Etanoli RE85

Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 280

RE85:n vaatiman etanolimuunnoksen on voinut tähän saakka tehdä kohtuuhinnalla vain ennen 1. syyskuuta 2009 ensirekisteröityyn autoon.

Nyt pykälät ovat siis muuttumassa niin, että aivan kaikenikäiset bensiiniautot voi muuttaa etanolikäyttöiseksi vain asentamalla autoon etanolikonversion vaatimat laitteet ja muutoskatsastamalla auto. Uudemmilta autoilta aiemmin vaadittua ja pahimmillaan jopa 10 000 euron hintaista virallista päästömittaustodistusta ei siis jatkossa enää tarvita.
:thumbsup:
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Eikö ne tulpat yleensä vaihdeta kaikki samalla kertaa.

Minulla on ollut tulpat RE85 ajettaessa lähes värittömät, eikä mitään ongelmaa.
Viimeiset 100 vuotta vaihdettu kaikki tulpat kerralla noin yleisesti. Täällä bbs puolella vaan välillä vaihdellaan tulppia tai suuttimia yksitellen kuten täällä suositellaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Eiköhän sillä voi saada alennusta jostakin tulevasta rangaistusverosta. :hmm:
No mutta siinäkohdin mun saappi esimerkiksi kulkeekin enää bensalla ja maksaa sen 70e muutoskatsastuksen toiseen suuntaan.

Ja siis tottakai jatkaa viinalla ajoa sen jälkeen.

Vai mimmoista rangaistusveroa povailet? :D
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 528
Vaihtoehtoisesti voi saada ylimääräisen rangaistusveron.
Rangaistusverolla, jos siis puhutaan ajoneuvokohtaisesta eikä polttoaineen hinnassa olevasta, voisi ehkä spekuloida jos muutoksen jälkeen voisi ajaa vain ja ainoastaan etanolilla. Mutta kun sillä voi ajaa bensiinilläkin ihan entiseen tapaa, niin rangaistusverossa pelkkään bensaversioon verrattuna ei olisi mitään järkeä. Ei sitä kukaan maksaisi, vaan muutettaisiin takaisin entiselleen. Etanolin pumppuhintaankaan ei kummoisia rangaistusveroja voi laittaa, koska siten ajeltaisiin bensalla jos se tulee halvemmaksi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
"Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tehnyt päätöksen uudesta määräyksestä, jolla mahdollistetaan kaikkien bensiiniajoneuvojen muuntaminen bioetanolikäyttöisiksi."

Muutos astuu voimaan 19.6.2023




Itse jo pitkään kironnut että miksi ei ole sallittu kaikille autoille, mutta vihdoin näyttää järki voittaneen!

Onko täällä kokemuksia aiheesta, itse ajattelin kokeilla meidän pikkuturboon 0,9 Tce clioon eFlexPro kun samalla siihen saa myös sen tehollisen hyödyn.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 603
Vieläkö joku näitä harrastaa, ite joskus 10-15v sitten saabilla ajoin e85:lla. Ei tarvinnut kuin uuden softan ja kovaa ajoa. Toimi täydellisesti.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Vieläkö joku näitä harrastaa, ite joskus 10-15v sitten saabilla ajoin e85:lla. Ei tarvinnut kuin uuden softan ja kovaa ajoa. Toimi täydellisesti.
Noh, nythän tämä vasta on laillista uusille autoille joten luulisi suosion taas nousevan, ennen kun on saanut vain vanhoja linttoja muuntaa etanolille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Onkai sen boksin voinut sinne ennenkin tunkea. Sitähän ei missään leimalla kukaan katso onko sielä viinaboksi vai ei, eikä viinalla kulkevaa autoa kukaan pakota rekisteröimään e85 toimivaksi. Muutosleimasta maksaminen on turhaa ellei saa muuntotukea.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Mielenkiintoista tuossa on se että auton softamuutokset on kiellettyjä, samaan aikaan moisia etanolimuutoksia saa tehdä ja se vaatii softauksen ja tottakai siinä samalla voisi hiukan nostaa ahtoja, muutella ajoituksia yms. kivaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Mielenkiintoista tuossa on se että auton softamuutokset on kiellettyjä, samaan aikaan moisia etanolimuutoksia saa tehdä ja se vaatii softauksen ja tottakai siinä samalla voisi hiukan nostaa ahtoja, muutella ajoituksia yms. kivaa.
Jep ja kun mullakin Saabbi esim ihan kuitilla ohjelmoitu viinalle ja samalla lisäpolleja.

Ja yleensä kun viinaohjelmalla on helppo ottaa enempi kun ihan pari kaakkia lisää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 580
Miten on, jos/kun tuollaisen etanolimuutos-sarjan käy katsastamassa muuttuuko samalla päästöt, eli tuleeko sitä kautta alennusta veroihin?
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 588
Mielenkiintoista tuossa on se että auton softamuutokset on kiellettyjä, samaan aikaan moisia etanolimuutoksia saa tehdä ja se vaatii softauksen ja tottakai siinä samalla voisi hiukan nostaa ahtoja, muutella ajoituksia yms. kivaa.
Tervetuloa Ruskeasannan Shellille perjantai-iltaisin. Eiköhän se ole meidän kaikkien etu että jokin taho valvoo vähän noita kustomointeja. Trafi on hyvinkin reilu viranomainen, heiltä voi esim. hakea erityislupia ja niitä saakin kun on perustellut syyt ja laki sallii.

Itku siitä että "en saa salaa softata autoani papereita vastaamattomaksi" on vähän hölmöä.

 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Tervetuloa Ruskeasannan Shellille perjantai-iltaisin. Eiköhän se ole meidän kaikkien etu että jokin taho valvoo vähän noita kustomointeja. Trafi on hyvinkin reilu viranomainen, heiltä voi esim. hakea erityislupia ja niitä saakin kun on perustellut syyt ja laki sallii.

Itku siitä että "en saa salaa softata autoani papereita vastaamattomaksi" on vähän hölmöä.

Olen käynyt ihan mielenkiinnosta Rusalla viikonloppuna. Ei oma juttu ja niin moni kuski siellä saisi menettää korttinsa samantien. Enkä ole itse mikään hissuttelija liikenteessä. Olen myös omistanut enemmän kuin yhden katsastuksessa epämääräisen auton ja isoin asia mikä on noussut esiin on jarrut ja rengastus. Olen saanut monta autoa ja muuta laitetta läpi rajuillakin vireillä ns. laittomasti, ihan sillä että auto itsessään on kunnossa ja jarrut+rengastus ovat kunnossa, toisin kuin liian isossa osassa. Osan olen myös softannut pari autoa, laillisesti koska viripaja on sertifioinut softansa EU:ssa, joten kaikki on paperilla ja ei ongelmaa. Isoin ongelma ovat kuskit eivätkä itse autot. "Salaa softaalla papereita vastaamattomaksi" on varsin koominen. Auto täyttää kriteerit päästöistä, mittauksissa ja ties missä, mutta koska softa ei ole käynyt EU:n juttuja läpi=laitonta. Enkä puhu nyt EGR deleteistä tms. päästölaitteiden poistoista.

Itselle isoin asia on tuo etten saa laillisesti päästöjen yms kriteereiden mukaan ottaa kaikkea tehoa irti modernista autosta jos siltä tuntuu, vaikka auto täyttäisi kaikki kriteerit. Jos oma harraste kestäisi suoralta kädeltä e85:n niin menisi samantien etanolille (vanhat tiivisteet yms eivät ole suunniteltu sille, toisin kuin esim Saab tai osa Volvoista).
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 588
Olen käynyt ihan mielenkiinnosta Rusalla viikonloppuna. Ei oma juttu ja niin moni kuski siellä saisi menettää korttinsa samantien. Enkä ole itse mikään hissuttelija liikenteessä. Olen myös omistanut enemmän kuin yhden katsastuksessa epämääräisen auton ja isoin asia mikä on noussut esiin on jarrut ja rengastus. Olen saanut monta autoa ja muuta laitetta läpi rajuillakin vireillä ns. laittomasti, ihan sillä että auto itsessään on kunnossa ja jarrut+rengastus ovat kunnossa, toisin kuin liian isossa osassa. Osan olen myös softannut pari autoa, laillisesti koska viripaja on sertifioinut softansa EU:ssa, joten kaikki on paperilla ja ei ongelmaa. Isoin ongelma ovat kuskit eivätkä itse autot. "Salaa softaalla papereita vastaamattomaksi" on varsin koominen. Auto täyttää kriteerit päästöistä, mittauksissa ja ties missä, mutta koska softa ei ole käynyt EU:n juttuja läpi=laitonta. Enkä puhu nyt EGR deleteistä tms. päästölaitteiden poistoista.

Itselle isoin asia on tuo etten saa laillisesti päästöjen yms kriteereiden mukaan ottaa kaikkea tehoa irti modernista autosta jos siltä tuntuu, vaikka auto täyttäisi kaikki kriteerit. Jos oma harraste kestäisi suoralta kädeltä e85:n niin menisi samantien etanolille (vanhat tiivisteet yms eivät ole suunniteltu sille, toisin kuin esim Saab tai osa Volvoista).
Siis kai sä saat sen muutoskatsastaa isommalle kW-määrälle papereihin, ei kai sitä kukaan sinulta pois vie?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Lähinnä turhaa neppailua noi muutoksista maksamiset + vaiva jos pysyttelee vireissä sillä tasolla ettei näy ulospäin mitenkään, kun ei niitä kukaan huomaa. Ainakin saabin tapauksessa on myös tosi helppo sanoa ettei edes tiennyt auton olevan ohjelmoitu, itsellekin pari "vakiota" päätynyt vuosien saatossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Taloudellista puolta miettiessä on hyvä muistaa laskea mukaan öljynvaihtovälin puolittaminen, joka lienee suositus etanolia käytettäessä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Siis kai sä saat sen muutoskatsastaa isommalle kW-määrälle papereihin, ei kai sitä kukaan sinulta pois vie?
Onko nuo sitten helpottuneet? Aiemmin jos muuttelit modernia autoa niin tuloksena oli että olisi pitänyt tehdä jotkut ihan hullut mittailut päästöistä ja todistukset siitä tästä ja tuosta että olisi laillinen. Poikkeuksena tiettyjen viripajojen softat jotka on sertifioitu (esim jotkin Mountunen softat Fordeille).

EDIT: Tarkoittaen moderneja laitteita siis. Tuon MX-5:n nyt saa viritellä melkein miten haluaa koska vm -90 . Ei se toki yhtä hupia ole kuin -65 kupla jonka kanssa ei tarvinnut miettiä muuta kuin melua ja sitä onko leimamies millä tuulella leimaa hakiessa (porukoiden vajassa vieläkin musta läntti siinä kohtaa mihin auto sylki palamttomat bensat ja ties mitkä kylmäkäynnistyksessä, koska autossa ei ollut ryyppyä ja oli säädetty vain ja ainoastaan yläkierroksilla maksimi tehoja antamaan).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Taloudellista puolta miettiessä on hyvä muistaa laskea mukaan öljynvaihtovälin puolittaminen, joka lienee suositus etanolia käytettäessä.
Ei sitä mihinkään tarvitse puolittaa jos on jo muutenkin järkevä eli 10tkm hujakoilla tai sen alle.

LL väleillä jos ajelee niin ei se hyvästä ole millekkään koneelle ajoi sitten bensalla tai viinalla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 384
Taloudellista puolta miettiessä on hyvä muistaa laskea mukaan öljynvaihtovälin puolittaminen, joka lienee suositus etanolia käytettäessä.
10 000km välein olis hyvä vaihtaa öljyt. Itse en muutenkaa vaihtele yli 15 000km välein öljyjä perus autoissa.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
526
10 000km välein olis hyvä vaihtaa öljyt. Itse en muutenkaa vaihtele yli 15 000km välein öljyjä perus autoissa.
Lähtökohtaisesti, kuka kehtaa ajella uudella autolla, jossa joku litrainen ahdettu moottori, 20tkm öljynvaihtovälillä? Näissä moottoreissa kun öljytilavuus muutama litra.. Öljyjen lisäaineet häviää ajan saatossa ja öljyyn sekoittuu moottorista kaikkea jännää. Itse pitänyt vaihtovälin autosta riippumatta 10-15tkm (tai vuosi).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 824
Onko kukaan täällä tehnyt etanoli-% -mittaria esim arduinolla tai vastaavalla?

Kiinnostaisi kuvat ja toteutus.

Jotain siis tähän tyyliin
1690526808427.png


Mielenkiintoista tuossa on se että auton softamuutokset on kiellettyjä, samaan aikaan moisia etanolimuutoksia saa tehdä ja se vaatii softauksen ja tottakai siinä samalla voisi hiukan nostaa ahtoja, muutella ajoituksia yms. kivaa.
Jep, mä tein etanolimuutoksen vanhaan kaasariaudiin. Meni sen piikkiin muutos kaasutin -> nelipisteruisku eli eri imusarja, uus ecu yms.. Ihan varmasti tuli tehoa lisää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Pääsääntöisesti se muutoskatsastus viinalle on täysin hyödytöntä niin kauan kun muutostukea ei saa.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 528
Ei muutu päästöt eikä alene verot.
Ja itse asiassa kun päästölukemissa mitataan pakoputkesta tuleva tavara, niin co2 päästöt saattaa jopa kohota. Päästövähennys tulee siitä ajatuksesta että osa siitä co2:sta olisi päätynyt ilmakehään joka tapauksessa, eli siinä mielessä kokonaisuutta ajatelllen päästöt pienenee, mutta se ei ole pakoputkesta mitattavissa eikä näy auton papereissa.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 280
Taloudellista puolta miettiessä on hyvä muistaa laskea mukaan öljynvaihtovälin puolittaminen, joka lienee suositus etanolia käytettäessä.
10000km bensa tai RE85 etanoli, ei ole ollut mitään öljyyn liittyvää ongelmaa. Eikä tarvitse käyttää kalliita ns. LL -öljyjä.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 852
Multifuel-Golfissa on muistaakseni kerran vuodessa tai 15 tuhatta kilsaa vakiona vaihtovälinä. Enkä nyt muutenkaan menisi Longlife-ohjelmalla vaikka olisi tavallinen bensavehjes.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 180
Lähtökohtaisesti, kuka kehtaa ajella uudella autolla, jossa joku litrainen ahdettu moottori, 20tkm öljynvaihtovälillä? Näissä moottoreissa kun öljytilavuus muutama litra.. Öljyjen lisäaineet häviää ajan saatossa ja öljyyn sekoittuu moottorista kaikkea jännää. Itse pitänyt vaihtovälin autosta riippumatta 10-15tkm (tai vuosi).
No esimerkkinä vaikka mä :D Meidän kotibiilissä on litranen TSI. Ostettu uutena ja sillä ajetaan ehkä 50-60tkm meidän käytössä. Väliöljynvaihdoilla et saavuta tällaisessa käytössä yhtään mitään muuta kuin turhaa jumppaa ja rahanmenoa. Autoliike ei maksa penniäkään enempää siitä että olet "varmuuden vuoksi" vaihtanut öljyjä. Se auto kestää varmasti sen 100tkm vaikka vaihtaisit öljyt vain pariin kertaan, kunhan et kuivalla koneella aja. Sen jälkeen tulevat murheet onkin sitten ihan jonkun muun murheita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
No esimerkkinä vaikka mä :D Meidän kotibiilissä on litranen TSI. Ostettu uutena ja sillä ajetaan ehkä 50-60tkm meidän käytössä. Väliöljynvaihdoilla et saavuta tällaisessa käytössä yhtään mitään muuta kuin turhaa jumppaa ja rahanmenoa. Autoliike ei maksa penniäkään enempää siitä että olet "varmuuden vuoksi" vaihtanut öljyjä. Se auto kestää varmasti sen 100tkm vaikka vaihtaisit öljyt vain pariin kertaan, kunhan et kuivalla koneella aja. Sen jälkeen tulevat murheet onkin sitten ihan jonkun muun murheita.
Pointti lienee mitä tekisit jos meinaat ajaa sillä autolla vaikka 300-400tkm. Alkaa varmaan vaihtovälit lyhenemään.
 

fin_modder

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.04.2023
Viestejä
72
Tänään kävi 2005 E120 Corolla katsurin syynissä ja E85 muunnos valmis.
Aikaa meni 15min ja rahaa 70€

Kirjoittelin asennusohjeet blogiin jos kiinnostaa corollan muuntelu, oli hyvin simppeli homma. Toyota Corolla E120 ethanol conversion.

Käyttövoima silti siis bensiini, mutta lappuun kirjoiteltiin kuvan mukainen teksti että käy etanoolilla tms.
IMG_8045.jpeg
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 384
Tänään kävi 2005 E120 Corolla katsurin syynissä ja E85 muunnos valmis.
Aikaa meni 15min ja rahaa 70€

Kirjoittelin asennusohjeet blogiin jos kiinnostaa corollan muuntelu, oli hyvin simppeli homma. Toyota Corolla E120 ethanol conversion.

Käyttövoima silti siis bensiini, mutta lappuun kirjoiteltiin kuvan mukainen teksti että käy etanoolilla tms.
Mitäs tuosta käytännössä hyötyy, kun tuon lapulle kirjoittaa että käyttää etanolia?
 

fin_modder

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.04.2023
Viestejä
72
Mitäs tuosta käytännössä hyötyy, kun tuon lapulle kirjoittaa että käyttää etanolia?
Ei vissiin mitään, ehkä auttaa vain seuraavassa katsastuksessa kun katsuri kattoo konepellin alle ja kysyy mikäs tää laite sulla on täällä. Omaan asentelin huvin ja oppimisen vuoksi, mutta myös osittain tuon etanolin pienemmän päästön vuoksi. Voin sitten ajella ilman omantunnontuskia 99 vuoden 650cc moottoripyörällä rajoitinta vasten koko kesän :srock:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Ei vissiin mitään, ehkä auttaa vain seuraavassa katsastuksessa kun katsuri kattoo konepellin alle ja kysyy mikäs tää laite sulla on täällä. Omaan asentelin huvin ja oppimisen vuoksi, mutta myös osittain tuon etanolin pienemmän päästön vuoksi. Voin sitten ajella ilman omantunnontuskia 99 vuoden 650cc moottoripyörällä rajoitinta vasten koko kesän :srock:
Eise kait laitonta ole se muunnossarja keulilla ajella vaikka autoa ei olisikaan rekannut viinalle. Muuntotuen aikaan oli vielä järkevä muutoskatsastaa mutta nythän se on aikalailla turhaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 824
Eise kait laitonta ole se muunnossarja keulilla ajella vaikka autoa ei olisikaan rekannut viinalle. Muuntotuen aikaan oli vielä järkevä muutoskatsastaa mutta nythän se on aikalailla turhaa.
Kyllä se pitäisi muutoskatsastaa... Mutta en kyllä minä ainakaan muutoskatsasta jos menee ilmankin leimasta läpi. aivan tyhjästä maksamista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Kyllä se pitäisi muutoskatsastaa... Mutta en kyllä minä ainakaan muutoskatsasta jos menee ilmankin leimasta läpi. aivan tyhjästä maksamista.
Jep. Sehän on minuutin homma piilottaa se loota johonkin syrjempään jos katsuri muka sen edes huomaisi.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 528
No muihin autoilun kuluihin verrattuna 70€ on varsin pieni kulu kun kuitenkin on vain kertaluontoinen eikä toistuva. Ja ei tarvitse laitteistoa piilotella minnekään eikä miettiä joka katsastuksessa huomataanko se vai ei. Auttaa myös jälleenmyynissä kun ostajankaan ei tarvitse miettiä näitä juttuja.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 384

Ei sanota jutussa mutta loppuuko tämän liemen valmistus nyt kokonaan Suomessa? Vai tehdäänkö tätä vielä jollain tehtaalla jatkossa?
Tuon perusteella Kajaanissa vain lopetetaan valmistus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 528
Tässä alkuperäinen tiedote:

Oliko Hämeenlinnassa joku laitos vielä olemassa? Mutta kotimainen tuotantokapasiteetti kuitenkin pienenee, ja varmaan poistuu pumppuvalikoimastakin osista asemia veikkaisin.

Harmi. Tässä oli hyvä mahdollisuus tuottaa kotimaista polttoainetta, joka voisi olla ihan hyvä asia vaikkei täysin liiketoiminnan kannalta voitollista olekaan.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Tässä alkuperäinen tiedote:

Oliko Hämeenlinnassa joku laitos vielä olemassa? Mutta kotimainen tuotantokapasiteetti kuitenkin pienenee, ja varmaan poistuu pumppuvalikoimastakin osista asemia veikkaisin.

Harmi. Tässä oli hyvä mahdollisuus tuottaa kotimaista polttoainetta, joka voisi olla ihan hyvä asia vaikkei täysin liiketoiminnan kannalta voitollista olekaan.
Hämeenlinna kuopattiin jo viime vuonna (maksumuuri, mutta jo ilmainen osuus kertoo oleellisen)

Tuskin alalle kauheasti investointeja saa jos EU aikoo kieltää polttomoottorit autoissa joka tapauksessa. Muihin käyttöihin lienee biokaasu sitten parempi vaihtoehto jätteelle.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 528
Tuskin alalle kauheasti investointeja saa jos EU aikoo kieltää polttomoottorit autoissa joka tapauksessa. Muihin käyttöihin lienee biokaasu sitten parempi vaihtoehto jätteelle.
No sellaista mielikuvaa toki viljellään, mutta kielto on epävarma, ja vaikka tulisikin voimaan 2030 alkaen uusille autoille, niin täällä Suomessa ajellaan polttomoottoriautoilla vielä 2050-luvullakin. Mutta investointeihin vaikuttaa jo se, ettei se ole nyt trendikästä.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Oke. Kohta sitten ei saa Suomesta RE85:sta?
Kyllähän sitä etanolia tuontitavaraan tulee jatkossakin (pakkokin, koska jakeluvelvoite), ei kai Suomi koskaan ole omavarainen tuon suhteen. Googlella löytyi (myös jo kuopatun) Suomen Bioetanoli Oy:n teksteistä että Suomen omavaraisuusaste bioetanolin suhteen on 5%, vuotta en tiedä. Enkä sitäkään vieläkö joku laitos jatkaa tuotantoa Suomessa.
No sellaista mielikuvaa toki viljellään, mutta kielto on epävarma, ja vaikka tulisikin voimaan 2030 alkaen uusille autoille, niin täällä Suomessa ajellaan polttomoottoriautoilla vielä 2050-luvullakin. Mutta investointeihin vaikuttaa jo se, ettei se ole nyt trendikästä.
Juu, mutta jos nyt vasta alat rakentaa laitosta niin noinkohan ehtii maksaa itsensä takaisin, varsinkin jos ei ole mikään taloudellinen menestys nytkään. Tai ainakin biokaasun tekeminen voi olla houkuttelevampi vaihtoehto kun samoista raaka-aineista noita tehdään.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 603
Kyllähän sitä etanolia tuontitavaraan tulee jatkossakin (pakkokin, koska jakeluvelvoite)
Eikös nykyään sähköautojen lataussähkö ole jakeluvelvoitteen piirissä? Eli periaatteessa 95E10 bensassa voi hyvin olla pyöreät 0% etanolia seassa jos tontilla olevat sähköautojenlataus pisteet riittää kompensoimaan tuon etanolin puuttumisen.

Neste Mydieselin käyttökään ei vähennä päästöjä kuin yksilötasolla, koska jos henkilö A tankkaa neste mydeetä, henkilö b tavan dieseliä niin tavan dieselissä ei sitten tarvitsekkaan blendata joukkoon uusiutuvia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 554
Viestejä
4 190 497
Jäsenet
70 766
Uusin jäsen
Kotitie

Hinta.fi

Ylös Bottom