• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

Pankin puhuva pää on sitä mieltä että tilanne asuntomarkkinoilla on edelleen vakaa:


EKP:llä on nyt mietittävänä että annetaanko talouden tuhoutua kiihtyvän inflaation vai kiristyvän rahapolitiikan seurauksena ja EU yrittää vielä viimeiseen asti pitää järjestelmän pystyssä ja lypsää pohjoismaista varallisuutta.
 
Pankin puhuva pää on sitä mieltä että tilanne asuntomarkkinoilla on edelleen vakaa:

Yllättyneitä olivat:

-
-
-
-
-
-
-
ja vielä
-

Pankin puhuva pää ja erityisesti keskuspankin puhuva pää suoltaa aina samaa moskaa mukavista näkymistä, rahamarkkinoiden vakaudesta ja siitä miten luottotappioita ei ole tulossa. Sama vaikka tilanne olisi sellainen, että nurkan takana näkyisi jo kaikkien aikojen romahdusten romahdus ja koko pankkijärjestelmä olisi ajautumassa systeemikriisiin ja nurin.
 
Huhhuh. Rumalta näyttää kyllä eurotalouden tulevaisuus.
Yllättyneitä olivat:

-
-
-
-
-
-
-
ja vielä
-

Pankin puhuva pää ja erityisesti keskuspankin puhuva pää suoltaa aina samaa moskaa mukavista näkymistä, rahamarkkinoiden vakaudesta ja siitä miten luottotappioita ei ole tulossa. Sama vaikka tilanne olisi sellainen, että nurkan takana näkyisi jo kaikkien aikojen romahdusten romahdus ja koko pankkijärjestelmä olisi ajautumassa systeemikriisiin ja nurin.

Tuli mieleen, että pankin puhuvasta pään höpinöistä ei tarvitse välittää, jos kysyy lainan korkokaton tasosta. Sieltä selviää se todellinen "kriisitaso". ;)
 
Viimeksi muokattu:
Eli Suomen osuus elvytyspaketistä pienenee 1,8 miljardiin, mutta maksamme 6,6 miljardia + korot.

Suomen nettomaksuosuus tekee 867 euroa per nuppi vauvasta vaariin + korkokustannukset.

On aika hämmästyttävää, että me maksamme lähes neljä kertaa enemmän kuin mitä saamme. Totuus on kuitenkin se, että Suomen talous ei ole kehittynyt mihinkään sitten vuoden 2008. Meidän talouskehitys ja kotitalouksien varallisuuskehitys on ollut ala-arvoista kaikkiin muihin Pohjoismaihin verrattuna. Sekin vähä "kehitys" mitä Suomessa on ollut, perustuu rajuun velkaantumiseen. Mutta jotenkin kummallisesti nämä meidän poliitikot saavat maamme tilanteen näyttämään hyvältä Brysselin suuntaan. Ja media ei kerro tuulipuvuille mitään. Tämä on ihan täyttä pashaa.

Italia on ollut selvä nettosaaja elvytyspaketti I:ssä. Siellä tämän elvytyspaketin turvin on "energiaremontoitu" taloja, jotka ovat olleet kymmeniä vuosia tyhjillään. Mutta eihän tällä ole mitään väliä. Todennäköisesti syksyllä päästään maksamaan lisää.
 
Eli Suomen osuus elvytyspaketistä pienenee 1,8 miljardiin, mutta maksamme 6,6 miljardia + korot.

Suomen nettomaksuosuus tekee 867 euroa per nuppi vauvasta vaariin + korkokustannukset.

On aika hämmästyttävää, että me maksamme lähes neljä kertaa enemmän kuin mitä saamme. Totuus on kuitenkin se, että Suomen talous ei ole kehittynyt mihinkään sitten vuoden 2008. Meidän talouskehitys ja kotitalouksien varallisuuskehitys on ollut ala-arvoista kaikkiin muihin Pohjoismaihin verrattuna. Sekin vähä "kehitys" mitä Suomessa on ollut, perustuu rajuun velkaantumiseen. Mutta jotenkin kummallisesti nämä meidän poliitikot saavat maamme tilanteen näyttämään hyvältä Brysselin suuntaan. Ja media ei kerro tuulipuvuille mitään. Tämä on ihan täyttä pashaa.

Italia on ollut selvä nettosaaja elvytyspaketti I:ssä. Siellä tämän elvytyspaketin turvin on "energiaremontoitu" taloja, jotka ovat olleet kymmeniä vuosia tyhjillään. Mutta eihän tällä ole mitään väliä. Todennäköisesti syksyllä päästään maksamaan lisää.


Mikael Vuorinen kertoo videollaan muistakin väärinkäytöksistä liittyen näihin rahoihin.
 


Mikael Vuorinen kertoo videollaan muistakin väärinkäytöksistä liittyen näihin rahoihin.

Suomen tulisi pikimmiten palata omaan valuuttaan, minkä jälkeen uusille elvytyspaketeille on mahdollista haistattaa pitkät. Mikäli Suomi jää roikkumaan euroon, meidän kohtalomme on olla maksumiehenä mitä erilaisimme hankkeille niin kauan kun meillä on luottokelpoisuutta. Sitten kun luottokelpoisuutemme loppuu, meidän kohtalomme on Kreikan kohtalo.

Mikael Vuorisen video kertoo hyvin, ettei EU palkitse mitenkään asioiden hoitamisesta. Päinvastoin, mitä enemmän vaadit ja mitä huonommalta saat asiat näyttämään, sitä enemmän muut maat joutuvat maksamaan sinulle. Jokainen täysjärkinen ihminen ymmärtää, ettei tällainen liitovaltioviritys voi toimia. Yhdysvallat on pysynyt pitkään kasassa nimenomaan sen vuoksi, ettei osavaltioilla ole vastuuta toistensa taloudesta ja veloista. Texas ei vastaa Kalifornian jättiveloista.

Jotkut ihmiset pitävät ajatusta markkaan palaamisesta leijonariipusjunttien vauhkoamisena. Valitettavasti monet mittarit osoittavat, että oma valuutta on vain paljon euroa parempi asia. Se muun muassa pakottaa julkistalouden pitämään tiukempaa kuria, koska ei ole teoreettista mahdollisuutta, että jokin EKP:n kaltainen ulkoinen toimija pelastaa taikatempulla Suomen talouden. Katsokaa Suomen julkistalouden velkaantuneisuuden muutosta vuosina 2008-2020 ja verratkaa sitä erityisesti Ruotsiin ja Tanskaan: Suomi on pitänyt talouttaan yllä ottamalla velkaa velan päälle.

b684f3798831444187407d8465f5c489.jpg.webp
 
Viimeksi muokattu:
Suomen tulisi pikimmiten palata omaan valuuttaan, minkä jälkeen uusille elvytyspaketeille on mahdollista haistattaa pitkät. Mikäli Suomi jää roikkumaan euroon, meidän kohtalomme on olla maksumiehenä mitä erilaisimme hankkeille niin kauan kun meillä on luottokelpoisuutta. Sitten kun luottokelpoisuutemme loppuu, meidän kohtalomme on Kreikan kohtalo.

Mikael Vuorisen video kertoo hyvin, ettei EU palkitse mitenkään asioiden hoitamisesta. Päinvastoin, mitä enemmän vaadit ja mitä huonommalta saat asiat näyttämään, sitä enemmän muut maat joutuvat maksamaan sinulle. Jokainen täysjärkinen ihminen ymmärtää, ettei tällainen liitovaltioviritys voi toimia. Yhdysvallat on pysynyt pitkään kasassa nimenomaan sen vuoksi, ettei osavaltioilla ole vastuuta toistensa taloudesta ja veloista. Texas ei vastaa Kalifornian jättiveloista.

Jotkut ihmiset pitävät ajatusta markkaan palaamisesta leijonariipusjunttien vauhkoamisena. Valitettavasti monet mittarit osoittavat, että oma valuutta on vain paljon euroa parempi asia. Se muun muassa pakottaa julkistalouden pitämään tiukempaa kuria, koska ei ole teoreettista mahdollisuutta, että jokin EKP:n kaltainen ulkoinen toimija pelastaa taikatempulla Suomen talouden. Katsokaa Suomen julkistalouden velkaantuneisuuden muutosta vuosina 2008-2020 ja verratkaa sitä erityisesti Ruotsiin ja Tanskaan: Suomi on pitänyt talouttaan yllä ottamalla velkaa velan päälle.

b684f3798831444187407d8465f5c489.jpg.webp
Kuulostaa moni asia yllättävän tutulta. Ei hätää, olemme vain palaamassa keskiajalle. :cigar:

Wikipedia:
Vasallius perustui lääninherran ja vasallin väliseen luottamukseen ja molemminpuoliseen hyötyyn. Lääninherra antoi vasallilleen maa-alueen eli läänityksen, ja vasalli puolestaan vannoi uskollisuutta herralleen. Lääninherra suojeli vasalliaan muita lääninherroja vastaan, ja vasalli maksoi vastineena veroja herralleen. Vasallin velvollisuuksiin kuului myös luovuttaa miehiä lääninherran sotajoukkoihin. Aluksi vasallin oikeudet läänitykseensä olivat rajallisia, mutta ajan myötä ne kasvoivat ja läänityksistä tuli perinnöllisiä. Vasallit saivat myös oikeuden jakaa läänityksensä pienempiin osiin omille vasalleilleen. Vasallijärjestelmä oli feodalismin perusta ja aatelin pohja.
 
#Puheenaiheessa on käväissyt Nordean pääekonomisti Jan von Gerich ja Perussuomalaisten eduskuntaryhmän talouspoliittinen asiantuntija talousasiantuntija Juhani Huopainen.

Energian hinnat lähtivät nousemaan jo viime syksynä. Huopainen toteaa, että viime syksystä lähtien Italia ja Espanja ovat tukeneet yrityksiään ja kansalaisiaan energiahintojen nousussa rahamäärällä, joka vastaa yli 2 prosenttia niiden bruttokansantuotteesta. Vastaavasti Suomi on tukenut ainoastaan 0,5 prosentilla bruttokansantuotteesta. Noh, jonkunhan pitää lystit maksaa.

Henkilökohtaisesti epäilen tuota Suomen puolen prosentinkin energiatukea liian korkeaksi. Tuolla määrällähän Suomen olisi pitänyt tukea 1,26 miljardilla eurolla energian kustannustennousua. Kansalaisille on näkynyt ainoastaan polttoaineen biosekoitevelvoitteen lasku, eikä yhtään mitään muuta. Sitten tiedän, että BusinessFinland on jaellut randomilla yrityksille jonkin verran rahaa, vailla mitään järkeä, kuten tavallista. Puhutaan kuitenkin verrattain pienistä yritystuista per suurikin yritys. Kysymys kuuluu, että minne meidän rakas hallitus on puliveivannut nuo rahat.

Von Gerich kertoo mielenkiintoisen pointin. EKP omistaa tällä hetkellä arviolta neljänneksen Italian koko velkakirjakannasta. Asia mikä on jää monesti kertomatta on se, että kun Italia maksaa EKP:lle korkoa, tulouttaa EKP korkotuotot Italialle takaisin (!?).

Eli Italia ei maksa EKP:n sisäänsä imaisemista veloista korkoa käytännössä ollenkaan. Kuinka tämäkin voi olla näin.:facepalm:

 
Fortumin tapaus on hyvää oppia suomalaisille, miten vastuunjako EU:ssa toimii.

Korona-kriisi: Korona puhkaisi yli varojensa eläneen Italian velkakuplan ja uhkasi ajaa valtion konkurssiin. Italiaa valtavilla summilla lainoittaneet saksalaiset pankit olisivat kärsineet valtavat luottotappiot. Kukaan ei vaatinut, että saksalaisten pankkien tulisi kantaa vastuu ja kirjata luottotappioita holtittomasta luotonannosta. Sen sijaan mm. Suomi pakotettiin lahjoittamaan Italiaan valtavia summia rahaa, vaikka meillä ei ollut osaa eikä arpaa Italian velkaongelmassa.

Ukrainan sota: Ukrainan sota on nostanut energian hintoja niin paljon, ettei Fortumin enemmistöomistama Uniper pysty enää pitämään kiinni kiinteähintaisista sopimuksistaan, joita se on tehnyt saksalaisen teollisuuden, julkissektorin ja yksityisasiakkaiden kanssa. Saksa itse on ajanut energiatuotantonsa siihen pisteeseen, ettei se kykene helposti korvaamaan venäläistä energiaa.

Tässä kohtaa "force majeure" pykälä ei ole kuitenkaan toiminut, vaan Saksan kanta on ollut se, että Uniperin on pidettävä kiinni hintasopimuksistaan tilanteesta huolimatta. Tämän vuoksi Uniperia on rahoitettiin keväällä yli 10 miljardilla eurolla, joista Fortum on taannut 8 miljardia euroa. Uniper on muutamassa kuukaudessa käyttänyt suuren osan tuosta yli 10 miljardin euron potista.

Nyt Saksan talousministeri Robert Habeck vaatii, että Fortumin pitää osallistua Uniperin pelastamiseen (siis sen 8 miljardin euron lainatakauksen lisäksi). Saksan valtio valmistautuu rahoittamaan Uniperia useilla miljardeilla euroilla, mutta lehtitietojen mukaan se vaatii vastineeksi yli 30% omistusosuuden reilusti markkinahintaa halvemmalla.

Suomi tulee kärsimään tässä sotkussa useiden miljardien eurojen tappiot. Suomen valtio omistaa Fortumista 51%, mutta eläkerahastojen, suomalaisten sijoitusrahastojen ja yksityissijoitusten kautta suomalaisten omistus Fortumista on luultavasti yli 70%.

 
Viimeksi muokattu:
No helevetti, onko uniperin sopimuksissa kerrottu koska se sopimuksessa mainittu energia toimitetaan? Aina hämmentää miten huonosti isot yritykset suojaa lopulta sopimuksensa isoilta riskeiltä. Pieniä riskejä sitten tuunataan tuhannen sivun verran pykäliä.
 
Käsittämätöntä että Uniperin kaasu-sopimuksissa ei ole mitään klausuulia sodan ym. force majoure varalle. Jos ei ole niin konkkaan vain pulju ja ensi kerralla vähän fiksummat miehet rattiin.
 
No helevetti, onko uniperin sopimuksissa kerrottu koska se sopimuksessa mainittu energia toimitetaan? Aina hämmentää miten huonosti isot yritykset suojaa lopulta sopimuksensa isoilta riskeiltä. Pieniä riskejä sitten tuunataan tuhannen sivun verran pykäliä.
Käsittämätöntä että Uniperin kaasu-sopimuksissa ei ole mitään klausuulia sodan ym. force majoure varalle. Jos ei ole niin konkkaan vain pulju ja ensi kerralla vähän fiksummat miehet rattiin.
Minun vähäinen ymmärrys on, että Saksassa valtion on julistettava poikkeustila ja vasta tämän jälkeen yritys voi vedota force majeureen. Eli Saksan viranomaisen olisi julistettava, että kaasutoimitusten määrä on laskenut merkittävästi. Vasta tämän jälkeen Uniperilla on oikeus yksipuolisella ilmoituksella irtisanoutua kiinteähintaisista sopimuksista.

Mutta Saksa ei ole tehnyt tällaista ilmoitusta. Ilmoituksen antamalla energiamyyjät saisivat neuvotella sopimukset uudestaan, minkä seurauksena energian hinnat nousisivat rajusti. Tämä sitten saattaisi saada saksalaiset kysymään, että miten tähän tilanteeseen on päädytty ja miksi ydinvoima on alasajettu(?).

Tietysti on mukava lypsää rahaa Fortumin kaltaisilta ulkomaisilta toimijoilta. Ja kyllähän Fortum yrityksenä menee aivan täydellisen kuralle tämän touhun seurauksena. Toki saavat syyttää suurelta osin itseään. Olin aikoinaan vahvasti Uniper-kauppoja vastaan, koska oli nähtävissä, että Fortum joutuu Uniperin laajojen hiilivoimalaomistusten myötä osallistumaan jossakin vaiheessa merkittävillä rahasummilla näiden laitosten alasajamiseen. Worst case skenaariossa joutuvat vielä maksamaan kovat irtisanomiskorvaukset saksalaisille työntekijöille, kuten Nokia Bochumissa.
 
Olin aikoinaan vahvasti Uniper-kauppoja vastaan, koska oli nähtävissä, että Fortum joutuu Uniperin laajojen hiilivoimalaomistusten myötä osallistumaan jossakin vaiheessa merkittävillä rahasummilla näiden laitosten alasajamiseen

Hiilivoiman alasajot oli tarkkaan laskettu ja aikataulut tukeineen tiedossa ja myös Fortumin tavoite.
Saksan hiililaki: https://www.fortum.fi/sites/default/files/documents/fortum_factsheet_030720_fi_final.pdf

Homma nyt kosahti pakotteisiin.
 
Hiilivoiman alasajot oli tarkkaan laskettu ja aikataulut tukeineen tiedossa ja myös Fortumin tavoite.
Saksan hiililaki: https://www.fortum.fi/sites/default/files/documents/fortum_factsheet_030720_fi_final.pdf

Homma nyt kosahti pakotteisiin.
Offtopic:

Fortumin ongelmavyyhti tulee nousemaan niin suureksi, että oma keskusteluketju voisi olla paikallaan.

Se on totta, että Uniperin kaasusotku Saksassa on seurausta Ukrainan sodasta seuranneista pakotteista. Täysimittainen sota on jotakin sellaista, johon ei voinut oikein varautua. Toki voi kysyä, että miksi tehtiin tiukasti hinnoiteltuja pitkäaikaissopimuksia maassa, jonka lainsäädäntö ei anna yritykselle itselleen mitään oikeutta määrittää force majeure tilannetta.

Mutta kyllä Fortum on viimeisen 10 vuoden aikana tehnyt monta hölmöä asiaa, josta sitä on varoiteltu:
  • Vakaata tuottoa tuottavat Suomen ja Ruotsin sähköverkot myytiin pois ja lähdettiin riskialttiisiin Venäjän ja Uniperin sijoituksiin.
  • Venäjälle on sijoitettu suoraan ja Uniperin kautta useita miljardeja euroja, vaikka kyseisen maan energiainfrastruktuuriin sijoittaminen sisältää merkittävän maariskin. Tästä on varoiteltu Fortumia niin kauan kuin muistan.
  • Uniperin nurkaamista monet sijoittajat pitivät typeränä. Fortum osti Uniperia vuosina 2017 ja 2019, jolloin oli nähtävissä että sen lukuisat hiilivoimalat muuttuvat ongelmajätteeksi. Tuolloin Saksalla ei ollut vielä mitään lakia, mikä velvoittaisi valtion korvaamaan voimalaitosyrityksille hiilivoimalan sulkemisia. Tämä laki tuli vasta 2020, eli Fortum pelasi sijoituksellaan kallista uhkapeliä.
Linkkaamasi tiedotteen mukaan Saksan 3.7.2020 voimaan tullut laki velvoittaa valtion korvaamaan hiilivoimaloiden ja hiilikaivosten sulkemisesta koituvia menetyksiä yhteensä ainoastaan 4,3 miljardin euron edestä. Tämä on pelkkä kahviraha, ottaen huomioon että vuonna 2019 Saksan energiatuotannosta 30% perustui hiileen. Eli ei sieltä kummoista rahaa tule per hiilivoimala tai kaivos.

Uniperilla on hiilivoimaa muuallakin. Hollannissa valtio on päättänyt sulkea Uniperin 5 vuotta vanhan ja 1,5 miljardia euroa maksaneen hiilivoimalan maksamatta Uniperille mitään korvauksia.

 
Offtopic:

Fortumin ongelmavyyhti tulee nousemaan niin suureksi, että oma keskusteluketju voisi olla paikallaan.

Se on totta, että Uniperin kaasusotku Saksassa on seurausta Ukrainan sodasta seuranneista pakotteista. Täysimittainen sota on jotakin sellaista, johon ei voinut oikein varautua. Toki voi kysyä, että miksi tehtiin tiukasti hinnoiteltuja pitkäaikaissopimuksia maassa, jonka lainsäädäntö ei anna yritykselle itselleen mitään oikeutta määrittää force majeure tilannetta.

Mutta kyllä Fortum on viimeisen 10 vuoden aikana tehnyt monta hölmöä asiaa, josta sitä on varoiteltu:
  • Vakaata tuottoa tuottavat Suomen ja Ruotsin sähköverkot myytiin pois ja lähdettiin riskialttiisiin Venäjän ja Uniperin sijoituksiin.
  • Venäjälle on sijoitettu suoraan ja Uniperin kautta useita miljardeja euroja, vaikka kyseisen maan energiainfrastruktuuriin sijoittaminen sisältää merkittävän maariskin. Tästä on varoiteltu Fortumia niin kauan kuin muistan.
  • Uniperin nurkaamista monet sijoittajat pitivät typeränä. Fortum osti Uniperia vuosina 2017 ja 2019, jolloin oli nähtävissä että sen lukuisat hiilivoimalat muuttuvat ongelmajätteeksi. Tuolloin Saksalla ei ollut vielä mitään lakia, mikä velvoittaisi valtion korvaamaan voimalaitosyrityksille hiilivoimalan sulkemisia. Tämä laki tuli vasta 2020, eli Fortum pelasi sijoituksellaan kallista uhkapeliä.
Linkkaamasi tiedotteen mukaan Saksan 3.7.2020 voimaan tullut laki velvoittaa valtion korvaamaan hiilivoimaloiden ja hiilikaivosten sulkemisesta koituvia menetyksiä yhteensä ainoastaan 4,3 miljardin euron edestä. Tämä on pelkkä kahviraha, ottaen huomioon että vuonna 2019 Saksan energiatuotannosta 30% perustui hiileen. Eli ei sieltä kummoista rahaa tule per hiilivoimala tai kaivos.

Uniperilla on hiilivoimaa muuallakin. Hollannissa valtio on päättänyt sulkea Uniperin 5 vuotta vanhan ja 1,5 miljardia euroa maksaneen hiilivoimalan maksamatta Uniperille mitään korvauksia.


Hyvä Tytti! Toivottavasti linja pitää.
 
EKP nosti viime viikon torstaina ohjauskorkoa 0,5%. Tämä oli enemmän kuin markkinoiden odottama 0,25%. On hyvä, että koronnosto viimeinkin tapahtui.

Kummallista on se, että Italian 10-vuotisen korko nousi vain hetkellisesti 3,7% ja laski sitten takaisin 3,4% tasoille. Liekkö sitten EKP ollut normaaliakin aktiivisempi haaliessaan ongelmamaiden velkakirjoja jälkimarkkinoilta.

EKP:n tukiostojen vuoksi Italian velkakirjojen korkokäyttäytyminen ei ole enää vuosiin noudattanut markkinatalouden oppeja. Kaikesta huolimatta Euroopan talousmediat pelkäävät Italian bondien korkonousua.

Reuterssin mukaan Italian kohdalla 4% on sijoittajien paniikkiraja, eikä siitä olla enää kovin kaukana.


 
EKP nosti viime viikon torstaina ohjauskorkoa 0,5%. Tämä oli enemmän kuin markkinoiden odottama 0,25%. On hyvä, että koronnosto viimeinkin tapahtui.

Kummallista on se, että Italian 10-vuotisen korko nousi vain hetkellisesti 3,7% ja laski sitten takaisin 3,4% tasoille. Liekkö sitten EKP ollut normaaliakin aktiivisempi haaliessaan ongelmamaiden velkakirjoja jälkimarkkinoilta.

EKP:n tukiostojen vuoksi Italian velkakirjojen korkokäyttäytyminen ei ole enää vuosiin noudattanut markkinatalouden oppeja. Kaikesta huolimatta Euroopan talousmediat pelkäävät Italian bondien korkonousua.

Reuterssin mukaan Italian kohdalla 4% on sijoittajien paniikkiraja, eikä siitä olla enää kovin kaukana.


Tää pidetään kasassa hinnalla millä hyvänsä. Tuossa videossa tulikin jo "hyvä" ehdotus miten inflaatiokin voidaan tarvittaessa taittaa. Nostetaan korkoja ja käynnistetään samalla EKP:n toimesta "European monetary stability package", eli korkojen nostojen yhteydessä luodaan samalla mittava osto-ohjelma valtion lainoille.

Tuon ne just tekee: EKP nosti korkoja ennakoitua enemmän eli 0,5 prosenttiyksikköä

"Keskuspankki aikoo nostaa korkoja syksyllä vielä lisää. Se perustaa myös uuden tukivälineen, josta tuetaan tarvittaessa velkaisia maita."
 
Jan Hurri maalailee pirua seinälle ensi talveksi.

Juuriongelma liittyy kaasun ja sähkön hintojen rajuun nousuun Keski-ja Etelä-Euroopassa. Hollannin TTF-kaasumarkkinoilla joutuu jo ensi kuussa maksamaan kaasusta 10 kertaista hintaa verrattuna viime vuoteen. Sähkömarkkinoiden tukkuhinta ensi tammikuun toimituksille on viime aikoina heilahdellut Saksassa 500 euron ja Ranskassa peräti 1 000 euron hujakoilla megawattitunnilta. Nämä lukemat merkitsevät Saksassa sähkön hinnan viisinkertaistumista ja Ranskassa kymmenkertaistumista.

Ketjuun tämä juttu liittyy siten, että ilmassa on suuren poliittisen kriisin ainekset. Kansa voi lähteä kaduille, varsinkin jos käsittämättömän kallista energiaa joudutaan vielä rajusti säännöstelemään. Eri maiden vanhat puolueet eivät luonnollisesti halua myöntää tehneensä suuren luokan virhettä energiapolitiikassa. Tämän vuoksi kansalaisia pyritään rauhoittelemaan antamalla erilaisia energiatukia. Italiahan on jo tehnyt tätä isossa mittakaavassa kustantamalla kansalaisten energiaremontteja koronatukipaketista saaduilla rahoilla.

Ongelma tulee siinä, että monilla mailla (Italia, Ranska, Espanja jne) ei ole oikeasti varaa jakaa suurisummaisia tukipaketteja kansalaisilleen. Tämä saa nämä maat vaatimaan EU:lta uuden "kertaluontoisen" tukiväline luomista velkaisimpien EU-maiden tukemiseksi.

"Viimeistään silloin käy selväksi, miksi edes verraten tehokas ja liki omavarainen oma energiahuolto ei säästä Suomea muiden EU-maiden energiahuolilta."

 
Viimeksi muokattu:
Alkaa olla sellaisia tuntemuksia, että tämä thread akvitoituu pian uudestaan.

Kesäkuussa Italian 10 vuotisen korko nousi hetkellisesti yli kriittisenä rajana tunnetun 4%, mutta tukiostoilla se onnistuttiin painamaan takaisin 3% pintaan. Nyt ollaan taas menossa kriittiselle rajalle arvossa 3,965%. Kreikan 10 vuotinen oli pitkään (manipuloidusti) alle 2%, mutta sen korko on nyt noussut 4,2595%.

Ollaan rajalla, jossa velkapaperien korko alkaa nousta rajusti jotta velkapaperit menevät kaupaksi. Jos tämä tilanne ei parin viikon sisällä oikene, niin ennustan EKP:n hätäkokousta syyskuun loppuun/lokakuun alkupuolelle.

 
Viimeksi muokattu:
POKS! Sieltä!

Asiantuntijat esittävät uutta elvytyspakettia ratkaisuksi energiakriisiin – IMF: ”Uusi velkakriisi vaarantaisi koko EU:n olemassaolon”
6.9.2022 12:22 päivitetty 6.9.2022 12:22

Uutta yhteisvelkaa? IMF:n mukaan uuden yhteisvelan ja uuden elvytysvälineen vaihtoehtona on uusi velkakriisi.Kuva: Andre M. Chang
Euroopan energiakriisi on noussut sellaiseen mittakaavaan, että Kansainvälinen valuuttarahasto IMF ja ajatuspaja Bruegel suosittelevat uutta elvytyspaketin kaltaista yhteistä välinettä sen ratkaisemiseen.

Udine
Euroopan energiakriisi saattaa vaatia Euroopan unionissa uuden elvytyspaketin. IMF:n fiskaalispoliittisen osaston johtaja Vitor Gaspar, IMF:n Eurooppa-osaston johtaja Alfred Kammer ja IMF:n strategiaosaston johtaja Ceyla Pazarbasioglu ottavat asian esiin tuoreessa ehdotuksessaan, jossa toivotaan EU:lle myös yhteistä fiskaalikapasiteettia.

Käytännössä yhteinen fiskaalikapasiteetti voi tarkoittaa esimerkiksi euroalueen yhteistä budjettia, investointien vakautusjärjestelyä tai pysyvää elvytysvälinettä. IMF:n asiantuntijat korostavat, että heidän ehdotuksessaan on kyse yhteisvelalla rahoitettavasta välineestä, jolla korvattaisiin energiakriisin aiheuttamia vahinkoja.

IMF esittää osana uutta välinettä ilmastoinvestointirahastoa, joka auttaisi EU-maita vähentämään hiilidioksidipäästöjä ja luopumaan venäläisestä maakaasusta.


Asiantuntijoiden arvio energiakriisin vaikutuksista on karu.

”Poikkeuksellisen taloudellisen epävarmuuden ja edessä olevien finanssipoliittisten haasteiden keskellä EU:n finanssipolitiikan uudistus ei voi enää odottaa. Valtavien valtionvelkojen ja nousevien korkojen keskellä uudistukset ovat kriittisiä, jotta uusi velkakriisi voidaan välttää. Uusi velkakriisi vaarantaisi koko EU:n olemassaolon”, Gaspar, Kammer ja Pazarbasioglu kirjoittavat.

FAKTAT
IMF:n esitys velkakurista
IMF pitäisi ennallaan säännöt enintään 3 % budjettialijäämästä ja 60 % velkasuhteesta.

IMF katsoo, että riippumattoman Euroopan finanssineuvoston tukisi arvioida jäsenvaltioiden keskipitkän aikavälin budjettisuunnitelmat.

EU-maille asetettaisiin vuotuiset menokatot.

Velkaantuneiden EU-maiden tulisi saada aikaan tasapainoinen ylijäämäinen budjetti 3–5 vuoden aikana.

Vähemmän velkaantuneille maille IMF sallisi enemmän joustoa säännöistä, jotta ne voisivat rakentaa puskureita talouden hyvinä aikoina.

Euroopan komission esitystä budjettikurista odotetaan syksyn aikana.

Ajatuspaja Bruegel ja Euroopan vakausmekanismi EVM:n asiantuntijat julkaisivat tiistaiaamuna omat samansuuntaiset ehdotuksensa.


Bruegelin tutkijoiden mukaan jokainen EU-maa tekee nyt omia kansallisia ratkaisujaan ja tukipakettejaan, mutta yhteiseurooppalainen yhteisvelalla rahoitettu paketti olisi huomattavasti tehokkaampi.

”EU-maiden olisi sitouduttava jakamaan saatavilla oleva energian tarjonta, hillitsemään aktiivisesti energian kysyntää ja maksamaan korvauksia heikoimmassa asemassa oleville kuluttajille yhdessä. Yhteinen energiapaketti tarkoittaisi sitä, että EU:n johtajat sitoutuisivat hallitukseensa koordinoituun ja oikeudenmukaiseen lähestymistapaan energiakriisissä. Tämä sitoisi ministereitä ja sääntelyviranomaisia ja ohjaisi heitä vaikeiden valintojen tekemiseen”, raportin kirjoittamiseen osallistunut Bruegelin tutkija Simone Tagliapietra selvittää.

Mahdollistaisi Putinin strategian tyrmäämisen
Hän sanoo suoraan, että rajallisten energialähteiden hallinta muokkaa nyt koko Euroopan energiajärjestelmän tulevaisuutta.

”Oikein toteutettuna syvempi integraatio ja kiihdytetyt investoinnit voivat mahdollistaa sen, että Eurooppa voi tyrmätä Putinin strategian ja samalla edistää vihreää siirtymää.”

EVM:n strategi Florian Misch ja ekonomisti Martin Rey puolestaan ehdottavat EVM:n hallitsemaa ”euroalueen vakausrahastoa”, josta euromaat voisivat hakea lainaa edullisin ehdoin ulkoisten shokkien aikana lyhyen aikavälin vakauttamistarkoituksiin.

Mischin ja Reyn mukaan lainansaantikelpoisuus edellyttäisi, että maan julkinen velka katsotaan kestäväksi, eikä maassa ole liiallista alijäämää koskevaa menettelyä, sisäistä epätasapainomenettelyä tai makrotalouden sopeutusohjelmaa.

”Nämä kriteerit kannustaisivat järkevään finanssipolitiikkaan taloudellisesti hyvinä aikoina ja mahdollistaisivat nopean lainanmaksun, mutta myös varmistaisivat, että lainoja ei myönnetä vastauksena sisäiseen epätasapainoon tai politiikan virheisiin. Lainoja ei korvamerkittäisi tiettyihin tarkoituksiin, jotta vältettäisiin viivästykset kriisitilanteissa”, he linjaavat.

Ajatukset eivät ole uusia. Italian eroava pääministeri Mario Draghi esitti yhteistä fiskaalikapasiteettia ensimmäisenä toimiessaan Euroopan keskuspankin EKP:n pääjohtajana vuonna 2019.

Draghin mukaan ”yhteiset finanssipoliittiset resurssit” vähentäisivät koko EU:lle aiheutuvia riskejä silloin, kun kansallinen politiikka ei riitä. Hän katsoo, että yhteisten resurssien tulisi olla ”riittävän suuret rahaliiton vakauttamiseksi, mutta ne olisi suunniteltava niin, etteivät ne synnytä moraalikatoa”.

Ranskan presidentti Emmanuel Macron tukee esitystä, ja asia on myös kirjattu Italian ja Ranskan välillä viime marraskuussa solmittuun Quirinale-sopimukseen, jota asiantuntijat kuvailevat EU:n tärkeimmäksi poliittiseksi käänteeksi brexitin jälkeen. Sopimus sitoo myös Italian seuraavaa hallitusta.

Ranska varoittaa yhtenäisyyden rakoilevan
Italia ja Ranska vaativat EU:n yhteisiä toimia energiakriisin hoitoon viimeksi viikonloppuna Italian Cernobbiossa järjestetyssä ajatuspaja Ambrosettin talouskonferenssissa. Ranskan valtiovarainministeri Bruno Le Maire varoitti kuitenkin EU-maiden yhtenäisyyden rakoilevan.

Hän sanoo jo päätöksen yhteisestä venäläisen energian hintakatosta olevan haastava. EU-maiden energiaministerit käsittelevät asiaa hätäkokouksessaan perjantaina.

Le Mairen mukaan EU:n tulisi omien päätöstensä lisäksi liittyä G7-maiden tulossa olevaan venäläistä öljyä koskevaan hintakattoon.

”Sanon tämän nyt hyvin suoraan: parhaassakin tapauksessa yksimielisyyden saavuttaminen EU-maiden kesken tulee viemään aikaa”, hän kommentoi toimittajille sunnuntaina.

Sama eripura jakaa EU-maita myös yhteisvelan ja uusien yhteisten elvytystoimien suhteen. Kun muun muassa Italia, Ranska ja Espanja vaativat unionin yhteisiä toimia, yhteisvelka on esimerkiksi Suomelle punainen vaate ja elvytyspakettia pidetään tiukasti kertaluontoisena.

 
Upeeta. Suuren puhalluksen kaava on aina sama: kriisi X uhkaa EU:n olemassaoloa -> tukipaketit joihin liitetään "kuri ja säännöt" sitä tätä kuluttajien sumuttamiseksi niin menee helpommin läpi -> rikkaat maat (jollainen Suomi ei edes ole) maksajiksi ja näiden pakettien vinkujina ovat välimeren rupumaat joita ei kiinnosta tehdä mitään radikaaleja muutoksia itse vaan kuppaavat rahat muilta ties minkä varjolla. Tukipaketit ovat muutenkin jo menneet täysin yli joten jokin yhteinen budjetti tai pysyvä elvytysväline ovat kyllä iso ei. Täysin sairas järjestelmä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, tulihan se ehdotus sitten sieltä... Tällä kertaa ovat vaihtaneet ääntä kellossa siten, että nyt paketin ehdottajina eivät ole suoraan Italia ja Ranska. Nyt ehdotus tule "puolueettomalta IMF:ltä". Tosin IMF:n fiskaalipoliittisen osaston johtaja on portugalilainen Vitor Gaspar ja strategiaosaston vetäjä saksalainen Alfred Kammer.
  • Portugalilainen sanoo: antakaa meille rahaa
  • Saksalainen sanoo: antakaa Etelä-Eurooppaan rahaa, jotta voivat maksaa velkansa meidän pankeillemme, sekä Saksalle tärkeä Euro-himmeli saadaan pidettyä pystyssä
Ruotsin hallitus luultavasti näki ennalta mitä tuleman pitää ja julkisti viikko sitten suunnitelman Ruotsin sisäisestä 14 miljardin kruunun suuruisesta energiapaketista kansalaisilleen. Arvelen, että omalla valuutallaan pelaava Ruotsi aikoo jäädä näistä kekkereistä ulos.

Mutta arvatenkin Suomi menee tähän(kin) paskadiiliin mukaan ja maksaa Etelä-Euroopan maille energiatueksi naamioitua tulonsiirtoa, sillä onhan meillä varaa ja Venäjä ja solidaarisuus ja ties mitä muuta.

 
Joo, tulihan se ehdotus sitten sieltä... Tällä kertaa ovat vaihtaneet ääntä kellossa siten, että nyt paketin ehdottajina eivät ole suoraan Italia ja Ranska. Nyt ehdotus tule "puolueettomalta IMF:ltä". Tosin IMF:n fiskaalipoliittisen osaston johtaja on portugalilainen Vitor Gaspar ja strategiaosaston vetäjä saksalainen Alfred Kammer.
  • Portugalilainen sanoo: antakaa meille rahaa
  • Saksalainen sanoo: antakaa Etelä-Eurooppaan rahaa, jotta voivat maksaa velkansa meidän pankeillemme, sekä Saksalle tärkeä Euro-himmeli saadaan pidettyä pystyssä
Ruotsin hallitus luultavasti näki ennalta mitä tuleman pitää ja julkisti viikko sitten suunnitelman Ruotsin sisäisestä 14 miljardin kruunun suuruisesta energiapaketista kansalaisilleen. Arvelen, että omalla valuutallaan pelaava Ruotsi aikoo jäädä näistä kekkereistä ulos.

Mutta arvatenkin Suomi menee tähän(kin) paskadiiliin mukaan ja maksaa Etelä-Euroopan maille energiatueksi naamioitua tulonsiirtoa, sillä onhan meillä varaa ja Venäjä ja solidaarisuus ja ties mitä muuta.


Näinhän tämä menee. EU toki käyttää samassa yhteydessä taas kaikki kommervenkkinsä, jotta liittovaltiokehitys etenisi. Kansalaisten maksukyvystä tai realiteeteista viis veisataan, kunhan vain saadaan sidottua jäsenmaita tiiviimmin EU-tason ratkaisuihin, päätöksentekoon ja EU-budjettiin. Postaamastani uutisesta käy tämä paljon puhuttu asia yhä enemmän selväksi.

Käytännössä yhteinen fiskaalikapasiteetti voi tarkoittaa esimerkiksi euroalueen yhteistä budjettia, investointien vakautusjärjestelyä tai pysyvää elvytysvälinettä. IMF:n asiantuntijat korostavat, että heidän ehdotuksessaan on kyse yhteisvelalla rahoitettavasta välineestä, jolla korvattaisiin energiakriisin aiheuttamia vahinkoja.
Boldasin oleellisen.

Vaikka EU:lla ei virallisesti ole EU-tason veroja, niin päästökauppa on kuitenkin sellainen väline, jolla EU saa itselleen sitä fiskaalikapasiteettia...
Mitäs muuten niille päästöoikeuksille on käynyt? (Kuvaaja on muutes logaritminen...)
1662464179131.png


Eipä siis ihme, ettei EU ihan oikeasti halua tehdä mitään tälle asialle... Kriisi vain lisää EU:n päätäntävaltaa kansallisista tuista ja energiabudjeteista. Henkilökohtaisesti olen nähnyt tämän toiminnan EU:n lähes kaiken tavoitteena jo 20 vuotta.

Suomalaiselle kuluttajalle tämä käy kalliiksi energian hinnan kautta, mutta jos ihan oikeasti ajatellaan, niin suurinpiirtein samaan hintaan se atomi halkeaa ja veden korkeusero tuottaa sähköä kuin aiemminkin.
Eikä se tuulivoimalakaan sen enempää huoltoa tarvitse kuin 4snt/kWh sähkönhinnoilla. Nyt on kuulkaas EU:lla ja suomalaisilla sähköä tuottavilla yhtiöillä tilipäivät!
 
.
Näinhän tämä menee. EU toki käyttää samassa yhteydessä taas kaikki kommervenkkinsä, jotta liittovaltiokehitys etenisi. Kansalaisten maksukyvystä tai realiteeteista viis veisataan, kunhan vain saadaan sidottua jäsenmaita tiiviimmin EU-tason ratkaisuihin, päätöksentekoon ja EU-budjettiin. Postaamastani uutisesta käy tämä paljon puhuttu asia yhä enemmän selväksi.


Boldasin oleellisen.

Vaikka EU:lla ei virallisesti ole EU-tason veroja, niin päästökauppa on kuitenkin sellainen väline, jolla EU saa itselleen sitä fiskaalikapasiteettia...
Mitäs muuten niille päästöoikeuksille on käynyt? (Kuvaaja on muutes logaritminen...)
1662464179131.png


Eipä siis ihme, ettei EU ihan oikeasti halua tehdä mitään tälle asialle... Kriisi vain lisää EU:n päätäntävaltaa kansallisista tuista ja energiabudjeteista. Henkilökohtaisesti olen nähnyt tämän toiminnan EU:n lähes kaiken tavoitteena jo 20 vuotta.

Suomalaiselle kuluttajalle tämä käy kalliiksi energian hinnan kautta, mutta jos ihan oikeasti ajatellaan, niin suurinpiirtein samaan hintaan se atomi halkeaa ja veden korkeusero tuottaa sähköä kuin aiemminkin.
Eikä se tuulivoimalakaan sen enempää huoltoa tarvitse kuin 4snt/kWh sähkönhinnoilla. Nyt on kuulkaas EU:lla ja suomalaisilla sähköä tuottavilla yhtiöillä tilipäivät!
Jep.
Nyt tehdään Mauri Pekkarisen vävypojasta ja muista vihreään energiaan sijoittaneista miljonäärejä. Mikä motiivi heillä olisi tätä estää, kun moni poliitikko, tai vähintään sukulaisensa ovat tässä saamapuolella. Hoitajat ja raksaukot, jotka elävät kädestä suuhun ja haaveilevat sijoittamisesta köyhtyvät edelleen. Tämä on yksi suuri, tahallaan aiheutettu puhallus.
 
Onneksi suomalainen keskiluokka on jo vedetty niin ahtaalle ja tulevana talvena viimeistään alkaa monella tulla pohja vastaan kukkarossa, että mikä tahansa kertaluonteinen ja ainutlaatuinen tukipaketti ei välttämättä mene enää läpi. Kun on kylmä ja nälkä niin kehtaa suomalainenkin vihdoin lähteä kaduille.
 
Ei tule tapahtumaan, samanlaiset huru ukot siellä on korkeintaan kuin ollut covid, convoy, rajat kiinni hommissakin.
Voipi olla että hieman isompaa joukkoa kiinnostaa kun lähtee kämppä alta iteltä tai naapurilta tai lähisukulaiselta tms.
Covid, convoy, ja rajat kiinni on suht eri asia kuitenkin verrattuna tähän energiasettiin.
 
Fortum-Uniperin tapaus on hyvää oppia suomalaisille, miten lojaalisuus ja kunniavelan maksu toimii EU:ssa ja Saksan kanssa.

Suomi on ollut innokkaana partiopoikana makselemassa rahaa Kreikkaan ja Etelä-Euroopan elvytyspaketteihin, jotta valtiot eivät päädy konkurssiin ja niitä sadoilla miljardeilla euroilla lainoittaneet saksalaiset pankit eivät ajaudu kaaokseen. Suomessa on ollut sellainen lapsenusko, että meitäkin sitten autetaan kun meillä on tarve.

Fortumin ja Uniperin tapaus osoittaa, ettei saksalaiset osoita paskan vertaa lojaalisuutta meitä kohtaan. Jälkikäteen arvioituna näyttää aivan ilmeiseltä, että Saksan valtio ajoi tarkoituksella Fortumin omistuksessa olevan Uniperin arvon lähelle nollaa, minkä jälkeen se lunastaa koko yrityksen itselleen kahvirahoilla. Nähtäväksi jää, maksavatko edes Fortumin Uniperille lainaamia 8 miljardia euroa.
 
Fortum-Uniperin tapaus on hyvää oppia suomalaisille, miten lojaalisuus ja kunniavelan maksu toimii EU:ssa ja Saksan kanssa.

Suomi on ollut innokkaana partiopoikana makselemassa rahaa Kreikkaan ja Etelä-Euroopan elvytyspaketteihin, jotta valtiot eivät päädy konkurssiin ja niitä sadoilla miljardeilla euroilla lainoittaneet saksalaiset pankit eivät ajaudu kaaokseen. Suomessa on ollut sellainen lapsenusko, että meitäkin sitten autetaan kun meillä on tarve.

Fortumin ja Uniperin tapaus osoittaa, ettei saksalaiset osoita paskan vertaa lojaalisuutta meitä kohtaan. Jälkikäteen arvioituna näyttää aivan ilmeiseltä, että Saksan valtio ajoi tarkoituksella Fortumin omistuksessa olevan Uniperin arvon lähelle nollaa, minkä jälkeen se lunastaa koko yrityksen itselleen kahvirahoilla. Nähtäväksi jää, maksavatko edes Fortumin Uniperille lainaamia 8 miljardia euroa.
Jep. Ensin saksa maksatti muilla omien pankkien pääomitukset näiden tukipaketien muodossa ja sitten maksattaa suomella kuluttajiensa kaasulaskut ottamalla fortumin - alun jotain 70-80 % - omistaman uniperin haltuunsa estämällä uniperiä ottamasta force majeure tilanteessa sen mukaisia toimia käyttöön.
 
Nyt jos vain ottaisivatkin opiksi.
Ikään kuin vanhat puolueet olisivat jo kauan sitten luovuttaneet itsenäisyytemme suhteen ja soveltavat EU:n kanssa samanlaista logiikkaa, kuin itse maksaessani appiukolle autoremontista avokätisesti aina extraa, koska ajattelen että "se raha jää perheeseen" eikä näin oikeastaan edes ole minulta pois.

Poliitikkojemme on pikkuhiljaa tajuttava, että Suomen hyvinvointi ei muiden maiden päättäjiä ihan ymmärrettävästi kiinnosta pätkääkään, eikä se ole heidän tehtävänsäkään ja jos edes me Suomalaiset emme pidä puoliamme, niin teemme itsestämme vain naurunalaisia.

Työpaikallani tiedän monta perseennuolijapyrkyriä, jotka heti pääomistajan vieraillessa ovat pelkkää hymyä, vitsiä ja kaikki on niin ihanaa ja hyvin maailman parhaalla työpaikallamme. Kaikki me tiedämme tämän ihmistyypin ja näin on puoluetaustasta riippumatta Suomen ulkopolitiikkaa ajettu. Ikävä kyllä Petteri Orpokin on juuri tämä naiivi puudeli, joka tekee kaikki temput, mutta ei ymmärrä että koira saa herkkupalkinnon isännältään vain koulutusvaiheessa ja sitten kun temppu on opittu, täytyy tyytyä vain kehuihin ja rapsutuksiin.

Tästä eteenpäin Suomen tulisi ensikädessä vaatia Saksalaisten perseilyn vuoksi joka ikisessä tukimekanismikäsittelyssä Saksalta vastuuta ja Uniperin tappiot takaisin, tai neuvottelut heti jäihin.

Foliohattuheitto: Vai näinkö peräti seuraava tukipaketti tai EU:n verotusoikeus Suomalaisille myydään, että Saksa maksaa samassa paketissa Suomelle takaisin sen, mikä heille ei olisi edes alunperin kuulunut ja kansa hurraa. Sitten voikin kätevästi unohtaa koko muun paketin sisällön, liittovaltiokehityksen ja päättäjiemme lupaaman "kertaluontoisuuden".
 
Viimeksi muokattu:
Työpaikallani tiedän monta perseennuolijapyrkyriä, jotka heti pääomistajan vieraillessa ovat pelkkää hymyä, vitsiä ja kaikki on niin ihanaa ja hyvin maailman parhaalla työpaikallamme. Kaikki me tiedämme tämän ihmistyypin ja näin on puoluetaustasta riippumatta Suomen ulkopolitiikkaa ajettu. Ikävä kyllä Petteri Orpokin on juuri tämä naiivi puudeli, joka tekee kaikki temput, mutta ei ymmärrä että koira saa herkkupalkinnon isännältään vain koulutusvaiheessa ja sitten kun temppu on opittu, täytyy tyytyä vain kehuihin ja rapsutuksiin.
Tässä tekstipätkässä oikeastaan kiteytyy Suomen ongelmien juurisyy: johtaville paikoille nousee ihmisiä, joiden toiminnan polttoaine on henkilökohtainen menestyminen (urakehitys, ansiokehitys, kunnianhimo). Kun kaikki toiminta enemmän tai vähemmän tähtää henkilökohtaisen menestymisen edistämiseen, niin kyllähän siinä oman organisaation etu jää auttamatta varasijoille. Kuten sanot, ongelma ei ole pelkästään Suomen politiikassa vaan sitä tapaa myös suomalaisista yrityksistä.

Minulle Marin ja Tuppurainen näyttäytyy röyhkeinä oman edun tavoittelijoina, jotka eivät pyytele anteeksi, eivätkä myönnä virhettä. Suomen media jostakin syystä sallii heille tämän käytöksen ja painaa heidän tekemänsä massiiviset virheet villaisella. Orpokin on perso henkilökohtaiselle menestykselle, mutta on mielestäni aikamoinen puudeli näihin kahteen verrattuna.

Marin ja Tuppurainen aiheuttivat kumpikin Suomelle useiden miljardien eurojen menetykset suostumalla Saksalle edullisiin sopimuksiin. Marin ei haastanut elvytyspakettineuvotteluissa ollenkaan vaan laittoi suoraan nimensä alle. Tuppuraiselle näytti kelpaavan kaikki, kunhan Fortumin ei tarvitse enää pääomittaa Uniperia lisää (siis niiden 8 miljardin euron lisäksi).

Mutta voiko muuta odottaa, jos polttoaineena on henkilökohtainen menestyminen ja tehtävään riittämätön asiaosaaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tekstipätkässä oikeastaan kiteytyy Suomen ongelmien juurisyy: johtaville paikoille nousee ihmisiä, joiden toiminnan polttoaine on henkilökohtainen menestyminen (urakehitys, ansiokehitys, kunnianhimo). Kun kaikki toiminta enemmän tai vähemmän tähtää henkilökohtaisen menestymisen edistämiseen, niin kyllähän siinä oman organisaation etu jää auttamatta varasijoille.

Minulle Marin ja Tuppurainen näyttäytyy röyhkeinä oman edun tavoittelijoina, jotka eivät pyytele anteeksi, eivätkä myönnä virhettä. Suomen media jostakin syystä sallii heille tämän käytöksen ja painaa heidän tekemänsä massiiviset virheet villaisella. Orpokin on perso henkilökohtaiselle menestykselle, mutta on mielestäni aikamoinen puudeli näihin kahteen verrattuna.

Marin ja Tuppurainen aiheuttivat kumpikin Suomelle useiden miljardien eurojen menetykset suostumalla Saksalle edullisiin sopimuksiin. Marin ei haastanut elvytyspakettineuvotteluissa ollenkaan vaan laittoi suoraan nimensä alle. Tuppuraiselle näytti kelpaavan kaikki, kunhan Fortumin ei tarvitse enää pääomittaa Uniperia lisää (siis niiden 8 miljardin euron lisäksi).

Mutta voiko muuta odottaa, jos polttoaineena on henkilökohtainen menestyminen ja tehtävään riittämätön asiaosaaminen.
Tämä ongelma lienee koko ihmiskunnan laajuinen. Kyllähän politiikkaan ja jopa eduskuntaankin välillä päätyy tavallisia, kunnianhimottomia, arvojen ajamia Sari Sairaanhoitajia. Edustajia joiden nimiä emme edes muista, mutta ministeriksi asti tarvitsisi jo kunnianhimoa. Kapitalismissa rahan ja vallan himo ajaa tämän saman käyttäytymismallin ihmiset yrityspuolella johtotehtäviin ja politiikassa ministereiksi. Diktaattoreissa yhdistyy vahvasti nämä molemmat addiktiot.
 
Viimeksi muokattu:
Koronan alettua Italia meinasi kaatua, joten EKP:lle annettiin "covid-19 pandemiaan liittyvässä poikkeustilanteessa" oikeus ostaa massiivisia määriä Italian ja muiden ongelmamaiden bondeja jälkimarkkinoilta. Tätä ohjelmaa nimitettiin PEPP-ohjelmaksi. PEPP rikkoi räikeästi EKP:n perussopimusta, jonka mukaan EKP saa rahoittaa euro-maita ainoastaan niiden pääoma-avaimien suhteessa.

EKP:n oli tarkoitus lopettaa PEPP-ohjelma keväällä. Myöhemmin aikataulua siirrettiin toukokuulle.

#neuvottelijan uusimmassa paljastetaan, että heinä-elokuussa EKP edelleen yliosti Italian, Kreikan, Espanjan ja Portugalin valtiovelkakirjoja.
  • Kreikka on ollut käytännössä defaultissa 2009 lähtien.
  • Espanja ja Portugal ovat niin velkaantuneita, etteivät ne enää kestä uutta talouden shokkia.
Kymmenen pisteen kysymys: Arvatkaa oli viides maa, jonka valtiovelkakirjoja EKP yliosti?
Suomi
 
Viimeksi muokattu:
Koronan alettua Italia meinasi kaatua, joten EKP:lle annettiin "covid-19 pandemiaan liittyvässä poikkeustilanteessa" oikeus ostaa massiivisia määriä Italian ja muiden ongelmamaiden bondeja jälkimarkkinoilta. Tätä ohjelmaa nimitettiin PEPP-ohjelmaksi. PEPP rikkoi räikeästi EKP:n perussopimusta, jonka mukaan EKP saa rahoittaa euro-maita ainoastaan niiden pääoma-avaimien suhteessa.

EKP:n oli tarkoitus lopettaa PEPP-ohjelma keväällä. Myöhemmin aikataulua siirrettiin toukokuulle.

#neuvottelijan uusimmassa paljastetaan, että heinä-elokuussa EKP edelleen yliosti Italian, Kreikan, Espanjan ja Portugalin valtiovelkakirjoja.
  • Kreikka on ollut käytännössä defaultissa 2009 lähtien.
  • Espanja ja Portugal ovat niin velkaantuneita, etteivät ne enää kestä uutta talouden shokkia.
Kymmenen pisteen kysymys: Arvatkaa oli viides maa, jonka valtiovelkakirjoja EKP yliosti?
Suomi


Mahtavaa, Katainen ja Arhinmäki oli oikeassa. Me tienataan tällä ja lainoja ei tarvitse koskaan maksaa takaisin. Hallitus löysi viimein sammon.

Mutta vakvasti puhuen meillä valtio ottanut syömävelkaa ja kotitaloudet köyhiä. Kun valtavaksi paisunut julkinen sektori romahtaa, niin ei jää mitään jäljelle. Italiassa enemmän lainaa, mutta sillä kasvatettu ihmisten varallisuutta ja kultaakin löytyy holveista ihan kivasti, jotta tosipaikan tullen irtaantuminen eurosta ja lainojen defaulttaaminen on helpompaa. Voi meitä pässinpäitä!
 
Mahtavaa, Katainen ja Arhinmäki oli oikeassa. Me tienataan tällä ja lainoja ei tarvitse koskaan maksaa takaisin. Hallitus löysi viimein sammon.

Mutta vakvasti puhuen meillä valtio ottanut syömävelkaa ja kotitaloudet köyhiä. Kun valtavaksi paisunut julkinen sektori romahtaa, niin ei jää mitään jäljelle. Italiassa enemmän lainaa, mutta sillä kasvatettu ihmisten varallisuutta ja kultaakin löytyy holveista ihan kivasti, jotta tosipaikan tullen irtaantuminen eurosta ja lainojen defaulttaaminen on helpompaa. Voi meitä pässinpäitä!
Ensi talvesta tulee vaikea koko euro-alueelle. Euroalueen elokuun inflaatio oli 9,1% ja talvella se vain kasvaa tuosta kun energiaa kuluu enemmän, energia maksaa enemmän ja elintarvikkeet kallistuu. Jos/kun EKP jatkaa rahan printtaamista ja kekkulimaiden velkakirjojen ostamista jälkimarkkinoilta, niin se nostaa inflaatiota entisestään.

Italian 10 vuotinen on noussut 4,2%. Jos tuo nyt karkaa ja rahoituslaitokset lopettaa Italian bondiostot ensimarkkinoilta, niin mielenkiintoista nähdä mikä lääke siihen keksitään. EU:lla on varaa pitää Kreikkaa ikuisessa letkuruokinnassa, mutta Italian kohdalla se ei onnistu oikein mitenkään.

 
Suomi pääsi taas maksumiehen rooliin.

EU:hin on perustettu uusi tulonsiirron muoto nimeltään "Repower EU". Tällä himmelillä on tällä hetkellä hallussaan 20 miljardin euron rahaköntti, jonka oli tarkoitus auttaa Venäjän energiatoimituksien loppumisesta kärsiviä EU-maita. EU-byrokraatit linjasivat rahan jakamisen siten, että ne maat saavat eniten joilla energiatuotanto nojaa enemmän fossiiliseen energiaan.

Sähkön hintanoususta rajusti kärsivä Suomi pääsi tässä(kin) maksumieheksi. YLE:n ja MTV3:n uutisia lainatakseni Suomi "saa" paketista 113 miljoonaa euroa, joka on 5,6 promillea koko potista.

Se jäi uutisissa kertomatta, että Suomi maksaa päästökauppamaksuina moninkertaisesti tuon summan "Repower EU:lle", jonka toiminta rahoitetaan päästökauppatuloina.

 
Taidetaan saada yhteisvelkaa tänätalvena, sillä saksa on muuttamassa kantaansa


Meidän Tytti komentoi, ettei Suomi kannata EU:lle uutta yhteisvelkaa, mutta sanoi sen olevan yksi mahdollinen keino, jos kriisi syvenee.

Eli suomennettuna: jos Saksa muuttaa kantansa, ei meidän hallitus uskalla sanoa vastaan.
 
Kuinkahan paljon taas verot nousevat tämänkin takia? Suomalaiset päättäjät ovat niin tyhmiä että suomeen tulee varmaan satoja miljardeja yhteisvelkaa vastuulle ja itse ei saada mitään muuta kun maksaa velkaa pois. Sitten kun ei pystytä maksamaan niin muut eu maat sanovatkin että voi voi, oma vika kun otitte meitä varten satoja miljardeja euroja lainaa.
 
Valtiovarainministeri Annika Saarikko (Kesk.) toteaa yhteisvelasta, että kantani on yksiselitteisen kielteinen.

Saarikon kommentti on paljon parempi kuin Tytti Tuppuraisen (SDP) lausuma "Suomi ei aja tai kannata uuden yhteisvelan ottoa EU:ssa". Kapulakielestä kansankielelle käännettynä Tuppurainen siis sanoo, että Suomi suostuu jos tietyistä asioista hieman sumplitaan ja sovitaan.

Seuraavaksi jäämme jännäämään sitä, löytyykö Saarikon historiasta jokin avustajan tekemä muutaman tuhannen euron töppäys, jolla valtionvarainministeri saadaan vaihdettua väliaikaisesti lautakasa-Vanhaseen. Katri Kulmunihan koki tämän kohtalon, kun meni sinisilmäisyyttään mainitsemaan kahdesti, että hänen valtionvarainministeriaikanaan Suomi ei menetä budjettisuvereniteettiaan EU:lle.

 
Italian 10-vuotinen on muuten noussut 4,745% prosenttiin. Tällaisia lukuja on nähty viimeksi tasan 10 vuotta sitten, eli lokakuussa 2012, Kreikan talousromahduksen jälkimainingeissa.

Italian velka huiteli 5 - 6,7% tasossa 6/2011 - 9/2012 välisen ajan. Tuolloin Kreikan talousongelmien ja luottamuspulan pelättiin leviävän koko Etelä-Eurooppaan, minkä vuoksi Kreikkaan tuupattiin 2010 vuonna 110 mrd laina ja 2012 vuonna toinen 130 mrd laina. Kesällä 2012 EKP:n keskuspankkiirina toiminut Mario Draghi lausui kuuluisat sanansa "Whatever it takes", tarkoittaen tällä mm. ettei EU-maiden luottopiikille ole ylärajaa.

Ero Kreikan pelastamiseen on se, että Italian talous on noin 10 kertaa suurempi ja sen velka on vajaat 3000 miljardia euroa. Suomi ei voi lähteä enää missään muodossa tämän lystin maksumieheksi. Me kaadumme sitten itse mukana.

 
#Rahapod käsittelee maailman taloustilannetta.

Euron tulevaisuus näyttää huonolta. Saksa talous ottaa energiahölmöilyjen vuoksi kunnolla pataan, minkä vuoksi Saksa ei enää pystyne kannattelemaan euro-valuuttaa. Samaan aikaan monissa euro-maissa, mukaanlukien Suomessa velkaannutaan rajusti nousevien bondikorkojen tilanteessa.

Euron voisi pelastaa keskitetty finanssipolitiikka (lue: rahaa velaksi kansalaisilleen jakavat ylivelkaantuneet valtiot laitettaisiin ruotuun), mutta tämä on tässä nykyisessä tilanteessa täysin mahdoton skenaario.

Eurolle voi ennustaa tapahtuvaksi ainoastaan negatiivisia asioita. Tarkkoja ennustuksia on hankala tehdä, mutta viiden vuoden päästä nähdään, millaiseen jamaan päädyttiin.

 
Kylläpä taas putosi lievästi verenpaineita nostattava uutinen.

Korona-aikana EKP osti elvytyksen nimissä euromaiden velkakirjoja. Suurin osa näistä ostoista järjestettiin siten, että paikallinen keskuspankki osti oman maan velkakirjoja. Eli Suomen Keskuspankki elvytti Suomen taloutta ostamalla Suomen valtion velkakirjoja.

Jan Hurri kirjoittaa, että EKP on kesällä kaikessa hiljaisuudessa linjannut, että lainan erääntyessä kansallisten keskuspankkien on ostettava kaikkein velkaantuneimpien euro-maiden velkakirjoja.

Eli Suomen pankki on siis ryhtynyt lapioimaan taseeseensa Italian kaltaisten maiden velkakirjoja.:facepalm::facepalm: Joka kerta kun Suomen valtion velka erääntyy, ryntää SP ostamaan Italian velkakirjan.

Tästä seuraa välittömästi se, että Suomen valtion bondikorot nousevat, koska laina täytyy hakea oikeilta markkinoilta. Samaan aikaan Italia saa oman pashapaperinsa kaupaksi muiden euro-maiden keskuspankeille. Tässä sivussa myös paskotaan pashapapereilla SP:n tase, mutta mitäs pienistä...

 
EU:lla on ollut pitkään sääntö, jonka mukaan jäsenvaltion julkinen budjettialijäämä saa olla korkeintaan kolme prosenttia suhteessa jäsenmaan vuotuisen bruttokansantuotteen (bkt) arvoon. Ja velkaa saa olla korkeintaan 60 prosenttia suhteessa bkt:n arvoon. Kuten taloutta seuraavat tietävät, kaikki EU-jäsenvaltiot eivät ole oikein noudattaneet näitä sääntöjä.

Nyt EU-komissio aikoo muuttaa sääntöjä niin, että maiden taloutta arvioitaisiin pidemmällä aikavälillä, huomioiden mm. poliittiset tavoitteet, investoinnit ja tasapuolinen talouskasvu. Lue: säännöt olisivat erilaiset eri maille.

EU-komission esitys sisältää merkittävän muutoksen: kunkin jäsenmaan alijäämä- ja velkatarkastelut sekä niihin perustuvan ohjauksen vaadittavine korjaustavoitteineen olisi jäsenmaan ja komission välinen asia. Ei enää jäsenmaan ja muiden jäsenmaiden välinen asia. Eli tällä todellakin päästäisiin siihen, että komissio antaisi Italian kaltaisten maiden pelata aivan eri säännöillä kuin jonkun muun maan.

Nämä ovat huonoja juttuja, kun elvytyspaketin myötä on avattu yhteisvelkojen Pandoran lipas. On helppo arvata, että Suomen kaltaisilta mailta tullaan vaatimaan EKP:n ja euron uskottavuuden nimissä kovaa budjettikuria, kun taas suuret Italian ja Ranskan kaltaiset saavat pelata aivan eri säännöillä. Sitten "hyvässä talouskunnossa" olevat maat saavat maksella niiden velkoja.

 
Uutta EU-jättipakettia pukkaa. EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen ilmoittaa uuden "suvereniteettirahaston" luomisesta. Paketin tarkoitus olisi rahoittaa eurooppalaista teollisuutta aikana jolloin inflaatio ja USA:n hintakilpailu kurittavat eurooppalaisia yrityksiä. Komission ehdotus paketille tulee ensi kesänä.

Allekirjoittaneen huomiona tämä on taas uusi yritys luoda tulonsiirtomekanismi nettomaksajien ja nettosaajien välille. Näitä aloitteita on tullut tänä vuonna aiemminkin, kuten tässä ketjussa on mainittu.

Aiemmin ehdotetut tulonsiirtoviritykset ovat pysähtyneet Saksaan, joka painii sisäisten energia-ja teollisuuden kilpailykyky -ongelmien parissa. Saksalle olisi sisäpoliittisesti myrkkyä ruveta siirtämään rahaa Italian kaltaisiin kilpaileviin teollistuneisiin maihin. Tämän vuoksi "suvereniteettirahaston" aikataulu on siirretty ensi kesään, jolloin energiaongelmat ovat pienempiä.

 
Lisäys vielä: EKP nosti eilen ohjauskorkoa 0,5 prosenttiyksikköä 2,5 prosenttiin. Italian 10-vuotisen bondin korko ampui samantien 3,8% -> 4,3%, eli takaisin kriittiselle rajalle jossa oltiin syys-lokakuussa.

Luotto Italian velanhoitokykyyn voi olla koetuksella. Mitä enemmän Italian nykyisistä 2770 miljardin euron (lokakuu 2022 tilanne) lainoista erääntyy, sitä enemmän se joutuu ottamaan uutta lainaa korkeilla korkokuluilla. Italian nykyisen lainakannan velanhoitokulut lienee jo tällä hetkellä Suomen valtion budjetin kokoluokkaa.

 
Sitten vain uusi tulonsiirto Italialle eli EKP ostamaan pää märkänä Italian velkakirjoja. Tilastoidaankohan noita ostoja? Olisi kiva tietää, millaisista summista puhutaan.
 
Sitten vain uusi tulonsiirto Italialle eli EKP ostamaan pää märkänä Italian velkakirjoja. Tilastoidaankohan noita ostoja? Olisi kiva tietää, millaisista summista puhutaan.
Jos löydätte jostakin materiaalia, josta näkee EKP:n tukiostot maittain ja summittain niin laittakaa ihmeessä tähän ketjuun. Kiitos jo etukäteen.

EKP:lla on tällä hetkellä hallussaan 5000 miljardin euron edestä valtiovelkakirjasalkku. Lue: EKP on luonut tyhjästä muutamassa vuodessa 5000 miljardia euroa uutta rahaa, joilla on ostettu pääasiassa ongelmamaiden velkakirjoja. Nykyiseen inflaatioon on toki monia tekijöitä, mutta tämä yksi merkittävimmistä tekijöistä.

EKP kokousti viime torstaina ja päätti kahdesta suuremmasta asiasta: ohjauskoron nosto 0,5% prosenttiyksikköä ja tukiostojen vähentäminen. Ensinmainittu toteutui, mutta jälkimmäisestä olen hyvin skeptinen. Tukiostojen vähentämisestä/lopettamisesta on puhuttu aiemminkin, mutta mitään ei ole tapahtunut. Vaikea uskoa, että nytkään tapahtuu mitään.

 
Sanna Marin neuvotteli Suomelle koko EU:n surkeimman elvytyspakettisopimuksen keväällä 2021.

Tänään uutisoitiin, että Marinilla on yhteensä 670.000 euroa asuntolainaa. Hän on tammikuussa 2022 ostanut Etu-Töölöstä 825.000 euron arvoisen asunnon. Tällaiset ostokset voivat olla mahdollisia pääministeri Marinille noin 200.000 euron vuosituloilla. Mutta jos Demarit huhtikuussa tipahtaa oppositioon, niin kansanedustaja Marinin 76.000 euron vuosituloilla (2018) ei tällaisia lainoja pidetä. Ei varsinkaan nykyisellä ~3,1% asuntolainakorolla.

Vaihtoehtoja saattaa olla kaksi:
  1. Marin ei ymmärrä raha-asioista ja riskienhallinnasta juuri mitään
  2. Marinilla on varma tieto siitä, että hän saa todella hyväpalkkaisen viran
EU on perinteisesti ollut avokätinen järjestelemään palkintovirkoja suomalaisille sankareille. Kaikki tukipaketteja järjestelleet pääministerit ovat päässeet hyviin EU:n järkkäämiin hommiin: Katainen, Urpilainen & Stubb.

Eikö tähän saa todellakaan loppua? Terveisin veronmaksaja.


 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 704
Viestejä
4 563 132
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom