Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Tuonne ylempiin viesteihin viitaten;
Uppoasennuksessa letkut jotka eivät siihen sovellu, monesti syöpyvät. Ulkomateriaali ei välttämättä ole minkään polttoaineen kestävää (letkut ovat monikerroksisia ja kerrokset usein eri materiaalia), ja kun letku lähtee ulkopuolelta syöpymään, heikkenee sen rakenne ja se saattaa ratketa. Tämä pätee myös "puhtaaseen" bensaan.

Motonetistä myöskin on ainakin saanut etanolille suunniteltua letkua. Toiminut moitteetta, kunhan vain myyjältä kysyy että mikä nippu on etanolisopivaa. Itse en ole ostellut hydrauliikkaletkuja, enkä ole koskaan kuullu että ne mitenkään etanolille olisivat suunniteltuja. Ihan paikallisista autotarvikeliikkeistä on löytynyt etanoliletkut. En ole käyttänyt uppoasennuksissa, kun omassa tankin mittari-tankkipumppu yksikössä on metalliset putket sitä varten.

Tankin vettyminen riippuu autosta, nuo mainitut evap venttiilit tulivat EU:ssa muistin mukaan vasta 90-luvulla. Sitä ennen niissä oli korkeintaan yksinkertainen takaiskuventtiili, vielä vanhemmissa suora letku. Useissa autoissa myös korkit antavat periksi, etenkin jos tankissa on ylipainetta. Joissain on jopa jousiviritteisiä korkkeja, jolloin korkki nousee ylös vaikka se olisi ns. kiinni (tyypillisesti näissä tankin ollessa täynnä ja voimakkaasti kurvatessa vastakkaiseen suuntaan korkista lentää yleensä polttoainetta ulos, näkynyt välillä ihan kaupunkien risteyksissä, että kaarrettaessa lentää bensaa ulos). Samaan aikaan evap:n kanssa on tullut myös ilmatiiviimmät korkit, evap sääntöjen vuoksi. Jos tankki ei ole täysin ilmatiivis, tulee sinne paljon vettä ilman kosteudesta kondenssin vuoksi lämpötilan ja ilmanpaineen vaihdellessa. Ongelmaa vähentää, kun tankin täyttää aivan täyteen, tai vaihtoehtoisesti pitää kuivana ja ottaa vedet pois ennen täyttöä.
 
Ongelmahan oli motonetin letkuissa etteivät kestäneet edes sitä tavaraa sisäisesti mille tarkoitettu. Tietenkin jos motonetistä ostat etanolille ostat sille sopivaa. Mutta jos yhtä laadukasta kuin bensaletkunsa bensalle niin 2 vuoden päästä pääset uusimaan.

Motonetin etanolin kestävä on mulla nyt kestänyt jotain 6 vuotta RE85 käyttöä, joten ei se ihan huonoa ole.

Ylijäämä letkussa lukee: "Multi-fuel & Bio-fuel compatible... Carb No... EPA Compliant... GATES fuel injection hose... 225 PSI... Made in USA"

En vaihtanut yhtään alkuperäisiä letkuja, tämä tuli lisäksi. Ei ole alkuperäistenkään kanssa ollut mitään ongelmaa.
 
Tossa katoin nyt taas Saabin trippiä 4500km ja 12.1l keskikulutus...ihan on seka-ajoksi ja talvella + automaatti ihan ok kulutus.

Toki vakkaria ei passaa käyttää, muuten ylämäissä "turpo" ujeltaa ja laatikko vaihtelee turhaan, maantiellä manuaalimoodi yleensä päällä.
 
13l on oma 9-5 nyt. 400km viikottaisella ajosuorituksella 200km motaria ja loppu seka ajoa kaupungissa ja taajamassa.
 
Etanoli aika mukavasti putsaa moottoria sisältä. Evandan öljykorkista tiirailtu sisään, kiiltä sisältä ja ei ole pinttynyttä ruskeeta/mustaa paskee enää XD

Edit: Vois vaihtaa öljyt ja suodattimen.
 
Etanoli aika mukavasti putsaa moottoria sisältä. Evandan öljykorkista tiirailtu sisään, kiiltä sisältä ja ei ole pinttynyttä ruskeeta/mustaa paskee enää XD

Edit: Vois vaihtaa öljyt ja suodattimen.

Ja öljypumpun sihti tukossa :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa paljolta kun itsellä Audi A8 quattro menee 14 litraan etanolia jos vähän katselee ajotapaansa. Ajotapaa täytyy katsoa erityisesti taajamis ja kaupungeis, joissa pyrkii turbiinilukkoa saamaan päälle nopeasti. Eli suht rivakka kiihdytys aavistuksen yli halutun ja pienellä kaasunhölläyksella menee lukko herkemmin päälle. Jollei tuota tee niin karkaa 20 alkusille kaupungis äkkiä. Motari ja maantiet talviaikaan mene 10 pinnan kulutuksillakin tasasilla laakeilla mailla ilman ohituksia ja liikenteen pumppausta.

Sinällään jännä että auton kulutus on tippunut 2l/100km sen aikana kun etanolilla ajanut. Meni jonkin aikaa ennenkuin alko etanoli vaikuttaa kulutuksen tippuen aika yhtäkkiä. Ennen mentiin kulutusmittarinkin mukaan 10 alkusilla ja nyt tasainen satanen etenee 8 alkusella. Tuohon n. 1,3x niin aika oikeat lukemat tankkauksienkin mukaan. Tarttis toi kulutusmittari opettaa uusiks OBDElevenin avulla näyttämään oikeata.
Toi kasi tuntuu aika vähällä menevän mitä oon tässä sun touhujas seuraillut sivusilmällä.

10l on mullakin motarikulutus, maantie 90km/h ajelulla sinne vajaaseen 9l/100km.

Kaupunki ja kylmästartit on ne mitkä syö. Noi mun 200km taajama ja seka ajoa tapahtuu talvisin varmaan vähintään puolet kylmällä koneella, ei siis täysin käyntilämpösellä.

Joskus mittasin kaupunkikulutuksen yksistään kylmästartteineen, taisi olla siihen 18-20l pintaan. 1700kg auto toi femmakin ja bensaakin menee kaupungissa päälle 15l niin kyllä tuo viina kummasti edistystä tuo. :)

Femmassahan ei oo kulutuksessa mitään eroa onko sulla 2.3t neloskone vai 3.0 kutonen.

Ainiin. Turbiinilukko menee tossa aisinin askissa vasta 80km/h päälle. Eli 60km/h ajeluilla mennään siellä 1800rpm jo ja 70km/h on 2000rpm pintaan. Viisvaihteinen uudempi aski varmaan veisi vähemmän kun on yks vaihde lisää ja muutenkin oli lukko saatavissa päälle jo nelosellakin.
 
Ja öljypumpunsihti tukossa :kahvi:
Enpä oikein usko sen olevan yhtään tukossa. :happy:
Autolla ei ole ajettu kuin 178tkm.
Viime öljyvaihossa (172tkm) ei ollut mitään paranormaalista. Nyttenkin öljy hieman tummahkoa, ei tarvis vielä vaihtaa. Samalla vois kyllä vaihtaa kun auto menee sinne korjaamolle muutenkin.

Viime autossa golf IV 1.4 ja 320tkm. Loppuun ajettu, autolla ei oikein ollut arvoakaan. Muutaman kerran tankkailin e85 niin rupes kylmänä kone naputtaa, eli hydraaliset nostimet. Noh, sitten jonkun ajan päästä raklatti niin kuin diisseli. Söi muutenki öljyä perkeleesti. Siinä kyllä oli jotai tukossa, eikös :vihellys:
 
Ei moottorissa tarvitse karstaa olla ennen E85 ajoakaan jos on öljyt ajallaan vaihdettu ja siten mitään huolta.

Niin ja laadukkaat öljyt käytössä. Tässä tapauksessa oli kyse tästä:

Etanoli aika mukavasti putsaa moottoria sisältä. Evandan öljykorkista tiirailtu sisään, kiiltä sisältä ja ei ole pinttynyttä ruskeeta/mustaa paskee enää XD

Edit: Vois vaihtaa öljyt ja suodattimen.

Voihan ne karstat mennä läpi sihdistä (ja usein meneekin) ja jää sitte suodattimeen. Itellä VAGin 1.8T (longlife öljyjen karstat) etanolilla joten... Tein tosin dieselillä parit huuhtelut ennen E85 siirtymistä.
 
No joo toi tekee paljon. Itsellä lukko menee taajanopeuksissa kun vähän sitä patistaa menemään. Eli toi kiihdytys ja pieni kaasun lasku saa lukittumaan herkemmin. Jollei kaasua hellitä vähää on turha odottaa lukkoa ennen kilometrien 60 ajelua tai puolen kilsaa 70 nopeutta.

Sanovat että ZF5HP24 olis kanssa 20km/h korkeammalla mitä tämä ZF4HP24, mutta tiedä sitten todellisuutta. Speksit sanoo että 5-vaihteinen automaatin ykkönen loppuisi 81km/h vauhtiin kun 4-vaihteisen 87km/h vauhtiin, mutta isoimman pituus olis aavistuksen lyhyempi 4 vaihteissa jolloin toi lukko vasta aktivoituu jollei manuaaliasennossa ajele tai rajoitetuis vaihteis esim. 3-asento päällä 40 alueilla. Voi olla softa tai ajotyylien eroja noi missä kullakin tai vaan ihan tuota isoimman pituutta. "Kuuntelemalla" ja seuraamalla hetkittäistä kulutusta ja sen mukaan totuttelemalla autolla sopivaan ajotyyliin saa kyllä paljon pois kulutukses ainakin mehumaijoilla.

Gear ratios (overall):
I 2.479 (9.39), II 1.479 (5.6), III 1 (3.79), IV 0.728 (2.76)
Vs.
I 3.571 (10.39), II 2.2 (6.4), III 1.505 (4.38), IV 1 (2.91), V 0.804 (2.34)

Ja

1000rpm speed:
(km/h/mph)
I: 13.6 / 8.5, II: 22.8 / 14.2, III: 33.7 / 20.9, IV: 46.2 / 28.7
Vs.
I: 12.3 / 7.6, II: 19.9 / 12.4, III: 29.1 / 18.1, IV: 43.8 / 27.2, V: 54.5 / 33.9

Jos saat vaihteistos rajoitettua isompia vaihteit pois niin se voi kannattaa kaupungis jois ei isointa edes voi käyttää. Tuon turbiinin lukittumisen aktivoimiseksi alemmis vauhdeissa sillä hetkellä isommalla sallitulla, muuten kun jää helposti odottamaan sitä isointa joihin vauhteihin ei edes mennä. Eli tuos A8 tapauksissa 40 aluerajoitusalueilla 3-asento päälle kepistä. Manuaalina kunnei kuitenkaan jaksa ajaa jolla lukittuisi joka vaihteella herkemmin.
Mulla menee nelonen päälle 40km/h vauhdissa jo. Pakkokolmosella tulisi tosi usein ajeltua parin tonnin kierroksilla. En tiedä onko tossa kolmosella joku turbiinilukko tuossa nelivaihteisessa.

Täällä joo kanssa aina tavoitteena, että saa kelattua sen 40km/h nopeasti ja sen jälkeen kaasu nopeasti ylös jolloin heittää nelosen ja menee melkein tyhjäkäyntikierroksilla eteenpäin. Softan ansiosta vääntöä myös piisaa ja aski luistattaa hyvin nelosellakin, eli tuo ei ala vatuloimaan kolmosen ja nelosen välillä jos osaa käyttää kaasua oikein.

Viisvaihteinen on kaverin femmassa, siinä pisti ainakin silmään että kiihdytellessä ja polkiessa meno vaihteli kokoajan sen takia kun aski heitteli jatkuvasti pienempiä ja suurempia vaihteita silmään, eikä tuntunut juurikaan luistavan.
 
Asennettu ja ensituntumat otettu, ja appi näyttää seuraavaa.
Etanoli pitoisuus on 61 %
Lämpötila 52 astetta.
PA lämpö 15 astetta.
Tuloksena noilla arvoilla kulutus on noussut noin 12%. Tosin ajomäärä on vielä pieni joten jatkossa näkee mihinkä todellisuudessa asettuu täydellä R 85 ajolla ja suuremmalla km. määrällä.
Tukihakemus Trafille lähti s.p. matkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Asennettu ja ensituntumat otettu, ja appi näyttää seuraavaa.
Etanoli pitoisuus on 61 %
Lämpötila 52 astetta.
PA lämpö 15 astetta.
Tuloksena noilla arvoilla kulutus on noussut noin 12%. Tosin ajomäärä on vielä pieni joten jatkossa näkee mihinkä todellisuudessa asettuu täydellä R 85 ajolla ja suuremmalla km. määrällä.
Tukihakemus Trafille lähti s.p. matkaan.
Mistä mittasit kulutuksen kasvun?
 
Eipä ole Matrixissa ajotietokonetta., ihan trippimittariin ja pumpun lukemaan luotan.
Jos huomasit niin etanooli prosentti on vielä ainoastaan 61%
Tulpiksi valitsin tälläiset NGK BCPR7ES-11
Onkoha nuo appin lukemat käytännössa kuinka tarkkoja?
Eiköhän nuo lukemat oo yhtä tarkkoja ku OEM vehkeissäki, todellisuudessahan nuo mittaa vastusta joten mittari ei tiedä vaikka siitä valuis vettä läpi ja sen mukaan heittää lukemia.
 
Ehditkö jo muutoskatsastaa?

Kyllä kävin ja läpi meni, päästöt oli todella hyvällä mallilla, tuota päästötodistusta voin käyttää kun myöhemmin teen varsinaisen vuosikatsastuksen,(aikamäärä ei ollut vielä sallitulla) se kun on voimassa 3 kk. säästää jonkun euron siinäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Viikon päästä alkaa omassa katsastusväli niin ajattelin samalla muutoskatsastaa e85. Mulla ei tosin ole mitään purkkeja vaan auton oma ohjelma muutettu + suuttimet vaihdettu.
 
Juu, kyllä voi, mutta uhratut panokset meneekin sitten hukkaan,toivotaan että pysyy näin.
Kyllähän tuolla 200€ muutoskatsastaa takaisinkin bensalle jo ja vielä jää 100€ tassuun.

Ja saabistihan rekisteröi bensalle ja ajelee autuaana viinalla, kuten suurin osa nykyäänkin.
 
Hei,

Uusi e85 autoilija Oulusta liittyy ryhmään.

Ajelen tällä hetkellä Chrysler 300c 5,7L V8 hemillä. Se muutettiin viime viikolla eFlexFuel sarjalla etanolikäyttöiseksi.
Tein hiukan pidemmän ajomatkan heti muutoksen jälkeen Seinäjoelle, n. 700km menopaluu matka-ajoa.

Lisääntynyt vääntö oli huomattavissa helposti. Esim. parkkiluolaston rampista ylöstullessa ei tapahtunut alaspäin vaihtoa, kuten bensalla.
Suurin yllätys oli kulutus, odotin n. 30% kasvua. Näitä lukemia on vaikea uskoa, koko matkan keskikulutus oli 10,8 litraa/100km!
Samaa luokkaa bensan kanssa siis. Olisikohan lisääntynyt vääntö vaikuttanut asiaan noin paljon? Auton tietokoneen antamat kulutuslukemat ovat aina olleet erittäin tarkkoja. Täydennystankkaus mittarilla vahvisti vielä asian. Ajoin koko matkan tasaista 80 -100 km/h vauhtia, lukuunottamatta muutamia 60 alueita ja tietöitä. Muutama reipasvauhtinen ohituskin mahtui matkalle. Vakionopeudensäädin oli käytössä suurimman osan matkaa ja polttoaineen etanolipitoisuus 70%.

Hemi1.jpg
 
Hei,

Uusi e85 autoilija Oulusta liittyy ryhmään.

Ajelen tällä hetkellä Chrysler 300c 5,7L V8 hemillä. Se muutettiin viime viikolla eFlexFuel sarjalla etanolikäyttöiseksi.
Tein hiukan pidemmän ajomatkan heti muutoksen jälkeen Seinäjoelle, n. 700km menopaluu matka-ajoa.

Lisääntynyt vääntö oli huomattavissa helposti. Esim. parkkiluolaston rampista ylöstullessa ei tapahtunut alaspäin vaihtoa, kuten bensalla.
Suurin yllätys oli kulutus, odotin n. 30% kasvua. Näitä lukemia on vaikea uskoa, koko matkan keskikulutus oli 10,8 litraa/100km!
Samaa luokkaa bensan kanssa siis. Olisikohan lisääntynyt vääntö vaikuttanut asiaan noin paljon? Auton tietokoneen antamat kulutuslukemat ovat aina olleet erittäin tarkkoja. Täydennystankkaus mittarilla vahvisti vielä asian. Ajoin koko matkan tasaista 80 -100 km/h vauhtia, lukuunottamatta muutamia 60 alueita ja tietöitä. Muutama reipasvauhtinen ohituskin mahtui matkalle. Vakionopeudensäädin oli käytössä suurimman osan matkaa ja polttoaineen etanolipitoisuus 70%.

Hemi1.jpg
Ajotietokone näyttää pieleen. Oikea kulutus on todennäköisesti jotain ihan muuta. eFlexfuel tekee korjaukset auton tietokoneen ohitse eikä näin ollen rekisteröidy tuohon kulutukseen.
 
Sain laskettua kulutuksen tankkauksten erotuksesta, koska täytin tankin juuri ennen lähtöä Seinäjoelta.
13,25 litraa/100km. Mielestäni todella vähän tälle 5.7L V8 Hemi-koneelle!
En ajellut mitään säästöajoa, kaasu tuli painettua pohjaan monta kertaa ohituksissa.
Muuten ajelin n. 80-100km/h vakionop. säätimellä.

Kaasuttelu ei johtunut niinkään keväisestä hormonipurskeesta, vaan tarkoituksena oli irrottaa karstoja etanolilla ennen öljynvaihtoa.
Ajattelin ajella parituhatta kilsaa ja sitten öljyt vaihtoon. Laitteen asentajan mukaan tihennetylle öljynvaihtovälille ei oikeastaan ole tarvetta. (Ainakaan tällä koneella, koska öljytilavuus on melkein 8 litraa.)
Lyhyempää vaihtoväliä kuitenkin yleensä suositellaan. Katselin moottoriöljyn tietoja ja huomasin suurimman osan olevan etanoliyhteensopivia, eli ne sisältävät happoneutraloijan.

En oikein keksi mitään syytä tihennetyille öljynvaihdoille, etanoli varmasti haihtuu öljystä sen lämpötilan vuoksi ja happoneutraloiva öljy hoitanee loput.
 
Sain laskettua kulutuksen tankkauksten erotuksesta, koska täytin tankin juuri ennen lähtöä Seinäjoelta.
13,25 litraa/100km. Mielestäni todella vähän tälle 5.7L V8 Hemi-koneelle!
En ajellut mitään säästöajoa, kaasu tuli painettua pohjaan monta kertaa ohituksissa.
Muuten ajelin n. 80-100km/h vakionop. säätimellä.

Kaasuttelu ei johtunut niinkään keväisestä hormonipurskeesta, vaan tarkoituksena oli irrottaa karstoja etanolilla ennen öljynvaihtoa.
Ajattelin ajella parituhatta kilsaa ja sitten öljyt vaihtoon. Laitteen asentajan mukaan tihennetylle öljynvaihtovälille ei oikeastaan ole tarvetta. (Ainakaan tällä koneella, koska öljytilavuus on melkein 8 litraa.)
Lyhyempää vaihtoväliä kuitenkin yleensä suositellaan. Katselin moottoriöljyn tietoja ja huomasin suurimman osan olevan etanoliyhteensopivia, eli ne sisältävät happoneutraloijan.

En oikein keksi mitään syytä tihennetyille öljynvaihdoille, etanoli varmasti haihtuu öljystä sen lämpötilan vuoksi ja happoneutraloiva öljy hoitanee loput.

Aikalailla sama kulutus oli ex. 3.3l voyagerilla etanolilla sekalaisessa ajossa. Matka-ajossa pääsi 11l/100km, mutta erittäin kevyellä kaasujalalla.
 
Kulutuksen seurantaa kun on ajettu n. 300 km.
E10 kulutus n.8,0 L ja nyt 62% etanoliseoksella 9,24 L/100 km. nousu 15,5%.
Mitattu trippimittarilla ja pumpun lukemalla, (ei ajotietokonetta)
Tankkasin juuri Shell kylmäasemalla Seinäjoella 0,96e/L. Ihanan halpaa :happy:
 
Saab 9-5 2.3t -05. Kulutus bensalla tie 7,8l, kaupunki 10l, etanoli tie 10 kaupunki 13l. Kulutus laskettu tankattu/ajettu. Melko raskas kaasujalka. Kesällä kulutus on pari kahvikuppia pienempi. Autossa n 230hp/400Nm, painoa n 1700kg. Nyt virallisesti Biopoweriksi katsastettu.
 
Viimeksi muokattu:
Hakemus lähetetty 23.3 ja 17.4 tehty myönteinen päätös tuesta tuli tänään 19.4.
Rahat tulee joskus sitten jos joku poliitikko ei pane omaan taskuunsa eläkettään varten.
 
lappu haettu ja hakemus lähti.
ihan ok arvot 183tkm ajetulle vanhalle paskalle tuli päästötestistä, autolla veivattu bout 36tkm etanolilla.
(2005 saab 95 2.3t)

co% 0.04
co2 9,1
hc ppm 9
o2 0.10
lambda 1.01
 
lappu haettu ja hakemus lähti.
ihan ok arvot 183tkm ajetulle vanhalle paskalle tuli päästötestistä, autolla veivattu bout 36tkm etanolilla.
(2005 saab 95 2.3t)

co% 0.04
co2 9,1
hc ppm 9
o2 0.10
lambda 1.01

Ennen ja jälkeen arvoja ois kyl kiva nähä mitä se oikeesti vaikuttaa, pitää itekki käydä kahtoo päästöt tosta Satellitesta kuha saan sen läjään, tuleeko sieltä kukkasia tommosesta reilu 400hp moottorista etanolilla.
 
Käytännössä tulee kukkasia ja linnut ilahtuvat, vaikka on tuollainen kone autossa.
Hiilen nettopäästöt ovat Suomalaisessa bioetanolissa lähellä nollaa, koska se tehdään biojätteestä.


J-P
 
Saab 9-5 2.3t -05. Kulutus bensalla tie 7,8l, kaupunki 10l, etanoli tie 10 kaupunki 13l. Kulutus laskettu tankattu/ajettu. Melko raskas kaasujalka. Kesällä kulutus on pari kahvikuppia pienempi. Autossa n 230hp/400Nm, painoa n 1700kg. Nyt virallisesti Biopoweriksi katsastettu.
Siis onko tuo alunperinkin ollut Biopower vai joku muunnossarjajuttu?

Omassa kärry on tehtaalta asti ollut Flexifuel, mutta otteessa lukee silti käyttövoimana vain bensiini. Mielellänihän tuonkin muutoskatsastaisi, jos siitä kerrankin autoilija jotain valtion pohjattomasta kassasta saisi, mutta ainakin hakemuslomakehan vaatii tietoja muutossarjasta, joten olen ollut siinä käsityksessä ettei onnistu kuin niihin autoihin, jotka eivät alunperin ole etanolille sopivaksi tehtyjä. Luulisi että maailma pelastuu (Excelissä) näilläkin.
 
Esim. Saab aikoinaan testasi hiilipäästöt kun biopowerit tuli ruotsissa markkinoille, bensalla euro5 mukaan tällä autolla 240gr ja etanolilla 51gr.
Sinänsä hauskaa kun viime vuoden 1.0 litrainen fordin eco työntää enemmän paskaa putkesta ulos ja silti etanolimuunnoksen tehneet ja orkkis biopowerit (saabit siis) vuosiverotetaan bensapäästöjen mukaan...ruotsissahan "miljöbil" statuksella olevat eli etanoli ja kaasukikkareet maksavat jännäpaskan verran vuosimaksua jopa 20% siitä mitä bensakulkine...suomessa taas koskaan ole ollut hyötyä tuosta vaikka esim saabin etanolipaskat tuli tehtaan toimesta jo 2005 myyntiin...

Tossa lukee otteessa tämä suomen ihanuus eli "muutettu pääosin käyttämään etanolia"...eli tossakin vaimon kulkineessa todellinen saasteiden määrä on murto-osa siitä mitä bensalla ajat mutta silti maksat vuosimaksut rankimman mukaan, tottakai vanha b235r on saastuttava paske nykyajan ecoautoihin verrattuna mutta silti...


Toisaalta se +300 hp kompensoi tuota vuosimaksua ja nykyinen etanolin hinta ynnä tuleva 200€ (-45€) kompensoi kummasti tämän vuoden ajoja, tuo 160€ on bout kuukauden litkut akan autoon.
 
Siis onko tuo alunperinkin ollut Biopower vai joku muunnossarjajuttu?

Omassa kärry on tehtaalta asti ollut Flexifuel, mutta otteessa lukee silti käyttövoimana vain bensiini. Mielellänihän tuonkin muutoskatsastaisi, jos siitä kerrankin autoilija jotain valtion pohjattomasta kassasta saisi, mutta ainakin hakemuslomakehan vaatii tietoja muutossarjasta, joten olen ollut siinä käsityksessä ettei onnistu kuin niihin autoihin, jotka eivät alunperin ole etanolille sopivaksi tehtyjä. Luulisi että maailma pelastuu (Excelissä) näilläkin.

Kyllähän hakemukseen riittää softaajan puumerkki asennuskohtaan mitä on muutettu.
Itselläni on itseasennettu boxi ja katsuri vähän kaapeleita sormeili onko kunnolla kiinni.
 
Siis onko tuo alunperinkin ollut Biopower vai joku muunnossarjajuttu?

Omassa kärry on tehtaalta asti ollut Flexifuel, mutta otteessa lukee silti käyttövoimana vain bensiini. Mielellänihän tuonkin muutoskatsastaisi, jos siitä kerrankin autoilija jotain valtion pohjattomasta kassasta saisi, mutta ainakin hakemuslomakehan vaatii tietoja muutossarjasta, joten olen ollut siinä käsityksessä ettei onnistu kuin niihin autoihin, jotka eivät alunperin ole etanolille sopivaksi tehtyjä. Luulisi että maailma pelastuu (Excelissä) näilläkin.
Auton Ecuun muutettu vuoden 2008 Biopower softa. Vuoden 2005 viimeiset olivat valmiiksi Biopowereita.
 
Saabithan on valmiiksi jo kaikki "biopowereita" vuoden -99 jälkeen, T5 boxilla periaatteessa ei ole "virallista" biopower tukea mutta kaikki T7 trionicit menee softan vaihdolla (ja tulpat) vastaavaksi kun biopower.

Itse laitoin mamman 2005(2004) saabiin 2006 vuoden softan sisälle, ensin raakana ja myöhemmin läppärillä ajettiin "tehot ja vääntö" ylös.

Sama kone ja samat laitteet, softa eri.siinä ero.Paitsi myöhemmissä saabeissa missä tuli vielä esilämmitin viinalle.

Meillä ollut kolme saabia ja yksi volvo etanolilla, ajettu sen reilut +200tkm viinalla ilman ongelmia kaikkien yksilöitten kanssa.

Seuraavaksi sitten ehkä uudempi kaasuauto tulille...volvoa tekis taas itsellä mieli ja saabeissa rupeaa kovaa vauhtia tulemaan ikä vastaan, yhden saabin meinasin vielä ottaa jos löydän loppupään eli 11-13 väliltä sopivan halvalla, muuten joutuu kuoppaamaan kohta rakkaan mutta kuolleen merkin.

Noita "uusia"saabeja saa vielä ruotsista ja euroopasta eli tehdasseisotettuja ysifemmoja millä on ajettu muutama kymppi, löytyy koko ajan vielä kun hakee mutta se "oikea" ikä rupeaa olemaan jo liian vanha vaikka merkkiä arvostankin.
 
Kyllähän hakemukseen riittää softaajan puumerkki asennuskohtaan mitä on muutettu.
Itselläni on itseasennettu boxi ja katsuri vähän kaapeleita sormeili onko kunnolla kiinni.
Omani ei siis ole Saab vaan Volvo, ja on ihan tehtaalta lähtien ollut Flexifueli kaikin puolin, myös softaltaan ja mallimerkinnältään joten mitään päivitettävää ei ole. Rekisteriotteelle vaan merkitty bensaksi.

Tuon muutoskatsastuksesta ei siis taida olla mitään iloa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 413
Viestejä
4 507 021
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom