Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
on vaan aika vaikea saada yleistymään reilummin nykyisellä hintaerolla, eli lisättyä kysyntää. mä en usko että kyse on siitä etteikö tuotantoa saatais tarpeeks.

jos vedettäs kertaheitolla kunnollinen hintaero, saatais re85:sta käyttävää autokantaa enemmän.

Nythän porukka just laskee niin että tankkauksesta ei ole hyötyä, ei kannata muuttaa autoa fleksiksi. jne.

Saa kuitenkin 200€ muuntotukea?
 
Syypää on heidän mukaan biokomponenttien kallistuminen. Mitähän ne sitten ovat, hiiva ja sokeri?
Kyseessä ei tietenkään pitäisi olla sokeri, vilja, peruna tms. arvokas varta vasten tuotettu jota ei kannata polttaa.

Vastuullisen yhtiön kertoessa, että vain "jätteestä" tehdään polttoetanolia nämä biokomponentit voivat olla lähinnä biojätettä(teollisuuden jämiä ja kotitalousjätettä) sekä metsätalouden jämiä(teollisuuslaitosten ja hakkuiden sivutuotteita). Myös erilaiset maatalousperäiset jämät ovat mahdollisia, mutta siinä hämärtyy helposti jätteen, sivutuotteen ja varta vasten raaka-aineeksi tuotetun raja.

Öljypalmutavarastahan on muistaakseni joskus kovasti sanailtu tähän liittyen - tuotantohan voi olla pääosin biopolttoaineeseen tähtäävää ja samaan aikaa muka energiatuote on jätettä tai sivuvirtaa elintarviketuotannosta.

Siihen en osaa vastata, miksi polttoetanolin valmistajan biokomponenttien hinnat nousevat - ellei kysymys ole juuri siitä, että ne nousevat kun on enenevässä määrin pakko käyttää tosiasiallista jätettä.
 
Kyseessä ei tietenkään pitäisi olla sokeri, vilja, peruna tms. arvokas varta vasten tuotettu jota ei kannata polttaa.

Vastuullisen yhtiön kertoessa, että vain "jätteestä" tehdään polttoetanolia nämä biokomponentit voivat olla lähinnä biojätettä(teollisuuden jämiä ja kotitalousjätettä) sekä metsätalouden jämiä(teollisuuslaitosten ja hakkuiden sivutuotteita). Myös erilaiset maatalousperäiset jämät ovat mahdollisia, mutta siinä hämärtyy helposti jätteen, sivutuotteen ja varta vasten raaka-aineeksi tuotetun raja.

Öljypalmutavarastahan on muistaakseni joskus kovasti sanailtu tähän liittyen - tuotantohan voi olla pääosin biopolttoaineeseen tähtäävää ja samaan aikaa muka energiatuote on jätettä tai sivuvirtaa elintarviketuotannosta.

Siihen en osaa vastata, miksi polttoetanolin valmistajan biokomponenttien hinnat nousevat - ellei kysymys ole juuri siitä, että ne nousevat kun on enenevässä määrin pakko käyttää tosiasiallista jätettä.
St1 tosiaan taitaa käyttää nimenomaan jätettä, pääosin leipomo- ja panimojätettä. Puupohjaisista tehdään sitten dieselin tai polttoöljyn materiaalia. Sekään ei näytä tällä hetkellä vetävän.

Sekoitevelvoite ja sen nouseminen on isossa kuvassa kuitenkin se, mikä näissä asioissa ratkaisee. Ei etanolimuunnokset, vaikka toki meilläkin vielä toisella autolla ajetaan etanolilla.
Taloudellisestikaan siitä ei oikein enää hyötyä saa, mutta saapa vähän paremman ympäristöomatunnon itselle.
 
Ajaisin ihan mielellään RE85:lla, jos suoraruiskutus koneisiin flexfuelin saisi asennettua. Tosin tuohon olisi vissiin ”lääkettä” tarjolla loppuvuodesta, kun eflexifuel tarjoa käypästä kampetta suoraruiskutus moottoreihin FAQin mukaan.

Toinen mikä itseä harmittaa on Suomen lainsäädäntö. Miksi siitä muutoksesta on pitänyt tehdä uudempiin autoihin (2009–>) niin vaikeaa? Vanhempiin riittää muutoskatsastus, mutta uudemmissa tarvitaan tuhansien eurojen arvoiset mittaukset, jotta saisi leiman muutokselle. En ymmärrä, sotii minusta tätä vihreämpää hiiilijalanjälkeä vastaan.

Ja tiedostan kyllä, että eihän sitä leimaa tarvita flexifuelin asentamiselle ja käytölle. Olisi silti kiva, että auto pysyisi kaikin puolin laillisena muutoksen jälkeen.
 
Toinen mikä itseä harmittaa on Suomen lainsäädäntö. Miksi siitä muutoksesta on pitänyt tehdä uudempiin autoihin (2009–>) niin vaikeaa? Vanhempiin riittää muutoskatsastus, mutta uudemmissa tarvitaan tuhansien eurojen arvoiset mittaukset, jotta saisi leiman muutokselle. En ymmärrä, sotii minusta tätä vihreämpää hiiilijalanjälkeä vastaan.
Se, että päästömääräykset on mitä on maailman tai ainakin EU:n mittakaavassa. Kun mennään sorkkimaan auton moottorinohjausta ja vaihtamaan polttoainetta, muutetaan samalla päästöjä ja sen jälkeen pitää pystyä osoittamaan, että päästöt on säädyllisellä tasolla. Osittain vanhojen autojen löysemmät säännöt voivat johtua myös siitä, että autoja on vähemmän ja niillä on kilometrejä vähemmän edessä ja siten vähemmän haitallisia päästöjä tupruteltavana muutoksen jälkeen.

Ja tiedostan kyllä, että eihän sitä leimaa tarvita flexifuelin asentamiselle ja käytölle. Olisi silti kiva, että auto pysyisi kaikin puolin laillisena muutoksen jälkeen.
Näinhän se tietysti on, mutta suurin yksilöitä närästävä asia tässä lienee kuitenkin se, että jää muutostuki saamatta.
 
Ajaisin ihan mielellään RE85:lla, jos suoraruiskutus koneisiin flexfuelin saisi asennettua. Tosin tuohon olisi vissiin ”lääkettä” tarjolla loppuvuodesta, kun eflexifuel tarjoa käypästä kampetta suoraruiskutus moottoreihin FAQin mukaan.

Toinen mikä itseä harmittaa on Suomen lainsäädäntö. Miksi siitä muutoksesta on pitänyt tehdä uudempiin autoihin (2009–>) niin vaikeaa? Vanhempiin riittää muutoskatsastus, mutta uudemmissa tarvitaan tuhansien eurojen arvoiset mittaukset, jotta saisi leiman muutokselle. En ymmärrä, sotii minusta tätä vihreämpää hiiilijalanjälkeä vastaan.

Ja tiedostan kyllä, että eihän sitä leimaa tarvita flexifuelin asentamiselle ja käytölle. Olisi silti kiva, että auto pysyisi kaikin puolin laillisena muutoksen jälkeen.



Traficomin muuntotuen saa vain ennen 1.9.2009 rekisteröityihin autoihin. Voiko eFlexFuelin asentaa myös uudempaan autoon?

Kyllä voi. eFlexFuel toimii moitteetta uusissa autoissa ja muissa EU-maissa tuetaan sen asentamista minkä ikäiseen ajoneuvoon tahansa. Kuitenkin Suomessa Traficom on päättänyt,
että vain ennen 1.9.2009 rekisteröityihin autoihin voi tehdä kevennetyn muutoskatsastuksen, joka on edellytys muuntotuen saamiseksi.

:hmm:
 
Eipäs ole enää. 1.403.

Etanolilla ei juurikaan kannata ajella kun öljyjä pitää vaihdella tiheemmin. Talvella kulutus nousee pelkällä re85 ja käynnistyvyyskin vaatii että etanoli lasketaan jonnekkin alle 65%
Vastineeksi saa hivenen paremman väännön 2000 rpm ja pikkusen päälle alueella. Etanoli nostaa oktaania ja omassa autossa ehkä se etu tulee vastaan 50% sekoituksessa jo. Sen jälkeen etanolilla oktaanin nostamisesta ei taida olla hyötyä samoin taitaa olla ettei hyötysuhdekaan parane. Etanolin käytöstä on hyötyjä myös talvella. Vuorotellen tankkaaminen bensalla ja etanolilla ei taida kaikkia innostaa, lisää puuhastelun tuntua. Talvikäyttö taitaa olla ehkä kätevämpää, kun on tehdasvalmis etanolivalmius autossa?
 
Mulla oli Saabissa pelkkä etanolisofta ja se oli kyllä virhe. Omalla kylällä tankatessa piti tehdä lenkki kun suoraan kotimatkalla ei ollut sopivaa asemaa. Tankilla pääsi just reilu 400km joten yhtään pidemmät reissut piti suunnitella missä tankkaa matkalla. Sen lisäksi tiheämmät tulppien ja öljynvaihdot niin ei kiitos enää.
 
Eipäs ole enää. 1.403.

Etanolilla ei juurikaan kannata ajella kun öljyjä pitää vaihdella tiheemmin. Talvella kulutus nousee pelkällä re85 ja käynnistyvyyskin vaatii että etanoli lasketaan jonnekkin alle 65%
Tuskimpa tarvitsee toistakymmentä vuotta vanhojen öljysuosituksia noudattaa sen jälkeen kun öljyihin tullut etanolin yhteensopivuus luokituskin. 2010 tullut SN öljyluokitus joka 85% alkoholin kanssa yhteensopiva. Jo sitä aikasempi 2004 vuoden SM oli vain hapettumiselta suojattu. Eli riippuen Saabistakin menty kaksi laatuluokitusta eteenpäin.

Ja etanolin öljyihin kerääntymisen myyttikin kummasti ristiriidassa etanolin tislauksen lämpöjen kanssa. Vähän ajettavaan joutuu joka tapauksessa vaihtaan pienemmillä kilsoilla ja paljon ajetut käy sen verran lämpimänä et höyrystyneet etanolit on huohotuksesta imetty aikoja sitten imun kautta poltettuksi sylinterissä.

Mut näkeehän tuo öljytilkusta tahran teolla et missä vaiheessa alkaa punaisen kautta ruskistumaan.
 
Vastineeksi saa hivenen paremman väännön 2000 rpm ja pikkusen päälle alueella. Etanoli nostaa oktaania ja omassa autossa ehkä se etu tulee vastaan 50% sekoituksessa jo. Sen jälkeen etanolilla oktaanin nostamisesta ei taida olla hyötyä samoin taitaa olla ettei hyötysuhdekaan parane. Etanolin käytöstä on hyötyjä myös talvella. Vuorotellen tankkaaminen bensalla ja etanolilla ei taida kaikkia innostaa, lisää puuhastelun tuntua. Talvikäyttö taitaa olla ehkä kätevämpää, kun on tehdasvalmis etanolivalmius autossa?

Joo, kyllä tuntuisi kulkuhalu parantuneen - mahdollisesti vääntö lisääntynyt. Teho tuntuu irtoavan 0-100kmh asti entistä paremmin. Mutta täyskiihdytyksessä suuttimet loppuu jos ei laimenna pensalla. Sinäänsä 5 litran moottorista 300+hp ei voi kovin montaa sekuntia täyskaasulla ajaa oli etanolia tankissa tai bensaa. Mutta periaatteessa en halua laihaa seosta edes sekunniksikaan. Käyttäisin kyllä etanolia niin paljon kuin järkevästi käytännössä mahdollista... Mutta se on tehty järjettämäksi. Muutama tankkaus tuli tehtyä vahingossa niin että bensalla olisi ollut halvempaa. Nyt ei se virhe enää toistu, se on varma.

Sitten se kysymys että etanoli on hinnoiteltu järjenvastaiseksi, miksi ihmeessä? Onko hinnan päättäjä myyjä vai verotus??? Kuitenkin sähköautoja olisi järkevä ottaa käyttöön vasta kun polttomoottoriautot on käytetty ensin loppuun:

Japanilaistutkimus: Ympäristölle olisi parempi, jos ajaisimme bensa-automme loppuun, emmekä vielä intoilisi uusista sähköautoista

Ja bensankin hinta ylipäätään aiheuttaa kohta suomeenkin toivottavasti bensamellakoita esim ranskan tapaan...

Polttoaineiden hinnat uhkaavat karata uusiin korkeuksiin – Autoliitto ei vakuutu EU:n laskelmista: "Todellista vaikutusta ei tiedä kukaan"

On tuossa mobil 0w40 öljyssä luokitus varmaan etanolillekin, mutta silti öljy on erituntuista etanolin jäljiltä kuin bensalla ajettuna. Lieneekö tietoa pitääkö oikeasti vaihtaa öljyjä tiheämpään (esim kyseinen mobilin 0w40) Vaihtoväli on 15tkm ja suostteluita on että etanolilla vaihdettaisiin 10tkm välein. Auto sinäänsä huutelee n 17-18tkm kohdalla että vaihda vaikka asetuksissa on kyseinen öljylaatu ja normi 15tkm sille. Moottori MB M113.
 
Etanolilla ei juurikaan kannata ajella kun öljyjä pitää vaihdella tiheemmin. Talvella kulutus nousee pelkällä re85 ja käynnistyvyyskin vaatii että etanoli lasketaan jonnekkin alle 65%
Höpöpuhetta, varsinkin tuo käynnistyvyys :rofl2:
 
Höpöpuhetta, varsinkin tuo käynnistyvyys :rofl2:
Jos kaasuttimessa on vikaa, niin E85 tuo osan niistä näkyville. Toisaalta pelkästään E85:n kanssa ajaessa tulpat kannattaisi vaihtaa kuumempiin, niin palaa lähempänä bensalle suunniteltua lämpötilaa.

Jos ajot talvella on max 2..3 km ja seuraava käynnistys on taas kylmäkäynnistys, niin bensa on parempi tuohon. Siinä pätkäajossa keskikulutuskin nousee korkeaksi.

Kolmantena että onko jossain kerrottu mikä olisi suositeltu öljynvaihtoväli API-SN luokitellulla öljyllä? Jos ajaa yleensä koneen lämpöiseksi, niin tuskin sitä öljynvaihtoväliä tarvii puolittaa vastaavaan suositukseen bensalla. Bensasta E85:een vaihtaessa ensimmäinen öljynvaihto kannattaa tehdä aikaisin, kun etanoli irroittaa likaa toisella tavalla kuin bensa. Se on "kertakustannus" tai kahden kerran lyhennetty vaihtoväli.
 
Itellä ainakin autossa öljynvaihtoväli 1V/15000km.

Eli se ei muutu miksikään etanolilla, öljyt vaihtuu edelleen kerran vuodessa. Riittää hyvin.
 
Itse olen miettiny seuraavaa eli entisessä autossa sen 3 kertaa koitin sellaista, että saattoi olla esim. 8l 95E10 bensaa ja tankkasin vaikka 6l tätä E85 bensiiniä, niin mistähän lie johtui, että moottori kävi paljon tasaisemmin kuin pelkällä 95E10 bensalla? Ihan halvoilla vakiotulpilla, moottorille ei mitään muutoksia eli ei oltu asennettu etanoliboksia. Enkä huomannu ajossa eroja.

Yhden firman mukaan moottoriin olisi ollut mahdollista asentaa tuo e85 boksi, 2001 vuoden ja vissiin suuttimien tuotto riittäisi.

Tyhjäkäynnillä ja muutenkin polttoainetta tarvitaan enemmän samojen kierrosten ylläpitoon. Voisiko tämä tasata hieman suutinkohtaisia eroavaisuuksia, jotka aiheuttavat epätasaista käyntiä. Pelkkää mutuilua toki tämä.

Ajoituksen säätöön tyhjäkäynnillä en oikein usko ellei myös se ole syötöstä riippuvainen muuttuja.
 
Itse olen miettiny seuraavaa eli entisessä autossa sen 3 kertaa koitin sellaista, että saattoi olla esim. 8l 95E10 bensaa ja tankkasin vaikka 6l tätä E85 bensiiniä, niin mistähän lie johtui, että moottori kävi paljon tasaisemmin kuin pelkällä 95E10 bensalla? Ihan halvoilla vakiotulpilla, moottorille ei mitään muutoksia eli ei oltu asennettu etanoliboksia. Enkä huomannu ajossa eroja.

Yhden firman mukaan moottoriin olisi ollut mahdollista asentaa tuo e85 boksi, 2001 vuoden ja vissiin suuttimien tuotto riittäisi.
Ilman muutosta käynnistyvyys huonontuu pakkasilla. Muutoksissa puolestaan on riittävä rikastukseen oppiminen, joten käynnistyy vaikka millaisella pakkasella. Muutoksien kanssa boksi oppii lyhyistä käynnistyksistä oikean rikastuksen jolla lopulta käynnistyy ja jota käyttää myöhemmin. Eli kunhan ei koskaan jää sahaamaan käyntiin vaan tyyliin sekunnin käynnistyksiä niin muunnoksella käynnistyy kovissa pakkasissa jopa paremmin kuin bensalla. -25 asteen käynnistykset olleey tyyliin et ekalla yrityksellä ekan sekunnin sisällä.

Liian pieniä suuttimia kuten myös auton sopivuutta ilman muunnosta voi myös suuttimien paineen nostolla auttaa. Jos auton paineen säädin on jakotukilla keulalla niin alkuperäisen säätimen perään paluuletkuun ruuvattava painemittarin säädin josta ruuvaten lisää painetta. Tai vaihtaa sen tukissa olevan säätimen. Suuttimista löytyy taulukkoa ja pelkällä paineen nostolla ei pysty yksin tekemään muunnosta. Mutta se voi riittää yhdessä auton itsesäätövaran sekä lämpöanturin kylmemmäksi huijauksen kanssa. Yksiputkisissa säädin on valitettavasti tankissa.

Pätkäajossa kylmällä koneella etanolia menee hurjasti. Juuri sen huonomman haihtumisen rikastuksen takis. Eli ajoja jotka pääasiassa kylmällä koneella ei tuo säästöä. Moottorilämmitin muutenkin hyvä olla. Ei kuitenkaan käynnistymisen takia vaan sen takia ettei sitä kylmärikastusta olisi niin paljoa.
 
Viimeksi muokattu:
Eipäs ole enää. 1.403.

Etanolilla ei juurikaan kannata ajella kun öljyjä pitää vaihdella tiheemmin. Talvella kulutus nousee pelkällä re85 ja käynnistyvyyskin vaatii että etanoli lasketaan jonnekkin alle 65%

Itselläni öljynvaihto 10tkm välein etanolilla ja bensalla, eli ei vaikutusta.
Kulutus nousee, on talvi tai ei. Kun on vain paineensäädin, niin kovemmilla pakkasilla tankkaan käynnistyvyyden helpottamiseksi joukkoon/ainostaan bensiiniä, ei se niin vaikeata ole.
 
Mulla oli Saabissa pelkkä etanolisofta ja se oli kyllä virhe. Omalla kylällä tankatessa piti tehdä lenkki kun suoraan kotimatkalla ei ollut sopivaa asemaa.
Tankilla pääsi just reilu 400km joten yhtään pidemmät reissut piti suunnitella missä tankkaa matkalla. Sen lisäksi tiheämmät tulppien ja öljynvaihdot niin ei kiitos enää.

Pakkoko oli laittaa pelkällä etanolilla toimiva softa? Mikä Saappi kyseessä, kun noin hyvin maistui?
 
Minulla oli erityisen huono kokemus tästä eFlexfuelista. Asennutin sen vm 2000 Nissaniin. Auto ei ensin päässyt ensimmäisestä muutoskatsastuksesta läpi päästöjen vuoksi (päästöt olivat ennen etanoliasennusta olleet priimaa). Asia ratkesi täyttämällä tankki tavallisella bensalla ja ajamalla kone kuumaksi. Sittemmin syttyi moottorivalo, joka paloi jatkuvasti ja autoa oli vaikea saada alle 7 asteen lämpötilassa käyntiin. Pikkupakkasella auto ei käynnistynyt etanolilla ollenkaan. Lopulta auton käyminen muuttui pätkiväksi ja lopulta auto alkoi sammuilemaan kesken ajon. Muistelen vieläkin kuumottavia tilanteita vilkkaissa risteyksissä, kun auto yhtäkkiä sammuu. Auto päätyi lopulta varaosiksi. Eflexfuelin valmistajaa ei asia kiinnostanut - vaikka oli tiedossa, että heidän softa on aiheuttanut käyntihäiröitä yms.

Ystäväni asensi Eflexfuelin Nissan X-trailiin ja hänelläkin alkoi moottorivalo palamaan jatkuvasti. Lopulta koko moottori hajosi. Vaihtomoottorin hinta oli noin 2000e. Hän lopetti etanolileikit siihen. Mielenkiintoista hänen tapauksessaan oli myös se, että ennen moottorin hajoamista erään huoltamon huoltomies oli suositellut poistamaan eflexfuelin, koska se "todennäköisesti hajottaa moottorin" ja että tästä kuulemma on runsaasti kokemusta.

Eflexfuel ei näitä tarinoita ymmärrettävästi nettisivuillaan mainosta. Ennen asennusta kannattaa keskustella huoltoliikkeiden kanssa.

Itse suosittelen jättämään koko touhun väliin.
 
Minulla oli erityisen huono kokemus tästä eFlexfuelista. Asennutin sen vm 2000 Nissaniin. Auto ei ensin päässyt ensimmäisestä muutoskatsastuksesta läpi päästöjen vuoksi (päästöt olivat ennen etanoliasennusta olleet priimaa). Asia ratkesi täyttämällä tankki tavallisella bensalla ja ajamalla kone kuumaksi. Sittemmin syttyi moottorivalo, joka paloi jatkuvasti ja autoa oli vaikea saada alle 7 asteen lämpötilassa käyntiin. Pikkupakkasella auto ei käynnistynyt etanolilla ollenkaan. Lopulta auton käyminen muuttui pätkiväksi ja lopulta auto alkoi sammuilemaan kesken ajon. Muistelen vieläkin kuumottavia tilanteita vilkkaissa risteyksissä, kun auto yhtäkkiä sammuu. Auto päätyi lopulta varaosiksi. Eflexfuelin valmistajaa ei asia kiinnostanut - vaikka oli tiedossa, että heidän softa on aiheuttanut käyntihäiröitä yms.

Ystäväni asensi Eflexfuelin Nissan X-trailiin ja hänelläkin alkoi moottorivalo palamaan jatkuvasti. Lopulta koko moottori hajosi. Vaihtomoottorin hinta oli noin 2000e. Hän lopetti etanolileikit siihen. Mielenkiintoista hänen tapauksessaan oli myös se, että ennen moottorin hajoamista erään huoltamon huoltomies oli suositellut poistamaan eflexfuelin, koska se "todennäköisesti hajottaa moottorin" ja että tästä kuulemma on runsaasti kokemusta.

Eflexfuel ei näitä tarinoita ymmärrettävästi nettisivuillaan mainosta. Ennen asennusta kannattaa keskustella huoltoliikkeiden kanssa.

Itse suosittelen jättämään koko touhun väliin.
Miten uskalsitte jatkaa ajoa etanolilla vaikka moottorivalo paloi? Vikakoodi? Melkein luulisi ettei boxi vaan toiminut.
Mulle eFlexfuelilta lähettivät 2 kertaa varaboxin kokeiltavaksi, toinen kerta takuuajan ulkopuolella. Kummallakaan kerralla ei ollut silloin boxin vika. Eka kerralla boxin piuhan asennusvirhe ja toisella ilmamassamittari oikutteli.
Kumma jos noin nuivaksi yhtäkkiä alkoivat. Eikö takuu ollut enää voimassa?
 
Miten uskalsitte jatkaa ajoa etanolilla vaikka moottorivalo paloi? Vikakoodi? Melkein luulisi ettei boxi vaan toiminut.
Mulle eFlexfuelilta lähettivät 2 kertaa varaboxin kokeiltavaksi, toinen kerta takuuajan ulkopuolella. Kummallakaan kerralla ei ollut silloin boxin vika. Eka kerralla boxin piuhan asennusvirhe ja toisella ilmamassamittari oikutteli.
Kumma jos noin nuivaksi yhtäkkiä alkoivat. Eikö takuu ollut enää voimassa?

Alkuvaiheessa keskustelin asiasta eflexfuelin edustajan ja hän oli sitä mieltä etteivät nämä ongelmat voi johtua heidän boxistaan. Esim. päästöasiasta sanoi että etanolin pitäisi vähentää päästöjä eikä lisätä niitä. Tämä todennäköisesti minut johti sitten harhaan ja pidin itsekin tätä pitkään auton ongelmana. Toistuvissa huolloissa ei kuitenkaan löytynyt mitään muuta syytä käyntihäiriöille. Auton vaihdon jälkeen minulle pikkuhiljaa valkeni että ongelmani olivat samanlaisia kuin mitä muillakin on esiintynyt etanoliboksin kanssa. Tällöin myös eflexfuelin nettisivuilleen oli ilmestynyt viesti, jossa raportoitiin boxiin liityvistä käyntihäiriöistä, moottorivalon palamisesta jne. Asian varmistuttua pyysin rahojen palautusta tuloksetta.

Vikakoodi oli ns. geneerinen, joka ei paljastanut ongelman oikeaa syytä.

Ja täsmennettäköön vielä, että tuttuni asensi saman järjestelmän pari vuotta myöhemmin ja silti moottori hajosi. Jonkinlaista kehitystä olettaisi kuitenkin tässä ajassa tapahtuneen, koska firmalla oli aiemmat käyntihäiriöongelmat tiedossa.
 
Minulla oli erityisen huono kokemus tästä eFlexfuelista. Asennutin sen vm 2000 Nissaniin. Auto ei ensin päässyt ensimmäisestä muutoskatsastuksesta läpi päästöjen vuoksi (päästöt olivat ennen etanoliasennusta olleet priimaa). Asia ratkesi täyttämällä tankki tavallisella bensalla ja ajamalla kone kuumaksi. Sittemmin syttyi moottorivalo, joka paloi jatkuvasti ja autoa oli vaikea saada alle 7 asteen lämpötilassa käyntiin. Pikkupakkasella auto ei käynnistynyt etanolilla ollenkaan. Lopulta auton käyminen muuttui pätkiväksi ja lopulta auto alkoi sammuilemaan kesken ajon. Muistelen vieläkin kuumottavia tilanteita vilkkaissa risteyksissä, kun auto yhtäkkiä sammuu. Auto päätyi lopulta varaosiksi. Eflexfuelin valmistajaa ei asia kiinnostanut - vaikka oli tiedossa, että heidän softa on aiheuttanut käyntihäiröitä yms.

Ystäväni asensi Eflexfuelin Nissan X-trailiin ja hänelläkin alkoi moottorivalo palamaan jatkuvasti. Lopulta koko moottori hajosi. Vaihtomoottorin hinta oli noin 2000e. Hän lopetti etanolileikit siihen. Mielenkiintoista hänen tapauksessaan oli myös se, että ennen moottorin hajoamista erään huoltamon huoltomies oli suositellut poistamaan eflexfuelin, koska se "todennäköisesti hajottaa moottorin" ja että tästä kuulemma on runsaasti kokemusta.

Eflexfuel ei näitä tarinoita ymmärrettävästi nettisivuillaan mainosta. Ennen asennusta kannattaa keskustella huoltoliikkeiden kanssa.

Itse suosittelen jättämään koko touhun väliin.
Nykyinen perheen kakkosauto (tai vara-auto), jolla myös ajelin ykkösautona aikuisopiskeluvuodet, on 1999 käyttöönotettu viimeisen vuoden n15 Nissan Almera 1.4. GA14DE ketjukoneella, joka on siis vielä Japanissa valmistettuja Nissaneita.

Enää ei kilsoja juuri tule, mutta silloin opiskeluvuosina niitä kyllä tuli ja paljon, ja kokonaisuutena meillä sillä on 130-140 tuhatta ajettu etanolilla eflexfuelin kanssa.
Bensaa ei ole tankattu ollenkaan, ellei jossain reissussa ole ollut ihan pakko kun etanolia ei ole ollut saatavilla.

Ei ole ollut ongelmia, vielä.

Paitsi sellainen ominaisuus sillä toki on, että kovemmalla pakkasella starttaus vaatii 2-3 nopeaa yritystä, harvemmin menee ekalla. Siitä kuulemma pääsisi eroon Arctic fuel heaterilla, mutta ei ole häirinnyt niin paljoa. Lohkolämppärin kanssa kun ei tuota tee. Ja nyt kun on oltu puolitoistavuotta molemmat pääosin etätyössä, niin eipä tuolla juuri enää ajellakaan.

Muutenkin se on ollut harvinaisen vaivaton auto, joskin molempiin takahelmoihin on pitänyt hitsauttaa ritsipaikat.

Muistanko oikein, vai oliko @superhessu ajanut samanlaisella vielä isommat kilsat etanolilla?
 
Viimeksi muokattu:
Pakkoko oli laittaa pelkällä etanolilla toimiva softa? Mikä Saappi kyseessä, kun noin hyvin maistui?
Pakko ja pakko.. 9-3 2.8t ja softa oli Nordic Tuningin laittama. Oli autossa valmiina eikä siihen helpolla flexfuelia saakkaan. Suomessa noita ei myöskään kovin moni tunne tai softaa joten en jaksanut saabia harrastaa kuin yhden kesän. Oli muuten samalla ensimäinen ja viimeinen auto Kamuxilta.
 
Minulla oli erityisen huono kokemus tästä eFlexfuelista. Asennutin sen vm 2000 Nissaniin. Auto ei ensin päässyt ensimmäisestä muutoskatsastuksesta läpi päästöjen vuoksi (päästöt olivat ennen etanoliasennusta olleet priimaa). Asia ratkesi täyttämällä tankki tavallisella bensalla ja ajamalla kone kuumaksi. Sittemmin syttyi moottorivalo, joka paloi jatkuvasti ja autoa oli vaikea saada alle 7 asteen lämpötilassa käyntiin. Pikkupakkasella auto ei käynnistynyt etanolilla ollenkaan. Lopulta auton käyminen muuttui pätkiväksi ja lopulta auto alkoi sammuilemaan kesken ajon. Muistelen vieläkin kuumottavia tilanteita vilkkaissa risteyksissä, kun auto yhtäkkiä sammuu. Auto päätyi lopulta varaosiksi. Eflexfuelin valmistajaa ei asia kiinnostanut - vaikka oli tiedossa, että heidän softa on aiheuttanut käyntihäiröitä yms.

Ystäväni asensi Eflexfuelin Nissan X-trailiin ja hänelläkin alkoi moottorivalo palamaan jatkuvasti. Lopulta koko moottori hajosi. Vaihtomoottorin hinta oli noin 2000e. Hän lopetti etanolileikit siihen. Mielenkiintoista hänen tapauksessaan oli myös se, että ennen moottorin hajoamista erään huoltamon huoltomies oli suositellut poistamaan eflexfuelin, koska se "todennäköisesti hajottaa moottorin" ja että tästä kuulemma on runsaasti kokemusta.

Eflexfuel ei näitä tarinoita ymmärrettävästi nettisivuillaan mainosta. Ennen asennusta kannattaa keskustella huoltoliikkeiden kanssa.

Itse suosittelen jättämään koko touhun väliin.

Vaikuttaa sille, että boxi ei toiminut ollenkaan tai sitten oli asennettu väärin. Itsekö asensit?
Mikä se vikakoodi tarkalleen ottaen oli?
Sammuilu ja pätkivä ajo voi johtua tukkeutuneesta polttoaineen suodattimesta, itselläni alkoi meno nykiä kiihdytyksissä, korjaantui suodattimen vaihdolla.
Entä mikä oli vikakoodi ystäväsi autossa? Miksi jatkoitte vaan ajamista, vaikka moottorin vikavalo paloi?
 
Vaikuttaa sille, että boxi ei toiminut ollenkaan tai sitten oli asennettu väärin. Itsekö asensit?
Mikä se vikakoodi tarkalleen ottaen oli?
Sammuilu ja pätkivä ajo voi johtua tukkeutuneesta polttoaineen suodattimesta, itselläni alkoi meno nykiä kiihdytyksissä, korjaantui suodattimen vaihdolla.
Entä mikä oli vikakoodi ystäväsi autossa? Miksi jatkoitte vaan ajamista, vaikka moottorin vikavalo paloi?

Boxin asensi eflexfuelin suosittelema firma eli asennus oli tehty oikein.

Oma (halpis) vikakoodin lukijani ilmoitti "p0180, polttoaineen lämpötila". Japskiautojen kanssa paljon pelaavan huoltoliikkeen lukija näytti pelkästään "tuntematon koodi". Ja tosiaan kuten sanoin, rahaa vian etsintään paloi paljon, eikä vikaa autosta löytynyt. Polttoainepumppukin vaihdettiin.

Piti vielä kaivaa vanhat sähköpostit asiaan liittyen esiin ja tarkentaa aiempaa vuodatustani sen verran, että moottorivalo syttyi pysyvästi palamaan noin 1-2 kk:n kuluttua asennuksesta.

Kysyit miksi ajoa jatkettiin vaikka valo paloi. Jos auto on toistuvasti asian vuoksi pajalla, eikä vikaa löydy, niin mitä itse tekisit kun töihin on kuitenkin pihasta joka päivä päästävä?

Mutta tosiaan tätä autoa minulla ei enää ole. Halusin vain tuoda nämä kokemukset myös muiden luettavaksi, ettei etanoliautoilusta synny liian ruusuisia kuvia kuten minulla oli ennen asennusta. Ja onhan se myös hieman huolestuttavaaa, jos toinen huoltoliike toteaa että heillä on tiedossa useita etanolikonversioiden aiheuttamia moottorikkoja, vai kuinka?

Nyt ajelen tyytyväisenä toyotan 7v ikäisellä hybridilllä. Etanolista pysyn kaukana. Joskus tulevaisuudessa toivottavasti ajan kokonaan sähköllä kunhan lastentaudit on taputeltu ja autojen hinnat saatu järkevälle tasolle.
 
Boxin asensi eflexfuelin suosittelema firma eli asennus oli tehty oikein.

Oma (halpis) vikakoodin lukijani ilmoitti "p0180, polttoaineen lämpötila". Japskiautojen kanssa paljon pelaavan huoltoliikkeen lukija näytti pelkästään "tuntematon koodi". Ja tosiaan kuten sanoin, rahaa vian etsintään paloi paljon, eikä vikaa autosta löytynyt. Polttoainepumppukin vaihdettiin.

Piti vielä kaivaa vanhat sähköpostit asiaan liittyen esiin ja tarkentaa aiempaa vuodatustani sen verran, että moottorivalo syttyi pysyvästi palamaan noin 1-2 kk:n kuluttua asennuksesta.

Kysyit miksi ajoa jatkettiin vaikka valo paloi. Jos auto on toistuvasti asian vuoksi pajalla, eikä vikaa löydy, niin mitä itse tekisit kun töihin on kuitenkin pihasta joka päivä päästävä?

Mutta tosiaan tätä autoa minulla ei enää ole. Halusin vain tuoda nämä kokemukset myös muiden luettavaksi, ettei etanoliautoilusta synny liian ruusuisia kuvia kuten minulla oli ennen asennusta. Ja onhan se myös hieman huolestuttavaaa, jos toinen huoltoliike toteaa että heillä on tiedossa useita etanolikonversioiden aiheuttamia moottorikkoja, vai kuinka?

Nyt ajelen tyytyväisenä toyotan 7v ikäisellä hybridilllä. Etanolista pysyn kaukana. Joskus tulevaisuudessa toivottavasti ajan kokonaan sähköllä kunhan lastentaudit on taputeltu ja autojen hinnat saatu järkevälle tasolle.
Mikset ajanut pelkällä bensiinillä, jos etanoli aiheutti vikavalon?
 
Talvikäytössä häiritsee ainakin mua se että Webasto ei suostu toimimaan etanolilla. Sillä ois kätevä lämmittää moottori etukäteen...
 
Re85 kysyntä tuskin kasvaa kun autojakaan ei tehdä enää.
Suomesta saa tälläkin hetkellä uusia flexiautoja kaupasta...(Ford)

Ja ruotsista sutten hakee tuoreen jos ostat vähän käytetyn.merkkejä löytyy kymmenkunta mlltä löytyy flexejä.

Mutta koska Suomaaliassa etanolilla ajavia rangaistaan ei noita uusia paljon myydä.viime vuonna kaksi kappaletta.

Ruotsissa ja muualla etanoliautot rinnastetaan eko-autoiksi siinä missä kaasu ja patteriautot.siis vuosimaksut,tietullit, pysäköinti jnne jne. Mutta ei täällä helvetin taantuneessa suomenniemessä.
 
Boxin asensi eflexfuelin suosittelema firma eli asennus oli tehty oikein.

Oma (halpis) vikakoodin lukijani ilmoitti "p0180, polttoaineen lämpötila". Japskiautojen kanssa paljon pelaavan huoltoliikkeen lukija näytti pelkästään "tuntematon koodi". Ja tosiaan kuten sanoin, rahaa vian etsintään paloi paljon, eikä vikaa autosta löytynyt. Polttoainepumppukin vaihdettiin.

Piti vielä kaivaa vanhat sähköpostit asiaan liittyen esiin ja tarkentaa aiempaa vuodatustani sen verran, että moottorivalo syttyi pysyvästi palamaan noin 1-2 kk:n kuluttua asennuksesta.

Kysyit miksi ajoa jatkettiin vaikka valo paloi. Jos auto on toistuvasti asian vuoksi pajalla, eikä vikaa löydy, niin mitä itse tekisit kun töihin on kuitenkin pihasta joka päivä päästävä?

Mutta tosiaan tätä autoa minulla ei enää ole. Halusin vain tuoda nämä kokemukset myös muiden luettavaksi, ettei etanoliautoilusta synny liian ruusuisia kuvia kuten minulla oli ennen asennusta. Ja onhan se myös hieman huolestuttavaaa, jos toinen huoltoliike toteaa että heillä on tiedossa useita etanolikonversioiden aiheuttamia moottorikkoja, vai kuinka?

Nyt ajelen tyytyväisenä toyotan 7v ikäisellä hybridilllä. Etanolista pysyn kaukana. Joskus tulevaisuudessa toivottavasti ajan kokonaan sähköllä kunhan lastentaudit on taputeltu ja autojen hinnat saatu järkevälle tasolle.
Itseäni kiinnostaisi mikä Nissanin malli oli kyseessä.
Ainoastaan 1-1.3 Micrasta on sellainen käsitys, että vakiosuuttimet ei yksinkertaisesti riitä. Ja käsittääkseni tämä on myös Steponetechin tiedossa.
 
Itse veikkaan että tuossa nissanin tapauksessa kyseessä oleva "tuntematon" p0180 vikakoodi tuli juurikin siitä asennetusta eflex-vekottimesta...noissa kun on etanolianturi millä se haistelee bensan eli lyhyesti sarjan etanolianturi oli sökö...
 
Itse veikkaan että tuossa nissanin tapauksessa kyseessä oleva "tuntematon" p0180 vikakoodi tuli juurikin siitä asennetusta eflex-vekottimesta...noissa kun on etanolianturi millä se haistelee bensan eli lyhyesti sarjan etanolianturi oli sökö...
Se auto tiedä mitään siitä että on flexfuel boksi asennettu. Jos koodi on geneerinen/tuntematon, on auto viety väärään paikkaan koodinlukuun.

Se miten viinalla saisi jonku alitehoisen nissanin koneen rikottua on kyllä mysteeri. Vaikka suuttimet loppuisi kesken, pitäisi auton moottorinohjauksen tunnistaa nakutus ja estää vauriot. Tai mitä vain, nuo ohjaukset on nykyään senverran fiksuja.

Itse veikkaan, että moottorin hajoamisella ja e85 ei ollut mitään yhteyttä.
 
Liitetäähän tuo eflex auton sähköihin?
Ei ole kummemmin tietoa kun tehdastekoisilla itse ajelen mutta kun tuo vedetään liittimellä auton sähköihin (ecuun)niin voisi olettaa että auton obd osaa muös lukea esim. Etanolianturin virheellisen toiminnan mikä on juurikin p0180-koodi ?

Joskus vuonna muna ja kana tutun etanolimuunnettua autoa ihmettelin kun arvottiin huonnoa tyhjäkäyntiä ja ainakin tuossa vagin obd lukija "näki"boksin, ei tosin ollut ainakaan eflexin tuote.
 
Viimeksi muokattu:
Liitetäähän tuo eflex auton sähköihin?
Ei ole kummemmin tietoa kun tehdastekoisilla itse ajelen mutta kun tuo vedetään liittimellä auton sähköihin (ecuun)niin voisi olettaa että auton obd osaa muös lukea esim. Etanolianturin virheellisen toiminnan mikä on juurikin p0180-koodi ?

Ei se mulla ainakaan ole millään tavalla kiinni auton ecussa, muuta kuin suuttimien johtojen välissä.
 
Kuten sanoin, ainut pelle peloton-viritelmä minkä olen itse nähnyt livenä oli tutun ruotsista aikanaan tuotu vaggine mikä oli svvedulassa muutettu e85 ja tuossa oli ihan auton eculle johtoyhteys eli ei vain otettu piuhasta ruiskutussignaalia.

Ja ei ollut ns.tehdastekoinen kun autosta löytyi sen lisäsarjan ostokuitti ja boksi manuaaleineen.
 
Kuten sanoin, ainut pelle peloton-viritelmä minkä olen itse nähnyt livenä oli tutun ruotsista aikanaan tuotu vaggine mikä oli svvedulassa muutettu e85 ja tuossa oli ihan auton eculle johtoyhteys eli ei vain otettu piuhasta ruiskutussignaalia.

Ja ei ollut ns.tehdastekoinen kun autosta löytyi sen lisäsarjan ostokuitti ja boksi manuaaleineen.
Eflexfuelissa jos etanolianturi temppuilee, antaa se vikakoodin siihen omaan kännykkäappiinsa.
 
Itseäni kiinnostaisi mikä Nissanin malli oli kyseessä.
Ainoastaan 1-1.3 Micrasta on sellainen käsitys, että vakiosuuttimet ei yksinkertaisesti riitä. Ja käsittääkseni tämä on myös Steponetechin tiedossa.



Kyseessä oli Nissan Almera.

Ystäväni auto, josta siis se moottori hajosi, oli Nissan X-Trail.
 
Vakavimmat ongelmat etanoliin siirtyessä on kai olleet niitä öljytilan karstan aiheuttamia. Bensakäytössä vuosien varrella kertyneet moskat ovat lähteet liikkeelle ja aiheuttaneet öljykierron ongelmia ja silloin ollaankin helposti jo täystuhon äärellä. Moottorin tyypistä ja aikaisemmista huolloista riippuu sitten kuinka todennäköisestä skenaariosta puhutaan. Varman päälle pelatessa pitäisi moottori puhdistaa sisäpuolelta ihan käsipelillä. Pelkkä lisäaineilla tehty pesu ei aina riitä.
Toisaalta mikä tahansa moottori voi joskus hajota vaikka ajaisi pelkällä bensalla.
Vikavalon syyn selvittäminenkään ei ole aina helppoa, vaikka sieltä joku koodi ulos saataisiinkin.
 
Nykyinen perheen kakkosauto (tai vara-auto), jolla myös ajelin ykkösautona aikuisopiskeluvuodet, on 1999 käyttöönotettu viimeisen vuoden n15 Nissan Almera 1.4. GA14DE ketjukoneella, joka on siis vielä Japanissa valmistettuja Nissaneita.

Enää ei kilsoja juuri tule, mutta silloin opiskeluvuosina niitä kyllä tuli ja paljon, ja kokonaisuutena meillä sillä on 130-140 tuhatta ajettu etanolilla eflexfuelin kanssa.
Bensaa ei ole tankattu ollenkaan, ellei jossain reissussa ole ollut ihan pakko kun etanolia ei ole ollut saatavilla.

Ei ole ollut ongelmia, vielä.

Paitsi sellainen ominaisuus sillä toki on, että kovemmalla pakkasella starttaus vaatii 2-3 nopeaa yritystä, harvemmin menee ekalla.
Siitä kuulemma pääsisi eroon Arctic fuel heaterilla, mutta ei ole häirinnyt niin paljoa. Lohkolämppärin kanssa kun ei tuota tee.
Ja nyt kun on oltu puolitoistavuotta molemmat pääosin etätyössä, niin eipä tuolla juuri enää ajellakaan.

Muutenkin se on ollut harvinaisen vaivaton auto, joskin molempiin takahelmoihin on pitänyt hitsauttaa ritsipaikat.

Muistanko oikein, vai oliko @superhessu ajanut samanlaisella vielä isommat kilsat etanolilla?

Joo, samanlainen on käytössäni ja ~20tkm enemmän ajettu RE85:llä. Nämä Nissanin GA1xDE:t ovatkin hyviä viinakoneita, kestäviä ja ei haittaa, jos vähän laihalla ajelee.
Laiha seos tuntuu vain lievänä tehottomuutena, mutta muuten toimii sulavasti. Itselläni on vain 50€:n säädettävä paineensäädin ja +1bar, joten hieman jää vielä täyskaasulla laihalle,
mutta se ei normaaliajossa haittaa.
Bensaa olen toisinaan talvella tankannut, jos on ollut tiedossa kovia pakkasia. Lähtee kuitenkin vielä kohtuudella täysin kylmänä käyntiin -20 asteessa.
Lohkolämmitintä käytän kuitenkin tilaisuuden tullen.
Nuo takahelmat ovatkin sellainen heikko kohta, itsellänikin Almerassa paikat molemmin puolin, muuten hitsaamaton. :)
 
Talvikäytössä häiritsee ainakin mua se että Webasto ei suostu toimimaan etanolilla. Sillä ois kätevä lämmittää moottori etukäteen...
Onko tietoa saako webastoa säädettyä toimimaan RE85? Olen nyt harkinnut auton muuttammista etanolille ja tarkoitus oli juuri pakkasia varten asentaa webasto lisälämmittimeksi.
 
Onko tietoa saako webastoa säädettyä toimimaan RE85? Olen nyt harkinnut auton muuttammista etanolille ja tarkoitus oli juuri pakkasia varten asentaa webasto lisälämmittimeksi.

Jotkut isot pojat ovat viritelleet toimimaan. Suuttimen riittävyys saattaa olla haaste ja se, miten seos syttyy kovalla pakkasella. Webaston sielunelämää en ola tutkinut.
 
Höpöpuhetta, varsinkin tuo käynnistyvyys :rofl2:

Tuleppa kokeilemaan nyt käynnistyvyyttä. etanolia 70% ja -10 astetta. On siinä rajalla lähteekö vai ei. Mersussa on starttaus niin että avainta käytetään käynnistysasennossa ja auto hoitaa loput. Siinä on kuitenkin joku sekuntiraja minkä jälkeen lopettaa starttauksen oli avain missä asennossa tahansa. Eli höpöhöpöpuhe on sielläpäässä. Kulutus 10tkm matkalla ollut "kesäsäällä" 13.9L/100km. Kulutus alkoi nousta jo ennen nolla lämpötiloja ja nousi mennessä -5 asteeseen. Paremmalla pakkasella varmasti pahenee huomattavasti enemmän. Pakko lisätä bensaa jos haluaa ylipäätään ajella. Tosiasioita nyt ei vaan voi mielipiteellä muuttaa miksikään.
 
Tuleppa kokeilemaan nyt käynnistyvyyttä. etanolia 70% ja -10 astetta. On siinä rajalla lähteekö vai ei. Mersussa on starttaus niin että avainta käytetään käynnistysasennossa ja auto hoitaa loput. Siinä on kuitenkin joku sekuntiraja minkä jälkeen lopettaa starttauksen oli avain missä asennossa tahansa. Eli höpöhöpöpuhe on sielläpäässä. Kulutus 10tkm matkalla ollut "kesäsäällä" 13.9L/100km. Kulutus alkoi nousta jo ennen nolla lämpötiloja ja nousi mennessä -5 asteeseen. Paremmalla pakkasella varmasti pahenee huomattavasti enemmän. Pakko lisätä bensaa jos haluaa ylipäätään ajella. Tosiasioita nyt ei vaan voi mielipiteellä muuttaa miksikään.

Niin eli kyse oli jostain tommosesta mersun starttauksesta, mihin ei voi itse vaikuttaa.

Onko joku re85 muutossarja kiinni vai millä toteutettu?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 088
Viestejä
4 894 123
Jäsenet
78 931
Uusin jäsen
rosaka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom