Lienee pitkälti merkki/malli/autoriippuvainen asia. Aika monta vuotta ollut tuo etanolivehje, eikä koskaan ole jättänyt käynnistymättä. Alle nollan se on yleensä niin, että lyhyt starttausyritys alle ja toisella hörähtää normisti käyntiin. Joskus saattaa vaatia kolmannen. Mutta lähtökohtaisesti käynnistyvyys on ollu -10C ihan sama kuin 0C -kelillä (Edit: oikeastaan mulla se kylmänä vaatii sen tuplastartin jo, kun on vielä muutaman asteen plussallakin).Tuleppa kokeilemaan nyt käynnistyvyyttä. etanolia 70% ja -10 astetta. On siinä rajalla lähteekö vai ei. Mersussa on starttaus niin että avainta käytetään käynnistysasennossa ja auto hoitaa loput. Siinä on kuitenkin joku sekuntiraja minkä jälkeen lopettaa starttauksen oli avain missä asennossa tahansa. Eli höpöhöpöpuhe on sielläpäässä. Kulutus 10tkm matkalla ollut "kesäsäällä" 13.9L/100km. Kulutus alkoi nousta jo ennen nolla lämpötiloja ja nousi mennessä -5 asteeseen. Paremmalla pakkasella varmasti pahenee huomattavasti enemmän. Pakko lisätä bensaa jos haluaa ylipäätään ajella. Tosiasioita nyt ei vaan voi mielipiteellä muuttaa miksikään.
Ja on se joskus startattu myös kolmenkympin pakkasilla.
Mutta joo, tuo käytös se vaan täytyy oman egon sietää, jos haluaa sellaisella etanolikipolla ajaa, missä ei ole polttoaineen esilämmitystä.
Tai sitten tankata bensaa sekaan, mutta itsellä se ei ole ollut tapana.
Tosin nykysin tuo onkin lähinnä kakkos-/vara-autona ja olen pikkuisen pohtinut, onko bensa vai etanoli parempaa ainetta seisomaan tankissa ja polttoainejärjestelmässä silloin, kun autolla on enää vain vähän käyttöä, ei edes kerta viikossa.
Viimeksi muokattu: