Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
hintaa on aika paljon tuolla suoraruiskumoottorille tarkoitetulla etanolimuunnoksella, mutta mahtaisiko hyötysuhde olla parempi ja sitämyötä kulutuksen nousu maltillisempi? Eikös etanolissa ole korkeampi oktaaniluku jonka myötä pitäisi "kireän" pikkuturbon hyötyä? Harmillisesti tuo etanolin hinta nousee bensan kanssa käsi kädessä, mutta tekisi mieli omaan 1.2TSI koneeseen kokeilla koska ajoa tulee paljon. Tai jos vaihtaisi tuohon mahdollisesti markkinoiden piheimpään bensakoneeseen, eli VAG 1.0TSI ja siihen laittaisi tuon muunnoksen, voisi saada parhaan hyödyn työnantajan maksamasta kilometrikorvauksesta..

Tuon sarjan hyvä puoli taitaa olla se, että kun auton myy tai vaihtaa, sarjan voi ottaa irti ja laittaa seuraavaan autoon tai myydä.
 
Itse myös suunnitellut 2011 vuoden 1.2 TSI suorasuihkutusmoottorin kulkemaan E85.

eFlexFuel maksaa 900 - 1100€ asennettuna, jonka kuoliintumisaika liian pitkä, joten näillä näkymin koodautan ( 500€ ) auton käyttämään vain E85.

Joku eFlexFuel asentaja mainitsi, että imusarjan ehkä joutuu irroittamaann muunnossarjan asennnuksessa, joten ei niin siirrettävissä toiseen autoon.

Simos 10 ECU:uun ei kuulemma voi liittää etanolisensoria, kun ei ole suunniteltu Multifuel käyttöön. Ei kai niin olennaista pelkällä viinalla ajaessa.
 
@bowtie81 Vähän menee offtopicin puolelle, mutta olisiko 1.0 TGI vaihtoehto jos olet autonkin vaihtoa harkitsemassa. Noita näyttää saavan edelleen vuoden kaasuilla ja pari vuotta vanhojen pyynnit näyttää pysyvän aika korkealla.


1.0 tsi on omienkin kokemuksien mukaan hyvin optimoitu ja vähäkulutuksinen auto bensana. Vähän epäilen säilyykö se optimointitaso, kun väliin lyödään muunnossarja.

Olen lukenut Ioniq foorumilta keskustelua re85 käytöstä. Muutamat ovat sekoittaneet Ranskassa pumpulta jopa RE50 polttoainetta ja laskeneet hyötysuhteen kulutuksen puolesta hieman parantuneen. Toki tuota todellista re85 pitoisuutta ei voi pumpulla varmistaa (ilman muunnossarjaa), joten tuollaisilla mittauksilla ei ole arvoa kuin kustannuksia laskiessa.

Ilmeisesti Ranskassa on etanoli halpaa, niin kannattaa kikkailla, mutta itse en 15k+ autolla lähtisi moottorin kanssa kikkailemaan. Manuaalissa lukee kuitenkin vähän maasta riippuen max 15% sallittu etanolipitoisuus.

Edit. E85 maksaa Ranskassa nykyisin 80 senttiä/l, kun bensa melkein Suomen hinnoissa. Olisihan siellä avo Aerolla varmasti mukava kruisailla. :)
 
Viimeksi muokattu:
en tältä tietämältä lähde autoa päivittämään toiveena saada etanoliauto. Nyt on käytettyjen hinnat jotenkin niin pilvissä, ettei huvita ostaa mitään. Tilava farkku tms. pitäisi olla ja ajoa tulee melko paljon, 40-50tkm vuoteen. Nyt olen laskenut, että halvinta ajaa omaa autoa loppuun, mutta näillä pakkasilla toki arvostaa luotettavuutta. Suzuki Swace käynyt mielessä, jos ne tarvii rekisteröintejä tämän vuoden puolella, siitä voisi olla jotain tarjousta. Harmillisesti siinä vähän heikot vetopainot, mutta sen saisi varmaan muutettua myös etanolille helposti kun ei suoraruisku?
 
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää kokemuksista suoraruiskutteisista ja RE85 polttoaineesta. Parantuiko hyötysuhde verrattuna imusarjaruiskutteisiin?

Nouseeko tehot, riittävätkö suuttimet? Tekniikan kestävyys pidemmän päälle? Jne.
 
Foorumin ilmoitukset näköjään toimivat taas miten sattuu, mutta vastataan silti. @ak47 ilmeisesti poltti päreensä, mutta jatketaan asialinjalla.

Höpöpuhetta, varsinkin tuo käynnistyvyys :rofl2:

Vastaus viestiini:

Tuleppa kokeilemaan nyt käynnistyvyyttä. etanolia 70% ja -10 astetta. On siinä rajalla lähteekö vai ei. Mersussa on starttaus niin että avainta käytetään käynnistysasennossa ja auto hoitaa loput. Siinä on kuitenkin joku sekuntiraja minkä jälkeen lopettaa starttauksen oli avain missä asennossa tahansa. Eli höpöhöpöpuhe on sielläpäässä. Kulutus 10tkm matkalla ollut "kesäsäällä" 13.9L/100km. Kulutus alkoi nousta jo ennen nolla lämpötiloja ja nousi mennessä -5 asteeseen. Paremmalla pakkasella varmasti pahenee huomattavasti enemmän. Pakko lisätä bensaa jos haluaa ylipäätään ajella. Tosiasioita nyt ei vaan voi mielipiteellä muuttaa miksikään.

Mulla on tuollainen Saab 9-5 Aero vuosimallia 2006. Olen sillä ajellut pääsääntöisesti etanolilla nyt kohta 200 000 kilometriä. Auto ei ole tehtaan biopower, mutta siihen on asiantuntevan harrastajan toimesta ladattu alkuperäisestä biopower-softasta muokattu versio, jolla (rautamuutosten kompensoimiseksi) on puristettu +25Hp/100Nm lisää hönkää etanolilla.

En tykkää sitä käynnistellä pakkasilla ilman esilämmitystä, mutta joskus on pakko (helmikuu 2021):

Piti taas olosuhteiden pakosta koeponnistaa Saabin käynnistyvyys pakkasella, 77% etanoliadaptaatio ja jäähdytinnesteen lämpötila -24 astetta. Parin sekunnin starttiaika (jäi tarkka aika ottamatta ylös ajotieturista) ja auto käy nättiä korotettua tyhjäkäyntiä. Muhkeat höyryt ja viinankäryt toki pakoputkesta :smoke:


Bensaa tankattu viimeksi joskus keväällä.

Ilkein käynnistystilanne oli tammikuussa 2016 Vaasan lentokentällä. Tuolloin oli etanolin koostumuskin raaempaa, etanoliadaptaatio näytti 85%, jäähdytinneste -26 asteista, mutta niin vaan Saab pärähti huomattavan viinahuuruiseen käyntiin parin sekunnin starttauksen päätteeksi.
Juu, softassa on oletuksena päällä asetus, joka näyttää käynnistyksen jälkeen ajotieturissa starttausajan sekunneissa, etanoliadaptaation ja jäähdytinnesteen lämpötilan.

Kehtaan siis edelleen väittää, että auto on rikki, jos se ei pakkaskeleillä käynnisty etanolilla.
 
API SN-RC tai ilsac GF-5 on ne luokitukset jos haluaa estää veden+etanolin separoitumisen pätkäajossa (Lietteen syntyminen jne) RE85 käytössä se on aika voimakasta. Itellä oli ainakin puuroa aivan älyttömästi öljypohjassa, sekä huohotinlinjassa. Kesällä ei ollut, mutta nyt syksyn aikana ilmestyi, oli paljon kylmäkäynnistyksiä. Olen käyttänyt vähän mitä sattuu öljyä, mutta seuraavassa vaihdossa laitan Mobil 1 ESP:t. Tai sitten Champion New Energyt

Tämän mukaan siis: E85-polttoaine bensiinikäyttöiseen ajoneuvoon

Lisätietoa tosta Resource Conserving lisästä: API SN Engine Oil Category - oilspecifications.org
 
API SN/Ilsac GF-5 eivät ole enää uusimmat luokitukset.

Uusimmat ovat API SP, ILSAC GF-6A, GF-6B.

 
9-3 NG saabi, saabclubilaisen biopower + stage 1:llä käynnistyi noin 1.5kk:n seisonnan jälkeen ensimmäisellä yrityksellä ilman sahaamista. Lämpötilat sahannu 0 ja -25 välillä, käynnistyshetkellä oli noin -20.
Mitään muuta muutosta etanolia varten ei ole tehty kuin vaihdettu etanolille sopivat tulpat ja ohjelma.

Lähinnä niille jotka kivenkovaa väittävät, että ongelmat johtuvat etanolista, vika on kyllä jossain ihan muualla.
 
Jeps juurikin näin. Pontiacin trans sport gm 3.8 on alkanut sahuuttamaan kylmänä todella pitkään käymään. Viimekuussa vielä -23 pakkasella lähti ihan nätisti.

Pitänee alkaa mittailemaan antureita ja vaihtaa tulpat jos sillä selviäisi. Ja bensaa tankkiin ja katselee miten lähtee sillä. Ja yllättäen, vika on autossa, ei polttoaineessa.

Onneks viinasaappi lähtee kun palmun alta -20 pakkasella raaka e85 tankissa käymään.
 
Voiko viinan muuntotukea hakea vielä? Trafihan jatkoi tuen hakuoikeutta vuoden loppuun aiemman 30.11 sijaan, mutta hakemuslapussa lukee että xx-30.11.21 välisenä aikana.

Vai eivätkö vaan ole päivittäneet sivujaan ja lomakkeita...
 
Voiko viinan muuntotukea hakea vielä? Trafihan jatkoi tuen hakuoikeutta vuoden loppuun aiemman 30.11 sijaan, mutta hakemuslapussa lukee että xx-30.11.21 välisenä aikana.

Vai eivätkö vaan ole päivittäneet sivujaan ja lomakkeita...


Ylihuomenna voi taas hakea
 
onko jossain kirjoiteltu miten nuo suorasuihkumoottoreiden muunnokset on toimineet? Vähän kiinnostaisi, mutta koska muunnoksen hinta on korkea, pitäisi saada kättäpidempää kulutuserosta jotta voi arvioida homman kannattavuutta. Epäilen, että nykyisellään oma auto on paalissa ennenkuin kuin ROI on saavutettu:hmm:
 
Suorasuihkutusmoottoreissa halvemmaksi tulee koodata auto käyttämään pelkkää E85.

Koodaus 500€ vs. muunnossarja ( eFlexFuel ) 900 - 1100€ asennettuna.
 
Näkyi RE85 hinta olevan 1.369€/l ja 95E10 1,849€/l.

Jännästi etanolin hinta seuraan bensan hintaa... Jos laskee 1,369 x 1,3 = 1,780€/l.. niin säästö on melkein olematon.
 
No täällä pääkaupunkiseudulla RE85 maksaa tällä hetkellä 1,449e/l eikä etanolia ole muutenkaan rahallisesti kannattanut tankata enää kuukausiin.
 
No täällä pääkaupunkiseudulla RE85 maksaa tällä hetkellä 1,449e/l eikä etanolia ole muutenkaan rahallisesti kannattanut tankata enää kuukausiin.
Jos tosiaan RE85 ajo tulee kalliimmaksi niin kuluttajansuojaan ilmoitus harhauttavasta mainonnasta, kun ST1 nettisivullaan sanoo sen tulevan halvemmaksi.
Jos heitä ei kiinnosta pitää hintaa alempana, niin editoikoon sitten mainossivunsa totuudenmukaiseksi.

"Etanolilla autoilu säästää paitsi ympäristöä myös kukkaroa, sillä RE85 on tavallista bensiiniä huokeampaa."

"RE85:n energiasisältö on pienempi kuin bensiinin, jonka vuoksi sitä kuluu noin 28 % enemmän kuin bensiiniä. RE85:n edullisempi hinta kuitenkin takaa sen, että vaikka korkeaseosetanolia kuluukin bensiiniä enemmän, syntyy samalla kuitenkin säästöjä polttoainekuluissa."

"Lisäksi tuote on käytössä edullista säästäen näin autoilun kustannuksissa. "



 
mikähän se etanolin omakustannushinta on, kun bensassa on kai 75% veroa. Etanolissa ei taida olla, eli kate on varmasti huikea verrattuna bensiiniin? Juuri palasin kanarialta missä tankkasin 1.09€/l, melkein puolet suomen hinnoista:confused2:
 
mikähän se etanolin omakustannushinta on, kun bensassa on kai 75% veroa. Etanolissa ei taida olla, eli kate on varmasti huikea verrattuna bensiiniin? Juuri palasin kanarialta missä tankkasin 1.09€/l, melkein puolet suomen hinnoista:confused2:
 
mikähän se etanolin omakustannushinta on, kun bensassa on kai 75% veroa. Etanolissa ei taida olla, eli kate on varmasti huikea verrattuna bensiiniin? Juuri palasin kanarialta missä tankkasin 1.09€/l, melkein puolet suomen hinnoista:confused2:
Etanolin hinta tuntuu määräytyvän täysin mahdollisen maksimikatteen perusteella. Nyt bensan hinnan sahatessa edestakaisin etanoli on seurannut nöyrästi perässä molempiin suuntiin. Jakeluvelvoitteen nykytasolla puhtaan etanolin myynnin osuutta ei tarvitse lisätä eikä hinnanalennuksiin ole siten mitään tarvetta.
Sivuhuomiona myös nyt useammalla tankkauksella Re85 etanolipitoisuus on ollut siellä 70% luokkaa, eli bensiiniä on ollut seassa jopa vaadittua suurempi osuus. Tämänkään perusteella etanolia ei siis tarvitse työntää markkinoille mitenkään väkipakolla. Toisaalta jos etanoli olisi huomattavan halpaa, niin luulisi seoksen olevan mahdollisimman lähellä tuota 85%.
 
Etanolin hinta tuntuu määräytyvän täysin mahdollisen maksimikatteen perusteella. Nyt bensan hinnan sahatessa edestakaisin etanoli on seurannut nöyrästi perässä molempiin suuntiin. Jakeluvelvoitteen nykytasolla puhtaan etanolin myynnin osuutta ei tarvitse lisätä eikä hinnanalennuksiin ole siten mitään tarvetta.
Sivuhuomiona myös nyt useammalla tankkauksella Re85 etanolipitoisuus on ollut siellä 70% luokkaa, eli bensiiniä on ollut seassa jopa vaadittua suurempi osuus. Tämänkään perusteella etanolia ei siis tarvitse työntää markkinoille mitenkään väkipakolla. Toisaalta jos etanoli olisi huomattavan halpaa, niin luulisi seoksen olevan mahdollisimman lähellä tuota 85%.
9-5 on ainakin sitä mieltä ollut pitkään että tavara on lähellä sitä 85 prosenttia. Seutukohtaista vaihtelua tosin varmaan esiintyy. Jossain välissä oli ihan säännöllisesti viinaprosentit siellä 70 tuntumassa.
 
Komppaan. Pohojammaalla aakkosasemien prosentit ovat pyörineet siinä 78-81, pari viime tankkausta ST1 -asemilta ja nyt adaptaatio näyttää 85%.
Jep. Tai sit sulla on maffi vaihtokunnossa jos jatkuvasti jää 85 prosenttiin tuo pitosuus. :D
 
Ehkä mulla on ollut tuuria oikeiden asemien löytämisessä tai sitten tunnistus heittää hiukan. Välillä tehtyyn bensatankkaukseen tuo prosenttilukema ainakin reagoi suurinpiirtein oikein, eikä muita murheita ole ilmennyt, joten jatketaan ekoautoilua. Pakkasillakin lähtenyt moitteetta käyntiin, kun on pari sekuntia pyörittänyt. (OG-9-3)
 

Muuntotuki sai virallisesti jatkoa 31.03.2023 asti.

Edelleen sama 200€ tuki etanolimuutoksille ja 1000€ tuki kaasumuutokselle.
 
200€ tuella ei kiinnosta suoraruiskukonetta alkaa muuntamaan, kun sarja lienee tonnin hintainen. Johonkin vanhaan varmaan kannattaa 400€ laite hankkiakin.
 
No t7 moottoriohjaus päättelee lambdan ja maffin lukemista mikä on e85 pitosuus. Ilmavuoto/vanha maffi on yleisimmät syyt miksi viinaprosentti on tapissa kokoajan. Vanha maffi tuppaa näyttämään vähemmän ilmaa kun mitä oikeasti menee koneeseen = laihentaa seosta ---> ecu rikastaa ---> ad85 nousee viinalla tappiin. Toki se joskus voi olla 85%, mutta ei se siellä saisi kokoajan olla jos viinalla ajelee, koska viina ei ikinä ole täysin 85 prosenttista.

On noista saappifoorumilla juttua kun porukalla tapittaa se ad85 arvo.
 
Mulla tapittaa tietyn tekijän softalla herkästi vaikka kaikki rauta on uutta, josta toinen softaaja totesi että hänen softallaan ei tapittaisi, mutta koska tuo toinenkin softa tiedetään kelvolliseksi niin ei sitä tarvitse kuulemma sen takia lähteä vaihtamaan.
 
mikähän se etanolin omakustannushinta on, kun bensassa on kai 75% veroa. Etanolissa ei taida olla, eli kate on varmasti huikea verrattuna bensiiniin? Juuri palasin kanarialta missä tankkasin 1.09€/l, melkein puolet suomen hinnoista:confused2:
Biokomponentti on selvästi fossiilijaetta kalliimpaa. Samasta syystä jakeluvelvoitteen nostaminen nostaa myytävien polttoaineiden hintoja.
 
No t7 moottoriohjaus päättelee lambdan ja maffin lukemista mikä on e85 pitosuus. Ilmavuoto/vanha maffi on yleisimmät syyt miksi viinaprosentti on tapissa kokoajan. Vanha maffi tuppaa näyttämään vähemmän ilmaa kun mitä oikeasti menee koneeseen = laihentaa seosta ---> ecu rikastaa ---> ad85 nousee viinalla tappiin. Toki se joskus voi olla 85%, mutta ei se siellä saisi kokoajan olla jos viinalla ajelee, koska viina ei ikinä ole täysin 85 prosenttista.

On noista saappifoorumilla juttua kun porukalla tapittaa se ad85 arvo.
No juu, tuttua juttua, mutta mullahan ei nimenomaan tapita adaptaatio. Seurailee aika hyvin tankattua tavaraa, eilen Kokkolan Heinolan ST1 -asemalta tankkasin 58 litraa etanolia, adaptaatio tippui prosenttiyksiköllä :smile:

Mutta kiitos muistutuksesta, sattui viikonloppuna olemaan sulat tiet täälläpäin, niin testasin maffin pitkästä aikaa:
Opensidistä katoin WOT -tilanteessa, että mAir seurasi kiltisti mReq -lukemaa. mAir ja Pinl oli myös ihan toleranssissa, max. toteutunut ilmamassa n. 1300 mg/c ja ahdot himpan alle 1,3 bar tuossa kelissä.

Ilmavuodot testasin tuossa syksyllä, +1 bar cobraan, niin hienosti suhisi kaasuläppäkotelon ja ahtoputken liitoksesta :whistling: Eipä se niin kriittistä ole painepuolella, mutta tulihan siinä euron O-renkaalla jokunen heppa takaisin :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Ford on alkanut taas tuomaan maahaan flexifuel autoja

 
Meinasin raapustella etanolisoftan käyttöautoonkin kevään tullessa mutta eipä nyt näytä enää olevan mitään järkeä, harrastekulkineeseen kävin hakemassa tankin täyteen ja Jyväskylässä hinta oli hypännyt jo yli 1,50e/l.
 
Biokomponentti on selvästi fossiilijaetta kalliimpaa. Samasta syystä jakeluvelvoitteen nostaminen nostaa myytävien polttoaineiden hintoja.
Eikö tämä jakeluvelvoitteen vaatima osuus korjaantuisi/ olisi jo korjaantunut itsestään fossiilisen polttoaineen hinnan noustessa? Mielestäni kuluttajat vaihtavat melko notkeasti halvempaan polttoaineeseen, jos hintaeroa syntyy edes hieman. Vai myydäänkö esim. etanolia jo nyt polkuhinnalla velvoitteen täyttämiseksi ja siksi sen hintaa on nostettava välittömästi, kun raakaöljyn hinta nousee?
 
Ford on alkanut taas tuomaan maahaan flexifuel autoja


Melkein vuoden vanha uutinen ja uutisessa oleva lähdelinkki ei toimi?
 
Eikö tämä jakeluvelvoitteen vaatima osuus korjaantuisi/ olisi jo korjaantunut itsestään fossiilisen polttoaineen hinnan noustessa? Mielestäni kuluttajat vaihtavat melko notkeasti halvempaan polttoaineeseen, jos hintaeroa syntyy edes hieman. Vai myydäänkö esim. etanolia jo nyt polkuhinnalla velvoitteen täyttämiseksi ja siksi sen hintaa on nostettava välittömästi, kun raakaöljyn hinta nousee?
Ensinnäkin korkeaseosetanoli on marginaalituote ja kustannusrakenne sen mukainen monilta osin esim. logistiikan osalta (pieniä tuotantolaitoksia ympäriinsä, huomattavasti muita polttoaineita kapeampi jakeluverkosto).

Mutta on se raakaöljyn hinnannousu toki lievästi tasoittanut tilannetta. Silti hintavaikutus tulee jakeluvelvoitteen vuosittaisen kiristymisen myötä sekä kokonaisuutena, että biokomponentin koostumuksen kiristyvän säätelyn osalta (kalliimman osuuden kiristyminen alemmassa). Biokomponentista on markkinoilla niukkuutta ja jakeluvelvoitteeseen pääseminen edellyttää jatkuvasti myös investointeja.

Ja onpa harkinnassa myös jakeluvelvoitteen kiristäminen vielä tuosta 30 prosentista 34 prosenttiin. Tämän noston kanssa eri instanssit on laskeneet jopa 20-40 snt / litra hintavaikutusta.
Arviot on hyvin spekulatiivisia, sillä vaikka velvoitteen kiristymisestä voidaan ennustaa niukkuuden jatkuva, on mahdotonta ennustaa saadaanko tuotantoa laajennettaessa skaalausetua ja/tai kehitetäänkö aikajaksolla uusia edullisempia tuotantotapoja.

Nykyinen kiristyminen alla:
  • 18 prosenttia vuonna 2021
  • 19,5 prosenttia vuonna 2022
  • 21 prosenttia vuonna 2023
  • 22,5 prosenttia vuonna 2024
  • 24 prosenttia vuonna 2025
  • 25,5 prosenttia vuonna 2026
  • 27 prosenttia vuonna 2027
  • 28,5 prosenttia vuonna 2028
  • 30 prosenttia vuonna 2029 ja sen jälkeen.
Ja tuon sisällä
  • 2,0 prosenttiyksikköä vuosina 2021 - 2023
  • 4,0 prosenttiyksikköä vuosina 2024 - 2025
  • 6,0 prosenttiyksikköä vuosina 2026 - 2027
  • 8,0 prosenttiyksikköä vuonna 2028
  • 9,0 prosenttiyksikköä vuonna 2029
  • 10,0 prosenttiyksikköä vuonna 2030 ja sen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
@Jan11 Eli ymmärränkö oikein, että mm. raaka-aineen saatavuuden vuoksi etanolin kokonaistuotannon nousu ei kykene silti laskemaan sen yksikköhintaa vaan enemmänkin kyse on nousupaineesta?
Se Kajaanin selluun pohjaava etanolitehdaskin taisi kompastua teknisiin murheisiin, eikä uusia ratkaisuja ole nähtävissä siltäkään suunnalta? En ole tätäkään asiaa tarkemmin seurannut.
Osaatko arvella, tuleeko autokannan sähköistymisellä olemaan mitään merkittävää vaikutusta polttonesteiden kokonaiskulutukseen? Tätä kauttahan olisi mahdollista kasvattaa biokomponentin osuutta tuotantoa lisäämättä.
Pahoittelen kysymyspatteria, mutta haistelen taustalla olevan laajempaa osaamista alalta enkä malta olla sivistymättä.
Biodieseleistä onkin oma ketjunsa, mutta saa niihinkin tietysti viitata kokonaisuuden selventämiseksi. Jollain keinollahan ne velvoitteet kuitenkin täytetään.
 
Itse jo harkinnut muuttavani takaisin toisen etanolikäyttösen kulkineen pelkästään bensalle, ainoa hyöty suoraan on ollut itselleni korkeampi oktaaniluku joka on hieman tehokkaammassa kulkineessa kätevä ominaisuus, mutta esimerkiksi moottoriradoilla (esim kemora, botniaring jne) menee aina siihen jerrykannukikkailuun kun asemia ei lähellä ole. Isompi huollon tarve ym niin ei vaan oikein enää ole järkeä. Vuosi sitten kun ajelin viimisiä ajoja kaudelle niin litrahinta oli ~0,80e ja nytten 1,5e litra. Eli kohta kaksinkertaistunut.
 
@Jan11 Eli ymmärränkö oikein, että mm. raaka-aineen saatavuuden vuoksi etanolin kokonaistuotannon nousu ei kykene silti laskemaan sen yksikköhintaa vaan enemmänkin kyse on nousupaineesta?
Se Kajaanin selluun pohjaava etanolitehdaskin taisi kompastua teknisiin murheisiin, eikä uusia ratkaisuja ole nähtävissä siltäkään suunnalta? En ole tätäkään asiaa tarkemmin seurannut.
Osaatko arvella, tuleeko autokannan sähköistymisellä olemaan mitään merkittävää vaikutusta polttonesteiden kokonaiskulutukseen? Tätä kauttahan olisi mahdollista kasvattaa biokomponentin osuutta tuotantoa lisäämättä.
Pahoittelen kysymyspatteria, mutta haistelen taustalla olevan laajempaa osaamista alalta enkä malta olla sivistymättä.
Biodieseleistä onkin oma ketjunsa, mutta saa niihinkin tietysti viitata kokonaisuuden selventämiseksi. Jollain keinollahan ne velvoitteet kuitenkin täytetään.
En ole alalla. Lähipiirissä on kyllä henkilö joka on, mutta vaikka sieltä joskus jotain tippuu, niin pääosin hän on hyvin vaitonainen. Kannattaa siis suhtautua kriittisesti mun kirjoituksiin, vaikka vähän seuraillut olenkin.

Tuo mainitsemasi yksikköhintakysymys on ollut myös ST1 ja NEOT kanta. Minusta se on varsin ymmärrettävä, kun tuotannon hajautetun luonteen vuoksi bioetanolin ja moottoribensiinin biokomponentin osalta skaalausetuja on vaikea saada ja kun biojötepohjaiselle ja sellu-/ligniinipohjaiselle on omat jakeluvelvoitteen kiristymisuransa ja myös eri tuoteryhmät.
Samoin kaikkien energiayhtiöiden kanta on ollut huoli myös raaka-aineen riittävyydessä, erityisesti tuon mahdollisen 30->34 kiristymisen osalta.
Eri tahot on omissa laskelmissaan pitäneet myös valtioneuvoston tausta-asiakirjojen arviota kaasu- ja täyssähköautojen määrien kehittymisestä ylioptimistisina, mutta niihinkin voi suhtautua kriittisesti; ko. muiden tahojen laskelmilla kuitenkin pyritään vaikuttamaan politiikkaan, pääosin siis siihen ettei 30-34% kiristystä säädettäisi.

Saatan myös näissä olla väärässäkin, mutta koska valtioneuvosto on tiekartassaan katsonut, että korkeaseosetanoli ei ole tehokas väline, sen sijaan jakeluvelvoite on, ei siihen ole tulossa nykyistä kummempia tukia eikä verotusasemaa (joka jo nykyisin on biokomponentin osalta edullinen) olla enempää helpottamassa.
Tietysti joku seuraava hallitus voi päättää toisinkin. Kuitenkaan nykyisellä politiikalla korkeaseosetanolin ja bensiinin hintasuhde tuskin tulee kokonaisuudessaan enää radikaalisti muuttumaan kuluttajalle edullisempaan eli paluuta tuskin on ainakaan sinne muutaman vuoden takaisin aikoihin.
Sen sijaan jakeluvelvoitteen jälkitasausjärjestelmän tai mahdollisten tuotantopiikkien osalta saattaa ajoittain tulla aikoja, jolloin myyntiä edistetään halvemmilla etanolin pumppuhinnoilla hetkellisesti.

Poliittisten päätösten lisäksi tämä tilanne toki osittain johtuu toki siitä, että meillä on edelleenkin vain yksi korkeaseosetanolin tukkujakelija, eli sitä todellista kilpailua alalla ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin raapustella etanolisoftan käyttöautoonkin kevään tullessa mutta eipä nyt näytä enää olevan mitään järkeä, harrastekulkineeseen kävin hakemassa tankin täyteen ja Jyväskylässä hinta oli hypännyt jo yli 1,50e/l.

On siinä järkeä, voi hakea 200€ muuntotuen.

Varmaan itsekin haen taas yhteen tänävuonna :D

Ilmaista rahaa..
 
Olikos näissä eFlexfuel tuotteissa mitään tarjousta päällä? Edelliseen autooni tällaisen laitoin ja silloin oli aina asuntomessujen aikaan tarjouksia - siitä toki aikaa :)
...XC90 volle haluais viinaa sisuksiinsa.
 
Olikos näissä eFlexfuel tuotteissa mitään tarjousta päällä? Edelliseen autooni tällaisen laitoin ja silloin oli aina asuntomessujen aikaan tarjouksia - siitä toki aikaa :)
...XC90 volle haluais viinaa sisuksiinsa.
Suosittelen sitä ranskalaista alle 200 e settiä minkä @ebay.de löytää. Hyvin on toiminut :- )
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen sitä ranskalaista alle 200 e settiä minkö @ebay.de löytää. Hyvin on toiminut :- )
...nyt kyllä nolona pakko myöntää että en tuollaista löytänyt. Vain 4 tai 6 sylinterisiin, toki jos jossain syvemmällä olis sitten lukenut että voi tyyliin 6-mukiselle tarkoitettua käyttää 5-mukiselle niin se kaatui sitten kielimuuriin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 292
Viestejä
4 508 219
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom