Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä on mielestäni erittäin huonosti järjestetty tukimuoto, eli toisin sanoen et tiedä etukäteen saatko tukea vai et. Sama koskee sähköauton hankintatukea ym. Jos halutaan varmistaa, että vain tietty summa käytetään tällaisiin tukiin, niin varausmaksulla olisi voinut hankkia etukäteen tukioikeuden, joka palautettaisiin, jos tuen hyödyntää tietyssä aikaikkunassa, mutta näin estettäisiin hupivaraaminen. Sähköauton hankintatuessakin pitää käsittääkseni ensin ostaa auto (tehdä kauppasopimus) ja vasta sitten voi hakea tukea, jota ei enää välttämättä olekaan jäljellä.Elokuussa tuli muutoskatsastettua vuosikatsastuksen yhteydessä tuo vanha XC90 volle eflexfuelin järjestelmälle. Siinä jotenkin jäi se itse muutotukihakemus tekemättä ja nyt heräsin asiaan. Naputtelin aamusta tuon ja kyllä taas anto motia olla vihreä kun automaattivastaus pamahti mailiin:
"
Kiitos, hakemuksesi on vastaanotettu!
Määräraha on varattu kokonaan, eikä hakemuksellesi tehdä määrärahavarausta. Jos tuen myöntämishetkellä ei ole käytettävissä tuen maksamiselle osoitettua määrärahaa, tukea ei voi myöntää.
Tuen myöntämiseen liittyvät ehdot löydät verkkosivuiltamme:
Hae muuntotukea 1.1.2022 alkaen | Traficom
Traficom voi pyytää hakijalta lisätietoja lähetettyyn hakemukseen liittyen.
Ystävällisin terveisin,
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom "
Onneksi rahaa kaikkeen muuhun tuntuu tällä valtiolla riittävän... oma moka toki mutta vituttaa - en tuollaista tietoa olisi kyllä osannut mistään kaivaa että rahat jo käytetty.
Mullakin S80 volvossa ajoittain heittää vikakoodia. Ei ole tuntunut ajossa miltään, niin olen antanut olla.Onko täällä kokemuksia eflexin anturillisesta laitteesta?
on epäilys että ottaa nyt sytytyksestä häiriötä ja siksi läväyttää vikakoodeja ja menee ns. vikatilaan
Tuo vikatilahan on siitä kenkkumainen että se ilmeisesti tiputtaa suutinaikojen pidennyksen kokonaan pois, johtaen siihen että etanolilla ajaessa vetää laihalle. Aika vaarallista viritetyn turbomoottorin terveyden kannalta, kun se tulee täysin odottamatta.
Ei siis vielä 100 varmuutta että johtuu sytytyshäiriöistä, voi olla jokin muu ongelma.
Onko täällä kokemuksia eflexin anturillisesta laitteesta?
on epäilys että ottaa nyt sytytyksestä häiriötä ja siksi läväyttää vikakoodeja ja menee ns. vikatilaan
Tuo vikatilahan on siitä kenkkumainen että se ilmeisesti tiputtaa suutinaikojen pidennyksen kokonaan pois, johtaen siihen että etanolilla ajaessa vetää laihalle. Aika vaarallista viritetyn turbomoottorin terveyden kannalta, kun se tulee täysin odottamatta.
Ei siis vielä 100 varmuutta että johtuu sytytyshäiriöistä, voi olla jokin muu ongelma.
Samat vikakoodit oli volvossakin taas. Tarvii kysyä naapurilta mistä johtuu, kun tuon emäntä on flexfuelilla töissä.
Just samat mitkä tossa sun kuvassa.Mitkä vikakoodit tarkalleen?
Jostain ulkopuolisesta häiriöstä flexfuelin tyyppikin meinas että johtuu koodit.Tosiaan kieputin koko laitteen FOLION sisään, tuli n. 5min sisällä auton käynnistämisestä enää vain yksi(!) vikakoodi.
Mulla kiinaboksi Pontiacissa. Toimii raa'alla e85 kun kello mutta 99% ajasta vaatii nollakeleillå ja pakkasilla sahaamista että lähtee käymään. Pari kertaa olen saanut ns. näyttämällä kylmänä käymään (boksi toimi kaverilla täysin oikein ja -30 pakkasellakin ilman roikkaa lähti näyttämällä tulille) mutta yleensä sahuuttaa. Mietin kanssa ottaako boksi häiriötä jostakin? Ekan kerran kun lähti ns hyvin käymään oli unohtunut jarrupääsylkältä abs johtoja irti, toistinkin testin pari krt kesäkeleillä, tuntui jotain vaikutusta olevan noiden johtojen irtiololla. Siirsin boksia kauemmas mutta ei se tohon sahailuun vaikuta... pitääköhän koittaa kääriä foolioon?
Tulpat ym. ovat kunnossa ja bensalla toimii just oikein.
Boksi kyllä rikastaa viinalla ihan oikein, ilman boksia saa sahata minuutin nollakelillä käymään e85 kanssa. Boksin kanssa n. 5 sekuntia. Kuitenkin -20 pakkasilla alkaa vähän ärsyttää kun joutuu sahaamaan 10-15s ennenkun hörähtää...
Mnjoo. Kaverin 3.8 koneisessa bonnevillessä toimi kyllä hienosti kylmästarttikin. Sama moottoriohjaus on mullakin siis.Ei ole välttämättä enää rikastuksesta kiinni vaan sytytysajoituksesta. No sitä ei noilla flex-fuel bokseilla oikein voi säätää. Tulpan kärkivälillä pystyy vaikuttamaan ehkä aavistuksen mutta muuten menee ecu ohjelmointihommiksi, jos haluaa sekunnissa moottorin käyntiin.
Vähän normaalia pidempi sahaus ei omasta mielestä haittaa mitään, kunhan pystyy ajamaan sitten normaalisti heti moottorin käynnistyttyä (se on monesti aika tuskallista jos ei ole rikastukset kohdallaan).
Toi mun anturillinen boksi heitti taas vikakoodia, ja selvästi prosessori menee joksikin aikaa pois päältä kunnes se taas jossain kohtaa alkaa toimimaan. Epävarma joten otin irti koko hökötyksen, ei jaksa enää leikkiä ja tilalle pistin normaalin "tyhmän" anturittoman mallin (joku ikivanha systeemi, ei ole edes ulkoista lämpötila-anturia)
Pian huoltoaseman sinisestä pistoolista polttoaineen tankkaaminen voi olla mahdollista yhä useampaan autoon. Suomen hallitus on esittänyt,
että ajoneuvolakiin tehtäisi muutoksia, jonka myötä autojen etanolimuunnoksen tekeminen olisi helpompaa.
Tähän mennessä etanolimuunnoksen on voinut tehdä vain ennen 1. syyskuuta 2009 ensirekisteröityyn, eli yli 10 vuotta vanhaan autoon.
Hallituksen esityksen mukaan etanolimuunnokset uusiin autoihin olisivat mahdollisia jo ensi vuonna.
Kun bensiiniauto muutetaan etanolilla toimivaksi flexfuel-autoksi, joka voi käyttää joustavasti E85-bioetanolia tai bensiiniä, niin se voi vaikuttaa auton tiettyihin lähipäästöarvoihin.
Kokonaisuudessaan E85-bioetanoli kuitenkin vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia ja muun muassa laskee selkeästi sekä suorien että ilmassa muodostuvien hiukkasten päästöjä.
Hallituksen esittämät helpotukset autojen etanolimuutoksista olisivat astumassa voimaan kesällä 2023.
![]()
Etanolimuunnokset olleet mahdollisia vain vanhoihin autoihin – nyt siihen on tulossa muutos
Hallituksen esityksen mukaan autojen etanolimuunnokset tulisivat mahdollisiksi nyt myös uusiin autoihin.moottori.fi
Hyvä, mutta miten RE85 toimii suorasuihkutteisissa moottoreissa?![]()
Onko edes etäisesti kiellettyä tai "väärin" tankata E85 autoon, jonka rekisteriotteessa sanotaan polttoaineeksi bensiini? Edellyttäen tietysti, että auto toimii sillä.
Muutenhan tuo muutos ei vaikuttaisi periaatteessa kuin muuntotuen saamiseen.
Ei helvetissä. Ja mistäs sen kukaan tietäisi vaikka olisi laitonta?Onko edes etäisesti kiellettyä tai "väärin" tankata E85 autoon, jonka rekisteriotteessa sanotaan polttoaineeksi bensiini? Edellyttäen tietysti, että auto toimii sillä.
Muutenhan tuo muutos ei vaikuttaisi periaatteessa kuin muuntotuen saamiseen.
Lasol ei ole liikennepolttoaine eli sitä ei voi kipata tankkiin vrt. Hollannin nestekaasuautot.Ei helvetissä. Ja mistäs sen kukaan tietäisi vaikka olisi laitonta?
Kait sinne saa kipata vaikka lasolia jos haluaa.
Onko edes etäisesti kiellettyä tai "väärin" tankata E85 autoon, jonka rekisteriotteessa sanotaan polttoaineeksi bensiini? Edellyttäen tietysti, että auto toimii sillä.
Muutenhan tuo muutos ei vaikuttaisi periaatteessa kuin muuntotuen saamiseen.
Melkein jo tuon oikeanpuoleisenkin vaihtaisin.yleensä sillon on paikat valkosena kun moottori käy keskimäärin laihalla, eli käy "hapettamalla". Kyllä tarkistaisin onko auto ihan kunnossa (seossuhde), ettei vaan ole jotain ongelmaa.
Tämmöset itellä autossa jolla on pelkästään ajettu etanolilla (yks erinäkönen koska ostin yhden uuden, ei ole vielä muuttunut samannäköseksi)
![]()
Ranskassa litra E85 maksaa ~90 senttiä vuosi sitten vielä 70 senttiä. Noilla hinnoilla kannattaisi jo lähteä lantraamaan esim 50/50.
RE85 hinta elää käytännössä 95/98-bensan mukana. Etanolilla on varsin pieni vaikutus.Korona-ajan alusta lähtien raaka-etanolin hinta on muuten KAKSINKERTAISTUNUT. Silti re85 hinta ei pumpuilla ole yhtä merkittävästi noussut...
Melkein jo tuon oikeanpuoleisenkin vaihtaisin.
RE85:n vaatiman etanolimuunnoksen on voinut tähän saakka tehdä kohtuuhinnalla vain ennen 1. syyskuuta 2009 ensirekisteröityyn autoon.
Nyt pykälät ovat siis muuttumassa niin, että aivan kaikenikäiset bensiiniautot voi muuttaa etanolikäyttöiseksi vain asentamalla autoon etanolikonversion vaatimat laitteet ja muutoskatsastamalla auto. Uudemmilta autoilta aiemmin vaadittua ja pahimmillaan jopa 10 000 euron hintaista virallista päästömittaustodistusta ei siis jatkossa enää tarvita.
Viimeiset 100 vuotta vaihdettu kaikki tulpat kerralla noin yleisesti. Täällä bbs puolella vaan välillä vaihdellaan tulppia tai suuttimia yksitellen kuten täällä suositellaan.Eikö ne tulpat yleensä vaihdeta kaikki samalla kertaa.
Minulla on ollut tulpat RE85 ajettaessa lähes värittömät, eikä mitään ongelmaa.
Eiköhän sillä voi saada alennusta jostakin tulevasta rangaistusverosta.Mutta mitäs hyötyä muutoskatsastaa kun tukea enää ei saa?
Vaihtoehtoisesti voi saada ylimääräisen rangaistusveron.Eiköhän sillä voi saada alennusta jostakin tulevasta rangaistusverosta.![]()
No mutta siinäkohdin mun saappi esimerkiksi kulkeekin enää bensalla ja maksaa sen 70e muutoskatsastuksen toiseen suuntaan.Eiköhän sillä voi saada alennusta jostakin tulevasta rangaistusverosta.![]()
Rangaistusverolla, jos siis puhutaan ajoneuvokohtaisesta eikä polttoaineen hinnassa olevasta, voisi ehkä spekuloida jos muutoksen jälkeen voisi ajaa vain ja ainoastaan etanolilla. Mutta kun sillä voi ajaa bensiinilläkin ihan entiseen tapaa, niin rangaistusverossa pelkkään bensaversioon verrattuna ei olisi mitään järkeä. Ei sitä kukaan maksaisi, vaan muutettaisiin takaisin entiselleen. Etanolin pumppuhintaankaan ei kummoisia rangaistusveroja voi laittaa, koska siten ajeltaisiin bensalla jos se tulee halvemmaksi.Vaihtoehtoisesti voi saada ylimääräisen rangaistusveron.
Vieläkö joku näitä harrastaa, ite joskus 10-15v sitten saabilla ajoin e85:lla. Ei tarvinnut kuin uuden softan ja kovaa ajoa. Toimi täydellisesti.
Jep ja kun mullakin Saabbi esim ihan kuitilla ohjelmoitu viinalle ja samalla lisäpolleja.Mielenkiintoista tuossa on se että auton softamuutokset on kiellettyjä, samaan aikaan moisia etanolimuutoksia saa tehdä ja se vaatii softauksen ja tottakai siinä samalla voisi hiukan nostaa ahtoja, muutella ajoituksia yms. kivaa.
Mielenkiintoista tuossa on se että auton softamuutokset on kiellettyjä, samaan aikaan moisia etanolimuutoksia saa tehdä ja se vaatii softauksen ja tottakai siinä samalla voisi hiukan nostaa ahtoja, muutella ajoituksia yms. kivaa.
Tervetuloa Ruskeasannan Shellille perjantai-iltaisin. Eiköhän se ole meidän kaikkien etu että jokin taho valvoo vähän noita kustomointeja. Trafi on hyvinkin reilu viranomainen, heiltä voi esim. hakea erityislupia ja niitä saakin kun on perustellut syyt ja laki sallii.
Itku siitä että "en saa salaa softata autoani papereita vastaamattomaksi" on vähän hölmöä.
Olen käynyt ihan mielenkiinnosta Rusalla viikonloppuna. Ei oma juttu ja niin moni kuski siellä saisi menettää korttinsa samantien. Enkä ole itse mikään hissuttelija liikenteessä. Olen myös omistanut enemmän kuin yhden katsastuksessa epämääräisen auton ja isoin asia mikä on noussut esiin on jarrut ja rengastus. Olen saanut monta autoa ja muuta laitetta läpi rajuillakin vireillä ns. laittomasti, ihan sillä että auto itsessään on kunnossa ja jarrut+rengastus ovat kunnossa, toisin kuin liian isossa osassa. Osan olen myös softannut pari autoa, laillisesti koska viripaja on sertifioinut softansa EU:ssa, joten kaikki on paperilla ja ei ongelmaa. Isoin ongelma ovat kuskit eivätkä itse autot. "Salaa softaalla papereita vastaamattomaksi" on varsin koominen. Auto täyttää kriteerit päästöistä, mittauksissa ja ties missä, mutta koska softa ei ole käynyt EU:n juttuja läpi=laitonta. Enkä puhu nyt EGR deleteistä tms. päästölaitteiden poistoista.
Itselle isoin asia on tuo etten saa laillisesti päästöjen yms kriteereiden mukaan ottaa kaikkea tehoa irti modernista autosta jos siltä tuntuu, vaikka auto täyttäisi kaikki kriteerit. Jos oma harraste kestäisi suoralta kädeltä e85:n niin menisi samantien etanolille (vanhat tiivisteet yms eivät ole suunniteltu sille, toisin kuin esim Saab tai osa Volvoista).
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.