Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikös tuo toimi niin että lambda haistelee jäännös happea/polttoainetta, lambda arvo on 1 sillon ku palaa täydellisesti ja ecu säätelee suuttimia sen mukaan. Tällöin ei ecun tarvi tietää mikä on oikea seossuhde tietyllä aineella kun haistellaan palamisen jälkeisiä kaasuja josta saadaa selville onko palaminen optimaallinen.Miten toi lambda ohjaus oikein käytännössä toimii kun bensalla ja etanolilla on kuitenkin eri AFR. Mistä se tietää että nyt onkin etanolia tankissa ja lambda näyttää sen takia hassua arvoja? vai onko oikeasti joku viturallaan bensalla..
Eikös tuo toimi niin että lambda haistelee jäännös happea/polttoainetta, lambda arvo on 1 sillon ku palaa täydellisesti ja ecu säätelee suuttimia sen mukaan. Tällöin ei ecun tarvi tietää mikä on oikea seossuhde tietyllä aineella kun haistellaan palamisen jälkeisiä kaasuja josta saadaa selville onko palaminen optimaallinen.
Kyllä mun mielestä tuo eFlexFuel vaikuttas luotettavammalta diililtä firman ja laitteen puolesta. Tuskimpa kukaan mitää etanoli boksia haluaa hakkeroida? Toki jos oot oikein mulkku naapuri niin vois jotain kostaa sekottamalla boksi, muuta hyötyä sieltä ei kyllä irtoa ja taitaa laite muutenki olla vaan päällä silloin kun on virrat autossa päällä.Jaa-a kumpihan tässä sitten kannattaisi hankkia, eFlexFuel 330e jossa on etanolianturi vai pärjääkö Fuel Flex Finlandin 250e sarjalla jossa anturia ei ole?
Jollain tavalla kiinnoataisi yksinkertaisempi systeemi jos siinä on vähemmän vikaantuvaa elektroniikkaa, ja mietityttää myös voiko joku hakkeroida tuollaisen langattomalla yhteydellä olevan boxin?
Talvella tulisi varmaan kuitenkin tankattua myös 95 sekaan.
Ei vaadi laajakaistaa. Oikealla seossuhteella lambda on sama oli etanolit tai bensat. Ja jos välttämättä haluat tietää paljonko kumpaakin on niin ilmamäärän ja ruiskutusmäärän avulla saat laskettua seossuhteen, josta saat laskettua paljonko oli bensaa ja etanolia. Edellytys tuolle on että auto ja boksi on oppinut lisäämään/vähentämään ruiskustusta ja siten lambdan arvo saaty oikeaksi. Toki pitää melko hyvin olla auton säädöt kunnossa että polttoaineen ruiskutusmäärät ja ilmamäärät pitää paikkaansa eikä huijauksia tai ohivuotoja.
Ongelma on just toi että pitäisi tietää jo ennen auton käynnistystä ja oppimista ettei sokkona yritetä käyntiin täysin ääripään tankillisella.
Itse tuossa reilu kolme vuotta sitten leikin etanolilla rouvan vm 00 Golfin kanssa jossa 1.4l 16v kone.
Unisettings ohjelmalla muuttelin polttoaineen syöttöä.
Kulunut nousi n.2l/100km mutta silloisilla polttoaine hinnoilla 20€ säästi tankillisella.
Muutenkin tuo oli paljon tehokkaamman tuntuinen ja kävi paljon paremmin kuin E10:llä taikka 98E5:lla.
Mutta oli kaksi ongelmaa silloin jonka takia lopetin sen leikkimisen.
Ensimmäiseksi kun oli syötöt säätänyt etanolille niin bensaa ei voinut siis tankata autoon jollei ollut läppäriä mukana.
Toinen isompi ongelma oli suomen talvi. Tai ylipäätään kun lämpötila laski alle +5 asteen niin starttaaminen oli ongelmallista vaikka kuinka yritti säätää kylmästartin polttoaine syöttöä.
Tässä vanha videoni golfin kylmästartista pakkasella etanolilla.
Mitä jos golffiin työntää etanolibensaa suoriltaan ilman ohjelmointia?
Mitä jos golffiin työntää etanolibensaa suoriltaan ilman ohjelmointia?
Ongelma on vaan että kun ajat pienillä kilometreillä ne testit niin että alkaa olla tilastollisesti luotettavaa, kesä ja talvikeleillä ja eri ajoprofiileilla niin aikaa vierahtaa hyvä tovi ja menee niitä mahdollisia säästöjä sivu suun. Joku kymmenen pinnan heitto kun tulee ihan satunnaisestikin tankkien välille.Kulutuksen nousu asettuu haarukkaan 25-35%. Ei tuohon mitään vastausta voi etukäteen antaa, pakko kokeilla itse. Ajotavat/auton kunto vaikuttaa niin paljon.
Kyllä pääsääntöisesti voi todeta, että nykyisillä hinnoilla etanolilla ajamalla ainakaan tappiolle pitäisi jäädä, vaikka ei sillä hurjia säästöjäkään välttämättä saa.
Totta, mutta omassa tapauksessa tähän kakkosautoon tulee kilometrejä sen verran vähän että jokatapauksessa vaihdetaan kerran vuodessa.Ainut kysymysmerkki on mahdolliset huoltohinnat. Eli jos huollat autoasi merkkihuollossa, tulee viinasta lisäkustannuksia, koska huoltoväli lienee lyhyempi. Jos itse vaihtelet öljyt, ei tuo kustannus ole merkittävä.
Jeps, kiitos näitä. Tosiaan jonkun tammi-helmikuun ajan varmaan varoiksi suosiolla bensalla, kun se hintaero tuossa ajassa on ehkä 20€, niin aivan turha ottaa kylmäkäynnistyshuolia, varsinkin jos se kulutuserokin on suurimmillaan. Mutta loppu vuodesta sitten viinalla.Edit: Itse joskus laskeskelin omalla autolla "säästöksi" noin 1-1,5€ per 100km, eli kyllä tuollakin maltillisella säästöllä ylimääräisen normaalin öljynvaihdon kustantaa. Nyt on ajeltu reilu 80tkm viinalla kesät talvet.
Edit2: Ja se ajoprofiili tosiaan vaikuttaa merkittävästi. Matka-ajossa voidaan olla siinä 25% tuntumassa, kun taas jatkuva 5 kilsan pätkä talvella ilman lohkolämppäriä voi nostaa sitä kulutusta 40%.
Ei toi etanoli niin paljon halvempaa ole, että vaikkapa 10000km vuotuisella matkalla älyttömästi säästäisi, mutta ekotekohan se on, jos moinen kiinnostaa. Itse olen miettinyt pelkästään kesäkäytössä olevan harrasteauton säätöä etanolille + bensapumppu + bensalinjat + suodattimet modia ihan siitä syystä, että turboauto on turvallisempi etanolilla (pienempi riski nakutukselle), öljyt vaihtuvat vuosittain, kilsoja tulee vähän, auto syö bensaakin paljon ja miksei voisi olla ekologinen, jos se on helposti mahdollista. Tämä saa odottaa kuitenkin sitä aikaa, että RE85 alkaa saamaan sen verran laajasti, että satunnaiset mökkimatkat, tai muut random ajelut eivät vaadi reittisuunnittelua tankkausten mukaan.Ongelma on vaan että kun ajat pienillä kilometreillä ne testit niin että alkaa olla tilastollisesti luotettavaa, kesä ja talvikeleillä ja eri ajoprofiileilla niin aikaa vierahtaa hyvä tovi ja menee niitä mahdollisia säästöjä sivu suun. Joku kymmenen pinnan heitto kun tulee ihan satunnaisestikin tankkien välille.
Mutta tosiaan jos bensa on tosiaan siinä 40-50% kalliimpaa niin tuskin tuossa tappiolle voi jäädä ainakaan pelkkien polttonesteiden osalta, jos kulutuserot on käytännössä tuota luokkaa.
Mitä tarkoitit auton kunnolla? Kai nyt lähtökohtaisesti alunperinkin flexfueliksi suunnitellut laitteet pitäisi soveltua viinalle oikein hyvin.
Totta, mutta omassa tapauksessa tähän kakkosautoon tulee kilometrejä sen verran vähän että jokatapauksessa vaihdetaan kerran vuodessa.
Huoltokirjan mukaan viinalla pitää kilometreissä vaihtaa puolet tiheämpään, mutta sekä bensalla että viinalla 12kk. Ei sillä että se perus öljynvaihto nyt paljoa kustantaisi teetettynäkään.
Jeps, kiitos näitä. Tosiaan jonkun tammi-helmikuun ajan varmaan varoiksi suosiolla bensalla, kun se hintaero tuossa ajassa on ehkä 20€, niin aivan turha ottaa kylmäkäynnistyshuolia, varsinkin jos se kulutuserokin on suurimmillaan. Mutta loppu vuodesta sitten viinalla.
Ajoprofiili on 30km/pvä sekalaista työmatka-ajoa (kaikkea maantiestä motariin ja taajamaan), tolppa molemmissa päissä. Jos jollain on samasta padasta kokemuksia niin niitä saa kyllä postata edelleen .
Ei toi etanoli niin paljon halvempaa ole, että vaikkapa 10000km vuotuisella matkalla älyttömästi säästäisi, mutta ekotekohan se on, jos moinen kiinnostaa. Itse olen miettinyt pelkästään kesäkäytössä olevan harrasteauton säätöä etanolille + bensapumppu + bensalinjat + suodattimet modia ihan siitä syystä, että turboauto on turvallisempi etanolilla (pienempi riski nakutukselle), öljyt vaihtuvat vuosittain, kilsoja tulee vähän, auto syö bensaakin paljon ja miksei voisi olla ekologinen, jos se on helposti mahdollista. Tämä saa odottaa kuitenkin sitä aikaa, että RE85 alkaa saamaan sen verran laajasti, että satunnaiset mökkimatkat, tai muut random ajelut eivät vaadi reittisuunnittelua tankkausten mukaan.
Jeps, mutta autoilussa 200€ säästö vuodessa ei tonnin bensakulujen, vakuutusten ja korjauskulujen + auton arvon aleneman osalta tunnu missään. Siksi totesin, että ei siinä säästä (juurikaan)No kyllähän siinä säästöä tulee. Jos ajatellaan että kulutus olisi 30% suurempaa menee esim. mun Mondeossa vaikka 8l/100km 95:ta ja 10,5l/100km RE85:ta. 10000 km:n ajossa kuluu bensaa n. 800l joka maksaa tämän päivän keskihinnan mukaan n. 1175 euroa. Etanolia menee 10000 km:n ajoon n. 1050l joka maksaa n. tonnin. Eli kyllä jokaisella kymppitonnilla tulee vajaa 200 euroa säästöä.
Etanolin tankkauspaikkoja on kyllä hävyttömän vähän, niiden soisi kyllä lisääntyvän.
Jeps, mutta autoilussa 200€ säästö vuodessa ei tonnin bensakulujen, vakuutusten ja korjauskulujen + auton arvon aleneman osalta tunnu missään. Siksi totesin, että ei siinä säästä (juurikaan)
No juu mutta jos kilsoja tulee 30 000 on säästö jo vajaa 600€. Sillä ostaa vaikka joka vuosi kesärenkaat
Ei niitä 10-20€/kk säästökohteita niin hirveän monta tarvitse olla, että alkaa jo tuntumaan.Jeps, mutta autoilussa 200€ säästö vuodessa ei tonnin bensakulujen, vakuutusten ja korjauskulujen + auton arvon aleneman osalta tunnu missään. Siksi totesin, että ei siinä säästä (juurikaan)
Joo, turhahan sitä on olla tankkaamatta, jos autoon soveltuu suoriltaEi niitä 10-20€/kk säästökohteita niin hirveän monta tarvitse olla, että alkaa jo tuntumaan.
Mutta joo, lueskelemani perusteella taitaa se aika selvää olla että viinalla kannattaa ajella muut kuin paukkupakkaset kun kerran on flexifuel auto nyt jokatapauksessa. Samahan se polttoainevalinnan osalta on on säästääkö 10€ vai 20€/kk jos jokatapauksessa säästää. Reittejä en ala uusiksi suunnittelemaan, sitten jos reissun päällä ei E85 asemaa tule vastaan niin tankataan bensaa. Tankillisellahan tuo säästö sen verran pieni ettei kannata pumpun perässä ajella edes rahallisesti. Nyt on kuitenkin about kilometrin poikkeamalla työmatkalla E85 ABC niin alan koukkimaan sitä kautta kun bensavalo palaa... vai onko se nyt sitten viinavalo .
Noiden muuntosarjojen kanssa matikka olisikin vaikeampaa kun pitäisi pohtia asennuskulun kuoletusta, vaikutusta jälleenmyyntiarvoon ja tietysti autosta riippuen vähän sitäkin että kuinka hyvin vehje ylipäätään soveltuu viinalle. Itse en muunnosta lähtisi nykyhintaeroilla tekemään.
Oman kokemukseni mukaan ei vaikuta öljy kulutukseen mitenkään. Itse vaihdoin aina 15tkm välein ajelin sitten kummalla rahansa ja aina piti n.5 desiä sinä aikana lisätäMiten herroila on ilmennyt öljynkukutus etanolilla?
Veikkaisin kyllä jossain muuallakin olevan ongelmaa. Ei etanoli yksin tuota aiheuta. Onko paljon ajettu? Tiivisteet falskaa?Mulla tuli mukava ylläri pylläri. Öljypainevalo syttyi ja ei muuta ku öljyä hakkee. Noin 3tkm sitte vaihoin öljyt. Söi kaiken. Kyseessä VW Golf IV 1.4 16v
Mulla tuli mukava ylläri pylläri. Öljypainevalo syttyi ja ei muuta ku öljyä hakkee. Noin 3tkm sitte vaihoin öljyt. Söi kaiken. Kyseessä VW Golf IV 1.4 16v
Mittatikun verran ja öljypaineen valo välkkyi. Kun kaadoin noin 1.5l lisää öljyä niin oli maksimissa, mittatikulla.Söi kaiken = ~3.5 litraa vai 1 litran eli mittatikun välin? Jos ei vuoda mihikään niin pitäisi savuttaa rajusti kun polkaset paikallaan.
Jos vie noin litran 3tkm niin ok. Jos kaiken, niin moottori auki ja ainakin männänrenkaat vaihtoon, ehkäpä kansiremontti samalla jos meinaa pidempään ajella vielä.
Mittatikun verran ja öljypaineen valo välkkyi. Kun kaadoin noin 1.5l lisää öljyä niin oli maksimissa, mittatikulla.
Sama itekkin mietin. Tankkasin auton normi bensaa täyteen ja tutkailen sitä öljykulutusta. Punainen valo vilkkui ja piippas samaan aikaan. Kerron lisää omista tuloksista.Varmaan fiksuinta on lopettaa se E85:n käyttö ja katsoa jatkuuko kohonnut kulutus. Varsinkin jos ei ollut E85:lle suunniteltu motti. Ja tietysti tutkia vuodot.
Tietysti eroa voi tulla siitäkin jos on käytetty eri öljyä kuin aikaisemmin, on noissakin eroa mikä pysyy sisällä.
Ja syttyikö siinä oikeasti öljypaineen punainen merkkivalo vai keltainen öljymäärän merkkivalo (ainakin tuon ikäisessä Borassa sellainenkin oli)? Jos öljynpainevalosyttyy niin ei käsitääkseni ole enää ihan harmitonta.
Sekin on vaihtoehto että E85 on saanut paskat liikkeelle ja tukkeutunut/ahtautunut öljysihti/pumppu oikea syy. Öljymäärän puute voi olla sattumaa tai osasyy.Sama itekkin mietin. Tankkasin auton normi bensaa täyteen ja tutkailen sitä öljykulutusta. Punainen valo vilkkui ja piippas samaan aikaan. Kerron lisää omista tuloksista.
Nooh, en oikein ihan usko. Ennen öljyjen vaihtoa puhistin moottorin. Ainetta jota kaadetaan öljyjen sekaan " motor flush". Ei silloinkaan tullut edes melkein yhtään paskaa ulos. Eli öljyjä on vaiheittu autossa ennenkin useammin.Sekin on vaihtoehto että E85 on saanut paskat liikkeelle ja tukkeutunut/ahtautunut öljysihti/pumppu oikea syy. Öljymäärän puute voi olla sattumaa tai osasyy.
Jos minulta kysytään niin ei siinä mitään järkeä olekaan ajaa polttoaineella, jota auto ei ole suunniteltu käyttämään, ellei sitten ole jotain harrastuneisuutta ja sitä kautta mielenkiintoa kokeilla kokeilemisen ilosta. Säästöt on kuitenkin sen verran pieniä, että odotusarvo on helposti pakkasella jos on pienikin mahdollisuus että rempaa ja/tai jälleenmyyntiarvon menetystä tulee.Näiden kommenttien jälkeen voidaan kysyä että onko siis koko hommassa mitään järkeä jollei olla virittämässä konetta ja muutenkin oteta auki. Säästöä ei ikinä synny sellaista määrää että kattaisi noi ylimääräiset remontit. Ylimääräiset siinä mielessä että se kone pelittäisi loppuun saakka ilman että paskat lähtee liikkeelle.
Öljyn häviäminen voisi tapahtua huohotuksen tukkeutumisesta jos se ylensäkään on E85 syy.
Jonkun yleisen moottorielektroniikan merkkivalon voisi ehkä saadakin noin syttymään, mutta öljynpaineen valo tuskin syttyy (anturivika poislukien) ellei ne paineet oikeasti laske.Mutta jos sitä on ajeltu tuolla 20€ E85 ja 20-30€ 95E10 niin oliko siellä jotain boksia tai eri ohjelmaa. Tuolla tulee jo niin viinarikkaat seokset ettei auto sopeudu ja sytyttelee siks vikavaloja.
Tämä on usein todellisuus. Enemmän ajettua bensakonetta jos alkaa juottamaan viinalla niin kannattaa varautua ongelmiin jonkin ajan sisällä, riippuen koneesta, huoltoväleistä ja tähtien asennosta.Näiden kommenttien jälkeen voidaan kysyä että onko siis koko hommassa mitään järkeä jollei olla virittämässä konetta ja muutenkin oteta auki. Säästöä ei ikinä synny sellaista määrää että kattaisi noi ylimääräiset remontit. Ylimääräiset siinä mielessä että se kone pelittäisi loppuun saakka ilman että paskat lähtee liikkeelle.
Öljyn häviäminen voisi tapahtua huohotuksen tukkeutumisesta jos se ylensäkään on E85 syy.
Mutta jos sitä on ajeltu tuolla 20€ E85 ja 20-30€ 95E10 niin oliko siellä jotain boksia tai eri ohjelmaa. Tuolla tulee jo niin viinarikkaat seokset ettei auto sopeudu ja sytyttelee siks vikavaloja.
Eihän tuota voi tarkkaan laskea jos ei tiedetä vertailtavia autoja, niiden kulutusta, hankintahintojen eroja, mahd. huoltokulueroa, veroja ym.Joku joka jaksaa laskea mitä tuosta tulisi käytännössä betuon ensvuoden loppuun aikana säästöä et onko nyt niin hirveästi sen perään juostava etu.
Hyvä postaus Itse kanssa tuota sarjaa katselin ja mietin aiemman auton kohdalla pitkään. Kiinnostus kuitenkin lopahti hintaan ja siihen, että kyseisen auton bensapumppu olisi tuskin kovin kauaa etanolia kestänyt.Jep.. tuli sit asennettua.. Ei toisin tuo 259€ sarja piisannut joutuen 379€ version ottaan.
Ei varsinaisesti hajalla vaan flexfuel-sarjan asennus et pääsee ajeleen 98E5 ja E85 kannssa
eFlexFuel sarjan sisältö
Johtojen asentelua
Johtosarjat asennettuna
Etanoli-anturi paikallaan
Modulit muiden modulien joukossa
Homma valmis ilman että juurikaan huomaa mitään laitetun
Asennus sinällään simppeliä. Suuttimien liittimet sais kyllä kaikki olla itse asennettavia ettei tarvi liittimen takia niin isoja reikiä tehdä. Ja toinen seikka on vesitiiveys. Keskustelin asiakaspalvelun kanssa ja boksit ovat kuulemma roiskevesitiiviitä. Noh jos saat boksit jonnekin täysin suojaan niin menettelee. Mutta vasta tuloilla on täysin vesitiiviit versiot. Asiakaspalvelu kyllä vastaili erittäin hyvin ja olisi vesitiivistäneet boksit jos olisin lähettänyt takaisin tiivistettäväks.
Porissa reilusti alle 90snt tällä hetkellä kuulemma. Oma ennätys Jyväskylässä kun viina pulitti keskustan Shellillä 0.799 heinäkuussa. 20snt halvempaa kuin täällä etelässä (0.974 Hämeenlinna).Olipas edukasta viinaa taas tänään
Näinhän se taitaa olla vaikka poikkeuksiakin löytyy. Oma menee E85:lla aika tasan 500 km tankillisella, kun taas bensalle taitaa speksattu kulutus olla 8,2l/100km.Eikö se tankki ole ylensä suhteessa auton kulutukseen. Eli suht saman pitäisi tankillisella päästä. Poikkeuksia toki ja varsinkin isoimman ja pienimmän mallien toimintamatkassa.
Aika tiuhaan saa 90 litran tankkia täytellä 10 litran bensa kulutuksilla etanililla ollen isompi.
Hyvä postaus Itse kanssa tuota sarjaa katselin ja mietin aiemman auton kohdalla pitkään. Kiinnostus kuitenkin lopahti hintaan ja siihen, että kyseisen auton bensapumppu olisi tuskin kovin kauaa etanolia kestänyt.
Onko tarkoitus ajella ihan pelkällä E85:llä vai miksata bensaa sekaan? Raportoi ihmeessä käyttökokemuksista, kun sellasia kertyy.