Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Miten toi lambda ohjaus oikein käytännössä toimii kun bensalla ja etanolilla on kuitenkin eri AFR. Mistä se tietää että nyt onkin etanolia tankissa ja lambda näyttää sen takia hassua arvoja? vai onko oikeasti joku viturallaan bensalla..
 
Miten toi lambda ohjaus oikein käytännössä toimii kun bensalla ja etanolilla on kuitenkin eri AFR. Mistä se tietää että nyt onkin etanolia tankissa ja lambda näyttää sen takia hassua arvoja? vai onko oikeasti joku viturallaan bensalla..
Eikös tuo toimi niin että lambda haistelee jäännös happea/polttoainetta, lambda arvo on 1 sillon ku palaa täydellisesti ja ecu säätelee suuttimia sen mukaan. Tällöin ei ecun tarvi tietää mikä on oikea seossuhde tietyllä aineella kun haistellaan palamisen jälkeisiä kaasuja josta saadaa selville onko palaminen optimaallinen.
 
Eikös tuo toimi niin että lambda haistelee jäännös happea/polttoainetta, lambda arvo on 1 sillon ku palaa täydellisesti ja ecu säätelee suuttimia sen mukaan. Tällöin ei ecun tarvi tietää mikä on oikea seossuhde tietyllä aineella kun haistellaan palamisen jälkeisiä kaasuja josta saadaa selville onko palaminen optimaallinen.

Totta, tuolla saa sen stoikiometrisen palamisen haltuun, tietty maksimi tehot on sitten eri lambda-arvoilla etanoli vs bensa.

Ilmeisesti siihen tuohon muutosboksiin sit ajetaan myös lamdanarvoa open loopilla kun normisti noi ecut menee open loopille täyskaasulla, jolloin lambdan arvosta ei välitetä.

Mietiskelen vain, että onko joku saanut oikeasti tuollaisen etanoli piggybagin toimimaan järkevästi, itse vaan tottunut muokkaamaan suoraan ecua ja tällä hetkellä suapin alkuperäinen biopoweri niin siinä on toi anturi erikseen.
 
Escort/Mondeo.. Zetec koneet ovat hyvin helposti (92-98) asti helposti 60e lastulla RE85 bensalle.. mutta 1.6 Zeteciä en suosittele sen suuttimen pienuuden takia. Siinä joutuu vaihtamaan 1.8l koneesta suuttimet. Vakio suuttimet laskettuna oli noin 100hp asti ja kone on vakiona 90hp niin ei siitä paljon jää kun pitää rikastuttaa sen 20% koko bensakartan läpi pakkasilla, ja sytytysennakkoa säätää.
 
Eihän tavallisella lambdalla saada millään etanoliseosta selvitettyä, vaatii laajakaistalambdan ja en jaksa uskoa että se onnistuu ns "rinnan kytkeä" boksiin.
 
Jaa-a kumpihan tässä sitten kannattaisi hankkia, eFlexFuel 330e jossa on etanolianturi vai pärjääkö Fuel Flex Finlandin 250e sarjalla jossa anturia ei ole?

Jollain tavalla kiinnoataisi yksinkertaisempi systeemi jos siinä on vähemmän vikaantuvaa elektroniikkaa, ja mietityttää myös voiko joku hakkeroida tuollaisen langattomalla yhteydellä olevan boxin? :D

Talvella tulisi varmaan kuitenkin tankattua myös 95 sekaan.
 
Jaa-a kumpihan tässä sitten kannattaisi hankkia, eFlexFuel 330e jossa on etanolianturi vai pärjääkö Fuel Flex Finlandin 250e sarjalla jossa anturia ei ole?

Jollain tavalla kiinnoataisi yksinkertaisempi systeemi jos siinä on vähemmän vikaantuvaa elektroniikkaa, ja mietityttää myös voiko joku hakkeroida tuollaisen langattomalla yhteydellä olevan boxin? :D

Talvella tulisi varmaan kuitenkin tankattua myös 95 sekaan.
Kyllä mun mielestä tuo eFlexFuel vaikuttas luotettavammalta diililtä firman ja laitteen puolesta. Tuskimpa kukaan mitää etanoli boksia haluaa hakkeroida? Toki jos oot oikein mulkku naapuri niin vois jotain kostaa sekottamalla boksi, muuta hyötyä sieltä ei kyllä irtoa ja taitaa laite muutenki olla vaan päällä silloin kun on virrat autossa päällä.
 
Ei vaadi laajakaistaa. Oikealla seossuhteella lambda on sama oli etanolit tai bensat. Ja jos välttämättä haluat tietää paljonko kumpaakin on niin ilmamäärän ja ruiskutusmäärän avulla saat laskettua seossuhteen, josta saat laskettua paljonko oli bensaa ja etanolia. Edellytys tuolle on että auto ja boksi on oppinut lisäämään/vähentämään ruiskustusta ja siten lambdan arvo saaty oikeaksi. Toki pitää melko hyvin olla auton säädöt kunnossa että polttoaineen ruiskutusmäärät ja ilmamäärät pitää paikkaansa eikä huijauksia tai ohivuotoja.

Ongelma on just toi että pitäisi tietää jo ennen auton käynnistystä ja oppimista ettei sokkona yritetä käyntiin täysin ääripään tankillisella.

Tämä vaatisi kyllä sitten melkein liitännän obd-väylään, että voidaan ilmamäärätkin saada tietoon. En ole seurannut näitä e85-bokseja viimeaikoina niin en tiedä onko sellaisia markkinoilla joilla on pääsy ecu:n tietoihin. Kyllähän tuo ulkoinen e85-anturi on kaikinpuolin helpompi tapa tehdä asia. Ja lisäksi, jos boksilla olisi pääsy obd-tietoihin niin helpoin varmaan olisi logata LTFT-arvoa, joka kertoo suurinpiirtein korjaustarpeen (eli etanolipitoisuuden), tällöin ei tarvitsisi laskeskella ilmamääriä eikä ruiskutusaikoja.
 
Itse tuossa reilu kolme vuotta sitten leikin etanolilla rouvan vm 00 Golfin kanssa jossa 1.4l 16v kone.
Unisettings ohjelmalla muuttelin polttoaineen syöttöä.
Kulunut nousi n.2l/100km mutta silloisilla polttoaine hinnoilla 20€ säästi tankillisella.
Muutenkin tuo oli paljon tehokkaamman tuntuinen ja kävi paljon paremmin kuin E10:llä taikka 98E5:lla.

Mutta oli kaksi ongelmaa silloin jonka takia lopetin sen leikkimisen.
Ensimmäiseksi kun oli syötöt säätänyt etanolille niin bensaa ei voinut siis tankata autoon jollei ollut läppäriä mukana.
Toinen isompi ongelma oli suomen talvi. Tai ylipäätään kun lämpötila laski alle +5 asteen niin starttaaminen oli ongelmallista vaikka kuinka yritti säätää kylmästartin polttoaine syöttöä.

Tässä vanha videoni golfin kylmästartista pakkasella etanolilla.


Mitä jos golffiin työntää etanolibensaa suoriltaan ilman ohjelmointia?
 
Tuli laitettua tuollainen FuelFlex Finlandin boxi kun sai asennuksineen 250e. eFlexFuel olisi asennettuna maksanut lähemmäs 700e kun lähimmästä asennuspisteestä kyselin. Eka tankillisen neuvoi ukko ajamaan 50/50 suhteella ja sillä toimii ainakin hyvin, seuraava satsi sitten pelkkää e85:sta. Tosin testimielellä ajelin jo ennen boxia 1/4 suhteella etanoli/bensa seoksella ja normaalisti pelasi silläkin.

Ei kuulema kannata suotta muutoskatsastaa, ei pahemmin kiinnosta inssejä :D
On tuo ainakin helppo napata välistä pois jos ongelmia ilmenee.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kenelläkään heittää kokemuspohjaisia lukuja kulutusmuutoksesta bensa vs. E85. Jälkimmäistä tietysti kuluu enemmän mutta kuinka paljon?
Volvon (lue: Fordin) 1.8F flexifuel kone tuli nyt talouteen, ja E85 asema on ihan lähellä niin varmaan kannattanee tuolla nyt ajella ehkä sydäntalvea lukuunottamatta. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla kokemuksia tuosta kulutuserosta, niin ei tarvisi testejä itse tehdä.
 
Kulutuksen nousu asettuu haarukkaan 25-35%. Ei tuohon mitään vastausta voi etukäteen antaa, pakko kokeilla itse. Ajotavat/auton kunto vaikuttaa niin paljon. Kyllä pääsääntöisesti voi todeta, että nykyisillä hinnoilla etanolilla ajamalla ainakaan tappiolle pitäisi jäädä, vaikka ei sillä hurjia säästöjäkään välttämättä saa.

Ainut kysymysmerkki on mahdolliset huoltohinnat. Eli jos huollat autoasi merkkihuollossa, tulee viinasta lisäkustannuksia, koska huoltoväli lienee lyhyempi. Jos itse vaihtelet öljyt, ei tuo kustannus ole merkittävä.

Edit: Itse joskus laskeskelin omalla autolla "säästöksi" noin 1-1,5€ per 100km, eli kyllä tuollakin maltillisella säästöllä ylimääräisen normaalin öljynvaihdon kustantaa. Nyt on ajeltu reilu 80tkm viinalla kesät talvet.

Edit2: Ja se ajoprofiili tosiaan vaikuttaa merkittävästi. Matka-ajossa voidaan olla siinä 25% tuntumassa, kun taas jatkuva 5 kilsan pätkä talvella ilman lohkolämppäriä voi nostaa sitä kulutusta 40%.
 
Viimeksi muokattu:
Kulutuksen nousu asettuu haarukkaan 25-35%. Ei tuohon mitään vastausta voi etukäteen antaa, pakko kokeilla itse. Ajotavat/auton kunto vaikuttaa niin paljon.

Kyllä pääsääntöisesti voi todeta, että nykyisillä hinnoilla etanolilla ajamalla ainakaan tappiolle pitäisi jäädä, vaikka ei sillä hurjia säästöjäkään välttämättä saa.
Ongelma on vaan että kun ajat pienillä kilometreillä ne testit niin että alkaa olla tilastollisesti luotettavaa, kesä ja talvikeleillä ja eri ajoprofiileilla niin aikaa vierahtaa hyvä tovi ja menee niitä mahdollisia säästöjä sivu suun. Joku kymmenen pinnan heitto kun tulee ihan satunnaisestikin tankkien välille.
Mutta tosiaan jos bensa on tosiaan siinä 40-50% kalliimpaa niin tuskin tuossa tappiolle voi jäädä ainakaan pelkkien polttonesteiden osalta, jos kulutuserot on käytännössä tuota luokkaa.

Mitä tarkoitit auton kunnolla? Kai nyt lähtökohtaisesti alunperinkin flexfueliksi suunnitellut laitteet pitäisi soveltua viinalle oikein hyvin.
Ainut kysymysmerkki on mahdolliset huoltohinnat. Eli jos huollat autoasi merkkihuollossa, tulee viinasta lisäkustannuksia, koska huoltoväli lienee lyhyempi. Jos itse vaihtelet öljyt, ei tuo kustannus ole merkittävä.
Totta, mutta omassa tapauksessa tähän kakkosautoon tulee kilometrejä sen verran vähän että jokatapauksessa vaihdetaan kerran vuodessa.
Huoltokirjan mukaan viinalla pitää kilometreissä vaihtaa puolet tiheämpään, mutta sekä bensalla että viinalla 12kk. Ei sillä että se perus öljynvaihto nyt paljoa kustantaisi teetettynäkään.
Edit: Itse joskus laskeskelin omalla autolla "säästöksi" noin 1-1,5€ per 100km, eli kyllä tuollakin maltillisella säästöllä ylimääräisen normaalin öljynvaihdon kustantaa. Nyt on ajeltu reilu 80tkm viinalla kesät talvet.

Edit2: Ja se ajoprofiili tosiaan vaikuttaa merkittävästi. Matka-ajossa voidaan olla siinä 25% tuntumassa, kun taas jatkuva 5 kilsan pätkä talvella ilman lohkolämppäriä voi nostaa sitä kulutusta 40%.
Jeps, kiitos näitä. Tosiaan jonkun tammi-helmikuun ajan varmaan varoiksi suosiolla bensalla, kun se hintaero tuossa ajassa on ehkä 20€, niin aivan turha ottaa kylmäkäynnistyshuolia, varsinkin jos se kulutuserokin on suurimmillaan. Mutta loppu vuodesta sitten viinalla.

Ajoprofiili on 30km/pvä sekalaista työmatka-ajoa (kaikkea maantiestä motariin ja taajamaan), tolppa molemmissa päissä. Jos jollain on samasta padasta kokemuksia niin niitä saa kyllä postata edelleen :).
 
Ongelma on vaan että kun ajat pienillä kilometreillä ne testit niin että alkaa olla tilastollisesti luotettavaa, kesä ja talvikeleillä ja eri ajoprofiileilla niin aikaa vierahtaa hyvä tovi ja menee niitä mahdollisia säästöjä sivu suun. Joku kymmenen pinnan heitto kun tulee ihan satunnaisestikin tankkien välille.
Mutta tosiaan jos bensa on tosiaan siinä 40-50% kalliimpaa niin tuskin tuossa tappiolle voi jäädä ainakaan pelkkien polttonesteiden osalta, jos kulutuserot on käytännössä tuota luokkaa.

Mitä tarkoitit auton kunnolla? Kai nyt lähtökohtaisesti alunperinkin flexfueliksi suunnitellut laitteet pitäisi soveltua viinalle oikein hyvin.

Totta, mutta omassa tapauksessa tähän kakkosautoon tulee kilometrejä sen verran vähän että jokatapauksessa vaihdetaan kerran vuodessa.
Huoltokirjan mukaan viinalla pitää kilometreissä vaihtaa puolet tiheämpään, mutta sekä bensalla että viinalla 12kk. Ei sillä että se perus öljynvaihto nyt paljoa kustantaisi teetettynäkään.

Jeps, kiitos näitä. Tosiaan jonkun tammi-helmikuun ajan varmaan varoiksi suosiolla bensalla, kun se hintaero tuossa ajassa on ehkä 20€, niin aivan turha ottaa kylmäkäynnistyshuolia, varsinkin jos se kulutuserokin on suurimmillaan. Mutta loppu vuodesta sitten viinalla.

Ajoprofiili on 30km/pvä sekalaista työmatka-ajoa (kaikkea maantiestä motariin ja taajamaan), tolppa molemmissa päissä. Jos jollain on samasta padasta kokemuksia niin niitä saa kyllä postata edelleen :).
Ei toi etanoli niin paljon halvempaa ole, että vaikkapa 10000km vuotuisella matkalla älyttömästi säästäisi, mutta ekotekohan se on, jos moinen kiinnostaa. Itse olen miettinyt pelkästään kesäkäytössä olevan harrasteauton säätöä etanolille + bensapumppu + bensalinjat + suodattimet modia ihan siitä syystä, että turboauto on turvallisempi etanolilla (pienempi riski nakutukselle), öljyt vaihtuvat vuosittain, kilsoja tulee vähän, auto syö bensaakin paljon ja miksei voisi olla ekologinen, jos se on helposti mahdollista. Tämä saa odottaa kuitenkin sitä aikaa, että RE85 alkaa saamaan sen verran laajasti, että satunnaiset mökkimatkat, tai muut random ajelut eivät vaadi reittisuunnittelua tankkausten mukaan.
 
Omakohtainen kokemus on saabista että nurkka ajossa ei synny säästöä, mutta maantiellä viina pesee bensan 100-0, Saabin 9-5 kulutusero maantiellä viinan ja bensan välillä on sen 1.5l/100km. Laskeskelin hiljattain, että bensaa saisi mennä alle 6l/100km, että tulisi edes saman hintaiseksi viinaan verrattuna.
 
Ei toi etanoli niin paljon halvempaa ole, että vaikkapa 10000km vuotuisella matkalla älyttömästi säästäisi, mutta ekotekohan se on, jos moinen kiinnostaa. Itse olen miettinyt pelkästään kesäkäytössä olevan harrasteauton säätöä etanolille + bensapumppu + bensalinjat + suodattimet modia ihan siitä syystä, että turboauto on turvallisempi etanolilla (pienempi riski nakutukselle), öljyt vaihtuvat vuosittain, kilsoja tulee vähän, auto syö bensaakin paljon ja miksei voisi olla ekologinen, jos se on helposti mahdollista. Tämä saa odottaa kuitenkin sitä aikaa, että RE85 alkaa saamaan sen verran laajasti, että satunnaiset mökkimatkat, tai muut random ajelut eivät vaadi reittisuunnittelua tankkausten mukaan.

No kyllähän siinä säästöä tulee. Jos ajatellaan että kulutus olisi 30% suurempaa menee esim. mun Mondeossa vaikka 8l/100km 95:ta ja 10,5l/100km RE85:ta. 10000 km:n ajossa kuluu bensaa n. 800l joka maksaa tämän päivän keskihinnan mukaan n. 1175 euroa. Etanolia menee 10000 km:n ajoon n. 1050l joka maksaa n. tonnin. Eli kyllä jokaisella kymppitonnilla tulee vajaa 200 euroa säästöä.

Etanolin tankkauspaikkoja on kyllä hävyttömän vähän, niiden soisi kyllä lisääntyvän.
 
No kyllähän siinä säästöä tulee. Jos ajatellaan että kulutus olisi 30% suurempaa menee esim. mun Mondeossa vaikka 8l/100km 95:ta ja 10,5l/100km RE85:ta. 10000 km:n ajossa kuluu bensaa n. 800l joka maksaa tämän päivän keskihinnan mukaan n. 1175 euroa. Etanolia menee 10000 km:n ajoon n. 1050l joka maksaa n. tonnin. Eli kyllä jokaisella kymppitonnilla tulee vajaa 200 euroa säästöä.

Etanolin tankkauspaikkoja on kyllä hävyttömän vähän, niiden soisi kyllä lisääntyvän.
Jeps, mutta autoilussa 200€ säästö vuodessa ei tonnin bensakulujen, vakuutusten ja korjauskulujen + auton arvon aleneman osalta tunnu missään. Siksi totesin, että ei siinä säästä (juurikaan)
 
Jeps, mutta autoilussa 200€ säästö vuodessa ei tonnin bensakulujen, vakuutusten ja korjauskulujen + auton arvon aleneman osalta tunnu missään. Siksi totesin, että ei siinä säästä (juurikaan)
Ei niitä 10-20€/kk säästökohteita niin hirveän monta tarvitse olla, että alkaa jo tuntumaan.

Mutta joo, lueskelemani perusteella taitaa se aika selvää olla että viinalla kannattaa ajella muut kuin paukkupakkaset kun kerran on flexifuel auto nyt jokatapauksessa. Samahan se polttoainevalinnan osalta on on säästääkö 10€ vai 20€/kk jos jokatapauksessa säästää. Reittejä en ala uusiksi suunnittelemaan, sitten jos reissun päällä ei E85 asemaa tule vastaan niin tankataan bensaa. Tankillisellahan tuo säästö sen verran pieni ettei kannata pumpun perässä ajella edes rahallisesti. Nyt on kuitenkin about kilometrin poikkeamalla työmatkalla E85 ABC niin alan koukkimaan sitä kautta kun bensavalo palaa... vai onko se nyt sitten viinavalo :think:.

Noiden muuntosarjojen kanssa matikka olisikin vaikeampaa kun pitäisi pohtia asennuskulun kuoletusta, vaikutusta jälleenmyyntiarvoon ja tietysti autosta riippuen vähän sitäkin että kuinka hyvin vehje ylipäätään soveltuu viinalle. Itse en muunnosta lähtisi nykyhintaeroilla tekemään.
 
Ei niitä 10-20€/kk säästökohteita niin hirveän monta tarvitse olla, että alkaa jo tuntumaan.

Mutta joo, lueskelemani perusteella taitaa se aika selvää olla että viinalla kannattaa ajella muut kuin paukkupakkaset kun kerran on flexifuel auto nyt jokatapauksessa. Samahan se polttoainevalinnan osalta on on säästääkö 10€ vai 20€/kk jos jokatapauksessa säästää. Reittejä en ala uusiksi suunnittelemaan, sitten jos reissun päällä ei E85 asemaa tule vastaan niin tankataan bensaa. Tankillisellahan tuo säästö sen verran pieni ettei kannata pumpun perässä ajella edes rahallisesti. Nyt on kuitenkin about kilometrin poikkeamalla työmatkalla E85 ABC niin alan koukkimaan sitä kautta kun bensavalo palaa... vai onko se nyt sitten viinavalo :think:.

Noiden muuntosarjojen kanssa matikka olisikin vaikeampaa kun pitäisi pohtia asennuskulun kuoletusta, vaikutusta jälleenmyyntiarvoon ja tietysti autosta riippuen vähän sitäkin että kuinka hyvin vehje ylipäätään soveltuu viinalle. Itse en muunnosta lähtisi nykyhintaeroilla tekemään.
Joo, turhahan sitä on olla tankkaamatta, jos autoon soveltuu suorilta :D
 
Itse ajellut nyt viinaboxilla pari tankillista e85:lla. Karkeasti ottaen enimmäkseen maantieajossa bensalla pääsen 50l tankillisella noin 500km ja etanolilla 400km
 
Mulla tuli mukava ylläri pylläri. Öljypainevalo syttyi ja ei muuta ku öljyä hakkee. Noin 3tkm sitte vaihoin öljyt. Söi kaiken. Kyseessä VW Golf IV 1.4 16v
 
Mulla tuli mukava ylläri pylläri. Öljypainevalo syttyi ja ei muuta ku öljyä hakkee. Noin 3tkm sitte vaihoin öljyt. Söi kaiken. Kyseessä VW Golf IV 1.4 16v
Veikkaisin kyllä jossain muuallakin olevan ongelmaa. Ei etanoli yksin tuota aiheuta. Onko paljon ajettu? Tiivisteet falskaa?
 
Mulla tuli mukava ylläri pylläri. Öljypainevalo syttyi ja ei muuta ku öljyä hakkee. Noin 3tkm sitte vaihoin öljyt. Söi kaiken. Kyseessä VW Golf IV 1.4 16v

Söi kaiken = ~3.5 litraa vai 1 litran eli mittatikun välin? Jos ei vuoda mihikään niin pitäisi savuttaa rajusti kun polkaset paikallaan.
Jos vie noin litran 3tkm niin ok. Jos kaiken, niin moottori auki ja ainakin männänrenkaat vaihtoon, ehkäpä kansiremontti samalla jos meinaa pidempään ajella vielä.
 
En näe RE85 käytöstä juurikaan hyötyä turbottomassa moottorissa.
Jos moottori on jo paljon ajettu (ja kehnosti huollettu) ja ajatellaan että "säästetään" käyttämällä RE85, on moottorivaurio lähellä kun viina pilaan öljyt nopeasti.
 
Vaimon autossa nyt testissä e85c softa, eli Saabin "miljöbil",
Autona 2.3t aero, tulpat vaihdettu samaten kuin injektorit, uusittu kaikki alipaineletkut ja öljynhuohotus vaihdettu kaikkine romppeineen.Pakoputki 2.5" downpipe orkkis.

Aluksi päivitettin stage 2 270hp/440nm(orkkis 250Hp) sen jälkeen kokeilussa oli stage 3, mutta nyt kun koneessa on ollut e85c softa kuluttaa auto vähemmän etanolia, lisääntynyt vääntö alakierroksilla tekee ajosta paljon jouhevampaa, nyt vääntökäyrän huippu on n.2000rpm kohdalla.Isoissa ylämäissä ja kaupunkiajossa pysyy iso vaihde tomaatissa kun vääntö vie eteenpäin.
Sid säätää automaattisesti aisinin 5-pykäläistä ja maksimit on nyt rajattu 425nm, käsivaihteisella saisi jo reilusti enemmän ulos.

Nyt kulutusero bensaan verrattuna on `bout 1.5-2 litraa satasella riippuen kaasujalasta ja vaikka paperilla tehoja on tiputettu nyt stage 2 270hp:stä 220Hp niin ei tunnu persiissä kummoselta ja verratuna viri-viri pakettiin kakkua palaa huomattavasti vähemmän.

reilut 10tkm nyt etanolilla ajettu ja tuli avattua öjlypohja ja onneksi puhdasta oli, tosin käsittääkseni yli 2003-vuotisissa on jo fixattu tuo paskan kertyminen sihtiin, tulipahan kuitenkin vaimoon autossa käytyä koko systeemi läpi.Pienikin alipainevuoto vanhoissa letkuissa ja sid hakee ja hakee asetuksia, nyt ei ole väliä millä ajat, sopeutuu liemeen kuin liemeen vaikka olisi sekatankki.

tankkausta kohden etanoli tulee n. 30-35 euroa halvemmaksi, tuohon kun lisää tuon lisääntyneen kulutuksen niin sääsöä tulee kuitenkin se 20 euroa ja yli joka tankilla ,softaus ja alipainelinjojen tsekkaus maksoi huntin aktiivi- saabkerholaisen toimesta tehtynä.

Eli karkeasti 100€ softaus ja tulpat, muutama euro silikoniletkuun.pakoputkea en laske pakolliseksi kuluksi vaikka vaihdettiin koska oli jo vaihtokunnossa muutenkin, injektorit vaihdettiin vain koska oli tarkoitus pitää korkeammat tehot.
 
Söi kaiken = ~3.5 litraa vai 1 litran eli mittatikun välin? Jos ei vuoda mihikään niin pitäisi savuttaa rajusti kun polkaset paikallaan.
Jos vie noin litran 3tkm niin ok. Jos kaiken, niin moottori auki ja ainakin männänrenkaat vaihtoon, ehkäpä kansiremontti samalla jos meinaa pidempään ajella vielä.
Mittatikun verran ja öljypaineen valo välkkyi. Kun kaadoin noin 1.5l lisää öljyä niin oli maksimissa, mittatikulla.
 
Mittatikun verran ja öljypaineen valo välkkyi. Kun kaadoin noin 1.5l lisää öljyä niin oli maksimissa, mittatikulla.

5dl 1000 km ei vielä katastrofi kun puhutaan Volkkarista. Alkaa kuitenkin olemaan ehtoopuolella tommoinen kone niin tuskin kannattaa alkaa remontoimiaan tonnilla parilla.
Eli kovaa ajoa ja hyvää huoltoa. Seuraa kuitenkin tilannetta, viinalla on paha tapa ohentaa moottoriöljy kuluneessa koneessa ja sitten sitä vasta kuluukin.
 
Varmaan fiksuinta on lopettaa se E85:n käyttö ja katsoa jatkuuko kohonnut kulutus. Varsinkin jos ei ollut E85:lle suunniteltu motti. Ja tietysti tutkia vuodot.
Tietysti eroa voi tulla siitäkin jos on käytetty eri öljyä kuin aikaisemmin, on noissakin eroa mikä pysyy sisällä.

Ja syttyikö siinä oikeasti öljypaineen punainen merkkivalo vai keltainen öljymäärän merkkivalo (ainakin tuon ikäisessä Borassa sellainenkin oli)? Jos öljynpainevalosyttyy niin ei käsitääkseni ole enää ihan harmitonta.
 
Varmaan fiksuinta on lopettaa se E85:n käyttö ja katsoa jatkuuko kohonnut kulutus. Varsinkin jos ei ollut E85:lle suunniteltu motti. Ja tietysti tutkia vuodot.
Tietysti eroa voi tulla siitäkin jos on käytetty eri öljyä kuin aikaisemmin, on noissakin eroa mikä pysyy sisällä.

Ja syttyikö siinä oikeasti öljypaineen punainen merkkivalo vai keltainen öljymäärän merkkivalo (ainakin tuon ikäisessä Borassa sellainenkin oli)? Jos öljynpainevalosyttyy niin ei käsitääkseni ole enää ihan harmitonta.
Sama itekkin mietin. Tankkasin auton normi bensaa täyteen ja tutkailen sitä öljykulutusta. Punainen valo vilkkui ja piippas samaan aikaan. Kerron lisää omista tuloksista.
 
Sama itekkin mietin. Tankkasin auton normi bensaa täyteen ja tutkailen sitä öljykulutusta. Punainen valo vilkkui ja piippas samaan aikaan. Kerron lisää omista tuloksista.
Sekin on vaihtoehto että E85 on saanut paskat liikkeelle ja tukkeutunut/ahtautunut öljysihti/pumppu oikea syy. Öljymäärän puute voi olla sattumaa tai osasyy.
 
Sekin on vaihtoehto että E85 on saanut paskat liikkeelle ja tukkeutunut/ahtautunut öljysihti/pumppu oikea syy. Öljymäärän puute voi olla sattumaa tai osasyy.
Nooh, en oikein ihan usko. Ennen öljyjen vaihtoa puhistin moottorin. Ainetta jota kaadetaan öljyjen sekaan " motor flush". Ei silloinkaan tullut edes melkein yhtään paskaa ulos. Eli öljyjä on vaiheittu autossa ennenkin useammin.

Ja ajelin autolla tyylin e85 tankkiin 20e ja e95 20-30e. Eli ei ole rankat menot olleet.
 
Se kone pitää ottaa auki jos ajettu miljoona vaihtoväleillä ja tehdään etanolimuutos joka saa paskat liikkeelle, ei auta ihmeaineet.
 
Todellakin pata auki jos on bensalla menty enemmän. Siellä on aina paskaa ja jos ei tule ulos niin se tukkii sitä konetta sitten jostakin.
 
Näiden kommenttien jälkeen voidaan kysyä että onko siis koko hommassa mitään järkeä jollei olla virittämässä konetta ja muutenkin oteta auki. Säästöä ei ikinä synny sellaista määrää että kattaisi noi ylimääräiset remontit. Ylimääräiset siinä mielessä että se kone pelittäisi loppuun saakka ilman että paskat lähtee liikkeelle.

Öljyn häviäminen voisi tapahtua huohotuksen tukkeutumisesta jos se ylensäkään on E85 syy.
Jos minulta kysytään niin ei siinä mitään järkeä olekaan ajaa polttoaineella, jota auto ei ole suunniteltu käyttämään, ellei sitten ole jotain harrastuneisuutta ja sitä kautta mielenkiintoa kokeilla kokeilemisen ilosta. Säästöt on kuitenkin sen verran pieniä, että odotusarvo on helposti pakkasella jos on pienikin mahdollisuus että rempaa ja/tai jälleenmyyntiarvon menetystä tulee.
Mutta jos sitä on ajeltu tuolla 20€ E85 ja 20-30€ 95E10 niin oliko siellä jotain boksia tai eri ohjelmaa. Tuolla tulee jo niin viinarikkaat seokset ettei auto sopeudu ja sytyttelee siks vikavaloja.
Jonkun yleisen moottorielektroniikan merkkivalon voisi ehkä saadakin noin syttymään, mutta öljynpaineen valo tuskin syttyy (anturivika poislukien) ellei ne paineet oikeasti laske.
 
Näiden kommenttien jälkeen voidaan kysyä että onko siis koko hommassa mitään järkeä jollei olla virittämässä konetta ja muutenkin oteta auki. Säästöä ei ikinä synny sellaista määrää että kattaisi noi ylimääräiset remontit. Ylimääräiset siinä mielessä että se kone pelittäisi loppuun saakka ilman että paskat lähtee liikkeelle.

Öljyn häviäminen voisi tapahtua huohotuksen tukkeutumisesta jos se ylensäkään on E85 syy.

Mutta jos sitä on ajeltu tuolla 20€ E85 ja 20-30€ 95E10 niin oliko siellä jotain boksia tai eri ohjelmaa. Tuolla tulee jo niin viinarikkaat seokset ettei auto sopeudu ja sytyttelee siks vikavaloja.
Tämä on usein todellisuus. Enemmän ajettua bensakonetta jos alkaa juottamaan viinalla niin kannattaa varautua ongelmiin jonkin ajan sisällä, riippuen koneesta, huoltoväleistä ja tähtien asennosta.

Omassa tapauksessa Saabin 9-5 koki konerikon (oli bensasofta), uusi pata sisään ja siitä lähtien menty viinalla. Eli omassa tapauksessani kyse on pelkästä säästöstä.
On tietenkin autolkohtaista, jatketaanko auton elämää uudella/rempatulla koneella vai paalataanko kun alkup. kone korkkaa.

Monestikin (en ota kantaa muihin autoihin) esim. Saabien kohdalla on riittänyt aika hyvin kun on ottanut öljypohjan auki ja putsaillut jos on bensalla menty. Ja avaa sen pohjan sen jälkeen kun on ajanut hetken aikaa viinalla.
 
Itse ottaisin viina-autoksi sellaisen johon löytyy 100% varmasti tehtaan tuki. riippumatta tokin siitä onko autossa täysi varustus etanolille ts. tulpat, softa bensapumppu yms.
Se lista autoista mille tehtaat ovat suunnitelleet valmiin tuen on varsin lyhyt 1990-2010 luvuilla, toki viinaus toimii muissakin.Oli taannoin täysi lista automalleista mitkä on 100% samoja kuin tehtaan flexifuel- autot mutta enpä löydä listaa enää.Ohessa kaksi linkkiä mitkä on vajavaiset mutta antaa osviittaa.
E85 Vehicles

List of flexible-fuel vehicles by car manufacturer - Wikipedia

Nyt kun Gasumilla on kiinteään hintaan- tarjous niin houkuttelisi hakea ruotsista kaasu/bensavehjes...
Suomessa yksi jobbari myy vanhempia volvoja alkaen 3000€ (entisiä ruotsin takseja) mutta tuollaisiin jätekasoihin en kyllä koske, äkkivilaisulla ruotsista saisi hyvinkin edukkaasti isompaa autoa siinä 2004-2008 haarukassa kaasuvarustuksella...

Kiinteä hinta kampanjaehdot
 
Kyllä tuohon kelpaa MIKÄ tahansa jobbarin MAAHANTUOMA auto kunhan se vain on flexifuel, tuon jobbarin kalusto on pääasiassa vanhempia volvoja v70 sarjalaisia mutta loppuunajettuja takseja.

Gasum tarjous on juu -18 vuoden loppuun mutta pikkulinnut laulavat että kiinteä kuukausihinta tulee jatkumaan.
Samalla tavalla kuin nyt löytyy esim.sähköyhtiöitä jotka myyvät kiinteäällä kuukausimaksulla sähköt sulle.

Esim. omalla käyttiksellä yksi tankkaus maksaa keskimäärin 90€, tankkaan 3-4 kertaa kuussa.
Kaasuauto jos olisi niin jokainen tankkaus yli yhden kerran kuussa olisi kotiinpäin...
Karkeasti siis laskien 1.5 vuotta x 3x tankkaus kuukaudessa eli summittaisesti laskien 17kk x (3x90€) = yli 4K€.
Tämä siis jos ensi kuusta lähtien olisi flexifuel.

Tämä siis maalaislogiikalla, tottakai pitäisi olla se tarve vaihtaa auto ja laskea autolle kulut, riippuen tietysti kuinka tuoretta olisin tuomassa.Ja oman auton myynti + hakukulut ja verot tuontiautoon riipuen siitä kuinka paljon sijoittaa vanhan auton ja uuden väliin...


Priuksia rupeaa saamaan jo sopurahaan, puolituttu toi tuollaisen -07 priuksen ihan vain huvin vuoksi, auto täysin kunnossa, oli ajettu 135tkm, muutti vielä viinalle...oli tuolla 4K€ hujakoilla tuon priuksen hinta....tosin autona prius nyt on alinta pasketta :) mutta ne vuosimaksut koska 104gr päästöt...ja viinalla tulee vielä lisää kotiinpäin, prius nyt ei mikään maailman taloudellisin hybridi ole.
 
Viimeksi muokattu:
Joku joka jaksaa laskea mitä tuosta tulisi käytännössä betuon ensvuoden loppuun aikana säästöä et onko nyt niin hirveästi sen perään juostava etu.
Eihän tuota voi tarkkaan laskea jos ei tiedetä vertailtavia autoja, niiden kulutusta, hankintahintojen eroja, mahd. huoltokulueroa, veroja ym.

Mutta jos vain polttoainetta tarkastellaan niin ei se kauhean korkeaa matikkaa ole, että säästöä (tai tappiota) tulee sen verran mitä polttoaineeseen verrokilla menee yli (tai alle) 89€/kk. Jos lasketaan kaasuun kymppi 16€/kk käyttövoimavero niin se mitä menee yli 95€/kk.

Vaikka 7l keskikuluuksella ja 1.4€/l bensanhinnalla tuo tarkoittaisi että saman hintaiseksi tulee about 12 000km/vuodessa ajoilla, sen jälkeen säästää about tonnin per 10 000km (ja sitä ennen jää tappiolle samaa tahtia).

10l keskikulutuksella sitten raja n. 8000 km ja säästö

Viunalla voinee about laskea että nollarajaan 10% lisää ja säästöistä 10% pois.
Dieselillä break-even tuskin hirveästi siirtyy, säästöt sitten about 30% vähemmän.

Ja luonnollisesti jos se bensakärry kuluttaa enemmän tai vähemmän niin rajat ja säästöt siirtyy samassa suhteessa kulutuseroon. Tuo 7l tietysti edellyttää että ajot on lähinnä maantiellä ja ei mikään kovin iso laiva. Mutta silti nyt varmana voinee about sanoa että alle 10 000km/vuosi tuskin kannattaa, alle 20 000km/vuosi säästöt ei ole valtavia jos auto pitäisi sen takia viahtaa, mutta siitä enemmän ajavalle voi olla järkevä.

Tämä olisi tosin varmaan enemmän kaasuautoiluketjun asioita. En usko että tuo hirveästi etanolivehkeiden kanssa kilpailee kun etanoli on lähinnä halvin pienillä kilometereillä ja tuollainen kiinteähintianen isoilla.
Tosin onkos kenelläkään viina ja kaasu käytössä samassa autossa?
 
Viimeksi muokattu:
Jep.. tuli sit asennettua.. Ei toisin tuo 259€ sarja piisannut joutuen 379€ version ottaan.

Ei varsinaisesti hajalla vaan flexfuel-sarjan asennus et pääsee ajeleen 98E5 ja E85 kannssa

eFlexFuel sarjan sisältö


Johtojen asentelua

Johtosarjat asennettuna

Etanoli-anturi paikallaan

Modulit muiden modulien joukossa

Homma valmis ilman että juurikaan huomaa mitään laitetun


Asennus sinällään simppeliä. Suuttimien liittimet sais kyllä kaikki olla itse asennettavia ettei tarvi liittimen takia niin isoja reikiä tehdä. Ja toinen seikka on vesitiiveys. Keskustelin asiakaspalvelun kanssa ja boksit ovat kuulemma roiskevesitiiviitä. Noh jos saat boksit jonnekin täysin suojaan niin menettelee. Mutta vasta tuloilla on täysin vesitiiviit versiot. Asiakaspalvelu kyllä vastaili erittäin hyvin ja olisi vesitiivistäneet boksit jos olisin lähettänyt takaisin tiivistettäväks.
Hyvä postaus:tup: Itse kanssa tuota sarjaa katselin ja mietin aiemman auton kohdalla pitkään. Kiinnostus kuitenkin lopahti hintaan ja siihen, että kyseisen auton bensapumppu olisi tuskin kovin kauaa etanolia kestänyt.

Onko tarkoitus ajella ihan pelkällä E85:llä vai miksata bensaa sekaan? Raportoi ihmeessä käyttökokemuksista, kun sellasia kertyy.
 
Olipas edukasta viinaa taas tänään
XNn5p3I.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Olipas edukasta viinaa taas tänään
XNn5p3I.jpg
Porissa reilusti alle 90snt tällä hetkellä kuulemma. Oma ennätys Jyväskylässä kun viina pulitti keskustan Shellillä 0.799 heinäkuussa. 20snt halvempaa kuin täällä etelässä (0.974 Hämeenlinna).
 
Olisipa itselläkin noin iso tankki. Nykyiseen menee juuri ja juuri yli 50 litraa eli mittarilla saa seisoskella yhtenään.
 
Eikö se tankki ole ylensä suhteessa auton kulutukseen. Eli suht saman pitäisi tankillisella päästä. Poikkeuksia toki ja varsinkin isoimman ja pienimmän mallien toimintamatkassa.

Aika tiuhaan saa 90 litran tankkia täytellä 10 litran bensa kulutuksilla etanililla ollen isompi.
Näinhän se taitaa olla vaikka poikkeuksiakin löytyy. Oma menee E85:lla aika tasan 500 km tankillisella, kun taas bensalle taitaa speksattu kulutus olla 8,2l/100km.
 
Hyvä postaus:tup: Itse kanssa tuota sarjaa katselin ja mietin aiemman auton kohdalla pitkään. Kiinnostus kuitenkin lopahti hintaan ja siihen, että kyseisen auton bensapumppu olisi tuskin kovin kauaa etanolia kestänyt.

Onko tarkoitus ajella ihan pelkällä E85:llä vai miksata bensaa sekaan? Raportoi ihmeessä käyttökokemuksista, kun sellasia kertyy.

Jep.

Itselläkin sopisi tuo muutossarja, mutta en uskalla kans polttoainepumpun rikkoutumisen takia hommata. Olisi se verran kallis hankinta. Ja 500€ autoon alkaa hankkimaan 200€ polttoainepumppua eli tuolla ajelee vielä pitkät pätkät. Kuitenkin mittarissa 330tkm. Ja se, että kestääkö polttoaineletkut sekä öljynvaihto/tulppien kestoikä lyhenee.

Olisivat oman auton foorumilla testailleet 50/50 seoksella ja toimisi ilman noita muunnossarjoja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 417
Viestejä
4 507 107
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom