Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenhän pitkään mahtaa viinan hinta taantua bensan tapaan? Vielä on vähän kallista, bensaa saa 2e/l mutta viina maksaa 1.63. Bensa on tullut alas juhannuksen jälkeen 50snt, viina 15snt...
 
Elokuussa tuli muutoskatsastettua vuosikatsastuksen yhteydessä tuo vanha XC90 volle eflexfuelin järjestelmälle. Siinä jotenkin jäi se itse muutotukihakemus tekemättä ja nyt heräsin asiaan. Naputtelin aamusta tuon ja kyllä taas anto motia olla vihreä kun automaattivastaus pamahti mailiin:
"
Kiitos, hakemuksesi on vastaanotettu!

Määräraha on varattu kokonaan, eikä hakemuksellesi tehdä määrärahavarausta. Jos tuen myöntämishetkellä ei ole käytettävissä tuen maksamiselle osoitettua määrärahaa, tukea ei voi myöntää.

Tuen myöntämiseen liittyvät ehdot löydät verkkosivuiltamme:
Hae muuntotukea 1.1.2022 alkaen | Traficom

Traficom voi pyytää hakijalta lisätietoja lähetettyyn hakemukseen liittyen.

Ystävällisin terveisin,

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom "

Onneksi rahaa kaikkeen muuhun tuntuu tällä valtiolla riittävän... oma moka toki mutta vituttaa - en tuollaista tietoa olisi kyllä osannut mistään kaivaa että rahat jo käytetty.
 
Elokuussa tuli muutoskatsastettua vuosikatsastuksen yhteydessä tuo vanha XC90 volle eflexfuelin järjestelmälle. Siinä jotenkin jäi se itse muutotukihakemus tekemättä ja nyt heräsin asiaan. Naputtelin aamusta tuon ja kyllä taas anto motia olla vihreä kun automaattivastaus pamahti mailiin:
"
Kiitos, hakemuksesi on vastaanotettu!

Määräraha on varattu kokonaan, eikä hakemuksellesi tehdä määrärahavarausta. Jos tuen myöntämishetkellä ei ole käytettävissä tuen maksamiselle osoitettua määrärahaa, tukea ei voi myöntää.

Tuen myöntämiseen liittyvät ehdot löydät verkkosivuiltamme:
Hae muuntotukea 1.1.2022 alkaen | Traficom

Traficom voi pyytää hakijalta lisätietoja lähetettyyn hakemukseen liittyen.

Ystävällisin terveisin,

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom "

Onneksi rahaa kaikkeen muuhun tuntuu tällä valtiolla riittävän... oma moka toki mutta vituttaa - en tuollaista tietoa olisi kyllä osannut mistään kaivaa että rahat jo käytetty.
Tämä on mielestäni erittäin huonosti järjestetty tukimuoto, eli toisin sanoen et tiedä etukäteen saatko tukea vai et. Sama koskee sähköauton hankintatukea ym. Jos halutaan varmistaa, että vain tietty summa käytetään tällaisiin tukiin, niin varausmaksulla olisi voinut hankkia etukäteen tukioikeuden, joka palautettaisiin, jos tuen hyödyntää tietyssä aikaikkunassa, mutta näin estettäisiin hupivaraaminen. Sähköauton hankintatuessakin pitää käsittääkseni ensin ostaa auto (tehdä kauppasopimus) ja vasta sitten voi hakea tukea, jota ei enää välttämättä olekaan jäljellä.
 
Onko täällä kokemuksia eflexin anturillisesta laitteesta?

on epäilys että ottaa nyt sytytyksestä häiriötä ja siksi läväyttää vikakoodeja ja menee ns. vikatilaan

Tuo vikatilahan on siitä kenkkumainen että se ilmeisesti tiputtaa suutinaikojen pidennyksen kokonaan pois, johtaen siihen että etanolilla ajaessa vetää laihalle. Aika vaarallista viritetyn turbomoottorin terveyden kannalta, kun se tulee täysin odottamatta.

Ei siis vielä 100 varmuutta että johtuu sytytyshäiriöistä, voi olla jokin muu ongelma.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221030-070834.png
    Screenshot_20221030-070834.png
    82,8 KB · Luettu: 68
Onko täällä kokemuksia eflexin anturillisesta laitteesta?

on epäilys että ottaa nyt sytytyksestä häiriötä ja siksi läväyttää vikakoodeja ja menee ns. vikatilaan

Tuo vikatilahan on siitä kenkkumainen että se ilmeisesti tiputtaa suutinaikojen pidennyksen kokonaan pois, johtaen siihen että etanolilla ajaessa vetää laihalle. Aika vaarallista viritetyn turbomoottorin terveyden kannalta, kun se tulee täysin odottamatta.

Ei siis vielä 100 varmuutta että johtuu sytytyshäiriöistä, voi olla jokin muu ongelma.
Mullakin S80 volvossa ajoittain heittää vikakoodia. Ei ole tuntunut ajossa miltään, niin olen antanut olla.
Oman kokemuksen mukaan laiha seos tekee nyppimistä, tai tehoa on kateissa, en ole huomannut merkkejä siitä.
 
Onko täällä kokemuksia eflexin anturillisesta laitteesta?

on epäilys että ottaa nyt sytytyksestä häiriötä ja siksi läväyttää vikakoodeja ja menee ns. vikatilaan

Tuo vikatilahan on siitä kenkkumainen että se ilmeisesti tiputtaa suutinaikojen pidennyksen kokonaan pois, johtaen siihen että etanolilla ajaessa vetää laihalle. Aika vaarallista viritetyn turbomoottorin terveyden kannalta, kun se tulee täysin odottamatta.

Ei siis vielä 100 varmuutta että johtuu sytytyshäiriöistä, voi olla jokin muu ongelma.

Tarkista liitännät (käytä irti ja kytke uudelleen). Tutki saatko käyttöjännitteen syötettyä muutakautta kuin suuttimen syötöstä. Tarkista maa.

Itse lähtisin näillä.
 
Täällä kans samoja vikakoodeja heittää satunnaisesti, lisäksi joskus sytyttänyt myös auton vikavalon palamaan jolloin auto antanut koodia laihasta seoksesta.. Entinen omistaja oli asennuttanut valtuutetussa korjaamossa, ja päällepäin näyttääkin asiallisesti asennetulta. Ei kyllä näillä kokemuksilla tulisi mieleenkään itse asennuttaa/hankkia johonkin autoon kyseistä kapistusta… kylmäkäynnistykset on mitä on, vaikka kuinka ohjelmalla säätää rikastuksia. Jos on pelkkää etanolia tankissa niin täytyy oikeasti talvella odottaa pari minuuttia ennen liikkeellelähtöä, muuten nykii ja pahimmillaan sammuu. Lisäksi kyseisen puljun nettisivut mainostavat miten hyvin setti sopii autoon kuin autoon, mutta esim. tuossa omassa passatissa 2.0ALT koneessa suuttimien kapasiteetti loppuu jo 4000rpm kohdalla ja kiihtyminen loppuu kuin seinään, täytyy aina ottaa huomioon ohituksissa. Taitaa se tehonlisäys perustua ainoastaan perstuntumaan, jonka saa aikaan ohjelmasta ajotilan valinnalla joka säätää kaasupolkimen herkkyyttä.
 
Voi olla että jos ei tuota saa toimimaan luotettavasti niin lähtee irti ja auton vakio ecu muokataan flexfueliksi. Harmi sinänsä, toimiessaan kyllä hyvä ollut, mutta ei oikein kannata riskeerata että kesken just ohituksen menee purkki vikatilaan ja lopettaa rikastamisen kun tankki täynnä 85% etanolia.

Auttaiskohan isompi häiriönpoistokonkka johonkin väliin. Vai ottaakohan häiriön radioteitse. Ota tuosta nyt selvää sitten... Jospa vaikka käärin sen folion sisälle seuraavaksi.
 
Samat vikakoodit oli volvossakin taas. Tarvii kysyä naapurilta mistä johtuu, kun tuon emäntä on flexfuelilla töissä.
 
Autoissa joissa ei esim suutimien kapasiteetti riittä, tai muita ongelmia pelkällä etanolilla ajaessa, kannattaa useimmiten vain etsiä se maksimi etanolipitoisuus jolla auto toimii ja ajella sillä (tankaten bensaa aina välillä). Sen sijaan, että alkaa vaihtelemaan esim suuttimia, tai tekemään isompia muutoksia.

Talviaikaan voi suositella samaa muillekkin, ettei vaikeat kylmäkäynnistykset rasita moottoria.
 
Tosiaan kieputin koko laitteen FOLION sisään, tuli n. 5min sisällä auton käynnistämisestä enää vain yksi(!) vikakoodi.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221110-161044.png
    Screenshot_20221110-161044.png
    45,1 KB · Luettu: 55
Tosiaan kieputin koko laitteen FOLION sisään, tuli n. 5min sisällä auton käynnistämisestä enää vain yksi(!) vikakoodi.
Jostain ulkopuolisesta häiriöstä flexfuelin tyyppikin meinas että johtuu koodit.

Oli kyllä sitä mieltä, että rikastukset ym. Pysyy päällä, vaikka noita koodeja joskus heittääkin.

Niinkuin itsekkin olen meinannut, kun ei tuo nyt eikä mikään muukaan viittaa laihaan seokseen.

Itse varmaankin annan vaan olla noin.
 
Mulla kiinaboksi Pontiacissa. Toimii raa'alla e85 kun kello mutta 99% ajasta vaatii nollakeleillå ja pakkasilla sahaamista että lähtee käymään. Pari kertaa olen saanut ns. näyttämällä kylmänä käymään (boksi toimi kaverilla täysin oikein ja -30 pakkasellakin ilman roikkaa lähti näyttämällä tulille) mutta yleensä sahuuttaa. Mietin kanssa ottaako boksi häiriötä jostakin? Ekan kerran kun lähti ns hyvin käymään oli unohtunut jarrupääsylkältä abs johtoja irti, toistinkin testin pari krt kesäkeleillä, tuntui jotain vaikutusta olevan noiden johtojen irtiololla. Siirsin boksia kauemmas mutta ei se tohon sahailuun vaikuta... pitääköhän koittaa kääriä foolioon?



Tulpat ym. ovat kunnossa ja bensalla toimii just oikein.



Boksi kyllä rikastaa viinalla ihan oikein, ilman boksia saa sahata minuutin nollakelillä käymään e85 kanssa. Boksin kanssa n. 5 sekuntia. Kuitenkin -20 pakkasilla alkaa vähän ärsyttää kun joutuu sahaamaan 10-15s ennenkun hörähtää...
 
Mulla kiinaboksi Pontiacissa. Toimii raa'alla e85 kun kello mutta 99% ajasta vaatii nollakeleillå ja pakkasilla sahaamista että lähtee käymään. Pari kertaa olen saanut ns. näyttämällä kylmänä käymään (boksi toimi kaverilla täysin oikein ja -30 pakkasellakin ilman roikkaa lähti näyttämällä tulille) mutta yleensä sahuuttaa. Mietin kanssa ottaako boksi häiriötä jostakin? Ekan kerran kun lähti ns hyvin käymään oli unohtunut jarrupääsylkältä abs johtoja irti, toistinkin testin pari krt kesäkeleillä, tuntui jotain vaikutusta olevan noiden johtojen irtiololla. Siirsin boksia kauemmas mutta ei se tohon sahailuun vaikuta... pitääköhän koittaa kääriä foolioon?



Tulpat ym. ovat kunnossa ja bensalla toimii just oikein.



Boksi kyllä rikastaa viinalla ihan oikein, ilman boksia saa sahata minuutin nollakelillä käymään e85 kanssa. Boksin kanssa n. 5 sekuntia. Kuitenkin -20 pakkasilla alkaa vähän ärsyttää kun joutuu sahaamaan 10-15s ennenkun hörähtää...

Ei ole välttämättä enää rikastuksesta kiinni vaan sytytysajoituksesta. No sitä ei noilla flex-fuel bokseilla oikein voi säätää. Tulpan kärkivälillä pystyy vaikuttamaan ehkä aavistuksen mutta muuten menee ecu ohjelmointihommiksi, jos haluaa sekunnissa moottorin käyntiin.


Vähän normaalia pidempi sahaus ei omasta mielestä haittaa mitään, kunhan pystyy ajamaan sitten normaalisti heti moottorin käynnistyttyä (se on monesti aika tuskallista jos ei ole rikastukset kohdallaan).


Toi mun anturillinen boksi heitti taas vikakoodia, ja selvästi prosessori menee joksikin aikaa pois päältä kunnes se taas jossain kohtaa alkaa toimimaan. Epävarma joten otin irti koko hökötyksen, ei jaksa enää leikkiä ja tilalle pistin normaalin "tyhmän" anturittoman mallin (joku ikivanha systeemi, ei ole edes ulkoista lämpötila-anturia)
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole välttämättä enää rikastuksesta kiinni vaan sytytysajoituksesta. No sitä ei noilla flex-fuel bokseilla oikein voi säätää. Tulpan kärkivälillä pystyy vaikuttamaan ehkä aavistuksen mutta muuten menee ecu ohjelmointihommiksi, jos haluaa sekunnissa moottorin käyntiin.


Vähän normaalia pidempi sahaus ei omasta mielestä haittaa mitään, kunhan pystyy ajamaan sitten normaalisti heti moottorin käynnistyttyä (se on monesti aika tuskallista jos ei ole rikastukset kohdallaan).


Toi mun anturillinen boksi heitti taas vikakoodia, ja selvästi prosessori menee joksikin aikaa pois päältä kunnes se taas jossain kohtaa alkaa toimimaan. Epävarma joten otin irti koko hökötyksen, ei jaksa enää leikkiä ja tilalle pistin normaalin "tyhmän" anturittoman mallin (joku ikivanha systeemi, ei ole edes ulkoista lämpötila-anturia)
Mnjoo. Kaverin 3.8 koneisessa bonnevillessä toimi kyllä hienosti kylmästarttikin. Sama moottoriohjaus on mullakin siis.

Ei tolla ihan heti voi ajaa, vetää d pesään niin saattaa sammua kylmänä. Viinalla ei toimi edes se vanha kunnon Saabkaan ihan täydellisesti kylmänä. Voi kyllä heti vaikka -10 pakkasella lähteä ajamaan mutta saattaa rykiä jos antaa reippaammin kaasua. Muutoinhan saabista ei huomaa mitenkään että on e85 tankissa, kylmäsahauskin on ihan yhtä lyhyt kun bensiinilläkin.

Sopanpuute se pontiacilla on muutenkin kyseessä kun jollain -25 pakkasella ei jaksanut alkuun pysyä käynnissä ilman apukaasua. Tuo apukaasun tarve ilmenee onneksi vasta semmosilla pakkasilla että niitä harvoin tulee etelässä vastaan.
 
Pian huoltoaseman sinisestä pistoolista polttoaineen tankkaaminen voi olla mahdollista yhä useampaan autoon. Suomen hallitus on esittänyt,
että ajoneuvolakiin tehtäisi muutoksia, jonka myötä autojen etanolimuunnoksen tekeminen olisi helpompaa.

Tähän mennessä etanolimuunnoksen on voinut tehdä vain ennen 1. syyskuuta 2009 ensirekisteröityyn, eli yli 10 vuotta vanhaan autoon.

Hallituksen esityksen mukaan etanolimuunnokset uusiin autoihin olisivat mahdollisia jo ensi vuonna.

Kun bensiiniauto muutetaan etanolilla toimivaksi flexfuel-autoksi, joka voi käyttää joustavasti E85-bioetanolia tai bensiiniä, niin se voi vaikuttaa auton tiettyihin lähipäästöarvoihin.
Kokonaisuudessaan E85-bioetanoli kuitenkin vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia ja muun muassa laskee selkeästi sekä suorien että ilmassa muodostuvien hiukkasten päästöjä.

Hallituksen esittämät helpotukset autojen etanolimuutoksista olisivat astumassa voimaan kesällä 2023.

Hyvä, mutta miten RE85 toimii suorasuihkutteisissa moottoreissa? :hmm:
 
Onko edes etäisesti kiellettyä tai "väärin" tankata E85 autoon, jonka rekisteriotteessa sanotaan polttoaineeksi bensiini? Edellyttäen tietysti, että auto toimii sillä.

Muutenhan tuo muutos ei vaikuttaisi periaatteessa kuin muuntotuen saamiseen.
 
Onko edes etäisesti kiellettyä tai "väärin" tankata E85 autoon, jonka rekisteriotteessa sanotaan polttoaineeksi bensiini? Edellyttäen tietysti, että auto toimii sillä.

Muutenhan tuo muutos ei vaikuttaisi periaatteessa kuin muuntotuen saamiseen.

Ei ole. Tankkiin vaan ja kovaa ajoa.
 
Onko edes etäisesti kiellettyä tai "väärin" tankata E85 autoon, jonka rekisteriotteessa sanotaan polttoaineeksi bensiini? Edellyttäen tietysti, että auto toimii sillä.

Muutenhan tuo muutos ei vaikuttaisi periaatteessa kuin muuntotuen saamiseen.
Ei helvetissä. Ja mistäs sen kukaan tietäisi vaikka olisi laitonta?

Kait sinne saa kipata vaikka lasolia jos haluaa.
 
Ranskassa litra E85 maksaa ~90 senttiä vuosi sitten vielä 70 senttiä. Noilla hinnoilla kannattaisi jo lähteä lantraamaan esim 50/50.
 
Ei helvetissä. Ja mistäs sen kukaan tietäisi vaikka olisi laitonta?

Kait sinne saa kipata vaikka lasolia jos haluaa.
Lasol ei ole liikennepolttoaine eli sitä ei voi kipata tankkiin vrt. Hollannin nestekaasuautot.

Kiinnijäämisen riski on tietysti hyvin pieni, vaikka harmaan alueen puolella liikuttaisiinkin.
 
Onko edes etäisesti kiellettyä tai "väärin" tankata E85 autoon, jonka rekisteriotteessa sanotaan polttoaineeksi bensiini? Edellyttäen tietysti, että auto toimii sillä.

Muutenhan tuo muutos ei vaikuttaisi periaatteessa kuin muuntotuen saamiseen.

Ei ole edes etäisesti väärin. (R)E85 rinnastetaan bensiiniin.

Jos autoon tekee muutoksia RE85:lle, ne voi joutua näyttämään konttorilla.
 
yleensä sillon on paikat valkosena kun moottori käy keskimäärin laihalla, eli käy "hapettamalla". Kyllä tarkistaisin onko auto ihan kunnossa (seossuhde), ettei vaan ole jotain ongelmaa.

Tämmöset itellä autossa jolla on pelkästään ajettu etanolilla (yks erinäkönen koska ostin yhden uuden, ei ole vielä muuttunut samannäköseksi)

1660172018037.png
Melkein jo tuon oikeanpuoleisenkin vaihtaisin.
 
Korona-ajan alusta lähtien raaka-etanolin hinta on muuten KAKSINKERTAISTUNUT. Silti re85 hinta ei pumpuilla ole yhtä merkittävästi noussut...

Ranskassa litra E85 maksaa ~90 senttiä vuosi sitten vielä 70 senttiä. Noilla hinnoilla kannattaisi jo lähteä lantraamaan esim 50/50.
 
Tuolla aikaisemmin oli pariinkin otteeseen maininta "Kiinaboxi". Mitä tällä tarkoitetaan, tai tiiän kyllä, mutta mistä tilattu ja mitkä toimii hyvin?


Kotimaan tarjonta ja hintataso jokseenkin selvillä. Pelkästä kokeilusta ei viittisi noin paljoa maksaa ja ajan niin vähän, että säästääkö edes hankintahintaa, vaikka saisi sen 200€ muuntotuenkin.

Kokeilumielessä voisi yhteen talouden autoista väkerrellä tuommoisen boxin.
 

RE85:n vaatiman etanolimuunnoksen on voinut tähän saakka tehdä kohtuuhinnalla vain ennen 1. syyskuuta 2009 ensirekisteröityyn autoon.

Nyt pykälät ovat siis muuttumassa niin, että aivan kaikenikäiset bensiiniautot voi muuttaa etanolikäyttöiseksi vain asentamalla autoon etanolikonversion vaatimat laitteet ja muutoskatsastamalla auto. Uudemmilta autoilta aiemmin vaadittua ja pahimmillaan jopa 10 000 euron hintaista virallista päästömittaustodistusta ei siis jatkossa enää tarvita.

:thumbsup:
 
Eikö ne tulpat yleensä vaihdeta kaikki samalla kertaa.

Minulla on ollut tulpat RE85 ajettaessa lähes värittömät, eikä mitään ongelmaa.
Viimeiset 100 vuotta vaihdettu kaikki tulpat kerralla noin yleisesti. Täällä bbs puolella vaan välillä vaihdellaan tulppia tai suuttimia yksitellen kuten täällä suositellaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän sillä voi saada alennusta jostakin tulevasta rangaistusverosta. :hmm:
No mutta siinäkohdin mun saappi esimerkiksi kulkeekin enää bensalla ja maksaa sen 70e muutoskatsastuksen toiseen suuntaan.

Ja siis tottakai jatkaa viinalla ajoa sen jälkeen.

Vai mimmoista rangaistusveroa povailet? :D
 
Vaihtoehtoisesti voi saada ylimääräisen rangaistusveron.
Rangaistusverolla, jos siis puhutaan ajoneuvokohtaisesta eikä polttoaineen hinnassa olevasta, voisi ehkä spekuloida jos muutoksen jälkeen voisi ajaa vain ja ainoastaan etanolilla. Mutta kun sillä voi ajaa bensiinilläkin ihan entiseen tapaa, niin rangaistusverossa pelkkään bensaversioon verrattuna ei olisi mitään järkeä. Ei sitä kukaan maksaisi, vaan muutettaisiin takaisin entiselleen. Etanolin pumppuhintaankaan ei kummoisia rangaistusveroja voi laittaa, koska siten ajeltaisiin bensalla jos se tulee halvemmaksi.
 
"Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tehnyt päätöksen uudesta määräyksestä, jolla mahdollistetaan kaikkien bensiiniajoneuvojen muuntaminen bioetanolikäyttöisiksi."

Muutos astuu voimaan 19.6.2023




Itse jo pitkään kironnut että miksi ei ole sallittu kaikille autoille, mutta vihdoin näyttää järki voittaneen!

Onko täällä kokemuksia aiheesta, itse ajattelin kokeilla meidän pikkuturboon 0,9 Tce clioon eFlexPro kun samalla siihen saa myös sen tehollisen hyödyn.


 
Viimeksi muokattu:
Vieläkö joku näitä harrastaa, ite joskus 10-15v sitten saabilla ajoin e85:lla. Ei tarvinnut kuin uuden softan ja kovaa ajoa. Toimi täydellisesti.
 
Vieläkö joku näitä harrastaa, ite joskus 10-15v sitten saabilla ajoin e85:lla. Ei tarvinnut kuin uuden softan ja kovaa ajoa. Toimi täydellisesti.

Noh, nythän tämä vasta on laillista uusille autoille joten luulisi suosion taas nousevan, ennen kun on saanut vain vanhoja linttoja muuntaa etanolille.
 
Onkai sen boksin voinut sinne ennenkin tunkea. Sitähän ei missään leimalla kukaan katso onko sielä viinaboksi vai ei, eikä viinalla kulkevaa autoa kukaan pakota rekisteröimään e85 toimivaksi. Muutosleimasta maksaminen on turhaa ellei saa muuntotukea.
 
Mielenkiintoista tuossa on se että auton softamuutokset on kiellettyjä, samaan aikaan moisia etanolimuutoksia saa tehdä ja se vaatii softauksen ja tottakai siinä samalla voisi hiukan nostaa ahtoja, muutella ajoituksia yms. kivaa.
 
Mielenkiintoista tuossa on se että auton softamuutokset on kiellettyjä, samaan aikaan moisia etanolimuutoksia saa tehdä ja se vaatii softauksen ja tottakai siinä samalla voisi hiukan nostaa ahtoja, muutella ajoituksia yms. kivaa.
Jep ja kun mullakin Saabbi esim ihan kuitilla ohjelmoitu viinalle ja samalla lisäpolleja.

Ja yleensä kun viinaohjelmalla on helppo ottaa enempi kun ihan pari kaakkia lisää.
 
Miten on, jos/kun tuollaisen etanolimuutos-sarjan käy katsastamassa muuttuuko samalla päästöt, eli tuleeko sitä kautta alennusta veroihin?
 
Mielenkiintoista tuossa on se että auton softamuutokset on kiellettyjä, samaan aikaan moisia etanolimuutoksia saa tehdä ja se vaatii softauksen ja tottakai siinä samalla voisi hiukan nostaa ahtoja, muutella ajoituksia yms. kivaa.

Tervetuloa Ruskeasannan Shellille perjantai-iltaisin. Eiköhän se ole meidän kaikkien etu että jokin taho valvoo vähän noita kustomointeja. Trafi on hyvinkin reilu viranomainen, heiltä voi esim. hakea erityislupia ja niitä saakin kun on perustellut syyt ja laki sallii.

Itku siitä että "en saa salaa softata autoani papereita vastaamattomaksi" on vähän hölmöä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tervetuloa Ruskeasannan Shellille perjantai-iltaisin. Eiköhän se ole meidän kaikkien etu että jokin taho valvoo vähän noita kustomointeja. Trafi on hyvinkin reilu viranomainen, heiltä voi esim. hakea erityislupia ja niitä saakin kun on perustellut syyt ja laki sallii.

Itku siitä että "en saa salaa softata autoani papereita vastaamattomaksi" on vähän hölmöä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Olen käynyt ihan mielenkiinnosta Rusalla viikonloppuna. Ei oma juttu ja niin moni kuski siellä saisi menettää korttinsa samantien. Enkä ole itse mikään hissuttelija liikenteessä. Olen myös omistanut enemmän kuin yhden katsastuksessa epämääräisen auton ja isoin asia mikä on noussut esiin on jarrut ja rengastus. Olen saanut monta autoa ja muuta laitetta läpi rajuillakin vireillä ns. laittomasti, ihan sillä että auto itsessään on kunnossa ja jarrut+rengastus ovat kunnossa, toisin kuin liian isossa osassa. Osan olen myös softannut pari autoa, laillisesti koska viripaja on sertifioinut softansa EU:ssa, joten kaikki on paperilla ja ei ongelmaa. Isoin ongelma ovat kuskit eivätkä itse autot. "Salaa softaalla papereita vastaamattomaksi" on varsin koominen. Auto täyttää kriteerit päästöistä, mittauksissa ja ties missä, mutta koska softa ei ole käynyt EU:n juttuja läpi=laitonta. Enkä puhu nyt EGR deleteistä tms. päästölaitteiden poistoista.

Itselle isoin asia on tuo etten saa laillisesti päästöjen yms kriteereiden mukaan ottaa kaikkea tehoa irti modernista autosta jos siltä tuntuu, vaikka auto täyttäisi kaikki kriteerit. Jos oma harraste kestäisi suoralta kädeltä e85:n niin menisi samantien etanolille (vanhat tiivisteet yms eivät ole suunniteltu sille, toisin kuin esim Saab tai osa Volvoista).
 
Olen käynyt ihan mielenkiinnosta Rusalla viikonloppuna. Ei oma juttu ja niin moni kuski siellä saisi menettää korttinsa samantien. Enkä ole itse mikään hissuttelija liikenteessä. Olen myös omistanut enemmän kuin yhden katsastuksessa epämääräisen auton ja isoin asia mikä on noussut esiin on jarrut ja rengastus. Olen saanut monta autoa ja muuta laitetta läpi rajuillakin vireillä ns. laittomasti, ihan sillä että auto itsessään on kunnossa ja jarrut+rengastus ovat kunnossa, toisin kuin liian isossa osassa. Osan olen myös softannut pari autoa, laillisesti koska viripaja on sertifioinut softansa EU:ssa, joten kaikki on paperilla ja ei ongelmaa. Isoin ongelma ovat kuskit eivätkä itse autot. "Salaa softaalla papereita vastaamattomaksi" on varsin koominen. Auto täyttää kriteerit päästöistä, mittauksissa ja ties missä, mutta koska softa ei ole käynyt EU:n juttuja läpi=laitonta. Enkä puhu nyt EGR deleteistä tms. päästölaitteiden poistoista.

Itselle isoin asia on tuo etten saa laillisesti päästöjen yms kriteereiden mukaan ottaa kaikkea tehoa irti modernista autosta jos siltä tuntuu, vaikka auto täyttäisi kaikki kriteerit. Jos oma harraste kestäisi suoralta kädeltä e85:n niin menisi samantien etanolille (vanhat tiivisteet yms eivät ole suunniteltu sille, toisin kuin esim Saab tai osa Volvoista).

Siis kai sä saat sen muutoskatsastaa isommalle kW-määrälle papereihin, ei kai sitä kukaan sinulta pois vie?
 
Lähinnä turhaa neppailua noi muutoksista maksamiset + vaiva jos pysyttelee vireissä sillä tasolla ettei näy ulospäin mitenkään, kun ei niitä kukaan huomaa. Ainakin saabin tapauksessa on myös tosi helppo sanoa ettei edes tiennyt auton olevan ohjelmoitu, itsellekin pari "vakiota" päätynyt vuosien saatossa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 083
Viestejä
4 894 056
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
rosaka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom