Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Autolla olisi tosiaan tarkoitus ajaa vielä niin pitkään, että konversio maksaisi itsensä takaisin. :tup:
Joltain foorumilta lukaisin, että noissa vanhemmat VAG konsernin tekeleissä bensapumppu ei välttämättä kestä etanoolia ja saman tyyppistä viestiä tuli myös eräältä pajalta, jolta kysyin tarjousta tuon asennuksesta.
Mikäli vaihtaisin myös tuon pumpun niin kokonaissummaksi asennuksineen, osineen ja muutoskatsastuksineen tulisi n. 800€, josta sitten vähennetään tuo 200€:n tuki.Kyseessä tuo eflexfuelin härpäke.

Aja pumppu loppuun, tyyliin kestää minkä kestää. Itsellä meni pumppu 350tkm ajetusta pösöstä, jolla oli ajettu "jonkin aikaa" etanolilla. Pumpulla on oma elinaikansa ja joskus se on vaihdettava. Etanoli saattaa aikaistaa vaihtoa..
 
Jonkun aikaa ilmastosyistä etanolilla autoilleena sanoisin ettei kannata liikaa innostua nykyhinnasta jossa etanolilla ajo tulee halvemmaksi.

Nyt kun ostat 1500 euron autoon 800 eurolla muutossarjat ja bensapumput, ja kuukauden päästä etanolin hinta on taas noussut tasolle jossa ajaminen on taas samanhintaista bensan kanssa niin kuin se yleensä on, niin voi tulla tyhmä olo.
 
Jonkun aikaa ilmastosyistä etanolilla autoilleena sanoisin ettei kannata liikaa innostua nykyhinnasta jossa etanolilla ajo tulee halvemmaksi.

Nyt kun ostat 1500 euron autoon 800 eurolla muutossarjat ja bensapumput, ja kuukauden päästä etanolin hinta on taas noussut tasolle jossa ajaminen on taas samanhintaista bensan kanssa niin kuin se yleensä on, niin voi tulla tyhmä olo.
Tämä pointti on myös alusta lähtien pyörinyt mielessäni ja siksi laitoinkin ensimmäiseen viestiin, että onko koko ideassa järkeä.Ehkä järkevämpää on ajaa nykyinen auto loppuun ja sitten katsoa uudestaan miten asiat ovat kehittyneet.
 
Jonkun aikaa ilmastosyistä etanolilla autoilleena sanoisin ettei kannata liikaa innostua nykyhinnasta jossa etanolilla ajo tulee halvemmaksi.

Nyt kun ostat 1500 euron autoon 800 eurolla muutossarjat ja bensapumput, ja kuukauden päästä etanolin hinta on taas noussut tasolle jossa ajaminen on taas samanhintaista bensan kanssa niin kuin se yleensä on, niin voi tulla tyhmä olo.

Miksi alkuperäinen bensapumppu pitäisi vaihtaa?

Onhan RE85 ympäristöteko, vaikka ei halvemmaksi tulisikaan. :)
 
Vaatiiko ehkä tehokkaamman pumpun suuremman virtausmäärän vuoksi? Netti väitti tällaista, useammassakin paikoin.
 
Nyt kun ostat 1500 euron autoon 800 eurolla muutossarjat ja bensapumput, ja kuukauden päästä etanolin hinta on taas noussut tasolle jossa ajaminen on taas samanhintaista bensan kanssa niin kuin se yleensä on, niin voi tulla tyhmä olo.

Tän takia mä olen tehny tän homman joka vuosi sillä tavalla että "voitto" tulee lähes heti käteen, koska muutos maksoi vähemmän kuin muutostuki.

esim.

- olen ostanu muutosboksin käytettynä (tosin anturillisista saa vain haaveilla, niitä ei löydä käytettynä mistään). Näitä pompsahtelee esim toriin silloin tällöin ja menevät nopeasti kaupaksi, jos hinta on alle 100e. (kannattaa pitää hakuvahti päällä)
- muutos pelkällä softauksella (saabbiin sen omalla trionicilla, homma maksoi obdlink-kaapelin verran ja muutama ilta opiskelua miten se tehdään... sekä harraste-audiin jossa ecumaster, no kulut lähinnä polttoaine mitä kului tienpäällä säätäessä)
- muutos bensapaineensäätimen vaihdolla, tämäkin kelpaa muutoskatsastukseen, skoda 1.6 100hv kone tais olla. Muutokset alle 50e

Tällä hetkellä on Audi TT johon laitoin 30% isommat suuttimet, finjectorilta tais olla 156€ setti...

imo ei mitään järkeä maksaa satasia muutoksesta ellei aja todella paljon bensakoneella, ja sitä kautta säästöt tulee nopeasti. Mutta kuka ajaa bensakoneella niin, eikö kannattaisi ajaa sähköllä, hybridillä, tai dieselillä?...


Jos tosiaan ajaa 1500 euron autolla niin ei ehkä kannata alkaa bensapumppua ennakoivasti vaihtamaan, ellei pidä autoa sit hautaan asti. Etanoliboksin voi siirtää helposti toiseen autoon (liittimet voi joutua vaihtamaan), mutta bensapumppu ei käykään kovin moneen toiseen autoon, eli se on huono "sijoitus" :D

Yhdellä muutosboksilla voi hakea muutostuen monta kertaa (max kerran vuodessa per henkilö), jos auto vaihtuu.... :)
 
Viimeksi muokattu:
Vaatiiko ehkä tehokkaamman pumpun suuremman virtausmäärän vuoksi? Netti väitti tällaista, useammassakin paikoin.

Kaikki riippuu. Jos sopivasti mitoitettu pumppu, ei tarvitse vaihtaa. Jos valmistaja säästänyt, joutunee vaihtamaan. Jos ajelee nätisti eikä nilkka suorana, riittää hieman tarkoille mitoitettu pumppukin. Jos taas otetaan koko ajan kaikki mitä on annettavissa, voi jäädä pieneksi.
 
Kaikki riippuu. Jos sopivasti mitoitettu pumppu, ei tarvitse vaihtaa. Jos valmistaja säästänyt, joutunee vaihtamaan. Jos ajelee nätisti eikä nilkka suorana, riittää hieman tarkoille mitoitettu pumppukin. Jos taas otetaan koko ajan kaikki mitä on annettavissa, voi jäädä pieneksi.
Kuinka moni lienee täällä vaihtanut?
Corollaan meni muunnos pelkällä boksin asennuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka moni lienee täällä vaihtanut?
Corollan meni muunnos pelkällä boksin asennuksella.
Paljos corollaan on tullut kilometrejä muutoksen jälkeen?

Bora/golf/octavian pumppu vaikutti vagarenan perusteella kestävän raakaa etanolia noin kaksi tankillista. Voi olla sattumaakin, mutta ainakin muutama muutoksen tehnyt on kirjoitellut foorumille näin.
 
Paljos corollaan on tullut kilometrejä muutoksen jälkeen?

Bora/golf/octavian pumppu vaikutti vagarenan perusteella kestävän raakaa etanolia noin kaksi tankillista. Voi olla sattumaakin, mutta ainakin muutama muutoksen tehnyt on kirjoitellut foorumille näin.
Tämän saman itsekin bongasin kyseiseltä foorumiltaja ymmärsin myös, että tuo bensansuodatinkin olisi hyvä vaihtaa samalla tai sitten muutaman tankillisen jälkeen.

Vähän youtubesta kurkin, että tuon pumpun vaihto ei näytä olevan kovinkaan vaikea operaatio kuten tuon itse konversio-härpäkkeenkään asennuskaan, joten pitäisi onnistua omin kätösin.
Osaako joku vinkata mistä voisi katsella noita Boschin pumppuja siten, että tulee myös sitä mitä tilaa?
 
Vaatiiko ehkä tehokkaamman pumpun suuremman virtausmäärän vuoksi? Netti väitti tällaista, useammassakin paikoin.
Jos oikein useammassakin paikoin, niin olisiko laittaa muutama lähde?
Englanninkieltä ja Googlea kehiin.

Olisi hyvä laittaa niitä lähteitä. Voin anekdoottina todeta, että ainakin Saab 9-5:n alkuperäinen sekä jokainen kolmesta tarvikepumpusta on riittäneet vähintään 280 hp tehoille E85:llä. Oma käsitys on, että noissa pumpuissa on yleensä ihan reilusti tuottoa, mutta voihan muunlaisiakin ratkaisuja olla. Ahdetun moottorin pumpulta vaaditaan tuottoa isolla paineella, joka entisestään lisää vaatimuksia pumpulle (virtausta korkeammalla polttoaineen paineella).

PS. Alkuperäinen pumppu hajosi reilut 200tkm ajettuna ja seuraava E85-sopivaksi mainostettu kiinapumppu hajosi vuodessa. Biltema-pumppu kestikin jo noin 8v/100tkm ja samasta liikkeestä taas uusi tilalle.
 
Omassa 02-Corollassa myös itseasennettu eFlexfuel ollut syyskuusta 2019. Mitään ylimääräisiä huoltoja ei ole tehty, eikä muita ongelmia kuin että etanolilla käynnistyy huonommin. Tosin tankkaan etanolia vain, jos sitä sattuu olemaan sillä asemalla jolla tankkaan, ja se sattuu olemaan merkittävästi halvempaa. Eli harvakseltaan
 
Tämän saman itsekin bongasin kyseiseltä foorumiltaja ymmärsin myös, että tuo bensansuodatinkin olisi hyvä vaihtaa samalla tai sitten muutaman tankillisen jälkeen.

Vähän youtubesta kurkin, että tuon pumpun vaihto ei näytä olevan kovinkaan vaikea operaatio kuten tuon itse konversio-härpäkkeenkään asennuskaan, joten pitäisi onnistua omin kätösin.
Osaako joku vinkata mistä voisi katsella noita Boschin pumppuja siten, että tulee myös sitä mitä tilaa?

mä tilasin boschin pumpun ihan aeromotorsilta. Kyllä niissä ainakin on QR-koodit yms mukana että voi tarkistaa aitouden.
 
Ei boxin kanssa pitäisi tarvita montaa starttia?

Vai onko se jotenkin tyhmä boxi, sopeutuu hitaasti kun vaihtaa bensasta viinalle?
 
Itse asennutin konversion vm. 2004 Toyota Corollaan 1.4 koneella. Takaisinmaksuaika polttoainekulujen säästön kautta noin vuosi, olen laskenut. Kun tarkoitus oli pitää autoa vielä ainakin niin kauan, niin sehän on vain lisää jälleenmyyntiarvoa että tuleva omistaja voi tankata etanolia. Ja tekee autosta helpomman myydä näillä polttoaineiden hinnoilla.

Mihin kohtaan asensivat etanolianturin? Itsellä on vielä anturin paikka hakusessa samaisessa autossa.
 
Ei boxin kanssa pitäisi tarvita montaa starttia?

Vai onko se jotenkin tyhmä boxi, sopeutuu hitaasti kun vaihtaa bensasta viinalle?
Tässäpä on tuo oma postaus asiasta:
N00b etanoliautoilija oppii asioita, osa 2:
Nyt kun tankissa on 70% etanoliseos, auton käynnistäminen alkoi muuttumaan hankalaksi kylmällä moottorilla (mukaan lukien käynnistys lämpimästä tallista, mutta sammuksissa olleella moottorilla).
Eli starttia antaessa moottori yrittää ja yrittää, saattaa lähteä käyntiinkin, muttei pysy tyhjäkäynnillä vaan sammuu.
Vaihtoehtona oli toki startatessa tarjota vähän kaasua, mutta silloin moottori käy jossain 5000rpm käynnistyttyään ja - kuten jossain foorumilla oli sanottu - pihamaa haisee kossulle.
Eli eFlexFuel appi auki puhelimesta ja vaihtamaan kylmäkäynnistysasetusta (tämänhän pystyi testaamaan luotettavasti vain pari kertaa vuorokaudessa. :D ):
+1: ei huomattavaa vaikutusta, toisella startilla jäi jo tyhjäkäynnille
+2:nikottelee, mutta ekasta startista jää tyhjäkäynnille.
+3: startti kuin bensiinillä.
Pitää talven tullen muistaa lohkolämmittimen hyödyt.

EDIT:
Siltä riskiltä että joku aloitteleva etanoliautoilija päätyy lukemaan tätä, tuota asetusta päädyin lopulta pitämään asennossa "oletus" ja starttaan vain autoa useamman kerran. Muutoin tyhjäkäynti oli aika villi 2000 RPM kun eFlexFuel "tarjosi ryyppyä" moottorille. :D
 
Mihin kohtaan asensivat etanolianturin? Itsellä on vielä anturin paikka hakusessa samaisessa autossa.
Näyttää olevan ihan tuolla konepellin alla bensaletkussa ennen moottoria. Ei meikäläisen tietotaito riitä paremman määritelmän antamiseen. Sinänsä sillä ei kai ole väliä kun sen tarkoitus on kai vain kertoa boksille että tuleeko tankista 10%, 40%, 60% vai 80% etanolia?
 
Näyttää olevan ihan tuolla konepellin alla bensaletkussa ennen moottoria. Ei meikäläisen tietotaito riitä paremman määritelmän antamiseen. Sinänsä sillä ei kai ole väliä kun sen tarkoitus on kai vain kertoa boksille että tuleeko tankista 10%, 40%, 60% vai 80% etanolia?

Olisitko pystynyt ottamaan kuvaa asennuksesta?
 
Ihan vielä en ole kuopannut ajatusta laittaa konversio-kittiä tuohon wanhaan Skeidaan ja bongasin tässä juuri, että Fuel Flex Finland on saanut taas hyllyyn noita Smart Fuel Control E85 V 7.0 4sylinteriset Etanolianturilla (369€).
Olisi kiva kuulla mikäli joku on kyseisen vekottimen autoonsa laittanut, että miten on toiminut?

Tuossa V 7.0:ssa ja eFlexFuelin eFlexplus:ssa ei taida olla isompia eroja kuin eflexplus:aa voi halutessaan säätää appilla?
 
Polttomoottori toimii parhaiten mahdollisimman matalaoktaanisella polttoaineella. Tarkoittaen sitä, että moottori ei vielä nakuta kyseisellä oktaaniluvulla.
 
Polttomoottori toimii parhaiten mahdollisimman matalaoktaanisella polttoaineella. Tarkoittaen sitä, että moottori ei vielä nakuta kyseisellä oktaaniluvulla.
Tietysti tarkoin määritellyssä erikoistapauksessa. Toisaalta moottorin "toiminta paranee" eli hyötysuhde ja/tai teho voi kasvaa oktaanilukua lisättäessä tilanteen salliessa, eli kun esimerkiksi virtaus suuttimissa riittää ja moottorinohjaus osaa aggressiivisesti hakea ahdon ja/tai sytytyksen/ruiskutuksen kautta hallitun palamistapahtuman rajaa.
 
Tietysti tarkoin määritellyssä erikoistapauksessa. Toisaalta moottorin "toiminta paranee" eli hyötysuhde ja/tai teho voi kasvaa oktaanilukua lisättäessä tilanteen salliessa, eli kun esimerkiksi virtaus suuttimissa riittää ja moottorinohjaus osaa aggressiivisesti hakea ahdon ja/tai sytytyksen/ruiskutuksen kautta hallitun palamistapahtuman rajaa.
Pointti on siis siinä, että oktaaniluku ei tee autuaaksi, jos moottori ei osaa sitä hyödyntää.
 
Minkähänlaisella 95E10/E85 seoksella uskaltaisi ajella ilman että tulee ongelmia? Vai ajanko suosiolla vain pelkällä 95E10:llä?
Autona tällä hetkellä 2011 Peugeot 508 1.6l THP 156 turbo koneella.
 
Minkähänlaisella 95E10/E85 seoksella uskaltaisi ajella ilman että tulee ongelmia? Vai ajanko suosiolla vain pelkällä 95E10:llä?
Autona tällä hetkellä 2011 Peugeot 508 1.6l THP 156 turbo koneella.

Äkkiä sanoisin, että niin pienellä ettei sillä ole kovinkaan suurta säästövaikutusta ja varsinkin siihen nähden, että joku paikka pettää sen vaikutuksesta. Boxia tai muuta ohjelmointia vaan.
 
RE85 hinta laskenut ensimmäisen kerran sen jälkeen kun Putin hyökkäyssodan aloitti.
 

Liitteet

  • 0DE2D017-B3EE-46F1-901F-EA63F40DC18A.jpeg
    0DE2D017-B3EE-46F1-901F-EA63F40DC18A.jpeg
    74,8 KB · Luettu: 130
Onko tähän etanolikonversion läpikäyneen auton käytökseen joku järkevä selitys? Olen siis antanut itseni ymmärtää että ihan normaalia, mutta kiinnostaa että miksi näin?
Tänä aamuna kun autoa käynnisti, niin ensimmäisellä startilla ei edes yrittänyt käynnistyä, seuraavalla parilla startilla pyörähti hetken liian matalilla kierroksilla tyhjäkäynnillä ja sammui ja sitten neljännellä startilla käynnistyi ihan niin kuin ei mitään.
Että mitä tuo moottori oikein hommaa noilla ensimmäisillä starteilla? Lämmittelee palotilaa?

EDIT: ennen kuin joku ehtii ehdottaa niin kerrottakoon että sytytystulpat on vaihdettu juuri ennen konversiota (reilu 5tkm sitten) ja kylmästartit on olleet tätä ensimmäisestä 70%+ tankillisesta alkaen.
 
Onko tähän etanolikonversion läpikäyneen auton käytökseen joku järkevä selitys? Olen siis antanut itseni ymmärtää että ihan normaalia, mutta kiinnostaa että miksi näin?
Tänä aamuna kun autoa käynnisti, niin ensimmäisellä startilla ei edes yrittänyt käynnistyä, seuraavalla parilla startilla pyörähti hetken liian matalilla kierroksilla tyhjäkäynnillä ja sammui ja sitten neljännellä startilla käynnistyi ihan niin kuin ei mitään.
Että mitä tuo moottori oikein hommaa noilla ensimmäisillä starteilla? Lämmittelee palotilaa?

EDIT: ennen kuin joku ehtii ehdottaa niin kerrottakoon että sytytystulpat on vaihdettu juuri ennen konversiota (reilu 5tkm sitten) ja kylmästartit on olleet tätä ensimmäisestä 70%+ tankillisesta alkaen.

Etanolilla on korkeampi höyrystymispiste, jonka takia kylmään moottoriin joudutaan syöttämään paljon ainetta, että edes osa siitä höyrystyisi. Toki ensimmäiset moottorin pyörittämiset lämmittävät vähän palotilaa. Muutossarjat ovat periaatteessa oppivia, eli "muistavat" paljonko missäkin lämpötilassa rikastetaan. Tämä ei ole toiminut rouvan autossa, eli kylmillä keleillä herutellaan. Omassa ei ole muutossarjaa, eli aina kun on alle kymmenen astetta lämmintä, moottori jää käymään kolmannella tai neljännellä yrityksellä.
 
Kesäkuun alussa tankkasin 1.7e/l.
Jep, tuo hinta oli sieltä maaliskuun alusta vain noussut, noussut ja noussut ilman että olisi kertaakaan laskenut. Kesäkuun alussa varmaan about sen 1,7€ ja vielä siitä nousi kunnes nyt on laskenut koko ajan huipun saavutettuaan.
Positiivista on että RE85 hinta ei heilu niin kuin bensalla. Paras hyppy tähän mennessä 95-bensalla on ollut jotain 0,20€ muutamassa tunnissa.
 
Kotkan ABC:llä on ollut jatkuvasti hinta 20 senttiä alempana kuin PK-seudulla. Tällä hetkellä 1,579€ / L.
 
Taitaa olla tuo E85:n kate useimmilla asemilla moninkertainen verrattuna bensiiniin ja dieseliin, ellei tuo ABC sitten myy ainetta raskaalla tappiolla.
 
Taitaa olla tuo E85:n kate useimmilla asemilla moninkertainen verrattuna bensiiniin ja dieseliin, ellei tuo ABC sitten myy ainetta raskaalla tappiolla.
Tietenkin, joka sentti pitää vetää välistä. Oulussa 85E hinta seuraa bensiinin hintaa /1.28 kuin koira isäntää.
 
Hämeenlinnassa kanssa muhkea 60-70snt ero ollut viimeaikoina. Viinaa voi tankata 24/7 halvalla kun bensaa voi hakea vaan maanantaina tai tiistaina ja tietyltä asemalta.

Toi gm 3.8 v6 kyllä yllättänyt tolla viinakulutuksellaan kun ei tolla päässyt bensallakaan kun 10l maantiellä niin viinalla ollaan siinä 11-12 tuntumassa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 952
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom