Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
No täällä pääkaupunkiseudulla RE85 maksaa tällä hetkellä 1,449e/l eikä etanolia ole muutenkaan rahallisesti kannattanut tankata enää kuukausiin.
Jos tosiaan RE85 ajo tulee kalliimmaksi niin kuluttajansuojaan ilmoitus harhauttavasta mainonnasta, kun ST1 nettisivullaan sanoo sen tulevan halvemmaksi.
Jos heitä ei kiinnosta pitää hintaa alempana, niin editoikoon sitten mainossivunsa totuudenmukaiseksi.

"Etanolilla autoilu säästää paitsi ympäristöä myös kukkaroa, sillä RE85 on tavallista bensiiniä huokeampaa."

"RE85:n energiasisältö on pienempi kuin bensiinin, jonka vuoksi sitä kuluu noin 28 % enemmän kuin bensiiniä. RE85:n edullisempi hinta kuitenkin takaa sen, että vaikka korkeaseosetanolia kuluukin bensiiniä enemmän, syntyy samalla kuitenkin säästöjä polttoainekuluissa."

"Lisäksi tuote on käytössä edullista säästäen näin autoilun kustannuksissa. "



 
mikähän se etanolin omakustannushinta on, kun bensassa on kai 75% veroa. Etanolissa ei taida olla, eli kate on varmasti huikea verrattuna bensiiniin? Juuri palasin kanarialta missä tankkasin 1.09€/l, melkein puolet suomen hinnoista:confused2:
 
mikähän se etanolin omakustannushinta on, kun bensassa on kai 75% veroa. Etanolissa ei taida olla, eli kate on varmasti huikea verrattuna bensiiniin? Juuri palasin kanarialta missä tankkasin 1.09€/l, melkein puolet suomen hinnoista:confused2:
 
mikähän se etanolin omakustannushinta on, kun bensassa on kai 75% veroa. Etanolissa ei taida olla, eli kate on varmasti huikea verrattuna bensiiniin? Juuri palasin kanarialta missä tankkasin 1.09€/l, melkein puolet suomen hinnoista:confused2:
Etanolin hinta tuntuu määräytyvän täysin mahdollisen maksimikatteen perusteella. Nyt bensan hinnan sahatessa edestakaisin etanoli on seurannut nöyrästi perässä molempiin suuntiin. Jakeluvelvoitteen nykytasolla puhtaan etanolin myynnin osuutta ei tarvitse lisätä eikä hinnanalennuksiin ole siten mitään tarvetta.
Sivuhuomiona myös nyt useammalla tankkauksella Re85 etanolipitoisuus on ollut siellä 70% luokkaa, eli bensiiniä on ollut seassa jopa vaadittua suurempi osuus. Tämänkään perusteella etanolia ei siis tarvitse työntää markkinoille mitenkään väkipakolla. Toisaalta jos etanoli olisi huomattavan halpaa, niin luulisi seoksen olevan mahdollisimman lähellä tuota 85%.
 
Etanolin hinta tuntuu määräytyvän täysin mahdollisen maksimikatteen perusteella. Nyt bensan hinnan sahatessa edestakaisin etanoli on seurannut nöyrästi perässä molempiin suuntiin. Jakeluvelvoitteen nykytasolla puhtaan etanolin myynnin osuutta ei tarvitse lisätä eikä hinnanalennuksiin ole siten mitään tarvetta.
Sivuhuomiona myös nyt useammalla tankkauksella Re85 etanolipitoisuus on ollut siellä 70% luokkaa, eli bensiiniä on ollut seassa jopa vaadittua suurempi osuus. Tämänkään perusteella etanolia ei siis tarvitse työntää markkinoille mitenkään väkipakolla. Toisaalta jos etanoli olisi huomattavan halpaa, niin luulisi seoksen olevan mahdollisimman lähellä tuota 85%.
9-5 on ainakin sitä mieltä ollut pitkään että tavara on lähellä sitä 85 prosenttia. Seutukohtaista vaihtelua tosin varmaan esiintyy. Jossain välissä oli ihan säännöllisesti viinaprosentit siellä 70 tuntumassa.
 
Komppaan. Pohojammaalla aakkosasemien prosentit ovat pyörineet siinä 78-81, pari viime tankkausta ST1 -asemilta ja nyt adaptaatio näyttää 85%.
Jep. Tai sit sulla on maffi vaihtokunnossa jos jatkuvasti jää 85 prosenttiin tuo pitosuus. :D
 
Ehkä mulla on ollut tuuria oikeiden asemien löytämisessä tai sitten tunnistus heittää hiukan. Välillä tehtyyn bensatankkaukseen tuo prosenttilukema ainakin reagoi suurinpiirtein oikein, eikä muita murheita ole ilmennyt, joten jatketaan ekoautoilua. Pakkasillakin lähtenyt moitteetta käyntiin, kun on pari sekuntia pyörittänyt. (OG-9-3)
 

Muuntotuki sai virallisesti jatkoa 31.03.2023 asti.

Edelleen sama 200€ tuki etanolimuutoksille ja 1000€ tuki kaasumuutokselle.
 
200€ tuella ei kiinnosta suoraruiskukonetta alkaa muuntamaan, kun sarja lienee tonnin hintainen. Johonkin vanhaan varmaan kannattaa 400€ laite hankkiakin.
 
No t7 moottoriohjaus päättelee lambdan ja maffin lukemista mikä on e85 pitosuus. Ilmavuoto/vanha maffi on yleisimmät syyt miksi viinaprosentti on tapissa kokoajan. Vanha maffi tuppaa näyttämään vähemmän ilmaa kun mitä oikeasti menee koneeseen = laihentaa seosta ---> ecu rikastaa ---> ad85 nousee viinalla tappiin. Toki se joskus voi olla 85%, mutta ei se siellä saisi kokoajan olla jos viinalla ajelee, koska viina ei ikinä ole täysin 85 prosenttista.

On noista saappifoorumilla juttua kun porukalla tapittaa se ad85 arvo.
 
Mulla tapittaa tietyn tekijän softalla herkästi vaikka kaikki rauta on uutta, josta toinen softaaja totesi että hänen softallaan ei tapittaisi, mutta koska tuo toinenkin softa tiedetään kelvolliseksi niin ei sitä tarvitse kuulemma sen takia lähteä vaihtamaan.
 
mikähän se etanolin omakustannushinta on, kun bensassa on kai 75% veroa. Etanolissa ei taida olla, eli kate on varmasti huikea verrattuna bensiiniin? Juuri palasin kanarialta missä tankkasin 1.09€/l, melkein puolet suomen hinnoista:confused2:
Biokomponentti on selvästi fossiilijaetta kalliimpaa. Samasta syystä jakeluvelvoitteen nostaminen nostaa myytävien polttoaineiden hintoja.
 
No t7 moottoriohjaus päättelee lambdan ja maffin lukemista mikä on e85 pitosuus. Ilmavuoto/vanha maffi on yleisimmät syyt miksi viinaprosentti on tapissa kokoajan. Vanha maffi tuppaa näyttämään vähemmän ilmaa kun mitä oikeasti menee koneeseen = laihentaa seosta ---> ecu rikastaa ---> ad85 nousee viinalla tappiin. Toki se joskus voi olla 85%, mutta ei se siellä saisi kokoajan olla jos viinalla ajelee, koska viina ei ikinä ole täysin 85 prosenttista.

On noista saappifoorumilla juttua kun porukalla tapittaa se ad85 arvo.
No juu, tuttua juttua, mutta mullahan ei nimenomaan tapita adaptaatio. Seurailee aika hyvin tankattua tavaraa, eilen Kokkolan Heinolan ST1 -asemalta tankkasin 58 litraa etanolia, adaptaatio tippui prosenttiyksiköllä :smile:

Mutta kiitos muistutuksesta, sattui viikonloppuna olemaan sulat tiet täälläpäin, niin testasin maffin pitkästä aikaa:
Opensidistä katoin WOT -tilanteessa, että mAir seurasi kiltisti mReq -lukemaa. mAir ja Pinl oli myös ihan toleranssissa, max. toteutunut ilmamassa n. 1300 mg/c ja ahdot himpan alle 1,3 bar tuossa kelissä.

Ilmavuodot testasin tuossa syksyllä, +1 bar cobraan, niin hienosti suhisi kaasuläppäkotelon ja ahtoputken liitoksesta :whistling: Eipä se niin kriittistä ole painepuolella, mutta tulihan siinä euron O-renkaalla jokunen heppa takaisin :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Ford on alkanut taas tuomaan maahaan flexifuel autoja

 
Meinasin raapustella etanolisoftan käyttöautoonkin kevään tullessa mutta eipä nyt näytä enää olevan mitään järkeä, harrastekulkineeseen kävin hakemassa tankin täyteen ja Jyväskylässä hinta oli hypännyt jo yli 1,50e/l.
 
Biokomponentti on selvästi fossiilijaetta kalliimpaa. Samasta syystä jakeluvelvoitteen nostaminen nostaa myytävien polttoaineiden hintoja.
Eikö tämä jakeluvelvoitteen vaatima osuus korjaantuisi/ olisi jo korjaantunut itsestään fossiilisen polttoaineen hinnan noustessa? Mielestäni kuluttajat vaihtavat melko notkeasti halvempaan polttoaineeseen, jos hintaeroa syntyy edes hieman. Vai myydäänkö esim. etanolia jo nyt polkuhinnalla velvoitteen täyttämiseksi ja siksi sen hintaa on nostettava välittömästi, kun raakaöljyn hinta nousee?
 
Ford on alkanut taas tuomaan maahaan flexifuel autoja


Melkein vuoden vanha uutinen ja uutisessa oleva lähdelinkki ei toimi?
 
Eikö tämä jakeluvelvoitteen vaatima osuus korjaantuisi/ olisi jo korjaantunut itsestään fossiilisen polttoaineen hinnan noustessa? Mielestäni kuluttajat vaihtavat melko notkeasti halvempaan polttoaineeseen, jos hintaeroa syntyy edes hieman. Vai myydäänkö esim. etanolia jo nyt polkuhinnalla velvoitteen täyttämiseksi ja siksi sen hintaa on nostettava välittömästi, kun raakaöljyn hinta nousee?
Ensinnäkin korkeaseosetanoli on marginaalituote ja kustannusrakenne sen mukainen monilta osin esim. logistiikan osalta (pieniä tuotantolaitoksia ympäriinsä, huomattavasti muita polttoaineita kapeampi jakeluverkosto).

Mutta on se raakaöljyn hinnannousu toki lievästi tasoittanut tilannetta. Silti hintavaikutus tulee jakeluvelvoitteen vuosittaisen kiristymisen myötä sekä kokonaisuutena, että biokomponentin koostumuksen kiristyvän säätelyn osalta (kalliimman osuuden kiristyminen alemmassa). Biokomponentista on markkinoilla niukkuutta ja jakeluvelvoitteeseen pääseminen edellyttää jatkuvasti myös investointeja.

Ja onpa harkinnassa myös jakeluvelvoitteen kiristäminen vielä tuosta 30 prosentista 34 prosenttiin. Tämän noston kanssa eri instanssit on laskeneet jopa 20-40 snt / litra hintavaikutusta.
Arviot on hyvin spekulatiivisia, sillä vaikka velvoitteen kiristymisestä voidaan ennustaa niukkuuden jatkuva, on mahdotonta ennustaa saadaanko tuotantoa laajennettaessa skaalausetua ja/tai kehitetäänkö aikajaksolla uusia edullisempia tuotantotapoja.

Nykyinen kiristyminen alla:
  • 18 prosenttia vuonna 2021
  • 19,5 prosenttia vuonna 2022
  • 21 prosenttia vuonna 2023
  • 22,5 prosenttia vuonna 2024
  • 24 prosenttia vuonna 2025
  • 25,5 prosenttia vuonna 2026
  • 27 prosenttia vuonna 2027
  • 28,5 prosenttia vuonna 2028
  • 30 prosenttia vuonna 2029 ja sen jälkeen.
Ja tuon sisällä
  • 2,0 prosenttiyksikköä vuosina 2021 - 2023
  • 4,0 prosenttiyksikköä vuosina 2024 - 2025
  • 6,0 prosenttiyksikköä vuosina 2026 - 2027
  • 8,0 prosenttiyksikköä vuonna 2028
  • 9,0 prosenttiyksikköä vuonna 2029
  • 10,0 prosenttiyksikköä vuonna 2030 ja sen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
@Jan11 Eli ymmärränkö oikein, että mm. raaka-aineen saatavuuden vuoksi etanolin kokonaistuotannon nousu ei kykene silti laskemaan sen yksikköhintaa vaan enemmänkin kyse on nousupaineesta?
Se Kajaanin selluun pohjaava etanolitehdaskin taisi kompastua teknisiin murheisiin, eikä uusia ratkaisuja ole nähtävissä siltäkään suunnalta? En ole tätäkään asiaa tarkemmin seurannut.
Osaatko arvella, tuleeko autokannan sähköistymisellä olemaan mitään merkittävää vaikutusta polttonesteiden kokonaiskulutukseen? Tätä kauttahan olisi mahdollista kasvattaa biokomponentin osuutta tuotantoa lisäämättä.
Pahoittelen kysymyspatteria, mutta haistelen taustalla olevan laajempaa osaamista alalta enkä malta olla sivistymättä.
Biodieseleistä onkin oma ketjunsa, mutta saa niihinkin tietysti viitata kokonaisuuden selventämiseksi. Jollain keinollahan ne velvoitteet kuitenkin täytetään.
 
Itse jo harkinnut muuttavani takaisin toisen etanolikäyttösen kulkineen pelkästään bensalle, ainoa hyöty suoraan on ollut itselleni korkeampi oktaaniluku joka on hieman tehokkaammassa kulkineessa kätevä ominaisuus, mutta esimerkiksi moottoriradoilla (esim kemora, botniaring jne) menee aina siihen jerrykannukikkailuun kun asemia ei lähellä ole. Isompi huollon tarve ym niin ei vaan oikein enää ole järkeä. Vuosi sitten kun ajelin viimisiä ajoja kaudelle niin litrahinta oli ~0,80e ja nytten 1,5e litra. Eli kohta kaksinkertaistunut.
 
@Jan11 Eli ymmärränkö oikein, että mm. raaka-aineen saatavuuden vuoksi etanolin kokonaistuotannon nousu ei kykene silti laskemaan sen yksikköhintaa vaan enemmänkin kyse on nousupaineesta?
Se Kajaanin selluun pohjaava etanolitehdaskin taisi kompastua teknisiin murheisiin, eikä uusia ratkaisuja ole nähtävissä siltäkään suunnalta? En ole tätäkään asiaa tarkemmin seurannut.
Osaatko arvella, tuleeko autokannan sähköistymisellä olemaan mitään merkittävää vaikutusta polttonesteiden kokonaiskulutukseen? Tätä kauttahan olisi mahdollista kasvattaa biokomponentin osuutta tuotantoa lisäämättä.
Pahoittelen kysymyspatteria, mutta haistelen taustalla olevan laajempaa osaamista alalta enkä malta olla sivistymättä.
Biodieseleistä onkin oma ketjunsa, mutta saa niihinkin tietysti viitata kokonaisuuden selventämiseksi. Jollain keinollahan ne velvoitteet kuitenkin täytetään.
En ole alalla. Lähipiirissä on kyllä henkilö joka on, mutta vaikka sieltä joskus jotain tippuu, niin pääosin hän on hyvin vaitonainen. Kannattaa siis suhtautua kriittisesti mun kirjoituksiin, vaikka vähän seuraillut olenkin.

Tuo mainitsemasi yksikköhintakysymys on ollut myös ST1 ja NEOT kanta. Minusta se on varsin ymmärrettävä, kun tuotannon hajautetun luonteen vuoksi bioetanolin ja moottoribensiinin biokomponentin osalta skaalausetuja on vaikea saada ja kun biojötepohjaiselle ja sellu-/ligniinipohjaiselle on omat jakeluvelvoitteen kiristymisuransa ja myös eri tuoteryhmät.
Samoin kaikkien energiayhtiöiden kanta on ollut huoli myös raaka-aineen riittävyydessä, erityisesti tuon mahdollisen 30->34 kiristymisen osalta.
Eri tahot on omissa laskelmissaan pitäneet myös valtioneuvoston tausta-asiakirjojen arviota kaasu- ja täyssähköautojen määrien kehittymisestä ylioptimistisina, mutta niihinkin voi suhtautua kriittisesti; ko. muiden tahojen laskelmilla kuitenkin pyritään vaikuttamaan politiikkaan, pääosin siis siihen ettei 30-34% kiristystä säädettäisi.

Saatan myös näissä olla väärässäkin, mutta koska valtioneuvosto on tiekartassaan katsonut, että korkeaseosetanoli ei ole tehokas väline, sen sijaan jakeluvelvoite on, ei siihen ole tulossa nykyistä kummempia tukia eikä verotusasemaa (joka jo nykyisin on biokomponentin osalta edullinen) olla enempää helpottamassa.
Tietysti joku seuraava hallitus voi päättää toisinkin. Kuitenkaan nykyisellä politiikalla korkeaseosetanolin ja bensiinin hintasuhde tuskin tulee kokonaisuudessaan enää radikaalisti muuttumaan kuluttajalle edullisempaan eli paluuta tuskin on ainakaan sinne muutaman vuoden takaisin aikoihin.
Sen sijaan jakeluvelvoitteen jälkitasausjärjestelmän tai mahdollisten tuotantopiikkien osalta saattaa ajoittain tulla aikoja, jolloin myyntiä edistetään halvemmilla etanolin pumppuhinnoilla hetkellisesti.

Poliittisten päätösten lisäksi tämä tilanne toki osittain johtuu toki siitä, että meillä on edelleenkin vain yksi korkeaseosetanolin tukkujakelija, eli sitä todellista kilpailua alalla ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin raapustella etanolisoftan käyttöautoonkin kevään tullessa mutta eipä nyt näytä enää olevan mitään järkeä, harrastekulkineeseen kävin hakemassa tankin täyteen ja Jyväskylässä hinta oli hypännyt jo yli 1,50e/l.

On siinä järkeä, voi hakea 200€ muuntotuen.

Varmaan itsekin haen taas yhteen tänävuonna :D

Ilmaista rahaa..
 
Olikos näissä eFlexfuel tuotteissa mitään tarjousta päällä? Edelliseen autooni tällaisen laitoin ja silloin oli aina asuntomessujen aikaan tarjouksia - siitä toki aikaa :)
...XC90 volle haluais viinaa sisuksiinsa.
 
Olikos näissä eFlexfuel tuotteissa mitään tarjousta päällä? Edelliseen autooni tällaisen laitoin ja silloin oli aina asuntomessujen aikaan tarjouksia - siitä toki aikaa :)
...XC90 volle haluais viinaa sisuksiinsa.
Suosittelen sitä ranskalaista alle 200 e settiä minkä @ebay.de löytää. Hyvin on toiminut :- )
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen sitä ranskalaista alle 200 e settiä minkö @ebay.de löytää. Hyvin on toiminut :- )
...nyt kyllä nolona pakko myöntää että en tuollaista löytänyt. Vain 4 tai 6 sylinterisiin, toki jos jossain syvemmällä olis sitten lukenut että voi tyyliin 6-mukiselle tarkoitettua käyttää 5-mukiselle niin se kaatui sitten kielimuuriin.
 
Ei Saabissakaan ole anturia, mutta on kyllä tehtaalta tullu flexfuel. Trionic moottorinohjaus osaa haistella mitä tankissa on.

Poikkeuksena muutamat mallit, kuten oma neliveto, siinä on erillinen anturi.
Nuo erilliset boksit nyt ei saa sen moottorinohjauksen dataa, joten ilman anturia niillä ei voi olla samanlaista kykyä. Ne vaan pidentää ruiskutusaikoja rakennetun käyrän mukaan. Ne missä on etanolianturia, osaa valita oikean käyrän polttoaineen etanolipitoisuuden ja polttoaineen lämpötilan määrän mukaan. Ilman anturia mennään sillä yhdellä. Tai no, onhan markkinoilla ollut malleja, missä on ollut manuaalinen valinta parille käyrälle, taisi Suomessakin yksi pulju sellaisia myydä ja asentaa.
 
Joo pitää kyllä olla sellainen missä anturi että varmasti tietää boxi millä seoksella mennään - mutta perehdytään tohon linkattuunkin kyllä.
 
Mulla on sellainen auto, joka ei lähde edes suomen palmulämmöissäkään +20C välttämättä kolmannellakaan käyntiin E85:lla. Korjauksena siihen sitten vaihdettiin sellainen hienompi eflexfuel, jossa voin säätää kylmäkäynnistystä ärhäkämmäksi, mutta +3 asetuksella saan vasta kesäsäillä käynnistymään ekalla.

Talvella sitten ei lähde -5C jälkeen käymään ennenkuin on saanut olla roikan perässä 30min, jolloin 50/50 että lähteekö. 60min jälkeen lähtee käyntiin.

Vien autoni nyt tuossa venttiilien välysten säätöön, että jos ajoitus on vähän pielessä ruiskutuksen suhteen, mutta en elättele turhia toiveita, että alkaisi silläkään vielä pelaamaan, koska minulla on pienitietämys, että omassa autossani valmistaja on optimoinnut käynnistyksen tapahtumaan laihalla, jota nyt saan juuri ja juuri kompensoitua tuolla +3 asetuksella kesäsäillä.

Säästöjä minäkin hain, mutta ST1:n monopolihinnasto tekee sen, että säästö on aina marginaalinen, jos sellaista edes on.
 
Säästöjä minäkin hain, mutta ST1:n monopolihinnasto tekee sen, että säästö on aina marginaalinen, jos sellaista edes on.

Juu ainoat edut on selvästi vähentyneet päästöt sekä lisääntyneet tehot, mutta onhan sitä noissakin! Miinuxena toistaisexi vain se kylmänä (½ h lämmityxenkin jälkeen, näillä keleillä) alussa puuttuva 'vääntö', pitää pitää kierroxia vähän enemmän että jaxaa liikkeelle lähteä.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on sellainen auto, joka ei lähde edes suomen palmulämmöissäkään +20C välttämättä kolmannellakaan käyntiin E85:lla. Korjauksena siihen sitten vaihdettiin sellainen hienompi eflexfuel, jossa voin säätää kylmäkäynnistystä ärhäkämmäksi, mutta +3 asetuksella saan vasta kesäsäillä käynnistymään ekalla.

Talvella sitten ei lähde -5C jälkeen käymään ennenkuin on saanut olla roikan perässä 30min, jolloin 50/50 että lähteekö. 60min jälkeen lähtee käyntiin.

Vien autoni nyt tuossa venttiilien välysten säätöön, että jos ajoitus on vähän pielessä ruiskutuksen suhteen, mutta en elättele turhia toiveita, että alkaisi silläkään vielä pelaamaan, koska minulla on pienitietämys, että omassa autossani valmistaja on optimoinnut käynnistyksen tapahtumaan laihalla, jota nyt saan juuri ja juuri kompensoitua tuolla +3 asetuksella kesäsäillä.

Säästöjä minäkin hain, mutta ST1:n monopolihinnasto tekee sen, että säästö on aina marginaalinen, jos sellaista edes on.
Oletko kokeillut säätää kylmäkäynnistystä pienemmälle tai pois, lähteekö se sen huonommin silloinkaan käyntiin?
Oma auto lähti vielä -15 ilman roikkaa kun starttaili 15-20 minuuttia, kun boxi ei ollut edes päällä startin aikana.
(autossa suuttimien kautta tulee vain 6volttia, joten vaatii erillisen virtajohdon, joka oli kytketty väärin)
Ero oli niiin huomattava kun boxi antoi oikeasti rikastusta että tuntuu käsittämättömältä tällaiset tapaukset joissa käyntiinlähtö on yhtä heikkoa kuin omassa autossa ilman boxin rikastusta.
 
Pontiaccikin alkoi taas käynnistymään ihan nätisti kinkkiviinaboksilla kun vaihtoi sytytysmoduulin, vanhassa alkoi vissiin kipinä olemaan heikolla tolalla vaikkei mitään oirehtinut ajellessa tai bensalla.

Edelleen pääsääntöisesti kärry kun kärry lähtee -20 pakkasella yhtälailla bensalla kun viinalla käymään kunhan soppaa riittää, sytkä on kunnossa (sytkällä on erittäin iso vaikutus e85 kanssa kylmästartilla) ja boksi rikastaa sopivasti.

Pontiaccia kun koittaa ilman boksia käymään viinalla 0 kelissä niin 15s sai sahailla kaasua puolivälissä pitäen sen jälkeen käymään 2000rpm minuutin ajan ettei sammu, sitten pysty lähteen ajelemaan.
 
Itse vielä testaisin ampeerimittarilla boxin maajohdon ja maapisteen välissä, että
-boxi on sammuneena ennen starttausta,
-käynnistyy starttauksen alussa,
-sammuu jos auto ei lähde käyntiin.

En tiedä onko mahdollista ettei ole noin mutta kuitenkin. :)
 
Missä hinnoissa nykyään etanoli menee? Dieseli ja bensa ilmeisesti yli kahden euron oikeastaan joka paikassa.
 
Tänään Helsingissä ST1:llä E85 1.719. Tankkasin ABC:llä, nyt kun vielä saa hintaan 1.549.
 
Miksihän 95E10 on niin paljon halvempaa kuin 98E5, näyttäisi olevan nyt 4% halvempaa.
Pähkäilin että korvaava etanoli on 4.3 kertaa halvempaa kuin bensa siinä jos ero niillä on 5 vs. 10 % etanolia.
E85:ssä etanoli on paljon kalliimpaa.


Kehitin joutessani myös kaavan polttoaineenkulutuksesta eri etanolin määrillä bensan seassa verrattuna 95E10 kulutukseen.
esim. 0.85 x 0.373 + 0.963 = 1.28
Sen mukaan 98E5 kulutus on 0.982 kertainen verrattuna 95E10. ( 0.05 x 0.373 + 0.963 = 0.982 )

Nämä on tietysti teoreettista kun en tiedä onko noissa just se määrä etanolia/bensiiniä, ja muuttuuko kulutus lineaarisesti.
 
Miksihän 95E10 on niin paljon halvempaa kuin 98E5, näyttäisi olevan nyt 4% halvempaa.
Pähkäilin että korvaava etanoli on 4.3 kertaa halvempaa kuin bensa siinä jos ero niillä on 5 vs. 10 % etanolia.
E85:ssä etanoli on paljon kalliimpaa.


Kehitin joutessani myös kaavan polttoaineenkulutuksesta eri etanolin määrillä bensan seassa verrattuna 95E10 kulutukseen.
esim. 0.85 x 0.373 + 0.963 = 1.28
Sen mukaan 98E5 kulutus on 0.982 kertainen verrattuna 95E10. ( 0.05 x 0.373 + 0.963 = 0.982 )

Nämä on tietysti teoreettista kun en tiedä onko noissa just se määrä etanolia/bensiiniä, ja muuttuuko kulutus lineaarisesti.

ST1:llä bensaa ollut pitkälti 30% RE85:n sekoitettuna, että se on enemmänkin RE70

Jätän tämän tähän, koska edelleenkin näköjään on järkevämpää tankata E10 tankkiin...
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 093
Viestejä
4 894 191
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
Zudoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom