Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko nuo sitten helpottuneet? Aiemmin jos muuttelit modernia autoa niin tuloksena oli että olisi pitänyt tehdä jotkut ihan hullut mittailut päästöistä ja todistukset siitä tästä ja tuosta että olisi laillinen. Poikkeuksena tiettyjen viripajojen softat jotka on sertifioitu (esim jotkin Mountunen softat Fordeille).Siis kai sä saat sen muutoskatsastaa isommalle kW-määrälle papereihin, ei kai sitä kukaan sinulta pois vie?
Ei sitä mihinkään tarvitse puolittaa jos on jo muutenkin järkevä eli 10tkm hujakoilla tai sen alle.Taloudellista puolta miettiessä on hyvä muistaa laskea mukaan öljynvaihtovälin puolittaminen, joka lienee suositus etanolia käytettäessä.
10 000km välein olis hyvä vaihtaa öljyt. Itse en muutenkaa vaihtele yli 15 000km välein öljyjä perus autoissa.Taloudellista puolta miettiessä on hyvä muistaa laskea mukaan öljynvaihtovälin puolittaminen, joka lienee suositus etanolia käytettäessä.
10 000km välein olis hyvä vaihtaa öljyt. Itse en muutenkaa vaihtele yli 15 000km välein öljyjä perus autoissa.
Mielenkiintoista tuossa on se että auton softamuutokset on kiellettyjä, samaan aikaan moisia etanolimuutoksia saa tehdä ja se vaatii softauksen ja tottakai siinä samalla voisi hiukan nostaa ahtoja, muutella ajoituksia yms. kivaa.
Ei muutu päästöt eikä alene verot.Miten on, jos/kun tuollaisen etanolimuutos-sarjan käy katsastamassa muuttuuko samalla päästöt, eli tuleeko sitä kautta alennusta veroihin?
Ja itse asiassa kun päästölukemissa mitataan pakoputkesta tuleva tavara, niin co2 päästöt saattaa jopa kohota. Päästövähennys tulee siitä ajatuksesta että osa siitä co2:sta olisi päätynyt ilmakehään joka tapauksessa, eli siinä mielessä kokonaisuutta ajatelllen päästöt pienenee, mutta se ei ole pakoputkesta mitattavissa eikä näy auton papereissa.Ei muutu päästöt eikä alene verot.
Taloudellista puolta miettiessä on hyvä muistaa laskea mukaan öljynvaihtovälin puolittaminen, joka lienee suositus etanolia käytettäessä.
Lähtökohtaisesti, kuka kehtaa ajella uudella autolla, jossa joku litrainen ahdettu moottori, 20tkm öljynvaihtovälillä? Näissä moottoreissa kun öljytilavuus muutama litra.. Öljyjen lisäaineet häviää ajan saatossa ja öljyyn sekoittuu moottorista kaikkea jännää. Itse pitänyt vaihtovälin autosta riippumatta 10-15tkm (tai vuosi).
Pointti lienee mitä tekisit jos meinaat ajaa sillä autolla vaikka 300-400tkm. Alkaa varmaan vaihtovälit lyhenemään.No esimerkkinä vaikka mäMeidän kotibiilissä on litranen TSI. Ostettu uutena ja sillä ajetaan ehkä 50-60tkm meidän käytössä. Väliöljynvaihdoilla et saavuta tällaisessa käytössä yhtään mitään muuta kuin turhaa jumppaa ja rahanmenoa. Autoliike ei maksa penniäkään enempää siitä että olet "varmuuden vuoksi" vaihtanut öljyjä. Se auto kestää varmasti sen 100tkm vaikka vaihtaisit öljyt vain pariin kertaan, kunhan et kuivalla koneella aja. Sen jälkeen tulevat murheet onkin sitten ihan jonkun muun murheita.
Mitäs tuosta käytännössä hyötyy, kun tuon lapulle kirjoittaa että käyttää etanolia?Tänään kävi 2005 E120 Corolla katsurin syynissä ja E85 muunnos valmis.
Aikaa meni 15min ja rahaa 70€
Kirjoittelin asennusohjeet blogiin jos kiinnostaa corollan muuntelu, oli hyvin simppeli homma. Toyota Corolla E120 ethanol conversion.
Käyttövoima silti siis bensiini, mutta lappuun kirjoiteltiin kuvan mukainen teksti että käy etanoolilla tms.![]()
Ei vissiin mitään, ehkä auttaa vain seuraavassa katsastuksessa kun katsuri kattoo konepellin alle ja kysyy mikäs tää laite sulla on täällä. Omaan asentelin huvin ja oppimisen vuoksi, mutta myös osittain tuon etanolin pienemmän päästön vuoksi. Voin sitten ajella ilman omantunnontuskia 99 vuoden 650cc moottoripyörällä rajoitinta vasten koko kesänMitäs tuosta käytännössä hyötyy, kun tuon lapulle kirjoittaa että käyttää etanolia?
Eise kait laitonta ole se muunnossarja keulilla ajella vaikka autoa ei olisikaan rekannut viinalle. Muuntotuen aikaan oli vielä järkevä muutoskatsastaa mutta nythän se on aikalailla turhaa.Ei vissiin mitään, ehkä auttaa vain seuraavassa katsastuksessa kun katsuri kattoo konepellin alle ja kysyy mikäs tää laite sulla on täällä. Omaan asentelin huvin ja oppimisen vuoksi, mutta myös osittain tuon etanolin pienemmän päästön vuoksi. Voin sitten ajella ilman omantunnontuskia 99 vuoden 650cc moottoripyörällä rajoitinta vasten koko kesän![]()
Eise kait laitonta ole se muunnossarja keulilla ajella vaikka autoa ei olisikaan rekannut viinalle. Muuntotuen aikaan oli vielä järkevä muutoskatsastaa mutta nythän se on aikalailla turhaa.
Jep. Sehän on minuutin homma piilottaa se loota johonkin syrjempään jos katsuri muka sen edes huomaisi.Kyllä se pitäisi muutoskatsastaa... Mutta en kyllä minä ainakaan muutoskatsasta jos menee ilmankin leimasta läpi. aivan tyhjästä maksamista.
Jep. Sehän on minuutin homma piilottaa se loota johonkin syrjempään jos katsuri muka sen edes huomaisi.
Tuon perusteella Kajaanissa vain lopetetaan valmistus.![]()
ST1 lopettaa etanolin tuotannon Kajaanissa, Lahdessa ja Vantaalla
Yhtiö teki etanolia Kajaanissa sahanpurusta, Lahdessa ja Vantaalla elintarviketeollisuuden jätteistä. Kajaanin laitosta ei saatu toimimaan ja muissa laitoksissa on vaikeuksia raaka-aineen saannissa.yle.fi
Ei sanota jutussa mutta loppuuko tämän liemen valmistus nyt kokonaan Suomessa? Vai tehdäänkö tätä vielä jollain tehtaalla jatkossa?
Ööh, en nyt sanoisi niin:Tuon perusteella Kajaanissa vain lopetetaan valmistus.
Hämeenlinna kuopattiin jo viime vuonna (maksumuuri, mutta jo ilmainen osuus kertoo oleellisen)Tässä alkuperäinen tiedote:
![]()
Suomalainen energiayhtiö
St1 on energiatransitioyhtiö, jonka visiona on olla johtava CO2-hyvän energian valmistaja ja myyjä. Tutustu vastuullisuustyöhömme, uutisiin ja uramahdollisuuksiin.www.st1.fi
Oliko Hämeenlinnassa joku laitos vielä olemassa? Mutta kotimainen tuotantokapasiteetti kuitenkin pienenee, ja varmaan poistuu pumppuvalikoimastakin osista asemia veikkaisin.
Harmi. Tässä oli hyvä mahdollisuus tuottaa kotimaista polttoainetta, joka voisi olla ihan hyvä asia vaikkei täysin liiketoiminnan kannalta voitollista olekaan.
No sellaista mielikuvaa toki viljellään, mutta kielto on epävarma, ja vaikka tulisikin voimaan 2030 alkaen uusille autoille, niin täällä Suomessa ajellaan polttomoottoriautoilla vielä 2050-luvullakin. Mutta investointeihin vaikuttaa jo se, ettei se ole nyt trendikästä.Tuskin alalle kauheasti investointeja saa jos EU aikoo kieltää polttomoottorit autoissa joka tapauksessa. Muihin käyttöihin lienee biokaasu sitten parempi vaihtoehto jätteelle.
Oke. Kohta sitten ei saa Suomesta RE85:sta?Ööh, en nyt sanoisi niin:
”ST1 lopettaa etanolin tuotannon Kajaanissa, Lahdessa ja Vantaalla”
Kyllähän sitä etanolia tuontitavaraan tulee jatkossakin (pakkokin, koska jakeluvelvoite), ei kai Suomi koskaan ole omavarainen tuon suhteen. Googlella löytyi (myös jo kuopatun) Suomen Bioetanoli Oy:n teksteistä että Suomen omavaraisuusaste bioetanolin suhteen on 5%, vuotta en tiedä. Enkä sitäkään vieläkö joku laitos jatkaa tuotantoa Suomessa.Oke. Kohta sitten ei saa Suomesta RE85:sta?
Juu, mutta jos nyt vasta alat rakentaa laitosta niin noinkohan ehtii maksaa itsensä takaisin, varsinkin jos ei ole mikään taloudellinen menestys nytkään. Tai ainakin biokaasun tekeminen voi olla houkuttelevampi vaihtoehto kun samoista raaka-aineista noita tehdään.No sellaista mielikuvaa toki viljellään, mutta kielto on epävarma, ja vaikka tulisikin voimaan 2030 alkaen uusille autoille, niin täällä Suomessa ajellaan polttomoottoriautoilla vielä 2050-luvullakin. Mutta investointeihin vaikuttaa jo se, ettei se ole nyt trendikästä.
Eikös nykyään sähköautojen lataussähkö ole jakeluvelvoitteen piirissä? Eli periaatteessa 95E10 bensassa voi hyvin olla pyöreät 0% etanolia seassa jos tontilla olevat sähköautojenlataus pisteet riittää kompensoimaan tuon etanolin puuttumisen.Kyllähän sitä etanolia tuontitavaraan tulee jatkossakin (pakkokin, koska jakeluvelvoite)
En ole kyllä kuullut, että tuohon lataussähköä lastettaisiin, miten se edes tehtäisiin kun latausyhtiöt eivät yleensä ole jakeluvelvollisuuden piirissä? Sähköpolttoaineet (eli sähkön avulla valmistetut synteettiset) kai tuohon sisällytettiin, mutta saako noita edes Suomesta mistään?Eikös nykyään sähköautojen lataussähkö ole jakeluvelvoitteen piirissä? Eli periaatteessa 95E10 bensassa voi hyvin olla pyöreät 0% etanolia seassa jos tontilla olevat sähköautojenlataus pisteet riittää kompensoimaan tuon etanolin puuttumisen.
Noinhan se periaatteessa menee kaikissa päästöissä, jos oletetaan että maat pitävät kiinni päästöleikkauslupauksistaan. Valtio on sitoutunut hoitamaan homman teki yksilöt mitä vaan.Neste Mydieselin käyttökään ei vähennä päästöjä kuin yksilötasolla, koska jos henkilö A tankkaa neste mydeetä, henkilö b tavan dieseliä niin tavan dieselissä ei sitten tarvitsekkaan blendata joukkoon uusiutuvia.
Enpä nyt tähän hätään löytänyt kuin facebookki keskusteluja ja maksumuurin takana olevia uutisia mutta ilmeisesti lataussähkö on tulossa vasta jakeluvelvoitteen piiriin/on vasta hallituksen esityslistalla.En ole kyllä kuullut, että tuohon lataussähköä lastettaisiin, miten se edes tehtäisiin kun latausyhtiöt eivät yleensä ole jakeluvelvollisuuden piirissä? Sähköpolttoaineet (eli sähkön avulla valmistetut synteettiset) kai tuohon sisällytettiin, mutta saako noita edes Suomesta mistään?
Noinhan se periaatteessa menee kaikissa päästöissä, jos oletetaan että maat pitävät kiinni päästöleikkauslupauksistaan. Valtio on sitoutunut hoitamaan homman teki yksilöt mitä vaan.
Toki veikkaan, että käytännössä tuota säädetään enemmän eri tuotteiden hintaerolla sen mukaan mitä ihmiset pitää saada ostamaan kuin koostumusta muuttamalla. Sekö dieselin että bensan/etanolin osalta.
Ja jos on halvempi maksaa seuraamusmaksupäätöksestä kuin täyttää velvoite niin sitten tietysti maksetaan se (eikös Teboil näin tehnytkin).
Bensa-auton päästöistä pois 80 prosenttia tällä muutaman sadan euron muutoksella
Lakimuutos mahdollistaa myös uusien autojen muuttamisen etanolilla toimiviksi.www.maaseuduntulevaisuus.fi
Vaan onko kohta koko RE85 edes myynnissä?
Aika pitkän siivun saa ajella, että muutos maksaisi itsensä takasin. Saati edes muutoskatsastuksen hinnan saisi kuoletettua. Toki jokainen käyttää rahansa miten lystää...
yhtälailla voi miettiä maksaako millä ajalla ittensä takasin vaihtaa 30k polttiksesta 50k sähköautoon. lähinnä kysymys on sama kuin esim. mydieselin käyttö että haluaako tukea biopolttoaineita ja sitä kautta vähentää omia ja lähipäästöjä.
Voit esittää myös kysymyksen onko e95 kohta enää myynnissä. Eikä biokaasukaan ole mihinkään hävinnyt vaikka kaasuautoja on koko ajan vähemmän.
1,42€/l näytti olevan RE85 hinta. 1,28 kulutus kerrointa muistan käytetyn, joten kannattaa tankata jos on yhteensopiva kulkupeli.![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.