Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Ei boxin kanssa pitäisi tarvita montaa starttia?

Vai onko se jotenkin tyhmä boxi, sopeutuu hitaasti kun vaihtaa bensasta viinalle?
 
Itse asennutin konversion vm. 2004 Toyota Corollaan 1.4 koneella. Takaisinmaksuaika polttoainekulujen säästön kautta noin vuosi, olen laskenut. Kun tarkoitus oli pitää autoa vielä ainakin niin kauan, niin sehän on vain lisää jälleenmyyntiarvoa että tuleva omistaja voi tankata etanolia. Ja tekee autosta helpomman myydä näillä polttoaineiden hinnoilla.

Mihin kohtaan asensivat etanolianturin? Itsellä on vielä anturin paikka hakusessa samaisessa autossa.
 
Ei boxin kanssa pitäisi tarvita montaa starttia?

Vai onko se jotenkin tyhmä boxi, sopeutuu hitaasti kun vaihtaa bensasta viinalle?
Tässäpä on tuo oma postaus asiasta:
N00b etanoliautoilija oppii asioita, osa 2:
Nyt kun tankissa on 70% etanoliseos, auton käynnistäminen alkoi muuttumaan hankalaksi kylmällä moottorilla (mukaan lukien käynnistys lämpimästä tallista, mutta sammuksissa olleella moottorilla).
Eli starttia antaessa moottori yrittää ja yrittää, saattaa lähteä käyntiinkin, muttei pysy tyhjäkäynnillä vaan sammuu.
Vaihtoehtona oli toki startatessa tarjota vähän kaasua, mutta silloin moottori käy jossain 5000rpm käynnistyttyään ja - kuten jossain foorumilla oli sanottu - pihamaa haisee kossulle.
Eli eFlexFuel appi auki puhelimesta ja vaihtamaan kylmäkäynnistysasetusta (tämänhän pystyi testaamaan luotettavasti vain pari kertaa vuorokaudessa. :D ):
+1: ei huomattavaa vaikutusta, toisella startilla jäi jo tyhjäkäynnille
+2:nikottelee, mutta ekasta startista jää tyhjäkäynnille.
+3: startti kuin bensiinillä.
Pitää talven tullen muistaa lohkolämmittimen hyödyt.

EDIT:
Siltä riskiltä että joku aloitteleva etanoliautoilija päätyy lukemaan tätä, tuota asetusta päädyin lopulta pitämään asennossa "oletus" ja starttaan vain autoa useamman kerran. Muutoin tyhjäkäynti oli aika villi 2000 RPM kun eFlexFuel "tarjosi ryyppyä" moottorille. :D
 
Mihin kohtaan asensivat etanolianturin? Itsellä on vielä anturin paikka hakusessa samaisessa autossa.
Näyttää olevan ihan tuolla konepellin alla bensaletkussa ennen moottoria. Ei meikäläisen tietotaito riitä paremman määritelmän antamiseen. Sinänsä sillä ei kai ole väliä kun sen tarkoitus on kai vain kertoa boksille että tuleeko tankista 10%, 40%, 60% vai 80% etanolia?
 
Näyttää olevan ihan tuolla konepellin alla bensaletkussa ennen moottoria. Ei meikäläisen tietotaito riitä paremman määritelmän antamiseen. Sinänsä sillä ei kai ole väliä kun sen tarkoitus on kai vain kertoa boksille että tuleeko tankista 10%, 40%, 60% vai 80% etanolia?

Olisitko pystynyt ottamaan kuvaa asennuksesta?
 
Ihan vielä en ole kuopannut ajatusta laittaa konversio-kittiä tuohon wanhaan Skeidaan ja bongasin tässä juuri, että Fuel Flex Finland on saanut taas hyllyyn noita Smart Fuel Control E85 V 7.0 4sylinteriset Etanolianturilla (369€).
Olisi kiva kuulla mikäli joku on kyseisen vekottimen autoonsa laittanut, että miten on toiminut?

Tuossa V 7.0:ssa ja eFlexFuelin eFlexplus:ssa ei taida olla isompia eroja kuin eflexplus:aa voi halutessaan säätää appilla?
 
Polttomoottori toimii parhaiten mahdollisimman matalaoktaanisella polttoaineella. Tarkoittaen sitä, että moottori ei vielä nakuta kyseisellä oktaaniluvulla.
 
Polttomoottori toimii parhaiten mahdollisimman matalaoktaanisella polttoaineella. Tarkoittaen sitä, että moottori ei vielä nakuta kyseisellä oktaaniluvulla.
Tietysti tarkoin määritellyssä erikoistapauksessa. Toisaalta moottorin "toiminta paranee" eli hyötysuhde ja/tai teho voi kasvaa oktaanilukua lisättäessä tilanteen salliessa, eli kun esimerkiksi virtaus suuttimissa riittää ja moottorinohjaus osaa aggressiivisesti hakea ahdon ja/tai sytytyksen/ruiskutuksen kautta hallitun palamistapahtuman rajaa.
 
Tietysti tarkoin määritellyssä erikoistapauksessa. Toisaalta moottorin "toiminta paranee" eli hyötysuhde ja/tai teho voi kasvaa oktaanilukua lisättäessä tilanteen salliessa, eli kun esimerkiksi virtaus suuttimissa riittää ja moottorinohjaus osaa aggressiivisesti hakea ahdon ja/tai sytytyksen/ruiskutuksen kautta hallitun palamistapahtuman rajaa.
Pointti on siis siinä, että oktaaniluku ei tee autuaaksi, jos moottori ei osaa sitä hyödyntää.
 
Minkähänlaisella 95E10/E85 seoksella uskaltaisi ajella ilman että tulee ongelmia? Vai ajanko suosiolla vain pelkällä 95E10:llä?
Autona tällä hetkellä 2011 Peugeot 508 1.6l THP 156 turbo koneella.
 
Minkähänlaisella 95E10/E85 seoksella uskaltaisi ajella ilman että tulee ongelmia? Vai ajanko suosiolla vain pelkällä 95E10:llä?
Autona tällä hetkellä 2011 Peugeot 508 1.6l THP 156 turbo koneella.

Äkkiä sanoisin, että niin pienellä ettei sillä ole kovinkaan suurta säästövaikutusta ja varsinkin siihen nähden, että joku paikka pettää sen vaikutuksesta. Boxia tai muuta ohjelmointia vaan.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Mielenkiintoinen video lyijyn käytöstä bensiinissä. :hmm:
 
RE85 hinta laskenut ensimmäisen kerran sen jälkeen kun Putin hyökkäyssodan aloitti.
 

Liitteet

  • 0DE2D017-B3EE-46F1-901F-EA63F40DC18A.jpeg
    0DE2D017-B3EE-46F1-901F-EA63F40DC18A.jpeg
    74,8 KB · Luettu: 134
Onko tähän etanolikonversion läpikäyneen auton käytökseen joku järkevä selitys? Olen siis antanut itseni ymmärtää että ihan normaalia, mutta kiinnostaa että miksi näin?
Tänä aamuna kun autoa käynnisti, niin ensimmäisellä startilla ei edes yrittänyt käynnistyä, seuraavalla parilla startilla pyörähti hetken liian matalilla kierroksilla tyhjäkäynnillä ja sammui ja sitten neljännellä startilla käynnistyi ihan niin kuin ei mitään.
Että mitä tuo moottori oikein hommaa noilla ensimmäisillä starteilla? Lämmittelee palotilaa?

EDIT: ennen kuin joku ehtii ehdottaa niin kerrottakoon että sytytystulpat on vaihdettu juuri ennen konversiota (reilu 5tkm sitten) ja kylmästartit on olleet tätä ensimmäisestä 70%+ tankillisesta alkaen.
 
Onko tähän etanolikonversion läpikäyneen auton käytökseen joku järkevä selitys? Olen siis antanut itseni ymmärtää että ihan normaalia, mutta kiinnostaa että miksi näin?
Tänä aamuna kun autoa käynnisti, niin ensimmäisellä startilla ei edes yrittänyt käynnistyä, seuraavalla parilla startilla pyörähti hetken liian matalilla kierroksilla tyhjäkäynnillä ja sammui ja sitten neljännellä startilla käynnistyi ihan niin kuin ei mitään.
Että mitä tuo moottori oikein hommaa noilla ensimmäisillä starteilla? Lämmittelee palotilaa?

EDIT: ennen kuin joku ehtii ehdottaa niin kerrottakoon että sytytystulpat on vaihdettu juuri ennen konversiota (reilu 5tkm sitten) ja kylmästartit on olleet tätä ensimmäisestä 70%+ tankillisesta alkaen.

Etanolilla on korkeampi höyrystymispiste, jonka takia kylmään moottoriin joudutaan syöttämään paljon ainetta, että edes osa siitä höyrystyisi. Toki ensimmäiset moottorin pyörittämiset lämmittävät vähän palotilaa. Muutossarjat ovat periaatteessa oppivia, eli "muistavat" paljonko missäkin lämpötilassa rikastetaan. Tämä ei ole toiminut rouvan autossa, eli kylmillä keleillä herutellaan. Omassa ei ole muutossarjaa, eli aina kun on alle kymmenen astetta lämmintä, moottori jää käymään kolmannella tai neljännellä yrityksellä.
 
Kesäkuun alussa tankkasin 1.7e/l.
Jep, tuo hinta oli sieltä maaliskuun alusta vain noussut, noussut ja noussut ilman että olisi kertaakaan laskenut. Kesäkuun alussa varmaan about sen 1,7€ ja vielä siitä nousi kunnes nyt on laskenut koko ajan huipun saavutettuaan.
Positiivista on että RE85 hinta ei heilu niin kuin bensalla. Paras hyppy tähän mennessä 95-bensalla on ollut jotain 0,20€ muutamassa tunnissa.
 
Kotkan ABC:llä on ollut jatkuvasti hinta 20 senttiä alempana kuin PK-seudulla. Tällä hetkellä 1,579€ / L.
 
Taitaa olla tuo E85:n kate useimmilla asemilla moninkertainen verrattuna bensiiniin ja dieseliin, ellei tuo ABC sitten myy ainetta raskaalla tappiolla.
 
Taitaa olla tuo E85:n kate useimmilla asemilla moninkertainen verrattuna bensiiniin ja dieseliin, ellei tuo ABC sitten myy ainetta raskaalla tappiolla.
Tietenkin, joka sentti pitää vetää välistä. Oulussa 85E hinta seuraa bensiinin hintaa /1.28 kuin koira isäntää.
 
Hämeenlinnassa kanssa muhkea 60-70snt ero ollut viimeaikoina. Viinaa voi tankata 24/7 halvalla kun bensaa voi hakea vaan maanantaina tai tiistaina ja tietyltä asemalta.

Toi gm 3.8 v6 kyllä yllättänyt tolla viinakulutuksellaan kun ei tolla päässyt bensallakaan kun 10l maantiellä niin viinalla ollaan siinä 11-12 tuntumassa.
 
Oulussa ABC:llä 95E maksaa 2,21 ja E85 maksaa 1,72.
ABC osaa tämän - noi hinnat on niinku just sillä 1,28 kertoimella. :lol:
 
Ei jännästi, vaan loogisesti.

Edelleen on täysin loogista, että etanolin hinta seuraa bensan hintaa hieman alle 0,77 kertoimella, mikä vastaisi 30 % kulutuksen lisäystä siirryttäestä bensasta etanoliin.

Mielenkiintoista on miksi ABC Amiraali Kotkassa myy tällä hetkellä E85 hintaan 1,491, kun E10 maksaa 2,198 ja Kotkan viereisillä abc-asemilla E85 hinta on reilut 1,7 €/l:rolleyes:
 
Ei jännästi, vaan loogisesti.

Mielenkiintoista on miksi ABC Amiraali Kotkassa myy tällä hetkellä E85 hintaan 1,491, kun E10 maksaa 2,198 ja Kotkan viereisillä abc-asemilla E85 hinta on reilut 1,7 €/l:rolleyes:

Tuntuu, että ainoa järkeenkäypä selitys olisi muita asemia suurempi e85 myyntivolyymi kyseisellä asemalla. Toisaalta se saattaa myös olla kysynnän ohella myös logistisesti hyvällä paikalla. Käsittääksi ST1 jalostaa etanolia Haminassa, joten, ehkä logistiikan suhteen menee sopivasti niin, että Haminasta lähtee viinat (laivalla?) Ruotsiin ja toiseen suuntaan taas tulee sama määrä valmista polttoainetta, joten tuo saattaisi olla lähimpiä ellei lähin asema, missä sitä myytäisiin suhteellisen paljon?
 
1,723€/L hinnalla tuli vielä tartuttua tänään RE85 pumpun kahvaan. Suunnilleen joka toinen kerta on nyt menty re85:llä ja toinen sit 98E:llä.

On kyllä ihan just siinä järkevyyden rajalla. Autoon ei hyvin sovi 95E10 niin lasken hintaeron 98:iin 1,28 kertoimella.
 
Monella asemalla E85 seuraa hitaasti bensan energian hintaa. Nyt kun bensan hinta on laskenut, niin on energian saa halvemmalla bensassa. Vastaavasti bensan hinnan nousun aikana E85 on energiassa halvempaa. Omassa vanhassa ja muutoskatsastetussa moottorissa käytös parempi, kun ei aja pelkällä E85:lla.

Vuorotellen tankkaus sopii omaan tilanteeseen hyvin. Tavoite on ollut suurinpiirtein saada etanoliprosentti 40 .. 65. Hyötysuhde koneessa ei taida parantua enää 50 % ylimennessä. Vapaasti hengittävässä moottorissa polttoaineen oktaanin nosto yli 99:n ei taida olla merkityksellistä? Puolet 95:sta ja toinen puoli E85:sta tarkoittaa kylmällä koneella normaali käytöstä. Lämpöisenä niitä eroja ei niin huomaa. Saattaa olla että 330 tkm ajettu moottori (Ford Duratec HE 18) jo kaipaa kaasuttimen kulumien huoltoa :) ja jotain muutakin vikaa voi olla.
 
Kaasutinta tuossa Duratec HE 18:ssa ei taida olla... mutta nakutusanturi lienee kyllä. Voihan siinä positiivisen eron huomata, jos 95E10 sekaan laittaa hieman RE85.
 
Kaasutinta tuossa Duratec HE 18:ssa ei taida olla... mutta nakutusanturi lienee kyllä. Voihan siinä positiivisen eron huomata, jos 95E10 sekaan laittaa hieman RE85.
EGR on siinä käytössä. Sitä EGR:ää saa vikakoodeista nollailla OBD:n kautta silloin tällöin (ehkä 10 tkm välein) -- siis liikkuu vielä aika hyvin. Etanoli laskee pakosaasun lämpötilaa, niin kai se korostaa entisestään EGR:n vaikutusta. "Kylmää" kaasua mahtuu pikkusen enemmän sylintereihin ja sillä kai nostaa hyötysuhdetta pintakaasulla ajaessa. Hyötysuhteen nousu ehkä 2..3%. Isomman säästön saisi energiakuluissa, kun vaihtaisi uudempaan autoon...
 
Tuli Audi TT:hen asennettua etanolisensorillinen+bluetoothillinen eflexfuelin boksi. Kohtuuhintaan käytettynä sain. Järkeä ei kauheasti mutta saa sillä ehkä tehoja vähän lisää. Tankkailen RE85 jos ei ole kallimpaa kuin 98E.

1659989439322.png

Ecu oli adaptoitunut etanolimäärään lisäämällä reilut 17 pinnaa. Kuulostaa aika järkevältä määrältä jos etanolipitoisuus on 39%? Kun pistin käyntiin niin short fuel trimmi hyppäsi samantien -25%.

1659989490927.png

Tuossa on n. 8% ero. Eli oisko etanolianturissa epätarkkuutta vai mikähän homma...

No tiiä tosta, täytyy tarkkailla miten käy kun pistän tankin täyteen re85.
 
Olisko kylmä rikastus vielä päällä kun kone on 22 asteinen ja boksi reagoi siihen. Siinähän on myös lämpöanturi mihin sen laitoit? Omassa laitoin nippusiteellä termostaatti koteloon kun oli niin hyvin esillä. Omalla aikoinaan lämpimällä koneella matka ajossa stft pomppi muistaakseni +- 4% ja pitkä ltft pysytteli noin 4:n tuntumassa.
Lisätty:
Käsittääkseni auton ecun pitäisi toimia ihan normaaliarvoillaan koska etanoli boksihan sen ruiskutusaika korjauksen tekee.
Oliko sytytystulpat milloin vaihdettu. RE85:llä ajellessa sytytys ongelmat tulee helpommin esiin. Sitten kirotaan kun ei pakkasella saa käyntiin ja syytetään polttoainetta.
Ps. syksyn viileillä kosteilla keleillä saa hienot usvat aikaseksi aamuruuhkiin.

Muutettu ecu boksiksi
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä aika jännä tuo etanolin hinta kyllä. Toissaviikolla kun tuli olluksi Ranskassa ja siellä paikallisella huoltamolla 95:n hinta oli 1,81e (diesel taisi olla hivenen enemmän, hallitus kompensoi väliaikaisesti n. 30 senttiä/litralta hintaa) ja etanoli oli 0,85e.
Ei tarvinnut kahta kertaa miettiä kumpaa käytössä ollutta autoa kannattaa käyttää (etanolikonvertoitua golffia vai diesel mersua).
 
Siinähän on myös lämpöanturi mihin sen laitoit? Omassa laitoin nippusiteellä termostaatti koteloon kun oli niin hyvin esillä

hmm joo hyvä pointti, varmaan sen voisi laittaakin johonkin kiinni... nyt se on vain moottoritilassa. Taidan pistää vaikkapa folioteipillä vesiletkun kylkeen.

Edit: tein pienen lenkin autolla ja LTFT vakiintui n. +8%:iin, eli ihankuin etanoliboksi ei antaisi tarpeeksi lisää polttoainetta sen etanolimäärän perusteella, kun auton ecun täytyy edelleenkin lisäillä :hmm:

edit2: lisäajolla tuli kuntoon

Screenshot_20220813-203300.png
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelin auton heikkoa tehoa ja pitkää starttausta, tulpat ovat paksussa kellertävässä karstassa, vähän kuin paksussa ruosteessa. Tätä ei tule jos ajaa bensalla vaan pelkästään e85. Myös lambdat samaa paskaa täynnä. Kuuluuko asiaan vai onko joku muu juttu? Mun käsittääkseni pitäisi tuon etanolin palaa puhtaasti eikä karstottaa. Nämä tulpat olleet nyt 15tkm.
616B9CE6-7C46-4F68-82C6-EAF0ED1FFA60.jpeg
 
Etanoli on kranttu kipinälle, tulpat on syytä vaihtaa ajoissa.

Saab nyt on oma lukunsa, koska puristustahti todetaan ionisaatiomittauksella, mutta maksimissaan 10tkm välein vaihdan tulpat etanolikäytössä. Yhdellä sarjalla ajoin ~13tkm, niin alkoi moottorinohjaus rajoittamaan tehoja nakujen (oletettu hallitsematon detonaatio) takia. Korjaantui uusilla tulpilla.
 
Ihmettelin auton heikkoa tehoa ja pitkää starttausta, tulpat ovat paksussa kellertävässä karstassa, vähän kuin paksussa ruosteessa. Tätä ei tule jos ajaa bensalla vaan pelkästään e85. Myös lambdat samaa paskaa täynnä. Kuuluuko asiaan vai onko joku muu juttu? Mun käsittääkseni pitäisi tuon etanolin palaa puhtaasti eikä karstottaa. Nämä tulpat olleet nyt 15tkm.
616B9CE6-7C46-4F68-82C6-EAF0ED1FFA60.jpeg


yleensä sillon on paikat valkosena kun moottori käy keskimäärin laihalla, eli käy "hapettamalla". Kyllä tarkistaisin onko auto ihan kunnossa (seossuhde), ettei vaan ole jotain ongelmaa.

Tämmöset itellä autossa jolla on pelkästään ajettu etanolilla (yks erinäkönen koska ostin yhden uuden, ei ole vielä muuttunut samannäköseksi)

1660172018037.png
 
Viimeksi muokattu:
EGR on siinä käytössä. Sitä EGR:ää saa vikakoodeista nollailla OBD:n kautta silloin tällöin (ehkä 10 tkm välein) -- siis liikkuu vielä aika hyvin. Etanoli laskee pakosaasun lämpötilaa, niin kai se korostaa entisestään EGR:n vaikutusta. "Kylmää" kaasua mahtuu pikkusen enemmän sylintereihin ja sillä kai nostaa hyötysuhdetta pintakaasulla ajaessa. Hyötysuhteen nousu ehkä 2..3%. Isomman säästön saisi energiakuluissa, kun vaihtaisi uudempaan autoon...
Kylmä kaasu on tiheämpää joo, mutta sen pitää olla palamatonta jos haluaa paremman täytöksen ja hyötysuhteen. Siksi turbokoneessa välijäähdytin. Re85 toki myös käy kylmempänä joten koneesta voidaan ottaa tehoa, mutta kulutuksen kustannuksella, ilman että lämpöongelmia tulee.
 
Etanoli on kranttu kipinälle, tulpat on syytä vaihtaa ajoissa.

Saab nyt on oma lukunsa, koska puristustahti todetaan ionisaatiomittauksella, mutta maksimissaan 10tkm välein vaihdan tulpat etanolikäytössä.
Yhdellä sarjalla ajoin ~13tkm, niin alkoi moottorinohjaus rajoittamaan tehoja nakujen (oletettu hallitsematon detonaatio) takia. Korjaantui uusilla tulpilla.

Riippuu tosiaan autosta. Vuosituhannen vaihteen Nissan Almeralla ajoin 30tkm samoilla perus NGK tulpilla käyttäen RE85. Kerran taisin puolessa välin tulppien kärkivälin tarkistaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 089
Viestejä
4 894 151
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
Zudoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom