Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Oulussa ABC:llä 95E maksaa 2,21 ja E85 maksaa 1,72.
ABC osaa tämän - noi hinnat on niinku just sillä 1,28 kertoimella. :lol:
 
Ei jännästi, vaan loogisesti.

Edelleen on täysin loogista, että etanolin hinta seuraa bensan hintaa hieman alle 0,77 kertoimella, mikä vastaisi 30 % kulutuksen lisäystä siirryttäestä bensasta etanoliin.

Mielenkiintoista on miksi ABC Amiraali Kotkassa myy tällä hetkellä E85 hintaan 1,491, kun E10 maksaa 2,198 ja Kotkan viereisillä abc-asemilla E85 hinta on reilut 1,7 €/l:rolleyes:
 
Ei jännästi, vaan loogisesti.

Mielenkiintoista on miksi ABC Amiraali Kotkassa myy tällä hetkellä E85 hintaan 1,491, kun E10 maksaa 2,198 ja Kotkan viereisillä abc-asemilla E85 hinta on reilut 1,7 €/l:rolleyes:

Tuntuu, että ainoa järkeenkäypä selitys olisi muita asemia suurempi e85 myyntivolyymi kyseisellä asemalla. Toisaalta se saattaa myös olla kysynnän ohella myös logistisesti hyvällä paikalla. Käsittääksi ST1 jalostaa etanolia Haminassa, joten, ehkä logistiikan suhteen menee sopivasti niin, että Haminasta lähtee viinat (laivalla?) Ruotsiin ja toiseen suuntaan taas tulee sama määrä valmista polttoainetta, joten tuo saattaisi olla lähimpiä ellei lähin asema, missä sitä myytäisiin suhteellisen paljon?
 
1,723€/L hinnalla tuli vielä tartuttua tänään RE85 pumpun kahvaan. Suunnilleen joka toinen kerta on nyt menty re85:llä ja toinen sit 98E:llä.

On kyllä ihan just siinä järkevyyden rajalla. Autoon ei hyvin sovi 95E10 niin lasken hintaeron 98:iin 1,28 kertoimella.
 
Monella asemalla E85 seuraa hitaasti bensan energian hintaa. Nyt kun bensan hinta on laskenut, niin on energian saa halvemmalla bensassa. Vastaavasti bensan hinnan nousun aikana E85 on energiassa halvempaa. Omassa vanhassa ja muutoskatsastetussa moottorissa käytös parempi, kun ei aja pelkällä E85:lla.

Vuorotellen tankkaus sopii omaan tilanteeseen hyvin. Tavoite on ollut suurinpiirtein saada etanoliprosentti 40 .. 65. Hyötysuhde koneessa ei taida parantua enää 50 % ylimennessä. Vapaasti hengittävässä moottorissa polttoaineen oktaanin nosto yli 99:n ei taida olla merkityksellistä? Puolet 95:sta ja toinen puoli E85:sta tarkoittaa kylmällä koneella normaali käytöstä. Lämpöisenä niitä eroja ei niin huomaa. Saattaa olla että 330 tkm ajettu moottori (Ford Duratec HE 18) jo kaipaa kaasuttimen kulumien huoltoa :) ja jotain muutakin vikaa voi olla.
 
Kaasutinta tuossa Duratec HE 18:ssa ei taida olla... mutta nakutusanturi lienee kyllä. Voihan siinä positiivisen eron huomata, jos 95E10 sekaan laittaa hieman RE85.
 
Kaasutinta tuossa Duratec HE 18:ssa ei taida olla... mutta nakutusanturi lienee kyllä. Voihan siinä positiivisen eron huomata, jos 95E10 sekaan laittaa hieman RE85.
EGR on siinä käytössä. Sitä EGR:ää saa vikakoodeista nollailla OBD:n kautta silloin tällöin (ehkä 10 tkm välein) -- siis liikkuu vielä aika hyvin. Etanoli laskee pakosaasun lämpötilaa, niin kai se korostaa entisestään EGR:n vaikutusta. "Kylmää" kaasua mahtuu pikkusen enemmän sylintereihin ja sillä kai nostaa hyötysuhdetta pintakaasulla ajaessa. Hyötysuhteen nousu ehkä 2..3%. Isomman säästön saisi energiakuluissa, kun vaihtaisi uudempaan autoon...
 
Tuli Audi TT:hen asennettua etanolisensorillinen+bluetoothillinen eflexfuelin boksi. Kohtuuhintaan käytettynä sain. Järkeä ei kauheasti mutta saa sillä ehkä tehoja vähän lisää. Tankkailen RE85 jos ei ole kallimpaa kuin 98E.

1659989439322.png

Ecu oli adaptoitunut etanolimäärään lisäämällä reilut 17 pinnaa. Kuulostaa aika järkevältä määrältä jos etanolipitoisuus on 39%? Kun pistin käyntiin niin short fuel trimmi hyppäsi samantien -25%.

1659989490927.png

Tuossa on n. 8% ero. Eli oisko etanolianturissa epätarkkuutta vai mikähän homma...

No tiiä tosta, täytyy tarkkailla miten käy kun pistän tankin täyteen re85.
 
Olisko kylmä rikastus vielä päällä kun kone on 22 asteinen ja boksi reagoi siihen. Siinähän on myös lämpöanturi mihin sen laitoit? Omassa laitoin nippusiteellä termostaatti koteloon kun oli niin hyvin esillä. Omalla aikoinaan lämpimällä koneella matka ajossa stft pomppi muistaakseni +- 4% ja pitkä ltft pysytteli noin 4:n tuntumassa.
Lisätty:
Käsittääkseni auton ecun pitäisi toimia ihan normaaliarvoillaan koska etanoli boksihan sen ruiskutusaika korjauksen tekee.
Oliko sytytystulpat milloin vaihdettu. RE85:llä ajellessa sytytys ongelmat tulee helpommin esiin. Sitten kirotaan kun ei pakkasella saa käyntiin ja syytetään polttoainetta.
Ps. syksyn viileillä kosteilla keleillä saa hienot usvat aikaseksi aamuruuhkiin.

Muutettu ecu boksiksi
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä aika jännä tuo etanolin hinta kyllä. Toissaviikolla kun tuli olluksi Ranskassa ja siellä paikallisella huoltamolla 95:n hinta oli 1,81e (diesel taisi olla hivenen enemmän, hallitus kompensoi väliaikaisesti n. 30 senttiä/litralta hintaa) ja etanoli oli 0,85e.
Ei tarvinnut kahta kertaa miettiä kumpaa käytössä ollutta autoa kannattaa käyttää (etanolikonvertoitua golffia vai diesel mersua).
 
Siinähän on myös lämpöanturi mihin sen laitoit? Omassa laitoin nippusiteellä termostaatti koteloon kun oli niin hyvin esillä

hmm joo hyvä pointti, varmaan sen voisi laittaakin johonkin kiinni... nyt se on vain moottoritilassa. Taidan pistää vaikkapa folioteipillä vesiletkun kylkeen.

Edit: tein pienen lenkin autolla ja LTFT vakiintui n. +8%:iin, eli ihankuin etanoliboksi ei antaisi tarpeeksi lisää polttoainetta sen etanolimäärän perusteella, kun auton ecun täytyy edelleenkin lisäillä :hmm:

edit2: lisäajolla tuli kuntoon

Screenshot_20220813-203300.png
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelin auton heikkoa tehoa ja pitkää starttausta, tulpat ovat paksussa kellertävässä karstassa, vähän kuin paksussa ruosteessa. Tätä ei tule jos ajaa bensalla vaan pelkästään e85. Myös lambdat samaa paskaa täynnä. Kuuluuko asiaan vai onko joku muu juttu? Mun käsittääkseni pitäisi tuon etanolin palaa puhtaasti eikä karstottaa. Nämä tulpat olleet nyt 15tkm.
616B9CE6-7C46-4F68-82C6-EAF0ED1FFA60.jpeg
 
Etanoli on kranttu kipinälle, tulpat on syytä vaihtaa ajoissa.

Saab nyt on oma lukunsa, koska puristustahti todetaan ionisaatiomittauksella, mutta maksimissaan 10tkm välein vaihdan tulpat etanolikäytössä. Yhdellä sarjalla ajoin ~13tkm, niin alkoi moottorinohjaus rajoittamaan tehoja nakujen (oletettu hallitsematon detonaatio) takia. Korjaantui uusilla tulpilla.
 
Ihmettelin auton heikkoa tehoa ja pitkää starttausta, tulpat ovat paksussa kellertävässä karstassa, vähän kuin paksussa ruosteessa. Tätä ei tule jos ajaa bensalla vaan pelkästään e85. Myös lambdat samaa paskaa täynnä. Kuuluuko asiaan vai onko joku muu juttu? Mun käsittääkseni pitäisi tuon etanolin palaa puhtaasti eikä karstottaa. Nämä tulpat olleet nyt 15tkm.
616B9CE6-7C46-4F68-82C6-EAF0ED1FFA60.jpeg


yleensä sillon on paikat valkosena kun moottori käy keskimäärin laihalla, eli käy "hapettamalla". Kyllä tarkistaisin onko auto ihan kunnossa (seossuhde), ettei vaan ole jotain ongelmaa.

Tämmöset itellä autossa jolla on pelkästään ajettu etanolilla (yks erinäkönen koska ostin yhden uuden, ei ole vielä muuttunut samannäköseksi)

1660172018037.png
 
Viimeksi muokattu:
EGR on siinä käytössä. Sitä EGR:ää saa vikakoodeista nollailla OBD:n kautta silloin tällöin (ehkä 10 tkm välein) -- siis liikkuu vielä aika hyvin. Etanoli laskee pakosaasun lämpötilaa, niin kai se korostaa entisestään EGR:n vaikutusta. "Kylmää" kaasua mahtuu pikkusen enemmän sylintereihin ja sillä kai nostaa hyötysuhdetta pintakaasulla ajaessa. Hyötysuhteen nousu ehkä 2..3%. Isomman säästön saisi energiakuluissa, kun vaihtaisi uudempaan autoon...
Kylmä kaasu on tiheämpää joo, mutta sen pitää olla palamatonta jos haluaa paremman täytöksen ja hyötysuhteen. Siksi turbokoneessa välijäähdytin. Re85 toki myös käy kylmempänä joten koneesta voidaan ottaa tehoa, mutta kulutuksen kustannuksella, ilman että lämpöongelmia tulee.
 
Etanoli on kranttu kipinälle, tulpat on syytä vaihtaa ajoissa.

Saab nyt on oma lukunsa, koska puristustahti todetaan ionisaatiomittauksella, mutta maksimissaan 10tkm välein vaihdan tulpat etanolikäytössä.
Yhdellä sarjalla ajoin ~13tkm, niin alkoi moottorinohjaus rajoittamaan tehoja nakujen (oletettu hallitsematon detonaatio) takia. Korjaantui uusilla tulpilla.

Riippuu tosiaan autosta. Vuosituhannen vaihteen Nissan Almeralla ajoin 30tkm samoilla perus NGK tulpilla käyttäen RE85. Kerran taisin puolessa välin tulppien kärkivälin tarkistaa.
 
Mitenhän pitkään mahtaa viinan hinta taantua bensan tapaan? Vielä on vähän kallista, bensaa saa 2e/l mutta viina maksaa 1.63. Bensa on tullut alas juhannuksen jälkeen 50snt, viina 15snt...
 
Elokuussa tuli muutoskatsastettua vuosikatsastuksen yhteydessä tuo vanha XC90 volle eflexfuelin järjestelmälle. Siinä jotenkin jäi se itse muutotukihakemus tekemättä ja nyt heräsin asiaan. Naputtelin aamusta tuon ja kyllä taas anto motia olla vihreä kun automaattivastaus pamahti mailiin:
"
Kiitos, hakemuksesi on vastaanotettu!

Määräraha on varattu kokonaan, eikä hakemuksellesi tehdä määrärahavarausta. Jos tuen myöntämishetkellä ei ole käytettävissä tuen maksamiselle osoitettua määrärahaa, tukea ei voi myöntää.

Tuen myöntämiseen liittyvät ehdot löydät verkkosivuiltamme:
Hae muuntotukea 1.1.2022 alkaen | Traficom

Traficom voi pyytää hakijalta lisätietoja lähetettyyn hakemukseen liittyen.

Ystävällisin terveisin,

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom "

Onneksi rahaa kaikkeen muuhun tuntuu tällä valtiolla riittävän... oma moka toki mutta vituttaa - en tuollaista tietoa olisi kyllä osannut mistään kaivaa että rahat jo käytetty.
 
Elokuussa tuli muutoskatsastettua vuosikatsastuksen yhteydessä tuo vanha XC90 volle eflexfuelin järjestelmälle. Siinä jotenkin jäi se itse muutotukihakemus tekemättä ja nyt heräsin asiaan. Naputtelin aamusta tuon ja kyllä taas anto motia olla vihreä kun automaattivastaus pamahti mailiin:
"
Kiitos, hakemuksesi on vastaanotettu!

Määräraha on varattu kokonaan, eikä hakemuksellesi tehdä määrärahavarausta. Jos tuen myöntämishetkellä ei ole käytettävissä tuen maksamiselle osoitettua määrärahaa, tukea ei voi myöntää.

Tuen myöntämiseen liittyvät ehdot löydät verkkosivuiltamme:
Hae muuntotukea 1.1.2022 alkaen | Traficom

Traficom voi pyytää hakijalta lisätietoja lähetettyyn hakemukseen liittyen.

Ystävällisin terveisin,

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom "

Onneksi rahaa kaikkeen muuhun tuntuu tällä valtiolla riittävän... oma moka toki mutta vituttaa - en tuollaista tietoa olisi kyllä osannut mistään kaivaa että rahat jo käytetty.
Tämä on mielestäni erittäin huonosti järjestetty tukimuoto, eli toisin sanoen et tiedä etukäteen saatko tukea vai et. Sama koskee sähköauton hankintatukea ym. Jos halutaan varmistaa, että vain tietty summa käytetään tällaisiin tukiin, niin varausmaksulla olisi voinut hankkia etukäteen tukioikeuden, joka palautettaisiin, jos tuen hyödyntää tietyssä aikaikkunassa, mutta näin estettäisiin hupivaraaminen. Sähköauton hankintatuessakin pitää käsittääkseni ensin ostaa auto (tehdä kauppasopimus) ja vasta sitten voi hakea tukea, jota ei enää välttämättä olekaan jäljellä.
 
Onko täällä kokemuksia eflexin anturillisesta laitteesta?

on epäilys että ottaa nyt sytytyksestä häiriötä ja siksi läväyttää vikakoodeja ja menee ns. vikatilaan

Tuo vikatilahan on siitä kenkkumainen että se ilmeisesti tiputtaa suutinaikojen pidennyksen kokonaan pois, johtaen siihen että etanolilla ajaessa vetää laihalle. Aika vaarallista viritetyn turbomoottorin terveyden kannalta, kun se tulee täysin odottamatta.

Ei siis vielä 100 varmuutta että johtuu sytytyshäiriöistä, voi olla jokin muu ongelma.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221030-070834.png
    Screenshot_20221030-070834.png
    82,8 KB · Luettu: 65
Onko täällä kokemuksia eflexin anturillisesta laitteesta?

on epäilys että ottaa nyt sytytyksestä häiriötä ja siksi läväyttää vikakoodeja ja menee ns. vikatilaan

Tuo vikatilahan on siitä kenkkumainen että se ilmeisesti tiputtaa suutinaikojen pidennyksen kokonaan pois, johtaen siihen että etanolilla ajaessa vetää laihalle. Aika vaarallista viritetyn turbomoottorin terveyden kannalta, kun se tulee täysin odottamatta.

Ei siis vielä 100 varmuutta että johtuu sytytyshäiriöistä, voi olla jokin muu ongelma.
Mullakin S80 volvossa ajoittain heittää vikakoodia. Ei ole tuntunut ajossa miltään, niin olen antanut olla.
Oman kokemuksen mukaan laiha seos tekee nyppimistä, tai tehoa on kateissa, en ole huomannut merkkejä siitä.
 
Onko täällä kokemuksia eflexin anturillisesta laitteesta?

on epäilys että ottaa nyt sytytyksestä häiriötä ja siksi läväyttää vikakoodeja ja menee ns. vikatilaan

Tuo vikatilahan on siitä kenkkumainen että se ilmeisesti tiputtaa suutinaikojen pidennyksen kokonaan pois, johtaen siihen että etanolilla ajaessa vetää laihalle. Aika vaarallista viritetyn turbomoottorin terveyden kannalta, kun se tulee täysin odottamatta.

Ei siis vielä 100 varmuutta että johtuu sytytyshäiriöistä, voi olla jokin muu ongelma.

Tarkista liitännät (käytä irti ja kytke uudelleen). Tutki saatko käyttöjännitteen syötettyä muutakautta kuin suuttimen syötöstä. Tarkista maa.

Itse lähtisin näillä.
 
Täällä kans samoja vikakoodeja heittää satunnaisesti, lisäksi joskus sytyttänyt myös auton vikavalon palamaan jolloin auto antanut koodia laihasta seoksesta.. Entinen omistaja oli asennuttanut valtuutetussa korjaamossa, ja päällepäin näyttääkin asiallisesti asennetulta. Ei kyllä näillä kokemuksilla tulisi mieleenkään itse asennuttaa/hankkia johonkin autoon kyseistä kapistusta… kylmäkäynnistykset on mitä on, vaikka kuinka ohjelmalla säätää rikastuksia. Jos on pelkkää etanolia tankissa niin täytyy oikeasti talvella odottaa pari minuuttia ennen liikkeellelähtöä, muuten nykii ja pahimmillaan sammuu. Lisäksi kyseisen puljun nettisivut mainostavat miten hyvin setti sopii autoon kuin autoon, mutta esim. tuossa omassa passatissa 2.0ALT koneessa suuttimien kapasiteetti loppuu jo 4000rpm kohdalla ja kiihtyminen loppuu kuin seinään, täytyy aina ottaa huomioon ohituksissa. Taitaa se tehonlisäys perustua ainoastaan perstuntumaan, jonka saa aikaan ohjelmasta ajotilan valinnalla joka säätää kaasupolkimen herkkyyttä.
 
Voi olla että jos ei tuota saa toimimaan luotettavasti niin lähtee irti ja auton vakio ecu muokataan flexfueliksi. Harmi sinänsä, toimiessaan kyllä hyvä ollut, mutta ei oikein kannata riskeerata että kesken just ohituksen menee purkki vikatilaan ja lopettaa rikastamisen kun tankki täynnä 85% etanolia.

Auttaiskohan isompi häiriönpoistokonkka johonkin väliin. Vai ottaakohan häiriön radioteitse. Ota tuosta nyt selvää sitten... Jospa vaikka käärin sen folion sisälle seuraavaksi.
 
Samat vikakoodit oli volvossakin taas. Tarvii kysyä naapurilta mistä johtuu, kun tuon emäntä on flexfuelilla töissä.
 
Autoissa joissa ei esim suutimien kapasiteetti riittä, tai muita ongelmia pelkällä etanolilla ajaessa, kannattaa useimmiten vain etsiä se maksimi etanolipitoisuus jolla auto toimii ja ajella sillä (tankaten bensaa aina välillä). Sen sijaan, että alkaa vaihtelemaan esim suuttimia, tai tekemään isompia muutoksia.

Talviaikaan voi suositella samaa muillekkin, ettei vaikeat kylmäkäynnistykset rasita moottoria.
 
Tosiaan kieputin koko laitteen FOLION sisään, tuli n. 5min sisällä auton käynnistämisestä enää vain yksi(!) vikakoodi.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221110-161044.png
    Screenshot_20221110-161044.png
    45,1 KB · Luettu: 52
Tosiaan kieputin koko laitteen FOLION sisään, tuli n. 5min sisällä auton käynnistämisestä enää vain yksi(!) vikakoodi.
Jostain ulkopuolisesta häiriöstä flexfuelin tyyppikin meinas että johtuu koodit.

Oli kyllä sitä mieltä, että rikastukset ym. Pysyy päällä, vaikka noita koodeja joskus heittääkin.

Niinkuin itsekkin olen meinannut, kun ei tuo nyt eikä mikään muukaan viittaa laihaan seokseen.

Itse varmaankin annan vaan olla noin.
 
Mulla kiinaboksi Pontiacissa. Toimii raa'alla e85 kun kello mutta 99% ajasta vaatii nollakeleillå ja pakkasilla sahaamista että lähtee käymään. Pari kertaa olen saanut ns. näyttämällä kylmänä käymään (boksi toimi kaverilla täysin oikein ja -30 pakkasellakin ilman roikkaa lähti näyttämällä tulille) mutta yleensä sahuuttaa. Mietin kanssa ottaako boksi häiriötä jostakin? Ekan kerran kun lähti ns hyvin käymään oli unohtunut jarrupääsylkältä abs johtoja irti, toistinkin testin pari krt kesäkeleillä, tuntui jotain vaikutusta olevan noiden johtojen irtiololla. Siirsin boksia kauemmas mutta ei se tohon sahailuun vaikuta... pitääköhän koittaa kääriä foolioon?



Tulpat ym. ovat kunnossa ja bensalla toimii just oikein.



Boksi kyllä rikastaa viinalla ihan oikein, ilman boksia saa sahata minuutin nollakelillä käymään e85 kanssa. Boksin kanssa n. 5 sekuntia. Kuitenkin -20 pakkasilla alkaa vähän ärsyttää kun joutuu sahaamaan 10-15s ennenkun hörähtää...
 
Mulla kiinaboksi Pontiacissa. Toimii raa'alla e85 kun kello mutta 99% ajasta vaatii nollakeleillå ja pakkasilla sahaamista että lähtee käymään. Pari kertaa olen saanut ns. näyttämällä kylmänä käymään (boksi toimi kaverilla täysin oikein ja -30 pakkasellakin ilman roikkaa lähti näyttämällä tulille) mutta yleensä sahuuttaa. Mietin kanssa ottaako boksi häiriötä jostakin? Ekan kerran kun lähti ns hyvin käymään oli unohtunut jarrupääsylkältä abs johtoja irti, toistinkin testin pari krt kesäkeleillä, tuntui jotain vaikutusta olevan noiden johtojen irtiololla. Siirsin boksia kauemmas mutta ei se tohon sahailuun vaikuta... pitääköhän koittaa kääriä foolioon?



Tulpat ym. ovat kunnossa ja bensalla toimii just oikein.



Boksi kyllä rikastaa viinalla ihan oikein, ilman boksia saa sahata minuutin nollakelillä käymään e85 kanssa. Boksin kanssa n. 5 sekuntia. Kuitenkin -20 pakkasilla alkaa vähän ärsyttää kun joutuu sahaamaan 10-15s ennenkun hörähtää...

Ei ole välttämättä enää rikastuksesta kiinni vaan sytytysajoituksesta. No sitä ei noilla flex-fuel bokseilla oikein voi säätää. Tulpan kärkivälillä pystyy vaikuttamaan ehkä aavistuksen mutta muuten menee ecu ohjelmointihommiksi, jos haluaa sekunnissa moottorin käyntiin.


Vähän normaalia pidempi sahaus ei omasta mielestä haittaa mitään, kunhan pystyy ajamaan sitten normaalisti heti moottorin käynnistyttyä (se on monesti aika tuskallista jos ei ole rikastukset kohdallaan).


Toi mun anturillinen boksi heitti taas vikakoodia, ja selvästi prosessori menee joksikin aikaa pois päältä kunnes se taas jossain kohtaa alkaa toimimaan. Epävarma joten otin irti koko hökötyksen, ei jaksa enää leikkiä ja tilalle pistin normaalin "tyhmän" anturittoman mallin (joku ikivanha systeemi, ei ole edes ulkoista lämpötila-anturia)
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole välttämättä enää rikastuksesta kiinni vaan sytytysajoituksesta. No sitä ei noilla flex-fuel bokseilla oikein voi säätää. Tulpan kärkivälillä pystyy vaikuttamaan ehkä aavistuksen mutta muuten menee ecu ohjelmointihommiksi, jos haluaa sekunnissa moottorin käyntiin.


Vähän normaalia pidempi sahaus ei omasta mielestä haittaa mitään, kunhan pystyy ajamaan sitten normaalisti heti moottorin käynnistyttyä (se on monesti aika tuskallista jos ei ole rikastukset kohdallaan).


Toi mun anturillinen boksi heitti taas vikakoodia, ja selvästi prosessori menee joksikin aikaa pois päältä kunnes se taas jossain kohtaa alkaa toimimaan. Epävarma joten otin irti koko hökötyksen, ei jaksa enää leikkiä ja tilalle pistin normaalin "tyhmän" anturittoman mallin (joku ikivanha systeemi, ei ole edes ulkoista lämpötila-anturia)
Mnjoo. Kaverin 3.8 koneisessa bonnevillessä toimi kyllä hienosti kylmästarttikin. Sama moottoriohjaus on mullakin siis.

Ei tolla ihan heti voi ajaa, vetää d pesään niin saattaa sammua kylmänä. Viinalla ei toimi edes se vanha kunnon Saabkaan ihan täydellisesti kylmänä. Voi kyllä heti vaikka -10 pakkasella lähteä ajamaan mutta saattaa rykiä jos antaa reippaammin kaasua. Muutoinhan saabista ei huomaa mitenkään että on e85 tankissa, kylmäsahauskin on ihan yhtä lyhyt kun bensiinilläkin.

Sopanpuute se pontiacilla on muutenkin kyseessä kun jollain -25 pakkasella ei jaksanut alkuun pysyä käynnissä ilman apukaasua. Tuo apukaasun tarve ilmenee onneksi vasta semmosilla pakkasilla että niitä harvoin tulee etelässä vastaan.
 
Pian huoltoaseman sinisestä pistoolista polttoaineen tankkaaminen voi olla mahdollista yhä useampaan autoon. Suomen hallitus on esittänyt,
että ajoneuvolakiin tehtäisi muutoksia, jonka myötä autojen etanolimuunnoksen tekeminen olisi helpompaa.

Tähän mennessä etanolimuunnoksen on voinut tehdä vain ennen 1. syyskuuta 2009 ensirekisteröityyn, eli yli 10 vuotta vanhaan autoon.

Hallituksen esityksen mukaan etanolimuunnokset uusiin autoihin olisivat mahdollisia jo ensi vuonna.

Kun bensiiniauto muutetaan etanolilla toimivaksi flexfuel-autoksi, joka voi käyttää joustavasti E85-bioetanolia tai bensiiniä, niin se voi vaikuttaa auton tiettyihin lähipäästöarvoihin.
Kokonaisuudessaan E85-bioetanoli kuitenkin vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia ja muun muassa laskee selkeästi sekä suorien että ilmassa muodostuvien hiukkasten päästöjä.

Hallituksen esittämät helpotukset autojen etanolimuutoksista olisivat astumassa voimaan kesällä 2023.

Hyvä, mutta miten RE85 toimii suorasuihkutteisissa moottoreissa? :hmm:
 
Onko edes etäisesti kiellettyä tai "väärin" tankata E85 autoon, jonka rekisteriotteessa sanotaan polttoaineeksi bensiini? Edellyttäen tietysti, että auto toimii sillä.

Muutenhan tuo muutos ei vaikuttaisi periaatteessa kuin muuntotuen saamiseen.
 
Onko edes etäisesti kiellettyä tai "väärin" tankata E85 autoon, jonka rekisteriotteessa sanotaan polttoaineeksi bensiini? Edellyttäen tietysti, että auto toimii sillä.

Muutenhan tuo muutos ei vaikuttaisi periaatteessa kuin muuntotuen saamiseen.

Ei ole. Tankkiin vaan ja kovaa ajoa.
 
Onko edes etäisesti kiellettyä tai "väärin" tankata E85 autoon, jonka rekisteriotteessa sanotaan polttoaineeksi bensiini? Edellyttäen tietysti, että auto toimii sillä.

Muutenhan tuo muutos ei vaikuttaisi periaatteessa kuin muuntotuen saamiseen.
Ei helvetissä. Ja mistäs sen kukaan tietäisi vaikka olisi laitonta?

Kait sinne saa kipata vaikka lasolia jos haluaa.
 
Ranskassa litra E85 maksaa ~90 senttiä vuosi sitten vielä 70 senttiä. Noilla hinnoilla kannattaisi jo lähteä lantraamaan esim 50/50.
 
Ei helvetissä. Ja mistäs sen kukaan tietäisi vaikka olisi laitonta?

Kait sinne saa kipata vaikka lasolia jos haluaa.
Lasol ei ole liikennepolttoaine eli sitä ei voi kipata tankkiin vrt. Hollannin nestekaasuautot.

Kiinnijäämisen riski on tietysti hyvin pieni, vaikka harmaan alueen puolella liikuttaisiinkin.
 
Onko edes etäisesti kiellettyä tai "väärin" tankata E85 autoon, jonka rekisteriotteessa sanotaan polttoaineeksi bensiini? Edellyttäen tietysti, että auto toimii sillä.

Muutenhan tuo muutos ei vaikuttaisi periaatteessa kuin muuntotuen saamiseen.

Ei ole edes etäisesti väärin. (R)E85 rinnastetaan bensiiniin.

Jos autoon tekee muutoksia RE85:lle, ne voi joutua näyttämään konttorilla.
 
yleensä sillon on paikat valkosena kun moottori käy keskimäärin laihalla, eli käy "hapettamalla". Kyllä tarkistaisin onko auto ihan kunnossa (seossuhde), ettei vaan ole jotain ongelmaa.

Tämmöset itellä autossa jolla on pelkästään ajettu etanolilla (yks erinäkönen koska ostin yhden uuden, ei ole vielä muuttunut samannäköseksi)

1660172018037.png
Melkein jo tuon oikeanpuoleisenkin vaihtaisin.
 
Korona-ajan alusta lähtien raaka-etanolin hinta on muuten KAKSINKERTAISTUNUT. Silti re85 hinta ei pumpuilla ole yhtä merkittävästi noussut...

Ranskassa litra E85 maksaa ~90 senttiä vuosi sitten vielä 70 senttiä. Noilla hinnoilla kannattaisi jo lähteä lantraamaan esim 50/50.
 
Tuolla aikaisemmin oli pariinkin otteeseen maininta "Kiinaboxi". Mitä tällä tarkoitetaan, tai tiiän kyllä, mutta mistä tilattu ja mitkä toimii hyvin?


Kotimaan tarjonta ja hintataso jokseenkin selvillä. Pelkästä kokeilusta ei viittisi noin paljoa maksaa ja ajan niin vähän, että säästääkö edes hankintahintaa, vaikka saisi sen 200€ muuntotuenkin.

Kokeilumielessä voisi yhteen talouden autoista väkerrellä tuommoisen boxin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 285
Viestejä
4 507 858
Jäsenet
74 348
Uusin jäsen
Jalkaväkimiina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom