• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

Kyllähän tässä moni taho hakee kriisin varjolla pelastusta itselleen. Toisaalta kyllähän täälläkin kaikki on käytännössä tienneet alusta asti, ettei elvytyspaketti koskaan ollutkaan mikään "kertaluonteinen" ja oli vain ajan kysymys, milloin tämä seuraava kierros tulee. Nytkin seurannee vain vähäksi aikaa teatteria ja kyllä se uusi paketti läpi menee. Never waste a good crisis.

Itse tavallaan kuitenkin ehdottomasti kannatan tämän kaltaista pakettia, mutta sen käytännön toteutus huolettaa. Esim. Suomella oli mielestäni erittäin fiksuja ajatuksia edellisen paketin varojen käyttöön: Hallitus kertoi EU:n elvytysrahojen käytöstä Suomessa – Ilmastoministeri Mikkonen: Suurin Suomessa koskaan tehty yksittäinen ilmastopanostus. Esimerkiksi Suomessa pyritään osallistamaan yksityistä sektoria mukaan mielellään siten, että julkisesti ohjatut pääomat on vain pieni osa kokonaisprojektia, jolloin joku saa pohtia niitä investointipäätöksiä tehdessään oikeasti omien rahojensa tulevaa kohtaloa => Tulee todennäköisesti järkevämpiä investointeja ja resurssit kohdistuu tuottavimpiin kohteisiin. Selvästi siellä on ollut rehtejä ja fiksuja tyyppejä näitä pohtimassa, kuten esim. Vesa Vihriälä. Etelä- ja Itä-Euroopassa taas suuri vaara, että poliittiset päämäärät ohjaa rahojen käytön ja todellinen määränpää on vain aiempien taloudellisesti toimimattomien rakenteiden pöhöttäminen entisestään.

Etelä- ja Itä-Euroopassa käy siis äkkiä noille elvytysmiljardeille, kuten itänaapurin suunnattomille armeijan modernisointiin tarkoitetuille miljardeille näyttäisi käyneen. Jos Suomi toimii järkevästi, niin täällä saadaan pienellä määrällä euroja enemmän aikaan. Ja toki, jos koko EU järkevöityisi, niin saataisiin ihmeitä aikaan suhteessa siihen missä nyt ollaan.

Esimerkkinä yhdestä käyttökohteesta elvytysrahoille, jota esittäisin olisi poistaa verotukselliset esteet energiaomavaraisuuteen ohjaavilta investoinneilta. Tällöin yksityinen sektori lähtisi investoimaan niihin omaehtoisesti enemmän. Poliitikot ei yleensä vaan tykkää tällaisista ratkaisuista tykkää, koska on kivempaa ja populäärimpää "antaa" miljardeja sinne tänne ja unohtaa, että ensin on pitänyt ottaa joltakin (Todennäköisesti sellaiselta yritykseltä otetaan, jolla olisi parhaat edellytykset energiaomavaraisuuden rakentamista kohti ja annetaan jollekkin korruptiokaverille näyttävään, mutta tuottamattomaan hankkeeseen).
 
Kyllähän tässä moni taho hakee kriisin varjolla pelastusta itselleen. Toisaalta kyllähän täälläkin kaikki on käytännössä tienneet alusta asti, ettei elvytyspaketti koskaan ollutkaan mikään "kertaluonteinen" ja oli vain ajan kysymys, milloin tämä seuraava kierros tulee. Nytkin seurannee vain vähäksi aikaa teatteria ja kyllä se uusi paketti läpi menee. Never waste a good crisis.

Itse tavallaan kuitenkin ehdottomasti kannatan tämän kaltaista pakettia, mutta sen käytännön toteutus huolettaa. Esim. Suomella oli mielestäni erittäin fiksuja ajatuksia edellisen paketin varojen käyttöön: Hallitus kertoi EU:n elvytysrahojen käytöstä Suomessa – Ilmastoministeri Mikkonen: Suurin Suomessa koskaan tehty yksittäinen ilmastopanostus. Esimerkiksi Suomessa pyritään osallistamaan yksityistä sektoria mukaan mielellään siten, että julkisesti ohjatut pääomat on vain pieni osa kokonaisprojektia, jolloin joku saa pohtia niitä investointipäätöksiä tehdessään oikeasti omien rahojensa tulevaa kohtaloa => Tulee todennäköisesti järkevämpiä investointeja ja resurssit kohdistuu tuottavimpiin kohteisiin. Selvästi siellä on ollut rehtejä ja fiksuja tyyppejä näitä pohtimassa, kuten esim. Vesa Vihriälä. Etelä- ja Itä-Euroopassa taas suuri vaara, että poliittiset päämäärät ohjaa rahojen käytön ja todellinen määränpää on vain aiempien taloudellisesti toimimattomien rakenteiden pöhöttäminen entisestään.

Etelä- ja Itä-Euroopassa käy siis äkkiä noille elvytysmiljardeille, kuten itänaapurin suunnattomille armeijan modernisointiin tarkoitetuille miljardeille näyttäisi käyneen. Jos Suomi toimii järkevästi, niin täällä saadaan pienellä määrällä euroja enemmän aikaan. Ja toki, jos koko EU järkevöityisi, niin saataisiin ihmeitä aikaan suhteessa siihen missä nyt ollaan.

Esimerkkinä yhdestä käyttökohteesta elvytysrahoille, jota esittäisin olisi poistaa verotukselliset esteet energiaomavaraisuuteen ohjaavilta investoinneilta. Tällöin yksityinen sektori lähtisi investoimaan niihin omaehtoisesti enemmän. Poliitikot ei yleensä vaan tykkää tällaisista ratkaisuista tykkää, koska on kivempaa ja populäärimpää "antaa" miljardeja sinne tänne ja unohtaa, että ensin on pitänyt ottaa joltakin (Todennäköisesti sellaiselta yritykseltä otetaan, jolla olisi parhaat edellytykset energiaomavaraisuuden rakentamista kohti ja annetaan jollekkin korruptiokaverille näyttävään, mutta tuottamattomaan hankkeeseen).
Elvytyspaketti I:n kohdallahan Suomi maksoi EU:lle 6,6 miljardia ja niin sanotusti sai EU:lta 2,1 miljardia (?) euroa.

Uuden elvytyspaketin kohdalla puhutaan jo 1500-2000 miljardin suuruisesta kakusta. Ensimmäistä pakettia vastaavilla osuuksilla Suomi maksaisi EU:lle 17,6 miljardia ja niin sanotusti saisi 5,6 miljardia euroa. Jopa tokaluokkalaisen matematiikalla tajuaa, että tämä on ihan järkyttävän paska diili. Toteutuessaan tällainen paketti vie Suomen 10 miljardia euroa lähemmäksi tilannetta, jossa tämä maa on defaultissa. Olen sanonut koko ajan, että sitten kun Suomi on detaultissa niin meitä ei pelasta kukaan.

Tämä alkaa olla niin järkyttävää typeryyttä, etten kykene uhraamaan ajatuksia sille, miten tällaisesta paketista "saadut" rahat pitäisi Suomessa käyttää.
 
Seiska-lehden mukaan pääministeri Sanna Marin on tehnyt kaupat Helsingin keskustassa sijaitsevasta asunnosta 825.000 eurolla. Velkaa hän on joutunut tekemään 719.000 euroa. Ilmeisesti Marinilla on käsitys siitä, että tulevina vuosina on tiedossa hyväpalkkaista hommaa. Liekö se sitten Brysselin hillotolpassa vai muualla.

Tähän asti tapahtunutta:
  • Jyrki Katainen (Kok): Superkomissaari. Kova palkka, vailla budjettia ja alaisia.:p
  • Juttaa Urpilainen (SDP): Afrikkakomissaari, kovalla palkalla ja suurella vastuulla ;)
  • Timo Soini (Persut): EU:n investointipankin johtokunnan varajäsenen kovapalkkainen virka. Harmi vaan, että Persut menivät hajoamaan, eikä Timo saanut duuniaan.:D
 
Luotan 100% siihen että tukipaketit ja keskuspankkirahoitus jatkuvat. Finassitalous senkuin vain porskuttaa vaikka reaalitalous ajaa seinään. Taas vuoden päästä miljardöörien määrä on varmasti tuplaantunut entiseen tapaan ja köyhät köyhtyneet. Suomenkin hallitus tukee tätä eriarvoisuutta nostavaa kehitystä.
 
Kuulemma Kataiselle oli vaikea keksiä palkintovirkaa, kun oli vain niin tyhmä.
Jyrki Katainen on mielestäni selvällä marginaalilla "kaikkein rajoittunein" henkilö, joka on toiminut Suomen pääministerinä. Hän on yksi suurista syistä, joiden vuoksi uskoni edustukselliseen demokratiaan horjuu.

Väitetysti Saksan Angela Merkel yritti järjestää Kataiselle talouskomissaarin palkintosalkkua. Ilmeisesti Merkel kuvitteli, että Katainen klaaraa homman kun oli kerran toiminut valtionvarainministerinä ja toinen suomalainen Olli Rehn:kin suoriutui hommasta kelvollisesti.;) Tuomas Malinen on kertonut tästä rekrytointiprosessista ja siinä tulleista pienistä haasteista. Joku olisi voinut vinkata Merkelille, että Kataisen toiminta Suomen taloudenpidossa oli hyvin kehnoa. Hänen pääministerikaudellaan Suomi otti yleismaailmalliseen nousukauteen muistaakseni vajaat 40 miljardia euroa velkaa.

EU:n onneksi Ranska käytti tilannetta ja Kataisen heikkoutta hyväkseen, ja tunki kyynärpäätaktiikalla oman miehensä talouskomissaarin paikalle. Tämän seurauksena Kataiselle piti löytää jokin muu pesti. Ilmeisesti ei sitten löytynyt mitään hänelle sopivaa komissaarisalkkua, joten Brysselissä vedettiin hatusta "superkomissaarin" vakanssi: se on komisaari vailla kirjattua vastuualuetta, osastoa ja budjettia.:)

Superkomissaariksi nimittämisen jälkeen Merkel julisti, että Kataisen tehtävä on valvoa talouskomissaariksi valittua Pierre Moscovia. Tällä Merkel ilmeisesti yritti jotenkin hyvittää Kataiselle sitä, ettei merkittävä EU-vakanssi järjestynyt. Sitä ei tiedä kukaan, miten Katainen pystyi valvomaan Moscovia, koska vastamääritetyllä superkomissaarin vakanssilla ei ollut kirjattua valtaa muihin komissaareihin.
 
#Rahapodi kertoo uusimmassa pläjäyksessään, että EU:n euro-alueen määrällisen elvytyksen koko vastaa tällä hetkellä 75% koko euro-alueen pörssiyhtiöiden markkina-arvoista(!). Tämä raha ei ole mennyt yrityksille, vaan EKP on ostanut EU-valtioiden velkakirjoja jälkimarkkinoilta omaan taseeseensa.

Yhdysvalloissa vastaava luku on 16%.

Voidaan perustellusti sanoa että euro-alueen määrällinen elvytys on lähtenyt lapasesta. Tilanne ei tunnu olevan enää hallinnassa. Esimerkiksi kaikki Etelä-Euroopan maat Ranska mukaanlukien suunnittelevat budjettinsa siten, että suurehko osa budjetista on puhdasta syömävelkaa. Ei edes yritetä saada taloutta tasapainoon vaan kaikki lasketaan sen varaan että viimeistään EKP tulee ja ostaa velkakirjat pois.

Allekirjoittaneen arveluna on mahdollista, että polttoaineiden hintanousun, EKP:n nollakoron, käsistä lähteneen elvytyspolitiikan ja tulossa olevan elintarvikkeiden hintanousun yhteisvaikutuksena euro-alueen inflaatio nousee 2-numeroiseksi.

 
Viimeksi muokattu:
Italiassa on tosiaan lanseerattu elvytyspakettirahoilla "superbonus 110" -systeemi, jossa valtio myöntää 110% verokannustimen seuraaviin operaatioihin. 110% tarkoittaa sitä, että saat enemmän rahaa takaisin kuin mitä maksat remontista(?!).
  • Enintään 60.000 euroa rakennuksen eristeparannuksiin
  • Enintään 30.000 euroa lämmitys-ja jäähdytysjärjestelmien uusintaan tai parantamiseen
  • Lisäksi on mahdollista teettää mm. ikkunaremontti jne
Italian valtio maksaa rahat takaisin siten, että edellämainitut summat + 10% bonus vähennetään verotuksessa kerättävästä rahamäärästä (huomaa ero Suomen systeemiin). Esimerkiksi jos remontti maksaa 100.000 euroa, niin verotus on 22.000 euroa pienempi 5 vuoden ajan.

Itsellänikin olisi maalämpöpumppu ja ilmanvaihtolaite, jotka voisi uusia. Sitten muistin, että olen suomalainen enkä italialainen: minun tehtäväni on maksaa itse omat kustannukseni ja sen lisäksi maksaa myös italialaisten energiaprojektit.:facepalm:

 
Viimeksi muokattu:
Italia on yksin tänä vuonna tukenut yrityksiä ja kotitalouksia 13 miljardilla eurolla sähkölaskujen maksamisessa. Hassua tässä on se, että Italian valtio on ollut faktisesti konkurssissa ja EKP:n letkuruokinnassa jo keväästä 2020 lähtien. Eli joku muu (mm. me suomalaiset) nämä italialaisten sähkölaskun kompensoinnit maksavat.

Italian pääministeri Mario Draghi on nyt älähtänyt, että lisää pitää saada. Hänen mukaansa EU:n täytyy luoda pitkän aikavälin puolustus-, energia-, ruokaturva- ja teollisuusinvestointien ohjelma, joissa rahoitusmallin mallin täytyy olla sama kuin Next Generation EU-elvytyssuunnitelmassa, eli ensimmäinsessä elvytyspaketissa.

Vaarallista on se, että nyt Dragi vaatii EU:n perussopimusten muuttamista siten, että jäsenmaiden veto-oikeudesta tärkeissä kysymyksissä luovutaan (lue: siirrytään enemmistöäänestyksiin). Dragh vetoaa siihen, että Saksa ja Unkari ovat vedollaan pystyneet hidastamaan Venäjän pakotteiden asettamista. Todellinen päämäärä on tietysti antaa Italialle ja kumppaneille mahdollisuus äänestää jatkuvasti uusia tukipaketteja läpi niille edullisilla ehdoilla. Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Hollannin kaltaisille nettomaksajille jäisi pelkkä maksajan rooli vailla mahdollisuutta kieltäytyä maksamisesta.


 
InderesTV:n talouskatsaus kertoo, että Italian valtiolainojen korko on lähtenyt kipuamaan. 10-vuotisen koron ero Saksaan on nyt yli 2 prosenttiyksikköä ja kulmakertoimen perusteella ero kasvaa nopeasti. Ero Italian ja Saksan välillä on ollut aiemminkin suuri, kuten esimerkiksi Kreikan talouskriisin jälkimainingeissa jolloin pelättiin Etelä-Euroopan talousongelmien kaatavan myös Italian. Tuolloin ongelma ratkottiin vannomalla ikuisen Euron nimiin ja myöntämällä Kreikalle useita tukipaketteja. EKP:lla oli myös mahdollisuus boostata taloutta laskemalla ohjauskorkoa silloisesta 1,3 - 2,3% tasosta.

Nyt tilanne kuitenkin eri. Euron virallinen inflaatio lienee tätä kirjoittaessa yli 8% ja euron arvo tippuu lähipäivinä alle dollarin arvon. EKP:n olisi pakko nostaa ohjauskorkoa, jotta inflaatiolukemat eivät muutu kaksinumeroisiksi. Lisäksi on sovittu, että EKP vähentää bondiostoja jälkimarkkinoilta, jotka osaltaan lisäävät rahan määrää markkinoilla ja sitä kautta inflaatiota. Mutta miten ihmeessä nämä asiat voivat tapahtua ilman, että Italia menee virallisesti selvitystilaan?

On hyvin vaikea nähdä mitään muuta ulospääsyä tästä kuin uusi tukipaketti, joka on kooltaan vielä suurempi kuin edellinen.

 
On hyvin vaikea nähdä mitään muuta ulospääsyä tästä kuin uusi tukipaketti, joka on kooltaan vielä suurempi kuin edellinen.
Joo - tosin jos se tukipaketti rahoitetaan printtaamalla euroja tyhjästä, niin sehän vaan pahentaa inflaatio-ongelmaa, joka ei nyt oikein liene vaihtoehto. Nyt tulee siis siinä mielessä iso ero suhteessa edellisiin tukipaketteihin, että ne jollekin annetut tukirahat pitää oikeasti kerätä joltain muulta pois - edellisethän on käytännössä kerätty inflaation muodossa.

Perinteisin keino kerätä ne rahat on verojen nosto, mutta se tulee olemaan poliittisesti hankalaa. Toinen keino, josta puhuin jo kauan sitten on valikoivampaan korkojen keruuseen siirtyminen, eli kerätään enemmän niiltä joilla on varaa maksaa ja tuetaan vastaavasti niitä, jotka eivät pysty. Esim. Euribor 12:n koron voidaan antaa nousta reippaastikin (Jolla hillitään inflaatiota, koska kyseiseen korkoon sidottuja lainoja omaaville jää vähemmän rahaa käteen) ja tuetaan vastaavasti esim. Italiaa, jotta se selviää korkojen noususta. Tämän lisäksi varmaan toki jatketaan inflaation käyttöä verotuksen muotona, mutta näin korkealla tasolla ei voida jatkaa - Ehkä 4%:n inflaatio olisi jotain mitä EKP todellisuudessa toivoisi.

Hauska vaan palata nyt tässä mielessä siihen, kun vaikkapa talousnero Paavo Arhinmäki ja todella moni muukin totesi, ettei valtion velalla ole väliä ja valtion pitäisi kuluttaa vaan enemmän ja jakaa lisää tukia jne. Noh - todellisuus nyt vaan on niin, että kun valtio kuluttaa / antaa tukia, niin sillä on aina hintansa. Se hinta vaan maksetaan joko veroina, tai sitten inflaationa. Rahat-Taikaseinästä aika tuli ja meni nopeasti.
 
Hauska vaan palata nyt tässä mielessä siihen, kun vaikkapa talousnero Paavo Arhinmäki ja todella moni muukin totesi, ettei valtion velalla ole väliä ja valtion pitäisi kuluttaa vaan enemmän ja jakaa lisää tukia jne. Noh - todellisuus nyt vaan on niin, että kun valtio kuluttaa / antaa tukia, niin sillä on aina hintansa. Se hinta vaan maksetaan joko veroina, tai sitten inflaationa. Rahat-Taikaseinästä aika tuli ja meni nopeasti.
Se vaan kun kaikki Etelä-Euroopan maat tekee näin, mutta Suomi ei tee.
Muut hyötyy, suomalaiset maksaa.
 
Joo - tosin jos se tukipaketti rahoitetaan printtaamalla euroja tyhjästä, niin sehän vaan pahentaa inflaatio-ongelmaa, joka ei nyt oikein liene vaihtoehto. Nyt tulee siis siinä mielessä iso ero suhteessa edellisiin tukipaketteihin, että ne jollekin annetut tukirahat pitää oikeasti kerätä joltain muulta pois - edellisethän on käytännössä kerätty inflaation muodossa.

Perinteisin keino kerätä ne rahat on verojen nosto, mutta se tulee olemaan poliittisesti hankalaa. Toinen keino, josta puhuin jo kauan sitten on valikoivampaan korkojen keruuseen siirtyminen, eli kerätään enemmän niiltä joilla on varaa maksaa ja tuetaan vastaavasti niitä, jotka eivät pysty. Esim. Euribor 12:n koron voidaan antaa nousta reippaastikin (Jolla hillitään inflaatiota, koska kyseiseen korkoon sidottuja lainoja omaaville jää vähemmän rahaa käteen) ja tuetaan vastaavasti esim. Italiaa, jotta se selviää korkojen noususta. Tämän lisäksi varmaan toki jatketaan inflaation käyttöä verotuksen muotona, mutta näin korkealla tasolla ei voida jatkaa - Ehkä 4%:n inflaatio olisi jotain mitä EKP todellisuudessa toivoisi.

Hauska vaan palata nyt tässä mielessä siihen, kun vaikkapa talousnero Paavo Arhinmäki ja todella moni muukin totesi, ettei valtion velalla ole väliä ja valtion pitäisi kuluttaa vaan enemmän ja jakaa lisää tukia jne. Noh - todellisuus nyt vaan on niin, että kun valtio kuluttaa / antaa tukia, niin sillä on aina hintansa. Se hinta vaan maksetaan joko veroina, tai sitten inflaationa. Rahat-Taikaseinästä aika tuli ja meni nopeasti.
Rahan printtausta ei enää kaivattaisi. Korkeassa inflaatiossa on ongelmana, että kierre alkaa ruokkia itse itseään ja sitä on vaikea saada pysäytettyä. Kuuntelin tänään työn lomassa talous -podcasteja, joissa sanottiin ettei FED ole saanut dollarin inflaatiota taittumaan koronnostoista huolimatta. No, FED:llä sentään on varaa nostaa ohjauskorkoa ja ennusteen mukaan se nostaa sitä vielä ainakin kahdesti tämän vuoden aikana 0,25 - 0,5% kerrallaan.

Asiantuntijat arvelevat, että EKP:n on yksinkertaisesti pakko ruveta nostelemaan ohjauskorkoja. Tämähän johtaa siihen, että Italiaa on pitää ruveta tukemaan, jotta se selviää korkeiden korkojen tilanteessa massiivisen velkataakkansa kanssa.

Homma saattaa mennä kuten sanot, eli toinen tukipaketti otetaan suoraan jäsenvaltioiden budjeteista. Ei siis toimittaisi kuten ensimmäisen paketin tapauksessa, jossa rahat jaetaan saajille ensin ja vasta 2028 vuodesta eteenpäin pakettia aletaan makselemaan takaisin.
 
Hollannissa viralliset inflaatiolukemat ovat nyt 9,6%.

Suomessa inflaation vaikutukset ovat hiipimässä rakentamiseen. Rakennusyritykset ovat lähestyneet asianajotoimiston lähettämällä kirjeellä asunto-osakkeen, omakotitalon ja muun rakennuksen ostaneita tahoja kirjeellä, josta ilmoitusluontoisesti kerrotaan hintojen noususta "force majeure" -tilanteeseen vedoten. Eli allekirjoitettu hinta ei enää pidä paikkaansa, vaan hinta on jokin muu rakennusyrityksen ilmoittama. Tämä johtaa nopeasti siihen, ettei kukaan enää osta suunnitteilla tai rakenteilla olevasta taloyhtiöstä asuntoa.



 
Pysyvän yhteisvelkakäytännön läpiajaminen EU:ssa edistyy.

Aiemmin Italian pääministeri Mario Draghi ja Ranskan presidentti Macron vaativat perussopimusten avaamista, jotta suurissa päätöksissä voidaan siirtyä määräenemmistöpäätöksiin yksimielisten päätösten sijaan. Tarkoituksena tietenkin mahdollistaa uusien ja yhä uusien yhteisvelkapakettien läpimeno.

Nyt on EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen ja Euroopan parlamentin puheenjohtaja Roberta Metsola ovat kääntyneet kannattamaan äänestyskäytännön muutosta. Muutos on merkittävä ja kertoo laajasta kannatuksesta asian takana.

Macron aikoo ottaa perussopimusten avaamisen asialistalle EU:n valtiopäämisten huippukokouksessa kesäkuussa. Saapa nähdä miten käy. Kysyykö nahkatakkinainen, että mihin saa allekirjoittaa?

 
#Rahapodin jakso 288 ennustaa euroa-alueen inflaation kasvavan jopa nykyisestä tasosta. Tällä hetkellä koko euro-alueen virallinen inflaatio on 7,4%.

Suuressa osassa euro-maita on rakenteelliset uudistukset jätetty tekemättä, koska poliitikkojen mielestä EKP hoitaa. Euron ansiosta poliitikkojen ei ole tarvinnut kotimaissaan tehdä mitään ikäviä päätöksiä. Eikä tämän huomatakseen tarvitse lähteä Italiaan asti, asia näkyy Suomen nykyisen hallituksen toiminnassa. Lisäksi EKP vetää tarkoituksellisesti löysää rahapolitiikkaa, jotta saataisiin aikaan inflaatiota, joka sitten syö ylivelkaantuneiden maiden lainoja pois.

Näistä lähtökohdista euro-alueen inflaatio tulee nousemaan 10-15% tasolle. Palkansaajien ostovoimaa tämä kuvio tulee syömään suuresti, koska vuotuiset palkankorotukset eivät tule olemaan lähellä inflaatiotasoa.

 
Aiemmin Italian pääministeri Mario Draghi ja Ranskan presidentti Macron vaativat perussopimusten avaamista, jotta suurissa päätöksissä voidaan siirtyä määräenemmistöpäätöksiin yksimielisten päätösten sijaan. Tarkoituksena tietenkin mahdollistaa uusien ja yhä uusien yhteisvelkapakettien läpimeno.
Perussopimusten avaaminen määräenemmistöpäätöksiin siirtymiseksi tuli pöydälle EU:n tulevaisuuskonferenssista, jossa EU-kansalaiset muotoilivat toivomiaan muutoksia omista lähtökohdistaan vähän niin kuin kansalaisaloitteet Suomessa. Keskeisimpänä ajurina tässä ei ole ilkeät muiden maiden poliitikot tai velkapaketit, vaan se että meidän kansalaisten tasolla koetaan epäoikeudenmukaisena, että yksi jäsenmaa estää päätöksiä joita kaikki muut jäsenmaat haluaisivat, jolloin unioni toimii vähän niin kuin Yhdysvaltojen politiikka, ettei useinkaan kykene tekemään mitään päätöksiä vaikka tilanne vaatii että jotain pitäisi tehdä.

Suomen ja minunkin mielestä vaatimus täydestä yksimielisyydestä kuitenkin sopii EU:hun paremmin. Esimerkiksi: koska Slovakia ja Unkari ovat 100 % riippuvaisia venäläisestä öljystä, on hyvä ettei määräenemmistö jyrännyt öljyn tuontikieltoa heti läpi, joka olisi riskeerannut noiden taloudet ja aiheuttanut epävakauden uhkaa koko unioniin, vaan nuo maat tulivat kuulluksi ja nyt joudutaan ensin neuvottelemaan kuinka muut maat tukevat nuo kaksi murroksen yli, ennen kuin tuontikielto saadaan voimaan.

 
Lisäksi EKP vetää tarkoituksellisesti löysää rahapolitiikkaa, jotta saataisiin aikaan inflaatiota, joka sitten syö ylivelkaantuneiden maiden lainoja pois.
Tässä on vaan sellanen hauska dilemma, että kun näillä ylivelkaantuneilla mailla (myös Suomella) menot on suuremmat kuin tulot. Ja ne menothat kasvaa myös inflaation mukana ja hyvin suuri osa on suoraan sidottuja siihen (Eläkkeet, Tulonsiirrot, terveydenhoito ja muut peruspalvelut) :D. Ja palkkatuloissahan inflaatiota ei EU:ssa ole samassa tahdissa näkynyt, eli se tulopuoli kasvaa hitaammin.

Näyttää siis vähän sille, että inflaatio ei tosiaankaan EU:ssa syö lainoja pois vaan päinvastoin entisestään pahentaa ongelmaa. Niille taas, joilla tulot ylittää menot ja tulot kasvaa menoja nopeammin inflaatio on hyvä juttu, eli rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy.

Suomen ja minunkin mielestä vaatimus täydestä yksimielisyydestä kuitenkin sopii EU:hun paremmin.
En ole yhtään samaa mieltä, mutta hyviä pointteja.
 
Jos yksimielisyydestä luovutaan, niin samalla pitäisi tehdä laaja joukko muita uudistuksia, kuten että oikeasti jokainen on vastuussa omista veloistaan. Muuten tämä menee siihen että mitään motivaatiota korjata taloutta ei ole ja pohjois-eurooppa elättää etelä-euroopan.
 
Tässä on vaan sellanen hauska dilemma, että kun näillä ylivelkaantuneilla mailla (myös Suomella) menot on suuremmat kuin tulot. Ja ne menothat kasvaa myös inflaation mukana ja hyvin suuri osa on suoraan sidottuja siihen (Eläkkeet, Tulonsiirrot, terveydenhoito ja muut peruspalvelut) :D. Ja palkkatuloissahan inflaatiota ei EU:ssa ole samassa tahdissa näkynyt, eli se tulopuoli kasvaa hitaammin.
Osa julkisesti rahoitetuista palveluista on työvoimavaltaisia, joten totta, niiden kustannukset nousee inflaation myötä. Lisäksi euromääräisten tulojen noustessa verotuskiristyy, poliitikkojen on helpompi jättää verotuksen löysäämien vähemmälle kuin verotuksen kiristäminen.

Kuten vihjasit niin nyt hinnat nousee eri syistä , ei niinkään palkkojen nousun takia, tosin vaarana että nekin tulee ruokkimaan sitä. Kuluttajakustannuksiin sidotut tulonsiirrot (menot) kyllä kasvaa, kuten sanoit, jos päättäjät ei niitä suitsi.

Elvytyksestä johtuva inflaatio, niin siinä ei kai mitään, Venäjän hyökkäysota tässä nyt kai häiritsee, mutta ei kai siinäkään mitään, nyt käydään sotaan, johon onneksi meidän kansalaisten ei tarvitse rintamalla osallistua.

Se tietenkin on haaste miten kansallisesti ja EU tasolla kuormaa jaetaan. Korona aika ei mennyt tasaisesti, osalla loppu työt seinään ja sen myötä tulot, osalla päinvastoin, töitä oli niin paljon kuin vain jaksoi ja vähän ylikin.
 
Jos yksimielisyydestä luovutaan, niin samalla pitäisi tehdä laaja joukko muita uudistuksia, kuten että oikeasti jokainen on vastuussa omista veloistaan. Muuten tämä menee siihen että mitään motivaatiota korjata taloutta ei ole ja pohjois-eurooppa elättää etelä-euroopan.
Jos yksimielisyydestä luovutaan niin enemmistö voi jatkossa päättää että yhteisvelalla jatketaan.

EU:n ongelma on se että se yrittää toimia kuin valtio, mutta sen jäsenet eivät ole yhtä mieltä tästä liittovaltiokehityksestä ja ovat kulttuurillisesti hyvin erilaisia. Yksimielisyys aiheuttaa sen ongelman että yksi korruptoitunut runkkari (köh Unkari) pystyy sabotoimaan koko alueen hankkeet ja yksimielisyydestä luopuminen aiheuttaa sen että nettosaajat ja niille lainaa antavat valtiot kuten Saksa, Ranska yms. voivat määräenemmistöllä ryöstää vastuullisen pohjoisen vaikka sitä on tähän mennessä onnistuttu tekemään myös yksimielisyydellä. Koska hölmölää johtaa hölmöt.

Ehkä olisi parempi pitää EU tiukasti perusarvojen ja sopimusten ympärillä kuten tavaran ja ihmisten vapaa liikkuvuus ja käyttää sitä alustana pakotteille ja kansainvälisessä politiikassa kun sovitaan asioita EU tasolla ja neuvotellaan isojen valtioiden kanssa, mutta sitten taas siirtää talousvastuu kokonaan jäsenvaltioiden itsensä niskaan pääsääntöisesti ja lopettaa obsessiivinen direktiivien runkkaaminen missä valtioiden itsemääräämisoikeutta rajoitetaan. Toki tätä jälkimmäistäkin voi jatkossa harjoittaa EU:n sisällä, mutta erillisillä sopimuksilla sen sijaan että koko alue pakotetaan niihin mukaan.
 
Tulonsiirtounioniksihan tämä on kovaa vauhtia menossa. Pohjoisesta virtaa rahaa Välimeren alueen hulivilivaltioille, joilla ei ole mitään kiinnostusta hoitaa omia rakenteellisia ongelmiaan oikeasti kuntoon kun money printer goes brrrr ja artisti maksaa.

On vaan niin paljon laitettu henkilökohtaista arvovaltaa ja uskottavuutta tähän euro-projektiin, että tämä korttihan katsotaan loppuun asti, vaikka koko kasino palaisi ympäriltä maan tasalle. Pääasia, että mitään virheitä ei tarvitse myöntää tai vastuita kantaa.
 
Euroalueen inflaatio saavutti toukokuussa uuden ennätyksen 8,1%. Euroalueen inflaatiossa on se ketjuun liittyvä ongelma, että se osaltaan nostaa euromaiden bondien korkoja. Italian 10-vuotisen bondin korko nousi hiljattain yli 3% (kuka tervejärkinen silläkään lainaa?) ja kulmakerroin reilusti ylöspäin.

Siinäpä vähän haasteita EKP:lle, joka pitää ensi viikolla seuraavan kokouksensa. Mielenkiintoista nähdä, mitä päättävät ohjauskorosta ja inflaation torjunnasta.


 
Euroalueen inflaatio saavutti toukokuussa uuden ennätyksen 8,1%. Euroalueen inflaatiossa on se ketjuun liittyvä ongelma, että se osaltaan nostaa euromaiden bondien korkoja. Italian 10-vuotisen bondin korko nousi hiljattain yli 3% (kuka tervejärkinen silläkään lainaa?) ja kulmakerroin reilusti ylöspäin.

Siinäpä vähän haasteita EKP:lle, joka pitää ensi viikolla seuraavan kokouksensa. Mielenkiintoista nähdä, mitä päättävät ohjauskorosta ja inflaation torjunnasta.


Eikös tämän hetken inflaation syynä ole lähinnä tarjonnan sakkaaminen, eli lähinnä energian, mutta myös elintarvikkeiden, rakennustarvikkeiden, komponenttien jne., joten koronnosto ei tilannetta millään tapaa ratkaise, koska inflaation perimmäisenä syynä ei tällä kertaa ole löysän rahan ylitarjonta? Eli itse uskon, ettei korkoja tulla juurikaan nostamaan. Ennen Ukrainan sotaa löysän rahan pelko oli vielä akuutti, kun valtiot jakoivat koronaelvytysrahaa oikealle ja vasemmalle, mutta tämä viimeisin inflaatiopiikki on nyt enemmänkin Ukrainan sodan syytä.
 
Eikös tämän hetken inflaation syynä ole lähinnä tarjonnan sakkaaminen, eli lähinnä energian, mutta myös elintarvikkeiden, rakennustarvikkeiden, komponenttien jne., joten koronnosto ei tilannetta millään tapaa ratkaise, koska inflaation perimmäisenä syynä ei tällä kertaa ole löysän rahan ylitarjonta? Eli itse uskon, ettei korkoja tulla juurikaan nostamaan. Ennen Ukrainan sotaa löysän rahan pelko oli vielä akuutti, kun valtiot jakoivat koronaelvytysrahaa oikealle ja vasemmalle, mutta tämä viimeisin inflaatiopiikki on nyt enemmänkin Ukrainan sodan syytä.

Valtavirrankin ekonomistit myöntää jo ettei inflaatiota voi enää panna sodan piikkiin yms.
 
Eikös tämän hetken inflaation syynä ole lähinnä tarjonnan sakkaaminen, eli lähinnä energian, mutta myös elintarvikkeiden, rakennustarvikkeiden, komponenttien jne., joten koronnosto ei tilannetta millään tapaa ratkaise, koska inflaation perimmäisenä syynä ei tällä kertaa ole löysän rahan ylitarjonta? Eli itse uskon, ettei korkoja tulla juurikaan nostamaan. Ennen Ukrainan sotaa löysän rahan pelko oli vielä akuutti, kun valtiot jakoivat koronaelvytysrahaa oikealle ja vasemmalle, mutta tämä viimeisin inflaatiopiikki on nyt enemmänkin Ukrainan sodan syytä.
Se on totta, että inflaatioon vaikuttaa monet eri asiat. Kuten @Moilaps kommentoi, eivät enää vannoutuneimmatkaan systeemiekonomistit uskottele, että euron inflaatio johtuisi Ukrainan sodasta.

Korona-aikana EU ja EKP tuuttasi markkinoille tuhansia miljardeja euroja tyhjästä luotua rahaa, jotta Euroopan talous (lue Etelä-Euroopan talous) elpyisi. Eihän noita rahoja juurikaan täällä pohjolassa nähty, vaan ne päätyivät suurelta osin Italian, Ranskan ja Espanjan kaltaisiin maihin valtiovelkakirjojen osto-ohjelmien kautta. Tämä on todennäköisesti suurin yksittäinen syy inflaatiolle.

Ymmärrykseni mukaan nykyisessä kelluvien valuuttojen maailmassa keskuspankin raskain moukari inflaatiotorjunnassa on ohjauskoron nostaminen. Jos raskas moukari otetaan pois, on hienosäätövasaroilla hankala hallita nykyisissä tasoissa pyyhkivää inflaatiota.
 
Taas ollaan kasaamassa uutta pakettia:


Eiköhän sillä saada inflaatio (tai ensi vuonna stagflaatio) kivasti vielä uusille prosenteille. Euro on kyllä tuhoon tuomittu, koska mitään rakenteellisia uudistuksia ja tiukkaa talouskuria ei monessakaan maassa haluta tehdä. Liittovaltiokehityksen taustalla varmaan tarve pakottaa rikkaammat maat tulonsiirtoihin ja köyhemmät tiukempaan talouskuriin ja rakenteellisiin uudistuksiin, jotta euro pelastettaisiin. Ja eurosta halutaan pitää kiinni, koska Saksan vientiteollisuudelle se on hyväksi sekä tuhlaajamaille ihan kiva, niin kauan kun saavat ilmasta lainaa ja tulonsiirtoja. Suomi on tässä pelissä pahin väliinputoaja ja jos/kun täällä ei onnistuta tekemään niitä rakenteellisia uudistuksia ja halutaan pysyä eurossa, niin kannattaisi sitten varmaan velkaantua ihan huolella ja sijoittaa rahat järkeviin investointeihin sekä laskea työntekemisen verotusta. Voitaisiin myös hankkia Italian veroinen kultavaranto velkarahalla.
 
Eiköhän sillä saada inflaatio (tai ensi vuonna stagflaatio) kivasti vielä uusille prosenteille. Euro on kyllä tuhoon tuomittu, koska mitään rakenteellisia uudistuksia ja tiukkaa talouskuria ei monessakaan maassa haluta tehdä. Liittovaltiokehityksen taustalla varmaan tarve pakottaa rikkaammat maat tulonsiirtoihin ja köyhemmät tiukempaan talouskuriin ja rakenteellisiin uudistuksiin, jotta euro pelastettaisiin. Ja eurosta halutaan pitää kiinni, koska Saksan vientiteollisuudelle se on hyväksi sekä tuhlaajamaille ihan kiva, niin kauan kun saavat ilmasta lainaa ja tulonsiirtoja. Suomi on tässä pelissä pahin väliinputoaja ja jos/kun täällä ei onnistuta tekemään niitä rakenteellisia uudistuksia ja halutaan pysyä eurossa, niin kannattaisi sitten varmaan velkaantua ihan huolella ja sijoittaa rahat järkeviin investointeihin sekä laskea työntekemisen verotusta. Voitaisiin myös hankkia Italian veroinen kultavaranto velkarahalla.
On kyllä hyvin vaikea nähdä, miten Euron tuhoutumiselta voitaisiin välttyä. Tällä hetkellä voi keskustella lähinnä siitä, milloin tämä yhteisvaluutta hajoaa. Muistaakseni Sami Miettinen analysoi tätä taannoin ja sanoi, että EU:n ja EKP:n harrastama "purkin potkiminen ja maatolppien siirtäminen" voi teoriassa jatkua vuosikymmenten ajan, mutta realiteetit voivat iskeä vasten kasvoja jo paljon nopeammin. Ts. Euro menettää toimintakykyisen ja arvostetun valuutan statuksensa.

Suomen nykyisellä politiikalla me todellakin olemme koko EU:n suurin väliinputoaja. Me suostumme jatkuvasti uusiin elvytyspakettehin ja muihin kummallisuuksiin, kuten esimerkiksi EKP:n pääoma-avainjärjestelmän roskiinheittämiseen, mutta samanaikaisesti me emme vaadi itsellemme mitään vastinetta näistä myönnytyksistä. Me emme esimerkiksi vaadi jäsenmaksualennuksia ja EU:n tekemiä investointeja Suomen rautatieinfrastruktuuriin, kuten Ruotsi vaatii.

Olen hieman eri mieltä siitä, kannattaisiko Suomen ottaa velkaa niin että ranteet naksuu. Suomen ja Italian ero on se, että käytännössä kaikki Italian liikkeelle laskemat joukkovelkakirjat päätyvät ennen pitkää EKP:n taseeseen, koska EKP ostaa ne jälkimarkkinoilta. Suomi taas joutuu oikeasti lainaamaan rahansa markkinoilta. Kun Euro aikanaan puretaan järjestelmällisesti, katoavat Italian velat EKP:n mukana: kukaan ei ole enää perimässä näitä velkoja. Suomi taas ei saa velkojaan anteeksi, vaan maksamatta jättämisen seurauksena velallinen marssii IMF:n puheille ja Suomi julistetaan konkurssiin.
 
Martti Hetemäki on Nordnetin haastattelussa. Hetemäki ei ole Tuomas Malisen kaltainen pirujen seinälle maalailija, mutta silti jakso on nimetty "Synkin jakso ikinä". Suosittelen lämpimästi katsomaan.

Inflaatio-odotukset:

EKP on ostanut ja ostaa pää märkänä Etelä-Euroopan maiden bondeja jälkimarkkinoilta. Tällä on yritetty pitää näiden maiden talous pyörimässä, mutta EKP:n toiminnalla on ollut toinenkin motiivi.

Inflaatio-odotuksien laskennassa tärkein muuttuja on pitkäaikaisten valtiovelkakirjojen ja inflaatiosuojattujen valtiovelkakirjojen korkojen välinen erotus. Ostamalla valtavat määrät valtiovelkakirjoja jälkimarkkinoilta, EKP on pystynyt merkittävästi alentamaan pitkäaikaisten valtiovelkakirjojen korkoa, mikä sitten on laskenut euron inflaatio-odotuksia.

Tähän itseaiheutettuun #usetukseen perustuen EKP ennustaa ensivuodelle 2,3% inflaatiota. 2,3% inflaatio-odotus ensi vuodelle ei ole tietenkään tästä maailmasta, minkä seurauksena markkinat tulevat itse määrittämään konkreettisemman odotuksen. Mikäli markkinoiden määrittämät inflaatio-odotukset alkavat nousta, alkavat myös valtiobondien korot nousta. Hetemäen mukaan tämä alkaa vaikuttaa kaikkiin samaa valuuttaa (euroa) käyttävien maiden bondeihin, ei pelkästään heikon luottoluokituksen maihin.

Miksi FED:llä on helpompaa kuin EKP:lla?

FED on lopettamassa tukiostoja ja siirtymässä QE:sta QT:hen, eli ruvennut myymään assetteja markkinoille. Tämän lisäksi se lähtenyt nostamaan ohjauskorkoa ylös.

EKP ei voi tehdä samaa. Jos EKP lopettaisi Italian (ja Kreikan) bondien tukiostot ja Italia (ja Kreikka) joutuisivat pelaamaan rahoitusmarkkinoilla normaaleilla säännöillä, olisi lopputuloksena verilöyly: Italian (ja Kreikan) bondien korko nousisi nopeasti hyvin korkealle.

No miksi euro-alueen kova inflaatio on niin vakava ongelma?

Inflaatio-odotuksien seurauksena kaikkien euro-alueen maiden ja yritysten velkakirjojen korot alkavat nousta. Kun tilanne menee hieman pidemmälle, alkavat inflaatio-odotukset rakentua palkkavaatimuksiin ja yrityksien hinnoitteluun. Tämän jälkeen inflaatiota on vaikea saada hallintaan. "Pidempiaikainen kova inflaatio" ja "hallinta" ovat sanapari, jotka eivät sovi samaan lauseeseen.

Velkakirjojen korkojen noustessa rahoittajat alkavat entistä tarkemmin syynäämään sitä, kuka velallisehdokkaista on kykenevä selviytymään korkeammista koroista ja maksamaan lainansa takaisin. Vaarana on luottolama, kun rahoituslaitokset alkavat luokitella, että "nuo valtiot" ja "nuo yritykset" eivät luultavasti kykene maksamaan velkojaan. Tässä tilanteessa keskuspankin pitäisi toimia pelastajana ja tukiostajana. Mutta kun EKP ei saisi tehdä tätä...

Hetemäen mukaan nykyisessä inflaatiotilanteessa likviditeetin lisääminen (tukiostot) on sama kuin heittäisi bensaa liekkeihin. Tukiostot boostaavat kovaa inflaatiota entisestään, mikä sitten kasvattaa inflaatio-odotuksia jne.

Miten euro-alue pääsee ulos tästä tilanteesta?

Poliitikkojen täytyisi nyt viimeistään myöntää, ettei EKP enää pysty lopettamaan inflaatiota. Sillä ei ole yksinkertaisesti työkaluja.

Jäljelle jäävä ratkaisumalli on euro-maiden ajaminen hallittuun taantumaan, mikä vähentää likviditeettiä markkinoilla. Tämän lisäksi saatetaan vaatia merkittäviä velkojen anteeksiantamisia, sekä samanaikaisia kohdistettuja tukiostoja tiettyjen valtioiden ja merkittävien yritysten bondeihin. Eli siis, poliittisesti varsin vaikea yhtälö.

 
Viimeksi muokattu:
EU on askeleen lähempänä vaikeiden päätöksien tekemistä.

Muutama päivä sitten julkistettu Yhdysvaltojen toukokuun 8,6% inflaatio oli odotettua suurempi. Vastauksena tähän Yhdysvaltain keskuspankki FED ilmoitti eilen nostavansa ohjauskorkoa kerralla 0,75%. Viimeksi tämän kokoluokan nosto on tehty 28 vuotta sitten. FED on nostanut tänä vuonna ohjauskorkoa kaikkiaan 0,25 + 0,5 + 0,75 = 1,5%.

EKP ilmoitti äsken ylimääräisen kokouksen järjestämisestä. Syytä ei ole kerrottu, mutta arvatenkin se liittyy odotetusta dollarin vahvistumisesta aiheutuviin seurauksiin, eli euron inflaation kiihtymiseen.

MTV ottaa yllättäen kantaa EKP:n hankalaan tilanteeseen: mahdollisesta EKP:n korkojen nostosta kärsisivät erityisesti Espanja, Kreikka ja Italia, joista Italia on pahimmassa jamassa. "Nyt jos joudutaan lähteä pelastamaan Italiaa, niin Italian talous on lähes kymmenkertainen Kreikkaan verrattuna, eli se on aivan mahdoton pelastusoperaatio."

 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla jäi huomaamatta sellainen asia, että Italian 10 vuotisen korko oli vaivihkaa kahdessa viikolla kivunnut 3% tasosta yli 4%.

InderestTV:n mukaan edellisessä viestissä mainittu EKP:n ylimääräinen kokous oli itseasiassa hätäkokous, joka liittyi Italian ja Espanjan valtiobondien korkojen nousemiseen. Tämän hätäkokouksen loppulausunto oli, että Italia ja Espanja pidetään eurossa mukana, kävi miten kävi.

Joo-o... EKP:n pyhän julistuksen seurauksena Italian 10 vuotinen on tällä hetkellä 3,7% tasossa. Mutta kuinka kauan markkinat uskoo tätä.

Tuomas Malinen arvioi, että EU:ta täytyy tulla joku merkittävä ratkaisu syksyyn mennessä. Se voi olla uusi uusi elvytyspaketti tai jotakin muuta, mutta syksyllä tämä ehdotus on tultava.



 
Viime viikolla jäi huomaamatta sellainen asia, että Italian 10 vuotisen korko oli vaivihkaa kahdessa viikolla kivunnut 3% tasosta yli 4%.

InderestTV:n mukaan edellisessä viestissä mainittu EKP:n ylimääräinen kokous oli itseasiassa hätäkokous, joka liittyi Italian ja Espanjan valtiobondien korkojen nousemiseen. Tämän hätäkokouksen loppulausunto oli, että Italia ja Espanja pidetään eurossa mukana, kävi miten kävi.

Joo-o... EKP:n pyhän julistuksen seurauksena Italian 10 vuotinen on tällä hetkellä 3,7% tasossa. Mutta kuinka kauan markkinat uskoo tätä.

Tuomas Malinen arvioi, että EU:ta täytyy tulla joku merkittävä ratkaisu syksyyn mennessä. Se voi olla uusi uusi elvytyspaketti tai jotakin muuta, mutta syksyllä tämä ehdotus on tultava.




Luin ihan valtavirta mediasta(ei mikään om tai anon hörhöt eikä edes malinen) sun jo kerran aiemmin väläyttämän mahdollisuuden että EKP nostaa korkoja mutta jatkaa eteläeuroopan velkakirjojen ostoa. Tästä on vähän viitteitä olemassa, kun EKP (en jaksa kaivaa lähdettä) sanoi että vaikka uutta velkakirjaosto-ohjelmaa ei tehdä, niin nykyisen ohjelman ostoja tullaan keskittämään enemmän eteläeurooppaan.
 
Luin ihan valtavirta mediasta(ei mikään om tai anon hörhöt eikä edes malinen) sun jo kerran aiemmin väläyttämän mahdollisuuden että EKP nostaa korkoja mutta jatkaa eteläeuroopan velkakirjojen ostoa. Tästä on vähän viitteitä olemassa, kun EKP (en jaksa kaivaa lähdettä) sanoi että vaikka uutta velkakirjaosto-ohjelmaa ei tehdä, niin nykyisen ohjelman ostoja tullaan keskittämään enemmän eteläeurooppaan.
Se on aivan mahdollinen skenaario. Tämä tarkoittaa sitä, että Etelä-Euroopassa kulutusjuhlat jatkuvat (koska rahaa saa keskuspankilta loputtomasti) ja muualla taloudet ajetaan lamaan.

Aiemmassa viestissäni #1631 kerrotaan, miten Martti Hetemäki näkee ainoana järkevänä euron inflaation torjuntavaihtoehtona euro-maiden ajamisen hallittuun taantumaan. Ohjauskoron kova nosto on se taikatemppu, jolla keskuspankki suorittaa tämän operaation.

Alla olevassa videossa taloustieteen professori Matti Viren kertoo mitä ohjauskoron nostosta seuraa. Euron nykyinen kova inflaatio johtuu suurelta osin siitä, että rahaa on liikkeellä liikaa, minkä seurauksena on liikaa kokonaiskysyntää, minkä seurauksena hinnat nousevat jatkuvasti. Keskuspankin koronnostolla vähennetään likviditeetin määrää, minkä seurauksena kokonaiskysyntä laskee. Tämän seurauksena tuotantoa täytyy sopeuttaa vähentyneeseen kysyntään ja kenties jopa alentaa hintoja. Näin kustannuksien jatkuva nousu saadaan hallintaan.

Eli kansankielellä: lama Suomeen, jotta euron inflaatio saadaan kuriin ja kulutusjuhlien jatkuminen Italiaan, jotta euro ei kaadu.

 
Wille Rydmanin tapauksella on vaikutusta tämän ketjun asioihin.

Keväällä 2020 Italian talous oli menossa vauhdilla kohti selvitystilaa. Keskustan Katri Kulmuni erehtyi lausumaan kahdesti: "Minun valtionvarainministerikaudella Suomi ei menetä budjettivaltaansa EU:lle". Näistä lausahduksista ei kulunut montaakaan viikkoa, kun esille nostettiin vuoden vanha juttu, jossa Kulmunin avustaja oli hankkinut esiintymiskoulutusta ohi kilpailutussopimusten. Tähän aivan naurettavaan syyhyn vedoten Kulmuni heitettiin ulos valtionvarainministerin pallilta tunnetuin seurauksin.

Rydman sattuu istumaan perustuslakivaliokunnassa. Elvytyspaketti I:stä käsitellessä Perustuslakivaliokunta päätyi tiukassa 9/8 äänestystuloksessa päätökseen, jonka mukaan eduskunnan pitää tehdä päätös 2/3 äänienemmistöllä. Tämän seurauksena nähtiin huvittava näytelmä, jossa elvytyspakettia haukkunut Kokoomus pakotettiin äänestämään enemmistöllään elvytyspaketin puolesta. Kokoomus sai ennätysmäärän yhteydenottoja kannattajiltaan. Niin paljon, että muistaakseni joku kansanedustaja epäili Venäjän hybridivaikuttamista.

Rydman äänesti perustuslakivaliokunnassa elvytyspakettia vastaan ja oli ensimmäinen kokoomuslainen, joka julkisesti ilmoitti äänestävänsä eduskunnassa sitä vastaan.

Kokoomukselle voi olla todella tiukka paikka, mikäli toinen elvytyspaketti tulee syksyllä ja perustuslakivaliokunta taas päättää, että 2/3 määräenemmistö vaaditaan. Tämä motivoi suuresti vaihtamaan yhden miehen perustuslakivaliokunnassa, minkä seurauksena päästään määräenemmistöllä äänestämään toisesta paketista.

Edit: Rydman on nyt eronnut (erotettu) kaikista valiokuntajäsenyyksistä.
 
Viimeksi muokattu:
EKP piti hiljattain hätäkokouksen, koska Italian ja Espanjan 10 vuotinen bondikorko uhkasi lähteä hallinnasta. Tiettävästi siellä päätettiin, että EKP ostaa näiden maiden bondit jälkimarkkinoilta, "what ever it takes". Näin Espanja voi auttaa omia kansalaisiaan kustannusten noustessa:
  • sähkön arvonlisävero (alv) laskettiin aiemmin 21 prosentista 10 prosenttiin. Nyt se lasketaan viiteen prosenttiin.
  • sähkön tuotantoverot on jo laskettu lähes nollaan
  • kaasulle on asetettu hintakatto 40 euroa/MWh, joka on merkittävästi alempi kuin kaasun markkinahinta. Joku muu maksaa erotuksen.
  • nostetaan toimeentulotukea ja alimpia eläkkeitä 15 prosentilla
  • jaetaan pienituloisille 200 euron ylimääräinen tukiraha
  • lasketaan joukkoliikenteen kuukausikorttien hintoja 30 prosentilla
Huojennukset Espanja maksaa lisävelalla, jota se suunnittelee ottavansa tänä vuonna kaikkiaan 60 miljardia euroa. Velkaantumisaste on jo nyt 117%/BKT. Vertailun vuoksi Kreikka päätyi luottokelvottomaksi 109%/BKT velkaantuneisuudella.

Suomi ei suunnittele mitään tällaista. Joissakin Euro-maissa on pakko pitää korkeat verokannat, jotta Espanjan kaltaiset, lähellä vararikkoa olevat, maat voivat käyttäytyä tällä tavalla.

 
Missä on päättäjien vastuu? Minulle näin tavan työläisenä on uskoteltu, että työt pitää hoitaa hyvin tai tulee seurauksia. Ymmärrän miksi jotkut tienaavat enemmän kuin minä ja hyvä niin. Itse en halua lisää vastuuta ja vaativuutta töiltäni, vaan olen aika sujut elintasoni ja työtehtävieni kanssa. Jos hoidan hommat päin vittua niin saan potkut ja ymmärrän sen. Siksi kysynkin miksi Angela Merkel huolimatta suurista tuloistaan ei istu vankilassa? Tämä mummohan ajoi saksan ja EU:n talouden ja energiapolitiikan seinään ja tällä hetkellä Saksa tukee rahallisesti sodassa Venäjää, ei Ukrainaa. Ns. paska osui tuulettimeen ja kunnolla. Ukrainalaiset naiset ja lapset kuolevat, jotta Angela Merkel saa elää leveätä elämää. Enpä ihmettelisi, vaikka olisi kasa rupliakin tilillään. On tämä maailma kyllä vain kiero paikka. Melkein tekisi mieli vihapuhetta puhua, mutta Angela ja EU kieltää.

Jos poliitikkoja ei saada vastuuseen huonoista päätöksistään, niin mikä ajaa tulevaisuuden poliitikot tekemään parempia päätöksiä?

Sukupuolitasa-arvon kannaltakin lasikatot vaihtuivat luodinkestävään pleksiin. Kiitos Angela! Vitun hienosti hoidettu.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla hyvä hetki siirtyä veronmaksajasta opiskelijaksi taas vaihteeksi. Katsellaan sitä veronmaksua sitten joskus taas uudestaan.
 
Taitaa olla hyvä hetki siirtyä veronmaksajasta opiskelijaksi taas vaihteeksi. Katsellaan sitä veronmaksua sitten joskus taas uudestaan.
Kieltämättä syö ihan helvetin paljon uskottavuutta koko hommalta jos ei mitään saada takaisin koko järjestelmältä. Minä saan koska syy ja sairaus, mutta suurin osa ei saa...
 
Täällä kun on välillä yhtään vittuilematta joka-alan asiantuntijoita, niin montakohan alan asiantuntijaa meillä on hauskuuttamassa meitä :p


Eikun ihan oikeasti kiitän teitä. Välillä joutuu lukemaan ihan ajatuksen kanssa teidän viestejänne, kun järkeilette...
Kiitos siitä!
 
Ja ylläpidolle kiitos. Kiitos että olette olemassa ja neutraalina. Vetäkää tuo sama linja. Siitä ei teitä kukaan tule tuomitsemaan vaikka hemmetin väsynyttä välillä onkin..

Tämä on aikalailla paras uutismedia seurata ja lukea, vaikka tietyt käyttäjät höpöhöpöhommia välillä juttelevatkin
 
Viimeksi muokattu:
Minä en oo mikään talous ekspertti, joten kysyn että eikö tässä nyt oo syvä lama horisontissa näkyvissä? Inflaatio jyllää Euroopassa ja muualla ja kohta loppuu ihmisiltä ostovoima?
 
Taitaa olla hyvä hetki siirtyä veronmaksajasta opiskelijaksi taas vaihteeksi. Katsellaan sitä veronmaksua sitten joskus taas uudestaan.
Upea logiikka. Otat siis suosiolla nettona vähemmän käteen ihan vaan koska työssäkäyvänä joudut maksamaan suhteessa enemmän veroja?
 
Minä en oo mikään talous ekspertti, joten kysyn että eikö tässä nyt oo syvä lama horisontissa näkyvissä? Inflaatio jyllää Euroopassa ja muualla ja kohta loppuu ihmisiltä ostovoima?
No käyttäjä inexcess aika vakuuttavasti nämä ennen ennustanut. Ostan itse ainakin tonnikalaa talveksi.:)
 
No käyttäjä inexcess aika vakuuttavasti nämä ennen ennustanut. Ostan itse ainakin tonnikalaa talveksi.:)
Tonnikalahan on ihan hyvää.;)

Kyllä se valitettavasti lamaa pukkaa vuoden sisään, ei auta mikään. Vuodesta 2009 lähes yhtämittaisesti jatkunut älytön elvytys ja löyhän rahan politiikka on tullut tiensä päähän.

Muuttujia on tietysti monia, mutta inflaation kiihtyminen nykyistäkin hurjemmaksi voi kaataa dominot. Ensi talvena/keväänä tulee maailmanlaajuista pulaa elintarvikkeista. OECD:n johtaja Mathias Cormann on jo pyytänyt, etteivät maat rajoittaisi elintarvikevientiään(!). Suomessa ei kuolla nälkään, mutta elintarvikkeiden kova hinnannousu nostaa euron inflaation uudelle tasolle. Tämä sitten pakottaa EKP:n toimimaan, koska euro-alue ei nyt vaan voi jäädä minnekään 12-15% inflaatiotasoille. Ohjauskorkoa on pakko nostaa ja etelän ongelmamaita pitää pystyä jotenkin tukemaan.

Itse jättäisin turhat suuremmat ostot pois: matkavene, kesämökki, asuntoauto, kallis moottoripyörä jne. Laman iskiessä näiden arvo romahtaa eniten, eikä niitä tiukan paikan tullen pääse realisoimaan järkevällä hinnalla.

Myös asunnon oston kohdalla miettisin, onko se nyt aivan välttämätöntä. Kasvukeskusten asuntojen nykyinen korkea hintataso osittain perustuu pitkään jatkuneeseen halpaan rahaan: ihmiset ovat tottuneet historiallisesti halpaan lainarahaan, minkä vuoksi on sitouduttu suuriin ja pitkäkestoisiin asuntolainoihin. Nyt tähän tulee loppu, mikä sitten tulee näkymään asuntojen hintojen tippumisena. Asuntojenkin arvon palautuminen lamasta voi kestää pitkään. Kotikaupungissani 80-luvun lopussa rakennettujen rivitalohuoneistojen hinta romahti 90-luvun lamassa niin paljon, että arvon palautuminen takaisin ostohinnan tasolle vei yli 10 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 276
Viestejä
4 507 565
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom