En kyllä väkertäisi muunnossarjaa mihinkään autoon
pelkästään polttoainekulujen pienentämisen takia, homma voi tulla yllättävän kalliiksi.
Eka kompastuskivi voi olla polttoainepumppu, joka hirttää kiinni etanolilla. Markkinoilla on pumppuja, joiden luvataan toimivan etanolilla, mutta eihän ne siltikään kestä. Mulla hajosi Deatschwerks DW200 -etanolipumppu vuoden/noin 20 000 kilsan jälkeen. Toisaalta esmes Saabin käyttämillä Walbron ensiasennuspumpuilla on ajeltu hyvinkin pitkään etanolilla ongelmitta.
Toinen kompastuskivi on polttoaineletkut. Vaikka muu linjasto olisi kovaa muovia tai metallia, niin tankin sisäisillä pumpuilla on usein letkuhässäkkä, joka pehmenenee etanoliin. Ja yllätys sentään, markkinoilla on tietysti etanolin kestävää letkua, tankin sisäisiin uppoasennuksiinkin. Mutta eihän ne siltikään kestä. Motonetistä löytyi ainakin aiemmin Gatesin etanoliin upotuksen kestävää letkua, joka pehmeni viikoissa sellaiseen kuntoon, että lipsui irti letkunkiristimistä. Matka päättyi aika joutuin.
Tässä pari vinkkiä toimivista tuotteista, reilun 100 000 etanolilla ajetun kilometrin kokemuksella (Saab 9-5 Aero).
Letku:
Cohline Polttoaineletku 7,3mm/13,5mm E85-yhteensopiva InTank - Silikoniletkut.fi
Pumppu:
AEM 50-1200 E85 - 320L/h Polttoainepumppu Eka linkki, joka hakuun tuli. Halvemmallakin varmasti löytyy.
Edit: AEM on pumpannut etanolia noin 80 000 kilometrin ajomäärän verran, Cohlinen letku on sitä siirtänyt noin 100 000 kilometrin ajomäärän verran