• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

#puheenaiheessa aiheena inflaatio ja fiskaalidominassi.

Ranska ja Italia ovat ehdottaneet viikko sitten EU:ssa, että kansalliset velat maksettaisiin EU-velalla. Sitten otettaisiin EU-verot, joilla näitä EU-velkoja sitten maksettaisiin.

Näitä vaatimuksia ja ehdotuksia on tullut toistuvasti viimeisen puolen vuoden ajan. Tässä on se vaara, että poliitikot yrittävät pitää tämän EU/euro -paskaläjän kasassa hinnalla millä hyvänsä ja sitten näihin vaatimuksiin lähdetään mukaan. Jokainen voi miettiä, mitä se tekee Suomen veroasteelle ja velkaantumiselle jos meidän maksettavaksi lätkäistään osa Italian ja Ranskan veloista.

Suomessakin pitäisi nyt viimeistään tajuta, että taloudelliset myönnytykset elvytyspaketin kaltaisissa asioissa vievät Eurooppaa kohti totaalista moraalikatoa. Liittovaltion ja yhteisvelkojen syntyessä Italian ja Ranskan kaltaiset maat tulevat vain kiihdyttämään tuhlaamistaan, niillä ei ole pienintäkään aikomusta sopeuttaa talouttaan.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tää pidetään kasassa hinnalla millä hyvänsä. Tuossa videossa tulikin jo "hyvä" ehdotus miten inflaatiokin voidaan tarvittaessa taittaa. Nostetaan korkoja ja käynnistetään samalla EKP:n toimesta "European monetary stability package", eli korkojen nostojen yhteydessä luodaan samalla mittava osto-ohjelma valtion lainoille. Luultavasti ei onnistu pelkästään kriisimaiden valtion lainojen osto, koska säännöt kieltävät yksittäisten jäsenmaiden rahoituksen, mutta tuo voidaan toteuttaa samaan tyyliin kuin nytkin, eli kriisimaiden pelastukseksi EKP laitetaan ostamaan kaikkien jäsenmaiden velkakirjoja. Yksittäisten jäsenvaltioiden setelirahoituskielto voidaan myös ehkä kiertää luovilla juridisilla ratkaisuilla. Voitaisiin esimerkiksi perustaa "European stability fund", jolle EKP myöntäisi 0% lainaa, joka taas myöntäisi sieltä eteenpäin kriisimaille 0 % koron lainaa. Näin EKP voisi juridisesti perustella, ettei se setelirahoita yksittäisiä jäsenvaltioita, vaan pelkästään "European stability fundia". Tällä tavoin valtion lainojen korot saadaan pidettyä nollassa, kun samalla kaikkialla muualla korkoja voidaan nostaa ja tällä tavoin inflaatiota taittaa.

Ongelmana tuossa on moraalikato. Tätä voidaan estää luomalla "European fiscal stability instrument", jossa komission valtaoikeuksia yksittäisten jäsenvaltioiden budjetteihin kasvatetaan. Komissio voisi esimerkiksi määrätä tietyn kattorajan jäsenvaltioiden budjeteille. Jäsenvaltiot saisivat edelleen päättää miten kansallinen budjetti käytetään, mutta "stability instrument" määrää budjetille kattorajan.

Edelleen tosin uskon, että mennään vaan korkeammalla inflaatiolla seuraavat vuodet. Mikäli tämä inflaatio alkaa karata käsistä, niin saatetaan ryhtyä edellä mainittuihin toimiin. Kolhoosi kulkee ja koirat haukkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Tää pidetään kasassa hinnalla millä hyvänsä. Tuossa videossa tulikin jo "hyvä" ehdotus miten inflaatiokin voidaan tarvittaessa taittaa. Nostetaan korkoja ja käynnistetään samalla EKP:n toimesta "European monetary stability package", eli korkojen nostojen yhteydessä luodaan samalla mittava osto-ohjelma valtion lainoille. Luultavasti ei onnistu pelkästään kriisimaiden valtion lainojen osto, koska säännöt kieltävät yksittäisten jäsenmaiden rahoituksen, mutta tuo voidaan toteuttaa samaan tyyliin kuin nytkin, eli kriisimaiden pelastukseksi EKP laitetaan ostamaan kaikkien jäsenmaiden velkakirjoja. Yksittäisten jäsenvaltioiden setelirahoituskielto voidaan myös ehkä kiertää luovilla juridisilla ratkaisuilla. Voitaisiin esimerkiksi perustaa "European stability fund", jolle EKP myöntäisi 0% lainaa, joka taas myöntäisi sieltä eteenpäin kriisimaille 0 % koron lainaa. Näin EKP voisi juridisesti perustella, ettei se setelirahoita yksittäisiä jäsenvaltioita, vaan pelkästään "European stability fundia". Tällä tavoin valtion lainojen korot saadaan pidettyä nollassa, kun samalla kaikkialla muualla korkoja voidaan nostaa ja tällä tavoin inflaatiota taittaa.

Ongelmana tuossa on moraalikato. Tätä voidaan estää luomalla "European fiscal stability instrument", jossa komission valtaoikeuksia yksittäisten jäsenvaltioiden budjetteihin kasvatetaan. Komissio voisi esimerkiksi määrätä tietyn kattorajan jäsenvaltioiden budjeteille. Jäsenvaltiot saisivat edelleen päättää miten kansallinen budjetti käytetään, mutta "stability instrument" määrää budjetille kattorajan.

Edelleen tosin uskon, että mennään vaan korkeammalla inflaatiolla seuraavat vuodet. Mikäli tämä inflaatio alkaa karata käsistä, niin saatetaan ryhtyä edellä mainittuihin toimiin. Kolhoosi kulkee ja koirat haukkuu.
Jos tuollainen valtiolainojen osto-ohjelma perustettaisiin, se mitä suurimmalla todennäköisyydellä kohdistuisi nimenomaan Italian ja Ranskan lainojen ostamiseen. EKP:llä on ollut säädös, jonka mukaan "rahoitustuloa jaetaan pääoma-avaimien suhteessa". Tämä säädös heitettiin romukoppaan heti korona-epidemian alkaessa. Säädöstä kierretään siten, että bulvaani (yleensä saksalainen tai ranskalainen rahoituslaitos) ostaa valtion liikkeelle laskeman bondin. Tämän jälkeen EKP ostaa bondin bulvaanilta, eikä EU:n umpikierolla säädöstulkinnalla pääoma-avaimen vaatimusta tarvitse noudattaa.

Kuten sanot, niin tällainen lainojen osto-ohjelma johtaisi moraalikatoon. En pysty uskomaan, että moraalikatoa voisi estää, koska komissiolla ei voi olla todellista valtaa Italian ja Ranskan kaltaisten maiden budjettimäärittelyihin. Kun Italian lainahanat sulkeutuivat korona-epidemian alettua, kieltäytyi Italia edes neuvottelemasta troikka -tyyppisista ratkaisuista, joita käytettiin Kreikan kanssa. Ranska ja Italia todennäköisesti jättävät euron ja velkansa maksamatta, mikäli niitä ruvetaan pakottamaan budjettikontrolliin.

Varautuisin itsekin siihen, että korkealla inflaatiolla mennään seuraavat vuodet, koska nykyisillä pelikorteilla ohjauskoron nosto ei ole mahdollinen. Toinen todennäköinen skenaario on se, että EU:ssa jotenkin ajetaan läpi valtiovelkojen yhtenäistämisohjelma, minkä jälkeen ohjauskorkoja on mahdollista nostaa.
 
EU on jaellut solidaarisuusrahastostaan 529 miljoonaa euroa rahaa koronaviruksen torjuntaan. Rahastosta ovat saaneet rahaa sellaiset köyhät maat kuten:
  • Ranska 91 Me
  • Itävalta 31 Me
  • Saksa 29 Me
  • Irlanti 43 Me
Suomi ei saanut mitään, koska Marinin hallituksen mielestä olemme niin rikkaita ettemme tarvitse tukea.

Valitettavasti Marin ja moni muukaan politrukki ei tajua sitä, että me suomalaiset olemme Portugalin jälkeen Länsi-Euroopan pers'aukisinta porukkaa. Kun katsoo Credit Suissen ihmisten varallisuusraporttia viime vuodelta, tajuaa ettemme kuulu enää taloudellisessa mielessä läntisten maiden joukkoon. Luultavasti Credit Suissen vuoden 2023 katsauksessa Portugalikin on vetänyt meistä ohi.


 
EU on jaellut solidaarisuusrahastostaan 529 miljoonaa euroa rahaa koronaviruksen torjuntaan. Rahastosta ovat saaneet rahaa sellaiset köyhät maat kuten:
  • Ranska 91 Me
  • Itävalta 31 Me
  • Saksa 29 Me
  • Irlanti 43 Me
Suomi ei saanut mitään, koska Marinin hallituksen mielestä olemme niin rikkaita ettemme tarvitse tukea.

Valitettavasti Marin ja moni muukaan politrukki ei tajua sitä, että me suomalaiset olemme Portugalin jälkeen Länsi-Euroopan pers'aukisinta porukkaa. Kun katsoo Credit Suissen ihmisten varallisuusraporttia viime vuodelta, tajuaa ettemme kuulu enää taloudellisessa mielessä läntisten maiden joukkoon. Luultavasti Credit Suissen vuoden 2023 katsauksessa Portugalikin on vetänyt meistä ohi.




Tämähän nyt nyt ei ole yllätys että emme saa euroakaan koronan torjuntaan tuosta paketista, koska meillä on vassarihallitus ja vassarithan ei ymmärrä taloudesta tuon taivaallista. Mustapekka jää käteen Suomella ja siinä samassa meidän yksi luonnonvara, metsät, sosiaalisoidaan eu:n yhteiseen käyttöön. Noh yllättyneitä tästä ovat vassarit, sossut ja muut hörhöt.

E:typo
 
Viimeksi muokattu:
Tuota rahaa on maksettu paikkoihin, joissa "only major public health emergency ", voisiko kuitenkin olla niin, että tulee edullisemmaksi hoitaa koronatorjunta niin, ettei tuon rahaston ehdot täyty.
 
Tuota rahaa on maksettu paikkoihin, joissa "only major public health emergency ", voisiko kuitenkin olla niin, että tulee edullisemmaksi hoitaa koronatorjunta niin, ettei tuon rahaston ehdot täyty.
Lähtökohtaisesti aina kannattaa laittaa hakemus vetämään kun rahaa on jaossa. Suomi olisi tuosta 10-20 miljoonaa saanut, jos olisi hakenut ja vaatimalla vaatinut. Mikäli EU olisi palauttanut hakemukseen hylsyn, niin pahat nationalistit olisivat saaneet siitä hyvän aseen.

Ongelma on se, että Suomen vanhojen puolueiden poliitikot ajattelevat ensisijaisesti itseään. Se on mukava esittää kristallilamppujen loisteessa, että me olemme laittaneet kaikki asiat Suomessa kuntoon. Siihen von der Leyen kehaisee ja tokaisee samalla, että onpa sinulla tänään kaunis mekko. Kyllä se mieltä lämmittää ja mielessä jo siintää hyväpalkkainen virka kansainvälisissä tehtävissä.

Totuus löytyy Credit Suissen raportista, jonka mukaan Suomi ei ole enää taloudellisessa mielessä länsimaa. On vaikea kuvitella, että Suomen asioita voisi enää EU:ssa huonommin hoitaa.
 
Lähtökohtaisesti aina kannattaa laittaa hakemus vetämään kun rahaa on jaossa. Suomi olisi tuosta 10-20 miljoonaa saanut, jos olisi hakenut ja vaatimalla vaatinut. Mikäli EU olisi palauttanut hakemukseen hylsyn, niin pahat nationalistit olisivat saaneet siitä hyvän aseen.

Ongelma on se, että Suomen vanhojen puolueiden poliitikot ajattelevat ensisijaisesti itseään. Se on mukava esittää kristallilamppujen loisteessa, että me olemme laittaneet kaikki asiat Suomessa kuntoon. Siihen von der Leyen kehaisee ja tokaisee samalla, että onpa sinulla tänään kaunis mekko. Kyllä se mieltä lämmittää ja mielessä jo siintää hyväpalkkainen virka kansainvälisissä tehtävissä.

Totuus löytyy Credit Suissen raportista, jonka mukaan Suomi ei ole enää taloudellisessa mielessä länsimaa. On vaikea kuvitella, että Suomen asioita voisi enää EU:ssa huonommin hoitaa.
Toki niitä hakemuksia voi laittaa, mutta aika tiukat on kelpoisuusvaatimukset EU-rahalle, että sitä saa. Mutta kyllä Suomi voisi tarvita parempaa osaamista EU-rahojen hakuun, jotenkin tuntuu, että ei aina osata hakea esim. kehitys- ja aluetukia, vaikka edellytykset voisi ollakin, joku impivaaralainen "perkele, aina on ite pärjätty" -meininki varmaan.

Suomen varallisuus on jäänyt jälkeen, koska meillä ei kiinteistöomistuksen hinta ole noussut muiden länsimaiden tahtiin, mm. johtuen siitä, että iso osa suomalaisten kiinteistöomistuksesta on jossain peräperseiköissä, joissa kukaan muu ei halua asua, joten kun asukas kuolee, ei niillä homeisilla mökeillä ole kuin virkistysarvoa, jos sitäkään. Ei se isompien kaupunkien hinnannousu voi enempää kuitata, muuten siellä ei ole kenelläkään varaa asua edes tuettuna.
 
Maailmanlaajuisesti korona ollut lottovoitto superrikkaille.


"Forbes ilmoittaa miljardiomaisuuksien haltijoiden määräksi nyt 2 755 – mikä on 660 enemmän kuin viime vuonna."

Kuinka ollakaan että Brysseli salaa kusetusrahaston rahankäyttöä. Kuinka sinisilmäisiä ja tyhmiä lampaita täällä ollaan?

 
Lähtökohtaisesti aina kannattaa laittaa hakemus vetämään kun rahaa on jaossa. Suomi olisi tuosta 10-20 miljoonaa saanut, jos olisi hakenut ja vaatimalla vaatinut. Mikäli EU olisi palauttanut hakemukseen hylsyn, niin pahat nationalistit olisivat saaneet siitä hyvän aseen.
Kaikkein paras, että Suomi ajaisi tällaisten EU:ta sosialistiseen suuntaan vievien himmelien alasajoa. A) Aina, kun resursseja ja pääomia allokoidaan tällaisten keskuskomentoisten järjestelmien kautta häviää siitä matkan varrella rahaa, eli isossa kuvassa aina saadaan takaisin vähemmän kuin mitä laitetaan. B) Tällaiset tukijärjestelmät tuppaa aina suosimaan isoimpia ryhmittymiä, joilla on suurin lobbaus- ja äänestysvoima poliitikkoihin. Suomen kaltainen maa jää näissä ihan luonnollisesta syystä pitkässä juoksussa häviölle.

Ihan samalla tavalla Suomen kannattaa ajaa pienenä valtiona vapaata kauppaa, eikä lähteä itse osa-optimoimaan tilannetta protektionistisella politiikalla. Protektiivisessa politiikassa aina isot valtiot häviää vähemmän kuin pienemmät, koska ne pystyvät sanelemaan paremmin niitä protektionistisia ehtoja. Vapaassa kaupassa toki se isompikin valtio voittaisi, muttei yhtä paljon kuin pienemmät valtiot.

Samaan tapaan tukihimmelit tuottaa EU:lle isossa kuvassa haittaa, ja joukossa on vain niitä maita, jotka kärsii tästä politiikasta vähemmän kuin toiset. Hyötyjiä on harvat byrokratiassa toimivat toverit ja tahot (yleensä suuryritykset ja valtiot), jotka saa lobattua itselleen hyviä etuja. Enemmistö kärsii, mutta heistä suurin tyhmyydessään uskoo hyötyvänsä saamistaan tuista, ja eduista, vaikka ovatkin todellisuudessa nettomaksajan roolissa.

Tässäpä hyvä esimerkki sosialistisesta resurssien käytöstä:
ita.PNG


Jos mentäisiin vapaalla markkinataloudella ja olisi omat rahat pelissä, niin tuskimpa tuollaiseen lähdettäisiin, vaan samat resurssit käytettäisiin todennäköisesti täysin uuden talon rakentamiseen, tai johonkin muuhun kannattavaan ratkaisuun. Mutta, kun poliitikko pääsee päättämään omille kamuilleen (tässä paikalliset remppafirmat, jotka myy tuota "energetic efficiency" palvelua) hyvän diilin, niin ei sillä niin väliä että yhteiskunta häviää. Kuvaa vaan hyvin koko EU:ta tämä meno. Ei ihme, että elintaso laskee ja peruspalvelut huononee, kun rahat (=resurssit) ohjaillaan päin v*ttua.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä hyvä esimerkki sosialistisesta resurssien käytöstä:
ita.PNG


Jos mentäisiin vapaalla markkinataloudella ja olisi omat rahat pelissä, niin tuskimpa tuollaiseen lähdettäisiin, vaan samat resurssit käytettäisiin todennäköisesti täysin uuden talon rakentamiseen, tai johonkin muuhun kannattavaan ratkaisuun. Mutta, kun poliitikko pääsee päättämään omille kamuilleen (tässä paikalliset remppafirmat, jotka myy tuota "energetic efficiency" palvelua) hyvän diilin, niin ei sillä niin väliä että yhteiskunta häviää. Kuvaa vaan hyvin koko EU:ta tämä meno. Ei ihme, että elintaso laskee ja peruspalvelut huononee, kun rahat (=resurssit) ohjaillaan päin v*ttua.
Mainitsemaasi asiaan varmaan liittyy Iltalehden ja Hesarin tällä viikolla uutisoima asia: RecoveryFiles -projektin mukaan Bryssel salaa asiakirjat, jotka kertovat miten elvytyspaketin miljardit käytetään. Tämä on vastoin Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenin antamaa lupausta, jonka mukaan "elvytysvälineen täydellinen läpinäkyvyys taataan ja EU kansalaisten täydellinen omistajuus on sen onnistumisen edellytys".

Elvytyspaketin miljardeja saadakseen jokaisen jäsenmaan tulee toimittaa EU:n komissiolle rahoitussuunnitelma. EU komissio arvioi ja hyväksyy rahoitussuunnitelman. EU komissio on myös itse päätänyt, ettei se anna toimittajille ja tutkijoille ainuttakaan asiakirjaa ilman hakijamaan suostumusta. Esimerkiksi 30 miljardia euroa saava Romania kielsi 89 asiakirjan luovuttamisen.

Espanja on saamassa paketista 70 miljardia euroa. Sen rahoitussuunnitelma kattaa 2200 tiedostoa ja arviolta 25.000 sivua. Kysymys kuuluu, että onko komissio oikeasti käynyt läpi Espanjan rahoitussuunnitelman ja keskustellut sen sisällöstä?

Väite tukimiljardien päätymisestä paikallisen mafian ja poliitikkojen omistamien yritysten taskuun ei ole näillä tiedoilla todellakaan tuulesta temmattu. Suomalaisten veronmaksajien rahoja tärvättiin tähän paskaläjään useita miljardeja euroja.

 
Mainitsemaasi asiaan varmaan liittyy Iltalehden ja Hesarin tällä viikolla uutisoima asia: RecoveryFiles -projektin mukaan Bryssel salaa asiakirjat, jotka kertovat miten elvytyspaketin miljardit käytetään. Tämä on vastoin Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenin antamaa lupausta, jonka mukaan "elvytysvälineen täydellinen läpinäkyvyys taataan ja EU kansalaisten täydellinen omistajuus on sen onnistumisen edellytys".

Elvytyspaketin miljardeja saadakseen jokaisen jäsenmaan tulee toimittaa EU:n komissiolle rahoitussuunnitelma. EU komissio arvioi ja hyväksyy rahoitussuunnitelman. EU komissio on myös itse päätänyt, ettei se anna toimittajille ja tutkijoille ainuttakaan asiakirjaa ilman hakijamaan suostumusta. Esimerkiksi 30 miljardia euroa saava Romania kielsi 89 asiakirjan luovuttamisen.

Espanja on saamassa paketista 70 miljardia euroa. Sen rahoitussuunnitelma kattaa 2200 tiedostoa ja arviolta 25.000 sivua. Kysymys kuuluu, että onko komissio oikeasti käynyt läpi Espanjan rahoitussuunnitelman ja keskustellut sen sisällöstä?

Väite tukimiljardien päätymisestä paikallisen mafian ja poliitikkojen omistamien yritysten taskuun ei ole näillä tiedoilla todellakaan tuulesta temmattu. Suomalaisten veronmaksajien rahoja tärvättiin tähän paskaläjään useita miljardeja euroja.



Matkailu kun aukee niin toistuu sama mikä Kreikan kanssa aikoinaan. Tervetuloa eurooppaan, rahasi ovatkin jo täällä! Hulluutta, puhdasta hulluutta tämä eu touhu.
 
Tutkija Jukka Sivonen spekuloi, että Ukrainan kriisin eskaloituessa Venäjä-pakotteiden aiheuttamia kustannuksia aletaan jakamaan EU-maiden kesken. Mikäli pakotteet kohdistuvat Nord Stream -kaasuputkeen, kallistuu Saksakin kustannusten jakamisen kannalle, arvioi Sivonen.

Muistissa on hyvin pakotesota EU:n ja Venäjän välillä, kun Venäjä valtasi Krimin niemimaan vuonna 2014. Suomen Venäjän vienti oli suhteellisesti yksi suurimmista kärsijöistä koko EU:ssa pudoten 5349 miljardista eurosta (2013) 3157 miljardiin euroon (2015). Suomalaisista yrityksistä esimerkiksi Valiolla Venäjän vienti loppui lähes kokonaan.

Jostakin syystä EU tunsi tuolloin sympatiaa mm. Italian oliiviteollisuutta ja Puolan omenaviljelijöitä kohtaan, suomalaisten jäädessä nuolemaan näppejään. Muistelen tänne tulleen tukisumman olleen muutaman miljoonan luokkaa, eli "ottakaa tästä nyt jotakin kun ei viitsitä aivan ilmankaan jättää".

En pidätä hengitystäni odottaessani, että Marinin hallitus nostaisi tästä asiata kissan pöydelle sitten kun aika uusille tukitoimille tulee.

 
"Energiatukien hirmuisessa mittakaavaerossa on myös yksi europoliittisesti huomiota herättävä piirre, joka voi olla italialaisittain helpottava ja suomalaisittain joko ärsyttävä tai kiusallinen.

Europoliittinen ero käy ilmi, kun palautetaan mieleen, kumpi maa on esimerkiksi EU:n koronaelvytysjärjestelyissä nettosaaja ja kumpi nettomaksaja.

Koronaelvytykseen korvamerkityssä kaikkiaan 800 miljardin euron EU-operaatiossa Italia on absoluuttisesti suurin saaja, mutta Suomi on yksi järjestelyn nettomaksajista."

Kommentti: Suomen hallituksen autoilijoille lupaama tuki on kuin pilkantekoa Italian miljarditukiin verrattuna kiitosta vain Suomen hallitukselle. Me täällä tyhminä ja köyhinä idiootteina maksetaan italian bensa-alennukset :D :cigarbeye:
 
Saiskoon putinilta edullista öljyä, jos antas sille ahvenanmaan vuokralla muutamaksi kymmeneksi vuodeksi? Eun apu on nähty.
 
Saiskoon putinilta edullista öljyä, jos antas sille ahvenanmaan vuokralla muutamaksi kymmeneksi vuodeksi? Eun apu on nähty.


Ei putinille tarvii antaa kun euroja niin öljyä saadaan, Putin on kauppamies. Eu pakotteet estää Venäjän kauppaa ja Suomi kärsii varmaan eniten eu:ssa näistä pakotteista, eikä kompensaatiota juurikaan saada. Suomi on niin pieni maa että roikkuu mukana pelkillä armopaloilla. Italia taas saattaisi lähteä ilman massiivisia lahjuksia ja sen jälkeen Ranskan ja Saksan pankit olisi kusessa kun Italia ei maksa massiivia velkojaan takaisin.
 
Ei putinille tarvii antaa kun euroja niin öljyä saadaan, Putin on kauppamies. Eu pakotteet estää Venäjän kauppaa ja Suomi kärsii varmaan eniten eu:ssa näistä pakotteista, eikä kompensaatiota juurikaan saada. Suomi on niin pieni maa että roikkuu mukana pelkillä armopaloilla. Italia taas saattaisi lähteä ilman massiivisia lahjuksia ja sen jälkeen Ranskan ja Saksan pankit olisi kusessa kun Italia ei maksa massiivia velkojaan takaisin.

Entä se arvo, että pakotteet saa putinin miettimään mikä on suomen/ahvenanmaan/gotlannin valloittamisen hintaa? Venäjän pakotteet ja ukrainan tukeminen lienee se pienempi paha. Ehkä nää nykyiset pakotteet on vielä liian löysiä ja tuki ukrainalle liian vähäistä,...

edit. Näemmä väärä ketju, en jatka eteenpäin tästä venäjä asiasta tässä ketjussa.
 
#Nordnetin keskustelussa mainitaan, että FED:ssä on hahmoteltu kuutta 0,25% suuruista ohjauskoron nostoa tälle vuodelle, eli yhteensä ohjauskorko nousisi 1,5% vuoden loppuun mennessä.

EKP ei ole edelleenkään päättänyt mitään. Suomen pankin pääjohtaja Olli Rehn on arvellut, että "viimeistään ensi vuonna ohjauskorko nousee".

En haluaisi sotkea tänään alkanutta Ukrainan sotaa tähän ketjuun, mutta valitettavasti sekin osaltaan tulee kiihdyttämään euron inflaatiota. Eurooppa on omaa typeryyttään sitonut itsensä Venäjän toimittamaan maakaasuun, raaka-öljyyn, sähköön ja jossain määrin myös uraaniin, sekä muihin raaka-aineisiin. Jos EU haluaa säilyttää edes jonkinlaiset uskottavuuden rippeet ulkopolitiikassa, on sotaan vastattava kovilla pakotteilla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


 
#Rahapod veikkaa, että Ukrainan sota tulee nostamaan inflaatiota Euroopassa entisestään. Sota, pakotteet ja vastapakotteet aiheuttavat ongelmia tuotantoketjuihin. Monista asioista, erityisesti energiasta, alkaa olla pulaa. Näiden yhteissummasta sitten seuraa rahan arvon laskemista. Tällä hetkellä euron virallinen inflaatio on jo 5,8%.

Rahapodin keskustelussa Martin arvelee, että euro-alue voi vaipua kovaan stagflaatioon (stagnaation ja inflaation yhdistelmä). Jos euron inflaatio kiihtyy 10% pahemmalle puolelle ja samaan aikaan talous sakkaa, on se äärimmäisen vakava tilanne.

Suomi talous tulee kärsimään Ukrainan sodasta luultavasti eniten heti Venäjän, Ukrainan ja Valko-Venäjän jälkeen. Heikot talousennusteet yhdistettynä Venäjän aiheuttaman maariskiin aiheuttavat tilanteen, jossa ammattitaitoinen työvoima ei tahdo tulla tänne. Myöskään investoinnit eivät halua tulle tänne. Suomessa eletään "mielenkiintoisia" aikoja vaikka rajamme pysyisi rauhallisena.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Siinä se sitten tuli.:(:( Bloomberg on uutisoinut tänään, että EU suunnittelee uutta yhteisvelkaa.

Yhteisvelan koosta ja sen käyttötarkoituksesta ei ole vielä varmoja tietoja. Bloomberg kuitenkin arvelee yhteisvelan liittyvän "Ukrainan sodan seurauksena nousseisiin energian hintoihin, sekä kasvaviin puolustusmenoihin".

Ranska järjestää tällä viikolla Macronin isännöimän EU:n huippukokouksen, johon jo tuodaan esitys yhteisvelkapaketista. Menen ottamaan verenpainelääkkeeni, tupla-annoksena...

 
Korona ja ukrainan sota on olleet kyllä lotto voittoja jotka vievät huomiota pois eun taloudesta eikä tarvitse ajaa uudistuksia vaan voi vaan velkaantua.
 
Siinä se sitten tuli.:(:( Bloomberg on uutisoinut tänään, että EU suunnittelee uutta yhteisvelkaa.

Yhteisvelan koosta ja sen käyttötarkoituksesta ei ole vielä varmoja tietoja. Bloomberg kuitenkin arvelee yhteisvelan liittyvän "Ukrainan sodan seurauksena nousseisiin energian hintoihin, sekä kasvaviin puolustusmenoihin".

Ranska järjestää tällä viikolla Macronin isännöimän EU:n huippukokouksen, johon jo tuodaan esitys yhteisvelkapaketista. Menen ottamaan verenpainelääkkeeni, tupla-annoksena...



Veikkaanpa että on paketti minkäkokoinen tahansa ja minkä asian tahansa vuoksi kerätty, niin Suomalainen veronmaksaja on tässäkin paketissa maksajan roolissa. Mielenkiinnolla seuraan tuleeko oman elämäni aikana yhtään pakettia tms. missä Suomi olisi saama puolella, epäilen.
 
Veikkaanpa että on paketti minkäkokoinen tahansa ja minkä asian tahansa vuoksi kerätty, niin Suomalainen veronmaksaja on tässäkin paketissa maksajan roolissa. Mielenkiinnolla seuraan tuleeko oman elämäni aikana yhtään pakettia tms. missä Suomi olisi saama puolella, epäilen.

Sehä tässä onkin aika ironista. Olemme ainoa reaalisesti liittoutumaton maa ihan vitullisen pitkällä Venäjän rajalla, joten tarve puolustusbudjetin kasvattamiselle on ehdottomasti suurin koko EU:ssa. Nyt jos näillä eväillä ei irtoa tuntuvan puoleista tukea meille niin se on kyllä aika huono signaali ja kertoo meidän MEPien kyvyttömyydestä neuvotella yhtään mitään.
 
Sehä tässä onkin aika ironista. Olemme ainoa reaalisesti liittoutumaton maa ihan vitullisen pitkällä Venäjän rajalla, joten tarve puolustusbudjetin kasvattamiselle on ehdottomasti suurin koko EU:ssa. Nyt jos näillä eväillä ei irtoa tuntuvan puoleista tukea meille niin se on kyllä aika huono signaali ja kertoo meidän MEPien kyvyttömyydestä neuvotella yhtään mitään.
Mä en EU:n puolustukseen ja sääntöjen noudattamiseen luota. Enkä edes kaipaa euta tälle alueelle, sillä suomi joutuu kuitenkin maksumieheksi saamatta juuri mitään EU:lta. Se millä tämän korvaisin on NATO-jäsenyys. Se on, joka tuo aitoa turvaa Venäjää vastaan.
 
En ymmärrä riittävästi taloudesta ja markkinoista, niin keneltä/miltä taholta nämä rahat EU loppupeleissä lainaa? Kenelle ne pitää maksaa takaisin? USA? Kiina? Toisinsanoen: Kenen leipää me (EU) syömme ja kuka meidät pala palalta omistaa näiden yhteislainojen jatkuessa?
 
En ymmärrä riittävästi taloudesta ja markkinoista, niin keneltä/miltä taholta nämä rahat EU loppupeleissä lainaa? Kenelle ne pitää maksaa takaisin? USA? Kiina? Toisinsanoen: Kenen leipää me (EU) syömme ja kuka meidät pala palalta omistaa näiden yhteislainojen jatkuessa?
yksityiset ja institutionaaliset sijoittajat ostavat noita valtion (ja EU:n) velkakirjoja. EKP saattaa ostaa nämä pois markkinoilta, koska EKP ei saa suoraan rahoittaa EU:ta tai jäsenmaita. mutta jos se kiertää sijoittajan, pankin. yms kautta voi ekp sen ostaa.
 
yksityiset ja institutionaaliset sijoittajat ostavat noita valtion (ja EU:n) velkakirjoja. EKP saattaa ostaa nämä pois markkinoilta, koska EKP ei saa suoraan rahoittaa EU:ta tai jäsenmaita. mutta jos se kiertää sijoittajan, pankin. yms kautta voi ekp sen ostaa.

Eli EU on velkaa itselleen? Tämä on vain työkalu, jonka varjolla luodaan lisää rahaa EU:n sisällä ja inflaatio kiihtyy? Ja "tukipaketit" on toimi, jolla voidaan jakaa tämän uuden rahan osuudet epäreilusti niin, että Suomi saa esim. 2Mrd ja maksaa (takaa) vaikkapa 4Mrd siihen päälle muiden maiden rahoja?
Miksei kukin maa voisi vaan maksaa takaisin oman osuutensa 1:1, minkä ovat lainanneet?

Mikä estää Suomea haistattamasta paskat tämmöiselle epäreiluudelle ja lainaamasta itse tarvitsemansa rahat markkinoilta edullisemmin? Korruptio ja EU-myönteiset lahjotut poliitikot?

Tämähän EU:n toiminta on Suomea kohtaan ihmisuhreja vaille yhtä reilua kuin se, että Venäjä ryöstää Ukrainalta kaasuvarannot. :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Vähän voisi optimistisempaakin ajattelua harkita vielä tässä vaiheessa. EU:ssa on kuitenkin nyt selvästi tunnistettu alueen heikot kohdat (Eli riippuvuus Venäjästä energiassa ja puolustuksessa USA:sta). Oikeisiin asioihin investoidaan ja oleellisin kysymys tulee olemaan toteutetaanko ne järkevästi ja rehellisesti. Nuo yhteislainat rahoittaa tosiaan joko ulkopuoliset sijoittajat (esim. vakuutus- ja eläkeyhtiöt), tai "printtaamalla rahaa" siten että EKP ostaa velkakirjat itse taseeseensa. Jälkimmäinen kiihdyttäisi inflaatiota ja ensin mainittu todennäköisesti hillitsisi.

Itse toivoisin, että nuo energiapuolen investoinnit annettaisiin 100%:sti yksityisen puolen hoidettavaksi kuten Suomesta on aikaisemmin esitetty ja valtiot tulisi tukemaan ko. hankkeita esim. takaamalla puolet kyseisistä lainoista. Tuolloin kyseisille velkapapereille muodostuisi järjellinen korko (sanotaan 2-4%:ia) ja kun mukana olisi yksityistä rahaa, niin se yhdistelmä itsessään aiheuttaisi sen, ettei rahoja isossa kuvassa laitettaisi mihinkään toverien siltarumpuhankkeisiin. Jos taas poliitikot tekee investointipäätökset niin aika varmasti pieleen menee ja seurauksena on vain lisää inflaatiota. Silloin taas kun on omaa rahaa pelissä, niin toimitaan yleensä huolellisemmin.

Puolustukseen taas on todella hankala sanoa, kun sen kannattavuutta on aika mahdotonta mitata ilman sotia. Itse en koe, että EU laittaisi kokonaisuudessaan liian vähän rahaa puolustukseen, vaan ongelmana on niiden panostusten epätasainen kohdistuminen. Esim. Saksa vapaamatkustaa puolustuksessa suhteessa vaikka Ranskaan. Saksan pitäisi siis panostaa lisää, mutta Ranska taitaa olla jo tähän asti osuutensa hoitanut. Toisekseen voisi vähän miettiä joukkojen yms. sijoittelua. Jollekkin tankeille tullee todennäköisemmin tarvetta vaikkapa Suomessa kuin Hollannissa.

Itse EU-kriittisenä olen kyllä ollut erittäin positiivisesti yllättynyt viime aikaisesta yhtenäisyydestä Venäjän toimia vastaan ja toivoisin, että nähtäisiin myös ne hyvät puolet. Toisaalta huolet siitä, että EU:ssa sössitään asiat esim. tämän uuden elvytyspaketin suhteen on kuitenkin aiheellisia ja kyllä olen huolestunut, mutta en tuomitse jo nyt etukäteen.
 
Vähän voisi optimistisempaakin ajattelua harkita vielä tässä vaiheessa. EU:ssa on kuitenkin nyt selvästi tunnistettu alueen heikot kohdat (Eli riippuvuus Venäjästä energiassa ja puolustuksessa USA:sta). Oikeisiin asioihin investoidaan ja oleellisin kysymys tulee olemaan toteutetaanko ne järkevästi ja rehellisesti. Nuo yhteislainat rahoittaa tosiaan joko ulkopuoliset sijoittajat (esim. vakuutus- ja eläkeyhtiöt), tai "printtaamalla rahaa" siten että EKP ostaa velkakirjat itse taseeseensa. Jälkimmäinen kiihdyttäisi inflaatiota ja ensin mainittu todennäköisesti hillitsisi.

Itse toivoisin, että nuo energiapuolen investoinnit annettaisiin 100%:sti yksityisen puolen hoidettavaksi kuten Suomesta on aikaisemmin esitetty ja valtiot tulisi tukemaan ko. hankkeita esim. takaamalla puolet kyseisistä lainoista. Tuolloin kyseisille velkapapereille muodostuisi järjellinen korko (sanotaan 2-4%:ia) ja kun mukana olisi yksityistä rahaa, niin se yhdistelmä itsessään aiheuttaisi sen, ettei rahoja isossa kuvassa laitettaisi mihinkään toverien siltarumpuhankkeisiin. Jos taas poliitikot tekee investointipäätökset niin aika varmasti pieleen menee ja seurauksena on vain lisää inflaatiota. Silloin taas kun on omaa rahaa pelissä, niin toimitaan yleensä huolellisemmin.

Puolustukseen taas on todella hankala sanoa, kun sen kannattavuutta on aika mahdotonta mitata ilman sotia. Itse en koe, että EU laittaisi kokonaisuudessaan liian vähän rahaa puolustukseen, vaan ongelmana on niiden panostusten epätasainen kohdistuminen. Esim. Saksa vapaamatkustaa puolustuksessa suhteessa vaikka Ranskaan. Saksan pitäisi siis panostaa lisää, mutta Ranska taitaa olla jo tähän asti osuutensa hoitanut. Toisekseen voisi vähän miettiä joukkojen yms. sijoittelua. Jollekkin tankeille tullee todennäköisemmin tarvetta vaikkapa Suomessa kuin Hollannissa.

Itse EU-kriittisenä olen kyllä ollut erittäin positiivisesti yllättynyt viime aikaisesta yhtenäisyydestä Venäjän toimia vastaan ja toivoisin, että nähtäisiin myös ne hyvät puolet. Toisaalta huolet siitä, että EU:ssa sössitään asiat esim. tämän uuden elvytyspaketin suhteen on kuitenkin aiheellisia ja kyllä olen huolestunut, mutta en tuomitse jo nyt etukäteen.

Olen samaa mieltä, että EU:n yhtenäisyys on ollut pakoterintamalla ihailtavaa, mutta Niinistökin taisi haastattelussa sanoa, että poliitikkojen täytyy nyt olla analyyttisiä, kylmäpäisiä ja ajatella mikä on Suomen etu.
Minun mielestäni Suomen poliitikkojen tulisi tarkastella rauhallisempanakin aikana EU:n toimia siltä kantilta, että ovatko ne Suomen etu. Minulle ei ainakaan jäänyt sellaista kuvaa edellisestä koronatukipaketista.
Tilanne on tosiaan nyt toinen ja Venäjän uhka Suomen turvallisuudelle on huomattavan paljon konkreettisempi, kuin esimerkiksi Espanjalle tai Italialle, joten nythän meidän kuuluisi maalaisjärjen mukaan olla saamapuolella ja Keski-Euroopan maksajana. Jos tämä ei toteudu, niin minä en pysty näkemään että EU:n yhteislainat koskaan Suomea auttaisivat, vaan ne ovat verorahojemme kuppaamisvälineitä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen samaa mieltä, että EU:n yhtenäisyys on ollut pakoterintamalla ihailtavaa, mutta Niinistökin taisi haastattelussa sanoa, että poliitikkojen täytyy nyt olla analyyttisiä, kylmäpäisiä ja ajatella mikä on Suomen etu.
Minun mielestäni Suomen poliitikkojen tulisi tarkastella rauhallisempanakin aikana EU:n toimia siltä kantilta, että ovatko ne Suomen etu. Minulle ei ainakaan jäänyt sellaista kuvaa edellisestä koronatukipaketista.
Tilanne on tosiaan nyt toinen ja Venäjän uhka Suomen turvallisuudelle on huomattavan paljon konkreettisempi, kuin esimerkiksi Espanjalle tai Italialle, joten nythän meidän kuuluisi maalaisjärjen mukaan olla saamapuolella ja Keski-Euroopan maksajana. Jos tämä ei toteudu, niin minä en pysty näkemään että EU:n yhteislainat koskaan Suomea auttaisivat, vaan ne ovat verorahojemme kuppaamisvälineitä.

Tähän kun ottaa vielä huomioon, että mikähän alue ja taho sitä Venäjän sotakonetta on vuosikaudet, menneet ja tulevat pääasiassa ruokkineet? Pohjoismaissa on siirrytty ilmapumppuihin, maalämpöön ja poltettu kotimaista puuta. Hellatkin toimivat puulla tai sähköllä. Mikä minä olen etelän vetelien virheistä maksamaan, kun se halvan kaasun varassa vaurastuminen nyt kirjaimellisesti räjähtikin käsille?

Tähän on oma ketjukin, mutta nykyhallitus EU-kiimoissaan on pudottanut allekirjoittaneen maanpuolustustahdon jo niin alas, että noiden naisien tähden en poteroon lähde. Menkööt itse.

Niinistömäisesti voisi todeta, että: Antoipa olla viimeinen vasemmistohallitus.

Rant over. :darra:
 
Viimeksi muokattu:
Nordnetin Stagflaatio-jaksossa käsitellään myös tulevaa EU-pakettia. Veikkaus on, että uusi yhteisvelkapaketti tulee olemaan massiivinen.

Juttu on niin, että Suomi on Ukrainan sodan ja siitä seuraavien pakotteiden suurimpia kärsijöitä. Venäjän vuoksi Suomen maariski nousee korkealle, mikä estää koulutetun työvoiman ja investointien saamisen (vieläkin pahemmin kuin ennen). Näiden lisäksi Suomen todennäköisyys joutua sotilaalliseen konfliktiin on suurin sitten toisen maailmansodan.

Martin ja Miikka ovat yhtä mieltä siitä, että nyt jos koskaan Suomen pitää olla tukipaketissa saajien puolella. Pitää mennä ja vaatia, että me olemme nyt nettosaajia merkittävällä osuudella, piste. Kaikki bluffaukset ja uhkaukset pitää käyttää. Tarvittaessa vetää vaikka itku-potku-raivari -moodi päälle.

Henkilökohtaisesti olen vain skeptinen, että EU:n surkeimman elvytyspakettisopimuksen neuvotellut Sanna "Young Global Leader" Marin kykenisi näissä neuvotteluissa ajattelemaan muuta kuin itseään ja puoluettaan. Asialle pitäisi laittaa Suomen politiikan kovimmat ja hankalimmat tyypit Väyrysestä lähtien.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Itse veikkaan että rahat jaetaan samalla tavalla kuten ennenkin. Suomi on maksajan roolissa ja rahat valutetaan Italian yms muiden taloutensa mallikkaasti hoitaneiden etelän maiden kassaan.
 
Itse veikkaan että rahat jaetaan samalla tavalla kuten ennenkin. Suomi on maksajan roolissa ja rahat valutetaan Italian yms muiden taloutensa mallikkaasti hoitaneiden etelän maiden kassaan.

Tässä toimii ihan sama narratiivi kuin edellisessä koronapaketissa. Suomi on hoitanut hommansa (puolustusvoimien rahoituksen) kohtuullisen hyvin, jotkut muut eivät, joten tällöin voimme ihan hyvin ottaa velkaa näiden muiden puolesta.
 
Italia taitaa edeelleen maksaa enemmän kuin Suomi, vaikka näissä tukipaketeissa onkin saamapuolella.
 
Youtubessa on meneillään järjestelmällinen kommenttien sensurointi viestiketjun aihealueeseen liittyviltä ns "vääränlaisia asioita" käsitteleviltä kanavilta. Videoilla on ollut kymmeniä tai muutamia satoja kommentteja, mutta suurin osa niistä on poistettu näkyvistä. Välillä Youtuben kommenttilaskuri näyttää esimerkiksi lukemaa 315, mutta näkyvissä ainoastaan kolmisenkymmentä kommenttia.

Näitä kanavia ovat mm. Hjallis, Sebastian Tynkkynen, Ivan Puopolo, Suomen uutiset - Perussuomalaiset.

Ajattelin aluksi, että kyseessä on jokin spam filtteri, joka automaattisesti poistaa samasta IP-osoitteesta tulevat viestit. Kirjoitin sitten pari muiden maiden sähkölaskujen maksamiseen liittyvää kommenttia Hjalliksen ja Puopolon videoihin ja kas, seuraavana päivänä kumpikin oli hävinnyt. Eli alkuperäinen teoriani ei pitänyt paikkaansa vaan kommentit poistetaan muilla kriteereillä.

Jotakin pahaa voi olla tulossa, enkä tarkoita tällä Venäjään ja Ukrainaan liittyviä asioita.
 
Italian Mario Draghi totesi, että EU tarvitsee lähivuosina 1500 - 2000 miljardia euroa puolustusmenojen ja vihreän siirtymän rajoittamiseen. Ajatuspaja Bruegel on laskenut, että pelkästään venäläisestä kaasusta luopuminen maksaa tänä vuonna 175 miljardia euroa ja sen jälkeen 70 miljardia euroa vuodessa.

Harvard Kennedy yliopiston tutkija Megan Greene kysyy, että mistä nämä eurot aiotaan ottaa? EKP on päättänyt alentaa tukiostoja, eli Frankfurtista ei olisi tulossa apuja. Näin ollen niin sanotusti "ainoaksi vaihtoehdoksi" jää EU:n yhteisvelka. Allekirjoittaneen kommenttina: miksi talouden tasapainottaminen ja eläminen suu säkkiä myöden ei ole enää minkäänlainen vaihtoehto?

Macron julisti muutama päivä sitten presidenttivaalikampanjaansa liittyen 15 miljardin euron veronalennuskampanjan. Ranska myös kasvattaa puolustusbudjettiaan 9 miljardilla eurolla. Näiden lisäksi Ranska pyrkii elintarviketuotannossa omavaraiseksi, tämän kustannus ei ole tiedossa. Kysymys kuuluu, että miten Italian kaltaiseen default-tilaan lujaa vauhtia menossa oleva Ranska aikoo rahoittaa nämä asiat?


 
Italian Mario Draghi totesi, että EU tarvitsee lähivuosina 1500 - 2000 miljardia euroa puolustusmenojen ja vihreän siirtymän rajoittamiseen. Ajatuspaja Bruegel on laskenut, että pelkästään venäläisestä kaasusta luopuminen maksaa tänä vuonna 175 miljardia euroa ja sen jälkeen 70 miljardia euroa vuodessa.

Harvard Kennedy yliopiston tutkija Megan Greene kysyy, että mistä nämä eurot aiotaan ottaa? EKP on päättänyt alentaa tukiostoja, eli Frankfurtista ei olisi tulossa apuja. Näin ollen niin sanotusti "ainoaksi vaihtoehdoksi" jää EU:n yhteisvelka. Allekirjoittaneen kommenttina: miksi talouden tasapainottaminen ja eläminen suu säkkiä myöden ei ole enää minkäänlainen vaihtoehto?

Macron julisti muutama päivä sitten presidenttivaalikampanjaansa liittyen 15 miljardin euron veronalennuskampanjan. Ranska myös kasvattaa puolustusbudjettiaan 9 miljardilla eurolla. Näiden lisäksi Ranska pyrkii elintarviketuotannossa omavaraiseksi, tämän kustannus ei ole tiedossa. Kysymys kuuluu, että miten Italian kaltaiseen default-tilaan lujaa vauhtia menossa oleva Ranska aikoo rahoittaa nämä asiat?


Mikähän osuus tuosta 2 triljoonasta on puolustusmenojen lisäystä, "jo" 100 miljardia tuntuisi eu tasolla ihan turhalta, kun ottaa huomioon sen että venäjä on entistä heikompi tämän sodan jälkeen Ukrainassa.
 
Kyllähän tässä moni taho hakee kriisin varjolla pelastusta itselleen. Toisaalta kyllähän täälläkin kaikki on käytännössä tienneet alusta asti, ettei elvytyspaketti koskaan ollutkaan mikään "kertaluonteinen" ja oli vain ajan kysymys, milloin tämä seuraava kierros tulee. Nytkin seurannee vain vähäksi aikaa teatteria ja kyllä se uusi paketti läpi menee. Never waste a good crisis.

Itse tavallaan kuitenkin ehdottomasti kannatan tämän kaltaista pakettia, mutta sen käytännön toteutus huolettaa. Esim. Suomella oli mielestäni erittäin fiksuja ajatuksia edellisen paketin varojen käyttöön: Hallitus kertoi EU:n elvytysrahojen käytöstä Suomessa – Ilmastoministeri Mikkonen: Suurin Suomessa koskaan tehty yksittäinen ilmastopanostus. Esimerkiksi Suomessa pyritään osallistamaan yksityistä sektoria mukaan mielellään siten, että julkisesti ohjatut pääomat on vain pieni osa kokonaisprojektia, jolloin joku saa pohtia niitä investointipäätöksiä tehdessään oikeasti omien rahojensa tulevaa kohtaloa => Tulee todennäköisesti järkevämpiä investointeja ja resurssit kohdistuu tuottavimpiin kohteisiin. Selvästi siellä on ollut rehtejä ja fiksuja tyyppejä näitä pohtimassa, kuten esim. Vesa Vihriälä. Etelä- ja Itä-Euroopassa taas suuri vaara, että poliittiset päämäärät ohjaa rahojen käytön ja todellinen määränpää on vain aiempien taloudellisesti toimimattomien rakenteiden pöhöttäminen entisestään.

Etelä- ja Itä-Euroopassa käy siis äkkiä noille elvytysmiljardeille, kuten itänaapurin suunnattomille armeijan modernisointiin tarkoitetuille miljardeille näyttäisi käyneen. Jos Suomi toimii järkevästi, niin täällä saadaan pienellä määrällä euroja enemmän aikaan. Ja toki, jos koko EU järkevöityisi, niin saataisiin ihmeitä aikaan suhteessa siihen missä nyt ollaan.

Esimerkkinä yhdestä käyttökohteesta elvytysrahoille, jota esittäisin olisi poistaa verotukselliset esteet energiaomavaraisuuteen ohjaavilta investoinneilta. Tällöin yksityinen sektori lähtisi investoimaan niihin omaehtoisesti enemmän. Poliitikot ei yleensä vaan tykkää tällaisista ratkaisuista tykkää, koska on kivempaa ja populäärimpää "antaa" miljardeja sinne tänne ja unohtaa, että ensin on pitänyt ottaa joltakin (Todennäköisesti sellaiselta yritykseltä otetaan, jolla olisi parhaat edellytykset energiaomavaraisuuden rakentamista kohti ja annetaan jollekkin korruptiokaverille näyttävään, mutta tuottamattomaan hankkeeseen).
 
Kyllähän tässä moni taho hakee kriisin varjolla pelastusta itselleen. Toisaalta kyllähän täälläkin kaikki on käytännössä tienneet alusta asti, ettei elvytyspaketti koskaan ollutkaan mikään "kertaluonteinen" ja oli vain ajan kysymys, milloin tämä seuraava kierros tulee. Nytkin seurannee vain vähäksi aikaa teatteria ja kyllä se uusi paketti läpi menee. Never waste a good crisis.

Itse tavallaan kuitenkin ehdottomasti kannatan tämän kaltaista pakettia, mutta sen käytännön toteutus huolettaa. Esim. Suomella oli mielestäni erittäin fiksuja ajatuksia edellisen paketin varojen käyttöön: Hallitus kertoi EU:n elvytysrahojen käytöstä Suomessa – Ilmastoministeri Mikkonen: Suurin Suomessa koskaan tehty yksittäinen ilmastopanostus. Esimerkiksi Suomessa pyritään osallistamaan yksityistä sektoria mukaan mielellään siten, että julkisesti ohjatut pääomat on vain pieni osa kokonaisprojektia, jolloin joku saa pohtia niitä investointipäätöksiä tehdessään oikeasti omien rahojensa tulevaa kohtaloa => Tulee todennäköisesti järkevämpiä investointeja ja resurssit kohdistuu tuottavimpiin kohteisiin. Selvästi siellä on ollut rehtejä ja fiksuja tyyppejä näitä pohtimassa, kuten esim. Vesa Vihriälä. Etelä- ja Itä-Euroopassa taas suuri vaara, että poliittiset päämäärät ohjaa rahojen käytön ja todellinen määränpää on vain aiempien taloudellisesti toimimattomien rakenteiden pöhöttäminen entisestään.

Etelä- ja Itä-Euroopassa käy siis äkkiä noille elvytysmiljardeille, kuten itänaapurin suunnattomille armeijan modernisointiin tarkoitetuille miljardeille näyttäisi käyneen. Jos Suomi toimii järkevästi, niin täällä saadaan pienellä määrällä euroja enemmän aikaan. Ja toki, jos koko EU järkevöityisi, niin saataisiin ihmeitä aikaan suhteessa siihen missä nyt ollaan.

Esimerkkinä yhdestä käyttökohteesta elvytysrahoille, jota esittäisin olisi poistaa verotukselliset esteet energiaomavaraisuuteen ohjaavilta investoinneilta. Tällöin yksityinen sektori lähtisi investoimaan niihin omaehtoisesti enemmän. Poliitikot ei yleensä vaan tykkää tällaisista ratkaisuista tykkää, koska on kivempaa ja populäärimpää "antaa" miljardeja sinne tänne ja unohtaa, että ensin on pitänyt ottaa joltakin (Todennäköisesti sellaiselta yritykseltä otetaan, jolla olisi parhaat edellytykset energiaomavaraisuuden rakentamista kohti ja annetaan jollekkin korruptiokaverille näyttävään, mutta tuottamattomaan hankkeeseen).
Elvytyspaketti I:n kohdallahan Suomi maksoi EU:lle 6,6 miljardia ja niin sanotusti sai EU:lta 2,1 miljardia (?) euroa.

Uuden elvytyspaketin kohdalla puhutaan jo 1500-2000 miljardin suuruisesta kakusta. Ensimmäistä pakettia vastaavilla osuuksilla Suomi maksaisi EU:lle 17,6 miljardia ja niin sanotusti saisi 5,6 miljardia euroa. Jopa tokaluokkalaisen matematiikalla tajuaa, että tämä on ihan järkyttävän paska diili. Toteutuessaan tällainen paketti vie Suomen 10 miljardia euroa lähemmäksi tilannetta, jossa tämä maa on defaultissa. Olen sanonut koko ajan, että sitten kun Suomi on detaultissa niin meitä ei pelasta kukaan.

Tämä alkaa olla niin järkyttävää typeryyttä, etten kykene uhraamaan ajatuksia sille, miten tällaisesta paketista "saadut" rahat pitäisi Suomessa käyttää.
 
Seiska-lehden mukaan pääministeri Sanna Marin on tehnyt kaupat Helsingin keskustassa sijaitsevasta asunnosta 825.000 eurolla. Velkaa hän on joutunut tekemään 719.000 euroa. Ilmeisesti Marinilla on käsitys siitä, että tulevina vuosina on tiedossa hyväpalkkaista hommaa. Liekö se sitten Brysselin hillotolpassa vai muualla.

Tähän asti tapahtunutta:
  • Jyrki Katainen (Kok): Superkomissaari. Kova palkka, vailla budjettia ja alaisia.:p
  • Juttaa Urpilainen (SDP): Afrikkakomissaari, kovalla palkalla ja suurella vastuulla ;)
  • Timo Soini (Persut): EU:n investointipankin johtokunnan varajäsenen kovapalkkainen virka. Harmi vaan, että Persut menivät hajoamaan, eikä Timo saanut duuniaan.:D
 
Luotan 100% siihen että tukipaketit ja keskuspankkirahoitus jatkuvat. Finassitalous senkuin vain porskuttaa vaikka reaalitalous ajaa seinään. Taas vuoden päästä miljardöörien määrä on varmasti tuplaantunut entiseen tapaan ja köyhät köyhtyneet. Suomenkin hallitus tukee tätä eriarvoisuutta nostavaa kehitystä.
 
Kuulemma Kataiselle oli vaikea keksiä palkintovirkaa, kun oli vain niin tyhmä.
Jyrki Katainen on mielestäni selvällä marginaalilla "kaikkein rajoittunein" henkilö, joka on toiminut Suomen pääministerinä. Hän on yksi suurista syistä, joiden vuoksi uskoni edustukselliseen demokratiaan horjuu.

Väitetysti Saksan Angela Merkel yritti järjestää Kataiselle talouskomissaarin palkintosalkkua. Ilmeisesti Merkel kuvitteli, että Katainen klaaraa homman kun oli kerran toiminut valtionvarainministerinä ja toinen suomalainen Olli Rehn:kin suoriutui hommasta kelvollisesti.;) Tuomas Malinen on kertonut tästä rekrytointiprosessista ja siinä tulleista pienistä haasteista. Joku olisi voinut vinkata Merkelille, että Kataisen toiminta Suomen taloudenpidossa oli hyvin kehnoa. Hänen pääministerikaudellaan Suomi otti yleismaailmalliseen nousukauteen muistaakseni vajaat 40 miljardia euroa velkaa.

EU:n onneksi Ranska käytti tilannetta ja Kataisen heikkoutta hyväkseen, ja tunki kyynärpäätaktiikalla oman miehensä talouskomissaarin paikalle. Tämän seurauksena Kataiselle piti löytää jokin muu pesti. Ilmeisesti ei sitten löytynyt mitään hänelle sopivaa komissaarisalkkua, joten Brysselissä vedettiin hatusta "superkomissaarin" vakanssi: se on komisaari vailla kirjattua vastuualuetta, osastoa ja budjettia.:)

Superkomissaariksi nimittämisen jälkeen Merkel julisti, että Kataisen tehtävä on valvoa talouskomissaariksi valittua Pierre Moscovia. Tällä Merkel ilmeisesti yritti jotenkin hyvittää Kataiselle sitä, ettei merkittävä EU-vakanssi järjestynyt. Sitä ei tiedä kukaan, miten Katainen pystyi valvomaan Moscovia, koska vastamääritetyllä superkomissaarin vakanssilla ei ollut kirjattua valtaa muihin komissaareihin.
 
#Rahapodi kertoo uusimmassa pläjäyksessään, että EU:n euro-alueen määrällisen elvytyksen koko vastaa tällä hetkellä 75% koko euro-alueen pörssiyhtiöiden markkina-arvoista(!). Tämä raha ei ole mennyt yrityksille, vaan EKP on ostanut EU-valtioiden velkakirjoja jälkimarkkinoilta omaan taseeseensa.

Yhdysvalloissa vastaava luku on 16%.

Voidaan perustellusti sanoa että euro-alueen määrällinen elvytys on lähtenyt lapasesta. Tilanne ei tunnu olevan enää hallinnassa. Esimerkiksi kaikki Etelä-Euroopan maat Ranska mukaanlukien suunnittelevat budjettinsa siten, että suurehko osa budjetista on puhdasta syömävelkaa. Ei edes yritetä saada taloutta tasapainoon vaan kaikki lasketaan sen varaan että viimeistään EKP tulee ja ostaa velkakirjat pois.

Allekirjoittaneen arveluna on mahdollista, että polttoaineiden hintanousun, EKP:n nollakoron, käsistä lähteneen elvytyspolitiikan ja tulossa olevan elintarvikkeiden hintanousun yhteisvaikutuksena euro-alueen inflaatio nousee 2-numeroiseksi.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Italiassa on tosiaan lanseerattu elvytyspakettirahoilla "superbonus 110" -systeemi, jossa valtio myöntää 110% verokannustimen seuraaviin operaatioihin. 110% tarkoittaa sitä, että saat enemmän rahaa takaisin kuin mitä maksat remontista(?!).
  • Enintään 60.000 euroa rakennuksen eristeparannuksiin
  • Enintään 30.000 euroa lämmitys-ja jäähdytysjärjestelmien uusintaan tai parantamiseen
  • Lisäksi on mahdollista teettää mm. ikkunaremontti jne
Italian valtio maksaa rahat takaisin siten, että edellämainitut summat + 10% bonus vähennetään verotuksessa kerättävästä rahamäärästä (huomaa ero Suomen systeemiin). Esimerkiksi jos remontti maksaa 100.000 euroa, niin verotus on 22.000 euroa pienempi 5 vuoden ajan.

Itsellänikin olisi maalämpöpumppu ja ilmanvaihtolaite, jotka voisi uusia. Sitten muistin, että olen suomalainen enkä italialainen: minun tehtäväni on maksaa itse omat kustannukseni ja sen lisäksi maksaa myös italialaisten energiaprojektit.:facepalm:

 
Viimeksi muokattu:
Italia on yksin tänä vuonna tukenut yrityksiä ja kotitalouksia 13 miljardilla eurolla sähkölaskujen maksamisessa. Hassua tässä on se, että Italian valtio on ollut faktisesti konkurssissa ja EKP:n letkuruokinnassa jo keväästä 2020 lähtien. Eli joku muu (mm. me suomalaiset) nämä italialaisten sähkölaskun kompensoinnit maksavat.

Italian pääministeri Mario Draghi on nyt älähtänyt, että lisää pitää saada. Hänen mukaansa EU:n täytyy luoda pitkän aikavälin puolustus-, energia-, ruokaturva- ja teollisuusinvestointien ohjelma, joissa rahoitusmallin mallin täytyy olla sama kuin Next Generation EU-elvytyssuunnitelmassa, eli ensimmäinsessä elvytyspaketissa.

Vaarallista on se, että nyt Dragi vaatii EU:n perussopimusten muuttamista siten, että jäsenmaiden veto-oikeudesta tärkeissä kysymyksissä luovutaan (lue: siirrytään enemmistöäänestyksiin). Dragh vetoaa siihen, että Saksa ja Unkari ovat vedollaan pystyneet hidastamaan Venäjän pakotteiden asettamista. Todellinen päämäärä on tietysti antaa Italialle ja kumppaneille mahdollisuus äänestää jatkuvasti uusia tukipaketteja läpi niille edullisilla ehdoilla. Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Hollannin kaltaisille nettomaksajille jäisi pelkkä maksajan rooli vailla mahdollisuutta kieltäytyä maksamisesta.


 
InderesTV:n talouskatsaus kertoo, että Italian valtiolainojen korko on lähtenyt kipuamaan. 10-vuotisen koron ero Saksaan on nyt yli 2 prosenttiyksikköä ja kulmakertoimen perusteella ero kasvaa nopeasti. Ero Italian ja Saksan välillä on ollut aiemminkin suuri, kuten esimerkiksi Kreikan talouskriisin jälkimainingeissa jolloin pelättiin Etelä-Euroopan talousongelmien kaatavan myös Italian. Tuolloin ongelma ratkottiin vannomalla ikuisen Euron nimiin ja myöntämällä Kreikalle useita tukipaketteja. EKP:lla oli myös mahdollisuus boostata taloutta laskemalla ohjauskorkoa silloisesta 1,3 - 2,3% tasosta.

Nyt tilanne kuitenkin eri. Euron virallinen inflaatio lienee tätä kirjoittaessa yli 8% ja euron arvo tippuu lähipäivinä alle dollarin arvon. EKP:n olisi pakko nostaa ohjauskorkoa, jotta inflaatiolukemat eivät muutu kaksinumeroisiksi. Lisäksi on sovittu, että EKP vähentää bondiostoja jälkimarkkinoilta, jotka osaltaan lisäävät rahan määrää markkinoilla ja sitä kautta inflaatiota. Mutta miten ihmeessä nämä asiat voivat tapahtua ilman, että Italia menee virallisesti selvitystilaan?

On hyvin vaikea nähdä mitään muuta ulospääsyä tästä kuin uusi tukipaketti, joka on kooltaan vielä suurempi kuin edellinen.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
On hyvin vaikea nähdä mitään muuta ulospääsyä tästä kuin uusi tukipaketti, joka on kooltaan vielä suurempi kuin edellinen.
Joo - tosin jos se tukipaketti rahoitetaan printtaamalla euroja tyhjästä, niin sehän vaan pahentaa inflaatio-ongelmaa, joka ei nyt oikein liene vaihtoehto. Nyt tulee siis siinä mielessä iso ero suhteessa edellisiin tukipaketteihin, että ne jollekin annetut tukirahat pitää oikeasti kerätä joltain muulta pois - edellisethän on käytännössä kerätty inflaation muodossa.

Perinteisin keino kerätä ne rahat on verojen nosto, mutta se tulee olemaan poliittisesti hankalaa. Toinen keino, josta puhuin jo kauan sitten on valikoivampaan korkojen keruuseen siirtyminen, eli kerätään enemmän niiltä joilla on varaa maksaa ja tuetaan vastaavasti niitä, jotka eivät pysty. Esim. Euribor 12:n koron voidaan antaa nousta reippaastikin (Jolla hillitään inflaatiota, koska kyseiseen korkoon sidottuja lainoja omaaville jää vähemmän rahaa käteen) ja tuetaan vastaavasti esim. Italiaa, jotta se selviää korkojen noususta. Tämän lisäksi varmaan toki jatketaan inflaation käyttöä verotuksen muotona, mutta näin korkealla tasolla ei voida jatkaa - Ehkä 4%:n inflaatio olisi jotain mitä EKP todellisuudessa toivoisi.

Hauska vaan palata nyt tässä mielessä siihen, kun vaikkapa talousnero Paavo Arhinmäki ja todella moni muukin totesi, ettei valtion velalla ole väliä ja valtion pitäisi kuluttaa vaan enemmän ja jakaa lisää tukia jne. Noh - todellisuus nyt vaan on niin, että kun valtio kuluttaa / antaa tukia, niin sillä on aina hintansa. Se hinta vaan maksetaan joko veroina, tai sitten inflaationa. Rahat-Taikaseinästä aika tuli ja meni nopeasti.
 
Hauska vaan palata nyt tässä mielessä siihen, kun vaikkapa talousnero Paavo Arhinmäki ja todella moni muukin totesi, ettei valtion velalla ole väliä ja valtion pitäisi kuluttaa vaan enemmän ja jakaa lisää tukia jne. Noh - todellisuus nyt vaan on niin, että kun valtio kuluttaa / antaa tukia, niin sillä on aina hintansa. Se hinta vaan maksetaan joko veroina, tai sitten inflaationa. Rahat-Taikaseinästä aika tuli ja meni nopeasti.
Se vaan kun kaikki Etelä-Euroopan maat tekee näin, mutta Suomi ei tee.
Muut hyötyy, suomalaiset maksaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 273
Viestejä
4 897 579
Jäsenet
78 961
Uusin jäsen
Korppiqt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom