Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Taloudellista puolta miettiessä on hyvä muistaa laskea mukaan öljynvaihtovälin puolittaminen, joka lienee suositus etanolia käytettäessä.
 
Siis kai sä saat sen muutoskatsastaa isommalle kW-määrälle papereihin, ei kai sitä kukaan sinulta pois vie?
Onko nuo sitten helpottuneet? Aiemmin jos muuttelit modernia autoa niin tuloksena oli että olisi pitänyt tehdä jotkut ihan hullut mittailut päästöistä ja todistukset siitä tästä ja tuosta että olisi laillinen. Poikkeuksena tiettyjen viripajojen softat jotka on sertifioitu (esim jotkin Mountunen softat Fordeille).

EDIT: Tarkoittaen moderneja laitteita siis. Tuon MX-5:n nyt saa viritellä melkein miten haluaa koska vm -90 . Ei se toki yhtä hupia ole kuin -65 kupla jonka kanssa ei tarvinnut miettiä muuta kuin melua ja sitä onko leimamies millä tuulella leimaa hakiessa (porukoiden vajassa vieläkin musta läntti siinä kohtaa mihin auto sylki palamttomat bensat ja ties mitkä kylmäkäynnistyksessä, koska autossa ei ollut ryyppyä ja oli säädetty vain ja ainoastaan yläkierroksilla maksimi tehoja antamaan).
 
Viimeksi muokattu:
Taloudellista puolta miettiessä on hyvä muistaa laskea mukaan öljynvaihtovälin puolittaminen, joka lienee suositus etanolia käytettäessä.
Ei sitä mihinkään tarvitse puolittaa jos on jo muutenkin järkevä eli 10tkm hujakoilla tai sen alle.

LL väleillä jos ajelee niin ei se hyvästä ole millekkään koneelle ajoi sitten bensalla tai viinalla.
 
Taloudellista puolta miettiessä on hyvä muistaa laskea mukaan öljynvaihtovälin puolittaminen, joka lienee suositus etanolia käytettäessä.
10 000km välein olis hyvä vaihtaa öljyt. Itse en muutenkaa vaihtele yli 15 000km välein öljyjä perus autoissa.
 
10 000km välein olis hyvä vaihtaa öljyt. Itse en muutenkaa vaihtele yli 15 000km välein öljyjä perus autoissa.

Lähtökohtaisesti, kuka kehtaa ajella uudella autolla, jossa joku litrainen ahdettu moottori, 20tkm öljynvaihtovälillä? Näissä moottoreissa kun öljytilavuus muutama litra.. Öljyjen lisäaineet häviää ajan saatossa ja öljyyn sekoittuu moottorista kaikkea jännää. Itse pitänyt vaihtovälin autosta riippumatta 10-15tkm (tai vuosi).
 
Onko kukaan täällä tehnyt etanoli-% -mittaria esim arduinolla tai vastaavalla?

Kiinnostaisi kuvat ja toteutus.

Jotain siis tähän tyyliin
1690526808427.png


Mielenkiintoista tuossa on se että auton softamuutokset on kiellettyjä, samaan aikaan moisia etanolimuutoksia saa tehdä ja se vaatii softauksen ja tottakai siinä samalla voisi hiukan nostaa ahtoja, muutella ajoituksia yms. kivaa.

Jep, mä tein etanolimuutoksen vanhaan kaasariaudiin. Meni sen piikkiin muutos kaasutin -> nelipisteruisku eli eri imusarja, uus ecu yms.. Ihan varmasti tuli tehoa lisää.
 
Pääsääntöisesti se muutoskatsastus viinalle on täysin hyödytöntä niin kauan kun muutostukea ei saa.
 
Ei muutu päästöt eikä alene verot.
Ja itse asiassa kun päästölukemissa mitataan pakoputkesta tuleva tavara, niin co2 päästöt saattaa jopa kohota. Päästövähennys tulee siitä ajatuksesta että osa siitä co2:sta olisi päätynyt ilmakehään joka tapauksessa, eli siinä mielessä kokonaisuutta ajatelllen päästöt pienenee, mutta se ei ole pakoputkesta mitattavissa eikä näy auton papereissa.
 
Taloudellista puolta miettiessä on hyvä muistaa laskea mukaan öljynvaihtovälin puolittaminen, joka lienee suositus etanolia käytettäessä.

10000km bensa tai RE85 etanoli, ei ole ollut mitään öljyyn liittyvää ongelmaa. Eikä tarvitse käyttää kalliita ns. LL -öljyjä.
 
Multifuel-Golfissa on muistaakseni kerran vuodessa tai 15 tuhatta kilsaa vakiona vaihtovälinä. Enkä nyt muutenkaan menisi Longlife-ohjelmalla vaikka olisi tavallinen bensavehjes.
 
Lähtökohtaisesti, kuka kehtaa ajella uudella autolla, jossa joku litrainen ahdettu moottori, 20tkm öljynvaihtovälillä? Näissä moottoreissa kun öljytilavuus muutama litra.. Öljyjen lisäaineet häviää ajan saatossa ja öljyyn sekoittuu moottorista kaikkea jännää. Itse pitänyt vaihtovälin autosta riippumatta 10-15tkm (tai vuosi).

No esimerkkinä vaikka mä :D Meidän kotibiilissä on litranen TSI. Ostettu uutena ja sillä ajetaan ehkä 50-60tkm meidän käytössä. Väliöljynvaihdoilla et saavuta tällaisessa käytössä yhtään mitään muuta kuin turhaa jumppaa ja rahanmenoa. Autoliike ei maksa penniäkään enempää siitä että olet "varmuuden vuoksi" vaihtanut öljyjä. Se auto kestää varmasti sen 100tkm vaikka vaihtaisit öljyt vain pariin kertaan, kunhan et kuivalla koneella aja. Sen jälkeen tulevat murheet onkin sitten ihan jonkun muun murheita.
 
No esimerkkinä vaikka mä :D Meidän kotibiilissä on litranen TSI. Ostettu uutena ja sillä ajetaan ehkä 50-60tkm meidän käytössä. Väliöljynvaihdoilla et saavuta tällaisessa käytössä yhtään mitään muuta kuin turhaa jumppaa ja rahanmenoa. Autoliike ei maksa penniäkään enempää siitä että olet "varmuuden vuoksi" vaihtanut öljyjä. Se auto kestää varmasti sen 100tkm vaikka vaihtaisit öljyt vain pariin kertaan, kunhan et kuivalla koneella aja. Sen jälkeen tulevat murheet onkin sitten ihan jonkun muun murheita.
Pointti lienee mitä tekisit jos meinaat ajaa sillä autolla vaikka 300-400tkm. Alkaa varmaan vaihtovälit lyhenemään.
 
Tänään kävi 2005 E120 Corolla katsurin syynissä ja E85 muunnos valmis.
Aikaa meni 15min ja rahaa 70€

Kirjoittelin asennusohjeet blogiin jos kiinnostaa corollan muuntelu, oli hyvin simppeli homma. Toyota Corolla E120 ethanol conversion.

Käyttövoima silti siis bensiini, mutta lappuun kirjoiteltiin kuvan mukainen teksti että käy etanoolilla tms.
IMG_8045.jpeg
 
Tänään kävi 2005 E120 Corolla katsurin syynissä ja E85 muunnos valmis.
Aikaa meni 15min ja rahaa 70€

Kirjoittelin asennusohjeet blogiin jos kiinnostaa corollan muuntelu, oli hyvin simppeli homma. Toyota Corolla E120 ethanol conversion.

Käyttövoima silti siis bensiini, mutta lappuun kirjoiteltiin kuvan mukainen teksti että käy etanoolilla tms.
IMG_8045.jpeg
Mitäs tuosta käytännössä hyötyy, kun tuon lapulle kirjoittaa että käyttää etanolia?
 
Mitäs tuosta käytännössä hyötyy, kun tuon lapulle kirjoittaa että käyttää etanolia?
Ei vissiin mitään, ehkä auttaa vain seuraavassa katsastuksessa kun katsuri kattoo konepellin alle ja kysyy mikäs tää laite sulla on täällä. Omaan asentelin huvin ja oppimisen vuoksi, mutta myös osittain tuon etanolin pienemmän päästön vuoksi. Voin sitten ajella ilman omantunnontuskia 99 vuoden 650cc moottoripyörällä rajoitinta vasten koko kesän :srock:
 
Ei vissiin mitään, ehkä auttaa vain seuraavassa katsastuksessa kun katsuri kattoo konepellin alle ja kysyy mikäs tää laite sulla on täällä. Omaan asentelin huvin ja oppimisen vuoksi, mutta myös osittain tuon etanolin pienemmän päästön vuoksi. Voin sitten ajella ilman omantunnontuskia 99 vuoden 650cc moottoripyörällä rajoitinta vasten koko kesän :srock:
Eise kait laitonta ole se muunnossarja keulilla ajella vaikka autoa ei olisikaan rekannut viinalle. Muuntotuen aikaan oli vielä järkevä muutoskatsastaa mutta nythän se on aikalailla turhaa.
 
Eise kait laitonta ole se muunnossarja keulilla ajella vaikka autoa ei olisikaan rekannut viinalle. Muuntotuen aikaan oli vielä järkevä muutoskatsastaa mutta nythän se on aikalailla turhaa.

Kyllä se pitäisi muutoskatsastaa... Mutta en kyllä minä ainakaan muutoskatsasta jos menee ilmankin leimasta läpi. aivan tyhjästä maksamista.
 
Kyllä se pitäisi muutoskatsastaa... Mutta en kyllä minä ainakaan muutoskatsasta jos menee ilmankin leimasta läpi. aivan tyhjästä maksamista.
Jep. Sehän on minuutin homma piilottaa se loota johonkin syrjempään jos katsuri muka sen edes huomaisi.
 
Jep. Sehän on minuutin homma piilottaa se loota johonkin syrjempään jos katsuri muka sen edes huomaisi.

Ite tein näin. Piilotin palopellin taakse.
 

Liitteet

  • 20230731_131245.JPG
    20230731_131245.JPG
    257,1 KB · Luettu: 124
  • 20230731_132421.JPG
    20230731_132421.JPG
    167,7 KB · Luettu: 126
No muihin autoilun kuluihin verrattuna 70€ on varsin pieni kulu kun kuitenkin on vain kertaluontoinen eikä toistuva. Ja ei tarvitse laitteistoa piilotella minnekään eikä miettiä joka katsastuksessa huomataanko se vai ei. Auttaa myös jälleenmyynissä kun ostajankaan ei tarvitse miettiä näitä juttuja.
 

Ei sanota jutussa mutta loppuuko tämän liemen valmistus nyt kokonaan Suomessa? Vai tehdäänkö tätä vielä jollain tehtaalla jatkossa?
Tuon perusteella Kajaanissa vain lopetetaan valmistus.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä alkuperäinen tiedote:

Oliko Hämeenlinnassa joku laitos vielä olemassa? Mutta kotimainen tuotantokapasiteetti kuitenkin pienenee, ja varmaan poistuu pumppuvalikoimastakin osista asemia veikkaisin.

Harmi. Tässä oli hyvä mahdollisuus tuottaa kotimaista polttoainetta, joka voisi olla ihan hyvä asia vaikkei täysin liiketoiminnan kannalta voitollista olekaan.
 
Tässä alkuperäinen tiedote:

Oliko Hämeenlinnassa joku laitos vielä olemassa? Mutta kotimainen tuotantokapasiteetti kuitenkin pienenee, ja varmaan poistuu pumppuvalikoimastakin osista asemia veikkaisin.

Harmi. Tässä oli hyvä mahdollisuus tuottaa kotimaista polttoainetta, joka voisi olla ihan hyvä asia vaikkei täysin liiketoiminnan kannalta voitollista olekaan.
Hämeenlinna kuopattiin jo viime vuonna (maksumuuri, mutta jo ilmainen osuus kertoo oleellisen)

Tuskin alalle kauheasti investointeja saa jos EU aikoo kieltää polttomoottorit autoissa joka tapauksessa. Muihin käyttöihin lienee biokaasu sitten parempi vaihtoehto jätteelle.
 
Tuskin alalle kauheasti investointeja saa jos EU aikoo kieltää polttomoottorit autoissa joka tapauksessa. Muihin käyttöihin lienee biokaasu sitten parempi vaihtoehto jätteelle.
No sellaista mielikuvaa toki viljellään, mutta kielto on epävarma, ja vaikka tulisikin voimaan 2030 alkaen uusille autoille, niin täällä Suomessa ajellaan polttomoottoriautoilla vielä 2050-luvullakin. Mutta investointeihin vaikuttaa jo se, ettei se ole nyt trendikästä.
 
Oke. Kohta sitten ei saa Suomesta RE85:sta?
Kyllähän sitä etanolia tuontitavaraan tulee jatkossakin (pakkokin, koska jakeluvelvoite), ei kai Suomi koskaan ole omavarainen tuon suhteen. Googlella löytyi (myös jo kuopatun) Suomen Bioetanoli Oy:n teksteistä että Suomen omavaraisuusaste bioetanolin suhteen on 5%, vuotta en tiedä. Enkä sitäkään vieläkö joku laitos jatkaa tuotantoa Suomessa.
No sellaista mielikuvaa toki viljellään, mutta kielto on epävarma, ja vaikka tulisikin voimaan 2030 alkaen uusille autoille, niin täällä Suomessa ajellaan polttomoottoriautoilla vielä 2050-luvullakin. Mutta investointeihin vaikuttaa jo se, ettei se ole nyt trendikästä.
Juu, mutta jos nyt vasta alat rakentaa laitosta niin noinkohan ehtii maksaa itsensä takaisin, varsinkin jos ei ole mikään taloudellinen menestys nytkään. Tai ainakin biokaasun tekeminen voi olla houkuttelevampi vaihtoehto kun samoista raaka-aineista noita tehdään.
 
Kyllähän sitä etanolia tuontitavaraan tulee jatkossakin (pakkokin, koska jakeluvelvoite)
Eikös nykyään sähköautojen lataussähkö ole jakeluvelvoitteen piirissä? Eli periaatteessa 95E10 bensassa voi hyvin olla pyöreät 0% etanolia seassa jos tontilla olevat sähköautojenlataus pisteet riittää kompensoimaan tuon etanolin puuttumisen.

Neste Mydieselin käyttökään ei vähennä päästöjä kuin yksilötasolla, koska jos henkilö A tankkaa neste mydeetä, henkilö b tavan dieseliä niin tavan dieselissä ei sitten tarvitsekkaan blendata joukkoon uusiutuvia.
 
Eikös nykyään sähköautojen lataussähkö ole jakeluvelvoitteen piirissä? Eli periaatteessa 95E10 bensassa voi hyvin olla pyöreät 0% etanolia seassa jos tontilla olevat sähköautojenlataus pisteet riittää kompensoimaan tuon etanolin puuttumisen.
En ole kyllä kuullut, että tuohon lataussähköä lastettaisiin, miten se edes tehtäisiin kun latausyhtiöt eivät yleensä ole jakeluvelvollisuuden piirissä? Sähköpolttoaineet (eli sähkön avulla valmistetut synteettiset) kai tuohon sisällytettiin, mutta saako noita edes Suomesta mistään?
Neste Mydieselin käyttökään ei vähennä päästöjä kuin yksilötasolla, koska jos henkilö A tankkaa neste mydeetä, henkilö b tavan dieseliä niin tavan dieselissä ei sitten tarvitsekkaan blendata joukkoon uusiutuvia.
Noinhan se periaatteessa menee kaikissa päästöissä, jos oletetaan että maat pitävät kiinni päästöleikkauslupauksistaan. Valtio on sitoutunut hoitamaan homman teki yksilöt mitä vaan.

Toki veikkaan, että käytännössä tuota säädetään enemmän eri tuotteiden hintaerolla sen mukaan mitä ihmiset pitää saada ostamaan kuin koostumusta muuttamalla. Sekö dieselin että bensan/etanolin osalta.

Ja jos on halvempi maksaa seuraamusmaksupäätöksestä kuin täyttää velvoite niin sitten tietysti maksetaan se (eikös Teboil näin tehnytkin).
 
En ole kyllä kuullut, että tuohon lataussähköä lastettaisiin, miten se edes tehtäisiin kun latausyhtiöt eivät yleensä ole jakeluvelvollisuuden piirissä? Sähköpolttoaineet (eli sähkön avulla valmistetut synteettiset) kai tuohon sisällytettiin, mutta saako noita edes Suomesta mistään?

Noinhan se periaatteessa menee kaikissa päästöissä, jos oletetaan että maat pitävät kiinni päästöleikkauslupauksistaan. Valtio on sitoutunut hoitamaan homman teki yksilöt mitä vaan.

Toki veikkaan, että käytännössä tuota säädetään enemmän eri tuotteiden hintaerolla sen mukaan mitä ihmiset pitää saada ostamaan kuin koostumusta muuttamalla. Sekö dieselin että bensan/etanolin osalta.

Ja jos on halvempi maksaa seuraamusmaksupäätöksestä kuin täyttää velvoite niin sitten tietysti maksetaan se (eikös Teboil näin tehnytkin).
Enpä nyt tähän hätään löytänyt kuin facebookki keskusteluja ja maksumuurin takana olevia uutisia mutta ilmeisesti lataussähkö on tulossa vasta jakeluvelvoitteen piiriin/on vasta hallituksen esityslistalla.
Kyllähän S-Ryhmä rakentaa suuresti ABC latausverkostoa. Nesteenkin latauskenttiä alkanut nousta. Viimeisenä mohikaanina Anttosen ST1:kin taipunut lakkikourassa hakemaan tukiaisia latausinfran rakentamiselle.
 
Samaan aikaan toisaalla:

”Tällä hetkellä bioetanolituotantoa ei ole Suomessa ja etanoli tuodaan ulkomailta. Tilaisuudessa todettiin kuitenkin, että kotimainen tuotanto on alkamassa.”

 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


" Tätä päivää on odotettu! Tänään Vuosaaren K1-aseman pressitilaisuudessa muutoskatsastettiin 2023-vuosimallin Opel Astra plug-in hybrid etanolikäyttöiseksi. Auto meni kevyen muutoskatsastusmenettelyn läpi helposti ja nopeasti "

että eiköhän tuo markkina laajene vaan entisestään
 
Aika kova juttu kyllä että hybrideitäkin voidaan muuttaa etanolikäyttöseksi.
 
Aika pitkän siivun saa ajella, että muutos maksaisi itsensä takasin. Saati edes muutoskatsastuksen hinnan saisi kuoletettua. Toki jokainen käyttää rahansa miten lystää...
 
Tuo saattaisi olla näihin polttiksella lämpiäviin ladattaviin ihan mielenkiintoinen ja hyödyllinen muutos. Maksuaika on sitten toki asia erikseen.
 
Aika pitkän siivun saa ajella, että muutos maksaisi itsensä takasin. Saati edes muutoskatsastuksen hinnan saisi kuoletettua. Toki jokainen käyttää rahansa miten lystää...

yhtälailla voi miettiä maksaako millä ajalla ittensä takasin vaihtaa 30k polttiksesta 50k sähköautoon. lähinnä kysymys on sama kuin esim. mydieselin käyttö että haluaako tukea biopolttoaineita ja sitä kautta vähentää omia ja lähipäästöjä.
 
yhtälailla voi miettiä maksaako millä ajalla ittensä takasin vaihtaa 30k polttiksesta 50k sähköautoon. lähinnä kysymys on sama kuin esim. mydieselin käyttö että haluaako tukea biopolttoaineita ja sitä kautta vähentää omia ja lähipäästöjä.

Jonkun "investoinnin" takaisin maksu on eri asia kuin hyvesignalointi.
Otin kantaa vain investoinnin kannattavuuteen ja jonnin joutavaan muutoskatsastukseen josta olikin jo aiemmin puhetta, en viherpiiperrykseen.

Löytyy muitakin syitä miksi vaihtaa käyttämään e85:sta kuin mahdollinen halvempi käyttökustannus tai ympäristönäkökulma. Samoin sähköauton hankkijaa ei voi yleistää että tekisi sen säästömielessä tai ympäristön puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Voit esittää myös kysymyksen onko e95 kohta enää myynnissä. Eikä biokaasukaan ole mihinkään hävinnyt vaikka kaasuautoja on koko ajan vähemmän.

En siitä tiedä, mutta eiköhän 95E10:ä myydä vielä useita vuosia.

Mulle olisi ihan sama ja varmaan kaikille ruiskumoottoreille myös (oli tähän joku parempikin ilmaisu, closed loop fuel system tai sinne päin), että 95E10 voisi muuttaa 95E15.

Ongelma vaan on siinä, että valmistajat eivät ole(?) Euroopassa antaneet siihen virallista hyväksyntää. Esim. Yhdysvalloissa taitaa kaikki uudet bensa-autot olla E15 yhteensopivia.
 
Viimeksi muokattu:
1,42€/l näytti olevan RE85 hinta. 1,28 kulutus kerrointa muistan käytetyn, joten kannattaa tankata jos on yhteensopiva kulkupeli. :)
 
1,42€/l näytti olevan RE85 hinta. 1,28 kulutus kerrointa muistan käytetyn, joten kannattaa tankata jos on yhteensopiva kulkupeli. :)

Vantaalle tankille-sovellus näyttää lähialueiden hinnoiksi E85 1,579e/l ja 95E10 1,899e/l eli eipä järkeä tankata taloudellisessa mielessä.
 
Olisiko ne päässeet kannattavuusongelmasta kun luopuivat kajaanin tehtaasta? Kaduttaa vähän kun tuli aiemmin haukuttua niitä ahneudesta kun hinnat kallistui.
 
E85:n hinnalla ei käytännössä ole ollut mitään tekemistä varsinaisen tuotantokustannuksen kanssa. Ihmeesti se liikkuu bensan hinnan mukana, vaikka 70-80% nesteestä on jotain muuta.
 
Jos raaka-aineen saatavuudesta pulaa, niin olisikohan jätelietteestä ratkaisu siihen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 941
Viestejä
4 890 253
Jäsenet
78 923
Uusin jäsen
Henri.I

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom