Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Kun katselee miten harvassa noita etanolia myyviä asemia on niin voi todeta että on puhdasta idiotismia laittaa auto kulkemaan pelkällä RE85:lla jos on oikeasti tarkoitus liikkua sillä autolla. Puhumattakaan siitä että maksaisi 500e siitä lystistä koska polttoainekustannukset pysyvät samoina RE85:n matalamman energiasisällön vuoksi.
Mulla menee nyt vähän ohi tämän avautumisen terä.

Yli 200 000 kilometriä etanolilla ajaneena pidän idiotisminä ajatusmallia, että auton muuntaminen etanolikäyttöiseksi poistaa ehdottomasti mahdollisuuden käyttää sitä myös bensiinillä tai bensiinin ja etanolin seoksella, riippumatta kummankaan polttoaineen seossuhteesta tankissa.

Omat turboahdetut kulkineet taas osaavat kiitettävästi nostaa hyötysuhdetta etanolia käytettäessä, vaikka energiasisältö onkin heikompi.
 
Mulla menee nyt vähän ohi tämän avautumisen terä.

Yli 200 000 kilometriä etanolilla ajaneena pidän idiotisminä ajatusmallia, että auton muuntaminen etanolikäyttöiseksi poistaa ehdottomasti mahdollisuuden käyttää sitä myös bensiinillä tai bensiinin ja etanolin seoksella, riippumatta kummankaan polttoaineen seossuhteesta tankissa.

Omat turboahdetut kulkineet taas osaavat kiitettävästi nostaa hyötysuhdetta etanolia käytettäessä, vaikka energiasisältö onkin heikompi.

Mikäli lukisit kaksi postausta tuon lainaamasi yläpuolelle niin se "terä" mahdollisesti aukeaisi, tekstini oli vastaus kommenttiin että auto tulisi muuntaa kulkemaan pelkällä E85:lla.
 
Minkähänlainen hullun homma olisi kaasutinmoottori saada mahdollisimman puhtaalla etanolilla toimimaan, hypoteettisesti. Juu ei varmasti mitään ideaa muuten kuin kokeilunhalusta, mutta jotenkin epäilen että ne brassien etanoliautot viimeset montakymmentä vuotta ei ole kaikki ruiskuvehkeitä olleet, kun siellä on autokantaa og Kuplasta lähtien mitkä viinalla toimii siitä huolimatta.

Ainakin luin että tiivisteissä olisi käytetty kumin sijasta nahkaa (?) jonkunlaisena ghettoratkaisuna. Kiihdytyspumpussa jne.
 
Mikäli lukisit kaksi postausta tuon lainaamasi yläpuolelle niin se "terä" mahdollisesti aukeaisi, tekstini oli vastaus kommenttiin että auto tulisi muuntaa kulkemaan pelkällä E85:lla.
Kappas, niinpä oli, sori.

Mutta juu, itse voisin ihan hyvin ajella pelkästään etanolilla toimivalla autolla. En edes muista, milloin olen viimeksi bensaa tankannut, reilu vuosi sitten varmaankin. Ajoja n. 20tkm/vuosi.
Enkä edes asu ruuhka-suomessa :btooth:
 
Nyt tekisi mieli nostaa esille sähköautokeskusteluissa vähän väliä kuultava "niin mutta pääseekö sillä edes Lappiin?"-argumentti. Ja samaan hengenvetoon voisin linkittää eFlexFuelin promovideon jossa kokeilivat asiaa ja pohjoisin tankkauspiste löytyi Rovaniemeltä. ;)
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

kyllähän se melko puritanistinen ratkaisu olisi pelkällä etanolilla ajaa ilman mahdollisuutta käyttää bensiiniä, mutta melkosen määrän suomea silläkin pärjäisi.
 
Kävin tankkaamassa auton täällä Oulussa ja etanolianturi sanoo että tankissa on 76% ainetta.
Samaa se sanoi viime tankillisestakin.
Milloinkahan tuo vaihtuu kesälaatuun?
 
Kävin tankkaamassa auton täällä Oulussa ja etanolianturi sanoo että tankissa on 76% ainetta.
Samaa se sanoi viime tankillisestakin.
Milloinkahan tuo vaihtuu kesälaatuun?
Todella harvoin on yli 70% etanolianturi näyttänyt, ja hyvä niin, kun bensassa on energiasisältö paljon parempi. Mitä vähemmän etanolia, sitä pienempi kulutus.
 
Todella harvoin on yli 70% etanolianturi näyttänyt, ja hyvä niin, kun bensassa on energiasisältö paljon parempi. Mitä vähemmän etanolia, sitä pienempi kulutus.
Tai sitten ne etanolianturit ei ole kalibroitu niin tarkkaan. Voiko olla 10% poikkeamia. Käytännössä se tarkkuus riittää normaalitoiminnassa autolle, kun säätövaraa löytyy.
 
kyllähän se melko puritanistinen ratkaisu olisi pelkällä etanolilla ajaa ilman mahdollisuutta käyttää bensiiniä, mutta melkosen määrän suomea silläkin pärjäisi.

Mun harrasteauto kulkee pelkällä etanolilla. Eipä siinä edes ole mitään puritanistista. Hyvin on kesällä päässyt kiertämään autotapahtumia eikä ole ollut tietoakaan että polttoaine loppuisi. 68 Litran tankki ja kulutus maantieajossa re85:llä 9,66L/100km eli tankillisella 700km.

Ei kai nyt kovin montaa automallia ole jossa olisi tästä huomattavasti pienempi tankki ja samaan aikaan huomattavasti isompi kulutus. Sit voi olla vaikeeta...
 
Mä oon 150t ajellut viinalla tässä vuosien varrella. Jossain pohjoiskarjalan ja lapin reissuilla on saanut kattoa tarkkaan mistä saa viinaa tai sitten tankannu bensaa, jyväskylän alapuolella ei tarvitse normaalitankilla viinan riittävyyttä kyllä miettiä.
 
EU päätti kieltää öljyn ostamisen Venäjältä.
21C14EAD-BE53-47E3-B68D-CF4995445AE2.png


Meanwhile in viinakauppa:
9C11FB4E-0076-476A-9A46-2217E5AFBBB8.png
 
Mun harrasteauto kulkee pelkällä etanolilla. Eipä siinä edes ole mitään puritanistista. Hyvin on kesällä päässyt kiertämään autotapahtumia eikä ole ollut tietoakaan että polttoaine loppuisi. 68 Litran tankki ja kulutus maantieajossa re85:llä 9,66L/100km eli tankillisella 700km.

Ei kai nyt kovin montaa automallia ole jossa olisi tästä huomattavasti pienempi tankki ja samaan aikaan huomattavasti isompi kulutus. Sit voi olla vaikeeta...

Eikai kukaan nyt viimeistä litraa myöten aja tankkia tyhjäksi? Itsellä 2001 vuoden astralla 2,2L koneella RE85 kulutus on pyörinyt 10-11L/100km ja kun tankkaan bensavalon syttyessä (tankissa 10/52L), niin eipä tuolla pääse etanolilla tankillisten välillä kohtuudella kuin sen 400-450km. Tällä hetkellä tuleekin otettua kannuun 11,5L, että polttoaine riittää arkipäivät ilman mittarilla käymistä.
 
Tehtaan Biopowerin talvitestit taitaa jäädä tekemättä, on niin ikävä SID-Infoa, että kait se on softa hommattava tuohon.
Saisihan SID-Infon ruksittua vakiosoftaankin, mutta kun hommaan ryhtyy, niin ottaa sitten tarjolla olevat 30Hv/90Nm talteen :tongue:

Niinhän siinä kävi, että nyt on postissa tulossa JC:n Stage1 -softalla varustettu ECU ( 245hv/400Nm E85 ).

Pääsyynä hankinnalle oli tuo avattu SID-info, eli Saabin tehtaan diagnostiikkatila, joka on poistettu käytöstä myyntimalleista.


Lisätietoa tuosta ominaisuudesta

Pääsee nyt sitten tutkimaan esim. ilmamassamittarin kunnon ja haarukoimaan mahdollisia ilmavuotoja. Öljypohjan ja -sihdin puhdistin männäviikolla, etanolilla ajelin ennen putsausta ~1000 kilsaa. Puhdasta oli, mutta varmuus on paras, kun autoa on todennäköisesti käytetty vain bensalla (auton historia on muuten tiedossa).
Niin ja juu, näkee automaattiaskin öljyn lämpötilan, tietoa tarvitaan öljyn tason tarkistamisessa :hammer:
 
Viimeksi muokattu:
Kävin pitkästä aikaa ottamassa tankin täyteen viinaa kun etanolia saa 1,70e/l ja ysivitonen on 80 senttiä enemmän.
 
Menikö se jotenkin näin: 1,28 x RE85 hinta = bensalitran hinta.

Eli Onaniasen hintojen mukaan vastaa bensan hintaa 1,70 x 1,28 = 2,18€/l

kun 95E10 maksoi 2,50€/l.

Säästöä tulisi.
 
About tuota luokkaa on itselläkin ollut se kerroin, en ole yrittänyt tarkkaan laskea toista desimaalia. :D

Oulussa halvin E85 1,80€/litra ja halvin 95E 2,40€/litra.
Etanolin kulutusero huomioon:
1,8€/litra * 1,28 = 2,30€/litra. Eli kymmenen senttiä litralta säästöä. En pane pahakseni.
 
Onko joku hankkinut autoonsa tuota ebayn ~ 200 euron e85 sarjaa, saako sillä muuta kuin päänsäryn ja v*tutuksen :D

Eli jos konversion haluaa, kannattaako suoraan ostaa joku näistä kotimaisista?
 
Tai kellään kokemuksia Fuel Flex Finlandin V8.0-mallista, jossa ei ole etanolianturia, mutta ilmeisesti kytkimellä valitaan etanolipitoisuus. Kovin paljon ei kyseisestä laitteesta irtoa tietoa, mutta hinta on 279-299e sylintereiden määrästä riippuen. Tohon muutoskatsastus +60e ja tuki -200e, niin eipä paljon maksaisi.

 
Tai kellään kokemuksia Fuel Flex Finlandin V8.0-mallista, jossa ei ole etanolianturia, mutta ilmeisesti kytkimellä valitaan etanolipitoisuus. Kovin paljon ei kyseisestä laitteesta irtoa tietoa, mutta hinta on 279-299e sylintereiden määrästä riippuen. Tohon muutoskatsastus +60e ja tuki -200e, niin eipä paljon maksaisi.

Onkohan se valintakytkin vain ON/OFF -painike?

Entä tuo V4.2, kysy niiltä sähköpostilla miten se "säätyy reaaliajassa automaattisesti pitäen seossuhteen optimaalisena" ilman polttoaineanturia.

 
Onkohan se valintakytkin vain ON/OFF -painike?

Entä tuo V4.2, kysy niiltä sähköpostilla miten se "säätyy reaaliajassa automaattisesti pitäen seossuhteen optimaalisena" ilman polttoaineanturia.

Toi V4.2 ilman anturia vaikuttaa kyllä ihan vitsiltä, ts. eihän se tiedä auton tilasta mitään muuta kuin suuttimien aukiolon ja moottorin lämpötilan, mutta eihän sen perusteella voi säätää vielä mitään muuta kuin sen, että kylmällä pidetään suuttimia auki vähän pitempään. Tai sitten en vaan ymmärrä.

V8.0 voisi olla ihan toimiva, jos siinä olisi edes muutama asetus, koska käyttäjä suunnilleen tietää, että paljonko etanolipitoisuus on +/- 20% ja auton oma säätövara hoitaa loput.
 
Hullu tuosta 4.2:sta maksaa uuden hintaa. Tyhmä boksi joka toimii ihan tuuripelillä.

Kannattaa katella käytettyinä ennemmin jos tuommosen haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toi V4.2 ilman anturia vaikuttaa kyllä ihan vitsiltä, ts. eihän se tiedä auton tilasta mitään muuta kuin suuttimien aukiolon ja moottorin lämpötilan, mutta eihän sen perusteella voi säätää vielä mitään muuta kuin sen, että kylmällä pidetään suuttimia auki vähän pitempään. Tai sitten en vaan ymmärrä.

V8.0 voisi olla ihan toimiva, jos siinä olisi edes muutama asetus, koska käyttäjä suunnilleen tietää, että paljonko etanolipitoisuus on +/- 20% ja auton oma säätövara hoitaa loput.

toi 4.2 pidentää suuttimien aukioloaikoja sen kiinteän määrän jatkuvasti oli tankissa mitä tahansa. ja sitten kylmänä käynnistyksen ajaksi vissiin vielä extraa.

teoriassa siis muuttaa auton toimimaan täydellä etanolilla-seoksella, ja luottaa auton ecuun että se toimii edelleen myös normaalilla bensalla, vaikka boksi ois kiinni :D (ja näiden välimuodoilla)

itellä tommonen löytyy ja en tosiaankaan uuden hintaa siitä maksaisi.

8.0 ON huomattavasti järkevämpi ainakin noiden speksien perusteella.
 
Kahlailin säiettä läpi, mutta ei oikein osunut silmään vertailuja näistä muunnossarjoista.
Ajatuksena olisi iskeä kyseinen systeemi kiinni vm. 2004 Skoda Octaviaan 1.8T koneella, jolla rullailtu 250tkm.Onko edes järkeä?
Onko näitä vielä muita varteenotettavia vaihtoehtoja kuin:

eFlexFuel
-eFleXPlus 499€

FuelFlexFinland
-Smart Fuel Control E85 V 7.0 4sylinteriset Etanolianturilla 369€ (loppu)
-V8.0 Veneisiin Autoihin Moottoripyöriin 4 Sylinteriset 279€ ( tästä jo mainittiin ylempänä, että vahva ehkä?)
-Smart Fuel Control E85 V 4.2 4sylinteriset 259€ ( ja tästä oli myös kommentoitu, että voisi olla parempi jättää hyllyyn)
 
Kahlailin säiettä läpi, mutta ei oikein osunut silmään vertailuja näistä muunnossarjoista.
Ajatuksena olisi iskeä kyseinen systeemi kiinni vm. 2004 Skoda Octaviaan 1.8T koneella, jolla rullailtu 250tkm.Onko edes järkeä?
Onko näitä vielä muita varteenotettavia vaihtoehtoja kuin:

eFlexFuel
-eFleXPlus 499€

FuelFlexFinland
-Smart Fuel Control E85 V 7.0 4sylinteriset Etanolianturilla 369€ (loppu)
-V8.0 Veneisiin Autoihin Moottoripyöriin 4 Sylinteriset 279€ ( tästä jo mainittiin ylempänä, että vahva ehkä?)
-Smart Fuel Control E85 V 4.2 4sylinteriset 259€ ( ja tästä oli myös kommentoitu, että voisi olla parempi jättää hyllyyn)

Itse suosittelen etanolianturilla olevaa muutossarjaa, niin ei tarvitse luottaa niin paljon moottorinohjaimen säätöjen riittävyyteen. Toki joka tapauksessa suuttimien tuotto on mysteeri. Jos mitoitettu tosi tarkasti bensiinille, suurilla kierrosnopeuksilla ikkuna ei riitä jatketulle avautumalle ja täytös jää laihalle (etanolilla).
 
Ajatuksena olisi iskeä kyseinen systeemi kiinni vm. 2004 Skoda Octaviaan 1.8T koneella, jolla rullailtu 250tkm.Onko edes järkeä?
Itse asennutin konversion vm. 2004 Toyota Corollaan 1.4 koneella. Takaisinmaksuaika polttoainekulujen säästön kautta noin vuosi, olen laskenut. Kun tarkoitus oli pitää autoa vielä ainakin niin kauan, niin sehän on vain lisää jälleenmyyntiarvoa että tuleva omistaja voi tankata etanolia. Ja tekee autosta helpomman myydä näillä polttoaineiden hinnoilla.
 
Täällä oli jo 80 senttiä E85 ja E95 ero. Jokohan alkaa kiinnostaa enemmissä määrin etanolilla ajo? Hain ruohonleikkuubensaa niin 20€ saanu kuin muutamia senttejä kanisterin pohjalle, oli otettava 40€:lla. Ennen sai 13-14l/20€. 2,609€/L E95.
 
Itse asennutin konversion vm. 2004 Toyota Corollaan 1.4 koneella. Takaisinmaksuaika polttoainekulujen säästön kautta noin vuosi, olen laskenut. Kun tarkoitus oli pitää autoa vielä ainakin niin kauan, niin sehän on vain lisää jälleenmyyntiarvoa että tuleva omistaja voi tankata etanolia. Ja tekee autosta helpomman myydä näillä polttoaineiden hinnoilla.
Autolla olisi tosiaan tarkoitus ajaa vielä niin pitkään, että konversio maksaisi itsensä takaisin. :tup:
Joltain foorumilta lukaisin, että noissa vanhemmat VAG konsernin tekeleissä bensapumppu ei välttämättä kestä etanoolia ja saman tyyppistä viestiä tuli myös eräältä pajalta, jolta kysyin tarjousta tuon asennuksesta.
Mikäli vaihtaisin myös tuon pumpun niin kokonaissummaksi asennuksineen, osineen ja muutoskatsastuksineen tulisi n. 800€, josta sitten vähennetään tuo 200€:n tuki.Kyseessä tuo eflexfuelin härpäke.
 
Autolla olisi tosiaan tarkoitus ajaa vielä niin pitkään, että konversio maksaisi itsensä takaisin. :tup:
Joltain foorumilta lukaisin, että noissa vanhemmat VAG konsernin tekeleissä bensapumppu ei välttämättä kestä etanoolia ja saman tyyppistä viestiä tuli myös eräältä pajalta, jolta kysyin tarjousta tuon asennuksesta.
Mikäli vaihtaisin myös tuon pumpun niin kokonaissummaksi asennuksineen, osineen ja muutoskatsastuksineen tulisi n. 800€, josta sitten vähennetään tuo 200€:n tuki.Kyseessä tuo eflexfuelin härpäke.

Aja pumppu loppuun, tyyliin kestää minkä kestää. Itsellä meni pumppu 350tkm ajetusta pösöstä, jolla oli ajettu "jonkin aikaa" etanolilla. Pumpulla on oma elinaikansa ja joskus se on vaihdettava. Etanoli saattaa aikaistaa vaihtoa..
 
Jonkun aikaa ilmastosyistä etanolilla autoilleena sanoisin ettei kannata liikaa innostua nykyhinnasta jossa etanolilla ajo tulee halvemmaksi.

Nyt kun ostat 1500 euron autoon 800 eurolla muutossarjat ja bensapumput, ja kuukauden päästä etanolin hinta on taas noussut tasolle jossa ajaminen on taas samanhintaista bensan kanssa niin kuin se yleensä on, niin voi tulla tyhmä olo.
 
Jonkun aikaa ilmastosyistä etanolilla autoilleena sanoisin ettei kannata liikaa innostua nykyhinnasta jossa etanolilla ajo tulee halvemmaksi.

Nyt kun ostat 1500 euron autoon 800 eurolla muutossarjat ja bensapumput, ja kuukauden päästä etanolin hinta on taas noussut tasolle jossa ajaminen on taas samanhintaista bensan kanssa niin kuin se yleensä on, niin voi tulla tyhmä olo.
Tämä pointti on myös alusta lähtien pyörinyt mielessäni ja siksi laitoinkin ensimmäiseen viestiin, että onko koko ideassa järkeä.Ehkä järkevämpää on ajaa nykyinen auto loppuun ja sitten katsoa uudestaan miten asiat ovat kehittyneet.
 
Jonkun aikaa ilmastosyistä etanolilla autoilleena sanoisin ettei kannata liikaa innostua nykyhinnasta jossa etanolilla ajo tulee halvemmaksi.

Nyt kun ostat 1500 euron autoon 800 eurolla muutossarjat ja bensapumput, ja kuukauden päästä etanolin hinta on taas noussut tasolle jossa ajaminen on taas samanhintaista bensan kanssa niin kuin se yleensä on, niin voi tulla tyhmä olo.

Miksi alkuperäinen bensapumppu pitäisi vaihtaa?

Onhan RE85 ympäristöteko, vaikka ei halvemmaksi tulisikaan. :)
 
Vaatiiko ehkä tehokkaamman pumpun suuremman virtausmäärän vuoksi? Netti väitti tällaista, useammassakin paikoin.
 
Nyt kun ostat 1500 euron autoon 800 eurolla muutossarjat ja bensapumput, ja kuukauden päästä etanolin hinta on taas noussut tasolle jossa ajaminen on taas samanhintaista bensan kanssa niin kuin se yleensä on, niin voi tulla tyhmä olo.

Tän takia mä olen tehny tän homman joka vuosi sillä tavalla että "voitto" tulee lähes heti käteen, koska muutos maksoi vähemmän kuin muutostuki.

esim.

- olen ostanu muutosboksin käytettynä (tosin anturillisista saa vain haaveilla, niitä ei löydä käytettynä mistään). Näitä pompsahtelee esim toriin silloin tällöin ja menevät nopeasti kaupaksi, jos hinta on alle 100e. (kannattaa pitää hakuvahti päällä)
- muutos pelkällä softauksella (saabbiin sen omalla trionicilla, homma maksoi obdlink-kaapelin verran ja muutama ilta opiskelua miten se tehdään... sekä harraste-audiin jossa ecumaster, no kulut lähinnä polttoaine mitä kului tienpäällä säätäessä)
- muutos bensapaineensäätimen vaihdolla, tämäkin kelpaa muutoskatsastukseen, skoda 1.6 100hv kone tais olla. Muutokset alle 50e

Tällä hetkellä on Audi TT johon laitoin 30% isommat suuttimet, finjectorilta tais olla 156€ setti...

imo ei mitään järkeä maksaa satasia muutoksesta ellei aja todella paljon bensakoneella, ja sitä kautta säästöt tulee nopeasti. Mutta kuka ajaa bensakoneella niin, eikö kannattaisi ajaa sähköllä, hybridillä, tai dieselillä?...


Jos tosiaan ajaa 1500 euron autolla niin ei ehkä kannata alkaa bensapumppua ennakoivasti vaihtamaan, ellei pidä autoa sit hautaan asti. Etanoliboksin voi siirtää helposti toiseen autoon (liittimet voi joutua vaihtamaan), mutta bensapumppu ei käykään kovin moneen toiseen autoon, eli se on huono "sijoitus" :D

Yhdellä muutosboksilla voi hakea muutostuen monta kertaa (max kerran vuodessa per henkilö), jos auto vaihtuu.... :)
 
Viimeksi muokattu:
Vaatiiko ehkä tehokkaamman pumpun suuremman virtausmäärän vuoksi? Netti väitti tällaista, useammassakin paikoin.

Kaikki riippuu. Jos sopivasti mitoitettu pumppu, ei tarvitse vaihtaa. Jos valmistaja säästänyt, joutunee vaihtamaan. Jos ajelee nätisti eikä nilkka suorana, riittää hieman tarkoille mitoitettu pumppukin. Jos taas otetaan koko ajan kaikki mitä on annettavissa, voi jäädä pieneksi.
 
Kaikki riippuu. Jos sopivasti mitoitettu pumppu, ei tarvitse vaihtaa. Jos valmistaja säästänyt, joutunee vaihtamaan. Jos ajelee nätisti eikä nilkka suorana, riittää hieman tarkoille mitoitettu pumppukin. Jos taas otetaan koko ajan kaikki mitä on annettavissa, voi jäädä pieneksi.
Kuinka moni lienee täällä vaihtanut?
Corollaan meni muunnos pelkällä boksin asennuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka moni lienee täällä vaihtanut?
Corollan meni muunnos pelkällä boksin asennuksella.
Paljos corollaan on tullut kilometrejä muutoksen jälkeen?

Bora/golf/octavian pumppu vaikutti vagarenan perusteella kestävän raakaa etanolia noin kaksi tankillista. Voi olla sattumaakin, mutta ainakin muutama muutoksen tehnyt on kirjoitellut foorumille näin.
 
Paljos corollaan on tullut kilometrejä muutoksen jälkeen?

Bora/golf/octavian pumppu vaikutti vagarenan perusteella kestävän raakaa etanolia noin kaksi tankillista. Voi olla sattumaakin, mutta ainakin muutama muutoksen tehnyt on kirjoitellut foorumille näin.
Tämän saman itsekin bongasin kyseiseltä foorumiltaja ymmärsin myös, että tuo bensansuodatinkin olisi hyvä vaihtaa samalla tai sitten muutaman tankillisen jälkeen.

Vähän youtubesta kurkin, että tuon pumpun vaihto ei näytä olevan kovinkaan vaikea operaatio kuten tuon itse konversio-härpäkkeenkään asennuskaan, joten pitäisi onnistua omin kätösin.
Osaako joku vinkata mistä voisi katsella noita Boschin pumppuja siten, että tulee myös sitä mitä tilaa?
 
Vaatiiko ehkä tehokkaamman pumpun suuremman virtausmäärän vuoksi? Netti väitti tällaista, useammassakin paikoin.
Jos oikein useammassakin paikoin, niin olisiko laittaa muutama lähde?
Englanninkieltä ja Googlea kehiin.

Olisi hyvä laittaa niitä lähteitä. Voin anekdoottina todeta, että ainakin Saab 9-5:n alkuperäinen sekä jokainen kolmesta tarvikepumpusta on riittäneet vähintään 280 hp tehoille E85:llä. Oma käsitys on, että noissa pumpuissa on yleensä ihan reilusti tuottoa, mutta voihan muunlaisiakin ratkaisuja olla. Ahdetun moottorin pumpulta vaaditaan tuottoa isolla paineella, joka entisestään lisää vaatimuksia pumpulle (virtausta korkeammalla polttoaineen paineella).

PS. Alkuperäinen pumppu hajosi reilut 200tkm ajettuna ja seuraava E85-sopivaksi mainostettu kiinapumppu hajosi vuodessa. Biltema-pumppu kestikin jo noin 8v/100tkm ja samasta liikkeestä taas uusi tilalle.
 
Omassa 02-Corollassa myös itseasennettu eFlexfuel ollut syyskuusta 2019. Mitään ylimääräisiä huoltoja ei ole tehty, eikä muita ongelmia kuin että etanolilla käynnistyy huonommin. Tosin tankkaan etanolia vain, jos sitä sattuu olemaan sillä asemalla jolla tankkaan, ja se sattuu olemaan merkittävästi halvempaa. Eli harvakseltaan
 
Tämän saman itsekin bongasin kyseiseltä foorumiltaja ymmärsin myös, että tuo bensansuodatinkin olisi hyvä vaihtaa samalla tai sitten muutaman tankillisen jälkeen.

Vähän youtubesta kurkin, että tuon pumpun vaihto ei näytä olevan kovinkaan vaikea operaatio kuten tuon itse konversio-härpäkkeenkään asennuskaan, joten pitäisi onnistua omin kätösin.
Osaako joku vinkata mistä voisi katsella noita Boschin pumppuja siten, että tulee myös sitä mitä tilaa?

mä tilasin boschin pumpun ihan aeromotorsilta. Kyllä niissä ainakin on QR-koodit yms mukana että voi tarkistaa aitouden.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 093
Viestejä
4 894 193
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
Zudoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom