Joo tuota on rouva noitunut että auto vaatii kolme-neljä starttia kun on saanut viinaa.Mitään ylimääräisiä huoltoja ei ole tehty, eikä muita ongelmia kuin että etanolilla käynnistyy huonommin.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo tuota on rouva noitunut että auto vaatii kolme-neljä starttia kun on saanut viinaa.Mitään ylimääräisiä huoltoja ei ole tehty, eikä muita ongelmia kuin että etanolilla käynnistyy huonommin.
Itse asennutin konversion vm. 2004 Toyota Corollaan 1.4 koneella. Takaisinmaksuaika polttoainekulujen säästön kautta noin vuosi, olen laskenut. Kun tarkoitus oli pitää autoa vielä ainakin niin kauan, niin sehän on vain lisää jälleenmyyntiarvoa että tuleva omistaja voi tankata etanolia. Ja tekee autosta helpomman myydä näillä polttoaineiden hinnoilla.
Tässäpä on tuo oma postaus asiasta:Ei boxin kanssa pitäisi tarvita montaa starttia?
Vai onko se jotenkin tyhmä boxi, sopeutuu hitaasti kun vaihtaa bensasta viinalle?
N00b etanoliautoilija oppii asioita, osa 2:
Nyt kun tankissa on 70% etanoliseos, auton käynnistäminen alkoi muuttumaan hankalaksi kylmällä moottorilla (mukaan lukien käynnistys lämpimästä tallista, mutta sammuksissa olleella moottorilla).
Eli starttia antaessa moottori yrittää ja yrittää, saattaa lähteä käyntiinkin, muttei pysy tyhjäkäynnillä vaan sammuu.
Vaihtoehtona oli toki startatessa tarjota vähän kaasua, mutta silloin moottori käy jossain 5000rpm käynnistyttyään ja - kuten jossain foorumilla oli sanottu - pihamaa haisee kossulle.
Eli eFlexFuel appi auki puhelimesta ja vaihtamaan kylmäkäynnistysasetusta (tämänhän pystyi testaamaan luotettavasti vain pari kertaa vuorokaudessa.):
+1: ei huomattavaa vaikutusta, toisella startilla jäi jo tyhjäkäynnille
+2:nikottelee, mutta ekasta startista jää tyhjäkäynnille.
+3: startti kuin bensiinillä.
Pitää talven tullen muistaa lohkolämmittimen hyödyt.
EDIT:
Siltä riskiltä että joku aloitteleva etanoliautoilija päätyy lukemaan tätä, tuota asetusta päädyin lopulta pitämään asennossa "oletus" ja starttaan vain autoa useamman kerran. Muutoin tyhjäkäynti oli aika villi 2000 RPM kun eFlexFuel "tarjosi ryyppyä" moottorille.![]()
Näyttää olevan ihan tuolla konepellin alla bensaletkussa ennen moottoria. Ei meikäläisen tietotaito riitä paremman määritelmän antamiseen. Sinänsä sillä ei kai ole väliä kun sen tarkoitus on kai vain kertoa boksille että tuleeko tankista 10%, 40%, 60% vai 80% etanolia?Mihin kohtaan asensivat etanolianturin? Itsellä on vielä anturin paikka hakusessa samaisessa autossa.
Näyttää olevan ihan tuolla konepellin alla bensaletkussa ennen moottoria. Ei meikäläisen tietotaito riitä paremman määritelmän antamiseen. Sinänsä sillä ei kai ole väliä kun sen tarkoitus on kai vain kertoa boksille että tuleeko tankista 10%, 40%, 60% vai 80% etanolia?
Voi olla kuvitelmaakin, mutta tuntuu että auto olisi hieman pirteämpi etanolilla.
Tietysti tarkoin määritellyssä erikoistapauksessa. Toisaalta moottorin "toiminta paranee" eli hyötysuhde ja/tai teho voi kasvaa oktaanilukua lisättäessä tilanteen salliessa, eli kun esimerkiksi virtaus suuttimissa riittää ja moottorinohjaus osaa aggressiivisesti hakea ahdon ja/tai sytytyksen/ruiskutuksen kautta hallitun palamistapahtuman rajaa.Polttomoottori toimii parhaiten mahdollisimman matalaoktaanisella polttoaineella. Tarkoittaen sitä, että moottori ei vielä nakuta kyseisellä oktaaniluvulla.
Pointti on siis siinä, että oktaaniluku ei tee autuaaksi, jos moottori ei osaa sitä hyödyntää.Tietysti tarkoin määritellyssä erikoistapauksessa. Toisaalta moottorin "toiminta paranee" eli hyötysuhde ja/tai teho voi kasvaa oktaanilukua lisättäessä tilanteen salliessa, eli kun esimerkiksi virtaus suuttimissa riittää ja moottorinohjaus osaa aggressiivisesti hakea ahdon ja/tai sytytyksen/ruiskutuksen kautta hallitun palamistapahtuman rajaa.
Minkähänlaisella 95E10/E85 seoksella uskaltaisi ajella ilman että tulee ongelmia? Vai ajanko suosiolla vain pelkällä 95E10:llä?
Autona tällä hetkellä 2011 Peugeot 508 1.6l THP 156 turbo koneella.
Mielenkiintoinen video lyijyn käytöstä bensiinissä.![]()
Milloin RE85 on maksanut yli 1.90€ litra ? Itse en ainakaan ole huomannut.RE85 hinta laskenut ensimmäisen kerran sen jälkeen kun Putin hyökkäyssodan aloitti.
Oulussa reilun viikon. ABC-ketju on siitä hauska että hinta muuttuu kaikilla asemilla samalla kellonlyömällä samaan uuteen hintaan.Milloin RE85 on maksanut yli 1.90€ litra ? Itse en ainakaan ole huomannut.
Onko tähän etanolikonversion läpikäyneen auton käytökseen joku järkevä selitys? Olen siis antanut itseni ymmärtää että ihan normaalia, mutta kiinnostaa että miksi näin?
Tänä aamuna kun autoa käynnisti, niin ensimmäisellä startilla ei edes yrittänyt käynnistyä, seuraavalla parilla startilla pyörähti hetken liian matalilla kierroksilla tyhjäkäynnillä ja sammui ja sitten neljännellä startilla käynnistyi ihan niin kuin ei mitään.
Että mitä tuo moottori oikein hommaa noilla ensimmäisillä starteilla? Lämmittelee palotilaa?
EDIT: ennen kuin joku ehtii ehdottaa niin kerrottakoon että sytytystulpat on vaihdettu juuri ennen konversiota (reilu 5tkm sitten) ja kylmästartit on olleet tätä ensimmäisestä 70%+ tankillisesta alkaen.
Kesäkuun alussa tankkasin 1.7e/l.RE85 hinta laskenut ensimmäisen kerran sen jälkeen kun Putin hyökkäyssodan aloitti.
Jep, tuo hinta oli sieltä maaliskuun alusta vain noussut, noussut ja noussut ilman että olisi kertaakaan laskenut. Kesäkuun alussa varmaan about sen 1,7€ ja vielä siitä nousi kunnes nyt on laskenut koko ajan huipun saavutettuaan.Kesäkuun alussa tankkasin 1.7e/l.
Tietenkin, joka sentti pitää vetää välistä. Oulussa 85E hinta seuraa bensiinin hintaa /1.28 kuin koira isäntää.Taitaa olla tuo E85:n kate useimmilla asemilla moninkertainen verrattuna bensiiniin ja dieseliin, ellei tuo ABC sitten myy ainetta raskaalla tappiolla.
Edelleen on täysin loogista, että etanolin hinta seuraa bensan hintaa hieman alle 0,77 kertoimella, mikä vastaisi 30 % kulutuksen lisäystä siirryttäestä bensasta etanoliin.
Ei jännästi, vaan loogisesti.
Mielenkiintoista on miksi ABC Amiraali Kotkassa myy tällä hetkellä E85 hintaan 1,491, kun E10 maksaa 2,198 ja Kotkan viereisillä abc-asemilla E85 hinta on reilut 1,7 €/l![]()
EGR on siinä käytössä. Sitä EGR:ää saa vikakoodeista nollailla OBD:n kautta silloin tällöin (ehkä 10 tkm välein) -- siis liikkuu vielä aika hyvin. Etanoli laskee pakosaasun lämpötilaa, niin kai se korostaa entisestään EGR:n vaikutusta. "Kylmää" kaasua mahtuu pikkusen enemmän sylintereihin ja sillä kai nostaa hyötysuhdetta pintakaasulla ajaessa. Hyötysuhteen nousu ehkä 2..3%. Isomman säästön saisi energiakuluissa, kun vaihtaisi uudempaan autoon...Kaasutinta tuossa Duratec HE 18:ssa ei taida olla... mutta nakutusanturi lienee kyllä. Voihan siinä positiivisen eron huomata, jos 95E10 sekaan laittaa hieman RE85.
Siinähän on myös lämpöanturi mihin sen laitoit? Omassa laitoin nippusiteellä termostaatti koteloon kun oli niin hyvin esillä
Saa sitä joskus lisäillä, ehkä 0,5l-1l/5000km^Kuluttaako moottori öljyä?
Ihmettelin auton heikkoa tehoa ja pitkää starttausta, tulpat ovat paksussa kellertävässä karstassa, vähän kuin paksussa ruosteessa. Tätä ei tule jos ajaa bensalla vaan pelkästään e85. Myös lambdat samaa paskaa täynnä. Kuuluuko asiaan vai onko joku muu juttu? Mun käsittääkseni pitäisi tuon etanolin palaa puhtaasti eikä karstottaa. Nämä tulpat olleet nyt 15tkm.![]()
Kylmä kaasu on tiheämpää joo, mutta sen pitää olla palamatonta jos haluaa paremman täytöksen ja hyötysuhteen. Siksi turbokoneessa välijäähdytin. Re85 toki myös käy kylmempänä joten koneesta voidaan ottaa tehoa, mutta kulutuksen kustannuksella, ilman että lämpöongelmia tulee.EGR on siinä käytössä. Sitä EGR:ää saa vikakoodeista nollailla OBD:n kautta silloin tällöin (ehkä 10 tkm välein) -- siis liikkuu vielä aika hyvin. Etanoli laskee pakosaasun lämpötilaa, niin kai se korostaa entisestään EGR:n vaikutusta. "Kylmää" kaasua mahtuu pikkusen enemmän sylintereihin ja sillä kai nostaa hyötysuhdetta pintakaasulla ajaessa. Hyötysuhteen nousu ehkä 2..3%. Isomman säästön saisi energiakuluissa, kun vaihtaisi uudempaan autoon...
Etanoli on kranttu kipinälle, tulpat on syytä vaihtaa ajoissa.
Saab nyt on oma lukunsa, koska puristustahti todetaan ionisaatiomittauksella, mutta maksimissaan 10tkm välein vaihdan tulpat etanolikäytössä.
Yhdellä sarjalla ajoin ~13tkm, niin alkoi moottorinohjaus rajoittamaan tehoja nakujen (oletettu hallitsematon detonaatio) takia. Korjaantui uusilla tulpilla.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.