Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä tällä hinnalla kannattaa tankata

20231022_142810.jpg

Ai hitsi, voitit sentillä

St1 Lahti Renkomäki
1698158995915.png
 
En näitä nyt tarkemmin tutkinut, mutta pari tuotantolaitosta olisi tulossa:

Kanteleen voima: NordFuel Oy:n biojalostamo tuottaa valmistuttuaan markkinoille vuosittain 65 000 tonnia bioetanolia. Lisäksi jalostamo tuottaa ligniinipellettiä ja biokaasua. NordFuel Oy tulee olemaan paikallisesti merkittävä työllistäjä.

BioEnergo Oy:n noin 180 miljoonan euron biokonversiolaitos valmistuu Porin Kaanaankorven teollisuusalueelle näiltä näkymin vuonna 2024.

Biokonversiolaitos tuottaa saha- ja metsäteollisuuden sivuvirroista, kuten sahanpurusta, noin 60 000 kuutiota bioetanolia ja 130 000 megawattituntia nesteytettyä biokaasua, mikä riittää noin 15 000 autolle.
 
Eflexplussasta laitettu käynnistysparametriksi +3 ja silti vaikka oli vaan -3 astetta niin joutui kolmesti autoa starttaamaan että käynnistyi (volvo t6). Ongelmaan löytyi ratkaisu kun webastoa käytättää 2-3min ennen starttia niin silloin käynnistyy laakista.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa enemmän bensaa tankilliseen sekaan, nyt laittanut 50 litran tankilliseen 10 litraa bensaa sekaan.

ps. e85 oli taas kohtuun hintaista 1.417/l
 
Eflexplussasta laitettu käynnistysparametriksi +3 ja silti vaikka oli vaan -3 astetta niin joutui kolmesti autoa starttaamaan että käynnistyi (volvo t6). Ongelmaan löytyi ratkaisu kun webastoa käytättää 2-3min ennen starttia niin silloin käynnistyy laakista.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa enemmän bensaa tankilliseen sekaan, nyt laittanut 50 litran tankilliseen 10 litraa bensaa sekaan.

ps. e85 oli taas kohtuun hintaista 1.417/l
Mikä tuo +3 on, tarkoitettu käynnistymään +3C lämpötilassa?
Eikö siinä ole säätövaraa isontaa vielä rikastusta?
Itselläni vain vanha karvalakkimalli jossa ei mitään hienoja säätöjä. :)
 
Mikä tuo +3 on, tarkoitettu käynnistymään +3C lämpötilassa?
Eikö siinä ole säätövaraa isontaa vielä rikastusta?
Itselläni vain vanha karvalakkimalli jossa ei mitään hienoja säätöjä. :)

saadot muistaakseni meni etta -1 ja +3 eli mulla taysi rikastus paalla.

ps. aakkoset ei toimi koneessa
 
Mikä T6 kyseessä eli millä koneella? Kyselin nettisivun lomakkeen kautta sopivuutta omaan ja vastaus oli, että suuttimet ei riitä täysteholla. Etanolilla tuskin ehkä silti nakuttaisi ja täystehon tarvekkin on kyllä vähän niin ja näin. Kokemukset muuten myönteisiä?

-Tomppa
Eflexplussasta laitettu käynnistysparametriksi +3 ja silti vaikka oli vaan -3 astetta niin joutui kolmesti autoa starttaamaan että käynnistyi (volvo t6). Ongelmaan löytyi ratkaisu kun webastoa käytättää 2-3min ennen starttia niin silloin käynnistyy laakista.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa enemmän bensaa tankilliseen sekaan, nyt laittanut 50 litran tankilliseen 10 litraa bensaa sekaan.
 
Aika kova juttu kyllä että hybrideitäkin voidaan muuttaa etanolikäyttöseksi.
En kyllä itse lähtisi viinailemaan pluggareilla, kun pluggari käytännössä maksimoi haitat ja minimoi hyödyt.

Etanolin hyödyt on IMO lähinnä:
-Mahdollinen kustannusäästö polttoaineessa
-Pienemmät CO2 päästöt.

ja haitat:
- Alkuinvestointi
- Heikompi käynnistyvyys
- Hetkellisesti suurempi kulutus käynnistyessä
- Huonompi säilyvyys
- Nopeampi öljyjen pilaantuminen, varsinkin pätkä-ajossa.

… ja sitten kun mietitään pluggaria, niin kulutus on selvästi pienempi (eli CO2 ja kustannusylityksiä murto-osa, mikä pidentää radikaalisti takaisinmaksuaikaa ja vähentää päästöhyltyä) paljon koneen pätkäkäyttöä ja käyttöä kylmänä, öljyt kovilla mikä sattaa pilata koneen, polttoaine vaihtuu hitaasti.

Eli minusta aika huono yhdistelmä.
 
Mikä T6 kyseessä eli millä koneella? Kyselin nettisivun lomakkeen kautta sopivuutta omaan ja vastaus oli, että suuttimet ei riitä täysteholla. Etanolilla tuskin ehkä silti nakuttaisi ja täystehon tarvekkin on kyllä vähän niin ja näin. Kokemukset muuten myönteisiä?

-Tomppa
Antaako se fuelcut:in jos menee laihalle? Aika ikävä sekin jos ohituksen aikana rekka tulossa vastaan ja polttoaineen syöttö katkeaa.:hmm:
 
Mikä T6 kyseessä eli millä koneella? Kyselin nettisivun lomakkeen kautta sopivuutta omaan ja vastaus oli, että suuttimet ei riitä täysteholla. Etanolilla tuskin ehkä silti nakuttaisi ja täystehon tarvekkin on kyllä vähän niin ja näin. Kokemukset muuten myönteisiä?

-Tomppa

B6304T4 on variantti. Tosta asiakaspalvelun kans pohdittiin tota suuttimien riittävyyttä ja tultiin siihen tulokseen että jos meinaa kovin sporttisesti tai radalla ajaa niin puhtaalla etanolilla tulee ongelmia. Tavan ajoon riittää tai sitten laittaa pienen määrän bensaa tankilliseen. Itse päädyin siihen että laittanut tankilliseen 10 litraa tavan bensaa ja loput etanolia, näin etanoliprosentti pyörinyt siellä 70-75% nurkilla ja ei ole ongelmia esiintynyt.

E: ja tulossa isommat suuttimet muutoinkin kun on softattu polestarilla niin suuttimet aika tapissa muutenkin ja tarkoitus vielä tehoa ottaa lisää.
 
B6304T4 on variantti. Tosta asiakaspalvelun kans pohdittiin tota suuttimien riittävyyttä ja tultiin siihen tulokseen että jos meinaa kovin sporttisesti tai radalla ajaa niin puhtaalla etanolilla tulee ongelmia. Tavan ajoon riittää tai sitten laittaa pienen määrän bensaa tankilliseen. Itse päädyin siihen että laittanut tankilliseen 10 litraa tavan bensaa ja loput etanolia, näin etanoliprosentti pyörinyt siellä 70-75% nurkilla ja ei ole ongelmia esiintynyt.

E: ja tulossa isommat suuttimet muutoinkin kun on softattu polestarilla niin suuttimet aika tapissa muutenkin ja tarkoitus vielä tehoa ottaa lisää.
Ok, sama kone täälläkin ja Polestar pohjina. Saiko tuosta Eflexplussasta dataa ulos eli suuttimien aukioloaikoja?
 
En kyllä itse lähtisi viinailemaan pluggareilla, kun pluggari käytännössä maksimoi haitat ja minimoi hyödyt.

Etanolin hyödyt on IMO lähinnä:
-Mahdollinen kustannusäästö polttoaineessa
-Pienemmät CO2 päästöt.

ja haitat:
- Alkuinvestointi
- Heikompi käynnistyvyys
- Hetkellisesti suurempi kulutus käynnistyessä
- Huonompi säilyvyys
- Nopeampi öljyjen pilaantuminen, varsinkin pätkä-ajossa.

… ja sitten kun mietitään pluggaria, niin kulutus on selvästi pienempi (eli CO2 ja kustannusylityksiä murto-osa, mikä pidentää radikaalisti takaisinmaksuaikaa ja vähentää päästöhyltyä) paljon koneen pätkäkäyttöä ja käyttöä kylmänä, öljyt kovilla mikä sattaa pilata koneen, polttoaine vaihtuu hitaasti.

Eli minusta aika huono yhdistelmä.

Olen samaa mieltä! Mitä enemmän bensaa auto syö, sitä järkevämpää on etanolikonversio.
 
Eflexplussasta laitettu käynnistysparametriksi +3 ja silti vaikka oli vaan -3 astetta niin joutui kolmesti autoa starttaamaan että käynnistyi (volvo t6). Ongelmaan löytyi ratkaisu kun webastoa käytättää 2-3min ennen starttia niin silloin käynnistyy laakista.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa enemmän bensaa tankilliseen sekaan, nyt laittanut 50 litran tankilliseen 10 litraa bensaa sekaan.

ps. e85 oli taas kohtuun hintaista 1.417/l
Polttoainelinja pääsee tyhjenemään viallisen paineensäätimen takia ja webaston käyttö pumppaa linjan täyteen?
 
Polttoainelinja pääsee tyhjenemään viallisen paineensäätimen takia ja webaston käyttö pumppaa linjan täyteen?

Enpä jaksa uskoa kun tavan bensalla toimii normaalisti.

Ok, sama kone täälläkin ja Polestar pohjina. Saiko tuosta Eflexplussasta dataa ulos eli suuttimien aukioloaikoja?

Tossa kaikki data mitä tästä plussamallista saa ulos.

Screenshot_20231114_060915.jpgScreenshot_20231114_060933.jpgScreenshot_20231114_060953.jpgScreenshot_20231114_061005.jpg
 
Se on tuo käyttöaste. Jos lyö lämän pohjaan, niin ei varmaankaan saisi mennä sataan prosenttiin... luulisin :D

Paljonko on tarkoitus saada lisää tehoa ja millä muutoksilla? Mitenköhän voimansiirto kestää tai sehän on tietty käyttötavasta kiinni.
 
Epäsuorasti etanoliin liittyvää mutta,

En tiedä mitä tuo kone varsinaisesti kestää, laatikko varmaan antautuu ensimmäisenä. Eräs rakentaja sai moottorin hajoamaan jossakin 450 hevosvoiman tietämillä.

Ensimmäisenä vastaan tulee vakiosuuttimet, sitten turbo. Jos olis suoraan polestar engineered versio niin olisi jo parempi turbo ja välijäähy mutta eipä nuo do88 palikat kovin tyyriitä ole. Kolmantena imupuoli on sellanen töherrys että senki päivityksen vaatii.

Onhan tuossa tekemistä mutta vasta 100k rullattu niin onhan tolla elinvuosia jäljellä.
 
Alkaa olemaan e85 hyvissä hinnoissa.

Kouvolassa tänään st1:llä 1.253 bonuskortin kanssa.
 
Joo, mä oon päästellyt jo kohta 3v Mesen 320 bensalla, jonka ohjelmoin E85:selle. Pikkasen enemmän tietty kuluttaa.
Talvella osa 95:sta sekaan niin ei starttauksetkaan haittaa.
On ainakin päästöt ok!
Ja jos ajelee 95:sella, niin kulutus on normaali.
 
Tuli teetettyä syksyllä myös itse etanolimuunnos. Autona kahdeksannen korimallin Ford Fiesta. 1.0 ecoboost automaatilla eli jokaisen autoharrastajan pahin painajainen. Alla noin 3800km pelkällä etanolilla ajelua. Ekojen etanolitankkausten jälkeen tuli fiilis, että autossa olisi enemmän voimaa, mutta en ikinä käynyt dynolla joten pidin sitä vain lumevaikutuksena. Nyt tuli pitkästä aikaa tankattua bensiiniä ja auto tuntuu jotenkin todella laiskalta. Huomaa, että "selkärangasta" tuleva kaasupolkimen asento ei enää pidä paikkaansa vaan joutuu polkemaan enemmän. Jossain vaiheessa tavoitteena käyttää tuo penkissä. Pelkästään oma mielenkiinto sitä kaipaa, mutta uskoisin kiinnostavan myös muita ecoboostin omistajia.
 
Tuli teetettyä syksyllä myös itse etanolimuunnos. Autona kahdeksannen korimallin Ford Fiesta. 1.0 ecoboost automaatilla eli jokaisen autoharrastajan pahin painajainen. Alla noin 3800km pelkällä etanolilla ajelua. Ekojen etanolitankkausten jälkeen tuli fiilis, että autossa olisi enemmän voimaa, mutta en ikinä käynyt dynolla joten pidin sitä vain lumevaikutuksena. Nyt tuli pitkästä aikaa tankattua bensiiniä ja auto tuntuu jotenkin todella laiskalta. Huomaa, että "selkärangasta" tuleva kaasupolkimen asento ei enää pidä paikkaansa vaan joutuu polkemaan enemmän. Jossain vaiheessa tavoitteena käyttää tuo penkissä. Pelkästään oma mielenkiinto sitä kaipaa, mutta uskoisin kiinnostavan myös muita ecoboostin omistajia.

Millainen etanolimuutos? Mikä moottorin tehoversio? Näitähän on 100, 125 ja 140hv?

Mitenkä suuttimien riittävyys? Kyllähän nuo penkitystulokset muitakin kiinnostaa. :)
 
Tuli teetettyä syksyllä myös itse etanolimuunnos. Autona kahdeksannen korimallin Ford Fiesta. 1.0 ecoboost automaatilla eli jokaisen autoharrastajan pahin painajainen. Alla noin 3800km pelkällä etanolilla ajelua. Ekojen etanolitankkausten jälkeen tuli fiilis, että autossa olisi enemmän voimaa, mutta en ikinä käynyt dynolla joten pidin sitä vain lumevaikutuksena. Nyt tuli pitkästä aikaa tankattua bensiiniä ja auto tuntuu jotenkin todella laiskalta. Huomaa, että "selkärangasta" tuleva kaasupolkimen asento ei enää pidä paikkaansa vaan joutuu polkemaan enemmän. Jossain vaiheessa tavoitteena käyttää tuo penkissä. Pelkästään oma mielenkiinto sitä kaipaa, mutta uskoisin kiinnostavan myös muita ecoboostin omistajia.
Minkä muutossarjan asensit? Kovin arvokas ainakin tuo eFlexFuelin setti tuohon, 529€ näyttäisi olevan omaan fiestaan.
 
Millainen etanolimuutos? Mikä moottorin tehoversio? Näitähän on 100, 125 ja 140hv?

Mitenkä suuttimien riittävyys? Kyllähän nuo penkitystulokset muitakin kiinnostaa. :)
Minkä muutossarjan asensit? Kovin arvokas ainakin tuo eFlexFuelin setti tuohon, 529€ näyttäisi olevan omaan fiestaan.

Eflexfuelin direct tuli asennettua tai tarkemmin asennutin valtuutetussa pisteessä. Kyseessä on huikea 100hv malli. Eflexfuel kertoo tarkistavansa suuttimien riittävyyden ja omaan autoon ei tehty muutoksia. En ole kertaakaan huomannut, ettei riittäisi suuttimet. Penkkiin viedään kun perse kestää taas sellasia hupeja. Kallista touhuahan tämä on, mutta toistaiseksi vaikuttaa ihan fiksulta ostolta.
 
Eikö etanoliin vaihdon myötä öljyn vaihtoväli pidä puolittaa, jolloin taloushyöty jää aika olemattomaksi?
 
Eikö etanoliin vaihdon myötä öljyn vaihtoväli pidä puolittaa, jolloin taloushyöty jää aika olemattomaksi?
On ne öljyt hyvä vaihtaa useammin, kuin autonvalmistaja minimissään vaatii.

Puolitusta suosittaa tosiaan moni paikka, mutta esim Eflexfuel ei tuota kehota tekemään ellei tule paljoa nurkka- tai kylmäajoa. Ei sinällään itseä liikuta, kun puolitin vaihtovälin jo bensalla ajaessa. 30tkm vaihtoväli litrasella pikkuturbolla, jossa hihna ui öljyssä kuulostaa vähän karulta. :cigar: Öljynvaihto on minimaalinen kulu (169e/vaihto) siitä, että auto pysyisi mahdollisimman hyvänä. Pelkkä auton omistaminen maksaa vuodessa jo moninkertaisesti.
 
Eikö etanoliin vaihdon myötä öljyn vaihtoväli pidä puolittaa, jolloin taloushyöty jää aika olemattomaksi?

Vaihdoin aina öljyn (myös suodatin) 10tkm välein, oli ollut bensaa tai RE85 tankissa, ei koskaan mitään ongelmaa moottorin tai öljyjen kanssa.

Auto lahosi ympäriltä. Kyseessä oli GA14DE (MPI) moottori jakoketjulla.
 
Tuntuu etanolikäytöstä lähes aina vasta-argumenttina olevan tuo öljynvaihtovälin lyhentyminen. Kuitenkin sitten toisessa ketjussa samat ukot kertoo ajavansa joka tapauksessa joko 1v/10tkm per öljyt.
 
Puolitusta suosittaa tosiaan moni paikka, mutta esim Eflexfuel ei tuota kehota tekemään ellei tule paljoa nurkka- tai kylmäajoa. Ei sinällään itseä liikuta, kun puolitin vaihtovälin jo bensalla ajaessa. 30tkm vaihtoväli litrasella pikkuturbolla, jossa hihna ui öljyssä kuulostaa vähän karulta. :cigar: Öljynvaihto on minimaalinen kulu (169e/vaihto) siitä, että auto pysyisi mahdollisimman hyvänä. Pelkkä auton omistaminen maksaa vuodessa jo moninkertaisesti.
Missä saat kulutettua 170e öljynvaihtoon?
 
Missä saat kulutettua 170e öljynvaihtoon?
Nyt kun katsoin tarkemmin niin tuo RS-huollon 169e paketti on joku "tarkistushuolto" (öljyt + suodattimet + jotain tsekkauksia). Pääsee siis varmasti myös halvemmalla. Pointtina oli lähinnä ehkä se, että toi vuosittainen kulu ei oo juuri mitään verrattuna muihin kuluihin.
 
Nyt kun katsoin tarkemmin niin tuo RS-huollon 169e paketti on joku "tarkistushuolto" (öljyt + suodattimet + jotain tsekkauksia). Pääsee siis varmasti myös halvemmalla. Pointtina oli lähinnä ehkä se, että toi vuosittainen kulu ei oo juuri mitään verrattuna muihin kuluihin.
Hyvät on katteet silti. Kannu öljyä maksaa sen 30e ja suti vitosen mutta huollossa toki tulee työ päälle.
 
Öljyissä voi myös hyväksikäyttää sitä, että jos normaali vaihtoväli on joku 2v/30tkm ja siksi vaatimuksena on joku kallis superhyperlonglifeöljy, niin vuosittain tai tiheämmin vaihdettuna sillä longlifellä ei ole niin väliä. Jos vaan muut vaatimukset täyttyy, niin pärjää huomattavasti halvemmalla öljyllä kun sen ei tarvitse kestää ajallisesti niin pitkään.
 
Tuon Fordin Ecoboostin kohdalla jokainen täysjärkinen vaihtaa öljyt sen kerran vuodessa/15tkm välein jo pelkästään öljykylpyisen jakohihnan ongelmien välttämisen takia. Valmistajan suositus 2v/30tkm tuolle moottorille on about yhtä fiksu kuin sille jakohihnalle annettu vaihtoväli 10v/240tkm ;)
 
Eflexfuelin direct tuli asennettua tai tarkemmin asennutin valtuutetussa pisteessä. Kyseessä on huikea 100hv malli. Eflexfuel kertoo tarkistavansa suuttimien riittävyyden ja omaan autoon ei tehty muutoksia.
En ole kertaakaan huomannut, ettei riittäisi suuttimet. Penkkiin viedään kun perse kestää taas sellasia hupeja. Kallista touhuahan tämä on, mutta toistaiseksi vaikuttaa ihan fiksulta ostolta.


Toi 1.0 ecoboost 100hv on sama kuin 125hv, mutta ohjelmallisesti rampautettu.. näin jostain luin. Että ei tuo RE85 välttämättä merkittävää tehoetua anna, ainakaan 98E5 verrattuna.
 
Puolitusta suosittaa tosiaan moni paikka, mutta esim Eflexfuel ei tuota kehota tekemään ellei tule paljoa nurkka- tai kylmäajoa.
Itse olin käsittänyt että lähinnä konversiosta seuraava vaihto kannattaa olla lyhyemmällä välillä, jos sattuu että etanoli saa irti jotain sakkaa, jota bensiini ei saanut.
Oma 2004 Corolla on nyt kulkenut 1,5v ja 20 tkm etanolilla, huollot samalla 15tkm / 1 vuosi välillä kuin aiemminkin. Viime kerran öljynvaihtohuollossa pyysin katsomaan että onko mitään normaalista poikkeavaa kun ensimmäinen huolto konversion jälkeen ja sanoivat ettei näkynyt. Pakko kai uskoa.

eFlexfuelin asetus on +2 kylmäkäynnistysrikastuksella. Ja kun ihan pakkasille mennään, niin olen tankannut auton kun tankki on puolillaan, joka toisen tankkauksen 95e ja joka toisen E85, jolloin tankissa on noin 50/50 seos ja lähtee paremmin käyntiin.

(Tähän tankkausratkaisuun päädyin vaikka Corolla lähti puhtaalla E85 ilman roikkaa käyntiin -15°C pakkasesta, kunhan olin tehnyt viitisen starttia ja antanut vähän apua kaasupolkimelta. :asif:)
 
Luulisi, että suomalainen tuote osaisi antaa riittävästi ryyppyä... vai onko tuossa joku manuaalisäätö?
 
No mitä tässä näitä pakkasia nyt ollut -17 - -21.

60 litrassa on 10 litraa 95:sta.
 
Corolla lähtee seuraavalle omistajalle, tässä etanolivaihdoksen jälkeisiä etanolitankkauksia, josta voi laskea kulutusta vanhemmassa autossa.

Kyseessä siis 2005 vuoden Toyota Corolla, porrasperä, 3ZZ-FE 1.6L koneella ja 5-vaiheisella manuaaliaskilla.

Ensimmäisenä nykyinen tripin lukema, sen jälkeen polttoaineen hinta ja päivämäärä ja viimeisenä tankkauksen litramäärä.

Trip 379km
1.464€ 18.09.2023
37L

Trip 465km
1.599€ 01.10.2023
37.5L

Trip 375km
2.065€ 10.10.2023
10L 95

Trip 37km
1.599€ 10.10.2023
35.2L

Trip 477km
1.439€ 29.10.2023
37.3L

Trip 461km
1.939€ 23.11.2023
9.99L 95

Trip 494km
1.529€ 23.11.2023
34.48L

Trip 444km
1.529€ 03.12.2023
32.70L

Trip 319km
1.529€ 09.12.2023
37.43L

Trip 227km
1.479€ 23.12.2023
24.40L

Trip 475km
1.479€ 25.12.2023
40.57L
 
Laitetaas koostetta omistakin tankkauksista. EFlexFuel asennettu elokuussa 2023. Autona Ford Fiesta 1.0 ecoboost vm. 2018 automaattivaihteistolla. Kerran tankannut 95E10, muuten pelkkää etanolia. Tankkaukset tallennettu Fuelio-sovelluksella, johon saisi myös merkattua muut kulut (vakuutukset, huollot & tarvikkeet jne). Jossain vaiheessa tavoitteena siirtyä myös siihen, jotta saisi oikeasti seurattua autoilun kustannuksia.

Pitäisi myös ajaa joku pidempi reissu bensalla, jotta saisi testattua paljonko enemmän tuo oikeasti vie etanolia vs. bensiiniä. Ei ihan tunnu tuo 1.28-kerroin osuvan kohilleen. Jos bensaa menisi oikeasti pienimmillään 5l/100km, niin tankillisella ajaisi 840km. En tainnut päästä kuin pari kertaa yli 700km bensalla.
Fiesta.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuon Fordin Ecoboostin kohdalla jokainen täysjärkinen vaihtaa öljyt sen kerran vuodessa/15tkm välein jo pelkästään öljykylpyisen jakohihnan ongelmien välttämisen takia. Valmistajan suositus 2v/30tkm tuolle moottorille on about yhtä fiksu kuin sille jakohihnalle annettu vaihtoväli 10v/240tkm ;)

En uskaltaisi venyttää öljynvaihtoja 15 tkm asti, jos auto olisi oma tai moottoriremontti muuten vaarassa tulla oman lompakon osaksi. Vielä jos ajaa kaupunkiajoa merkittävän osan vaihtovälistä niin alkaa jo 10tkm olla melkoista uhkapeliä. Mutta valitettavasti kovin pitkää käyttöikää ei muutenkaan voi laskea näille nykyajan säästömoottoreille, että jos nyt odotuksena olisi vaikka 120 tkm ajoa ennenkuin moottori on loppu, niin ehkä se 15 tkm öljyvälikin menisi, ellei sitten juuri imusihdin tukkeutuminen lopeta taivalta jo paljon aikaisemmin.

Etanolin käyttö muuten saattaa lisätä runsaasti "öljymömmön" kertymistä moottoriin, koska palotapahtuman tuotteena kertyy suurempi määrä vettä kuin bensiinin kanssa. Sekin kannattaa huomioida öljynvaihtovälien suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa olemaan hinta kohdallaan. Viereisessä pistoolissa tarjolla 95:sta hintaan 1.709.
Paikka Kouvolan Alakylän st1.20240107_184859.jpg
 
Ohjelmointia vaatii. Turboautojen juttuja enemmänkin. Etanoli ei nakuta niin herkästi -> ennakkoa voidaan myöhäistää -> lisää vääntöä ja tehoa.

Vaatii myös usein isompaa suutinta, etanolia pitää jo muutenkin suihkuttaa enemmän (+33%) samaan tehoon (siis verrattuna bensaan) ja siitä jos lähdetään vielä virittämään..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 899
Viestejä
4 888 976
Jäsenet
78 918
Uusin jäsen
kahvimyyra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom