Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Olen ajanut 40tkm e85 eikä polttoainepumpun rikkoutumisen pelkoa. Tulpistakin vielä kipinä leimuaa puhumattakaan öljyjen voiteluominaisuuksista. Olen toki lyhentänyt valmistajan suosittelemaa vaihtoväliä 10tkm:n - öljyinä halvinta luokitukset täyttävää mitä satun löytämään. Polttoainelinja halkesi kesällä kerran, mutta se oli oma vika.
 
Jäi mullekkin vähän epäselväksi, eli maksetaanko mulle siis 200e puhtaana käteen jos auto liikkuu viinalla?

Flexifuel (saab) siitäkin vielä hieman perverssi, että vaikka on rekisteröity viinalle niin voi työntää tarpeentullen bensaakin tankkiin eikä kukaan huomaa mitään. Kun ei nyt varmaan aleta tiellä jollakin pipetillä ronkkimaan tankista nestettä ulos ja kattomaan mitä siellä on. Toki turhaan kukaan täysjärkinen saabilla bensalla ajakkaan ellei ole pakko.
 
tuleehan tuohon tietysti joku ikäraja tyyliin alle 10 vuotisiin että ei tarvitse kaikille Saabin (tai Volvon) omistajille maksaa...

nettiautosta kun katsoo niin sellasen vanhemman 9-3: n kun saa jo johonkin 500-700 euroon leimattuna...
 
tuleehan tuohon tietysti joku ikäraja tyyliin alle 10 vuotisiin että ei tarvitse kaikille Saabin (tai Volvon) omistajille maksaa...

nettiautosta kun katsoo niin sellasen vanhemman 9-3: n kun saa jo johonkin 500-700 euroon leimattuna...
Se on vaan ristiriidas siinä että ny saa leimattua vaan alle 2007 autot virallisesti etanolille :bored: toki jos ne tota kans muokkaa
 
Niinpä.Esim. vaimon kinneri minkä hain keväällä ruotsista on nyt 150tkm ajettu 2005 aero jolla en yhtään ihmettele jos ei tehtaan mittaukset esim. Co2 päästöistä etanolilla vielä täyttyisi eli n.50 gr verrattuna bensan 240gr...silti verotetaan vuosimaksut kalliimman kautta vaikka käytännössä bränikkä uusi auto saastuttaa enemmän...ruotsissahan "miljöbil" statuksen omaava auto vapautuu vuosimaksuista.
 
Niinpä.Esim. vaimon kinneri minkä hain keväällä ruotsista on nyt 150tkm ajettu 2005 aero jolla en yhtään ihmettele jos ei tehtaan mittaukset esim. Co2 päästöistä etanolilla vielä täyttyisi eli n.50 gr verrattuna bensan 240gr...silti verotetaan vuosimaksut kalliimman kautta vaikka käytännössä bränikkä uusi auto saastuttaa enemmän...ruotsissahan "miljöbil" statuksen omaava auto vapautuu vuosimaksuista.
Täytyy vissiin harkita muuttoa ruotsiin kun siellä tuntuu olevan kaikki paremmin ja saabinkin olemassaoloa tuetaan jotenkin.
 
Mistäs sait päähäsi että e85 tuottaisi enemmän CO2 kuin bensa?
Mulla on Saabin oma tehtaan speksisheetti jossa esim. 2.3l turbokoneen(siis saab 9-5) co2 päästöt on välillä 46-52gr riippuen koneen viritysasteesta...siis kun tankissa etanolit ja moottori saabin e95 speksien mukainen...

(ruotsissa löytyy mm. saabeihin tarkoitettu miljöbil softa jolloin tehoa lasketaan mutta vääntö kasvaa ja softa on optimoitu viinaa varten, suomessa ei saa laillisin keinoin asennettua virallisissa putiikeissa tuota softaa, lähes kaikki ilmoittavat että eivät asenna tuota romia vaan tarjoavat vain viriviri-pakettia e85 muunnoksen kanssa)

Samaten vaikkapa uudempi suappi Saab 9-3 1.8t biopowerCO2 = 48 g...
Meinaatko että auton eu-lappuun laitettaisiin väärät luvut?

Keskimäärin etanoliauto tuottaa sen 80% vähemmän hiilidioksidipäästöjä verrattuna bensapeliin.

otetaanpas nyt sitten lisäksi se pahin laskukaava eli se että kulutus lisääntyisi sen 30% etanolilla, mikä EI pidä paikkaansa jos e85 muunnoksessa vaikkapa lyödään virisoftaa koneeseen jolloin itseasiassa kulutusero jää pienemmäksi kuin tuon 30% koska lisääntynyt vääntö ja väännön saaminen n.1000rpm alemmilla kierroksilla tiputtaa kulutusta.

E85:ssa on 15 % bensaa ja kulutus kasvaa 30 %.
Jätteistä tehty bioetanoli (kuten ST1:n RE85) on lähes CO2-neutraalia.
Joten esim. 9-5 2.0tA:n päästöt bensalla 251g =>
0,15*1,3*251 = 49g/km

Ja puhun nyt vain yleisellä tasolla ja karkeasti yleistäen...siihen en ota kantaa miten tarkkoja lukuja nuo ovat todellisuudessa mutta koska edelleen se CO2 luku on se mitä viranomaiset tuijottavat....

Ja edelleen, koska se 110gr on tänäpäivänä se maaginen luku mikö ratkaisee niin villi veikkaus on se että jopa tuollainen yli-ikäinen kunnossa oleva saabin lahna alittaa reippaasti tuon 110gr vaatimuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä sitten? se että voit etsiä vaikka sata autoa missä on vastaavat luvut ei kerro yhtään mitään, viranomaisille riittää VIRALLISET speksit, ei ne toteutuneet.

Meinaatko oikeasti että jos ostat uuden pikkuauton että pääset käytännössä KOSKAAN lähellekään tehtaan ilmoittamia? Kuitenkin ne VIRANOMAISET määrävät ne maskut loppupleissä vain hyväksymistodistuksen ja tehtaan ilmoittamien arvojen mukaan.

Joten turha aloittaa vääntämään tikusta asiaa...

Vosin tuossa kaivaa vaimon auton laput missä on sekä bensalla(4tkm) että 10tkm e85 ajelun jälkeiset tulokset ja ovat aivan eri maailmaa tuon löytämäsi esimerkin kanssa vaikka akan auto onkin jo vanha paske.

Nykyisin (käytännössä EURO 5- vaatimusten mukaiset autot) flexifuel- autoille voidaan ilmoittaa CO2-arvo sekä bensiinille että E85-polttoaineelle. Verojärjestelmä käyttää CO2-arvoista pienempää, eli E85:n arvo, joka on bensiiniin verrattuna noin 35 % alempi.Käytänössä suomessa saabit ovat jo vanhempaa autokantaa jolloin tuo EURO 5 ei päde.Ja tokkopa edes tulevat ikinä lisäämäänkään sellaista porsaanreikää jolla köyhä peruspetteri saisi penniäkään valtiolta toisinkuin tulossa oleva kaavailtu 2.5K€ alennus täyssähköautoon, tämäkään ei tule koskemaan kovinkaan suurta osaa autojen käyttäjistä:cigar:
 
Viimeksi muokattu:
Puhutaan nyt vain auton tuottamista päästöistä...

Johan se on jo todistettu Ruotsissa että isolla skaalalla se vitun viinan tekeminen tuottaa päästöjä siinä missä bensan krakkaaminen jalostamolla.
 
E85 tarkoittaa, että polttoaineesta 85% on etaania, mikä on 2 hiilen pituinen. Bensiini koostuu useista erilaisista hiilivedyistä, joiden pituus on pääasiassa 4-8. Pöljyn hiilivedyt ovat raskaudesta riippuen 10-20 hiilivetyä, diesel jossain tuolla alapäässä.

Etaani ei polttoaineena ole sen kummempi kuin bensiinikään, mutta ero on juurikin tuossa, että sille saadaan aikaan nopeampi kierto kasvien valmistamasta hiilihydraatista hiiliketjuksi(etaani tai biodiesel), ilmaan hiilidioksidiksi ja siitä yhteyttämisen kautta takaisin sokeriksi, kuin että otettaisiin sieltä maan uumenista öljyänä uutta hiilidioksidia ilmakehään kiertoon. Hiilidioksidia on jo ihan tarpeeksi ilmakehässä, jos sille pystytään saamaan tuo kierto aikaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos me puhutaan vain auton tuottamista eli mitä putkesta tulee niin ne on Co2 osalta hyvin lähellä bensan. Välillä hiukan vähemmän tai enemmän. Tuotannon kanssa puhuttaessa ollaan niissä 80% vähemmissä.

Co2 on sen liikkumiseen tarvittavan energian lopputulos. Jos se vähenee tulee jotain muuta pahempaa putkesta. Kuten dieselillä. Tosin diesel on huono verrokki kun sen hyötysuhde parempi. E85 ja bensan välillä ei hirveästi tapahdu hyötysuhde muutoksia. Vähän puristus nousee kun enempi sylinterintäyttöä ja sieltä ehkä prosentti pari.
Pääpiirteittäin näin. Ideahan koko polttamisessa on se, että esimerkiksi tuollainen 10 hiilen hiilivety on molekyylinä korkeammalla energiatasolla kuin nuo 10 hiiltä sidottuna happeen eli 10× CO2, ylimäärä energia sitten vapautuu lämmöksi palamisessa, kunhan tuo reaktio vain saadaan käyntiin tuomalla ulko ns. aktivointi energian verran energiaa esim. puristamalla tai liekillä tai näiden yhdistelmällä.

Nyt tuo energiatilojen ero kokonainen hiilivety vs pilkottuna CO2 + H on periaatteessa suurempi pidemmillä hiilivedyillä ja vapautuu enemmän energiaa suhteessa vapautuvaan hiilidioksidiin, mutta tuossa reaktiossa vapautuva energia sitten saa aikaan helposti myös toisia reaktioita kun siellä sylinterissä on muitakin molekyylejä kuin hiilivetyjä ja dieselissä korkeammat lämmöt ja paine saa sitten noita toisiakin reaktioita käynnistymään.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä triidistä voi saada sellaisen käsityksen että Saabit, etanolille softaaminen ja rahan säästämine korreloisivat aina ja iankaikkisesti.
Kun otetaan huomioon kaikki kustannukset joita flexifuel softaamisesta (Saabien kanssa ja etenkin vanhempien Saabien kanssa) tulevat varmasti maksettavaksi ja niiden lisäksi "ehkä maksettavaksi" niin omassa tapauksessa lopputulema on se, että viinaa saa tankata maailman tappiin saakka autoon ja jäädään silti tappiolle.

Softa, suuttimet (riippuen paljonko tehoa haluataan), bensapumppu (olisi syytä vaihtaa E85 kestävään pumppuun) ja mahdolliset öljypohjan puhdistusoperaatiot jotka ei varsinaisesti johdu E85:sta. Näistäkin tulee pienoinen summa.

Siihen lisäksi muut tyypilliset komponentit jotka tehtaan softalla pärjäävät (ECU katsoo läpi sormien), mutta E85/viri softassa ovat huomattavasti pienemmillä toleransseilla:
- Sytytysosat (Tulpat, Kasetti)
- Etanolianturi (Lambda saabin tapauksessa)
- Ilmamassamittari (virivirisoftalla palaa helposti venttiilit jos ja kun rikkinäinen MAF mittaa ilmamassat alakanttiin ja softa yrittää kompensoida ahtopaineen nostolla, suuttimethan käyttävät ilmamassamittarin antamaa dataa)
- Alipainejärjestelmä (E85 softa on krantumpi alipainevuodoista, aiheuttaa kaikennäköistä kivaa murhetta).

Toisaalta itselläni prioriteetti flexifuelaamisessa oli väännön ja sitä kautta ajomukavuuden parantuminen.
RE85 on mainio polttoaine ahdetuille ottomoottoreille. Palamisprosessi on puhtaampi ja nakutusherkkyys aivan toista luokkaa kuin bensalla.

Jos siinä samalla pelastetaan maapalloa käyttämällä ympäristöystävällisempää polttoainetta joka on vielä halvempaa niin ihan kiva juttu.
 
Puhutaan nyt vain auton tuottamista päästöistä...

Johan se on jo todistettu Ruotsissa että isolla skaalalla se vitun viinan tekeminen tuottaa päästöjä siinä missä bensan krakkaaminen jalostamolla.

Ei tossa hirveesti mitään savupiippuja näy:

P1250238.jpg


d4a9d9c9-106e-4af1-a64b-5fb6adf2f2e0
 
Suomen e85 tuotanto on erittäin "puhdasta" mutta suuressa maailmassa ei.
mulla on jossain koneen syövereissä dokumentti Brasilian viinastuotannosta ja aika korkealle nousee haitat heillä, tosin maassahan tarvitaan sitä etanolia vähän eri mittakaavassa kuin piskuisessa suomenmaassa missä muutamat vanhat saabistit ja vielä harvemnat uuden auton omistajat sitä st1 viinaa käyttävät...
 
Mites muuten viinalla ajalevat, kuuluuko kevyt viinanhaju käynistyksen jälkeen (ja joskun muutenkin raskaammin kaasua käytettäessä) ja kylmänä suurehko savutus ihan asiaan, vai onko vehkeissä jotain vikaa?
 
Juuri kuten heyrst sanoi.
Kylmänä tuoksahtaa (rikastukset) ja vaalea savutus on täysin normaalia.
 
Sama täällä, kylmäkäynnistykset niin tuoksuu. Tuoksuu myös takana ajavalla jos niitten edestä WOT lähtee kiihdyttää.
 
Tästä triidistä voi saada sellaisen käsityksen että Saabit, etanolille softaaminen ja rahan säästämine korreloisivat aina ja iankaikkisesti.
Kun otetaan huomioon kaikki kustannukset joita flexifuel softaamisesta (Saabien kanssa ja etenkin vanhempien Saabien kanssa) tulevat varmasti maksettavaksi ja niiden lisäksi "ehkä maksettavaksi" niin omassa tapauksessa lopputulema on se, että viinaa saa tankata maailman tappiin saakka autoon ja jäädään silti tappiolle.

Softa, suuttimet (riippuen paljonko tehoa haluataan), bensapumppu (olisi syytä vaihtaa E85 kestävään pumppuun) ja mahdolliset öljypohjan puhdistusoperaatiot jotka ei varsinaisesti johdu E85:sta. Näistäkin tulee pienoinen summa.

Siihen lisäksi muut tyypilliset komponentit jotka tehtaan softalla pärjäävät (ECU katsoo läpi sormien), mutta E85/viri softassa ovat huomattavasti pienemmillä toleransseilla:
- Sytytysosat (Tulpat, Kasetti)
- Etanolianturi (Lambda saabin tapauksessa)
- Ilmamassamittari (virivirisoftalla palaa helposti venttiilit jos ja kun rikkinäinen MAF mittaa ilmamassat alakanttiin ja softa yrittää kompensoida ahtopaineen nostolla, suuttimethan käyttävät ilmamassamittarin antamaa dataa)
- Alipainejärjestelmä (E85 softa on krantumpi alipainevuodoista, aiheuttaa kaikennäköistä kivaa murhetta).

Toisaalta itselläni prioriteetti flexifuelaamisessa oli väännön ja sitä kautta ajomukavuuden parantuminen.
RE85 on mainio polttoaine ahdetuille ottomoottoreille. Palamisprosessi on puhtaampi ja nakutusherkkyys aivan toista luokkaa kuin bensalla.

Jos siinä samalla pelastetaan maapalloa käyttämällä ympäristöystävällisempää polttoainetta joka on vielä halvempaa niin ihan kiva juttu.

Johan pelottelet...
1999 jälkeen valmistettuihin saabeihin ei tarvitse kun tulpat ja softa vaihtaa.
Kaikki muu on valmiina.
Sytkäkasetti nyt on saabeissa muutenkin kulutusosa joten sillä e85 ole mitään tekemistä sen kanssa, samaten itse viinan voimalla useallakin saabilla ajaneena sanoisin että ne "pienet" alipainevuodot mitään haittaa, jälleen kerran ne alioaineletkut on vain kulutusosia jotka useimmat vaan laiskuuttaan jättää jo bensakoneissa vaihtamatta.meneehän tuonne toki n.2 metriä letkua kun vaihdat ja aikaa sen 10 minuuttia ynnä 10€ silikoniletkuihin...

Se että suomessa e85 muunnos tehdään johonkin +300tkm ajettiin autoon edes välittämättä perushuolloista ei tosiaankaan ole mikään syy pelotella, edelleen, 2003 ja vanhemmissa se öljynhuohotus pitäisi olla jo päivitetty...senkin saa 35€ varaosana valmiina settinä puhumattakaan että itselle ei tulisi edes mieleen muuttaa paljon ajettua yksillä viinalle ilman perushuoltoa.Sama raha menee bensaautoonkin...jos siis pitää auton kunnossa eikä vain tankkaa ja aja...
 
Mihinkä kaikkiin autoihin nämä muunnossarjat käy? Onko jossain jotain listaa? Vai miten tietäisi saisinko tuon omaan autooni. Aika paljon halvempaa toi etanoli kumminkin, tai sitä tietysti kuluu enemmän mutta ilmeisesti se on silti halvempaa ja jos tommonen muunnossarja maksaa vaan joitain satasia niin tuonhan säästänee takaisin jo muutamissa kuukausissa.
 
Moro! Onko teillä sitten mitää tietoa jenkkiautoihin muuttamisesta e85 käyttöön?
Esimerkiksi chysler sebring 2.7l v6 autoon?
 
Mitä tapahtyi 2006? No itselläni on 2004 mallinen auto, joten ilmeisesti sopii.
Liittyisiköhän se noihin päästönormeihin, -06 asti on euro3 päästöluokan autoja joihin etanolille muutoskatsastus on helppo juttu. Uudempiin sitten vaikeampaa.
 
Mihinkä kaikkiin autoihin nämä muunnossarjat käy? Onko jossain jotain listaa? Vai miten tietäisi saisinko tuon omaan autooni. Aika paljon halvempaa toi etanoli kumminkin, tai sitä tietysti kuluu enemmän mutta ilmeisesti se on silti halvempaa ja jos tommonen muunnossarja maksaa vaan joitain satasia niin tuonhan säästänee takaisin jo muutamissa kuukausissa.
En kyllä väkertäisi muunnossarjaa mihinkään autoon pelkästään polttoainekulujen pienentämisen takia, homma voi tulla yllättävän kalliiksi.

Eka kompastuskivi voi olla polttoainepumppu, joka hirttää kiinni etanolilla. Markkinoilla on pumppuja, joiden luvataan toimivan etanolilla, mutta eihän ne siltikään kestä. Mulla hajosi Deatschwerks DW200 -etanolipumppu vuoden/noin 20 000 kilsan jälkeen. Toisaalta esmes Saabin käyttämillä Walbron ensiasennuspumpuilla on ajeltu hyvinkin pitkään etanolilla ongelmitta.

Toinen kompastuskivi on polttoaineletkut. Vaikka muu linjasto olisi kovaa muovia tai metallia, niin tankin sisäisillä pumpuilla on usein letkuhässäkkä, joka pehmenenee etanoliin. Ja yllätys sentään, markkinoilla on tietysti etanolin kestävää letkua, tankin sisäisiin uppoasennuksiinkin. Mutta eihän ne siltikään kestä. Motonetistä löytyi ainakin aiemmin Gatesin etanoliin upotuksen kestävää letkua, joka pehmeni viikoissa sellaiseen kuntoon, että lipsui irti letkunkiristimistä. Matka päättyi aika joutuin.

Tässä pari vinkkiä toimivista tuotteista, reilun 100 000 etanolilla ajetun kilometrin kokemuksella (Saab 9-5 Aero).
Letku: Cohline Polttoaineletku 7,3mm/13,5mm E85-yhteensopiva InTank - Silikoniletkut.fi
Pumppu: AEM 50-1200 E85 - 320L/h Polttoainepumppu Eka linkki, joka hakuun tuli. Halvemmallakin varmasti löytyy.

Edit: AEM on pumpannut etanolia noin 80 000 kilometrin ajomäärän verran, Cohlinen letku on sitä siirtänyt noin 100 000 kilometrin ajomäärän verran :cigar2:
 
Viimeksi muokattu:
Mihinkä kaikkiin autoihin nämä muunnossarjat käy? Onko jossain jotain listaa? Vai miten tietäisi saisinko tuon omaan autooni. Aika paljon halvempaa toi etanoli kumminkin, tai sitä tietysti kuluu enemmän mutta ilmeisesti se on silti halvempaa ja jos tommonen muunnossarja maksaa vaan joitain satasia niin tuonhan säästänee takaisin jo muutamissa kuukausissa.
Kuten @Termos tuossa sanoi, niin aika paljon muutakin huomioitavaa on kuluissa kuin sarjan (ja asennuksen) hinta ja polttoaineen litrahinta.

Itselläni on tehtaalta flexifuelina lähtenyt kulkine, ja kulutus on etanolilla jotain 20-30% enemmän kuin bensalla ajosta riippuen. Jos etanoli maksaa 1€/litra ja bensa 1,4€/litra, niin bensalla kahdeksan litran keskikulutuksella säästöä tulee 8*1,4€-1,25*8*1€= 1,2€/100km.

Tuolla säästöllä sarja maksaa itsensä muutamassa kuukaudessa takaisin, niin kannattaa hankkia diesel tai kaasu. Lisäksi tosiaan erinäiset hajoamisriskit ja puhdistustarpeet + tihentynyt öljynvaihtoväli niin väitän itsekin aika vahvasti, että ainakin jos ei itsellä riitä taitoja ja mielenkiintoa rempata autoa niin etanolimuunnos ei säästä rahaa, vaan päinvastoin lisää kustannuksia.
 
2.3t stage 2 Saab 9-5 aero, ysivitosella maantieajossa 80-90km/h n.9 litraa,
100% etanolilla sama kulutus 10.5-11 litraa.
Keskiverto taajamarullailussa sid näyttää yleensä 12.5-13.5 litran kulutusta mutta koska automaatti niin tuosta tulee jo penalttia kulutukseen.

Ennen softausta menovettä meni tosiaan tuo 12-13litraa mutta nyt lisääntynyt vääntö ja teho näköjään tiputtavat kulutusta...esim. suhteellisen jyrkissä ylämäissäkään ei automaagi enää heitä normaalimoodilla pienempää pykälää vaan väännöllä mennään.Kevyessä taajama/maantieajossa nyt ohjelmoinnin jälkeen laatikko tuuppaa isoimman pykälän jo reilussa 50km/h vauhdissa ja silloin mennään approx 1300rpm kierroksilla.

Softaus tiputti parhaan vääntömomentin kierroksia reilusti alemmas eli kone vääntää nyt n. 600 kierrosta alempaa kuin vakiosoftalla, tokihan vääntöä on reilusti enemmän, nyt rajattu 425 newtoniin laatikon takia.



(sportmoodilla ja vakkarilla kyllä tykkää vaihtaa pienempää pykälää)
 
Semmoinen auto on kiikarissa, että chevrolet evanda 2.0 2006. Eli ooppelin kuuluisa parin litran moottori siinä käytössä. Menisköhän ihan eflexfuelin boksilla heittämällä siihen? Bensapumppuja menee muutenkin, onhan niitä tiettyjä mitä ei kestää yhtään.
 
Onko tietoa tai kokemusta, muuntosarjan laittamisesta kaasuautoon? Vai onko tiedossa että joihinkin kävisi suoriltaan etanoli? Tietääkseni ei tälläistä kombinaatiota ole miltään linjalta koskaan ulos rullannu. Volvolla oli joskus 2000-luvun alussa multifuel prototyyppi, mutta ei koskaan myyntiin tullut sellaista.
 
En kyllä väkertäisi muunnossarjaa mihinkään autoon pelkästään polttoainekulujen pienentämisen takia, homma voi tulla yllättävän kalliiksi.

Eka kompastuskivi voi olla polttoainepumppu, joka hirttää kiinni etanolilla. Markkinoilla on pumppuja, joiden luvataan toimivan etanolilla, mutta eihän ne siltikään kestä. Mulla hajosi Deatschwerks DW200 -etanolipumppu vuoden/noin 20 000 kilsan jälkeen. Toisaalta esmes Saabin käyttämillä Walbron ensiasennuspumpuilla on ajeltu hyvinkin pitkään etanolilla ongelmitta.

Toinen kompastuskivi on polttoaineletkut. Vaikka muu linjasto olisi kovaa muovia tai metallia, niin tankin sisäisillä pumpuilla on usein letkuhässäkkä, joka pehmenenee etanoliin. Ja yllätys sentään, markkinoilla on tietysti etanolin kestävää letkua, tankin sisäisiin uppoasennuksiinkin. Mutta eihän ne siltikään kestä. Motonetistä löytyi ainakin aiemmin Gatesin etanoliin upotuksen kestävää letkua, joka pehmeni viikoissa sellaiseen kuntoon, että lipsui irti letkunkiristimistä. Matka päättyi aika joutuin.

Tässä pari vinkkiä toimivista tuotteista, reilun 100 000 etanolilla ajetun kilometrin kokemuksella (Saab 9-5 Aero).
Letku: Cohline Polttoaineletku 7,3mm/13,5mm E85-yhteensopiva InTank - Silikoniletkut.fi
Pumppu: AEM 50-1200 E85 - 320L/h Polttoainepumppu Eka linkki, joka hakuun tuli. Halvemmallakin varmasti löytyy.

Edit: AEM on pumpannut etanolia noin 80 000 kilometrin ajomäärän verran, Cohlinen letku on sitä siirtänyt noin 100 000 kilometrin ajomäärän verran :cigar2:

Aika jännä kun itse olen ajanut 90-luvun perhe ruisku Nissanilla 120000km RE85:llä, eikä ole tarvinnut alkuperäistä pumppua tai letkuja vaihdella.

:)

Öljyt vaihtuu joka tapauksessa 10tkm välein, joten siitä en laske lisäkustannuksia.

Öljyt pysyvät paljon puhtaampana RE85:llä ajaessa.
 
Viimeksi muokattu:
En muista noita rajoja missä menee raja minkä pysty vielä. Mut jos tarpeeksi vanhaan kuuluu niin juuri noin. Muutoskatsastus toki maksaa sen 60€ tai enempi.
Eikös trafin sivuilla ollut se 2007?

Samaa myös koitan katella, mikä on hyvä muunossarja.
 
Kaikki 2006 ja vanhemmat saa muutettua jos menee päästöistä läpi ja on kertoa millä muutos on suoritettu.
Pariviikkoa menee että trafi pistää maksuun tuon 200e.
Pitää kai se oma saab viedä muutettavaks kun vuosia ollut jo e85 sopiva :vihellys:
 
Pitäisi tuo muutos saada tehtyä ihan vuosikatsastuksessa.Paljoa kinosta maksaa muutoskatsastusmaksua ja päälle vielä normimaksut vaikka tuosta sen 100€ nettoaisi.

Kohta on kiva katsoa mitä flexfuelin käyttäjille tuodaan kun saadaan tarpeeksi etanoliautoja "listalle" kun tietty marginaalimäärä ylittyy muutoskatastuksissa...

Kyllä ne jotain jäynää keksivät joten jätän muutoskatsastamatta.
 
Pitäisi tuo muutos saada tehtyä ihan vuosikatsastuksessa.Paljoa kinosta maksaa muutoskatsastusmaksua ja päälle vielä normimaksut vaikka tuosta sen 100€ nettoaisi.

Kohta on kiva katsoa mitä flexfuelin käyttäjille tuodaan kun saadaan tarpeeksi etanoliautoja "listalle" kun tietty marginaalimäärä ylittyy muutoskatastuksissa...

Kyllä ne jotain jäynää keksivät joten jätän muutoskatsastamatta.
Toisaalta juuri nämä päästönleikkaus määräykset mitä suomemelle on asetettu ovat tässäkin takana. Se että porukka lähtis hyvin hyödyntämään tätä on vain suomelle hyvä asia, iso autokanta halvalla muutettavissa päästöneutraaliksi. Jos päättäjät näkee että ihmisillä on halua/kiinnostusta tätä muunnos hommaa kohtaa voi jopa vain tuoda lisää rahoitusta tätä varten.
 
98€ muutoskatsastus paikallisella a-katsastuksella...vittu kun vuosikatsastus maksaa 39€ :think:

täytynee kysäistä toisista konttoreista onko ahneus yhtä kova muualla...
 
98€ muutoskatsastus paikallisella a-katsastuksella...vittu kun vuosikatsastus maksaa 39€ :think:

täytynee kysäistä toisista konttoreista onko ahneus yhtä kova muualla...
eFlexFuelin sivuilta "Muutoskatsastus maksaa K1-Katsastajien muutoskatsastuspisteissa 58 euroa. Muutoskatsastus on mahdollista tehdä myös määräaikaiskatsastuksen yhteydessä."
 
98€ muutoskatsastus paikallisella a-katsastuksella...vittu kun vuosikatsastus maksaa 39€ :think:

täytynee kysäistä toisista konttoreista onko ahneus yhtä kova muualla...

Ja syy tälle muutoskatsastukselle on? Mitään järkeä jos vaihtaa 98/95 -> RE85, aivan yks ja sama. Turhaa byrokratiaa ja rahantuhlausta tuo muutoskatsastus.
Tuskin vaikuttaa edes vakuutusmaksuihin tai mihinkään vaikka oletkin "vihreämpi" nyt?

Aika jännä kun itse olen ajanut 90-luvun perhe ruisku Nissanilla 120000km RE85:llä, eikä ole tarvinnut alkuperäistä pumppua tai letkuja vaihdella.

:)

Öljyt vaihtuu joka tapauksessa 10tkm välein, joten siitä en laske lisäkustannuksia.

Öljyt pysyvät paljon puhtaampana RE85:llä ajaessa.

Kaverilla on jo monta vuotta lillunut perus kumisia O renkaita, bensaletkuja yms RE85ssa eikä ole tapahtunut yhtään mitään.
 
Meinaatko että maksoin...no juu ei...Maanantaiaamuna krapulassa ja vapinassa kilpailevalle firmalle 55€ koko paska eli voin sitten hakea sen 200€ tuen...

Jos valtio joskus sen 150€ maksaa niin kyllä tuolla nyt äkkiä laskien sen 7 viinapulloa tienais?
 
Eikö saa enää Länsi-Porin Prisman läheltä ST1:tä? Siinä puiston päässä.
Luulen nähneeni ainakin hinnan siinä taulussa. Toki voin muistaa väärin.
 
Mielenkiintoista rahan tuhlausta jos 60€ tuhlaamalla muutoskatsastukseen saa 200€ trafilta takaisin.

Ainoaa takapakkia vaan RE85 kanssa se että ST1 vaikka niin rummuttaa sen puolesta poisti jakelun kokonaan Porista. Enää kaksi ABC:n asemaa jotka jakelee tuota.

Missasinpa tuon ihan kokonaan, jotain linkkiä tähän?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 418
Viestejä
4 507 132
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom