Lue ketjua noin kymmenen viestiä taaksepäin.
Eli tuossa ei ole mitään ikärajotteita? Äkkiäkös tommosen vanhemman kaasarivehkeen muuttaa 85 käypäseks.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lue ketjua noin kymmenen viestiä taaksepäin.
Siellähän se luki eli 31.12.2006 ja sitä ennen käyttöönotetut menee pelkällä (katsastuksen) päästömittauksella ja obd-testillä. Uudemmissa vaaditaan käytännössä kaiketi mahdottomia.Eli tuossa ei ole mitään ikärajotteita? Äkkiäkös tommosen vanhemman kaasarivehkeen muuttaa 85 käypäseks.
Siellähän se luki eli 31.12.2006 ja sitä ennen käyttöönotetut menee pelkällä (katsastuksen) päästömittauksella ja obd-testillä. Uudemmissa vaaditaan käytännössä kaiketi mahdottomia.
Onkohan noille määritelty käytönaikaisia raja-arvoja muuten, vaikkei niitä vuosikatsastuksessa mitattaisikaanMitähän ne tuumaa sit kun autosta ei oteta päästöjä muutenkaan
Onkohan noille määritelty käytönaikaisia raja-arvoja muuten, vaikkei niitä vuosikatsastuksessa mitattaisikaan
Eipä taida löytyä mitään määritystä vanhempaan kun 78.
Menee sinne katsastusasemalle ja merkitsee papereihin uuden suuttimen ja asentajaksi itse?
Jotenki tuosta flexfuelfinlandin sivuilta/yleisestä ilmeestä jää pahasti heikko luotto, "suomessa valmistettu" jotenkin en usko tuohon kun vastaavan näköisiä löytyy muallakin myynnissä eli tarroilla eflexfuelin laitteesta saa paljon luotettavamman kuvan ja on todistetusti täällä valmistettu, voi jopa ostaa paikallisesta motonetista plus laitteeseen kuuluu tuo etanolianturi jolloin ei tarvi mitää nappeja painella/arvioida kuinka paljon etanolia tankissa on.Mikä on hyvä muunnossarja, flexfuel sivuilla löytyy päälle 300€ ja flexfuelfinland sivuilla myydän kahdenlaista versiota 5.0 ja 4.2.
Itellä kiinostaa tuo 4.2 versio hinnan takia. Onko kellään konkreettisiä kokemuksia?
OT:Jotenki tuosta flexfuelfinlandin sivuilta/yleisestä ilmeestä jää pahasti heikko luotto, "suomessa valmistettu" jotenkin en usko tuohon kun vastaavan näköisiä löytyy muallakin myynnissä eli tarroilla eflexfuelin laitteesta saa paljon luotettavamman kuvan ja on todistetusti täällä valmistettu, voi jopa ostaa paikallisesta motonetista plus laitteeseen kuuluu tuo etanolianturi jolloin ei tarvi mitää nappeja painella/arvioida kuinka paljon etanolia tankissa on.
En tiedä, vaihteleeko tuo sitten paikallisesti. Itse käynyt tankkailemassa ympäri Uuttamaata ja Kanta-Hämettä, sen mukaan missä liikkuu. Kerroin toki omista kokemuksista, en kuitenkaan yritä määrittää miten muualla/muilla menee aineen kanssa.Kyllä se e85 on ihan 85% viinaa ja 15% bensaa.Se mihinkään heittele.
Kaksi autoa kulkee viinalla, molemmissa oikeasti toimiva mittari ja adaptaatio on aina 840-850...alle 70% ei st1edes laske ulos.muutama vuos takaperin noita heittoja oli joskus, ei ole tullu aikoihin enää kuin tasalaatuista.
Toisella rullattu 25tkm ja toisella varmaankin lähemmäs 100tkm.
Tuo E85 nimityshän tarkoittaa, että sisältää enintään 85 prosenttia etanolia. Parempihan se voi kuluttajalle olla kun saa kalliimpaa ainetta edullisemmin, eli mitä vähemmän etanolia sitä enemmän rahaa valmistaja häviää.Pientä kusetuksen makua eli eikös se pitäisi olla e70-e85 jos kerta noin iso erot kuitenkin.
Laitat vaan tukihakemukseen oman nimen asentajan kohdalle. Boxin valmistaja saa toki määritellä esimerkiksi, että asennus on suoritettava tietyllä huoltamolla, jos haluaa takuun tms säilyvän.Tuli tilattua flexfuelfinland sivustolta v5.0 etanolianturilla hintaan 254€. Katotaan milloin tulee laitos perille. Sain semmoisen käsityksen, että saa itse asentaa, jos haluaa valtiolta tukea? Vai pitääkö joku asentaja asennuttaa?
Mahtaisko mennä ihan näiden mukaanAi sviddu vieläki unohin konttorilta käydä kysymässä miten noitten vanhempin vehkeiden kaa, josko tota tänään ehkä muistais...
Laitat vaan tukihakemukseen oman nimen asentajan kohdalle. Boxin valmistaja saa toki määritellä esimerkiksi, että asennus on suoritettava tietyllä huoltamolla, jos haluaa takuun tms säilyvän.
Mahtaisko mennä ihan näiden mukaan
http://www.leimalle.com/paumlaumlstoumlmittaukset.html
Mutuilen, että voit säätää itse autovanhuksen etanolille, mittauttaa päästöt konttorilla/suorittaa muutoskatsastuksen ja hakea Trafilta muutostuen.
Niinpä näkyy. Tosin tässä pitää muistaa, että muutoskatsastuksen mittauksella ei ole mitään tekemistä määräaikaiskatsastuksen mittauksen kanssa. Mitä nyt mittaustapa, -laite ja rajat on samat.Toi ei pidä ihan paikkansa, toi eka kohta pitäis olla 1978 - 1986 tjsp.
Ja kyseessä kun on -68 n sillä vähän mietityttää
Toki voi lähettää vaikka sähköpostia. Sama se miten yhteyttä ottaa.Miksi pitää mennä käymään ja vetkutella, kun voi soittaa vaikka heti?
Milloin tämä tapahtui eli liittyykö mitenkään nykyiseen muutosohjeeseen? Sitä paitsi -79 on jo niin uusi, että sille on rajat määritelty - toisin kuin -68.Mulla oli joskus 79 välikoppa eskotti ja jos pitäisi veikata, niin sulla päästöillä ei tosiaan ole mitään väliä. Toki kannattaa säätää kuntoon ja katsuri katsoo muuten toteutuksen olevan kunnollinen.
Itse sääsin tuplakaasarit saman verran auki ja korvakuulolla sytkän. Nokkakin oli muistaakseni 310 asteinen ja päästöt heittämällä olle 600, mikä on vasta seuraava päästöraja. En nyt muista tarkemmin, mutta katsuri ainakin ihmetteli, että on hyvät.
Milloin tämä tapahtui eli liittyykö mitenkään nykyiseen muutosohjeeseen? Sitä paitsi -79 on jo niin uusi, että sille on rajat määritelty - toisin kuin -68.
Pakkaset ne sit kertoo miten lähtee. Vanhas silti helppoa antaa käynnistykseen apua muutamalla kiihdytyspumpun polkasulla ennen starttia.
Harmi ettei tajunnut ottaa -18 asteen kelillä videot käynnistyksestä silloin kun unohdin lämmittää auton. Ei ollut eroa kesällä käynnistämiseen niin tuli vasta jälkikäteen mieleen et tankissa oli pelkästään RE85.
Pakokaasut on kyllä miellyttävämpiä. Huomaa varsinkin peräkärryä laittaes perään kun suoraan pakoputken ääreen kyykistyy laittaan pistoketta.
Ei kai tässä, kylmäkäynistyksellä tänään lähti kolmanella yrityksellä. Tänään vaihettu tulpat ja venakopantiiviste. Tulpilla on ajeltu 60tkm ja heti vaihtaessa perstuntumassa aika huomattava ero. Katotaas huomenna, miten käynistyy. Ainakin luvattu 6-10 astetta pakkasta.
Tuon E85 kanssa saa lyhentää huomattavasti sitä öljynvaihtoväliä kuin tulppien vaihtoväliä.
En ole viimeisen päälle perehtynyt etanolin ja bensan palamisen kemiaan, mutta etanoli on tulpalle jotenkin "raskaampi" sytytettävä. Saabistit vaihtelee tulppia etanolin kanssa 10 tkm välein tai muuten alkaa puolat tai sytytyskasetit porsia.Miks se vaikuttais tulppien vaihtoväliin? Sehän pitää tulpat puhtaanakin vielä kaikenhyvän lisäks vrt bensaan. Öljyjä ehkä voi vaihella vähän tiheemmin.
Miks se vaikuttais tulppien vaihtoväliin? Sehän pitää tulpat puhtaanakin vielä kaikenhyvän lisäks vrt bensaan. Öljyjä ehkä voi vaihella vähän tiheemmin.
Miks se vaikuttais tulppien vaihtoväliin? Sehän pitää tulpat puhtaanakin vielä kaikenhyvän lisäks vrt bensaan. Öljyjä ehkä voi vaihella vähän tiheemmin.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli muuttaa vuosimallin 1990 Saab 900 S ahdettu matalapaineottomoottori toimimaan RE85-polttoaineella.
Ottomoottorin puristussuhdetta muutettiin RE85-polttoaineelle sopivaksi. Vaihdelaatikon ensiövälitystä muutettiin, jotta saatiin ottomoottorin kierrosluku alemmaksi.
Näin saatiin polttoaineenkulutus matalammaksi. Suuttimet oli vaihdettava paremmin virtaavammaksi, jolloin ilmaseossuhde on sopivampi RE85-polttoaineelle.
Sytytyspuola vaihdettiin paremman kipinän aikaansaamiseksi. Autoon uusittiin sylinterinkansi, männät, kampiakselin liukulaakerit, kannen pultit, tulpan johdot, virranjakajan kansi ja -pyörijä
sekä kaikki ottomoottorin tiivisteet. Ruiskutuksenohjaus elektroniikkaan oli tehtävä muutoksia, jotta auto saatiin toimimaan RE85-polttoaineella.
Syitä kokeilla RE85-korkeaseospolttoainetta vanhaan autoon on monia. RE85-polttoaine tuottaa 80 % vähemmän CO2-päästöjä ja on siten ympäristöystävällisempi vaihtoehto.
Korkealla kuormituksella ajettaessa RE85:lla saavutetaan korkeampi hyötysuhde kuin bensiinillä ajettaessa. RE85-polttoaine höyrystyy huonosti talvella ja kylmäkäynnistykseen
vaaditaan enemmän polttoainetta. Auton tehomittaukset tehtiin dynamometrissä.
Autoon saatiin alkuperäisiin ottomoottorin tehoihin nähden lisää noin 88 hv ja vääntömomentti kasvoi 147 Nm. Nyt hevosvoimia oli noin 233 ja vääntömomentti oli 347 Nm.
Syitä kokeilla RE85-korkeaseospolttoainetta vanhaan autoon on monia. Suomalaisesta biojätteestä valmistettu RE85-polttoaine vähentää autoilun CO2-päästöjä jopa 80%.
Oktaaniluku on 104–106 RON. Näin ollen ahdetuista ottomoottoreista saadaan enemmän vääntöä ja myös teho lukemat paranevat. Polttoaineella on erittäin hyvä puristus-
kestävyys, joten ahdetulla ottomoottorillakaan ei tarvitse pelätä itsesyttymistä ja liekkirintaman etenemisestä sylinterin seinämillä. Tämä tunnetaan auto teknisessä
kielessä paremmin nakutuksena. Hallitsemattoman palamisen aiheuttavia syitä on yleensä karstoittuminen, ahtaminen tai huonosti puristusta kestävä polttoaine.
Nakutuksen tunnistamisen käyttö ei ole välttämätöntä, kun siirrytään RE85-polttoaineen käyttöönormaaliajossa.
Ongelmana on kuitenkin se, että sylinterin paine kasvaa RE85-polttoainetta käytettäessä, jos tulpan kärjen lämpötila pääsee nousemaan yli 700°C asteen.
Silloin on vaarana, että syntyy nakutusta eli sytytystulppien vaihto tulee tehdä noin 10000–15000 kilometrin välein, kun käytössä on normaalit kuparitulpat [1; 4; 6]
3.2 Sytytystulpat
Sytytystulppien on kestettävä suuria paineita, jännitteitä sekä vaihtelevia lämpötiloja, mutta myös kemiallista ja sähkökemiallista rasitusta.
Tulpan toinen pää ulottuu kuumaan äärimmillään jopa 3 000°C lämpötilaan, jonka paine nousee 50–60 baariin. Tulpan toinen pää on ulkopuolella,
jossa olosuhteet vaihtelevat sään ja moottorin lämpötilan mukaan. Tulpan eristeen täytyy kestää enimmillään yli 30 000 V:n jännite.
Lisäksi tulpan on tuotettava tehokas sytytyskipinä jopa 200–250 kertaa sekunnissa [1, s. 140].
Sytytystulpan kärkiosan lämpenemiseen ja jäädyttämiseen voidaan vaikuttaa materiaalivalinnalla ja eristinjalan pituudella. Sytytystulppaan
sitoutuu moottorin toimiessa runsaasti lämpöä, joka on johdettava siitä pois, jotta tulppa pysyy toimintakunnossa. Jotta korkeaoktaanipitoisesta RE85:sta olisi
jotain hyötyä myös kasvavan tehon ja vääntömomentin muodossa, niin tulpiksi valittiin Saabin suosittelema NGK BCP7ES kuparitulpat,
joilla kipinä saatiin riittäväksi tähän tarkoitukseen [5;9].
60tkm ajetut perus halppis tulpat ei ole välttämättä ihan turvallisin vaihtoehto moottorille, esim kun polkaisi kaasua kunnolla vanhoilla tulpilla reilusti ennen punarajaa rupes pätkäsemän. Noh, kun tulpat vaihettu, niin loppuis sekin. JA mikä on yleinen vaihtoväli tulpille?
Petri Kuorikoski Saab 900S Turbon muunnos RE85-polttoaineelle sopivaksi Jonkun insinöörin opinnäytetyö.
Jos se on näitä perus alle 5€/kpl tulppia, niin niitä saa vaihtaa sen 10-20tkm välein, hommaat taas iridium tulpat. Pitäs sen jälkeen kestää väh. 100tkm ajella.
Tuo 4.2 asennus on ainakin todella helppo, virtapiuha akulle, miinus johonkin mistä ottaa maata ja sitten boksilta tulevat johdot vaan suutinten liittimien väliin kuin adapterit konsanaan. Blug and playMitäs kannattaa tuota muutos settiä vapaasti hengittävään autoon? Nythän tuo olisi halpa kokeilu tuon tuen kanssa? Onko tuo fuelflexfinlandin setti miten helppo asennettava? Aika vähänlaisesti tuolla mitään asennus ohjetta/infoa löytyy.