Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Tuon Fordin Ecoboostin kohdalla jokainen täysjärkinen vaihtaa öljyt sen kerran vuodessa/15tkm välein jo pelkästään öljykylpyisen jakohihnan ongelmien välttämisen takia. Valmistajan suositus 2v/30tkm tuolle moottorille on about yhtä fiksu kuin sille jakohihnalle annettu vaihtoväli 10v/240tkm ;)
 
Eflexfuelin direct tuli asennettua tai tarkemmin asennutin valtuutetussa pisteessä. Kyseessä on huikea 100hv malli. Eflexfuel kertoo tarkistavansa suuttimien riittävyyden ja omaan autoon ei tehty muutoksia.
En ole kertaakaan huomannut, ettei riittäisi suuttimet. Penkkiin viedään kun perse kestää taas sellasia hupeja. Kallista touhuahan tämä on, mutta toistaiseksi vaikuttaa ihan fiksulta ostolta.


Toi 1.0 ecoboost 100hv on sama kuin 125hv, mutta ohjelmallisesti rampautettu.. näin jostain luin. Että ei tuo RE85 välttämättä merkittävää tehoetua anna, ainakaan 98E5 verrattuna.
 
Puolitusta suosittaa tosiaan moni paikka, mutta esim Eflexfuel ei tuota kehota tekemään ellei tule paljoa nurkka- tai kylmäajoa.
Itse olin käsittänyt että lähinnä konversiosta seuraava vaihto kannattaa olla lyhyemmällä välillä, jos sattuu että etanoli saa irti jotain sakkaa, jota bensiini ei saanut.
Oma 2004 Corolla on nyt kulkenut 1,5v ja 20 tkm etanolilla, huollot samalla 15tkm / 1 vuosi välillä kuin aiemminkin. Viime kerran öljynvaihtohuollossa pyysin katsomaan että onko mitään normaalista poikkeavaa kun ensimmäinen huolto konversion jälkeen ja sanoivat ettei näkynyt. Pakko kai uskoa.

eFlexfuelin asetus on +2 kylmäkäynnistysrikastuksella. Ja kun ihan pakkasille mennään, niin olen tankannut auton kun tankki on puolillaan, joka toisen tankkauksen 95e ja joka toisen E85, jolloin tankissa on noin 50/50 seos ja lähtee paremmin käyntiin.

(Tähän tankkausratkaisuun päädyin vaikka Corolla lähti puhtaalla E85 ilman roikkaa käyntiin -15°C pakkasesta, kunhan olin tehnyt viitisen starttia ja antanut vähän apua kaasupolkimelta. :asif:)
 
Luulisi, että suomalainen tuote osaisi antaa riittävästi ryyppyä... vai onko tuossa joku manuaalisäätö?
 
No mitä tässä näitä pakkasia nyt ollut -17 - -21.

60 litrassa on 10 litraa 95:sta.
 
Corolla lähtee seuraavalle omistajalle, tässä etanolivaihdoksen jälkeisiä etanolitankkauksia, josta voi laskea kulutusta vanhemmassa autossa.

Kyseessä siis 2005 vuoden Toyota Corolla, porrasperä, 3ZZ-FE 1.6L koneella ja 5-vaiheisella manuaaliaskilla.

Ensimmäisenä nykyinen tripin lukema, sen jälkeen polttoaineen hinta ja päivämäärä ja viimeisenä tankkauksen litramäärä.

Trip 379km
1.464€ 18.09.2023
37L

Trip 465km
1.599€ 01.10.2023
37.5L

Trip 375km
2.065€ 10.10.2023
10L 95

Trip 37km
1.599€ 10.10.2023
35.2L

Trip 477km
1.439€ 29.10.2023
37.3L

Trip 461km
1.939€ 23.11.2023
9.99L 95

Trip 494km
1.529€ 23.11.2023
34.48L

Trip 444km
1.529€ 03.12.2023
32.70L

Trip 319km
1.529€ 09.12.2023
37.43L

Trip 227km
1.479€ 23.12.2023
24.40L

Trip 475km
1.479€ 25.12.2023
40.57L
 
Laitetaas koostetta omistakin tankkauksista. EFlexFuel asennettu elokuussa 2023. Autona Ford Fiesta 1.0 ecoboost vm. 2018 automaattivaihteistolla. Kerran tankannut 95E10, muuten pelkkää etanolia. Tankkaukset tallennettu Fuelio-sovelluksella, johon saisi myös merkattua muut kulut (vakuutukset, huollot & tarvikkeet jne). Jossain vaiheessa tavoitteena siirtyä myös siihen, jotta saisi oikeasti seurattua autoilun kustannuksia.

Pitäisi myös ajaa joku pidempi reissu bensalla, jotta saisi testattua paljonko enemmän tuo oikeasti vie etanolia vs. bensiiniä. Ei ihan tunnu tuo 1.28-kerroin osuvan kohilleen. Jos bensaa menisi oikeasti pienimmillään 5l/100km, niin tankillisella ajaisi 840km. En tainnut päästä kuin pari kertaa yli 700km bensalla.
Fiesta.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuon Fordin Ecoboostin kohdalla jokainen täysjärkinen vaihtaa öljyt sen kerran vuodessa/15tkm välein jo pelkästään öljykylpyisen jakohihnan ongelmien välttämisen takia. Valmistajan suositus 2v/30tkm tuolle moottorille on about yhtä fiksu kuin sille jakohihnalle annettu vaihtoväli 10v/240tkm ;)

En uskaltaisi venyttää öljynvaihtoja 15 tkm asti, jos auto olisi oma tai moottoriremontti muuten vaarassa tulla oman lompakon osaksi. Vielä jos ajaa kaupunkiajoa merkittävän osan vaihtovälistä niin alkaa jo 10tkm olla melkoista uhkapeliä. Mutta valitettavasti kovin pitkää käyttöikää ei muutenkaan voi laskea näille nykyajan säästömoottoreille, että jos nyt odotuksena olisi vaikka 120 tkm ajoa ennenkuin moottori on loppu, niin ehkä se 15 tkm öljyvälikin menisi, ellei sitten juuri imusihdin tukkeutuminen lopeta taivalta jo paljon aikaisemmin.

Etanolin käyttö muuten saattaa lisätä runsaasti "öljymömmön" kertymistä moottoriin, koska palotapahtuman tuotteena kertyy suurempi määrä vettä kuin bensiinin kanssa. Sekin kannattaa huomioida öljynvaihtovälien suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa olemaan hinta kohdallaan. Viereisessä pistoolissa tarjolla 95:sta hintaan 1.709.
Paikka Kouvolan Alakylän st1.20240107_184859.jpg
 
Ohjelmointia vaatii. Turboautojen juttuja enemmänkin. Etanoli ei nakuta niin herkästi -> ennakkoa voidaan myöhäistää -> lisää vääntöä ja tehoa.

Vaatii myös usein isompaa suutinta, etanolia pitää jo muutenkin suihkuttaa enemmän (+33%) samaan tehoon (siis verrattuna bensaan) ja siitä jos lähdetään vielä virittämään..
 
Ohjelmointia vaatii. Turboautojen juttuja enemmänkin. Etanoli ei nakuta niin herkästi -> ennakkoa voidaan myöhäistää -> lisää vääntöä ja tehoa.

Vaatii myös usein isompaa suutinta, etanolia pitää jo muutenkin suihkuttaa enemmän (+33%) samaan tehoon (siis verrattuna bensaan) ja siitä jos lähdetään vielä virittämään..

Mä oon miettinyt tätä jonkun verran. Oma auto ois kiva käyttää penkissä, mutta se rahareikä on saanut luvan ootella. Eikö nää uudemmat autot kuitenkin automaattisesti säädä asetuksia jatkuvasti sen perusteella kuinka "hyvää" polttoainetta ne havaitsee? Lisäksi kun etanolia kuluu enemmän, niin myös pakokaasua kertyy enemmän & nopeammin, jolloin varsinkin näissä pienissä turbokoneissa tuolla luulisi tulevan tehoa enemmän ja aikaisemmin? Erot tuskin on kuitenkaan kovin suuria ilman ohjelmointia, mutta erityisesti lisääntynyt alavääntö on mukava lisä. Omalla autolla ainakin tarvii vähemmän polkea kaasua etanolilla.
 
Millaisella sekoitussuhteella olet käyttänyt vai ihan pelkällä? Luulen, että pelkällä etanolilla normi-bensa-autolla loppuu eculta säätövara tai ainakin tulee herjaa, että ollaan raja-arvojen ulkopuolella. Suuttimetkin saattavat jäädä pieniksi, jos ecu ei rajoita.
 
Millaisella sekoitussuhteella olet käyttänyt vai ihan pelkällä? Luulen, että pelkällä etanolilla normi-bensa-autolla loppuu eculta säätövara tai ainakin tulee herjaa, että ollaan raja-arvojen ulkopuolella. Suuttimetkin saattavat jäädä pieniksi, jos ecu ei rajoita.

Ihan suoraan pumpulta E85. Autossa eFlexFuelin muunnossarja. Mun aiempia tarinoita aiheesta mm. täällä Etanoli RE85 ja täällä Etanoli RE85
 
Millaisella sekoitussuhteella olet käyttänyt vai ihan pelkällä? Luulen, että pelkällä etanolilla normi-bensa-autolla loppuu eculta säätövara tai ainakin tulee herjaa, että ollaan raja-arvojen ulkopuolella. Suuttimetkin saattavat jäädä pieniksi, jos ecu ei rajoita.

Muuttamattomilla autoilla pitäisi mennä 50/50 suhteella ilman ongelmia. Tästä eteenpäin kannattaa seurata obd-portista suuttimien aukioloaikoja (90% alkaa olemaan jo paljon).

Eflexfuel säätää suuttimien aukioloaikaa ja pienien suuttimien pienuuteen se ei auto, rajat tulee vastaan suurella kuormalla suurella pyörimisnopeudella (aikaikkuna ei enää riitä).

Omassa (vapaastihengittävässä) bensapainetta nostettu, niin aikaikkuna piisaa. Toki ecu niin vanha, ettei se osaa kertoa suuttimien aukioloaikaa. Ecun valoa ei ole vilkuttanut, eikä laihailmoituksia ole jäänyt vikamuistiin.
 
Kaverin Mi16 penkitettiin ennen ja jälkeen niin saatiin 5hv lisää tehoa kun vaihdettiin 98:sta E85. E85 kun on 3% enemmän happea vrt 98 niin kyllähän siitä tulee enemmän tehoa jos seokset pysyy samana.
 
Kaverin Mi16 penkitettiin ennen ja jälkeen niin saatiin 5hv lisää tehoa kun vaihdettiin 98:sta E85. E85 kun on 3% enemmän happea vrt 98 niin kyllähän siitä tulee enemmän tehoa jos seokset pysyy samana.
Taitaa tuollainen viiden hevosvoiman "teholisä" mennä mittausepävarmuuden piikkiin.
 
1.3 vielä maksaa muttei juur enempää. Toki jos bensa vakaantuu tuohon 2e tuntumaan niin viina hiipinee 1.5 korville. Tuetaan kotimaista ja ympäristöystävällistä polttoainetta jne...
 
Jos täällä bensa on 2.02 ja etanoli 1.42 niin en keksi mitää syytä miksi ostaisin bensaa vaikka on yli ton maagisen "1.3€"
 
Muuttamattomilla autoilla pitäisi mennä 50/50 suhteella ilman ongelmia. Tästä eteenpäin kannattaa seurata obd-portista suuttimien aukioloaikoja (90% alkaa olemaan jo paljon).

Oli joskus 1,6 litraisen koneen suuttimet remmiahdetussa 2,0 litraisessa niin näytti duty cycle välillä 110%. Bensanpaineet niin tapissa mitä sai. Mitään ongelmaa ei tuossa kuitenkaan ilmennyt (lyhyellä tähtäimellä). Kunhan seokset pysyvät hyvänä.
 
Oli joskus 1,6 litraisen koneen suuttimet remmiahdetussa 2,0 litraisessa niin näytti duty cycle välillä 110%. Bensanpaineet niin tapissa mitä sai. Mitään ongelmaa ei tuossa kuitenkaan ilmennyt (lyhyellä tähtäimellä). Kunhan seokset pysyvät hyvänä.

Jos suuttimet eivät riitä, niin mennään auttamatta laihalle seokselle ja se jossain vaiheessa aiheuttaa moottorille ongelmia.
 
Mä oon miettinyt tätä jonkun verran. Oma auto ois kiva käyttää penkissä, mutta se rahareikä on saanut luvan ootella. Eikö nää uudemmat autot kuitenkin automaattisesti säädä asetuksia jatkuvasti sen perusteella kuinka "hyvää" polttoainetta ne havaitsee? Lisäksi kun etanolia kuluu enemmän, niin myös pakokaasua kertyy enemmän & nopeammin, jolloin varsinkin näissä pienissä turbokoneissa tuolla luulisi tulevan tehoa enemmän ja aikaisemmin? Erot tuskin on kuitenkaan kovin suuria ilman ohjelmointia, mutta erityisesti lisääntynyt alavääntö on mukava lisä. Omalla autolla ainakin tarvii vähemmän polkea kaasua etanolilla.
Boldaamani taitaa olla kehäpäätelmä.
Saman energiamäärän saamiseen tarvitaan enemmän etanolia, mutta ei enemmän ilmaa.
 
Jos suuttimet eivät riitä, niin mennään auttamatta laihalle seokselle ja se jossain vaiheessa aiheuttaa moottorille ongelmia.

Ei nyt välttämättä jos seossuhde pysyy järkevänä. Maksimiteho jää uupumaan, mut jos täyskiihdytyksellä seossuhde jää vaikka 11:een 10:n sijasta niin ei sillä mitenkään pyttyjä rikki saa. Siitä en osaa sanoo, et kuin paljon suuttimet tykkää kyttyrää jos ne on 100% auki usein. Netissä tulee usein vastaan se nyrkkisääntö et ei sais mennä yli 80% mut mä en oo vielä kertaakaan löytäny kunnollista dataa et miks ja miten paljon toi pitää paikkansa.
 
Pienoisilla "supporting mods" touhuilla alkaa saamaan E85:sta hyödyt irti. Harrastevehkeessä on tehty sitä sun tätä, joita ei kovin useaan käyttöautoon tehdä ja tästä johtuen kulutus matka-ajossa on 11,2l/100km E85:ttä joka vastaa 8,1l tavallista bensaa.

Paljoltahan tuo nykymittapuulla kuulostaa, mutta auton valmistaja "lupaa" maantiekulutukseksi 8,8l/100km :whistling:


IMG_20220708_180052.jpg
 
Pienoisilla "supporting mods" touhuilla alkaa saamaan E85:sta hyödyt irti. Harrastevehkeessä on tehty sitä sun tätä, joita ei kovin useaan käyttöautoon tehdä ja tästä johtuen kulutus matka-ajossa on 11,2l/100km E85:ttä joka vastaa 8,1l tavallista bensaa.

Paljoltahan tuo nykymittapuulla kuulostaa, mutta auton valmistaja "lupaa" maantiekulutukseksi 8,8l/100km :whistling:


IMG_20220708_180052.jpg
Melko kallista se tosiaan 2022 oli. Tänä vuonna taisi saada ihan täyden energiasisällön tavaraa samaan hintaan aika moneen kertaan.
 
Melko kallista se tosiaan 2022 oli. Tänä vuonna taisi saada ihan täyden energiasisällön tavaraa samaan hintaan aika moneen kertaan.

Näinhän se on. Toki kun kysessä on harraste, niin polttoaineen hintakriteeri ei kovin korkealle arvolistalla pääse.

E85 on kiva siinä mielessä että sillä on pesevä vaikutus palamisessa syntyvän vesimäärän takia. Nämä kuvat on sen jälkeen kun etanolilla on ajettu n.15tkm. Alkuperäinen turbo ja alkuperäinen downpipe joilla on ajettu +350tkm :beye:
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2024-04-11 074616.png
    Näyttökuva 2024-04-11 074616.png
    895,2 KB · Luettu: 92
  • Näyttökuva 2024-04-11 074628.png
    Näyttökuva 2024-04-11 074628.png
    772 KB · Luettu: 91
Pirkkalainen kasvuyritys Stepone Tech on päässyt kehittämään Intian energiaministeriön ja maan suurimpien öljy-yhtiöiden kanssa suosituksia etanolin hyödyntämisestä ajoneuvoissa.

Stepone Tech on kehittänyt teknologian, joka muuntaa tavallisen bensiinimoottorin toimimaan etanolipitoisella biopolttoaineella tai etanolin ja fossiilisen bensiinin sekoituksella.

Tavalliseen autoon asennetaan lisälaite, joka maksaa Suomessa alle 600 euroa, Intiassa arviolta vajaat 300 euroa.

Yrityksen mukaan sen tuotteet vähentävät fossiilisia kasvuhuonekaasupäästöjä jopa 80 prosentilla bensiinimoottoriin verrattuna.

RE85 polttoaineessa on potentiaalia. Se on myös yli 104 oktaanista polttoainetta. :)
 
Laitetaas koostetta omistakin tankkauksista. EFlexFuel asennettu elokuussa 2023. Autona Ford Fiesta 1.0 ecoboost vm. 2018 automaattivaihteistolla. Kerran tankannut 95E10, muuten pelkkää etanolia. Tankkaukset tallennettu Fuelio-sovelluksella, johon saisi myös merkattua muut kulut (vakuutukset, huollot & tarvikkeet jne). Jossain vaiheessa tavoitteena siirtyä myös siihen, jotta saisi oikeasti seurattua autoilun kustannuksia.

Pitäisi myös ajaa joku pidempi reissu bensalla, jotta saisi testattua paljonko enemmän tuo oikeasti vie etanolia vs. bensiiniä. Ei ihan tunnu tuo 1.28-kerroin osuvan kohilleen. Jos bensaa menisi oikeasti pienimmillään 5l/100km, niin tankillisella ajaisi 840km. En tainnut päästä kuin pari kertaa yli 700km bensalla.
Fiesta.jpg

Jatketaan tilastojen jakamista. Myös niille, joita asia ei kiinnosta
IMG_20240429_124631_696.jpg
 
Lähes poikkeuksetta ABC:lla. Sattuu olemaan itselle selvästi lähimpänä ja vakituisten matkojen varrella. Saattaa myös olla, että ostokset keskittyneet S-ryhmään (bonukset + henkilökunta-alennus)

Tuossa on sekin etu, että S-ryhmä muutama vuosi sitten muutti bonuskäytäntöään liittyen tankkauksiin. Enää ei saa bonusta tankattujen eurojen mukaan vaan tankattujen litrojen mukaan.

Eli enempi litroja, enempi bonusta :D
 
Tuossa on sekin etu, että S-ryhmä muutama vuosi sitten muutti bonuskäytäntöään liittyen tankkauksiin. Enää ei saa bonusta tankattujen eurojen mukaan vaan tankattujen litrojen mukaan.

Eli enempi litroja, enempi bonusta :D

Näin juuri. Hyvää tuuria, että aina on S-mafia ollut lähellä.
 
Tuli (tahattomasti) harrastettua säästöpossuilua. 3l V6:lla viimeinen tankillinen 10.5l/100km keskikulutuksella. Ei huono suoritus 26 vuotta vanhalla autolla (Peugeot 406 Coupe, vanhemmalla ES9J4 moottorilla).

Ja tankissa täysi annos E85.
 

Muuntotuki tulossa takaisin heinäkuun alusta alkaen.

Mites nämä nykyiset muutokatsastusvaatimukset nyt meneekään? Ilmeisesti ennen 1.9.2009 käyttöönotettuihin autoihin riittää edelleen pelkkä päästömittaus ilman mitään soveltuvuusdokumentteja?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 276
Viestejä
4 507 631
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom