Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Eikös nykyään sähköautojen lataussähkö ole jakeluvelvoitteen piirissä? Eli periaatteessa 95E10 bensassa voi hyvin olla pyöreät 0% etanolia seassa jos tontilla olevat sähköautojenlataus pisteet riittää kompensoimaan tuon etanolin puuttumisen.
En ole kyllä kuullut, että tuohon lataussähköä lastettaisiin, miten se edes tehtäisiin kun latausyhtiöt eivät yleensä ole jakeluvelvollisuuden piirissä? Sähköpolttoaineet (eli sähkön avulla valmistetut synteettiset) kai tuohon sisällytettiin, mutta saako noita edes Suomesta mistään?
Neste Mydieselin käyttökään ei vähennä päästöjä kuin yksilötasolla, koska jos henkilö A tankkaa neste mydeetä, henkilö b tavan dieseliä niin tavan dieselissä ei sitten tarvitsekkaan blendata joukkoon uusiutuvia.
Noinhan se periaatteessa menee kaikissa päästöissä, jos oletetaan että maat pitävät kiinni päästöleikkauslupauksistaan. Valtio on sitoutunut hoitamaan homman teki yksilöt mitä vaan.

Toki veikkaan, että käytännössä tuota säädetään enemmän eri tuotteiden hintaerolla sen mukaan mitä ihmiset pitää saada ostamaan kuin koostumusta muuttamalla. Sekö dieselin että bensan/etanolin osalta.

Ja jos on halvempi maksaa seuraamusmaksupäätöksestä kuin täyttää velvoite niin sitten tietysti maksetaan se (eikös Teboil näin tehnytkin).
 
En ole kyllä kuullut, että tuohon lataussähköä lastettaisiin, miten se edes tehtäisiin kun latausyhtiöt eivät yleensä ole jakeluvelvollisuuden piirissä? Sähköpolttoaineet (eli sähkön avulla valmistetut synteettiset) kai tuohon sisällytettiin, mutta saako noita edes Suomesta mistään?

Noinhan se periaatteessa menee kaikissa päästöissä, jos oletetaan että maat pitävät kiinni päästöleikkauslupauksistaan. Valtio on sitoutunut hoitamaan homman teki yksilöt mitä vaan.

Toki veikkaan, että käytännössä tuota säädetään enemmän eri tuotteiden hintaerolla sen mukaan mitä ihmiset pitää saada ostamaan kuin koostumusta muuttamalla. Sekö dieselin että bensan/etanolin osalta.

Ja jos on halvempi maksaa seuraamusmaksupäätöksestä kuin täyttää velvoite niin sitten tietysti maksetaan se (eikös Teboil näin tehnytkin).
Enpä nyt tähän hätään löytänyt kuin facebookki keskusteluja ja maksumuurin takana olevia uutisia mutta ilmeisesti lataussähkö on tulossa vasta jakeluvelvoitteen piiriin/on vasta hallituksen esityslistalla.
Kyllähän S-Ryhmä rakentaa suuresti ABC latausverkostoa. Nesteenkin latauskenttiä alkanut nousta. Viimeisenä mohikaanina Anttosen ST1:kin taipunut lakkikourassa hakemaan tukiaisia latausinfran rakentamiselle.
 
Samaan aikaan toisaalla:

”Tällä hetkellä bioetanolituotantoa ei ole Suomessa ja etanoli tuodaan ulkomailta. Tilaisuudessa todettiin kuitenkin, että kotimainen tuotanto on alkamassa.”

 


" Tätä päivää on odotettu! Tänään Vuosaaren K1-aseman pressitilaisuudessa muutoskatsastettiin 2023-vuosimallin Opel Astra plug-in hybrid etanolikäyttöiseksi. Auto meni kevyen muutoskatsastusmenettelyn läpi helposti ja nopeasti "

että eiköhän tuo markkina laajene vaan entisestään
 
Aika kova juttu kyllä että hybrideitäkin voidaan muuttaa etanolikäyttöseksi.
 
Aika pitkän siivun saa ajella, että muutos maksaisi itsensä takasin. Saati edes muutoskatsastuksen hinnan saisi kuoletettua. Toki jokainen käyttää rahansa miten lystää...
 
Tuo saattaisi olla näihin polttiksella lämpiäviin ladattaviin ihan mielenkiintoinen ja hyödyllinen muutos. Maksuaika on sitten toki asia erikseen.
 
Aika pitkän siivun saa ajella, että muutos maksaisi itsensä takasin. Saati edes muutoskatsastuksen hinnan saisi kuoletettua. Toki jokainen käyttää rahansa miten lystää...

yhtälailla voi miettiä maksaako millä ajalla ittensä takasin vaihtaa 30k polttiksesta 50k sähköautoon. lähinnä kysymys on sama kuin esim. mydieselin käyttö että haluaako tukea biopolttoaineita ja sitä kautta vähentää omia ja lähipäästöjä.
 
yhtälailla voi miettiä maksaako millä ajalla ittensä takasin vaihtaa 30k polttiksesta 50k sähköautoon. lähinnä kysymys on sama kuin esim. mydieselin käyttö että haluaako tukea biopolttoaineita ja sitä kautta vähentää omia ja lähipäästöjä.

Jonkun "investoinnin" takaisin maksu on eri asia kuin hyvesignalointi.
Otin kantaa vain investoinnin kannattavuuteen ja jonnin joutavaan muutoskatsastukseen josta olikin jo aiemmin puhetta, en viherpiiperrykseen.

Löytyy muitakin syitä miksi vaihtaa käyttämään e85:sta kuin mahdollinen halvempi käyttökustannus tai ympäristönäkökulma. Samoin sähköauton hankkijaa ei voi yleistää että tekisi sen säästömielessä tai ympäristön puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Voit esittää myös kysymyksen onko e95 kohta enää myynnissä. Eikä biokaasukaan ole mihinkään hävinnyt vaikka kaasuautoja on koko ajan vähemmän.

En siitä tiedä, mutta eiköhän 95E10:ä myydä vielä useita vuosia.

Mulle olisi ihan sama ja varmaan kaikille ruiskumoottoreille myös (oli tähän joku parempikin ilmaisu, closed loop fuel system tai sinne päin), että 95E10 voisi muuttaa 95E15.

Ongelma vaan on siinä, että valmistajat eivät ole(?) Euroopassa antaneet siihen virallista hyväksyntää. Esim. Yhdysvalloissa taitaa kaikki uudet bensa-autot olla E15 yhteensopivia.
 
Viimeksi muokattu:
1,42€/l näytti olevan RE85 hinta. 1,28 kulutus kerrointa muistan käytetyn, joten kannattaa tankata jos on yhteensopiva kulkupeli. :)
 
1,42€/l näytti olevan RE85 hinta. 1,28 kulutus kerrointa muistan käytetyn, joten kannattaa tankata jos on yhteensopiva kulkupeli. :)

Vantaalle tankille-sovellus näyttää lähialueiden hinnoiksi E85 1,579e/l ja 95E10 1,899e/l eli eipä järkeä tankata taloudellisessa mielessä.
 
Olisiko ne päässeet kannattavuusongelmasta kun luopuivat kajaanin tehtaasta? Kaduttaa vähän kun tuli aiemmin haukuttua niitä ahneudesta kun hinnat kallistui.
 
E85:n hinnalla ei käytännössä ole ollut mitään tekemistä varsinaisen tuotantokustannuksen kanssa. Ihmeesti se liikkuu bensan hinnan mukana, vaikka 70-80% nesteestä on jotain muuta.
 
Jos raaka-aineen saatavuudesta pulaa, niin olisikohan jätelietteestä ratkaisu siihen
 
Kyllä tällä hinnalla kannattaa tankata

20231022_142810.jpg
 
En näitä nyt tarkemmin tutkinut, mutta pari tuotantolaitosta olisi tulossa:

Kanteleen voima: NordFuel Oy:n biojalostamo tuottaa valmistuttuaan markkinoille vuosittain 65 000 tonnia bioetanolia. Lisäksi jalostamo tuottaa ligniinipellettiä ja biokaasua. NordFuel Oy tulee olemaan paikallisesti merkittävä työllistäjä.

BioEnergo Oy:n noin 180 miljoonan euron biokonversiolaitos valmistuu Porin Kaanaankorven teollisuusalueelle näiltä näkymin vuonna 2024.

Biokonversiolaitos tuottaa saha- ja metsäteollisuuden sivuvirroista, kuten sahanpurusta, noin 60 000 kuutiota bioetanolia ja 130 000 megawattituntia nesteytettyä biokaasua, mikä riittää noin 15 000 autolle.
 
Eflexplussasta laitettu käynnistysparametriksi +3 ja silti vaikka oli vaan -3 astetta niin joutui kolmesti autoa starttaamaan että käynnistyi (volvo t6). Ongelmaan löytyi ratkaisu kun webastoa käytättää 2-3min ennen starttia niin silloin käynnistyy laakista.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa enemmän bensaa tankilliseen sekaan, nyt laittanut 50 litran tankilliseen 10 litraa bensaa sekaan.

ps. e85 oli taas kohtuun hintaista 1.417/l
 
Eflexplussasta laitettu käynnistysparametriksi +3 ja silti vaikka oli vaan -3 astetta niin joutui kolmesti autoa starttaamaan että käynnistyi (volvo t6). Ongelmaan löytyi ratkaisu kun webastoa käytättää 2-3min ennen starttia niin silloin käynnistyy laakista.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa enemmän bensaa tankilliseen sekaan, nyt laittanut 50 litran tankilliseen 10 litraa bensaa sekaan.

ps. e85 oli taas kohtuun hintaista 1.417/l
Mikä tuo +3 on, tarkoitettu käynnistymään +3C lämpötilassa?
Eikö siinä ole säätövaraa isontaa vielä rikastusta?
Itselläni vain vanha karvalakkimalli jossa ei mitään hienoja säätöjä. :)
 
Mikä tuo +3 on, tarkoitettu käynnistymään +3C lämpötilassa?
Eikö siinä ole säätövaraa isontaa vielä rikastusta?
Itselläni vain vanha karvalakkimalli jossa ei mitään hienoja säätöjä. :)

saadot muistaakseni meni etta -1 ja +3 eli mulla taysi rikastus paalla.

ps. aakkoset ei toimi koneessa
 
Mikä T6 kyseessä eli millä koneella? Kyselin nettisivun lomakkeen kautta sopivuutta omaan ja vastaus oli, että suuttimet ei riitä täysteholla. Etanolilla tuskin ehkä silti nakuttaisi ja täystehon tarvekkin on kyllä vähän niin ja näin. Kokemukset muuten myönteisiä?

-Tomppa
Eflexplussasta laitettu käynnistysparametriksi +3 ja silti vaikka oli vaan -3 astetta niin joutui kolmesti autoa starttaamaan että käynnistyi (volvo t6). Ongelmaan löytyi ratkaisu kun webastoa käytättää 2-3min ennen starttia niin silloin käynnistyy laakista.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa enemmän bensaa tankilliseen sekaan, nyt laittanut 50 litran tankilliseen 10 litraa bensaa sekaan.
 
Aika kova juttu kyllä että hybrideitäkin voidaan muuttaa etanolikäyttöseksi.
En kyllä itse lähtisi viinailemaan pluggareilla, kun pluggari käytännössä maksimoi haitat ja minimoi hyödyt.

Etanolin hyödyt on IMO lähinnä:
-Mahdollinen kustannusäästö polttoaineessa
-Pienemmät CO2 päästöt.

ja haitat:
- Alkuinvestointi
- Heikompi käynnistyvyys
- Hetkellisesti suurempi kulutus käynnistyessä
- Huonompi säilyvyys
- Nopeampi öljyjen pilaantuminen, varsinkin pätkä-ajossa.

… ja sitten kun mietitään pluggaria, niin kulutus on selvästi pienempi (eli CO2 ja kustannusylityksiä murto-osa, mikä pidentää radikaalisti takaisinmaksuaikaa ja vähentää päästöhyltyä) paljon koneen pätkäkäyttöä ja käyttöä kylmänä, öljyt kovilla mikä sattaa pilata koneen, polttoaine vaihtuu hitaasti.

Eli minusta aika huono yhdistelmä.
 
Mikä T6 kyseessä eli millä koneella? Kyselin nettisivun lomakkeen kautta sopivuutta omaan ja vastaus oli, että suuttimet ei riitä täysteholla. Etanolilla tuskin ehkä silti nakuttaisi ja täystehon tarvekkin on kyllä vähän niin ja näin. Kokemukset muuten myönteisiä?

-Tomppa
Antaako se fuelcut:in jos menee laihalle? Aika ikävä sekin jos ohituksen aikana rekka tulossa vastaan ja polttoaineen syöttö katkeaa.:hmm:
 
Mikä T6 kyseessä eli millä koneella? Kyselin nettisivun lomakkeen kautta sopivuutta omaan ja vastaus oli, että suuttimet ei riitä täysteholla. Etanolilla tuskin ehkä silti nakuttaisi ja täystehon tarvekkin on kyllä vähän niin ja näin. Kokemukset muuten myönteisiä?

-Tomppa

B6304T4 on variantti. Tosta asiakaspalvelun kans pohdittiin tota suuttimien riittävyyttä ja tultiin siihen tulokseen että jos meinaa kovin sporttisesti tai radalla ajaa niin puhtaalla etanolilla tulee ongelmia. Tavan ajoon riittää tai sitten laittaa pienen määrän bensaa tankilliseen. Itse päädyin siihen että laittanut tankilliseen 10 litraa tavan bensaa ja loput etanolia, näin etanoliprosentti pyörinyt siellä 70-75% nurkilla ja ei ole ongelmia esiintynyt.

E: ja tulossa isommat suuttimet muutoinkin kun on softattu polestarilla niin suuttimet aika tapissa muutenkin ja tarkoitus vielä tehoa ottaa lisää.
 
B6304T4 on variantti. Tosta asiakaspalvelun kans pohdittiin tota suuttimien riittävyyttä ja tultiin siihen tulokseen että jos meinaa kovin sporttisesti tai radalla ajaa niin puhtaalla etanolilla tulee ongelmia. Tavan ajoon riittää tai sitten laittaa pienen määrän bensaa tankilliseen. Itse päädyin siihen että laittanut tankilliseen 10 litraa tavan bensaa ja loput etanolia, näin etanoliprosentti pyörinyt siellä 70-75% nurkilla ja ei ole ongelmia esiintynyt.

E: ja tulossa isommat suuttimet muutoinkin kun on softattu polestarilla niin suuttimet aika tapissa muutenkin ja tarkoitus vielä tehoa ottaa lisää.
Ok, sama kone täälläkin ja Polestar pohjina. Saiko tuosta Eflexplussasta dataa ulos eli suuttimien aukioloaikoja?
 
En kyllä itse lähtisi viinailemaan pluggareilla, kun pluggari käytännössä maksimoi haitat ja minimoi hyödyt.

Etanolin hyödyt on IMO lähinnä:
-Mahdollinen kustannusäästö polttoaineessa
-Pienemmät CO2 päästöt.

ja haitat:
- Alkuinvestointi
- Heikompi käynnistyvyys
- Hetkellisesti suurempi kulutus käynnistyessä
- Huonompi säilyvyys
- Nopeampi öljyjen pilaantuminen, varsinkin pätkä-ajossa.

… ja sitten kun mietitään pluggaria, niin kulutus on selvästi pienempi (eli CO2 ja kustannusylityksiä murto-osa, mikä pidentää radikaalisti takaisinmaksuaikaa ja vähentää päästöhyltyä) paljon koneen pätkäkäyttöä ja käyttöä kylmänä, öljyt kovilla mikä sattaa pilata koneen, polttoaine vaihtuu hitaasti.

Eli minusta aika huono yhdistelmä.

Olen samaa mieltä! Mitä enemmän bensaa auto syö, sitä järkevämpää on etanolikonversio.
 
Eflexplussasta laitettu käynnistysparametriksi +3 ja silti vaikka oli vaan -3 astetta niin joutui kolmesti autoa starttaamaan että käynnistyi (volvo t6). Ongelmaan löytyi ratkaisu kun webastoa käytättää 2-3min ennen starttia niin silloin käynnistyy laakista.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa enemmän bensaa tankilliseen sekaan, nyt laittanut 50 litran tankilliseen 10 litraa bensaa sekaan.

ps. e85 oli taas kohtuun hintaista 1.417/l
Polttoainelinja pääsee tyhjenemään viallisen paineensäätimen takia ja webaston käyttö pumppaa linjan täyteen?
 
Polttoainelinja pääsee tyhjenemään viallisen paineensäätimen takia ja webaston käyttö pumppaa linjan täyteen?

Enpä jaksa uskoa kun tavan bensalla toimii normaalisti.

Ok, sama kone täälläkin ja Polestar pohjina. Saiko tuosta Eflexplussasta dataa ulos eli suuttimien aukioloaikoja?

Tossa kaikki data mitä tästä plussamallista saa ulos.

Screenshot_20231114_060915.jpgScreenshot_20231114_060933.jpgScreenshot_20231114_060953.jpgScreenshot_20231114_061005.jpg
 
Se on tuo käyttöaste. Jos lyö lämän pohjaan, niin ei varmaankaan saisi mennä sataan prosenttiin... luulisin :D

Paljonko on tarkoitus saada lisää tehoa ja millä muutoksilla? Mitenköhän voimansiirto kestää tai sehän on tietty käyttötavasta kiinni.
 
Epäsuorasti etanoliin liittyvää mutta,

En tiedä mitä tuo kone varsinaisesti kestää, laatikko varmaan antautuu ensimmäisenä. Eräs rakentaja sai moottorin hajoamaan jossakin 450 hevosvoiman tietämillä.

Ensimmäisenä vastaan tulee vakiosuuttimet, sitten turbo. Jos olis suoraan polestar engineered versio niin olisi jo parempi turbo ja välijäähy mutta eipä nuo do88 palikat kovin tyyriitä ole. Kolmantena imupuoli on sellanen töherrys että senki päivityksen vaatii.

Onhan tuossa tekemistä mutta vasta 100k rullattu niin onhan tolla elinvuosia jäljellä.
 
Alkaa olemaan e85 hyvissä hinnoissa.

Kouvolassa tänään st1:llä 1.253 bonuskortin kanssa.
 
Joo, mä oon päästellyt jo kohta 3v Mesen 320 bensalla, jonka ohjelmoin E85:selle. Pikkasen enemmän tietty kuluttaa.
Talvella osa 95:sta sekaan niin ei starttauksetkaan haittaa.
On ainakin päästöt ok!
Ja jos ajelee 95:sella, niin kulutus on normaali.
 
Tuli teetettyä syksyllä myös itse etanolimuunnos. Autona kahdeksannen korimallin Ford Fiesta. 1.0 ecoboost automaatilla eli jokaisen autoharrastajan pahin painajainen. Alla noin 3800km pelkällä etanolilla ajelua. Ekojen etanolitankkausten jälkeen tuli fiilis, että autossa olisi enemmän voimaa, mutta en ikinä käynyt dynolla joten pidin sitä vain lumevaikutuksena. Nyt tuli pitkästä aikaa tankattua bensiiniä ja auto tuntuu jotenkin todella laiskalta. Huomaa, että "selkärangasta" tuleva kaasupolkimen asento ei enää pidä paikkaansa vaan joutuu polkemaan enemmän. Jossain vaiheessa tavoitteena käyttää tuo penkissä. Pelkästään oma mielenkiinto sitä kaipaa, mutta uskoisin kiinnostavan myös muita ecoboostin omistajia.
 
Tuli teetettyä syksyllä myös itse etanolimuunnos. Autona kahdeksannen korimallin Ford Fiesta. 1.0 ecoboost automaatilla eli jokaisen autoharrastajan pahin painajainen. Alla noin 3800km pelkällä etanolilla ajelua. Ekojen etanolitankkausten jälkeen tuli fiilis, että autossa olisi enemmän voimaa, mutta en ikinä käynyt dynolla joten pidin sitä vain lumevaikutuksena. Nyt tuli pitkästä aikaa tankattua bensiiniä ja auto tuntuu jotenkin todella laiskalta. Huomaa, että "selkärangasta" tuleva kaasupolkimen asento ei enää pidä paikkaansa vaan joutuu polkemaan enemmän. Jossain vaiheessa tavoitteena käyttää tuo penkissä. Pelkästään oma mielenkiinto sitä kaipaa, mutta uskoisin kiinnostavan myös muita ecoboostin omistajia.

Millainen etanolimuutos? Mikä moottorin tehoversio? Näitähän on 100, 125 ja 140hv?

Mitenkä suuttimien riittävyys? Kyllähän nuo penkitystulokset muitakin kiinnostaa. :)
 
Tuli teetettyä syksyllä myös itse etanolimuunnos. Autona kahdeksannen korimallin Ford Fiesta. 1.0 ecoboost automaatilla eli jokaisen autoharrastajan pahin painajainen. Alla noin 3800km pelkällä etanolilla ajelua. Ekojen etanolitankkausten jälkeen tuli fiilis, että autossa olisi enemmän voimaa, mutta en ikinä käynyt dynolla joten pidin sitä vain lumevaikutuksena. Nyt tuli pitkästä aikaa tankattua bensiiniä ja auto tuntuu jotenkin todella laiskalta. Huomaa, että "selkärangasta" tuleva kaasupolkimen asento ei enää pidä paikkaansa vaan joutuu polkemaan enemmän. Jossain vaiheessa tavoitteena käyttää tuo penkissä. Pelkästään oma mielenkiinto sitä kaipaa, mutta uskoisin kiinnostavan myös muita ecoboostin omistajia.
Minkä muutossarjan asensit? Kovin arvokas ainakin tuo eFlexFuelin setti tuohon, 529€ näyttäisi olevan omaan fiestaan.
 
Millainen etanolimuutos? Mikä moottorin tehoversio? Näitähän on 100, 125 ja 140hv?

Mitenkä suuttimien riittävyys? Kyllähän nuo penkitystulokset muitakin kiinnostaa. :)
Minkä muutossarjan asensit? Kovin arvokas ainakin tuo eFlexFuelin setti tuohon, 529€ näyttäisi olevan omaan fiestaan.

Eflexfuelin direct tuli asennettua tai tarkemmin asennutin valtuutetussa pisteessä. Kyseessä on huikea 100hv malli. Eflexfuel kertoo tarkistavansa suuttimien riittävyyden ja omaan autoon ei tehty muutoksia. En ole kertaakaan huomannut, ettei riittäisi suuttimet. Penkkiin viedään kun perse kestää taas sellasia hupeja. Kallista touhuahan tämä on, mutta toistaiseksi vaikuttaa ihan fiksulta ostolta.
 
Eikö etanoliin vaihdon myötä öljyn vaihtoväli pidä puolittaa, jolloin taloushyöty jää aika olemattomaksi?
 
Eikö etanoliin vaihdon myötä öljyn vaihtoväli pidä puolittaa, jolloin taloushyöty jää aika olemattomaksi?
On ne öljyt hyvä vaihtaa useammin, kuin autonvalmistaja minimissään vaatii.

Puolitusta suosittaa tosiaan moni paikka, mutta esim Eflexfuel ei tuota kehota tekemään ellei tule paljoa nurkka- tai kylmäajoa. Ei sinällään itseä liikuta, kun puolitin vaihtovälin jo bensalla ajaessa. 30tkm vaihtoväli litrasella pikkuturbolla, jossa hihna ui öljyssä kuulostaa vähän karulta. :cigar: Öljynvaihto on minimaalinen kulu (169e/vaihto) siitä, että auto pysyisi mahdollisimman hyvänä. Pelkkä auton omistaminen maksaa vuodessa jo moninkertaisesti.
 
Eikö etanoliin vaihdon myötä öljyn vaihtoväli pidä puolittaa, jolloin taloushyöty jää aika olemattomaksi?

Vaihdoin aina öljyn (myös suodatin) 10tkm välein, oli ollut bensaa tai RE85 tankissa, ei koskaan mitään ongelmaa moottorin tai öljyjen kanssa.

Auto lahosi ympäriltä. Kyseessä oli GA14DE (MPI) moottori jakoketjulla.
 
Tuntuu etanolikäytöstä lähes aina vasta-argumenttina olevan tuo öljynvaihtovälin lyhentyminen. Kuitenkin sitten toisessa ketjussa samat ukot kertoo ajavansa joka tapauksessa joko 1v/10tkm per öljyt.
 
Puolitusta suosittaa tosiaan moni paikka, mutta esim Eflexfuel ei tuota kehota tekemään ellei tule paljoa nurkka- tai kylmäajoa. Ei sinällään itseä liikuta, kun puolitin vaihtovälin jo bensalla ajaessa. 30tkm vaihtoväli litrasella pikkuturbolla, jossa hihna ui öljyssä kuulostaa vähän karulta. :cigar: Öljynvaihto on minimaalinen kulu (169e/vaihto) siitä, että auto pysyisi mahdollisimman hyvänä. Pelkkä auton omistaminen maksaa vuodessa jo moninkertaisesti.
Missä saat kulutettua 170e öljynvaihtoon?
 
Missä saat kulutettua 170e öljynvaihtoon?
Nyt kun katsoin tarkemmin niin tuo RS-huollon 169e paketti on joku "tarkistushuolto" (öljyt + suodattimet + jotain tsekkauksia). Pääsee siis varmasti myös halvemmalla. Pointtina oli lähinnä ehkä se, että toi vuosittainen kulu ei oo juuri mitään verrattuna muihin kuluihin.
 
Nyt kun katsoin tarkemmin niin tuo RS-huollon 169e paketti on joku "tarkistushuolto" (öljyt + suodattimet + jotain tsekkauksia). Pääsee siis varmasti myös halvemmalla. Pointtina oli lähinnä ehkä se, että toi vuosittainen kulu ei oo juuri mitään verrattuna muihin kuluihin.
Hyvät on katteet silti. Kannu öljyä maksaa sen 30e ja suti vitosen mutta huollossa toki tulee työ päälle.
 
Öljyissä voi myös hyväksikäyttää sitä, että jos normaali vaihtoväli on joku 2v/30tkm ja siksi vaatimuksena on joku kallis superhyperlonglifeöljy, niin vuosittain tai tiheämmin vaihdettuna sillä longlifellä ei ole niin väliä. Jos vaan muut vaatimukset täyttyy, niin pärjää huomattavasti halvemmalla öljyllä kun sen ei tarvitse kestää ajallisesti niin pitkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 276
Viestejä
4 507 596
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom