Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tuossa ei ole mitään ikärajotteita? Äkkiäkös tommosen vanhemman kaasarivehkeen muuttaa 85 käypäseks.
Siellähän se luki eli 31.12.2006 ja sitä ennen käyttöönotetut menee pelkällä (katsastuksen) päästömittauksella ja obd-testillä. Uudemmissa vaaditaan käytännössä kaiketi mahdottomia.
 
Siellähän se luki eli 31.12.2006 ja sitä ennen käyttöönotetut menee pelkällä (katsastuksen) päästömittauksella ja obd-testillä. Uudemmissa vaaditaan käytännössä kaiketi mahdottomia.

Mitähän ne tuumaa sit kun autosta ei oteta päästöjä muutenkaan o_O
 
Menee sinne katsastusasemalle ja merkitsee papereihin uuden suuttimen ja asentajaksi itse? :D

"Holley kaasutin, pääsuutin 72, tyhjäkäyntiruuvi 3 kierrosta auki, kiihytyspumppusuutin 28, 50cc kiihytyspumpunkalvo, sininen kiihityspumpun nokka. Tein itse ja säästin" xd
 
Mikä on hyvä muunnossarja, flexfuel sivuilla löytyy päälle 300€ ja flexfuelfinland sivuilla myydän kahdenlaista versiota 5.0 ja 4.2.
Itellä kiinostaa tuo 4.2 versio hinnan takia. Onko kellään konkreettisiä kokemuksia?
 
Mikä on hyvä muunnossarja, flexfuel sivuilla löytyy päälle 300€ ja flexfuelfinland sivuilla myydän kahdenlaista versiota 5.0 ja 4.2.
Itellä kiinostaa tuo 4.2 versio hinnan takia. Onko kellään konkreettisiä kokemuksia?
Jotenki tuosta flexfuelfinlandin sivuilta/yleisestä ilmeestä jää pahasti heikko luotto, "suomessa valmistettu" jotenkin en usko tuohon kun vastaavan näköisiä löytyy muallakin myynnissä eli tarroilla :think: eflexfuelin laitteesta saa paljon luotettavamman kuvan ja on todistetusti täällä valmistettu, voi jopa ostaa paikallisesta motonetista plus laitteeseen kuuluu tuo etanolianturi jolloin ei tarvi mitää nappeja painella/arvioida kuinka paljon etanolia tankissa on.
 
Omassa vanhassa autossa on ollut käytössä eFlexfuel parisen vuotta ja etanolilla on menty kesät ja talvet, ilman isompia murheita. Ainut ongelma mikä tuli, oli vikaantunut etanolianturin johto. Olin yhteydessä eflexfueliin ja pistivät kirjeenä uuden johdon puolitoista vuotta ostosta ilman mitään sen suurempia kyselyjä, sen jälkeen toiminut taas moitteetta.
 
Jotenki tuosta flexfuelfinlandin sivuilta/yleisestä ilmeestä jää pahasti heikko luotto, "suomessa valmistettu" jotenkin en usko tuohon kun vastaavan näköisiä löytyy muallakin myynnissä eli tarroilla :think: eflexfuelin laitteesta saa paljon luotettavamman kuvan ja on todistetusti täällä valmistettu, voi jopa ostaa paikallisesta motonetista plus laitteeseen kuuluu tuo etanolianturi jolloin ei tarvi mitää nappeja painella/arvioida kuinka paljon etanolia tankissa on.
OT:
Taitaa melkein riittää "suomessa valmisetuksi", kun on tarrat liimattu suomessa
 
Onko E85 miten tasalaatuista nykyään? Muistan kun aluksi sanottiin että bensapitoisuus voi heitellä rajustikin, mutta nyt olen kuullut että ajetaan ilman anturia.
 
eflexfuelin anturin mukaan vaihtelee aika reippaasti 50-75 prosentin välillä. Taitaa olla kerran käynyt siellä 80% paikkeilla.
 
Sitten ei kyllä uskalla laittaa proggikseen E85 ilman anturia. Tulee aika korkeat puristussuhteet niin olisi tarkoitus ajaa pelkällä pumppu E85:lla.
 
Kyllä se e85 on ihan 85% viinaa ja 15% bensaa nykyään lähes ainaSe mihinkään heittele.
Kaksi autoa kulkee viinalla, molemmissa oikeasti toimiva mittari ja adaptaatio on aina 820-850...alle 70% ei st1edes laske ulos.muutama vuos takaperin noita heittoja oli joskus, ei ole tullu aikoihin enää kuin tasalaatuista.kesällä minimi mitä st1 e85 pitää viinaa sisällään on 75%
Jos edes st1 enää tekee erikseen kesä ja talvilaatua, luulen että samaa kuraa puskevat ympäri vuoden ulos.

Suomessa viinan tuotanto on niin hyvässä mallissa että miksi ihmeessä sinne sekottaisivat kalliimpaa bensiiniä enemmän kuin tarvis?

Toisella rullattu 25tkm ja toisella varmaankin lähemmäs 100tkm.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se e85 on ihan 85% viinaa ja 15% bensaa.Se mihinkään heittele.
Kaksi autoa kulkee viinalla, molemmissa oikeasti toimiva mittari ja adaptaatio on aina 840-850...alle 70% ei st1edes laske ulos.muutama vuos takaperin noita heittoja oli joskus, ei ole tullu aikoihin enää kuin tasalaatuista.

Toisella rullattu 25tkm ja toisella varmaankin lähemmäs 100tkm.
En tiedä, vaihteleeko tuo sitten paikallisesti. Itse käynyt tankkailemassa ympäri Uuttamaata ja Kanta-Hämettä, sen mukaan missä liikkuu. Kerroin toki omista kokemuksista, en kuitenkaan yritä määrittää miten muualla/muilla menee aineen kanssa.
 
Höpö höpö.

Suomessa myytävän e85 tulee täyttää tietyt laatustandardit joihin kuuluu mm. se minimäärä etanolia mitä tuotteessa tulee olla vai oikeastiko meinaat että saisit jotain 50% litkua? eiköhän se ole se jälkiasennusanturi sinulla mikä tekee tepposia ,varsinkin jos ajelet koko ajan e85 etkä tankkaile gasoliinoa välissä.Ja suomessa ei ole kuin yksi valmistaja RE85:lle:
e85.PNG

e85b.PNG

Tuossa saab trionic 7 biopowerin näyttämä adaptaatio, valmistaja ilmoittaa tarkkuudeksi 0.1%, 803= 80.3%,Jaa, talvella huomaa että on taas tullut muutama sytkähäiriö, tosin normaaliahan tuo on :
P7y8yxg.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pientä kusetuksen makua eli eikös se pitäisi olla e70-e85 jos kerta noin iso erot kuitenkin.
 
Pientä kusetuksen makua eli eikös se pitäisi olla e70-e85 jos kerta noin iso erot kuitenkin.
Tuo E85 nimityshän tarkoittaa, että sisältää enintään 85 prosenttia etanolia. Parempihan se voi kuluttajalle olla kun saa kalliimpaa ainetta edullisemmin, eli mitä vähemmän etanolia sitä enemmän rahaa valmistaja häviää.

E:Ymmärrän kyllä sen, että esim. kilpa-autoihin E85 ainetta tankkaavat haluavat vakautta, jotta saavat parhaat asetukset. Kuitenkin kilpa- ja muu erikoiskäyttö on varmasti murto-osa aineen myynnistä enkä usko siihen olevan kauheasti satsattu valmistajien puolesta.
 
Juu mutta muistakaas nyt että e85 oktaaniluku on 104, niillä lisäaineilla tasoitetaan riippumatta paljonko erässä on itse viinaa laaturajan ala-arvo st1:en viinabensassa on 95 okt. standardin mukaan, suomessa myytävä etanolibensiini ylittää reilusti nuo standardit.Suomessa siis tuo e85 on todella ympäristöystävällistä ja tuottavaa eli ei ole pienellä menekillä paljoa järkeä pelata laadulla.Viime vuonna myytiin kuitenkin sen verran vähän vuotuisella tasolla tuota ainetta...

Eli silti korkeapuristeinen kisakone (nakutus)hyötyy vaikka siitä 70% e85:sta.Tottakai kisabensa on kisabensaa mutta ei taida kukaan sellaisella pelillä ajella normiajoja missä pitäisi kisabensaa käyttää.

E85 on aivan riittävän tasalaatuista ja ei sitä turhaan viri-viri petterit käytä.
 
Viimeksi muokattu:
Korkeapuristeinen tai korkeasti ahdettu. 85% etanoliseos, eli se mitä pumpulla myytävä etanoli parhaillaan voi olla, ei ole kovin paljoa lyijytöntä (ja paljon kalliimpaa) kisabensaa heikompaa, joskin eroa kisabensan hyödyksi on, ainakin näkemieni penkkitulosten pohjalta, jos puhutaan lyijyttömästä kisabensasta. Lyijyä kun ei FIA:n alaisissa, eikä täten AKK:n alaisissa lajeissa saa käyttää sen terveys- ja ympäristövaarojen vuoksi. Lyijybensoilla päästään kuitenkin RON-oktaanilukuun 118-119. Lyijy toki sitten jää esim. venttiileihin ja siten aiheuttaa ongelmia, puhumattakaan lyijyn haittavaikutuksista ihmisiin. Bensa taasen karstoittaa, mutta etanoli ei. Etanoli tuottaa vähemmän karstaa johtuen sen sisältämästä hapesta. Toisaalta samasta syystä sen palamisnopeus on parempi kuin pumppubensalla. Tämän vuoksi etanoli tuottaa enemmän vääntöä sellaisenaan, ilman fyysisiä muutoksia moottoriin (suurempi palamisnopeus -> enemmän energiaa optimikohdassa -> parempi hyötysuhde/vähemmän hukkalämpöä -> enemmän kampiakselityötä). Kisabensan palamisnopeutta en itse tiedä. Kisabensoissa lyijyn ja lyijyttömyyden raja on yleisesti noin 106-110 RON-alueella. Kisakäyttöön tarkoitettu E85, jota ulkomailla myydään, on RON-oktaaniluvultaan 106. Etanolin ulkopuoliset osat lienee täten eroavat ST1:n seoksesta, joka on tehty toimimaan pajan perällä softatussa Micrassa. Kisakäyttöön myytävä E85 kun on tasalaatuista ja sisältää aina saman seoksen samoja komponentteja, toisin kuin pumpputavara.

Etanoli on virivehkeissä kyllä aivan lyömätön. Myös hinnan puolesta, Esimerkiksi kun jenkki 109 RON kisabensa maksaa tuollaisen 2,5€ litraa kohden jos ostaa kokonaisen tynnyrin (tämä jenkkihintoja, suomihinnat voivat erota). Etanoli olisi erinomainen myös motorsportissa mutta ainakin kun viimeksi tarkistin oli sen käyttö rajoitettu tiettyihin luokkiin, pari vuotta sitten kokonaan kielletty (poislukien drifting jossa adressilla saivat jo aikaisemmin poikkeus/erikoisoikeuden AKK:lta käyttää E85:ttä, kun drifting meni AKK:n alaisuuteen). Kisabensasta siirtyminen etanoliin alentaisi monella kustannuksia. Nuo paremmat kisabensat ovat usein myös oxygenoituja, eli täten niillä on samankaltainen kulutuksen lisääntyminen havaittavissa kuin etanolillakin, jos sillä nyt kisavehkeessä juuri väliä on. Etanolin kulutuksen lisääntyminen kun johtuu sen sisältämästä hapesta, bensaa käytettäessä kun kaikki happi tulee ilmasta. Samasta syystä myös laskennallinen lämpöarvo on heikompi, lämpöarvoa laskettaessa kyseinen kaava kun kohtelee happea lämpöarvoa heikentävänä tekijänä, koska se saadaan ilmasta.

Etanolinkin laatuisuus saataisin paremmaksi jos autot suunniteltaisiin sille eikä bensalle. Bensalle suunniteltu auto kun ei käynnisty ilman polttoaineen lämmitintä suomen talvessa ja etanolia käytettäessä johtuen bensamoottorin alhaisesta puristussuhteesta, jolloin etanoli ei starttauksen aikana kylmässä sylinterissä höyrysty. Nestettä kun on hankala sytyttää kipinällä. Eteläisemmässä euroopassa tätä ongelmaa ei ole. ST1 saisi alkaa myymään E100:sta, kuten Brasiliassa on saatavilla. Tämä olisi tasalaatuista, mutta vaatisi, että autoihin lisätään polttoaineen lämmitin jakotukkiin tai puristussuhdetta nostetaan roimasti käynnistyksen varmistamiseksi. Tämä toisaalta takaisi entistä suuremman tehohyödyn, koska E85-seoksen sisältämät bensiinin kaltaiset komponentit heikentävät sen ominaisuuksia. Lisäksi jos puristussuhdetta nostetaan vaikkapa luokkaan 15:1, kasvaisi hyötysuhde, jolloin suuri osa etanolin sisältämän hapen aiheuttamasta kulutuksen litramääräisestä lisääntymisestä saataisiin takaisin hyötysuhteen paranemisen kautta. Puristussuhdetta täytyisi kohottaa tai polttoainetta esilämmittää sen vuoksi että etanolin kiehumispiste on se 78 astetta, kun bensiinin komponentit alkavat kiehumaan alimmillaan jo 20 asteessa. Toisaalta, bensiinin olomuodon muutos vaatii myös vähemmän energiaa kuin etanolin, jolloin etanoli ei saavuta samaa lämpötilaa puristuksen aikana kuin bensiini, olettaen että polttoainetta lukuunottamatta olosuhteet ja määrä ovat samat. Lisäksihän etanolia on enemmän, jolloin puristustahdin aikana täytyisi lämmittää suurempi määrä hankalemmin lämpiävää ainetta korkeampaan lämpötilaan käynnistyksen takaamiseksi. Siksi ST1 nykyään viilaa E85-seoksen etanolipitoisuutta kuun asennon mukaan maan ja taivaan väliltä. Tämä höyrystämiseen otettava energia kun tulee puristuksen aiheuttamasta lämpötilan kasvusta. Ja tämän vuoksi etanoli ei tule olemaan mainstream ennenkuin autoja aletaan sille suunnittelemaan. Ongelma tässä taasen on, että suomessa ei suunnitella kuin työkoneita ja raskasta kalustoa, joten muutosta saataneen odottaa vielä varsin hyvä tovi. Lienee siihen saakka että öljy loppuu.
 
Viimeksi muokattu:
Tein pienen testintyngän.Vaimo käy aina tankkaamassa asemalla missä se vaihtuvuus eli tavaran menekki on iso, eli ts. kama vaihtuu tankkauspisteen tankeissa nopeasti.
Tässä tämän e85 adaptaatio:
WP_20180124_12_58_23_Pro.jpg

Tuossa kävin asioilla vähän syrjemmässä ja päätin huotoaseman pitäjältä suoraan kysyä koska on viimeksi tullut tankkiautolla täydennystä ja vastaus oli että alkusyksystä, kyseinen asema on sivussa pääteiltä oleva tankkauspiste.tässä alkutilanne eli vanhaa oli ehkä 5-6 litraa tankissa:
WP_20180124_12_57_59_Pro.jpg
WP_20180124_12_58_08_Pro.jpg

Tankkaus, tankki vetää virallisesti 70l:
a96qTnx.jpg


Tankkauksen jälkeen ajoin 41 kilometriä joten uusi ja vanha e85 on tuossa ajassa jo ehtinyt sekoittua ja kotona pihalla adaptaatio varmalle kesälaadulle:
 

Liitteet

  • WP_20180124_13_58_39_Pro.jpg
    WP_20180124_13_58_39_Pro.jpg
    4,4 MB · Luettu: 76
Viimeksi muokattu:
Ja saabhipstereille se yksi kuva että ei ole ilmavuotoja järjestelmässä, kaikki letkut uusittu laadukkailla silikoniletkuilla ja anturit ynnä molemmat lambdat on uusittu ihan vain koska viitsin ja jaksoin:
WP_20180124_13_58_56_Pro.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ja saabhipstereille se yksi kuva että ei ole ilmavuotoja järjestelmässä, kaikki letkut uusittu laadukkailla silikoniletkuilla ja anturit ynnä molemmat lambdat on uusittu ihan vain koska viitsin ja jaksoin:
WP_20180124_13_58_56_Pro.jpg

Sivuhuomiona ilmavuodot ei noin pienillä ilmamassoilla välttämättä edes näy. Täytyy katsoa ilmamassat ajossa ja ns. kaasupohjassa kiihdytyksessä.
 
(sakkez) Juu, ma kulla tieta, meinaatko että en ole tsekannut ihan huoltotesterillä tuota?
Kunhan laitoin vain vinkiks että ei ole sellanen raato missä ei voi luottaa mihinkään infoon mokomassa haistavittu infonäytössä...

Ei vaan jaksa mokoman asian takia leikkiä kameralla liikenteessä, ota siinä infopaneelista kuvia samalla kun kaasuttelet lujaa housut märkänä.
 
Tuli tilattua flexfuelfinland sivustolta v5.0 etanolianturilla hintaan 254€. Katotaan milloin tulee laitos perille. Sain semmoisen käsityksen, että saa itse asentaa, jos haluaa valtiolta tukea? Vai pitääkö joku asentaja asennuttaa?
 
Ai sviddu vieläki unohin konttorilta käydä kysymässä miten noitten vanhempin vehkeiden kaa, josko tota tänään ehkä muistais...
 
Tuli tilattua flexfuelfinland sivustolta v5.0 etanolianturilla hintaan 254€. Katotaan milloin tulee laitos perille. Sain semmoisen käsityksen, että saa itse asentaa, jos haluaa valtiolta tukea? Vai pitääkö joku asentaja asennuttaa?
Laitat vaan tukihakemukseen oman nimen asentajan kohdalle. Boxin valmistaja saa toki määritellä esimerkiksi, että asennus on suoritettava tietyllä huoltamolla, jos haluaa takuun tms säilyvän.

Ai sviddu vieläki unohin konttorilta käydä kysymässä miten noitten vanhempin vehkeiden kaa, josko tota tänään ehkä muistais...
Mahtaisko mennä ihan näiden mukaan
http://www.leimalle.com/paumlaumlstoumlmittaukset.html
4340564.png


Mutuilen, että voit säätää itse autovanhuksen etanolille, mittauttaa päästöt konttorilla/suorittaa muutoskatsastuksen ja hakea Trafilta muutostuen.
 
Laitat vaan tukihakemukseen oman nimen asentajan kohdalle. Boxin valmistaja saa toki määritellä esimerkiksi, että asennus on suoritettava tietyllä huoltamolla, jos haluaa takuun tms säilyvän.


Mahtaisko mennä ihan näiden mukaan
http://www.leimalle.com/paumlaumlstoumlmittaukset.html
4340564.png


Mutuilen, että voit säätää itse autovanhuksen etanolille, mittauttaa päästöt konttorilla/suorittaa muutoskatsastuksen ja hakea Trafilta muutostuen.

Toi ei pidä ihan paikkansa, toi eka kohta pitäis olla 1978 - 1986 tjsp.
Ja kyseessä kun on -68 n sillä vähän mietityttää :think:
 
Toi ei pidä ihan paikkansa, toi eka kohta pitäis olla 1978 - 1986 tjsp.
Ja kyseessä kun on -68 n sillä vähän mietityttää :think:
Niinpä näkyy. Tosin tässä pitää muistaa, että muutoskatsastuksen mittauksella ei ole mitään tekemistä määräaikaiskatsastuksen mittauksen kanssa. Mitä nyt mittaustapa, -laite ja rajat on samat.

Trafin muutoskatsastusohjeessa sanotaan mm. "Ajoneuvo voidaan hyväksyä päästötason osalta, mikäli ajoneuvo ei ylitä käytönaikaisen päästömittauksen raja-arvoja, ..."
Siitä joku voinee tulkita että mikäli rajaa ei ole määritelty, niin päästötkin voivat olla mitä vaan. Toinen tulkinta voisi olla, että koska raja-arvoa ei ole olemassa, niin muutoskatsastusta ei voida hyväksyä. Se lienee selvää, että mittaus on kuitenkin suoritettava, koska jostain Trafin ja katsastusasemien pitää rahaa repiä.

Lienee tosiaan fiksuinta käydä kysymässä katsastusaseman tulkinta tuohon.
 
Miksi pitää mennä käymään ja vetkutella, kun voi soittaa vaikka heti?

Mulla oli joskus 79 välikoppa eskotti ja jos pitäisi veikata, niin sulla päästöillä ei tosiaan ole mitään väliä. Toki kannattaa säätää kuntoon ja katsuri katsoo muuten toteutuksen olevan kunnollinen.

Itse sääsin tuplakaasarit saman verran auki ja korvakuulolla sytkän. Nokkakin oli muistaakseni 310 asteinen ja päästöt heittämällä olle 600, mikä on vasta seuraava päästöraja. En nyt muista tarkemmin, mutta katsuri ainakin ihmetteli, että on hyvät.
 
Miksi pitää mennä käymään ja vetkutella, kun voi soittaa vaikka heti?
Toki voi lähettää vaikka sähköpostia. Sama se miten yhteyttä ottaa.

Mulla oli joskus 79 välikoppa eskotti ja jos pitäisi veikata, niin sulla päästöillä ei tosiaan ole mitään väliä. Toki kannattaa säätää kuntoon ja katsuri katsoo muuten toteutuksen olevan kunnollinen.

Itse sääsin tuplakaasarit saman verran auki ja korvakuulolla sytkän. Nokkakin oli muistaakseni 310 asteinen ja päästöt heittämällä olle 600, mikä on vasta seuraava päästöraja. En nyt muista tarkemmin, mutta katsuri ainakin ihmetteli, että on hyvät.
Milloin tämä tapahtui eli liittyykö mitenkään nykyiseen muutosohjeeseen? Sitä paitsi -79 on jo niin uusi, että sille on rajat määritelty - toisin kuin -68.
 
Milloin tämä tapahtui eli liittyykö mitenkään nykyiseen muutosohjeeseen? Sitä paitsi -79 on jo niin uusi, että sille on rajat määritelty - toisin kuin -68.

Ei liity mihinkään mitenkään :D
Kyse oli ihan tavallisesta bensakoneesta. Se jäi sanomatta :)
Mutta ehkä sen verran, että rajat on todella väljät ja ne saavuttaa varsin helposti, jos kaikki on kunnossa. Mutta kysyjällä ei ole edes niitäkään.
 
Kyllä tolla pitäs bensallakin päästä HC 300 tai alle iham kevyesti vielä jos säädöissä, etanolilla varmaan kevyesti alle? Tommonen perus 4.3 GM V6 oli HC jotain 90 2 reikäsellä kaasarilla, bensalla, ni eikai se tommoseen lähes vakiohkoon 318 olis mahoton yhtälö myöskään.
 
Eipä ottanut katsastusmies kantaa asiaan vielä kun ollut lukenut koko pykäliä edes.

Noh tänään jos kävis vähän kaasaria ruuvaamassa ja 85 tankkiin.

EDIT
Haiseepas se kivalta pitkästä aikaa vrt bensaan. Suuttimet vaihoin isompiin vaan ja 50 litraa E85 tankkiin, pohjalla oli ehkä 10 litraa 98.
Pitää vielä keskiviikkona kiihytyspumpun suutinta isontaa ja jyrkempi nokka pumpulle että saa vähän enemmän huikkaa ja nopeemmin ni eiköhän se tästä.
Tyhjäkäyntiä sai luonnollisesti vähän rikastaa kanssa.

Lämpösenä en huomannu mitään eroa kun vaan suuttimet vaihto ja rikasti vähän tyhmäkäyntiä, kylmänä on pientä miettimistä havaittavissa siirtymäalueella eli lisää huikkaa vaan. Tasakaasulla ei mitään ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pakkaset ne sit kertoo miten lähtee. Vanhas silti helppoa antaa käynnistykseen apua muutamalla kiihdytyspumpun polkasulla ennen starttia.

Harmi ettei tajunnut ottaa -18 asteen kelillä videot käynnistyksestä silloin kun unohdin lämmittää auton. Ei ollut eroa kesällä käynnistämiseen niin tuli vasta jälkikäteen mieleen et tankissa oli pelkästään RE85.

Pakokaasut on kyllä miellyttävämpiä. Huomaa varsinkin peräkärryä laittaes perään kun suoraan pakoputken ääreen kyykistyy laittaan pistoketta.

Tai tankatessa ku reikä perseessä, ei haise enää bensalta tai koske päähän kun auton tankkaa. Uudessa autossa liekkö edes huomaa mitään eroo, kukkasiahan sieltä tulee ulos millä vaan aineella.

Mutta eipä tossa juur mitään eroa ollu, luonnollisesti vähän isompaa huikkaa vaan kiihytyspumpulla ja manuaaliryyppy päälle ja lähteehän se ihan nätisti, varmaan kelissä kun kelissä kun sitä huikkaa saa annostella just oman mielen mukaan, huomenna saa vielä jyrkemmän nokan sille pumpulle ni se antaa koko huikan sit ja vähän nopeemmin kun ei toi vakiopumppu anna edes sitä koko 30cc mikä siellä on.
Ei pitäis 50cc pumpulle olla mitään tarvetta, kaverilla on stroukattu 383 melkein samoilla eväillä ja ajelee sillä ympärivuoden viinalla kanssa ja hyvin pelittäny tolla pienellä pumpulla kun on vaan jyrkempi nokka sille ja suuttimien vaiholla.
Alipaine ennakkoo pitäny vähän rajottaa kuulemma mutta se on irti vielä toistaseks ennenkun auto muuten toimii kunnolla, sit säädetään se vielä.
 
Noniin, tuli asennettua flexfuelfinland v5.0 chevrolet evandaan. Toimii niin kuin pitää, tankattu aika tyhjään tankkiin 10l e85.

Edit: Huomenna tulppien vaihto ja venakopan tiiviste.
Näissä evandoissa on kuuluisat ooppelin 2l koneet.
 
Nonih kiihotuspumppu säädöissä nyt, parani kummasti, vielä power valveja ostaa pari ja kokeilla mikä sopiva, huomaa etanolin kaa ettei ihan vakionokka oo kun tarttee powervalveen koskee.
 
Ei kai tässä, kylmäkäynistyksellä tänään lähti kolmanella yrityksellä. Tänään vaihettu tulpat ja venakopantiiviste. Tulpilla on ajeltu 60tkm ja heti vaihtaessa perstuntumassa aika huomattava ero. Katotaas huomenna, miten käynistyy. Ainakin luvattu 6-10 astetta pakkasta.
 
Ei kai tässä, kylmäkäynistyksellä tänään lähti kolmanella yrityksellä. Tänään vaihettu tulpat ja venakopantiiviste. Tulpilla on ajeltu 60tkm ja heti vaihtaessa perstuntumassa aika huomattava ero. Katotaas huomenna, miten käynistyy. Ainakin luvattu 6-10 astetta pakkasta.

Tuon E85 kanssa saa lyhentää huomattavasti sitä öljynvaihtoväliä kuin tulppien vaihtoväliä.
 
Tuon E85 kanssa saa lyhentää huomattavasti sitä öljynvaihtoväliä kuin tulppien vaihtoväliä.

Miks se vaikuttais tulppien vaihtoväliin? Sehän pitää tulpat puhtaanakin vielä kaikenhyvän lisäks vrt bensaan. Öljyjä ehkä voi vaihella vähän tiheemmin.
 
Miks se vaikuttais tulppien vaihtoväliin? Sehän pitää tulpat puhtaanakin vielä kaikenhyvän lisäks vrt bensaan. Öljyjä ehkä voi vaihella vähän tiheemmin.
En ole viimeisen päälle perehtynyt etanolin ja bensan palamisen kemiaan, mutta etanoli on tulpalle jotenkin "raskaampi" sytytettävä. Saabistit vaihtelee tulppia etanolin kanssa 10 tkm välein tai muuten alkaa puolat tai sytytyskasetit porsia.
 
Vitut vaihda.
Lämpösemmät tulpat on suosituksena ihan saabin puolelta mutta ne kulu sen enempää....
 
Miks se vaikuttais tulppien vaihtoväliin? Sehän pitää tulpat puhtaanakin vielä kaikenhyvän lisäks vrt bensaan. Öljyjä ehkä voi vaihella vähän tiheemmin.

60tkm ajetut perus halppis tulpat ei ole välttämättä ihan turvallisin vaihtoehto moottorille, esim kun polkaisi kaasua kunnolla vanhoilla tulpilla reilusti ennen punarajaa rupes pätkäsemän. Noh, kun tulpat vaihettu, niin loppuis sekin. JA mikä on yleinen vaihtoväli tulpille?
 
Ite vaihtelen tulppia jos sieltä joku menee pimeeks, mitä noita turhaan muuten?
 
Miks se vaikuttais tulppien vaihtoväliin? Sehän pitää tulpat puhtaanakin vielä kaikenhyvän lisäks vrt bensaan. Öljyjä ehkä voi vaihella vähän tiheemmin.

Petri Kuorikoski Saab 900S Turbon muunnos RE85-polttoaineelle sopivaksi Jonkun insinöörin opinnäytetyö.

Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli muuttaa vuosimallin 1990 Saab 900 S ahdettu matalapaineottomoottori toimimaan RE85-polttoaineella.
Ottomoottorin puristussuhdetta muutettiin RE85-polttoaineelle sopivaksi. Vaihdelaatikon ensiövälitystä muutettiin, jotta saatiin ottomoottorin kierrosluku alemmaksi.
Näin saatiin polttoaineenkulutus matalammaksi. Suuttimet oli vaihdettava paremmin virtaavammaksi, jolloin ilmaseossuhde on sopivampi RE85-polttoaineelle.
Sytytyspuola vaihdettiin paremman kipinän aikaansaamiseksi. Autoon uusittiin sylinterinkansi, männät, kampiakselin liukulaakerit, kannen pultit, tulpan johdot, virranjakajan kansi ja -pyörijä
sekä kaikki ottomoottorin tiivisteet. Ruiskutuksenohjaus elektroniikkaan oli tehtävä muutoksia, jotta auto saatiin toimimaan RE85-polttoaineella.

Syitä kokeilla RE85-korkeaseospolttoainetta vanhaan autoon on monia. RE85-polttoaine tuottaa 80 % vähemmän CO2-päästöjä ja on siten ympäristöystävällisempi vaihtoehto.
Korkealla kuormituksella ajettaessa RE85:lla saavutetaan korkeampi hyötysuhde kuin bensiinillä ajettaessa. RE85-polttoaine höyrystyy huonosti talvella ja kylmäkäynnistykseen
vaaditaan enemmän polttoainetta. Auton tehomittaukset tehtiin dynamometrissä.

Autoon saatiin alkuperäisiin ottomoottorin tehoihin nähden lisää noin 88 hv ja vääntömomentti kasvoi 147 Nm. Nyt hevosvoimia oli noin 233 ja vääntömomentti oli 347 Nm.


Syitä kokeilla RE85-korkeaseospolttoainetta vanhaan autoon on monia. Suomalaisesta biojätteestä valmistettu RE85-polttoaine vähentää autoilun CO2-päästöjä jopa 80%.
Oktaaniluku on 104–106 RON. Näin ollen ahdetuista ottomoottoreista saadaan enemmän vääntöä ja myös teho lukemat paranevat. Polttoaineella on erittäin hyvä puristus-
kestävyys, joten ahdetulla ottomoottorillakaan ei tarvitse pelätä itsesyttymistä ja liekkirintaman etenemisestä sylinterin seinämillä. Tämä tunnetaan auto teknisessä
kielessä paremmin nakutuksena. Hallitsemattoman palamisen aiheuttavia syitä on yleensä karstoittuminen, ahtaminen tai huonosti puristusta kestävä polttoaine.
Nakutuksen tunnistamisen käyttö ei ole välttämätöntä, kun siirrytään RE85-polttoaineen käyttöönormaaliajossa.
Ongelmana on kuitenkin se, että sylinterin paine kasvaa RE85-polttoainetta käytettäessä, jos tulpan kärjen lämpötila pääsee nousemaan yli 700°C asteen.
Silloin on vaarana, että syntyy nakutusta eli sytytystulppien vaihto tulee tehdä noin 10000–15000 kilometrin välein, kun käytössä on normaalit kuparitulpat [1; 4; 6]

3.2 Sytytystulpat
Sytytystulppien on kestettävä suuria paineita, jännitteitä sekä vaihtelevia lämpötiloja, mutta myös kemiallista ja sähkökemiallista rasitusta.
Tulpan toinen pää ulottuu kuumaan äärimmillään jopa 3 000°C lämpötilaan, jonka paine nousee 50–60 baariin. Tulpan toinen pää on ulkopuolella,
jossa olosuhteet vaihtelevat sään ja moottorin lämpötilan mukaan. Tulpan eristeen täytyy kestää enimmillään yli 30 000 V:n jännite.
Lisäksi tulpan on tuotettava tehokas sytytyskipinä jopa 200–250 kertaa sekunnissa [1, s. 140].

Sytytystulpan kärkiosan lämpenemiseen ja jäädyttämiseen voidaan vaikuttaa materiaalivalinnalla ja eristinjalan pituudella. Sytytystulppaan
sitoutuu moottorin toimiessa runsaasti lämpöä, joka on johdettava siitä pois, jotta tulppa pysyy toimintakunnossa. Jotta korkeaoktaanipitoisesta RE85:sta olisi
jotain hyötyä myös kasvavan tehon ja vääntömomentin muodossa, niin tulpiksi valittiin Saabin suosittelema NGK BCP7ES kuparitulpat,
joilla kipinä saatiin riittäväksi tähän tarkoitukseen [5;9].

60tkm ajetut perus halppis tulpat ei ole välttämättä ihan turvallisin vaihtoehto moottorille, esim kun polkaisi kaasua kunnolla vanhoilla tulpilla reilusti ennen punarajaa rupes pätkäsemän. Noh, kun tulpat vaihettu, niin loppuis sekin. JA mikä on yleinen vaihtoväli tulpille?

Jos se on näitä perus alle 5€/kpl tulppia, niin niitä saa vaihtaa sen 10-20tkm välein, hommaat taas iridium tulpat. Pitäs sen jälkeen kestää väh. 100tkm ajella.
 
Mitäs kannattaa tuota muutos settiä vapaasti hengittävään autoon? Nythän tuo olisi halpa kokeilu tuon tuen kanssa? Onko tuo fuelflexfinlandin setti miten helppo asennettava? Aika vähänlaisesti tuolla mitään asennus ohjetta/infoa löytyy.
 
Mitäs kannattaa tuota muutos settiä vapaasti hengittävään autoon? Nythän tuo olisi halpa kokeilu tuon tuen kanssa? Onko tuo fuelflexfinlandin setti miten helppo asennettava? Aika vähänlaisesti tuolla mitään asennus ohjetta/infoa löytyy.
Tuo 4.2 asennus on ainakin todella helppo, virtapiuha akulle, miinus johonkin mistä ottaa maata ja sitten boksilta tulevat johdot vaan suutinten liittimien väliin kuin adapterit konsanaan. Blug and play
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 418
Viestejä
4 507 132
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom