Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Ohjelmointia vaatii. Turboautojen juttuja enemmänkin. Etanoli ei nakuta niin herkästi -> ennakkoa voidaan myöhäistää -> lisää vääntöä ja tehoa.

Vaatii myös usein isompaa suutinta, etanolia pitää jo muutenkin suihkuttaa enemmän (+33%) samaan tehoon (siis verrattuna bensaan) ja siitä jos lähdetään vielä virittämään..

Mä oon miettinyt tätä jonkun verran. Oma auto ois kiva käyttää penkissä, mutta se rahareikä on saanut luvan ootella. Eikö nää uudemmat autot kuitenkin automaattisesti säädä asetuksia jatkuvasti sen perusteella kuinka "hyvää" polttoainetta ne havaitsee? Lisäksi kun etanolia kuluu enemmän, niin myös pakokaasua kertyy enemmän & nopeammin, jolloin varsinkin näissä pienissä turbokoneissa tuolla luulisi tulevan tehoa enemmän ja aikaisemmin? Erot tuskin on kuitenkaan kovin suuria ilman ohjelmointia, mutta erityisesti lisääntynyt alavääntö on mukava lisä. Omalla autolla ainakin tarvii vähemmän polkea kaasua etanolilla.
 
Millaisella sekoitussuhteella olet käyttänyt vai ihan pelkällä? Luulen, että pelkällä etanolilla normi-bensa-autolla loppuu eculta säätövara tai ainakin tulee herjaa, että ollaan raja-arvojen ulkopuolella. Suuttimetkin saattavat jäädä pieniksi, jos ecu ei rajoita.
 
Millaisella sekoitussuhteella olet käyttänyt vai ihan pelkällä? Luulen, että pelkällä etanolilla normi-bensa-autolla loppuu eculta säätövara tai ainakin tulee herjaa, että ollaan raja-arvojen ulkopuolella. Suuttimetkin saattavat jäädä pieniksi, jos ecu ei rajoita.

Ihan suoraan pumpulta E85. Autossa eFlexFuelin muunnossarja. Mun aiempia tarinoita aiheesta mm. täällä Etanoli RE85 ja täällä Etanoli RE85
 
Millaisella sekoitussuhteella olet käyttänyt vai ihan pelkällä? Luulen, että pelkällä etanolilla normi-bensa-autolla loppuu eculta säätövara tai ainakin tulee herjaa, että ollaan raja-arvojen ulkopuolella. Suuttimetkin saattavat jäädä pieniksi, jos ecu ei rajoita.

Muuttamattomilla autoilla pitäisi mennä 50/50 suhteella ilman ongelmia. Tästä eteenpäin kannattaa seurata obd-portista suuttimien aukioloaikoja (90% alkaa olemaan jo paljon).

Eflexfuel säätää suuttimien aukioloaikaa ja pienien suuttimien pienuuteen se ei auto, rajat tulee vastaan suurella kuormalla suurella pyörimisnopeudella (aikaikkuna ei enää riitä).

Omassa (vapaastihengittävässä) bensapainetta nostettu, niin aikaikkuna piisaa. Toki ecu niin vanha, ettei se osaa kertoa suuttimien aukioloaikaa. Ecun valoa ei ole vilkuttanut, eikä laihailmoituksia ole jäänyt vikamuistiin.
 
Kaverin Mi16 penkitettiin ennen ja jälkeen niin saatiin 5hv lisää tehoa kun vaihdettiin 98:sta E85. E85 kun on 3% enemmän happea vrt 98 niin kyllähän siitä tulee enemmän tehoa jos seokset pysyy samana.
 
Kaverin Mi16 penkitettiin ennen ja jälkeen niin saatiin 5hv lisää tehoa kun vaihdettiin 98:sta E85. E85 kun on 3% enemmän happea vrt 98 niin kyllähän siitä tulee enemmän tehoa jos seokset pysyy samana.
Taitaa tuollainen viiden hevosvoiman "teholisä" mennä mittausepävarmuuden piikkiin.
 
1.3 vielä maksaa muttei juur enempää. Toki jos bensa vakaantuu tuohon 2e tuntumaan niin viina hiipinee 1.5 korville. Tuetaan kotimaista ja ympäristöystävällistä polttoainetta jne...
 
Jos täällä bensa on 2.02 ja etanoli 1.42 niin en keksi mitää syytä miksi ostaisin bensaa vaikka on yli ton maagisen "1.3€"
 
Muuttamattomilla autoilla pitäisi mennä 50/50 suhteella ilman ongelmia. Tästä eteenpäin kannattaa seurata obd-portista suuttimien aukioloaikoja (90% alkaa olemaan jo paljon).

Oli joskus 1,6 litraisen koneen suuttimet remmiahdetussa 2,0 litraisessa niin näytti duty cycle välillä 110%. Bensanpaineet niin tapissa mitä sai. Mitään ongelmaa ei tuossa kuitenkaan ilmennyt (lyhyellä tähtäimellä). Kunhan seokset pysyvät hyvänä.
 
Oli joskus 1,6 litraisen koneen suuttimet remmiahdetussa 2,0 litraisessa niin näytti duty cycle välillä 110%. Bensanpaineet niin tapissa mitä sai. Mitään ongelmaa ei tuossa kuitenkaan ilmennyt (lyhyellä tähtäimellä). Kunhan seokset pysyvät hyvänä.

Jos suuttimet eivät riitä, niin mennään auttamatta laihalle seokselle ja se jossain vaiheessa aiheuttaa moottorille ongelmia.
 
Mä oon miettinyt tätä jonkun verran. Oma auto ois kiva käyttää penkissä, mutta se rahareikä on saanut luvan ootella. Eikö nää uudemmat autot kuitenkin automaattisesti säädä asetuksia jatkuvasti sen perusteella kuinka "hyvää" polttoainetta ne havaitsee? Lisäksi kun etanolia kuluu enemmän, niin myös pakokaasua kertyy enemmän & nopeammin, jolloin varsinkin näissä pienissä turbokoneissa tuolla luulisi tulevan tehoa enemmän ja aikaisemmin? Erot tuskin on kuitenkaan kovin suuria ilman ohjelmointia, mutta erityisesti lisääntynyt alavääntö on mukava lisä. Omalla autolla ainakin tarvii vähemmän polkea kaasua etanolilla.
Boldaamani taitaa olla kehäpäätelmä.
Saman energiamäärän saamiseen tarvitaan enemmän etanolia, mutta ei enemmän ilmaa.
 
Jos suuttimet eivät riitä, niin mennään auttamatta laihalle seokselle ja se jossain vaiheessa aiheuttaa moottorille ongelmia.

Ei nyt välttämättä jos seossuhde pysyy järkevänä. Maksimiteho jää uupumaan, mut jos täyskiihdytyksellä seossuhde jää vaikka 11:een 10:n sijasta niin ei sillä mitenkään pyttyjä rikki saa. Siitä en osaa sanoo, et kuin paljon suuttimet tykkää kyttyrää jos ne on 100% auki usein. Netissä tulee usein vastaan se nyrkkisääntö et ei sais mennä yli 80% mut mä en oo vielä kertaakaan löytäny kunnollista dataa et miks ja miten paljon toi pitää paikkansa.
 
Pienoisilla "supporting mods" touhuilla alkaa saamaan E85:sta hyödyt irti. Harrastevehkeessä on tehty sitä sun tätä, joita ei kovin useaan käyttöautoon tehdä ja tästä johtuen kulutus matka-ajossa on 11,2l/100km E85:ttä joka vastaa 8,1l tavallista bensaa.

Paljoltahan tuo nykymittapuulla kuulostaa, mutta auton valmistaja "lupaa" maantiekulutukseksi 8,8l/100km :whistling:


IMG_20220708_180052.jpg
 
Pienoisilla "supporting mods" touhuilla alkaa saamaan E85:sta hyödyt irti. Harrastevehkeessä on tehty sitä sun tätä, joita ei kovin useaan käyttöautoon tehdä ja tästä johtuen kulutus matka-ajossa on 11,2l/100km E85:ttä joka vastaa 8,1l tavallista bensaa.

Paljoltahan tuo nykymittapuulla kuulostaa, mutta auton valmistaja "lupaa" maantiekulutukseksi 8,8l/100km :whistling:


IMG_20220708_180052.jpg
Melko kallista se tosiaan 2022 oli. Tänä vuonna taisi saada ihan täyden energiasisällön tavaraa samaan hintaan aika moneen kertaan.
 
Melko kallista se tosiaan 2022 oli. Tänä vuonna taisi saada ihan täyden energiasisällön tavaraa samaan hintaan aika moneen kertaan.

Näinhän se on. Toki kun kysessä on harraste, niin polttoaineen hintakriteeri ei kovin korkealle arvolistalla pääse.

E85 on kiva siinä mielessä että sillä on pesevä vaikutus palamisessa syntyvän vesimäärän takia. Nämä kuvat on sen jälkeen kun etanolilla on ajettu n.15tkm. Alkuperäinen turbo ja alkuperäinen downpipe joilla on ajettu +350tkm :beye:
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2024-04-11 074616.png
    Näyttökuva 2024-04-11 074616.png
    895,2 KB · Luettu: 99
  • Näyttökuva 2024-04-11 074628.png
    Näyttökuva 2024-04-11 074628.png
    772 KB · Luettu: 99
Pirkkalainen kasvuyritys Stepone Tech on päässyt kehittämään Intian energiaministeriön ja maan suurimpien öljy-yhtiöiden kanssa suosituksia etanolin hyödyntämisestä ajoneuvoissa.

Stepone Tech on kehittänyt teknologian, joka muuntaa tavallisen bensiinimoottorin toimimaan etanolipitoisella biopolttoaineella tai etanolin ja fossiilisen bensiinin sekoituksella.

Tavalliseen autoon asennetaan lisälaite, joka maksaa Suomessa alle 600 euroa, Intiassa arviolta vajaat 300 euroa.

Yrityksen mukaan sen tuotteet vähentävät fossiilisia kasvuhuonekaasupäästöjä jopa 80 prosentilla bensiinimoottoriin verrattuna.

RE85 polttoaineessa on potentiaalia. Se on myös yli 104 oktaanista polttoainetta. :)
 
Laitetaas koostetta omistakin tankkauksista. EFlexFuel asennettu elokuussa 2023. Autona Ford Fiesta 1.0 ecoboost vm. 2018 automaattivaihteistolla. Kerran tankannut 95E10, muuten pelkkää etanolia. Tankkaukset tallennettu Fuelio-sovelluksella, johon saisi myös merkattua muut kulut (vakuutukset, huollot & tarvikkeet jne). Jossain vaiheessa tavoitteena siirtyä myös siihen, jotta saisi oikeasti seurattua autoilun kustannuksia.

Pitäisi myös ajaa joku pidempi reissu bensalla, jotta saisi testattua paljonko enemmän tuo oikeasti vie etanolia vs. bensiiniä. Ei ihan tunnu tuo 1.28-kerroin osuvan kohilleen. Jos bensaa menisi oikeasti pienimmillään 5l/100km, niin tankillisella ajaisi 840km. En tainnut päästä kuin pari kertaa yli 700km bensalla.
Fiesta.jpg

Jatketaan tilastojen jakamista. Myös niille, joita asia ei kiinnosta
IMG_20240429_124631_696.jpg
 
Lähes poikkeuksetta ABC:lla. Sattuu olemaan itselle selvästi lähimpänä ja vakituisten matkojen varrella. Saattaa myös olla, että ostokset keskittyneet S-ryhmään (bonukset + henkilökunta-alennus)

Tuossa on sekin etu, että S-ryhmä muutama vuosi sitten muutti bonuskäytäntöään liittyen tankkauksiin. Enää ei saa bonusta tankattujen eurojen mukaan vaan tankattujen litrojen mukaan.

Eli enempi litroja, enempi bonusta :D
 
Tuossa on sekin etu, että S-ryhmä muutama vuosi sitten muutti bonuskäytäntöään liittyen tankkauksiin. Enää ei saa bonusta tankattujen eurojen mukaan vaan tankattujen litrojen mukaan.

Eli enempi litroja, enempi bonusta :D

Näin juuri. Hyvää tuuria, että aina on S-mafia ollut lähellä.
 
Tuli (tahattomasti) harrastettua säästöpossuilua. 3l V6:lla viimeinen tankillinen 10.5l/100km keskikulutuksella. Ei huono suoritus 26 vuotta vanhalla autolla (Peugeot 406 Coupe, vanhemmalla ES9J4 moottorilla).

Ja tankissa täysi annos E85.
 

Muuntotuki tulossa takaisin heinäkuun alusta alkaen.

Mites nämä nykyiset muutokatsastusvaatimukset nyt meneekään? Ilmeisesti ennen 1.9.2009 käyttöönotettuihin autoihin riittää edelleen pelkkä päästömittaus ilman mitään soveltuvuusdokumentteja?
 

Muuntotuki tulossa takaisin heinäkuun alusta alkaen.

Mites nämä nykyiset muutokatsastusvaatimukset nyt meneekään? Ilmeisesti ennen 1.9.2009 käyttöönotettuihin autoihin riittää edelleen pelkkä päästömittaus ilman mitään soveltuvuusdokumentteja?
Eflexfuelin sivuilta suoraan hyvä tiivistelmä.
1715625535726.png
 

Muuntotuki tulossa takaisin heinäkuun alusta alkaen.

Mites nämä nykyiset muutokatsastusvaatimukset nyt meneekään? Ilmeisesti ennen 1.9.2009 käyttöönotettuihin autoihin riittää edelleen pelkkä päästömittaus ilman mitään soveltuvuusdokumentteja?

200€. :lol: Jaksaakohan tuon takia virallistaa...
 
uudempiinkin saa katsastettua

Muutoskatsastuksen säännöt lievenivät – tämä muutos sallitaan nyt kaikkiin bensiiniautoihin

"

Edellytyksenä etanolikonversion hyväksymiselle 1.9.2009 alkaen käyttöön otetulle autolle muutoskatsastuksessa ovat:

  • Ajoneuvoon muutoksen tekemiseksi asennettavat tuotteet soveltuvat kyseisessä ajoneuvossa käytettäviksi ja siitä esitetään tuotteen valmistajan todistus.
  • Ajoneuvossa on tai siihen on vaihdettu pääosin etanolista koostuvalle polttoaineelle soveltuvat osat ja komponentit, jotka kestävät etanolin jatkuvaa käyttöä. Tästä on esitettävä muutoksen suorittaneen tahon todistus.
  • Ajoneuvo läpäisee muutoskatsastuksessa määräaikaiskatsastusta vastaavan ottomoottorilla varustetun ajoneuvon pakokaasupäästöjen tarkastuksen, yli 10 vuotta aiemmin käyttöönotetun ajoneuvon vaatimuksilla.
"
 
200€. :lol: Jaksaakohan tuon takia virallistaa...
En ole yleisesti ottaen mikään foliohattu, mutta en virallistuttaisi ennen kuin on pakko tai siitä saisi (paremman) korvauksen.

Jos muutoksen asentaisi itse, niin kirjoittaa lapun, että komponentit yhteensopivat etanolin kanssa?
 
Jos muutoksen asentaisi itse, niin kirjoittaa lapun, että komponentit yhteensopivat etanolin kanssa?

Lapussa kysytään kuka on muutoksen tekijä, niin tähän kohtaan kirjaillaan omat tietosi ja kohtaan "käytetty muutossarja" voit vapaasti kertoa muutoksesta ja sen toteutuksesta.

Eräs tuttu kirjelmöi, että muutos tehty suoraan ohjainlaitteeseen ja kelpasi sellaisenaan.
 
Volvoon saisi Vdashilla (D5T5.com) etanoliohjelman, mitä se sitten tarkoittaakaan. Luultavasti "sallitaan" suuttimille isompi aukioloaika, mutta mitä muuta, ymmärtääkö esim. olla päästämättä liian laihalle kun suuttimet ei täyskaasulla riitä.
 
Volvoon saisi Vdashilla (D5T5.com) etanoliohjelman, mitä se sitten tarkoittaakaan. Luultavasti "sallitaan" suuttimille isompi aukioloaika, mutta mitä muuta, ymmärtääkö esim. olla päästämättä liian laihalle kun suuttimet ei täyskaasulla riitä.

Riippuu raudasta mitä autoon laitettu. Jos ko autoa on tehtaalta saanut suoraan etanolikäypäsenä, niin saattaa suuttimet riittää (jos ihan metsään en muista, niin ainakin joissain saabeissa oli bensalle turhat ronskit suuttimet).

Mutta periaatteessa pitäisi ohjelman suojata moottoria laihalle menossa.
 
Volvoon saisi Vdashilla (D5T5.com) etanoliohjelman, mitä se sitten tarkoittaakaan. Luultavasti "sallitaan" suuttimille isompi aukioloaika, mutta mitä muuta, ymmärtääkö esim. olla päästämättä liian laihalle kun suuttimet ei täyskaasulla riitä.

Etanolilla laihalle meno ei ole niin vaarallista kuin bensalla.
 
No eikö niillä ole asiakaspalvelua josta kysyä onko fuel cuttia tai jotain suojaamassa?
 
Onko muilla ollu tos eFlexfuelissa (vanhempi perusmalli, bt:llä+anturilla) semmost että tyhjentää akun, ei ilmeisesti sammu ollenkaan. Onko se ohjelmisto vai rautaongelma. Pystyykö korjaamaan?
 
Onko muilla ollu tos eFlexfuelissa (vanhempi perusmalli, bt:llä+anturilla) semmost että tyhjentää akun, ei ilmeisesti sammu ollenkaan. Onko se ohjelmisto vai rautaongelma. Pystyykö korjaamaan?
Eikö se saa suuttimista virran, joten suuttimiin jää virta?
Minun mielestä se on aina päällä silloin kun saa virran.
Omassa autossa suuttimissa vain 6v joten joutunut ottamaan sen 12v virtalukosta, eli se menee päälle kun laittaa virrat päälle.
Jääkö se sininen valo päälle? Jos se ei ole käytössä niin sovelluksesta sen saa käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se saa suuttimista virran, joten suuttimiin jää virta?
Minun mielestä se on aina päällä silloin kun saa virran.
Omassa autossa suuttimissa vain 6v joten joutunut ottamaan sen 12v virtalukosta, eli se menee päälle kun laittaa virrat päälle.
Jääkö se sininen valo päälle? Jos se ei ole käytössä niin sovelluksesta sen saa käyttöön.

tämännäkönen laite, ei kai tässä mitään valoja ole
1716726104397.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 072
Viestejä
4 898 836
Jäsenet
78 912
Uusin jäsen
RALE70

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom