- Liittynyt
- 07.02.2019
- Viestejä
- 740
Sunnuntai-aamun ajatus: Paljonko tulisi etanolin litrahinnaksi "kotipolttoisena" ? Lähinnä siis Raaka-aineet + Energia, ei huomioida mahdollisesta kiinnijäämisestä saatavia sakkoja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
^ Ainakin RE85 nostaa oktaanilukua.
Ja sytytystä voidaan kääntää aikaisemmalle tai no joskus korjasin käyntiä sillä, että uusien tulppien, johtojen ja puolan vaihdon jälkeen käynti parani
ennen noita etanolikokeiluja. Mutta tuolla pidemmälle päälle ajettuna aina huomasin käynnin olevan aina parempi e85 kuin 95e10 bensalla.
Veikkaan, että suurin tekijä on juuri tuolla oktaanin nousulla jota moottorinohjain osaa hyödyntää aikaistamalla sytytystä.
Unohdit kirjoittaa viestin, joten joudun arvaamaan lainauksen boldauksen perusteella. Ilmeisesti luit rivien välistä sellaista, jota siellä ei ollut. Kuitenkin tämänkin mainospuheen pohja putoaisi lukemalla saman uudestaan. Sama hyöty öljyn polttamisen vähentämisestä saadaan sekoituksella, vaikka E85-polttoainetta ei myytäisi yhtään.Etanoliautoilu
Tiesitkö, että on olemassa helppo ratkaisu, jolla autoilun päästöjä voi pienentää? Etanolilla autoilu on paitsi edullista myös järkevää.www.st1.fi
Itse olen miettiny seuraavaa eli entisessä autossa sen 3 kertaa koitin sellaista, että saattoi olla esim. 8l 95E10 bensaa ja tankkasin vaikka 6l tätä E85 bensiiniä, niin mistähän lie johtui, että moottori kävi paljon tasaisemmin kuin pelkällä 95E10 bensalla? Ihan halvoilla vakiotulpilla, moottorille ei mitään muutoksia eli ei oltu asennettu etanoliboksia. Enkä huomannu ajossa eroja.
Yhden firman mukaan moottoriin olisi ollut mahdollista asentaa tuo e85 boksi, 2001 vuoden ja vissiin suuttimien tuotto riittäisi.
Kertoisitko nyt tämän nollapostailun sijaan miten se on erilainen?Etanolin palotapahtuma on erilainen verrattuna bensaan, se voi myös vaikuttaa.
Kertoisitko nyt tämän nollapostailun sijaan miten se on erilainen?
Polttoaine-ilma-seos sisään, puristetaan, sytytetään kipinällä, poltetaan seos ja poistetaan palokaasut? Mitä tapahtuu eri tavalla polttoaineen vaihtuessa bensasta viinaan? Pientä sytytyksen ajoituksen muuttamista ei voine laskea erilaiseksi palotapahtumaksi.
Tässä on viestin pihvi. Eli pitävät etanolilla ajamisen hinnan hitusen bensalla ajamista halvempana. Muuten koko viesti näyttää olevan pelkkää lässynläätä, kun samaan aikaan nähdään että etanolin hinta seuraa suoraan bensan hintaa.[/QUOTE]St1:llä pyrimme pitämään tuotteiden hinnat mahdollisimman kilpailukykyisinä.
Etanolin kysyntä taitaa kasvaa merkittävästi jos vaihdetaan 95E10 95E20:ksi. Varsin suurelle osalle henkilöautoja se kävisi. Tiedä sitten mitä se tekisi E85:n hinnalle vai onko nytkin helppo myydä maailmalle kaikki Suomessa jätteistä tehty etanoli -- markkinoilla säilyy sidos energian hinnassa, jos ja kun voi vaihtaa laadusta toiseen.Re85 kysyntä tuskin kasvaa kun autojakaan ei tehdä enää.
Re85 kysyntä tuskin kasvaa kun autojakaan ei tehdä enää.
on vaan aika vaikea saada yleistymään reilummin nykyisellä hintaerolla, eli lisättyä kysyntää. mä en usko että kyse on siitä etteikö tuotantoa saatais tarpeeks.
jos vedettäs kertaheitolla kunnollinen hintaero, saatais re85:sta käyttävää autokantaa enemmän.
Nythän porukka just laskee niin että tankkauksesta ei ole hyötyä, ei kannata muuttaa autoa fleksiksi. jne.
Saa kuitenkin 200€ muuntotukea?
Kyseessä ei tietenkään pitäisi olla sokeri, vilja, peruna tms. arvokas varta vasten tuotettu jota ei kannata polttaa.Syypää on heidän mukaan biokomponenttien kallistuminen. Mitähän ne sitten ovat, hiiva ja sokeri?
St1 tosiaan taitaa käyttää nimenomaan jätettä, pääosin leipomo- ja panimojätettä. Puupohjaisista tehdään sitten dieselin tai polttoöljyn materiaalia. Sekään ei näytä tällä hetkellä vetävän.Kyseessä ei tietenkään pitäisi olla sokeri, vilja, peruna tms. arvokas varta vasten tuotettu jota ei kannata polttaa.
Vastuullisen yhtiön kertoessa, että vain "jätteestä" tehdään polttoetanolia nämä biokomponentit voivat olla lähinnä biojätettä(teollisuuden jämiä ja kotitalousjätettä) sekä metsätalouden jämiä(teollisuuslaitosten ja hakkuiden sivutuotteita). Myös erilaiset maatalousperäiset jämät ovat mahdollisia, mutta siinä hämärtyy helposti jätteen, sivutuotteen ja varta vasten raaka-aineeksi tuotetun raja.
Öljypalmutavarastahan on muistaakseni joskus kovasti sanailtu tähän liittyen - tuotantohan voi olla pääosin biopolttoaineeseen tähtäävää ja samaan aikaa muka energiatuote on jätettä tai sivuvirtaa elintarviketuotannosta.
Siihen en osaa vastata, miksi polttoetanolin valmistajan biokomponenttien hinnat nousevat - ellei kysymys ole juuri siitä, että ne nousevat kun on enenevässä määrin pakko käyttää tosiasiallista jätettä.
Se, että päästömääräykset on mitä on maailman tai ainakin EU:n mittakaavassa. Kun mennään sorkkimaan auton moottorinohjausta ja vaihtamaan polttoainetta, muutetaan samalla päästöjä ja sen jälkeen pitää pystyä osoittamaan, että päästöt on säädyllisellä tasolla. Osittain vanhojen autojen löysemmät säännöt voivat johtua myös siitä, että autoja on vähemmän ja niillä on kilometrejä vähemmän edessä ja siten vähemmän haitallisia päästöjä tupruteltavana muutoksen jälkeen.Toinen mikä itseä harmittaa on Suomen lainsäädäntö. Miksi siitä muutoksesta on pitänyt tehdä uudempiin autoihin (2009–>) niin vaikeaa? Vanhempiin riittää muutoskatsastus, mutta uudemmissa tarvitaan tuhansien eurojen arvoiset mittaukset, jotta saisi leiman muutokselle. En ymmärrä, sotii minusta tätä vihreämpää hiiilijalanjälkeä vastaan.
Näinhän se tietysti on, mutta suurin yksilöitä närästävä asia tässä lienee kuitenkin se, että jää muutostuki saamatta.Ja tiedostan kyllä, että eihän sitä leimaa tarvita flexifuelin asentamiselle ja käytölle. Olisi silti kiva, että auto pysyisi kaikin puolin laillisena muutoksen jälkeen.
Ajaisin ihan mielellään RE85:lla, jos suoraruiskutus koneisiin flexfuelin saisi asennettua. Tosin tuohon olisi vissiin ”lääkettä” tarjolla loppuvuodesta, kun eflexifuel tarjoa käypästä kampetta suoraruiskutus moottoreihin FAQin mukaan.
Toinen mikä itseä harmittaa on Suomen lainsäädäntö. Miksi siitä muutoksesta on pitänyt tehdä uudempiin autoihin (2009–>) niin vaikeaa? Vanhempiin riittää muutoskatsastus, mutta uudemmissa tarvitaan tuhansien eurojen arvoiset mittaukset, jotta saisi leiman muutokselle. En ymmärrä, sotii minusta tätä vihreämpää hiiilijalanjälkeä vastaan.
Ja tiedostan kyllä, että eihän sitä leimaa tarvita flexifuelin asentamiselle ja käytölle. Olisi silti kiva, että auto pysyisi kaikin puolin laillisena muutoksen jälkeen.
Traficomin muuntotuen saa vain ennen 1.9.2009 rekisteröityihin autoihin. Voiko eFlexFuelin asentaa myös uudempaan autoon?
Kyllä voi. eFlexFuel toimii moitteetta uusissa autoissa ja muissa EU-maissa tuetaan sen asentamista minkä ikäiseen ajoneuvoon tahansa. Kuitenkin Suomessa Traficom on päättänyt,
että vain ennen 1.9.2009 rekisteröityihin autoihin voi tehdä kevennetyn muutoskatsastuksen, joka on edellytys muuntotuen saamiseksi.
Valtimolla edelleen e85=1,04.
Vastineeksi saa hivenen paremman väännön 2000 rpm ja pikkusen päälle alueella. Etanoli nostaa oktaania ja omassa autossa ehkä se etu tulee vastaan 50% sekoituksessa jo. Sen jälkeen etanolilla oktaanin nostamisesta ei taida olla hyötyä samoin taitaa olla ettei hyötysuhdekaan parane. Etanolin käytöstä on hyötyjä myös talvella. Vuorotellen tankkaaminen bensalla ja etanolilla ei taida kaikkia innostaa, lisää puuhastelun tuntua. Talvikäyttö taitaa olla ehkä kätevämpää, kun on tehdasvalmis etanolivalmius autossa?Eipäs ole enää. 1.403.
Etanolilla ei juurikaan kannata ajella kun öljyjä pitää vaihdella tiheemmin. Talvella kulutus nousee pelkällä re85 ja käynnistyvyyskin vaatii että etanoli lasketaan jonnekkin alle 65%
Tuskimpa tarvitsee toistakymmentä vuotta vanhojen öljysuosituksia noudattaa sen jälkeen kun öljyihin tullut etanolin yhteensopivuus luokituskin. 2010 tullut SN öljyluokitus joka 85% alkoholin kanssa yhteensopiva. Jo sitä aikasempi 2004 vuoden SM oli vain hapettumiselta suojattu. Eli riippuen Saabistakin menty kaksi laatuluokitusta eteenpäin.Eipäs ole enää. 1.403.
Etanolilla ei juurikaan kannata ajella kun öljyjä pitää vaihdella tiheemmin. Talvella kulutus nousee pelkällä re85 ja käynnistyvyyskin vaatii että etanoli lasketaan jonnekkin alle 65%
Vastineeksi saa hivenen paremman väännön 2000 rpm ja pikkusen päälle alueella. Etanoli nostaa oktaania ja omassa autossa ehkä se etu tulee vastaan 50% sekoituksessa jo. Sen jälkeen etanolilla oktaanin nostamisesta ei taida olla hyötyä samoin taitaa olla ettei hyötysuhdekaan parane. Etanolin käytöstä on hyötyjä myös talvella. Vuorotellen tankkaaminen bensalla ja etanolilla ei taida kaikkia innostaa, lisää puuhastelun tuntua. Talvikäyttö taitaa olla ehkä kätevämpää, kun on tehdasvalmis etanolivalmius autossa?
Höpöpuhetta, varsinkin tuo käynnistyvyysEtanolilla ei juurikaan kannata ajella kun öljyjä pitää vaihdella tiheemmin. Talvella kulutus nousee pelkällä re85 ja käynnistyvyyskin vaatii että etanoli lasketaan jonnekkin alle 65%
Jos kaasuttimessa on vikaa, niin E85 tuo osan niistä näkyville. Toisaalta pelkästään E85:n kanssa ajaessa tulpat kannattaisi vaihtaa kuumempiin, niin palaa lähempänä bensalle suunniteltua lämpötilaa.Höpöpuhetta, varsinkin tuo käynnistyvyys
Itse olen miettiny seuraavaa eli entisessä autossa sen 3 kertaa koitin sellaista, että saattoi olla esim. 8l 95E10 bensaa ja tankkasin vaikka 6l tätä E85 bensiiniä, niin mistähän lie johtui, että moottori kävi paljon tasaisemmin kuin pelkällä 95E10 bensalla? Ihan halvoilla vakiotulpilla, moottorille ei mitään muutoksia eli ei oltu asennettu etanoliboksia. Enkä huomannu ajossa eroja.
Yhden firman mukaan moottoriin olisi ollut mahdollista asentaa tuo e85 boksi, 2001 vuoden ja vissiin suuttimien tuotto riittäisi.
Ilman muutosta käynnistyvyys huonontuu pakkasilla. Muutoksissa puolestaan on riittävä rikastukseen oppiminen, joten käynnistyy vaikka millaisella pakkasella. Muutoksien kanssa boksi oppii lyhyistä käynnistyksistä oikean rikastuksen jolla lopulta käynnistyy ja jota käyttää myöhemmin. Eli kunhan ei koskaan jää sahaamaan käyntiin vaan tyyliin sekunnin käynnistyksiä niin muunnoksella käynnistyy kovissa pakkasissa jopa paremmin kuin bensalla. -25 asteen käynnistykset olleey tyyliin et ekalla yrityksellä ekan sekunnin sisällä.Itse olen miettiny seuraavaa eli entisessä autossa sen 3 kertaa koitin sellaista, että saattoi olla esim. 8l 95E10 bensaa ja tankkasin vaikka 6l tätä E85 bensiiniä, niin mistähän lie johtui, että moottori kävi paljon tasaisemmin kuin pelkällä 95E10 bensalla? Ihan halvoilla vakiotulpilla, moottorille ei mitään muutoksia eli ei oltu asennettu etanoliboksia. Enkä huomannu ajossa eroja.
Yhden firman mukaan moottoriin olisi ollut mahdollista asentaa tuo e85 boksi, 2001 vuoden ja vissiin suuttimien tuotto riittäisi.
Eipäs ole enää. 1.403.
Etanolilla ei juurikaan kannata ajella kun öljyjä pitää vaihdella tiheemmin. Talvella kulutus nousee pelkällä re85 ja käynnistyvyyskin vaatii että etanoli lasketaan jonnekkin alle 65%
Mulla oli Saabissa pelkkä etanolisofta ja se oli kyllä virhe. Omalla kylällä tankatessa piti tehdä lenkki kun suoraan kotimatkalla ei ollut sopivaa asemaa.
Tankilla pääsi just reilu 400km joten yhtään pidemmät reissut piti suunnitella missä tankkaa matkalla. Sen lisäksi tiheämmät tulppien ja öljynvaihdot niin ei kiitos enää.
Miten uskalsitte jatkaa ajoa etanolilla vaikka moottorivalo paloi? Vikakoodi? Melkein luulisi ettei boxi vaan toiminut.Minulla oli erityisen huono kokemus tästä eFlexfuelista. Asennutin sen vm 2000 Nissaniin. Auto ei ensin päässyt ensimmäisestä muutoskatsastuksesta läpi päästöjen vuoksi (päästöt olivat ennen etanoliasennusta olleet priimaa). Asia ratkesi täyttämällä tankki tavallisella bensalla ja ajamalla kone kuumaksi. Sittemmin syttyi moottorivalo, joka paloi jatkuvasti ja autoa oli vaikea saada alle 7 asteen lämpötilassa käyntiin. Pikkupakkasella auto ei käynnistynyt etanolilla ollenkaan. Lopulta auton käyminen muuttui pätkiväksi ja lopulta auto alkoi sammuilemaan kesken ajon. Muistelen vieläkin kuumottavia tilanteita vilkkaissa risteyksissä, kun auto yhtäkkiä sammuu. Auto päätyi lopulta varaosiksi. Eflexfuelin valmistajaa ei asia kiinnostanut - vaikka oli tiedossa, että heidän softa on aiheuttanut käyntihäiröitä yms.
Ystäväni asensi Eflexfuelin Nissan X-trailiin ja hänelläkin alkoi moottorivalo palamaan jatkuvasti. Lopulta koko moottori hajosi. Vaihtomoottorin hinta oli noin 2000e. Hän lopetti etanolileikit siihen. Mielenkiintoista hänen tapauksessaan oli myös se, että ennen moottorin hajoamista erään huoltamon huoltomies oli suositellut poistamaan eflexfuelin, koska se "todennäköisesti hajottaa moottorin" ja että tästä kuulemma on runsaasti kokemusta.
Eflexfuel ei näitä tarinoita ymmärrettävästi nettisivuillaan mainosta. Ennen asennusta kannattaa keskustella huoltoliikkeiden kanssa.
Itse suosittelen jättämään koko touhun väliin.
Miten uskalsitte jatkaa ajoa etanolilla vaikka moottorivalo paloi? Vikakoodi? Melkein luulisi ettei boxi vaan toiminut.
Mulle eFlexfuelilta lähettivät 2 kertaa varaboxin kokeiltavaksi, toinen kerta takuuajan ulkopuolella. Kummallakaan kerralla ei ollut silloin boxin vika. Eka kerralla boxin piuhan asennusvirhe ja toisella ilmamassamittari oikutteli.
Kumma jos noin nuivaksi yhtäkkiä alkoivat. Eikö takuu ollut enää voimassa?
Nykyinen perheen kakkosauto (tai vara-auto), jolla myös ajelin ykkösautona aikuisopiskeluvuodet, on 1999 käyttöönotettu viimeisen vuoden n15 Nissan Almera 1.4. GA14DE ketjukoneella, joka on siis vielä Japanissa valmistettuja Nissaneita.Minulla oli erityisen huono kokemus tästä eFlexfuelista. Asennutin sen vm 2000 Nissaniin. Auto ei ensin päässyt ensimmäisestä muutoskatsastuksesta läpi päästöjen vuoksi (päästöt olivat ennen etanoliasennusta olleet priimaa). Asia ratkesi täyttämällä tankki tavallisella bensalla ja ajamalla kone kuumaksi. Sittemmin syttyi moottorivalo, joka paloi jatkuvasti ja autoa oli vaikea saada alle 7 asteen lämpötilassa käyntiin. Pikkupakkasella auto ei käynnistynyt etanolilla ollenkaan. Lopulta auton käyminen muuttui pätkiväksi ja lopulta auto alkoi sammuilemaan kesken ajon. Muistelen vieläkin kuumottavia tilanteita vilkkaissa risteyksissä, kun auto yhtäkkiä sammuu. Auto päätyi lopulta varaosiksi. Eflexfuelin valmistajaa ei asia kiinnostanut - vaikka oli tiedossa, että heidän softa on aiheuttanut käyntihäiröitä yms.
Ystäväni asensi Eflexfuelin Nissan X-trailiin ja hänelläkin alkoi moottorivalo palamaan jatkuvasti. Lopulta koko moottori hajosi. Vaihtomoottorin hinta oli noin 2000e. Hän lopetti etanolileikit siihen. Mielenkiintoista hänen tapauksessaan oli myös se, että ennen moottorin hajoamista erään huoltamon huoltomies oli suositellut poistamaan eflexfuelin, koska se "todennäköisesti hajottaa moottorin" ja että tästä kuulemma on runsaasti kokemusta.
Eflexfuel ei näitä tarinoita ymmärrettävästi nettisivuillaan mainosta. Ennen asennusta kannattaa keskustella huoltoliikkeiden kanssa.
Itse suosittelen jättämään koko touhun väliin.
Pakko ja pakko.. 9-3 2.8t ja softa oli Nordic Tuningin laittama. Oli autossa valmiina eikä siihen helpolla flexfuelia saakkaan. Suomessa noita ei myöskään kovin moni tunne tai softaa joten en jaksanut saabia harrastaa kuin yhden kesän. Oli muuten samalla ensimäinen ja viimeinen auto Kamuxilta.Pakkoko oli laittaa pelkällä etanolilla toimiva softa? Mikä Saappi kyseessä, kun noin hyvin maistui?
Minulla oli erityisen huono kokemus tästä eFlexfuelista. Asennutin sen vm 2000 Nissaniin. Auto ei ensin päässyt ensimmäisestä muutoskatsastuksesta läpi päästöjen vuoksi (päästöt olivat ennen etanoliasennusta olleet priimaa). Asia ratkesi täyttämällä tankki tavallisella bensalla ja ajamalla kone kuumaksi. Sittemmin syttyi moottorivalo, joka paloi jatkuvasti ja autoa oli vaikea saada alle 7 asteen lämpötilassa käyntiin. Pikkupakkasella auto ei käynnistynyt etanolilla ollenkaan. Lopulta auton käyminen muuttui pätkiväksi ja lopulta auto alkoi sammuilemaan kesken ajon. Muistelen vieläkin kuumottavia tilanteita vilkkaissa risteyksissä, kun auto yhtäkkiä sammuu. Auto päätyi lopulta varaosiksi. Eflexfuelin valmistajaa ei asia kiinnostanut - vaikka oli tiedossa, että heidän softa on aiheuttanut käyntihäiröitä yms.
Ystäväni asensi Eflexfuelin Nissan X-trailiin ja hänelläkin alkoi moottorivalo palamaan jatkuvasti. Lopulta koko moottori hajosi. Vaihtomoottorin hinta oli noin 2000e. Hän lopetti etanolileikit siihen. Mielenkiintoista hänen tapauksessaan oli myös se, että ennen moottorin hajoamista erään huoltamon huoltomies oli suositellut poistamaan eflexfuelin, koska se "todennäköisesti hajottaa moottorin" ja että tästä kuulemma on runsaasti kokemusta.
Eflexfuel ei näitä tarinoita ymmärrettävästi nettisivuillaan mainosta. Ennen asennusta kannattaa keskustella huoltoliikkeiden kanssa.
Itse suosittelen jättämään koko touhun väliin.
Vaikuttaa sille, että boxi ei toiminut ollenkaan tai sitten oli asennettu väärin. Itsekö asensit?
Mikä se vikakoodi tarkalleen ottaen oli?
Sammuilu ja pätkivä ajo voi johtua tukkeutuneesta polttoaineen suodattimesta, itselläni alkoi meno nykiä kiihdytyksissä, korjaantui suodattimen vaihdolla.
Entä mikä oli vikakoodi ystäväsi autossa? Miksi jatkoitte vaan ajamista, vaikka moottorin vikavalo paloi?