Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Edelleen on täysin loogista, että etanolin hinta seuraa bensan hintaa hieman alle 0,77 kertoimella, mikä vastaisi 30 % kulutuksen lisäystä siirryttäestä bensasta etanoliin.
Ei jännästi, vaan loogisesti.
Mielenkiintoista on miksi ABC Amiraali Kotkassa myy tällä hetkellä E85 hintaan 1,491, kun E10 maksaa 2,198 ja Kotkan viereisillä abc-asemilla E85 hinta on reilut 1,7 €/l
EGR on siinä käytössä. Sitä EGR:ää saa vikakoodeista nollailla OBD:n kautta silloin tällöin (ehkä 10 tkm välein) -- siis liikkuu vielä aika hyvin. Etanoli laskee pakosaasun lämpötilaa, niin kai se korostaa entisestään EGR:n vaikutusta. "Kylmää" kaasua mahtuu pikkusen enemmän sylintereihin ja sillä kai nostaa hyötysuhdetta pintakaasulla ajaessa. Hyötysuhteen nousu ehkä 2..3%. Isomman säästön saisi energiakuluissa, kun vaihtaisi uudempaan autoon...Kaasutinta tuossa Duratec HE 18:ssa ei taida olla... mutta nakutusanturi lienee kyllä. Voihan siinä positiivisen eron huomata, jos 95E10 sekaan laittaa hieman RE85.
Siinähän on myös lämpöanturi mihin sen laitoit? Omassa laitoin nippusiteellä termostaatti koteloon kun oli niin hyvin esillä
Saa sitä joskus lisäillä, ehkä 0,5l-1l/5000km^Kuluttaako moottori öljyä?
Ihmettelin auton heikkoa tehoa ja pitkää starttausta, tulpat ovat paksussa kellertävässä karstassa, vähän kuin paksussa ruosteessa. Tätä ei tule jos ajaa bensalla vaan pelkästään e85. Myös lambdat samaa paskaa täynnä. Kuuluuko asiaan vai onko joku muu juttu? Mun käsittääkseni pitäisi tuon etanolin palaa puhtaasti eikä karstottaa. Nämä tulpat olleet nyt 15tkm.
Kylmä kaasu on tiheämpää joo, mutta sen pitää olla palamatonta jos haluaa paremman täytöksen ja hyötysuhteen. Siksi turbokoneessa välijäähdytin. Re85 toki myös käy kylmempänä joten koneesta voidaan ottaa tehoa, mutta kulutuksen kustannuksella, ilman että lämpöongelmia tulee.EGR on siinä käytössä. Sitä EGR:ää saa vikakoodeista nollailla OBD:n kautta silloin tällöin (ehkä 10 tkm välein) -- siis liikkuu vielä aika hyvin. Etanoli laskee pakosaasun lämpötilaa, niin kai se korostaa entisestään EGR:n vaikutusta. "Kylmää" kaasua mahtuu pikkusen enemmän sylintereihin ja sillä kai nostaa hyötysuhdetta pintakaasulla ajaessa. Hyötysuhteen nousu ehkä 2..3%. Isomman säästön saisi energiakuluissa, kun vaihtaisi uudempaan autoon...
Etanoli on kranttu kipinälle, tulpat on syytä vaihtaa ajoissa.
Saab nyt on oma lukunsa, koska puristustahti todetaan ionisaatiomittauksella, mutta maksimissaan 10tkm välein vaihdan tulpat etanolikäytössä.
Yhdellä sarjalla ajoin ~13tkm, niin alkoi moottorinohjaus rajoittamaan tehoja nakujen (oletettu hallitsematon detonaatio) takia. Korjaantui uusilla tulpilla.
Tämä on mielestäni erittäin huonosti järjestetty tukimuoto, eli toisin sanoen et tiedä etukäteen saatko tukea vai et. Sama koskee sähköauton hankintatukea ym. Jos halutaan varmistaa, että vain tietty summa käytetään tällaisiin tukiin, niin varausmaksulla olisi voinut hankkia etukäteen tukioikeuden, joka palautettaisiin, jos tuen hyödyntää tietyssä aikaikkunassa, mutta näin estettäisiin hupivaraaminen. Sähköauton hankintatuessakin pitää käsittääkseni ensin ostaa auto (tehdä kauppasopimus) ja vasta sitten voi hakea tukea, jota ei enää välttämättä olekaan jäljellä.Elokuussa tuli muutoskatsastettua vuosikatsastuksen yhteydessä tuo vanha XC90 volle eflexfuelin järjestelmälle. Siinä jotenkin jäi se itse muutotukihakemus tekemättä ja nyt heräsin asiaan. Naputtelin aamusta tuon ja kyllä taas anto motia olla vihreä kun automaattivastaus pamahti mailiin:
"
Kiitos, hakemuksesi on vastaanotettu!
Määräraha on varattu kokonaan, eikä hakemuksellesi tehdä määrärahavarausta. Jos tuen myöntämishetkellä ei ole käytettävissä tuen maksamiselle osoitettua määrärahaa, tukea ei voi myöntää.
Tuen myöntämiseen liittyvät ehdot löydät verkkosivuiltamme:
Hae muuntotukea 1.1.2022 alkaen | Traficom
Traficom voi pyytää hakijalta lisätietoja lähetettyyn hakemukseen liittyen.
Ystävällisin terveisin,
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom "
Onneksi rahaa kaikkeen muuhun tuntuu tällä valtiolla riittävän... oma moka toki mutta vituttaa - en tuollaista tietoa olisi kyllä osannut mistään kaivaa että rahat jo käytetty.
Mullakin S80 volvossa ajoittain heittää vikakoodia. Ei ole tuntunut ajossa miltään, niin olen antanut olla.Onko täällä kokemuksia eflexin anturillisesta laitteesta?
on epäilys että ottaa nyt sytytyksestä häiriötä ja siksi läväyttää vikakoodeja ja menee ns. vikatilaan
Tuo vikatilahan on siitä kenkkumainen että se ilmeisesti tiputtaa suutinaikojen pidennyksen kokonaan pois, johtaen siihen että etanolilla ajaessa vetää laihalle. Aika vaarallista viritetyn turbomoottorin terveyden kannalta, kun se tulee täysin odottamatta.
Ei siis vielä 100 varmuutta että johtuu sytytyshäiriöistä, voi olla jokin muu ongelma.
Onko täällä kokemuksia eflexin anturillisesta laitteesta?
on epäilys että ottaa nyt sytytyksestä häiriötä ja siksi läväyttää vikakoodeja ja menee ns. vikatilaan
Tuo vikatilahan on siitä kenkkumainen että se ilmeisesti tiputtaa suutinaikojen pidennyksen kokonaan pois, johtaen siihen että etanolilla ajaessa vetää laihalle. Aika vaarallista viritetyn turbomoottorin terveyden kannalta, kun se tulee täysin odottamatta.
Ei siis vielä 100 varmuutta että johtuu sytytyshäiriöistä, voi olla jokin muu ongelma.
Samat vikakoodit oli volvossakin taas. Tarvii kysyä naapurilta mistä johtuu, kun tuon emäntä on flexfuelilla töissä.
Just samat mitkä tossa sun kuvassa.Mitkä vikakoodit tarkalleen?
Jostain ulkopuolisesta häiriöstä flexfuelin tyyppikin meinas että johtuu koodit.Tosiaan kieputin koko laitteen FOLION sisään, tuli n. 5min sisällä auton käynnistämisestä enää vain yksi(!) vikakoodi.
Mulla kiinaboksi Pontiacissa. Toimii raa'alla e85 kun kello mutta 99% ajasta vaatii nollakeleillå ja pakkasilla sahaamista että lähtee käymään. Pari kertaa olen saanut ns. näyttämällä kylmänä käymään (boksi toimi kaverilla täysin oikein ja -30 pakkasellakin ilman roikkaa lähti näyttämällä tulille) mutta yleensä sahuuttaa. Mietin kanssa ottaako boksi häiriötä jostakin? Ekan kerran kun lähti ns hyvin käymään oli unohtunut jarrupääsylkältä abs johtoja irti, toistinkin testin pari krt kesäkeleillä, tuntui jotain vaikutusta olevan noiden johtojen irtiololla. Siirsin boksia kauemmas mutta ei se tohon sahailuun vaikuta... pitääköhän koittaa kääriä foolioon?
Tulpat ym. ovat kunnossa ja bensalla toimii just oikein.
Boksi kyllä rikastaa viinalla ihan oikein, ilman boksia saa sahata minuutin nollakelillä käymään e85 kanssa. Boksin kanssa n. 5 sekuntia. Kuitenkin -20 pakkasilla alkaa vähän ärsyttää kun joutuu sahaamaan 10-15s ennenkun hörähtää...
Mnjoo. Kaverin 3.8 koneisessa bonnevillessä toimi kyllä hienosti kylmästarttikin. Sama moottoriohjaus on mullakin siis.Ei ole välttämättä enää rikastuksesta kiinni vaan sytytysajoituksesta. No sitä ei noilla flex-fuel bokseilla oikein voi säätää. Tulpan kärkivälillä pystyy vaikuttamaan ehkä aavistuksen mutta muuten menee ecu ohjelmointihommiksi, jos haluaa sekunnissa moottorin käyntiin.
Vähän normaalia pidempi sahaus ei omasta mielestä haittaa mitään, kunhan pystyy ajamaan sitten normaalisti heti moottorin käynnistyttyä (se on monesti aika tuskallista jos ei ole rikastukset kohdallaan).
Toi mun anturillinen boksi heitti taas vikakoodia, ja selvästi prosessori menee joksikin aikaa pois päältä kunnes se taas jossain kohtaa alkaa toimimaan. Epävarma joten otin irti koko hökötyksen, ei jaksa enää leikkiä ja tilalle pistin normaalin "tyhmän" anturittoman mallin (joku ikivanha systeemi, ei ole edes ulkoista lämpötila-anturia)
Pian huoltoaseman sinisestä pistoolista polttoaineen tankkaaminen voi olla mahdollista yhä useampaan autoon. Suomen hallitus on esittänyt,
että ajoneuvolakiin tehtäisi muutoksia, jonka myötä autojen etanolimuunnoksen tekeminen olisi helpompaa.
Tähän mennessä etanolimuunnoksen on voinut tehdä vain ennen 1. syyskuuta 2009 ensirekisteröityyn, eli yli 10 vuotta vanhaan autoon.
Hallituksen esityksen mukaan etanolimuunnokset uusiin autoihin olisivat mahdollisia jo ensi vuonna.
Kun bensiiniauto muutetaan etanolilla toimivaksi flexfuel-autoksi, joka voi käyttää joustavasti E85-bioetanolia tai bensiiniä, niin se voi vaikuttaa auton tiettyihin lähipäästöarvoihin.
Kokonaisuudessaan E85-bioetanoli kuitenkin vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia ja muun muassa laskee selkeästi sekä suorien että ilmassa muodostuvien hiukkasten päästöjä.
Hallituksen esittämät helpotukset autojen etanolimuutoksista olisivat astumassa voimaan kesällä 2023.
Etanolimuunnokset olleet mahdollisia vain vanhoihin autoihin – nyt siihen on tulossa muutos
Hallituksen esityksen mukaan autojen etanolimuunnokset tulisivat mahdollisiksi nyt myös uusiin autoihin.moottori.fi
Hyvä, mutta miten RE85 toimii suorasuihkutteisissa moottoreissa?
Onko edes etäisesti kiellettyä tai "väärin" tankata E85 autoon, jonka rekisteriotteessa sanotaan polttoaineeksi bensiini? Edellyttäen tietysti, että auto toimii sillä.
Muutenhan tuo muutos ei vaikuttaisi periaatteessa kuin muuntotuen saamiseen.
Ei helvetissä. Ja mistäs sen kukaan tietäisi vaikka olisi laitonta?Onko edes etäisesti kiellettyä tai "väärin" tankata E85 autoon, jonka rekisteriotteessa sanotaan polttoaineeksi bensiini? Edellyttäen tietysti, että auto toimii sillä.
Muutenhan tuo muutos ei vaikuttaisi periaatteessa kuin muuntotuen saamiseen.
Lasol ei ole liikennepolttoaine eli sitä ei voi kipata tankkiin vrt. Hollannin nestekaasuautot.Ei helvetissä. Ja mistäs sen kukaan tietäisi vaikka olisi laitonta?
Kait sinne saa kipata vaikka lasolia jos haluaa.
Onko edes etäisesti kiellettyä tai "väärin" tankata E85 autoon, jonka rekisteriotteessa sanotaan polttoaineeksi bensiini? Edellyttäen tietysti, että auto toimii sillä.
Muutenhan tuo muutos ei vaikuttaisi periaatteessa kuin muuntotuen saamiseen.
Melkein jo tuon oikeanpuoleisenkin vaihtaisin.yleensä sillon on paikat valkosena kun moottori käy keskimäärin laihalla, eli käy "hapettamalla". Kyllä tarkistaisin onko auto ihan kunnossa (seossuhde), ettei vaan ole jotain ongelmaa.
Tämmöset itellä autossa jolla on pelkästään ajettu etanolilla (yks erinäkönen koska ostin yhden uuden, ei ole vielä muuttunut samannäköseksi)
Ranskassa litra E85 maksaa ~90 senttiä vuosi sitten vielä 70 senttiä. Noilla hinnoilla kannattaisi jo lähteä lantraamaan esim 50/50.
RE85 hinta elää käytännössä 95/98-bensan mukana. Etanolilla on varsin pieni vaikutus.Korona-ajan alusta lähtien raaka-etanolin hinta on muuten KAKSINKERTAISTUNUT. Silti re85 hinta ei pumpuilla ole yhtä merkittävästi noussut...