmisto-Suomi köyhtyy EU:ssa".

Tämähän sataa vassareiden ja demarien laariin suoraan. Näitä puolueita ei äänestä kuin köyhät, mummot ja papat sekä idiootit. Pakko se on kansaa kyykyttää, että tulevaisuudessakin on äänestäjiä kun jengi ei vaurastu Suomessa ja on fatta rahojen varassa.
 
Ansiotuloveron korottaminen taitaa olla jo poliittinen mahdottomuus, eli tuskin löytyy sellaista hallituskokoonpanoa jossa se menisi läpi. Eli verotuksen nousu tulee jatkossakin kohdistumaan kulutukseen ja pääomatuloihin, joita onkin verrattaen helppo korottaa pikkuhiljaa ja vaivihkaa ilman valtavaa paskamyrskyä. Varsinkin kulutuspuolella on vain taivas rajana, sillä harva kansalainen on ylipäätään edes tietoinen oman ostovoimansa surkeudesta.
 
Tämähän sataa vassareiden ja demarien laariin suoraan. Näitä puolueita ei äänestä kuin köyhät, mummot ja papat sekä idiootit. Pakko se on kansaa kyykyttää, että tulevaisuudessakin on äänestäjiä kun jengi ei vaurastu Suomessa ja on fatta rahojen varassa.
Se on totta, ettei Demarien, Vasemmistoliiton ja Vihreiden äänestäjät näistä tukipaketeista kavahda. Valtaosa näiden puolueiden äänestäjistä elää eläkkeen ja sosiaalitukien varassa, jotka näiden ihmisten käsityksen mukaan tulevat aina tilille, vaikka muualle Eurooppaan lähetettäisiin minkälaisia summia. Ei ymmärretä sitä, että jos suomalaiset veronmaksajat laitetaan maksamaan myös muiden maiden sosiaalitukia, ei rahat voi enää riittää kaikkeen.

Valitettavasti myös Keskusta, Kokoomus ja RKP ovat EU-myönteisinä puolueina aina lähdössä näihin tulonsiirtokuvioihin mukaan, vaikka ne julkisuudessa puhuvat kriittisillä äänenpainoilla äänestäjiä miellyttääkseen.

EU:n sosiaalipakettiin liittyvän mediahiljaisuuden suuri syy lienee siinä, että sen hyväksyntä tulee olemaan katkeraa kalkkia Keskustalle ja Kokoomukselle. Vai muutama kuukausi sitten Kokoomus joutui käskyttämään kansanedustajansa äänestämään EU:n elvytyspaketin puolesta. Tuolloin Kokoomus vetosi siihen, että tukipaketti on ainutkertainen eikä toista voi enää tulla. Kokoomuksen Orpo vetosi valtiovarainvaliokunnan kirjauksiin, ettei vastaavia paketteja tule tehdä. Valitettavasti nämä kirjaukset eivät sido tulevia hallituksia, eivätkä ne oikeastaan sido edes nykyistä hallitusta.

 
Viimeksi muokattu:
Heikelä & Koskelo keskustelee EU:n sosiaalirahastosta jaksossaan "Vasemmisto-Suomi köyhtyy EU:ssa".
Tuossa jaksossahan pääpointti oli mielestäni lähes täysin esille tuomani asia, eli ettei Suomi ole sopeutunut EU:n lainkaan kuten pitäisi. Pitäisi sopeuttaa julkista sektoria, jotta saataisiin laskennallista BKT:tä alaspäin, jolloin maksuosuus pienenisi/kääntyisi positiiviseksi. Sen päälle lisäisin veroasteen laskun, eli siirrettäisiin varallisuutta enemmän kansalaisille, joilta sitä ei voida tulla hakemaan pois niin helposti tulevaisuudessa.

Toistona Suomi elää EU:ssa juuri kuten siellä ei oman edun kannalta kannattaisi elää. Maksetaan paljon tukia muille, mutta kansa pysyy köyhänä. Paras olisi yhdistää Viron ja Italian politiikka, eli minimoitaisiin meidän laskennallinen BKT mallia Viro ja maksimoitaisiin kansalaisten varallisuus mallia Italia. Turha valittaa EU:sta ja eurosta, kun kaikki avaimet pärjätä erinomaisesti on olemassa ja omien päätösten takana!
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa jaksossahan pääpointti oli mielestäni lähes täysin esille tuomani asia, eli ettei Suomi ole sopeutunut EU:n lainkaan kuten pitäisi. Pitäisi sopeuttaa julkista sektoria, jotta saataisiin laskennallista BKT:tä alaspäin, jolloin maksuosuus pienenisi/kääntyisi positiiviseksi. Sen päälle lisäisin veroasteen laskun, eli siirrettäisiin varallisuutta enemmän kansalaisille, joilta sitä ei voida tulla hakemaan pois niin helposti tulevaisuudessa.

Toistona Suomi elää EU:ssa juuri kuten siellä ei oman edun kannalta kannattaisi elää. Maksetaan paljon tukia muille, mutta kansa pysyy köyhänä. Paras olisi yhdistää Viron ja Italian politiikka, eli minimoitaisiin meidän laskennallinen BKT mallia Viro ja maksimoitaisiin kansalaisten varallisuus mallia Italia. Turha valittaa EU:sta ja eurosta, kun kaikki avaimet pärjätä erinomaisesti on olemassa ja omien päätösten takana!
Varmaan sinällään totta mutta ei systeemi kuten eu jossa tarkoitus on pelata järjestelmää että saadaan paljon tulon siirtoja ole kovin vankalla pohjalla.
 
Varmaan sinällään totta mutta ei systeemi kuten eu jossa tarkoitus on pelata järjestelmää että saadaan paljon tulon siirtoja ole kovin vankalla pohjalla.
Jokaisessa sosialistisessa järjestelmässä tulee eteen tuo ongelma, mutta ei Suomen tarvitsisi mennä välttämättä noin extreme-hyödyntämiseen kuten esitin, mutta ainakin meidän tulisi sopeutua paremmin tilanteeseen, eikä vaan elää hölmöläisinä kelkassa.
 
Tuossa jaksossahan pääpointti oli mielestäni lähes täysin esille tuomani asia, eli ettei Suomi ole sopeutunut EU:n lainkaan kuten pitäisi. Pitäisi sopeuttaa julkista sektoria, jotta saataisiin laskennallista BKT:tä alaspäin, jolloin maksuosuus pienenisi/kääntyisi positiiviseksi. Sen päälle lisäisin veroasteen laskun, eli siirrettäisiin varallisuutta enemmän kansalaisille, joilta sitä ei voida tulla hakemaan pois niin helposti tulevaisuudessa.

Toistona Suomi elää EU:ssa juuri kuten siellä ei oman edun kannalta kannattaisi elää. Maksetaan paljon tukia muille, mutta kansa pysyy köyhänä. Paras olisi yhdistää Viron ja Italian politiikka, eli minimoitaisiin meidän laskennallinen BKT mallia Viro ja maksimoitaisiin kansalaisten varallisuus mallia Italia. Turha valittaa EU:sta ja eurosta, kun kaikki avaimet pärjätä erinomaisesti on olemassa ja omien päätösten takana!
Teoriassa julkista sektoria olisi helppo järkeistää siten, että kulut laskisivat kansalaisille näkyvän palvelutason kärsimättä. Kuten sanot, tällä tavalla saataisiin laskennallista BKT:ta laskemaan, minkä seurauksena olisimme Brysselistä katsoen "köyhempiä". Meillä on esimerkiksi organisaatioita, kuten esimerkiksi Sitra, VTV ja Finanssivalvonta, jotka eivät tee oikeastaan mitään ja joissa käytännössä jokainen kovapalkkainen työntekijä on puoluekirjalla valittu.

Mutta kuten on nähty, mikään vanhoista puolueista (SDP, Keskusta, Kokoomus apupuolueineen) ei ole ollut halukas tekemään leikkauksia näihin jotakuinkin täysin tarpeettomiin organsaatioihin. Leikkurin alle kun joutuisi näiden puolueiden jäsenkirjoja omistavia ihmisiä, kuten talousosaaja ja Suomen viisain mies Jyrki Katainen... Jo pelkästään tämän vuoksi puhe julkisen sektorin leikkaamisesta on valitettavasti puhdasta teoriaa.

Oman kansan taskuja voidaan tietysti täyttää kovalla velkaantumisella ja samanaikaisella kovalla verojen laskemisella.

Tämän taktiikan problematiikka on se, että Suomelta vie useita vuosia päästä konkurssin partaalle Italian tapaan. Todennäköisesti meitä ei ole enää siinä vaiheessa kukaan EU:ssa pelastamassa. Tänne tulee IMF:n miehet, jotka yrittävät yksityistää kaiken, mitä irti lähtee: tiet, rautatiet, lentoasemat, vesilaitokset, jätevesilaitokset, sairaalat, terveyskeskukset, kenties jopa vanhainkodit jne. En tiedä, onko tämä tarvoittelemisen arvoinen päämäärä.
 
Tämän taktiikan problematiikka on se, että Suomelta vie useita vuosia päästä konkurssin partaalle Italian tapaan.
Veroja voitaisiin laskea omalla päätöksellä ihan samantien. Enempää en itse pyytäisi kuin, että verot laskettaisiin Italian tasolle. Mitä tulee laskennallisen BKT:n laskuun, niin siinäkään en olettaisi laskua Viron tasolle vaan lievä lasku siten, että poistetaan sellaiset julkiset toimet joita ei kansalaisten hyvinvointiin tarvita.

Ihan Italian talouden tasolle ajamista en kuitenkaan itse kannattaisi, koska tuossa pointissasi, ettei Suomea autettaisi samalla tavalla kuin Italiaa on järkeä. Selvästi nykyistä itsekkäämmin voitaisiin kuitenkin toimia ilman, että kukaan EU:ssa edes huomaisi mitään.
 
Veroja voitaisiin laskea omalla päätöksellä ihan samantien. Enempää en itse pyytäisi kuin, että verot laskettaisiin Italian tasolle. Mitä tulee laskennallisen BKT:n laskuun, niin siinäkään en olettaisi laskua Viron tasolle vaan lievä lasku siten, että poistetaan sellaiset julkiset toimet joita ei kansalaisten hyvinvointiin tarvita.

Ihan Italian talouden tasolle ajamista en kuitenkaan itse kannattaisi, koska tuossa pointissasi, ettei Suomea autettaisi samalla tavalla kuin Italiaa on järkeä. Selvästi nykyistä itsekkäämmin voitaisiin kuitenkin toimia ilman, että kukaan EU:ssa edes huomaisi mitään.

 
Perussuomalaisten vaihtoehtobudjetin julkistuksessa käsiteltiin myös elvytyspakettia.

Kun elvytyspaketti I:stä keväällä ja kesällä keskusteltiin, sovittiin että päästökauppatuloja käytettäisiin elvytyspakettiin lainatun velkarahan lyhentämiseen. Aikaa ei ole ehtinyt kulua kuin puoli vuotta, niin sopimukset on heitetty roskiin. Nyt päästökauppatulot halutaan siirtää EU:n ilmastorahastoon, josta ne ilmeisesti jaettaisiin tulonsiirtoina nettosaajille.

Eli päästökaupparahoilla ei lyhennettäisi elvytyspakettiin otettua velkaa, minkä seurauksena Suomi saisi lisää maksuvastuita.

Tällä hetkellä ei ole tietoa, millainen osuus Suomen päästökaupan huutokauppatuloista pitäisi luovuttaa EU:n ilmastorahastoon vai pitäisikö jopa koko tuotto luovuttaa sinne. Asia ei ole aivan pikku juttu, sillä tulot ovat olleet viime vuosina 220 - 250 miljoonaa euroa vuodessa.

 
Outoa että tämä maksutaakka ei tunnu kiinnostavan tai haittaavan suurta osaa kansastamme.
Voimme vain miettiä sitä, että kuinka tämä saatiin myytyä näin tehokkaasti myöskin niille jotka siitä ensimmäisenä kärsivät.
Tyhmät ansaitsevat kolkon tulevaisuuden uskoessaan kirstun olevan pohjaton.
 
Outoa että tämä maksutaakka ei tunnu kiinnostavan tai haittaavan suurta osaa kansastamme.
Voimme vain miettiä sitä, että kuinka tämä saatiin myytyä näin tehokkaasti myöskin niille jotka siitä ensimmäisenä kärsivät.
Tyhmät ansaitsevat kolkon tulevaisuuden uskoessaan kirstun olevan pohjaton.
Omien kokemusten mukaan suurin osa ihmisistä ei pysty näkemään kokonaisuuksia, eikä monimutkaisempia syy-seuraussuhteita. Ts. ei tajuta sitä, että koska meidän täytyy maksaa EU:n kekkulimaille rahaa, meillä ei esimerkiksi ole varaa pitää eläkeputkea, tehdä indeksikorotusta eläkkeisiin jne.

Suomalaisen median tehtävä olisi vääntää rautalangasta ihmisille, että sinun neljän hengen perhe lahjoitti EU:n elpymispaketin yhteydessä Italialle, Ranskalle, Puolalle ja muutamalle muulle kekkulimaalle yli 3200 euroa. Mutta Suomen media ei tee tätä. Sen sijaan media piilottelee joitakin asioita ja kertoo toisista asioista sellaisessa formaatissa, että tuulipuku lopettaa lukemisen jo heti otsikon jälkeen (kuten on ilmeisesti tarkoituskin).

Tässä maassa näkee selvästi, ettei ihmisten edes haluta keskustelevan politiikasta ja yhteiskunnallisista asioista, koska näissä keskusteluissa voisi tulla ilmi virallista agendaa vastaan olevia asioita. Meidän pitäisi vain seurata virallisia tiedotuskanavia ja niistä muodostuvan kuvan perusteella käydä äänestämässä vaaleissa. Sen jälkeen kaikki pitäisi olla hyvin...
 
holzmann-says-ecb-could-hike-rates-while-still-buying-bonds
Noniin - EKP:sta aletaan jo tuoda esille vaihtoehtoa, että bondien tukiostoja jatkettaisiinkin samalla, kun korkoja nostettaisiin. Tämä tarkoittaisi sitä, ettei logiikka siitä ettei korot voi nousta, koska eurovaltiot on niin velkaantuneita toimi. Korkoja nostamalla saataisiin esim. Suomen asuntovelalliset maksumiehiksi ylikuumentunutta taloutta hillitsemään samalla, kun rahaa painettaisiin bondiostoilla erityisesti Etelä-Euroopan suuntaan.

Itse asiassa pidän tuota erittäin fiksuna vetona, sikäli tavoitteena on euroalueen pitäminen kasassa. Jos mitään rahapolitiikkaa kiristäviä toimenpiteitä ei tehtäisi saattaisi inflaatio lähteä purkista, ja jos ne taas suoritettaisiin tasaisesti kaikille poistamalla tukiostot, niin Etelä-Euroopan valtiot menisi nurin. Suomalaisten kannalta tämä kuitenkin on käytännössä uusi vero, jolla tuetaan Etelä-Eurooppaa ja ennen kaikkea Keski-Eurooppalaisia pankkeja. Lisäetuna suurimmalta osalta jäisi tämä veivaus todennäköisesti tajuamatta ja asian saaminen läpi on varmasti paljon helpompaa kuin, että sanottaisiin suoraan, että nyt pitäisi tukea taas x miljardia lisää.
 
holzmann-says-ecb-could-hike-rates-while-still-buying-bonds
Noniin - EKP:sta aletaan jo tuoda esille vaihtoehtoa, että bondien tukiostoja jatkettaisiinkin samalla, kun korkoja nostettaisiin. Tämä tarkoittaisi sitä, ettei logiikka siitä ettei korot voi nousta, koska eurovaltiot on niin velkaantuneita toimi. Korkoja nostamalla saataisiin esim. Suomen asuntovelalliset maksumiehiksi ylikuumentunutta taloutta hillitsemään samalla, kun rahaa painettaisiin bondiostoilla erityisesti Etelä-Euroopan suuntaan.

Itse asiassa pidän tuota erittäin fiksuna vetona, sikäli tavoitteena on euroalueen pitäminen kasassa. Jos mitään rahapolitiikkaa kiristäviä toimenpiteitä ei tehtäisi saattaisi inflaatio lähteä purkista, ja jos ne taas suoritettaisiin tasaisesti kaikille poistamalla tukiostot, niin Etelä-Euroopan valtiot menisi nurin. Suomalaisten kannalta tämä kuitenkin on käytännössä uusi vero, jolla tuetaan Etelä-Eurooppaa ja ennen kaikkea Keski-Eurooppalaisia pankkeja. Lisäetuna suurimmalta osalta jäisi tämä veivaus todennäköisesti tajuamatta ja asian saaminen läpi on varmasti paljon helpompaa kuin, että sanottaisiin suoraan, että nyt pitäisi tukea taas x miljardia lisää.
Saa nähdä miten käy. Vain muutama päivä sitten Lagarde sanoi, että EKP "erittäin epätodennäköisesti" nostaa korkoa vuonna 2022. Tämä sanamuoto indikoisi, että jos korkoa ensi vuonna edes päätettäisiin nostaa, niin nosto olisi hyvin maltillinen. Tosin onhan se nähty, ettei EU:ssa julistuksiin ja lupauksiin voi aina luottaa.

Itävallan Holzmannin suunnitelma mielestäni vain pahentaisi tilannetta, jos asiaa ajattelee vähääkään pidemmälle. Yli varojen elävien Etelä-Euroopan maiden talous ei parane korkojen nostolla, vaan ne todennäköisesti rupeavat myymään bondejaan yhä enemmän EKP:lle kattaakseen nousevat lainanhoitokulut. Tämän seurauksena EKP joutuu printtaamaan lisää rahaa bondi-ostoihin, eli rahan määrä kasvaa entistä kovempaa tahtia. Korkojen noustessa Portugal (velka 135%/BKT), Ranska (velka 125%/BKT), Espanja (velka 120%/BKT) voi päätyä puhtaasti EKP:n rahoitettavaksi.

Marraskuussa 2021 tehtiin Euro-alueen inflaatioennätys 4,9% ja keskuspankki on käyttänyt kaikki valttikorttinsa. EU/EKP ihan itse pääsi tähän tilaan, ilman Putinin ja Trumpin apua.:thumbsup:

Kyllä tässä oikeasti alkaa mietityttämään, että milloin Euro-alue hajoaa. Onkohan Armaalla Hallituksellamme aikaa pohtia näitä, vai viekö yökerhojuhlinta, vihapuheen torjunta ja Afganistanin pakolaiset kaiken fokuksen?
 
Viimeksi muokattu:
Vesa Vihriälä ja Antti Ronkkainen ovat käyneet Sami Miettisen haastattelussa. Keskustelussa käy ilmi, että jonkin maan erotessa eurosta, voivat muut maat joutua ottamaan kontolleen eurosta lähtevän maan vastuut Target2-maksujärjestelmälle.

Euro-rahajärjestelmän selkäranka on Target2 maksujärjestelmä, jolla maksut liikkuvat euro-maiden keskuspankkien välillä. Lyhyesti kerrottuna Target2 on rakennettu siten, että osalla maista voi olla järjestelmästä saamisia ja osa maista on velkaa järjestelmälle. Velkojen ja saamisten täytyy kuitenkin olla tasapainossa. Ei voi olla niin, että saamisia on enemmän velkaa.

Mikäli jokin maa lähtee eurosta ja ilmoittaa jättävänsä velkansa maksamatta (esimerkiksi Italia), syntyy Target2-järjestelmään epätasapaino. Tässä tilanteessa muiden maiden on otettava vastuulleen Italian velka Target2:lle.

Ei liene sattumaa, että Reuters julkaisi hiljattain oman artikkelin Italian Target2 velasta, joka 7.12.2021 oli 544 Mrd euroa.

 
Kauppalehti on joulukuun aikana tykittänyt useita uutisia liittyen Italian ja Ranskan ajamaan EU:n velkaunioniin, jossa vastuut olisivat yhteisiä. Viimeisimmässä 23.12.2021 julkaistussa uutisessa kerrotaan, miten Italian Draghi ja Ranskan Macron ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, joka määrittelee millä tavalla EU:n talouspolitiikkaa pitäisi ns kehittää. Tiettävästi Saksan uutta liittokansleria Olaf Scholzin nimeä vaadittiin myös sopimukseen siinä vielä onnistumatta.

Draghin ja Macronin mielestä EU-maissa pitäisi saavuttaa alhaisempi velkaantumisaste, mutta sitä ei voi saavuttaa korkeammilla veroilla tai kestämättömillä sosiaalimenojen leikkauksilla. Heidän mukaansa "Tulevissa fiskaalipolitiikan säännöissä on suosittava sellaista velkaa, joka hyödyttää tulevien sukupolvien hyvinvointia ja pitkän aikavälin talouskasvua. Tällaiset julkiset menot todella edistävät velkakestävyyttä pitkällä aikavälillä”.

Elvytyspaketti on osoittautunut menestykseksi, mitä Draghin ja Macronin mielestä on hyödynnettävä tulevaisuudessa: ”Se tarjoaa sellaisenaan hyödyllisen toimintasuunnitelman tulevalle tielle”.

Voiko tätä enää selvemmin sanoa? Italia ja Ranska haluavat, että me maksamme heidän nykyisen elintasonsa, jotta heidän ei itse tarvitse korottaa veroja ja leikata sosiaaliturvaa.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 420
Viestejä
4 477 940
Jäsenet
73 922
Uusin jäsen
Superlurppa_H

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom