- Liittynyt
- 30.10.2016
- Viestejä
- 1 371
Ei ou. Haistellee sen jostain muualta. Hyvin on toiminut pelkällä E95 bensallakin tarvittaessa.Onko tuossa etanolianturia mukana?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei ou. Haistellee sen jostain muualta. Hyvin on toiminut pelkällä E95 bensallakin tarvittaessa.Onko tuossa etanolianturia mukana?
Tuo E95 on hämmentävä merkintä, kun mittarista saa E85:sta ja taas 95E10:iä. E95:sta kaiketi jossain on saatavilla vai olisiko E99?Ei ou. Haistellee sen jostain muualta. Hyvin on toiminut pelkällä E95 bensallakin tarvittaessa.
Tuo E95 on hämmentävä merkintä, kun mittarista saa E85:sta ja taas 95E10:iä. E95:sta kaiketi jossain on saatavilla vai olisiko E99?
Miten se voi sen tietää ilman anturia? Laittaa varmaan 1.15 kertaa enemmän polttoainetta ja säätäköön auto loput.Ei ou. Haistellee sen jostain muualta. Hyvin on toiminut pelkällä E95 bensallakin tarvittaessa.
Miten se voi sen tietää ilman anturia? Laittaa varmaan 1.15 kertaa enemmän polttoainetta ja säätäköön auto loput.
Nuo erilliset boksit nyt ei saa sen moottorinohjauksen dataa, joten ilman anturia niillä ei voi olla samanlaista kykyä. Ne vaan pidentää ruiskutusaikoja rakennetun käyrän mukaan. Ne missä on etanolianturia, osaa valita oikean käyrän polttoaineen etanolipitoisuuden ja polttoaineen lämpötilan määrän mukaan. Ilman anturia mennään sillä yhdellä. Tai no, onhan markkinoilla ollut malleja, missä on ollut manuaalinen valinta parille käyrälle, taisi Suomessakin yksi pulju sellaisia myydä ja asentaa.Ei Saabissakaan ole anturia, mutta on kyllä tehtaalta tullu flexfuel. Trionic moottorinohjaus osaa haistella mitä tankissa on.
Poikkeuksena muutamat mallit, kuten oma neliveto, siinä on erillinen anturi.
Kiitos
Säästöjä minäkin hain, mutta ST1:n monopolihinnasto tekee sen, että säästö on aina marginaalinen, jos sellaista edes on.
Oletko kokeillut säätää kylmäkäynnistystä pienemmälle tai pois, lähteekö se sen huonommin silloinkaan käyntiin?Mulla on sellainen auto, joka ei lähde edes suomen palmulämmöissäkään +20C välttämättä kolmannellakaan käyntiin E85:lla. Korjauksena siihen sitten vaihdettiin sellainen hienompi eflexfuel, jossa voin säätää kylmäkäynnistystä ärhäkämmäksi, mutta +3 asetuksella saan vasta kesäsäillä käynnistymään ekalla.
Talvella sitten ei lähde -5C jälkeen käymään ennenkuin on saanut olla roikan perässä 30min, jolloin 50/50 että lähteekö. 60min jälkeen lähtee käyntiin.
Vien autoni nyt tuossa venttiilien välysten säätöön, että jos ajoitus on vähän pielessä ruiskutuksen suhteen, mutta en elättele turhia toiveita, että alkaisi silläkään vielä pelaamaan, koska minulla on pienitietämys, että omassa autossani valmistaja on optimoinnut käynnistyksen tapahtumaan laihalla, jota nyt saan juuri ja juuri kompensoitua tuolla +3 asetuksella kesäsäillä.
Säästöjä minäkin hain, mutta ST1:n monopolihinnasto tekee sen, että säästö on aina marginaalinen, jos sellaista edes on.
Missä hinnoissa nykyään etanoli menee? Dieseli ja bensa ilmeisesti yli kahden euron oikeastaan joka paikassa.
Miksihän 95E10 on niin paljon halvempaa kuin 98E5, näyttäisi olevan nyt 4% halvempaa.
Pähkäilin että korvaava etanoli on 4.3 kertaa halvempaa kuin bensa siinä jos ero niillä on 5 vs. 10 % etanolia.
E85:ssä etanoli on paljon kalliimpaa.
Kehitin joutessani myös kaavan polttoaineenkulutuksesta eri etanolin määrillä bensan seassa verrattuna 95E10 kulutukseen.
esim. 0.85 x 0.373 + 0.963 = 1.28
Sen mukaan 98E5 kulutus on 0.982 kertainen verrattuna 95E10. ( 0.05 x 0.373 + 0.963 = 0.982 )
Nämä on tietysti teoreettista kun en tiedä onko noissa just se määrä etanolia/bensiiniä, ja muuttuuko kulutus lineaarisesti.
Mielenkiintoinen ilmiö tuolla St1 nettisivulla: Lukeekohan siellä joku tätä palstaa vai onko joku valittanut, kun sieltä on nyt siivottu pois kaikki maininnat että E85 ajaminen tulisi halvemmaksi. Siinä taisi mennä viimeinen vipuvarsi mistä niitä olisi voinut vääntää. Nyt voivat ilmeisesti säätää hintaa niin ylös kuin huvittaa.Jokainen saa hinnoitella tuotteensa ja siten myös myymänsä polttoaineensa haluamallaan tavalla. Kuluttajan tehtäväksi jää päättää ostaako vai eikö osta.
Edelleen on täysin loogista, että etanolin hinta seuraa bensan hintaa hieman alle 0,77 kertoimella, mikä vastaisi 30 % kulutuksen lisäystä siirryttäestä bensasta etanoliin
Tuolla minun kyhäämällä kaavalla laskettuna 70% etanolia antaisi 0.7 x 0.373 + 0.963 = 1.22 kertaisen kulutuksen 95E10 verrattuna.ST1:llä bensaa ollut pitkälti 30% RE85:n sekoitettuna, että se on enemmänkin RE70
Kenelläkään kokemuksia Autoethanol E85 purkista?
En oo nyt saappiin ihan toviin tankkaillut viinaa (kuukauteen), mutta pitosuudet on olleet lähempänä 80% kun 70%. Bensapitosuushan vähentää kulutusta eli pelkkää hyötyä tuo bensamäärän nousu.ST1:llä bensaa ollut pitkälti 30% RE85:n sekoitettuna, että se on enemmänkin RE70
Jätän tämän tähän, koska edelleenkin näköjään on järkevämpää tankata E10 tankkiin...
Lisää saasteen määrää ja vähentää hieman tehoa, joten ei pelkkää hyötyä.En oo nyt saappiin ihan toviin tankkaillut viinaa (kuukauteen), mutta pitosuudet on olleet lähempänä 80% kun 70%. Bensapitosuushan vähentää kulutusta eli pelkkää hyötyä tuo bensamäärän nousu.
Lisää sopan määrää. Määräytyy etanolipitoisuuden ja moottorinlämpötilan mukaan. Boksihan kytketään vain suuttimien johtoihin kiinni ja se muokkaa autolta suuttimille menevää signaalia. Näin omassa eFlexfuel kitissa, varmasti löytyy myös fiksumpia ja tyhmempiä bokseja.Mitä nuo viinaboxit tekee tarkalleen? Lisää sopan määrää? Säätääkö sytytystä? Meinaan jos rukkais tota Ryxin ruiskutuskarttaa ja pistäs RE85 tankkiin.
Lisää sopan määrää. Määräytyy etanolipitoisuuden ja moottorinlämpötilan mukaan. Boksihan kytketään vain suuttimien johtoihin kiinni ja se muokkaa autolta suuttimille menevää signaalia. Näin omassa eFlexfuel kitissa, varmasti löytyy myös fiksumpia ja tyhmempiä bokseja.
Teoriassa muttei käytännössä. Esim trionic painaa samalla kartalla tehoa koneeseen kunhan se viinaprosentti saadaan sinne 60 tuntumaan tai ylitse. Saasteiden määrä toki lisääntyy mutta nykyisen hallituksen ilmastopolitiikalla päästöt ovat kyllä viimenen asia mitä mä mietin autolla ajaessa. Omat korret on kannettu kekoon jo muilla osa-alueilla.Lisää saasteen määrää ja vähentää hieman tehoa, joten ei pelkkää hyötyä.
Täältä voi katsoa sopivuuden, näyttäisi sopivan.Kiinnostaisi laittaa Nissan Note vm 2006:een muunnossarja, mutta minkälainen? 1.4 bensakonehan siinä on. Vai onko edes mahdollista? En näistä oikein mitään tiedä.
Tohon uuteen tais tulla jotain säädettävyyttäkin. Mulla se edellinen versio, jossa näkee vaan dataa. Toki toiminut tuokin, ja oli alle 150€ Motonetin poistoissa.Eflexfuel 130e kalliimpi kuin fuelflex. Eflexfuelissa joku appi käytettävissä. Onko pelkkään tarkkailuun vai voiko säätääkin jotain. Mitä muuta eroa noissa on?
Mikäs virtanappi tuossa kuvassa on?
Eflexfuel 130e kalliimpi kuin fuelflex. Eflexfuelissa joku appi käytettävissä. Onko pelkkään tarkkailuun vai voiko säätääkin jotain. Mitä muuta eroa noissa on?
Toi Eflex plus (mikä taitaa olla halvin Suomessa myytävä versio) antaa säätää kylmäkäynnistysrikastusta, ja siihen on tehty kolme eri vakio-ajotilaa (eko, sport ja rata), jotka ilmeisesti vaikuttaa kulutukseen ja suorituskykyyn. Lisäksi siihen voi eflex tuner-ohjelmistolla muokata yhden custom-profiilin esim. dynodatan perusteella.Eflexfuel 130e kalliimpi kuin fuelflex. Eflexfuelissa joku appi käytettävissä. Onko pelkkään tarkkailuun vai voiko säätääkin jotain. Mitä muuta eroa noissa on?
Ei ole kokemusta fuelflexistä mutta arvaan että eka antaa rikastuksen jonnekin puoleenväliin tarvittavasta esim. 1.2x, ja sitten auton moottorinohjauksen pitäisi kurottaa 1.28 asti ja bensiinillä palauttaa 1.0.Tässä on mielessä pyörinyt vanha 20v kakkosauto päivittää viina-autoksi. Mitään kauheita säästöjä tuolla ei saavuta, mutta enemmän tässä on mielenkiinto tekniikkaa kohtaan + työpaikan vierestä huoltsikalta saapi re85 tankkiin.
Tässä nyt pari vaihtoehtoa pyörinyt pöydällä:
Smart Fuel Control E85 V 4.2 4sylinteriset – Fuel Flex Finland (Holvi)
Smart Fuel Control E85 V4.2 ei tarvitse ulkoista polttoaineanturia,säätyy reaaliajassa automaattisesti pitäen seossuhteen optimaalisena,innovatiivisen kehityksen ansiosta markkinoiden pienin kulutuksen lisäys ja laadun takaamiseksi annamme laitteelle markkinoiden parhan takuun 3 vuotta...holvi.comSmart Fuel Control E85 V 7.0 4sylinteriset Etanolianturilla – Fuel Flex Finland (Holvi)
Ne toimivat E85 muutossarjat V7.0 Continental etanoli anturilla,lukee realiajassa polttoainesuhteen ja pitää seossuhteen aina optimaalisena.Ulkoinen lämpötila anturi mahdollistaa parhaan kylmäkäynnistyksen ja toimivuuden.Muuntopaketissa kaikki tarvittava mukana ohjainyksikkö,ulkoinen lämpötila...holvi.com
Tuossa jälkimmäisessä on polttoaineletkuun tuleva viina-anturi mutta on sen 100€ kalliimpi. Onko täällä kokemusta että kannattaako suoraan ottaa tuo ns. parempi versio ?
Auto ei tosiaan tiedä, että Eflexfuel manipuloi suuttimia ja syöttää enemmän soppaa => ajotietokone näyttää vääriä kulutuslukemia.Kerronpa tänne omat tuoreet kokemukset:
Viikko sitten autoon (vm. 2004 Toyota Corolla 1,4-litraisella koneella) asennettiin eFlexFuel Plus. Kävin samoin tein tankkaamassa etanolia tankkiin, vaikka oli bensiiniä ennestään jäljellä.
Viikon ajot nyt ajettu, mobiiliappi sanoi pitkin viikkoa että polttoaineen etanoliprosentti oli 46%.
Bensan (tai siis etanolin) kulutusta seurasin myös. Tuon Corollan bensankulutus kesärenkailla työmatka-ajossa on ollut viime keväänä noin 6,5 litraa satasella, kuten myös viimeisimmällä tankkauksella ennen eFlexFuelin asennusta.
Tässä viikon aikana kilometrejä kertyi melkein 600: työmatka, lasten kuskaus harrasteisiin ja viikonloppuna täyden painon halkokuorman vetäminen peräkärryllä 75km matkan, joka kyllä näkyi auton hetkellisen kulutuksen lukemassa.
Auton kulutusmittari näytti kulutukseksi tasan 6 litraa satasella, mutta kun jakaa tankatut litrat ajetuilla kilometreillä, niin kulutus on oikeasti ollut 7,5 litraa sataselle. (Hämääkö tuo etanoli auton kulutusmittaria noin pahasti? On se ennenkin antanut "aurinkoisia" lukemia muttei noin hurjalla heitolla.)
Tämä ensimmäinen viikko ei nyt ole oikein vertailukelpoinen, kun mukana on tuo peräkärrykeikka. Tankkasin tänään ja nyt tankissa on 70% etanoliseos. Ehkä seuraavalla tankkauksella näkee mitä kulutus etanolilla on.
(Käytössä on koko viikon ollut eFlexFuelin "Dynamic" tila, eli se "sporttisempaan ajoon" tarkoitettu.)
Tässä on mielessä pyörinyt vanha 20v kakkosauto päivittää viina-autoksi. Mitään kauheita säästöjä tuolla ei saavuta, mutta enemmän tässä on mielenkiinto tekniikkaa kohtaan + työpaikan vierestä huoltsikalta saapi re85 tankkiin.
Tässä nyt pari vaihtoehtoa pyörinyt pöydällä:
Smart Fuel Control E85 V 4.2 4sylinteriset – Fuel Flex Finland (Holvi)
Smart Fuel Control E85 V4.2 ei tarvitse ulkoista polttoaineanturia,säätyy reaaliajassa automaattisesti pitäen seossuhteen optimaalisena,innovatiivisen kehityksen ansiosta markkinoiden pienin kulutuksen lisäys ja laadun takaamiseksi annamme laitteelle markkinoiden parhan takuun 3 vuotta...holvi.comSmart Fuel Control E85 V 7.0 4sylinteriset Etanolianturilla – Fuel Flex Finland (Holvi)
Ne toimivat E85 muutossarjat V7.0 Continental etanoli anturilla,lukee realiajassa polttoainesuhteen ja pitää seossuhteen aina optimaalisena.Ulkoinen lämpötila anturi mahdollistaa parhaan kylmäkäynnistyksen ja toimivuuden.Muuntopaketissa kaikki tarvittava mukana ohjainyksikkö,ulkoinen lämpötila...holvi.com
Tuossa jälkimmäisessä on polttoaineletkuun tuleva viina-anturi mutta on sen 100€ kalliimpi. Onko täällä kokemusta että kannattaako suoraan ottaa tuo ns. parempi versio ?
N00b etanoliautoilija oppii asioita, osa 2:
Nyt kun tankissa on 70% etanoliseos, auton käynnistäminen alkoi muuttumaan hankalaksi kylmällä moottorilla (mukaan lukien käynnistys lämpimästä tallista, mutta sammuksissa olleella moottorilla).
Eli starttia antaessa moottori yrittää ja yrittää, saattaa lähteä käyntiinkin, muttei pysy tyhjäkäynnillä vaan sammuu.
Vaihtoehtona oli toki startatessa tarjota vähän kaasua, mutta silloin moottori käy jossain 5000rpm käynnistyttyään ja - kuten jossain foorumilla oli sanottu - pihamaa haisee kossulle.
Eli eFlexFuel appi auki puhelimesta ja vaihtamaan kylmäkäynnistysasetusta (tämänhän pystyi testaamaan luotettavasti vain pari kertaa vuorokaudessa. ):
Pitää talven tullen muistaa lohkolämmittimen hyödyt.
- +1: ei huomattavaa vaikutusta, toisella startilla jäi jo tyhjäkäynnille
- +2:nikottelee, mutta ekasta startista jää tyhjäkäynnille.
- +3: startti kuin bensiinillä.
Siis tarkoittaako sanoa että asetuksiin koskematta vain sitkeästi toistetaan käynnistystä kunnes laite oppii itsestään että mitä se startti tarvitsee?Eflexin pitäisi oppia rikastus eri lämpötilojen mukaan. Lyhyt starttaus, jos moottori ei jää käymään, lisätään rikastusta, toisto. Kun moottori jää käymään eflexin pitäisi osata käyttää tätä rikastusta samoilla reunaehdoilla. (Siksi aika monta pitäisi-sanaa, koska rouvan autossa vanhempi eflexi ei osaa rikastaa kunnolla)
Siis tarkoittaako sanoa että asetuksiin koskematta vain sitkeästi toistetaan käynnistystä kunnes laite oppii itsestään että mitä se startti tarvitsee?