Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
V5.0 asenuksessa muuta eroa ole kun virtaa ottaa ruiskujen liittimistä ja halutessaan asentaa etanolianturin. Johonkin sitten sijoitat lämpötila anturin. Ja se nappi vetaset sisätilaan, vaikka piilon johonkin.
Etukäteen kannattaa ruiskujen liittimet ottaa selvää.

Flexfuelfinlandin asiakaspalvelu ihan ripeä, esim jos laittaa s postia nii samana päivänä vastataan.
 
Tänä aamuna oli kauhea sahaaminen. Ehkä kymmeteellä kerralla käynistyi, eikä porissa pakkasta ollut kuin -6 ja pirun kova tuuli. Pitääkö ny vähäsenkin laittaa sitä perus bensaa?
 
Millä tavalla tuossa sarjassa lisätän kylmärikastuksia? Eflexfuel lisäsi uudelleen startissa ja oppi pikkuhiljaa käyttämään tarpeeksi. Ei ole tarvinnut bensaa lisäillä ja eikä pakkaset haitanneet lähtien kylmänä ihan yhtä hyvin kuin bensalla lähti.
En ole varma, laitoin viestiä siitä. Kuulemma jotkut autot ovat hankalia oppimaan?? Mutta pakko kattoa konepellin alle, kun eilen huolossa käytin. Ettei vaan nuori kaveri ole repiny jotain irti siellä.
 
Oppimisvaihees alkuun en missään vaiheessa jäänyt sahaan kun tiesin seuraavassa yrityksessä olevan rikkasmalla. Eli 2 sekunnin startti ja uus yritys. Lopulta se alkoi sillä ensimmäisellä 2 sekunnin startilla lähteen ja lähti sillä tämän talven kovimmillakin pakkasilla just Porissa.
Hmmm... eiköhän tuo opi tuossa. Aluksi 2-4 sek sahailin. Kyllä se tuntui kymmentä kertaa lähestyessä meinaavan hörähtävän enemmän ja enemmän. Sitten pärähti kerrasta käyntiin.
 
Petri Kuorikoski Saab 900S Turbon muunnos RE85-polttoaineelle sopivaksi Jonkun insinöörin opinnäytetyö.





Jos se on näitä perus alle 5€/kpl tulppia, niin niitä saa vaihtaa sen 10-20tkm välein, hommaat taas iridium tulpat. Pitäs sen jälkeen kestää väh. 100tkm ajella.

Jotta korkeaoktaanipitoisesta RE85:sta olisi jotain hyötyä myös kasvavan tehon ja vääntö-momentin muodossa, niin tulpiksi valittiin Saabin suosittelema NGK BCP7ES kuparitulpat, joilla kipinä saatiinriittäväksi tähän tarkoitukseen.

Tuossa suositellaan perinteisiä tulppia?
 
Saab + viina =ngk. Ainaki t7 koneissa.

Edit:

Tulpat pitää viinalla tosiaan vaihtaa useammin. 20tkm suosittelee softaajat.

En nyt muista mikä vm t7mylly @Kosamiitti lla oli, mutta ainakin vanhemmissa ysifemmoissa viinatunnistus tapahtuu lambdalla. Onko uudemmissa jo joku antura sitten tota varten? Esim tehtaan bp autoissa?
 
Viimeksi muokattu:
Lambdalla se uudemmissskin tapahtuu. Tankissa taitaa olla jonkinlainen anturi noissa tehtaan BP malleissa, kun ainakin omani osaa kertoa mitä tankkasi.

Ainakin softattu T7 kone on herkkä noista tulpista, helposti alkaa antaa missfireä ja moottorin vikavalo alkaa palaa. Itse ainakin vaihdan suosiolla 10-15tkm/vuosi vaihtovälillä.
 
Lambdalla se uudemmissskin tapahtuu. Tankissa taitaa olla jonkinlainen anturi noissa tehtaan BP malleissa, kun ainakin omani osaa kertoa mitä tankkasi.

Ainakin softattu T7 kone on herkkä noista tulpista, helposti alkaa antaa missfireä ja moottorin vikavalo alkaa palaa. Itse ainakin vaihdan suosiolla 10-15tkm/vuosi vaihtovälillä.

Mitä viimeksi ostin omaan autoon yksikärkiset perustulpat, niin varaosamyyjä meinasi, että ne kestää sen 15-20tkm ajella ja ainakin sen vaihtoajankohdan huomaa. Kärjet pyöristyneet.

Platina-tulppien pitäisi kestää ajella se 50-60tkm ja iridium tulpat kestävät väh. 100tkm. Ennenhän tulppia vaihdettiin sen max 7500km välein. Titanium tulpat kans kestää ajella törkeesti.

Joskus mondeoon tuli vaihdettua tulpat ja olivat kyllä sen näköiset, ettei hetkeen vaihdettu. Ohjekirjan mukaan oli ajettu se 160-170tkm
 
Mitenköhän Re85 vaikuttaa moottorin ja muiden polttoaineen kanssa tekemisiin joutuvien synsteemejen kanssa, totuushan on se, että normaali bensiini voitelee vähän toisella tavalla ja Re85 sitä taas juurikaan tee.
 
Eli bensalla ajo ja imuvuoto voitaisiin myös tulkita viinalla ajoksi jos pelkkä lambda?
Kunnon imuvuoto niin viina arvo tapittaa usein, eli täysi e85 pitoisuus. Tota ongelmaa pojilla ollutkin kun jarrutehostimet sun muut letkut vuotaa.

Se tapitushan ei periaatteessa haittaa kunhan ajat viinalla... tietenkin jos on imuvuotoa ja vaikka 50/50 seos tankissa niin voi adaptio luulla että olikin 70% viinaa ja loppu bensaa. Sitten voidaankin katsella vääntyneitä kiertokankia...

Edit: myös ilmamassamittarilla on tärkeä merkitys tuon arvon laskemisen suhteen, sen raportoima määrä pitää vastata oikeaa ilmamäärää. Ei ole yksi eikä toinenkin kone kun on lauennut tuon mittarin levitessä näyttämään vähän väärin.
 
"aidollakin" biopower saabilla noita misfire ilmoituksia tulee varsinkin kovilla pakkasilla vaikka olisit just uudet tulpat ja kasetin vaihtanu, 30tkm olen itse pitänyt tulppien vaihtovälinä, niitä tulppia saa kyllä menemään jos ei ole kone tikissään.nuo vuodot alipaineletkuissa varsinkin on helppo välttää kun vaihtaa letkut silikoniletkuihin, ei mene montaa hetkeä ja metriä...


etanolilla rullattu rapiat 200tkm eri autoilla, saabeilla noista yli 100tkm ja akan 29tkm päälle.

maffeja ja lamdoja mennyt vaihtoon useammasta kun vaihdettu viinaan, samaten juurikin vuodot letkuissa.

Saabilla nyt on vain helppo tsekata suurinpiirtein onko vuoroja linjassa vertaa vain pyydettyjä ja toteunutuneita ilmamassoja sidin näytöltä.

noi alipaineletkut kun tuppaa olemaan haperoa jo 5-7 vuotiaissa autoissa, saabin letkut on vielä sellaisia mitkä suorastaan hajoaa käsiin.

usein se etanoliin vaihtaminen paljastaa monista autoista ne piilevät viat...vuodot, maf, sytkäpuoli , lamda jne jne.
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Tosin nuo misfire ilmoitukset, niillä ei ole mitään tekemistä käytännön kanssa, ellei ala tuhansia näyttämään.

Itellä samat lukemat kun sulla ja kaverin parissa saappaassa samanlaisia lukemia. Onko muuten kolmospytyn kohalla 0 sullakin? Kertoo jotakin misfiretunnistuksen tarkkuudesta.
 
Olisivat vaan testanneet tavallista pumppubensaa vastaan eikä kisabensaa, tosin testikone oli sen verra korkeilla puristuksilla oleva...

Kyllä ne jenkilässäkin nuo viri-viri tuunaajat on jo keksineet E85 mitä tullu viimeisen 5-7 vuoden aikana katsottua niin moni on E85 säädetty, varsinkin ahdetut katurassit ja kilpurit.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän Re85 vaikuttaa moottorin ja muiden polttoaineen kanssa tekemisiin joutuvien synsteemejen kanssa, totuushan on se, että normaali bensiini voitelee vähän toisella tavalla ja Re85 sitä taas juurikaan tee.
Saabistien viina keskusteluja vuosia lukeneena, muistuttaisin viinan puhdistavasta vaikutuksesta. Paskat kerääntyy öljysihtiin, joka tukkii öljyn kierron, jos ei avaa öljypohjaa ja putsaa sihtiä, viinalla ajon aloitettua.

En tiedä muista viina automerkeistä, mutta öljysihti niissäkin yleensä on.
 
Suurin osa korjattiin 2003 vuodesta eteenpäin.
Uudemmissa on mm.erilainen parannettu huohotusjärjestelmä, tuon saa vanhempaankin päivitettyä.

Suurin ongelma on se että noita 200.000 ja enemmän ajettuja muutetaan viinalle kun sitä paskaa on huonolla tuurilla kone täynnä.

Mutta ei tuo ole mikään yleistyksen arvoinen asia eli ei todellakaan se liejuuntuminen koske kaikkia yksilöitä...
Suurin osa kun on jo valmiiksi hyvin huollettuja tai hyvin ylläpidettyjä ja tuo ei todellakaan ole mikään ongelma.

Jos joskus joku näkee esim.5-9 vuotta vanhan biopower Saabin koneen avattuna niin puhdastahan siellä on kunnossa olevassa autossa sisukset eli pesevää etanoli on, ei ole karstaa venttiileitä eikä männän laella niinkuin bensalla ajaessa.

Se ainut isompi "haitta" on se suositeltu 10tkm välein tehtävä öljynvaihto kun koneen väljyydestä riippuen se viina tekee öljyistä lirua varsinkin jos kunnolla puhaltaa renkaiden ohi.Ja kun suomessa tuppaa muutenkin olemaan ajokalusto vanhaa niin aivan varmasti se riski on suurempi .

Saabeilla kun on varsinkin ysifemmoilla suomessa kaupparatsuauton kilsat lähes aina mittarissa...
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkä etanoli mitään sontaa irrottaisi, kun se on todella huono liuotin?
Jos viinan käyttö kiinnostaa, niin kannattaa mennä katselemaan valokuvia öljysihdestä saappi foorumille, missä on kokemusta aiheesta vuosia, tai paremminkin kymmeniä vuosia.

Viinankäytön alettua, enkä nyt kirjoittanut mitään huohotuksesta, koska esimerkiksi tonnarissa ei ole ollut huohotusvikaa, niin kaikki karsta irtoaa palotilasta, eli on puhdistava vaikutus.
 
Tuo imusihdin tukkeutuminen on syytä ottaa tosissaan. Se ei varottele ja kun varottaa niin voit lähteä auto/moottoriostoksille.
 
Vaihtaa öljyt ajallaan, niin ei tule karsta ongelmia.

Omaa tyhmyyttä, jos imusihdit tukkeutuu tms.

Long live long life! :D
 
Vaihtaa öljyt ajallaan, niin ei tule karsta ongelmia.

Omaa tyhmyyttä, jos imusihdit tukkeutuu tms.

Long live long life! :D
Ei se välttämättä ole oma vikakaan. Saapin early gen t7 koneet keräsi paskaa huohotusvamman tähden, ihan vaikka 10tkm välilläkin 200tkm kohalla sihti oli jo puoliksi tukossa ja kone möhnässä.

Mutta kyllä, jos viinaan siirtyy niin syytä miettiä kaksi kertaa mitä padan sisällä tapahtuu tuon paskanirrotuksen suhteen, kone kuin kone.
 
Mitenkä etanoli mitään sontaa irrottaisi, kun se on todella huono liuotin?
Johtuu etanolin kemiallisesta rakenteesta. En ole ekspertti kun kemian opinnoistani on jo hieman aikaa, mutta liittyy polaarisuuteen ja poolisuuteen. Etanoli sekoittuu esimerkiksi sekä veteen että bensiiniin, täten sekoittuen myös aineisiin joihin bensiini ei sekoitu, mikä kenties johtaa tuohon havaittuun bensiiniä laajempaan liuottamiseen. Tällöin se tavara mikä ei bensiiniin liuennut, liukenee etanoliin. On toki mahdollista että se ei ole tietyissä tapauksissa yhtä tehokas liuottamaan kuin bensiini, mutta se liuottaa useampaa ainetta kuin bensiini.
 
Tuosta paperisuotimesta täytyy sen verran mainita etten itse ole ongelmia huomannut. Tiedän että jenkkilässä tästä elää jos jonkinnäköistä myyttiä, mutta Suomessa paperisuodatinkin on ehjänä pysynyt etanolilla. Paperisuodattimia löytyy käsitykseni mukaan myös flex-fuel autoista. Voi toki olla että se sulattaa tietyntyyppisiä suodatinelementtejä mutten ole itse havainnut. Sulattaahan se tietyntyyppisiä (vanhoja, puhtaasti bensalle suunniteltuja) letkujakin, joskin hyvin vakioletkutkin sekä o-renkaat ovat tuntuneet kestävän 90-luvun jälkeen valmistetuissa kamppeissa.
Olen useita autoja muuttanut etanolille ihan vakiosuodattimin, enkä ole kuullut kenelläkään muullakaan tarvetta mihinkään kalliiseen rosterisuodattimeen. Pumppujakaan ei ole toistaiseksi hajonnut vaikka se on fakta että sen elinikä heikkenee etanolilla, jos se pumppu käyttää polttoainetta voitelunaan kuten yleensä.
 
Mitä eroa niillä etanoolikäytössä?

Ainaki jotkut jenkkikoneet on mineraaliöljyjen jälkeen olleet kamalassa kunnossa sisältäpäin.

Ford V6 Turbo Projekti | sivu 5 | Overdrive.fi

Joo....... Alkoholin lotraamisen kanssa on omat ongelmansa, kuten monet meistä tietää.. ;)

Aikoinaan kun E 5 ja E10 tuli markkinoille, kysyin moottori maahantuojan ominaisuudessa neljältä suurelta öljy yhtiöltä, että mitenkäs teidän 2t öljyt suhtautuu nykytilanteeseen ja jopa yhdeltä tuli vastaus:


"Mitään erityistä tuotetta ei toistaiseksi ole etanoli seos bensalle.

E 10 bensiinin etanolipitoisuus on vielä niin alhainen, ettei sillä ole juurikaan merkitystä 2t moottorin voitelulle.

Etanolin pesevää vaikutusta voi yleensä paikata nostamalla hieman öljypitoisuutta.

Varsinaisesti voitelu muodostuu ongelmaksi siinä vaiheessa, kun etanolin osuutta nostetaan, esim E 85 polttoaineeseen mineraali öljy ei enää sekoitu kunnolla.

Tällöin pitää voitelu öljynä käyttää esim risiini öljyä, kasvis öljyä, tai synteettistä esteri öljyä.

Tarkempia ohjeita kannattaa kysyä moottorinvalmistajalta"
 
Tänne sais laittaa moottoriöljystäkin tarkemmin. Esim. Yhtesopivuudet/paremmuudet e85 kanssa, koitin googlailla.
 
Gmmää käyttää saabistitkin eikä ole ongelmia ollut.

Gm menee myös chevy corsicaan 3.1 v6 koneella. Ei syö, talvella hörppi kun tuli kylmästartteja jostain alle -20 lämmöistä ilman lohkoa.
 
Ite kans huomasin sen öljyn olevan aika erinomainen hintansa nähden. Perstuntumalla mennään:)
 
2007 vuoden Chevrolet Matizis ainut öljy jota kadonnut vaihtovälillä niin paljon että piti lisätä. Sen jälkeen Mobil 3000 ja Motonetin oma täyssynteettinen 20 litran pönikkä niin öljyä ei ole hävinnyt nimeksikään. Öljypurkki oli joko Tokmannilta tai Puuilosta.
Eikö se ole autokohtaista, Mitizissa kenen valmistama moottori? Evandassa ooppelin 2.0l (T20SED) moottori. Ei mulla tuo venttiilikopan tiivisten vaihdon jälkeen ole kadonnut niitä mihinkään.
 
Omassa huohotinvammaisessa femmassa (-02) öljyt ja tulpat vaihtuu 10tkm välein.
Vuosittainen ajomäärä n. 15-20tkm.

Öljypohja käytetty auki silloin kun ostin auton pari vuotta sitten. Samalla korjattiin toinen tyyppivika eli kampiakselin hihnapyörän torxit laitettiin lukitteella kiinni.

Parempi pelata varman päälle, varsinkin kun autolla on tarkoitus ajella sinne hamaan auringonlaskuun asti. Nyt ajeltu E85:lla sen n. 40tkm ilman ongelmia.
 
Siis säästääkö tässä nyt yhtään mitään kun vertaa normi bensa vehkeeseen?
Kasa ongelmia ainakin näyttää tulevan.
 
Siis säästääkö tässä nyt yhtään mitään kun vertaa normi bensa vehkeeseen?
Kasa ongelmia ainakin näyttää tulevan.
Kai se riippuu tuurista ja auton yleisestä kunnosta. Itse sain kaikki edut eikä ole ollut yhtään haittaa.
 
Ei ongelmia ainakaan omassa audissa, bensapumppu kyllä hajosi (2v käytön jälkeen) mutta se piti vaihtaa kuitenkin isoimmille tehoille mitä tulevaisuudessa joskus otetaan :D. Ohjelman tekijä osasi kertoa että (ässä)audin omistajat sentään vaihtavat öljyjä usein ja iso öljytilavuus (7L) helpottaa ongelmaa, niin ei pitäisi sihtiongelmia tulla. Nyt 3v etanolilla takana.

Itselleni etanoliauto on tehty 50% viritystarkoituksissa ja 50% uusiutuvan, kotimaisen ja puhtaan polttoaineen käytön vuoksi.
 
Siis säästääkö tässä nyt yhtään mitään kun vertaa normi bensa vehkeeseen?
Kasa ongelmia ainakin näyttää tulevan.

Porukka taas liioittelee ongelmia...
Itsellä edelleen takana se 200.000 km viinalla ilman suurempia ongelmia, usealla eri autolla ja automerkillä.
Ja kyllä säästää rahaa, jokainen tankkaus on tällä hetkellä 30€ halvempi, toki riippuu vuoden ajoista paljonko tulee mutta meidän perheessä 2 autoa ja säästöä vuodessa sellaset +1000€ vähintään(per auto miinus käytännössä yksi ylimääräinen öljynvaihto per vuosi).Ja ääs-kortilla vielä alennukset ja palautukset niin plussalle paukkuu vieläkin enemmän.

Jokatapauksessa se öljynvaihto on bensallakin ajettaessa kerran pari vuodessa joten itsellä tuo 15Tkm öljynvaihto mitä itsellä pidän ei ole sen tiheämpi kun bensalla ajettaessa.(autolla veivattu 149Tkm josta viinalla rapiat 75Tkm)

Mitä parempikuntoinen auto sen parempi se on viinalle siirtää, edelleen suomessa nämä pellehermannit muuttaa loppunajettuja paskoja viinalle niin tottakai niitä ongelmia tulee...katsot vaikka nettiautosta e85 saabeja verrokiksi, kaikilla puskettu se 300-400Tkm ja jossain vaiheesas muutettu viinalle, kun alkutilanne on jo läpihengittävä loppuunajettu paska niin mitä kuvittelet että se viina tekee tollasille katiskoille?
Ellet sitten oikeasti järjellä putsaa vanhaa konetta ennen viinalle siirtymistä.
 
Viimeksi muokattu:
Siis säästääkö tässä nyt yhtään mitään kun vertaa normi bensa vehkeeseen?
Kasa ongelmia ainakin näyttää tulevan.
Ei säästä, ainakaan jos pitää muutossarja vielä takaisin maksaa. Softaamalla saattaa saada joitain marginaalisia säästöjä, kun pääsee viilaamaan kaiken optimaaliseksi. Isommat säästöt saa sitten jos lähtee puristussuhdetta nostamaan ja sitäkautta hyötysuhdetta nostamaan mikä vähentää kulutusta. Tätä etanoli kestää pidemmälle kuin bensa.

Hygroskooppisuus taasen ei ole ongelma jos ei päivätolkulla ulkoilmassa tuulettele kallonoita, tai seisota autoa kuukausitolkulla. Itsellä ei ole muita ongelmia ollut, vaikka tuossa youtubeshowssa niitä sivukaupalla listattiinkin. Kunhan katsoo että letkut kestävät etanolia. Itsellä ei ole kyllä vastaan tullut letkuja jotka olisivat sulaneet, mutta riippunee merkistä. Joihinkin suuttimiin kertyy kuulemma jotain möhnää mutta sekin on suuttimesta riippuvainen ja lähtee itsestään pois kun ajaa tankillisen verran bensalla. Tätä en tosin ole itse huomannut vakiosuuttimissa. Omasta mielestä tuossa motor trendin showssa lähinnä peloteltiin kaikella mitä random foorumeilta googlella löysivät. Eipä tuo muutenkaan kyllä kovin tieteelliseltä ohjelmalta vaikuta.

Pääsyy etanolin käyttöön on kyllä virittäminen, ei siihen muuttaminen muuten mielestäni järkevää ole. Toisaalta se on myös turvallisempaa esim. paloturvallisuuden kannalta, koska se syttyy korkeammassa lämpötilassa ja sekoittuu veteen, eli etanolipalon voi sammuttaa vedellä toisinkuin bensiinipalon.
 
Ai ei säästä? aika kummaa puhetta...
Laske kauanko sen sarjan takaisinmaksu kestää?Vuosi, ei edes sitäkään.
Varsinkin nyt jos muutat niin valtio tulee vielä 200€ vastaan.Josta jää muutoskatastumaksun jälkeen se 140-150€ plussaa.

Tosin fiksuhan hommaa valmiiksi auton mikä toimii suoraan viinalla ilman mitään vitun boxeja.
 
Se on turha yrittää puhua niille jotka on jo päättäneet että E85 on vain kikkailua ja auton hajottamista...

Sen huomaa itse sitten ensimmäisen vuoden jälkeen miten helppoa tuo loppujen lopuksi on siirtyä viinaan.
 
Ei säästä, ainakaan jos pitää muutossarja vielä takaisin maksaa. Softaamalla saattaa saada joitain marginaalisia säästöjä, kun pääsee viilaamaan kaiken optimaaliseksi. Isommat säästöt saa sitten jos lähtee puristussuhdetta nostamaan ja sitäkautta hyötysuhdetta nostamaan mikä vähentää kulutusta. Tätä etanoli kestää pidemmälle kuin bensa.

Hygroskooppisuus taasen ei ole ongelma jos ei päivätolkulla ulkoilmassa tuulettele kallonoita, tai seisota autoa kuukausitolkulla. Itsellä ei ole muita ongelmia ollut, vaikka tuossa youtubeshowssa niitä sivukaupalla listattiinkin. Kunhan katsoo että letkut kestävät etanolia. Itsellä ei ole kyllä vastaan tullut letkuja jotka olisivat sulaneet, mutta riippunee merkistä. Joihinkin suuttimiin kertyy kuulemma jotain möhnää mutta sekin on suuttimesta riippuvainen ja lähtee itsestään pois kun ajaa tankillisen verran bensalla. Tätä en tosin ole itse huomannut vakiosuuttimissa. Omasta mielestä tuossa motor trendin showssa lähinnä peloteltiin kaikella mitä random foorumeilta googlella löysivät. Eipä tuo muutenkaan kyllä kovin tieteelliseltä ohjelmalta vaikuta.

Pääsyy etanolin käyttöön on kyllä virittäminen, ei siihen muuttaminen muuten mielestäni järkevää ole. Toisaalta se on myös turvallisempaa esim. paloturvallisuuden kannalta, koska se syttyy korkeammassa lämpötilassa ja sekoittuu veteen, eli etanolipalon voi sammuttaa vedellä toisinkuin bensiinipalon.

50€ paineensäätimeen ja kovaa ajoa, jotain 130tkm jo takana. Ei viitti turhaan alkaa kikkailemaan.

Ja on toisaan sellaisessa vanhassa loppuun ajetussa paskassa.
 
Mulla on eka katastuaika aikaisintaan 28.2 , muutan sitten samalla vuosikatastuksessa.
 
Porukka taas liioittelee ongelmia...
Itsellä edelleen takana se 200.000 km viinalla ilman suurempia ongelmia, usealla eri autolla ja automerkillä.
Ja kyllä säästää rahaa, jokainen tankkaus on tällä hetkellä 30€ halvempi, toki riippuu vuoden ajoista paljonko tulee mutta meidän perheessä 2 autoa ja säästöä vuodessa sellaset +1000€ vähintään(per auto miinus käytännössä yksi ylimääräinen öljynvaihto per vuosi).Ja ääs-kortilla vielä alennukset ja palautukset niin plussalle paukkuu vieläkin enemmän.

Jokatapauksessa se öljynvaihto on bensallakin ajettaessa kerran pari vuodessa joten itsellä tuo 15Tkm öljynvaihto mitä itsellä pidän ei ole sen tiheämpi kun bensalla ajettaessa.(autolla veivattu 149Tkm josta viinalla rapiat 75Tkm)

Mitä parempikuntoinen auto sen parempi se on viinalle siirtää, edelleen suomessa nämä pellehermannit muuttaa loppunajettuja paskoja viinalle niin tottakai niitä ongelmia tulee...katsot vaikka nettiautosta e85 saabeja verrokiksi, kaikilla puskettu se 300-400Tkm ja jossain vaiheesas muutettu viinalle, kun alkutilanne on jo läpihengittävä loppuunajettu paska niin mitä kuvittelet että se viina tekee tollasille katiskoille?
Ellet sitten oikeasti järjellä putsaa vanhaa konetta ennen viinalle siirtymistä.
Femmallako säästät tonnin vuodessa?

Bensaahan saappi vie sen 10-11l seka ajossa ja viinaa 13-14l, jonkun 5e jää voittoa per tankki? Korkeintaan satasista puhutaan.

Toki jos femmas kulkee viinalla samalla kulutuksella kun bensalla niin sitten puhutaan tonneista :D
 
Tuli päätöskin viimein trafilta.. 3 viikkoa meni päätöksen saamisessa.
c9b67080752d7d82c35c0396355df103.jpg
Aattelin käydä kanssa muuttamassa ton saapin.

Ilmaset 150e tuolta tulee, ja bensallakin voi ajaa jos huvittaa.

Onko muuten porukalla käynyt täälä mahdollinen käyttövoimavero mielessä? Semmosesta kohkattiin tuolla saappifoorumilla, en kyllä mitään järkeä kys. verossa näkisi. Kaikkihan vaihtaisi takasin bensaan.
 
Femmallako säästät tonnin vuodessa?

Bensaahan saappi vie sen 10-11l seka ajossa ja viinaa 13-14l, jonkun 5e jää voittoa per tankki? Korkeintaan satasista puhutaan.

Toki jos femmas kulkee viinalla samalla kulutuksella kun bensalla niin sitten puhutaan tonneista :D


Kyllä se säästö on ihkasen oikessti mun kilometreillä tonnin luokkaa.
Joka tankkaus on suoraan 30€ halvempi bensa 1.4€ ja viina ääsbonuksella 0.94€
Tankkaan kerran viikossa vähintään, yleensä keskiarvo bout 6 tankkia /kk
Tuosta tulee vuodessa n.1400€ (4xtankkaus per kk eli 4x30€x12 ja tämä on minimi itsellä)mistä vähennetään kasvanut kulutus.
En ymmärrä miten sulla voi palaa tuo 13-14 litraa kun mulla biopowerilla keskikulutus pyörii 10-12 litran korvilla....oikein vitusti taajama-ajoa niin 13 litraa.
Tosta kun laskee tuon kulutuserotuksen vuositasolla niin sellanen tonttu on hyvinkin lähellä totuutta.

Vaimo ajaa taajama-ajoa js pätkä-sellaista ja keskikulutus on aika tasan tarkkaan 13 litraa.
Nyt pakkasilla korkein mitä itse katsoin oli 13.2 l tankkauksen välissä.

Viime kuussa meni esim. Omaan autoon 380€ viinaa tankkiin niin tosta voi laskea paljonko olis ollu bensalla se tankkaus kalliimpaa, toki muistaen sen kulutuseron.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 046
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom