- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 14 074
Kyseessähän on ihan perusoppimäärä ja melko vanha juttu näin 2024. Iltalehtijutut tai "käytännön kokemukset" elämäm_koulusta eivät ole kovin oleellisia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ohjelmointia vaatii. Turboautojen juttuja enemmänkin. Etanoli ei nakuta niin herkästi -> ennakkoa voidaan myöhäistää -> lisää vääntöä ja tehoa.
Vaatii myös usein isompaa suutinta, etanolia pitää jo muutenkin suihkuttaa enemmän (+33%) samaan tehoon (siis verrattuna bensaan) ja siitä jos lähdetään vielä virittämään..
Millaisella sekoitussuhteella olet käyttänyt vai ihan pelkällä? Luulen, että pelkällä etanolilla normi-bensa-autolla loppuu eculta säätövara tai ainakin tulee herjaa, että ollaan raja-arvojen ulkopuolella. Suuttimetkin saattavat jäädä pieniksi, jos ecu ei rajoita.
Millaisella sekoitussuhteella olet käyttänyt vai ihan pelkällä? Luulen, että pelkällä etanolilla normi-bensa-autolla loppuu eculta säätövara tai ainakin tulee herjaa, että ollaan raja-arvojen ulkopuolella. Suuttimetkin saattavat jäädä pieniksi, jos ecu ei rajoita.
Taitaa tuollainen viiden hevosvoiman "teholisä" mennä mittausepävarmuuden piikkiin.Kaverin Mi16 penkitettiin ennen ja jälkeen niin saatiin 5hv lisää tehoa kun vaihdettiin 98:sta E85. E85 kun on 3% enemmän happea vrt 98 niin kyllähän siitä tulee enemmän tehoa jos seokset pysyy samana.
Voi olla, voi olla olematta. Ehkä käyrässä on ollut enemmänkin muutoksia havaittavissa, eikä johtopäätös tuloksista perustu vain kahden luvun vertailuun.Taitaa tuollainen viiden hevosvoiman "teholisä" mennä mittausepävarmuuden piikkiin.
1,469€/L re85 tänään
Renkomäen ST1 Lahti (käteisalennuskortilla)
Muuttamattomilla autoilla pitäisi mennä 50/50 suhteella ilman ongelmia. Tästä eteenpäin kannattaa seurata obd-portista suuttimien aukioloaikoja (90% alkaa olemaan jo paljon).
Oli joskus 1,6 litraisen koneen suuttimet remmiahdetussa 2,0 litraisessa niin näytti duty cycle välillä 110%. Bensanpaineet niin tapissa mitä sai. Mitään ongelmaa ei tuossa kuitenkaan ilmennyt (lyhyellä tähtäimellä). Kunhan seokset pysyvät hyvänä.
Boldaamani taitaa olla kehäpäätelmä.Mä oon miettinyt tätä jonkun verran. Oma auto ois kiva käyttää penkissä, mutta se rahareikä on saanut luvan ootella. Eikö nää uudemmat autot kuitenkin automaattisesti säädä asetuksia jatkuvasti sen perusteella kuinka "hyvää" polttoainetta ne havaitsee? Lisäksi kun etanolia kuluu enemmän, niin myös pakokaasua kertyy enemmän & nopeammin, jolloin varsinkin näissä pienissä turbokoneissa tuolla luulisi tulevan tehoa enemmän ja aikaisemmin? Erot tuskin on kuitenkaan kovin suuria ilman ohjelmointia, mutta erityisesti lisääntynyt alavääntö on mukava lisä. Omalla autolla ainakin tarvii vähemmän polkea kaasua etanolilla.
Jos suuttimet eivät riitä, niin mennään auttamatta laihalle seokselle ja se jossain vaiheessa aiheuttaa moottorille ongelmia.
Melko kallista se tosiaan 2022 oli. Tänä vuonna taisi saada ihan täyden energiasisällön tavaraa samaan hintaan aika moneen kertaan.Pienoisilla "supporting mods" touhuilla alkaa saamaan E85:sta hyödyt irti. Harrastevehkeessä on tehty sitä sun tätä, joita ei kovin useaan käyttöautoon tehdä ja tästä johtuen kulutus matka-ajossa on 11,2l/100km E85:ttä joka vastaa 8,1l tavallista bensaa.
Paljoltahan tuo nykymittapuulla kuulostaa, mutta auton valmistaja "lupaa" maantiekulutukseksi 8,8l/100km
![]()
Melko kallista se tosiaan 2022 oli. Tänä vuonna taisi saada ihan täyden energiasisällön tavaraa samaan hintaan aika moneen kertaan.
Pirkkalainen kasvuyritys Stepone Tech on päässyt kehittämään Intian energiaministeriön ja maan suurimpien öljy-yhtiöiden kanssa suosituksia etanolin hyödyntämisestä ajoneuvoissa.
Stepone Tech on kehittänyt teknologian, joka muuntaa tavallisen bensiinimoottorin toimimaan etanolipitoisella biopolttoaineella tai etanolin ja fossiilisen bensiinin sekoituksella.
Tavalliseen autoon asennetaan lisälaite, joka maksaa Suomessa alle 600 euroa, Intiassa arviolta vajaat 300 euroa.
Yrityksen mukaan sen tuotteet vähentävät fossiilisia kasvuhuonekaasupäästöjä jopa 80 prosentilla bensiinimoottoriin verrattuna.
Tuo sama yhtiö tekee eflexfuel muunnossarjat Suomessa.eli tekevät samaa mitä Eflexfuel finlandi
Laitetaas koostetta omistakin tankkauksista. EFlexFuel asennettu elokuussa 2023. Autona Ford Fiesta 1.0 ecoboost vm. 2018 automaattivaihteistolla. Kerran tankannut 95E10, muuten pelkkää etanolia. Tankkaukset tallennettu Fuelio-sovelluksella, johon saisi myös merkattua muut kulut (vakuutukset, huollot & tarvikkeet jne). Jossain vaiheessa tavoitteena siirtyä myös siihen, jotta saisi oikeasti seurattua autoilun kustannuksia.
Pitäisi myös ajaa joku pidempi reissu bensalla, jotta saisi testattua paljonko enemmän tuo oikeasti vie etanolia vs. bensiiniä. Ei ihan tunnu tuo 1.28-kerroin osuvan kohilleen. Jos bensaa menisi oikeasti pienimmillään 5l/100km, niin tankillisella ajaisi 840km. En tainnut päästä kuin pari kertaa yli 700km bensalla.
![]()
Tankkaatko ABC vai ST1?
Lähes poikkeuksetta ABC:lla. Sattuu olemaan itselle selvästi lähimpänä ja vakituisten matkojen varrella. Saattaa myös olla, että ostokset keskittyneet S-ryhmään (bonukset + henkilökunta-alennus)
Tuossa on sekin etu, että S-ryhmä muutama vuosi sitten muutti bonuskäytäntöään liittyen tankkauksiin. Enää ei saa bonusta tankattujen eurojen mukaan vaan tankattujen litrojen mukaan.
Eli enempi litroja, enempi bonusta![]()
Tankkaatko ABC vai ST1?
Eflexfuelin sivuilta suoraan hyvä tiivistelmä.![]()
Etanolin ystävät muuntotuen paluusta – myönteistä mutta riittämätöntä
”Nykyisen bensiiniauton päivittäminen bioetanolikäyttöiseksi on autoilijalle kaikista halvin tapa vähentää oman autoilunsa päästöjä”, tähdentää Etanoliautoilijat ry.moottori.fi
Muuntotuki tulossa takaisin heinäkuun alusta alkaen.
Mites nämä nykyiset muutokatsastusvaatimukset nyt meneekään? Ilmeisesti ennen 1.9.2009 käyttöönotettuihin autoihin riittää edelleen pelkkä päästömittaus ilman mitään soveltuvuusdokumentteja?
![]()
Etanolin ystävät muuntotuen paluusta – myönteistä mutta riittämätöntä
”Nykyisen bensiiniauton päivittäminen bioetanolikäyttöiseksi on autoilijalle kaikista halvin tapa vähentää oman autoilunsa päästöjä”, tähdentää Etanoliautoilijat ry.moottori.fi
Muuntotuki tulossa takaisin heinäkuun alusta alkaen.
Mites nämä nykyiset muutokatsastusvaatimukset nyt meneekään? Ilmeisesti ennen 1.9.2009 käyttöönotettuihin autoihin riittää edelleen pelkkä päästömittaus ilman mitään soveltuvuusdokumentteja?
Eflexfuelin sivuilta suoraan hyvä tiivistelmä.
![]()
En ole yleisesti ottaen mikään foliohattu, mutta en virallistuttaisi ennen kuin on pakko tai siitä saisi (paremman) korvauksen.200€.Jaksaakohan tuon takia virallistaa...
Jos muutoksen asentaisi itse, niin kirjoittaa lapun, että komponentit yhteensopivat etanolin kanssa?
Volvoon saisi Vdashilla (D5T5.com) etanoliohjelman, mitä se sitten tarkoittaakaan. Luultavasti "sallitaan" suuttimille isompi aukioloaika, mutta mitä muuta, ymmärtääkö esim. olla päästämättä liian laihalle kun suuttimet ei täyskaasulla riitä.
Volvoon saisi Vdashilla (D5T5.com) etanoliohjelman, mitä se sitten tarkoittaakaan. Luultavasti "sallitaan" suuttimille isompi aukioloaika, mutta mitä muuta, ymmärtääkö esim. olla päästämättä liian laihalle kun suuttimet ei täyskaasulla riitä.
No okei, olisi pitänyt puhua nakutuksesta tietysti eikä pelkästään laihalle menostaEtanolilla laihalle meno ei ole niin vaarallista kuin bensalla.
Sekään ei pitäisi olla niin ongelma, koska etanolilla ei nakuta niin herkästi kuin bensalla.No okei, olisi pitänyt puhua nakutuksesta tietysti eikä pelkästään laihalle menosta![]()
Sekään ei pitäisi olla niin ongelma, koska etanolilla ei nakuta niin herkästi kuin bensalla.
Eikö se saa suuttimista virran, joten suuttimiin jää virta?Onko muilla ollu tos eFlexfuelissa (vanhempi perusmalli, bt:llä+anturilla) semmost että tyhjentää akun, ei ilmeisesti sammu ollenkaan. Onko se ohjelmisto vai rautaongelma. Pystyykö korjaamaan?
Eikö se saa suuttimista virran, joten suuttimiin jää virta?
Minun mielestä se on aina päällä silloin kun saa virran.
Omassa autossa suuttimissa vain 6v joten joutunut ottamaan sen 12v virtalukosta, eli se menee päälle kun laittaa virrat päälle.
Jääkö se sininen valo päälle? Jos se ei ole käytössä niin sovelluksesta sen saa käyttöön.
Jos tuo on vanhempi perusmalli, itselläni on sitten ikivanha malli.tämännäkönen laite, ei kai tässä mitään valoja ole![]()
Miten jos mittaat ampeerimittarilla sen miinusjohdon ja maan välissä?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.