Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Tuleppa kokeilemaan nyt käynnistyvyyttä. etanolia 70% ja -10 astetta. On siinä rajalla lähteekö vai ei. Mersussa on starttaus niin että avainta käytetään käynnistysasennossa ja auto hoitaa loput. Siinä on kuitenkin joku sekuntiraja minkä jälkeen lopettaa starttauksen oli avain missä asennossa tahansa. Eli höpöhöpöpuhe on sielläpäässä. Kulutus 10tkm matkalla ollut "kesäsäällä" 13.9L/100km. Kulutus alkoi nousta jo ennen nolla lämpötiloja ja nousi mennessä -5 asteeseen. Paremmalla pakkasella varmasti pahenee huomattavasti enemmän. Pakko lisätä bensaa jos haluaa ylipäätään ajella. Tosiasioita nyt ei vaan voi mielipiteellä muuttaa miksikään.
Lienee pitkälti merkki/malli/autoriippuvainen asia. Aika monta vuotta ollut tuo etanolivehje, eikä koskaan ole jättänyt käynnistymättä. Alle nollan se on yleensä niin, että lyhyt starttausyritys alle ja toisella hörähtää normisti käyntiin. Joskus saattaa vaatia kolmannen. Mutta lähtökohtaisesti käynnistyvyys on ollu -10C ihan sama kuin 0C -kelillä (Edit: oikeastaan mulla se kylmänä vaatii sen tuplastartin jo, kun on vielä muutaman asteen plussallakin).
Ja on se joskus startattu myös kolmenkympin pakkasilla.

Mutta joo, tuo käytös se vaan täytyy oman egon sietää, jos haluaa sellaisella etanolikipolla ajaa, missä ei ole polttoaineen esilämmitystä.
Tai sitten tankata bensaa sekaan, mutta itsellä se ei ole ollut tapana.

Tosin nykysin tuo onkin lähinnä kakkos-/vara-autona ja olen pikkuisen pohtinut, onko bensa vai etanoli parempaa ainetta seisomaan tankissa ja polttoainejärjestelmässä silloin, kun autolla on enää vain vähän käyttöä, ei edes kerta viikossa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin eli kyse oli jostain tommosesta mersun starttauksesta, mihin ei voi itse vaikuttaa.

Onko joku re85 muutossarja kiinni vai millä toteutettu?

Eflexfuel käytössä, ollut pari kolme käyttöhäiriötä ja suuttimet ei riitä kun tehoa otetaan kunnolla pidempään. Miksi starttaukseen pitäisi voida vaikuttaa? Tuo starttaa muistaakseni yli 5 sekuntia eli tosi pitkään. Jos ei 5 sekunnissa lähde, niin jossain on oikeasti vikaa, sytkässä, polttoaineen saannissa, ilman saannissa tai siinä ettei etanoli höyrysty liian kylmässä. Tarvitaan siis bensan lisäämistä. Tämähän oli tiedossa kyllä etukäteen. Mutta aiemmin totesin ettei juurikaan houkuta kokonaisuus huomioiden ajella etanolilla. Säästö lähes nolla tai negatiivinen, öljnvaihto/karstan liukeneminen, polttoainesuotimen ja pumpun riskit, heikompi käynnystyvyys +5 ja sitä kylmemmässä. Öljyjä ja suotimia vaihtelisi mielellään ja bensaa lisäilisi pakkasen mukaan JOS kokonaisuus kannattaisi, mutta nyt etanolin hinta on liian korkea. Esim Lappeenrannassa etanoli oli 1.53 ja 95 1.94 -> Vaikka kulutus pysyisi 28% kohonneena tankkaus bensalla olisi 1.62 eur per tankki halvempaa. Ja talvella etanolia näyttää menevän paljon enempi kuin +28%.

Selvä polittinen tarve etanolin hinnan tukemiselle olisi olemassa. Valitettavasti näyttää että ero bensaan kutistuu kokoajan. Onhan eri asia myös se että kun etanoli oli 1.1 ja bensa 1.5eur verrattuna nykyiseen 1.4 ja 1.8 eur vaikka molemmissa hintaero on 0.4 eur. Tätä jotkut eivät näytä huomioivan - säästön ero on 0.092 ->0,008eur litraa kohti. Hintakehitys on siis ollut katastrofaalinen.

Joillekin etanoli on uskonto, ei tekninen tosiasia. Mutta säästön takia sen asensin ensisijassa, en luonnon takia (vaikka se toissijaisena onkin). Tuolla on metsää tekemässä hiilidioksiidista happea sen verran etten kerkeä millään polttoaineella tuottaa co2 päästöä sen hiilinielun ruokkimiseksi tuottaa vaikka ajaisin bensalla, kai ne pitäis kaataa pois ja polttaa takassa niin ois hyvä :D
 
Eflexfuel käytössä, ollut pari kolme käyttöhäiriötä ja suuttimet ei riitä kun tehoa otetaan kunnolla pidempään. Miksi starttaukseen pitäisi voida vaikuttaa? Tuo starttaa muistaakseni yli 5 sekuntia eli tosi pitkään. Jos ei 5 sekunnissa lähde, niin jossain on oikeasti vikaa, sytkässä, polttoaineen saannissa, ilman saannissa tai siinä ettei etanoli höyrysty liian kylmässä. Tarvitaan siis bensan lisäämistä. Tämähän oli tiedossa kyllä etukäteen. Mutta aiemmin totesin ettei juurikaan houkuta kokonaisuus huomioiden ajella etanolilla. Säästö lähes nolla tai negatiivinen, öljnvaihto/karstan liukeneminen, polttoainesuotimen ja pumpun riskit, heikompi käynnystyvyys +5 ja sitä kylmemmässä. Öljyjä ja suotimia vaihtelisi mielellään ja bensaa lisäilisi pakkasen mukaan JOS kokonaisuus kannattaisi, mutta nyt etanolin hinta on liian korkea. Esim Lappeenrannassa etanoli oli 1.53 ja 95 1.94 -> Vaikka kulutus pysyisi 28% kohonneena tankkaus bensalla olisi 1.62 eur per tankki halvempaa. Ja talvella etanolia näyttää menevän paljon enempi kuin +28%.

Selvä polittinen tarve etanolin hinnan tukemiselle olisi olemassa. Valitettavasti näyttää että ero bensaan kutistuu kokoajan. Onhan eri asia myös se että kun etanoli oli 1.1 ja bensa 1.5eur verrattuna nykyiseen 1.4 ja 1.8 eur vaikka molemmissa hintaero on 0.4 eur. Tätä jotkut eivät näytä huomioivan - säästön ero on 0.092 ->0,008eur litraa kohti. Hintakehitys on siis ollut katastrofaalinen.

Joillekin etanoli on uskonto, ei tekninen tosiasia. Mutta säästön takia sen asensin ensisijassa, en luonnon takia (vaikka se toissijaisena onkin). Tuolla on metsää tekemässä hiilidioksiidista happea sen verran etten kerkeä millään polttoaineella tuottaa co2 päästöä sen hiilinielun ruokkimiseksi tuottaa vaikka ajaisin bensalla, kai ne pitäis kaataa pois ja polttaa takassa niin ois hyvä :D
Juu. Ei etanolilla enää rahaa säästä. Ympäristösyistä se on perusteltua toki.
Vielä hankalampi tilanne on dieselissä, kun My maksaa n. 20snt/litra enemmän kuin peruslöpö.

Mutta siis sun käynnistysongelman ratkaisisi tuo vehje polttoainelinjassa. Esilämmityshän yleensä tehdasvalmisteisissa flexfueleissa on vakiona, joten jäkiasennetuissa se jää puuttumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eflexfuel käytössä, ollut pari kolme käyttöhäiriötä ja suuttimet ei riitä kun tehoa otetaan kunnolla pidempään. Miksi starttaukseen pitäisi voida vaikuttaa? Tuo starttaa muistaakseni yli 5 sekuntia eli tosi pitkään. Jos ei 5 sekunnissa lähde, niin jossain on oikeasti vikaa, sytkässä, polttoaineen saannissa, ilman saannissa tai siinä ettei etanoli höyrysty liian kylmässä. Tarvitaan siis bensan lisäämistä. Tämähän oli tiedossa kyllä etukäteen. Mutta aiemmin totesin ettei juurikaan houkuta kokonaisuus huomioiden ajella etanolilla. Säästö lähes nolla tai negatiivinen, öljnvaihto/karstan liukeneminen, polttoainesuotimen ja pumpun riskit, heikompi käynnystyvyys +5 ja sitä kylmemmässä. Öljyjä ja suotimia vaihtelisi mielellään ja bensaa lisäilisi pakkasen mukaan JOS kokonaisuus kannattaisi, mutta nyt etanolin hinta on liian korkea. Esim Lappeenrannassa etanoli oli 1.53 ja 95 1.94 -> Vaikka kulutus pysyisi 28% kohonneena tankkaus bensalla olisi 1.62 eur per tankki halvempaa. Ja talvella etanolia näyttää menevän paljon enempi kuin +28%.

Selvä polittinen tarve etanolin hinnan tukemiselle olisi olemassa. Valitettavasti näyttää että ero bensaan kutistuu kokoajan. Onhan eri asia myös se että kun etanoli oli 1.1 ja bensa 1.5eur verrattuna nykyiseen 1.4 ja 1.8 eur vaikka molemmissa hintaero on 0.4 eur. Tätä jotkut eivät näytä huomioivan - säästön ero on 0.092 ->0,008eur litraa kohti. Hintakehitys on siis ollut katastrofaalinen.

Joillekin etanoli on uskonto, ei tekninen tosiasia. Mutta säästön takia sen asensin ensisijassa, en luonnon takia (vaikka se toissijaisena onkin). Tuolla on metsää tekemässä hiilidioksiidista happea sen verran etten kerkeä millään polttoaineella tuottaa co2 päästöä sen hiilinielun ruokkimiseksi tuottaa vaikka ajaisin bensalla, kai ne pitäis kaataa pois ja polttaa takassa niin ois hyvä :D

Eflexifuel tarvitsee lyhyemmän starttauksen oppiakseen lämpötilariippuvan rikastuksen. En tiedä pystyykö steponetechin kaverit koodaamaan suoraan purkkiin "pakotetun" rikastuksen.
 
Juu. Ei etanolilla enää rahaa säästä. Ympäristösyistä se on perusteltua toki.
Vielä hankalampi tilanne on dieselissä, kun My maksaa n. 20snt/litra enemmän kuin peruslöpö.

Mutta siis sun käynnistysongelman ratkaisisi tuo vehje polttoainelinjassa. Esilämmityshän yleensä tehdasvalmisteisissa flexfueleissa on vakiona, joten jäkiasennetuissa se jää puuttumaan.

Eipä valitettavasti ratkaise. Miten tuolla lämmittää suuttimille menevän polttoaineen joka suihkutetaan heti. Kylmäkäynnistyksen kulutukseen se varmasti vaikuttaisi edullisesti parin ensimmäisen minuutin aikana, mutta 200eur ostaa jo aika monen kylmäkäynnistyksen polttoaineet. Kuka kytkee tuon päälle silloin kuin joku haluaa mennä ajamaan... Pitäisikö odotella x minuuttia että voi lähteä ajamaan.

Teknisesti helpoin olisi petroolisaabin kaltainen kytkentä ja bensa säiliö ja etanolisäiliö erikseen. Siinä saisi myös webastokäyttähär ratkaisun omiin webaston käyttöpulmiinsa. Mutta aika homma rakennella autoon joku perämoottorin irtotankin kaltainen systeemi näitä varten.

Jos polttoaineen jakotukin lämmittäisi vaikka sisätilalämmittimellä se toki auttaisi etanolin osalta mutta vaatii taas ajastusta ja odotusta ja virtapistokkeen joka on ensinnäkin oltava ja johto muistettava kytkeä ja irroittaa. Lisäksi se aiheuttaa muuhun moottorin lämpöantureiden lukemiin virheellisyyttä ja pian vikavalo syttyy...

Etanolin käyttö talvella sopii lähinnä pitkään matka-ajoon.

Pienoisena yllätyksenä lähti käymään tasan -10 asteen läpötilasta 70% etanoliseoksella. Startti oli vaivalloisen rykivä ja arviolta 5 sekuntia pitkä. Mutta ei siis ollenkaan tervettä ruiskuttaa 5 sekuntia polttoainetta sylinteriin polttamatta sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä valitettavasti ratkaise. Miten tuolla lämmittää suuttimille menevän polttoaineen joka suihkutetaan heti. Kylmäkäynnistyksen kulutukseen se varmasti vaikuttaisi edullisesti parin ensimmäisen minuutin aikana, mutta 200eur ostaa jo aika monen kylmäkäynnistyksen polttoaineet. Kuka kytkee tuon päälle silloin kuin joku haluaa mennä ajamaan... Pitäisikö odotella x minuuttia että voi lähteä ajamaan.

Teknisesti helpoin olisi petroolisaabin kaltainen kytkentä ja bensa säiliö ja etanolisäiliö erikseen. Siinä saisi myös webastokäyttähär ratkaisun omiin webaston käyttöpulmiinsa. Mutta aika homma rakennella autoon joku perämoottorin irtotankin kaltainen systeemi näitä varten.

Jos polttoaineen jakotukin lämmittäisi vaikka sisätilalämmittimellä se toki auttaisi etanolin osalta mutta vaatii taas ajastusta ja odotusta ja virtapistokkeen joka on ensinnäkin oltava ja johto muistettava kytkeä ja irroittaa. Lisäksi se aiheuttaa muuhun moottorin lämpöantureiden lukemiin virheellisyyttä ja pian vikavalo syttyy...

Etanolin käyttö talvella sopii lähinnä pitkään matka-ajoon.

Pienoisena yllätyksenä lähti käymään tasan -10 asteen läpötilasta 70% etanoliseoksella. Startti oli vaivalloisen rykivä ja arviolta 5 sekuntia pitkä. Mutta ei siis ollenkaan tervettä ruiskuttaa 5 sekuntia polttoainetta sylinteriin polttamatta sitä.
Ainakin Volvo lopettaa starttaamisen kun päästää jarrupolkimesta. Pystyy tekemään sen lyhyen alkustartin. Tokalla jo aina lähtee käyntiin.
 
Eipä valitettavasti ratkaise. Miten tuolla lämmittää suuttimille menevän polttoaineen joka suihkutetaan heti. Kylmäkäynnistyksen kulutukseen se varmasti vaikuttaisi edullisesti parin ensimmäisen minuutin aikana, mutta 200eur ostaa jo aika monen kylmäkäynnistyksen polttoaineet. Kuka kytkee tuon päälle silloin kuin joku haluaa mennä ajamaan... Pitäisikö odotella x minuuttia että voi lähteä ajamaan.

Teknisesti helpoin olisi petroolisaabin kaltainen kytkentä ja bensa säiliö ja etanolisäiliö erikseen. Siinä saisi myös webastokäyttähär ratkaisun omiin webaston käyttöpulmiinsa. Mutta aika homma rakennella autoon joku perämoottorin irtotankin kaltainen systeemi näitä varten.

Jos polttoaineen jakotukin lämmittäisi vaikka sisätilalämmittimellä se toki auttaisi etanolin osalta mutta vaatii taas ajastusta ja odotusta ja virtapistokkeen joka on ensinnäkin oltava ja johto muistettava kytkeä ja irroittaa. Lisäksi se aiheuttaa muuhun moottorin lämpöantureiden lukemiin virheellisyyttä ja pian vikavalo syttyy...

Etanolin käyttö talvella sopii lähinnä pitkään matka-ajoon.

Pienoisena yllätyksenä lähti käymään tasan -10 asteen läpötilasta 70% etanoliseoksella. Startti oli vaivalloisen rykivä ja arviolta 5 sekuntia pitkä. Mutta ei siis ollenkaan tervettä ruiskuttaa 5 sekuntia polttoainetta sylinteriin polttamatta sitä.
Noissa on myös toiminto sille, että lämmittää auton seisoessa paikallaan, jotta startatessa auto saa n. +15˚C polttoainetta. Kannattaa huomata, että esim. Eflexfuelissa sitten onkin polttoaineen lämpötilan tunnistus ja se pyrkii sopeuttamaan rikastusta etanolipitoisuuden lisäksi polttoaineen lämpötilan mukaan.

Itselläni on toisessa autossa (diesel) tuon fuel heateria valmistavan firman eli Arcticin akkulämmitin, edellisen omistajan laitattama. Sekin toimii myös auton seisoessa, mutta siinä on tunnistin, joka sammuttaa, jos jännite on liian matala (ts. ei syö akkua niin tyhjäksi, että ei käynnistyisi).

Polttoainelinjan lisälämmittimestä ei ole itsellä ensi käden kokemusta, mutta pohjoisessa tutuilla on niitä mm. työkoneisiin laitettuna eikä kukaan ole pahaa sanonut.
 
Viimeksi muokattu:
@Jan11 Vaikka olisi polttoainelisälämmitin, niin itse suosittelen pohjoisen asukkaille akkulämmitintä+akkulaturia. Ja silloin voi olla koko aika latauksessa. Virtaa saadaan eri tavalla kuin kylmästä akusta ja lämmin akku ottaa eri tavalla virtaakin vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleppa kokeilemaan nyt käynnistyvyyttä. etanolia 70% ja -10 astetta. On siinä rajalla lähteekö vai ei. Mersussa on starttaus niin että avainta käytetään käynnistysasennossa ja auto hoitaa loput. Siinä on kuitenkin joku sekuntiraja minkä jälkeen lopettaa starttauksen oli avain missä asennossa tahansa. Eli höpöhöpöpuhe on sielläpäässä. Kulutus 10tkm matkalla ollut "kesäsäällä" 13.9L/100km. Kulutus alkoi nousta jo ennen nolla lämpötiloja ja nousi mennessä -5 asteeseen. Paremmalla pakkasella varmasti pahenee huomattavasti enemmän. Pakko lisätä bensaa jos haluaa ylipäätään ajella. Tosiasioita nyt ei vaan voi mielipiteellä muuttaa miksikään.
Kyllä se nyt vaan on vähän höpöhöpöjuttuja. Ihan omin silmin on tullut vuosia käynnisteltyä tota 9-5 saappia -30 pakkasesta ilman lohkaria raaka viinaseos tankissa. 2-3s sahaus riittää kelissä kun kelissä.

Jos sulla ei 5s sahauksella lähde niin siellä on jotain vikaa jossakin. Joko ei syöttö riitä suuttimissa tai joku antura näyttää väärin. Vika ei suinkaan ole polttoaineessa, vaan autossa.

Viina ei tosiaan pala niin hyvin kylmässä kuin bensa, mutta se kyllä kompensoidaan sopivalla rikastuksella. Toimivalla systeemillä et tiedä kumpaa on tankissa kun ruuvaat auton käymään, paitsi hajusta.
 
Jos sulla ei 5s sahauksella lähde niin siellä on jotain vikaa jossakin. Joko ei syöttö riitä suuttimissa tai joku antura näyttää väärin. Vika ei suinkaan ole polttoaineessa, vaan autossa.

Tai tuossa Eflexfuel -sarjassa. Jos auto kumminkin bensalla toimii normaalisti.

Onhan noi muutoslaitteet olevinaan universaaleja, ei ne voi mitenkään olla täydellisiä joka autoon.
 
Ei biopower saabissakaan ole sen kummemmin muuteltu mitään muuta kuin p.nestepumppu,siirtolinjat ja muistaakseni venttiilin istukat on eri kamaa kuin bensavehkeessä.

Itsellä nyt täyttyy varmaankin vuoden vaihteessa 450.000 kilsaa biopower saabeilla ja vulvan flexillä ja koskaan(lue ainoastaan jotkut -30) ole pakkasilla narun päässä ja aina lähtenyt ekalla auto kun auto käyntiin.sen mitä viinalla itse teen niin annan käydä hetken ihan pienellä kaasulla kun moottorin aivot tuuppaa tuota kosandeerosta sellaisella tahdilla koneeseen että kossu haisee naapuriin asti.

Heti kun auto on käynnissä niin vähän varvia,siis joku pari sataa kierrosta ja hetkisen kun odottaa niin tyhjäkäynti tippuu saman tien sinne 800rpm ja hajut häviää.
 
Huomautus: Henkilökohtaiset loukkaukset eivät kuulu keskusteluun
Kyllä se nyt vaan on vähän höpöhöpöjuttuja. Ihan omin silmin on tullut vuosia käynnisteltyä tota 9-5 saappia -30 pakkasesta ilman lohkaria raaka viinaseos tankissa. 2-3s sahaus riittää kelissä kun kelissä.

Jos sulla ei 5s sahauksella lähde niin siellä on jotain vikaa jossakin. Joko ei syöttö riitä suuttimissa tai joku antura näyttää väärin. Vika ei suinkaan ole polttoaineessa, vaan autossa.

Viina ei tosiaan pala niin hyvin kylmässä kuin bensa, mutta se kyllä kompensoidaan sopivalla rikastuksella. Toimivalla systeemillä et tiedä kumpaa on tankissa kun ruuvaat auton käymään, paitsi hajusta.

Kerroppa valopää miksi bensalla lähtee 0.5 sekunnissa aina? Missä se vika sitten on muualla kuin etanolissa - se kun on edelleen se ainoa muuttuva tekijä. Se nyt ei vaan ole talvipolttoaine. Nyt tankissa 15% etanolia kun jäi viinaa pohjille bensaa tankatessa. Tällä mennään koska 1.419 hintainen etanoli on tankillisessa vitosen kalliimpaa kuin bensalla ajamalla. Miksi sahaat 2-3 sekuntia? Lisää bensaa aina kun menee startti yli sekunnin. Höpöhööt on siellä päässä ja ihan 100% subjektiivisia sun näkemykset :tup:
 
Kerroppa valopää miksi bensalla lähtee 0.5 sekunnissa aina? Missä se vika sitten on muualla kuin etanolissa - se kun on edelleen se ainoa muuttuva tekijä. Se nyt ei vaan ole talvipolttoaine. Nyt tankissa 15% etanolia kun jäi viinaa pohjille bensaa tankatessa. Tällä mennään koska 1.419 hintainen etanoli on tankillisessa vitosen kalliimpaa kuin bensalla ajamalla. Miksi sahaat 2-3 sekuntia? Lisää bensaa aina kun menee startti yli sekunnin. Höpöhööt on siellä päässä ja ihan 100% subjektiivisia sun näkemykset :tup:
En ala tästä enempää tappelemaan mutta mikään mun autoista ei lähde kylmänä näyttämällä millään polttoaineella. Ainoastaan vanhat jenkkikasit lähtee "näyttämällä".

Sulla on siellä etanolille huonot tulpat, ahtaat suuttimet tai väärin toimiva viinaboksi/ohjelma jossei lähde normaalisti käymään kylmällä. Sahuutuksen tarve tulee polttoainepulasta tai siksi että se ei syty. Ja syy siihen huonoon syttymiseen löytyy auton sytkästä tai tulpista. Voi toki olla vekotin jossa on niin paska kipinä ettei viinaa saa toimivallakaan kokoonpanolla syttymään, mutta epäilen.

Tulppiahan viina tuppaa syömään enemmän.
 
Ei tuo eflex edes peittele nyrkkipaja-pelle peloton viritelmäänsä kun omilla sivuillaankin HYVIN selkeästi ilmoittavat että pakkasella on normaalia pidemmät starttausajat ja 2-3 käynnistustä.edelleen näkyvät mainitsevan että laite on universal-vekotin ,tehty keskiarvo-asetuksilla keskivertoautoille ja joissain autoissa saatetaan hyötyä bensiinin lisäyksestä tankkiin pakkasilla....ja vielä mainitaan että tietenkin toimivuutta ei taata kaikissa autoissa ollenkaan...




Niin ja vielä kerran, omat tehdastekoiset lähteneet aina käyntiin laakista.ja joukossa ollut jo ihan finaaliin ajettuja yli 250.000km mittarissa olevia autoja millä perushuolloilla tuli ajettua noista 140-180tkm omia kilsoja .

Yksi ei-orkkis flexi ollut mutta sekin oli softattu saab ja luonnollisesti lähti aina käyntiin saman tien.ja tuo palveli 4 talvea vaimon käytössä ilman mitään vaikeuksia.

Öljyt vaihdan 15tkm ja tulpat joka toinen öljynvaihto eli 30tkm ja hyvin toiminut.
 
En tiedä mutta olen ajanut vuosikaudet eri Saabeilla ja aina tankannut niihin etanolia (Saabin oma BioPower-softa) syystä että sillä vääntää alhaalta oikein mukavasti, automaattivaihteisessa erityisesti mannaa.
Käyntiin on lähtenyt talvisin aina kuin palmun alta, ollut piuhan päässä tai ei. Jos heti startista käy pari sekuntia kolmella niin tietää että tulppia voisi taas vaihtaa.
Kulutus pyörii maantie-ajossa siellä ~10l/100km, kaupungissa tietty reilummin.
Ei ole mitään kokemusta noista FlexFuel-lisäpurkeista mutta ajatuksena ne tökkii koska kysehän on purkkavirityksestä.

Etanoliajelussa rassaa enää vain hinta, muistoissa ne ajat kun litkua sai 90c/l kustannuksella.

Terveisin pitkän linjan Saabisti ja autonsa 9-5 Aero AT Sedan -00.
 
Ajotavasta riippuen oma 2010 2.3t vie 9.1-9.5l /100km taajama -ja kaupunkiajossa menee sitten helposti se 12.5l (siis E85)

Mittarissa omassa nyt 180tkm

Bensalla joskus kokeillut ja sinne 7l /100km maantiellä, joskus pari desiä alle.

Vaimo saa aen sijaan jatkuvasti 1-1.5l enemmän poljettua...
 
Ajotavasta riippuen oma 2010 2.3t vie 9.1-9.5l /100km taajama -ja kaupunkiajossa menee sitten helposti se 12.5l (siis E85)

Mittarissa omassa nyt 180tkm

Bensalla joskus kokeillut ja sinne 7l /100km maantiellä, joskus pari desiä alle.

Vaimo saa aen sijaan jatkuvasti 1-1.5l enemmän poljettua...

Itseasiassa aika tasan tuon verran ajotieturi näyttää mullakin mutta pyöristin kymppiin kun tuo on kuitenkin optimistinen lukema. Vai oletko tankatessa laskenut?

Nykyisen femman ostin 3,5v sitten 245tkm ajettuna ja nyt on 330tkm mittarissa.

Auto tulee poljettua välillä aika tavalla, työmatka kun käsittää pitkän pätkää moottoritietä. Saksalaiset premium-merkit lähtevät aika usein haastamaan ja sitten kuitenkin jäävät taustapeiliin, se jos mikä piristää päivää.
 
Asiaton käytös - toistuva nimittely huomautuksesta huolimatta
En ala tästä enempää tappelemaan mutta mikään mun autoista ei lähde kylmänä näyttämällä millään polttoaineella. Ainoastaan vanhat jenkkikasit lähtee "näyttämällä".

Sulla on siellä etanolille huonot tulpat, ahtaat suuttimet tai väärin toimiva viinaboksi/ohjelma jossei lähde normaalisti käymään kylmällä. Sahuutuksen tarve tulee polttoainepulasta tai siksi että se ei syty. Ja syy siihen huonoon syttymiseen löytyy auton sytkästä tai tulpista. Voi toki olla vekotin jossa on niin paska kipinä ettei viinaa saa toimivallakaan kokoonpanolla syttymään, mutta epäilen.

Tulppiahan viina tuppaa syömään enemmän.


Sä tässä et tajua että etanoli ei syty kylmässä, siksi siellä on se 15-30 % muuta herkemmin kylmässä höyrystyvää, että se saadaan toimimaan edes 0 asteessa saati pakkasella. Sahaile rauhassa vaan saappiasi. M113 on niin huoleton perusmoottori kun voi olla. Aina lähtee pakkasesta bensalla alta sekunnissa. Mutta kun et kykene ymmärtämään että etanoli on se syy niin syytä sitten mitä haluat. Viisaampi lopettaa joten et tule näkemään jatkokeskustelua valopää.
 
Sä tässä et tajua että etanoli ei syty kylmässä, siksi siellä on se 15-30 % muuta herkemmin kylmässä höyrystyvää, että se saadaan toimimaan edes 0 asteessa saati pakkasella. Sahaile rauhassa vaan saappiasi. M113 on niin huoleton perusmoottori kun voi olla. Aina lähtee pakkasesta bensalla alta sekunnissa. Mutta kun et kykene ymmärtämään että etanoli on se syy niin syytä sitten mitä haluat. Viisaampi lopettaa joten et tule näkemään jatkokeskustelua valopää.
Kiitos
 
Tulipa messevät viinahöyryt putkesta kun tänään jouduin Saabin lyömään raakana tulille -18'c pakkasessa.

Automaattilootassa sen sijaan alkaa pakkanen tuntua, tahmeaksi menee ja kolmonen vaihtuu aikamoisella luistolla. Onpa niillä lootaöljyilläkin varmaan se 50tkm taas menty.
 
S80 Volvo eflexfuel sarjalla ei näköjään enää -20 lähde lämmittämättä pelkällä E85 käyntiin.
 
Missä se vika sitten on muualla kuin etanolissa - se kun on edelleen se ainoa muuttuva tekijä. Se nyt ei vaan ole talvipolttoaine.
No samaan tapaan diesel "ei ole talvipolttoaine", mutta niin sitä vaan sujuvasti käytetään talvisin. Moni kone lähtee ygösellä käyntiin ilman minkään sortin esilämpöä tai hehkua esimerkiksi näin -18 asteessa, jos se on siten toteutettu. Jotain vanhaa ransiittia tai hehkuvikaista pösöä saa sahata niin kauan että kaivataan hyvää akkua, mutta se ei kerro polttoaineen soveltumattomuudesta sen enempää kuin jonkun purkkaviriboksietanolipelin heikko käynnistyvyys.

Tietenkin bensa on parhaasta päästä, mutta jotta se olisi ainoa järkevä vaihtoehto, pitäisi pakkasta olla 40-50 astetta. Etanolin toimimattomuus -20 asteessa johtuu samasta kuin bensan heikko käynnistyvyys -35 asteessa, eli paskoista säädöistä jne. Heikko starttaus tulee toki erillisenä ongelmana myös ja akulta vaaditaan usein paljon etenkin nokilekassa.
 
Itsellä 2 9-3 Saabbia, toinen 1.8t Biopower -09 ja toinen 2.0T Xwd Aero Biopower -10

Kummatkin lähtee -20 asteen pakkasessa ihan normaalisti käyntiin mutta tokihan se tuuttaa sinne suuttimet täysillä tavaraa. 1.8t on ajettu 350 tkm ja meno ei ole muuttunut kilsojen myörä miksikään. Tästä toisesta ei vielä ole pidempää kokemusta.

Eli jos joku täällä mussuttaa että etanolin syytä että ei käynnisty Mersu niin ei ole, se on softan tai sille sopimattomien osien syy.

Yksi kiusallinen vika Saabeissakin toki on. Jos autoa pitää piuhassa niin aika kauan sahaa käyntiin jos lohko on lämmennyt koska softa ei tuuttaa suuttimia isolle. 10 minsaa lämmityksen loppumisen jälkeen ei ongelmia kun lämpö laskenut ja levinnyt anturin läheltä.
 

Nyt etanolipäivitys on mahdollista tehdä myös sellaisiin autoihin, joissa on suoraruiskutusmoottori, kuten monet Volkswagenit, Mazdat ja Fordit.

Kotimaisella jätepohjaisella E85-bioetanolilla vähennetään tiedotteen mukaan ilmastopäästöjä jopa 80 prosenttia verrattuna fossiiliseen bensiiniin.
 
Hyvin lähtee pontiacin transportti 3.8 koneella tulille -22 pakkasessakin raaka viina tankissa vaikka on tommonen 100e kiinasta aikanaan hommattu viinaboksi.
 
Hyvin lähtee pontiacin transportti 3.8 koneella tulille -22 pakkasessakin raaka viina tankissa vaikka on tommonen 100e kiinasta aikanaan hommattu viinaboksi.
Siinä on sopivasti kohdallaan yksinkertaisen lisätyn elektroniikan toiminta ja mekaanista tai huollollista vikaa ei ole. Jossain muussa tapauksessa taas ei käynnisty kivasti, koska muutostyö voi olla vähemmän onnistunut jotenkuten toimiva viritys. Kaikenlaisilla nykivillä raadoilla tämänkin ketjun näytön mukaan ajellaan tyytyväisinä muutenkin päin vittua vetävällä koneella, jossa on kohdallaan lähinnä lämmin tyhjäkäynti. Useimmat eivät edes huomaa, kunhan kone ei pahasti leikkaa.

Vastaavassa lämpötilassa lähtee vaikka kylmä bosch-ohjattu vanha työkonediesel aivan tasaisesti muutaman sekunnin pyörityksellä, jos akku on kunnossa ja pitää startata, vaikka sellaista tietenkin vältetään. Sivustakatsojalle sekin näyttää hitaalta minuutin prosessilta, kun säälistä ja järjellä koneenkäyttäjä esilämmittää ja pyörittää vielä päälle hetken ilman polttoainetta. Itse asiassa lähtee huonomman merkkiselläkin pumpulla vielä parinkymmenen asteen tissiposkipakkasessa, ellei ole mitään pahasti paskana.

-30 asteen kylmästarteissa vasta tehdään niissäkin oikeaa vertailua. Jossain henkilöautossa on vitsi, ellei silloinkin käynnisty vaivatta yhdellä pidemmällä vedolla. Huono ylläpito on noloa. Toki tuolla on Youtube täynnä videoita, joissa näytetään pikkumoottorien kylmäkäynnistyksiä -25 asteessa jonain eksotiikkana ja kommenttiosiossa epäillään feikiksi. Itse kutsuisin sitä tiistaiaamuksi.
 
Itseäni kiinnostaisi mikä Nissanin malli oli kyseessä.
Ainoastaan 1-1.3 Micrasta on sellainen käsitys, että vakiosuuttimet ei yksinkertaisesti riitä. Ja käsittääkseni tämä on myös Steponetechin tiedossa.

Petri laittoi 1.0 Micraan 1.6 Sunny/Primera/Almera suuttimet ja hyvin toimii.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Oma 2.0 Focus -99 on hyvin lähtenyt käyntiin, tosin aina oon kyllä lohkolämmittänyt ensin. Käytössä ranskalainen 159 e @ebay.de kitti. Lisääntynyt teho oli mukava yllätys; 90 - 120 km/h 5. vaihteella ennen 14 s, nyt 11 s \m/
 
hintaa on aika paljon tuolla suoraruiskumoottorille tarkoitetulla etanolimuunnoksella, mutta mahtaisiko hyötysuhde olla parempi ja sitämyötä kulutuksen nousu maltillisempi? Eikös etanolissa ole korkeampi oktaaniluku jonka myötä pitäisi "kireän" pikkuturbon hyötyä? Harmillisesti tuo etanolin hinta nousee bensan kanssa käsi kädessä, mutta tekisi mieli omaan 1.2TSI koneeseen kokeilla koska ajoa tulee paljon. Tai jos vaihtaisi tuohon mahdollisesti markkinoiden piheimpään bensakoneeseen, eli VAG 1.0TSI ja siihen laittaisi tuon muunnoksen, voisi saada parhaan hyödyn työnantajan maksamasta kilometrikorvauksesta..

Tuon sarjan hyvä puoli taitaa olla se, että kun auton myy tai vaihtaa, sarjan voi ottaa irti ja laittaa seuraavaan autoon tai myydä.
 
Itse myös suunnitellut 2011 vuoden 1.2 TSI suorasuihkutusmoottorin kulkemaan E85.

eFlexFuel maksaa 900 - 1100€ asennettuna, jonka kuoliintumisaika liian pitkä, joten näillä näkymin koodautan ( 500€ ) auton käyttämään vain E85.

Joku eFlexFuel asentaja mainitsi, että imusarjan ehkä joutuu irroittamaann muunnossarjan asennnuksessa, joten ei niin siirrettävissä toiseen autoon.

Simos 10 ECU:uun ei kuulemma voi liittää etanolisensoria, kun ei ole suunniteltu Multifuel käyttöön. Ei kai niin olennaista pelkällä viinalla ajaessa.
 
@bowtie81 Vähän menee offtopicin puolelle, mutta olisiko 1.0 TGI vaihtoehto jos olet autonkin vaihtoa harkitsemassa. Noita näyttää saavan edelleen vuoden kaasuilla ja pari vuotta vanhojen pyynnit näyttää pysyvän aika korkealla.


1.0 tsi on omienkin kokemuksien mukaan hyvin optimoitu ja vähäkulutuksinen auto bensana. Vähän epäilen säilyykö se optimointitaso, kun väliin lyödään muunnossarja.

Olen lukenut Ioniq foorumilta keskustelua re85 käytöstä. Muutamat ovat sekoittaneet Ranskassa pumpulta jopa RE50 polttoainetta ja laskeneet hyötysuhteen kulutuksen puolesta hieman parantuneen. Toki tuota todellista re85 pitoisuutta ei voi pumpulla varmistaa (ilman muunnossarjaa), joten tuollaisilla mittauksilla ei ole arvoa kuin kustannuksia laskiessa.

Ilmeisesti Ranskassa on etanoli halpaa, niin kannattaa kikkailla, mutta itse en 15k+ autolla lähtisi moottorin kanssa kikkailemaan. Manuaalissa lukee kuitenkin vähän maasta riippuen max 15% sallittu etanolipitoisuus.

Edit. E85 maksaa Ranskassa nykyisin 80 senttiä/l, kun bensa melkein Suomen hinnoissa. Olisihan siellä avo Aerolla varmasti mukava kruisailla. :)
 
Viimeksi muokattu:
en tältä tietämältä lähde autoa päivittämään toiveena saada etanoliauto. Nyt on käytettyjen hinnat jotenkin niin pilvissä, ettei huvita ostaa mitään. Tilava farkku tms. pitäisi olla ja ajoa tulee melko paljon, 40-50tkm vuoteen. Nyt olen laskenut, että halvinta ajaa omaa autoa loppuun, mutta näillä pakkasilla toki arvostaa luotettavuutta. Suzuki Swace käynyt mielessä, jos ne tarvii rekisteröintejä tämän vuoden puolella, siitä voisi olla jotain tarjousta. Harmillisesti siinä vähän heikot vetopainot, mutta sen saisi varmaan muutettua myös etanolille helposti kun ei suoraruisku?
 
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää kokemuksista suoraruiskutteisista ja RE85 polttoaineesta. Parantuiko hyötysuhde verrattuna imusarjaruiskutteisiin?

Nouseeko tehot, riittävätkö suuttimet? Tekniikan kestävyys pidemmän päälle? Jne.
 
Foorumin ilmoitukset näköjään toimivat taas miten sattuu, mutta vastataan silti. @ak47 ilmeisesti poltti päreensä, mutta jatketaan asialinjalla.

Höpöpuhetta, varsinkin tuo käynnistyvyys :rofl2:

Vastaus viestiini:

Tuleppa kokeilemaan nyt käynnistyvyyttä. etanolia 70% ja -10 astetta. On siinä rajalla lähteekö vai ei. Mersussa on starttaus niin että avainta käytetään käynnistysasennossa ja auto hoitaa loput. Siinä on kuitenkin joku sekuntiraja minkä jälkeen lopettaa starttauksen oli avain missä asennossa tahansa. Eli höpöhöpöpuhe on sielläpäässä. Kulutus 10tkm matkalla ollut "kesäsäällä" 13.9L/100km. Kulutus alkoi nousta jo ennen nolla lämpötiloja ja nousi mennessä -5 asteeseen. Paremmalla pakkasella varmasti pahenee huomattavasti enemmän. Pakko lisätä bensaa jos haluaa ylipäätään ajella. Tosiasioita nyt ei vaan voi mielipiteellä muuttaa miksikään.

Mulla on tuollainen Saab 9-5 Aero vuosimallia 2006. Olen sillä ajellut pääsääntöisesti etanolilla nyt kohta 200 000 kilometriä. Auto ei ole tehtaan biopower, mutta siihen on asiantuntevan harrastajan toimesta ladattu alkuperäisestä biopower-softasta muokattu versio, jolla (rautamuutosten kompensoimiseksi) on puristettu +25Hp/100Nm lisää hönkää etanolilla.

En tykkää sitä käynnistellä pakkasilla ilman esilämmitystä, mutta joskus on pakko (helmikuu 2021):

Piti taas olosuhteiden pakosta koeponnistaa Saabin käynnistyvyys pakkasella, 77% etanoliadaptaatio ja jäähdytinnesteen lämpötila -24 astetta. Parin sekunnin starttiaika (jäi tarkka aika ottamatta ylös ajotieturista) ja auto käy nättiä korotettua tyhjäkäyntiä. Muhkeat höyryt ja viinankäryt toki pakoputkesta :smoke:


Bensaa tankattu viimeksi joskus keväällä.

Ilkein käynnistystilanne oli tammikuussa 2016 Vaasan lentokentällä. Tuolloin oli etanolin koostumuskin raaempaa, etanoliadaptaatio näytti 85%, jäähdytinneste -26 asteista, mutta niin vaan Saab pärähti huomattavan viinahuuruiseen käyntiin parin sekunnin starttauksen päätteeksi.
Juu, softassa on oletuksena päällä asetus, joka näyttää käynnistyksen jälkeen ajotieturissa starttausajan sekunneissa, etanoliadaptaation ja jäähdytinnesteen lämpötilan.

Kehtaan siis edelleen väittää, että auto on rikki, jos se ei pakkaskeleillä käynnisty etanolilla.
 
API SN-RC tai ilsac GF-5 on ne luokitukset jos haluaa estää veden+etanolin separoitumisen pätkäajossa (Lietteen syntyminen jne) RE85 käytössä se on aika voimakasta. Itellä oli ainakin puuroa aivan älyttömästi öljypohjassa, sekä huohotinlinjassa. Kesällä ei ollut, mutta nyt syksyn aikana ilmestyi, oli paljon kylmäkäynnistyksiä. Olen käyttänyt vähän mitä sattuu öljyä, mutta seuraavassa vaihdossa laitan Mobil 1 ESP:t. Tai sitten Champion New Energyt

Tämän mukaan siis: E85-polttoaine bensiinikäyttöiseen ajoneuvoon

Lisätietoa tosta Resource Conserving lisästä: API SN Engine Oil Category - oilspecifications.org
 
API SN/Ilsac GF-5 eivät ole enää uusimmat luokitukset.

Uusimmat ovat API SP, ILSAC GF-6A, GF-6B.

 
9-3 NG saabi, saabclubilaisen biopower + stage 1:llä käynnistyi noin 1.5kk:n seisonnan jälkeen ensimmäisellä yrityksellä ilman sahaamista. Lämpötilat sahannu 0 ja -25 välillä, käynnistyshetkellä oli noin -20.
Mitään muuta muutosta etanolia varten ei ole tehty kuin vaihdettu etanolille sopivat tulpat ja ohjelma.

Lähinnä niille jotka kivenkovaa väittävät, että ongelmat johtuvat etanolista, vika on kyllä jossain ihan muualla.
 
Jeps juurikin näin. Pontiacin trans sport gm 3.8 on alkanut sahuuttamaan kylmänä todella pitkään käymään. Viimekuussa vielä -23 pakkasella lähti ihan nätisti.

Pitänee alkaa mittailemaan antureita ja vaihtaa tulpat jos sillä selviäisi. Ja bensaa tankkiin ja katselee miten lähtee sillä. Ja yllättäen, vika on autossa, ei polttoaineessa.

Onneks viinasaappi lähtee kun palmun alta -20 pakkasella raaka e85 tankissa käymään.
 
Voiko viinan muuntotukea hakea vielä? Trafihan jatkoi tuen hakuoikeutta vuoden loppuun aiemman 30.11 sijaan, mutta hakemuslapussa lukee että xx-30.11.21 välisenä aikana.

Vai eivätkö vaan ole päivittäneet sivujaan ja lomakkeita...
 
Voiko viinan muuntotukea hakea vielä? Trafihan jatkoi tuen hakuoikeutta vuoden loppuun aiemman 30.11 sijaan, mutta hakemuslapussa lukee että xx-30.11.21 välisenä aikana.

Vai eivätkö vaan ole päivittäneet sivujaan ja lomakkeita...


Ylihuomenna voi taas hakea
 
onko jossain kirjoiteltu miten nuo suorasuihkumoottoreiden muunnokset on toimineet? Vähän kiinnostaisi, mutta koska muunnoksen hinta on korkea, pitäisi saada kättäpidempää kulutuserosta jotta voi arvioida homman kannattavuutta. Epäilen, että nykyisellään oma auto on paalissa ennenkuin kuin ROI on saavutettu:hmm:
 
Suorasuihkutusmoottoreissa halvemmaksi tulee koodata auto käyttämään pelkkää E85.

Koodaus 500€ vs. muunnossarja ( eFlexFuel ) 900 - 1100€ asennettuna.
 
Näkyi RE85 hinta olevan 1.369€/l ja 95E10 1,849€/l.

Jännästi etanolin hinta seuraan bensan hintaa... Jos laskee 1,369 x 1,3 = 1,780€/l.. niin säästö on melkein olematon.
 
No täällä pääkaupunkiseudulla RE85 maksaa tällä hetkellä 1,449e/l eikä etanolia ole muutenkaan rahallisesti kannattanut tankata enää kuukausiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 074
Viestejä
4 893 769
Jäsenet
78 931
Uusin jäsen
Anqrew

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom