Nyt kun ostat 1500 euron autoon 800 eurolla muutossarjat ja bensapumput, ja kuukauden päästä etanolin hinta on taas noussut tasolle jossa ajaminen on taas samanhintaista bensan kanssa niin kuin se yleensä on, niin voi tulla tyhmä olo.
Tän takia mä olen tehny tän homman joka vuosi sillä tavalla että "voitto" tulee lähes heti käteen, koska muutos maksoi vähemmän kuin muutostuki.
esim.
- olen ostanu muutosboksin käytettynä (tosin anturillisista saa vain haaveilla, niitä ei löydä käytettynä mistään). Näitä pompsahtelee esim toriin silloin tällöin ja menevät nopeasti kaupaksi, jos hinta on alle 100e. (kannattaa pitää hakuvahti päällä)
- muutos pelkällä softauksella (saabbiin sen omalla trionicilla, homma maksoi obdlink-kaapelin verran ja muutama ilta opiskelua miten se tehdään... sekä harraste-audiin jossa ecumaster, no kulut lähinnä polttoaine mitä kului tienpäällä säätäessä)
- muutos bensapaineensäätimen vaihdolla, tämäkin kelpaa muutoskatsastukseen, skoda 1.6 100hv kone tais olla. Muutokset alle 50e
Tällä hetkellä on Audi TT johon laitoin 30% isommat suuttimet, finjectorilta tais olla 156€ setti...
imo ei mitään järkeä maksaa satasia muutoksesta ellei aja todella paljon bensakoneella, ja sitä kautta säästöt tulee nopeasti. Mutta kuka ajaa bensakoneella niin, eikö kannattaisi ajaa sähköllä, hybridillä, tai dieselillä?...
Jos tosiaan ajaa 1500 euron autolla niin ei ehkä kannata alkaa bensapumppua ennakoivasti vaihtamaan, ellei pidä autoa sit hautaan asti. Etanoliboksin voi siirtää helposti toiseen autoon (liittimet voi joutua vaihtamaan), mutta bensapumppu ei käykään kovin moneen toiseen autoon, eli se on huono "sijoitus"
Yhdellä muutosboksilla voi hakea muutostuen monta kertaa (max kerran vuodessa per henkilö), jos auto vaihtuu....