Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä se säästö on ihkasen oikessti mun kilometreillä tonnin luokkaa.
Joka tankkaus on suoraan 30€ halvempi bensa 1.4€ ja viina ääsbonuksella 0.94€
Tankkaan kerran viikossa vähintään, yleensä keskiarvo bout 6 tankkia /kk
Tuosta tulee vuodessa n.1400€ mustä vährnnetään kasvanut kulutus.
En ymmärrä miten sulla voi palaa tuo 13-14 litraa kun mulla biopowerilla keskikulutus pyörii 10-12 litran korvilla....oikein vitusti taajama-ajoa niin 13 litraa.
Tosta kun laskee tuon kulutuserotuksen vuositasolla niin sellanen tonttu on hyvinkin lähellä totuutta.
Siis mulla menee 10l maantiellä 80-100km/h. 13l kulutus kun semmoset 40% taajamaa. Pelkässä kaupunkiajossa joku 16-18l.

-99 2.3t ja ihan reilassa muiden vastaavien kanssa. Mikä vm sulla oli ja mikä kone manuaali/automaatti?

Vai ajatko paljon maantietä? Jos reippaasti yli puolet maantietä niin kyllä sitten päästään tohon 10-12 kulutukseen.

Niin, jos sulla viinalla keskikulutus vaikka sen 11 niin bensaa menisi vain 8l johon ei kyllä pääse muutakuin maantiepainotteisella ajolla.
 
Mulla varmaankin 70% maantieajoa.loput kakaroitten kuskausta.
2006 95 farkku 2t biopower ja tomaatti, ruotsin miljöbil e85 ohjelmistolla.eli hevoset alas mutta enemmän vääntöä kuin bensassa.vääntöä maksimit mitä loota kestää, tai siis rajattu tuohon 425nm.toimii kun junan vessa, nyt kehtaa jo vakkarilla vedellä kun tomaatti ei heitä pienempää pykälää ylämäissä vaan vetää väännöllä, ennen tuota miljöbil softaa sillä perusohjelmistolla toi automaagi oli aika hanakka pumppaamaan ylämäissä .

Vaimolla sitten viimeisen vuoden vanhakoppanen femma 2.3t aero tomaatilla virityssoftat sisällä.piti saabin tulla ns. harrasteautoksi mutta eipä ole perheen 90hepan vaparidiesel liikkunut paljoa saabin tulon jälkeen...sen verran vähän että laitoun seisontaan jo syksyllä....täytynee myydä volkkari vittuun jahka saa leiman keväällä....
 
Viimeksi muokattu:
Mulla varmaankin 70% maantieajoa.loput kakaroitten kuskausta.
2006 95 farkku 2t biopower ja tomaatti, ruotsin miljöbil e85 ohjelmistolla.eli hevoset slas mutta enemmän vääntöä kuin bensassa.
Nojoo, kyllä tolla 70% ajolla pääsee varmaan sinne 12 tuntumaan tai jopa alle. Ainakin kesällä.

Se vitosvaihde siinä tomaatissa varmaan pikkusen nitistää sitä kulutusta alemmas. Mitä menee pelkällä maantiellä 80km/h? Ja kuinka paljon palaa bensaa tolla samalla softalla?
 
Tällein talvella ei oo nyt menny kun joku 270l/kk about bensaa, kesällä meneekin sit joku 450l/kk (570l/kk enimmillään, 420l/kk alimminaan) varmaan.

98E5 tais olla tällä hetkellä 1.53€/litra ja RE85 on 1.009€/litra.

Kesälle jos vaikka laskee 688,50€/kk bensaan, todellisuus varmaan 1.55€+/litra ja RE85 on yleensä sen 0,999€/litra.
RE85 jos menis 30% enemmän ni se olis jotain 585€/kk.

Kyllähän tossa syntyy aika paljon säästöö jo kuukauden aikanakin, tonni vuodessa säästöö tällä muutoksella on varmaan täysin realistinen omalla kohalla ainaskin.
 
Viimeksi muokattu:
Nojoo, kyllä tolla 70% ajolla pääsee varmaan sinne 12 tuntumaan tai jopa alle. Ainakin kesällä.

Se vitosvaihde siinä tomaatissa varmaan pikkusen nitistää sitä kulutusta alemmas. Mitä menee pelkällä maantiellä 80km/h? Ja kuinka paljon palaa bensaa tolla samalla softalla?

Paha sanoa paljonko menis omalla bensaa kun en ole koskaan tankannut kuin viinaa, joskus hyvin harvoin jos meinaa kakku loppua niin olen muutman litran ysifemmaa tankannut kun noita e85 asemia ei ihan joka suomen kolkassa ole.
Kotipaikkakunnalla taas on 4 asemaa mitkä myy viinaa niin ei täällä pyöriessä ole tarvetta bensalle.
 
Joo laskin just omat kulut: Refuna äidin 9-5 2.0 manuaali -99. Bensa ja vakiosofta. Pelkkä maantieajo on 8.1l/100. Tankkaa 95 bensaa.

Oma, eli -99 2.3t automaatti re85 fleksifuel. Menee pelkässä maantieajossa sen 11 jos otetaan samat lähtökohdat kuin äidilläkin, eli keskikulutuksessa mukana lievät pakolliset taajamapyöritykset ja kylmästartit ym. 500km matkalta 1.5€ bensahinnalla ja 0.96 viinahinnalla eroksi 8€ (per tankki, 500km siis), kuukaudessa 32€ ja vuodessa sen vajaa 400€. Ei tuota vain tajua ennenkuin laskee...
 
laskin ajatuksella oman auton viimevuoden kilsat ja tankkaukset kun olen itse lähes poikkeuksetta tankannut abc asemilla ja sain tankatut määrät s-bonuskanvalts.
laskin erotuksen bensa vs. E85 js totuuden nimissä tonni on liikaa, itselle sain nettoa viivan alle melko tasan 700€.
vaimolla viime keväästä tähän päivään 27tkm eli sen samat reilut 30tkm vuodessa ja säästöä pikkasen vaille 580€ (11 kuukautta)


tosin tänä vuonna tulee sitten lisä"säästöä" se 2x200€ valtiolta eli n.300€ ylimäärästä kun kaksi autoa saa valtiolta fyffeä...


onhan tuo kallista ajella, kaasuauto on itsellä seuraava minkä hommaan...plus tuo nyt voimassa oleva 89€ kuukaudessa tankkaa niin paljon kun haluat aika houkutteleva...
 
Viimeksi muokattu:
Aattelin käydä kanssa muuttamassa ton saapin.

Ilmaset 150e tuolta tulee, ja bensallakin voi ajaa jos huvittaa.

Onko muuten porukalla käynyt täälä mahdollinen käyttövoimavero mielessä? Semmosesta kohkattiin tuolla saappifoorumilla, en kyllä mitään järkeä kys. verossa näkisi. Kaikkihan vaihtaisi takasin bensaan.
Kyllä se vero sieltä joku päivä tulee, sen verran isosta valtion rahantekijästä on kyse että jos massa alkaa käyttämään etanolia, täytyy verotustakin sinne lisätä tai menee valtio konkkaan. Veronhan voi lätkästä kaikille autoille, bensaveron sitten vielä päälle litrakohtaisena. Tällöin bensa olisi edelleen kalliimpaa. Eihän sitä tiedä mitä ne keksii, siirrytäänkö kokonaan siihen kilometriveroitukseen tai kaikkiin autoihin käyttövoimavero (poislukien sähkö?) ja bensaan lisävero nykyiseen tapaan ja sekin käyttövoimaveron piiriin. Nythän se on niin että bensa on ainut joka ei maksa käyttövoimaveroa, periaattessa lain mukaan etanolistakin kuuluisi käyttövoimavero maksaa, koska se ei ole bensaa. Toisaalta lienee tulkittu niin ettei se päde etanoliin koska se on samankaltaista bensiinin kanssa. Kaasuautojen yleistymistähän tuo käyttövoimavero mielestäni paljon haittaa, sama kyllä sähköautoissakin. Mutta oli miten oli, joskus etanolikuskitkin tulevat maksamaan muodossa tai toisessa osuutensa liikenteen verotuksesta. Muistaakseni EU on vaatinut että uusiutuville polttoaineille tulee antaa veroetua, minkä vuoksi etanoli on meilläkin (toistaiseksi) halvempaa kuin bensiini. Etanolin valmistushan on itsessään kalliimpaa kuin bensiinin mitä viimeksi asiasta kuulin. Mahdollisen käyttövoimaveron pelossa toistaiseksi ajan etanoliautolla muutoskatsastamatta sitä. Katsotaan sitten mitä teen kun verottaja näyttää hampaansa.

laskin ajatuksella oman auton viimevuoden kilsat ja tankkaukset kun olen itse lähes poikkeuksetta tankannut abc asemilla ja sain tankatut määrät s-bonuskanvalts.
laskin erotuksen bensa vs. E85 js totuuden nimissä tonni on liikaa, itselle sain nettoa viivan alle melko tasan 700€.
vaimolla viime keväästä tähän päivään 27tkm eli sen samat reilut 30tkm vuodessa ja säästöä pikkasen vaille 580€ (11 kuukautta)


tosin tänä vuonna tulee sitten lisä"säästöä" se 2x200€ valtiolta eli n.300€ ylimäärästä kun kaksi autoa saa valtiolta fyffeä...


onhan tuo kallista ajella, kaasuauto on itsellä seuraava minkä hommaan...plus tuo nyt voimassa oleva 89€ kuukaudessa tankkaa niin paljon kun haluat aika houkutteleva...
Missähän hinnoissa tuo kaasu on sitten kun kuluttajia on tarpeeksi ja tarjous päättyy?
 
bout 90snt /l biokaasu ja maakaasu 80snt/l kulutusero bensiiniin lähes sama kuin etanolilla.

Tokihan kaasuautoon täytyy laskea myös se käyttövero mukaan mikä on noin puolet riisselin veroista eli sen mukaan pitää omat ajot laskea että kannattaako mutta halvin tapa tuo on sähköauton jälkeen jos kilometrejä tulee edes sen keskivertomäärä vuodessa.
Sieppaa.PNG


Mitä etanolin valmistukseen tulee niin suomessa toivottavasti aloittaa kohta Kotkassa uusi valmistaja (UPM kymmene) tuottamaan E85 jos luvat tulevat , nythän st1 on monopoli ja heidän tuottamansa etanoli on suurimmaksi osaksi jäteperäistä kun taas kotkaan suunnitteilla oleva laitos tekisi etanolin sellujätteestä jolloin tuotantokulut tippuisivat huomattavasti.

St1:llä on yksi tehdas kajaanissa, tuo Kajaanin Cellunolix-tehdas tuottaa sahanpurusta 10 miljoonaa litraa etanolia vuodessa mutta suurin osa käsittääkseni tehdään edelleen jätteistä.Ja sahanpurusta tehty etanoli on kalliimpaa tuottaa kuin suoraan sellujätteestä.

"Liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista arvioidaan Taloussanomille, että Suomen teillä liikkuu noin 2 000–3 000 autoa, joihin on asennettu E85-muutossarja."

Ja tuohon päälle kun lisää ne muutamat tuhannet autot mitkä kulkevat ilman boksia viinalla niin kyllä on vielä suomen autokannasta niin pieni osuus...saa aika paljon käyttö lisääntyä että tuohon nyt jotain perustavaa laatua olevia korotuksia tulisi.

tosin ruotsissa kävi ihan päinvastoin tosin siellä ei tekohengitetty vanhoja poljettuja ruoskia vaan myytiin uusia flexfuel autoja, ruotsissa kuitenkin yli 220.000 flex-fuel autoa myyty...:
Flexifuel-autojen valmistus loppuu, nyt Volvo ilmoitti tuotannon lopettamisesta
 
Viimeksi muokattu:
on kun sveduissa ekodieselit sai veroedun ja e85 hinta pomppas ohi 95:sen.
Tosin ruotsissa on flex-fuel autoja myyty jo 2000-luvun alusta toisin kuin suomessa...ja nuo ekodieselit porskutti oikeastaan vasta joskus oliskohan ollu 2013-2014 kannattavuudellaan ohi etanolista.Ja Volvo teki viimeiset flexfuel autot 2016 kun menekki romahti.
Suomessa tullaan nyt siis tavallaan sen +10 vuotta jäljessä ja täällä tuota etanolia tyrkytetään vanhaan kalustoon toisin kun ruotsissa aikanaan missä ne olivat lähes järjestäin uusia mitä myytiin...

Tilanne on taas muuttumassa ja nyt kannattais hakea se flex-fuel ennekuin jos ruotsissa taas etanolista tulee kannattavaa ajella...

systeri asuu stokiksessa ja on taas omassa s80 vobessa vaihtanut takas E85 muutaman vuoden tauon jälkeen, säästää kulemma nyt jo jonkun verran vaikka asuukin melkein keskustassa ja ajo on nurkkapyöritystä.tosin auto nyt on joku 2013 volvo ja vähän edellä tuossa flex-fuel tekniikassa verrattuna suomen vanhoihin ripulipaskeisiin.On tää suomi vaan upea maa.:smoke:
E85 once again a better deal for Swedish "flexifuel" motorists | Bioenergy International

svedupelle.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Tsekkasin perheen autot ja tuossa jos jotakuta kiinnostaa.(juu saabeja on mitäs sitten)
Nollaan tripin sidistä aina huollon(eli käytännössä öljynvaihdon)jälkeen.

2006 9-5 2.0T biopower farkku automaatti 5-vaihteinen, ajettu 187Tkm, 150hp vakiona, sisällä bsr-tuningin
E85C (vain ruotsissa)softa eli erona väännön lisäys, kone täysin vakio muuten.
saab1.PNG

Huollon jälkeen tripissä 3200km, keskinopeus 62km/h ja keskikulutus 11,2l/100km


Vaimon kikotin 2005 2.3T aero farkku tomaatti 5-vaihteinen ajettu 169Tkm ja muutettu E85:lle, sisällä stage 2, injektorit, tulpat, downpipe, turbo vaihdettu hybridiin ja softana rukattu stage 3,ruotsissa örebrossa aikanaan asennettu maptunilla.Todelliset hepat jossain 320+ korvilla(enempää ei vakiomännillä uskalla).(kuva bsr sivulta kun maptuning ei näytä sivuillaan softiaan mutta eiköhän nuo rommit ole samat, ainakin tuo rukattu rom näkyy vielä olevan Saabin numerolla)
saab 2.PNG

Ajettu huollon jälkeen 6320km, keskinopeus 44km/h (mitäs vittua!) ja keskikulutus 13.4l/100km
Eli akan nurkka-ajolla ja tuplatehoilla sen pari litraa enemmän kulutus...

OIFs9wZ.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tsekkasin perheen autot ja tuossa jos jotakuta kiinnostaa.(juu saabeja on mitäs sitten)
Nollaan tripin sidistä aina huollon(eli käytännössä öljynvaihdon)jälkeen.

2006 9-5 2.0T biopower farkku automaatti 5-vaihteinen, ajettu 187Tkm, 150hp vakiona, sisällä bsr-tuningin
E85C (vain ruotsissa)softa eli erona väännön lisäys, kone täysin vakio muuten.
saab1.PNG

Huollon jälkeen tripissä 3200km, keskinopeus 68km/h ja keskikulutus 11,2l/100km


Vaimon kikotin 2005 2.3T aero farkku tomaatti 5-vaihteinen ajettu 169Tkm ja muutettu E85:lle, sisällä stage 2, injektorit, tulpat, downpipe, turbo vaihdettu hybridiin ja softana rukattu stage 3,ruotsissa örebrossa aikanaan asennettu maptunilla.Todelliset hepat jossain 320+ korvilla(enempää ei vakiomännillä uskalla).(kuva bsr sivulta kun maptuning ei näytä sivuillaan softiaan mutta eiköhän nuo rommit ole samat, ainakin tuo rukattu rom näkyy vielä olevan Saabin numerolla)
saab 2.PNG

Ajettu huollon jälkeen 6320km, keskinopeus 44km/h (mitäs vittua!) ja keskikulutus 13.4l/100km
Eli akan nurkka-ajolla ja tuplatehoilla sen pari litraa enemmän kulutus...

OIFs9wZ.jpg
Mulla joku 12.4 nyt ja keskinopeus taisi olla joku 50km/h luokkaa. Ei tollaselle keskinopeudelle tosin siinä oikeassa nurkka ajossa pääse. Pitää ajaa paljon kehää ym että saa keskinopeuden noin ylös.

Pelkässä kaupunkiajossa tota menee sen 18l vähintään. 22km/h taisi olla keskinopeus itsellä.
 
Tuntuu tuo tonni vuodessa per auto aika tuuhealta säästöltä, kun jopa eFlexFuel-muutossarjan myyjän sivuilla olevalla laskurilla ei meinaa päästä noihin lukemiin. Jos oletetaan 8 litraa bensaa sataselle kuluttava auto, 0,96 €/l etanoli ja 1,4€/l bensiini (Tämän hetken "edulliset keskiarvot" p-aineille), pitää ajaa köykäiset 73 tuhatta kilometriä vuodessa, niin säästää tonnin :think:.

Jos lukemat vaan pitävät paikkansa, niin tämä vaikuttaa ihan hyvältä tavalta vertailla etanoliautoilun kustannuksia: https://eflexfuel.fi/saastolaskuri . Tuo laskuri on kai tehty VTT:n tutkimuksen pohjalta saatuun 28% kulutuslisäykseen perustuen.

Itse laskeskelin, että omassa autossa (n. 15 tkm/a ajoilla) dieselillä sekä etanolilla säästäisi n. 200€ vuodessa bensaan verrattuna. Dieselkoneessa on kuitenkin tavan arkiajoon mukavan sitkeä luonne, eikä tarvitse miettiä E85:n aiheuttamia mahdollisia ongelmia.

Pösön 607, 2L ekodiisselillä (vero 666€), matka-ajopainotteisesti keskikulutus siellä kuuden paikkeilla. Saman auton bensakone on 2.2L vapari (vero 357€), jonka kulutus samassa ajossa n. 8 litran luokkaa.
 
Muistutetaas tuosta öljynvaihdosta jälleen. Kippasin saabista 8tkm ajetut GM:n 5w30 litkut ulos. Aivan tummaa, punertavaa kahvia joka kupli astiaan virratessaan, haisi täysin viinalle.

Ei noita enää öljyksi voi kutsua.
 
Muistutetaas tuosta öljynvaihdosta jälleen. Kippasin saabista 8tkm ajetut GM:n 5w30 litkut ulos. Aivan tummaa, punertavaa kahvia joka kupli astiaan virratessaan, haisi täysin viinalle.

Ei noita enää öljyksi voi kutsua.

Oliko öljyn pinta noussut? Ajat vajaalämpöisellä koneella.
 
Oliko öljyn pinta noussut? Ajat vajaalämpöisellä koneella.
Ei se mihkään ole oikein muuttunut, ehkä hiukan kulunut.

82c koneenlämpö ajaessa kun on semmonen termarikin. Kesän jäljiltä ölpät näytti samalta kun konelämmöt kokoajan ajossa 90-100c. Eli ei tuo vajaalämmöstä johdu.
 
Minkä lämmön termostaatti ja onko lyhyttä ajoa. Itsellä 90 asteen ja viinat haihtuu alle 80 asteenlämmössä. Joten viinaa ei voi kuumassa öljyssä edes olla itsellä. Huotus myös lämpimäs V välistä lohkosta imien 16mm putkella imuun.

Tuo seikka muuten voi olla sellainen mikä jäästä tukossa olevan huohotuksen saattaa ampua auki heikoimmasta paikasta kuten öljyt öljytikun kautta pihalle. Jos paljon ajellut matalassa lämmössä koneella ja isot määrät viinaa öljys. Niin ensimmäinen reippaampi lämpö koneelle joka saa lämmöt sinne kunnolla yli 80 asteeseen saa viinan kieuhumaan öljyistä pois nostaen paineen kampikamppioon nopeastikin.

Eli viinalle ostasin vähän isomman lämmön termostaatin jos on siellä 80 paikkeilla alkuperäinen. Et varmasti tislaa viinat öljyistä pois. Ja jos lämpenemisongelmia talvalle niin etusuojamaskit paikalleeen.
82 tai 88 taitaa olla termari, tuntuu aukeavan siinä 85 kohdilla ja asettuu ajossa 82-83 kohdille. Tarkotus olisi vaihtaa se 92c kun joku neropatti aatellut että suomen talvessa pärjää tommosella.

Ei tossa mitään lämpenemisongelmia muuten ole, varmaan ~70% kaupunkiajoa loput maantietä ihan viikoittain, eli kyllä tuo pata lämpeää kunnolla jatkuvasti.

Ja joo, huohotus on kunnossa vaikka saappi onkin kyseessä. :D
 
Noissa 82-83 lämmöissä jos niissä oikeasti koko kone ei nyt vaan voi etanolia olla öljyn joukossa kun sen kiehumispiste 78 astetta. Ainoastaan jää etanolin joukossa oleva vesi mahdolliseksi jos jotain öljyn sekaan menee. Mainitsemasi öljy oli just sitä mitä Chevrolet söi hulluna 98E5 bensallakin vaikkei muita syökään. Enkä ollut vakuuttunut pois ottaes siitä.
Niin, lienee pieni määrä viinaa öljyn seassa on ihan ok, kun sitä sinne kylmästartissa päätyy. Muutkin saabin omistajat raportoineet punertavista öljyistä.

Tuo GM mulla kaikissa autoissa ja mm. tolla kaverilla joka teki ton 9-5 konerempan. Noilla vaihtoväleillä ok tavaraa ja pysyy sisässä. Myös 3.1l Corsica pyörii tolla, ei syö muuten lainkaan paitsi viime talvena paukkupakkasilla.
 
Mitä sitten tarkoittaakaan tämä punaisuus. Jos se tarkoittaa ruskean sävyjä uuden kellertävästä mustaan öljyyn siirryttäessä tarkoittaa se vaan sitä ettei öljyyn ole niin paljon likaa tullut et olis vielä ruskean tai mustan väristä. Etanolilla puhtaampaa niin ei välttämättä öljyt värjäänny yhtä paljon kuin bensalla. Puhumattakaan dieselien pikimustista. Punertava kahvi kuulostaa väriltä kun keltainen alkaa muuttumaan ruskeaksi.

En ole kyllä motoxin 5W40 öljyillä havainnut muutoksia öljyssä. Just tuos pari päivää sitten tikusta tarkistin öljymäärää ja paperille testiä et minkä näköistä. Samalla tulin kurkattua öljykorkin alle et puhdasta ja normaalin näköistä. Tosin öljyäkin on se 8 litraa moottorissa ettei ihan heti sotkeudukaan.

bbd0bf3096725213f463745cdce7399b.jpg

927ceac05715b7cefdbef35a71bef357.jpg
Aika paskasen näköstä on paperiin pyyhkästessä, mutta säiliössä vähän punersi.

Aika jöötiä tuo ulos tuleva tavara on ollut. Ja nopeasti värjäätyy ölpät.

Sotkeutumisnopeus on joo varmasti sidonnainen tohon määrään, femma kiskasee sen 4l, sulla menee tuplat.

Kyllä tossa termarinkin toiminnassa jotain häikkää on kun nytkin -15 pakkasella koneen lämmöt tippu johonkin 75 asteen tienoille, termarin avautumisen jälkeen... ja sitten termari meni uudestaan kiinni. Täytyy ens kesänä operoida tommonen 92 asteinen tilalle, nyt ei jaksa kun saunonta onnistuu hyvin sisällä noilla 80c lämmöilläkin.
 
Saab käyty muutoskatsastamassa, mihin nyt lähetän tuon tukihakemuksen? Ei näkynyt sähköisissä palveluissa kohtaa, pitääkö tässä alkaa kirjeitä lähettelemään vai onko joku sähköposti mihin laittaa?
 
kirjaamo@trafi.fi

Tuonne neuvovat trafilla lähettämään kun kysyin chatissa, tulossa myös muutossarja postissa
ja itse asennetetaan kunhan saapuu, tuntuu vähän kestävän.
Onko kellään huomiota polttoaineputkista, kumiletkujen syöpymistä tms.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla enemmän legendaa polttoaineputkistoissa. En ole kuullut turpoamisista kuin kauhutarinoina kuinka jollakin jossain kuulemma. Bensa rajumpi liotin vaikka tosin hiukan eri aineit liottavat.

Kumit jotka ei bensalle käy niin turpoo hyvinkin pian etanolis. Näit älynväyksiä pissapojan venttiilissäkin tullut vastaan. Mulla lilluu lasipurkissa koepalat sekä eräitä 3Dtulostimen joustavia muoveja e85 testis. Sopimaton muovi harmaantuu päivissä.

Noiden polttoaineletkujen kanssa niin viimeaikoina tullut siihen tulokseen etten osta niitä enää tarvikeliikkeistä vaan hydrauliikka liikkeistä varmasti laadukasta. Laitoin ruoholeikkuriin toissakesänä just uuden polttoaineletkun motonetistä niin oli jo nyt ihan haperoa vaikka 98E5 käytössä. Polttoaineletku joka ei kestä edes bensaa. Samaa kuullut skoottereis olevan et bensaletkut muutamas vuodes haperoa vaikkei 98E5 kummempaa nähnyt. Jotenkin veikkaisin että liittyy tähän E85 tarinoihin kanssa samaa.
Saappiporukalla oli kanssa ollut ongelmia bensapumpun sisäisten letkujen kanssa... ne tankilta eteen menevät on toki muovia ja alkup. pumppu viinaa silmälläpitäen tehty, mutta jos pumppu onkin paukahtanut ja ranetellaan letkuja... joillain oli jotkut mätänetin letkut uppoasennuksella sulaneet viinassa aika nopeaan.

Vanhemman auton kanssa miettisin kaksi kertaa mitä mahdolliset metalliset bensaröörit sanovat asialle, viina kun tykkää kerätä vettä itseensä.
 
Ei tuo kondensio vesi ole mikään ongelma vaikka auto seisois koko talven etanolit tankissa.
 
16l/100km etanolia matka ajossa, melekosen halpaa kyllä. 16e ei saa edes 10 litraa 98?

Stanukokonen 340 kyseessä, -68 Satellite autona. 600 vakuumi holley, moparin oma kärjetön jakaja.
Kansista otettu 2mm pois, puristukset 11.52, paljealue 1mm, mieto nokka ja laatikkona 727 lukkoturbiinilla. Perästä ei tietoa senenempää kun että se on 8 3/4.
 
16l/100km etanolia matka ajossa, melekosen halpaa kyllä. 16e ei saa edes 10 litraa 98?

Stanukokonen 340 kyseessä, -68 Satellite autona. 600 vakuumi holley, moparin oma kärjetön jakaja.
Kansista otettu 2mm pois, puristukset 11.52, paljealue 1mm, mieto nokka ja laatikkona 727 lukkoturbiinilla. Perästä ei tietoa senenempää kun että se on 8 3/4.
Kyllä sen 10 litraa justiin saa tuohon hintaan. E85-kulutuksesta laskien bensaa menis vajaa 12 litraa. Mahtaisikohan tuo mennä edes sillä. Joka tapauksessa säästöä etanolilla pitäisi tulla. Joko olet muutostuen saanut?
 
Kyllä sen 10 litraa justiin saa tuohon hintaan. E85-kulutuksesta laskien bensaa menis vajaa 12 litraa. Mahtaisikohan tuo mennä edes sillä. Joka tapauksessa säästöä etanolilla pitäisi tulla. Joko olet muutostuen saanut?

Useempi vuos sitten vanhalla 318 ajelin tolla siihen 12 pintaan, karvan yli kun reilu 1000km kiertelin. Tolla 340 en osaa arvata mitä se sit olis, eise nyt periaatteeessa pitäis hirveesti erota mutta veikkaan että tuo etanolin tuoma lisävääntö auttaa kummasti, ja tuo sen mahdollistama puristusten nosto. 80kmh on joku 2100 kierroksia eikä paljoo tartte kaasun asentoo muutella ylämäessäkään, on tässä huima ero väännössä vrt vanhaan 318.
Auton omamassa otteessa on 1560kg tjsp.

Täällä oli nyt etanoli 0,999 mut 98 hintaa en muista, karvan yli 1,50 varmaan.
On toi kyllö huima ero etanolin eduks kaikinpuolin kun moottori on tehty sitä varten. Pitäis tolla säästää 5e/100km helposti.

En ole muistanu koko kirjettä postitella mut se kun kerta sähkösenä voi laittaa ni saattais vaikka muistaa kun sunnuntaina kotia pääsee.
 
Useempi vuos sitten vanhalla 318 ajelin tolla siihen 12 pintaan, karvan yli kun reilu 1000km kiertelin. Tolla 340 en osaa arvata mitä se sit olis, eise nyt periaatteeessa pitäis hirveesti erota mutta veikkaan että tuo etanolin tuoma lisävääntö auttaa kummasti, ja tuo sen mahdollistama puristusten nosto. 80kmh on joku 2100 kierroksia eikä paljoo tartte kaasun asentoo muutella ylämäessäkään, on tässä huima ero väännössä vrt vanhaan 318.
Auton omamassa otteessa on 1560kg tjsp.

Täällä oli nyt etanoli 0,999 mut 98 hintaa en muista, karvan yli 1,50 varmaan.
On toi kyllö huima ero etanolin eduks kaikinpuolin kun moottori on tehty sitä varten. Pitäis tolla säästää 5e/100km helposti.

En ole muistanu koko kirjettä postitella mut se kun kerta sähkösenä voi laittaa ni saattais vaikka muistaa kun sunnuntaina kotia pääsee.
16l viinalutkutus taitaa tosiaan vastata jotain 11-12l bensankulutusta... onko noilla puristuksilla noin iso merkitys sen kulutuksen suhteen?

9-5 Saab 2.3tbo koneella vetänyt nyt sen 12l/100, keskinopeus jonkun 60km/h. Aika maantiepainotteista ollut, mutta ei mitään 80km/h tasasta vaan motaria ja metsäteitä.

Reilu 10l/100 menee motariakin viinalla. Bensalla sinne 8 pintaan melkeinpä. Ajosta riippuen mulla säästyy 5-10€/tankki.
 
16l viinalutkutus taitaa tosiaan vastata jotain 11-12l bensankulutusta... onko noilla puristuksilla noin iso merkitys sen kulutuksen suhteen?

9-5 Saab 2.3tbo koneella vetänyt nyt sen 12l/100, keskinopeus jonkun 60km/h. Aika maantiepainotteista ollut, mutta ei mitään 80km/h tasasta vaan motaria ja metsäteitä.

Reilu 10l/100 menee motariakin viinalla. Bensalla sinne 8 pintaan melkeinpä. Ajosta riippuen mulla säästyy 5-10€/tankki.

Jooh en ehkä ihan malta uskoo et pääsisin alle 12 tolla bensalla mutta ehkä se tosiaan on se etanolin tuoma hyöty mikä toimii tässä tapauksessa vielä ton todella alhaalta vääntävän nokan kanssa? Noh tässä on on vielä 700km tjsp ajoo jäljellä ni eiköhän tosta joku lukema saaha tarkempikin.
Cruise seoskin pitäis varmaan aika lähellä olla, 69 suuttimilla oli laihallaan vähän, 74 oli jo ihan sika rikkaalla, ja nyt on 72, uskaltaisin tiputtaa vielä koon pienemmäks varmaan ehkä.
 
Viina härpätin tilattu, mutta mitenkä tämä sytytystulppa asia on. Pitääkö muuttaa johonkin toisiin tuon lämpöarvon takia? Normaaleilla perustulpilla kuitenkin aion ajella joilla olen mennyt noin 30K/vaihtoväli. Pitäisikö vaihtaa useammin, onko kokemuksia kellään?
 
Viina härpätin tilattu, mutta mitenkä tämä sytytystulppa asia on. Pitääkö muuttaa johonkin toisiin tuon lämpöarvon takia? Normaaleilla perustulpilla kuitenkin aion ajella joilla olen mennyt noin 30K/vaihtoväli. Pitäisikö vaihtaa useammin, onko kokemuksia kellään?

Saabissa suositus on 10tkm välein öljyt ja tulpat. En tiedä onko yleispätevä ohje ja kelpaako myös muunmerkkisille viinavankkureille. Saabissa käytän itse NGK BCPR7ES-11 tulppia.
 
Viina härpätin tilattu, mutta mitenkä tämä sytytystulppa asia on. Pitääkö muuttaa johonkin toisiin tuon lämpöarvon takia? Normaaleilla perustulpilla kuitenkin aion ajella joilla olen mennyt noin 30K/vaihtoväli. Pitäisikö vaihtaa useammin, onko kokemuksia kellään?

Muuten räpeltämättömään autoon käy vakio tulpat. Kestää kyllä ajaa tuon 30tkm, 10tkm vaihtoväli tulpille on naurettava.
 
Missä autoissa edes 30tkm on. Tarkistusksen väli kai tuota luokkaa mutta useammas nahnyt 100tkm yli ja ali olevia tulppien vaihtoväliä. 60tkm muistaakseni audinkin perustulppien vaihtoväli.

Tuollainen 10tkm kun kuulostaa yhtä älyttämältä kuin Chevroletin 30tkm vaihteistoöljyjen vaihtoväli.

Kyllä tuo 10 tkm ainakin saabeissa viinalla on ihan hyvä vaihtoväli. Tiedän useita tapauksia kun ei ole vaihdettu tulppia 15-20 tkm ja auto alkaa antaa missfireä. Eri asia haittaako pienet missfiret, mutta itse ainakin mieluummin pidän ne poissa.
 
Saabissa suositus on 10tkm välein öljyt ja tulpat. En tiedä onko yleispätevä ohje ja kelpaako myös muunmerkkisille viinavankkureille. Saabissa käytän itse NGK BCPR7ES-11 tulppia.

tehtaan biopowerin öljynvaihtoväli 15tkm ja tulpat muistaakseni 60tkm.....kuka nyt 10tkm välein tulppia vaihtaa jos nyt edes 100tkm välein.
 
20tkm suositeltu foorumien ja gurujen toimesta saappiin. 20tkm ajetut tulpat oli käytännössä kuin uudet poistuessaan koneesta.
 
tehtaan biopowerin öljynvaihtoväli 15tkm ja tulpat muistaakseni 60tkm.....kuka nyt 10tkm välein tulppia vaihtaa jos nyt edes 100tkm välein.

Minä vaihdan, koska 4 tulppaa maksaa 16e ja vaihto vie pari minuuttia. Ei se ole iso kustannus, jos se pitää koneen paremmassa kunnossa ja pysyy sytytyshäiriöt poissa.

Muistelin, että silloinen softaaja sanoi tuon 10tkm vaihtovälin öljylle ja tulpille noille alkupään T7 huohotinkoneille.

Tuskin siitä liian tiheästä öljyjen vaihtovälistä nyt haittaakaan koneelle on. Tuo T7 kone on kuitenkin kuuluisa ongelmistaan, niin parempi yrittää estää mahdollisten vikojen esilletulo, vaikka sitten huoltamalla liikaa kuin liian vähän.

Seuraava omistaja kiittää sitten joskus. :)
 
No ei nyt jumalauta tulppia vaihdella 10tkm välein...
Itsellä ollut etanolit jo reilun 200tkm edestä muutamassa eri autossa ja vaihtoväli on ollut 30tkm ja tuokin on jo varmuuden maksimointia ts. tarpeetonta.30tkm ajetut tulpat on kuin uudet verrattuna bensalla ajettuihin...

Autoina ollut toki ns. "etanolille" suunniteltuja jo tehtaalta eli saabeja ja yksi volvo.
Niitä misfire-ilmotuksia kun tulee vaikka sulla olis uudet tulpat, varsinkin kovilla pakkaskeleillä startatessa.
Mutta nuo on niin pieniä määrältään että sen takia on aivan turha tulppia ostella huvin vuoksi.
Omilla kilometreillä mennään edelleen "kerran vuodessa" metodilla juurikin n. 30tkm välein.

Vaimon autossa nyt 37tkm ajettu tulpat ja noilla mennään seuraavaan öljynvaihtoon asti.

Mitä tuohon "alkupään" huohotinkoneeseen tulee niin saabiin kannttaa investoida sen huohotuksen päivityspaketti...vikka ei nyt aivan suoranaisesti liitykään etanolilla ajeluun.Viimeksi maksoi sen 50€ koko päivityspaketti , letkut ja välisäiliö.
 
Myönnän erheeni tulppien vaihtovälistä ja hyvä, että tulee faktaa esille.
Tosiaan oli vaan jäänyt päähän vaan softaajan sanat vuosia sitten noista tulppien ja öljyjen vaihtoväleistä, joka oli 10tkm. Sen mukaan ollaan menty.
 
Ja niillä sidin misfire ilmotuksilla voi lähinnä pyyhkiä persettä. Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa ellei ala tuhansissa pyörimään.
 
Onko isolla pojilla kokemuksia etanoli ajeluista esim nissaneilla tai mitsubishi?
 
Noh jokainen vaihtakoot kun lystää, mutta kunhan ei sano etanolin sitä vaativan. Pelästyttää turhaan mahdollisia etanolille vaihtajia kuten myös turha on turha kuluerä joka ei vaikuta moottorin kuntoon millään lailla. 16€ tulpilla toi olisi itselle 256€ turha kuluerä vuodessa kun 8 tulppaa kerralla.

Sama kun ajattelin mersuun vaihtaa tulpat kun "olihan niillä jo +50tkm" ajettu, 12 iridiumtulppaa 16€/kpl, jäi vaihtamatta:rofl:
 
Sama kun ajattelin mersuun vaihtaa tulpat kun "olihan niillä jo +50tkm" ajettu, 12 iridiumtulppaa 16€/kpl, jäi vaihtamatta:rofl:

Katteleppa ihan huvikses Rockautosta tulpan numerolla, sieltä itekin tilannu aina tulpat (ja paljon muutakin).
Siellä on osanumerohaku ylhäällä.
Varsinkin kun 8 tulppaa autossa ni ero alkaa olemaan jo huomattava.
Samoin hehkut tuolta joskus kans.
 
Katteleppa ihan huvikses Rockautosta tulpan numerolla, sieltä itekin tilannu aina tulpat (ja paljon muutakin).
Siellä on osanumerohaku ylhäällä.
Varsinkin kun 8 tulppaa autossa ni ero alkaa olemaan jo huomattava.
Samoin hehkut tuolta joskus kans.

Ei mulla ole sitä autoa ollut enään 10v joten ei niin väliäkään...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 415
Viestejä
4 507 042
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom